Darks schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:48:
[...]
Ik sta op het punt om mijn eerste SUV te kopen.
Hoofdreden; 3 kids, veel praktische ruimte nodig en de flexibiliteit van een 7-zitter.
Bijredenen; Vakanties naar meer afgelegen plekken, af en toe een aanhanger trekken.
Jarenlang gezworen bij m'n station maar daar krijg ik echt geen 3 kinderstoelen in.
Ligt dat dan misschien aan de maat SUV? Want ieder merk lijkt wel drie maten of zo te hebben met allerlei crossovers. En in de kleinste versie zie ik niet snel 7 personen zitten. Ik moet eerlijk zeggen dat de eerste generatie X5 mij wel kan bekoren. Daarna vind ik ze erg op elkaar lijken.
Dat is geen vooroordeel, maar mijn mening over het uiterlijk

Ik vind die dingen simpelweg spuuglelijk. Voor mij een beetje de Multipla onder de fietsen. Overigens is die term banaan toch redelijk bon ton tegenwoordig? Misschien zelfs een soort van geuzennaam onder de eigenaren?
...Velomobielen zijn onstaan ergens tussen WO1 en WO2 in en zijn oorspronkelijk ontwikkelt als een alternatief voor de auto's van toen. Om toch nog droog ergens te kunnen komen en een fatsoenlijke lading mee te kunnen nemen. Daarnaast wilde men proberen fietsen aerodynamischer te maken om zo sneller te kunnen gaan. Er waren dus twee stromingen velomobielen: de ene van het formaatje van een moderne Smart en bedoelt voor transport van mens en goederen. Deze werden dan ook vaak velocar genoemd in plaats van velomobiel. De andere stroming bleef bij het racen en hielden de naam velomobiel aan.
Die markt is echter nooit groot geworden omdat de auto zo goedkoop werd dat zelfs Henk en Ingrid er één konden kopen. De velocar is dus nooit doorgebroken. De racevarianten zijn er nog wel. Mensen willen nou eenmaal steeds sneller kunnen gaan en er zijn er genoeg die die voertuigen wel cool vinden zodat er nog een paar fabrikanten weten te overleven.
Recentelijk is er echter een opleving voor de velocar. Er zijn een aantal nieuwe fabrikanten die inspringen op duurzaam transport voor de korte en middellange afstanden...
Hoe maakt deze geschiedenisles dat ik die dingen niet meer lelijk vind

En uiteraard is mijn mening totaal irrelevant voor jouw keuze van vervoer, net zo min als jouw mening dat is voor mijn keuze. Je moet gewoon lekker rijden waar je je goed bij voelt. Jij doet dat met een banaan en ik met een zes-in-lijn

...Ook de traditionele fietsmarkt is aan het veranderen. Met de komst van de elektrische motor is het mogelijk om longtail-, bak-, en cargofietsen te maken die zware ladingen makkelijk kunnen verplaatsen. Ik heb nu zelf een Tern GSD S10, deze longtailfiets kan 200kg meenemen en heeft nog ruimte over om de kleine er bij op te zetten. Het is een prima fiets voor mijn dagelijkse forensenrit (15km enkele reis) en om een week of twee aan boodschappen mee te nemen.
.Dus is er dan nog steeds een noodzaak voor een tweede auto bij ons? Nee, absoluut niet. Zelfs de eerste staat meer stil dan dat er mee gereden wordt want vrouwlief pakt de ligfiets naar haar werk (14km verderop). Waar we eerst makkelijk meer dan €2000 per jaar spenderen aan brandstof is dat nu nog maar max €500...
Je bekijkt jouw fiets op een zeer praktische manier en dat is jouw goed recht. Mensen kunnen zich in hun keuzes laten leiden door tal van overwegingen. Jij doet dat kennelijk met name op het gebied van het dagelijks praktisch nut en het milieu. Een ander doet dat op andere zaken, zoals uiterlijk, de prestaties, sociale druk, et cetera. En waar jouw vervoersoplossing past bij jouw overwegingen (en die van vele anderen), past jouw vervoersoplossing totaal niet bij mijn overwegingen (en die van vele anderen).
Laten we wel zijn. Jij gaat mij niet in een banaan krijgen en ik krijg jou niet in een 911. En buiten de punten die ik hierboven noem is er ook een cultuuraspect. Zet de eigenaar van een banaan en van een 911 naast elkaar en ik vermoed dat de verschillen tussen hun karakter, gewoonten en gebruiken niet op één hand te tellen zijn. Misschien hebben zij één aspect gemeen: beiden zijn trots op hun voertuig en verdedigen daarbij hun keuze met hand en tand

...En natuurlijk is dit anders voor iemand anders. Werklui hebben een busje nodig voor hun gereedschap en materiaalvervoer. Transporteurs willen vrachtwagens. Maar dat zijn mensen die zo'n voertuig voor hun werk nodig hebben. Mensen die besluiten om 100km van hun werk te gaan wonen zullen ook iets nodig hebben om tijdig op hun werk te komen. Maar de statistieken liegen er niet om, de meeste transportbewegingen zijn op fietsafstand en er zijn nu genoeg sterke fietsen die en afstand, en snelheid en genoeg ladingcapaciteit hebben om die categorie bewegingen te kunnen bedienen op een duurzame manier...
Dat iets met een fiets kan wil niet zeggen dat mensen dat ook willen. De ene persoon heeft daar meer voor over dan de ander. Net als andersom trouwens: jij hebt geen 2000 euro per jaar over voor brandstof
Ik denk dat als wij onze redenen opschrijven om met de fiets/auto te gaan of juist niet, we tot een zeer lange lijst komen die onder te verdelen is in verschillende categorieën: financiën, milieu, comfort, praktisch gebruik, et cetera. En hoe onze lijst er ook uit ziet,. het is niet aan een ander om te bepalen wat op die lijst belangrijk is of niet. Mensen die willen fietsen omdat het gezond is moeten dat lekker zelf weten. Een ander die liever lui dan moe is moet dat ook zelf weten. Uiteraard mag je daar wat van vinden en verafschuwen, maar dat doet de ander waarschijnlijk ook en aan het eind van de rit

bepaal je zelf wat je uiteindelijk kiest.
...Bedenk ook: de auto is er pas 100 jaar. Minder dan 50 zelfs dat die echt beschikbaar was voor de massa. Er leven dus nog steeds mensen die geboren zijn voordat de auto doorbrak! Het zit gewoon in de kop, in de vooroordelen die men heeft over andere vormen van mobiliteit. En dat gedrag is stuurbaar. Met de juiste stimulering is er snel genoeg een kentering te maken in het gedrag van mensen.
Die banaan bestaat nog korter, want is ontstaan tussen de eerste en tweede wereldoorlog (heb ik toch nog iets aan je geschiedenisles

) Je argument is wel onduidelijk. Als iets nog niet lang bestaat dan kunnen we het afschaffen en we houden alleen zaken over die we altijd al deden? Wil je dan ook de computer verbannen? Daarnaast is de auto een van de belangrijkste uitvindingen van de recente geschiedenis. De één vindt misschien dat de auto meer slechts dan goeds heeft gebracht en wil terug in de tijd. De ander die accepteert zekere nadelen vanwege de vele voordelen die de auto biedt.
Je punt over stimulering is een goede. In deze draad hebben enkele posters er een handje van om anderen te proberen te overtuigen met feiten en cijfers. Dat werkt wellicht redelijk op een forum als GoT, maar voor veel mensen is een auto ook emotie. En die haken dan af. Dan wordt overtuigen wel heel moeilijk.