Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@Xander helder, dank voor je uitleg! Ik heb mijn tekst doorgestreept en jouw oplossing lijkt me inderdaad beter.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:12
blackd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:03:
@Xander helder, dank voor je uitleg! Ik heb mijn tekst doorgestreept en jouw oplossing lijkt me inderdaad beter.
Mijn voorstel is natuurlijk ook niet de meest voor de hand liggende optie, maar nu wel de simpelste. En ik zie niet zo goed waarom je allerlei toeren zou gaan uithalen om een 3e fase te realiseren als je deze toch niet kunt gebruiken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Ik zag in het electra topic voorbij komen dat mensen die 3e fase voor een ander toestel (bijv. een oven) gebruiken, dat zou nog een use case kunnen zijn, maar of dat dan helemaal NEN1010 proof is durf ik (zeker nu) niet te zeggen :+.

Mijn eigen kookplaat is 3 fasen / 11kW dat is wat meer recht-toe-recht-aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-07 22:23
Xander schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:35:
@Baldeagle Ik zou 2x bruin aansluiten op L1 en L2 (of L2 en L3, of L1 en L3, wat jij wilt) en 2x blauw aansluiten op het N-contact van de aardlekautomaat. Eventueel een aftakblokje gebruiken als je geen 2 draden in dezelfde klem kunt aansluiten. Aan de bedrading of de aansluiting bij de kookplaat hoef je dan niets aan te passen. Een 3e fasedraad voegt weinig toe als de kookplaat deze toch niet gebruikt.

[...]

Dan doe je wel iets wat volgens NEN1010 niet mag (blauwe draad gebruiken voor iets anders dan nul).
Deze optie zat ik ook al aan te denken. Maar het komt er dus op neer dat het niet uitmaakt welke combinatie je pakt van de fases?

Het word overigens nog wel een uitdaging want het perplex-stopcontact zit onder de keukenkastjes tegen de muur aan. Dus dat is lastig werken |:(

[ Voor 11% gewijzigd door Baldeagle op 24-08-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Nieuwe groepenkast gisteren binnengekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFb1MFsqRX4SZI9GHID8F55aC2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W475A1BLOxr2lJotZbrqgdK8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWVKGtxJn8Zi4w-XwacbNw08cqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xnxKYf8zaJAF5YWyOJP5EILi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Het aansluitblok van de aarde zit in de oude meterkast direct aan de "hoofdaarde" aagesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GXe7N_QxlwBM6sslBGJcpH3PRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WbM3SALTdF1ZaCaldaITfhtA.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de nieuwe meterkast zit het aansluitblok een stuk naar voren dus kan hier niet rechtstreeks op aangesloten worden. Hoe word dit volgens de gebruikelijke manier gekoppeld? Met een losse aardedraad? Zo ja, hoe dik moet deze dan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oD8Fu6bZ3AEyvwz0ReE0aCDoFqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zCj7he9VXWHMZyL3GAzqV0E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Baldeagle schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:44:
[...]

Deze optie zat ik ook al aan te denken. Maar het komt er dus op neer dat het niet uitmaakt welke combinatie je pakt van de fases?
Voor de werking van de kookplaat niet, voor de verdeling van de belasting natuurlijk wel. Sowieso iets om goed over na te denken hoe je alle groepen verdeeld. ;)
Het word overigens nog wel een uitdaging want het perplex-stopcontact zit onder de keukenkastjes tegen de muur aan. Dus dat is lastig werken |:(
Daarom stel ik je een optie voor waarbij je daar helemaal niet aan hoeft te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Baldeagle schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:54:
Het aansluitblok van de aarde zit in de oude meterkast direct aan de "hoofdaarde" aagesloten:

[Afbeelding]

Bij de nieuwe meterkast zit het aansluitblok een stuk naar voren dus kan hier niet rechtstreeks op aangesloten worden. Hoe word dit volgens de gebruikelijke manier gekoppeld? Met een losse aardedraad? Zo ja, hoe dik moet deze dan zijn?

[Afbeelding]
Waar komt die draad vandaan dan? Zit er lager in de meterkast niet nog een aardrailtje waar de aardelektrode en vereffening gas/water etc. zijn aangesloten?

Ik zou vanaf daar een extra draad naar de groepenkast aansluiten. Dit moet 6mm² zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Xander schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:58:
[...]

Voor de werking van de kookplaat niet, voor de verdeling van de belasting natuurlijk wel. Sowieso iets om goed over na te denken hoe je alle groepen verdeeld. ;)

[...]

Daarom stel ik je een optie voor waarbij je daar helemaal niet aan hoeft te komen.
Ja zo, daar moet ik inderdaad nog eens over nadenken. De oude groepen blijven eigenlijk zo goed als ongewijzigd. Straks zijn de krachtgroepen alleen maar voor de zonnepanelen en inductie.

Nu begrijp ik pas wat je bedoelt wet betreft de perilex. Ik dacht de nul zowel in de groepenkast als in het perilex stopcontact op dezelfde contact aansluiten. Maar je bedoelt alleen in de groepenkast. De brug die op afbeelding 2 staat word dan eigenijk overbodig omdat deze dan al aangesloten is samen met de andere nul. Het is dan alleen wel even opletten geblazen als er ooit een andere kookplaat inkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Xander schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:59:
[...]

Waar komt die draad vandaan dan? Zit er lager in de meterkast niet nog een aardrailtje waar de aardelektrode en vereffening gas/water etc. zijn aangesloten?

Ik zou vanaf daar een extra draad naar de groepenkast aansluiten. Dit moet 6mm² zijn.
Ja verder naar beneden zitten wat blokjes gekoppeld. Daar zou de meterkast bij op kunnen. Die je op de foto ziet gaat naar de bovenverdiepingen toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
Gisteren is er een monteur geweest met zegelrecht die de hoofdschakelaar voor mij heeft aangesloten zodat ik zelf veilig de groepenkast kon vervangen.

Vandaag heb ik de klus uitgevoerd. Het was zeer goed zelf te doen. De kookplaat heb ik nu tijdelijk op de wasmachine groep en een groep die over is. Zodra Liander geweest is kan de kookplaat op de 3 fasen groep. Toch nog even 2 klemzadels bestellen om de buizen boven de groepenkast netjes uit te lijnen.

De oude groepenkast verwijderen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjZE4LvHa0gOqmdAyJ-mEZJwyBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r1Qs3hUSqwhWi389nkSv99tg.png?f=fotoalbum_large

De nieuwe achter de hoofdschakelaar geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Fwp5QpSLjKUrOqCgruDjI2dmNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lgzQZA49mHkDIlys8z3gseJB.png?f=fotoalbum_large

Alles weer netjes aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2v4LNVT4CTn0M_VGzl8FKrO9Js=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uUQvrdWtE1Sm8xZvs5GtyJ42.png?f=fotoalbum_large

En het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qp_Vm-WV3kZchxE8DaB0ioafy4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9zUGBkg4s72y4KkZh7sOTdAy.png?f=fotoalbum_large

Nu dus wachten tot Liander de 3 fasen komt aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Puik werk @Baldeagle en ook leuk om de foto's van het werk te zien! Draden bovenin ook netjes afgewerkt (y) [/ocd] :+

[ Voor 4% gewijzigd door blackd op 13-09-2022 15:23 . Reden: Kabel!=draad ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
blackd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:16:
Puik werk @Baldeagle en ook leuk om de foto's van het werk te zien! Draden bovenin ook netjes afgewerkt (y) [/ocd] :+
Thanks. Ik krijg wel vaak te horen dat ik dingen té goed wil doen haha. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Ziet er keurig uit.

1 detail:
Baldeagle schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:39:
De kookplaat heb ik nu tijdelijk op de wasmachine groep en een groep die over is. Zodra Liander geweest is kan de kookplaat op de 3 fasen groep.
Dit mag eigenlijk niet, zonder die groepen mechanisch door te verbinden (de welbekende kookgroep).
Maar zou er persoonlijk niet te hard aan tillen voor die overbruggingstijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:33
Ik vind het ook netjes, maar dat 'oprollen' bovenin wordt afgeraden tegenwoordig toch? Ik had dat in mijn oude kast ook, maar heb dat in de nieuwe kast niet meer gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
timberleek schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:46:
Ziet er keurig uit.

1 detail:

[...]

Dit mag eigenlijk niet, zonder die groepen mechanisch door te verbinden (de welbekende kookgroep).
Maar zou er persoonlijk niet te hard aan tillen voor die overbruggingstijd.
Weet ik. ;)
kieskes schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:52:
Ik vind het ook netjes, maar dat 'oprollen' bovenin wordt afgeraden tegenwoordig toch? Ik had dat in mijn oude kast ook, maar heb dat in de nieuwe kast niet meer gedaan.
Geen idee eigenlijk... Is in de oude groepenkast ook 36 jaar goed gegaan. Ook jammer als je ooit nieuwe draden moet trekken mochten ze later te kort blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Vandaag 2 partijen langs geweest om een definitieve offerte te kunnen geven voor de zonnepanelen.

Ik ben met de partij waarmee ik (waarschijnlijk) verder ga overeengekomen dat ik zelf de kabel naar de zolder leg, een werkschakelaar plaats en aansluit in de groepenkast. Hiermee kunnen ze een flinke korting geven omdat ze geen elektricien hoeven in te schakelen.

[ Voor 52% gewijzigd door Baldeagle op 15-12-2022 21:40 ]

Pagina: 1 2 Laatste