crisp schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:58:
[...]
Vergrijzing in het algemeen is natuurlijk de grootste oorzaak van de toename van verkeersslachtoffers onder ouderen. De e-bike geeft ze nog veel mobiliteit, maar heeft een prijs, en dat heeft meerdere oorzaken zowel te vinden in infrastructuur als in verminderde capabiliteit van ouderen zelf. Ook het aantal ongevallen met scootmobielen neemt zienderogen toe.
Onderschat de (veelal niet gebruikte) invloed van kinderen op hun hoogbejaarde ouders niet hè?
Ik ken persoonlijk nogal wat mensen met hoogbejaarde ouders die het eigenlijk wel prima vinden dat die ‘gewoon’ nog autorijden, ‘want dan zijn ze te minste nog wel mobiel’, terwijl dat begrip nog al ruim wordt uitgelegd.
En dan heb ik het over de range ‘85
+ - 90
+‘ die niet meer over de eigen schouder kunnen kijken, geen reactiesnelheid van betekenis meer hebben, etc.
Is gewoon ook een vorm van eigenbelang, want dan hoeven ze minder in te springen of hun ouders aan te zetten tot alternatieve vormen van vervoer.
Mijn N=1 ervaringen zijn daarin bepaald niet leidend. Ik heb nu al meerdere (schoon)ouders zelf laten nadenken over het hoe en wat omtrent zelf autorijden, puur door mee te gaan bij de gewenste aanschaf van een ‘nieuwe auto’.
Door ernaast te gaan zitten (bijna als een rijinstructeur) en te kijken wat ze precies deden, en hen zelf tot de conclusie laten komen dat het niet meer ging.
Schoonmoeder (toen 85) die het dorp al niet meer uitkwam met de auto uit angst (!) liet mij de nieuwe auto de garage uit rijden (teken aan de wand) en toen ik de auto haaksparkeerde, en zij ermee weg moest rijden, kreeg ze hem überhaupt het P-vak niet uit. Snelle beslisser: geen auto meer.
Toevallig (…) gisteren (op Curaçao) bij mijn vader (81) in de auto gestapt, en die reed echt verrassend goed, attent, alert, assertief. Dat gaat in elk geval nog wel even goed, hij is ook nog kerngezond.
Mijn moeder (80) kon bij een nieuwer model van dezelfde auto al niet eens meer met de versnellingsbak omgaan, en was daardoor al zó van slag dat niets meer lukte en ik na een kwartier ‘proefrit’ het dringende advies gaf om maar eens te gaan nadenken over überhaupt nog autorijden.
In hetzelfde model auto ging het nog wel, maar gelukkig durft ze nu zelf de snelweg niet meer op, rijdt niet meer ‘s avonds. Extreem defensieve rijder en daardoor geen gevaar voor anderen, maar ik zit daar wel bovenop, bij twijfel: niet meer doen.
Het kost moeite, maar ik denk dat ontmoediging van eventuele rijaspiraties bij hoogbejaarden een ding zou moeten zijn.
De vader van een vriend van me was op een haar na stekeblind en had geen controle meer over zijn voeten, maar reed toch nog auto, zijn dementerende vrouw gelukkig niet.
Mijn zwager heeft een moeder van 90 (slecht ter been) die doodgewoon nog de snelweg opgaat, met haar 91-jarige dementerende man naast zich.
Pasgeleden na een bruiloft gingen ze samen naar huis, stapte mijn schoonmoeder (toen 89) bij hen in, was de gemiddelde leeftijd in de auto 90. En dan ’s avonds laat nog ‘even’ 60 km naar huis tuffen. Kostte hen wel 2,5 uur.
Het zal een helletocht zijn geweest…
De stijfkoppigheid van sommigen is wel erg stuitend wat dat betreft…
Het durven opgeven van zo’n vorm van vrijheid vergt enige moed. Maar het is imho wel de betere keuze.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan