Growatt - Shine Lan-X valt steeds uit, app en website traag!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik heb een Growatt omvormer + Shine Lan-X. De Shine Lan-X verliest steeds connectie met het WiFi netwerk. Tenminste, hij blijft wel verbonden, maar hij stuurt geen data meer door. Als ik dan op mijn WiFi portal de client disconnect (waardoor hij reconnect) doet hij het meestal weer. Echter, is het nu ook al vaak voorgekomen dat hij helemaal niet meer reageert. Dan moet ik hem fysiek los koppelen (van de omvormer) en weer terug koppelen en dan werkt het weer.

Daarnaast werkt de Shinelan app niet naar behoren. Ik krijg vaak een network error timeout (zegt hij in de app). Zowel op iPhone als iPad. server.growatt.com is ook enorm traag of zelfs onbereikbaar. Je zou verwachten dat mijn eerste probleem niets te maken heeft met mijn tweede probleem aangezien ik connectie maak met de Growatt cloud en niet mijn eigen omvormer.

Ben ik de enige met dit soort klachten? Ik kan een nieuwe Shine Lan-X kopen (de oude is nog geen 2 jaar oud) maar weet niet of dat nou de oplossing is.

Mijn WiFi werkt overigens verder prima en de afstand tot het AP is 5 meter. (Ubiquiti APs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:14
Idem hier, ik heb een bekabelde Shinelanbox, elke 5 minuten zou die moeten loggen maar het gebeurd echt op hele random momenten. Soms 3x 5 min achter elkaar, dan weer x aantal keer niks. De website en app lopen ook altijd een eind in tijd achter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmEIcEA3Si221Dqn_APrEJnnKX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Feu5gng2Wcqm9Qh4AiUEzwC0.png?f=fotoalbum_large
Laatste punt 11:25, het is nu 15:45. Ook zie je "mooi" dat de meetpunten verspreid liggen en niet elke 5 minuten.

Ze komen hier binnenkort de Shinelanbox vervangen, ben benieuwd of dat verbetering brengt (al helpt dat niet tegen inlogproblemen op de app/website).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-07 15:28
Hier is de APP ook al weer een paar weken traag, timeout, etc. Het vreemde is dat er redelijk recent (5 maart) nog aanpassingen zijn gedaan die dit toen verholpen hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door xs2tom op 13-06-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkpnsp
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14-06-2022
Hier ook al dagen zo niet weken een zeer trage ShinePhone app en idem voor de website. App geeft Network timeout. Vanmorgen wegens werkzaamheden lag de stroom er van 8.30 tot 13.00 uur eruit, hierna blijft opbrengst de hele dag steken op 0.8 kw terwijl de hele dag de zon schijnt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De eerste 2 weken dat de omvormer hier kwam, had ik ook steeds disconnects van de LAN-X. Zonder duidelijke reden is dan vanzelf opgelost.

De time-outs zijn al maanden bezig, na de 5 maart update ging het iets beter en daarna was het weer bagger.

Afgelopen weekend was ik er klaar mee en heb ik Home Assistent opgezet met Growatt en P1 integratie.
Die werkt altijd en ik vind het er grafisch er nog beter uitzien ook.

Ik mis bij Growatt vooral een forum oid waar je dit soort dingen kunt melden.

[ Voor 16% gewijzigd door DaWizza op 13-06-2022 19:54 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reign-in-pain
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:40
Herkenbaar. Hier pas sinds een paar dagen online, maar erg onbetrouwbare verbinding met lan-box. Aan de ouderdom van spullen kan het dus niet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plumo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14-05 14:47
Ik heb ook een paar dagen gehad dat de app amper bereikbaar was maar lijkt het nu weer normaal te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Het ligt niet aan jou, die servers in China zijn inderdaad alweer enige tijd enorm traag. Ik kijk tegenwoordig ook liever in Home Assistant.

Is dat prijsverschil tussen een Growatt en een SMA toch ergens goed voor ;)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-07 20:51
Ik las op de GROWATT portal iets over migratie van Chinese naar Europese servers rond deze tijd. Laten we hopen dat het daar iets mee te maken heeft. Anders toch maar weer gaan loggen naar pvoutput oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:25
In de vroege ochtend kan ik vlot inloggen en de data zien. In de loop van de dag wordt het trager en trager, totdat de time-outs volgen aan het eind van de middag. Ik mis geen data. Ik gok dat het aan de zijde van Growatt niet lekker loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Bij mij is vandaag een nieuwe shinelanbox opgehangen. Het resultaat lijkt positief. Je ziet precies wanneer die vervangen is kwa aantal datapunten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPWMsfl9VyKATA9In2xTqp9Cj5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OQRlK6BwyFj6ytgXeDB1nn7H.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:25
Vandaag is de portal van Growatt weer goed bereikbaar. Zowel de app als de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserfreak
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:59
Ik heb de afgelopen maand ook steeds problemen. Telkemaal tussen 10u en 12u valt de verbinding weg tot de volgende dag. Zou de ShineLanBox dan gewoon kapot zijn?

Liefhebber van embedded hardware en software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:14
LordSinclair schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:37:
Bij mij is vandaag een nieuwe shinelanbox opgehangen. Het resultaat lijkt positief. Je ziet precies wanneer die vervangen is kwa aantal datapunten:
Ik heb een vergelijkbaar probleem. Sinds gisteren ook zonnepanelen in gebruik met een Growatt inverter en Shinelink LAN Box en RF-module. De data logging is erg onregelmatig als ik de grafiek bekijk. Ik zie voor vandaag data points van 06:45, 07:00, 07:20, 08:10, 09:45, 10:00, 10:05 en 10:15 en daarna niets meer, terwijl het nu 11:15 is.

Volgens de lampjes op de LAN Box is de internet verbinding in orde en de RF-verbinding ook. Kan het zijn dat de afstand tot de RF-module toch te groot is, waardoor data niet goed overkomt?

Ik heb nu ook de Growatt proxy van @Johan_meijer draaien die de data naar zowel Growatt als pvoutput.org uploadt, maar dat maakt niets uit. Probleem lijkt dus lokaal in de LAN Box of RF-stick te zitten denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Mr Magic schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:17:
Volgens de lampjes op de LAN Box is de internet verbinding in orde en de RF-verbinding ook. Kan het zijn dat de afstand tot de RF-module toch te groot is, waardoor data niet goed overkomt?
Ik ben ook geen expert, ik heb het laten fixen, hoort bij de installatie.

Bij mij zit er tussen de omvormer, met dongel, en de Lanbox maximaal 50cm.

Dit zijn de gegevens van de Lanbox:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fwIOXlY0kaOQpVg6KoOHrLGYnc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CJW5cPfL0adSpHI4Te0SiUg2.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:14
@LordSinclair Bedankt. Ziet er bij mij bijna hetzelfde uit, alleen is mijn firmware versie 7.0.0.7.

Ik heb de LAN box een verdieping omhoog gehaald en daar weer aangesloten op een switch. Heb ook de Growatt proxy er weer tussenuit gehaald en rechtstreeks met server.growatt.com verbonden, maar vooralsnog maakt het niks uit. Na de laatste herstart komen er zelfs helemaal geen data points meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgarretsen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 13:43
Hier ook zon lan kastje, maar update ook als je gelukt hebt 2 of 3 keer per dag. Volgens mij ligt het gewoon aan hun servers.

Gelukkig ook een P1 van Home Energy, leest alles wel live uit en ziet er grafisch nog beter uit ook, tevens geïntegreerd met home assistant en zie er allemaal veel gelikte uit. Kijk eigenlijk sowieso nooit meer naar de Shinephone app of Growatt website.

UDM-Pro | USW Pro 24 POE Gen 2 | USW Flex | USW-Flex Mini x3 | U6LR x4 | AP-HD x1 | G4 Pro | G4 Bullet | G3 Instant x5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07 20:47
Tip, vergewis je dat het werkt zoals het hoort en gooi die troep de deur uit, hier 2 omvormers en beide niet aangesloten op internet, meten doe ik met de Homewizard P1.
Bij mij kreeg ik de default wlan niet uit, dus een security lek. Dan maar zonder app en data!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Hoe meet je met een P1 meter de energie die direct van je panelen naar je koelkast (verbruiker) gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-07 15:57
LordSinclair schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:40:
[...]

Hoe meet je met een P1 meter de energie die direct van je panelen naar je koelkast (verbruiker) gaat?
Dan zou je nog een meter op de groep zelf kunnen zetten in de meterkast. (zoiets bijvoorbeeld)

Zelf ook regelmatig dat de app geen data kan laden vanwege time-outs.

[ Voor 8% gewijzigd door Terrz op 22-08-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgarretsen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 13:43
Zoals bovenstaand is inderdaad een mogelijkheid.

Het klopt dat je met P1 gewoon het totale verbruik ziet (ontvangen van het net of leveren aan het net), mij maakt het niet zoveel uit om te zien wat op elk moment direct van panelen verbruikt wordt.

Als panelen niets meer opwekken, dan zie je totaal geleverd aan het net weer zakken, dus om 00:00 kan je zien wat het resultaat over 24 uur is geweest. en per week / maand etc :)

Verder heb ik een aantal slimme stekkers via Home Assistant op items waar het stroomverbruik hoger is zoals koelkast etc. (dit geeft mij wat meer inzicht over wie wat verbruikt).

[ Voor 17% gewijzigd door rgarretsen op 23-08-2022 11:45 ]

UDM-Pro | USW Pro 24 POE Gen 2 | USW Flex | USW-Flex Mini x3 | U6LR x4 | AP-HD x1 | G4 Pro | G4 Bullet | G3 Instant x5

• Mixelt
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-01 09:57
Je zou die stick ook kunnen flashen met custom Firmware zoals die van Otti (Github) of met ESPhome (https://community.home-as...rowatt-shinewifi-s/369171) . Dan ben je meteen van de Aliexpress servers af en handel je lokaal af.

[ Voor 24% gewijzigd door Mixelt op 14-09-2022 21:25 ]

Pagina: 1