Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 10 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
Waah schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:53:
[...]

5,5-7kWh versus 1,5-2kWh is toch wel een serieus meerverbruik (procentueel dan). :o
Ik was wat onduidelij zie ik. Die 1,5-2kWh is om de boel weer op temperatuur te krijgen (in 1-2 uur). Dus die opwarmtijd staat ie volle bak te werken en te blazen. Dus ik heb liever dat ik die 1,5-2kWh snachts gebruik en daarmee de boel op temperatuur houdt incl. hal als bijvangst.
Frag1le schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:57:
[...]

Wat meet de binnenunit als je setpoint 20 is?

---

Huidige setpoint hier is 18,5 en de binnenunit meet 20,5~21 wat dus setpoint + offset is.
De huiskamer is nu gemiddeld 19,5 (gemiddelde van 2 meetpunten)
21,7 - 22 geloof ik

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Houd het hier bij MHI ervaringen :)
Generieke Home Assistant praat is verhuisd naar Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 15-11-2023 09:06 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
@KoningPaulus Dat 24 uur draaien scheelt hier serieus veel energie! Van ongeveer 10 kwh per dag zit ik nu rond de 6 kwh per dag. Das gewoon bijna de helft! Ik ga nu van 20 graden op 3D auto overdag naar 19 graden 3D auto in de nacht.

[ Voor 19% gewijzigd door Chatslet op 15-11-2023 22:50 ]

• Tazzmann
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-09 17:20
Vanochtend meldde de smart m-air een firmware update voor de SRK50ZS-WF. Kent iemand de release notes en/of ervaring met de update?

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:57
Tazzmann schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:01:
Vanochtend meldde de smart m-air een firmware update voor de SRK50ZS-WF. Kent iemand de release notes en/of ervaring met de update?
Dat is enkel een update voor de WiFi controller:
Als de firmware van uw draadloze LAN-interface niet up-to-date is, wordt er een uitroepteken weergegeven op het scherm Lijst van airconditioners.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:20

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik heb een MHI SCM ZS50 multisplit (3) van alweer een jaartje of 6? oud. Deze is destijds geleverd met 3 x remote control voor de binnenunits. Ik gebruik hiervoor Airconwithme om dit te bedienen. Nou zie ik veel gebruikers hier de Smart M-Air app gebruiken. Kan ik deze ook gebruiken of is dit puur voor de nieuwere units?

Ik heb nl nog nooit enige fw update voor mijn remote controls gezien met Airconwithme.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
TTLCrazy schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:09:
Ik heb een MHI SCM ZS50 multisplit (3) van alweer een jaartje of 6? oud. Deze is destijds geleverd met 3 x remote control voor de binnenunits. Ik gebruik hiervoor Airconwithme om dit te bedienen. Nou zie ik veel gebruikers hier de Smart M-Air app gebruiken. Kan ik deze ook gebruiken of is dit puur voor de nieuwere units?
Zonder je huidige wifi modules te vervangen voor de WF-RAC, gaat de Smart M-Air niet werken.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
Chatslet schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:49:
@KoningPaulus Dat 24 uur draaien scheelt hier serieus veel energie! Van ongeveer 10 kwh per dag zit ik nu rond de 6 kwh per dag. Das gewoon bijna de helft! Ik ga nu van 20 graden op 3D auto overdag naar 19 graden 3D auto in de nacht.
Top, houden zo :)
GermanPivo schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:04:
[...]

Dat is enkel een update voor de WiFi controller:
Als de firmware van uw draadloze LAN-interface niet up-to-date is, wordt er een uitroepteken weergegeven op het scherm Lijst van airconditioners.
Hier ook de updates binnen. Wie gaat als eerste? :+ Las bij Daikin dat er nogal wat problemen waren met de laatste update.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-09 10:01
KoningPaulus schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:35:
[...]

Top, houden zo :)

[...]

Hier ook de updates binnen. Wie gaat als eerste? :+ Las bij Daikin dat er nogal wat problemen waren met de laatste update.
Heb vanmorgen beide airco's ge-update, werkt gewoon nog:)

20xLongi 410Wp, IQ7+

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 22:26
JMSL2022 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:38:
[...]
Heb vanmorgen beide airco's ge-update, werkt gewoon nog:)
Werkt de Home Assistant integratie van https://github.com/jeatheak/Mitsubishi-WF-RAC-Integration ook nog goed, of gebruik je die niet?

Ik ga eerst maar eens op zoek naar de releasenotes voor ik de update installeer... :)

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-09 10:01
gAzu schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:47:
[...]

Werkt de Home Assistant integratie van https://github.com/jeatheak/Mitsubishi-WF-RAC-Integration ook nog goed, of gebruik je die niet?

Ik ga eerst maar eens op zoek naar de releasenotes voor ik de update installeer... :)
Die gebruik ik niet, ik heb ook al lopen zoeken naar release notes maar die heb ik nog niet kunnen vinden.

20xLongi 410Wp, IQ7+

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 11:15
gAzu schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:47:
[...]

Dit is voor het eerst sinds november vorig jaar dat ik een firmware update zie via de Smart M-Air app, zo ook ik de WF-RAC integratie gebruik wacht ik nog even met updaten.

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:45
Tazzmann schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:01:
Wellicht hiermee iets te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6JLNY-ri7oMGabTYRMEhTEsanfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuljednBduEjLtugKEPg39JR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:48
Vandaag ook toevallig een nieuwe versie van de Smart M-Air app in de iOS appstore.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6lDwbtp4qM-R8FqSyG4sOgO3QU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ed4ldeclEo4D1R5hBjZeORhV.png?f=user_large

• glas86
Rsport40 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:35:
Vandaag ook toevallig een nieuwe versie van de Smart M-Air app in de iOS appstore.

[Afbeelding]
Klopt voor Android ook, "minor corrections".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
Ze kunnen beter de ECO mode of de cleaning mode etc beschikbaar maken in de App. Als ik de slaapkamers op 16 wilt houden in de nacht, dan moet ik met de afstandsbedieningen door het huis heen lopen om dit elke dag in te stellen op elke unit. i.p.v. dit soort rommel als Google voice service te implementeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• glas86
Rsport40 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:58:
[...]

Ze kunnen beter de ECO mode of de cleaning mode etc beschikbaar maken in de App. Als ik de slaapkamers op 16 wilt houden in de nacht, dan moet ik met de afstandsbedieningen door het huis heen lopen om dit elke dag in te stellen op elke unit. i.p.v. dit soort rommel als Google voice service te implementeren.
Klopt er zit nog veel potentie in de app, maar blijkbaar heeft dat weinig prio bij MHI. Ben toch nog steeds nieuwsgierig naar de verbeteringen/veranderingen in de firmware update voor de wifi modules die ik vandaag geïnstalleerd heb. Maar kan er helemaal niets over vinden.

• renzo4000
  • Laatst online: 15:53
Als ik de firmware wil updaten gebeurt er niks? Ik heb uiteraard de ac uitgezet maar je krijgt geen terugkoppeling, noch in de app noch op de unit(indicator lampje oid). Iemand hem al geïnstalleerd?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Rsport40
renzo4000 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:38:
Als ik de firmware wil updaten gebeurt er niks? Ik heb uiteraard de ac uitgezet maar je krijgt geen terugkoppeling, noch in de app noch op de unit(indicator lampje oid). Iemand hem al geïnstalleerd?
Als de Firmware-update knop weg is en er staat een versienummer, dan is hij geïnstalleerd.

Als ik hem start krijg ik gelijk deze melding: (Ik ben gewoon thuis op het LAN, en alle airco's staan uit. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EngpluG_VI8tjeopAeEhOoAj73c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QKK2amK4zM2k2MauFkqxOZmr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Rsport40 op 16-11-2023 17:52 ]

• peptalk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:19
renzo4000 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:38:
App afsluiten(Op Android heb ik hem uit de drawer geswipet/waaier geveegd) en daarna de app opnieuw gestart en toen kon ik hem weer bedienen en dit alles binnen 2 minuten.

• renzo4000
  • Laatst online: 15:53
Oh verhip... hij is bijgewerkt! Usability staat niet hoog in het vaandel bij MHI ;)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 15:28
Vraagje, is onderstaand gedrag wat jullie bedoelen met pendelen? Onderste betreft meting van zojuist.

Daarnaast nog ander gek issue, als ik de setpoint via HA wijzig gaat ie naar een tijdje gewoon terug naar meestal 23 (heb er dan natuurlijk in tussentijd niet met Ab aangezeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FB8qAedE9wLn7hAbkOoLcuQCYCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gBf5kNQUqzohWbt5WYlTXINp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlgh81UxIL3LZQF1tAlvQW8isaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q7ZxOVnlJIrx7mNPCLJyxY1M.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Revaes op 16-11-2023 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
Rsport40 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:58:
[...]

Je kunt de in de Smart M-Air app de 'vacant property mode' gebruiken en dan lager dan 18 instellen.

Maar Eco Operation, Silent Operating Mode beschikbaar maken in de app zou mooi zijn, maar dan ook gelijk dat ze te schedulen vallen.

Vreemde is dat de app ook functionaliteit (onder opties) heeft die met de remote niet is in te stellen, zover ik me herinner, zoals de 'home leave mode' die ook daadwerkelijk functioneert als een vakantiemodus van een CV, en die vervolgens lagere temperaturen dan setpoint 18 ondersteunt in heating mode.

• Tazzmann
Frag1le schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:41:
[...]

Je kunt de in de Smart M-Air app de 'vacant property mode' gebruiken en dan lager dan 18 instellen.

Maar Eco Operation, Silent Operating Mode beschikbaar maken in de app zou mooi zijn, maar dan ook gelijk dat ze te schedulen vallen.

Vreemde is dat de app ook functionaliteit (onder opties) heeft die met de remote niet is in te stellen, zover ik me herinner, zoals de 'home leave mode' die ook daadwerkelijk functioneert als een vakantiemodus van een CV, en die vervolgens lagere temperaturen dan setpoint 18 ondersteunt in heating mode.
Wat een goede tip. Je kunt inderdaad via vacant property een temperatuur instellen onder de 18 graden. Helaas werkt dat niet in het schedule, zodat je in de nacht de vacant property instelt met een temp van 16 graden en in de ochtend weer van vacant property afhaalt en op 20 graden zet.

[ Voor 15% gewijzigd door Tazzmann op 16-11-2023 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
Frag1le schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:41:
[...]

Dat is top. Dit wist ik niet. Ik meende altijd te lezen dat deze dan 10 graden zou aanhouden, maar dat is blijkbaar de "Night setback" op de afstandsbediening.

Even opgezocht in de Smart M-Air handleiding en inderdaad kun je het zelf instellen. Erg bedankt. Denk dat weinig mensen dit weten en de ECO modus gebruiken om een -2.5 graden te kunnen instellen.

Deze optie "Leegstaand pand mode" is trouwens wel beschikbaar voor mijn ZS units op de slaapkamers, maar voor de ZSX in de woonkamer is deze optie er niet in de App. :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8Ci45xq3llCcyUYNWq8YzcS47c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gpY98mYFfEv1e9ngKvzWbKRB.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Rsport40 op 16-11-2023 21:16 ]

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:31
@Rsport40

Mijn ZSXen hebben wel een toggle voor leegstaand pand modus in M-air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Rsport40 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:09:
[...]

Dat is top. Dit wist ik niet. Ik meende altijd te lezen dat deze dan 10 graden zou aanhouden, maar dat is blijkbaar de "Night setback" op de afstandsbediening.

Even opgezocht in de Smart M-Air handleiding en inderdaad kun je het zelf instellen. Erg bedankt. Denk dat weinig mensen dit weten en de ECO modus gebruiken om een -2.5 graden te kunnen instellen.

Deze optie "Leegstaand pand mode" is trouwens wel beschikbaar voor mijn ZS units op de slaapkamers, maar voor de ZSX in de woonkamer is deze optie er niet in de App. :'(

[Afbeelding]
Ik heb een ZS-W en die heeft de optie leegstaand pand mode niet in de app, maar mijn ZS-WF weer wel :-)

Het lijkt er wel op dat na de firmware update voor de Wi-Fi modules de Smart M Air app beter reageert. Deze moest ik voorheen nog weleens afsluiten en opnieuw starten. Maar dat heb ik nu niet meer gehad. Kan natuurlijk ook een toevallige samenloop van omstandigheden zijn :-)

[ Voor 13% gewijzigd door glas86 op 17-11-2023 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
RudolfR schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:41:
@Rsport40

Mijn ZSXen hebben wel een toggle voor leegstaand pand modus in M-air.
glas86 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:14:
[...]

Ik heb een ZS-W en die heeft de optie leegstaand pand mode niet in de app, maar mijn ZS-WF weer wel :-)
Het lijkt er dus op dat er verschillende types bestaan tussen de ZS'en en ZSX'en (oude en nieuwe modellen?). Ik zou de ZSX in de woonkamer dan alleen op ECO kunnen zetten zodat hij het bij vorst 's nachts op 15 graden blijft.

[ Voor 19% gewijzigd door Rsport40 op 17-11-2023 10:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:03

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

[...]

Het lijkt er wel op dat na de firmware update voor de Wi-Fi modules de Smart M Air app beter reageert. Deze moest ik voorheen nog weleens afsluiten en opnieuw starten. Maar dat heb ik nu niet meer gehad. Kan natuurlijk ook een toevallige samenloop van omstandigheden zijn :-)
Ah das jammer, hoopte eigenlijk dat iemand dit ging sniffen zodat het ook in MHI-AC-CTRL gebouwd kon worden. Ik mis echt een <18 stand (en ja dat kan je emuleren door een hogere temp door te sturen via MQTT I know)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
[...]

Ik meende dat de WiFi-module het enige verschil was tussen deze twee modellen, zou er dan verschil zitten in de optionele WiFi-module van de W en de meegeleverde WiFi-module van de WF? Ik snap dat je het mogelijk teveel gedoe vindt, maar ik zou erg benieuwd zijn wat er gebeurt als je die modules om zou wisselen :9 Of die optie dan wellicht voor de W verschijnt en voor de WF verdwijnt (of dat er tóch verschil in de binnenunits zit).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
MiBe schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:15:
[...]

Ik meende dat de WiFi-module het enige verschil was tussen deze twee modellen, zou er dan verschil zitten in de optionele WiFi-module van de W en de meegeleverde WiFi-module van de WF? Ik snap dat je het mogelijk teveel gedoe vindt, maar ik zou erg benieuwd zijn wat er gebeurt als je die modules om zou wisselen :9 Of die optie dan wellicht voor de W verschijnt en voor de WF verdwijnt (of dat er tóch verschil in de binnenunits zit).
Mijn ZS-W heeft de Wi-Fi module WF-RAC bovenop de binnenunit liggen. Wat er in mijn ZS-WF kwa wi-fi zit dat weet ik niet. Deze module zit ingebouwd. Voor zover ik weet zou er inderdaad verder geen verschil mogen zijn behalve esthetisch gezien dat het MHI logo niet meer zo groot op de klep staat maar nu klein linksonder staat. Ik heb helaas twee linker handen op dit gebied. Dus ombouwen/testen daar begin ik niet aan :-).

[ Voor 10% gewijzigd door glas86 op 17-11-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Het ligt niet aan de WiFi WF-RAC modules want ik heb 3 dezelfde geplaatst. Het heeft blijkbaar met het "bouwjaar" van de binnenunit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Rsport40 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:15:
Het ligt niet aan de WiFi WF-RAC modules want ik heb 3 dezelfde geplaatst. Het heeft blijkbaar met het "bouwjaar" van de binnenunit te maken.
Je ZSX is dus ouder dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Dat weet ik niet, maar hierboven in het topic heeft iemand ook een ZSX waarbij de optie wel beschikbaar is.
Ook iemand hierboven in het topic met een ZS die de optie niet heeft, maar ik weer wel op twee ZS units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Rsport40 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:15:
Dat zou best eens kunnen, mijn ZS-W is in 2022 geïnstalleerd met een losse wifi module en mijn ZS-WF met ingebouwde WiFi pas dit jaar. Nu snap ik dat datum installatie iets anders is dan het bouwjaar. Kun je dat nog ergens achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
Tomba schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:11:
[...]
Ah das jammer, hoopte eigenlijk dat iemand dit ging sniffen zodat het ook in MHI-AC-CTRL gebouwd kon worden. Ik mis echt een <18 stand (en ja dat kan je emuleren door een hogere temp door te sturen via MQTT I know)
Met de https://github.com/jeatheak/Mitsubishi-WF-RAC-Integration integratie in Home Assistant kan ik vanaf 16 graden en hoger instellen voor verwarmen in stapjes van een halve graad.
Er is ook een HA app voor op je telefoon waarin je een aircopagina kan maken.
Met 2 weg authenticatie aangezet en portforwarding op je internetrouter kan je je HA ook via internet beschikbaar maken voor bediening van buiten je wifibereik.
Het is even een werkje, maar dan kan je wél 16 instellen vanaf je vakantieplek :P

Ik heb 1 SRK20ZS-WF bouwjaar 2023 en 2 SRK25ZS-WF bouwjaar 2022, alle drie op een SCM50ZS-W aangesloten. Alle hebben ze af fabriek de wifimodule al ingebouwd.

Ik heb gister 1 zo'n module even opengemaakt en daar zit zo te zien hetzelfde bordje in als in de oudere, externe wifimodules. De 3 drukschakelaars zitten er ook nog op, al kan je die niet meer van buitenaf bedienen.
( Ik was er toch in de buurt omdat ik de luchtinlaattemperatuurvoeler buiten de units heb gebracht om eens te kijken wat dat doet met het gedrag bij verwarmen :) )

@glas86 bouwjaar staat op het typeplaatje (sticker) aan de zijkant van mijn binnenunits. Maar die zullen er bij de meesten niet meer op zitten denk ik O-)

[ Voor 5% gewijzigd door gAzu op 17-11-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Rsport40 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:29:
[...]

Dat weet ik niet, maar hierboven in het topic heeft iemand ook een ZSX waarbij de optie wel beschikbaar is.
Ook iemand hierboven in het topic met een ZS die de optie niet heeft, maar ik weer wel op twee ZS units.
Dan ga je haast denken dat het een firmware dingetje is. Ik heb 3x ZSX, 2 van 1,5 jaar oud en 1 net geplaatst. Zou erg graag 16.0 in kunnen stellen voor de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:51
Tazzmann schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:37:
[...]

Dank,ga ik ook eens proberen ipv uit in de nacht. Wat is het voordeel om in de nacht de hoogste fan stand te gebruiken en niet auto?
@Tazzmann
Heb je inmiddels 24/7 verwarmen al getest ?
Tot op heden verwarmde ik ook altijd van 7u tot 21u30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:24
Wat hier gezegd wordt over dat de hoogste fanstand zuiniger in gebruik is dan de 2e stand klinkt voor mij tegenstrijdig met de gebruiksaanwijzing. Daarin wordt gezegd dat de 1e fanstand de stilste is en de 2e de zuinigste.

Daarnaast, is het niet zo dat alle fanstanden terugmoduleren naar een lage stand wanneer de gewenste temperatuur (bijna) is bereikt? Op welke manier zou hoge fanstand dan zuiniger zijn dan de automatische stand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
@Sjamo De allerhoogste fanstand moduleert niet terug naar een lagere stand.

In de praktijk is het wel mijn ervaring en ook die van Frag1le in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic" dat de hoogste fanstand zuiniger is.

[ Voor 52% gewijzigd door GermanPivo op 17-11-2023 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

gAzu schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:38:
[...]

Met de https://github.com/jeatheak/Mitsubishi-WF-RAC-Integration integratie in Home Assistant kan ik vanaf 16 graden en hoger instellen voor verwarmen in stapjes van een halve graad.
Met 2 weg authenticatie aangezet en portforwarding op je internetrouter kan je je HA ook via internet beschikbaar maken voor bediening van buiten je wifibereik.
Het is even een werkje, maar dan kan je wél 16 instellen vanaf je vakantieplek :P

Ik heb 1 SRK20ZS-WF bouwjaar 2023 en 2 SRK25ZS-WF bouwjaar 2022, alle drie op een SCM50ZS-W aangesloten. Alle hebben ze af fabriek de wifimodule al ingebouwd.

Ik heb gister 1 zo'n module even opengemaakt en daar zit zo te zien hetzelfde bordje in als in de oudere, externe wifimodules. De 3 drukschakelaars zitten er ook nog op, al kan je die niet meer van buitenaf bedienen.
( Ik was er toch in de buurt omdat ik de luchtinlaattemperatuurvoeler buiten de units heb gebracht om eens te kijken wat dat doet met het gedrag bij verwarmen :) )
[...]
Ik heb geen WF-RAC, wil geen enkele cloud afhankelijkheid dus in alle 3 de MHI's zit een MHI-AC-CTRL.
En ik weet niet wat jij in je Home Assistant hebt zitten maar ik zou iedereen afraden domotica rechtstreeks aan internet te verbinden. Daar hebben ze VPN's voor uitgevonden ;) Kan ik ook prima vanaf overal mijn huis monitoren en bedienen (al is dat laatste liever niet want het is Home Automation niet Home Handwerk wat mij betreft ;) )
[...]

@glas86 bouwjaar staat op het typeplaatje (sticker) aan de zijkant van mijn binnenunits. Maar die zullen er bij de meesten niet meer op zitten denk ik O-)
Even direct gecheckt. 1,5 jaar geleden geinstalleerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4q0KDkDK0EKsd2464We_pTOkkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vge2hXHinrYXebVoqpTgMi9t.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z95mAD37GXZ3_AYSCHXj9-dFKvY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W845wgcCu6556pUdF15Nec5O.jpg?f=user_large
En deze is een 2 weken geleden geplaatst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThBgaUMjT0GABoAr21LZ15DO_vk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FWwWqqAydAMGJrsTgjjWx8C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
GermanPivo schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:54:

In de praktijk is het wel mijn ervaring en ook die van Frag1le in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic" dat de hoogste fanstand zuiniger is.
Ok, dan zal ik deze tabel verkeerd geïnterpreteerd hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRmfc7Wgv3EGvlhfCXnIz5371Ck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1UHwwDy1l0ycRj0ooF4JL64t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
Sjamo schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:07:
[...]

Ok, dan zal ik deze tabel verkeerd geïnterpreteerd hebben.

[Afbeelding]
Ah, die heb ik ooit ook verkeerd geïnterpreteerd. :) Dat is het bereik van de compressorsnelheid bij een bepaalde fanstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
Tomba schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:49:
[...]

Dan ga je haast denken dat het een firmware dingetje is. Ik heb 3x ZSX, 2 van 1,5 jaar oud en 1 net geplaatst. Zou erg graag 16.0 in kunnen stellen voor de nacht.
Je zou dan de ECO kunnen gebruiken via de afstandbediening zodat de unit het in de nacht op 15 graden zet.
glas86 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:37:
[...]

Dat zou best eens kunnen, mijn ZS-W is in 2022 geïnstalleerd met een losse wifi module en mijn ZS-WF met ingebouwde WiFi pas dit jaar. Nu snap ik dat datum installatie iets anders is dan het bouwjaar. Kun je dat nog ergens achterhalen?
Inderdaad te zien aan de zijkant van de units. De Zwarte ZSX is dus inderdaad wat ouder en heeft de "Leegstaand pand mode" niet.

De 2 witte ZS zijn uit 2022 en die hebben wel de "Leegstaand pand mode" optie in de M-Air app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHP0a_TZr746b5wRczIvMVpxvpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYITXZ1sjiYaqeeJ2mU12rAc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpC3EIeByyIwhYIw7cE40kfLcls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hbcCQjfSqx26s6bqrDq1qbYC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 210% gewijzigd door Rsport40 op 17-11-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27

Zie je dat ook bij je multisplits? Want het eerste wat ik zie als ik de fanstand omhoog knal is dat het verbruik mee omhoog knalt, terwijl hij op auto rustig doorpruttelt.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
MiBe schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:40:
[...]

Zie je dat ook bij je multisplits? Want het eerste wat ik zie als ik de fanstand omhoog knal is dat het verbruik mee omhoog knalt, terwijl hij op auto rustig doorpruttelt.
Hier net geprobeerd en idem resultaat.

Bij auto start hij hoog en gaat langzamer hoe meer hij richting gewenste temperatuur komt. Daarna blijft hij hier laag pruttelen met heel af en toe (afhankelijk van buitentemperatuur elk uur tot elke paar uur) een klein hikje omhoog om op de juiste temperatuur te blijven.
De temperatuurschommeling is hier, eenmaal op peil, praktisch nihil.

Doeltemperatuur 19 geeft hier nu een vaste temperatuur van 19,3 graden.

[ Voor 38% gewijzigd door Sjamo op 17-11-2023 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
Ben ik nou de enige die meteen denk aan airco’s cross flashen, hacken en custom firmware er in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
@Tomba Vpn tuurlijk, nog beter.👍

Verder hoef je dus geen cloud te gebruiken bij de WF-RAC module.
Je kan hem bv configureren via de accesspointmethode.
Zolang je hem niet binnenhaalt via find unregistered air conditioners zit ie niet in de cloud (al zou iemand dat even voor de zekerheid moeten checken of ie niet stieken toch even 'naar huis' belt.... )

Begrijp ik het goed dat je met de MHI-CTRL-AC niet lager kan instellen dan 18 graden bij verwarmen?
Dan houd ik de slaapkamerunit iig op WF-RAC 😉

Ben nog wel benieuwd of de MHI-CTRL-AC tijdens verwarmen op een nog lagere fanstand kan dan de standaard stand 1 van bv de AB, UL ofwel ultra low.
Dan wil ik er wel graag 1 in de woonkamerunit 🙂

De laagste stand bij ventileren is bv lager dan de stand UL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
MiBe schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:40:
[...]

Jup. Het is overigens wel een combinatie van fanstand omhoog en temperatuur naar beneden. Ik krijg bij setpoint 18 en hoogste fanstand, dezelfde ruimtetemperatuur als setpoint 19.5 en fanstand 3 (auto gebruik ik vrijwel nooit, omdat de ruimte vrij groot is).

[ Voor 12% gewijzigd door GermanPivo op 17-11-2023 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzmann
pjotter1965 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:49:
[...]

@Tazzmann
Heb je inmiddels 24/7 verwarmen al getest ?
Tot op heden verwarmde ik ook altijd van 7u tot 21u30
Zeker, het effect bij mij was dat in de nacht bij 18 gr auto de unit ging pendelen en bij max fanspeed aan bleef. Totale verbruik per uur bleef nagenoeg hetzelfde, pendelen met wat hogere pieken en dan uit, max fan speed constant aan met wat lager verbruik. Totale verbruik lag rond de 4 a 5 kwh per dag bij alleen verwarmen gedurende de dag. Bij 24 uur verwarmen 2 kwh per dag hoger. Sindsdien alleen auto fan stand gebruikt. Vergelijk is echter nog niet helemaal fair, want na de 1e nacht aanlaten wilde de unit de dag erop nauwelijks aanblijven doordat deze in zn eigen warme lucht bel hing. Werkelijke temp 17.5 in huis, airco dacht aan strandtemp van 23 graden. Derhalve een gewone staande ventilator geplaatst in de hoek van de kamer en deze laat ik zachtjes lucht van onder schuin naar boven blazen richting de airco. Daardoor meet de airco bovenin meer realistische temp en blijft het met airco instelling op 18 in de kamer 19 graden s nachts. Overdag liep temp op naar 20.5 graden. Die 24 uurs metingen vonden plaats met een hogere binnentemp dan normaal (normaal 19 a 19.5 gr overdag nu 20.5 a 21 gr) en buitentemp varieerde ook, derhalve moet een eerlijk vergelijk met gelijke binnen en buitentemp over meerdere dagen nog plaatsvinden. Inmiddels staat de staande ventilator op stand 1 en hiermee handhaaft de unit de 'echte' temperatuur ongeveer op de ingestelde temperatuur. Via de leeg pand functie in de m air app ga ik vanaf vandaag de nacht temp op 16 graden zetten bij naar bed gaan, fan stand auto. Het schedule in de m air app schakelt de leeg pand optie uit als deze een nieuwe opdracht stuurt aan de unit. Om 6 uur gaat de unit automatisch weer naar 18.5, eventueel 19 graden, en het zou dan ongeveer 19 a 20 graden moeten blijven in huis overdag. Als dat stabiel werkt met nacht en dag temp dan ga ik testen wat aanpassen van fanstand in de nacht doet met verbruik en wat het scheelt in verbruik als de unit in de nacht uit gaat ipv op 16. De staande ventilator blaast 24×7 en verbruikt 2.5 watt continu.

[ Voor 8% gewijzigd door Tazzmann op 17-11-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
[...]

Als je dat via de WF-RAC HA integratie doet zal je zien dat zodra je de M-Air app ververst dat bij setpoints onder de 18 de 'vacant property mode' automatisch aan gaat, in ieder geval bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le

Bij mij moduleert de hoogste fanspeed ook niet terug, blijft dus gewoon hard blazen.
Hoogste fanspeed is erg vervelend en onaangenaam bij aanwezigheid in de huiskamer
Maar bij afwezigheid in de huiskamer voor mijn situatie dus ietsje energiezuiniger dan op auto fanspeed.

[ Voor 4% gewijzigd door Frag1le op 17-11-2023 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Zijn er nog Black Friday aanbiedingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jOzh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:25

jOzh

Sweet dude!

Rsport40 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:50:
[...]

Als de Firmware-update knop weg is en er staat een versienummer, dan is hij geïnstalleerd.

Als ik hem start krijg ik gelijk deze melding: (Ik ben gewoon thuis op het LAN, en alle airco's staan uit. 8)7

[Afbeelding]
Deze melding krijg ik ook... Heb jij dit op weten te lossen op een of andere manier?

Grab shell dude!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
[...]

De ZS-W van beneden is van 2021. Daar zit de optie leegstaand pand mode niet op. Lijkt erop dat vanaf 2022 en hoger dit er wel op zit. De ZS-WF van boven heeft de sticker niet meer omdat deze in het zicht zat maar is vermoedelijk van 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
gAzu schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:12:
Ben nog wel benieuwd of de MHI-CTRL-AC tijdens verwarmen op een nog lagere fanstand kan dan de standaard stand 1 van bv de AB, UL ofwel ultra low.
Nee.Gedrag is identiek aan de remote control fan standen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
glas86 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:13:
De ZS-W van beneden is van 2021. Daar zit de optie leegstaand pand mode niet op. Lijkt erop dat vanaf 2022 en hoger dit er wel op zit.
ZS-W van mij is van 2022 en zit het ook niet op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
jOzh schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:12:
[...]

Deze melding krijg ik ook... Heb jij dit op weten te lossen op een of andere manier?
Nee helaas nog niet opgelost. Ik ga nog vanaf een ander iPhone proberen of alle airco via de meterkast stroomloos maken.

De melding gaat nergens over want ik zit thuis op dezelfde LAN als de airco’s werken en ze staan allemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
jobr schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:19:
[...]

ZS-W van mij is van 2022 en zit het ook niet op
Early 2022 misschien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Rsport40 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:21:
[...]

Nee helaas nog niet opgelost. Ik ga nog vanaf een ander iPhone proberen of alle airco via de meterkast stroomloos maken.

De melding gaat nergens over want ik zit thuis op dezelfde LAN als de airco’s werken en ze staan allemaal uit.
Wellicht de app opnieuw initialiseren? Zit in de applicatie instellingen van de app. Moet je in iedergeval opnieuw inloggen of die dan ook je units onthoud dat weet ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:28
Vorig winterseizoen heb ik zonder wifi module en externe temperatuur sensor gedraaid. Dit jaar heb ik via HA een externe temperatuur sensor aan de andere kant van de kamer hangen.

Gevolg: airco start met flink vermogen, opwarmen duurt 'langer'. Hierna draait de airco rustiger(minder gependel), laagste vermogen is regelmatig 240 att voor een zsm 50 multi. Vorig jaar kwam de airco nauwelijks lager dan 300.

Samengevat: tot nu toe een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButcherJF
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-07 09:20
Krijg het hier ook niet voor elkaar. Airco uitgezet met én de AB én de app, op alle 3 geregistreerde devices de app echt afgesloten, maar nog steeds niks.

Overigens startte de airco vanmorgen niet volgens schema. Wat ik begreep werkt dat schema vanuit de cloud. Zouden er problemen zijn met die cloud en/of de site waardoor mogelijk ook de updates niet binnenkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzmann
dt_swiss schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:23:
Vorig winterseizoen heb ik zonder wifi module en externe temperatuur sensor gedraaid. Dit jaar heb ik via HA een externe temperatuur sensor aan de andere kant van de kamer hangen.

Gevolg: airco start met flink vermogen, opwarmen duurt 'langer'. Hierna draait de airco rustiger(minder gependel), laagste vermogen is regelmatig 240 att voor een zsm 50 multi. Vorig jaar kwam de airco nauwelijks lager dan 300.

Ik heb een srk50zs-wf, met af fabriek ingebouwde wifi. Wat zou ik moeten aanschaffen (en inbouwen in de unit) om met een externe temp sensor te gaan werken? Ik heb wifi thermometers die met tuya kletsen (maar kunnen ook met google ha kletsen). Hoe laat ik de mhi naar de externe temp sensor luisteren ipv naar zn ingebouwde temp sensor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:20
dt_swiss schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:23:

Starten met flink vermogen kun je voorkomen door bij opstarten eerst gebruik te maken van de eigen temperatuur sensor. Die registreert veel eerder verschil, waardoor de airco weet dat het gebruikte vermogen zorgt voor verwarmen. Wanneer dan de externe temp binnen een halve graad van de doeltemperatuur zit, schakel je over naar de externe temperatuur meter. Werkt erg goed bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
Waarschuwing om de app nieuw te initialiseren. Ik had ook nog telkens de update-melding. Opnieuw inloggen met een iphone was bij mij niet meer mogelijk. Alle resetmogelijkheden geprobeerd. App nieuw geinstalleerd , geen verbetering. Met android telefoon was inloggen wel mogelijk. Uiteindelijk inloggen weer gelukt met een nieuw account met ander email-adres.
Ps….update melding nog steeds aanwezig

[ Voor 64% gewijzigd door pjotter1965 op 18-11-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
pjotter1965 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:37:
Waarschuwing om de app nieuw te initialiseren. Ik had ook nog telkens de update-melding. Opnieuw inloggen met een iphone was bij mij niet meer mogelijk. Alle resetmogelijkheden geprobeerd. App nieuw geinstalleerd , geen verbetering. Met android telefoon was inloggen wel mogelijk. Uiteindelijk inloggen weer gelukt met een nieuw account met ander email-adres.
Ps….update melding nog steeds aanwezig
Zit er niet gewoon in Bug in de IPhone app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
Iemand de releasenotes van de update al gevonden?
Het is mij nog niet gelukt in ieder geval.

Heeft MHI eigenlijk een vestiging in Nederland waar je terecht kan met dat soort vragen?
Die vind ik ook al niet...

Of een plek waar ze gewoon alle manuals hebben en dat je die dan kan downloaden.
Zo her en der vind ik wel eens wat maar het blijft sprokkelen ...

[ Voor 26% gewijzigd door gAzu op 18-11-2023 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:28
Tazzmann schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:31:
[...]

Ik heb een srk50zs-wf, met af fabriek ingebouwde wifi. Wat zou ik moeten aanschaffen (en inbouwen in de unit) om met een externe temp sensor te gaan werken? Ik heb wifi thermometers die met tuya kletsen (maar kunnen ook met google ha kletsen). Hoe laat ik de mhi naar de externe temp sensor luisteren ipv naar zn ingebouwde temp sensor?
Ik denk dat je e.e.a. moet vervangen voor MHI AC CTRL. Dan kan je via een eenvoudige scriptje de temperatuur overschrijven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
gAzu schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:08:
Iemand de releasenotes van de update al gevonden?
Het is mij nog niet gelukt in ieder geval.

Heeft MHI eigenlijk een vestiging in Nederland waar je terecht kan met dat soort vragen?
Die vind ik ook al niet...

Of een plek waar ze gewoon alle manuals hebben en dat je die dan kan downloaden.
Zo her en der vind ik wel eens wat maar het blijft sprokkelen ...
Coolmark is de importeur van MHI
Ik heb er wel eens een vraag gesteld…….werd weer verwezen naar installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
nvt

[ Voor 99% gewijzigd door Rsport40 op 19-11-2023 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:24
Ik ben redelijk nieuw in het verwarmen met lucht. Nou hebben wij hier sinds de zomer een MHI multi split waarmee we nu verwarmen. Ik heb ook mhi-ac-ctrl modules aan boord en nu zag ik vanmorgen bij de start iets vreemds. Hij geeft aan low pressure protection control, hij had ook een defrost vanmorgen (wat wellicht niet gek is met dit weer, na de start). Is dit een normale status? Bij dit weer?
Hij verwarmt verder wel goed, wellicht met iets minder piekvermogen dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Hier heb ik nog nooit een andere error code dan 0 gehad dus lijkt me niet normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Nachtapotheker schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:41:
Ik ben redelijk nieuw in het verwarmen met lucht. Nou hebben wij hier sinds de zomer een MHI multi split waarmee we nu verwarmen. Ik heb ook mhi-ac-ctrl modules aan boord en nu zag ik vanmorgen bij de start iets vreemds. Hij geeft aan low pressure protection control, hij had ook een defrost vanmorgen (wat wellicht niet gek is met dit weer, na de start). Is dit een normale status? Bij dit weer?
Hij verwarmt verder wel goed, wellicht met iets minder piekvermogen dan normaal.
Ik had vanochtend ook een defrost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MRSc7-jyCzDQ1sW5JdUUSG0Vc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8qPcc93Sh92WcEyYU5LxSug.jpg?f=fotoalbum_large
Verder geen errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Tomba schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:01:
[...]

Ik had vanochtend ook een defrost:
[Afbeelding]
Verder geen errors.
Ik krijg ook error's maar dan de high pressure en high discharge protection. Ik vertrouw het niet helemaal en laat volgende week de unit leeghalen en opnieuw vullen. Voor de personen die ook deze meldingen krijgen zou ik adviseren om er toch naar te laten kijken.

Low pressure klinkt meer als te weinig koudemiddel. Bij een te kort aan koudemiddel gaat bij koelen de binnenunit bevriezen. Bij verwarmen juist net andersom. Dan bevriest de buitenunit eerder bij een tekort. Maar bij deze temperaturen is een defrost denk ik ook niet helemaal gek. Ik zou het in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Hier vooralsnog geen defrost. Wel is de schutting waar de buitenunits tegen aan blazen bevroren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CdE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 14:37

CdE

Willempie27 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:19:
[...]

Ik krijg ook error's maar dan de high pressure en high discharge protection. Ik vertrouw het niet helemaal en laat volgende week de unit leeghalen en opnieuw vullen. Voor de personen die ook deze meldingen krijgen zou ik adviseren om er toch naar te laten kijken.

[...]
Ben benieuwd of dit wat oplevert. Dan weten we eindelijk of dat het inderdaad door een teveel aan 'koude' middel/gas komt of gewoon iets is wat in bepaalde situaties optreed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
CdE schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:31:
[...]

Ben benieuwd of dit wat oplevert. Dan weten we eindelijk of dat het inderdaad door een teveel aan 'koude' middel/gas komt of gewoon iets is wat in bepaalde situaties optreed.
Het kan ook vervuild gas zijn. Dus niet goed vacuum getrokken. Teveel kan niet het niet zijn want dan zou erbij gevuld moeten zijn en er zit 10 meter leiding aan dus dat is ook ruim voldoende.
Daarom beter het systeem even helemaal leeghalen en opnieuw vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
High pressure heb ik ook al eens gezien, maar dat was denk ik mijn eigen fout. Fan geforceerd op silent gezet terwijl hij flink aan het jagen was. Die protection state was ook meteen weg toen ik de fan weer hard liet blazen.
Deze low pressure protection state zie ik vandaag voor het eerst. Verder ook nooit eerder andere protection statussen gezien dan normaal.

Te weinig koelmiddel lijkt mij enkel mogelijk als er een lek zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Nachtapotheker schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:44:
High pressure heb ik ook al eens gezien, maar dat was denk ik mijn eigen fout. Fan geforceerd op silent gezet terwijl hij flink aan het jagen was. Die protection state was ook meteen weg toen ik de fan weer hard liet blazen.
Deze low pressure protection state zie ik vandaag voor het eerst. Verder ook nooit eerder andere protection statussen gezien dan normaal.

Bij mij komt die high pressure juist als die niet op silent staat. Nu heb ik hem al een maand op silent en blijft die alleen op normal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Ik heb de boel even geherstart nu is het gewoon weer protection state normal :D lekker wazig.

Misschien heb ik het ook wel zelf veroorzaakt. Ik starte namelijk met max fan binnen. Terwijl de airco dat op auto rustig opbouwt.

[ Voor 41% gewijzigd door Nachtapotheker op 22-11-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Willempie27 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:19:
[...]
Maar bij deze temperaturen is een defrost denk ik ook niet helemaal gek. Ik zou het in de gaten houden.
Bij ons was er vanochtend dikke mist bij ~1 graden buitentemperatuur, ik vermoed dat dat de defrost veroorzaakte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pBLb5kUuJiLC8qK3Gwp7sqEbpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/88IFVj0AV6w0uE7aaQUpWE4c.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijnzz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-12-2024
Ha tweakers, ik heb onlangs een hoekhuis gekocht, bouwjaar 1984. Daar in de 2 werkkamers, slaapkamer en woonkamer (zo'n 27m2) een Mitsubishi airco geïnstalleerd. 3x de SRK20ZS-en in de woonkamer de 3.5 kw variant. Ik merk dat vanaf buitentemperaturen van onder de 4c, ik de airco op standje 3 moet zetten qua uitblazen. De airco verbruikt dan ongeveer 800 watt om de temperatuur op 21.5 graden te houden. Gemeten via mijn Nest thermostaat. Is dit herkenbaar? Of is het verbruik wat aan de hoge kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Tijnzz schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:25:
Ha tweakers, ik heb onlangs een hoekhuis gekocht, bouwjaar 1984. Daar in de 2 werkkamers, slaapkamer en woonkamer (zo'n 27m2) een Mitsubishi airco geïnstalleerd. 3x de SRK20ZS-en in de woonkamer de 3.5 kw variant. Ik merk dat vanaf buitentemperaturen van onder de 4c, ik de airco op standje 3 moet zetten qua uitblazen. De airco verbruikt dan ongeveer 800 watt om de temperatuur op 21.5 graden te houden. Gemeten via mijn Nest thermostaat. Is dit herkenbaar? Of is het verbruik wat aan de hoge kant?
Heb je losse buitenunits of een multispit en welk model? En hoe meet je het stroomverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijnzz
  • Laatst online: 01-12-2024
Willempie27 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:31:
[...]

Heb je losse buitenunits of een multispit en welk model? En hoe meet je het stroomverbruik?
Het zijn inderdaad allemaal losse buitenunits, geen multisplits. Ik meet het via mijn p1 meter, dus niet op de unit zelf. Ik weet ongeveer mijn 'standaard' verbruik, dus het is een inschatting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mietse
  • Laatst online: 12-03-2024
Nachtapotheker schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:44:

Krijg deze low pressure protection melding ook op mijn src50-zsx als de buiten temperatuur onder de 3c komt en gaat weer weg boven de 6c.
Compressor gaat ook hoger lopen.
Is ook terug te vinden in de service manual.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwTbKxLtG_BlxTsYZAUsgmbNuFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1RQNvW75B3OPEh8Pm4JCpA2.jpg?f=fotoalbum_large

Dus denk dat t wel een normaal gedrag is van de MHI ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Tijnzz schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:37:
[...]

Het zijn inderdaad allemaal losse buitenunits, geen multisplits. Ik meet het via mijn p1 meter, dus niet op de unit zelf. Ik weet ongeveer mijn 'standaard' verbruik, dus het is een inschatting.
800w valt dan toch wel mee. Scheelt ook als de kamer eerst koud was of dat je 24/7 stookt. In het laatste geval zal het verbruik ook dalen. En als je unit in de wind staat is het nu ook geen gunstig weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButcherJF
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-07 09:20
ButcherJF schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:25:
Krijg het hier ook niet voor elkaar. Airco uitgezet met én de AB én de app, op alle 3 geregistreerde devices de app echt afgesloten, maar nog steeds niks.

Overigens startte de airco vanmorgen niet volgens schema. Wat ik begreep werkt dat schema vanuit de cloud. Zouden er problemen zijn met die cloud en/of de site waardoor mogelijk ook de updates niet binnenkomen?
In de tussenliggende dagen een aantal keren geprobeerd de firmware te updaten, maar dat lukt nog steeds niet via iPhone of iPad. Krijg steeds de bekende melding dat dat alleen thuis kan, terwijl ik dat gewoon ben.

Daarnaast ook alweer twee keer gehad dat de airco niet volgens schema werkte; een keer was ie ‘s morgens niet gestart en zojuist bleef de airco werken terwijl hij om 22:00u zou moeten uitschakelen. Gebeurt me te vaak, zou bijna de wifi-adapter verwijderen om alleen met de AB te gaan werken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
mietse schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:03:
[...]

Krijg deze low pressure protection melding ook op mijn src50-zsx als de buiten temperatuur onder de 3c komt en gaat weer weg boven de 6c.
Compressor gaat ook hoger lopen.
Is ook terug te vinden in de service manual.
[Afbeelding]

Dus denk dat t wel een normaal gedrag is van de MHI ;)
Het is deze ochtend idd weer, dus dat klinkt zeer aannemelijk :) (temp buiten unit onder de 3gr)
In feite komt het er dus op neer dat de compressor op een hoger minimum draait. Hij blijft idd op 35hz draaien conform de tabel :)

[ Voor 10% gewijzigd door Nachtapotheker op 25-11-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
ButcherJF schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:22:
[...]

In de tussenliggende dagen een aantal keren geprobeerd de firmware te updaten, maar dat lukt nog steeds niet via iPhone of iPad. Krijg steeds de bekende melding dat dat alleen thuis kan, terwijl ik dat gewoon ben.

Daarnaast ook alweer twee keer gehad dat de airco niet volgens schema werkte; een keer was ie ‘s morgens niet gestart en zojuist bleef de airco werken terwijl hij om 22:00u zou moeten uitschakelen. Gebeurt me te vaak, zou bijna de wifi-adapter verwijderen om alleen met de AB te gaan werken :(
Blijkbaar problemen icm de laatste IOS versie.
Ik lees her en der dat het sommigen gelukt is met een oudere IOS versie
Bij mij is het gelukt met de android telefoon van mijn vrouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Nachtapotheker schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:12:
[...]

Het is deze ochtend idd weer, dus dat klinkt zeer aannemelijk :) (temp buiten unit onder de 3gr)
In feite komt het er dus op neer dat de compressor op een hoger minimum draait. Hij blijft idd op 35hz draaien conform de tabel :)
Als het normaal is zou iedereen dat moeten hebben lijkt me. Ik twijfel er aan. Het is een beveiligingsmodus die een aangepast programma draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Dacht probeer hem bij mij nu weer eens voluit te zetten maar na een paar minuten nog steeds High Pressure Protection Control. Juist het tegenovergestelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mietse
  • Laatst online: 12-03-2024
Willempie27 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:43:
[...]

Als het normaal is zou iedereen dat moeten hebben lijkt me. Ik twijfel er aan. Het is een beveiligingsmodus die een aangepast programma draait.
Ik denk dat de indoor unit niet snel genoeg zijn warmte kwijt komt, en op bepaalde temp sensors de temperatuur te hoog word. De mhi gaat dan terug regelen om dit te voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YBWWgaCaduaUFN3xPGOX6zw_F4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNoisPZndxbWqwMHzab43dvK.jpg?f=fotoalbum_large

Probeer eens de uit te zetten. Even wachten, unit aan met de fan op max , blaasrichting recht vooruit, en dan de temperatuur omhoog doen.......

Komt die high pressure melding dan nog ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
mietse schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:32:
[...]

Ik denk dat de indoor unit niet snel genoeg zijn warmte kwijt komt, en op bepaalde temp sensors de temperatuur te hoog word. De mhi gaat dan terug regelen om dit te voorkomen.

[Afbeelding]

Probeer eens de uit te zetten. Even wachten, unit aan met de fan op max , blaasrichting recht vooruit, en dan de temperatuur omhoog doen.......

Komt die high pressure melding dan nog ??
Ja ik dat dat eerder getest, zonder recht vooruit. Ik dacht dat het de externe temperatuursensor was en dat die door blijft verwarmen maar ook met de interne sensor het probleem als heb ik het met deze kou nog niet geprobeerd.
TH2 is dan net on de 60 graden, maar gisteren is die zelfs nog hoger geweest maar zonder de high pressure melding.

Om hier nog aan toe te voegen, als ik hem met high pressure door laat gaat krijg ik High Discharge Temperature.

Buitenunit is schoon.
Er is niet teveel gas in het systeem
Koelgas is vervuild > dat weet ik dus niet 100% zeker en daar zou deze week iemand voor komen maar ik hoor nog weinig van die persoon.

Aan het verwarmen merk ik weinig, in silent is het hier nog prima 21 graden op zn sloffen.

[ Voor 3% gewijzigd door Willempie27 op 25-11-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Laatst online: 22-08 15:23
renzo4000 schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:16:
@Chatslet de vloermodellen zijn niet zo stil als de wandmodellen. Die draaien op 19dB in de stilste stand terwijl de vloermodellen minimaal 29Db doen volgens de specsheets. Ik ben even uitgegaan van de SRF/SRC 35 ZS-W vs SRK/SRC 35 ZS-W > dat is vrij aanzienlijk imho.

Een vloermodel zal veelal in het voordeel zijn qua verwarmen gezien het convectie-effect van de warme lucht die weer stijgt. Echter hoeft dat niet voor iedereen zo te zijn, je bent ook erg afhankelijk van de plaatsing van een vloermodel en welke obstructies er mogelijk zijn die mogelijkerwijs de luchtstroom verstoort. Bij een wandmodel heb je daar meestal minder last van. Het "tocht" verhaal herken ik overigens totaal niet, maar dat zal ook per persoon / huis verschillen. Met koelen ben je sws in het voordeel met een wandunit.
Spannend allemaal. Ik heb een split met twee vloermodellen en een wand (slaapkamer) (bijna) besteld. Is die 29 DB te verdragen? In mijn flat zijn er geen benedenburen dus kouwe voeten risico.
Flat is ca 80m2 en,ligt aan zee. Andere stookopties zijn er niet, want geen gas.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-28uIYAPHSV0_APrPsr0iaXzp68=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2OpYaGp6lDM64F1JHeHxigC1.png?f=user_large

Ben bereblij dat ik dit MHI forum ben tegengekomen. Veel van jullie taalgebruik is Grieks voor mij, maar toch.

[ Voor 3% gewijzigd door herpideperpi op 25-11-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
herpideperpi schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:08:
[...]

Spannend allemaal. Ik heb een split met twee vloermodellen en een wand (slaapkamer) (bijna) besteld. Is die 29 DB te verdragen? In mijn flat zijn er geen benedenburen dus kouwe voeten risico.
Flat is ca 80m2 en,ligt aan zee. Andere stookopties zijn er niet, want geen gas.[Afbeelding]

Ben bereblij dat ik dit MHI forum ben tegengekomen. Veel van jullie taalgebruik is Grieks voor mij, maar toch.
Hou rekening met het geluid buiten. Als je klachten gaat krijgen kan het lastig worden. En hoe verwarmen de andere mensen? Als die zelf ook een airco hebben zullen ze niet snel klagen.
Ben je er ook van op de hoogte dat je binnen wel ZSX units hebt maar buiten een ZS? Dus niet de HyperInverter die zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
Ben je er ook van op de hoogte dat je binnen wel ZSX units hebt maar buiten een ZS? Dus niet de HyperInverter die zuinige

OOOOO, wisknie. Ga ik doorgeven aan de dealer. Is die veel duurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
Hou rekening met het geluid buiten. Als je klachten gaat krijgen kan het lastig worden. En hoe verwarmen de andere mensen? Als die zelf ook een airco hebben zullen ze niet snel klagen.

Onze volledige flat (minus 1) heeft gestemd voor afsluiten en doorzagen van het blok CV systeem.

Het overgrote deel stookt met COP1 en dat is dus niet te doen.
Allemaal maffe varianten met vloerverwarming en infrarood. Somigen met petroleum stel. jaja.
Ga de MHI alleen gebruiken om te verwarmen, Als ze gaan piepen gaan ze maar procederen.
Het ruisen van de zee is sowieso een dingetje.
Oberigens is 60% niet aanwezig, want vakantiewoning en/of geen geld om te stoken.
Ikzelf had in de koude periode met IR een januarimaand van 2200 KW, dan begrijp je het wel.

Huipies weetje: https://www.bekendeburen....penthouse-op-scheveningen

[ Voor 7% gewijzigd door herpideperpi op 25-11-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
herpideperpi schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:40:
Ben je er ook van op de hoogte dat je binnen wel ZSX units hebt maar buiten een ZS? Dus niet de HyperInverter die zuinige

OOOOO, wisknie. Ga ik doorgeven aan de dealer. Is die veel duurder?
Ik zie zo snel geen zsx multisplit maar er wat iemand hier op het forum die twijfelde over zijn buitenunit. Dat was dus een ZS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
Heb het geforward naar de dealer.
Misschien heeft die een antwoord.

Edit: Een zsx bestaat alleen in een single split variant en helaas niet in de multisplit.

[ Voor 41% gewijzigd door herpideperpi op 25-11-2023 17:18 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 41 Laatste