Zeer interessant punt over dat fietsen maar ben het niet helemaal met je eens. Misschien als we het bare minimum zouden eten wel. Maar we eten al teveel. Je kan het niet zo 1 op 1 zien denk ik. Bijvoorbeeld zal iemand die elke dag naar zijn werk fiets geen cardio doen in de sportschool terwijl hij dat normaal wel zou doen. Dus zijn eetgedrag blijft dan gelijk.T-MOB schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:52:
[...]
Dit zegt mlieucentraal over de categorie spullen:
[...]
Transport en productie van de spullen is meegerekend. De impact van de reclamecommercial om de spullen aan te prijzen waarschijnlijk niet. Maar die lijken me eerlijk gezegd geneuzel in de marge. Qua toerekening blijft het altijd een grijs gebied. Als je bijvoorbeeld 20km fietst verbrand je iets van 500kcal meer dan wanneer je met de auto gaat. Daarmee verplaats je uitstoot van de categorie vervoer naar de categorie voedsel. (Als je die caloriën uit rundvlees haalt vergroot fietsen zelfs je klimaatbelasting!).
[...]
De voorbeelden die ik noemde zijn echt uit eigen omgeving. Vrijwillig weggaan uit een plek met goed OV en prima basisvoorzieningen op fietsafstand om ergens in een hutje op de hei te gaan wonen, daarbij accepterende dat de reistijd een uur werd voor beiden. Dus hup, 1xprivate lease erbij en dat de kinderen nu nog naar de basisschool kunnen in het dorp maar straks op 20 km naar het voorgezet moeten. En waarom? Om op 160m2 te wonen ipv 110m2.Stoney3K schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:59:
[...]
Ik weet niet of je het nieuws een beetje hebt gevolgd, maar weinig mensen hebben anno 2022 echt de keuze waar ze willen gaan wonen. "Dichterbij je werk" verhuizen is een luxe geworden, je mag tegenwoordig al blij zijn met een dak boven je hoofd.
Dan wordt individuele mobiliteit inderdaad meer een noodzaak dan een extraatje. Dat er meer kilometers worden gereden is ook een gevolg van het woningtekort, omdat de woonmobiliteit er niet is.
Iedereen mag zijn eigen keuzes maken en ik snap dat landelijk wonen ook zeer veel voordelen heeft. Maar het zou mijn keuze niet zijn, met name vanwege de onzekere toekomst mbt mobiliteit.
Toevallig ken ik Maastricht (Eindhoven trouwens ook) heel goed, en inderdaad, zo lang je binnen de stad blijft is het OV heel goed (met dank aan de "stadsbussen" die een heel goed netwerk hebben) maar zodra je buiten de stad moet zijn wordt het al heel snel heel erg lastig. De wachttijden zijn al snel te lang.FreakNL schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:37:
[...]
Mijn schoonmoeder woont in Meppel en komt nooit met de auto naar ons (Regio Rotterdam).
Ik snap wel waar je “vandaan” komt hoor. En ik ben het met je eens dat op het echte “platteland” beter kan. Maar ook buiten de randstad kan het prima zijn. Zwolle, Meppel, Leeuwarden, Lelystad, Alkmaar, Den Helder, Vlissingen, Middelburg, Breda, Eindhoven, Maastricht (en zo kan ik nog wel even doorgaan) zijn prima bereisbaar en hebben over het algemeen ook prima “intern” OV.
Het gaat mij met name aan de "interlokale" afstanden tussen steden, of net daarbuiten. Als je dus eerst moet reizen naar een station met een bus, daarna de trein pakt (dit stuk gaat vrij vlot, zolang je niet over hoeft te stappen), maar daarna opnieuw weer vervoer moet regelen naar het laatste stuk. Dat is echt killing voor de totaaltijd, en juist dat laatste stuk excelleert de auto.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Fiets > bus.
Mobiliteitsonderzoekers spreken vaak van de 'treinfietser' in plaats van 'treinreiziger'.
Er zijn natuurlijk wel veel plekken die niet echt op fietsafstand van een intercitystation zijn, maar omdat de bevolkingsdichtheid daar toch al lager is, heeft het op het grote plaatje weinig impact als die mensen auto blijven rijden (al dan niet elektrisch).
Mobiliteitsonderzoekers spreken vaak van de 'treinfietser' in plaats van 'treinreiziger'.
Er zijn natuurlijk wel veel plekken die niet echt op fietsafstand van een intercitystation zijn, maar omdat de bevolkingsdichtheid daar toch al lager is, heeft het op het grote plaatje weinig impact als die mensen auto blijven rijden (al dan niet elektrisch).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Meestal werkt dat wel voor je vertrekstation (van huis naar station fietsen) maar wanneer je aankomstpunt aan de andere kant van de stad ligt ten opzichte van het aankomststation heeft dat geen zin. Dan ben je nog altijd afhankelijk van bus/tram/metro aansluitingen want je fiets heb je dan niet meer bij je.Proton_ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:20:
Fiets > bus.
Dan is er wel OV-fiets maar ook niet op alle plaatsen beschikbaar, en de fiets in de trein mee vervoeren is duur.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ziedaar het concept 'stationsfiets', de rammelbakken die de fietsenrekken bij elk station vullen 
Zorgvuldig getweakt om er zo aftands mogelijk uit te zien om onbeheerd te blijven staan en tóch goed te fietsen.
Inderdaad geen oplossing voor incidentele reizen, voor de structurele kilometers/uitstoot scheelt het wel.
Zorgvuldig getweakt om er zo aftands mogelijk uit te zien om onbeheerd te blijven staan en tóch goed te fietsen.
Inderdaad geen oplossing voor incidentele reizen, voor de structurele kilometers/uitstoot scheelt het wel.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb bij mijn vorige werkgever ook een fiets in bruikleen gekregen, om van station naar kantoor te kunnen fietsen.
Benodigd is dan wel een degelijke, veilige fietsenstalling, maar met het oog op de toekomst kan dat prima iets zijn om te agenderen.
Benodigd is dan wel een degelijke, veilige fietsenstalling, maar met het oog op de toekomst kan dat prima iets zijn om te agenderen.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Of deelscooters/deelfietsen.Proton_ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:36:
Ziedaar het concept 'stationsfiets', de rammelbakken die de fietsenrekken bij elk station vullen
Wel graag met dedicated hubs., anders wordt het een bende.
Eigenlijk zie je al dat er dingen veranderen. Deelscooters, deelfietsen had je 10 jaar geleden niet en nu wordt er gretig gebruik van gemaakt.
Terug ontopic: Het hele issue blijf toch dat mensen in problemen blijven denken. Kijk naar de posts van iemand als @Stoney3K. No offense, maar je blijft toch vooral de minpunten opzoeken. Terwijl het allergrootste pluspunt onbelicht blijft..
Dat gezegd hebbende: het is zeker nog niet perfect hoor, dat OV in NL
[ Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 15-12-2022 22:36 ]
Als we dan toch in een kolonne gaan rijden kunnen we gelijk de rolweerstand aanpakken. Die is bij een auto tot ongeveer 80km/u namelijk veel belangrijker dan de luchtweerstand, en wél afhankelijk van de massa van het voertuig.boxlessness schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:07:
Dan het formaat van een auto. De winst bij efficientie van auto's is 'm te halen bij luchtweerstand.
Fd = 1/2pv2CdA
d = drag
p is de dichtheid van het medium (lucht, zie hier de businesscase voor hyperloop)
Cd is de drag coefficient waar Tesla zo mee aan het opscheppen is (was) omdat ze deze zo laag hebben gekregen.
A is het frontale oppervlak van het object
Frontale oppervlak van een auto kan gehalveerd worden (misschien door 4 wanneer er geen SUVs meer zijn), of we moeten gaan liggen in onze auto's. Drag coefficient is wel wat te winnen, maar niet enorm veel. We kunnen nog treintje gaan rijden. Of minder snel.
We zouden bijvoorbeeld de rolweerstandscoefficient kunnen aanpassen door met stalen wielen op stalen rails te gaan rijden. Daarmee maak je de rolweerstand al snel tien keer zo klein.
En je zou de massa per inzittende nog eenst kunnen beperken door de electriciteit niet in een loodzware batterij op te slaan, maar door te sturen via een derde rail of bovenleiding.
En uiteindelijk heb je de tram opnieuw uitgevonden.
Ik denk dat het geen toeval is dat ze bij Lightyear echte grammentellers zijn. En zeker voor stadsvervoer is het gewicht van je vervoermiddel enorm belangrijk. Regeneratief remmen en luchtweerstand optimaliseren gaan misschien iets helpen, maar ik zou me concentreren op de hoofdzaken.
Ik weet dat ik zonder auto kan, dat denk ik niet alleen maar. Mensen die afgelegen wonen doen dat bewust om bepaalde redenen. Natuurlijk is het ook lekker goedkoop wonen in een dorp ipv in een stad. Vaak ook zijn de tuinen groter. Allemaal redenen voor veel mensen om niet in de stad te willen wonen. Dat begrijp ik wel. Maar wees je dan bewust dat mobiliteit veel duurder gaat worden en dat de kans heel groot is dat het onbereikbaar wordt. Het is onhoudbaar om iedereen te kunnen blijven voorzien van een eigen auto in de toekomst.CodeCaster schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:40:
[...]
Ikzelf leef prima zonder auto, dus dit gaat niet over mij.
Jij vindt het "pure luxe", omdat jij zonder denkt de kunnen. Maar er toch twee hebt.
Wat zou iemand die in een dorp woont en in de zorg werkt dan aan diens "levensstijl" moeten veranderen? Even verhuizen naar de stad (Wat kost dat? En het sociale leven dan?) waar het ziekenhuis staat? Of maar ander werk dichterbij zoeken, ook al biedt dat niet dezelfde perspectieven qua doorgroeien, noch dezelfde uren die matchen met die van de schoolgaande kinderen?
Dat is dus eigenlijk nog veel meer als je het vervoer van de grondsstoffen voor fossiele brandstoffen meerekent.T-MOB schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:27:
[...]
[Afbeelding]
Dit is het plaatje voor een gemiddeld huishouden. (Individuele) Mobiliteit is verantwoordelijk voor 27% van de uitstoot.
Houd er rekening mee dat er op zee geen uitstootnormen bestaan en schepen veel vervuilender zijn dan welk vervoersmiddel dan ook. Dus ook het energieverbruik en uitstoot van olietankers, raffinaderijen en pompen voor pijpleidingen en ja knikkers moet je meenemen in de uitstoot van persoonlijke mobiliteit.
Lang niet altijd bewust, zeker niet in tijden dat twee keer modaal bijna niet meer genoeg is om een huis te kopen in een (grotere) stad.fisherman schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:32:
[...]
Mensen die afgelegen wonen doen dat bewust om bepaalde redenen. Natuurlijk is het ook lekker goedkoop wonen in een dorp ipv in een stad. Vaak ook zijn de tuinen groter. Allemaal redenen voor veel mensen om niet in de stad te willen wonen. Dat begrijp ik wel. Maar wees je dan bewust dat mobiliteit veel duurder gaat worden en dat de kans heel groot is dat het onbereikbaar wordt. Het is onhoudbaar om iedereen te kunnen blijven voorzien van een eigen auto in de toekomst.
Goedkoop wonen is niet altijd keuze, soms gewoon de enige keuze en dat geldt eveneens voor huur.
Daarnaast betekent niet-afgelegen wonen niet perse een goede verbinding.
Mijn huis, voormalig buitengebied, grenst inmiddels aan een flinke nieuwbouwwijk in een middelgrote stad.
Echter wil ik naar het station, kost me dat 15 minuten lopen, 20 minuten bus (twee keer per uur) en dan 15 minuten wachtrn op de trein, terwijl dat met de auto 10 minuten is. Ik ben met het OV eerder op het station dan ik met de auto zou vertrekken (uitgaande van het feit dat ik gebracht wordt).
Een fiets zou uitkomen op 30 minuten, omdat deze een omweg moet maken.
Een dorp 5km verderop heeft een bus die 1x per uur gaat, niet in het weekend, maar is gevuld met mensen die in de stad werken, maar daar geen woning kunnen krijgen, door laag aanbod en hoge prijzen.
Het is niet altijd een eigen keuze en die groep wordt steeds groter.
Dat is natuurlijk altijd het mooie argument "ja maar ik woon in een klein dorpje en alles is ver wegFly-guy schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:16:toon volledige bericht
[...]
Lang niet altijd bewust, zeker niet in tijden dat twee keer modaal bijna niet meer genoeg is om een huis te kopen in een (grotere) stad.
Goedkoop wonen is niet altijd keuze, soms gewoon de enige keuze en dat geldt eveneens voor huur.
Mijn huis, voormalig buitengebied, grenst inmiddels aan een flinke nieuwbouwwijk in een middelgrote stad.
Echter wil ik naar het station, kost me dat 15 minuten lopen, 20 minuten bus (twee keer per uur) en dan 15 minuten wachtrn op de trein, terwijl dat met de auto 10 minuten is. Ik ben met het OV eerder op het station dan ik met de auto zou vertrekken (uitgaande van het feit dat ik gebracht wordt).
Een dorp 5km verderop heeft een bus die 1x per uur gaat, niet in het weekend, maar is gevuld met mensen die in de stad werken, maar daar geen woning kunnen krijgen, door laag aanbod en hoge prijzen.
Meer ontopic: sinds ik een documentaire heb gezien over de invloed van de auto op de leefomgeving, valt het me op hoe krankzinnig de huidige openbare ruimte is ingericht. In de gemiddelde straat is het grootste gedeelte van de openbare ruimte alleen bruikbaar als je in een auto zit.

Neem als voorbeeld het onderstaande straatbeeld, voor iedereen bekend. In de breedte zien we 2,5 meter voor parkeerplaatsen aan beiden kanten, 5 meter voor de weg en dan blijft er nog nog 1,8M (dus 3,6M breedte tegenover 10 meter voor de auto's) over aan elke kant voor een trottoir voor de voetgangers, kinderen om te spelen en de fietsen te parkeren. Ohja, we zetten ook de lantaarnpalen nog op de stoep, anders is het zo lastig voor auto's.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZSyUscFi7flB0ya0EfbkOluz.png?f=user_large)
Hoezo openbare ruimte? Je moet een auto hebben om meer dan de helft ervan te gebruiken.
[ Voor 24% gewijzigd door FreeShooter op 16-12-2022 10:47 ]
Dat zal dus zo'n 7-8km zijn? Net de afstand waarop de auto de parkeer-ellende niet waard is, maar de alternatieven ook hun problemen hebben.Fly-guy schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:16:
Zelf geloof ik hierom sterk in de "nieuwe" vervoersmiddelen. Alles van electrische stepjes tot speed pedelecs tot brommobielen. Juist met electrische motoren kunnen die dingen betaalbaar gemaakt worden, en vele jaren vrijwel onderhoudsvrij werken.
Het grote probleem is dat de fabrikanten van dit soort voertuigen sneller kunnen schakelen dan wetgevers en planners. Het zou mooi zijn als er in onze infrastructuur ruimte zou worden gemaakt voor dit soort "te snel voor het fietspad, te traag voor de autoweg"-voertuigen.
Het is een individuele keuze, maar zoals ik eerder al zei: niet iedereen heeft die keuze.FreeShooter schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:29:
[...]
Dat is natuurlijk altijd het mooie argument "ja maar ik woon in een klein dorpje en alles is ver weg". Het blijft een keuze om afgelegen te wonen. Anderen kiezen er voor om meer huur te betalen, kleiner te wonen en meer geluidsoverlast te hebben in de stad maar daar tegenover staat dat je alles op loop en/of fietsafstand hebt. Een huis is niet de enige optie...
Als je op een plek wil wonen waarbij je geen auto nodig hebt, dan moet je:
• Die plek kunnen vinden (woningnood in de stad is hoger, lange wachtrijen voor sociale huur)
• Die plek kunnen betalen
• Werk kunnen vinden in de buurt van je woning
• Familie en vrienden hebben wonen in de buurt (van OV), of accepteren dat bezoek fors minder wordt
• Alle overige faciliteiten (zorg, vermaak, ...) kunnen vinden binnen redelijk bereik
Afgezien van dat niet iedereen in een stad wíl wonen (wat moet je met een stad vol ongelukkige mensen die hun tuin en rust missen?), kán eenvoudigweg niet iedereen in de stad wonen: daar hebben we niet (groot) genoeg(e) steden voor.
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Helemaal in lijn met de Tweakers/IT denkwijze hebben we het hier alleen maar over stad en platteland. Wat te denken van alle productiebedrijven die overal en nergens zitten, niet in de stad maar ook niet afgelegen. Ik werk bij een chemiebedrijf dat op een goede 20km afstand van Rotterdam zitten. Wij hebben dus volop medewerkers die vanuit de stad juist naar relatief buitengebied rijden.fisherman schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:32:
Ik weet dat ik zonder auto kan, dat denk ik niet alleen maar. Mensen die afgelegen wonen doen dat bewust om bepaalde redenen. Natuurlijk is het ook lekker goedkoop wonen in een dorp ipv in een stad. Vaak ook zijn de tuinen groter. Allemaal redenen voor veel mensen om niet in de stad te willen wonen. Dat begrijp ik wel. Maar wees je dan bewust dat mobiliteit veel duurder gaat worden en dat de kans heel groot is dat het onbereikbaar wordt. Het is onhoudbaar om iedereen te kunnen blijven voorzien van een eigen auto in de toekomst.
Persoonlijk zoek ik ook werk bij mijn woonplaats, niet andersom. Ik heb er wel eens data van gezien maar buiten de steden verhuis een groot deel van de mensen nooit meer dan xxkm van hun geboorteplaats. Als mijn vrouw dan in de zorg werkt en ik bij een productiebedrijf dan hebben we het dus maar te doen met 10-40km reisafstand.
Ik geloof er niet zo in dat OV voor onze situatie ooit een echte oplossing gaat worden. Zowel qua reistijd, kosten als uitstoot.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
In een topic over de toekomst van mobiliteit mag Tony Seba toch eigenlijk niet ontbreken. Hij is wat optimistischer dan ik wat betreft technologie maar wel interessante denkwijze/data.
Op 11:35 gaat hij specifiek in op transitie voor vervoer naar "TaaS" (Transport as a Service).
Op 11:35 gaat hij specifiek in op transitie voor vervoer naar "TaaS" (Transport as a Service).
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeThe Great Transformation [Part 2] - The #Disruption of #Transportation
[ Voor 18% gewijzigd door assje op 16-12-2022 11:06 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Gedachtenexperiment: Stel nu dat je vanaf dag 1 van je werkende bestaan nooit auto had gehad. Wat zou je dan anders hebben gedaan?assje schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:01:
[...]
Helemaal in lijn met de Tweakers/IT denkwijze hebben we het hier alleen maar over stad en platteland. Wat te denken van alle productiebedrijven die overal en nergens zitten, niet in de stad maar ook niet afgelegen. Ik werk bij een chemiebedrijf dat op een goede 20km afstand van Rotterdam zitten. Wij hebben dus volop medewerkers die vanuit de stad juist naar relatief buitengebied rijden.
Persoonlijk zoek ik ook werk bij mijn woonplaats, niet andersom. Ik heb er wel eens data van gezien maar buiten de steden verhuis een groot deel van de mensen nooit meer dan xxkm van hun geboorteplaats. Als mijn vrouw dan in de zorg werkt en ik bij een productiebedrijf dan hebben we het dus maar te doen met 10-40km reisafstand.
Ik geloof er niet zo in dat OV voor onze situatie ooit een echte oplossing gaat worden. Zowel qua reistijd, kosten als uitstoot.
Mensen maken keuzes op basis van de mogelijkheden die ze hebben. Op dit moment is autobezit goedkoop genoeg dat het mogelijk is voor mensen om dagelijks 50 km te rijden. Dus bij keuze voor werk en woonplaats wordt een zekere afhankelijkheid van een auto ingecalculeerd. En voordat je het weet 'kun' je niet meer zonder auto.
Dat voorbeeld van jouw met het chemische bedrijf in de haven: 50 jaar geleden zouden ze dan het personeelsvervoer deels zelf hebben georganiseerd (ook al ivm 24 uurs diensten) en dikke kans dat je dan niet of nauwelijks eigen vervoer nodig zou hebben gehad.
Dan zou ik mijn 2e baan op 42km afstand nooit aangenomen hebben en daarmee niet via die weg hebben kunnen ontwikkelen naar mijn huidige baan op 17km. Zonder auto had ik waarschijnlijk alleen werk overwogen in een straal van 15km. Het is dan moeilijk in te schatten welke kansen en groeipad dat opgeleverd had. Misschien had ik wel bij de lokale machinebouwer gewerkt o.i.d. voor de helft van het salaris.Kalentum schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:37:
Gedachtenexperiment: Stel nu dat je vanaf dag 1 van je werkende bestaan nooit auto had gehad. Wat zou je dan anders hebben gedaan?
Helemaal eens, we passen ons aan aan de mogelijkheden. Kinderen naar school brengen, boodschappen doen uit het werk etc etc. Wij "kunnen" op dit moment niet eens zonder 2e auto in ons huishouden....Kalentum schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:37:
Mensen maken keuzes op basis van de mogelijkheden die ze hebben. Op dit moment is autobezit goedkoop genoeg dat het mogelijk is voor mensen om dagelijks 50 km te rijden. Dus bij keuze voor werk en woonplaats wordt een zekere afhankelijkheid van een auto ingecalculeerd. En voordat je het weet 'kun' je niet meer zonder auto.
Kunnen is een kwestie van willen, het levert zoveel gemak op voor zo weinig geld..Energie moet gewoon nog veel duurder worden. Prijs van brandstof kan/mag nu verdubbelen of weer in verhouding te zijn met elektra. Op dat prijsniveau gaan we (collectief) vanzelf meer nadenken over noodzaak van ons reisgedrag.
[ Voor 12% gewijzigd door assje op 16-12-2022 12:08 ]
Of het ov zo goed is binnen de stad. Ik heb vroeger in cappele aan de ijsel (grenst aan rotterdam) Deed er bijna 1 uur over om op mijn werk te komen in rotterdam. (vaak overstappen). Ik woon nu in brabant. En doe er nu 30 minuten over met de auto. Het Ov is zeker niet slecht in de stad maar als je vaak moet overstappen kan het erg lang duren en de vele haltes waar de metro stopt helpt ook niet mee. PS ik werk nu bijna altijd thuis.FreakNL schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:06:
[...]
De voorbeelden die ik noemde zijn echt uit eigen omgeving. Vrijwillig weggaan uit een plek met goed OV en prima basisvoorzieningen op fietsafstand om ergens in een hutje op de hei te gaan wonen, daarbij accepterende dat de reistijd een uur werd voor beiden. Dus hup, 1xprivate lease erbij en dat de kinderen nu nog naar de basisschool kunnen in het dorp maar straks op 20 km naar het voorgezet moeten. En waarom? Om op 160m2 te wonen ipv 110m2.
Iedereen mag zijn eigen keuzes maken en ik snap dat landelijk wonen ook zeer veel voordelen heeft. Maar het zou mijn keuze niet zijn, met name vanwege de onzekere toekomst mbt mobiliteit.
En dan heb ik het nog geen een over de huizen prijzen in rotterdam. Succes!
[ Voor 4% gewijzigd door TheDudez op 16-12-2022 12:04 ]
Dus bij elke economische crisis kan je gaan verhuizen? Verder weg bij je familie en vrienden. Dit is totaal geen oplossing. Waar je kan thuiswerken zou veel meer gestimuleerd moeten worden. En standaard een thuiswerkvergoeding afhankelijk van de inflatie. Dan bereik je iets!fisherman schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:10:
[...]
Beter OV is slechts een deel van de oplossing. Als mensen die momenteel dagelijks in de auto rijden om naar hun werk te komen met het OV willen, is dat wellicht een te grote uitdaging. Zeker op korte termijn zal die infrastructuur er niet zijn, terwijl veel mensen het wellicht al eerder zonder auto moeten doen.
Het beste is gewoon stimuleren dat mensen ander werk zoeken of gaan verhuizen naar hun werk.
Onder de streep moet je eten wat je verbrandt. Ook al heb je reserves voor 3 weken om je buik hangen, je kunt niet jaar in jaar uit blijven fietsen zonder extra te eten (het fietsen wordt wel zuiniger naarmate je afvalt). Het punt dat ik wou maken is niet zozeer dat fietsen indirect ook voor uitstoot zorgt. Maar dat de hokjes niet zo strak zijn in te delen. Als je extra moet eten door je cardiotraining rekenen we dat ook niet toe aan "sport en recreatie". Daar accepteren we gewoon dat een mens nou eenmaal een bepaald niveau aan beweging en calorieverbuik heeft, en dat vegen we onder eten en drinken.FreakNL schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:03:
[...]
Zeer interessant punt over dat fietsen maar ben het niet helemaal met je eens. Misschien als we het bare minimum zouden eten wel. Maar we eten al teveel. Je kan het niet zo 1 op 1 zien denk ik. Bijvoorbeeld zal iemand die elke dag naar zijn werk fiets geen cardio doen in de sportschool terwijl hij dat normaal wel zou doen. Dus zijn eetgedrag blijft dan gelijk.
In die lijn hoort de CO2-footprint van reclamespotjes wat mij betreft gewoon bij de categorie recreatie. Ook al gaan die spotjes over vliegreizen, eten & drinken of spullen.
Regeren is vooruitschuiven
Hier haal je een ding aan wat ik vaak mis in veel betogen die ik hier lees, en deze nogal eendimenionaal maken: mobiliteit is een enabler om te klimmen op de (sociale/economische) ladder en jezelf te ontwikkelen. Mobiliteit is een mogelijkheid om je te ontdoen van van het juk van de omgeving waar je in bent opgegroeid. Mobiliteit is meer dan alleen maar van A naar B komen.assje schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:43:
[...]
Dan zou ik mijn 2e baan op 42km afstand nooit aangenomen hebben en daarmee niet via die weg hebben kunnen ontwikkelen naar mijn huidige baan op 17km. Zonder auto had ik waarschijnlijk alleen werk overwogen in een straal van 15km. Het is dan moeilijk in te schatten welke kansen en groeipad dat opgeleverd had. Misschien had ik wel bij de lokale machinebouwer gewerkt o.i.d. voor de helft van het salaris.
Het wegnemen van de fysieke mobiliteit betekent voor sommige groepen ook het wegvallen van sociale/economische mobiliteit. Er is een risico dat er segregatie komt op basis van locatie van werk en socio-economische klasse.
Het leegstromen van "de provincie", en verdere concentratie in steden, gaat ook gevolgen hebben voor het welzijn van mensen. Minder contact met de natuur, en een drukkere leefomgeving, gaat gevolgen hebben voor mensen die wat meer "neurodivers" zijn (zoals ikzelf).
Om het heel gechargeerd te zeggen vind ik de focus op het wegnemen van persoonlijke mobiliteit alsof men naar mensen kijkt als productievee, zonder oog voor persoonlijke behoeftes en welzijn. Zonder oog voor de sociale gevolgen.
Begrijp me niet verkeerd: ik zie ons energieverbruik en de druk op het klimaat als een enorm probleem wat aangepakt moet worden, maar het primaire probleem aanpakken op onzorgvuldige wijze gaat knock-on-effects hebben die misschien een achteruitgang gaan zijn in de progressie die we de laatste 100 jaar bereikt hebben.
*knip*, extraordinary claims require extraordinary evidence.FreakNL schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:52:
[...]
Eeeum, je betwist de opwarming van de aarde? En andere milieuproblematiek? Of het kan je niet schelen?
[ Voor 54% gewijzigd door NMH op 16-12-2022 15:15 ]
Niemand heeft het hier volgens mij over het wegnemen van mobiliteit? Er zijn genoeg alternatieven te verzinnen voor dergelijke mobiliteit, dat niet als uitkomt heeft 'auto'.boxlessness schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:02:toon volledige bericht
[...]
Hier haal je een ding aan wat ik vaak mis in veel betogen die ik hier lees, en deze nogal eendimenionaal maken: mobiliteit is een enabler om te klimmen op de (sociale/economische) ladder en jezelf te ontwikkelen. Mobiliteit is een mogelijkheid om je te ontdoen van van het juk van de omgeving waar je in bent opgegroeid. Mobiliteit is meer dan alleen maar van A naar B komen.
Het wegnemen van de fysieke mobiliteit betekent voor sommige groepen ook het wegvallen van sociale/economische mobiliteit. Er is een risico dat er segregatie komt op basis van locatie van werk en socio-economische klasse.
Het leegstromen van "de provincie", en verdere concentratie in steden, gaat ook gevolgen hebben voor het welzijn van mensen. Minder contact met de natuur, en een drukkere leefomgeving, gaat gevolgen hebben voor mensen die wat meer "neurodivers" zijn (zoals ikzelf).
Om het heel gechargeerd te zeggen vind ik de focus op het wegnemen van persoonlijke mobiliteit alsof men naar mensen kijkt als productievee, zonder oog voor persoonlijke behoeftes en welzijn. Zonder oog voor de sociale gevolgen.
Begrijp me niet verkeerd: ik zie ons energieverbruik en de druk op het klimaat als een enorm probleem wat aangepakt moet worden, maar het primaire probleem aanpakken op onzorgvuldige wijze gaat knock-on-effects hebben die misschien een achteruitgang gaan zijn in de progressie die we de laatste 100 jaar bereikt hebben.
Een auto staat niet gelijk aan vrijheid. Want die auto moet gekocht worden (of op afbetaling/leasen), er moet brandstof in, heeft ook een verzekering nodig, moet ergens worden geparkeerd, etc. Allemaal extra kosten die iedere maand weer terugkomen en daardoor drukken op hetgeen men maandelijks kan uitgeven aan andere zaken zoals eten/drinken/... En zoals eerder gezegd nemen auto's een onredelijk grote hoeveelheid ruimte in van onze openbare ruimte.
Dat heel veel mensen een auto moeten hebben om te kunnen werken zegt veel over de locatie van de werkgever ten opzichte van de werknemer, over het (nog steeds te goedkope) autobezit/-gebruik, en de slechte staat/reputatie van alternatieven zoals OV/fiets/lopen.
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
Tenzij er gigantisch geïnvesteerd gaat worden in het OV, op welke manier dan ook, is de afname van de auto wel degelijk een afname in mobiliteit.edie schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:37:
[...]
Niemand heeft het hier volgens mij over het wegnemen van mobiliteit? Er zijn genoeg alternatieven te verzinnen voor dergelijke mobiliteit, dat niet als uitkomt heeft 'auto'.
En die investering zie ik echt niet gebeuren, niet gebaseerd op huidige en historische acties alsmede dat het simpelweg niet uit te voeren is.
OV is een gigantisch inefficiënt systeem zodra de bevolkingsdichtheid niet extreem hoog is. Buiten een grote stad is het niet te betalen om een auto 1 op 1 te vervangen. En dus betekent dat een afname, daar moet je eerlijk over zijn.
Waarschijnlijk hebben we een andere definitie van vrijheid. OV kost ook geld, maar vooral tijd en moeite.Een auto staat niet gelijk aan vrijheid. Want die auto moet gekocht worden (of op afbetaling/leasen), er moet brandstof in, heeft ook een verzekering nodig, moet ergens worden geparkeerd, etc. Allemaal extra kosten die iedere maand weer terugkomen en daardoor drukken op hetgeen men maandelijks kan uitgeven aan andere zaken zoals eten/drinken/... En zoals eerder gezegd nemen auto's een onredelijk grote hoeveelheid ruimte in van onze openbare ruimte.
Mocht een auto duurder zijn, wat met mijn oudere, kleinere auto niet zo is, dan nog geeft een auto mij meer vrijheid van beweging dan het OV, zowel in besparing van tijd als gemak.
Veel mensen wonen niet op een plek omdat ze daar nu eenmaal graag willen wonen, maar omdat er plek is.Dat heel veel mensen een auto moeten hebben om te kunnen werken zegt veel over de locatie van de werkgever ten opzichte van de werknemer, over het (nog steeds te goedkope) autobezit/-gebruik, en de slechte staat/reputatie van alternatieven zoals OV/fiets/lopen.
Juist het feit dat de auto je de mogelijkheid geeft om verder dan fietsafstand werk te zoeken, geeft je de vrijheid om hoger op te komen.
Niet iedereen heeft het geld om of vlakbij het werk te gaan wonen (als er al woningen zijn), of om van werk te veranderen. Daarnaast ga je voorbij aan het feit dat in een stad wonen ook echt niet iets voor iedereen is.
Thuiswerken is overigens ook een luxe die veelal alleen bestaat bij de beter betaalde banen.
Veel mensen hebben geen keuze om waar te wonen of te werken, werkgevers hebben geen keuze waar te vestigen, etc.
Apart dat door velen autobezit steeds als 'te goedkoop' wordt aangemerkt. Het is voor onze overheid een formidabele inkomstenbron en levert via BTW, accijnzen, BPM en bijtelling netto veel meer op dan dat Rijkswaterstaat er kosten aan heeft. Dankzij de inkomsten uit 'auto' kan het OV gesubsidieerd worden tot levensvatbare manier van vervoer. En alsnog is ons OV duurder dan die in andere EU landen.
Nee auto's zijn niet 'te goedkoop'. Men betaald graag voor eigen, comfortabele vervoer en heeft daar de hoge vaste lasten voor over (brandstof, onderhoud, verzekeringen, afschrijving, enz.). Autobezit is in NL al het duurste van heel de EU, en staat ook in de top-3 wereldwijd.
Daarom kan de overheid vanuit die inkomsten het geld royaal uitgeven aan fietspaden, OV, enz. En blijft er alsnog geld over dat aan andere potten bijdraagt.
Overigens misschien wel een fout van de overheid om euro-6d zo ernstig oninteressant te maken voor met name zakelijke rijders. Die zijn de afgelopen jaren massaal overgestapt naar benzine modellen die een stuk meer co2 uitstoten en dus nadeliger zijn voor het klimaat. Als de argumentatie daarachter de fijnstof uitstoot moet zijn, dan is die zwak te noemen want nu zien we dat het gewicht van de gemiddelde auto op het wegennet aan het toenemen is. Steeds meer auto's van 1800kg+ met hogere slijtage van banden, remmen en wegdek en dus meer (ultra)fijnstof uitstoot.
Nee auto's zijn niet 'te goedkoop'. Men betaald graag voor eigen, comfortabele vervoer en heeft daar de hoge vaste lasten voor over (brandstof, onderhoud, verzekeringen, afschrijving, enz.). Autobezit is in NL al het duurste van heel de EU, en staat ook in de top-3 wereldwijd.
Daarom kan de overheid vanuit die inkomsten het geld royaal uitgeven aan fietspaden, OV, enz. En blijft er alsnog geld over dat aan andere potten bijdraagt.
Overigens misschien wel een fout van de overheid om euro-6d zo ernstig oninteressant te maken voor met name zakelijke rijders. Die zijn de afgelopen jaren massaal overgestapt naar benzine modellen die een stuk meer co2 uitstoten en dus nadeliger zijn voor het klimaat. Als de argumentatie daarachter de fijnstof uitstoot moet zijn, dan is die zwak te noemen want nu zien we dat het gewicht van de gemiddelde auto op het wegennet aan het toenemen is. Steeds meer auto's van 1800kg+ met hogere slijtage van banden, remmen en wegdek en dus meer (ultra)fijnstof uitstoot.
Boekentip over dit onderwerpFreeShooter schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:29:
[...]
Meer ontopic: sinds ik een documentaire heb gezien over de invloed van de auto op de leefomgeving, valt het me op hoe krankzinnig de huidige openbare ruimte is ingericht. In de gemiddelde straat is het grootste gedeelte van de openbare ruimte alleen bruikbaar als je in een auto zit.![]()
Neem als voorbeeld het onderstaande straatbeeld, voor iedereen bekend. In de breedte zien we 2,5 meter voor parkeerplaatsen aan beiden kanten, 5 meter voor de weg en dan blijft er nog nog 1,8M (dus 3,6M breedte tegenover 10 meter voor de auto's) over aan elke kant voor een trottoir voor de voetgangers, kinderen om te spelen en de fietsen te parkeren. Ohja, we zetten ook de lantaarnpalen nog op de stoep, anders is het zo lastig voor auto's.
[Afbeelding]
Hoezo openbare ruimte? Je moet een auto hebben om meer dan de helft ervan te gebruiken.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Rekenen we de bijtelling nu ook al als belasting op de auto, ipv. als belasting op loon?Trishul schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:36:
Het is voor onze overheid een formidabele inkomstenbron en levert via BTW, accijnzen, BPM en bijtelling netto veel meer op dan dat Rijkswaterstaat er kosten aan heeft
Not just bikes is wel een leuk Youtube kanaal over de openbare weg en dergelijke. Is vanuit het perspectief van een Canadees die in Amsterdam woont.FreeShooter schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:29:toon volledige bericht
[...]
Dat is natuurlijk altijd het mooie argument "ja maar ik woon in een klein dorpje en alles is ver weg". Het blijft een keuze om afgelegen te wonen. Anderen kiezen er voor om meer huur te betalen, kleiner te wonen en meer geluidsoverlast te hebben in de stad maar daar tegenover staat dat je alles op loop en/of fietsafstand hebt. Een huis is niet de enige optie...
[...]
Meer ontopic: sinds ik een documentaire heb gezien over de invloed van de auto op de leefomgeving, valt het me op hoe krankzinnig de huidige openbare ruimte is ingericht. In de gemiddelde straat is het grootste gedeelte van de openbare ruimte alleen bruikbaar als je in een auto zit.![]()
[Afbeelding]
Less alienation, more cooperation.
Als ik het goed begrijp is er een wijk bij jou gekomen in een gebied met bestaande infrastructuur. Op zich zou je zeggen dat dat een voordeel is, maar als die infrastructuur initieel niet berekend was op een dichter bevolkt gebied, helpt dat inderdaad niet.Fly-guy schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:16:toon volledige bericht
[...]
Lang niet altijd bewust, zeker niet in tijden dat twee keer modaal bijna niet meer genoeg is om een huis te kopen in een (grotere) stad.
Ik ben zelf trouwens opgegroeid in het buitengebied, in een klein kerkdorp. Zo zou ik echt nooit meer willen wonen. Als kind is het leuk om zo op te groeien, totdat je wat ouder wordt. Dan is opeens alles wat leuk is ver weg.
En ja ik besef dat ik gezegend ben dat ik in mijn uppie een huis vrij nieuw huis kon betalen (2008) wat ruim genoeg is (155 m2 woonoppervlakte) met een garage en eigen oprit in een stad dichtbij het centrum. Dat dat niet voor iedereen weggelegd is is natuurlijk niet vreemd, want dat is altijd zo geweest. Alleen is die groep nu een stuk groter geworden.
Als ik nog steeds in een dorp zou wonen, dan had ik denk ik ook geen werk gezocht in de stad waar ik nu woon. Ik ben ook na een jaar naar de plaats verhuisd waar ik ging werken.
Nog erger zijn straten zonder parkeervakken waar de auto's gewoon op straat geparkeerd zijn.FreeShooter schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:29:
[...]
[Afbeelding]
Er komen dan ook niet voor niets steeds meer autovrije woonwijken, waar mensen hun auto aan het begin van de wijk moeten parkeren en dus de wijk zelf niet in mogen. Daar wordt het straatbeeld een heel stuk mooier van.
Tja, honkvastheid is een instelling waar je je van kan ontdoen. Sommigen hebben daar helemaal geen last van, zoals ik. Mijn ouders zijn ook altijd gaan wonen waar ze werkten, of eigenlijk waar mijn vader werkte.assje schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:01:
[...]
Ik heb er wel eens data van gezien maar buiten de steden verhuis een groot deel van de mensen nooit meer dan xxkm van hun geboorteplaats. Als mijn vrouw dan in de zorg werkt en ik bij een productiebedrijf dan hebben we het dus maar te doen met 10-40km reisafstand.
Dat heb ik ook altijd normaal gevonden, maar in mijn situatie is wellicht makkelijker, omdat mijn vrouw eigenlijk niet hoeft te werken om goed te kunnen leven. Toen ik hier ons eerste huis kocht werkte ze dan ook helemaal niet. Ik ben niet van plan om van baan te wisselen, maar mocht dat nodig zijn, dan verhuizen we en zou zij ontslag nemen. De kinderen zouden dat wellicht het minst leuk vinden. Maar goed die kans heel erg klein dat dat in de toekomst zou kunnen gaan gebeuren.
We werken allebei dus in de woonplaats. Ik werk overigens vaak 4 of 5 dagen per week thuis sinds corona.
Wat maakt het uit waar je familie en vrienden wonen? Ik snap niet dat mensen dat zo belangrijk vinden. Zo groot is Nederland trouwens niet en vrienden en familie kunnen ook zomaar ergens anders gaan wonen.TheDudez schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:01:
[...]
Dus bij elke economische crisis kan je gaan verhuizen? Verder weg bij je familie en vrienden. Dit is totaal geen oplossing. Waar je kan thuiswerken zou veel meer gestimuleerd moeten worden. En standaard een thuiswerkvergoeding afhankelijk van de inflatie. Dan bereik je iets!
Overigens werk ik zo goed als fulltime thuis, maar het gaat natuurlijk meer om mensen die niet thuis werken en veel woon werk kilometers iedere dag afleggen.
Het is maar net waar je waarde aan hecht. Ik heb inmiddels 35 jaar historie in deze omgeving. Familie, vrienden waarmee ik met sommige inmiddels 30 jaar historie heb in de buurt.fisherman schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:05:
Tja, honkvastheid is een instelling waar je je van kan ontdoen. Sommigen hebben daar helemaal geen last van, zoals ik.
Vandaag met de kinderen naar de ijsbaan en dan spreek je weer eens een nichtje die je paar jaar niet gesproken hebt. Altijd wel een toevallige ontmoeting als je maar een kroeg, sinterklaasintocht of wat dan ook gaat.
Of je daar waarde aan hecht is dus persoonlijk.
Ik kon vroeger zo vertellen wie wel of niet zo was in ons dorp. Dat zat er ook vaak al een beetje vanuit hun familie zo in. Het is momenteel natuurlijk ook mogelijk, doordat mobiliteit zo goedkoop is. Dat was vroeger natuurlijk ook anders en dat gaat ook weer veranderen, zodat het weer wordt zoals vroeger.assje schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:15:
[...]
Het is maar net waar je waarde aan hecht. Ik heb inmiddels 35 jaar historie in deze omgeving. Familie, vrienden waarmee ik met sommige inmiddels 30 jaar historie heb in de buurt.
Vandaag met de kinderen naar de ijsbaan en dan spreek je weer eens een nichtje die je paar jaar niet gesproken hebt. Altijd wel een toevallige ontmoeting als je maar een kroeg, sinterklaasintocht of wat dan ook gaat.
Of je daar waarde aan hecht is dus persoonlijk.
Je bedoelt dat iedereen weer gewoon leeft en sterft binnen iets van 25km van waar hij geboren wordt?fisherman schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:35:
Dat was vroeger natuurlijk ook anders en dat gaat ook weer veranderen, zodat het weer wordt zoals vroeger.
Nee, dat mobiliteit onbereikbaar wordt, en dat je dus moet zorgen dat je zonder al teveel reizen op het werk moet kunnen komen.assje schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:36:
[...]
Je bedoelt dat iedereen weer gewoon leeft en sterft binnen iets van 25km van waar hij geboren wordt?
Als ik naar mezelf kijk: ik vind het helemaal niet erg om een uur of anderhalf uur naar mijn werk te moeten reizen. Maar ik vind het wel belangrijk dat ik 's avonds even spontaan een biertje kan gaan drinken met vrienden. Of gewoon even bij ze langs lopen. Als vrienden en familie ver weg wonen blijven praktisch gezien alleen de weekends over om naar ze toe te gaan. En ver weg in die context is al vanaf 30 minuten reizen.fisherman schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:07:
[...]
Wat maakt het uit waar je familie en vrienden wonen? Ik snap niet dat mensen dat zo belangrijk vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door Frame164 op 17-12-2022 17:56 ]
Niet mis mee als je vermogend genoeg bent om in de toekomst mobiliteit te kunnen betalen. Anders zo ik toch op den duur maar voorsorteren op de toekomst. Ik vind het persoonlijk een hele ouderwetse gedachte om te blijven wonen waar je opgegroeid bent.Frame164 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:56:
[...]
Als ik naar mezelf kijk: ik vind het helemaal niet erg om een uur of anderhalf uur naar mijn werk te moeten reizen. Maar ik vind het wel belangrijk dat ik 's avonds even spontaan een biertje kan gaan drinken met vrienden. Of gewoon even bij ze langs lopen. Als vrienden en familie ver weg wonen blijven praktisch gezien alleen de weekends over om naar ze toe te gaan. En ver weg in die context is al vanaf 30 minuten reizen.
https://www.ad.nl/buitenl...rijden-en-wonen~a5662ce1/
Korte samenvatting: we gaan rijden duurder maken en dan neemt de CO2 uitstoot vanzelf af. Wel moeten de armen geholpen worden.
Ze zijn dus al bezig om weer wat nieuws in te voeren in auto rijden duurder en minder aantrekkelijk te maken
Korte samenvatting: we gaan rijden duurder maken en dan neemt de CO2 uitstoot vanzelf af. Wel moeten de armen geholpen worden.
Ze zijn dus al bezig om weer wat nieuws in te voeren in auto rijden duurder en minder aantrekkelijk te maken
uiteraard moeten de armen weer geholpen worden.. maar wij thuis zullen overal wel weer naast pissen zoals tot nu toe steeds.President schreef op zondag 18 december 2022 @ 07:18:
We kunnen het nog wel betalen allemaal momenteel maar geld voor elektrische auto hebben we echt niet zomaar gespaard met alle hogere kosten.
Iedereen zal voor zichzelf de denkoefening moeten doen over hoe best te anticiperen op de veranderingen die er zitten aan te komen. (ja, momenteel gaan de veranderingen verdomd snel).
Ik heb zelf ook dagelijks een auto nodig voor het werk. Gemiddeld 150km rondrijden naar klanten.
Momenteel is dat met de eigen privé-auto met ruime kilometervergoeding van de werkgever.
Maar als dat op een bepaald moment niet meer uit kan dan moeten er knopen doorgehakt worden. Ons bureau is op enkele kilometers van waar ik woon, wat mij betreft zet de werkgever daar een (elektrische) wagen op de parking en ga ik met mijn plooifietsje eerst elke dag naar bureau om daar de wagen op te pikken.
Privé kunnen we ook zonder eigen auto.
Nadenken en op tijd anticiperen dat zal voor de meeste tweakers hier geen probleem zijn en we zullen er waarschijnlijk beter uitkomen in het globale plaatje beschouwd.
Ja, er zijn veel mensen die niet die mogelijkheid hebben maar het is niet onze taak om daar oplossingen voor te bedenken en zeker niet om te pleiten voor de status quo want ocharme die arme mensen.
Wel moeten we voldoende belastingen betalen en de overheid er toe aanzetten om mensen die het moeilijk hebben niet te laten vallen.
Ik heb zelf ook dagelijks een auto nodig voor het werk. Gemiddeld 150km rondrijden naar klanten.
Momenteel is dat met de eigen privé-auto met ruime kilometervergoeding van de werkgever.
Maar als dat op een bepaald moment niet meer uit kan dan moeten er knopen doorgehakt worden. Ons bureau is op enkele kilometers van waar ik woon, wat mij betreft zet de werkgever daar een (elektrische) wagen op de parking en ga ik met mijn plooifietsje eerst elke dag naar bureau om daar de wagen op te pikken.
Privé kunnen we ook zonder eigen auto.
Nadenken en op tijd anticiperen dat zal voor de meeste tweakers hier geen probleem zijn en we zullen er waarschijnlijk beter uitkomen in het globale plaatje beschouwd.
Ja, er zijn veel mensen die niet die mogelijkheid hebben maar het is niet onze taak om daar oplossingen voor te bedenken en zeker niet om te pleiten voor de status quo want ocharme die arme mensen.
Wel moeten we voldoende belastingen betalen en de overheid er toe aanzetten om mensen die het moeilijk hebben niet te laten vallen.
Een behoorlijke regeling. De prijs stuurt wel sterk het gedrag, zeker in het kader van verduurzaming. Zie maar hoeveel er wordt geïsoleerd en de verwarming wordt teruggezet omwille de portemonnee. Wellicht gaat hetzelfde dan gelden voor mobiliteit op fossiele brandstof.President schreef op zondag 18 december 2022 @ 07:18:
Overigens wel een moedig besluit, nu met de gigantische inflatie, koopkrachtdaling en aanstormende recessie. De concurrentiepositie van de EU is flink aan het aftakelen door de kaalslag van de industrie door de energieprijzen, dus ik ben benieuwd wat dit allemaal gaat betekenen op den duur.
Tja, ondanks alles lijkt het er doorheen knallen van de CO2 doelen een prioriteit. En dat begrijp ik ergens wel, want het klimaat is belangrijk. Maar is het erg. Als we het even 10 jaar uitstellen icm de huidige financiële ontwikkelingen?Belecthor schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:53:
[...]
Een behoorlijke regeling. De prijs stuurt wel sterk het gedrag, zeker in het kader van verduurzaming. Zie maar hoeveel er wordt geïsoleerd en de verwarming wordt teruggezet omwille de portemonnee. Wellicht gaat hetzelfde dan gelden voor mobiliteit op fossiele brandstof.
Overigens wel een moedig besluit, nu met de gigantische inflatie, koopkrachtdaling en aanstormende recessie. De concurrentiepositie van de EU is flink aan het aftakelen door de kaalslag van de industrie door de energieprijzen, dus ik ben benieuwd wat dit allemaal gaat betekenen op den duur.
Ik bedoel, zelfs als we de doelen in de EU redden hebben we ook de rest van de wereld nog...tegelijkertijd vind ik het prima als het geld wordt uitgegeven aan milieu zaken in plaats van de horeca of aan vakanties. In dat opzicht is er nog genoeg geld bij genoeg mensen beschikbaar!
Maar zomaar weer even accijns heffen op auto gebruik vind ik dan weer de verkeerde manier, dat is duurder maken zonder naar het grote plaatje te kijken. Die mensen met een goede baan worden dan toch wel gecompenseerd door hun bedrijf, die onderwijzers/zorgmedewerkers/etc. niet...
[ Voor 18% gewijzigd door President op 18-12-2022 13:03 ]
10 jaar uitstellen wat eigenlijk jaren geleden al ingezet had moeten worden? En over 10 jaar is er wel weer een andere reden om nog eens 10 jaar uit te stellen, en uiteindelijk zullen de kosten veel hoger zijn dan als jaren geleden al actie ondernomen was.President schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:57:
[...]
Tja, ondanks alles lijkt het er doorheen knallen van de CO2 doelen een prioriteit. En dat begrijp ik ergens wel, want het klimaat is belangrijk. Maar is het erg. Als we het even 10 jaar uitstellen icm de huidige financiële ontwikkelingen?
Ik bedoel, zelfs als we de doelen in de EU redden hebben we ook de rest van de wereld nog...tegelijkertijd vind ik het prima als het geld wordt uitgegeven aan milieu zaken in plaats van de horeca of aan vakanties. In dat opzicht is er nog genoeg geld bij genoeg mensen beschikbaar!
Ik zou willen dat ik alleen de CO2 emissiehandelsprijs moet betalen, i.p.v. de veeeeeel hogere consumentenbelastingen die we nu hebben. Maar het zal er wel weer bovenop komen, en de EU is heel hard op zoek naar eigen belastinginkomsten.President schreef op zondag 18 december 2022 @ 07:18:
Nu is het kwestie van stevig doorbijten. Dan is binnen 10 jaar de rest van de wereld stikjaloers op Europa en verdienen we bakken geld met het export van hoe wij het doen.
Of gaan we ons laten chanteren?
https://www.hln.be/nieuws...g-in-het-vizier~a782484c/
Rusland, qatar,... als ze doen wat ze nu doen dan blijkt voor mij dat het begint te nijpen voor hen..
Of gaan we ons laten chanteren?
https://www.hln.be/nieuws...g-in-het-vizier~a782484c/
Rusland, qatar,... als ze doen wat ze nu doen dan blijkt voor mij dat het begint te nijpen voor hen..
Elk uitstel zal de gevolgen vele malen erger maken, en zal dus ook vele malen meer gaan kosten. De enige dag beter dan vandaag om ingrijpende maatregelen te nemen ten behoeve van het klimaat, was gisteren.President schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:57:
[...]
Tja, ondanks alles lijkt het er doorheen knallen van de CO2 doelen een prioriteit. En dat begrijp ik ergens wel, want het klimaat is belangrijk. Maar is het erg. Als we het even 10 jaar uitstellen icm de huidige financiële ontwikkelingen?
We bereiken niets door naar een ander te blijven wijzen. Wij hebben onze eigen verantwoordelijkheid en moeten die nemen, en we mogen verwachten dat anderen dat uiteindelijk ook doen.Ik bedoel, zelfs als we de doelen in de EU redden hebben we ook de rest van de wereld nog...
Absoluut, zeker in Nederland hebben veel mensen het nog steeds ontzettend goed. Laat niet overlet dat we er voor moeten zorgen dat degenen die het goed hebben ook evenredig bijdragen. Dat gebeurt helaas vaak niet; vaak zijn zij zelfs degenen die het meest profijt hebben van klimaatmaatregelen.tegelijkertijd vind ik het prima als het geld wordt uitgegeven aan milieu zaken in plaats van de horeca of aan vakanties. In dat opzicht is er nog genoeg geld bij genoeg mensen beschikbaar!
Er moet zeker beter gekeken worden naar het gehele mobiliteitsvraagstuk, en de rol van de auto daarin. Dat vereist echter wel visie; iets waar de regeringen tegenwoordig een broertje dood aan hebben...Maar zomaar weer even accijns heffen op auto gebruik vind ik dan weer de verkeerde manier, dat is duurder maken zonder naar het grote plaatje te kijken. Die mensen met een goede baan worden dan toch wel gecompenseerd door hun bedrijf, die onderwijzers/zorgmedewerkers/etc. niet...
Intentionally left blank
Mee eens, maar niet op een manier van de burgers maar laten betalen. Als je dit als overheid wil doen dan moet je het faciliteren. Zorg als overheid dat er op alle daken zonnepanelen komen, koop gewoon 15 zonnepanelen per huis en laat deze installeren. Ik snap dat er daar geen personeel voor gevonden kan worden, dan maar het leger mobiliseren, instrueren en laten installeren op de daken. De zonnepanelen man hoeft dan alleen maar binnen aan te sluiten en kan zo misschien wel 3 huizen per dag doen ipv 1 huis. Al moeten er dan eerst stroomkabels vervangen worden, mobiliseer en betaal mensen die hierbij kunnen helpen. Ga dan in staat van energie oorlog, zet voor mijn part de gevangenen aan een keten en laat ze met een schep graven voor kabels...crisp schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:20:
[...]
Elk uitstel zal de gevolgen vele malen erger maken, en zal dus ook vele malen meer gaan kosten. De enige dag beter dan vandaag om ingrijpende maatregelen te nemen ten behoeve van het klimaat, was gisteren.
[...]
Leuk gezegd, maar geloof je hier echt in? Want ik heb nog nooit afval op de grond gegooid, maar zie toch overal nog afval bij komen...We bereiken niets door naar een ander te blijven wijzen. Wij hebben onze eigen verantwoordelijkheid en moeten die nemen, en we mogen verwachten dat anderen dat uiteindelijk ook doen.
[...]
Tja, ik snap dat we ergens moeten beginnen... Maar maak bijvoorbeeld onderscheid tussen werknemers van bedrijven en werknemers van non-profit organisaties.... Al is het schoonmaakbedrijf ook een organisatie met een winstoogmerk natuurlijk, maar moeten die mensen ook niet financieel gestraft worden... Blijft lastig om onderscheid te makenAbsoluut, zeker in Nederland hebben veel mensen het nog steeds ontzettend goed. Laat niet overlet dat we er voor moeten zorgen dat degenen die het goed hebben ook evenredig bijdragen. Dat gebeurt helaas vaak niet; vaak zijn zij zelfs degenen die het meest profijt hebben van klimaatmaatregelen.
Er moet zeker beter gekeken worden naar het gehele mobiliteitsvraagstuk, en de rol van de auto daarin. Dat vereist echter wel visie; iets waar de regeringen tegenwoordig een broertje dood aan hebben...
Eens, maar dan komen we weer uit op dat stuk visie dat helaas ontbreekt. Ik heb sterk het gevoel dat onze huidige regering helemaal geen zin heeft om ergens moeite voor te doen, en/of denken dat alles met een zak geld op te lossen is...President schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:43:
[...]
Mee eens, maar niet op een manier van de burgers maar laten betalen. Als je dit als overheid wil doen dan moet je het faciliteren.
Het is ook gebleken dat als je de openbare ruimte netjes houdt, er minder afval op straat wordt gegooid. Goed voorbeeld doet dus wel degelijk volgen. En daar waar mogelijk zullen we het ook moeten afdwingen. De EU is er groot genoeg voor.[...]
Leuk gezegd, maar geloof je hier echt in? Want ik heb nog nooit afval op de grond gegooid, maar zie toch overal nog afval bij komen...
De kosten eerlijk verdelen is inderdaad essentieel. Daarvoor is het ook nodig om te kijken naar (maatschappelijk) belang, en het neoliberale denken ("de markt lost het wel op") los te laten.[...]
Tja, ik snap dat we ergens moeten beginnen... Maar maak bijvoorbeeld onderscheid tussen werknemers van bedrijven en werknemers van non-profit organisaties.... Al is het schoonmaakbedrijf ook een organisatie met een winstoogmerk natuurlijk, maar moeten die mensen ook niet financieel gestraft worden... Blijft lastig om onderscheid te maken
Intentionally left blank
Dat is leuk voor mensen in de randstad. Woon je ergens buiten de randstad heb je daar vrij weinig keus in. Bedrijven gaan niet verhuizen.fisherman schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:38:
[...]
Nee, dat mobiliteit onbereikbaar wordt, en dat je dus moet zorgen dat je zonder al teveel reizen op het werk moet kunnen komen.
Het is gewoon een ordinaire belastingmaatregel als er niet ook een visie wordt neergezet. Wat jij roept mbt bijvoorbeeld zonnepanelen zeg ik ook al heel lang. Waar blijft het deltaplan energie transitie? In dit geval is het onduidelijk waar het geld heen gaat en laat het de energie armoede alleen maar toenemen. De rijken maakt het niet uit en de rest subsidieert de rijken (die toch al konden investeren in lage energiekosten als ze dat al wilden). Tel daarbij op dat de rest van de wereld ook mee moet gaan (en dat niet gaat doen) en wij zijn het braafste jongetje van de klas, met een uitgeholde middenklasse terwijl het klimaat er toch wel aan gaat.President schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:43:toon volledige bericht
[...]
Mee eens, maar niet op een manier van de burgers maar laten betalen. Als je dit als overheid wil doen dan moet je het faciliteren. Zorg als overheid dat er op alle daken zonnepanelen komen, koop gewoon 15 zonnepanelen per huis en laat deze installeren. Ik snap dat er daar geen personeel voor gevonden kan worden, dan maar het leger mobiliseren, instrueren en laten installeren op de daken. De zonnepanelen man hoeft dan alleen maar binnen aan te sluiten en kan zo misschien wel 3 huizen per dag doen ipv 1 huis. Al moeten er dan eerst stroomkabels vervangen worden, mobiliseer en betaal mensen die hierbij kunnen helpen. Ga dan in staat van energie oorlog, zet voor mijn part de gevangenen aan een keten en laat ze met een schep graven voor kabels...
[...]
[...]
Leuk gezegd, maar geloof je hier echt in? Want ik heb nog nooit afval op de grond gegooid, maar zie toch overal nog afval bij komen...
[...]
[...]
Tja, ik snap dat we ergens moeten beginnen... Maar maak bijvoorbeeld onderscheid tussen werknemers van bedrijven en werknemers van non-profit organisaties.... Al is het schoonmaakbedrijf ook een organisatie met een winstoogmerk natuurlijk, maar moeten die mensen ook niet financieel gestraft worden... Blijft lastig om onderscheid te maken
Ik denk dat ze nog niet goed gekeken hebben naar de gele hesjes in Frankrijk. Als er niet ook een visie is over hoe onze duurzame toekomst eruit moet zien in de meest brede zin (anders dan: meer pv + EV) zie ik de toekomst somber in.
Tot slot: de vervuiler betaalt is iets wat je imho moreel niet kunt zeggen. Als vervuilen (voor zover co2 vuil is, dat is het niet) iets inherent slecht is dan moet je het niet toestaan. Niet belasten. Anders kunnen de rijken vervuilen. Alsof je wanneer je maar genoeg verdient dan wél blikjes uit je auto in de berm mag gooien.
[ Voor 6% gewijzigd door Mfpower op 18-12-2022 21:02 ]
Wat is de visie voor de duurzame toekomst van de gele hesjes dan, als het deze niet is?Mfpower schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:00:
[...]
Ik denk dat ze nog niet goed gekeken hebben naar de gele hesjes in Frankrijk. Als er niet ook een visie is over hoe onze duurzame toekomst eruit moet zien in de meest brede zin (anders dan: meer pv + EV) zie ik de toekomst somber in.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Waarschijnlijk betekent het dat er voor hun geen mobiliteit meer is, als dit de enige visie is. Maar dat zeggen ze er niet bij. De gewone man gaat straks niet allemaal een EV kunnen hebben: niet genoeg grondstof voor batterijen, niet genoeg laad-infrastructuur; te duur (en uiteindelijk vooralsnog ook niet echt schoner omdat de meeste stroom niet schoon wordt opgewekt). En als je benzine rijdt dan wordt je wegbelast met de nieuwe plannen. En dat terwijl veel mensen de auto nodig hebben om bijv. op het werk te komen. Dit was de kern van het gele-hesjes protest.YakuzA schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:23:
[...]
Wat is de visie voor de duurzame toekomst van de gele hesjes dan, als het deze niet is?
Als dit de toekomst is, vooruit, maar dan moet je ook een plan hebben hoe je de mobiliteit voor de gewone man eruit gaat zien en dan met name voor hen die nu afhankelijk zijn van auto's voor bijna alles. Nu is het enige wat gezegd wordt dat je moet gaan betalen terwijl de meeste mensen op hun klompen aanvoelen dat de alternatieven niet voor hun zijn weggelegd.
De armsten worden misschien ondersteund, maar de middenklasse gaat er aan door dit soort plannen (en dat is al even gaande)
Ik woon in een stad buiten de randstad en we hebben eigenlijk onze auto's niet nodig. Een auto is en blijft een luxe product en hoeft niet in de toekomst voor iedereen bereikbaar te zijn (en zal dat ook voor velen niet zijn).JeroenNietDoen schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:49:
[...]
Dat is leuk voor mensen in de randstad. Woon je ergens buiten de randstad heb je daar vrij weinig keus in. Bedrijven gaan niet verhuizen.
Kruip even uit je thuiswerkbubbel. Er zijn honderdduizenden mensen in Nederland die moeten reizen om naar hun werk te komen. En dan hebben we het niet over die mafketels die de auto pakken voor 5KM. Niet iedereen is zo gezegend als jij en ik en bij lange na is het openbaar vervoer geen vervanging voor.fisherman schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:11:
[...]
Een auto is en blijft een luxe product en hoeft niet in de toekomst voor iedereen bereikbaar te zijn (en zal dat ook voor velen niet zijn).
Dit dus.Mfpower schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:17:
[...]
Als dit de toekomst is, vooruit, maar dan moet je ook een plan hebben hoe je de mobiliteit voor de gewone man eruit gaat zien en dan met name voor hen die nu afhankelijk zijn van auto's voor bijna alles. Nu is het enige wat gezegd wordt dat je moet gaan betalen terwijl de meeste mensen op hun klompen aanvoelen dat de alternatieven niet voor hun zijn weggelegd.
De armsten worden misschien ondersteund, maar de middenklasse gaat er aan door dit soort plannen (en dat is al even gaande)
[ Voor 35% gewijzigd door JeroenNietDoen op 19-12-2022 12:23 ]
Het klopt dat iedereen recht heeft op mobiliteit.
Maar moet dat ook individuele mobiliteit zijn?
Stel dat op een bepaald moment bedrijven (elektrische) taxi-busjes beginnen in te zitten om hun werknemers op hun werk te krijgen? Als alternatief omdat eigen individueel transport te duur begint te worden (omdat de verborgen kosten voor het klimaat, fijnstof, files, ruimte-inname, gezondheid,... steeds meer effectief doorgerekend worden in de factuur van de gebruiker).
Met planning en pakweg een busje met 7 zitplaatsen is er volgens mij wel efficiënt te werken.
Een stukje fietsen of wandelen naar het dichtsbijzijnde ophaalpunt lijkt mij niet onoverkomelijk.
De voordelen:
- minder voertuigen op de baan.
- Werknemers kunnen zich meer relaxt van en naar het werk begeven.
- minder parking nodig bij het bedrijf.
- efficiënter gebruik van voertuigen, die taxi-busjes kunnen tijdens de dag nog iets anders gaan doen. Bij ploegwerk kunnen ze werknemers die klaar zijn met hun werk al weer terug naar huis brengen.
Ja, er zijn nog allerhande uitzonderingen en speciale gevallen te bedenken waarvoor dit systeem niet helemaal uitkomt maar als het echt moet dan zullen die verplaatsingen voor de volle pond moeten betaald worden door diegene die de eindfactuur krijgt.
Stel dat op een bepaald moment bedrijven (elektrische) taxi-busjes beginnen in te zitten om hun werknemers op hun werk te krijgen? Als alternatief omdat eigen individueel transport te duur begint te worden (omdat de verborgen kosten voor het klimaat, fijnstof, files, ruimte-inname, gezondheid,... steeds meer effectief doorgerekend worden in de factuur van de gebruiker).
Met planning en pakweg een busje met 7 zitplaatsen is er volgens mij wel efficiënt te werken.
Een stukje fietsen of wandelen naar het dichtsbijzijnde ophaalpunt lijkt mij niet onoverkomelijk.
De voordelen:
- efficiënter gebruik van voertuigen, die taxi-busjes kunnen tijdens de dag nog iets anders gaan doen. Bij ploegwerk kunnen ze werknemers die klaar zijn met hun werk al weer terug naar huis brengen.
Ja, er zijn nog allerhande uitzonderingen en speciale gevallen te bedenken waarvoor dit systeem niet helemaal uitkomt maar als het echt moet dan zullen die verplaatsingen voor de volle pond moeten betaald worden door diegene die de eindfactuur krijgt.
Je kan die vraag nog verder doortrekken: In hoeverre is het nog nodig dat wij 40 uur in de week op de werkplek doorbrengen als hetzelfde werk ook op afstand gedaan kan worden?Wozmro schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:27:toon volledige bericht
De voordelen:
Of om hem nog verder uit het veld te trappen: Is de 40-urige werkweek van 9 tot 5 nog wel noodzakelijk en economisch rendabel? Dat is nu eenmaal een overblijfsel van de periode waarin de industrie nog niet zo zwaar geautomatiseerd was en mensen in fabrieken aan de lopende band stonden.
Nope, ben hooguit 3 a 4 uur per dag echt productief bezig, de rest ben ik "aanwezig" voor eventuele storingen. Ben systeembeheerder/netwerkbeheerder, ik zou prima terug kunnen naar een 20urige werkweer en de rest gewoon stand-by oncall staan. Projecten, changes of onderhoud gebeuren allemaal buiten werktijd ivm downtime van het systeem, hier mag ik dan TvT voor schrijvenStoney3K schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:04:
[...]
Je kan die vraag nog verder doortrekken: In hoeverre is het nog nodig dat wij 40 uur in de week op de werkplek doorbrengen als hetzelfde werk ook op afstand gedaan kan worden?
Of om hem nog verder uit het veld te trappen: Is de 40-urige werkweek van 9 tot 5 nog wel noodzakelijk en economisch rendabel? Dat is nu eenmaal een overblijfsel van de periode waarin de industrie nog niet zo zwaar geautomatiseerd was en mensen in fabrieken aan de lopende band stonden.

Tot nu toe is arbeid altijd vele malen duurder geweest dan energie. Energie wordt dan wel duurder maar kijken naar demografie zal arbeid waarschijnlijk niet goedkoper worden. Een echte ommekeer komt hier pas als autonoom vervoer mogelijk wordt.Wozmro schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:27:
Er spelen twee veel grotere problemen op de achtergrond die men niet 1-2-3 kan oplossen, maar waarvan de oplossing ook meteen de oplossing van het dilemma uit dit topic kan zijn.
1. Woon-werk afstand door huizenprijzen
Leraren, politieagenten, verpleegkundigen... ze zijn allemaal nodig in een stad als, pak-em-beet, Amsterdam. Maar een woning in die stad vinden is voor deze groep vrijwel onmogelijk. Ze verdienen te veel voor de sociale huur en veel te weinig voor huren in de vrije sector of koop.
Deze mensen kunnen hun werk echter niet vanuit huis doen, en moeten wel de kilometers afleggen om van hun betaalbare woning in Vervanderandstaderadeel naar de stad te komen.
De oplossing: zorg dat deze mensen hun werk dicht bij huis kunnen uitvoeren.
2. Centralisatie kantooromgevingen
Toen ik bij mijn werkgever begon, hadden ze in iedere grote stad een kleine vestiging. Daarnaast was er een wat groter hoofdkantoor en een logistieke vestiging in het midden van het land.
Tegenwoordig zijn vrijwel al die kleinere vestigingen dicht. In plaats daarvan hebben ze een enorm gebouw geopend in een voorstad met zo'n beetje de slechtste OV-verbinding ooit. Al die medewerkers die voorheen op de fiets naar het werk konden, moeten nu 20-30 kilometer reizen. Dat doen ze over het algemeen met de auto, want de OV-verbinding naar de vestiging in het voorstadje is zo slecht, dat er niet op valt te vertrouwen*.
De oplossing: mensen kunnen dichter bij huis werken als er meer werkplekken dichter bij woonkernen worden gebouwd. Dus niet meer het halve land doorreizen met auto of OV, maar op fietsafstand of met een stads/streekbus naar je werk kunnen.
Zoals met alles worden die oplossingen niet uitgevoerd. Wel worden er lapmiddelen ingezet om de fijnstof terug te dringen.
Ik woon in Nijmegen, en over een jaar of drie is het hier verboden om nog met een brommer of scooter op benzine te rijden. Alleen elektrisch is dan nog toegestaan. Er is een onderzoekje gedaan door de lokale krant en wat blijkt? Mensen die nu scooter rijden, kunnen over het algemeen geen elektrische scooter betalen. De gemeente geeft weliswaar een premie van 400 euro als je je oude scooter omruilt, maar dat dekt bij lange na de kosten niet.
Dus tja, er moet iets gebeuren, maar we blaffen tegen de verkeerde boom op ben ik bang.
*Drie bussen in de ochtend vanaf een klein provinciaal stationnetje waar alleen de Arriva-boemel stopt naar de vestiging. De busjes vertrekken om het half uur maar wachten helaas niet op de trein: het komt vaak voor dat het busje leeg van het station naar de vestiging rijdt omdat de trein een paar minuten later is.
Laatste busje gemist? Ga maar lopen, want meer dan die drie bussen rijden er niet op een dag. Aan het einde van de werkdag stopt de bus terug niet vóór het gebouw maar is de halte op ongeveer 20 minuten lopen.
1. Woon-werk afstand door huizenprijzen
Leraren, politieagenten, verpleegkundigen... ze zijn allemaal nodig in een stad als, pak-em-beet, Amsterdam. Maar een woning in die stad vinden is voor deze groep vrijwel onmogelijk. Ze verdienen te veel voor de sociale huur en veel te weinig voor huren in de vrije sector of koop.
Deze mensen kunnen hun werk echter niet vanuit huis doen, en moeten wel de kilometers afleggen om van hun betaalbare woning in Vervanderandstaderadeel naar de stad te komen.
De oplossing: zorg dat deze mensen hun werk dicht bij huis kunnen uitvoeren.
2. Centralisatie kantooromgevingen
Toen ik bij mijn werkgever begon, hadden ze in iedere grote stad een kleine vestiging. Daarnaast was er een wat groter hoofdkantoor en een logistieke vestiging in het midden van het land.
Tegenwoordig zijn vrijwel al die kleinere vestigingen dicht. In plaats daarvan hebben ze een enorm gebouw geopend in een voorstad met zo'n beetje de slechtste OV-verbinding ooit. Al die medewerkers die voorheen op de fiets naar het werk konden, moeten nu 20-30 kilometer reizen. Dat doen ze over het algemeen met de auto, want de OV-verbinding naar de vestiging in het voorstadje is zo slecht, dat er niet op valt te vertrouwen*.
De oplossing: mensen kunnen dichter bij huis werken als er meer werkplekken dichter bij woonkernen worden gebouwd. Dus niet meer het halve land doorreizen met auto of OV, maar op fietsafstand of met een stads/streekbus naar je werk kunnen.
Zoals met alles worden die oplossingen niet uitgevoerd. Wel worden er lapmiddelen ingezet om de fijnstof terug te dringen.
Ik woon in Nijmegen, en over een jaar of drie is het hier verboden om nog met een brommer of scooter op benzine te rijden. Alleen elektrisch is dan nog toegestaan. Er is een onderzoekje gedaan door de lokale krant en wat blijkt? Mensen die nu scooter rijden, kunnen over het algemeen geen elektrische scooter betalen. De gemeente geeft weliswaar een premie van 400 euro als je je oude scooter omruilt, maar dat dekt bij lange na de kosten niet.
Dus tja, er moet iets gebeuren, maar we blaffen tegen de verkeerde boom op ben ik bang.
*Drie bussen in de ochtend vanaf een klein provinciaal stationnetje waar alleen de Arriva-boemel stopt naar de vestiging. De busjes vertrekken om het half uur maar wachten helaas niet op de trein: het komt vaak voor dat het busje leeg van het station naar de vestiging rijdt omdat de trein een paar minuten later is.
Laatste busje gemist? Ga maar lopen, want meer dan die drie bussen rijden er niet op een dag. Aan het einde van de werkdag stopt de bus terug niet vóór het gebouw maar is de halte op ongeveer 20 minuten lopen.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Sowieso moeten we misschien van de mentaliteit af dat 'aanwezige uren' betekenen dat je al die uren hebt gewerkt, en omgekeerd. Genoeg mensen die hun werkdag 'uitzitten' maar weinig productief zijn, en ook genoeg mensen die een hele werkdag aan werk in 2 uur voor elkaar krijgen.
Je zal dan dus mensen meer moeten beoordelen op daadwerkelijk resultaat dan op geboekte werkuren. Maar dat betekent dat leidinggevenden meer inhoudelijk moeten kijken naar wat iemand als werk doet, behalve 'kijkt naar Excel-sheets op een beeldscherm, dus hij is aan het werk'.
Je zal dan dus mensen meer moeten beoordelen op daadwerkelijk resultaat dan op geboekte werkuren. Maar dat betekent dat leidinggevenden meer inhoudelijk moeten kijken naar wat iemand als werk doet, behalve 'kijkt naar Excel-sheets op een beeldscherm, dus hij is aan het werk'.
Heeft iedereen recht op mobiliteit? Waar staat dat?Wozmro schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:27:
Het niet meer kunnen betalen van individuele mobiliteit en dat omzetten naar een andere vorm is natuurlijk een enorme stap terug voor veel mensen. Het is wel een vorm van visie, welke ik mis. Maar de moeilijke boodschap wordt niet gecommuniceerd, echter wel gevoeld door iedereen. Het is namelijk een enorme stap in welvaart achteruit met potentieel grote gevolgen. Individuele mobiliteit is niet alleen woon-werk. Het is ook familie-bezoek, vakantie, boodschappen doen, naar ikea gaan om meubels te halen noem maar op.
En omdat er zoveel bedrijven tussen zitten is gedeelde mobiliteit misschien zelfs nog wel duurder dan individueel vervoer. Dat is het nu in veel gevallen ook. Dan kun je wel zeggen dat individueel vervoer duurder moet zijn, maar dan nog heb je de kans dat het onbetaalbaar is voor velen. En diegenen die dit beleid maken zijn ook de mensen die individueel vervoer nog wel kunnen blijven betalen. En ook dat wordt gevoeld. Je ziet het nu al met het feit dat vliegen minder moet maar dat zo'n beetje alle NL bestuurders de wereld overvliegen.
En er zijn vast meer visies hier op mogelijk, het is niet los te zien van bovengenoemde zaken. Ook daar moet een antwoord op komen. Ook dat is visie. Nogmaals, zolang met niet verder komt dan "het leven wordt duurder en dat is goed voor u" verwacht ik een moeilijke toekomst voor de EU en een opkomst van populisme met alle gevolgen van dien.
Daar hebben die mensen het zelf naar gemaakt om een auto nodig te hebben om op hun werk te komen, maar dat had ik al meerdere keren gezegd. Bedenk sowieso dat de meeste mensen maar iets van 30 kilometer woon werkverkeer rijden. Op zich zou zoiets ook nog eens best te doen zijn op een speed pedelec. Maar goed, ook die mensen kiezen er bewust voor om niet dichtbij te werken.JeroenNietDoen schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:21:
[...]
Kruip even uit je thuiswerkbubbel. Er zijn honderdduizenden mensen in Nederland die moeten reizen om naar hun werk te komen. En dan hebben we het niet over die mafketels die de auto pakken voor 5KM. Niet iedereen is zo gezegend als jij en ik en bij lange na is het openbaar vervoer geen vervanging voor.
De dingen waar iemand sporadisch een auto nodig heeft kunnen ook opgelost worden met deelauto's, zoals voor familie bezoek, vakanties en boodschappen doen.Mfpower schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:18:
[...]
Heeft iedereen recht op mobiliteit? Waar staat dat?
Het niet meer kunnen betalen van individuele mobiliteit en dat omzetten naar een andere vorm is natuurlijk een enorme stap terug voor veel mensen. Het is wel een vorm van visie, welke ik mis. Maar de moeilijke boodschap wordt niet gecommuniceerd, echter wel gevoeld door iedereen. Het is namelijk een enorme stap in welvaart achteruit met potentieel grote gevolgen. Individuele mobiliteit is niet alleen woon-werk. Het is ook familie-bezoek, vakantie, boodschappen doen, naar ikea gaan om meubels te halen noem maar op.
En ja er is geen ontkomen aan dat mensen (althans de meeste mensen) een flinke stap terug moeten doen met heel veel dingen waar ze nu aan gewend geraakt zijn. Slechts 1 ervan is een eigen auto, maar het zal om veel meer dingen gaan.
Met al die stappen terug die mensen zullen moeten gaan doen is het inleveren van een eigen auto echt niet het ergste waarschijnlijk.
Nog een mogelijkheid om autorijden te verminderen:
Het forensen minder noodzakelijk maken door meer bedrijven te vestigen in gebieden waar forensen wonen.
Het forensen minder noodzakelijk maken door meer bedrijven te vestigen in gebieden waar forensen wonen.
"het leven wordt duurder en dat is goed voor u" klopt ook wel grotendeels denk ik. Want het wordt duurder omdat kosten die vroeger verborgen bleven of waarvan weggekeken werd nu wel steeds meer doorgerekend worden.
Diegene die nu al moeite hebben om rond te komen en diegene die het grootste slachtoffer zijn van klimaatverandering, vervuiling,... zijn nu grotendeels dezelfde groep mensen. Dat is net wat het zo cynisch maakt.
Mensen zullen niet naar hun werk gaan om met hun loon hun auto te betalen om naar hun werk te gaan, dat gaat gewoon niet.
Als hun werkgever wil dat zijn werknemers blijven dan zal die met oplossingen moeten komen.
Er zijn nu al schoonmaakbedrijven die hun schoonmaakpersoneel een salariswagen geven om hen te lokken en te houden. En ik ken ook een bedrijf die een dagelijkse fietsbus inlegt om hun personeel die met de fiets komt over de stadsring te brengen waar ze dan nadien verder met de fiets kunnen.
Uiteindelijk zullen we ons toch moeten aanpassen aan de veranderende omstandigheden.
Ik heb vroeger nog gewerkt als inspecteur weegtoestellen; met de wagen naar allerhande klanten om hun weegschalen te ijken.
40 jaar gelden was dit nog een volledige overheidsfunctie. Als ik de verhalen hoorde van de ambtenaren van toen dan hadden die geen eigen wagen. Die gingen met de trein naar het dichtsbijzijnde station waar ze die dag moesten zijn en werden daar door de klant opgehaald. Of de lokale handelaars gingen met hun weegschaaltjes op een bepaalde dag naar de lokale parochiezaal waar de ambtenaren hun werk konden doen.
Ja, visie is nodig maar toch ook in combinatie met zich aanpassen aan de omstandigheden die zich voordoen.
Diegene die nu al moeite hebben om rond te komen en diegene die het grootste slachtoffer zijn van klimaatverandering, vervuiling,... zijn nu grotendeels dezelfde groep mensen. Dat is net wat het zo cynisch maakt.
Mensen zullen niet naar hun werk gaan om met hun loon hun auto te betalen om naar hun werk te gaan, dat gaat gewoon niet.
Als hun werkgever wil dat zijn werknemers blijven dan zal die met oplossingen moeten komen.
Er zijn nu al schoonmaakbedrijven die hun schoonmaakpersoneel een salariswagen geven om hen te lokken en te houden. En ik ken ook een bedrijf die een dagelijkse fietsbus inlegt om hun personeel die met de fiets komt over de stadsring te brengen waar ze dan nadien verder met de fiets kunnen.
Uiteindelijk zullen we ons toch moeten aanpassen aan de veranderende omstandigheden.
Ik heb vroeger nog gewerkt als inspecteur weegtoestellen; met de wagen naar allerhande klanten om hun weegschalen te ijken.
40 jaar gelden was dit nog een volledige overheidsfunctie. Als ik de verhalen hoorde van de ambtenaren van toen dan hadden die geen eigen wagen. Die gingen met de trein naar het dichtsbijzijnde station waar ze die dag moesten zijn en werden daar door de klant opgehaald. Of de lokale handelaars gingen met hun weegschaaltjes op een bepaalde dag naar de lokale parochiezaal waar de ambtenaren hun werk konden doen.
Ja, visie is nodig maar toch ook in combinatie met zich aanpassen aan de omstandigheden die zich voordoen.
Voor een deel van de mensen waar het over gaat, heb je zeker gelijk.fisherman schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:29:
[...]
Daar hebben die mensen het zelf naar gemaakt om een auto nodig te hebben om op hun werk te komen,
[...]
Maar er is ook een deel dat geen keuze heeft in waar ze wonen. Leraren in Amsterdam bijvoorbeeld: met dat loon kun je geen huis in Amsterdam betalen, maar kinderen in Amsterdam hebben wel recht op onderwijs.
Dan is het niet de schuld van die leraar dat hij niet in Amsterdam woont maar er wel werkt.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Ruilverkaveling voor kantoren.BadRespawn schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:40:
Less alienation, more cooperation.
Ik zou zo graag alles op een e-bike willen doen. Maar de huizenprijs heeft ons - als gezin - weggeduwd van de locaties waar familie woont. Nu is het allemaal wel te overzien (35min met de auto). Maar is niet tegen op te fietsen helaas. 20-30km fietsen in een donkere decemberdag is gewoon niet fijn. Het zou technisch gezien wel kunnen, maar heb vaak een jong kind mee, die in de auto even een tukkie kan doen.
Het thuiswerken vind ik wel ideaal. Ben van 25k km per jaar, naar 5k km in 3 jaar gegaan.
Mijn ideeën om wat gedrag te veranderen
- Het wordt echt tijd voor accijns op kerosine. Want nu kan de trein niet goed concurreren voor trips naar nabij gelezen landen.
- Stoppen met CO2 certificaten die je aan een ander kan verkopen. Je moet je opdraaien voor je eigen uitstoot.
- Labels van energiemaatschappijen mogen wel wat verbetert worden. Teveel zijn 'groen gewassen' ipv echt groen.
Het thuiswerken vind ik wel ideaal. Ben van 25k km per jaar, naar 5k km in 3 jaar gegaan.
Mijn ideeën om wat gedrag te veranderen
- Het wordt echt tijd voor accijns op kerosine. Want nu kan de trein niet goed concurreren voor trips naar nabij gelezen landen.
- Stoppen met CO2 certificaten die je aan een ander kan verkopen. Je moet je opdraaien voor je eigen uitstoot.
- Labels van energiemaatschappijen mogen wel wat verbetert worden. Teveel zijn 'groen gewassen' ipv echt groen.
[ Voor 24% gewijzigd door _Apache_ op 20-12-2022 10:27 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
@_Apache_ Voor mijn woon-werk verkeer fiets ik elke dag 17km enkele reis. Ik heb mijn ligfiets, een Gekko FX26, geëlektrificeerd met een Bafang BBS02 500W motor. Hiermee trek ik elke dag een Thule Chariot Cab met daarin mijn kleine meid van nu 15 maanden oud. Ze is altijd lekker ingepakt, en ook nog onder een dekentje. En zelfs vorige week nog met -10 kwam kwam ze nog goed warm uit de kar bij de gastouder. En ook met die kou valt ze nog altijd in slaap. Dat extra tukkie komt wel goed.
De accu laad ik op mijn werk. Dus de energie is gratis voor mij. Rest alleen nog de kosten voor onderhoud van de fiets maar die zijn een schijntje vergeleken met die van een auto.
Als je een e-bike overweegt voor woon-werk verkeer dan kan ik de combi van een sterke motor met een goede fietskar echt aanraden. Als alternatief zijn er ook nog bakfietsen die je met een huifje kan kopen. Die kom ik ook regelmatig tegen op mijn route. Ook altijd met slapende kinderen.
Let wel, mijn persoonlijke ervaring is dat een 250W motor (de meeste fietsen hebben deze) kan, maar veelal net niet sterk genoeg is om al het extra gewicht van kar + kind + lading op snelheid te krijgen en te houden. Het beschikbare koppel valt namelijk vaak tegen bij 250W motoren.

De accu laad ik op mijn werk. Dus de energie is gratis voor mij. Rest alleen nog de kosten voor onderhoud van de fiets maar die zijn een schijntje vergeleken met die van een auto.
Als je een e-bike overweegt voor woon-werk verkeer dan kan ik de combi van een sterke motor met een goede fietskar echt aanraden. Als alternatief zijn er ook nog bakfietsen die je met een huifje kan kopen. Die kom ik ook regelmatig tegen op mijn route. Ook altijd met slapende kinderen.
Let wel, mijn persoonlijke ervaring is dat een 250W motor (de meeste fietsen hebben deze) kan, maar veelal net niet sterk genoeg is om al het extra gewicht van kar + kind + lading op snelheid te krijgen en te houden. Het beschikbare koppel valt namelijk vaak tegen bij 250W motoren.
Het lastige van mijn werk is dat mijn woon-werk afstand niet vast is. Ik werk in consultancy, dus help bedrijven op basis van projectwerk. Ene klant zit in Rotterdam, andere in Delft dan weer Utrecht. Dus kan daar niet echt op plannen. Het vaste kantoor zit in Lexmond (onder Utrecht), 55km enkele rit.Nathilion schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:56:
@_Apache_ Voor mijn woon-werk verkeer fiets ik elke dag 17km enkele reis. Ik heb mijn ligfiets, een Gekko FX26, geëlektrificeerd met een Bafang BBS02 500W motor. Hiermee trek ik elke dag een Thule Chariot Cab met daarin mijn kleine meid van nu 15 maanden oud. Ze is altijd lekker ingepakt, en ook nog onder een dekentje. En zelfs vorige week nog met -10 kwam kwam ze nog goed warm uit de kar bij de gastouder. En ook met die kou valt ze nog altijd in slaap. Dat extra tukkie komt wel goed.![]()
Als je een e-bike overweegt voor woon-werk verkeer dan kan ik de combi van een sterke motor met een goede fietskar echt aanraden. Als alternatief zijn er ook nog bakfietsen die je met een huifje kan kopen. Die kom ik ook regelmatig tegen op mijn route. Ook altijd met slapende kinderen.![]()
Daar heb ik mijn motorfiets voor klaar staan.
Mijn huidige klant zit in Praag, dus dat maakt het wel makkelijk, dat gaat gewoon niet. Wel heb ik een uitnodiging afgewezen om er fysiek aanwezig te zijn. Er was niet echt een agenda en zou vooral socializen zijn, daar ga ik niet voor vliegen.
Heb wel overwogen een elektrische motor aan te schaffen, maar de prijzen zijn gewoon een fikse investering (~26-28k euro afhankelijk van uitvoering). Als het gaat om energie efficiency is deze wel koning. De EV motor heeft 15% van de energie nodig om mij te verplaatsen ten opzichte van mijn benzine-brander.
Plus dat de EV motor mij meer flexibiliteit geeft in de bron van energie (opladen met zonnepanelen, of groene energiemaatschappij).
Maar door het thuiswerken zijn de kilometrages zo gezakt, dat ook een investering van een EV motor lastig te verantwoorden is. Hoe graag ik het ook zo willen.
Heb wel opdrachtgever gehad in Noord Rotterdam, dat was 18km op de e-bike (Urban Arrow), en dat was prima te doen.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
De meeste provincies staan nieuwe kantoren groter dan 1.000 m² maar op enkele plekken toe. Dus weer lekker centraliseren met als gevolg reiskilometers.BadRespawn schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:40:
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Daar kan de overheid wel een rol in spelen natuurlijk. Er zouden speciale woningen moeten komen voor mensen met cruciale beroepen die weinig verdienen zoals docenten en mensen die in de zorgwerken. Wellicht wordt het op die manier ook nog eens aantrekkelijker om in die branches te gaan werken.Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:11:
[...]
Voor een deel van de mensen waar het over gaat, heb je zeker gelijk.
Maar er is ook een deel dat geen keuze heeft in waar ze wonen. Leraren in Amsterdam bijvoorbeeld: met dat loon kun je geen huis in Amsterdam betalen, maar kinderen in Amsterdam hebben wel recht op onderwijs.
Dan is het niet de schuld van die leraar dat hij niet in Amsterdam woont maar er wel werkt.
Dat is dus precies de verkeerde aanpak. Dan gaat de overheid bepalen wie in wat voor huis mag wonen. Lijkt mij niet de boedeling.fisherman schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:33:
[...]
Daar kan de overheid wel een rol in spelen natuurlijk. Er zouden speciale woningen moeten komen voor mensen met cruciale beroepen die weinig verdienen zoals docenten en mensen die in de zorgwerken. Wellicht wordt het op die manier ook nog eens aantrekkelijker om in die branches te gaan werken.
Wat de overheid moet doen is zorgen dat iedereen voldoende betaald krijgt (bijv. door minimumloon drastisch te verhogen), en de zogenaamde huizen'markt' nu eens eindelijk aangepakken zodat de prijzen dalen (huisjesmelkers, beleggers, speculatie, etc).
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
Dat vind ik echt een extreem linkse aanpak. Er moet wat mij betreft verschil zijn in lonen en vermogen. Dat is helemaal niet verkeerd.edie schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:46:
[...]
Dat is dus precies de verkeerde aanpak. Dan gaat de overheid bepalen wie in wat voor huis mag wonen. Lijkt mij niet de boedeling.
Wat de overheid moet doen is zorgen dat iedereen voldoende betaald krijgt (bijv. door minimumloon drastisch te verhogen), en de zogenaamde huizen'markt' nu eens eindelijk aangepakken zodat de prijzen dalen (huisjesmelkers, beleggers, speculatie, etc).
Privileges die verstrekt worden door de overheid om bepaalde dingen te stimuleren zijn ook niet verkeerd. Dat zie je bijvoorbeeld aan subsidies voor verduurzaming. Ook bepaalde beroepen voorrang geven op woningen bestaat al, alleen vallen bepaalde beroepsgroepen daar nu nog niet onder. Heel veel verandert er dus niet als ze dat zouden invoeren.
Ik denk ook dat het afschrikkend werkt voor de individuele mobiliteit wanneer je duidelijk ziet per kilometer wat het kost wanneer al die verschillende facetten worden doorberekend. Over enkele jaren wordt rekeningrijden ingevoerd in Nederland, ik vermoed dat de inzage wat een kilometer kost naast het brandstofverbruik ook al zorgt voor een vermindering van het aantal gereden km's.Wozmro schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:27:toon volledige bericht
De voordelen:
Overigens vind ik wel dat het lease-rijden te toegankelijk en goedkoop is en het verkeerde gedrag stimuleert. Ik heb collega's met een lease-auto die zoveel mogelijk hierin rijden, omdat ze een vast maandbedrag betalen. Met de trein gaan is daardoor 'zonde', omdat ze al een leaseauto hebben. Dit is deels de verantwoordelijkheid van de organisatie die een lease-auto aanbiedt om 'onnodige' km's zoveel mogelijk te ontmoedigen. De overheid heeft er ook wel een rol in door de bijtelling fiscaal voordelig te maken.
Daarnaast is het bijtellingscircus op elektrische auto's ook bijna ten einde, stijgen de prijzen van auto's gigantisch hard, wordt MRB ingevoerd voor EV's, komt er een CO2 tax voor fossiele brandstoffen en komt rekeningrijden eraan. Autobezit, maar ook leasen gaat echt flink duurder worden de komende tijd, dus waarschijnlijk gaat dit ook langzaam wel op z'n retour door de hoge kosten. Dit zorgt ook wel voor gedragsveranderingen t.a.v. mobiliteit, denk ik.
Ik heb nu al collega's die hun leasecontract niet gaan vernieuwen met een nieuwe auto, omdat de kosten te hoog worden en privé rijden i.c.m. een mobiliteitsbudget en gebrek aan bijtelling vele honderden euro's scheelt per maand als je niet erg veel rijdt. Het positieve gevolg is dat je echt per km betaalt dan en daarom ook bewuster rijdt. Ik bedenk voor mijzelf altijd hoeveel het kost per km om auto te rijden en door enkel die berekening te maken heb ik al met enige regelmaat vaker de fiets gepakt ipv de auto of een extra dagje thuis gewerkt.
[ Voor 10% gewijzigd door Belecthor op 23-12-2022 12:11 ]
Lease auto's aanpakken is inderdaad en hele goede en logische keuze. De helft van de nieuwe auto's op de weg is zakelijk lease. Daarnaast is ongeveer een procent of 45 private lease of geleend geld. Slechts een heel klein deel is prive gekocht.Belecthor schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:01:toon volledige bericht
[...]
Ik denk ook dat het afschrikkend werkt voor de individuele mobiliteit wanneer je duidelijk ziet per kilometer wat het kost wanneer al die verschillende facetten worden doorberekend. Over enkele jaren wordt rekeningrijden ingevoerd in Nederland, ik vermoed dat de inzage wat een kilometer kost naast het brandstofverbruik ook al zorgt voor een vermindering van het aantal gereden km's.
Overigens vind ik wel dat het lease-rijden te toegankelijk en goedkoop is en het verkeerde gedrag stimuleert. Ik heb collega's met een lease-auto die zoveel mogelijk hierin rijden, omdat ze een vast maandbedrag betalen. Met de trein gaan is daardoor 'zonde', omdat ze al een leaseauto hebben. Dit is deels de verantwoordelijkheid van de organisatie die een lease-auto aanbiedt om 'onnodige' km's zoveel mogelijk te ontmoedigen. De overheid heeft er ook wel een rol in door de bijtelling fiscaal voordelig te maken.
Daarnaast is het bijtellingscircus op elektrische auto's ook bijna ten einde, stijgen de prijzen van auto's gigantisch hard, wordt MRB ingevoerd voor EV's, komt er een CO2 tax voor fossiele brandstoffen en komt rekeningrijden eraan. Autobezit, maar ook leasen gaat echt flink duurder worden de komende tijd, dus waarschijnlijk gaat dit ook langzaam wel op z'n retour door de hoge kosten. Dit zorgt ook wel voor gedragsveranderingen t.a.v. mobiliteit, denk ik.
Ik heb nu al collega's die hun leasecontract niet gaan vernieuwen met een nieuwe auto, omdat de kosten te hoog worden en privé rijden i.c.m. een mobiliteitsbudget en gebrek aan bijtelling vele honderden euro's scheelt per maand als je niet erg veel rijdt. Het positieve gevolg is dat je echt per km betaalt dan en daarom ook bewuster rijdt. Ik bedenk voor mijzelf altijd hoeveel het kost per km om auto te rijden en door enkel die berekening te maken heb ik al met enige regelmaat vaker de fiets gepakt ipv de auto of een extra dagje thuis gewerkt.
Prive kopers houd je altijd natuurlijk, maar met verbieden van zakelijk leasen schrap je in een keer 50% van het wagenpark. Dat zou lekker opschieten.
Een heel klein percentage van die zakelijke rijders is natuurlijk ook wel in staat om een nieuwe auto te kunnen kopen.
Dan gaat de transitie naar electrisch rijden wel lang duren denk ik als ze leasen af gaan schaffen...vrijwel alle tweedehands electrische autos komen uit de leasefisherman schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:08:
[...]
Lease auto's aanpakken is inderdaad en hele goede en logische keuze. De helft van de nieuwe auto's op de weg is zakelijk lease. Daarnaast is ongeveer een procent of 45 private lease of geleend geld. Slechts een heel klein deel is prive gekocht.
Prive kopers houd je altijd natuurlijk, maar met verbieden van zakelijk leasen schrap je in een keer 50% van het wagenpark. Dat zou lekker opschieten.
Een heel klein percentage van die zakelijke rijders is natuurlijk ook wel in staat om een nieuwe auto te kunnen kopen.
Het concept lease-auto moet volgens mij niet verdwijnen.
Wel moet er in de rekenwijze een motiviatie ingebouwd worden om na te denken over de kilometers die je rijd en ook om die kilometers zo zuinig mogelijk te rijden. Of dat nu fossiel of elektrisch is maakt niets uit.
Als mensen een vast bedrag per maand moeten betalen voor hun salariswagen dan krijgen ze het gevoel van: ’hoe meer ik rijd hoe meer ik betaald word’.
Bij mijn eigen werkgever wordt er met een ander systeem gewerkt: je rijdt met de eigen wagen voor het werk en daarvoor ontvang je een ruime netto kilometervergoeding. Hoe zuiniger je rijdt hoe meer geld je overhoudt.
Wel moet er in de rekenwijze een motiviatie ingebouwd worden om na te denken over de kilometers die je rijd en ook om die kilometers zo zuinig mogelijk te rijden. Of dat nu fossiel of elektrisch is maakt niets uit.
Als mensen een vast bedrag per maand moeten betalen voor hun salariswagen dan krijgen ze het gevoel van: ’hoe meer ik rijd hoe meer ik betaald word’.
Bij mijn eigen werkgever wordt er met een ander systeem gewerkt: je rijdt met de eigen wagen voor het werk en daarvoor ontvang je een ruime netto kilometervergoeding. Hoe zuiniger je rijdt hoe meer geld je overhoudt.
dat is nou toch ook al...hoe minder je tankt, hoe meer je overhoudt ? of je moet een tankpas hebben van de zaak...dan zouden ze dat eens aan moeten pakken gratis onbeperkt tanken 🤐Wozmro schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:30:
Het concept lease-auto moet volgens mij niet verdwijnen.
en lease contracten werken ook in een paar stappen/prijsklasse van max10.000...max 20.000km enz
[ Voor 5% gewijzigd door Mr. Detonator op 23-12-2022 18:38 ]
Dat dus. En als je met je tankpas gaat tanken moet je vaak al een kilometerstand opgeven in de PIN terminal voor de leasemaatschappij. Kilometers boven het gebruik wat voor jou is begroot kunnen duur uitvallen.Mr. Detonator schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:36:
[...]
dat is nou toch ook al...hoe minder je tankt, hoe meer je overhoudt ?
en lease contracten werken ook in een paar stappen/prijsklasse van max10.000...max 20.000km enz
Leaseauto's aanpakken gaat een heet hangijzer worden. Die worden als melkkoe gebruikt door de aanbieders van financiële producten, dus dan heb je die hele sector (die stiekem best veel politieke invloed heeft) aan het steigeren.
Wij hebben niet eens een mobiliteitsbudget. Je krijgt een leaseauto als je genoeg zakelijke kilometers maakt. Gevolg is dat elk jaar de mensen die een leaseauto willen deze moeten bewijzen dat ze deze kilometers ook gaan rijden. Dat moeten ze vervolgens ook doen anders kunnen ze de leaseauto weer kwijtraken als er een nieuwe moet kopen. Gevolg is dat er best veel onnodig naar diverse locaties wordt gereden om maar aan de kilometers te komen.Belecthor schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:01:
[...]
Ik denk ook dat het afschrikkend werkt voor de individuele mobiliteit wanneer je duidelijk ziet per kilometer wat het kost wanneer al die verschillende facetten worden doorberekend. Over enkele jaren wordt rekeningrijden ingevoerd in Nederland, ik vermoed dat de inzage wat een kilometer kost naast het brandstofverbruik ook al zorgt voor een vermindering van het aantal gereden km's.
Gevolg is dat er juist minder het OV gebruikt wordt (we hebben allemaal een gratis OV kaart 1e klas!!!) want anders kom je al helemaal niet aan je kilometers.
Mensen die sowieso proberen weinig te rijden voor het werk en zoveel mogelijk thuis werken hebben dus ook niet het voordeel dat je als leaserijder particulier "gratis" kan rijden (bijtelling neem ik niet echt serieus als "betaling" voor onbeperkt gratis rijden). Mobiliteitsbudget hebben we niet, alleen 19 cent/km woon/werk of 25 cent zakelijk. Eigenlijk te weinig.
Wat mij betreft zou zo'n budget ook een veel eerlijker systeem zijn.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Ik vraag me het volgende af: in 2025 wordt de MRB voor EV's ingevoerd en dan is de bijtelling ook bijna weer gelijkgetrokken voor ICE auto's en EV's. EV's rijden wordt dan een stuk duurder (helaas het OV ook en ook nog eens minder bereikbaar).
Zou dit een bewuste keuze van de overheid zijn in relatie tot de beperkte laadinfrastructuur? Ik heb het idee dat de mogelijkheden tot laden nu al vrij beperkt zijn, laat staan wanneer ook nog eens 10% van de huidige vloot wordt omgewisseld naar een EV; hoe ga je dan opladen (zonder eigen oprit, wat het merendeel van de NL bevolking is).
Zou dit een bewuste keuze van de overheid zijn in relatie tot de beperkte laadinfrastructuur? Ik heb het idee dat de mogelijkheden tot laden nu al vrij beperkt zijn, laat staan wanneer ook nog eens 10% van de huidige vloot wordt omgewisseld naar een EV; hoe ga je dan opladen (zonder eigen oprit, wat het merendeel van de NL bevolking is).
Als de overheid iets bepaalt, is het hoogstwaarschijnlijk gewoon vanwege de centen.Belecthor schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:58:
Ik vraag me het volgende af: in 2025 wordt de MRB voor EV's ingevoerd en dan is de bijtelling ook bijna weer gelijkgetrokken voor ICE auto's en EV's. EV's rijden wordt dan een stuk duurder (helaas het OV ook en ook nog eens minder bereikbaar).
Laden is een particulier ding, dat boeit de overheid niet.
Deze heb ik voor mijn standplaats ook al eens uitgerekend:President schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:16:
Kortt afstand naar werk (7km):
- 12 minuten auto
- 26 minuten fiets
- 44 minuten OV
Afstand werk: 43KM
- 30-35 minuten auto
- 90 minuten bus + 10 minuten lopen. Die busreis is inclusief 2 keer overstappen met minder dan 5 minuten bij elke overstap dus bij vertraging loop je al minimaal 30 minuten uit.
OV aantrekkelijk maken, dan zullen ze nog veel werk moeten gaan verzetten. Hoe meer je weg gaat van de randstad hoe bewerkelijker het wordt. Het jammere is alleen dat de overheid in Nederland dingen niet aantrekkelijker maakt door ze te verbeteren maar door andere zaken af te straffen.
[ Voor 11% gewijzigd door JeroenNietDoen op 29-12-2022 12:01 ]
Ik durf te stellen dat om het OV aantrekkelijk te maken (met het huidige materieel / personeel) je de boel zal moeten gaan spreiden, ofwel niet allemaal tegelijk tussen 8 en 9 op de zaak staan of in de schoolbanken schuiven.
Het grootste hekelpunt voor de baas is hoe inconsistent het OV is, het grootste hekelpunt wat ik persoonlijk heb is de drukte en het gewoon acht-er-lijk asociale gedrag van medepassagiers.
Het grootste hekelpunt voor de baas is hoe inconsistent het OV is, het grootste hekelpunt wat ik persoonlijk heb is de drukte en het gewoon acht-er-lijk asociale gedrag van medepassagiers.
offtopic:
[rant]
Wat luider en lomper [dan de meeste passagiers] doen kan prima, als er de ruimte voor is.
En in ieder geval niet tijdens de spits, en al helemaal niet in een stiltecoupé..
In Rutje's wijze woorden:
"Gewoon je bek houden als je daar zit"
[/rant]
[rant]
Wat luider en lomper [dan de meeste passagiers] doen kan prima, als er de ruimte voor is.
En in ieder geval niet tijdens de spits, en al helemaal niet in een stiltecoupé..
In Rutje's wijze woorden:
"Gewoon je bek houden als je daar zit"

[/rant]
[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 29-12-2022 13:25 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Tja, het is geen leuke maatregel, maar als de overheid wil dat we minder autorijden, dan is het beprijzen ervan wel de kortste klap. Men wordt op die manier de auto uitgejaagd en zal naar alternatieven zoeken en die gaan hoe dan ook komen. Je ziet nu al dat het aantal deelauto's stijgt. Het enige vervelende is dat er fors minder gebruik wordt gemaakt van het OV (hoofdzakelijk door Covid en het vele thuiswerken) en dan krijg je vanzelf een kaalslag op het OV en de verdere vicieuze cirkel hiervan.JeroenNietDoen schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:58:
[...]
Deze heb ik voor mijn standplaats ook al eens uitgerekend:
Afstand werk: 43KM
- 30-35 minuten auto
- 90 minuten bus + 10 minuten lopen. Die busreis is inclusief 2 keer overstappen met minder dan 5 minuten bij elke overstap dus bij vertraging loop je al minimaal 30 minuten uit.
OV aantrekkelijk maken, dan zullen ze nog veel werk moeten gaan verzetten. Hoe meer je weg gaat van de randstad hoe bewerkelijker het wordt. Het jammere is alleen dat de overheid in Nederland dingen niet aantrekkelijker maakt door ze te verbeteren maar door andere zaken af te straffen.
Er zal hoe dan ook veel moeten gebeuren om de mobiliteit te behouden, maar ik durf best te stellen dat autorijden in Nederland niet meer goedkoper gaat worden dan dat het nu is, dus dat we (noodgedwongen) van het huidige model langzaam zullen moeten afstappen.
Ik heb even autorijden eruit gehaald want het is op heel veel toepasbaar. Het punt is dat 1 ding beprijzen niet zo'n issue is, maar onze overheid is als een aap dat één trucje kent. Ze passen het toe op alles. Het probleem daarvan is dat de consument een opeenstapeling van die beprijzingen krijgt en daardoor zoveel kosten moet maken dat ze ook niet kunnen investeren om van die zaken af te komen waar de overheid nou graag wil dat je van afstapt. Dergelijke investeringen zijn voor veel mensen een meerjarenplan, maar onze overheid wil dat je alles tegelijk doet en bij voorkeur volgende week gereed hebt.Belecthor schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:20:
[...]
Tja, het is geen leuke maatregel, maar als de overheid wil dat we minder <vul in>, dan is het beprijzen ervan wel de kortste klap.
De kortste klap, ja, maar de gevolgen lijken niet ingecalculeerd. Ontmoedigingsbeleid is prima, maar zorg dan dat de basis op orde is en mensen ook de transitie kunnen maken. En keer op keer is dat waar onze overheid faalt. Elk normaal persoon die iets wil bepaalt het doel, de termijn, het plan en de route er naar toe. Onze overheid doet al jaren dat doel en termijn bepalen, en skipped alles daartussen in en verwacht dat 17M Nederlanders er vanzelf opeens zijn. Ze hebben geen flauw idee wat een transitie betekent.
[ Voor 7% gewijzigd door JeroenNietDoen op 29-12-2022 18:53 ]
En uiteindelijk rijd je veel minder, maar heeft de overheid nog steeds hetzelfde (of meer) geld aan belastingen nodig. Je gaat dus steeds meer betalen voor steeds minder.JeroenNietDoen schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:50:
[...]
Ik heb even autorijden eruit gehaald want het is op heel veel toepasbaar. Het punt is dat 1 ding beprijzen niet zo'n issue is, maar onze overheid is als een aap dat één trucje kent. Ze passen het toe op alles. Het probleem daarvan is dat de consument een opeenstapeling van die beprijzingen krijgt en daardoor zoveel kosten moet maken dat ze ook niet kunnen investeren om van die zaken af te komen waar de overheid nou graag wil dat je van afstapt. Dergelijke investeringen zijn voor veel mensen een meerjarenplan, maar onze overheid wil dat je alles tegelijk doet en bij voorkeur volgende week gereed hebt.
De kortste klap, ja, maar de gevolgen lijken niet ingecalculeerd. Ontmoedigingsbeleid is prima, maar zorg dan dat de basis op orde is en mensen ook de transitie kunnen maken. En keer op keer is dat waar onze overheid faalt. Elk normaal persoon die iets wil bepaalt het doel, de termijn, het plan en de route er naar toe. Onze overheid doet al jaren dat doel en termijn bepalen, en skipped alles daartussen in en verwacht dat 17M Nederlanders er vanzelf opeens zijn. Ze hebben geen flauw idee wat een transitie betekent.
Dat is niet het punt. Het punt is dat die leaserijders voor een vast bedrag gewoon onbeperkt kunnen rijden. Dat is gewoon slecht voor het milieu, ook als het elektrisch verkeer betreft. Beter is om die KMs helemaal niet te maken. Bijtelling zou ook gewoon met staffels moeten werken.Mr. Detonator schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:19:
[...]
Dan gaat de transitie naar electrisch rijden wel lang duren denk ik als ze leasen af gaan schaffen...vrijwel alle tweedehands electrische autos komen uit de lease
Perverse prikkels zeg en staat haaks op MVO.psy schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:46:toon volledige bericht
[...]
Wij hebben niet eens een mobiliteitsbudget. Je krijgt een leaseauto als je genoeg zakelijke kilometers maakt. Gevolg is dat elk jaar de mensen die een leaseauto willen deze moeten bewijzen dat ze deze kilometers ook gaan rijden. Dat moeten ze vervolgens ook doen anders kunnen ze de leaseauto weer kwijtraken als er een nieuwe moet kopen. Gevolg is dat er best veel onnodig naar diverse locaties wordt gereden om maar aan de kilometers te komen.
Gevolg is dat er juist minder het OV gebruikt wordt (we hebben allemaal een gratis OV kaart 1e klas!!!) want anders kom je al helemaal niet aan je kilometers.
Mensen die sowieso proberen weinig te rijden voor het werk en zoveel mogelijk thuis werken hebben dus ook niet het voordeel dat je als leaserijder particulier "gratis" kan rijden (bijtelling neem ik niet echt serieus als "betaling" voor onbeperkt gratis rijden). Mobiliteitsbudget hebben we niet, alleen 19 cent/km woon/werk of 25 cent zakelijk. Eigenlijk te weinig.
Wat mij betreft zou zo'n budget ook een veel eerlijker systeem zijn.
Nou en? Het gaat over het milieu toch?RemcoDelft schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:57:
[...]
En uiteindelijk rijd je veel minder, maar heeft de overheid nog steeds hetzelfde (of meer) geld aan belastingen nodig. Je gaat dus steeds meer betalen voor steeds minder.
Nauwelijks. Het gaat om CO2, en dan ook nog alleen op papier.
Maar wat zijn de gevolgen van verder doen zoals we bezig zijn?
Om specifiek bij de auto’s te blijven:
- de verkeersongevallen, (in België was het nogal rampzalig de laatste weken.)
- Vuile lucht. De laatste tijd zijn er nogal wat nieuwsberichten over luchtweginfecties waarbij ziekenhuizen serieus belast worden. Luchtverontreiniging is hierin een factor die meespeelt (naast nog andere).
- Al die ruimte die auto’s innemen, je gaat mij niet vertellen dat dit bvb geen invloed heeft op de prijs van wonen.
- Vuile lucht. De laatste tijd zijn er nogal wat nieuwsberichten over luchtweginfecties waarbij ziekenhuizen serieus belast worden. Luchtverontreiniging is hierin een factor die meespeelt (naast nog andere).
- Al die ruimte die auto’s innemen, je gaat mij niet vertellen dat dit bvb geen invloed heeft op de prijs van wonen.
Nou ja, heel cru gezegd, effectief gezien kun je verkeersongevallen scharen onder CO2 reductie...Wozmro schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:07:
Maar wat zijn de gevolgen van verder doen zoals we bezig zijn?
Maar nee, dat is ook niet houdbaar, we moeten ook zeker veranderen. Alleen de manier waarop...
Kijk, men zou al eens een begin kunnen maken met het kappen om die auto te pakken voor die kleine stukjes. Gebruik de auto wanneer je die ook echt nodig hebt. In mijn woonplaats heeft vrijwel elke wijk een basisschool, sommige 2. Als ik zie hoeveel kids er met de auto worden gebracht, echt bizar! Dit is wellicht de moeilijkste van allemaal, want dat vergt bewustwording bij mensen. Hoe maken we mensen bewust en stimuleren we ze. Maar we moeten wel realiseren dat mensen die auto ook veelal wel echt nodig hebben, en daar moet je ze niet op gaan straffen.
Wat jij zegt van al die autos is ook een ding. Het hebben van meerdere autos mag ook wel wat meer bewustwording over zijn. Vaak zie je dat er een 2de boodschappen wagentje is, is dat nou echt nodig? Maar goed, ben je met zijn 2en en je bent van je auto afhankelijk om naar je werk te komen. Kijk, bij mij thuis hebben we 1 auto. Mijn vrouw gaat vrijwel altijd met de fiets naar het werk en ik werk 26 dagen per maand thuis. De auto is er om daar te komen wat te ver is te voet op de fiets. 2 huizen verder hebben ze 4 auto's, mama, papa en beide zonen. Parkeren hier in de buurt wordt er niet leuker op nee.
[ Voor 23% gewijzigd door JeroenNietDoen op 29-12-2022 19:21 ]
Men zou kunnen beginnen met een verbod op autoreclame zoals bij de sigaretten?
Top gear en aanverwante filmpjes op sociale media schaar ik ook onder reclame.
Top gear en aanverwante filmpjes op sociale media schaar ik ook onder reclame.
Let op:
Het onderwerp van het topic is de toekomst van mobiliteit tegen het licht van de klimaatproblematiek. Posts die dit onderwerp niet kunnen volgen zullen naar de trashcan worden verplaatst.
De vele offtopic zijstappen over rijgedrag, hyperspecifieke N=1-discussies, diepte over specifieke auto's of het ontstaan van bepaalde auto's voegen niets toe aan het onderwerp en horen hier niet thuis.
Het onderwerp van het topic is de toekomst van mobiliteit tegen het licht van de klimaatproblematiek. Posts die dit onderwerp niet kunnen volgen zullen naar de trashcan worden verplaatst.
De vele offtopic zijstappen over rijgedrag, hyperspecifieke N=1-discussies, diepte over specifieke auto's of het ontstaan van bepaalde auto's voegen niets toe aan het onderwerp en horen hier niet thuis.