Elektriciteit aansluiting Wijzigen naar 3x25 Ampère?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sem04
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-07-2022
Goedeavond iedereen,

We zijn bezig met ons huis verbouwen. We willen in de nabije toekomst zonnepanelen installeren, en alle slaapkamers (4) voorzien van een airco unit. 1 slaapkamer heeft al een airco, dus in totaal 5. Ook gaan we over naar inductie (voorheen gas). Dit zorgt uiteraard voor een grotere belasting op onze hoofdaansluiting.

Wat ik mij nu afvraag is of onze hoofdaansluiting wel geschikt is voor al deze apparatuur bij elkaar. We hebben nu een aansluiting van 1x40 Ampère. Is dit voldoende? Of is het verstandiger deze te vergroten naar bijv 3x25A? De groepenkast moet sowieso vervangen worden, vanwege het toegenomen aantal groepen.

Alvast bedankt :)

-Sem

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:12
https://www.mijnaansluiting.nl/home

Dan kan je het aanvragen. Vaak ligt er al tot de hoofdaansluiting 3 aders. Anders even met je netbeheerder bellen.

5 airco's is niet zo spannend. Inductie kan vaak net met een koopgroep, maar mocht je alles tegelijk aan hebben staan dan is 1x40A wellicht wat krap: inductie koken heb je zo'n 4.5 tot 7.2kW voor nodig. Airco's kunnen 1 tot 1.5kW per stuk trekken volgas. Dan heb je geen ruimte meer voor ook nog een waterkoker of magnetron want je kan uit 1x40A maximaal 9.2kW trekken.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 02-07-2022 23:37 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-05 18:15
Beter toekomstvaste oplossing kiezen, 3 fase.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Als je meterkast nog vervangen moet worden zou ik het zeker doen. Meteen alles inrichten voor 3F. Het is inderdaad best voor de hand liggend zoals @LED-Maniak zegt, dat je tegen een plafond gaat aanlopen met 1x 40A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

3 x25 aanvragen en meteen 2 groepenkast van 2 x12 modules breed plaatsen, ben je op alles voorbereid voor de toekomst, of er een drieaderige kabel ligt is het probleem van de netbeheerder.

[ Voor 23% gewijzigd door klump4u op 03-07-2022 08:57 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:50
klump4u schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:56:
of er een drieaderige kabel ligt is het probleem van de netbeheerder.
Dat kan anders aardig wat geld kosten hoor. In ieder geval bij Stedin:

”Indien de aansluitkabel voor elektriciteit vervangen dient te worden zijn de kosten maximaal € 1.290,63 incl. btw”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hm. Ik heb dan Enexis als netwerkbeheerder. Toen ik belde zei de dame dat indien de kabel geupgrade zou moeten worden, dat geen extra kosten met zich meebracht, maar wel heel veel langer zou duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

remmuz schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:08:
[...]

Dat kan anders aardig wat geeld kosten hoor. In ieder geval bij Stedin:

”Indien de aansluitkabel voor elektriciteit vervangen dient te worden zijn de kosten maximaal € 1.290,63 incl. btw”
Bij Enexis in ieder geval niet, ik heb paar jaar geleden via mijn aansluiting 3-fase aangevraagd en het tarief van ongeveer €250,- betaald, tijdens de schouw bleek dat er maar een kabel binnenkwam via de buren en dat ze ieder huis op een eigen aansluiting willen hebben, graaf en bestrating kosten waren voor de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-05 10:39

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Wij hebben Liander en heb 2 jaar geleden ook een upgrade gehad van 1x25 naar 3x25. De 3 fase lag er al, alleen niet aangesloten op de meter. Dit was geheel kosteloos. Misschien kwam dit ook mede omdat mijn oude meter vervangen moest worden, en ik de aders al voor ze had voorbereid.

Als ik bijvoorbeeld 3x40 had gewild moest ik wel flink bijbetalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Luchtbakker op 03-07-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Luchtbakker schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:18:
Wij hebben Liander en heb 2 jaar geleden ook een upgrade gehad van 1x25 naar 3x25. De 3 fase lag er al, alleen niet aangesloten op de meter. Dit was geheel kosteloos. Misschien kwam dit ook mede omdat mijn oude meter vervangen moest worden, en ik de aders al voor ze had voorbereid.

Als ik bijvoorbeeld 3x40 had gewild moest ik wel flink bijbetalen.
Waarom voor 3x40 wel bijbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

klump4u schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:21:
[...]

Waarom voor 3x40 wel bijbetalen?
Heeft met leveringskosten te maken. Het verzwaren moeten ze dan doen in de wijkcentrale (kost tijd en geld), en tegelijk betaal je dacht ik meer voor je leveringsbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-05 06:57
Let wel dat je eerst de groepenkast moet laten vervangen. De installateur plaats een brug op de hoofdschakelaar. Deze wordt dan door de netbeheerder verwijderd na de aanpassing naar driefasenaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Luchtbakker schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:24:
[...]

Heeft met leveringskosten te maken. Het verzwaren moeten ze dan doen in de wijkcentrale (kost tijd en geld), en tegelijk betaal je dacht ik meer voor je leveringsbelasting.
Wat moeten ze dan in de wijkcentrale veranderen? Is toch gewoon dezelfde kabel als waar je buren opzitten?
Vastrecht(leveringskosten) zijn duurder inderdaad maar dat heeft niks met het aanvragen van een verzwaring te maken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

55martin schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:26:
Let wel dat je eerst de groepenkast moet laten vervangen. De installateur plaats een brug op de hoofdschakelaar. Deze wordt dan door de netbeheerder verwijderd na de aanpassing naar driefasenaansluiting.
Je hoeft alleen maar een 3-fase hoofdschakelaar te hebben op het moment van verzwaren, kast mag daarna ook worden omgebouwd maar het is inderdaad beter om meteen alles in één keer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Op zich is een airco niet direct iets waarvoor je naar 3 fase moet, die blazen bijvoorbeeld in de zomer, wanneer je met die zonnepanelen toch al stroom opwekt.
Maar als daarvoor extra groepen nodig zijn, kun je het natuurlijk meteen meepakken.
Je kunt nu alvast een 3 fase groepenkast plaatsen, en daarna de wijziging van de netbeheerder laten doen. (Sowieso is dat de volgorde, want als ze 3 fase aansluiten moet er wel een 4 polige hoofdschakelaar aanwezig zijn)

Hier bijvoorbeeld geen 3 fase, wel 3 aardlekschakelaars waarop de groepen verdeeld zijn. Bij eventuele upgrade hoef ik alleen de hoofdschakelaar te vervangen en wat draad van aardlek naar hoofdschakelaar.

[ Voor 18% gewijzigd door _ferry_ op 03-07-2022 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

klump4u schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:32:
[...]

Wat moeten ze dan in de wijkcentrale veranderen? Is toch gewoon dezelfde kabel als waar je buren opzitten?
Vastrecht(leveringskosten) zijn duurder inderdaad maar dat heeft niks met het aanvragen van een verzwaring te maken toch?
Nee, iedere woning heeft hier standaard 25 ampère. Als jij als enige 40 ampère wilt moet er echt iets aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Luchtbakker schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:39:
[...]

Nee, iedere woning heeft hier standaard 25 ampère. Als jij als enige 40 ampère wilt moet er echt iets aangepast worden.
Dus jullie hebben allemaal 1x25a of 3x25a?
Niemand die1x35 of 40a heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ik heb 3x35, kan zelfs nog verhoogd worden naar 3x80. Zit met bijna privekabel op een 10kV station, de spoorwegovergang zit er ook nog op.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Luchtbakker schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:39:
[...]

Nope, alleen de zekeringen worden vervangen.

Tot 3x80A verandert er niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Sethro schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:05:
[...]

Dat kan je zo niet stellen, is helemaal afhankelijk van de dikte van de kabels in de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Sethro schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:05:
[...]

Ik denk dat het afhangt van hoe oud je woning is en wat voor kabels er gelegd zijn.
Mij is verteld dat tot 3x40 maximaal mogelijk was. Maar ik zit ook in een jaren 60 woning.
Mijn vorige (huur)woning was toen uit 2013 en daar zat standaard 3x45, waar vermoedelijk wel de mogelijkheid van 3x80 bestaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Maar goed, even terug komen op TS zijn vraag. 3x25 amp is echt genoeg voor vrijwel alles wat je wilt doen. Ikzelf heb een warmtepomp, zonnepanelen, droger, wasmachine en inductie en dat kan allemaal makkelijk met 3x25. Kwestie van je groepen goed balanceren, en niet alles op 1 of 2 L hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
ds23man schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:11:
[...]

Dat kan je zo niet stellen, is helemaal afhankelijk van de dikte van de kabels in de grond.
Daar zijn gewoon standaarden voor. In verleden zijn er lokaal wel is andere keuzes gemaakt. Maar dat zijn dan uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Sethro schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:35:
[...]

Daar zijn gewoon standaarden voor. In verleden zijn er lokaal wel is andere keuzes gemaakt. Maar dat zijn dan uitzonderingen.
Je bent veel te rooskleurig, het woningbestand in Nederland is behoorlijk oud en daarmee de netwerken in de grond. Vroeger werd er gerekend met een lage gelijktijdigheid wat betreft gebruik. Daardoor zijn er op veel plekken de LS netten inmiddels onderbemeten. Als ik in een straat woon waar de kabel ooit eens is aangelegd met een gelijktijdigheid van 1kW per woning kan ik op mijn kop gaan staan en dubbeltjes poepen, maar zal de kans vrij klein zijn dat ik een aansluiting van 3x35A kan krijgen. Laat staan 3x80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-04 18:55
ds23man schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:54:
[...]

Je bent veel te rooskleurig, het woningbestand in Nederland is behoorlijk oud en daarmee de netwerken in de grond. Vroeger werd er gerekend met een lage gelijktijdigheid wat betreft gebruik. Daardoor zijn er op veel plekken de LS netten inmiddels onderbemeten. Als ik in een straat woon waar de kabel ooit eens is aangelegd met een gelijktijdigheid van 1kW per woning kan ik op mijn kop gaan staan en dubbeltjes poepen, maar zal de kans vrij klein zijn dat ik een aansluiting van 3x35A kan krijgen. Laat staan 3x80.
Bij Enexis is het zo dat je altijd een aansluiting van 3x25, 1x40, 3x63 of 3x80 ampère zal krijgen, nieuw of een verzwaring. Het enige is dat je niet aangesloten kan worden voordat de zekering, hoofdkabel of netstation verzwaard is...en dat kan tegenwoordig in de tientallen weken lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 23:01
De gemiddelde doorlooptijd, zonder maatwerk, ligt momenteel al op 16 weken bij Enexis (reg Zwolle).

[ Voor 7% gewijzigd door linkforsoad op 03-07-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Uiteindelijk zal je een verzwaring krijgen, maar het is niet zo dat het even de hoofdzekeringen vervangen is.

Voorbeeld: straat die in de zeventiger jaren is aangelegd met een gelijktijdigheid van 0,2. Afgelopen jaren zijn de aansluitingen in een aantal woningen al verzwaard en wordt er inmiddels gerekend met een gelijktijdigheid van 0,4. Ergo de kabel in de straat moet eruit. Dan ga je dus het traject van engineering in en een vergunningstraject bij de gemeente. Ben je zo een jaar verder. En dan heb je nog een addertje onder het gras: de netbeheerder betaald maar een beperkt aantal meters naar je aansluiting vanaf de hoofdkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:24
Vraag verzwaring tijdig aan, ik zit dan Enexis gebied.
Verzwaring van 1x25A naar 3x25A in enexis gebied is €268,34

Ik weet niet wat de doorlooptijd is, die verschillen zelfs per regio binnen Enexis gebied, maar een technisch medewerker afd. realisatie aansluitingen van Enexis noemde mij wel erg optimisch, afgelopen week toen ik zei te verwachten voor de winter wel mijn accu's te kunnen laden vanaf het net.

HAK moet vervangen worden ivm dat daarin asbest verwerkt is, die heeft nog het logo van een energiebedrijf dat al 100 jaar niet meer bestaat, is wel 3 fase maar worden geen 3 smeltzekeringen meer ingedraaid,
De LS-kabel VGPLK is minimaal 62 jaar of ouder met hoog risico op interne kortsluiting (monteur hebben hard hoofd om HAK kunnen vervangen zonder interne kortsluiting in de LS-kabel) en tot nu toe niet gevonden waar de LS-kabel de woning verlaat als ook dat ik voor zover kan nagaan enigste aansluiting ben op de afzekering in de transformatorhuis. Ze hebben voldoende 1fase materiaal, maar een groot gebrek aan 3 fase spullen.

Toen ik begin juni plots het traject in ging werd me nog vertelt dat de verwachte doorlooptijd 5 weken zou zijn door klantenservice, de status van LS-kabel en HAK was toen al bekend :X

[ Voor 0% gewijzigd door Domba op 03-07-2022 12:54 . Reden: foutje in type LS-kabel ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Pagina: 1