Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:31
Vraag over mijn meterkast:
(toevoeging: rekening houdend met plaatsen warmte-pomp en een E-auto in de toekomst)
Als ik een 3-fase aansluiting wil, wat moet er dan nog aangepast worden?
En wat is de juiste volgorde van aanpak. Moet ik eerst bij de netbeheerder 3-fase aanvragen en dan de meterkast laten aanpassen of andersom?

Wat doet de netbeheerder eigenlijk precies, alleen maar 2 zekeringen bijplaatsen?
Nog andere dingen om rekening mee te houden of handig zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wh-9aODu8Ga10bCikNL-JyJ_zaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbok5cUGk2dYz2vP47iV4qdI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Jef61 op 09-12-2022 14:49 . Reden: aanvulling ]

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je kan uit 2 routes kiezen.

1. Nieuwe 3F kast plaatsen en de hoofdschakelaar overbruggen zodat deze tijdelijk vanuit 1 fase alle 3 fases voedt.
2. In je huidige kast een 3F hoofdschakelaar plaatsen ter vervanging van de huidige (dat kan als je de beltrafo verplaatst).

Dit regel je voordat de netbeheerder komt. Zodra de netbeheerder komt vervangen ze je meter voor een 3F model en schroeven ze er 2 zekeringen bij.

Daarna mag je doen wat je zelf wilt.

Ik weet niet precies wat je van plan bent maar je hoeft de huidige kast niet perse te vervangen. Deze kun je ook vrij makkelijk aanpassen en geschikt maken voor 3F. Met een nieuwe hoofdschakelaar en uurtje werk is dat geregeld.

[ Voor 20% gewijzigd door Sethro op 09-12-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:36

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Je hebt al een driefase meter zo te zien en ook de 2 niet gebruikte fasen zijn al bedraad. De netbeheerder zal dus alleen 2 hoofdzekeringen erbij plaatsen.

Qua volgorde maakt het niet zoveel uit. Zoals @Sethro zegt kun je de nieuwe 3F groepenkast tijdelijk doorverbinden op één fase, of eerst de netbeheerder laten komen en daarna de 3F groepenkast volledig aan laten sluiten.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 23:58
Je moet er voor zorgen dat de meterkast klaar is voor 3-fase voordat de netbeheerder de aansluiting komt aanpassen.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-04 16:40
Wat @Sethro zegt inderdaad.

Ik ga de gehele meterkast vervangen voor de 3 fase aansluiting. Bij https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/KIUWE15RFN/ kan je een hele meterkast samenstellen en komt die binnen zoals je hem hebt samengesteld, ik had er nog nooit van gehoord maar ik vind het wel handig. (vergeet niet om een door verbind kamrail mee te bestellen voor de tijd dat je nog op 1 fase zit)

We gaan de hele meterkast vervangen omdat er een hoop apparaten bij gaan komen in de komende jaren (zonnepanelen, airco's, warmtepomp boiler etc) en dus ook wat extra groepen nodig hebben die niet passen in de huidige groepenkast. Dus misschien een goed advies daar ook over na te denken en het eventueel in één keer goed doen :)

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:03
DexterDee schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:42:
Je hebt al een driefase meter zo te zien en ook de 2 niet gebruikte fasen zijn al bedraad. De netbeheerder zal dus alleen 2 hoofdzekeringen erbij plaatsen.

Qua volgorde maakt het niet zoveel uit. Zoals @Sethro zegt kun je de nieuwe 3F groepenkast tijdelijk doorverbinden op één fase, of eerst de netbeheerder laten komen en daarna de 3F groepenkast volledig aan laten sluiten.
Dat is NIET een 3 fase meter, oa te zien aan de 230V text bovenaan en het icoontje bolletje met rechtopstaand lijntje, rechtsonder de display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:15
Je netbeheerder vraagt alleen een 3 fase hoofschakelaar die aanwezig moet zijn voor ze komen verzwaren. Wat je daarna doet moet je zelf weten.
Ze sluiten dan de hoofschakelaar aan, prikken er 2 of 3 zekeringen in en zijn weer weg. Reken op een bedrag van €300,= wat vooraf voldaan moet worden. Dit als er geen gekke dingen gedaan moeten worden.
Aanvragen kan via mijnaansluiting.nl.
Persoonlijk zou ik geen Emat in mijn meterkast willen hebben, kijk naar A merken als ABB, Eaton en Hager.
Ook heb ik goede ervaringen met Sander Vunderik. A merken voor scherpe prijzen, ook voorgeconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:31
Sethro schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:37:
Je kan uit 2 routes kiezen.

1. Nieuwe 3F kast plaatsen en de hoofdschakelaar overbruggen zodat deze tijdelijk vanuit 1 fase alle 3 fases voedt.
2. In je huidige kast een 3F hoofdschakelaar plaatsen ter vervanging van de huidige (dat kan als je de beltrafo verplaatst).

Dit regel je voordat de netbeheerder komt. Zodra de netbeheerder komt vervangen ze je meter voor een 3F model en schroeven ze er 2 zekeringen bij.

Daarna mag je doen wat je zelf wilt.

Ik weet niet precies wat je van plan bent maar je hoeft de huidige kast niet perse te vervangen. Deze kun je ook vrij makkelijk aanpassen en geschikt maken voor 3F. Met een nieuwe hoofdschakelaar en uurtje werk is dat geregeld.
Ja was idd reden van aanpassen vergeten te vermelden, zal in de toekomst gaan om plaatsen van warmtepomp en E-auto.. Zit nu af en toe op het randje van 35A dus wil toch een keertje gaan aanpassen.
Ik begrijp dat de huidige kast wel voldoet? (behalve hoofdschakelaar).

Ik wil de aanpassing denk ik laten doen, moet de elektricien dus 2x komen? (eerst kast aanpassen dan netbeheerder en dan nogmaals elektricien?).

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Jef61 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:58:
[...]

Ja was idd reden van aanpassen vergeten te vermelden, zal in de toekomst gaan om plaatsen van warmtepomp en E-auto.. Zit nu af en toe op het randje van 35A dus wil toch een keertje gaan aanpassen.
Ik begrijp dat de huidige kast wel voldoet? (behalve hoofdschakelaar).

Ik wil de aanpassing denk ik laten doen, moet de elektricien dus 2x komen? (eerst kast aanpassen dan netbeheerder en dan nogmaals elektricien?).
Dan eerst de elektricien laten komen en alles 3F gereed maken met een doorverbinding op de hoofdschakelaar. De netbeheerder haalt die doorverbinding er dan af als ze de nieuwe meter / bedrading aansluiten.

Huidige kast voldoet wel alleen Emat is wel een budget merk. En je hebt weinig ruimte voor uitbreiding. Warmtepomp of laadpaal past er nu niet meer bij. Dus je moet wel een keer uitbreiden om meer ruimte te maken door er een kast naast of boven te zetten. Dat kan ook tzt en daarvoor hoeft deze kast niet weg.

[ Voor 21% gewijzigd door Sethro op 09-12-2022 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Jef61 Ik neem aan dat je niet alleen op de adviezen van toevallige voorbijgangers op het internet af gaat.
Eigen onderzoek blijft dus nodig.
Misschien had je 1 fase groepenkast updaten, 3 fase hoofdschakelaar? ook gevonden?
Groepenkast 1fase ombouwen naar 3 fase (tijdelijke oplossing
Elektriciteit aansluiting Wijzigen naar 3x25 Ampère?
De elektricien kan de 3fase kast als 1fase aansluiten, dan hoeft hij niet terug te komen als de netbeheerder klaar is.

[ Voor 18% gewijzigd door Proton_ op 09-12-2022 15:08 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Dieks77 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:52:
Dat is NIET een 3 fase meter, oa te zien aan de 230V text bovenaan en het icoontje bolletje met rechtopstaand lijntje, rechtsonder de display.
Check, ik meende ruimte te zien voor een L2 en L3 op het LCD scherm. Maar dat maakt 't wel wat lastiger. Er zijn grote tekorten op 3-fase slimme meters momenteel, wat de aanvraag zomaar maanden naar achteren kan schuiven.

Met betrekking tot voorbereiding, vaak vraagt de uitvoerder die ingeschakeld wordt door de netbeheerder een foto van de huidige situatie (schouwfoto) en aan de hand daarvan krijg je te horen wat je eventueel nog moet voorbereiden. In dit geval denk ik dat de netbeheerder alleen een 3-fase hoofdschakelaar zal willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
jeronimo schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:56:
Persoonlijk zou ik geen Emat in mijn meterkast willen hebben, kijk naar A merken als ABB, Eaton en Hager.
Ik ben wel benieuwd waarom je geen Emat in je meterkast wilt, maar misschien is dat wel een beetje offtopic. Ik zie Emat in best veel nieuwbouw zitten, dus ik kan me niet voorstellen dat het slecht is? Natuurlijk is nieuwbouw ook gewoon dikke winst maken dus minder kosten = meer winst = meer beter, maar ik kan me ook weer niet voorstellen dat ze daar heel veel risico mee willen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
DexterDee schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:10:
[...]
Er zijn grote tekorten op 3-fase slimme meters momenteel, wat de aanvraag zomaar maanden naar achteren kan schuiven.
Bij Stedin is dit 12 weken (aanvraag in november gedaan, eind februari komen ze langs). Ik lees echter wel dat het bij Liander en veel groter drama is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 02-05 11:37
Ik zal even meewegen, gezien ik nu letterlijk in de gang een man van de netbeheerder heb staan die mijn meterkast naar 3 fase om aan het zetten is.

Je kunt in principe de aanvraag altijd doen. Van wat ik heb meegekregen hebben ze die aanvraag dan staan en wanneer die verwerkt wordt dat komt nog wel. Voordat ze definitief de afspraak plannen willen ze wel nog een foto van de meterkast hebben. Mocht die niet in orde zijn dan laten ze dat weten.

Ik zou ondertussen ook kijken of je een elektriciën kan laten kijken. Deze kan je vertellen of de meterkast vervangen moet worden of niet (tenzij er hier handige tweakers zitten die dit ook weten). Als je eenmaal de meterkast klaar hebt kan de netbeheerder in principe gewoon komen. Wat voor meterkast je moet hebben ligt er echt aan wat je allemaal wilt, maar dat zou ik echt even met een elektriciën bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Soepstengel schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:39:
Bij Stedin is dit 12 weken (aanvraag in november gedaan, eind februari komen ze langs). Ik lees echter wel dat het bij Liander en veel groter drama is.
Ik zit bij Enexis en heb in Juli aanvraag voor verzwaring naar 3-fase gedaan. Volgende week komen ze de werkzaamheden uitvoeren. De wachttijd is voor mij dus om en nabij een half jaar geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:15
Soepstengel schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:36:
[...]

Ik ben wel benieuwd waarom je geen Emat in je meterkast wilt, maar misschien is dat wel een beetje offtopic. Ik zie Emat in best veel nieuwbouw zitten, dus ik kan me niet voorstellen dat het slecht is? Natuurlijk is nieuwbouw ook gewoon dikke winst maken dus minder kosten = meer winst = meer beter, maar ik kan me ook weer niet voorstellen dat ze daar heel veel risico mee willen nemen.
Ik zou het niet willen hebben omdat het maar marginaal of net niet aan de vereisten voldoet. Er zwerft hier een linkje rond van een vergelijkende test tussen Emat en een A merk. De Emat schoot in de fik, A merk no issue.
En vergelijk je dan Emat bij Electramat met ABB bij Sander Vunderink is het prijs verschil niet zo heel groot. Maar zie het als een goed gemeend advies en trek je eigen plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
jeronimo schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:38:
[...]

Ik zou het niet willen hebben omdat het maar marginaal of net niet aan de vereisten voldoet. Er zwerft hier een linkje rond van een vergelijkende test tussen Emat en een A merk. De Emat schoot in de fik, A merk no issue.
En vergelijk je dan Emat bij Electramat met ABB bij Sander Vunderink is het prijs verschil niet zo heel groot. Maar zie het als een goed gemeend advies en trek je eigen plan.
We zijn wel heel erg off-topic nu, maar ik wil toch nog even reageren. Ik heb nog even op dit forum rond gezocht en de meningen zijn wel erg negatief richting Emat. Of het klopt of niet maakt eigenlijk niet uit, het moet gewoon veilig zijn en ik wil niet wakker liggen omdat m'n meterkast misschien in brand vliegt. Helaas heb ik Emat al in huis, maar dat gaat allemaal retour in ruil voor ABB bij Sander, uiteindelijk scheelt dat maar een paar tientjes 8)7 Dus bij deze bedankt voor je bericht, dat is uiteindelijk de aanleiding geweest om toch voor een beter merk te gaan.

Pagina: 1