Nope.
Ik deel onze eigen wagen (voor alle duidelijkheid, ik neem niet deel aan een of ander georganiseerd deelauto project) met vier andere gezinnen zodat zij zelf geen auto moeten kopen (wonen allen in de stad) en omdat dit voor ons mogelijk is daar we zelf een auto maar sporadisch gebruiken (maar gezien werk van partner ook niet volledig zonder kunnen. Ik zie consultants nog niet per OV noch per fiets pendelen tussen hun klanten).
Maar dat is een eigen keuze.
Het zou niet bij me opkomen dat als uitgangspunt te gebruiken voor de (al dan niet opgelegde) keuze van anderen.
En het is niet omdat ik toevallig zo georganiseerd en bevoorrecht ben dat ik bijna alles met de fiets doe dat ik dat uitgangspunt dan zou gebruiken om iedereen te bewegen naar die shift.
Ik geen bij herhaling aan hoe ik het zelf al doe.
Op het lachwekkende krijg je dan reacties dat dit niet voor iedereen mogelijk is. Uiteraard niet en ook niet de bedoeling want een eigen vrije keuze en niet haalbaar voor iedereen.
Dat de hardnekkige voorstanders van zo'n shift blijven beweren dat dit wenselijk is (tja er is zoveel wenselijk dat in een maatschappij beter kan maar nooit wordt uitgevoerd) terwijl ze gelijktijdig aanhalen dat het niet voor iedereen mogelijk is geeft alleen maar aan dat ze een beetje theoriseren en wensdromen en de voeling met de noden en wensen van de maatschappij om hen heen een beetje verloren zijn.
Steeds minder politici wagen zich aan het opleggen van harde noodzakelijke maatregelen.
Integendeel ze praten hun kiezers steeds meer naar de mond en tot de volgende verkiezingen blijft het daar dan bij. De politieke partijen met een ecologische inslag zijn - na een korte tijdelijke kleine renaissance duidelijk overal op de terugweg en nog geen kleine beetje.
Mooie spiegel van wat de modale kiezer - in steeds grotere aantallen - wil.
Uit die hoek zal het dan ook niet komen binnen de tijd dat het er nog toe doet.
In de praktijk blijven dan alleen nog wat onuitgevoerde theorieën en wat goedbedoelde wensdromen over en daarna terug naar de orde van de dag.
Vier gezinnen, dus zeg gemiddeld acht personen die één auto delen. Dat wordt nog een hele toer om in goede banen te leiden qua schema, aansprakelijkheid, financieel, hygiëne, et cetera.
Met vier gezinnen en totaal 5 personen hebben we idd al een agenda nodig om dat in goede banen te leiden. Aansprakelijkheid geen punt want het voertuig is full omnium verzekerd en iedere gebruiker weet dat alcoholgebruik achter het stuur een no go is en bij calamiteiten de aansprakelijkheid dan volledig bij de bestuurder rust.
Financieel geen punt want een gebruiksvoorwerp en het voertuig heeft eveneens een full onderhoudscontract en laden is volledig vergoed.
Maar idd ook weer een n=1 verhaal dat je niet kan uitbreiden tot een volledige shift.
Officiële deelauto's zijn goed voor werklozen, zelfstandigen, FO'ers en gepensioneerden die hun werkuren vrij kunnen bepalen en/of voor vrije tijdsgebruik.
In ons specifiek geval zou het gebruik van een deelautoplatform (zeker voor 5 personen) veel duurder uitkomen dan steeds een auto op de oprit die we vrijwillig delen met niet al te ver wonende familieleden.
Een deelauto pik je ook niet zomaar even ergens op. Je moet al een zekere agenda hebben om op voorhand zeker te zijn dat er eentje voor jou gereserveerd kan worden, bij onvoorziene omstandigheden moet je al heel veel geluk hebben er eentje nog vrij te vinden en wanneer je niet even heen+terug moet loopt doorgaans de rekening gewoon door wanneer de deelauto op bestemming staat te niksen.
Over hoe het er in 2050 uitziet en aan toe gaat ga ik me niet uitspreken. Glazen bol is even zoek.
En Gent zou ik ook niet zomaar als voorbeeld nemen. Na de laatste verkiezingen hebben de ecologisten zich daar even van hun slechtste kan laten zien (inderdaad, wie niet denkt als ons wordt onthaald op boegeroep en scheldwoorden) en ook daar wal moeten inbinden. De vorige groene schepen van mobiliteit heeft er ook een stap opzij moeten zetten omdat bijna niemand er nog mee wou samenwerken wegens ideologisch redelijk onbuigzaam.
Maar dat komt ervan wanneer sommige ecologisten hun voorkeuren als een soort religie beginnen te beschouwen. Dan is er "bekeringswerk" aan de winkel. Kostte wat het kost.
[
Voor 16% gewijzigd door
IvoB2 op 16-12-2024 14:37
]