Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:09
FunkyTrip schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:24:
Je zou kunnen beginnen om SUVs vanaf 2035 te verbieden of enorm duurder te maken. Met de enorm onnodige grote bakken moet men echt stoppen. Dat zou echt al veel schelen.
Duur maken, ja. Maar die dingen zijn al enorm duur. Verbieden is meestal kansloos. Dan kan je krijgen dat de SUV rijders massaal aannemersbusjes gaan kopen en dat wordt het er niet beter op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:01

Auredium

Informaticus Chaoticus

dawg schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:20:
[...]

Het is een fabel dat de rest niets doet. Daarnaast heeft Nederland ook een historische schuld. Last but not least, in een noodsituatie gelden andere regels. En vergis u niet, we zitten in een noodsituatie.

De Ruslandvergelijking is geheel en alleen voor uw rekening.
Het is geen fabel, dat klinkt als een drogreden in mijn ogen. De rest doet lang niet goed genoeg. EV's worden door China en de VS niet gepusht vanwege hun geclaimde milieuvriendelijkheid maar vanwege winstoogmerk. De VS doet recordaantallen aan schaliegas oppompen bijvoorbeeld en China doet nog steeds enorme bergen kolen verbranden. Ja ze hebben 'maar' 83% goedgekeurde nieuwe kolen centrales t.o.v. afgelopen jaar maar zijn nog steeds in rap tempo bezig met verbranden van kolen.

Historische schuld is, sorry dat ik het zeg, een symbolisch iets. Enorm veel landen betalen historische schuld niet terug. Enkel EU landen doen dat in beperkte maten. En wellicht Australië i.v.m. de Aboriginals.

Ik heb nog niet gehoord dat wij in een noodsituatie zitten die de regering bovenwettelijke macht geeft. Ongeacht of we in een 'noodsituatie' zitten of niet het zijn vrij holle woorden als die niet wordt uitgeroepen en de grondregels van de democratie aan de zijkant kunnen worden geschoven.

En Uw en U klinken ook vrij ouderwets, ook voor iemand zoals mij die de 40 gepasseerd is met enige tijd.

@Wozmro Meer in de richting van - het merendeel doet niets dus als ik wat doe veranderd het niets maar moet ik bloeden en het merendeel niet. Ik kan je nu al garanderen dat het ook niet gaat veranderen. De mensheid is niet in staat de eensgezindheid te vinden om klimaatveranderende regels te laten werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Auredium op 17-12-2024 17:55 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:31
Ik hoef niets te doen want de minima gaat winkelen met een oud vervuilend tweetakt brommertje.

Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:26:
[...]

Hier zou een recent onderzoek erg gewenst zijn.
Sinds 2020, allemaal na dat onderzoek:
  • gasput Groningen dichtgestort
  • energiebelasting verhoogd
  • energieprijzen door het dak
  • geopolitieke energiespanningen.
  • salderen afgeschaft
  • terugleverkosten PV geïntroduceerd
  • energienet overvol, vrijwel nergens kan meer gebouwd worden en omvormers vallen dagelijks overdag uit.
  • push naar windmolens nabij bebouwde omgeving.
Dat zou de meeste grafieken niet mogen beïnvloeden (oorzaak klimaatverandering, mens kan het wel/niet tegenhouden, zorgen over toekomstige generaties). Toen vond de helft dat het de burger veel geld zou kosten, nu misschien nog meer. Maar intussen is ook duidelijk geworden dat we de klimaatdoelen voor 2030 niet zullen halen (EU-boetes? = meer belastingen?) én dat niets doen ook zonder boetes veel meer zal kosten.

Men focust ook vaak op klimaatvriendelijke keuzes die duur zijn, maar ze kunnen ook goedkoper zijn. Minder vaak op reis gaan. Dichter bij huis op reis gaan ipv ver te vliegen. Korte autoverplaatsingen met de fiets doen. Naar je werk fietsen voor 35 cent/km (BE). Plantaardige melk is vaak al goedkoper dan dierlijke. Minder spullen/troep kopen. De verwarming een graadje lager zetten en een trui aantrekken. Met het geld dat je uitspaart kan je je huis beter isoleren = lagere energierekening. Met het geld dat je daarmee weer uitspaart kan je zonnepanelen kopen = nog lagere energierekening. Intussen zorgen we voor een gezondere levensstijl door meer beweging en minder luchtvervuiling, dus minder gezondheidskosten. Dat is allemaal wel op de langere termijn, maar je zou het ook als een vorm van pensioensparen kunnen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:07
[...]

2016 en je latere post met een onderzoek uit 2015. Anno 2024 zijn veel deel(auto)projecten alweer ter ziele of afgeschaald. Deelscooters zijn inmiddels ook omgevallen en zie je op veel minder plekken terug.

https://nos.nl/regio/zh-w...n-definitief-uit-den-haag
https://www.ad.nl/dordrec...-teleurstellend~a9456f63/ (premium). Maar de getallen zijn huiveringwekkend. In Dordrecht, toch geen kleine stad in 2023 bijvoorbeeld (uit het artikel):
Mywheels 8 deelauto's met <1900 ritten
Greenwheels 13 met 3700 ritten.
Dat is niet eens 1x/dag.
De meeste deelscooter initiatieven waren wel degelijk populair. Het was alleen jammer dat de doelgroep er niet mee om kon gaan, en op allerlei manieren overlast veroorzaakte met hun 'huurscoot'. Het was immers niet van hun... dus hoef je er ook geen zorg voor te dragen. Tsjah.....
Inmiddels helpt dit vandaag gepubliceerde onderzoek ook niet mee voor de BEV acceptatie:
https://www.ad.nl/auto/el...jden-op-benzine~aea3f724/

Grootste oorzaak: afschrijving. Een model 5 jaar later is zoveel beter dat de tweedehands EV fors in prijs omlaag moet.
De ev in 2024 is niet bizar veel beter dan die uit 2019.... hij is echter wel veel goedkoper geworden, en dat drukt de 2e hands prijzen natuurlijk ook. Weer een mooi artikeltje van het ad om de anti-ev onderbuik te voeden.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:01

Auredium

Informaticus Chaoticus

Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:22:
[...]

Dat zou de meeste grafieken niet mogen beïnvloeden (oorzaak klimaatverandering, mens kan het wel/niet tegenhouden, zorgen over toekomstige generaties). Toen vond de helft dat het de burger veel geld zou kosten, nu misschien nog meer. Maar intussen is ook duidelijk geworden dat we de klimaatdoelen voor 2030 niet zullen halen (EU-boetes? = meer belastingen?) én dat niets doen ook zonder boetes veel meer zal kosten.

Men focust ook vaak op klimaatvriendelijke keuzes die duur zijn, maar ze kunnen ook goedkoper zijn. Minder vaak op reis gaan. Dichter bij huis op reis gaan ipv ver te vliegen. Korte autoverplaatsingen met de fiets doen. Naar je werk fietsen voor 35 cent/km (BE). Plantaardige melk is vaak al goedkoper dan dierlijke. Minder spullen/troep kopen. De verwarming een graadje lager zetten en een trui aantrekken. Met het geld dat je uitspaart kan je je huis beter isoleren = lagere energierekening. Met het geld dat je daarmee weer uitspaart kan je zonnepanelen kopen = nog lagere energierekening. Intussen zorgen we voor een gezondere levensstijl door meer beweging en minder luchtvervuiling, dus minder gezondheidskosten. Dat is allemaal wel op de langere termijn, maar je zou het ook als een vorm van pensioensparen kunnen zien :)
Kijk hier kan ik mijn keerzijde presenteren (en ja, die is persoonlijk). Ik doe niet verre reizen maken, ik koop geen melk en heb de verwarming nooit aan (Ook niet in de winter). Ik koop niet wegwerptroep van Temu en ben relatief zuinig met inkopen. Waar ik woon is vrij goed geïsoleerd en ik verbruik relatief weinig warm water vergeleken met andere mensen. Niet zozeer omdat het milieuvriendelijk is of financieel, het is gewoon een bijkomstigheid van hoe ik leef. Een EV zie ik mij de komende...pakweg vijf tot tien jaar zeker nog niet rijden echter. En voor verder dan dat heb ik een kristallen bol nodig.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Auredium schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:51:
[...]

Kijk hier kan ik mijn keerzijde presenteren (en ja, die is persoonlijk). Ik doe niet verre reizen maken, ik koop geen melk en heb de verwarming nooit aan (Ook niet in de winter). Ik koop niet wegwerptroep van Temu en ben relatief zuinig met inkopen. Waar ik woon is vrij goed geïsoleerd en ik verbruik relatief weinig warm water vergeleken met andere mensen. Niet zozeer omdat het milieuvriendelijk is of financieel, het is gewoon een bijkomstigheid van hoe ik leef. Een EV zie ik mij de komende...pakweg vijf tot tien jaar zeker nog niet rijden echter. En voor verder dan dat heb ik een kristallen bol nodig.
Dan is je totale impact waarschijnlijk lager dan die van de gemiddelde Europeaan. Het zal uiteindelijk de combinatie van alle keuzes van iedereen zijn die bepaalt op hoeveel graden opwarming we zullen belanden - of hoe uitgeput de aarde zal zijn, of hoe groot de massa-extinctie zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Auredium schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:41:
[...]

Het is geen fabel, dat klinkt als een drogreden in mijn ogen. De rest doet lang niet goed genoeg. EV's worden door China en de VS niet gepusht vanwege hun geclaimde milieuvriendelijkheid maar vanwege winstoogmerk. De VS doet recordaantallen aan schaliegas oppompen bijvoorbeeld en China doet nog steeds enorme bergen kolen verbranden. Ja ze hebben 'maar' 83% goedgekeurde nieuwe kolen centrales t.o.v. afgelopen jaar maar zijn nog steeds in rap tempo bezig met verbranden van kolen.

Historische schuld is, sorry dat ik het zeg, een symbolisch iets. Enorm veel landen betalen historische schuld niet terug. Enkel EU landen doen dat in beperkte maten. En wellicht Australië i.v.m. de Aboriginals.

Ik heb nog niet gehoord dat wij in een noodsituatie zitten die de regering bovenwettelijke macht geeft. Ongeacht of we in een 'noodsituatie' zitten of niet het zijn vrij holle woorden als die niet wordt uitgeroepen en de grondregels van de democratie aan de zijkant kunnen worden geschoven.

En Uw en U klinken ook vrij ouderwets, ook voor iemand zoals mij die de 40 gepasseerd is met enige tijd.

@Wozmro Meer in de richting van - het merendeel doet niets dus als ik wat doe veranderd het niets maar moet ik bloeden en het merendeel niet. Ik kan je nu al garanderen dat het ook niet gaat veranderen. De mensheid is niet in staat de eensgezindheid te vinden om klimaatveranderende regels te laten werken.
Bij autofabrikanten komt winst altijd op de eerste plaats dat is zeker. Daar moet niemand gespeeld verbaast over gaan doen.

Zoals het er nu naar uit ziet zullen EV auto's goedkoper worden door oa druk uit China en ICE auto's duurder omwille van poging tot winst op peil houden van de traditionele autofabrikanten.

Auto's en autorijden zijn altijd al als duur gepercipieerd en dat zal niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:34
stylezzz schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:53:
Geen idee? Ik vertrouw liever wat statistieken dan dat ik mijn kennissenkring ga kijken wat die gemiddeld aan hun auto uitgeven.... Misschien gaat jouw kennissenkring wel 3 x per jaar op vakantie? Het is ook maar net wat iemand eraan uit wil geven....
Statistieken die je een beetje moet temperen met gezond verstand. De gemiddelde plezierjacht kost misschien wel 50.000 euro, maar dat betekent niet de gemiddelde Nederlander 50.000 euro uitgeeft aan een plezierjacht.

Het Nibud heeft recent al een rapport uitgebracht: de kosten van een auto (of OV) zijn voor een modaal Nederlands gezin niet meer op te brengen. En nee, ze rekenen niet met auto's van 20.000 euro in dat rapport.

Overigens zullen er veel mensen zijn die ruim onder de mobiliteits"norm" van het Nibud zitten. Het Nibud gaat er bijvoorbeeld vanuit dat je per persoon 2000km per jaar (met auto of per spoor) aflegt om op vakantie te gaan. Veel mensen zullen dat toch anders invullen.

Maar toch, het zou duidelijk moeten maken dat automobiliteit nu al niet vanzelfsprekend is voor een groot aandeel van de Nederlandse huishoudens. Het idee dat EVs de druppel zouden zijn waardoor mensen hun mobiliteit kwijtraken is net zo wereldvreemd als het idee dat Nederlanders massaal 20.000 euro gaan lappen voor een electrische occasion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:28
[...]

Is dat uit vrije wil of kunnen ze het simpelweg niet meer betalen? De inflatie heeft energie duur gemaakt en ook mobiliteit.

[...]

2016 en je latere post met een onderzoek uit 2015. Anno 2024 zijn veel deel(auto)projecten alweer ter ziele of afgeschaald. Deelscooters zijn inmiddels ook omgevallen en zie je op veel minder plekken terug.

https://nos.nl/regio/zh-w...n-definitief-uit-den-haag
https://www.ad.nl/dordrec...-teleurstellend~a9456f63/ (premium). Maar de getallen zijn huiveringwekkend. In Dordrecht, toch geen kleine stad in 2023 bijvoorbeeld (uit het artikel):
Mywheels 8 deelauto's met <1900 ritten
Greenwheels 13 met 3700 ritten.
Dat is niet eens 1x/dag.

[...]

Hier zou een recent onderzoek erg gewenst zijn.
Sinds 2020, allemaal na dat onderzoek:
  • gasput Groningen dichtgestort
  • energiebelasting verhoogd
  • energieprijzen door het dak
  • geopolitieke energiespanningen.
  • salderen afgeschaft
  • terugleverkosten PV geïntroduceerd
  • energienet overvol, vrijwel nergens kan meer gebouwd worden en omvormers vallen dagelijks overdag uit.
  • push naar windmolens nabij bebouwde omgeving.
Inmiddels helpt dit vandaag gepubliceerde onderzoek ook niet mee voor de BEV acceptatie:
https://www.ad.nl/auto/el...jden-op-benzine~aea3f724/

Grootste oorzaak: afschrijving. Een model 5 jaar later is zoveel beter dat de tweedehands EV fors in prijs omlaag moet.

[...]

46k euro... Er zijn volksstammen die dat echt niet gaan ophoesten. Private lease was een optie om versneld het wagenpark te vernieuwen, maar de draconische regelgeving rondom hypotheken en kredietregistratie heeft die sector ook redelijk om zeep geholpen.
Maar waar vergelijk je dan mee? ja, 46k is heel veel geld, maar een e-208 is 36k; nog steeds heel veel geld, maar als je 't vergelijkt met een nieuwe VW Polo, die begint tegenwoordig ook op 27k; Auto's in 't algemeen zijn gewoon veel duurder geworden. En die snelle afschrijving van de eerste modellen heb je bij alle nieuwe producten. De eerst LED-tv's/OLED-tv's etc. waren ook allemaal heel duur en al heel snel weinig restwaarde. Dat is niet zo gek in een nieuwe markt.
En die markt is inmiddels wel vlot volwassen aan het worden. De prijzen van nieuwe modellen zakken (op zich helaas) de laatste 2 jaar niet echt meer, de vooruitgang in laadsnelheid en accucapaciteit is ook een stuk trager dan in het verleden. Die eerder genoemde e-208 heeft voor normaal binnenlands gebruik voor Nederlandse afstanden een prima bereik en best wel redelijke laadsnelheid.

En ja, het is tegelijkertijd ook mens eigen om vooral korte-termijn te denken. Dat is het grote probleem rondom klimaatverandering, het is zeker voor ons in Nederland toch nog vooral een ver-van-ons-bed-show. En als het eenmaal dichterbij komt, dan zijn we waarschijnlijk te laat. En je doet het, helemaal als je wat ouder bent en geen kinderen hebt, ook niet meer voor jezelf of je eigen nageslacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:22:
[...]

Ik denk dat mensen nu doorkrijgen wat de 'lasten' zijn van het voorstaande klimaatbeleid met bijbehorende (on)mogelijkheden en kosten. De Duitse industrie is door de Energiewende en het inmiddels gevallen Ampelkabinet al aardig op weg naar de afgrond. Daar gaan wij heel hard last van krijgen door de grote hoeveelheid handel die we met elkaar hebben. Hier is vervolgens de uitstoot minder, maar niet om de goede redenen.
stylezzz schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:48:
[...]

De meeste deelscooter initiatieven waren wel degelijk populair. Het was alleen jammer dat de doelgroep er niet mee om kon gaan, en op allerlei manieren overlast veroorzaakte met hun 'huurscoot'. Het was immers niet van hun... dus hoef je er ook geen zorg voor te dragen. Tsjah.....

[...]
Klopt, maar wij zien in tenders met deelvervoer al langskomen dat alleen grote steden nabij het centrum deze nog mee willen tellen als korting op de parkeerbalans. Het is verre van ingeburgerd en veel mensen willen er gewoon niet aan.
De ev in 2024 is niet bizar veel beter dan die uit 2019.... hij is echter wel veel goedkoper geworden, en dat drukt de 2e hands prijzen natuurlijk ook. Weer een mooi artikeltje van het ad om de anti-ev onderbuik te voeden.....
Het oorspronkelijke onderzoek komt van ANWB (https://www.anwb.nl/belan...risch-rijden-monitor-2024).
Gewenste actieradius en laadnetwerk
Naast de nieuwprijs van elektrische voertuigen en de (goedkopere) tweedehandsmarkt, zijn actieradius en het laadnetwerk belangrijke factoren voor Nederlanders bij de beslissing om een elektrische auto aan te schaffen. Voor 6 op de 10 Nederlanders ligt de gewenste actieradius tot 500 km, wat overeenkomt met de gemiddelde actieradius van een EV in 2024, namelijk 418 km. Daarnaast geeft 4 op de 10 Nederlanders aan dat ze een actieradius van meer dan 500 km willen.

In oktober reden er 522.747 elektrische auto’s rond in ons land, wat neerkomt op 5,5 procent van het totale personenwagenpark. Nederland blijft koploper in Europa als het gaat om openbare laadpaaldichtheid, met 1 laadpunt per 3,1 elektrische auto’s (174.442 AC- en DC-laadpunten).
Moet eerlijk zeggen 'tot 500 km' (waarschijnlijk werkelijke km?) en 418 (WLTP?) al best een end uit elkaar liggen. Als ik op whattherange.com kijk bij 'winter' en 'snelweg' dan mag je blij zijn met 250km bij de wat duurdere modellen. Er zit een PDF bij het artikel met de berekening hoe een EV nu duurder is dan ICE.
rik86 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:49:
[...]

Maar waar vergelijk je dan mee? ja, 46k is heel veel geld, maar een e-208 is 36k; nog steeds heel veel geld, maar als je 't vergelijkt met een nieuwe VW Polo, die begint tegenwoordig ook op 27k; Auto's in 't algemeen zijn gewoon veel duurder geworden. En die snelle afschrijving van de eerste modellen heb je bij alle nieuwe producten. De eerst LED-tv's/OLED-tv's etc. waren ook allemaal heel duur en al heel snel weinig restwaarde. Dat is niet zo gek in een nieuwe markt.
En die markt is inmiddels wel vlot volwassen aan het worden. De prijzen van nieuwe modellen zakken (op zich helaas) de laatste 2 jaar niet echt meer, de vooruitgang in laadsnelheid en accucapaciteit is ook een stuk trager dan in het verleden. Die eerder genoemde e-208 heeft voor normaal binnenlands gebruik voor Nederlandse afstanden een prima bereik en best wel redelijke laadsnelheid.

En ja, het is tegelijkertijd ook mens eigen om vooral korte-termijn te denken. Dat is het grote probleem rondom klimaatverandering, het is zeker voor ons in Nederland toch nog vooral een ver-van-ons-bed-show. En als het eenmaal dichterbij komt, dan zijn we waarschijnlijk te laat. En je doet het, helemaal als je wat ouder bent en geen kinderen hebt, ook niet meer voor jezelf of je eigen nageslacht.
Er zit 9k tussen 27 en 36k. Dat is geen klein verschil voor dezelfde maat auto. En beiden afschrijven naar hetzelfde bedrag af.

Voorbeeldje (even quick & dirty op Autotrack).
208 allure 2021 16.500 (nieuwwaarde 26k)
e-208 allure 2021 15.900 (nieuwwaarde 35k)
9k meer afschrijving over dezelfde periode van bijna 4 jaar, zo rond de 250 euro per maand extra. En straks met 1430 vs 1133 kg ook nog eens 3 klasses hoger in de rijtuigenbelasting (151 vs 253 per kwartaal hier). Bij elkaar zijn de lasten dan 300 euro per maand hoger dan de benzineversie. Overigens heb je dan nog 'maar' een 208. Voor gezinnen wat minder geschikt formaat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:27:
[...]

Ik denk dat mensen nu doorkrijgen wat de 'lasten' zijn van het voorstaande klimaatbeleid met bijbehorende (on)mogelijkheden en kosten. De Duitse industrie is door de Energiewende en het inmiddels gevallen Ampelkabinet al aardig op weg naar de afgrond. Daar gaan wij heel hard last van krijgen door de grote hoeveelheid handel die we met elkaar hebben. Hier is vervolgens de uitstoot minder, maar niet om de goede redenen.
Wat is het alternatief? Geen energiewende en over enkele decennia zeggen "whoops, nu wordt het wel erg moeilijk en duur om fossiele brandstoffen te ontginnen, we hebben vooral olie- en gasdictaturen rijk gemaakt, terwijl hernieuwbare bronnen nog in de kinderschoenen staan en de planeet al 4 graden opgewarmd is, met alle menselijke en economische gevolgen vandien"?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
De planeet is veel warmer geweest dan dit. We zijn veel beter in aanpassen aan situaties dan het voorkomen ervan. maar die discussie is hier niet te voeren.

In dit tempo zijn we als Europa een soort openluchtmuseum aan het worden die ten onder gaat aan alle goede bedoelingen. De regeldruk in de EU is enorm, waardoor langzamerhand het ondernemerschap uit de samenleving gedrukt wordt. Men is nu kritisch op de Europese auto-industrie en staat soms bijna te juichen als al die vervuilende fabrieken hier weg gaan. Jee, CO2-reductie. Maar wat gaan al de werknemers dan doen? Van welke geld? En waar wordt die CO2 wel uitgestoten?

De opkomst van individueel lange afstandsvervoer heeft onze samenleving een enorme boost en vrijheid gegeven. Het lijkt wel alsof dat niet meer telt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Señor Sjon schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:27:
Het uitzetten van kerncentrales is een historische vergissing, maar Duitsland kan op het moment bijna 75% van haar electriciteitsbehoefte voorzien met binnenlandse productie (zon, wind, bruinkool).

Gas is kostbaar geworden, maar dat heeft meer met de Oekraine-invasie en de soap rond Nordstream2 te maken dan met duurzaamheidsplannen.

Ik denk dat de Duitse economie er zonder de Energiewende heel wat slechter voor had gestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:37

drooger

Falen is ook een kunst.

Señor Sjon schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:44:
De planeet is veel warmer geweest dan dit. We zijn veel beter in aanpassen aan situaties dan het voorkomen ervan. maar die discussie is hier niet te voeren.
Het is ook een doorgaans empathieloos excuus om maar niets aan gedragsverandering te doen en een dooddoener voor potentieel productieve discussies.

Leuk dat de planeet warmer is geweest en nog wel even zal blijven bestaan, maar we knijpen even een oogje dicht voor de gevolgen voor al het leven op de planeet.

Het is ook tamelijk hypocriet, als er een hond in een warme auto zit slaan we de ruiten kapot en spreekt iedereen schande.
Maken we het voor veel honden (en andere dieren) jaarlijks wat meer "onplezant" door (kans op) steeds warmere hittegolven, dan kraait er geen haan naar.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:18:
[...]

Het uitzetten van kerncentrales is een historische vergissing, maar Duitsland kan op het moment bijna 75% van haar electriciteitsbehoefte voorzien met binnenlandse productie (zon, wind, bruinkool).

Gas is kostbaar geworden, maar dat heeft meer met de Oekraine-invasie en de soap rond Nordstream2 te maken dan met duurzaamheidsplannen.

Ik denk dat de Duitse economie er zonder de Energiewende heel wat slechter voor had gestaan.
Daar verschillen we denk ik van mening. De knee-jerk rondom Fukushima om al hun kernenergie uit te zetten kwam de Groenen heel goed uit. In het buitenland staan ze met verbazing te kijken hoe Duitsland met haar industrie omgaat.
drooger schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:32:
[...]

Het is ook een doorgaans empathieloos excuus om maar niets aan gedragsverandering te doen en een dooddoener voor potentieel productieve discussies.

Leuk dat de planeet warmer is geweest en nog wel even zal blijven bestaan, maar we knijpen even een oogje dicht voor de gevolgen voor al het leven op de planeet.

Het is ook tamelijk hypocriet, als er een hond in een warme auto zit slaan we de ruiten kapot en spreekt iedereen schande.
Maken we het voor veel honden (en andere dieren) jaarlijks wat meer "onplezant" door (kans op) steeds warmere hittegolven, dan kraait er geen haan naar.
Die slaan we in omdat de auto 40-50 graden en hoger wordt t.o.v. omgeving. Niet 1.5, niet 2 en niet 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:37

drooger

Falen is ook een kunst.

Señor Sjon schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:36:

[...]

Die slaan we in omdat de auto 40-50 graden en hoger wordt t.o.v. omgeving. Niet 1.5, niet 2 en niet 4.
Maar dan ga je dus voorbij aan het probleem dat warm weer en daarmee dus ook hittegolven zelf ook al gevaarlijk is/zijn voor o.a. honden:
Warm weer is gevaarlijk voor honden. Ze kunnen niet zweten zoals wij en hebben ook nog eens een vacht die isolerend werkt. Honden hijgen om verkoeling te regelen en verliezen warmte via hun tong en in mindere mate via de voetzolen. Wanneer de lichaamstemperatuur van een hond 42°C bereikt, wordt het bloed stroperig en kan het niet goed meer worden rondgepompt. Organen, hart en hersenen kunnen beschadigd raken en de hond kan zelfs komen te overlijden.
Bron: https://www.doggo.nl/arti...20komen%20te%20overlijden.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
De menselijke soort heeft sinds de laatste ijstijd geprofiteerd van een uitzonderlijk stabiel klimaat. In die tijd hebben we onder andere het wiel en de landbouw ontdekt. Door die landbouw is de wereldbevolking gegroeid van (naar schatting) enkele miljoenen tot 10 miljard in de 21e eeuw.

Als we 10 miljard mensen willen voeden hebben we een klimaat nodig waarin een landbouwer over meerdere jaren heen kan voorspellen welke gewassen het goed zullen doen. Dat is belangrijker dan de economie, vrijheid, of ons Fahrvergnugen. Absoluut geen leuk nieuws, maar wel de realiteit. "We zien het wel" is aansturen op een planetaire hongersnood.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:46

In dit tempo zijn we als Europa een soort openluchtmuseum aan het worden die ten onder gaat aan alle goede bedoelingen. De regeldruk in de EU is enorm, waardoor langzamerhand het ondernemerschap uit de samenleving gedrukt wordt. Men is nu kritisch op de Europese auto-industrie en staat soms bijna te juichen als al die vervuilende fabrieken hier weg gaan. Jee, CO2-reductie. Maar wat gaan al de werknemers dan doen? Van welke geld? En waar wordt die CO2 wel uitgestoten?

De opkomst van individueel lange afstandsvervoer heeft onze samenleving een enorme boost en vrijheid gegeven. Het lijkt wel alsof dat niet meer telt.
Zonder context is 'de planeet is warmer geweest' een gigantische dooddoener. Want is de planeet warmer geweest? Ja. Was de planeet toen leefbaar voor mensen? Soms. Want dat is sterk afhankelijk van welke periode van de afgelopen 4,5 miljard jaar je refereert. Alleen al de compositie van de atmosfeer ging van ronduit dodelijk naar zwaar vervelend. Want toen de Aarde net ontstond was de temperatuur rond de 2000°C. Er was nog geeneens een atmosfeer. Dus ja, de planeet was wel eens warmer geweest. 8)7

Toen de atmosfeer net ontstond had deze nagenoeg geen zuurstof. Zat vol met stikstofverbindingen, CO en CO2, zwavelverbindingen en stormen zo sterk dat windkracht 10 een rustige dag is in vergelijking. En toen was het ook warmer dan nu.

Ten tijden van de dino's dan? Ook warmer dan nu. Maar nog steeds niet een optimaal zuurstofniveau. En ook de verhoogde CO2 concentraties zal mensen knallende koppijn geven. Gemiddelde temperatuur ten tijde van het jura was 2.5°C hoger dan nu. Met zo'n temperatuur vallen er al veel ouderen om en aardig wat mensen zullen nog nauwelijks hun warmte kwijt kunnen. Zeker rond de evenaar, en er was heel veel evenaar aangezien het continent Gondwana nog bestond, zullen er hele regio's onbewoonbaar zijn voor mensen. Dus was het Jura leefbaar voor ons? Tja, nog net. Fijn is iets anders.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar de strekking zal wel duidelijk zijn. "De planeet was warmer." is een loze kreet en zegt helemaal niks of mensen kunnen leven of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
[...]

Daar verschillen we denk ik van mening. De knee-jerk rondom Fukushima om al hun kernenergie uit te zetten kwam de Groenen heel goed uit. In het buitenland staan ze met verbazing te kijken hoe Duitsland met haar industrie omgaat.
De Energiewende is ingezet ruim vóór Fukushima, en heeft veel meer te maken met de enorme afhankelijkheid van buitenlandse fossiele brandstoffen destijds, en de vrees in 2008 dat peak oil bereikt zou worden. De zeer knusse relatie die Gerhard Schröder met Putin heeft opgebouwd moet je ook in dat licht zien; goedkoop Russisch gas werd door de industrie zeer wenselijk geacht.

Het uitzetten van kerncentrales is overigens een oud punt van de eerste Rood-Groene coalitie onder Schröder, wederom, niet gerelateerd aan de Energiewende óf Fukushima. Fukushima gebeurde tijdens de regering-Merkel, en het is ook Merkel, en niet de Groenen, die het besluit heeft genomen de kerncentrales uit te faseren.

In het buitenland vinden ze heel veel dingen, maar meestal zijn ze niet bijzonder goed geïnformeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 18-12-2024 12:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
drooger schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:39:
[...]

Maar dan ga je dus voorbij aan het probleem dat warm weer en daarmee dus ook hittegolven zelf ook al gevaarlijk is/zijn voor o.a. honden:

[...]

Bron: https://www.doggo.nl/arti...20komen%20te%20overlijden.
Dus? Niet gaan hardlopen met een hond tijdens warm weer. Die leven ook nog op warmere plekken dan Nederland zonder veel problemen. Overigens is koude veel dodelijker dan hitte in de wereld.

https://www.bnr.nl/nieuws...er-mensen-sterven-aan-kou
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbRoAJ6DhSsh5FsgRZlntBMDFvE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2ngF2NOwAkGl7IulVIXnwJZB.png?f=user_large
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:43:
[...]

De menselijke soort heeft sinds de laatste ijstijd geprofiteerd van een uitzonderlijk stabiel klimaat. In die tijd hebben we onder andere het wiel en de landbouw ontdekt. Door die landbouw is de wereldbevolking gegroeid van (naar schatting) enkele miljoenen tot 10 miljard in de 21e eeuw.

Als we 10 miljard mensen willen voeden hebben we een klimaat nodig waarin een landbouwer over meerdere jaren heen kan voorspellen welke gewassen het goed zullen doen. Dat is belangrijker dan de economie, vrijheid, of ons Fahrvergnugen. Absoluut geen leuk nieuws, maar wel de realiteit. "We zien het wel" is aansturen op een planetaire hongersnood.
Kunstmest rond 1900 is eigenlijk de uitvinding geweest die bevolkingen heeft doen exploderen. Opeens overaanbod aan eten waar ook nog eens veel minder mankracht voor nodig is. Sri Lanka is een recent voorbeeld waarbij men volledig biologisch ging met de landbouw, wat vrijwel gelijk een hongersnood veroorzaakte door zwaar tegenvallende oogsten. Het voedsel wat normaal geëxporteerd werd was er dus ook niet, dus de economie ging mee onderuit.

Voor de middellange termijn wordt overigens een daling voorzien van de totale wereldbevolking. Als een land zich ontwikkelt, zijn grote gezinnen niet meer te handhaven en waar het erg duur wordt (Japan, Zuid-Korea, Europa) treedt vergrijzing op omdat gezinnen niet meer gestart worden. China heeft ook een dalende trend.

Maar we rollen van het vervoersvraagstuk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

De meesten hebben gewoon meer medelijden met een hond dan met miljarden mensen in het zuiden.
"I’ve lived in Basra all my life,” said Al-Attar. “As a boy, the summer temperature never went much beyond 40C in summer. Today, it can surpass 50C.”
3 billion people could live in places as hot as the Sahara by 2070 unless we tackle climate change

Het is allemaal oké zo lang ze ginder blijven zeker?

Maar beter hier verder: Verwijderd in "Klimaatcrisis: wetenschap en achtergronden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

verkeerd topic

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2024 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:28:
[...]

De meesten hebben gewoon meer medelijden met een hond dan met miljarden mensen in het zuiden.

[...]

3 billion people could live in places as hot as the Sahara by 2070 unless we tackle climate change

Het is allemaal oké zo lang ze ginder blijven zeker?

Maar beter hier verder: Verwijderd in "Klimaatcrisis: wetenschap en achtergronden"
Met een hond in directe doodsnood vs mensen die het mogelijk over 46 jaar (artikel is 4 jaar oud) warmer hebben dan nu.

Maar inderdaad, beter daar verder voor de liefhebber.

Ondertussen is de markt voor de BEV Station nog erg schraal of stervensduur. Nu is dat bij de ICE-versies ook aan het ontstaan. We krijgen nu hoge hatchbacks (SUV's) zonder de bergruimte van een station, maar wel hoger en navenant gebruik. Als iedereen de lucht ingaat, worden auto's al met al steeds hoger en gaan ze meer verbruiken. Door immer toenemende veiligheidsmaatregelen neemt het gewicht ook steeds verder toe. En hebben we echt wel ISA, Lane Assist en tig andere ADAS hulpjes verplicht nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:24
dawg schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:35:
[...]

Met u waarschijnlijk meer mensen. Derhalve dat wat mij betreft we mensen zullen moeten dwingen. Zie de bevolking van een land als een groep kinderen die hun bordje groenten op moeten eten.
Dwingen als in vervuiling te duur maken voor pakweg 90% van de bevolking, jazeker.
Dwingen als in letterlijk verbiede, nee, want dat werkt niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:56
Señor Sjon schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:06:

[...]

Kunstmest rond 1900 is eigenlijk de uitvinding geweest die bevolkingen heeft doen exploderen. Opeens overaanbod aan eten waar ook nog eens veel minder mankracht voor nodig is. Sri Lanka is een recent voorbeeld waarbij men volledig biologisch ging met de landbouw, wat vrijwel gelijk een hongersnood veroorzaakte door zwaar tegenvallende oogsten. Het voedsel wat normaal geëxporteerd werd was er dus ook niet, dus de economie ging mee onderuit.
Dus de mislukte oogst in Sri Lanka kwam door de biologische landbouw? mooie conclusie

Het kwam met name doordat men abrubt een volledig verbod aan de invoer en gebruik van chemische messtoffen en pesticieden afkondigde. Boeren hadden helemaal geen tijd om over te stappen en zich voor te bereiden op biologische landbouw, kenden de technieken niet en er waren niet of nauwelijks biologische alternatieven beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:13:
[...]

Met een hond in directe doodsnood vs mensen die het mogelijk over 46 jaar (artikel is 4 jaar oud) warmer hebben dan nu.
Het is over 46 jaar niet ineens 3 miljard, het zijn er nu ook al tientallen/honderden miljoenen (zie quote). Het gaat ook niet over 'warmer hebben dan nu', maar over het overschrijden van de kritieke natteboltemperatuur.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Señor Sjon schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:13:
[...]

Maar inderdaad, beter daar verder voor de liefhebber.

Ondertussen is de markt voor de BEV Station nog erg schraal of stervensduur. Nu is dat bij de ICE-versies ook aan het ontstaan. We krijgen nu hoge hatchbacks (SUV's) zonder de bergruimte van een station,
Niemand wil meer een stationwagen, is niet hip. Iedereen wil een SUV, begrijp dat toch.

Maar ondertussen zijn er toch wel wat (betaalbare, in EV-wereld) elektrische stations hoor. MG5, Opel Astra, Peugeot e-308. En die hebben allemaal minder (dan de helft van de) bagageinhoud dan een Tesla model Y.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:54
Maasluip schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:58:
[...]

Niemand wil meer een stationwagen, is niet hip. Iedereen wil een SUV, begrijp dat toch.

Maar ondertussen zijn er toch wel wat (betaalbare, in EV-wereld) elektrische stations hoor. MG5, Opel Astra, Peugeot e-308. En die hebben allemaal minder (dan de helft van de) bagageinhoud dan een Tesla model Y.
De e-308 SW heeft een bagageinhoud van 548/1574 liter. Model Y 854/2041. Ja, die laadruimte is immens, maar de bagageruimte van de e-308 SW is niet de helft kleiner.

Kan alleen niet het verschil in diepte vinden, want ik kan me voorstellen dat een groot deel van het extra volume uit de extra hoogte komt. Dus of dat extra volume zo effectief te gebruiken is, waag ik te betwijfelen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Joris748 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:15:
[...]

De e-308 SW heeft een bagageinhoud van 548/1574 liter. Model Y 854/2041. Ja, die laadruimte is immens, maar de bagageruimte van de e-308 SW is niet de helft kleiner.
Ok, bij autoweek is het 412 voor de Peugeot en 854 voor de Tesla. Vandaar de helft.

Op de website van Peugeot zelf kan ik geen inhoud van de bagageruimte vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Maasluip op 18-12-2024 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Auredium schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:41:
[...]

China is nochtans behoorlijk goed bezig, zie https://www.nationalgeogr...-energie-serieus-te-nemen

En dat betreft een artikel uit 2017, toen was Nederland nog niet eens begonnen!

De VS hebben onder Biden de Inflation Reduction Act aangenomen waar heel erg veel maatregelen t.b.v. verduurzaming inzitten, en gezien het feit dat deze door Senaat en Huis zijn aangenomen en dus niet per decreet, maakt het vrij lastig terug te draaien.

Daarnaast is groene energie vandaag de dag goedkoper dan fossiel, ik moet nog zien of men in de VS gehoor gaat geven aan Trumps “drill baby drill”.

De historische schuld wordt wel degelijk “betaald”, doordat er nu afgesproken is om gezamenlijk €300 miljard in een fonds te storten voor de arme landen die hard getroffen zullen worden. Ondanks dat het te weinig is, is €300 miljard natuurlijk niet symbolisch.

Als u nog niet gehoord heeft dat we wel degelijk in een noodsituatie zitten zou u zich wellicht eens kunnen verdiepen in wat klimaatwetenschappers zoal zelf aangeven. Dat het “politiek niet opportuun is”, is niets meer dan dat; politiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

fisherman schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:16:
[...]

Dwingen als in vervuiling te duur maken voor pakweg 90% van de bevolking, jazeker.
Dwingen als in letterlijk verbiede, nee, want dat werkt niet.
Mwa. Stel de EU stelt eisen aan afmetingen van elektrische voertuigen, is dat dan het verbieden van de SUV?
Inderdaad valt er veel te sturen met prijsprikkels. Echter was mijn punt meer dat er niet zoveel tijd meer is alvorens men wél serieus verboden zal moeten overwegen, willen we een leefbare planeet voor toekomstige generaties doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:23
Maasluip schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:05:
[...]

Ok, bij autoweek is het 412 voor de Peugeot en 854 voor de Tesla. Vandaar de helft.

Op de website van Peugeot zelf kan ik geen inhoud van de bagageruimte vinden.
Tesla meet anders dan Peugeot, volgens Europese maatstaven (VDA meetmethode) is de Model Y "maar" 600 liter of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
dawg schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:41:
[...]

Mwa. Stel de EU stelt eisen aan afmetingen van elektrische voertuigen, is dat dan het verbieden van de SUV?
Inderdaad valt er veel te sturen met prijsprikkels. Echter was mijn punt meer dat er niet zoveel tijd meer is alvorens men wél serieus verboden zal moeten overwegen, willen we een leefbare planeet voor toekomstige generaties doorgeven.
SUV's zijn inderdaad auto's die nergens goed voor zijn, ongeacht aandrijflijn. Sterker nog, als EV zijn die ook nog eens een stuk zwaarder dan een ICE en in ICE vorm zijn dat vaak al mastodonten.
Dus ja er zou best een eis mogen komen. Waarom
Zou een auto langer moeten zijn dan 5 meter of meer dan 2 ton moeten wegen. Totaal overbodig.
Er zijn genoeg EV's die wel kleiner zijn en ruim genoeg. Groter is sowieso een ramp in bijvoorbeeld parkeergarages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
fisherman schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:54:
[...]

SUV's zijn inderdaad auto's die nergens goed voor zijn, ongeacht aandrijflijn. Sterker nog, als EV zijn die ook nog eens een stuk zwaarder dan een ICE en in ICE vorm zijn dat vaak al mastodonten.
Dus ja er zou best een eis mogen komen. Waarom
Zou een auto langer moeten zijn dan 5 meter of meer dan 2 ton moeten wegen. Totaal overbodig.
Er zijn genoeg EV's die wel kleiner zijn en ruim genoeg. Groter is sowieso een ramp in bijvoorbeeld parkeergarages.
@Maasluip geeft (indirect) al aan dat een SUV hip is. Als een auto nergens goed voor zou zijn dan werd die niet verkocht. Het bevredigt kennelijk een behoefte bij mensen. Dus per definitie is een SUV voor die mensen dus wel ergens goed voor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Roenie schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:32:
[...]
@Maasluip geeft (indirect) al aan dat een SUV hip is. Als een auto nergens goed voor zou zijn dan werd die niet verkocht. Het bevredigt kennelijk een behoefte bij mensen. Dus per definitie is een SUV voor die mensen dus wel ergens goed voor.
Maar waar moet de grens dan liggen, als er al een grens moet zijn? Onderstaande? Een gepantserde Hummer? Ik kan me zelfs voorstellen dat sommigen graag met een echte tank zouden rijden.

,,Auto's zijn steeds veiliger geworden, maar al die beschermingsmaatregelen bestaan bij gratie van wat wij ingenieurs de compatibiliteit tussen wagens noemen: de mate waarin ze op elkaar zijn afgestemd. De beschermingsvoorzieningen van auto's - kreukelzones, verstevigingsbalken - hebben alleen zin als auto's min of meer met het oog op elkaar worden ontworpen. De suvs introduceren een trend die qua veiligheid volledig de verkeerde kant uitgaat. We gooien jaren onderzoek overboord."
De Nederlandse ingenieur Chris Schoon: ,,De Zweedse verzekeraar Folksam heeft een test uitgevoerd waarbij een Land Rover Freelander, een relatief lichte suv met 50 kilometer per uur in de flank van een Saab 9000 reed. Die personenwagen scoort zeer goed wat passieve veiligheid betreft, maar in dit geval waren de overlevingskansen van de bestuurder nihil: de motorkap van de Land Rover raakte voluit het hoofd van de test-dummy. Ook bij frontale aanrijdingen en bij kop-staartbotsingen dringt zo'n suv veel sneller de passagiersruimte binnen. Als je een lange motorkap of kofferbak hebt, kan dat nog meevallen, maar in kleine stadsautootjes zitten de passagiers zo'n beetje tegen de achterruit aan. Je krijgt aanrijdingen met zware gevolgen, zelfs bij lage snelheden.''
Anderzijds valt het op dat nieuwe personenwagens steeds hoger op de weg staan. Die tweede optie bevalt Schoon niet. ,,Dat staat haaks op de veiligheid van voetgangers en fietsers. Bovendien zijn de nieuwe personenwagens op hun beurt een bedreiging voor de wat lagere types personenwagens. Je creëert een soort wedloop. Diegene die in de zwaarste en hoogste auto zit, is altijd in het voordeel. Voor de verkeersveiligheid is dit echt een hele verkeerde ontwikkeling."
Laten we eerlijk zijn, voor een groot deel is het gewoon een wapenwedloop en 'ik wil de grootste hebben'.

En om helemaal ontopic te blijven:
“Populariteit SUV’s doet CO2-voordeel elektrische auto’s teniet”

Maar ik denk dat ik dat al eens gepost had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:44:
[...]

Maar waar moet de grens dan liggen, als er al een grens moet zijn? Onderstaande? Een gepantserde Hummer? Ik kan me zelfs voorstellen dat sommigen graag met een echte tank zouden rijden.

(...)

[...]

[...]

[...]
Laten we eerlijk zijn, voor een groot deel is het gewoon een wapenwedloop en 'ik wil de grootste hebben'.

En om helemaal ontopic te blijven:
“Populariteit SUV’s doet CO2-voordeel elektrische auto’s teniet”

Maar ik denk dat ik dat al eens gepost had.
Geen grens. in ieder geval niet voor een ander gaan bepalen wat hij-zij wel of niet mooi moet vinden. Als er een wapenwedloop is zoals je suggereert dan heeft kennelijk nut voor die automobilist die in een SUV rijdt. Daarmee is de keuze voor zo een auto gemaakt. Zelf vind ik dat soort type auto lelijk, maar ik bepaal niet voor anderen waar zij in mogen rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Roenie schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:51:
[...]
Geen grens. in ieder geval niet voor een ander gaan bepalen wat hij-zij wel of niet mooi moet vinden. Als er een wapenwedloop is zoals je suggereert dan heeft kennelijk nut voor die automobilist die in een SUV rijdt. Daarmee is de keuze voor zo een auto gemaakt. Zelf vind ik dat soort type auto lelijk, maar ik bepaal niet voor anderen waar zij in mogen rijden.
Dat antwoord had ik al verwacht van jou: 'vrijheid blijheid'. Heb je ook het stukje van de ingenieur gelezen? Een echte pantserwagen of tank zou dus moeten kunnen volgens jou. Heb je geen familie of kinderen die fietsen of met een kleine/normale auto rijden? Iedereen is ook voetganger. Mogen die bij een aanrijding 5x meer kans lopen om te sterven omdat iemand veel te compenseren heeft?

Voor huishoudtoestellen zijn er normen, energieverslindende toestellen mogen in de EU niet meer geproduceerd of verkocht worden. Voor de grootste energievreter geldt dat uiteraard niet, daar wordt de maximale uitstoot berekend op basis het gemiddelde van alle modellen van die fabrikant. De autolobby heeft weer flink zijn best gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:00:
[...]

Dat antwoord had ik al verwacht van jou: 'vrijheid blijheid'. Heb je ook het stukje van de ingenieur gelezen? Een echte pantserwagen of tank zou dus moeten kunnen volgens jou. Heb je geen familie of kinderen die fietsen of met een kleine auto rijden? Iedereen is ook voetganger. Mogen die bij een ongeval 5x meer kans lopen om te sterven omdat iemand veel te compenseren heeft?

Voor huishoudtoestellen zijn er normen, energieverslindende toestellen mogen in de EU niet meer geproduceerd of verkocht worden. Voor de grootste energievreter bestaat dat uiteraard niet, daar wordt de maximale uitstoot berekend op basis het gemiddelde van alle modellen van die fabrikant. De autolobby heeft weer flink zijn best gedaan.
Ik ben niet zo gevoelig voor postings waarbij emotionele argumenten worden gebruikt om een gevoelige snaar te raken ;) Daarnaast is gewicht en veiligheid niet het onderwerp van deze draad.

Maar goed, als een pantserwagen aan de wet voldoet mag dat van mij. Die doet dat echter niet. Niet alleen qua gewicht, want dat betekent simpelweg een andere voertuigcategorie. Maar een typegoedkeuring voor een pantserwagen lijkt mij erg lastig.

Er zijn gigantisch veel veiligheids- en milieunormen voor auto's. Misschien niet degenen die jij graag ziet, maar die zijn er wel. En je mag er voor strijden dat die er komen, maar zolang die er niet zijn en fabrikanten aan de goede kant van de wet staan is er niets aan de hand. Met dieselgate werd duidelijk dat de autofabrikanten de regels ontduiken en daar moet streng tegenop worden getreden. Maar zolang de wet niet overtreden wordt: verander de wet en ga niet afgeven op mensen die de regels volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
[...]
In de publieke ruimte zijn er nu eenmaal grenzen nodig. Anders is het geen publieke ruimte meer.

Dan kan ik evengoed mijn huis uitbouwen tot halverwege de straat. Kan er geen SUV meer voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Wozmro schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:18:
[...]
In de publieke ruimte zijn er nu eenmaal grenzen nodig. Anders is het geen publieke ruimte meer.

Dan kan ik evengoed mijn huis uitbouwen tot halverwege de straat. Kan er geen SUV meer voorbij.
Grenzen zijn ook niet het probleem. Wel, tot een zekere grens dan ;) Alleen binnen die grenzen mogen mensen doen wat zij willen. En je kunt een SUV verschrikkelijk vinden om welke reden ook, maar zolang de auto de weg op mag van de wet dan is dat simpelweg wat het is.

Kortom, ik ageer niet tegen het willen van strengere regels, dat hoort bij een democratie. Maar ik ageer wel tegen het voor een ander bepalen hoe zij zich verplaatsen zolang zij dit binnen de wet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Maatschappelijke wetten zijn grotendeels voortschrijdend inzicht.

Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de wetten van de fysica. F=m.a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Wozmro schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:32:
Maatschappelijke wetten zijn grotendeels voortschrijdend inzicht.

Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de wetten van de fysica. F=m.a
En die juridische wetten kunnen dus veranderen els er voldoende mensen zijn die dat willen. En zo niet dan veranderen die wetten niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Ja dat is het spel van de democratie.

Maar welke wet schat je hoger in: een natuurwet of een juridische wet?

Ik heb het hier al eens gezegd: stel werknemers(laat staan kinderen) in de fabriek bloot aan gelijkaardige veiligheidsrisico's als deze die we vanzelfsprekend vinden in het verkeer en je mag het gaan uitleggen bij de rechtbank.

Een sticker 'fuck speed limits' op de auto = cool.
Een badge 'fuck safety' op de overall = ontslag

Kan jij het mij uitleggen?

[ Voor 3% gewijzigd door Wozmro op 18-12-2024 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:44

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]
Je moet ook niet bepalen wat iemand mooi vindt of niet; je moet gewoon regels instellen dat personenauto's aan bepaalde afmetingen en hoogte/laagte etc moeten voldoen. Dan kunnen ze binnen die regels best hippe dingen creeren. Maar je bent af van die enorme bakbeesten die alle vooruitgang terugdraaien.

En ja, dan gaat men wellicht de mazen opzoeken en worden bestelbusjes ineens voorzien van zijramen etc, maar ook daar kun je regelgeving voor invoeren. Liever dat autofabrikanten tegen de wetgevers vechten dan het klimaat en kleine stadsautobezitters met SUVs

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
FunkyTrip schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:42:
[...]
Je moet ook niet bepalen wat iemand mooi vindt of niet; je moet gewoon regels instellen dat personenauto's aan bepaalde afmetingen en hoogte/laagte etc moeten voldoen.
Die regels zijn er allang. In Nederland doet de RDW de typegoedkeuring.
Personenauto's mogen: niet langer zijn dan 12,00 m; niet breder zijn dan 2,55 m, en. niet hoger zijn dan 4,00 m.
Ik vermoed dat je met een tank niet de weg op mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:23
Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:00:
Voor huishoudtoestellen zijn er normen, energieverslindende toestellen mogen in de EU niet meer geproduceerd of verkocht worden. Voor de grootste energievreter geldt dat uiteraard niet, daar wordt de maximale uitstoot berekend op basis het gemiddelde van alle modellen van die fabrikant. De autolobby heeft weer flink zijn best gedaan.
Een legale onzuinige koelkast verbruikt een factor 5 meer dan een zuinig model en levert nauwelijks meerwaarde (ongeveer zelfde inhoud), niet energieverslindend?
Een SUV verbruikt "slechts" het dubbele van een zuinig model, maar levert wel merkbare voordelen (al kan vrijwel hetzelfde met 10cm minder hoogte, scheelt dan weer niet zoveel in verbruik).
Ja, absoluut gezien verbuikt de onzuinige koelkast per jaar net zoveel als "slechts" 2500km SUV rijden, maar er staan er ook meer in het land.
Het label is overigens vergeleken met andere fabrikanten in dezelfde klasse, niet ten opzichte van hun eigen modellen, want dan zou de SUV wel snel naar G gaan.
Net als bij huizen, is het per m2, alleen zijn er geen categorieen voor zover ik weet.
Een huis van 200m2 kan label A hebben, en een appartement van 50m2 met een 3x zo laag verbuik label E. Die eerste kun je ook verbieden natuurlijk...
Maar vooralsnog , het mag... Net als vlees eten, vliegen, niet isoleren, etc.
Zoals gezegd, met alleen duurder maken benadeel je teveel mensen die niet (zo)veel keus hebben en de rijke mensen blijven toch wel SUV rijden, je vermindert dan eerder het aantal absolute zuinige auto's die toch al minder werden gebruikt.
Gelukkig zijn SUV's ook zwaar(der) en is de belasting daardoor al een stuk hoger, misschien moet gewicht een nog grotere factor spelen, of de Cw * het frontaal oppervlak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Wozmro schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:37:
Ja dat is het spel van de democratie.

Maar welke wet schat je hoger in: een natuurwet of een juridische wet?

Ik heb het hier al eens gezegd: stel werknemers(laat staan kinderen) in de fabriek bloot aan gelijkaardige veiligheidsrisico's als deze die we vanzelfsprekend vinden in het verkeer en je mag het gaan uitleggen bij de rechtbank.

Een sticker 'fuck speed limits' op de auto = cool.
Een badge 'fuck safety' op de overall = ontslag

Kan jij het mij uitleggen?
Die twee soorten wetten zijn compleet anders: het ene is een 'afspraak' die je kunt veranderen en het andere is een gegeven. Je kunt het ene niet 'hoger' inschatten dan het andere, het is appels met peren vergelijken.

Daarnaast gaat het in deze draad over klimaat en mobiliteit, niet om veiligheid.
FunkyTrip schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:42:
[...]Je moet ook niet bepalen wat iemand mooi vindt of niet; je moet gewoon regels instellen dat personenauto's aan bepaalde afmetingen en hoogte/laagte etc moeten voldoen. Dan kunnen ze binnen die regels best hippe dingen creeren. Maar je bent af van die enorme bakbeesten die alle vooruitgang terugdraaien.

En ja, dan gaat men wellicht de mazen opzoeken en worden bestelbusjes ineens voorzien van zijramen etc, maar ook daar kun je regelgeving voor invoeren. Liever dat autofabrikanten tegen de wetgevers vechten dan het klimaat en kleine stadsautobezitters met SUVs
Die regels zijn er al. En als maar genoeg mensen vinden dat dit strenger moet dan gebeurt dat. Als mensen dat niet genoeg interesseert, dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Zowel bij klimaat als bij mobiliteit is veiligheid een belangrijk aspect.

Dus wat mij betreft is het toepasselijk.

Ik zal blijven duwen op de gevoelige plek: de SUV als uiting van individuele emotie ten koste van rationele, objectieve basisfysica.

Anders zou je kunnen gaan denken dat het mij niet interesseert en dat er dus niets hoeft te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 09:44

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Roenie schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:32:

Die regels zijn er al. En als maar genoeg mensen vinden dat dit strenger moet dan gebeurt dat. Als mensen dat niet genoeg interesseert, dan niet.
En daar gaat het dus mis. Gedrag moet je afdwingen anders gebeurt er niets. Als mensen het niet interesseert kunnen de regels dusdanig streng dat SUVs onmogelijk worden. Oh? Dan interesseert het ze ineens wel?

Dit dus.

• CVTTPD2DQ
mitsumark schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:08:
Het label is overigens vergeleken met andere fabrikanten in dezelfde klasse, niet ten opzichte van hun eigen modellen, want dan zou de SUV wel snel naar G gaan.
Net als bij huizen, is het per m2, alleen zijn er geen categorieen voor zover ik weet.
Een huis van 200m2 kan label A hebben, en een appartement van 50m2 met een 3x zo laag verbuik label E. Die eerste kun je ook verbieden natuurlijk...
Nee, maar er is overduidelijk een prikkel voor fabrikanten om hun auto als "SUV" te verkopen. Het meest in het oog springende voorbeeld is dat de Toyota Aygo, jarenlang een van de kleinste stadsauto's, alleen nog als "SUV"-versie verkocht wordt.

Heeft de markt daar echt om gevraagd? Zijn er mensen die in het weekend lekker gaan offroaden met hun Toyota Aygo? Of is er sprake van meer dan een modeverschijnsel, en is het voordelig voor fabrikanten als een auto in een hoger segment wordt geplaatst?

De automarkt heeft een lange geschiedenis van ingenieurs die ontwerpen naar belastingprikkels. De beruchte Citroën 2CV (2 fiscale paardekrachten. Maar het daadwerkelijke vermogen was 9pk) tot de Japanse kei-cars die qua formaat precies binnnen de toegestane grenzen vallen.

Als we kunnen zien dat autofabrikanten alleen nog maar hogere en grotere auto's bouwen, mogen we ons hard gaan afvragen of dat niet komt omdat de belastingprikkels verkeerd uitpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:00
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:17:
[...]

Nee, maar er is overduidelijk een prikkel voor fabrikanten om hun auto als "SUV" te verkopen. Het meest in het oog springende voorbeeld is dat de Toyota Aygo, jarenlang een van de kleinste stadsauto's, alleen nog als "SUV"-versie verkocht wordt.

Heeft de markt daar echt om gevraagd? Zijn er mensen die in het weekend lekker gaan offroaden met hun Toyota Aygo? Of is er sprake van meer dan een modeverschijnsel, en is het voordelig voor fabrikanten als een auto in een hoger segment wordt geplaatst?

De automarkt heeft een lange geschiedenis van ingenieurs die ontwerpen naar belastingprikkels. De beruchte Citroën 2CV (2 fiscale paardekrachten. Maar het daadwerkelijke vermogen was 9pk) tot de Japanse kei-cars die qua formaat precies binnnen de toegestane grenzen vallen.

Als we kunnen zien dat autofabrikanten alleen nog maar hogere en grotere auto's bouwen, mogen we ons hard gaan afvragen of dat niet komt omdat de belastingprikkels verkeerd uitpakken.
De SUV bestond lang en breed voordat de EV populair werd. Het is van meets af aan een marketing / imago ding geweest met “comfortabel hoge instap” als excuus. De MPV bestond immers ook al lang en breed. En juist dat praktische alternatief is de nek om gedraaid als concept, want oubollig ipv stoer “offroad”.

De term alleen al, SUV, slaat als een tang op een varken. In een MPV kan je meer sportmateriaal (en elftal-leden) kwijt.

Dat veel EV’s als SUV of crossover uitkomen is vooral deze trend ten dank. Het is daarnaast natuurlijk ook makkelijker gewoon een lomp vehikel te maken bovenop een accu, dan een integraal, compact geheel. In ieder geval wanneer je niet wilt bezuinigen op kofferruimte en hoofdruimte of een comfortabele hoek voor de benen.

De markt heeft er echter wel om gevraagd. Maar dan vooral in eerste instantie gestuurd door marketing. De rest is ook een beetje een self fulfilling prophecy geworden. Een beetje net zoals de markt “vraagt” om grijze auto’s, omdat iedereen ziet dat er vraag naar is, koopt men die omwille van restwaarde, wat de vraag stuwt, wat de restwaarde van iets anders drukt.

Van mij mag die cyclus best doorbroken worden. Nu is de grens vooral gesteld op 3.500 kg, vanwege het rijbewijs. Maar een incentive om EV’s onder de 2 ton te krijgen lijkt er niet te zijn. Behalve in Nederland dan, binnenkort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Laatst online: 18:42
[...]

Dat belastingprikkels voor auto's (regelmatig) verkeerd uitpakken dat hebben we geruime tijd kunnen zien. De Mitsubishi Outlander PHEV is daar een lichtend voorbeeld van. Een jaar of 10 geleden als “leaseknaller” geïntroduceerd met 0% bijtelling en daarna lange tijd voor 7%. Plugin, dus zuinig en groen. Dat was het idee.

Ware het niet dat er maar weinig leaserijders de auto daadwerkelijk aan de laadpaal hingen en/of veel meer kilometers reden dan de 40 km die hij nog elektrisch kon rijden. Het gevolg: daadwerkelijk verbruik 4 keer zo hoog als fabrieksopgave en met een caravan erachter (waar het een interessante auto voor was) werd het alleen maar dramatischer.

Nadat de bijtelling in 2016 fors omhoog ging werd er massaal afscheid genomen van de Outlander (zie ook hier: https://allecijfers.nl/auto/mitsubishi-outlander/) en gezocht naar het volgende “slachtoffer”. Ik heb een tijd in de leasewereld gewerkt en als ik 1 ding heb geleerd is dat veruit de meeste zakelijke leaserijders maar 1 ding willen: een zo groot mogelijke auto voor zo weinig mogelijk geld. Negatieve uitschieter was een directielid die ondanks negatief advies i.v.m. kilometers kostte wat kost deze auto moest hebben. Uiteindelijk werd er 75.000km per jaar gereden waar deze plug-in totaal niet op gebouwd was. Maar ja, wel lage bijtelling…

Voor wat betreft fabrikanten is de prikkel naar SUV’s vrij simpel: marge. Hoe groter en duurder de auto, hoe meer marge. Hoewel de Aygo Cross maar beperkt groter is dan zijn voorganger wordt er meer op verdiend. En hoe groter de klasse, hoe meer marge. Het is daarom ook niet vreemd dat fabrikanten volop inzetten en marketen op deze “hype”.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Cid Highwind schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:01:
Dat veel EV’s als SUV of crossover uitkomen is vooral deze trend ten dank. Het is daarnaast natuurlijk ook makkelijker gewoon een lomp vehikel te maken bovenop een accu, dan een integraal, compact geheel. In ieder geval wanneer je niet wilt bezuinigen op kofferruimte en hoofdruimte of een comfortabele hoek voor de benen.

De markt heeft er echter wel om gevraagd. Maar dan vooral in eerste instantie gestuurd door marketing. De rest is ook een beetje een self fulfilling prophecy geworden. Een beetje net zoals de markt “vraagt” om grijze auto’s, omdat iedereen ziet dat er vraag naar is, koopt men die omwille van restwaarde, wat de vraag stuwt, wat de restwaarde van iets anders drukt.
Er zijn denk ik twee dingen die spelen. Het eerste is dat we al een tijd geen economische recenssie gehad hebben. Af en toe moet je dood hout kwijt. Erger nog, we kunnen wel stellen dat tijdens Corona veel overheden de economie teveel hebben geholpen. Er zitten met een lange periode met een overschot aan geld. Niet bij iedereen natuurlijk, de verdeling is scheef.

Het tweede probleem is iets wat je vaker ziet in markten die nauwelijks groeien of zelfs krimpen. Bedrijven moeten toch blijven groeien. Dus als de markt niet groeit, probeer dan de winst marge te laten groeien.

Gevolg veel te grote en dure auto's. Als het geen SUV was geweest, dan was er wel een andere reden geweest om grote en dure auto's te bouwen. De enorme slagschepen die in de VS gebruikelijk waren, waren geen SUVs, maar wel veel te groot.

Het volgende punt is dat het moeilijk is om een nieuwe autofabrikant te worden. Zeker met benzine motoren. Dus de hele markt doet ongeveer hetzelfde. Maar dan komen, in dit geval, de chinese fabrikanten met elektrische auto's. Die zien een markt met grote winst marges.

Maar Europa staat klaar om onze verouderde industrie te beschermen. Dus met een beetje pech verandert er niets.

Natuurlijk kunnen Europese fabrikanten wel kleine goedkope auto's bouwen. Maar de opzet van de bedrijven laat dat niet toe zonder dat er iets extreems gebeurt. Of wel een recessie, dan wel dat chinese auto's de markt overspoelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Door de toenemende hoeveelheid veiligheidseisen is het A-segment al uitgestorven. Een camera- of sensorsysteem in een Aygo en X5 zijn grofweg even duur, alleen in verhouding tot de bouwkosten is dat een veel groter aandeel in de prijs van een Aygo. Door eindeloze stapeling van regels (waar zien we dat meer...) bestaat dat segment dus niet meer.

De Fiat 500e is bv aan de straatstenen niet te slijten, maar het platform van de reguliere 500 is niet meer geschikt voor de huidige veiligheidseisen. Dus nu ligt de boel helemaal stil.

https://www.nu.nl/economi...onderuit-in-november.html
De verkoop van volledig elektrische auto's in de EU is vorige maand gekelderd. Al langere tijd slinkt het aantal nieuwe stekkerauto's. Dat komt vooral door verminderde interesse in Duitsland.
De Europese belangenorganisatie voor de auto-industrie ACEA zag dat er in november 9,5 procent minder volledig elektrische auto's werden verkocht. Ook de stekkerhybrides deden het niet best.

In de vier grote Europese automarkten (Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje) liep de verkoop van elektrische modellen terug. Bij de Fransen en de Duitsers daalde de verkoop zelfs met meer dan 20 procent in vergelijking met een jaar eerder.
Ander pareltje van onze fiscale wetgeving:
https://www.autoweek.nl/a...-door-grens-van-e100-000/
280pk 1.6 3 cilinder B-segment voor meer dan 100.000 euro vanwege onze BPM. Verbruik rond de 1:13-14. Mijn 308 uit 2023 doet het met 1:16-17 niet veel beter.

[ Voor 23% gewijzigd door Señor Sjon op 19-12-2024 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
Roenie schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:32:
[...]
Een auto is als hobby ook niet per se verkeerd.
Het grootste probleem is dat mensen zichzelf van een auto afhankelijk maken en dat ze die dagelijks gebruiken. Zeker voor grotere dagelijkse afstanden is dat gewoon een erg slechte oplossing.
Het is straks zo dat heel veel van die mensen zonder auto door het leven zullen gaan. Ik ben benieuwd hoe zie groep dat gaat oplossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
fisherman schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:19:
[...]

Het grootste probleem is dat mensen zichzelf van een auto afhankelijk maken en dat ze die dagelijks gebruiken. Zeker voor grotere dagelijkse afstanden is dat gewoon een erg slechte oplossing.
Het is straks zo dat heel veel van die mensen zonder auto door het leven zullen gaan. Ik ben benieuwd hoe zie groep dat gaat oplossen.
Welkom in de tweeverdienersmaatschappij waar de ene in Utrecht werkt en de partner in Rotterdam en men in het midden ervan is gaan wonen. Je kan dat niet los zien van individuele mobiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 12:50

Metro2002

Memento mori

Señor Sjon schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:03:
[...]

Welkom in de tweeverdienersmaatschappij waar de ene in Utrecht werkt en de partner in Rotterdam en men in het midden ervan is gaan wonen. Je kan dat niet los zien van individuele mobiliteit.
Vergeet ook niet dat door de hoge huizenprijzen veel mensen helemaal niet kunnen wonen waar ze werken omdat ze dat niet kunnen betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
En dat werkgevers ook nog weleens omvallen, fuseren of verhuizen. Bij mij en mijn vrouw zijn allebei de werkgevers verder weg van ons huis gaan zitten de afgelopen jaren. We zijn niet van plan daar achteraan te gaan verhuizen, zeker ivm school, sport, netwerk, etc.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
rik86 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:49:
de vooruitgang in laadsnelheid en accucapaciteit is ook een stuk trager dan in het verleden.
Wat ook logisch is.
Op een bepaald punt ga je over een tipping punt dat de kost om nog het maximale uit het technische kunnen te puren niet meer opweegt tegen het praktisch te behalen voordeel.

Wanneer je binnen de 300 km wel een laadpaal kan vinden heeft het nog weinig zin nog zwaardere accu's in een voertuig te proppen zodat je er +600 km mee kan rijden.
Wanneer je 200 tor 300 km al kan halen door 10 tot 20 min. bij te laden heeft het nog maar weinig praktisch nut om nog te investeren in nog snellere laadtechnologie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Je hebt duidelijk nog niet begrepen wat de oorzaken zijn van de laatste klimaatopwarming noch wat de gevolgen zijn.
Of je wil het niet begrijpen. Kan ook. Het is altijd makkelijker iets onder de mat te vegen en doen alsof het er niet is dan er de confrontatie mee te willen aangaan. Toch voor de korte termijn.

Wanneer wereldwijd door de aanhoudende verbranding van fossiele brandstoffen in een recordtempo de mondiale gemiddelde temperatuur stijgt met 1,5 tot 4°C is het grootste negatieve gevolg NIET dat je omgevingstemperatuur "maar" met 1,5 tot 4°C stijgt. 8)7 |:(
Moet eerlijk zeggen 'tot 500 km' (waarschijnlijk werkelijke km?) en 418 (WLTP?) al best een end uit elkaar liggen. Als ik op whattherange.com kijk bij 'winter' en 'snelweg' dan mag je blij zijn met 250km bij de wat duurdere modellen. Er zit een PDF bij het artikel met de berekening hoe een EV nu duurder is dan ICE.
Om werkelijke range te bepalen moet ik niet naar een site surfen noch naar de WLTP cijfers kijken maar gewoon naar de eigen data (verzameld na reeds 6 jaar EV rijden).

In de zomer haal ik in ecomodus (lees als meerijden met de flow van het verkeer en volgens de toegestane max. snelheid en niet aan ieder kruispunt proberen er iedere beschikbare pk uit te halen om indruk te maken op de omstanders) ruim 550 km.
Nu, op twee dagen van het begin van de winter en met de interieurverwarming op 21°C haalt de range bij 100% SoC nog 440 km (en zonder verwarming maar met stuur- en stoelverwarming de 480 km).

Ruim voldoende - toch voor ons gezin - voor verplaatsingen binnen de BeNeLux.
En de EV is voor ons voordeliger in gebruik dan een vergelijkbare ICE (maar dat is een n=1 verhaal en moet ieder maar voor zichzelf berekenen).

[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 19-12-2024 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:18:
[...]

En om die grens af te bakenen hebben we wetten en regelgeving.

Wanneer die wetten en regelgeving voor sommigen - in hun persoonlijke race to the bottom, waarbij ze niet zullen rusten tot iedereen hen daarin volgt - niet genoeg zijn zullen ze via legale weg moeten proberen de geldende wetten en reglementering aan te passen of genoeg mensen overtuigen van hun gelijk zodat genoeg kiezers het beleid daarvan kunnen overtuigen.

Zolang dat niet het geval is blijven de huidige technisch toegelaten kenmerken van auto's, woningen, whatever van toepassing.
Dat houdt in dat je doorgaans je woning niet mag uitbouwen tot op het publieke domein maar wel met auto's mag blijven rondrijden op de openbare weg binnen de reeds gestelde wettelijke normen.

• phicoh
Señor Sjon schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:55:
280pk 1.6 3 cilinder B-segment voor meer dan 100.000 euro vanwege onze BPM. Verbruik rond de 1:13-14. Mijn 308 uit 2023 doet het met 1:16-17 niet veel beter.
Wat is nu precies het probleem? Een extreme benzine auto is duur. Is dat een probleem? Misschien niet leuk voor mensen die graag een extreme benzine auto willen kopen. Maar gezien het belang van de energietransitie kan ik er niet wakker van liggen.

Het wordt pas vervelend als fiscale maatregelen de transitie tegen werken. Maar daar lijkt hier geen sprake van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Señor Sjon schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:55:
[...]

"Door de BPM" Jaja.
Natuurlijk zorgt die dat de prijs omhoog gaat, maar wat is de uitstoot van een Yaris GR nu volgens de WLTP? Ik kan hem niet vinden op de Toyota website (wel een Yaris GR met 130 pk en 96 g/km CO2), maar de oude GR met 260 pk had 186 g/km CO2 uitstoot. Dat is een BPM toeslag van € 30.499 (was € 27.380). Dus om daarmee boven de 100k uit te komen moet de auto an sich al € 70.000 kosten.
Voor een Toyota Yaris.
Koekoek.
En vanwege de BPM komt er dus € 3.119 (plus BTW? dus € 3.774) bij. Geen € 22.000. Dat doet Toyota helemaal zelf.

Een Audi A5 TFSI 265 pk met 182 g/km CO2 uitstoot (€ 28.227 BPM) kost € 73.193. Totaal.
Maar bij de Yaris ligt het aan de BPM.

• Señor Sjon
@IvoB2 Dat is denk ik een Tesla? Ken weinig andere EV's met groot bereik. Staat hier niet op de leasekaart, die komen meestal niet boven de 50-60 kWh aan te kiezen capaciteit. Als ik hier sorteer, dan zijn het geen fijne vanafprijzen: https://www.whattherange....-auto/hoogste-actieradius

@Maasluip Het ging mij om het formaat van de auto tov de belasting. Maar goed, de BPM is mij al veel langer een doorn in het oog in vergelijking met omliggende landen. Daarom rijden we hier tov West-Europa in relatief oude auto's en ook dat is niet het allerbeste voor het klimaat.

• IvoB2
Señor Sjon schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:16:
@IvoB2 Dat is denk ik een Tesla? Ken weinig andere EV's met groot bereik.
Nee geen Tesla. Gewoon een EV met een 74 kWh accu (de nieuwe heeft zelfs meer dan 80 kWh aan boord).
En van de EV's die ik daarvoor reed - de eerste nog een model 2018 - had de batterij een netto bruikbare ccapaciteit van 64 kWh, een zomerrange rond de 500 km en een worst case range van nog steeds 360 km. En ook geen Tesla's.

Het is niet omdat je zelf iets niet kent dat het niet bestaat.
Stonden hier overigens allemaal op de leasekaart.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 19-12-2024 14:22 ]

• Señor Sjon
Gewoon 64-74 kWh?! Dat was het heel lang niet geweest anders, zeker niet in een enigszins betaalbaar segment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:12
Metro2002 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:04:
[...]

Vergeet ook niet dat door de hoge huizenprijzen veel mensen helemaal niet kunnen wonen waar ze werken omdat ze dat niet kunnen betalen.
Ons sociale vangnet is nog zodanig dat als werknemers door de hoge prijs voor automobiliteit geen passend werk in de omgeving meer kunnen vinden het aantrekkelijker is om door de Staat betaald thuis te gaan zitten.

Gebruik in mijn eerste zin niet voor niets het woordje 'nog', want dit is natuurlijk een nieuwe bijl aan de wortel van onze economie en in het verlengde daarvan de welvaartsstaat. Alsof er niet al voldoende bijlen voorhanden zijn.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:01
FunkyTrip schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:24:
[...]

Je zou kunnen beginnen om SUVs vanaf 2035 te verbieden of enorm duurder te maken. Met de enorm onnodige grote bakken moet men echt stoppen. Dat zou echt al veel schelen.
Onder de streep is verschuiven van type auto natuurlijk maar beperkt interessant. Onder de streep is hetgeen je naar toe moet ware ontmoediging van autos. Zeker daar waar ze echt niet nodig zijn. Te denken bijvoorbeeld de binnensteden. Bijvoorbeeld in een stad als Rotterdam kun je prima ontmoedigen door vanuit het centrum richting perifeer over de jaren wegen simpelweg te veranderen van openbare weg voor auto's richting OV / publieke diensten / fiets wegen. Er is ruime beschikbaarheid van OV om te komen tot een P+R locatie elders voor verplaatsingen tussen steden, met tegelijkertijd verkeer op korte afstanden sterk te doen ontmoedigen.

Naarmate je dit verder uitbreidt, des te meer het gebruik van OV op langere afstanden op termijn ook zal groeien en daarmee het bestaansrecht voor OV-trajecten zich verder doet uitbreiden. Je kunt namelijk simpelweg niet komen van een 1x per uur verbinding naar een 10x per uur verbinding zonder aanwas van reizigers.

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Utrecht lijkt aardig wat voortgang te maken met het veranderen van de binnenstad van auto-vriendelijjk naar mens-vriendelijk.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• IvoB2
Wozmro schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:42:
Ik zal blijven duwen op de gevoelige plek: de SUV als uiting van individuele emotie ten koste van rationele, objectieve basisfysica.
En wat is dan het objectieve gemiddelde langdurig verbruik van jouw rationele non emotionele non SUV auto waarmee je iedere werkdag de baan op gaat?
En hoeveel km leg je dan op jaarbasis af voor werk en privé met de non SUV?

Kwestie van objectief te vergelijken en na te gaan hoeveel je zelf al wou veranderen.

• IvoB2
Señor Sjon schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:33:
Gewoon 64-74 kWh?! Dat was het heel lang niet geweest anders, zeker niet in een enigszins betaalbaar segment.
Die van 2019 (MY 2018) had 64 kWh bruikbare capaciteit (gemiddeld verbruik over 11 maanden 15.0 kWh/100 km).
Die van 2020 (MY 2019) had eveneens 64 kWh bruikbare capaciteit (gemiddeld verbruik over 52 maanden 15,3 kWh/100 km).
Die van 2024 (MY 2024) heeft een bruikbare capaciteit van 74 kWh (gemiddeld verbruik van 15,9 kWh/100 km over de laatste 8800 km).

Wat een "betaalbaar segment" is dat is een individueel gegeven.
Hier waren ze allemaal best betaalbaar want binnen budget. :+

Bij een privé aankoop is er ook geen enkele verplichting tot nieuwkoop.
Toen we midden dit jaar nummer 2 inleverden had deze 78000 km op de teller, de accu had een gemeten SoH van 100%, interieur - op wat kreukels in het veganleder van de bestuurdersstoel na - nieuwstaat en exterieur op wat kleine krasjes/gebruiksporen rond portierhendels eveneens nieuwstaat en nog lopende garantie.

Gezien de "in elkaar zakkende prijzen voor tweedehands EV's" zal de nieuwe eigenaar binnen het betaalbare segment een koopje kunnen doen. En een beschikbare range van 350 tot 490 km (indien geen zotte toeren en mits naleving van de verkeersregels op de openbare weg).

De binnenstad van de nabijgelegen provinciestad heeft ruim voorzien in randparkings (waarvan sommigen gratis), op koopdagen en WE gratis vervoer tussen deze randparkings, een steeds uitbreidend aanbod aan AC laadpalen, een steeds groter wordend aanbod aan deelauto's, een max. toegelaten snelheid van 30 km/uur in de gehele binnenstad en voorrang voor fietsers met inhaalverbod voor autoverkeer. Maar de auto is er niet verboden.
Mensen overtuigen om voor transitie te kiezen doe je beter met het aanbieden van voordelen dan steeds met het vingertje zwaaien dat ze aan de foute kant staan en dat hun vanuit dat oogpunt van alles moet verboden worden.
Ik zou wel gek zijn om me met de auto door de nauwe straatjes van een historische binnenstad te wurmen tegen 20 km/uur hangend achter fietsers op zoek naar een zeldzame vrije parkeerplaats (alhoewel dat elektrisch minder een probleem is want aan de laadpaal doorgaans wel plaats) of dure ondergrondse parkeerplaats wanneer ik het aanbod krijg om gratis mijn voertuig langs de rand van de stad te parkeren en bij te laden wanneer ik te voet naar de bestemming ga of er gratis H/T getransporteerd wordt.

[ Voor 60% gewijzigd door IvoB2 op 19-12-2024 16:55 ]

• Wozmro
Niet je eerste poging tot het jij-bakken, valse balansen, whataboutism.

Wat ik zeg is dat het plaatje niet klopt en ook nog eens tegenstrijdig is.

Auto's worden steeds groter, zwaarder = duurder.
Door steeds groter/zwaarder krijg je steeds meer verplichte veiligheidssystemen, blackbox, verplicht hulpdiensten verwittigen,... = Duurder.

De autofabrikanten wrijven dus twee keer in hun handen ten kosten van de samenleving en publieke ruimte.

En dan moeten we nog beginnen over de voetganger die op een knop moet drukken om toestemming te vragen om de straat over te steken.

Pleiten voor individuele vrijheid in de publieke ruimte is pleiten voor meer regulitis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

psychodude schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:27:
[...]

Onder de streep is verschuiven van type auto natuurlijk maar beperkt interessant. Onder de streep is hetgeen je naar toe moet ware ontmoediging van autos. Zeker daar waar ze echt niet nodig zijn. Te denken bijvoorbeeld de binnensteden. Bijvoorbeeld in een stad als Rotterdam kun je prima ontmoedigen door vanuit het centrum richting perifeer over de jaren wegen simpelweg te veranderen van openbare weg voor auto's richting OV / publieke diensten / fiets wegen. Er is ruime beschikbaarheid van OV om te komen tot een P+R locatie elders voor verplaatsingen tussen steden, met tegelijkertijd verkeer op korte afstanden sterk te doen ontmoedigen.

Naarmate je dit verder uitbreidt, des te meer het gebruik van OV op langere afstanden op termijn ook zal groeien en daarmee het bestaansrecht voor OV-trajecten zich verder doet uitbreiden. Je kunt namelijk simpelweg niet komen van een 1x per uur verbinding naar een 10x per uur verbinding zonder aanwas van reizigers.
Ik zie dit soort zaken vaak voorbij komen maar een stad is geen eiland, zeker niet in een land waar veel mensen het zich niet kunnen veroorloven om in de stad te wonen waar ze werken, mensen vaak met twee personen werken en waar jarenlang is ingezet op het spreiden van wonen en werken. Er zijn decennia lang complete forenzensteden opgetuigd waar amper werk is maar waar je wel enigszins betaalbaar kan wonen met als nadeel dat je moet reizen en dat is bijna altijd met de auto want is er regelmatig geen of slecht OV want zo zijn die steden ooit ontworpen.

Moet je eens kijken wat er in een stad als Rotterdam aan woningen wordt gebouwd, denk je dat een gemiddelde havenarbeider, basisschool leraar, zorgmedewerker of politieagent dat ooit kan betalen? Die wonen dus buiten de stad en reizen naar de stad met de auto. De gentrificatie is echt duidelijk zichtbaar in steden als Amsterdam en Rotterdam, wonen is daar alleen nog weggelegd voor hoogopgeleiden en mensen die toevallig een socale huurflat hebben kunnen bemachtigen. Alles daartussenin heeft pech, kan er niet wonen maar kan er straks ook nog amper komen, dat gaat grote gevolgen hebben voor de bedrijven die daar zitten en voor het verkrijgen van werknemers. Een zorgmedewerker of politieagent die op 40km van zijn werk woont en die nachtdienst heeft heeft weinig andere keuze dan met de auto gaan want dan rijdt het OV niet en de handvol keren dat ik naar Amsterdam moest kon ik héén wel met het OV maar terug niet meer omdat het OV domweg niet meer reed. Welke andere keuze had ik dan behalve de auto. 100km fietsen? Verplicht overnachten? Of wat te denken van de ontelbare keren dat mijn vrouw met mijn (inmiddels wijlen) schoonvader naar het oogziekenhuis in Rotterdam moest wat ivm tijd en lichamelijke gesteldheid van mijn schoonpa écht geen optie was met het OV, hoe zie je dat voor je, 30 km achterop op de bagagedrager mee?

Het autoluw maken van Rotterdam is daarom ook nog niet echt het denderende succes waar het stadsbestuur op gehoopt had, er staat nu wel bijna permanent file overal, dat wel want op de een of andere manier stroomt verkeer minder door als je rijstroken weghaalt en ook bedrijven hebben flink last van bv slecht bereikbare straten.

“Mijn klanten kunnen hier moeilijk parkeren om even eten te halen en dan rijden ze door,” zegt Lindsey Feng. Ze zegt dat haar omzet met bijna de helft is gedaald.

Wil je steden autoluwer maken dan zul je éérst het OV moeten uitbreiden naar de randgemeenten of zorgen voor goede (bij voorkeur gratis) parkeerplaatsen aan de rand van de stad of gewoon zoals bv Zwolle en veel franse steden doen, een grote parkeerplaats of parkeergarage aan de rand van het centrum met een goede brede toegangsweg erheen en van daaruit kun je lopen, OV of fiets pakken en voor niet-middeleeuwse steden moet gewoon plaats blijven voor de auto al kun je discussieren over hoeveel ruimte maar bij bv ziekenhuizen en andere plaatsen met een grote publieke functie zou dat een no-brainer moeten zijn. Ik vind daar betaald parkeren persoonlijk al schandalig.

Zoals het nu gaat en het feitenlijk maar gewoon klakkeloos een stad onbereikbaar maken voor autoverkeer en hopen dat iedereen dan maar met de fiets komt ook al is dat helemaal geen optie is gewoon echt niet de manier.
Auto's zijn in de moderne tijd gewoon voor veel mensen noodzakelijk, hoe niet-leuk die boodschap misschien ook is voor mensen die niks mankeren en in de stad wonen en er dus maar vanuit gaan dat iedereen alles wel op de bakfiets kan. Zo werkt het gewoon niet en als mensen dat serieus denken staan ze gewoon mijlenver van de realiteit af.

[ Voor 17% gewijzigd door Metro2002 op 19-12-2024 17:01 ]

• Wozmro
Een Europese stad wordt net onbereikbaar gemaakt door autoverkeer.

Als je een voorbeeld wil van een stad waar alles bereikbaar is met de auto(en dus quasi niet te voet/met de fiets/OV) dan moet naar de VS kijken.

Een auto als iets noodzakelijk beschouwen is oorzaak en gevolg van plaats verwisselen.

En nee, individueel kan ik ook niet alles omgooien, ik kan wel mijn best doen om zo weinig mogelijk met de auto te rijden.

[ Voor 32% gewijzigd door Wozmro op 19-12-2024 17:04 ]

• phicoh
Wozmro schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:48:
Auto's worden steeds groter, zwaarder = duurder.
Door steeds groter/zwaarder krijg je steeds meer verplichte veiligheidssystemen, blackbox, verplicht hulpdiensten verwittigen,... = Duurder.

De autofabrikanten wrijven dus twee keer in hun handen ten kosten van de samenleving en publieke ruimte.

En dan moeten we nog beginnen over de voetganger die op een knop moet drukken om toestemming te vragen om de straat over te steken.

Pleiten voor individuele vrijheid in de publieke ruimte is pleiten voor meer regulitis.
Je suggereert een verband dat er denk ik niet is. Die veiligheidssystemen zouden er ook zijn als een auto 500 kg zou wegen. Ik denk wel dat het een monsterverbond is tussen autofabrikanten en politici. Politici willen minder ongelukken en deze systemen verminderen de kans dat een inzittende van een auto overlijdt. En voor de fabrikanten betekent het meer geld.

Die voetganger heeft de pech dat het niet eenvoudig is om een voetganger te detecteren. Voor auto's en fietsen zijn er detectielussen.

Wat natuurlijk wel goed is, is dat sommige steden de snelheid op de meeste wegen verlaagd hebben naar 30 km/h.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Wozmro schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:02:
Een Europese stad wordt net onbereikbaar gemaakt door autoverkeer.

Als je een voorbeeld wil van een stad waar alles bereikbaar is met de auto(en dus quasi niet te voet/met de fiets/OV) dan moet naar de VS kijken.
Europese steden zijn op geen enkele manier te vergelijken met die in de VS. Naast bereikbaar met de auto is elke stad hier ook uitstekend per fiets of te voet bereikbaar. Alles hééft hier al een eigen plek maar er wordt vol ingezet op auto's wegkrijgen maar met welk doel, fietser meer ruimte geven die ze niet nodig hebben? Nog bredere stoepen?
Of vind een gemeente als Rotterdam het gewoon wel mooi als er ongebruikt asfalt ligt met daarnaast een dikke file.
Zeg het maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Wozmro schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:42:
Zowel bij klimaat als bij mobiliteit is veiligheid een belangrijk aspect.

Dus wat mij betreft is het toepasselijk.

Anders zou je kunnen gaan denken dat het mij niet interesseert en dat er dus niets hoeft te veranderen.
Die link zie ik niet zo. En gevoelig is dat toch niet? Mensen kunnen dingen gewoon anders zien. Ik vind SUV's zelf lelijk, maar ik vind andere auto's dan wel weer mooi. En als jij vindt dat die auto's niet de weg op mogen dan is dat simpelweg je goed recht. Net zoals ik dat terzijde mag schuiven als ik een rondje ga rijden in mijn auto die wettelijk aan alle vereisten voldoet . Maar ik heb dan weer de indruk dat dit bij anderen weer een gevoelige snaar raakt ;)
FunkyTrip schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:30:
[...]En daar gaat het dus mis. Gedrag moet je afdwingen anders gebeurt er niets. Als mensen het niet interesseert kunnen de regels dusdanig streng dat SUVs onmogelijk worden. Oh? Dan interesseert het ze ineens wel?
Waarom zou je per se gedrag moeten afdwingen? Dat is puur jouw mening (die je deelt met verschillende anderen in deze draad). Andere mensen vinden het rijden met een grotere en zwaardere auto zoals bijvoorbeeld een SUV weer geen probleem.
[...]Nee, maar er is overduidelijk een prikkel voor fabrikanten om hun auto als "SUV" te verkopen. Het meest in het oog springende voorbeeld is dat de Toyota Aygo, jarenlang een van de kleinste stadsauto's, alleen nog als "SUV"-versie verkocht wordt.

De SUV dankt zijn populariteit niet aan de offroad eigenschappen, want de meeste modellen trekken dat helemaal niet. Er zijn andere factoren waardoor deze auto's verkocht worden: uiterlijk, sociale druk, gecombineerd met wat praktische zaken zoals hoge instap, hoger zicht, et cetera. En kennelijk hebben mensen er het geld voor over. Als ik alleen al naar de bandenmaat kijk dan ben ik al genezen als ik de prijzen daarvan zie. Al moet ik toegeven dat ik wel weer gevoelig ben voor brede sloffen. Liever breder dan hoger zogezegd ;)

Maar goed, dit alles is een soort van 'dans' tussen wat de automobilist wil en wat de autofabrikanten bieden en/of beloven en vice versa. Wetgeving stelt grenzen en autofabrikanten zoeken die grenzen op. Net zoals F1 teams bij iedere nieuwe regel proberen de loopholes te vinden en gebruiken. Tot dat dit weer 'gerepareerd' word. Het is gewoon een kat- en muisspel opnieuw.
fisherman schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:19:
De vraag is of dat afhankelijk maken door de automobilist zelf gedaan is of dat dit ook door andere factoren komt: beperkt OV, werkgelegenheid, woningdossier, et cetera. Maar goed, voor een groot deel heeft dat te maken met persoonlijke keuzes. Dat geldt in ieder geval voor mij: Ik wil niet met het OV of op de fiets. Ik woon op een plek waar ik het fijn vind en heb een baan op een andere plek waar ik het naar mijn zin heb. Ik heb bepaalde vrijetijdsbestedingen, voornamelijk in het weekend, die om flinke afstanden op lastige tijden vragen. Als ik dit met alternatieve vervoersmethoden zou willen doen dan kan ik veel van die dingen niet meer doen (of veel minder makkelijk). En het is mijn (egoïstische) keuze om al die zaken te blijven doen zolang ik daar fysiek toe in staat ben.
...De autofabrikanten wrijven dus twee keer in hun handen ten kosten van de samenleving en publieke ruimte.

Niet ten koste van de publieke ruimte, want die weg was altijd al ingericht voor auto's. Het is niet dat autofabrikanten met grotere auto's meer beslag op de ruimte voor de voetganger op de stoep leggen.

Daarnaast bestaat je opmerking over dat knopje uit krokodillentranen, want dit volgt simpelweg uit algemene bepaling uit de wet dat voetgangers voorrang aan gemotoriseerd verkeer moeten verlenen. En met die knop kun je juist als voetganger voorrang krijgen op auto's. Kortom, het is geen beperking van voetgangers maar juist macht over gemotoriseerd verkeer binnen de huidige wetgeving.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

phicoh schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:04:
[...]

Wat natuurlijk wel goed is, is dat sommige steden de snelheid op de meeste wegen verlaagd hebben naar 30 km/h.
Nou inderdaad, ik vind het als fietser echt zóveel fijner dat de auto's nu op de weg naast het gescheiden fietspad 30 rijden ipv 50 8)7
Symboolpolitiek van de bovenste plank. Alleen op straten waar fietsers en auto's de weg delen is het logisch maar snel en langzaam verkeer dien je uberhaupt niet te willen mixen, dát is juist de situatie waar we eindelijk vanaf waren maar die bv Amsterdam juist weer terug wil brengen, echt onbegrijpelijk in mijn ogen.
Niets is veiliger dan snel/zwaar verkeer scheiden van zwakkere verkeersdeelnemers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Metro2002 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:04:
[...]

Europese steden zijn op geen enkele manier te vergelijken met die in de VS. Naast bereikbaar met de auto is elke stad hier ook uitstekend per fiets of te voet bereikbaar. Alles hééft hier al een eigen plek maar er wordt vol ingezet op auto's wegkrijgen maar met welk doel, fietser meer ruimte geven die ze niet nodig hebben? Nog bredere stoepen?
Of vind een gemeente als Rotterdam het gewoon wel mooi als er ongebruikt asfalt ligt met daarnaast een dikke file.
Zeg het maar
Ik moet toch even met de ogen knipperen na het lezen van deze zinnen.

Eenvoudige vraag: creëren we steden voor mensen of voor de auto(fabrikanten)?

Denk je echt dat 'ongebruikt asfalt' lang ongebruikt zal blijven als er geen auto's over rijden?

De meeste steden zijn al honderden jaren in evolutie, van lang voor er auto's waren.
Het is geen SimCity waarin je eerst de autowegen tekent en dan de huisjes er langs zet.

[ Voor 9% gewijzigd door Wozmro op 19-12-2024 17:23 ]

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
[...]

Zeg het maar
Ik kan niet voor elke stad spreken maar hier in DH zijn de fietspaden overvol en is er echt wel behoefte aan meer ruimte voor fietsers, en brede stoepen zijn er ook lang niet overal. Daar is echt nog veel winst te behalen.

Het doel van minder auto's lijkt me onderhand toch wel bekend... een schonere, veiliger, stillere leefomgeving.

• Wozmro
phicoh schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:04:
[...]

Je suggereert een verband dat er denk ik niet is. Die veiligheidssystemen zouden er ook zijn als een auto 500 kg zou wegen. Ik denk wel dat het een monsterverbond is tussen autofabrikanten en politici. Politici willen minder ongelukken en deze systemen verminderen de kans dat een inzittende van een auto overlijdt. En voor de fabrikanten betekent het meer geld.

Die voetganger heeft de pech dat het niet eenvoudig is om een voetganger te detecteren. Voor auto's en fietsen zijn er detectielussen.

Er is een verband tussen risico's en maatregelen om die risico's zoveel mogelijk te beperken. Steeds met een kosten/baten afweging.

Het gaat gewoon heel breed: van inrichting van de verkeersinfrastructuur, over verschillende soorten rijbewijzen, toepassen van technologie in de voertuigen,...

Als de risico's stijgen dan stijgen ook de kosten (= winsten voor autofabrikanten) en vice versa.

Dat is geen complot of zo maar wel een bijna religieus geloof in individuele vrijheid in de publieke ruimte. Steeds maar weer herhaalt in (auto)reclames tot je denkt dat het normaal is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Bizar hoe sommige mensen in deze draad alles zien als een soort van conspiracy van autofabrikanten en dat de auto het grote kwaad is. Ook vraag ik mij af in welke bubbel veel mensen in deze draad zitten. Ga eens met Henk en Ingrid praten. Dan hoor je de andere kant. En dan ook gelijk met Merel en Valentijn. Allemaal mensen die ook stemmen voor de kamers en die belasting betalen. En wie je ook bent, je stem telt even zwaar mee. Net alsof heel Nederland alleen maar uit soortgelijke mensen bestaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Roenie op 19-12-2024 18:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Het is geen complot. Autofabrikanten willen geld verdienen, dat is heel eenvoudig.

Henk en Ingrid gaan voor een groot deel werken om een auto te bekostigen om met die auto te gaan werken.

En aangezien auto's steeds groter, zwaarder, sneller, complexer worden moet er steeds harder gewerkt worden. En moeten er steeds meer belastingen betaalt worden om de infrastructuur daarop aan te passen.

Zie je het hamsterradje?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Wozmro schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:16:
[...]

Ik moet toch even met de ogen knipperen na het lezen van deze zinnen.

Eenvoudige vraag: creëren we steden voor mensen of voor de auto(fabrikanten)?
In die auto's zitten ook mensen of denk je dat auto's leeg rondrijden? Ik heb soms wel eens de indruk dat mensen die auto's liever zien vertrekken de auto als entiteit zien en niet als vervoersmiddel van een mens van vlees en bloed.
Denk je echt dat 'ongebruikt asfalt' lang ongebruikt zal blijven als er geen auto's over rijden?
Wat ga je voor nuttigs doen met die strook asfalt dan, de grasmat met 3 meter verlengen? Huizen ga je daar niet op kwijt kunnen iig.
De meeste steden zijn al honderden jaren in evolutie, van lang voor er auto's waren.
Het is geen SimCity waarin je eerst de autowegen tekent en dan de huisjes er langs zet.
Waar komt het idee vandaan dat er vroeger minder ruimte voor 'koetsen' en ander vervoer was en steden groene oasen waren? Wegen waren vroeger echt niet heel veel minder breed dan nu en toen reden er ook gewoon koetsen, karren, fietsen en trams, alleen nu rijden we in auto's in plaats van koetsen. Er wordt volgens mij gestreeft naar een utopie van vroeger dat gewoon nooit bestaan heeft, enkele voorbeelden van Brussel, Wenen, Amsterdam en Parijs van rond 1900:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_GtpDG6SEayAB7t5BErscYjjq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v4NhkothA8DzyPUT94FoiHjw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_57Re6LxWURYQ1ljUwaVzbpWnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flFc4TIxq7bXqkKoL8P7ZpTd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcVmnGQm4twxRerI1ew0CYRQOTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8qoUDqxMM7gtp25MBkhH1Sv.jpg?f=fotoalbum_large
migchiell schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:18:
[...]

Ik kan niet voor elke stad spreken maar hier in DH zijn de fietspaden overvol en is er echt wel behoefte aan meer ruimte voor fietsers, en brede stoepen zijn er ook lang niet overal. Daar is echt nog veel winst te behalen.
En hoe is het op de weg? Als de weg met een rijbaan minder afkan omdat iedereen op de fiets komt is er natuurlijk niks mis mee om de weg minder breed te maken en het fietspad breder. Is het op de weg oók druk dan heb je misschien gewoon te dicht op elkaar gebouwd en zul je mensen in echt veevervoer moeten proppen net als in steden als Tokyo. Allemaal in het OV want anders past het niet.

In steden als Rotterdam staan de wegen in elk geval ramvol en is het fietspad 'leeg' en zijn er bewust minder rijstroken om mensen de auto uit te jagen. Dan ben je dus niet bezig met je wegen aanpassen aan de vraag maar doelbewust de normale vraag en aanbod cyclus aan het verstoren, niet door alternatieven zoals OV beter te maken maar door het vervoersmiddel dat mensen nu gebruiken kunstmatig te vertragen en te frusteren.
Het doel van minder auto's lijkt me onderhand toch wel bekend... een schonere, veiliger, stillere leefomgeving.
Natuurlijk kennen auto's nadelen, ik zal de laatste zijn die dat ontkent maar het nut van auto's en de gigantische positieve bijdrage aan de maatschappij en economie wordt sommige mensen hier geloof ik echt enorm onderschat.
Wozmro schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:08:
Het is geen complot. Autofabrikanten willen geld verdienen, dat is heel eenvoudig.

Henk en Ingrid gaan voor een groot deel werken om een auto te bekostigen om met die auto te gaan werken.

En aangezien auto's steeds groter, zwaarder, sneller, complexer worden moet er steeds harder gewerkt worden. En moeten er steeds meer belastingen betaalt worden om de infrastructuur daarop aan te passen.

Zie je het hamsterradje?
Dit is echt de definitie van complotdenken. Er bestaat ook zoiets als vraag en aanbod en met ruim 8 miljoen auto's op de weg kun je redelijk stellen dat mensen de voorkeur geven aan de auto als vervoersmiddel omdat dat voor de meeste mensen nu eenmaal het beste aansluit op hun behoeftes. En dat is niet alleen in Nederland, dat is wereldwijd.

[ Voor 11% gewijzigd door Metro2002 op 19-12-2024 19:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Wat ik zeg is dat het plaatje niet klopt en ook nog eens tegenstrijdig is.
Lekker algemeen en vaag.
Het is niet omdat een plaatje niet in je verhaal past dat het daarom niet klopt en tegenstrijdig is.
Dat je de eigen situatie er niet wil bij betrekken en daarin heel vaag blijft (maar in andere topics wel ongewild (?) een tipje van de sluier licht) is al minder vaag en vooral veelzeggend over het verschil tussen de dagelijkse praktijk en wat men voor anderen in theorie preekt.
Ja en?
Wat wil je dan dat iedereen terug op de openbare weg zomaar wat doet volgens eigen goeddunken?
Waar het verkeer wordt geregeld door verkeerslichten moet iedere weggebruiker zijn beurt afwachten, dat is niet voorbehouden aan de voetganger. Integendeel de voetgangersknop dient juist zodat deze zelf prioriteit kan afroepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Volledig mee eens.
Ik ken hier geen stad die door de auto onbereikbaar is geworden voor andere weggebruikers.
Ik ga zelfs meermaals te voet of met de fiets naar de dichtstbijzijnde stad. Eenmaal in de stad heb ik voorrang op autogebruikers. En ligt bijna in het centrum van Europa. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
De combinatie van zo de auto verdedigen en het beklag dat het leven toch zo duur is en dat er teveel regeltjes zijn blijft vreemd om te lezen.

Op individueel niveau doe ik mijn best om de auto zo weinig mogelijk te gebruiken, te kiezen voor een zo klein en eenvoudig mogelijke auto, mijn mentaal welzijn/welvaart niet te koppelen aan autobezit.

Maar dit is grotendeels een maatschappelijke discussie.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Roenie schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:05:

De vraag is of dat afhankelijk maken door de automobilist zelf gedaan is of dat dit ook door andere factoren komt: beperkt OV, werkgelegenheid, woningdossier, et cetera. Maar goed, voor een groot deel heeft dat te maken met persoonlijke keuzes. Dat geldt in ieder geval voor mij: Ik wil niet met het OV of op de fiets. Ik woon op een plek waar ik het fijn vind en heb een baan op een andere plek waar ik het naar mijn zin heb. Ik heb bepaalde vrijetijdsbestedingen, voornamelijk in het weekend, die om flinke afstanden op lastige tijden vragen. Als ik dit met alternatieve vervoersmethoden zou willen doen dan kan ik veel van die dingen niet meer doen (of veel minder makkelijk). En het is mijn (egoïstische) keuze om al die zaken te blijven doen zolang ik daar fysiek toe in staat ben.
Hier hetzelfde, ik heb zelf geen auto (mijn vrouw wel) maar doe veel met de motor maar zonder zou ik echt heel veel zaken niet kunnen doen, ironisch genoeg is dat vooral van de natuur genieten. Als morgen alle auto's weg zouden zijn is de enige natuur waar ik nog van kan genieten de bloembakken die in de plaats van de parkeerplaatsen zijn gekomen. Ook heb ik familie aan de andere kant van het land wonen waar je bijna niet met het OV kan komen, 4 tot 5u reizen met metro, trein, bus tegenover anderhalf uur met de auto. Ook mijn sociale leven woont echt niet allemaal in de buurt en veel ervan zou ik zonder auto of motor gewoon bijna of niet meer kunnen zien en mijn vrouw zou echt nóóit mijn wijlen schoonpa zoveel hebben kunnen ondersteunen als ze geen auto had gehad, dat was gewoon niet te combineren geweest met haar werk.
Niet ten koste van de publieke ruimte, want die weg was altijd al ingericht voor auto's. Het is niet dat autofabrikanten met grotere auto's meer beslag op de ruimte voor de voetganger op de stoep leggen.
Inderdaad. Veel wegen zijn zelfs nooit ingericht op auto's maar voor de vervoersmiddelen van die tijd zoals paardenkoetsen maar nu we massaal in minder vieze, stillere koetsen rijden is het ineens niet meer goed. Ben het verder met je eens dat veel mensen in dit topic en in enkele grote steden echt in een gigantische bubbel leven en denken dat iedereen van auto's afwil want dat is totaal geen breed gedragen mening. Lokaal wellicht maar die mensen vergeten even dat steden geen eilanden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Je spreekt dan wel jezelf tegen.

Als je echt een moto/auto nodig hebt dan zou je voorstander moeten zijn van algemeen minder auto. Dan heb je zelf meer vrije ruimte om je ding te doen.

Steden zijn net meer toegankelijk geworden voor mensen die er echt moeten zijn met de auto omdat algemeen autoverkeer er geweerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:28
Metro2002 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:25:
[...]

Hier hetzelfde, ik heb zelf geen auto (mijn vrouw wel) maar doe veel met de motor maar zonder zou ik echt heel veel zaken niet kunnen doen, ironisch genoeg is dat vooral van de natuur genieten. Als morgen alle auto's weg zouden zijn is de enige natuur waar ik nog van kan genieten de bloembakken die in de plaats van de parkeerplaatsen zijn gekomen. Ook heb ik familie aan de andere kant van het land wonen waar je bijna niet met het OV kan komen, 4 tot 5u reizen met metro, trein, bus tegenover anderhalf uur met de auto. Ook mijn sociale leven woont echt niet allemaal in de buurt en veel ervan zou ik zonder auto of motor gewoon bijna of niet meer kunnen zien en mijn vrouw zou echt nóóit mijn wijlen schoonpa zoveel hebben kunnen ondersteunen als ze geen auto had gehad, dat was gewoon niet te combineren geweest met haar werk.

[...]

Inderdaad. Veel wegen zijn zelfs nooit ingericht op auto's maar voor de vervoersmiddelen van die tijd zoals paardenkoetsen maar nu we massaal in minder vieze, stillere koetsen rijden is het ineens niet meer goed. Ben het verder met je eens dat veel mensen in dit topic en in enkele grote steden echt in een gigantische bubbel leven en denken dat iedereen van auto's afwil want dat is totaal geen breed gedragen mening. Lokaal wellicht maar die mensen vergeten even dat steden geen eilanden zijn.
Als ik heel snel reken woont in de 10 grootste steden van NL zo'n 20-25% van de totale Nederlandse bevolking. Dat vind ik toch best wel een fors deel van de bevolking. In de randstad woont zelfs bijna de helft van de NL bevolking. Dat is dichtbevolkt genoeg om een fijnmazig OV aan te leggen waardoor de noodzaak tot auto-bezit zeer beperkt kan worden. Maar dan moet er wel de wil zijn om dat uit te leggen aan mensen.
Dat zijn echt geen eilanden meer te noemen wat mij betreft.

En ja, ik ben hartstikke blij met m'n auto, 't is super praktisch/handig dat ik 'm altijd mee kan nemen wanneer ik 'm nodig heb, maar waarvoor gebruik ik 'm vooral. Om wel eens bij m'n schoonouders op visite te gaan, woon/werk verkeer (op de gewone fiets 25 minuten fietsen), om de kids naar school te brengen bij slecht weer, om boodschappen te doen en 2 á 3x per jaar op vakantie.

M'n schoonouders wonen in 't buitengebied in overijssel, daar met 't OV heen is duurt zo'n 40% langer dan met de auto, dus dat is op zich een bruikbaar alternatief. Blijft alleen de vakantie over. Dus zonder de auto, zeker niet ideaal, maar ik zou 'm ook niet direct als onmisbaar bestempelen. En zeker niet een auto van 2.500kg; Ja, 't zou jammer zijn als ze dat zwaarder gaan belasten/ ontmoedigen, maar logisch gezien zou dat niet zo vreemd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:22:
Op individueel niveau doe ik mijn best om de auto zo weinig mogelijk te gebruiken, te kiezen voor een zo klein en eenvoudig mogelijke auto, mijn mentaal welzijn/welvaart niet te koppelen aan autobezit.
Op individueel niveau heb ik geen enkele klacht dat het leven zo duur is noch dat er teveel regels zijn in de publieke ruimte. Integendeel zelfs.
Maar op individueel niveau kies ik (nog) niet voor het gebruik van een zo klein en eenvoudig mogelijke auto. Ik leef nl. maar één keer en het gebruik van een auto legt me niet op iets anders te ontberen.

Geen idee wat dat met mentaal welzijn te maken heeft want ook hier is autobezit daar niet aan gekoppeld.

Maar mijn mentaal welzijn noch welvaartsniveau hangt er van af dat anderen mijn individuele keuzes zouden moeten volgen.
Die anderen mogen van mij gerust het zonder auto doen of in een oncomfortabel klein koekenblik hun noodzakelijke verplaatsingen afhaspelen.
Dat is dan hun keuze.
Maar dit is grotendeels een maatschappelijke discussie.
Euh, "klimaat en toekomst van mobiliteit", individuele keuzevrijheid afwegen tegenover opgelegde verplichtingen,.... zijn geen maatschappelijke discussies?

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 19-12-2024 19:54 ]

• Wozmro
Metro2002 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:12:
[...]

In die auto's zitten ook mensen of denk je dat auto's leeg rondrijden? Ik heb soms wel eens de indruk dat mensen die auto's liever zien vertrekken de auto als entiteit zien en niet als vervoersmiddel van een mens van vlees en bloed.

[...]

Wat ga je voor nuttigs doen met die strook asfalt dan, de grasmat met 3 meter verlengen? Huizen ga je daar niet op kwijt kunnen iig.

[...]

Waar komt het idee vandaan dat er vroeger minder ruimte voor 'koetsen' en ander vervoer was en steden groene oasen waren? Wegen waren vroeger echt niet heel veel minder breed dan nu en toen reden er ook gewoon koetsen, karren, fietsen en trams, alleen nu rijden we in auto's in plaats van koetsen. Er wordt volgens mij gestreeft naar een utopie van vroeger dat gewoon nooit bestaan heeft, enkele voorbeelden van Brussel, Wenen, Amsterdam en Parijs van rond 1900:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

En hoe is het op de weg? Als de weg met een rijbaan minder afkan omdat iedereen op de fiets komt is er natuurlijk niks mis mee om de weg minder breed te maken en het fietspad breder. Is het op de weg oók druk dan heb je misschien gewoon te dicht op elkaar gebouwd en zul je mensen in echt veevervoer moeten proppen net als in steden als Tokyo. Allemaal in het OV want anders past het niet.

In steden als Rotterdam staan de wegen in elk geval ramvol en is het fietspad 'leeg' en zijn er bewust minder rijstroken om mensen de auto uit te jagen. Dan ben je dus niet bezig met je wegen aanpassen aan de vraag maar doelbewust de normale vraag en aanbod cyclus aan het verstoren, niet door alternatieven zoals OV beter te maken maar door het vervoersmiddel dat mensen nu gebruiken kunstmatig te vertragen en te frusteren.

[...]

Natuurlijk kennen auto's nadelen, ik zal de laatste zijn die dat ontkent maar het nut van auto's en de gigantische positieve bijdrage aan de maatschappij en economie wordt sommige mensen hier geloof ik echt enorm onderschat.

[...]

Dit is echt de definitie van complotdenken. Er bestaat ook zoiets als vraag en aanbod en met ruim 8 miljoen auto's op de weg kun je redelijk stellen dat mensen de voorkeur geven aan de auto als vervoersmiddel omdat dat voor de meeste mensen nu eenmaal het beste aansluit op hun behoeftes. En dat is niet alleen in Nederland, dat is wereldwijd.
8miljoen mensen kiezen dus bewust voor steeds grotere auto's?

Alhoewel die duurder zijn, meer verbruiken, duurder te verzekeren, meer plaats innemen, meer kosten aan belastingen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:42
[...]
[...]
Grasmat (of beter wadi) voor beter waterbeheer en dan bomen erbij om de hitte kwijt te raken. Je zou maar eens een leefbare stad krijgen zeg..
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[...]
Inderdaad veel stenen, maar dat was vooral omdat het makkelijk was. Groenonderhoud was duur. Veel duurder dan die weg onderhouden. Tegenwoordig met alle technologie die in een weg gaat zitten en de apparatuur die we hebben voor groenonderhoud durf ik dat niet meer te stellen.
Wat overigens veel mensen vaak willen is lagere snelheid zodat je weer overal kan lopen zonder meteen doodgereden te worden. Dat er minder uitstoot in de steden is. Minder lawaai. Minder dan er vroeger was toen er overigens ook gewoon minder mensen woonden maar ok.

Vraag en aanbod is overigens een beetje wonky wanneer je naar verkeer kijkt. Meer asfalt betekend altijd meer auto's dan ervoor reden. Reden is dat als je meer banen aanlegt het ineens makkelijker wordt verder te reizen, dus mensen gaan dat ook doen en dan krijg je ineens meer vraag. Aanbod is dus sturend voor vraag in het transport. Induced demand is de term ervoor. Dat geld voor de benenwagen, fiets, OV en ook auto. De vraag die je moet stellen is van welke je meer wilt hebben en dus meer aanbod wilt realiseren.

• CVTTPD2DQ
Cid Highwind schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:01:
Daar raak je aan iets belangrijks: de auto is niet alleen een gebruiksvoorwerp, het is een investering, die vaak gefinancierd wordt. Als een auto sneller afschrijft dan gepland is dat voor de eigenaars een financiële tegenvaller. Ook al komt dat door deflatie (dwz. nieuwere modellen die prijsgunstiger zijn dan de oude modellen na afschrijving)
alexbl69 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:58:
Ons sociale vangnet is nog zodanig dat als werknemers door de hoge prijs voor automobiliteit geen passend werk in de omgeving meer kunnen vinden het aantrekkelijker is om door de Staat betaald thuis te gaan zitten.

Gebruik in mijn eerste zin niet voor niets het woordje 'nog', want dit is natuurlijk een nieuwe bijl aan de wortel van onze economie en in het verlengde daarvan de welvaartsstaat. Alsof er niet al voldoende bijlen voorhanden zijn.
De arbeidsparticipatie staat over alle leeftijdsgroepen nog steeds op het hoogste punt van de afgelopen tien jaar, en dat met een bevolking die gemiddeld alleen maar ouder is geworden. Als mensen met een uitkering thuis zitten, zijn het er verhoudingsgewijs niet veel.
Señor Sjon in "Klimaat en de toekomst van mobiliteit"Señor Sjon schreef op donderdag 19 december 2024
Maar goed, de BPM is mij al veel langer een door in het oog in vergelijking met omliggende landen. Daarom rijden we hier tov West-Europa in relatief oude auto's en ook dat is niet het allerbeste voor het klimaat.
Recent werd op TV een ingenieur van TNO geïnterviewd. Volgens hem waren auto's met verbrandingsmotor de afgelopen tien jaar nauwelijks zuiniger geworden, maar waren vooral de inschattingen van de fabrikanten steeds rooskleuriger geworden. Intussen nam het gemiddelde gewicht wel toe.

• Wozmro
Voor de voetganger/fietser is de wet de wet en ze moeten er zich maar bij neerleggen.

Als de wet zegt: binnen 10 jaar geen ICE meer nieuw te koop, legt de gemiddelde automobilist zich daar dan ook bij neer? (Ja, @IvoB2 ik weet dat jij daar geen probleem mee hebt).

Nee, dan gaat het dak er af wegens:. onbetaalbaar, ik word beperkt in mijn vrijheid door die duivelse overheid,...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

En weet je wat.... het lijkt nog te werken ook. Hier lokaal in tilburg is men de cityring (soort dubbelbaans ringweg om het stadscentrum) om te vormen naar de zogenaamde parkring. Enkelbaans, klinkers, eenrichtingswegen etc. En ziedaar... waar die cityring af en toe wel een autosnelweg leek, rijd men nu netjes stapvoets achter elkaar. Ja, er is heel wat afgescholden in de lokale feesboekgroepen welke ambtenaar dit nou weer bedacht had. Tante sjaan deed er immers nu een keer zo lang over om bij tante riet te komen voor een bak koffie..
Ze kon zelfs beter de fiets pakken tegenwoordig. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
stylezzz schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:53:
En weet je wat.... het lijkt nog te werken ook. Hier lokaal in tilburg is men de cityring (soort dubbelbaans ringweg om het stadscentrum) om te vormen naar de zogenaamde parkring. Enkelbaans, klinkers, eenrichtingswegen etc. En ziedaar... waar die cityring af en toe wel een autosnelweg leek, rijd men nu netjes stapvoets achter elkaar. Ja, er is heel wat afgescholden in de lokale feesboekgroepen welke ambtenaar dit nou weer bedacht had. Tante sjaan deed er immers nu een keer zo lang over om bij tante riet te komen voor een bak koffie..
Ze kon zelfs beter de fiets pakken tegenwoordig. 8)7
Zelfs dat niet. Verkeer binnen de bebouwde komt is vooral van het ene stoplicht naar het andere stoplicht aan het racen. Hoe hard je ook rijdt, uiteindelijk ben je even lang aan het wachten bij de kruispunten.

Verlaag je de maximumsnelheid, dan stroomt het verkeer beter door omdat je minder moet optrekken en afremmen. Je maakt beter gebruik van de rijbaan omdat je minder afstand hoeft te houden.

Ga je van twee naar één rijbaan terug, dan vermijd je ook rare inhaalmanouvres van mensen met een te zware voet.

Als je dan een kruispunt met stoplichten kunt vervangen door een rotonde is het helemaal winst voor de doorstroming.

Uiteindelijk ben je even snel - misschien zelfs sneller - op je bestemming. Ook met de auto.

Buiten de bebouwde kom is het inderdaad zo dat je met meer rijstroken meer capaciteit creeert. Daar kun je ook spreken van induced demand.

De grote uitzondering hierop zijn steden waar de grote verkeersaders nog dwars door de stad lopen, zoals Zwolle of Helmond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:23:
[...]

Zelfs dat niet. Verkeer binnen de bebouwde komt is vooral van het ene stoplicht naar het andere stoplicht aan het racen. Hoe hard je ook rijdt, uiteindelijk ben je even lang aan het wachten bij de kruispunten.

Verlaag je de maximumsnelheid, dan stroomt het verkeer beter door omdat je minder moet optrekken en afremmen. Je maakt beter gebruik van de rijbaan omdat je minder afstand hoeft te houden.

Ga je van twee naar één rijbaan terug, dan vermijd je ook rare inhaalmanouvres van mensen met een te zware voet.

Als je dan een kruispunt met stoplichten kunt vervangen door een rotonde is het helemaal winst voor de doorstroming.

Uiteindelijk ben je even snel - misschien zelfs sneller - op je bestemming. Ook met de auto.

Buiten de bebouwde kom is het inderdaad zo dat je met meer rijstroken meer capaciteit creeert. Daar kun je ook spreken van induced demand.

De grote uitzondering hierop zijn steden waar de grote verkeersaders nog dwars door de stad lopen, zoals Zwolle of Helmond.
Ik doelde meer op de opmerking van @Metro2002 dat het lijkt alsof we de mensen de auto uitjagen. Dat lijkt niet, dat is zo en lijkt (n=1) te werken. Dat het geen nut heeft om met gierende banden op zaterdagavond op te trekken om vervolgens vol in de ankers bij het volgende stoplicht stil te staan weet ik ook wel. Maar sommigen vinden het stoer blijkbaar, of zijn ervan overtuigd dat ze toch sneller zijn....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:50:
Nee, dan gaat het dak er af wegens:. onbetaalbaar, ik word beperkt in mijn vrijheid door die duivelse overheid,...
Net zoals het dak eraf ging bij de vervanging van paard en kar door de auto, bij de introductie van de trein, de vervanging van de postduif door de drukpers en later door het internet, enz. enz.?

Toch altijd handig die functionerende glazen bollen om het eigen gelijk veilig te stellen.
Wat als over tien jaar een EV goedkoper is dan een ICE? Dan moet er niemand overtuigd worden want ICE is dan onbetaalbaar en Ev het meest voor de hand liggend.

Waar pleit je nu eigenlijk voor?
Geen transitie van fossiel naar elektrificatie wegens nu "onbetaalbaar" (en volgens jou zal er aan het nu in deze context de komende tien jaar ook niets wijzigen) maar als alternatief dan maar inleveren van de auto in ruil voor de fiets en de benenwagen want dat is wel betaalbaar en geen inperking van vrijheden?

Het wordt nu wel helemaal vaag en wollig waar je nu precies naartoe wil.

Geen idee hoe jij het verkeersreglement interpreteert maar hoe ik het kreeg aangeleerd is dat van toepassing op iedere weggebruiker. Niet alleen voor fietsers en voetgangers.
De wet is zelfs al zo geëvolueerd dat bij een conflict tussen gemotoriseerd verkeer en fietsers en voetgangers, de zwakke weggebruikers, meer rechten kregen toegewezen.

[ Voor 49% gewijzigd door IvoB2 op 19-12-2024 22:37 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 42 Laatste

Let op:
Het onderwerp van het topic is de toekomst van mobiliteit tegen het licht van de klimaatproblematiek. Posts die dit onderwerp niet kunnen volgen zullen naar de trashcan worden verplaatst.

De vele offtopic zijstappen over rijgedrag, hyperspecifieke N=1-discussies, diepte over specifieke auto's of het ontstaan van bepaalde auto's voegen niets toe aan het onderwerp en horen hier niet thuis.