Vraag

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-04 20:23
Hallo allen, Onze groepenkast is inmiddels behoorlijk verouderd. Het betreft een groepenkast uit een woning van 1986. Inmiddels is een hoofdschakelaar verplicht en de aardlekschakelaars zijn nog van de oude AC standaard. Uiteindelijk moet alles vervangen worden.

Op redelijk korte termijn gaan we EV rijden en overwegen we (18) zonnepanelen. Ook koken we al op inductie Verder zijn er een aantal apparaten die een nieuwe aparte groep zouden moeten hebben. Daarom is de kans reëel dat we binnen nu en een paar jaar gaan overstappen naar 3 fasen.

De meeste aanpassingen in de meterkast kan ik zelf doen. Echter doordat we geen hoofdschakelaar hebben kan ik de aardlekschakelaars niet veilig vervangen. Daarom zou ik de hoofdschakelaar willen laten vervangen door een monteur. Daarna kan ik veilig zelf de rest vervangen.

Om dit toekomst bestendig te doen wil ik meteen een 4 polige 3 fase hoofdschakelaar laten installeren. De fasen wil ik dan met een brug laten doorverbinden. Mochten we later overstappen op 3 fasen dan kan de netwerkbeheerder de brug verwijderen en meteen aansluiten.

Ik zie dat dit wel vaker word toegepast als voorbereiding op een 3 fasen aansluiting. Maar mochten we dit nog een paar jaar uitstellen is dit dan toegestaan om dit zo aangesloten te hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKr-SHFzocM9o6iFFHX71b28poM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bPRvwjwm4g2sRGej4G3IBftk.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:44
Ja, dat kan. Zolang je nog maar geen 3-fasen eindgroepen wilt gaan gebruiken.

Ik zou persoonlijk de verzwaring naar 3-fasen ook gewoon meteen al aanvragen. Bij sommige netbeheerders zijn de doorlooptijden behoorlijk en de inflatie werkt natuurlijk ook gewoon in op dergelijke tarieven: goede kans dat het over een jaar meer kost dan nu. Waarom wachten, als je weet dat je het toch een keer wilt? Je zult de eerste niet zijn die een mooie PV-installatie met 3-fasen omvormer heeft laten plaatsen die nog een aantal maanden niets doet omdat de netbeheerder op zich laat wachten.

Persoonlijk zou ik geen aanpassingen gaan maken aan deze kast maar gewoon een nieuwe hangen. Alles is wel gedateerd.

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 11-08-2022 21:27 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Baldeagle
Xander schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:23:
Ja, dat kan. Zolang je nog maar geen 3-fasen eindgroepen wilt gaan gebruiken.

Ik zou persoonlijk de verzwaring naar 3-fasen ook gewoon meteen al aanvragen. Bij sommige netbeheerders zijn de doorlooptijden behoorlijk en de inflatie werkt natuurlijk ook gewoon in op dergelijke tarieven: goede kans dat het over een jaar meer kost dan nu. Waarom wachten, als je weet dat je het toch een keer wilt? Je zult de eerste niet zijn die een mooie PV-installatie met 3-fasen omvormer heeft laten plaatsen die nog een aantal maanden niets doet omdat de netbeheerder op zich laat wachten.

Persoonlijk zou ik geen aanpassingen gaan maken aan deze kast maar gewoon een nieuwe hangen. Alles is wel gedateerd.
Nee pas als het omgezet zou worden naar 3 fase zou er een 3 fase aardlek en krachtgroep moeten komen voor de inductieplaat. Die zit nu nog op 2 losse groepen i.p.v. kookgroep (foei :$ ). De 2 nieuwe groepen zouden gewoon 1 fase groepen worden. De auto laad maximaal met 1 fase.

Een nieuwe groepenkast heb ik ook aan gedacht. Maar uiteindelijk is deze volgens mij nog prima. Het is toch eigenlijk alleen maar een losse kast? Op deze manier hoef ik er ook niet meteen veel geld tegenaan te gooien. Eerst eens wat aardlekschakelaars, later de groepen etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Baldeagle schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:38:
Een nieuwe groepenkast heb ik ook aan gedacht. Maar uiteindelijk is deze volgens mij nog prima. Het is toch eigenlijk alleen maar een losse kast? Op deze manier hoef ik er ook niet meteen veel geld tegenaan te gooien. Eerst eens wat aardlekschakelaars, later de groepen etc.
Die ongeisoleerde kamrails zijn niet meer van deze tijd. Tegenwoordig kost een eindgroep je in de meeste groepenkasten nog maar 1 module, in plaats van 1,5 waardoor je meer ruimte overhoudt voor je (toekomstige) uitbreidingen. Als je toch dermate veel uitbreidingsplannen hebt dat 24 modules te weinig blijkt zul je er een keer een kast naast moeten gaan plaatsen, bij een moderne kast kun je dan netjes dezelfde plaatsen maar dat gaat je in het geval vandeze verouderde kast natuurlijk niet lukken.

En uiteindelijk verslijt alles, tot en met het kunststof aan toe. Mijn ervaring met deze generatie ABB kasten is dat de deksels nogal makkelijk breken en dat je waarschijnlijk binnenkort met 2 halve deksels in je handen staat. Toch zonde als je dan net klaar bent met het "upgraden" van de kast.

L-karakteristiek komt trouwens ook al decennia niet meer voor. Ik vermoed dat dit nog de oorspronkelijke groepenkast uit 1986 is van ondertussen dus 36 jaar oud. Boekhoudkundig is het ondertussen ook wel afgeschreven. ;)

Een A-merk groepenkast met 4-polige hoofdschakelaar, 2x 2P aardlekschakelaars en 7 eindgroepen (zeg maar een 1 op 1 vervanging voor dit) kost je net iets boven de €200. Hoeveel scheelt dat met de nieuwe hoofdschakelaar en aardlekschakelaars los kopen? Ik zou het persoonlijk wel weten als ik voor dat geld een verse start kon maken.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:35
Volgens de NEN1010 moet bij een aanpassing aan de groepenkast de hele kast aan de nieuwe norm voldoen. Een elektricien gaat hier zijn handen niet aan branden, die is er dan verantwoordelijk voor als er brand komt.

Ik zie 4 problemen met hergebruiken van de huidige kast:
1. Een aardrail ontbreekt. Lasdoppen mogen niet in de groepenkast zelf (dinrail klemmen wel)

2. Het draad tussen de aardlekschakelaars en naar de groepen is te dun. Die 2,5mm2 draden zullen behoorlijk heet worden bij het koken. Dat moet minimaal 4mm2 (wordt niet meer gedaan) of liever 6mm2 zoals de dikte naar de energiemeter onder de rechter aardlekschakelaar.

3. 18 zonnepanelen kunnen niet op 1 fase. Dat mag maximaal 5400W zijn volgens de netbeheerder regels (dan moet er ook een extra 40A automaat in om de bekabeling te beschermen of 63A aardlekschakelaars en overal 10mm2 draad in de kast).

4. 12 extra eenheden (drie 3 fase aardlekautomaten voor koken, pv en EV-laadpaal. PV en EV moeten eigen aardlek hebben) gaat sowieso niet passen in deze kast. Dat is de helft van deze kast (1 volle dinrail)

[ Voor 5% gewijzigd door Ricko1 op 11-08-2022 22:15 ]

• Baldeagle
Xander schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:51:
[...]

Die ongeisoleerde kamrails zijn niet meer van deze tijd. Tegenwoordig kost een eindgroep je in de meeste groepenkasten nog maar 1 module, in plaats van 1,5 waardoor je meer ruimte overhoudt voor je (toekomstige) uitbreidingen. Als je toch dermate veel uitbreidingsplannen hebt dat 24 modules te weinig blijkt zul je er een keer een kast naast moeten gaan plaatsen, bij een moderne kast kun je dan netjes dezelfde plaatsen maar dat gaat je in het geval vandeze verouderde kast natuurlijk niet lukken.

En uiteindelijk verslijt alles, tot en met het kunststof aan toe. Mijn ervaring met deze generatie ABB kasten is dat de deksels nogal makkelijk breken en dat je waarschijnlijk binnenkort met 2 halve deksels in je handen staat. Toch zonde als je dan net klaar bent met het "upgraden" van de kast.

L-karakteristiek komt trouwens ook al decennia niet meer voor. Ik vermoed dat dit nog de oorspronkelijke groepenkast uit 1986 is van ondertussen dus 36 jaar oud. Boekhoudkundig is het ondertussen ook wel afgeschreven. ;)

Een A-merk groepenkast met 4-polige hoofdschakelaar, 2x 2P aardlekschakelaars en 7 eindgroepen (zeg maar een 1 op 1 vervanging voor dit) kost je net iets boven de €200. Hoeveel scheelt dat met de nieuwe hoofdschakelaar en aardlekschakelaars los kopen? Ik zou het persoonlijk wel weten als ik voor dat geld een verse start kon maken.
Dit is inderdaad nog de oorspronkelijke groepenkast uit 1986.
Waar kan ik een nieuwe groepenkast voor die prijs krijgen? Ik heb wel zitten kijken maar een 3 fasen groepenkast met 4 groepen kost al gauw meer dan 350 euro, bij de Hornbach althans.

• Xander
Ricko1 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:04:
1. Een aardrail ontbreekt. Lasdoppen mogen niet in de groepenkast zelf (dinrail klemmen wel)
Er zit ongetwijfeld een aardrail in, maar de draden die door de achterkant de kast binnen komen zullen wel te kort zijn. Dat is inderdaad iets wat netter hoort, maar dat moet ook bij vervangen van de kast natuurlijk nog worden aangepakt. :)
2. Het draad tussen de aardlekschakelaars en naar de groepen is te dun. Die 2,5mm2 draden zullen behoorlijk heet worden bij het koken. Dat moet minimaal 4mm2 (wordt niet meer gedaan) of liever 6mm2 zoals de dikte naar de energiemeter onder de rechter aardlekschakelaar.
Ik vind dat lastig te zien op foto's, de mantel van oude massieve H07V-K is sowieso ook dunner dan die van moderne soepele H07V2-K. Als ik moest gokken is het wel allemaal 4mm² behalve die aftakking naar de Hager automaat.
3. 18 zonnepanelen kunnen niet op 1 fase. Dat mag maximaal 5400W zijn volgens de netbeheerder regels (dan moet er ook een extra 40A automaat in om de bekabeling te beschermen of 63A aardlekschakelaars en overal 10mm2 draad in de kast).
Tegen die tijd moet TS dus gewoon naar 3-fasen. :) Met pak hem beet 7200Wp op 3-fasen heb je ook maar net iets meer dan 3x10A invoeding, samen met 3x25A uit het net past dat prima op een standaard 40A verdeler. :)

• Xander
Baldeagle schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:17:
[...]

Waar kan ik een nieuwe groepenkast voor die prijs krijgen? Ik heb wel zitten kijken maar een 3 fasen groepenkast met 4 groepen kost al gauw meer dan 350 euro, bij de Hornbach althans.
ABB met 7 groepen voor €203: https://www.sandervunderi...ekschakelaars-3-fase.html (weliswaar een goedkopere uitvoering dan de ABB kasten met busboard).

Eaton met 7 groepen voor €292,95: https://www.sandervunderi...laars-3-fase-22x33cm.html

Dan heb je het over A-merken, B-merken (niet mijn keuze) zouden het nog goedkoper maken, bijvoorbeeld:

EMat met 8 groepen voor €202,77: https://www.elektramat.nl...oepen-3-fase-220x380-bxh/

(Dat scheelt minder dan de bovenste ABB optie dan ik had verwacht...)

• Baldeagle
Ricko1 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:04:
Volgens de NEN1010 moet bij een aanpassing aan de groepenkast de hele kast aan de nieuwe norm voldoen. Een elektricien gaat hier zijn handen niet aan branden, die is er dan verantwoordelijk voor als er brand komt.

Ik zie 4 problemen met hergebruiken van de huidige kast:

4. 12 extra eenheden (drie 3 fase aardlekautomaten voor koken, pv en EV-laadpaal. PV en EV moeten eigen aardlek hebben) gaat sowieso niet passen in deze kast. Dat is de helft van deze kast (1 volle dinrail)
Een aardrail zit achter de draden boven de groepen, achter de bedrading. Waarom die lasdop er apart weer opzit, geen idee. Waarschijnlijk zat hij vol of lastig te bereiken haha.
Er zit wel degelijk een dikkere draad tussen de aardlekschakelaars en de groepen. Ik denk dat dit 4 kwadraat is.

De EV ondersteund trouwens alleen 1 fase laden.

• Xander
Baldeagle schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:27:
[...]

Waarschijnlijk zat hij vol of lastig te bereiken haha.
Zocht je nog argumenten voor een nieuwe kast? :+

• Baldeagle
Lastig wat er allemaal bij komt qua kosten.

Het was in eerste instantie de bedoeling om met een potje van 3000 euro zelf 10 zonnepanelen te gaan plaatsen (zie ander topic). Echter daar is het advies om meteen zo veel mogelijk neer te leggen, waardoor ik er aan denk om dit toch te laten uitvoeren (met een aanvulling duurzaamheidslening van de gemeente).

Nu blijkt de meterkast ook brakker dan gedacht, en daardoor duurder uit te vallen. en lijkt het me dan ook om de meterkast ook te laten vervangen in plaats van zelf te doen.

Wellicht is het beter om dit door 1 partij te laten uitvoeren. Het kostenplaatje zal daardoor echter wel weer hoger uitkomen. Maar gezien de energieprijzen misschien toch geen gekke investering.

Wellicht dat de BTW van de meterkast ook terug te vragen is i.c.m. de zonnepanelen.

• Ricko1
Baldeagle schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:17:
[...]

Dat is makkelijk: Elektramat, kant en klare kast die je zo kunt ophangen (nee, werk daar niet. wel veel ervaring mee professioneel. Alle schroeven nadraaien! kunnen lostrillen bij vervoer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyGj-1wgWJxOCai4vQ_e9A5tl6A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TiuCzIQ4wu5EJMDx2q2pqQJU.png?f=fotoalbum_large
Voeg +-€40 toe voor de 2e kast. Eerst meten of 44cm breed en 38cm hoog wel past. Bij mijn ouders is het zo strak dat alleen een Eaton kast past om de oude Holec te vervangen (die 5cm extra hoogte past niet door alle flex buizen)

Voor alles wat jij later wil ga echter richting de €500. Het is goedkoper om in 1 keer te kopen dan in delen. De kookgroep moet vervangen worden bij een 3 fasen aansluiting (ze gebruiken chint en emat door elkaar bij 3 fasen, vandaar volledige schneider, kost +-€40 meer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cO5l2BDQYOoTpfoNK4nY4g9j8Hw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/joWFqKCEtD5IvmD0VwEn32RB.png?f=fotoalbum_large

• Xander
Ricko1 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:41:
[...]

Voor alles wat jij later wil ga echter richting de €500. Het is goedkoper om in 1 keer te kopen dan in delen. De kookgroep moet vervangen worden bij een 3 fasen aansluiting (ze gebruiken chint en emat door elkaar bij 3 fasen, vandaar volledige schneider, kost +-€40 meer)

[Afbeelding]
Deze optie valt me qua prijs ook niets tegen. :) 3-fasen aardlekautomaten van een A-merk zijn los ook niet bepaald voordelig.

• Baldeagle
Ricko1 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:41:
[...]

Dat is makkelijk: Elektramat, kant en klare kast die je zo kunt ophangen (nee, werk daar niet. wel veel ervaring mee professioneel. Alle schroeven nadraaien! kunnen lostrillen bij vervoer)

[Afbeelding]
Voeg +-€40 toe voor de 2e kast. Eerst meten of 44cm breed en 38cm hoog wel past. Bij mijn ouders is het zo strak dat alleen een Eaton kast past om de oude Holec te vervangen (die 5cm extra hoogte past niet door alle flex buizen)

[Afbeelding]
Ja dat zou makkelijk passen. Even voor mijn beeld op het laatste plaatje. Linksboven zie ik 8 groepen, links onder de 2 aardlekschakelaars voor deze groepen. Rechtsboven 2 krachtgroepen. Rechtsonder de hoofdschakelaar. Wat zie ik dan rechts aan de 8 groepen zitten? En hebben de krachtgroepen geen aparte aardlekschakelaars nodig?

• Xander
Baldeagle schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:59:
[...]

Ja dat zou makkelijk passen. Even voor mijn beeld op het laatste plaatje. Linksboven zie ik 8 groepen, links onder de 2 aardlekschakelaars voor deze groepen. Rechtsboven 2 krachtgroepen. Rechtsonder de hoofdschakelaar. Wat zie ik dan rechts aan de 8 groepen zitten?
Een aardlekautomaat (aardlekschakelaar en installatieautomaat in één).

Een autolaadpaal moet officieel achter een aparte aardlekschakelaar dus dat komt dan mooi uit.
En hebben de krachtgroepen geen aparte aardlekschakelaars nodig?
Dat zijn dus ook aardlekautomaten (aardlekschakelaar en installatieautomaat in één). Ook voor de PV is een aparte aardlekschakelaar wel aan te raden.

• Baldeagle
Xander schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:02:
[...]

Een aardlekautomaat (aardlekschakelaar en installatieautomaat in één).

Een autolaadpaal moet officieel achter een aparte aardlekschakelaar dus dat komt dan mooi uit.

[...]

Dat zijn dus ook aardlekautomaten (aardlekschakelaar en installatieautomaat in één). Ook voor de PV is een aparte aardlekschakelaar wel aan te raden.
Dus na de 8 groepen komt dus nog een groep met eigen aardlek als ik het goed zie? Deze zou dan voor de EV zijn?

We willen trouwens voorlopig eerst gaan laden met een stekkerlader / granny (anders nog meer extra kosten haha). Ik was van plan om deze op een apart stopcontact op een aparte groep aan te sluiten van 16A. Deze hoeft toch geen aparte aardlek te hebben?

• Xander
Baldeagle schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:11:
[...]

Dus na de 8 groepen komt dus nog een groep met eigen aardlek als ik het goed zie? Deze zou dan voor de EV zijn?
Ja dus in principe gewoon 9 eindgroepen.
We willen trouwens voorlopig eerst gaan laden met een stekkerlader / granny (anders nog meer extra kosten haha). Ik was van plan om deze op een apart stopcontact op een aparte groep aan te sluiten van 16A. Deze hoeft toch geen aparte aardlek te hebben?
Dat ligt er maar aan hoe je "aansluitpunt waar één elektrisch voertuig wordt aangesloten op de vast aangelegde installatie" zoals de norm het omschrijft wilt uitleggen. ;)

• Baldeagle
Xander schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:15:
Dat ligt er maar aan hoe je "aansluitpunt waar één elektrisch voertuig wordt aangesloten op de vast aangelegde installatie" zoals de norm het omschrijft wilt uitleggen. ;)
De meerprijs voor zo'n aardlekautomaat is natuurlijk ook geen probleem. ;)

• Baldeagle
Baldeagle schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:41:
Lastig wat er allemaal bij komt qua kosten.

Het was in eerste instantie de bedoeling om met een potje van 3000 euro zelf 10 zonnepanelen te gaan plaatsen (zie ander topic). Echter daar is het advies om meteen zo veel mogelijk neer te leggen, waardoor ik er aan denk om dit toch te laten uitvoeren (met een aanvulling duurzaamheidslening van de gemeente).

Nu blijkt de meterkast ook brakker dan gedacht, en daardoor duurder uit te vallen. en lijkt het me dan ook om de meterkast ook te laten vervangen in plaats van zelf te doen.

Wellicht is het beter om dit door 1 partij te laten uitvoeren. Het kostenplaatje zal daardoor echter wel weer hoger uitkomen. Maar gezien de energieprijzen misschien toch geen gekke investering.

Wellicht dat de BTW van de meterkast ook terug te vragen is i.c.m. de zonnepanelen.
Als we nou eens even weer helemaal terug gaan naar het begin. En stel we houden het bij die 1X35A.

- We gaan EV rijden (dan wel de goedkoopste van NL namelijk de Dacia Spring)
- We willen besparen op de energierekening en KM kosten door zonnepanelen te plaatsen.

Als we nou de kosten en winst tegen elkaar afwegen, tot hoever kan je gaan met zonnepanelen met onze huidige aansluiting? Een nieuwe groepenkast lijkt me dan wel belangrijk.

Het moet wel leuk blijven natuurlijk. Nu gebruiken we slechts 3000kWh per jaar, een paar tientjes per maand aan stroom. Ook zonder zonnepanelen zullen we met de EV al behoorlijk besparen (op benzine). Ik denk dat we dan wel 3000 kWh per jaar extra zullen gaan verbruiken door te laden (maar dat zal ook een deel onderweg gebeuren).

Dus stel, we gaan tot 10 panelen en houden het bij de standaard aansluiting. Wat is dan een mooie middenoplossing? Of denken jullie dat het beter is om met 3000 eigen geld + een verduurzaamheidslening meteen all the way te gaan? Met de huidige energieprijzen valt de afbetaling van zo'n lening misschien wel weer in het niet.

We zijn tenslotte ook een gezinnetje met maar een middeninkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Baldeagle op 11-08-2022 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-04 18:59
Edit.
Kennelijk mag je max 5kW terugleveren per fase, dat was nog niet onder mijn steen doorgedrongen....
Maar ook op een 5k omvormer kan je 5,5kW piek aan panelen leggen dat is nog steeds een stuk meer dan 10

op een 1x35A aansluiting kan je in theorie 35*230 = 8050W terugleveren dus dat is niet de beperkende factor.

anders gezegd: ook zonder het laten aanpassen van je hoofdzekering kan je veel meer dan 10 panelen plaatsen.

[ Voor 33% gewijzigd door Rrob op 12-08-2022 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:37
8kW op 1 fase... @Rrob sorry dat ik een beetje bot uit de hoek kom, maar onder welke terugleverproblematiek steen heb jij gelegen?

@Baldeagle Zonder jouw huis te kennen niet te beantwoorden. Een 60 graden Oost-West dak van voldoende grootte kun je misschien wel 12kW aan panelen op een 5kW - het max volgens de netcode - omvormer hangen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Ik schat een dakhelling van 45 graden op het zuiden zonder schaduw obstakels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EeialNOIMWTOUnitLEccdG5J4Ic=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VVZ430fvR7YWmP8ESdfShYhC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hxdd3TTy0Vb1mTquot2z-sB3z_o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qoZo8uB02KK5h3a4KcZytYJV.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
Op 1 fase kan je een 5kW omvormer zetten met 5,5k tot 6kW piek aan panelen. Met 370Wpiek panelen kan je dus 14 tot 16 panelen plaatsen van de max 18 die op je dak passen.
Enorm veel extra investeren om 2 tot 4 panelen extra te plaatsen lijkt mij zonde van het geld.
Edit en over je groepenkast: je kunt ook een kast nemen die zowel voor 1 als 3 fase geschikt is. Dan kan je in de toekomst eenvoudig overschakelen
Edit 2 maar dat was je volgens mij al van plan

[ Voor 26% gewijzigd door Rrob op 12-08-2022 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Op 1 fase adviseer ik al geen 5kW omvormer. Het drijft de netspanning gewoon een hoop op en de netbeheerder heeft slechts de taak om onbelast maximaal 253V aan te bieden.

Gooi er 5kW op en netimpedantie maakt dat je al snel 3-5V extra ziet. Nog een paar volt over de kabel naar de omvormer en bingo. Het zoveelste topic help! mijn omvormer valt uit wordt een reëel risico.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Rrob schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:19:
Enorm veel extra investeren om 2 tot 4 panelen extra te plaatsen lijkt mij zonde van het geld.
2 panelen doen 700-800 kWh op zuid, 4 het dubbele.

Dat is dus 500-1000 euro. Volgens welke berekening is dat niet rendabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
Ronald schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:43:
[...]

2 panelen doen 700-800 kWh op zuid, 4 het dubbele.

Dat is dus 500-1000 euro. Volgens welke berekening is dat niet rendabel?
wie zegt dat het niet rendabel is? Ik in elk geval niet, ik zeg dat het een stuk kleinere investering is als de TS geen 3fase omvormer en geen nieuwe hoofdzekeringen nodig heeft.

aan de andere kant: het is een investering voor >20 jaar en de meeste mensen met zonnepanelen klagen alleen dat ze er te weinig hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Ronald schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:58:
Op 1 fase adviseer ik al geen 5kW omvormer. Het drijft de netspanning gewoon een hoop op en de netbeheerder heeft slechts de taak om onbelast maximaal 253V aan te bieden.
Ik las het volgende op internet:

Voordelen enkelfase:
De omvormer van een fase is over het algemeen goedkoper. In het geval van SolarEdge heeft de enkelfase omvormer geen ventilator en dus geen herrie in huis.

Voordelen driefase
De voordelen van een driefase omvormer is voor de stroom leverancier, en niet voor u. Dit is een vrij technisch verhaal, maar het is voor hen het best als alle fases min of meer gelijk belast worden. De keuze is aan u. Liander geeft aan dat het ze niet uitmaakt.

En ik begreep dat er 20A omvormers bestaan die op 1X35A kunnen? Zou hier de kans niet kleiner zijn dat hij er dan uitklapt?

[ Voor 7% gewijzigd door Baldeagle op 12-08-2022 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Compleet andere argumenten. Als je nu al 245V in de meter kast hebt loop je grote risico’s op afschakelen met 5kW op 1 gaat fase. Persoonlijk zie ik meer dan dat. Tot 251V met slechts 1800W per fase.

Buurvrouw heeft zeker problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Ronald schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:41:
Compleet andere argumenten. Als je nu al 245V in de meter kast hebt loop je grote risico’s op afschakelen met 5kW op 1 gaat fase. Persoonlijk zie ik meer dan dat. Tot 251V met slechts 1800W per fase.

Buurvrouw heeft zeker problemen.
Je bedoelt dat mijn buren problemen zullen hebben door teveel zonnepalen? Ik zal dat eens navragen. En of ze ook wijzigingen hebben gedaan aan de aansluiting (dacht het niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Bij overstap naar 3 fasen dan is een nieuwe meterkast meteen een stuk duurder. Minimaal 500 euro, dan is het verzwaren van de aansluiting nog 315 euro. De grotere installatie van zonnepanelen zal ook duurder uitvallen door de 3 fasen omvormer.

Als ik op 1X35 zou blijven dan zouden de kosten nog wel te overzien zijn. Een nieuwe groepenkast van 200 / 300 euro welke ik zelf zou kunnen plaatsen. Bovendien kunnen we dan af met een goedkope omvormer. We zouden dan voor 13 panelen kunnen gaat zoals bij de buren.

Maar ik begrijp dat dit waarschijnlijk problemen op kan gaan leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Ik denk dat we er toch voor kiezen om het bij 1 fase te laten. Dan maar iets minder panelen. Zoals @Rrob ook zegt is de investering een stuk kleiner voor "slechts" een paar panelen minder.

Ik denk wel dat we dan meteen een inhaalslag maken qua veiligheid en moderner maken van onze groepenkast.

Ik heb bij eletramat een groepenkast geconfigureerd. Wel met voorbereiding voor 3 fasen. Is voor PV panelen een 16A 30mA 1P+N B-kar aardlekautomaat voldoende? Deze lijkt me dan ook prima voor de EV door de ingebouwde aardlek schakelaar. We willen een instelbare stekkerlader gaan gebruiken met maximaal 16A. Wellicht tegen die tijd even op zoek naar een geschikt mannekes stopcontact welke constant 16A aankan.

Zoals je ziet wel enigszins toekomstbestendig gemaakt met een 3 fasen hoofdschakelaar en een dubbele kast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5oy6gzT9xi3qjXa_NfPDxJi7Js=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AOALsL2ibtoav9Drlw4eHp7P.png?f=fotoalbum_large

Nog opmerkingen of tips?

[ Voor 7% gewijzigd door Baldeagle op 12-08-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ja, ik zou kiezen voor een A-merk. Is die alamat voor pv spanningsafhankelijk? Dan vermijden. Kies een Siemens of een 2 din module.

En ik ben benieuwd waar je de keuze voor 1 fase op baseert. Als je 500 euro voor een 3 fase omvormer moet bijbetalen, 200 euro extra voor een 3 fase meterkast, heb je dat volgens mij met ~1300kWh invoeding op een Eneco modelcontract a 61ct per kWh terugverdiend. Hoe snel kan je dat opwekken met je 18 panelen?

Ik kan niet in je portemonnee kijken maar wil je wel waarschuwen dat je straks misschien spijt hebt dat je het niet grondig hebt aangepakt.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
blackd schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:32:
Ja, ik zou kiezen voor een A-merk. Is die alamat voor pv spanningsafhankelijk? Dan vermijden. Kies een Siemens of een 2 din module.

En ik ben benieuwd waar je de keuze voor 1 fase op baseert. Als je 500 euro voor een 3 fase omvormer moet bijbetalen, 200 euro extra voor een 3 fase meterkast, heb je dat volgens mij met ~1300kWh invoeding op een Eneco modelcontract a 61ct per kWh terugverdiend. Hoe snel kan je dat opwekken met je 18 panelen?

Ik kan niet in je portemonnee kijken maar wil je wel waarschuwen dat je straks misschien spijt hebt dat je het niet grondig hebt aangepakt.
En de twijfel slaat weer toe hahaha.

Ik zal een deel (3000 euro) zelf bekostigen en een deel via een duurzaamheidslening via de gemeente. Ik wil ook weer geen enorme lening aangaan. Stel dat het totaalplaatje 8000 euro is dan moet ik dus 5000 euro bijlenen (10 jaar dus met rente iets meer dan 50 euro per maand). De maandelijkse kosten vallen dan nog wel mee.
Maar als ik het grondig aan zou pakken met 3 fase groepenkast en 18 panelen dan zou ik het wellicht laten doen. Ik ben bang dat je dan al gauw een stuk duurder uit zal zijn.

Aan de andere kant is de energierekening ook niet mals als ons contract afloopt in december.
Als we straks EV gaan rijden zullen we incl het verbruik thuis zo'n 5000 a 6000 kWu per jaar gaan gebruiken. Als je met 18 panelen en die 61 ct per kWh gaat rekenen (volgens mij is het al een stuk hoger inmiddels) gaat zich de installatie zich in iets meer dan 2 jaar terug verdienen? 18 panelen van 365 WP zullen denk ik al snel ons hele jaarverbruik dekken? Met onze huidige auto verrijden we ook elke maand 200 a 250 euro aan benzine. Deze kostenpost zal daarmee vervallen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Baldeagle op 12-08-2022 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Vol leggen is gewoon het verstandigste. Seriously.

En even snel bij de buren kijken, Sander vunderink is erg competitief met ABB. Knap a merk in plaats van generiek Whitelabel met eigen merk er op geplakt… een forum lid met complexe dubbele kast was voordeliger uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Ronald schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 23:34:
Vol leggen is gewoon het verstandigste. Seriously.

En even snel bij de buren kijken, Sander vunderink is erg competitief met ABB. Knap a merk in plaats van generiek Whitelabel met eigen merk er op geplakt… een forum lid met complexe dubbele kast was voordeliger uit.
Bedankt voor de tip. Maar zoals ik al zei ga ik denk ik alles proberen bij 1 partij te laten doen. De kosten zullen dan wat hoger zijn, maar is dan wel aftrekbaar van de belasting aangezien het bij de installatiekosten hoort.

Volgens de juiste volgorde zou er dan eerst een nieuwe meterkast geplaatst moeten worden? Dit aangezien de netbeheerder niet eerder langs komt als de voorbereiding in orde is? Achteraf denk ik dat die niet akkoord zouden gaan met de oplossing in mijn eerste post, met een 3 fasen hoofdschakelaar in oude groepenkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Het hoeft echt geen 1 factuur te zijn.

Enige wat netbeheerder wil is 3 fase hoofdschakelaar. Wat er daar achter gebeurd is niet hun pakkie an.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Om even terug te gaan naar je hoofdvraag:

Ja dat kan prima, zo heeft het bij mijn huis zelfs tientallen jaren gezeten. Als die schakelaar er niet is, komt de netbeheerder gewoonweg niet.

Wel moet je je afvragen, ook al is er wel een hoofdschakelaar, hoe ga jij je meterkast vervangen met die schakelaar er in.

De meterkast compleet vervangen vooraf zou kunnen, maar hoe ga je een goede 3 fase verdeling maken met krachtstroom groepen als het op 1 fase komt...

Kip/ei verhaal is het een beetje. Verzin een goede manier om dat op te lossen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Sorry dat we het je zo lastig maken ;-).
Ik weet niet wat een duurzaamheidslening kost, maar een rendement van 15 tot 20% (met deze energieprijzen) is niet gek op een zonnepaneel installatie. Ik kan me niet voorstellen dat een duurzaamheidslening duurder is dan dat.

Ik zei het in een ander topic ook al, zet het financiële plaatje voor jezelf op een rij. Ga daarbij uit van het meest ideale plaatje, concessies doen kan altijd nog. Dus een nette kast, over gaan naar 3 fase (heb je minste kans op afschakelen) en het dak vol.
Beantwoord de volgende vragen:
Wat is de totale investering?
Welk deel kan je zelf bekostigen, wat moet je lenen? Wat zijn daarvan de maandlasten?
En wat leveren de panelen je op (rekening houdend met verschillende tarieven, hoog of "normaal", al zal dat niet zo snel terug naar 22ct gaan).
Ik gok dat je geld terug krijgt van je energieleverancier.

Dan is inderdaad de vraag wanneer heb je het geheel terugverdiend, en hoe snel kan je de lening aflossen. Die installatie zal zich snel terugverdiend hebben zeker als je nog niet alle stroom direct gaat verbruiken en het juiste modelcontract kiest. Die opbrengst kan je gebruiken om je lening (versneld) af te lossen (als dat kan).

Sidenote: Ik heb geen praktijkervaring met een duurzaamheidslening, dus als er iemand uit ervaring kan aanvullen, wees welkom.

Edit ik zie dat je al wat kosten hebt genoemd voor de lening, 50 euro per maand. Ik zou eens kijken hoe je energierekening er op jaarbasis uit ziet (met en zonder EV). Speel je die 50 euro weg en hou je nog over, dan is het interessant. Kijk ook naar overige voorwaarden zoals versneld aflossen.

[ Voor 9% gewijzigd door blackd op 13-08-2022 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:42
Ronald schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 07:44:
Het hoeft echt geen 1 factuur te zijn.

Enige wat netbeheerder wil is 3 fase hoofdschakelaar. Wat er daar achter gebeurd is niet hun pakkie an.
Ik lees dit topic ook mee aangezien ik hetzelfde van plan ben bij het huis waar ik binnenkort de sleutel van krijg.

Heb plek voor pakweg 20 panelen schaduw vrij op het zuiden dus dan moet ik sowieso over op 3 fase.

Maar in hoeverre moet de hoofdschakelaar aangesloten zijn? Want moet ervoor al alles aangesloten zijn (achter de zegels) door een elektricien? Of sluit de netbeheerder dat aan? Na de hoofdschakelaar krijg ik het zelf wel aangesloten.

Had al geïnformeerd naar de wachttijd voor het omzetten en dat viel hier in de regio reuze mee.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:14:
[...]
Maar in hoeverre moet de hoofdschakelaar aangesloten zijn? Want moet ervoor al alles aangesloten zijn (achter de zegels) door een elektricien? Of sluit de netbeheerder dat aan? Na de hoofdschakelaar krijg ik het zelf wel aangesloten.
Hij moet in de kast zitten, en voordat de netbeheerder komt kan het dus prima zijn dat er verder niks aan vast zit. Onderaan in de kast net boven de meter is natuurlijk wel de bedoeling.

De netbeheerder moet de mogelijkheid hebben om de 3 fasedraden en de nul op een hoofdschakelaar aan te sluiten, daarna is het je eigen pakkie an.

Omdat de meeste kasten op wel meer vlakken worden aangepast, zal een elektricien met zegelrecht bij een ombouw de hoofdschakelaar natuurlijk wel aansluiten (en de 3 fasen op de hoofdschakelaar doorverbinden, de netbeheerder haalt die verbinding er dan weer uit.)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:42
Bedankt voor de info @Aiolos
Dus hoef alleen even een 4p schakelaar naast de 2p schakelaar te monteren, en dan kan de monteur hem omschroeven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYwffDZ32BE65GKqSIbJhvN4phg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YdwgMYetqsH9RdLSmlSAvzZ.jpg?f=fotoalbum_large
Helaas geen betere foto….
Verder dan nog even de aardlekschakelaars verdelen over 2 fases en een 3 fase aardlekautomaat voor de omvormer past er nog mooi boven en ben alweer klaar.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Ik ga eerst eens wat offertes laten maken en daarna eens kijken of ik de duurzaamheidslening erdoor kan krijgen. Uiteindelijk denk ik dat het toch beter is om alles meteen goed aan te pakken. Als we dan toch de groepenkast gaan vervangen kunne we het beter meteen goed aanpakken.

Eerst dacht ik eraan (omdat het 3 fasen is) de groepenkast ook door dezelfde partij onder te brengen. Echter zo heel veel moeilijker gaat het niet zijn als ik de de groepenkast al laat voorgedragen met de eindgroepen al op de juiste plek. Uiteindelijk zal ik hierdoor heel veel geld besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Ronald schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 23:34:
Doen die ook voorgemonteerd? Als de prijs niet veel uitmaakt kies ik liever voor A-merk. Aan de andere kant voldoen die Emat en Schneider merken ook aan de hedendaagse strenge regels. Zijn die dan echt zo veel slechter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Ronald schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 07:44:
Ik wil al wel snel een 3 fase aansluiting aanvragen vanwege de wachttijden. Echter word bij de aanvraag een foto gevraagd van de meterkast. Dat is natuurlijk om te kijken of er al een 3 fasen hoofdschakelaar aanwezig is.

Dus als ik in de huidige meterkast een niet aangesloten 3 fase hoofdschakelaar zou plaatsen zoals op onderstaand plaatje dat zou de netbeheerder dit gewoon aansluiten zonder naar de verdere situatie te kijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/It0uXJAZqoviEGPDZ9ECMu-3IDo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FjGB60Vvh5laElvSeEfd8kCH.png?f=user_large

Om ruimte te maken voor de hoofdschakelaar zou dan de rechter aardlekschakelaar iets naar naar links moeten schuiven. Als ik naar de draad tussen de aardlekschakelaars kijk dan is dat in het verleden al eens eerder gedaan. Dat is wel enigszins een gevaarlijke actie. De aardlekautomaat zou immers onder spanning losgemaakt moeten worden, de draad tussen de aardlekautomaten verder doorgebogen moeten worden naar beneden en de aardlekschakelaar weer iets verder naar links vast geklikt moeten worden. Er hoeft niks los gehaald te worden maar stel dat er iets los schiet..

Zou ik daarom de hoofdschakelaar ook tussen de aardlekschakelaars in mogen plaatsen? Als opmerking kan ik erbij zetten dat de groepenkast vervangen gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Hooglander1 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:02:
Wel moet je je afvragen, ook al is er wel een hoofdschakelaar, hoe ga jij je meterkast vervangen met die schakelaar er in.
Dat moet volgens mij geen probleem zijn. Zoals ik het nu zie kan de groepenkast zo vervangen worden zonder de hoofdschakelaar weer los te hoeven schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Tinusvolkel schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:14:
[...]
Had al geïnformeerd naar de wachttijd voor het omzetten en dat viel hier in de regio reuze mee.
Hopelijk hier dan ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Aiolos schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:59:
[...]

Hij moet in de kast zitten, en voordat de netbeheerder komt kan het dus prima zijn dat er verder niks aan vast zit. Onderaan in de kast net boven de meter is natuurlijk wel de bedoeling.

De netbeheerder moet de mogelijkheid hebben om de 3 fasedraden en de nul op een hoofdschakelaar aan te sluiten, daarna is het je eigen pakkie an.

Omdat de meeste kasten op wel meer vlakken worden aangepast, zal een elektricien met zegelrecht bij een ombouw de hoofdschakelaar natuurlijk wel aansluiten (en de 3 fasen op de hoofdschakelaar doorverbinden, de netbeheerder haalt die verbinding er dan weer uit.)
Als ik het zo opvat dan zou mijn vorige optie geen probleem moeten zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Tinusvolkel schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:11:
Bedankt voor de info @Aiolos
Dus hoef alleen even een 4p schakelaar naast de 2p schakelaar te monteren, en dan kan de monteur hem omschroeven

[Afbeelding]
Helaas geen betere foto….
Verder dan nog even de aardlekschakelaars verdelen over 2 fases en een 3 fase aardlekautomaat voor de omvormer past er nog mooi boven en ben alweer klaar.
En zou dan meteen een antwoord op jouw vraag zijn. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Baldeagle op 13-08-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:30
Hooglander1 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:02:
Om even terug te gaan naar je hoofdvraag:

Ja dat kan prima, zo heeft het bij mijn huis zelfs tientallen jaren gezeten. Als die schakelaar er niet is, komt de netbeheerder gewoonweg niet.

De meterkast compleet vervangen vooraf zou kunnen, maar hoe ga je een goede 3 fase verdeling maken met krachtstroom groepen als het op 1 fase komt...

Kip/ei verhaal is het een beetje. Verzin een goede manier om dat op te lossen.
Koop een hoofdschakelaar en monteer deze in je oude groepenkast. Zonder zo'n schakelaar gaat je net- beheerder geen verzwaring naar 3 fasen uitvoeren. Bij het vervangen van je meterkast kun je die los klikken van de rail en weer vastklikken in je nieuwe groepenkast en verder aansluiten.

Overigens rekent je netbeheerder z'n 300 euro voor de verzwaring.
In het Stedin gebied duurde het zon 3 maanden tussen aanvraag en uitgevoerd.

En zoals Baldeagle en Ronald ook al zeggen, ga voor een A merk. Ik heb net m'n meterkast vernieuwd en uitgebreid en heb gekozen voor ABB van Sander Vunderink. Voor ABB heeft hij echt scherpe prijzen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Baldeagle abb sn lijn in de menu opties bij Sander vunderink. Ze doen ook maat werk.

Geen persoonlijke ervaring, maar lui om het huis elektro topic hebben emat materiaal open gemaakt en waren niet onder de indruk. Het is volgens hen zeker een stap lager.

Wat mij betreft: dit gaat om veiligheid, het is een investering voor 20 jaar.

Ik heb zelf onder spanning mijn hoofdschakelaar vervangen. Secuur en zeer geduldig werken. Maar niet risicoloos. Ik ben opgegroeid met een elektrotechnicus als pa ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Ronald schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:33:
@Baldeagle abb sn lijn in de menu opties bij Sander vunderink. Ze doen ook maat werk.

Geen persoonlijke ervaring, maar lui om het huis elektro topic hebben emat materiaal open gemaakt en waren niet onder de indruk. Het is volgens hen zeker een stap lager.

Wat mij betreft: dit gaat om veiligheid, het is een investering voor 20 jaar.

Ik heb zelf onder spanning mijn hoofdschakelaar vervangen. Secuur en zeer geduldig werken. Maar niet risicoloos. Ik ben opgegroeid met een elektrotechnicus als pa ;)
Onder spanning ga ik niet durven haha. Maar als ik de Hoofdschakelaar tussen de 2 aardlekschakelaars inzet en vervolgens een verzwaring aanvraag dan is dat ook niet nodig.

Aan de andere kant doet dat Emat wel aan alle eisen en die zijn tegenwoordig hoog. Dan zal het met de veiligheid wel goed zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Ik heb bij Electromat even een nieuwe configuratie gemaakt. Met Emat kom ik op 463 euro incl BTW. Hier kan ik ook kiezen voor ABB maar dan is de prijs het dubbele. Ik kan eens vragen bij Sander Vunderink wat dezelfde configuratie met ABB daar kost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rNAfyueVegOiViTrmiHsZOaHCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FM53JCPMDgWXQvDeK8YsgPQY.png?f=fotoalbum_large

Voor zonnepanelen is een aparte aardlekschakelaar nodig. Wellicht is een krachtgroepautomaat dan mooier aangezien de aardlekschakelaar voor PV omvormer geen extra groepen mag bevatten? En plaats je een krachtgroep automaat boven of onder? Of maakt dat niks uit?

[ Voor 55% gewijzigd door Baldeagle op 13-08-2022 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Vergelijkbare configuratie als ik eerder aan refereerde. Vraag hem aan als abb sn bij Sander vunderink en verras jezelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Baldeagle schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:50:
Ik heb bij Electromat even een nieuwe configuratie gemaakt. ... Ik kan eens vragen bij Sander Vunderink wat dezelfde configuratie met ABB daar kost.
Kijk eens naar dit topic
Zonnepanelen voor Jesse
Sorry @Ronald voor de spoiler :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@blackd volgens mij is dat waar ik aan refereerde, top (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Baldeagle schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:50:

Voor zonnepanelen is een aparte aardlekschakelaar nodig. Wellicht is een krachtgroepautomaat dan mooier aangezien de aardlekschakelaar voor PV omvormer geen extra groepen mag bevatten? En plaats je een krachtgroep automaat boven of onder? Of maakt dat niks uit?
Is een balans tussen kosten en ruimte.

Wil je in een keer klaar zijn en snel, kies dan voor losse aardleks. De alamats zijn namelijk niet goed leverbaar. Maar dan zit je 2e kast snel vol. Wil je zoveel mogelijk ruimte besparen kan je beter alamats nemen. Maar die zijn of heel prijzig (bij Sander V is hij 169 euro normaal, ik kom prijzen nu ver boven 250 euro tegen) of niet leverbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door blackd op 14-08-2022 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
blackd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:58:
[...]

Kijk eens naar dit topic
Zonnepanelen voor Jesse
Sorry @Ronald voor de spoiler :+
Ik heb het topic doorgelezen. Voor dat prijsverschil is een ABB groepenkast een no-brainer. :)

Ik zie dat voor de PV panelen een 300mA aardlekschakelaar gebruikt moet worden?

De komende 5 jaar gaan we een Dacia Spring rijden. Deze kan alleen op 1 fase laden. Is het toch aan te bevelen om hiervoor alvast een 3 fase groep en aardlekschakelaar voor aan te leggen? Deze kan je ook gewoon 1 fase aansluiten toch? Of beter voor die 5 jaar gewoon een 1 fase aardlekautomaat kiezen? Wellicht zijn tegen die tijd de 3 fase aardlekautomaten ook weer beter verkrijgbaar.

En misschien een domme vraag, maar zo ver gaat mijn elektra kennis niet. De Dacia kan wel tot 32A opladen op 1 fase. Zijn er nog mogelijkheden om bijvoorbeeld op 20A te gaan laden? Er bestaan wel instelbare laders maar ik weet niet of dit technisch mogelijk is.

Ik heb deze hoofdschakelaar besteld: https://www.sandervunderi...ijn-4-p-40a-sd204-40.html
Zodra ik deze erin heb zitten ga ik 3X25A aanvragen (want ze vragen om foto's bij de aanvraag).

[ Voor 23% gewijzigd door Baldeagle op 16-08-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Ronald schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:45:
Vergelijkbare configuratie als ik eerder aan refereerde. Vraag hem aan als abb sn bij Sander vunderink en verras jezelf.
Ik heb deze configuratie gemaakt bij Elektramat omdat dit wel een handige tool is. Later kan ik de prijs opvragen bij Sander Vunderink. Volgens mij is dit alles wat ik nodig heb? Maar losse aardlekschakelaars gedaan i.v.m. de prijs / leverbaarheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eefm3zPEa6thu11sFW_vAMJjPDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kYnOJgfX1Uz5T4ni7WWCeKGs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Baldeagle op 16-08-2022 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Volgens mij moet dit geen probleem zijn om kwijt te kunnen. De maat is volgens mij hetzelfde als de huidige. Is er verder nog iets waar ik rekening mee moet houden? Hoe word de aarde aangesloten? En een inzetstukje voor de linker groepenkast meebestellen las ik in het andere topic?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYLL70NQTWKcVot2mJWFdRd77e8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YNlvhCPuLlquB74OJlkpSQGW.png?f=fotoalbum_large

Deze oplossing vind ik ook niet zo mooi. Zouden jullie dit zo laten? Dat is van de kookplaat en de vaatwasser. Ik denk dat daar verder ook niet veel aan te doen is, want de leidingen zitten aan de andere kant door de muur naar de keuken en zijn daarna in de muur gefreesd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBDtFJutd8DmYjdEo0tu8kPkXjk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UP2cv7gwlTZS1nhavHXjiUcz.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Baldeagle op 16-08-2022 16:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Volgens mij heb je alles qua componenten. En qua ruimte kom je volgens mij ook wel uit.

Ik zou inderdaad het laden nu op 1 fase houden. Evt kan je alvast een 5 aderige kabel trekken of 5 vd draad zodat je op je laadplek wel al 3 fase kunt aansluiten mocht dat zover zijn. Ik weet niet hoe ingewikkeld dat kabel traject gaat zijn, ter overweging.

Verder meebestellen:
- 2x koppelstukken om kasten uit te lijnen
- 2x klemveer
- 1x inzetstuk voor onderkant
- 1x koppelstuk aardrail
- schroef tbv aardrail (ik had er 2 besteld maar weet niet of ik ze allebei nodig had)

Je kan verder nog een (of meer als nodig) abb zadel kopen om de buizen boven de kast uit te lijnen.

Aarde sluit je aan buitenom op het buis invoer stuk. De aarde wordt vervolgens onderling verbonden met koppelstuk.

Als je nog niet over bent naar 3 fase ook aan Sander V een kamrail vragen als tijdelijke brug. Tot die tijd de 3 fase componenten nog niet gebruiken!

Over de leidingen kan ik niks zinnigs zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
blackd schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:19:
Volgens mij heb je alles qua componenten. En qua ruimte kom je volgens mij ook wel uit.

Ik zou inderdaad het laden nu op 1 fase houden. Evt kan je alvast een 5 aderige kabel trekken of 5 vd draad zodat je op je laadplek wel al 3 fase kunt aansluiten mocht dat zover zijn. Ik weet niet hoe ingewikkeld dat kabel traject gaat zijn, ter overweging.

Verder meebestellen:
- 2x koppelstukken om kasten uit te lijnen
- 2x klemveer
- 1x inzetstuk voor onderkant
- 1x koppelstuk aardrail
- schroef tbv aardrail (ik had er 2 besteld maar weet niet of ik ze allebei nodig had)

Je kan verder nog een (of meer als nodig) abb zadel kopen om de buizen boven de kast uit te lijnen.

Aarde sluit je aan buitenom op het buis invoer stuk. De aarde wordt vervolgens onderling verbonden met koppelstuk.

Als je nog niet over bent naar 3 fase ook aan Sander V een kamrail vragen als tijdelijke brug. Tot die tijd de 3 fase componenten nog niet gebruiken!

Over de leidingen kan ik niks zinnigs zeggen.
Het oplaadpunt ga ik zelf aanleggen. Ik bedacht me om een flexibele buis (19mm) in te graven. Dat lijkt me het meest "flexibel". :D

Bedankt voor de tips voor het meebestellen. Nu komen de elektrabuizen via een bovendoorvoer / inzetstuk waar de buizen precies inpassen. Zit dit niet standaard op de groepenkast?

De kamrail heb ik niet nodig. Zodra de netbeheerder geweest is om de 3 fasen hoofdschakelaar aan te sluiten installeer ik daarna meteen de nieuwe groepenkast. De hoofdschakelaar komt morgen al. Daarna er meteen in klikken en een foto maken. De netbeheerder wil namelijk een foto van de situatie zien. Waarschijnlijk omdat ze een 3 fase hoofdschakelaar willen zien. Dan kan ik het pas aanvragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qh1SPgsht5MVfb2Hhaw4-D0k6L0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/paHYSbUAB0PYDFOb4hUUR08i.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Met ingraven zou ik rekening houden dat je daar op termijn 5x2,5mm2 doorheen wil halen voor 3 fasen, volgens mij kan dat wel met 19mm flex maar is wel krap. ik weet overigens niet welke buis je het beste kan gebruiken om in te graven.. Overweeg iig een losse buis voor stuurkabels (ethernet of ct klemmen) in te graven.

Het buisinvoerstuk bovenop is bijgeleverd met de kast.

Was de vraag vanwege het klemzadel? Deze is bedoeld om de buizen boven de groepenkast netjes recht uit te lijnen. Ik zag in een eerdere post dat hier losse zadels voor gebruikt waren. Is geen must, staat wel netter.

[ Voor 13% gewijzigd door blackd op 17-08-2022 00:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
In de volle grond leg je ymvk-as
Dat is een hele bak steviger. Ik heb dan wel 4x4+4 liggen.

Ik heb het nodige aan spul wat niet direct in volle grond hoord in Rode mantelbuis, dat had ik dan weer wel van elektramat ;)

Leg er gelijk een ethernet kabel in voor eventuele load balancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
blackd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:06:
Sidenote: Ik heb geen praktijkervaring met een duurzaamheidslening, dus als er iemand uit ervaring kan aanvullen, wees welkom.

Edit ik zie dat je al wat kosten hebt genoemd voor de lening, 50 euro per maand. Ik zou eens kijken hoe je energierekening er op jaarbasis uit ziet (met en zonder EV). Speel je die 50 euro weg en hou je nog over, dan is het interessant. Kijk ook naar overige voorwaarden zoals versneld aflossen.
Ik heb er naar gekeken, voordat ik me realiseerde dat ik een gruwelijke bak geld terug kreeg van de belastingdienst (iets met huis kopen). De consumptieve variant was toen <2%, geen afsluitprovisie, geen beperkingen qua versneld aflossen. Wel een goedkeuringstraject ;-)

Nu is het rendement op PV zo hoog dat je de lening in no time weg kan werken. (Ik heb sinds 8 maart 2K overgemaakt gekregen van Eneco / Delta - op een investering van (zelf gelegd) 6K)) --- Dat is een rendement wat niet anders genoemd kan worden dan krankzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Nog over die klemzadels, zie Homer-Simpson in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" voor een voorbeeld hoe dat eruit ziet met de buizen bovenaan de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
blackd schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:49:
Met ingraven zou ik rekening houden dat je daar op termijn 5x2,5mm2 doorheen wil halen voor 3 fasen, volgens mij kan dat wel met 19mm flex maar is wel krap. ik weet overigens niet welke buis je het beste kan gebruiken om in te graven.. Overweeg iig een losse buis voor stuurkabels (ethernet of ct klemmen) in te graven.

Het buisinvoerstuk bovenop is bijgeleverd met de kast.

Was de vraag vanwege het klemzadel? Deze is bedoeld om de buizen boven de groepenkast netjes recht uit te lijnen. Ik zag in een eerdere post dat hier losse zadels voor gebruikt waren. Is geen must, staat wel netter.
Ja ik zie nu pas waar het klemzadel voor bedoeld is. Ik dacht dat het een inzetstuk was voor de groepenkast maar het is voor boven de groepenkast zie ik nu. Op het plaatje zitten er 2 op elkaar wat het ook een beetje onduidelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Ronald schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 05:53:

Leg er gelijk een ethernet kabel in voor eventuele load balancing.
Goede tip inderdaad!

Een PVC buis ingraven (welke je ook gebruikt voor de wastafel) is ook een idee. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Baldeagle op 17-08-2022 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Ronald schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 07:53:
[...]

Ik heb er naar gekeken, voordat ik me realiseerde dat ik een gruwelijke bak geld terug kreeg van de belastingdienst (iets met huis kopen). De consumptieve variant was toen <2%, geen afsluitprovisie, geen beperkingen qua versneld aflossen. Wel een goedkeuringstraject ;-)

Nu is het rendement op PV zo hoog dat je de lening in no time weg kan werken. (Ik heb sinds 8 maart 2K overgemaakt gekregen van Eneco / Delta - op een investering van (zelf gelegd) 6K)) --- Dat is een rendement wat niet anders genoemd kan worden dan krankzinnig.
Klopt. 1,6% en kosteloos extra aflossen. Wel goedkeuringstraject inderdaad. Dat is nog even afwachten ivm hypotheek en leaseauto....

Rendement van de zonnepanelen is bizar hoog inderdaad. Als ik naar de huidige energiekosten kijk en ons thuisverbruik + EV km's dan kan ik met 5000 / 6000 kWh opbrengst alles in 1,5 a 2 jaar alles terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
blackd schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:04:
Nog over die klemzadels, zie Homer-Simpson in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" voor een voorbeeld hoe dat eruit ziet met de buizen bovenaan de groepenkast.
Netjes, echter zijn onze buizen zo gebogen dat ze naar de openingen lopen. Ik denk dat het bij ons niet gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Zoals ik ook al in Zonnepanelen op het zuiden had geschreven gaf de dame bij Zonneplan aan dat een 3 fasen omvormer niet geschikt is voor 13 stuks panelen van 390 kw piek.

[ Voor 36% gewijzigd door Baldeagle op 17-08-2022 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Ronald schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:41:
@Ronald Het verhaal was dat ze met een 3 fase omvormer bij bewolkte dagen minder zouden opleveren. Maar leveren ze met donkere dagen dan echt minder op? :?

[ Voor 4% gewijzigd door Baldeagle op 17-08-2022 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Baldeagle Marginaal. 3 fase omvormers zijn een fractie minder efficiënt, dat telt met name op laag vermogen.

Optimaliseren voor laag vermogen is niet zo nuttig.

Op deze dag: https://pvoutput.org/intr...503&sid=84236&dt=20211204
Had ik iets 550Wh DC uit de panelen, maar slechts 370Wh kwam uit de omvormer.
(SolarEdge logt de DC vermogens uit de panelen ook)

Dit komt voor een groot deel uit de belabberde power factor op laag vermogen.

Miste ik toch 180Wh... Dat is zelfs nu slechts 12 ct waard. Als ik het op 100% efficiëntie had kunnen omzetten... wat natuurlijk ook voor een 1kW 1-fase omvormer niet realistisch is.

[ Voor 60% gewijzigd door Ronald op 17-08-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Hoofdschakelaar vandaag niet binnengekomen door een fout van PostNL... Weer een dag langer wachten met aanvragen 3 fase aansluiting :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Ronald schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:46:
@Baldeagle Marginaal. 3 fase omvormers zijn een fractie minder efficiënt, dat telt met name op laag vermogen.

Optimaliseren voor laag vermogen is niet zo nuttig.

Op deze dag: https://pvoutput.org/intr...503&sid=84236&dt=20211204
Had ik iets 550Wh DC uit de panelen, maar slechts 370Wh kwam uit de omvormer.
(SolarEdge logt de DC vermogens uit de panelen ook)

Dit komt voor een groot deel uit de belabberde power factor op laag vermogen.

Miste ik toch 180Wh... Dat is zelfs nu slechts 12 ct waard. Als ik het op 100% efficiëntie had kunnen omzetten... wat natuurlijk ook voor een 1kW 1-fase omvormer niet realistisch is.
Oke dus je wil zegen dat je het verlies met een 1 fase omvormer in de zomer veel meer is dat wat je met een 3 fase omvormer in de winter misloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Baldeagle Als je netspanning een probleem vormt... ja.

Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Ronald schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:36:
@Baldeagle Als je netspanning een probleem vormt... ja.

Meten is weten.
Ik heb even gemeten. Onder de aardlekschakelaar meet ik netjes 230v. Via een stopcontact 256v??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Maar dan nog. Als je dan toch alles volgens de huidige standaarden gaat vernieuwen, dan wil je toch ook een 3 fase omvormer erbij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Wel om 13:30 op een zonnige dag.
Ik zit nu ook op 230-232 (@P1)

Met de volle zon er op zie ik soms 250-251V (er is een reden dat ik er op hamer)

256V op je stopcontact zal niet kloppen :D

Nee standaarden eisen geen 3-fase omvormer. Maar het is vaak de verstandige keuze bij 5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Ronald schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:42:
Wel om 13:30 op een zonnige dag.
Ik zit nu ook op 230-232 (@P1)

Met de volle zon er op zie ik soms 250-251V (er is een reden dat ik er op hamer)

256V op je stopcontact zal niet kloppen :D

Nee standaarden eisen geen 3-fase omvormer. Maar het is vaak de verstandige keuze bij 5kW
Het is toch echt zo. Via een ander stopcontact zelfs 280 :X In de meterkast netjes 230 :?

[ Voor 8% gewijzigd door Baldeagle op 17-08-2022 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
Volgens mij is er iets mis met je meter. Bij 280V verwacht ik dat er dingen zoals voedingen stuk gaan. Heb je een andere meter om het te controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-04 13:17

Sebazzz

3dp

Meet je wel op de wisselstroomstand van je multimeter?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Sebazzz schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:57:
Meet je wel op de wisselstroomstand van je multimeter?
Uiteraard. Maar toch gek dat hij in de meterkast wel goed aangeeft.

Wellicht een goedkope multimeter. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-04 13:17

Sebazzz

3dp

Ronald schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:42:
Een andere manier om het uit te leggen: Het kan nu goed gaan - maar met een eenfaseomvormer van dat vermogen speculeer je dat er niet veel meer PV installaties in je buurt op dezelfde fase bijkomen :p

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Batterij van de multimeter vervangen. 230V :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Hoofdschakelaar gisteren binnen gekomen. Meteen erin geklikt en een foto gemaakt voor de aanvraag bij Liander.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJw8rflqN5dDIHG9M0US3nW4dck=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UnMNwyPGZzG5iUuMVfNPKnFM.png?f=user_large

Tijdens het aanvraagproces was het vroegste moment oktober.
Vervolgens kreeg ik een mail terug dat Liander de aanvraag niet kan uitvoeren omdat de meter niet op op voorraad is. Op hun site lees ik echter dat de meters weer mondjesmaat binnenkomen. Ik krijg een mail als de meter weer op voorraad is.

Gisteren zo maar goedkeuring van de gemeente om een verduurzamingslening te mogen aanvragen bij SVn. En dat binnen een dag. Het kan blijkbaar toch wel snel bij de gemeente. Op op mijn mailtje heb ik overigens nog steeds geen antwoord... Maar ook niet meer nodig. Meteen benodigde gegevens ingediend bij SVn. Binnen 11 dagen definitief antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
  • Laatst online: 23-04 11:44

hfa

blackd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:06:

Om hier op in te haken: op aanraden van mijn broer (ook) een duurzaamheidslening afgesloten (vanaf mei '22). Voor 7000 euro betaal ik +/- 53 euro p/mnd. Bij de gemeente netjes aangegeven dat ik zelf de materialen koop en de installatie laat aansluiten door een erkend elektricien. Dat was geen probleem. Inmiddels de factuur van de omvormer keurig overgemaakt gekregen op de rekening. Er dient dan - uiteraard - wel een bewijs toegevoegd te worden dat je de factuur daadwerkelijk zelf betaald hebt.
Met de opbrengst van de PV-installatie heb ik die lening er straks zo uit.

Bij mijn broer is het nog mooier: betaald +/-65 euro (had een hoger bedrag aan duurzaamheidslening), krijgt van zijn werkgever een vergoeding voor het thuisladen o.b.v. zijn energiecontract, van 84 euro, én heeft daar bovenop nog terugleververgoeding. Een no-brainer dus, zo'n duurzaamheidslening ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
hfa schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:16:
[...]

Om hier op in te haken: op aanraden van mijn broer (ook) een duurzaamheidslening afgesloten (vanaf mei '22). Voor 7000 euro betaal ik +/- 53 euro p/mnd. Bij de gemeente netjes aangegeven dat ik zelf de materialen koop en de installatie laat aansluiten door een erkend elektricien. Dat was geen probleem. Inmiddels de factuur van de omvormer keurig overgemaakt gekregen op de rekening. Er dient dan - uiteraard - wel een bewijs toegevoegd te worden dat je de factuur daadwerkelijk zelf betaald hebt.
Met de opbrengst van de PV-installatie heb ik die lening er straks zo uit.

Bij mijn broer is het nog mooier: betaald +/-65 euro (had een hoger bedrag aan duurzaamheidslening), krijgt van zijn werkgever een vergoeding voor het thuisladen o.b.v. zijn energiecontract, van 84 euro, én heeft daar bovenop nog terugleververgoeding. Een no-brainer dus, zo'n duurzaamheidslening ;)
Hier net zo. Gisteren ook een duurzaamheidslening aangevraagd. Als het goed is binnen 10 dagen antwoord. Wij hebben ook voor 7000 euro geleend met hetzelfde maandbedrag van 53 euro. Ook leggen we zelf nog geld bij, en wat over is lossen we alvast af.

Mijn vrouw krijgt een kilometervergoeding van ongeveer 90 euro van haar werk. Begin volgend jaar hopen we onze Dacia Spring te mogen ontvangen. Met de opbrengst van de zonnepanelen kunnen we "gratis" woon/ werk en privé rijden incl het verbruik thuis. Normaal zijn we totaal alleen al 200 euro per maand kwijt aan benzine. Ons goedkope energiecontract loopt begin december af dus denk dat we daar ook veel op kunnen besparen.

Met de maandlasten die we besparen gaan we gewoon versneld aflossen. :)

Wat betreft de gemeente, die zijn volgens mij niet meer dan een controlepunt of je wel eigenaar bent etc. Wij kregen al de volgende dag akkoord met een algemene offerte die we hadden ingediend. Daarna heb je daarna niks meer met ze van doen. De lening ga je vervolgens aan bij SVn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Xander schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:23:
Je zult de eerste niet zijn die een mooie PV-installatie met 3-fasen omvormer heeft laten plaatsen die nog een aantal maanden niets doet omdat de netbeheerder op zich laat wachten.
Ik ben bang dat je gelijk gaat krijgen. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Valt me alles behalve tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gvs-G4sxEZqmJxa_2tB3JgG4tDM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S1UP7P1nXdkTs07otwxFFNTp.png?f=user_large

Uiteindelijk zo geworden voor diezelfde prijs i.v.m. de plaats van de "kookgroep"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUJ3-cYBOcq7wP6g5jX31exA8X8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IYk7YUUYymCIHWb7KiPsuot5.png?f=user_large

Iemand nog tips waar ik in de buurt van Apeldoorn de hoofdschakelaar goedkoop kan laten vervangen voordat Liander komt? Anders gaat het wel heel erg lang duren voordat de meterkast geplaatst kan worden.

En stel dat ik de groepenkast op 1 fase zou aansluiten, is het dan genoeg om de 3 fase onderdelen op de uitgeschakelde stand te laten staan? Of moeten deze echt afgekoppeld zijn?

[ Voor 71% gewijzigd door Baldeagle op 19-08-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Laatst online: 23-04 11:44

hfa

Baldeagle schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:01:
[...]

Wat betreft de gemeente, die zijn volgens mij niet meer dan een controlepunt of je wel eigenaar bent etc. Wij kregen al de volgende dag akkoord met een algemene offerte die we hadden ingediend. Daarna heb je daarna niks meer met ze van doen. De lening ga je vervolgens aan bij SVn.
De declaraties dien je je in bij je gemeente (in ons geval dient alles digitaal te worden aangeleverd). Als de gemeente akkoord geeft op de je declaratie, is SVn akkoord is mijn ervaring. Vandaar dat het wel handig is dat degene die je declaraties beoordeeld 'beeld' heeft bij wát er wordt ingediend. Zodoende heb ik aan de voorkant uitgelegd wat er verwacht kon worden om achter gezeur te voorkomen. 't Lijkt tot nu toe te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
hfa schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:15:
[...]

De declaraties dien je je in bij je gemeente (in ons geval dient alles digitaal te worden aangeleverd). Als de gemeente akkoord geeft op de je declaratie, is SVn akkoord is mijn ervaring. Vandaar dat het wel handig is dat degene die je declaraties beoordeeld 'beeld' heeft bij wát er wordt ingediend. Zodoende heb ik aan de voorkant uitgelegd wat er verwacht kon worden om achter gezeur te voorkomen. 't Lijkt tot nu toe te werken.
Ik had even gebeld. De gemeente beoordeeld de facturen, de SVn betaalt rechtstreeks uit naar de uitvoerder. Het was geen probleem om via een ander bedrijf te laten plaatsen mochten we in tussentijd ergens een betere offerte vinden. Extra dingen zoals de meterkast en aansluiting hadden dan wel aangevraagd moeten worden. Maar die betalen we met eigen geld.

[ Voor 7% gewijzigd door Baldeagle op 21-08-2022 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@Baldeagle verstandige keuzes en ziet er naar uit dat voor de max gaan alsnog heel positief uitpakt. Het zal wel een kwestie van lange adem zijn om alles geregeld te krijgen (metertekort..) maar als het allemaal gefixt is, ziet het er volgens mij allemaal positief uit.
Baldeagle schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:44:
Iemand nog tips waar ik in de buurt van Apeldoorn de hoofdschakelaar goedkoop kan laten vervangen voordat Liander komt? Anders gaat het wel heel erg lang duren voordat de meterkast geplaatst kan worden.
Hoewel directe referenties natuurlijk het beste/makkelijkste zijn, kan je altijd proberen via InstallQ of Techniek NL website een lokale partij te vinden.
En stel dat ik de groepenkast op 1 fase zou aansluiten, is het dan genoeg om de 3 fase onderdelen op de uitgeschakelde stand te laten staan? Of moeten deze echt afgekoppeld zijn?
Beste is om de groepen uitgeschakeld te hebben en houden, dus wat ik wel eens voorbij heb zien komen is dat ze zijn vastgezet met elektra tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
blackd schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:23:
@Baldeagle verstandige keuzes en ziet er naar uit dat voor de max gaan alsnog heel positief uitpakt. Het zal wel een kwestie van lange adem zijn om alles geregeld te krijgen (metertekort..) maar als het allemaal gefixt is, ziet het er volgens mij allemaal positief uit.

[...]

Hoewel directe referenties natuurlijk het beste/makkelijkste zijn, kan je altijd proberen via InstallQ of Techniek NL website een lokale partij te vinden.

[...]

Beste is om de groepen uitgeschakeld te hebben en houden, dus wat ik wel eens voorbij heb zien komen is dat ze zijn vastgezet met elektra tape.
Ja balen dat het zo lang zal duren met de aansluiting verzwaren. Enig idee hoe lang zo iets kan gaan duren? Praat je dan over maanden? Ik heb wat gezocht op dit forum maar kan geen duidelijkheid hierover vinden.

Klus geplaatst op werkspot. Maar voor het vervangen van de hoofdschakelaar worden ook hoofdprijzen gevraagd. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Hou zeker rekening met een aantal maanden, zoniet een half jaar. Het verschilt per regio en netbeheerder. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, recent huis met 3x25A bij oplevering.

De hoge prijzen herken ik ook wel trouwens :X daarom heb ik zelf maar een kast bijgeplaatst en 3 fase perilex aangesloten voor inductie. Het aansluiten van een hoofdschakelaar en werken onder spanning is andere koek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
blackd schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:50:
Hou zeker rekening met een aantal maanden, zoniet een half jaar. Het verschilt per regio en netbeheerder. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, recent huis met 3x25A bij oplevering.

De hoge prijzen herken ik ook wel trouwens :X daarom heb ik zelf maar een kast bijgeplaatst en 3 fase perilex aangesloten voor inductie. Het aansluiten van een hoofdschakelaar en werken onder spanning is andere koek.
Nouja eind van het jaar zou prima zijn. De aannemer van de zonnepanelen zal ook niet veel eerder komen. Tot december nog een goedkoop contract en genoeg brandhout om de winter door te komen. Terugleveren doe je dan ook nog niet zo veel. :)

Hier ook zelf perplex aangelegd vorig jaar. Gewoon goed opletten wat je doet. De keken zelf geplaatst, zelf getegeld en alle elektra zelf ingefreesd en aangelegd. Scheelt duizenden euro's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Morgen komt de groepenkast binnen. Waarschijnlijk een betaalbare monteur gevonden met zegelrecht die binnenkort de hoofdzekering er even uit kan halen.

Over perilex gesproken. Ik weet dat ik het nog niet op deze manier kan gebruiken voordat Liander geweest is. Maar alvast vooruitlopend op hoe de kookplaat straks aangesloten moet worden.
Mijn kookplaat heeft deze aansluitmogelijkheden. Nu zijn er 5 draden heengetrokken 2X fase, 2X nul en aarde, en is aangesloten zoals in het meest rechter plaatje naar de "kookgroep"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-q_owZRtBTA24m2EphbtLuklgE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GwzB2ipc1S0LlYcTI1uV3ho5.png?f=fotoalbum_large

Als ik straks 3 fasen heb dan werkt de plaat op 400V? Dan moet het aangesloten worden volgens het middelste plaatje? Deze word dus aangesloten met 2 fase draden. Dan heb ik dus 1 nul niet meer nodig. Als ik volgens de standaard zou willen werken zouden er nieuwe draden getrokken moeten worden (grijs en zwart). In mijn geval alleen zwart.

Ik heb echter de draden gemarkeerd. Ik kan ze dus onderscheiden. Is het echt een probleem om deze te gaan gebruiken? Beide nullen zou ik zowel in de groepenkast als in de stekker dubbel kunnen aansluiten zodat deze niet los slingeren.

[ Voor 57% gewijzigd door Baldeagle op 22-08-2022 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Je hebt dus vanaf de meterkast 5x2,5mm2 draad lopen, 2x blauw en 2x bruin en 1x geel/groen voor de bestaande kookgroep (2P+2N). Die wil je omzetten naar een 3 fase alamat en de kookplaat (ondersteunt max 2 fases) hierop aansluiten.

Ik zou het als volgt doen:
- In de meterkast de 3 fase alamat gewoon volgens N, L1, L2, L3 aansluiten en de aders coderen met electratape (de twee bruine worden bruin en zwart, de tweede blauwe wordt dan grijs)
- In de perilex aansluiting in de muur ook volgens N, L1, L2, L3 aansluiten, zelfde kleurcodering als hierboven qua draad.
- De perilex stekker / aansluitsnoer aansluiten volgens middelste schema, dan gebruik je dus twee bruin en 1 blauw, de tweede blauw (grijs) kan onbenut blijven. Vergeet de brug in de kookplaat zelf niet.

Kijk even naar deze discussie voor het hoe en waarom (ook qua nulstroom).
beesting in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

[ Voor 1% gewijzigd door blackd op 23-08-2022 11:01 . Reden: Zie hieronder oplossing Xander is beter. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
@Baldeagle Ik zou 2x bruin aansluiten op L1 en L2 (of L2 en L3, of L1 en L3, wat jij wilt) en 2x blauw aansluiten op het N-contact van de aardlekautomaat. Eventueel een aftakblokje gebruiken als je geen 2 draden in dezelfde klem kunt aansluiten. Aan de bedrading of de aansluiting bij de kookplaat hoef je dan niets aan te passen. Een 3e fasedraad voegt weinig toe als de kookplaat deze toch niet gebruikt.
blackd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:55:
- In de meterkast de 3 fase alamat gewoon volgens N, L1, L2, L3 aansluiten en de aders coderen met electratape (de twee bruine worden bruin en zwart, de tweede blauwe wordt dan grijs)
- In de perilex aansluiting in de muur ook volgens N, L1, L2, L3 aansluiten, zelfde kleurcodering als hierboven qua draad.
Dan doe je wel iets wat volgens NEN1010 niet mag (blauwe draad gebruiken voor iets anders dan nul).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Xander schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:35:
Dan doe je wel iets wat volgens NEN1010 niet mag (blauwe draad gebruiken voor iets anders dan nul).
Weer wat geleerd, mag dat ook niet als de draad met tape afwijkend is gecodeerd?

En uit interesse: uit de discussie in het electra topic haal ik dat er geen noodzaak is om de N dubbel aan te sluiten, waarom raad je dat dan toch aan? Ik denk makkelijker aansluiten?

Mijn gedachte was hou zoveel mogelijk het 3 fase principe aan pas aan het laatst deel terug naar 2 fase. Mocht er dan een andere plaat geplaatst worden, kun je op vol vermogen. Maar dat zou dan alleen kunnen met draden vervangen.

[ Voor 41% gewijzigd door blackd op 23-08-2022 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
blackd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:39:
[...]

Weer wat geleerd, mag dat ook niet als de draad met tape afwijkend is gecodeerd?
Jawel, maar dan moet je het wel over de hele lengte van de draad doen. :+
Faseleidingen moeten over de gehele lengte worden aangeduid met de kleur bruin of zwart of grijs
En dat valt praktisch nog niet mee.
En uit interesse: uit de discussie in het electra topic haal ik dat er geen noodzaak is om de N dubbel aan te sluiten, waarom raad je dat dan toch aan? Ik denk makkelijker aansluiten?
Exact, je hoeft dan bij de contactdoos of kookplaat niets aan te passen.

Één nuldraad gebruiken en de andere draad loos in de leiding laten zitten zou ik ook niet adviseren, als je perongeluk de verkeerde nuldraad aansluit heb je een zwevende nul te pakken... Zorgen dat allebei nul zijn lijkt me veiliger.

Pagina: 1 2 Laatste