Groepenkast 1fase ombouwen naar 3 fase (tijdelijke oplossing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Topicstarter
Sinds een aantal jaar woon ik in een voor mij nieuw maar qua bouw oud appartement. Bij het betrekken van het appartement heb ik al de nodige tekortkomingen vastgesteld aan de elektrische installatie. De bekabeling in huis was wel reeds vervangen maar alles draaide op 2 groepen, ondanks dat er 4 waren, ook was er geen hoofdschakelaar aanwezig. Ik heb dat zo goed als ging gecorrigeerd door 6 groepen te plaatsen, last redelijk gelijkmatig te verdelen en een hoofdschakelaar toe te voegen.

De bekabeling van de netbeheerder is echter zeer oud (70 jaar) en isolatie is van katoen of vlas. Ook is de energiemeter uit 1964 en schakelt niet meer naar dal en piektarief.

De zekering van de netbeheerder was 20A 1 fase en is er verschillende keren uitgeklapt. Met veel moeite heb ik de netbeheerder kunnen bewegen er 25A van te maken.

Ik ben al sinds kort na de verkrijging bezig met de netbeheerder voor nieuwe bekabeling en een nieuwe meter. Voor een nieuwe meter zijn ze verschillende malen langsgeweest maar elke keer weer onverichter zake weer weggegaan. Een nieuwe meter mag de netbeheerder niet aansluiten.

Nu hangt er in mijn meterkast sowieso heel veel oude en ongebruikte troep. Van oude boilerschakelaars tot oude portiekverlichtingsmeters tot oude pulsschakelapparatuur.

Zie de foto hieronder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZVLx-wwbz1hWTjHEeiKo00yN_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDTL47W63Z72g8EfVdidKILr.jpg?f=fotoalbum_large
note: dat kleine groepenkastje met 1 (6A) groep is voor portiekverlichting en intercom

Na jaren is het dan eindelijk zover dat de netbeheerder de bekabeling naar de woning toe vernieuwd.

Nu wil ik graag meteen over na drie fasen (3x25A) niet omdat ik die nu nodig heb maar omdat ik in de toekomst ook klaar moet zijn voor eventuele warmtepompen, elektrisch koken en mogelijk zonepanelen.

Mijn vraag: Kan ik de huidige 1 fase stoppenkast ombouwen naar een 3 fasen stoppenkast?

Ik kan een 3 fasen 4 polige hoofdschakelaar kopen en dan de busbar scheiden in drie delen. (en 6 aardlekautomaten erin)

Het punt is dat een nieuwe 3 fasen stoppenkast die uitbreidbaar is nu niet past omdat de meter te hoog zit en er geen ruimte is voor een grotere groepenkast voordat er is opgeruimd.

Om een drie fasen energiemeter te laten plaatsen moet er een driefasen groepenkast hangen. Ik wil dat dus graag in een keer gedaan hebben op dezelfde dag.

Vandaar huidige kast ombouwen naar driefasen, nieuwe kabel netbeheerder, nieuwe driefasen energiemeter tegelijkertijd.

Als de meter iets lager hangt dan kan er in de toekomst altijd een nieuwe grotere groepenkast in als er uitbreiding nodig is.

Kan hetgeen ik wil of stuit ik dan op problemen.?

...

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:51
Daarvoor is de kast op de foto te klein. Je hebt plaats voor 12 modules. 1 groep is 1 module, een 4 polige hoofdschakelaar is 4 modules. Dan zijn je aardlekschakelaars 2 modules breed en zou je er 3 van moeten hebben dan (1 per fase).

Volgens mij zijn er van abb geen aardlekautomaten die op een busboard passen. Dus dat busboard kan je dan laten vervallen. edit blijken er tegenwoordig wel te zijn voor busboard.

Voor een tijdelijke oplossing is die busboard aardlekautomaten wel wat prijzig. Met 4x deze zonder busboard en een kamreel ben je de helft goedkoper uit. Dan wel even alles op de nul en 1 fase van je 4 polige hoofdschakelaar aansluiten zolang je maar 1 fase hebt. Dan kan er ook niks mis gaan als ze de 4-polige op 3 fase aansluiten.

Dan zou je wel hoofdschakelaar en 4 aardlekautomaten kunnen plaatsen.

[ Voor 63% gewijzigd door iCrOn op 19-05-2022 13:49 . Reden: edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Topicstarter
Thanks, dan ben ik mogelijk al wat verder.

Als ik het juist heb dan is deze kast te oud voor een busboard systeem. Dan zouden de traditionele automaten etc erin passen.

Ik heb de hoofdschakelaar en 2 automaten in 2017 toegevoegd en als ik de oude order bekijk dan zijn dat geen busboard systeem componenten.

In dat geval zou ik ook smallere aardlekautomaten kunnen kiezen zoals die van Emat bijvoorbeeld. Dan heb ik genoeg ruimte voor een 4 polige 3 fase schakelaar en eventueel 8 aardlekautomaten. De aardlekschakelaars zouden dan kunnen vervalen.

De Emat aardlekautomaten passen ook in dit systeem.

Vanavond als ik thuis ben even de kast openmaken om zeker te stellen dat ik geen abb busboard systeem heb maar het conventionele systeem.

Het is nogal een gedoe, als er voldoende ruimte was geweest had ik gelijk een grotere kast gekocht maar nu krijg ik die er niet in voordat de hele meterkast is gerenoveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Indoubt schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:44:
Om een drie fasen energiemeter te laten plaatsen moet er een driefasen groepenkast hangen. Ik wil dat dus graag in een keer gedaan hebben op dezelfde dag.
Dat is niet echt nodig op 1 dag. Je kunt vooraf de 3 fase kast al neerhangen. Alleen dan alle "3 fases" aan elkaar verbinden dmv een brug op de 3 fase hoofdschakelaar en aansluiten op de 1 fase van de netbeheerder die je nu hebt.
Als de netbeheerder dan komt dan de brug verwijderen en door de NB de 3 fases laten aansluiten op de hoofdschakelaar.

Overigens als je bij Liander zit kun je nog wel een flinke tijd wachten op een nieuwe 3 fase meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Indoubt schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:39:
Thanks, dan ben ik mogelijk al wat verder.

Als ik het juist heb dan is deze kast te oud voor een busboard systeem. Dan zouden de traditionele automaten etc erin passen.

Ik heb de hoofdschakelaar en 2 automaten in 2017 toegevoegd en als ik de oude order bekijk dan zijn dat geen busboard systeem componenten.

In dat geval zou ik ook smallere aardlekautomaten kunnen kiezen zoals die van Emat bijvoorbeeld. Dan heb ik genoeg ruimte voor een 4 polige 3 fase schakelaar en eventueel 8 aardlekautomaten. De aardlekschakelaars zouden dan kunnen vervalen.

De Emat aardlekautomaten passen ook in dit systeem.

Vanavond als ik thuis ben even de kast openmaken om zeker te stellen dat ik geen abb busboard systeem heb maar het conventionele systeem.

Het is nogal een gedoe, als er voldoende ruimte was geweest had ik gelijk een grotere kast gekocht maar nu krijg ik die er niet in voordat de hele meterkast is gerenoveerd.
De 1 unit brede alamats mag je niet gebruiken, deze zijn spanningsafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Topicstarter
Navi schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:56:
[...]

De 1 unit brede alamats mag je niet gebruiken, deze zijn spanningsafhankelijk.
Navi, kun je dat uitleggen? Waarom mogen de 1 unit brede alamats niet worden gebruikt? Ik kan dar niets over vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Topicstarter
jobr schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:32:
[...]

Dat is niet echt nodig op 1 dag. Je kunt vooraf de 3 fase kast al neerhangen. Alleen dan alle "3 fases" aan elkaar verbinden dmv een brug op de 3 fase hoofdschakelaar en aansluiten op de 1 fase van de netbeheerder die je nu hebt.
Als de netbeheerder dan komt dan de brug verwijderen en door de NB de 3 fases laten aansluiten op de hoofdschakelaar.

Overigens als je bij Liander zit kun je nog wel een flinke tijd wachten op een nieuwe 3 fase meter.
Dat is zo, het probleem was dat vrijwel alle 3 fase kasten te groot zijn voor de plek die nu beschikbaar is. Vandaar de keuze om de oude kast tijdelijk om te bouwen naar 3 fasen en eventueel later te vervangen door een grotere kast als ik moet uitbreiden (bv voor elektrisch koken)

Stedin komt een nieuwe kabel leggen en een nieuwe meter plaatsen. Vandaar de opportunity om het meteen te regelen (hoop ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
Hager heeft er een artikel overgeschreven waarom er een gevaar schuilt in de spanningsafhankelijke aardlekautomaten en wat de risco's kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 23:38
Er bestaan ook gewoon spanningsonafhankelijke aardlekautomaten van 1 module breed: https://www.sandervunderi...lekautomaat-1p-n-b16.html

Kost maar 1/3e meer dan zo'n Emat, lijkt mij een no-brainer. :)

@Indoubt Hoe hoog zit de bovenkant van de meter nu? Hoger dan 1,60m? Anders zou ik er niet te hard op rekenen dat je meer plek gaat krijgen.

[ Voor 25% gewijzigd door Xander op 19-05-2022 21:55 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Topicstarter
@iCrOn , @Navi

Bedankt voor het delen van dat document. Duidelijk, ook al zijn de use cases beperkt, het is voldoende voor mij om af te zien van spanningsafhankelijke aardlekautomaten.

Dat worden dus of gewone automaten met separate aardlekschakelaars of spanningsonafhankelijke aardlekautomaten.

Ik beraad mij nog even wat ik ga doen. Misschien koop ik wel een nieuwe grote kast. Het punt is dat dezelfde nieuwe netbeheerinvoerkabel ook door mijn meterkast naar de bovenburen en naar de buren daarboven moet. Er zou dus ook tijd moeten zijn om een nieuwe kast te instaleren mits goed voorbereid

Ik denk er nog even over en laat het weten hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 23:38
iCrOn schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:32:
Hager heeft er een artikel overgeschreven waarom er een gevaar schuilt in de spanningsafhankelijke aardlekautomaten en wat de risco's kunnen zijn.
Wat een lulverhaal is dat eigenlijk van Hager.
quote: Hager
Zo is dit product volgens de norm toegelaten mits:
foutbescherming (...) ook bij een defect van
deze hulpvoeding is gewaarborgd.
‘De norm beschrijft hier de voeding, die de spanningsafhankelijke aardlekschakelaar of -automaat van spanning voorziet, als hulpvoeding. Zou je het wegvallen van die voeding willen garanderen dan moet men voorzieningen aanbrengen in de vorm van een UPS of iets dergelijks, wat uiteraard
kostentechnisch niet interessant is.’
De norm zegt helemaal niet dat je de hulpvoeding moet waarborgen. De norm zegt dat foutbescherming gewaarborgd moet blijven bij een defect van de hulpvoeding. Er zijn andere manieren om foutbescherming te waarborgen zelfs zonder aardlekschakelaar.

Daarnaast vergeet Hager een belangrijk stukje norm te citeren:
quote: NEN1010
531.2.2.2 Het gebruik van toestellen voor aardlekbeveiliging met een hulpspanningsbron, die bij een defect van de hulpspanningsbron niet automatisch uitschakelen, is alleen toegelaten indien:
— foutbescherming overeenkomstig het bepaalde in rubriek 411 ook bij een defect van deze hulpvoeding is gewaarborgd of
— de toestellen zijn opgenomen in installaties die worden bediend, beproefd engeïnspecteerd door voldoende onderrichte personen (BA4) of vakbekwame personen (BA5]
Daar staat "of". Hager doet het overkomen alsof je aan beide voorwaarden moet voldoen.

Oh en:
quote: Hager
‘Omdat wij in elke situatie de veiligheid voor 100% willen garanderen, leveren wij uitsluitend spanningsonafhankelijke aardlekschakelaars en aardlekautomaten.
... in Nederland. :') De beste man spreekt blijkbaar niet voor "Hager" want in andere markten kun je wel spanningsafhankelijke Hager aardlekautomaten kopen: https://hager.com/uk/prod...-6ka-b-16a-30ma-type-a-1m

Maar desondanks zou ik ze zelf ook niet toepassen als je de foutbescherming niet anders kunt waarborgen, simpelweg omdat het niet volgens NEN1010 is. Volgens NEN1010:2020 mogen deze automaten helemaal niet meer gebruikt worden, zelfs niet onder voorwaarden. NEN1010:2020 is alleen nog steeds niet aangewezen in het bouwbesluit.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Topicstarter
Dames en heren, bedankt zover voor de opmerkingen en adviezen.

Ik ga voor een grotere nieuwe kast, wederom van ABB. Ik heb deze zojuist besteld.

Aangezien de netbeheerder behalve bij mij ook de kabel naar mijn bovenburen en de buren daarboven moet trekken op hetzelfde moment verwacht ik dat ik voldoende tijd heb om de kast te monteren voordat deze dan aangesloten gaat worden door de netbeheerder.

Spanningsafhankelijke aardlekautomaten zijn misschien slechts een zeer beperkt verhoogd risico maar nu ik enig inzicht daarin heb en toch direct voor de grotere kast ga kan ik met hetzelfde gemak automaten met separate aardlekschakelaars gaan.

Sommige van de huidige automaten heb ik een paar jaar geleden gekocht en die zijn dus nog vrij nieuw.

En anders moet ik het even met de generator doen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Indoubt schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:18:
Aangezien de netbeheerder behalve bij mij ook de kabel naar mijn bovenburen en de buren daarboven moet trekken op hetzelfde moment verwacht ik dat ik voldoende tijd heb om de kast te monteren voordat deze dan aangesloten gaat worden door de netbeheerder.
Zou ik wel even navragen bij de netbeheerder zodat je niet de kans loopt dat ze rechtsomkeer maken als ze zien dat de 3 fase kast er niet hangt.
Nu moeten ze bij jou wel iets meer doen dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Netbeheerder zal bij de aanvraag van 3fase een foto van de groepenkast gaan vragen. Ze controleren simpel gezegd of er een 3fase hoofdschakelaar aanwezig. Overige automaten maakt voor de netbeheerder niet uit aangezien zij daar niet voor verantwoordelijk zijn.

Dus pas de groepenkast plaatsen wanneer de monteur er is gaat hem niet worden omdat je de foto dan niet kan maken ;)
Wat je zou kunnen doen (en in de aanvraag beargumenteren) is een 4 voudige kast naast de bestaande leiding te plaatsen waar nu de kabel in zit van je meter met het verzoek om de meter op een lagere plaatsen te laten plaatsen en dan op de plek van je 4v kast aan te sluiten(zij invoer), daarna kan je later boven deze 4v kast een mooie brede en/of hoge kast kwijt voor al je groepen. Maar je moet dan wel hopen op een beetje flexibilteit van de netbeheerder.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Topicstarter
Ook aan de rechterzijde is geen plaats. Kijk maar op de foto van de startpost hoe het er uit ziet.

Het is nu bijna dramatisch met oude zooi die er nog hangt

Edit: ook buiten zijn er uitdagingen. Er moet nog even een baksteen/betontrede van 1x1m worden verplaatst om de kabel naar de woning te kunnen trekken.

Niet alles is simpel, zeker hier niet

[ Voor 38% gewijzigd door Indoubt op 21-05-2022 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Topicstarter
Nieuwe kast is binnen. Deze is deels afgemonteerd door de leverancier/fabrikant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K02hHavrNKigkcnDXBMpffZUvOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2xp6WNJFxqKxsMrU3TayfGrC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had al reserve draad gekocht in 4mm^2 en 6mm^2. Bij vergelijken is het net alsof de huidige kast bedrading (door leverancier) is uitgevoerd in 4mm^2.

Nu is het wel zo dat elke fase (van max 25A) een eigen aardlekschakelaar krijgt en vervolgens maximaal 3 automaten (16A) per aardlekschakelaar maar ik meen me te herinneren dat ik heb gelezen dat de NEN 6mm^2 voorschrijft.

Ik zie bovendien dat ik nog wat kammetjes zal moeten bijbestellen of twin adereindhulsen moet bijbestellen maar daar is nog tijd zat voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
Er zijn wat leveringsproblemen voor de busboards misschien dat je daarom deze versie heb gehad? Of was dit een bewuste keuze?

Zou persoonlijk net als bij je andere automaten een aansluitkam gebruiken. Maar twinhulzen kan ook.

Om handig te werken zou ik nog wat van die verdeelblokjes bestellen die schuif je in de onderste rij van je kast. Bestel ook dat kapje onderaan de pagina mee dan is het gelijk "aanraak"veilig. Dan ga je van daar je nul verdelen over je aardlek's of mogelijk zitten deze blokjes nog in je oude kast en kan je ze daarvan hergebruiken.
Soms ontbreekt dan net het kunststofkapje bij de oude kasten om het aanraak veilig te maken die kan je dan los bestellen je hebt een type met 4 of 5 gaten let dan op dat je de goede besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Topicstarter
@iCrOn Ja, kapje onderaan was meebesteld,

Ik heb inmiddels aanlsuitkammen besteld en tevens twin adereindhulsen voor het geval ik ze nodig heb. Aansluitblokje heb ik ook voor het geval ik die nodig heb.

Ik heb bewust voor geen busboard gekozen. De materialen in mijn huidige kast zijn nagenoeg nieuw en deze is busboardloos en ik wil die materialen graag hergebruiken.

Bovendien hebben busboards nu een lange levertijd
Pagina: 1