Het is Enie geworden inderdaad.
Ik heb met de volgende bedrijven contact gehad (meer dan alleen een telefoontje of een afgewezen offerte bedoel ik):
Coolblue --> exact dezelfde materialen als Enie, vergelijkbare voorwaarden alleen wel €1000-1500 duurder. Wel hele fijne communicatie. Begripvol, geduldig en kundig.
Zonneplan --> wat agressieve verkoopstrategie (of ik had de verkeerde persoon). Geen verkeerd verhaal daarentegen, eigen materialenlijn, zweren dat ze absoluut de beste zijn en niemand aan ze kan tippen. Waren een euro of 1000 duurder en de arrogante en zelfingenomen communicatie beviel mij totaal niet. Je bent echt een nummer (dat ben je overal maar ze deden hier ook geen moeite dat anders te laten voelen).
En verder nog wat bedrijven die 1 of 2 offertes hebben gemaakt/aangepast maar waar we al snel geen match bleken.
Er is geen enkel bedrijf bij mij thuis geweest. Zoals ik al aangaf verwacht ik ook niet dat (grote) bedrijven dat in deze tijd gaan doen. Het is rete druk, voor jou 10 of misschien wel 100 anderen zogezegd. Kleine, plaatselijke bedrijfjes misschien wel. Service is voor hen vaak extra belangrijk ook.
Een offerte is altijd vrijblijvend. Tenzij je m tekent natuurlijk. Bovendien, als je het via internet regelt, valt het onder de koop op afstand wet. Je kunt binnen 14 dagen na levering de koop zonder opgaaf van reden ontbinden. Dit kan zelfs betekenen dat je ze de geplaatste panelen binnen 2 weken weer laat verwijderen; hetgeen natuurlijk wel voor schade aan je dak (door het boren etc) zal zorgen. Ook kun je waarschijnlijk op weinig sympathie rekenen (en terecht).
Maar wat betreft een definitieve offerte, als je vertrouwen hebt in een bedrijf ga je samen de boel specificeren. Enie begon bij mij bijvoorbeeld met 9 panelen en een 1 fase systeem (mijn meterkast was destijds nog 1 fase en 9 panelen dekten mijn huidige verbruik). Dit zijn er uiteindelijk 14 en 3 fase geworden.
Ook zijn ze nog een keer opnieuw ingetekend omdat het dan netter zal passen. Ik heb ze meerdere offertes laten maken (stuk of 4 geloof ik) voordat ik tevreden was. Ik had de verwachting dat ik er toch wel uit zou komen met ze dus dan is dat ook geen probleem.
Een definitieve offerte is eigenlijk gewoon de offerte die jij bereidt ben te tekenen. Zo lang je niet tekent is ie als nog vrijblijvend. Na je handtekening is ie definitief. Je zou eens bij de gemeente moeten checken of je echt een definitieve nodig hebt. Ik verwacht eigenlijk dat een vrijblijvende ook goed is (je moet wel de intentie hebben deze te gaan tekenen natuurlijk anders klopt je lening straks niet).
Aanpassing naar 3 fase was easy peasy. Ik had er totaal geen verstand van maar ben hier super goed geholpen.
Er hoeft niet gegraven te worden @
Ronald @
blackd klopt toch?
Je netbeheerder moet het verzegelde deel aanpassen. Dit moet je tijdig aanvragen want er zijn overal tekorten, zowel qua personeel als materiaal. De prijs hiervoor is vast.
Je moet een elektricien regelen om je groepenkast aan te laten passen of, zoals in mijn geval, te laten vervangen. Als hij zegelrecht heeft kan ie veilig werken door de spanning eraf te halen. Je hebt wel een dikke portemonnee nodig

Ik had via via iemand geregeld die dit voor €20 per uur heeft gedaan, onder spanning. 3 uurtjes bezig geweest. Hij is wel elektricien van beroep overigens.