Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-05 15:33
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xh2Bhnr0ECJp3gAZ_WtHVVcN2fY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L6DYXBa3o9v7QB3BXueLGM0b.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1tlgWbN89qMtsZ6hy-SvV4_RfQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZxXM8sE7huQUqSyMJFAYFoOj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DU-OjACC4S-Heh9NWT567Jzq90U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Okh1f3dwZ0GdjwnZn0ckqh9k.jpg?f=fotoalbum_large
^achterzijde^

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8beRhU6HjY7tsJU16YJF5Z6x-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bE7q46lR9r3Hyv7FTkDQwgD0.jpg?f=fotoalbum_large
^voorzijde^
Beschikbare (dak)ruimte
De volledige achterzijde van mijn woning (excl schuur en dakraam uiteraard)
Volgens maps 670 (breedte) x 450 (hoogte).
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
3000kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase maar deze wordt binnenkort aangepast naar 3 fase
Budget en doel
Geen maximum. Zoveel mogelijk opwekken met oog op de toekomst (3 kleine kinderen, duurder gas (misschien van het gas af), duurdere stroom, aanschaf van 2 airco's die kunnen verwarmen, in de toekomst koken op inductie, wellicht auto opladen)
Wie gaat het project uitvoeren
Een externe partij
Bijhouden van data
Standaard app is prima. Meer mag maar niet tegen extra kosten
Reeds verkregen offertes
Partij 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYzTM6b2NwoeTG5HHml3VN4edsQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rIUlcVu7Akeu94iKpWEhW0XJ.jpg?f=user_large
Prijs per wattpiek: €1,00 (14 panelen in totaal)

Partij 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8ZLBDEUBlIj21G77wotr8W2GE4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xQ45EO0WT73KClWJJ1gltBOq.jpg?f=user_large
Prijs: 7731 incl 6509 excl
Prijs per wattpiek: €1,19 (14 panelen in totaal)

Partij 3:
Zonnepanelen full black 400WP 13 stuks (merk onbekend Zonneplan)
Omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKftWlzIR4vhP5-o9qIqqphTi4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfAxEJv2Zepmq00ShtKgOi5h.jpg?f=fotoalbum_large
Prijs: 7034,94 incl 5934,00 excl
Prijs per wattpiek: €1,14 (13 panelen)

Partij 4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2gbN2UUDSKULmsKZPZWvYV6QL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ziQ3TS4aOa1eIR0Qrb5r54Ap.jpg?f=fotoalbum_large
Prijs per wattpiek €1.19 (13 panelen)

Partij 5:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YivROCejW4WqGyv01PX47RGU6sI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jOpR3FhcN5XNWp9mE2o0sSFb.jpg?f=user_large
Prijs per wattpiek €1,55 (13 panelen)
Regio
Bergen op Zoom (West Brabant)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Weet je op welke termijn je aanslutiing naar 3 fase gerealiseerd kan worden? Een aantal offertes gaat uit van een 3 fase omvormer, dus dan moet de aansluiting reeds omgezet zijn. Bij sommige netbeheerders is een metertekort... Is je meterkast al geschikt of moet dit ook nog aangepast worden?

En op welke termijn kan welke aanbieder installeren? Zonneplan zit op ruim een half jaar, Coolblue 4 maanden.

Als je in je aanbod van Zonneplan kijkt kun je de datasheet van je panelen opvragen. De 370WP zijn van DMEGC, van de 400WP weet ik het niet.

[ Voor 6% gewijzigd door blackd op 04-07-2022 14:50 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JKa
blackd schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:47:
Weet je op welke termijn je aanslutiing naar 3 fase gerealiseerd kan worden? Een aantal offertes gaat uit van een 3 fase omvormer, dus dan moet de aansluiting reeds omgezet zijn. Bij sommige netbeheerders is een metertekort... Is je meterkast al geschikt of moet dit ook nog aangepast worden?

En op welke termijn kan welke aanbieder installeren? Zonneplan zit op ruim een half jaar, Coolblue 4 maanden.

Als je in je aanbod van Zonneplan kijkt kun je de datasheet van je panelen opvragen. De 370WP zijn van DMEGC, van de 400WP weet ik het niet.
Binnen nu en 2 maanden gaat de boel naar 3 fase. Mijn netbeheerder heeft de boel op voorraad en gereserveerd.
Panelen kunnen hierna geplaatst worden.

Wat betreft termijn, Zonneplan heeft inderdaad een lange wachttijd. De rest zit allemaal rond de 12 weken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
Knal beide daken vol. Krijg je geen spijt van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Partij 1 en 2 ontlopen elkaar niet veel qua aanbod (zelfde panelen, zwaardere omvormer), maar wel qua prijs. Ik neig dan naar 1, maar wat @simonhoi zegt, vraag ze een offerte voor beide dakvlakken. En kijk naar je buurtjes :-) Ik verwacht dat de prijs per wattpiek dan nog lager wordt.
Partij 3 check even in de datasheet van de omvormer of dat een 1 of 3 fase omvormer is. Ik had vervelende discussies met Zonneplan over de afzekering op 20A op een 3x25. Je zou hun ook kunnen vragen voor een oost/west, dan wordt het waarschijnlijk goedkoper per wattpiek en krijg je een 3 fase omvormer.
Partij 4 heeft volgens mij een 1 fase omvormer geoffreerd. Qua prijs heb je denk ik betere alternatieven.
Partij 5 ziet er uit als een heel duur systeem voor een simpele opstelling. Maar ik ben geen Solar Edge kenner :-).

Zijn dit allemaal partijen die op afstand een schouw hebben gedaan of zijn ze ook langsgeweest?

Ik zou als ik jou was wel naar een 3 fase omvormer gaan, anders kom je in de knoei met afzekering op 3x25, een 3 fase omvormer is tevens minder belastend op het net, zal minder stuwen op de kabel en schakelt hopelijk minder snel af (als dat al een probleem is in jouw wijk).

Denk ook nog even aan je meterkast, die aanpassingen kan je meenemen in je btw teruggave. Laat je de btw aangifte door iemand anders doen, geef dan deze extra kosten op zodat ze die meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JKa
blackd schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:29:
Partij 1 en 2 ontlopen elkaar niet veel qua aanbod (zelfde panelen, zwaardere omvormer), maar wel qua prijs. Ik neig dan naar 1, maar wat @simonhoi zegt, vraag ze een offerte voor beide dakvlakken. En kijk naar je buurtjes :-) Ik verwacht dat de prijs per wattpiek dan nog lager wordt.
Partij 3 check even in de datasheet van de omvormer of dat een 1 of 3 fase omvormer is. Ik had vervelende discussies met Zonneplan over de afzekering op 20A op een 3x25. Je zou hun ook kunnen vragen voor een oost/west, dan wordt het waarschijnlijk goedkoper per wattpiek en krijg je een 3 fase omvormer.
Partij 4 heeft volgens mij een 1 fase omvormer geoffreerd. Qua prijs heb je denk ik betere alternatieven.
Partij 5 ziet er uit als een heel duur systeem voor een simpele opstelling. Maar ik ben geen Solar Edge kenner :-).

Zijn dit allemaal partijen die op afstand een schouw hebben gedaan of zijn ze ook langsgeweest?

Ik zou als ik jou was wel naar een 3 fase omvormer gaan, anders kom je in de knoei met afzekering op 3x25, een 3 fase omvormer is tevens minder belastend op het net, zal minder stuwen op de kabel en schakelt hopelijk minder snel af (als dat al een probleem is in jouw wijk).

Denk ook nog even aan je meterkast, die aanpassingen kan je meenemen in je btw teruggave. Laat je de btw aangifte door iemand anders doen, geef dan deze extra kosten op zodat ze die meenemen.
Partij 1 (Enie) en 2 (Coolblue) hebben dezelfde spullen op de omvormer na inderdaad. Ik vroeg Coolblue naar het verschil en de reden, zij gaven aan dat de 6000 serie (die Enie aanbiedt), inderdaad een hoger maximum heeft maar dat dit maximum hoogst waarschijnlijk minder dan een week per jaar wordt gehaald. De opstart kracht van de 6000 is echter ook hoger waardoor de 5000 serie, volgens hun beredenering, efficiënter/effectiever is. Klinkt logisch voor mij maar ik laat er graag iemand met verstand hiervan zijn licht over schijnen.

Wat betreft Zonneplan, ik heb een discussie gehad met die jongen over de omvormer. Dit is een 1 fase omvormer maar als ik naar 3x25A ga zouden ze deze ook plaatsen met t aantal panelen dat ze nu geoffreerd hebben. Hele discussie, niet goed voor t vertrouwen ook.

Partij 5 is volgens mij veel te duur en met optimizers die ik helemaal niet nodig heb op mijn dak (zeker niet als ik slechts 1 zijde vol leg). Niet op maat dus.

Het zijn allemaal partijen die op afstand een offerte hebben gemaakt. Partij 1 (meermaals), 2 en 3 heb ik ook telefonisch gesproken. Voor partij 1 heb ik ook diverse dingen opgemeten (zoals dakpannen).

Thanks voor jullie tip over het volleggen van beide daken. Logisch aangezien ik aangaf geen budget limiet te hebben. De buurman heeft dit gedaan, enkele weken geleden, het rendement is dus nog niet heel erg betrouwbaar. Alle aanbieders geven overigens aan dat de voorzijde (noord-westzijde) niet aantrekkelijk is. Bovendien zit ik nog iets meer dan 2 jaar vast voor +/- 20ct per kWh dus mijn terugverdientijd gaat omhoog. Zeker gezien het afbouwen van de saldering en het mogelijk minder aantrekkelijk maken van overcapaciteit (van wat ik gehoord heb is de overheid hier al enkele jaren over aan het steggelen), is het voor mij nu geen optie om de voorkant ook vol te leggen.

Goeie tip wat betreft de BTW! Ga ik doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
JKa schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:57:
[...]

Partij 1 (Enie) en 2 (Coolblue) hebben dezelfde spullen op de omvormer na inderdaad. Ik vroeg Coolblue naar het verschil en de reden, zij gaven aan dat de 6000 serie (die Enie aanbiedt), inderdaad een hoger maximum heeft maar dat dit maximum hoogst waarschijnlijk minder dan een week per jaar wordt gehaald. De opstart kracht van de 6000 is echter ook hoger waardoor de 5000 serie, volgens hun beredenering, efficiënter/effectiever is. Klinkt logisch voor mij maar ik laat er graag iemand met verstand hiervan zijn licht over schijnen.
Klopt zit een kern van waarheid in, dat moet inderdaad doorgerekend worden qua kWh wat is het meest efficient. Daar weet ik ook teweinig van, behalve dat het verhaal van Coolbue wel hout snijdt. Je zou #1 dus kunnen vragen ook de 5000 te leveren waarbij je panelen dus iets zijn overgedimensioneerd voor je omvormer.
Wat betreft Zonneplan, ik heb een discussie gehad met die jongen over de omvormer. Dit is een 1 fase omvormer maar als ik naar 3x25A ga zouden ze deze ook plaatsen met t aantal panelen dat ze nu geoffreerd hebben. Hele discussie, niet goed voor t vertrouwen ook.
Ze leveren, als je erom vraagt, wel een 3 fase omvormer dan komt er nog een bedrag bovenop de prijs, wordt de wattpiek prijs niet beter van.
Partij 5 is volgens mij veel te duur en met optimizers die ik helemaal niet nodig heb op mijn dak (zeker niet als ik slechts 1 zijde vol leg). Niet op maat dus.
Precies dat ja.
[...]
Thanks voor jullie tip over het volleggen van beide daken. Logisch aangezien ik aangaf geen budget limiet te hebben. De buurman heeft dit gedaan, enkele weken geleden, het rendement is dus nog niet heel erg betrouwbaar. Alle aanbieders geven overigens aan dat de voorzijde (noord-westzijde) niet aantrekkelijk is. Bovendien zit ik nog iets meer dan 2 jaar vast voor +/- 20ct per kWh dus mijn terugverdientijd gaat omhoog. Zeker gezien het afbouwen van de saldering en het mogelijk minder aantrekkelijk maken van overcapaciteit (van wat ik gehoord heb is de overheid hier al enkele jaren over aan het steggelen), is het voor mij nu geen optie om de voorkant ook vol te leggen.
Even omdraaien, denk met me mee... met een jaarverbruik van 3000kWh en een opstelling zoals de offertes er nu liggen heb je al een overproductie (gokje). Deze kWh kan je goed verkopen, mits je bij de juiste energieleverancier zit. Je hebt nog 2 jaar recht om te salderen, daarna wordt het afgebouwd, maar wel in stappen. Na 2025 mag je 64% van je opwek (dus niet je overschot)invoeding salderen. Wek jij 7000kWh (dikke gok, laat dit doorrekenen!) op, dan mag je alsnog je hele verbruik (3000kWh) wegstrepen en heb je nog over wat je duur kan verkopen. Hoe eerder je ze legt, hoe sneller je ze hebt terugverdiend.
Ja, goed dat je rekent met je huidige energietarief, maar als je meer kan opwekken dan je verbruikt, kan je dat goed verkopen. En ja, daar is gesteggel over, voor details kijk naar het terugleververgoeding topic.

Ga daarvoor naar een energieleverancier (alleen voor stroom, gas lekker laten zitten) met een hoge TLV en fatsoenlijke saldering per jaar. Laat je hele dak volleggen en dan zijn je panelen snel terugverdiend, en daarna levert het alleen maar op. In dit verhaal is het extra verbruik van de airco etc niet meegenomen, maar reken dit voor jezelf door en kijk wat de potentie van je dak is.
Graag gedaan.

[ Voor 0% gewijzigd door blackd op 04-07-2022 16:28 . Reden: opwek -> invoeding ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:51
blackd schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:19:
Na 2025 mag je 64% van je opwek (dus niet je overschot) salderen.
Huh, hoe kom je daar precies bij? Je energiebedrijf weet helemaal de totale opwek niet (is ook niet te meten want het gaat niet door je meter), dus dit is - zonder alle bestaande installaties in de meterkast ingrijpend te wijzigen - helemaal niet mogelijk.

Je bedoelt denk ik: van wat je teruglevert (note: dat is heel iets anders dan hoeveel je opwekt), mag je straks maar 64% salderen.

Dus zorgen dat je zelf zo veel mogelijk direct verbruikt dan.

Oh ja: dit betreft een wetsvoorstel. Nog niks ligt werkelijk vast.

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 04-07-2022 16:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:56

timovd

Voorsprong door techniek

simonhoi schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:56:
Knal beide daken vol. Krijg je geen spijt van.
De buren op #12 hebben zo te zien (ook) panelen op Noordwest. Vraag eens wat dat oplevert.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Wilke schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:25:
[...]

Huh, hoe kom je daar precies bij? Je energiebedrijf weet helemaal de totale opwek niet (is ook niet te meten want het gaat niet door je meter), dus dit is - zonder alle bestaande installaties in de meterkast ingrijpend te wijzigen - helemaal niet mogelijk.

Je bedoelt denk ik: van wat je teruglevert (note: dat is heel iets anders dan hoeveel je opwekt), mag je straks maar 64% salderen.

Ja, goed dat je daarop reageert, ik was het al aan het nazoeken want ik begon ook te twijfelen.
Het gaat over de invoeding (wat lever je terug aan het net). Ik heb het aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
blackd schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:19:
[...]

Klopt zit een kern van waarheid in, dat moet inderdaad doorgerekend worden qua kWh wat is het meest efficient. Daar weet ik ook teweinig van, behalve dat het verhaal van Coolbue wel hout snijdt. Je zou #1 dus kunnen vragen ook de 5000 te leveren waarbij je panelen dus iets zijn overgedimensioneerd voor je omvormer.

[...]

Ze leveren, als je erom vraagt, wel een 3 fase omvormer dan komt er nog een bedrag bovenop de prijs, wordt de wattpiek prijs niet beter van.

[...]

Precies dat ja.

[...]

Even omdraaien, denk met me mee... met een jaarverbruik van 3000kWh en een opstelling zoals de offertes er nu liggen heb je al een overproductie (gokje). Deze kWh kan je goed verkopen, mits je bij de juiste energieleverancier zit. Je hebt nog 2 jaar recht om te salderen, daarna wordt het afgebouwd, maar wel in stappen. Na 2025 mag je 64% van je opwek (dus niet je overschot) salderen. Wek jij 7000kWh (dikke gok, laat dit doorrekenen!) op, dan mag je alsnog je hele verbruik (3000kWh) wegstrepen en heb je nog over wat je duur kan verkopen. Hoe eerder je ze legt, hoe sneller je ze hebt terugverdiend.
Ja, goed dat je rekent met je huidige energietarief, maar als je meer kan opwekken dan je verbruikt, kan je dat goed verkopen. En ja, daar is gesteggel over, voor details kijk naar het terugleververgoeding topic.

Ga daarvoor naar een energieleverancier (alleen voor stroom, gas lekker laten zitten) met een hoge TLV en fatsoenlijke saldering per jaar. Laat je hele dak volleggen en dan zijn je panelen snel terugverdiend, en daarna levert het alleen maar op. In dit verhaal is het extra verbruik van de airco etc niet meegenomen, maar reken dit voor jezelf door en kijk wat de potentie van je dak is.

[...]

Graag gedaan.
Partij 1 en 2 verwachten met de gegeven offertes een opbrengst van ongeveer 5200-5500 kwh. Dus overschot van pak m beet 2300 kWh. De overige partijen gaan allemaal uit van een opbrengst van 5000 of minder.

Ik ben wel erg benieuwd naar de keuze voor de Growatt 6000TL3-X (3-fase) omvormer of de Growatt MOD 5000 TL3-X omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
timovd schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:27:
[...]

De buren op #12 hebben zo te zien (ook) panelen op Noordwest. Vraag eens wat dat oplevert.
Zoals eerder gezegd hebben ze die pas enkele weken. Is het dan al eerlijk vergelijken (hun noordwest panelen vs hun zuidoost panelen)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
JKa schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:57:
[...]

Het zijn allemaal partijen die op afstand een offerte hebben gemaakt. Partij 1 (meermaals), 2 en 3 heb ik ook telefonisch gesproken. Voor partij 1 heb ik ook diverse dingen opgemeten (zoals dakpannen).

Leveranciers zitten nog in het oude denken. Heb ook al meerdere keren gehoord dat leveranciers niet geloven dat je 40ct/kWh kan krijgen wanneer je deze verkoopt.

En de terugverdientijd kan zelfs naar beneden gaan wanneer je panelen op andere kant ook legt. Deze extra panelen zijn namelijk veel goedkoper dan de eerste. Je hoeft voor deze panelen namelijk niet de voorrijkosten en andere vaste kosten te betalen. Vraag maar offerte aan en berekenen de euro/wp alleen voor deze extra panelen. Dus delta euro's/delta wp, niet het nieuwe gemiddelde. Als aanbieder niet een oplichter is zou de euro/wp van deze extra panelen circa 10-15 ct lager moeten zijn. Ook omdat je naar rato met een veel kleinere omvormer af kan.

En als laatste nog over de saldering. Zoals anderen zeggen, hoe meer je teruglevert des te langer je de aangekochte kWh mag salderen.

Dus ga aub voor maximaal vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:32
Wilke schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:25:
[...]

Oh ja: dit betreft een wetsvoorstel. Nog niks ligt werkelijk vast.
Is dat zo? Mijn Eneco app vermeld gewoon wat ik terug lever én wat ik opwek (en het verschil is dus direct verbruik).

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
JKa schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:35:
Zoals eerder gezegd hebben ze die pas enkele weken. Is het dan al eerlijk vergelijken (hun noordwest panelen vs hun zuidoost panelen)?
Als je de opwek kan zien van hun noordwest panelen tov zuidoost kan je misschien een inschatting maken in % wat de opwek op de noordwest kant kan zijn... of laten doorrekenen door de partij, of zelf met Sunny Design een tekening maken.
JKa schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:34:
Partij 1 en 2 verwachten met de gegeven offertes een opbrengst van ongeveer 5200-5500 kwh. Dus overschot van pak m beet 2300 kWh. De overige partijen gaan allemaal uit van een opbrengst van 5000 of minder.
Naast wat al gezegd is over noordoost en dak vol tav terugleveren/salderen: denk ook aan toekomstig verbruikers; wat gaat de airco, EV verbruiken en wat als je helemaal van het gas wil?
VidaR-9 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:20:
Is dat zo? Mijn Eneco app vermeld gewoon wat ik terug lever én wat ik opwek (en het verschil is dus direct verbruik).
Dat is een inschatting, staat er ook bij.

Ik heb zelf op basis van deze prijzen ook maar een adviesgesprek voor Enie ingepland, aangezien ze Clickfit verkopen, dat zou moeten passen op mijn dak. Zo heb ik er ook nog wat aan ;).

En inderdaad, partijen denken nog ouderwets 'we dekken het verbruik af'. Coolblue verklaarde me zowat voor gek dat ik het hele dak vol wilde leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Ik snap het punt van volledig (voor en achter) volleggen, maar dan komt er ook weer een ander systeem. Aan de voorkant is er wel wat schaduw namelijk dus dan worden het 2 systemen of een systeem met micro-omvormers lijkt me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

VidaR-9 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:20:
[...]

Ze kunnen simpelweg niet weten wat je opwekt. Dat kun jij alleen door je omvormer af te lezen

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
JKa schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:38:
Ik snap het punt van volledig (voor en achter) volleggen, maar dan komt er ook weer een ander systeem. Aan de voorkant is er wel wat schaduw namelijk dus dan worden het 2 systemen of een systeem met micro-omvormers lijkt me...
Nee, niet een ander of tweede systeem, e.e.a afhankelijk van de capaciteit maar een typische oost/west opstelling is twee strings aan 1 omvormer. En die omvormer heb je al, misschien moet die iets zwaarder uitgevoerd.

Ik zou het eerst (laten) uitrekenen voor je nee zegt. Als je weet hoe het plaatje er financieel uit ziet kan je alsnog nee zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JKa
blackd schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:01:
[...]

Nee, niet een ander of tweede systeem, e.e.a afhankelijk van de capaciteit maar een typische oost/west opstelling is twee strings aan 1 omvormer. En die omvormer heb je al, misschien moet die iets zwaarder uitgevoerd.

Ik zou het eerst (laten) uitrekenen voor je nee zegt. Als je weet hoe het plaatje er financieel uit ziet kan je alsnog nee zeggen.
Oh ja natuurlijk, 2 strings. Dat had ik over het hoofd gezien, thanks.

Ik zal de optie laten checken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Als iemand me nog van advies kan voorzien wat betreft de 2 omvormers, Growatt 6000TL3-X en Growatt MOD 5000 TL3-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
JKa schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:10:
Als iemand me nog van advies kan voorzien wat betreft de 2 omvormers, Growatt 6000TL3-X en Growatt MOD 5000 TL3-X
Ik denk dat je dit gewoon aan Enie kan vragen, of zij de opbrengst met een andere omvormer willen doorrekenen. Zij gebruiken de software van solar monkey en daar staan de diverse omvormers in. Voor hun is het een kwestie van andere omvormer selecteren en dan rolt de opbrengst eruit.

Overigens twijfel ik wel over de technische deskundigheid van mijn adviseur bij Enie. Ik vroeg om een 3 fase omvormer vanwege minder belasting op het net, maar dat maakte volgens hem geen verschil. Een ander argument was dat er minimaal 11 panelen nodig zouden zijn om de omvormer wakker te maken, maar als ik in de datasheets kijk dan is de opstartspanning zowel voor een 1 fase als 3 fase omvormer 200V. Ik zou dus niet blind varen op hun advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Vandaag nagevraagd en een 5000 omvormer is voor mijn plan te zwak gaf hij aan. Hij kwam net uit training en zei dat hij niet meer wist hoe vaak er wel niet was benadrukt om bij een serie geschakeld systeem, geen te lage omvormer te gebruiken. Ook in verband met veiligheid, brandgevaar etc. Geen idee of het klopt maar hij gaf aan dat als hij in mijn situatie een 5000 erin zou zetten, de technische afdeling, waar alles na mijn handtekening wordt nagerekend en gecheckt, geen akkoord zou geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:36
JKa schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:51:
Vandaag nagevraagd en een 5000 omvormer is voor mijn plan te zwak gaf hij aan. Hij kwam net uit training en zei dat hij niet meer wist hoe vaak er wel niet was benadrukt om bij een serie geschakeld systeem, geen te lage omvormer te gebruiken. Ook in verband met veiligheid, brandgevaar etc. Geen idee of het klopt maar hij gaf aan dat als hij in mijn situatie een 5000 erin zou zetten, de technische afdeling, waar alles na mijn handtekening wordt nagerekend en gecheckt, geen akkoord zou geven.
Ik heb een enkel fase 5000TL-XE met 5850 watt piek en panelen op ZZW en dat gaat prima! Ik weet niet of het anders werkt op drie fasen.

PS: de Growatt app en cloud zijn wel wat onbetrouwbaar. Zie:

Growatt - Shine Lan-X valt steeds uit, app en website traag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:15
Een 5kW is echt geen veiligheid probleem voor 12+12*400W.
Wel is het zonde... topt teveel af:

https://www.thomasberger....w2=4800&temp_coeff2=-0.48

6kW is wat je wil, en 6kW hoort keihard op 3 fase ;-)
12 panelen per string is ook riant voldoende voor een 3 fase omvormer.

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 06-07-2022 23:19 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Thanks voor de reacties weer! Het worden 14 390wp panelen op de eerder genoemde 6000 omvormer. Dit was ook volgens je zojuist gegeven advies toch Ronald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Overigens nog een andere vraag.
Ik ga zoals gezegd mijn meterkast laten aanpassen naar 3 fase maar diegene heeft geen zegelrecht. Ik bestel een voorgemonteerde kast bij elektramat en hij plaatst m en sluit m aan.
Onder spanning werken lijkt me niet heel veilig (ik heb nog geen hoofdschakelaar ook) en ik vraag me af of hij dat überhaupt al zou willen doen.
De hoofdzekering/schakelaar (weet niet hoe dat ding van Enexis heet) is uiteraard verzegeld met zo'n ijzerdraadje en een plastic ding met codes erop.
Is er een manier om de stroom tijdelijk uit te schakelen zonder die zegel te verbreken?
Zo nee, hoe moeilijk gaat Enexis doen als ik de zegel er zelf af haal en als ze over enkele weken mijn aansluiting van 1x 35 naar 3x 25 komen zetten, zeg dat ik van niks weet/dit al zo was toen ik er kwam wonen etc?
De zonnepanelen worden overigens pas later geplaatst dus ik ga nog niks opwekken of iets wat voor vreemde meterstanden zorgt doen

[ Voor 7% gewijzigd door JKa op 06-07-2022 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Die berekening is voor 24 stuks, 12 aan elke kanty van je huis.

Voor 14 op de ZW kant: https://www.thomasberger....eakw2=0&temp_coeff2=-0.48

Is 5kW riant voldoende.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:21

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik heb ook panelen op NW (ook via Coolblue) en dat bevalt toch heel goed.

Inderdaad is de kwh opbrengst per jaar lager dan Z (ZO of ZW) maar deze middag / avond stroom is wel veel meer waard kwa eigen gebruik en na salderen prijs dus dat maakt het rendement toch wel weer een stuk hoger.
En als je zegt in de toekomst een boel gebruikers er bij te hebben en van het gas af wil dan kan je daar volgens mij niet omheen om het gewoon gelijk goed te doen.

Ik heb hier ook 3 fase omvormer en als je dat toch al gaat doen dan is deze hoeveelheid panelen op beide daken ook helemaal geen probleem. Evt op een dikke omvormer of 2 verschillende waarbij elke kant 2 strings heeft, maar bij deze aantallen is een 3 fase omvormer en per kant een string het meest efficient volgens mij.

Nee een beetje schaduw is helemaal geen probleem want de bypass diodes in de panelen lossen dat goed op hoor.

Als je gelijk je dak vollegt bespaar je een boel op voorrijd en installatie kosten en ben je gelijk heeeeelemaaaaal klaar voor de toekomst en dat is ook wat waard toch! :)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Ik heb mijn meterkast onder stroom vervangen... Veilig? Als je weet wat je doet en vooral... wat je niet moet doen. Maar ik ben opgegroeid met een elektrotechnisch ingenieur als pa... sja.

Mijn persoonlijke mening: Een echte elektricien moet weten hoe je veilig onder stroom kan werken.
(Geïsoleerd gereedschap, geduld, geduld, nog eens geduld, nadenken over elke beweging)

De verzegeling verbreken is geen goed plan ;-)
60 euro voor herstel, mits ze geen fraude vermoeden ;-)
https://www.liander.nl/co...en/tarieven2022?ref=22703

Verder zou ik deze a-merk kast halen van een a-merk waar geen verschil van mening bestaat over of het een a-merk is:
https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

Maar dan op aanvraag in 1/3 fase uitvoering voor de overbrugging (1/3 fase betekend dat de hoofdschakelaar voedingszijdig een doorverbindkam heeft over de fase aansluitingen. Netbeheerder haalt de kam er voor je uit. )

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 07-07-2022 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Ronald schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:59:
Ik heb mijn meterkast onder stroom vervangen... Veilig? Als je weet wat je doet en vooral... wat je niet moet doen. Maar ik ben opgegroeid met een elektrotechnisch ingenieur als pa... sja.

Mijn persoonlijke mening: Een echte elektricien moet weten hoe je veilig onder stroom kan werken.
(Geïsoleerd gereedschap, geduld, geduld, nog eens geduld, nadenken over elke beweging)

De verzegeling verbreken is geen goed plan ;-)
60 euro voor herstel, mits ze geen fraude vermoeden ;-)
https://www.liander.nl/co...en/tarieven2022?ref=22703

Verder zou ik deze a-merk kast halen van een a-merk waar geen verschil van mening bestaat over of het een a-merk is:
https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

Maar dan op aanvraag in 1/3 fase uitvoering voor de overbrugging (1/3 fase betekend dat de hoofdschakelaar voedingszijdig een doorverbindkam heeft over de fase aansluitingen. Netbeheerder haalt de kam er voor je uit. )
Ik heb nu deze geconfigureerd. Gelijk op de toekomst voorbereid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVQI8mP8Tx7cxzDKUvz5t9dB558=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cetLUXutI5LOIsqf5ChG2EnY.jpg?f=fotoalbum_large

Schiet maar als je aparte dingen ziet! Ik hoor het heel graag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Emat is dat a-merk waar de meningen over verdeeld zijn...

Ik zie geen prijs in je screenshot, maar als ik hem goed overgenomen heb is dat €394.

Een kookgroep hoort niet in een 3 fase kast. Dat vraagt om 32A over 1 fase, terwijl je hoofd zekeringen 25A zijn. Dit voer je uit met een extra krachtgroep. Dat brengt de prijs op €399.

Zonnepanelen worden meestal op eigen aardlekautomaat geplaatst, maar een 3 fase alamat kost bijna 2x aardlekschakelaar+installatie automaat. Het mag gewoon met 1 aardlekschakelaar en 2 kracht automaten.

Geef Sander vunderink een belletje wat ze voor jouw configuratie in ABB SN vragen ... Veiligheid voor zeker 20 jaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 07-07-2022 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Ronald schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:49:
Emat is dat a-merk waar de meningen over verdeeld zijn...

Ik zie geen prijs in je screenshot, maar als ik hem goed overgenomen heb is dat €394.

Een kookgroep hoort niet in een 3 fase kast. Dat vraagt om 32A over 1 fase, terwijl je hoofd zekeringen 25A zijn. Dit voer je uit met een extra krachtgroep. Dat brengt de prijs op €399.

Zonnepanelen worden meestal op eigen aardlekautomaat geplaatst, maar een 3 fase alamat kost bijna 2x aardlekschakelaar+installatie automaat. Het mag gewoon met 1 aardlekschakelaar en 2 kracht automaten.

Geef Sander vunderink een belletje wat ze voor jouw configuratie in ABB SN vragen ... Veiligheid voor zeker 20 jaar.
Goeie tip wat betreft de kookgroep. Die eruit dus en een extra krachtgroep ervoor in de plaats.

De mannen van de panelen sluiten deze uiteraard aan en plaatsen een extra groep en aardlek. Aan de rest hoeven ze niet te zitten toch?

Waarom zou ik kiezen voor ABB? Ik begrijp dat dit kwaliteitsspul is maar ik hoef geen Miele. Een Siemens vind ik ook prima om het even te transformeren naar Jip en Janneke merken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Het prijs verschil is bij lange na niet Siemens vs Miele ;-)
Emat zit mijns inziens eerder op niveau Indesit ;-) (Siemens maakt zelf ook dit soort componenten overigens)

Sander Vunderink is met ABB enorm veel minder duur dan Elektramat, dus de configurator gebruiken is helemaal niet representatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
JKa schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 07:38:
Goeie tip wat betreft de kookgroep. Die eruit dus en een extra krachtgroep ervoor in de plaats.
Ja je kunt ook 2 alamats overwegen, is een afweging kosten en ruimte in de kast (12 vs 8 posities). Ik heb voor inductie en PV twee alamats gekozen, ook al heb ik met twee HLD33 kasten naast elkaar ruimte zat.
De mannen van de panelen sluiten deze uiteraard aan en plaatsen een extra groep en aardlek. Aan de rest hoeven ze niet te zitten toch?
Ik zou gelijk de benodigde componenten meebestellen zodat de PV boer alleen de kabel hoeft aan te sluiten. Anders is de kans groot dat je Chinese makelaardij in je nieuwe nette groepenkast krijgt. Bovendien kan je dan misschien ook alles netjes met kamrails (laten) afwerken, scheelt behoorlijk wat spaghetti.

Vaak wordt PV ook op 300ma afgezekerd en de rest op 30ma qua aardlek. E.e.a. afhankelijk van de omvormer, die schrijft dat vaak voor. Nog een argument om met alamats te werken.

Vanuit de bouw zit hier ABB in, ben ik heel blij mee en hoef er niks anders bij ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:56

Managelorian

“This is the workflow.”

JKa schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:53:
[...]
Binnen nu en 2 maanden gaat de boel naar 3 fase. Mijn netbeheerder heeft de boel op voorraad en gereserveerd.
Panelen kunnen hierna geplaatst worden.
Liggen deze termijnen echt vast? Ik heb nl. een half jaar op mijn verzwaring moeten wachten waarbij meerdere keren een informele indicatie werd gegeven betreffende de termijn (waarbij deze termijn steeds verder opschoof). De definitieve datum waarop ik over ging hoorde ik pas een week voordat het werk werd uitgevoerd.

De netbeheerders hebben enorm veel werk momenteel en daarbij enorm personeelstekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Ronald schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 07:50:
Het prijs verschil is bij lange na niet Siemens vs Miele ;-)
Emat zit mijns inziens eerder op niveau Indesit ;-) (Siemens maakt zelf ook dit soort componenten overigens)

Sander Vunderink is met ABB enorm veel minder duur dan Elektramat, dus de configurator gebruiken is helemaal niet representatief.
Haha het kwaliteitsverschil is me duidelijk. Ik ben echter niet van plan hier 25 jaar te blijven wonen dus als de boel over 15 jaar minder is maar ook minder gekost heeft vind ik dat prima. Voor 2 tientjes ga ik niet inleveren op kwaliteit maar als ik kijk bij Elektramat is ABB wel echt honderden euro's duurder.

Ik zal Sander een bericht sturen/bellen. Interessante optie, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Managelorian schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:00:
[...]

Liggen deze termijnen echt vast? Ik heb nl. een half jaar op mijn verzwaring moeten wachten waarbij meerdere keren een informele indicatie werd gegeven betreffende de termijn (waarbij deze termijn steeds verder opschoof). De definitieve datum waarop ik over ging hoorde ik pas een week voordat het werk werd uitgevoerd.

De netbeheerders hebben enorm veel werk momenteel en daarbij enorm personeelstekort.
Ja ligt vast. Is al betaald, ingeboekt/gepland en gereserveerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
blackd schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:06:
[...]

Ja je kunt ook 2 alamats overwegen, is een afweging kosten en ruimte in de kast (12 vs 8 posities). Ik heb voor inductie en PV twee alamats gekozen, ook al heb ik met twee HLD33 kasten naast elkaar ruimte zat.

[...]

Ik zou gelijk de benodigde componenten meebestellen zodat de PV boer alleen de kabel hoeft aan te sluiten. Anders is de kans groot dat je Chinese makelaardij in je nieuwe nette groepenkast krijgt. Bovendien kan je dan misschien ook alles netjes met kamrails (laten) afwerken, scheelt behoorlijk wat spaghetti.

Vaak wordt PV ook op 300ma afgezekerd en de rest op 30ma qua aardlek. E.e.a. afhankelijk van de omvormer, die schrijft dat vaak voor. Nog een argument om met alamats te werken.

Vanuit de bouw zit hier ABB in, ben ik heel blij mee en hoef er niks anders bij ;-).
Jullie hebben er duidelijk verstand van. Ik duidelijk niet ;) Hoe zouden jullie het indelen? Bijv dmv de configurator op Elektramat? Ik hoef het niet daar te bestellen, heb geen aandelen ofzo maar voor mij als leek is de configurator een handige tool.
Zou je een plaatje kunnen sturen van de aanbevolen indeling? Dan kan ik aan de hand daarvan contact met Sander opnemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
JKa schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:04:
Jullie hebben er duidelijk verstand van. Ik duidelijk niet ;) Hoe zouden jullie het indelen?
De echte experts kun je in het electra topic vinden (daar kan je evt ook nog input vragen).

Als je dit typenr in de ABB configurator stopt: HE-H44.C16.C11-22+22-0.43+43.44
https://www.abbconnect.nl...zard/Step1.aspx?hafogen=1
10 afgaande groepen, achter 3x2P aardlekautomaat 0,03A, PV achter 3P+N B16 0,3A alamat, kookgroep 3P+N 0,03A. Heb je nog een beltrafo nodig kan je die nog toevoegen.

Dit is misschien niet de meest goedkope oplossing maar wel qua ruimte meest effectief.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaEITpssxPOJ6SLD_3ZnHRzJT58=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DIO4TL7bgugkCyPGHv5h8tqS.png?f=user_large

Deze kast is op 63A uitgerust, daar kom je met 3x25A netaanslutiing + max 16A PV niet op (=41A) dus is wel wat zwaarder uitgevoerd, je zou de aardleks + hoofdschakelaar nog op 40A kunnen doen, misschien dat dat nog wat uitmaakt in de prijs. Als je toch enkelfase PV gaat doen (ik raad het af) dan is 63A wel aanbevolen.

De ABB 3P+N B16 0,3A aardlekschakelaar is overigens erg slecht leverbaar (of heel duur elders), is al een tijdje uitverkocht bij Sander V. De groepenkasten met dit component zijn ook niet op voorraad.. Dus als je het snel wilt hebben is toch een losse 3 fase ALS een alternatief.

[ Voor 18% gewijzigd door blackd op 07-07-2022 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JKa
Thanks! Zou ik de kookgroep in je config niet vervangen voor een extra krachtgroep? Ronald gaf eerder aan dat een kookgroep eigenlijk nergens op slaat in een 3 fase kast.

Ik zie ook geen prijs trouwens als ik alles invoer. Geen idee waar ik aan moet denken qua richtprijs

[ Voor 23% gewijzigd door JKa op 07-07-2022 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
JKa schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:03:
Thanks! Zou ik de kookgroep in je config niet vervangen voor een extra krachtgroep? Ronald gaf eerder aan dat een kookgroep eigenlijk nergens op slaat in een 3 fase kast.
Als je het typenummer in de configurator van ABB hebt ingevoerd kan je klikken op de componenten in de kast en zie je wat voor componenten het zijn.

In de linkerkast, linksonder zit de alamat voor PV, in het midden zit de alamat voor inductie, dat is een 3P+N B16 0,03A component en is dus niet gelijk aan de kookgroep (2x B16 installatieautomaat samengevoegd) waar Ronald op doelt.
Kijk maar even naar deze post:
Blihi in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm", en in dit topic kan je de achtergrond vinden waarom een kookgroep vaak fout wordt uitgevoerd (als de fasering niet gescheiden is).

Ik hou dus uit de afbeelding de meest linker configuratie aan, zodat je aan de kookplaat kant een 3 fase perilex 16A kan afmonteren voor 11kW. In de Emat kast had jij twee B16 groepen samengevoegd als kookgroep, als je dat netjes kunt scheiden qua fase is dat op zijn best voldoende (middelste plaatje) of als je dat niet kan scheiden is dat fout (rechter plaatje). Daar doelde Ronald op, want in het rechter plaatje kun je effectief dan max 25A gebruiken (hoofdzekering). In de 'voldoende' configuratie (dus samenvoegen van 2x B16 automaten, 2P+2N) kun je maximaal 7,4kW gebruiken. Let daar wel op bij de aanschaf van een inductiekookplaat, hoe sluit je deze aan. Met 3 fase / 11kW kun je alle kanten op (wel goed aansluiten natuurlijk).

ABB noemt het overigens in de configurator een 3 fase 'kookgroep', dat veroorzaakt misschien wat verwarring.
Ik zie ook geen prijs trouwens als ik alles invoer. Geen idee waar ik aan moet denken qua richtprijs
Nee dit is de configurator van ABB zelf en zij verkopen daar niks :-). Je zal de prijs bij een webshop moeten samenstellen of even contact op moeten nemen.
In de configurator kun je een high res plaatje en/of PDF downloaden, die kan je denk ik best naar Sander V sturen voor een prijsopgave.

[ Voor 9% gewijzigd door blackd op 07-07-2022 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Qua pricing nog even gekeken, de SN lijn van ABB bij Sander V kom je op het volgende uit:

ABB groepenkast 4 tot 12 groepen 2-polige aardlekschakelaars 3-fase (selecteer 10 groepen) EUR 251,99
en dan zet je deze er naast:
ABB uitbreidingsgroepenkast 3-fase 220x330mm (kies 2 krachtgroepen) EUR 144,99.
Dan mis je nog een 0,3A ALS voor PV EUR 49,50
Totaal EUR 446,48.

Deze prijsstelling gaat uit van losse aardlekschakelaars en losse installatieautomaten voor je 3 fase componenten, dus iets minder effectief qua ruimtegebruik. En je zult deze spullen nog met elkaar moeten verbinden. Dus dit geeft een beeld wat het ongeveer daar zou moeten kosten. Bovendien is dit in 40A uitgevoerd, en mijn eerdere kast uit de configurator is in 63A uitgevoerd. Zoals gezegd, als je 3 fase PV doet, is 40A volgens mij prima werkbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door blackd op 07-07-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
@blackd
Topper, ik ga er straks thuis naar kijken. Even kort samengevat, in jouw config mis ik niks tov mijn eerdere elektramat samenstelling toch? De prijs is vergelijkbaar maar de spullen beter. En deze kast wordt niet afgemonteerd geleverd of wel? Omdat je aangaf dat de spullen nog met elkaar moeten worden verbonden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
JKa schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:39:
@blackd
Topper, ik ga er straks thuis naar kijken. Even kort samengevat, in jouw config mis ik niks tov mijn eerdere elektramat samenstelling toch? De prijs is vergelijkbaar maar de spullen beter. En deze kast wordt niet afgemonteerd geleverd of wel? Omdat je aangaf dat de spullen nog met elkaar moeten worden verbonden?
Ik heb maar even twee plaatjes gemaakt voor je. Dit is geconfigureerd bij elektramat en die kan je denk ik zo naar Sander V sturen. De hoofdschakelaar moet wel een kam krijgen zodat hij op 1 fase bruikbaar is, zoals @Ronald al eerder aangaf.

Dit is de 'ruimtebesparende oplossing' (aardlekautomaten) maar die zijn slecht leverbaar en is misschien wat duurder.
Let op bij 1 heb ik aangegeven dat dit 300mA moet zijn ipv 30mA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8Dk-WTws4_zd84ugkBnpeh9yJQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mE4stTPdwOJCshyxGK7WVZ8Q.png?f=fotoalbum_large

En dit is de 'beter leverbare' variant die iets meer ruimte kost:
Let ook hierbij op bij 1 component heb ik een andere mA waarde toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9u4X2kvCyO1lSNUIQBdV4bgoAcA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lNGwJwNQzM6w1oqdtjF8Es8n.png?f=fotoalbum_large

Deze configuraties kosten bij elektramat richting 900 euro incl BTW.
Ik kan hem zo niet bij ABB configureren, zodra ik een PV groep maak dan wordt de hele kast naar 63A geupgrade.

Nog een opmerking:
Ik ga er wel vanuit dat je omvormer op 300mA aangesloten mag worden, soms is ook 30mA mogelijk en dan wordt het simpeler. Dan kan je de kasten bestellen die ik had gelinkt, en aan elkaar koppelen (of aan Sander V vragen), dan heb je die extra aardlekschakelaar niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
blackd schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:22:
[...]

Ik heb maar even twee plaatjes gemaakt voor je. Dit is geconfigureerd bij elektramat en die kan je denk ik zo naar Sander V sturen. De hoofdschakelaar moet wel een kam krijgen zodat hij op 1 fase bruikbaar is, zoals @Ronald al eerder aangaf.

Dit is de 'ruimtebesparende oplossing' (aardlekautomaten) maar die zijn slecht leverbaar en is misschien wat duurder.
Let op bij 1 heb ik aangegeven dat dit 300mA moet zijn ipv 30mA.
[Afbeelding]

En dit is de 'beter leverbare' variant die iets meer ruimte kost:
Let ook hierbij op bij 1 component heb ik een andere mA waarde toegevoegd.
[Afbeelding]

Deze configuraties kosten bij elektramat richting 900 euro incl BTW.
Ik kan hem zo niet bij ABB configureren, zodra ik een PV groep maak dan wordt de hele kast naar 63A geupgrade.

Nog een opmerking:
Ik ga er wel vanuit dat je omvormer op 300mA aangesloten mag worden, soms is ook 30mA mogelijk en dan wordt het simpeler. Dan kan je de kasten bestellen die ik had gelinkt, en aan elkaar koppelen (of aan Sander V vragen), dan heb je die extra aardlekschakelaar niet nodig.
Super! Helemaal geweldig!

Wat betreft 300 of 30, dit is wat ik vond op internet:
Een type A aardlekschakelaar is bij Growatt omvormers voldoende. Growatt beschikt namelijk over een 6mA verklaring waarmee van een type B aardlekschakelaar mag worden afgezien. Met deze verklaring geeft Growatt garantie dat de lekstromen die kunnen gaan lopen een DC component hebben die kleiner is dan 6 mA.

Voor omvormers van de S-serie, MTLS-serie, TL3S-serie en MAX KTL3LV-serie dient een aardlekschakelaar van 300mA of meer te worden toegepast.

Dit betekent dat ik de kasten van je link kan gebruiken toch? Scheelt behoorlijk wat geld of zie ik dat verkeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
JKa schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:15:
Dit betekent dat ik de kasten van je link kan gebruiken toch? Scheelt behoorlijk wat geld of zie ik dat verkeerd
Die laatste snap ik niet helemaal?

Dit betekent dat je een 300mA aardlekschakelaar of aardlekautomaat nodig hebt. Beide krachtgroepen (voor PV en inductie) kunnen dan niet op dezelfde 3 fase aardlekschakelaar.

Je kan die kasten uit mijn links bestellen, je kan ook Sander V een kast op maat laten maken dan is alles in 1x geregeld, maar ik zou het niet bij elektramat bestellen want die is 2x zo duur met ABB (wat Ronald al aangaf).
Als je het jezelf makkelijk wil maken, stuur eerst een van de twee afbeeldingen uit mijn vorige post naar Sander V voor een prijsopgave, kijk wat dat kost (ik verwacht niet 900 euro maar eerder in de range van 450 euro + montagekosten) en kijk dan wat je gaat doen. Is dat te duur, dan kan je die twee losse kasten kopen + ALS + kamrail + wat materiaal om te koppelen en dan ben je er ook (maar moet je zelf nog wat doen).

Overigens als je dit zo uitvoert hoeft de PV boer geen alamat te plaatsen (dus er zit in de ABB kast iets meer dan jouw emat kast uit je eerdere configuratie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
blackd schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:25:
[...]

Die laatste snap ik niet helemaal?

Dit betekent dat je een 300mA aardlekschakelaar of aardlekautomaat nodig hebt. Beide krachtgroepen (voor PV en inductie) kunnen dan niet op dezelfde 3 fase aardlekschakelaar.

Je kan die kasten uit mijn links bestellen, je kan ook Sander V een kast op maat laten maken dan is alles in 1x geregeld, maar ik zou het niet bij elektramat bestellen want die is 2x zo duur met ABB (wat Ronald al aangaf).
Als je het jezelf makkelijk wil maken, stuur eerst een van de twee afbeeldingen uit mijn vorige post naar Sander V voor een prijsopgave, kijk wat dat kost (ik verwacht niet 900 euro maar eerder in de range van 450 euro + montagekosten) en kijk dan wat je gaat doen. Is dat te duur, dan kan je die twee losse kasten kopen + ALS + kamrail + wat materiaal om te koppelen en dan ben je er ook (maar moet je zelf nog wat doen).

Overigens als je dit zo uitvoert hoeft de PV boer geen alamat te plaatsen (dus er zit in de ABB kast iets meer dan jouw emat kast uit je eerdere configuratie).
Ik heb appels met peren vergeleken denk ik.
Uit je eerdere post maakte ik op dat de systemen in je links neerkwamen op ongeveer 460 euro en de plaatjes op zo'n 900.

Maar die 460 is bij Sander en die 900 bij Elektramat ;)

Als ik het systeem van je plaatje laat plaatsen hoeft de PV boer dus alleen de boel te verbinden en niks te plaatsen? (Geen extra groep, geen aardlek(schakelaar)? Is dat niet zonde want dat zit bij de prijs inbegrepen

[ Voor 6% gewijzigd door JKa op 07-07-2022 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
JKa schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:16:
Maar die 460 is bij Sander en die 900 bij Elektramat ;)
Juistem!
Als ik het systeem van je plaatje laat plaatsen hoeft de PV boer dus alleen de boel te verbinden en niks te plaatsen? (Geen extra groep, geen aardlek(schakelaar)? Is dat niet zonde want dat zit bij de prijs inbegrepen
Je kan het weglaten en overlaten aan de PV boer, dan kan je de 300mA aardlekschakelaar en 1 krachtgroep achterwege laten. Krijg je van de PV boer er wel een Chint o.i.d. alamat voor terug ben ik bang :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
blackd schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:22:
[...]

Juistem!

[...]

Je kan het weglaten en overlaten aan de PV boer, dan kan je de 300mA aardlekschakelaar en 1 krachtgroep achterwege laten. Krijg je van de PV boer er wel een Chint o.i.d. alamat voor terug ben ik bang :+.
Haha helder. Dan kan ik net zo goed een EMAT nemen zouden jullie zeggen schat ik in ;)

Even voor de duidelijkheid, want ik ben nog altijd een echte leek die wel behoorlijk wat advies heeft gehad inmiddels, er zitten in de kast op t plaatje dus 2 krachtgroepen (1 om te koken, of was dat nou een kookgroep? En 1 om evt auto op te laden oid). Als ik 1 krachtgroep nodig heb voor de panelen heb ik dan niet 3 krachtgroepen nodig? Of 2 krachtgroepen en 1 kookgroep? Ik zie even door de bomen t bos niet meer. Maar ik wil een groep om op inductie te koken en 1 om evt auto op te laden. Deze 2 groepen moeten niet ten koste gaan van een panelengroep. Hopelijk snap je wat ik bedoel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Ik had geen rekening gehouden met een laadpaal. En eerlijk gezegd weet ik ook niet hoe die afgezekerd moet worden. Dat weet iemand anders vast beter.

Zo had ik het in ieder geval bedacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uS-lVBVl46_fIeTqpOcw0bcgPCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n4rdGQYrVyCaA6Ocg9oP5uUH.png?f=fotoalbum_large

Je hebt iig links nog ruimte voor een extra krachtgroep + aardlekschakelaar of een losse alamat voor een laadpaal. Volgens mij wordt iig geadviseerd de laadpaal op een aparte aardlekschakelaar te zetten.

Een zijspoor (hopelijk niet teveel verwarring ;)): Mocht je toch kiezen om een PV boer en laadpaal installateur de betreffende groepen te plaatsen, dan kan je in plaats van de combinatie aardlekschakelaar en krachtgroep, net zo goed een B16 0,03A 3 fase alamat plaatsen in de linkerkast (zie de 'ruimtebesparende optie'). Dan hou je flink wat ruimte over, en de kans is groot dat een PV boer en laadpaal installateur ook een alamat plaatst (maar hoogstwaarschijnlijk van een ander merk).
Bottleneck is namelijk de B16 0,3A alamat voor de PV groep, die is slecht leverbaar...
JKa schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:03:
Haha helder. Dan kan ik net zo goed een EMAT nemen zouden jullie zeggen schat ik in ;)
Goed ingeschat :+, maar uiteindelijk is het jouw keuze, ja het zit bij dat soort partijen inbegrepen (misschien kan je het eraf lullen :+) maar ik vind het niks als er een allegaartje aan merken (en kwaliteit..) in een groepenkast zit. Maar ik (en nog een aantal tweakers denk ik :+) zijn daarin misschien wat extremer dan gemiddeld ;).

[ Voor 16% gewijzigd door blackd op 07-07-2022 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
blackd schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:16:
Ik had geen rekening gehouden met een laadpaal. En eerlijk gezegd weet ik ook niet hoe die afgezekerd moet worden. Dat weet iemand anders vast beter.

Zo had ik het in ieder geval bedacht:
[Afbeelding]
445 euro inclusief BTW. Bedraad en aansluitklaar. Op basis van de SN-lijn. (Geen busboard zoals op de afbeelding)
Ik heb echt geen idee wat dat laatste betekent...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JKa schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:22:
[...]

445 euro inclusief BTW. Bedraad en aansluitklaar. Op basis van de SN-lijn. (Geen busboard zoals op de afbeelding)
Ik heb echt geen idee wat dat laatste betekent...
busbord is een soort inklik systeem, kan handiger zijn met montage. De Sn lijn heeft op die plek gewoon schroefjes in de automaat. Kennelijk heeft het referentieplaatje busboard

YouTube: ABB Busboard automaat Inklikken / uitnemen - Hoe Installeer je een A...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
twain4me schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:24:
[...]

busbord is een soort inklik systeem, kan handiger zijn met montage. De Sn lijn heeft op die plek gewoon schroefjes in de automaat. Kennelijk heeft het referentieplaatje busboard

YouTube: ABB Busboard automaat Inklikken / uitnemen - Hoe Installeer je een A...
Dus voor t systeem of iets maakt het niks uit? Is echt het enige verschil dat je de materialen er bij een busboard in klikt en bij een kamrail in schroeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Zat ik er niet ver naast met de schatting ;-).
JKa schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:29:
Dus voor t systeem of iets maakt het niks uit? Is echt het enige verschil dat je de materialen er bij een busboard in klikt en bij een kamrail in schroeft?
Klopt, dat busboard systeem is momenteel slecht leverbaar vanwege grondstoftekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
blackd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:14:
Zat ik er niet ver naast met de schatting ;-).

[...]

Klopt, dat busboard systeem is momenteel slecht leverbaar vanwege grondstoftekort.
Haha nee inderdaad. Je hebt er kijk op ;)
Prima, dan ga ik deze bestellen! Super bedankt! Jullie zijn echt helden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Dat is de laatste afbeelding met pv en inductie erin getekend?
Dus nog geen voorziening voor laadpaal. Dat kan altijd later nog en tzt kijken welke aardlekautomaat dan wordt aanbevolen voor de laadpaal van jouw keuze.
En je had ook om die kamrail gevraagd voor tijdelijk 1 fase?

Ow ja nog een tip, kijk even of je de btw van de meterkast kan terugvragen in het kader van de zonnepanelen.

[ Voor 28% gewijzigd door blackd op 08-07-2022 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@JKa Wow, slechts 10% meer dan de Emat kast van Elektramat dus? Duidelijk minder dan ik verwachtte!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:02:
@JKa Wow, slechts 10% meer dan de Emat kast van Elektramat dus? Duidelijk minder dan ik verwachtte!!
En het prijsverschil voor dezelfde ABB kast bij Elektramat is bizar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Ronald schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:02:
Ja bizar. En bij Elektramat kwam ik zelf rond de 460 uit omdat ik wat groepen naar het midden verplaatst had ivm aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
blackd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:21:
[...]

En het prijsverschil voor dezelfde ABB kast bij Elektramat is bizar :X
Precies dit inderdaad. Ik dacht, zo'n ABB last wordt m nooit, nadat ik de prijzen bij Elektramat had gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
blackd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:00:
Dat is de laatste afbeelding met pv en inductie erin getekend?
Dus nog geen voorziening voor laadpaal. Dat kan altijd later nog en tzt kijken welke aardlekautomaat dan wordt aanbevolen voor de laadpaal van jouw keuze.
En je had ook om die kamrail gevraagd voor tijdelijk 1 fase?

Ow ja nog een tip, kijk even of je de btw van de meterkast kan terugvragen in het kader van de zonnepanelen.
Ja de laatste inderdaad. Deze: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2Laq3J3Mr4NUOVKaGQzJRXH4Ts=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G6ydzNcIw5VqSEXY5QEzQdCU.png?f=user_large

En heb inderdaad die kam gevraagd voor 1 fase.

Wat betreft laadpaal dacht ik t zelfde. Ik heb nu nog geen elektrische auto ook dus laten we niet te hard van stapel lopen en het tegen die tijd bekijken.

Thanks voor je tip. Had m eerder al gekregen, wellicht ook van jou, ga ik proberen. Mocht iemand weten hoe dit aan te pakken hou ik mij graag aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Helemaal goed! Thanks voor de thumbs-up. Laat je ons weten (en zien) als hij aangesloten is? En we zijn straks ook benieuwd naar de panelen!
En idd ik had hier de btw tip al in een van mijn eerste posts genoemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
blackd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:41:
Helemaal goed! Thanks voor de thumbs-up. Laat je ons weten (en zien) als hij aangesloten is? En we zijn straks ook benieuwd naar de panelen!
En idd ik had hier de btw tip al in een van mijn eerste posts genoemd...
Zeker doe ik dat. Kan wel even duren hoor want Enexis komt de boel in de laatste week van augustus/eerste week september aanpassen en daarna ga ik 3 weken op vakantie. De panelen komen direct daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Gewoon opvoeren in de BTW opgaaf (mag voor zover ik weet, je update de kast ten behoeve van de panelen). Kosten aan netbeheerder ook gewoon opvoeren.

Je geeft 1 bedrag op, maar dient de facturen ter onderbouwing te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Ronald schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:07:
Gewoon opvoeren in de BTW opgaaf (mag voor zover ik weet, je update de kast ten behoeve van de panelen). Kosten aan netbeheerder ook gewoon opvoeren.

Je geeft 1 bedrag op, maar dient de facturen ter onderbouwing te bewaren.
Dus het is in dit geval niet handig om de PV boer mijn BTW teruggave te laten regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik heb alles zelf gedaan, dus geen idee wat ze allemaal voor je willen regelen... Als er kosten voor gerekend worden zou ik het zelf doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Ronald schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:15:
Ik heb alles zelf gedaan, dus geen idee wat ze allemaal voor je willen regelen... Als er kosten voor gerekend worden zou ik het zelf doen...
En dat was simpel? Veel werk? Ze vragen er 60 euro voor dus is niet de wereld maar als t simpel is doe ik t zelf. Ze deden t voorkomen alsof het een dag werk is.

Maar ik bedoel meer in combinatie met de meterkast BTW. Die gaan ze niet voor me terugvragen natuurlijk. Als ik t wil combineren kan ik t dus beter zelf doen lijkt mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Dag werk? Voor 60 euro? _O- _O- _O- _O- _O-

Geloof dat ik er een kwartier mee bezig geweest ben, voornamelijk omdat ik hem op papier uitgereikt kreeg 8)7 ... Iets meer als ik het openscheuren van de blauwe-enveloppen-lawine mee tel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Ronald schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:35:
Dag werk? Voor 60 euro? _O- _O- _O- _O- _O-

Geloof dat ik er een kwartier mee bezig geweest ben, voornamelijk omdat ik hem op papier uitgereikt kreeg 8)7 ... Iets meer als ik het openscheuren van de blauwe-enveloppen-lawine mee tel.
Hahah duidelijk, ik ga het zelf regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Er is ook een heel lang topic voor: Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Top! Ga ik lezen.

Nog een vraag, wellicht een hele domme maar de kast wordt bedraad en aansluitklaar afgeleverd, zijn er nog meer dingen die ik moet hebben/bestellen als in kabels, schroeven weet ik veel wat?
M'n installatiemannetje heeft gereedschap natuurlijk maar de rest bedoel ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
De ABB kast wordt met schroeven in de kast geleverd. Dus dat is niet nodig, die zet je zo tegen de muur. Heb ik hier thuis recent ook gedaan.

Voor de rest is het lastig te beoordelen, zou ik de huidige situatie moeten zien. Hoe groot is de huidige kast en komen de buizen netjes op de juiste hoogte uit, dat moet je eigenlijk weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrx7HIwIBgOr20LYO16I1iEvPqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlkEkpmiZsJlUTZp3NBLtMEC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gLZb7sTApVGaC8gMvK5xwCudaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tpcQwraHQebXHKoCckB16g5j.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet t er nu uit. Ik neem aan dat ik ook allemaal nieuwe kabels moet trekken voor de extra groepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Dat ziet er niet heel ruim uit. Even goed kijken hoe dat past.

Een paar zaken om op te letten:
- Kun je de twee kasten in de breedte kwijt? De nieuwe kasten zijn 22cm breed en 33 cm hoog, per stuk. Je hebt circa 44 cm nodig in de breedte
De rechter nieuwe kast moet zo veel mogelijk boven de electriciteitsmeter zitten,.liefst recht erboven.
- je zult wat apparatuur links van de huidige kast moeten verplaatsen
- de buizen (afgaande groepen) kun je netjes met abb klemzadel afmonteren, 1 per kast en als je meer buizen moet invoeren kun je ze stapelen.
- nieuwe groepen (de enkele groepen) moet je inderdaad nieuwe buis met draad voor hebben. Vaste buis of flex buis, minimaal 5/8 of 16mm met 3x2,5mm2.
- voor inductie (en pv) let op, hier gaat een driefase groep doorheen, deze buis moet 3/4 buis (19mm) zijn met 5x2,5mm2 draad.
- ipv buis kan je ook kabel met voldoende aders gebruiken. Hangt helemaal af hoe het kabel traject loopt en hoe je de zaken kan wegwerken (via bestaande leidingen, kruipruimte, langs vloeren en muren...). Dat is voor ons lastig te beoordelen dan moet je eigenlijk even een rondje door het huis maken en de nieuwe aansluitpunten bespreken met je installatiemannetje.

Edit: ik zie ook een beltrafo, die mis je nog in de ABB kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
blackd schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 07:17:
Dat ziet er niet heel ruim uit. Even goed kijken hoe dat past.

Een paar zaken om op te letten:
- Kun je de twee kasten in de breedte kwijt? De nieuwe kasten zijn 22cm breed en 33 cm hoog, per stuk. Je hebt circa 44 cm nodig in de breedte
De rechter nieuwe kast moet zo veel mogelijk boven de electriciteitsmeter zitten,.liefst recht erboven.
- je zult wat apparatuur links van de huidige kast moeten verplaatsen
Geen probleem. Nu is het allemaal een beetje houtje touwtje neergezet aan de linkerkant. Dat kan allemaal naar rechts eventueel. Op de foto slecht te zien maar daar heb ik nog ruimte genoeg. Alles achter dat witte muurtje rechts op de foto is vrij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDR-1oQ2FOJNGaTmtWO0kD4pHKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORSJdL1NDQTCcJJPUKXpxbOF.jpg?f=fotoalbum_large
- de buizen (afgaande groepen) kun je netjes met abb klemzadel afmonteren, 1 per kast en als je meer buizen moet invoeren kun je ze stapelen.
- nieuwe groepen (de enkele groepen) moet je inderdaad nieuwe buis met draad voor hebben. Vaste buis of flex buis, minimaal 5/8 of 16mm met 3x2,5mm2.
Kabels mogen niet bij elkaar in 1 goot zeker? Of is er een manier waarop dat wel mag? Voldoende aders zoals je zei?
- voor inductie (en pv) let op, hier gaat een driefase groep doorheen, deze buis moet 3/4 buis (19mm) zijn met 5x2,5mm2 draad.
Mag deze gewoon door de kruipruimte en dan bij de keuken weer omhoog? (Wat betreft de inductiebuis). En voor de PV, moet ik dan een nieuwe buis naar zolder maken?
- ipv buis kan je ook kabel met voldoende aders gebruiken. Hangt helemaal af hoe het kabel traject loopt en hoe je de zaken kan wegwerken (via bestaande leidingen, kruipruimte, langs vloeren en muren...). Dat is voor ons lastig te beoordelen dan moet je eigenlijk even een rondje door het huis maken en de nieuwe aansluitpunten bespreken met je installatiemannetje.
Ga ik doen. Ik heb een ruime kruipruimte waar ik van alles mooi weg kan werken. Nieuwe goten door het huis zelf leggen is lastiger maar niet onmogelijk natuurlijk.
Edit: ik zie ook een beltrafo, die mis je nog in de ABB kast.
Die hoef ik niet terug. Ouderwetse techniek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Als je alle apparaten naar rechts plaatst, kun je dan de kasten links kwijt in de breedte? Andersom zou ook kunnen maar dan moet je de kast andersom bestellen bij Sander V. En de aarde aansluiting omleggen, iets meer werk.

Per buis (dus niet goot, dat weet ik niet) max 1 groep toegestaan.
Je kan door de kruipruimte ymvk kabel trekken 5x2.5mm2 voor inductie.

Pv kabel traject doet de pv boer trouwens.

Misschien kan @Xander meedenken.

[ Voor 7% gewijzigd door blackd op 09-07-2022 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
blackd schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 08:00:
Als je alle apparaten naar rechts plaatst, kun je dan de kasten links kwijt in de breedte? Andersom zou ook kunnen maar dan moet je de kast andersom bestellen bij Sander V. En de aarde aansluiting omleggen, iets meer werk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sH7-FIs1TTT_URFlr2q2vAyJklM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wv4JZt12beiiOZYTsQzKyDRp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOjLPt25yB4YBrZwOa3jqxtQWMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VH7ZgQsRcq5QnG9nDDkwBS7B.jpg?f=fotoalbum_large

Heb je hier voldoende aan?

Edit: ik zie wel dat er links ook een koperen buis loopt. Dus het kan niet volledig naar links maar wel een centimeter of 18/19

[ Voor 5% gewijzigd door JKa op 09-07-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Qua breedte lukt het zeker. Is de hoogte gemeten vanaf de bovenkant van de Attema kast? Dan gaat dat ook lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
blackd schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:13:
Qua breedte lukt het zeker. Is de hoogte gemeten vanaf de bovenkant van de Attema kast? Dan gaat dat ook lukken.
Zo is het duidelijker qua hoogte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/creQSb-GnrqGJB2BhxgomRlQOpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFIxrF40JR7u8Nt1ag31CZnW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Ja dat lukt wel.
Experia box en tp link moeten dan naar rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
blackd schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:19:
Ja dat lukt wel.
Experia box en tp link moeten dan naar rechts.
Ja precies. Maar dat is geen probleem. Daar is voldoende ruimte.

Links zit wel die koperen buis dus 22 cm naar links lukt niet. Een centimeter of 18 maximaal, is dat voldoende?

[ Voor 19% gewijzigd door JKa op 09-07-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Oe dat had ik gemist. Dan moet de rechter kast iets naar rechts t.o.v. de electra meter. Dan moet de pvc buis aan de rechterkant met aarde omgelegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
blackd schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:30:
Oe dat had ik gemist. Dan moet de rechter kast iets naar rechts t.o.v. de electra meter. Dan moet de pvc buis aan de rechterkant met aarde omgelegd worden.
Had al zo'n vermoeden ;) had m'n post ge-edit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zADK2kbMaPmQN5laCPoT-k5ekg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJcsZp2ZIMJ3c4CKJQrvTouF.jpg?f=fotoalbum_large
De kast andersom plaatsen heeft ook geen zin denk ik.
Totale ruimte tussen de koperen buizen is zo'n 60cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Die kasten hebben 44 cm nodig dus even passen en meten. De onderkant is deels open en uiteindelijk moet dat mooi sluiten op de electra meter én de bedrading van de netbeheerder (staat onder spanning!) moet lang genoeg zijn, al is dat wel te verlengen zolang het maar de kast in komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
ABB kasten hebben een vrij grote opening onderin: https://www.sandervunderink.nl/abb-inzetstuk-175-00.html
Dat onderdeel is ~17cm. Je kunt de kast dus zo'n 2 cm schuiven voor de opening zichtbaar wordt.

Die wil je er voor kast 2 sowieso bij hebben.

Moet je iets verder schuiven dan zou ik een 2e inzet stuk pakken om het netjes te houden. Riant gat er in zodat de netbeheerder de bedrading er door kan steken en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Deze bestel ik dan 2x

https://www.sandervunderink.nl/abb-inzetstuk-175-00.html

Deze ook 2x?

https://www.sandervunderi...adel-stapelbaar-z8-s.html

En dan uiteraard de kasten zoals op eerdere afbeelding weergegeven.

Daarnaast buizen en kabels. Heb ik dan alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Check even of bij jouw bestelling van de kast al 1 inzetstuk is ingegrepen (of niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
blackd schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:14:
Check even of bij jouw bestelling van de kast al 1 inzetstuk is ingegrepen (of niet).
Gedaan. Ze voegen het toe.

Besteld! Wordt vandaag verstuurd. Bedankt allen! Foto's volgen

[ Voor 23% gewijzigd door JKa op 13-07-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:47
Ik vond deze koppelstukjes toch wel handig om de kasten te koppelen. Dan krijgt een beginner zoals ik ze ook gewoon netjes uitgelijnd.
https://www.sandervunderi...groepenkast-2010-027.html

De klemveertjes had ik ook besteld, maar uiteindelijk niet gebruikt.
https://www.sandervunderi...groepenkast-2210-027.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-04 20:23
Hoi @JKa

Ik ben een soortgelijk project aan het voorbereiden. Hoe heb je de offertes opgevraagd? Heb je dat via zo'n site gedaan die meerdere offertes aanvraagt? Of heb heb je gewoon zelf bij verschillende bedrijven offertes aangevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Baldeagle schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:29:
Hoi @JKa

Ik ben een soortgelijk project aan het voorbereiden. Hoe heb je de offertes opgevraagd? Heb je dat via zo'n site gedaan die meerdere offertes aanvraagt? Of heb heb je gewoon zelf bij verschillende bedrijven offertes aangevraagd?
Gewoon via internet. Ik ben algemene informatie op gaan zoeken via google over zonnepanelen. Als ik dan een bedrijfsnaam tegen kwam, of ik hoorde in mijn omgeving iemand over zonnepanelen, heb ik ze gevraagd mij een offerte te sturen (kan vaak via een aanvraag-/invulformulier op de site. Heb denk wel 15 offertes aangevraagd :') waarvan zeker de helft direct kon worden afgewezen omdat ze totaal niet aan mijn wensen voldeden (prijs, geen offerte op maat, enorme wachttijden van meer dan 4 maanden).

Ik zou t niet via zo'n site met meerdere offertes doen. Is misschien sneller maar dan moet er weer iemand extra verdienen aan jouw panelen. Kost je ws dus meer.

Zorg dat je eerst precies weet wat je wil (hoeveel panelen, welke aansluitwijze (serie/parallel), wel/geen micro omvormers en/of optimizers etc.) Dat maakt het selecteren makkelijker.

Mijn ervaring is dat de meeste bedrijven pas langs komen als ze de boel komen plaatsen. Offertes en plannen worden meestal gemaakt op basis van de door jou gegeven en via internet verkregen info, foto's enz. Plaatselijke of kleine bedrijfjes komen misschien wel langs.

Vergelijk alles (niet alleen de prijs), lees het grote zonnepanelen topic 'even' door en laat andere Tweakers hun licht schijnen over de door jou ontvangen offertes.

Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door JKa op 16-08-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Thanks. Mag ik weten bij welke bedrijven je de offertes niet direct hebt afgewezen? Ik kan een aantal bedrijven terugvinden in dit topic maar niet allemaal. En welke heb je uiteindelijk gekozen? (Enie geloof ik?).

Zijn er ook meerdere partijen bij je thuis geweest om een definitieve offerte op te kunnen maken? En was dit vrijblijvend? Ik wil namelijk de zonnepanelen (gedeeltelijk) bekostigen via een verduursamingslening van de gemeente. Hier moet ik een offerte voor hebben. De offertes die je krijgt via websites zijn nog niet definitief.

Ook heb ik nog even een vraag over de 3 fasen aansluiting. Moeten ze hiervoor ook door te tuin naar de straat o.i.d.? Of ligt dit al tot de meterkast? Ons huis is van 1986 dus ik heb geen idee.

[ Voor 30% gewijzigd door Baldeagle op 16-08-2022 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JKa
Het is Enie geworden inderdaad.
Ik heb met de volgende bedrijven contact gehad (meer dan alleen een telefoontje of een afgewezen offerte bedoel ik):
Coolblue --> exact dezelfde materialen als Enie, vergelijkbare voorwaarden alleen wel €1000-1500 duurder. Wel hele fijne communicatie. Begripvol, geduldig en kundig.
Zonneplan --> wat agressieve verkoopstrategie (of ik had de verkeerde persoon). Geen verkeerd verhaal daarentegen, eigen materialenlijn, zweren dat ze absoluut de beste zijn en niemand aan ze kan tippen. Waren een euro of 1000 duurder en de arrogante en zelfingenomen communicatie beviel mij totaal niet. Je bent echt een nummer (dat ben je overal maar ze deden hier ook geen moeite dat anders te laten voelen).
En verder nog wat bedrijven die 1 of 2 offertes hebben gemaakt/aangepast maar waar we al snel geen match bleken.

Er is geen enkel bedrijf bij mij thuis geweest. Zoals ik al aangaf verwacht ik ook niet dat (grote) bedrijven dat in deze tijd gaan doen. Het is rete druk, voor jou 10 of misschien wel 100 anderen zogezegd. Kleine, plaatselijke bedrijfjes misschien wel. Service is voor hen vaak extra belangrijk ook.

Een offerte is altijd vrijblijvend. Tenzij je m tekent natuurlijk. Bovendien, als je het via internet regelt, valt het onder de koop op afstand wet. Je kunt binnen 14 dagen na levering de koop zonder opgaaf van reden ontbinden. Dit kan zelfs betekenen dat je ze de geplaatste panelen binnen 2 weken weer laat verwijderen; hetgeen natuurlijk wel voor schade aan je dak (door het boren etc) zal zorgen. Ook kun je waarschijnlijk op weinig sympathie rekenen (en terecht).

Maar wat betreft een definitieve offerte, als je vertrouwen hebt in een bedrijf ga je samen de boel specificeren. Enie begon bij mij bijvoorbeeld met 9 panelen en een 1 fase systeem (mijn meterkast was destijds nog 1 fase en 9 panelen dekten mijn huidige verbruik). Dit zijn er uiteindelijk 14 en 3 fase geworden.
Ook zijn ze nog een keer opnieuw ingetekend omdat het dan netter zal passen. Ik heb ze meerdere offertes laten maken (stuk of 4 geloof ik) voordat ik tevreden was. Ik had de verwachting dat ik er toch wel uit zou komen met ze dus dan is dat ook geen probleem.
Een definitieve offerte is eigenlijk gewoon de offerte die jij bereidt ben te tekenen. Zo lang je niet tekent is ie als nog vrijblijvend. Na je handtekening is ie definitief. Je zou eens bij de gemeente moeten checken of je echt een definitieve nodig hebt. Ik verwacht eigenlijk dat een vrijblijvende ook goed is (je moet wel de intentie hebben deze te gaan tekenen natuurlijk anders klopt je lening straks niet).

Aanpassing naar 3 fase was easy peasy. Ik had er totaal geen verstand van maar ben hier super goed geholpen. Er hoeft niet gegraven te worden @Ronald @blackd klopt toch?
Je netbeheerder moet het verzegelde deel aanpassen. Dit moet je tijdig aanvragen want er zijn overal tekorten, zowel qua personeel als materiaal. De prijs hiervoor is vast.
Je moet een elektricien regelen om je groepenkast aan te laten passen of, zoals in mijn geval, te laten vervangen. Als hij zegelrecht heeft kan ie veilig werken door de spanning eraf te halen. Je hebt wel een dikke portemonnee nodig ;) Ik had via via iemand geregeld die dit voor €20 per uur heeft gedaan, onder spanning. 3 uurtjes bezig geweest. Hij is wel elektricien van beroep overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
@JKa Enie en Coolblue hebben panelen van 175X109 waar ik totaal niet mee uitkom. Deze vallen dus eigenlijk al af. Zonneplan zou eventueel kunnen qua maat maar daar loop ik tegen een aantal bedenkelijke punten aan. Verder nog een offerte bij een bedrijf in de buurt aangevraagd.

Ik kom hier vanavond even op terug op mijn eigen forum: Zonnepanelen op het zuiden

Ik denk inderdaad dat een definitieve offerte niet nodig zal zijn. Zonneplan heeft daar zo het lijkt het meeste ervaring mee. Ik heb gewoon een aanvraag ingediend met de offerte van het lokale bedrijf.

Ik ga net als jij een nieuwe 3 fasen groepenkast bestellen. Ik heb alvast een losse 3 fasen hoofdschakelaar besteld, die zet ik in de huidige groepenkast. Na het verzwaren van de aansluiting kan ik veilig zelf de groepenkast vervangen.

Bedankt voor je tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
JKa schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:42:

Aanpassing naar 3 fase was easy peasy. Ik had er totaal geen verstand van maar ben hier super goed geholpen. Er hoeft niet gegraven te worden @Ronald @blackd klopt toch?
Vaak loopt er al 3 fasen naar de woning tot de hoofdzekering, maar is er maar 1 fase aangesloten.
Hangt af van wanneer is gebouwd, ik weet niet precies van wanneer dat standaard werd gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Fantastisch...
De boel zou op voorraad zijn, levering en plaatsing voor september moest absoluut lukken. Vandaag gebeld, omvormer niet op voorraad en er kan ook geen indicatie qua levertijd worden gegeven.
Nu heeft de wereld op zn gat gelegen en dat is niet de schuld van Enie natuurlijk. Maar als ik vorige week bel en alles is helemaal prima, op voorraad en op schema en nu, nog geen week later, dit hoor vind ik dat wel bijzonder.

Wat ze niet hebben kunnen ze niet leveren maar zijn er zaken, zoals bijvoorbeeld een Wi-Fi dongel, die optioneel zijn maar wel handig/leuk zijn? Ik kan ze allicht even bellen om dit soort dingen, als vorm van coulance, kosteloos of tegen gereduceerd tarief toe te voegen aan het pakket

Edit:
Vandaag gebeld, vrijdag 2 september komen ze plaatsen. Heel fijn maar ook vreemd dat het nu toch kan...

[ Voor 7% gewijzigd door JKa op 23-08-2022 22:22 ]

• JKa
@Ronald @blackd @simonhoi
Vraagje, de andere zijde van mijn dak is op het noordwesten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8beRhU6HjY7tsJU16YJF5Z6x-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bE7q46lR9r3Hyv7FTkDQwgD0.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn huidige omvormer is een Growatt 6000tl-3x.
Aan de zuidoost kant liggen straks 14x 390wp panelen. Ik kom er niet uit qua berekening of logica wat betreft het evt leggen van panelen aan de voorzijde. Growatt geeft een max wp van 9000 aan maar is dat in dit geval ook representatief aangezien de panelen aan 2 zijden van het huis liggen...

14x390 achterzijde: 5460wp
9x390 voorzijde: 3510wp
Totaal 8970wp. Max aantal panelen aan de voorzijde met deze omvormer is dan dus 9. Of maak ik nu een verkeerde berekening?

Het aantal watt is 6000. Ik lees op internet dat 10% meer of 10% minder ideaal is (omvormer <-> totaal wp). Daar zit ik in deze berekening met 8970 wel enorm boven natuurlijk (<50%)

[ Voor 8% gewijzigd door JKa op 01-09-2022 14:32 ]

• JKa
@Ronald
Ronald schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:18:
Een 5kW is echt geen veiligheid probleem voor 12+12*400W.
Wel is het zonde... topt teveel af:

https://www.thomasberger....w2=4800&temp_coeff2=-0.48

6kW is wat je wil, en 6kW hoort keihard op 3 fase ;-)
12 panelen per string is ook riant voldoende voor een 3 fase omvormer.
Ik ben nog wat terug gaan lezen en heb geprobeerd dit zelf goed in te voeren. De helling van mijn dak is 39. Azimut zuidoost is 137 (volgens de offerte van Enie). Noordwest zal dan iets van 317 zijn?
Volgens de berekening kom ik nooit boven de 6000w + 10% uit. Dat zou betekenen dat er gewoon 12 stuks aan de voorkant op een 2e string met de huidige omvormer kunnen toch?

12 panelen op de noordwest zijde + 14 zuidoost geeft op die datum 6325watt (dus 10% boven de max). Deze omvormer topt wel alles boven de 6000 af overigens.

https://www.thomasberger....w2=4680&temp_coeff2=-0.48

Ivm aftoppen boven 6000w en maximaal aan te sluiten wp bij deze omvormer (9000):
Met 14x390 zuidoost en 9x390 noordwest kom ik nooit boven de 6000watt uit (op basis van het weergemiddelde). Totaal wordt dan 6945kwh per jaar.

https://www.thomasberger....w2=3510&temp_coeff2=-0.48

Overigens vertelt Enie me net dat 14+9 niet kan. Het verschil tussen 2 vlakken (tussen 2 strings dus) mag maximaal 1 paneel zijn. Hij gaf ook aan dat de omvormer niet aan zou gaan in de wintermiddag omdat het opstartvermogen 200v is en ik op bijv 21 dec maar aan 127w kom (op de noordwest zijde). Lijkt mij vreemd want de omvormer gaat s ochtends aan op de zuidzijde en het is niet dat op de zuidzijde om 15u de zon uit gaat 8)7 . Of moet er op beide strings minimaal 200 staan? Daarnaast gaf hij aan dat de omvormer zijn stroom niet kwijt kan omdat de noordzijde te weinig op wekt en de omvormer dan gaat tikken...

Ik zit alles even na te rekenen maar ik kom er echt niet uit.
Start voltage 200v
Open Circuit Voltage-VOC (V) 41--> x23(14+9) panelen=943

Maximum Power Voltage-VMPP (V) 34.0 --> 782 (23(14+9)x34.0)
MPPT voltage range 140-1000 --> 782 valt hier binnen dus dit zou prima moeten zijn

Als alleen de noordwestzijde aanstaat wordt het 9x41=369
en 9x34=306

Dan kan het toch gewoon? Dit uitrekenen kostte me al een half uur ongeveer 8)7

[ Voor 60% gewijzigd door JKa op 01-09-2022 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@JKa Ik vind je laatste posts lastig te volgen, volgens mij ben je aan het stoeien of de combinatie aantal panelen + orientatie + omvormer in 2 string configuratie goed gaat werken. Ik denk dat het handiger is om met Sunny Design jouw panelen in te tekenen en te kijken welke string voltages daaruit komen. Je kan in Sunny Design alleen SMA omvormers kiezen, maar pak dan een 6kW 3 fase model, dat maakt verder niet zoveel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ik reageert eigenlijk alleen vanwege de tag, want @blackd heeft het eigenlijk al verwoord.

Echte simulaties gaan makkelijker met sunny design. Voor intekenen is het een draak, dus gebruik handmatig. Intekenen doe ik met solaredge designer, de samenvatting kopieer ik voor seriële systemen naar sunny

Pagina: 1 2 Laatste