Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

JKa schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:51:
Overigens vertelt Enie me net dat 14+9 niet kan. Het verschil tussen 2 vlakken (tussen 2 strings dus) mag maximaal 1 paneel zijn. Hij gaf ook aan dat de omvormer niet aan zou gaan in de wintermiddag omdat het opstartvermogen 200v is en ik op bijv 21 dec maar aan 127w kom (op de noordwest zijde). Lijkt mij vreemd want de omvormer gaat s ochtends aan op de zuidzijde en het is niet dat op de zuidzijde om 15u de zon uit gaat 8)7 . Of moet er op beide strings minimaal 200 staan? Daarnaast gaf hij aan dat de omvormer zijn stroom niet kwijt kan omdat de noordzijde te weinig op wekt en de omvormer dan gaat tikken...
De persoon van Enie haalt heel wat door elkaar, jammer en licht verontrustend. Jouw berekening klopt beter, al moet je elke string los berekenen voor de spanning. Je conclusie klopt in ieder geval: NW kan er gewoon bij.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-05 15:33
blackd schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:03:
@JKa Ik vind je laatste posts lastig te volgen, volgens mij ben je aan het stoeien of de combinatie aantal panelen + orientatie + omvormer in 2 string configuratie goed gaat werken. Ik denk dat het handiger is om met Sunny Design jouw panelen in te tekenen en te kijken welke string voltages daaruit komen. Je kan in Sunny Design alleen SMA omvormers kiezen, maar pak dan een 6kW 3 fase model, dat maakt verder niet zoveel uit.
Excuses. Door alle aanpassingen is het inderdaad onduidelijk geworden. Ik ga er mee aan de slag via Sunny design.

Gisteren en vandaag zijn de panelen geplaatst. Hier enkele foto's.

Waar ik verbaasd over was, was dat de pv groep en aardlek niet geschikt waren volgens de monteur. Hierdoor heeft hij een alamat van het merk SEP moeten plaatsen. (Chinees B merk begreep ik). Nu zie ik dat dit een type A is terwijl ik op internet lees dat het eigenlijk een type B moet zijn ivm lekkende vlakke DC stromen die een omvormer produceert klopt dit? Als iemand dit voor mij kan verhelderen, heel graag.

De grijze 5x2.5 ymvk (dik genoeg?) kabel rechts van de groepenkast is de kabel vanaf de omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-ogiPDqRAwXXor8wz0XnqQaNe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9yyqQRMDLwF2frnOXfzHzl4z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jn-qXb4MpDechixtjgLhm8YGYHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TRilnQBo0ViuO6ak2VB1cx3m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUf0IgeE_HayaMMo9YcHARUQ8Yw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wi6Z0bCx0DHWtc6nsl1um6aA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiWHMtHDh1SCt8sFlLB-5uWdgLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXvaEZTNZZ3Z59mEobMJmZ7H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
JKa schreef op zondag 4 september 2022 @ 01:29:
Excuses. Door alle aanpassingen is het inderdaad onduidelijk geworden. Ik ga er mee aan de slag via Sunny design.

Gisteren en vandaag zijn de panelen geplaatst. Hier enkele foto's.
Als ze al liggen (in welke configuratie) begrijp ik niet zo goed wat je nog met Sunny Design wil simuleren? :)
Waar ik verbaasd over was, was dat de pv groep en aardlek niet geschikt waren volgens de monteur. Hierdoor heeft hij een alamat van het merk SEP moeten plaatsen. (Chinees B merk begreep ik).
Deze SEP RCM4 is nu geplaatst.
De aardlekbeveiliging is Type A, norm foutstroom 300mA gecombineerd met installatieautomaat van 16A maximaalstroom en afschakel karakteristiek B.

In de ABB kast heb je nu:
- Installatieautomaat B16
Afschakelkarateristiek B, tot 16A, komt dus helemaal overeen.
- Aardlekschaklaar 4P 0,3A (de rechter)
Type A, norm lekstroom 0,3A (=300mA) dus komt ook overeen.

Ik denk dat de installateur geen alamat zag en dacht hey dit ken ik niet, dat zal vast niet passen. Maar technisch komt het exact overeen.
Nu zie ik dat dit een type A is terwijl ik op internet lees dat het eigenlijk een type B moet zijn ivm lekkende vlakke DC stromen die een omvormer produceert klopt dit? Als iemand dit voor mij kan verhelderen, heel graag.
Kan ik wel wat over roepen. In principe is het zo dat je een type B aardlekschakelaar achter een omvormer moet aansluiten (deze zijn heel duur en lastig te vinden), tenzij de fabrikant een 6mA verklaring heeft afgegeven. Dit komt inderdaad door hoge DC lekstromen, wat niet wordt detecteerd door een Type A aardlekschakelaar. Inmiddels hebben de meeste fabrikanten een dergelijke 6mA verklaring, en is in de installatierichtlijnen van de omvormer aangegeven wat voor type ALS en met welke norm lekstroom.

Van Growatt heb ik deze verklaring kunnen vinden.
De grijze 5x2.5 ymvk (dik genoeg?) kabel rechts van de groepenkast is de kabel vanaf de omvormer.
Kabel is dik genoeg. Alleen de grijze kabel had volgens mij via een buis in de buisinvoer geplaatst moeten worden (maar da's misschien spijkers op laag water).

In principe kan je die SEP heel eenvoudig omzetten naar de ABB installatieautomaat (component rechtsboven), de kabel is lang genoeg. Wel even de installatie spanningsloos maken door de hoofdschakelaar (HS) af te schakelen en de omvormer uit / werkschakelaar uit. Ze hebben netjes afgetakt van de linker ALS dus die staat altijd op spanning, tenzij de HS uit staat. Let op dat de polen vlnr andersom zitten in de SEP dan ABB. En dan de SEP in de prullenbak :+.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JKa
blackd schreef op zondag 4 september 2022 @ 06:59:
[...]
Als ze al liggen (in welke configuratie) begrijp ik niet zo goed wat je nog met Sunny Design wil simuleren? :)
De achterkant is vol gelegd. Ik was nog aan t denken over de voorkant van het huis. Vandaar Sunny Design.

[...]
Deze SEP RCM4 is nu geplaatst.
De aardlekbeveiliging is Type A, norm foutstroom 300mA gecombineerd met installatieautomaat van 16A maximaalstroom en afschakel karakteristiek B.

In de ABB kast heb je nu:
- Installatieautomaat B16
Afschakelkarateristiek B, tot 16A, komt dus helemaal overeen.
- Aardlekschaklaar 4P 0,3A (de rechter)
Type A, norm lekstroom 0,3A (=300mA) dus komt ook overeen.

Ik denk dat de installateur geen alamat zag en dacht hey dit ken ik niet, dat zal vast niet passen. Maar technisch komt het exact overeen.
Ik heb t hem 2x letterlijk gevraagd en gewezen op de reeds aanwezige groep en aardlek. Hij zei dat het vanuit Enie met een alamat moest omdat het buiten de rest van de kast om moest. Vond het een vreemd verhaal want met die aparte, al aanwezige, groep en aardlek is het ook los van de rest maar goed. Hij mocht het niet doen zei ie. Jonge gast, misschien wat onervaren.
[...]
Kan ik wel wat over roepen. In principe is het zo dat je een type B aardlekschakelaar achter een omvormer moet aansluiten (deze zijn heel duur en lastig te vinden), tenzij de fabrikant een 6mA verklaring heeft afgegeven. Dit komt inderdaad door hoge DC lekstromen, wat niet wordt detecteerd door een Type A aardlekschakelaar. Inmiddels hebben de meeste fabrikanten een dergelijke 6mA verklaring, en is in de installatierichtlijnen van de omvormer aangegeven wat voor type ALS en met welke norm lekstroom.

Van Growatt heb ik deze verklaring kunnen vinden.

[...]

Kabel is dik genoeg. Alleen de grijze kabel had volgens mij via een buis in de buisinvoer geplaatst moeten worden (maar da's misschien spijkers op laag water).

In principe kan je die SEP heel eenvoudig omzetten naar de ABB installatieautomaat (component rechtsboven), de kabel is lang genoeg. Wel even de installatie spanningsloos maken door de hoofdschakelaar (HS) af te schakelen en de omvormer uit / werkschakelaar uit. Ze hebben netjes afgetakt van de linker ALS dus die staat altijd op spanning, tenzij de HS uit staat. Let op dat de polen vlnr andersom zitten in de SEP dan ABB. En dan de SEP in de prullenbak :+.
Super bedankt voor je uitgebreide reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
JKa schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:57:
De achterkant is vol gelegd. Ik was nog aan t denken over de voorkant van het huis. Vandaar Sunny Design.
Helder. Als we nog ergens over kunnen meedenken, laat maar weten.
Hij zei dat het vanuit Enie met een alamat moest omdat het buiten de rest van de kast om moest.
Kan een aansprakelijkheidskwestie zijn (geen garantie op zaken die zij niet leveren, maar persoonlijk heb ik dan 100x liever een A-merk).

Of iemand die getraind is om dit werk zo te doen maar niet de kennis in huis heeft om te beoordelen of dit technisch correct is.
(Ik doe dit overigens ook uit eigen interesse, het is niet mijn vak, maar wil wel weten hoe het zit)
Super bedankt voor je uitgebreide reactie!
Graag gedaan hoor. Gaat t lukken om die SEP eruit te kieperen denk je?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Ik laat het je over 2 weken weten! Ben nu op vakantie vandaar de late reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Het systeem werkt nog altijd niet. Enexis had de boel doorgezet naar Baas BV maar die zeggen al weken dat ze waarschijnlijk volgende week voor een schouw komen en daarna een aanpassingsafspraak in kunnen plannen. Fantastisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@JKa En? Sinds wanneer werkt het? Hoe staat het met de andere kant van het dak?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
onetime schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 00:29:
@JKa En? Sinds wanneer werkt het? Hoe staat het met de andere kant van het dak?
Sinds 11 november pas doordat er problemen waren met de 3 fase meter. Alles werkt goed dus ze wekken goed op.
De voorkant van t dak heb ik niet meer gedaan. Wellicht later
Pagina: 1 2 Laatste