Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 11 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:13
Wij hebben hier die combinatie en werkt prima. Deze binnenunits werken wat anders met de eco stand (hebben een sensor voor beweging) en als ik het me goed herinner zijn deze binnenunits wat stiller.

Overigens is de mhi buitenunit erg stil.

In de combinatie-tabel kan je zien of er verschil is en zo ja wat mbt de verschillende binnenunits. Die staan apart in de tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:21
Willempie27 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:43:
[...]

Als het normaal is zou iedereen dat moeten hebben lijkt me. Ik twijfel er aan. Het is een beveiligingsmodus die een aangepast programma draait.
Ik denk toch wel dat het normaal is, toen het warmer werd buiten ging hij terug naar Normal (conform de hier gedeelde documentatie).

Dat gedrag wat jij ziet heb ik op mijn unit nog nooit gezien. Ik heb 1x high pressure gezien, dat was toen ik met een op 70hz draaiende compressor en 1 unit aan die unit op fan stand 1 zette 😬 dat is niet heel handig. Toen ik de fan speed aanpaste was het direct weg.

[ Voor 24% gewijzigd door Nachtapotheker op 25-11-2023 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mietse
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-03-2024
Wij hebben 2 mhi units hangen.
SRC50ZSX-W2 en een SRC35ZSX-W uit 2023.
Beide hebben het zelfde gedrag wat betreft bij lage buiten temp. Minimale Compressor snelheid gaat omhoog bij 3c en weer normaal bij 5c. Dit gebeurt bij alle 2 de units. Alleen bij de src50 zie ik dat als een Low Compressor protection. De src35 geeft geen warning......
In beide units zit een MHI-AC-Ctrl-ESPHome.
Denk dat er verschil is in firmware van de verschillende MHI types. Dat een src50-zsx meer info naar buiten rapporteert.

[ Voor 5% gewijzigd door mietse op 25-11-2023 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 11:15
Frag1le schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:32:
[...]

Dit is voor het eerst sinds november vorig jaar dat ik een firmware update zie via de Smart M-Air app, zo ook ik de WF-RAC integratie gebruik wacht ik nog even met updaten.
Update: zojuist, op goed geluk, de firmware geüpdatet naar 010/131 (versie nummer onderin de M-Air app)
De update geeft geen voortgangsscherm oid, het was na iets van 15~30 seconden klaar.
Hierna de WF-RAC HA integratie getest:
De temp, Up/Down, Left/Right en fanspeed waren allen te gebruiken met de nieuwe WF-RAC/M-Air firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:46
Frag1le schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:54:
[...]

Update: zojuist, op goed geluk, de firmware geüpdatet naar 010/131 (versie nummer onderin de M-Air app)
De update geeft geen voortgangsscherm oid, het was na iets van 15~30 seconden klaar.
De temp, Up/Down, Left/Right en fanspeed waren allen te gebruiken met de nieuwe WF-RAC/M-Air firmware.
En hoe heb je dit voor elkaar gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
GoEV6 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:26:
[...]

En hoe heb je dit voor elkaar gekregen?
De beschikbaarheid van een update van de firmware wordt, zoals hierboven al aangegeven, vanzelf zichtbaar in de M-Air app.
Mocht je vraag over de HA integratie gaan: https://community.home-as...wf-rac-smart-m-air/447917

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:46
Frag1le schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:36:
[...]

De beschikbaarheid van een update van de firmware wordt, zoals hierboven al aangegeven, vanzelf zichtbaar in de M-Air app.
Mocht je vraag over de HA integratie gaan: https://community.home-as...wf-rac-smart-m-air/447917
Yes hier is ook de nieuwe firmware zichtbaar in de app maar krijg dan de melding dat de airco moet uitstaan en dat ik thuis moet zijn. Wellicht even afwachten op een update van de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
GoEV6 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:39:
[...]

Yes hier is ook de nieuwe firmware zichtbaar in de app maar krijg dan de melding dat de airco moet uitstaan en dat ik thuis moet zijn. Wellicht even afwachten op een update van de app.
Ik las iets met dat het niet functioneert via laatste iOS ofzo, hier met Android 13 werkte het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 15:53
GoEV6 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:39:
[...]

Gewoon airco uit, klikken op de update en dan moet het lukken. Je krijgt alleen geen feedback of het gelukt is, op een gegeven moment is die melding gewoon weg in de app.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:50
Frag1le schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:54:
[...]

Begrijp ik dat via de app de MHI van nieuwe firmware wordt voorzien en wat zijn de release notes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:13
grotegok schreef op zondag 26 november 2023 @ 07:36:
[...]

Begrijp ik dat via de app de MHI van nieuwe firmware wordt voorzien en wat zijn de release notes?
Het is alleen een update voor de wifi controller.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:48
renzo4000 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:47:
[...]

Gewoon airco uit, klikken op de update en dan moet het lukken. Je krijgt alleen geen feedback of het gelukt is, op een gegeven moment is die melding gewoon weg in de app.
Nee helaas werkt het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EngpluG_VI8tjeopAeEhOoAj73c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QKK2amK4zM2k2MauFkqxOZmr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Bij ons lukte het toen de airco volledig uit stond (alle units) en we de home operation mode gebruikten. Op de remote mode lukte het niet. Zie settings.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnCZidgeQPL1VSjYNghi5uzISUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCxab4JufbPer73ggEJfxZeH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:31
Hier hangen twee ZSX-WFs (multisplit), op verschillende etages (slaapkamer op de 1e + zolder) en die stuur ik aan en lees ik uit via de HA custom integratie WF-RAC, maar het valt me op dat de temperatuur van zolder-unit ook oploopt als ik alleen de slaapkamer-unit inschakel.

Dit idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YnDIv4Zsjx4UpQsJXjL0BmTnRs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1LZfv5LigtJZq6K4FUdHgZXE.png?f=user_large

Ik geloof best dat er wat warmte naar boven opstijgt, maar dit lijkt me wat overdreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingiez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 22:22
RudolfR schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:22:
Hier hangen twee ZSX-WFs (multisplit), op verschillende etages (slaapkamer op de 1e + zolder) en die stuur ik aan en lees ik uit via de HA custom integratie WF-RAC, maar het valt me op dat de temperatuur van zolder-unit ook oploopt als ik alleen de slaapkamer-unit inschakel.

Dit idee:
[Afbeelding]

Ik geloof best dat er wat warmte naar boven opstijgt, maar dit lijkt me wat overdreven?
De buitenunit bouwt druk op (en genereert warmte), en stuurt dat alle leidingen in, naar alle binnenunits.
Dat is ook een van de redenen dat je geen warmen/koelen kan combineren met een multisplit.

Wat je dus zit is dat de leidingen in beide units opwarmt, met het verschil dat de binnenunit die uit staat, weinig tot geen warmte onttrekt aan het systeem.

Ik verwacht dat je in de zomer (met koelen) het omgekeerde ziet, dat je binnenunit die uitstaat ook wel iets van koeling gaat doen (en je er iets van koelte kan voelen), ook al doet staat ie niet aan :).
De fan staat niet aan, dus er zal weinig warmtewisseling plaatsvinden.

Its me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:09
Ik probeer in home assistant een automation te maken om mijn MHI airco aan te zetten met de fan op auto stand:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
alias: Thermostaat
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: "60"
condition:
  - type: is_temperature
    condition: device
    device_id: d0fe9fdd997f9e3e03965b88cd761213
    entity_id: c1a1644e60c4e8ecb16b1a3736dc484f
    domain: sensor
    below: 16
  - condition: and
    conditions:
      - condition: numeric_state
        entity_id: weather.forecast_thuis
        attribute: temperature
        below: 10
action:
  - service: climate.turn_on
    data: {}
    target:
      device_id: 6bf94b5c1a413b38b91c575f798a9eae
  - service: climate.set_fan_mode
    data:
      fan_mode: "1"
    target:
  - service: climate.set_temperature
    data:
      hvac_mode: heat
      temperature: 23
    target:
      area_id: woonkamer
  - delay:
      hours: 1
      minutes: 0
      seconds: 0
      milliseconds: 0
  - service: climate.turn_off
    target:
mode: single

Welke waarde ik ook gebruik (1 t/m 7, auto), ik blijf de melding krijgen dat het ongeldig is.

Wat moet ik aanpassen om de airco op standje auto te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:12

Side-Kick

Timmy!

zeezuiper schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:44:
Ik probeer in home assistant een automation te maken om mijn MHI airco aan te zetten met de fan op auto stand:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
alias: Thermostaat
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: "60"
condition:
  - type: is_temperature
    condition: device
    device_id: d0fe9fdd997f9e3e03965b88cd761213
    entity_id: c1a1644e60c4e8ecb16b1a3736dc484f
    domain: sensor
    below: 16
  - condition: and
    conditions:
      - condition: numeric_state
        entity_id: weather.forecast_thuis
        attribute: temperature
        below: 10
action:
  - service: climate.turn_on
    target:
  - service: climate.set_fan_mode
    data:
      fan_mode: "1"
    target:
  - service: climate.set_temperature
    data:
      hvac_mode: heat
      temperature: 23
    target:
  - delay:
      hours: 1
      minutes: 0
      seconds: 0
      milliseconds: 0
  - service: climate.turn_off
    target:
mode: single

Welke waarde ik ook gebruik (1 t/m 7, auto), ik blijf de melding krijgen dat het ongeldig is.

Wat moet ik aanpassen om de airco op standje auto te krijgen?
Heb je al in de developer tools gekeken?

fan_modes:
- auto
- 1 Lowest
- 2 Low
- 3 High
- 4 Highest

Zie ook:
https://github.com/jeathe...RAC-Integration/issues/51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:09
Side-Kick schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:52:
[...]

Heb je al in de developer tools gekeken?

fan_modes:
- auto
...
Thx, maar Auto werkt dus niet :?

Update: never mind, het is geen Auto maar auto |:(

[ Voor 13% gewijzigd door zeezuiper op 26-11-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
zeezuiper schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:59:
[...]

Thx, maar Auto werkt dus niet :?

Update: never mind, het is geen Auto maar auto |:(
Heb je de " " weggehaald. Het werkt wel gewoon.

YAML:
1
2
3
service: climate.set_fan_mode
data:
  fan_mode: auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 09:20
Ik dacht dat je de update alleen kan doen als je op hetzelfde wifi netwerk zit als de airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:31
@Kingiez

Niks vreemds dus. Dank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heuvel38
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-09 12:48
Robinnoord schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:29:
[...]

Ik dacht dat je de update alleen kan doen als je op hetzelfde wifi netwerk zit als de airco.
In de Smart-M-Air app kan je lezen in het hoofdmenu onder "Waarschuwingen" dat het volgens MHI gaat om een issue met IOS 17. Ze werken er naar eigen zeggen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Heuvel38 schreef op maandag 27 november 2023 @ 07:01:
[...]

In de Smart-M-Air app kan je lezen in het hoofdmenu onder "Waarschuwingen" dat het volgens MHI gaat om een issue met IOS 17. Ze werken er naar eigen zeggen aan.
offtopic:
Advocaat van de duivel:
Of hieruit blijkt dat iOS 17 stiekem zaken routeert en de app dat dus opmerkt alsof je niet thuis bent in hetzelfde netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-08 15:23
Ben benieuwd naar ervaringen met de consoles. SRF ZX. Ga er o.a. twee bestellen.
Begrijp dat ze wat meer lawaai maken.
Spannend allemaal. Ik heb geen alternatief anders dan Cop1 gloei spiralen of zo.
Geen gas aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
@herpideperpi heb ze hier sinds kort boven. Voor verwarming werkt het erg fijn omdat ze ook warme lucht over de vloer blazen. Op papier zouden ze inderdaad meer geluid maken maar dat is niet wat we hier ervaren. Ik heb ze nog niet in de zomer mee gemaakt dus over koelen kan ik nog niets zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herpideperpi
Chatslet schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:37:
@herpideperpi heb ze hier sinds kort boven. Voor verwarming werkt het erg fijn omdat ze ook warme lucht over de vloer blazen. Op papier zouden ze inderdaad meer geluid maken maar dat is niet wat we hier ervaren. Ik heb ze nog niet in de zomer mee gemaakt dus over koelen kan ik nog niets zeggen.
Hoopgevend.
Vooral die convectie tegen koude voeten. Ik mis dat elders.
Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ButcherJF
  • Laatst online: 24-07 09:20
Sjamo schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:17:
[...]

Bij ons lukte het toen de airco volledig uit stond (alle units) en we de home operation mode gebruikten. Op de remote mode lukte het niet. Zie settings.

[Afbeelding]
Hier ook geprobeerd. Sindsdien geen contact meer met de airco. Om de modus te veranderen moet ik opnieuw inloggen, wat op zich alweer een GrrBrrTrrill oefening is met deze app.

Niet doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:35
Vraagje. Mijn smart m air app geeft aan dat er een firmware update geïnstalleerd moet worden, maar dat wil niet echt lukken...
Zodra ik op de "Firmware-update" knop in de app duw, dan krijg ik steeds de melding: "Update a.u.b. de firmware thuis met de airconditioner uitgeschakeld."

Heb de airco in de app uitgeschakeld --> werkt nog niet
Heb de airco met de afstandsbediening uitgeschakeld --> werkt nog steeds niet
Heb de airco met de fysieke knop op de unit zelf uitgeschakeld --> werkt nog steeds niet

Iemand enig idee hoe ik die firmware update geïnstalleerd krijg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
Spurlie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:54:
Vraagje. Mijn smart m air app geeft aan dat er een firmware update geïnstalleerd moet worden, maar dat wil niet echt lukken...
Zodra ik op de "Firmware-update" knop in de app duw, dan krijg ik steeds de melding: "Update a.u.b. de firmware thuis met de airconditioner uitgeschakeld."

Heb de airco met de fysieke knop op de unit zelf uitgeschakeld --> werkt nog steeds niet

Lees even een paar berichten terug, je bent niet de eerste met deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:35
zie het idd, thx... Gelukkig had ik nog een android telefoon liggen, daarmee lukt het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 12:35
Tazzmann schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:06:
[...]
Via de leeg pand functie in de m air app ga ik vanaf vandaag de nacht temp op 16 graden zetten bij naar bed gaan, fan stand auto. Het schedule in de m air app schakelt de leeg pand optie uit als deze een nieuwe opdracht stuurt aan de unit. Om 6 uur gaat de unit automatisch weer naar 18.5, eventueel 19 graden, en het zou dan ongeveer 19 a 20 graden moeten blijven in huis overdag. Als dat stabiel werkt met nacht en dag temp dan ga ik testen wat aanpassen van fanstand in de nacht doet met verbruik en wat het scheelt in verbruik als de unit in de nacht uit gaat ipv op 16. De staande ventilator blaast 24×7 en verbruikt 2.5 watt continu.
Ik kwam hier om te zoeken naar hoe ik kan experimenteren met verwarmen in de nacht en dan vooral een stuk lager dan 18. Dus je voert precies uit wat ik in gedachten heb. _/-\o_
Wat zijn je bevindingen van dit plan?

(Ik heb een SRK/SRC 60 ZSX-W met een wifi module en 'meet' verbruik via M-air app)

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fhwstam
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-09 21:30
Dag allemaal. Ik vermoed een defect aan mijn MHI SRK35 die vorig jaar november geplaatst is en vroeg mij af of hier nog goede ideeën zijn. De airco moduleert terug ondanks dat de kamertemperatuur nog langer na niet is bereikt. Het maakt daarbij niet uit of ik de setpoint op 22, 25 of zelfs 30 graden instel. Hij schakelt zo ver terug dat het verbruik dan zelfs maar 192 watt is maar de lamellen blijven wel open. Dit resulteert met deze buitentemperatuur toch in pendelend gedrag. Heel af en toe sluiten de lamellen zich en dan knippert het groene RUN lampje 1,5 sec aan 0,5 sec uit. Ik herken dit totaal niet met afgelopen winter.

De ventilator getest op auto, stand 3 en stand 4 (hoogste). In deze laatste hoge stand blaast hij niet echt hete lucht. Ondanks bijv. stand 3 schakelt hij wel helemaal terug en blaast de airco een nihile hoeveelheid lucht.

Hieronder zie je het stroomverbruik van vandaag, gisteren een paar weken geleden en op een koude dag vorig jaar. Verwacht gedrag: wanneer airco aan gaat en setpoint wijkt erg af van de kamertemperatuur een verbruik van zo'n 1200 watt en daarna een lager verbruik omdat het opwarmt. Ook verwacht ik dat hij "hard" doorgaat omdat de setpoint nog niet is bereikt. Gedrag nu: onrustig, kamer temperatuur 19 graden maar setpoint vele malen hoger (bijv. 30 graden) maar toch schakelt die helemaal terug met lamellen nog open. En na een tijdje gaat hij dan weer richting 900 watt verbruik. Heel af en toe lamellen dicht en knipperend RUN groen lampje.

Kan het zijn dat de temperatuursensor defect is? Of te weinig koudemiddel? Andere opties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-sXJ1xR3CNeDm4Ul2ruNNBMLAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ANGDzmTaUqAiX2LK3msXjLQj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EeL2zES49BL_JJDwU1wAc_dWpww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2WFnT62azOHelUIu3WgJo7sk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9VNfmLGTY5VU5JdS_ALg304s3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WSvz76zuSmIgnE41DswRgEjh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPWJ0zfoSeLjOK6DH54hVX6xyvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AOY0iG20bieWFV8XmkVhMJDd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
fhwstam schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:32:
Dag allemaal. Ik vermoed een defect aan mijn MHI SRK35 die vorig jaar november geplaatst is en vroeg mij af of hier nog goede ideeën zijn. De airco moduleert terug ondanks dat de kamertemperatuur nog langer na niet is bereikt. Het maakt daarbij niet uit of ik de setpoint op 22, 25 of zelfs 30 graden instel. Hij schakelt zo ver terug dat het verbruik dan zelfs maar 192 watt is maar de lamellen blijven wel open. Dit resulteert met deze buitentemperatuur toch in pendelend gedrag. Heel af en toe sluiten de lamellen zich en dan knippert het groene RUN lampje 1,5 sec aan 0,5 sec uit. Ik herken dit totaal niet met afgelopen winter.

De ventilator getest op auto, stand 3 en stand 4 (hoogste). In deze laatste hoge stand blaast hij niet echt hete lucht. Ondanks bijv. stand 3 schakelt hij wel helemaal terug en blaast de airco een nihile hoeveelheid lucht.

Hieronder zie je het stroomverbruik van vandaag, gisteren een paar weken geleden en op een koude dag vorig jaar. Verwacht gedrag: wanneer airco aan gaat en setpoint wijkt erg af van de kamertemperatuur een verbruik van zo'n 1200 watt en daarna een lager verbruik omdat het opwarmt. Ook verwacht ik dat hij "hard" doorgaat omdat de setpoint nog niet is bereikt. Gedrag nu: onrustig, kamer temperatuur 19 graden maar setpoint vele malen hoger (bijv. 30 graden) maar toch schakelt die helemaal terug met lamellen nog open. En na een tijdje gaat hij dan weer richting 900 watt verbruik. Heel af en toe lamellen dicht en knipperend RUN groen lampje.

Kan het zijn dat de temperatuursensor defect is? Of te weinig koudemiddel? Andere opties?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is grotendeels koffiedik kijken omdat ik de omstandigheden niet ken :)
Het ziet er uit als een unit die behoorlijk hard moet werken. Kan het zijn dat de filters vies zijn waardoor de unit net over het randje van defrosts gedrukt wordt?

Het is nu zeker weer voor een defrost, maar zoveel lijkt me wat enthousiast voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fhwstam
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-09 21:30
Sjamo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:43:
[...]

Het is grotendeels koffiedik kijken omdat ik de omstandigheden niet ken :)
Het ziet er uit als een unit die behoorlijk hard moet werken. Kan het zijn dat de filters vies zijn waardoor de unit net over het randje van defrosts gedrukt wordt?

Het is nu zeker weer voor een defrost, maar zoveel lijkt me wat enthousiast voor nu.
Zojuist wel met zekerheid een defrost gehad. Dan krijg ik dus het knipperende run lampje en is dit ook duidelijk te horen bij de binnenunit. De defrost is overigens <5 min klaar. Qua filters heb ik de 2 die je er zo uit kunt halen gisteren schoongemaakt met een stofzuiger. De andere filters heb ik nog niet eerder schoongemaakt. Het gekke is wel dat wanneer er geen defrost is hij toch met open lamellen terugmoduleert naar 200 watt. Je zou dan verwachten dat hij dan volle bak aan het werk gaat tot de volgende defrost en dat is dus niet het geval.. Daarom dacht ik zelf aan een sensor oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
fhwstam schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:52:
[...]

Zojuist wel met zekerheid een defrost gehad. Dan krijg ik dus het knipperende run lampje en is dit ook duidelijk te horen bij de binnenunit. De defrost is overigens <5 min klaar. Qua filters heb ik de 2 die je er zo uit kunt halen gisteren schoongemaakt met een stofzuiger. De andere filters heb ik nog niet eerder schoongemaakt. Het gekke is wel dat wanneer er geen defrost is hij toch met open lamellen terugmoduleert naar 200 watt. Je zou dan verwachten dat hij dan volle bak aan het werk gaat tot de volgende defrost en dat is dus niet het geval.. Daarom dacht ik zelf aan een sensor oid
Je hebt geen MHI-AC-CTRL?
Zo niet, als je hem net aanzet (dus even een kwartier uitlaten ofzo) gaat die dan bijv de eerste 10 min wel op vol vermogen?
Protection errors kunnen de compressor beperken.

Zet hem ook eens aan op silent. Doet hij dit gedrag dan ook?

Misschien even helemaal de stroom eraf halen zodat die gereset wordt.

De buitenunit een keer reinigen. Zeker als die op de grond staat.

[ Voor 9% gewijzigd door Willempie27 op 28-11-2023 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButcherJF
Vraagje: ik zie dat je de airco apart in een grafiek hebt. Hoe doe je dat, heb je die apart op een energiesocket?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
Wat betreft defrosts, mijn buitenunit staat dit stookseizoen onder een afdak in vergelijking met vorig stookseizoen.
Met deze temperaturen van 0~4 graden heb ik het idee (even snel gekeken naar wat vergelijkbare dagen vorig jaar) dat ik minder defrosts heb dan vorig jaar.

Dit afdakje is eigenlijk bedoeld zodat sneeuw niet direct op de unit komt en bovenop een ijsplaat vormt.
(ook voor mn vrouw om in de zomer plantjes en lampjes op te zetten :X )
De buitenunit blijft een stuk droger en het lijkt vooralsnog (kleine sample size) dat dit helpt, dat had ik niet verwacht.

Anderen met eenzelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 15:53
fhwstam schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:32:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is geen normaal gedrag bij deze temperaturen, hij zou toch echt goed moeten verwarmen. Is er iets veranderd in de omgeving van de binnenunit? Een gordijn of kerstboom ofzo waardoor er een bubble ontstaat?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzmann
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-09 17:20
Dzine schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:06:
[...]

Ik kwam hier om te zoeken naar hoe ik kan experimenteren met verwarmen in de nacht en dan vooral een stuk lager dan 18. Dus je voert precies uit wat ik in gedachten heb. _/-\o_
Wat zijn je bevindingen van dit plan?

(Ik heb een SRK/SRC 60 ZSX-W met een wifi module en 'meet' verbruik via M-air app)
Werkt prima, via het m air app schedule schakel ik om 21 uur de unit naar 18 graden. Als ik naar bed ga zet ik in de app het schuifje leeg kantoorpand aan en staat de temp nu op 17 graden. Om 5 uur 's ochtends gaat de unit naar 18 graden met maximale fan via het schedule en daarna in stapjes omhoog en fan auto als we opstaan. In de nacht wordt t niet kouder dan die 17 graden en bij opstaan is het een graad of 19 in de woonkamer. Met 16 graden in de nacht koelt het teveel af (muren, meubels) en was t in de ochtend niet behaaglijk, te veel koude straling. Mocht ik de leeg pand switch een keer vergeten, geen ramp, dan blijft de unit op de 18 graden staan in de nacht. Heb ook ge experimenteerd om de unit om 21 uur uit te zetten, dan om 0:00 uur aan op 18, om 02:00 weer uit en 05:00 weer aan. Bij hogere buitentemperatuur (boven de 10 graden) voorkom je zo dat de unit om de 5 a 10 minuten uit en aan schakelt in de nacht (pendelen). Echter met deze buitentemperatuur rond t vriespunt koelt t te snel te veel af en kun je beter continu op 17 gr blijven verwarmen. Scheelt niks aan stroom uiteindelijk, maar wel comfortabeler in de ochtend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzmann
renzo4000 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:15:
[...]

Is geen normaal gedrag bij deze temperaturen, hij zou toch echt goed moeten verwarmen. Is er iets veranderd in de omgeving van de binnenunit? Een gordijn of kerstboom ofzo waardoor er een bubble ontstaat?
Beetje vergelijkbaar had ik, unit blaast zacht warme lucht en de temp sensor van de unit geeft aan dat t 22 graden is in zn eigen warme bubbel. Op zithoogte 17 graden. Fan op max ipv auto lost dat op, maar is vanwege t lawaai niet prettig. Nu een gewone ventilator in de hoek van de kamer geplaatst die ik schuin omhoog richting de unit laat blazen. Hierdoor komt er een 'koude' luchtstroom van onder naar boven op gang en verwarmt de unit nagenoeg precies op de ingestelde temperatuur. Door met de ventilator snelheid van de gewone ventilator te spelen, kun je de koude stroom zodanig instellen dat de werkelijke temp op zithoogte ongeveer gelijk is aan de ingestelde temp op de unit. De ventilator die ik heb, verbruikt 2.5 watt continu en staat 24×7 aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 22:26
Gister is bij mij een mhi 50zsx-wf geïnstalleerd op de benedenverdieping. (60m2) ~140m3. Huis zit al twee weken zonder verwarming dus de kou is er goed ingetrokken. Vandaag de airco de hele dag laten draaien op stand fan stand 3 & 24 graden recht naar beneden. De thermostaat van de airco geeft na vrij vlot de gewenste temperatuur aan echter geven andere temperatuursensoren in de zithoek & keuken maar ~17 a (krap)18 graden aan.

Momenteel zit er nog geen deur naar de hal dus zitten we met een open trappengat. Deur word over een week geplaatst. Ik hoop dat dat de boosdoener is maar gezien de airco thermostaat al snel de gewenste temp aangeeft vraag ik me af of t veel verschil gaat maken? Unit blijft wel constant warmte uitblazen en verbruikt erg veel stroom (vandaag 23kwh) ik vind ‘t ook niet bijzonder warm aanvoelen. Idealiter kan ik dalijk constant op een laag pitje a fan stand 1 & 2 blijven verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnvzK_s776kt0AuFmmYSb6lEwmA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M5gf1ytf4EiMD5SQ0wRnqoip.jpg?f=user_large

Let even niet op de rode cirkels. Airco hangt tegenover de deur van de hal (midden van de muur) met het idee dat we zo min mogelijk temp verschil zouden krijgen. Huis komt uit 2001 dus aardig geïsoleerd (op een tijdelijk missende deur na)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mietse
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-03-2024
Nickster! schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:57:
Gister is bij mij een mhi 50zsx-wf geïnstalleerd op de benedenverdieping. (60m2) ~140m3. Huis zit al twee weken zonder verwarming dus de kou is er goed ingetrokken. Vandaag de airco de hele dag laten draaien op stand fan stand 3 & 24 graden recht naar beneden. De thermostaat van de airco geeft na een poos vrij vlot de gewenste temperatuur aan echter geven andere temperatuursensoren in de zithoek & keuken maar ~17 a (krap)18 graden aan.

Momenteel zit er nog geen deur naar de hal dus zitten we met een open trappengat. Deur word over een week geplaatst. Ik hoop dat dat de boosdoener is maar gezien de airco thermostaat al snel de gewenste temp aangeeft vraag ik me af of t veel verschil gaat maken? Unit blijft wel constant warmte uitblazen en verbruikt erg veel stroom (vandaag 23kwh) ik vind ‘t ook niet bijzonder warm aanvoelen. Idealiter kan ik dalijk constant op een laag pitje a fan stand 1 & 2 blijven verwarmen.

[Afbeelding]

Let even niet op de rode cirkels. Airco hangt tegenover de deur van de hal (midden van de muur) met het idee dat we zo min mogelijk temp verschil zouden krijgen. Huis komt uit 2001 dus aardig geïsoleerd (op een tijdelijk missende deur na)
Ons huis is bijna het zelfde , en wij hebben ook een MHI 50zsx-w.
Ik zou de fan stand een tijdje op max zetten , klep op 45g, en de richting op swing of wide.
Unit staat snachts op 18c en overdag 20c.
Dus blijft 24u lopen.
Verbruik vandaag +/-10kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DWinters1979
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:23
Spurlie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:54:

Hier hetzelfde probleem, ik kom er ook niet uit

SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ButcherJF
Kijk eens in de app onder ‘Waarschuwingen’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
mietse schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:30:
[...]

Ons huis is bijna het zelfde , en wij hebben ook een MHI 50zsx-w.
Ik zou de fan stand een tijdje op max zetten , klep op 45g, en de richting op swing of wide.
Unit staat snachts op 18c en overdag 20c.
Dus blijft 24u lopen.
Verbruik vandaag +/-10kWh.
Hm dan hoop ik ergens toch dat ‘t te maken heeft met het hebben van geen tussendeur. Ik heb ‘m vanochtend rond 6u aangezet op auto fan. M’n Tado thermostaat (ligt op de bank in het zitgedeelte) tikt nu 19c aan. Daarvoor moet ik wel de airco instellen op 23 graden. Airco gebruikt constant +-1.5kwh. Is dit normaal? Adv verhalen hier had ik iets heel anders verwacht.

Daarnaast heb ik de binnenunit & buitenunit al 3x horen stoppen. Binnenunit maakt dan een slurpend? Geluid en de buitenunit lijkt helemaal op stil te gaan. Is de unit aan ‘t pendelen? Als dat nu al gebeurt zonder tussendeur lijkt het me dat ‘t er dalijk niet beter op word?

[ Voor 15% gewijzigd door Nickster! op 29-11-2023 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Nickster! schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:58:
[...]

Hm dan hoop ik ergens toch dat ‘t te maken heeft met het hebben van geen tussendeur. Ik heb ‘m vanochtend rond 6u aangezet op auto fan. M’n Tado thermostaat (ligt op de bank in het zitgedeelte) tikt nu 19c aan. Daarvoor moet ik wel de airco instellen op 23 graden. Airco gebruikt constant +-1.5kwh. Is dit normaal? Adv verhalen hier had ik iets heel anders verwacht.

Daarnaast heb ik de binnenunit & buitenunit al 3x horen stoppen. Binnenunit maakt dan een slurpend? Geluid en de buitenunit lijkt helemaal op stil te gaan. Is de unit aan ‘t pendelen? Als dat nu al gebeurt zonder tussendeur lijkt het me dat ‘t er dalijk niet beter op word?
3 keer per? Ik heb een heel oud huis dat niet super is geïsoleerd 30m² verwarmen en verbruikt een 7 - 10 kWh per dag op 21 graden en in de nacht 20.

Als jou buitenunit heel snel aan vriest kan dat duiden op tekort aan koudemiddel en dat betekend dus een lek.
In de zomer zou je binnenunit gaan bevriezen en in de winter je buitenunit omdat het proces is omgekeerd.
Heb je hem zelf geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Willempie27 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:49:
[...]

3 keer per? Ik heb een heel oud huis dat niet super is geïsoleerd 30m² verwarmen en verbruikt een 7 - 10 kWh per dag op 21 graden en in de nacht 20.

Als jou buitenunit heel snel aan vriest kan dat duiden op tekort aan koudemiddel en dat betekend dus een lek.
In de zomer zou je binnenunit gaan bevriezen en in de winter je buitenunit omdat het proces is omgekeerd.
Heb je hem zelf geïnstalleerd?
ik denk 3x in een periode van anderhalf a twee uur. Unit is geïnstalleerd door een installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Nickster! schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:57:
[...]

ik denk 3x in een periode van anderhalf a twee uur. Unit is geïnstalleerd door een installateur.
Dat klinkt niet goed. Als het heel mistig is zou het nog kunnen. Ik zou contact opnemen met de installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
@Nickster! Heb je de klep al 45 graden gezet i.p.v. recht naar beneden? Deur gaat waarschijnlijk wel een hoop doen. Het is echt bizar hoeveel warmte direct naar boven stijgt.

Slurpende geluid klinkt eerder als een zooitje defrosts. Heb je inzicht in het stroomverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Gister ~20kWh. Vandaag sinds 6u verbruikt de airco ong. 1.5kWh per uur. Defrosts zouden dus niet moeten kunnen; airco ingesteld op 23c?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Nickster! schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:11:
Gister ~20kWh. Vandaag sinds 6u verbruikt de airco ong. 1.5kWh per uur. Defrosts zouden dus niet moeten kunnen; airco ingesteld op 23c?
Waar baseer je op dat defrosts niet kunnen? Heb je inzicht in het actuele stroomverbruik?
Als je de airco instelt op 23 graden, dan probeert ie ook om dat te halen. Dus dan blijft je stroomverbruik ook hoog. Het verwarmen gaat nu eenmaal trager dan met een CV, dus geef het opwarmen ook wat meer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Nickster! schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:11:
Je zou kunnen kijken of met silent die beter draait en de defrost minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-09 10:03
Veel paniek van andere leden zie ik wel.....

Let wel op, warme lucht trekt altijd omhoog (duuh). Dus in realiteit probeer je nu je gehele woning te verwarmen met 1 unit. Dit zie je dan ook terug in het hoge verbruik van de unit. Met deze temperaturen pomp je maar 4-5kwh je woning in. Deze energie is vaak te weinig om een hele woning op temperatuur te krijgen.

Dat een unit meer defrosts uitvoert klinkt dan ook nog niet zo gek.... Anders hang je een kleed voor de deuropening..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
GermanPivo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:13:
[...]

Waar baseer je op dat defrosts niet kunnen? Heb je inzicht in het actuele stroomverbruik?
Als je de airco instelt op 23 graden, dan probeert ie ook om dat te halen. Dus dan blijft je stroomverbruik ook hoog. Het verwarmen gaat nu eenmaal trager dan met een CV, dus geef het opwarmen ook wat meer tijd.
Een reactie hierboven over en een tekort aan koude middel. Wat bedoel je met actueel stroomverbruik? Zoals ik zei trekt de airco ongeveer 1.5-1.8Kwh per uur aan stroom sinds ik 'm aan heb gezet vanmorgen om 6u. Ondertussen volgens home assistant al 10kWh uit de afgenomen bij de energieboer :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnoord
Gister is bij mij een mhi 50zsx-wf geïnstalleerd op de benedenverdieping. (60m2) ~140m3. Huis zit al twee weken zonder verwarming dus de kou is er goed ingetrokken. Vandaag de airco de hele dag laten draaien op stand fan stand 3 & 24 graden recht naar beneden. De thermostaat van de airco geeft na vrij vlot de gewenste temperatuur aan echter geven andere temperatuursensoren in de zithoek & keuken maar ~17 a (krap)18 graden aan.

[Afbeelding]

Heb je de flappen van de uitblaas wel op links/rechts staan. Als hij tegenover de hal zit en recht de hal in blaast heb je weinig warmte in de woonkamer.

Zou je voor de komende 2 weken niet zo'n budget doorzichtig zeil kunnen hangen met schilderstape in de deuropening van de gang, paar zakken suiker op het stuk wat op de vloer ligt zodat het zeil de gang niet in waait. Het is normaal dat bijna alle warmte nu naar boven trekt.
Ook is je huis na 2 weken niet verwarmen door en door koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickster!
Robinnoord schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:24:
[...]

Heb je de flappen van de uitblaas wel op links/rechts staan. Als hij tegenover de hal zit en recht de hal in blaast heb je weinig warmte in de woonkamer.

Zou je voor de komende 2 weken niet zo'n budget doorzichtig zeil kunnen hangen met schilderstape in de deuropening van de gang, paar zakken suiker op het stuk wat op de vloer ligt zodat het zeil de gang niet in waait. Het is normaal dat bijna alle warmte nu naar boven trekt.
Ook is je huis na 2 weken niet verwarmen door en door koud.
Flappen staan op links rechts ja. U/d staat op 45graden naar. Zojuist ook defrost? Nr 4 te pakken.
Zeiltje / kleed vanmiddag maar ‘s proberen. De kant die naar de woonkamer blaast komt helaas uit op de muur ipv de zithoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo

[Afbeelding]

Begrijp ik goed dat de binnenunit rechtstreeks het open trapgat in blaast?

Wanneer er omstandigheden zijn die een defrost waarschijnlijk maken is het verstandig daar rekening mee te houden in het gebruik van de airco. Daarin is het verstandig mee te werken met de eigenschappen van de airco, niet tegen werken. Daarmee ontloop je defrosts niet maar je verkleint de kans en/of het aantal.

Je hebt blijkbaar 1 unit in een grote ruimte. Dat werkt tegen je, zeker wanneer je een groot temperatuursverschil wil overbruggen met lage fanstand.

De open deur werkt tegen omdat je blijkbaar de warmte recht daar naartoe blaast.

Mijn advies is een scherm of laken voor de deuropening. Airco starten op 18 graden op automatische fanstand. Zodra je nauwelijks nog geluid hoort van blazen en het verbruik is teruggevallen en redelijk stabiel is, temperatuur 1 graad omhoog. Herhalen tot de gewenste temperatuur is bereikt.

Bij 1 unit in zo'n grote ruimte zal je de weg van geleidelijkheid moeten bewandelen en het wat tijd geven. Wanneer het eenmaal op temperatuur is zal het waarschijnlijk wat makkelijker worden, mits de capaciteit voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Sjamo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:30:
[...]

Begrijp ik goed dat de binnenunit rechtstreeks het open trapgat in blaast?

Wanneer er omstandigheden zijn die een defrost waarschijnlijk maken is het verstandig daar rekening mee te houden in het gebruik van de airco. Daarin is het verstandig mee te werken met de eigenschappen van de airco, niet tegen werken. Daarmee ontloop je defrosts niet maar je verkleint de kans en/of het aantal.

Je hebt blijkbaar 1 unit in een grote ruimte. Dat werkt tegen je, zeker wanneer je een groot temperatuursverschil wil overbruggen met lage fanstand.

De open deur werkt tegen omdat je blijkbaar de warmte recht daar naartoe blaast.

Mijn advies is een scherm of laken voor de deuropening. Airco starten op 18 graden op automatische fanstand. Zodra je nauwelijks nog geluid hoort van blazen en het verbruik is teruggevallen en redelijk stabiel is, temperatuur 1 graad omhoog. Herhalen tot de gewenste temperatuur is bereikt.

Bij 1 unit in zo'n grote ruimte zal je de weg van geleidelijkheid moeten bewandelen en het wat tijd geven. Wanneer het eenmaal op temperatuur is zal het waarschijnlijk wat makkelijker worden, mits de capaciteit voldoende is.
Ondertussen al veel bruikbare tips en dingen om rekening mee te houden. Ruimte is niet extreem groot (55m2) met een 5kwh unit.

De consensus lijkt dus een beetje te zijn dat alles nu naar boven wappert. Wat is dan de reden dat de temperatuursensor van de airco zelf wel target haalt? Blijft de warmte dan niet teveel plakken tussen de twee wanden? Of gaat de machine hier wat slimmer mee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnoord
Nickster! schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:29:
[...]

Flappen staan op links rechts ja. U/d staat op 45graden naar. Zojuist ook defrost? Nr 4 te pakken.
Zeiltje / kleed vanmiddag maar ‘s proberen. De kant die naar de woonkamer blaast komt helaas uit op de muur ipv de zithoek.
Ben benieuwd met je zeil!
Ik heb met 2 kleinere airco's ZSX25/ZS20 in de woonkamer/open keuken (50m2) ook om de paar uur een defrost ondanks continu verwarmen (bij hoog vermogen is dat een stuk sneller)
Woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yI-4GmUkUjOlsYrPjy4Bsa29HK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mEdSFIGTb82rsdOaona1t3jl.jpg?f=fotoalbum_large
Keuken: daar volgens mij geen defrosts gehad, alleen wat regel gedrag hoger/lager en vanochtend wat hoger gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-eHiFJy49tA-qhYJEtx5GiNy5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K69PW5eW0kV0JH8yfvPjg47U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Nickster! schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:35:
[...]

Ondertussen al veel bruikbare tips en dingen om rekening mee te houden. Ruimte is niet extreem groot (55m2) met een 5kwh unit.

De consensus lijkt dus een beetje te zijn dat alles nu naar boven wappert. Wat is dan de reden dat de temperatuursensor van de airco zelf wel target haalt? Blijft de warmte dan niet teveel plakken tussen de twee wanden? Of gaat de machine hier wat slimmer mee om?
Gebruik je de app of de afstandbediening om de temperatuur in te stellen?

Ik begreep dat je de fanstand laag had staan. Daarmee krijgt het apparaat de warmte niet ver genoeg weg. Automatisch zal de warmte verder weg blazen uiteraard. Bovendien blaast het grotendeels rechtuit, terwijl je de warmte links en rechts nodig hebt. Dat verspreiden heeft tijd nodig. Maar, daarbij wordt je tegen gewerkt door het gat. Wanneer de warmte niet weg kan zal het zich langzaam gaan verspreiden. Maar de warmte kan wel weg. In elk geval een gedeelte zal de kamer uit gaan.

Blokkeer de deur en neem meer tijd om de kamer geleidelijk op temperatuur te laten komen. Eventueel kan een langzaam draaiende ventilator misschien helpen met het verspreiden.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 29-11-2023 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickster!
Robinnoord schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:37:
[...]

Ben benieuwd met je zeil!
Ik heb met 2 kleinere airco's ZSX25/ZS20 in de woonkamer/open keuken (50m2) ook om de paar uur een defrost ondanks continu verwarmen (bij hoog vermogen is dat een stuk sneller)
Woonkamer:
[Afbeelding]
Keuken: daar volgens mij geen defrosts gehad, alleen wat regel gedrag hoger/lager en vanochtend wat hoger gezet:
[Afbeelding]
Ik begin me af te vragen of dit voor hier ook niet een betere oplossing was geweest. Op basis van wat geneuzel op deze fora en een hoop aannames en advies van de monteur heb ik 'm in het midden laten hangen. Was ook nog 's erg duur vanwege freeswerkzaamheden en dakdoorvoer. Ik hoop dat 't met 't zeiltje / kleed / deur aangenaam te krijgen is met lage fan stand en okayish stroomverbruik. We gaan 't meemaken. Tot nu toe natuurlijk ook niet heel eerlijk kunnen meten (koud huis etc). Deur naar de hal word een taatsdeur dus de warmte zal altijd een beetje blijven wegtrekken; natuurlijk wel een stuk minder tov nu.

Mocht het niks worden verplaatsen we 'm wel weer 8)7

Leuke bijkomstigheid waar de aannemer en ik niet over hebben nagedacht is dat de thermostaat van de CV pal in de blaasrichting van de airco hangt. Dat ding meet vrolijk 24 graden |:( bijstoken met de CV in geval van nood word zo ook leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Sjamo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:41:
[...]

Gebruik je de app of de afstandbediening om de temperatuur in te stellen?

Ik begreep dat je de fanstand laag had staan. Daarmee krijgt het apparaat de warmte niet ver genoeg weg. Automatisch zal de warmte verder weg blazen uiteraard. Bovendien blaast het grotendeels rechtuit, terwijl je de warmte links en rechts nodig hebt. Dat verspreiden heeft tijd nodig. Maar, daarbij wordt je tegen gewerkt door het gat. Wanneer de warmte niet weg kan zal het zich langzaam gaan verspreiden. Maar de warmte kan wel weg. In elk geval een gedeelte zal de kamer uit gaan.

Blokkeer de deur en neem meer tijd om de kamer geleidelijk op temperatuur te laten komen. Eventueel kan een langzaam draaiende ventilator misschien helpen met het verspreiden.
Ik gebruik home assistant momenteel dus ja, de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:01
@Nickster! Je hebt een wifi module in je airco zitten + home assistant, heb je https://github.com/jeatheak/Mitsubishi-WF-RAC-Integration al toegevoegd? Wat ik bijvoorbeeld zie bij mijn unit op zolder is dat de interne temperatuur behoorlijk oploopt waardoor een setpoint van 23 graden echt niet genoeg is om dat ding aan te laten. Als dat het geval is kan je wat gaan spelen met fan snelheid en de lamellen stand (wat eerdere tweakers al aangegeven hebben).

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Soepstengel schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:55:
@Nickster! Je hebt een wifi module in je airco zitten + home assistant, heb je https://github.com/jeatheak/Mitsubishi-WF-RAC-Integration al toegevoegd? Wat ik bijvoorbeeld zie bij mijn unit op zolder is dat de interne temperatuur behoorlijk oploopt waardoor een setpoint van 23 graden echt niet genoeg is om dat ding aan te laten. Als dat het geval is kan je wat gaan spelen met fan snelheid en de lamellen stand (wat eerdere tweakers al aangegeven hebben).
Yes die integratie heb ik draaien. Fan snelheid wil ik zo laag mogelijk houden i.v.m. geluid. Op max stand is 't net een afzuigkap op volle toeren in de woonkamer. Niet perse prettig. Lamellen heb ik beide naar buiten staan & ook al getest met auto l/r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:01
Nickster! schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:56:
[...]

Yes die integratie heb ik draaien. Fan snelheid wil ik zo laag mogelijk houden i.v.m. geluid. Op max stand is 't net een afzuigkap op volle toeren in de woonkamer. Niet perse prettig. Lamellen heb ik beide naar buiten staan & ook al getest met auto l/r
Ik had gisteren dit bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZhir-pPU0oEe3fv0uMAp8y2gvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c7oH9OWoltKZO7xjZIUnSdIu.png?f=fotoalbum_large

Als ik dat ding op 23 graden zet gebeurt er helemaal niks als die intern de temperatuur meet op bijna 30 graden natuurlijk. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik een multi-split unit heb waarbij in dit geval beneden nog twee units stonden te verwarmen. Ik kon dus boven enkel de fan aan zetten en dan werd het gelijk warm.

Als dit overigens echt het probleem is kan je met HA nog wel iets maken om de correct temperatuur in te stellen door de offset te berekenen met een externe sensor (interneTemperatuur - externeTemperatuur = offset + gewenste temperatuur = instelling van de airco). Dat is nog iets wat ik wil gaan proberen binnenkort.

In jou geval zal ik toch wel eerst wat doen met de deur naar de gang en het trapgat. Hier in huis rennen kinderen rond die de deur elke keer niet dicht doen, toen stond die ook constant te blazen. Ik heb nu deurdrangers op de deur pinnen gezet en dat probleem is daarmee ook gelijk verholpen.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnoord
Tazzmann schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:41:
[...]

(Knip) Door met de ventilator snelheid van de gewone ventilator te spelen, kun je de koude stroom zodanig instellen dat de werkelijke temp op zithoogte ongeveer gelijk is aan de ingestelde temp op de unit. De ventilator die ik heb, verbruikt 2.5 watt continu en staat 24×7 aan
Wat voor ventilator is dat als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:02
Om ook hier mijn ervaring met de MHI units te delen :) , een crosspost van het L/L topic.

Nadat we vorig jaar een MHI ZS 5 kW op de overloop van de eerste verdieping hebben laten installeren om te koelen hebben we afgelopen oktober een MHI ZSX-WF 5 kW laten installeren op de begane grond, deze voornamelijk om te verwarmen. De woning is opgeleverd eind 2018, zie de plattegrond voor de plek van installatie (rood gemarkeerd). De woning is voorzien van ventilatiesysteem C, ventilatieroosters in de schuifpui en het grote raam aan de voorzijde van de woning. Afvoer via twee ventielen in de keuken.
Ik ben nog wat aan het spelen met de instellingen. Met de fan op stand 2 wordt de warmte goed verspreid over de begane grond, een Switchbot thermometer in de keuken laat een temperatuur zien die 0.1c lager ligt dan de Tado naast de deur naar de hal.
Op een dag als gisteren heeft de airco aan gestaan van 06u-21u45 en 8.75 kW verbruikt (volgens de Smart M-Air app), gemiddeld 555 w/u. De temperatuur lag toen rond de 21c volgens de Tado thermostaat. Kijk ik terug naar een vergelijkbare dag vorig jaar (16-12-2022) waarbij we met de vloerverwarming (gas) verwarmden tot 20.5c zie ik een gasverbruik van 5.5m3. Tot zover al erg tevreden met het resultaat en comfort :) .

*de unit stond gisteren op 20.5c ingesteld, niet 20c zoals op de afbeelding. Vandaag testen met 20c.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGKkTEhhoXXB4Bqz3WQZU0-um5M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOYEcQ7IsCpGltCAMR401Za1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5n9u2B31OKP4hUAPsesRH-eWwTo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIBc2Ix2p6OrwyrjXIkU3H6k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNc98Qrh3ldtbQoiJvHS61F4EkE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yc9ggN0zn8TtmReZIz5aJowp.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQxZfJmSHtbYaYf0y7RmdlX7h5Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHkznOzcFAPhQtcjpHXum2Sw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-Kt42sytGtKXt72mMzgm901gU4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2gqp2TZ5iyAG2PmTeXkJyqWY.png?f=fotoalbum_tile

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Millert schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:50:
Om ook hier mijn ervaring met de MHI units te delen :) , een crosspost van het L/L topic.

Nadat we vorig jaar een MHI ZS 5 kW op de overloop van de eerste verdieping hebben laten installeren om te koelen hebben we afgelopen oktober een MHI ZSX-WF 5 kW laten installeren op de begane grond, deze voornamelijk om te verwarmen. De woning is opgeleverd eind 2018, zie de plattegrond voor de plek van installatie (rood gemarkeerd). De woning is voorzien van ventilatiesysteem C, ventilatieroosters in de schuifpui en het grote raam aan de voorzijde van de woning. Afvoer via twee ventielen in de keuken.
Ik ben nog wat aan het spelen met de instellingen. Met de fan op stand 2 wordt de warmte goed verspreid over de begane grond, een Switchbot thermometer in de keuken laat een temperatuur zien die 0.1c lager ligt dan de Tado naast de deur naar de hal.
Op een dag als gisteren heeft de airco aan gestaan van 06u-21u45 en 8.75 kW verbruikt (volgens de Smart M-Air app), gemiddeld 555 w/u. De temperatuur lag toen rond de 21c volgens de Tado thermostaat. Kijk ik terug naar een vergelijkbare dag vorig jaar (16-12-2022) waarbij we met de vloerverwarming (gas) verwarmden tot 20.5c zie ik een gasverbruik van 5.5m3. Tot zover al erg tevreden met het resultaat en comfort :) .

*de unit stond gisteren op 20.5c ingesteld, niet 20c zoals op de afbeelding. Vandaag testen met 20c.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Nice! Dit geeft mij ook meteen vertrouwen dat hier met wat spelen ook prima aan de praat te krijgen moet zijn. Grappig dat je 'm in de hoek hebt gehangen. Mij werd dat afgeraden ook v/w het zitten in de airflow.

Ondertussen een zeiltje gehangen tussen de hal en woonkamer. Temperatuur blijft een stuk beter hangen. Na twee uurtjes stoken is 't nu beneden 19.5 graden. Helaas wel met de airco op 24 graden. Ondertussen is ie ook weer twee keer uitgeschakeld. Ik had alleen verwacht pieken in stroomverbruik te zien op het moment dat de unit gaat defrosten? Het gekke is dat de binnenunit er mee kapt, evenals de buitenunit en vervolgens het verbruik terugzakt naar 't niveau van geen airco. (buitenunit lijkt volledig uit te schakelen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Nickster! schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:20:
[...]

Nice! Dit geeft mij ook meteen vertrouwen dat hier met wat spelen ook prima aan de praat te krijgen moet zijn. Grappig dat je 'm in de hoek hebt gehangen. Mij werd dat afgeraden ook v/w het zitten in de airflow.

Ondertussen een zeiltje gehangen tussen de hal en woonkamer. Temperatuur blijft een stuk beter hangen. Na twee uurtjes stoken is 't nu beneden 19.5 graden. Helaas wel met de airco op 24 graden. Ondertussen is ie ook weer twee keer uitgeschakeld. Ik had alleen verwacht pieken in stroomverbruik te zien op het moment dat de unit gaat defrosten? Het gekke is dat de binnenunit er mee kapt, evenals de buitenunit en vervolgens het verbruik terugzakt naar 't niveau van geen airco. (buitenunit lijkt volledig uit te schakelen?)
*update
En de unit is weer uitgevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Nickster! schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:20:
[...]

Lastig te zeggen op afstand, maar het kan zijn dat de warmte nu blijft hangen tussen de unit en de overkant. Dat het zich nog niet goed verspreid. Dat heeft vaak tijd nodig (meer dan een paar uur).

Een ventilator op lage stand kan helpen de warmte beter te verdelen. Daardoor blaas je de warmte weg bij de unit en zal deze misschien / waarschijnlijk stabieler gaan draaien.

Of zijn het defrosts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Nickster! schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:23:
[...]

Een reactie hierboven over en een tekort aan koude middel. Wat bedoel je met actueel stroomverbruik? Zoals ik zei trekt de airco ongeveer 1.5-1.8Kwh per uur aan stroom sinds ik 'm aan heb gezet vanmorgen om 6u. Ondertussen volgens home assistant al 10kWh uit de afgenomen bij de energieboer :+ .
Actueel stroomverbruik is wat de unit nu verbruikt. Dus niet een totaal per uur, maar gewoon het huidige opgenomen vermogen. Als je dat kan zien, kan je ook zien of het om defrosts gaat of niet.

Maar open anders even een eigen topic over je situatie/probleem - lijkt me beter.

[ Voor 6% gewijzigd door GermanPivo op 29-11-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
GermanPivo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:42:
[...]

Actueel stroomverbruik is wat de unit nu verbruikt. Dus niet een totaal per uur, maar gewoon het huidige opgenomen vermogen. Als je dat kan zien, kan je ook zien of het om defrosts gaat of niet.

Maar open anders even een eigen topic hierover - lijkt me beter.
Ah fair. Dan omschreef ik het verkeerd maar het getalletje klopt. Ik heb vanochtend een stuk plastic opgehangen en de airco nu net teruggeschroefd naar 23 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvbY9wWu6XiR0BU8IgjLceVC6Vo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KNbGFGDrujInc2owFDp4NUyl.png?f=user_large

Volgens mij probeert ie altijd 2 graden boven de ingestelde waarde te gaan zitten? Anyway. Huidig verbruik zit denk ik rond de 600 watt nu het zeiltje er hangt. Even aankijken of de temp blijft hangen en of stijgt. Adv een tip hierboven laat 'm nu gewoon een paar uur op 23 staan en als 't niet stijgt zet ik er een graadje bij. Thermostaat van de airco lijk ik niet echt op te kunnen varen. Nu maakt dat in principe (denk ik?) niet zoveel uit zo lang de warmte maar blijft hangen.

M.b.t. defrosts; ik denk het niet? Ik zie in hass m'n actuele verbruik terugzakken naar 100-200 watt op het moment dat de airco uit slaat. Pendelen geloof ik ook niet gezien ie nu steady blijft verwarmen op laag verbruik. Laat 'm nu even met rust en moet wat meer geduld kweken :)

[ Voor 10% gewijzigd door Nickster! op 29-11-2023 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:02
@Nickster!

De locatie is deels bepaald door de mogelijkheden om het leidingwerk netjes weg te kunnen werken en deels door de goede ervaring van een van onze buren met een gelijkaardige woning en opstelling. Nu staat de buitenunit op de garage en gaat de leiding via het dak van de garage, door de garage naar de woning. Wat je niet ziet op de plattegrond is dat het een 2-onder één kap woning betreft, geschakeld met de garages. Als ik de unit op de lange wand had willen plaatsen zou je een aardig stuk leiding in het zicht krijgen (woonkamer heeft deels plat dak).
En ik moet zeggen, de warme luchtstroom is niet onaangenaam of storend wanneer we op de banken zitten. Ook omdat de luchtstroom naar beneden is gericht. Maar misschien dat dit met koelen anders is.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickster!
Millert schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:04:
@Nickster!

De locatie is deels bepaald door de mogelijkheden om het leidingwerk netjes weg te kunnen werken en deels door de goede ervaring van een van onze buren met een gelijkaardige woning en opstelling. Nu staat de buitenunit op de garage en gaat de leiding via het dak van de garage, door de garage naar de woning. Wat je niet ziet op de plattegrond is dat het een 2-onder één kap woning betreft, geschakeld met de garages. Als ik de unit op de lange wand had willen plaatsen zou je een aardig stuk leiding in het zicht krijgen (woonkamer heeft deels plat dak).
En ik moet zeggen, de warme luchtstroom is niet onaangenaam of storend wanneer we op de banken zitten. Ook omdat de luchtstroom naar beneden is gericht. Maar misschien dat dit met koelen anders is.
Yes dat dacht ik al. Ik zit in exact eenzelfde huis. Heb de leiding laten frezen en verwerken in de binnenmuur / kruipruimte. Vind jouw locatie wel fraaier dus fijn te horen dat ‘t goed werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Nickster! schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:46:
[...]

Ah fair. Dan omschreef ik het verkeerd maar het getalletje klopt. Ik heb vanochtend een stuk plastic opgehangen en de airco nu net teruggeschroefd naar 23 graden.

[Afbeelding]

Volgens mij probeert ie altijd 2 graden boven de ingestelde waarde te gaan zitten? Anyway. Huidig verbruik zit denk ik rond de 600 watt nu het zeiltje er hangt. Even aankijken of de temp blijft hangen en of stijgt. Adv een tip hierboven laat 'm nu gewoon een paar uur op 23 staan en als 't niet stijgt zet ik er een graadje bij. Thermostaat van de airco lijk ik niet echt op te kunnen varen. Nu maakt dat in principe (denk ik?) niet zoveel uit zo lang de warmte maar blijft hangen.

M.b.t. defrosts; ik denk het niet? Ik zie in hass m'n actuele verbruik terugzakken naar 100-200 watt op het moment dat de airco uit slaat. Pendelen geloof ik ook niet gezien ie nu steady blijft verwarmen op laag verbruik. Laat 'm nu even met rust en moet wat meer geduld kweken :)
Het klopt dat hij altijd 2 graden boven setpoint verwarmd. Dit om te compenseren voor de hoogte van de unit, want natuurlijk vaak warmer bij het plafond. Je kan deze +2 graden offset eventueel (alleen bij verwarmen zo) uitschakelen.

Deel anders eens de grafiek van het verbruik uit HASS van vandaag, dan zien we snel genoeg of het een defrost is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:26
Heeft hier iemand een overzicht bij welke systemen een leegstaand pand funktie aanwezig is ?

Bij mij is ie niet aanwezig in de Smart M-air app

[ Voor 22% gewijzigd door pjotter1965 op 29-11-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
pjotter1965 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:25:
Heeft hier iemand een overzicht bij welke systemen een leegstaand pand funktie aanwezig is ?

Bij mij is ie niet aanwezig in de Smart M-air app
Heeft volgens mij te maken met de productiedatum. (te zien op de sticker aan de rechterzijde van de binnenunit)

Mijn ZSX uit 2021 heeft het niet, maar mijn ZS uit 2022 heeft het wel. (andere op het forum ook andersom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Rsport40 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:48:
[...]

Heeft volgens mij te maken met de productiedatum. (te zien op de sticker aan de rechterzijde van de binnenunit)

Mijn ZSX uit 2021 heeft het niet, maar mijn ZS uit 2022 heeft het wel. (andere op het forum ook andersom)
Is het niet zo dat de ZS(X)-WF, de met ingebouwde WF-RAC deze functie heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
Frag1le schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:15:
[...]

Is het niet zo dat de ZS(X)-WF, de met ingebouwde WF-RAC deze functie heeft?
Nee, want ik heb 2x 25ZS-W hangen en deze hebben het wel. (En mijn 50ZSX-W uit 2021 niet).
Iemand ander in dit topic had de optie weer wel met de ZSX-W uit 2022.

Ik baal er zelf ook van, want ik kan nu geen nachtverlaging instellen op de ZSX.
Enige is dat ik de ECO stand kan gebruiken. Deze wordt dan op 15c gezet bij geen beweging.

[ Voor 35% gewijzigd door Rsport40 op 29-11-2023 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Nickster! schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:46:
M.b.t. defrosts; ik denk het niet?
Je kan eenvoudig zien of het een defrost is. Dan gaat het groene ledje knipperen (tenminste bij een ZS). Duurt meestal ongeveer 8 min.
En je kan ook even naar de buitenunit kijken. Als deze defrost, is deze helemaal wit en als deze klaar is dan weer helemaal "schoon"

[ Voor 18% gewijzigd door jobr op 29-11-2023 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzmann
Robinnoord schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:22:
[...]

Wat voor ventilator is dat als ik vragen mag?
https://www.bol.com/nl/nl...errer=socialshare_pdp_www

Fluisterstil en 26 standen voor de fan snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 15:38
Is er eigenlijk nog verschil tussen de SRC35-ZSX-W en -WF als je de optionele wifi module in de eerste monteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Ribruijn schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:28:
Is er eigenlijk nog verschil tussen de SRC35-ZSX-W en -WF als je de optionele wifi module in de eerste monteert?
Merk Logo op de binnenunit is anders. WF klein links onderin. De W staat het groot in het midden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:53
@Nickster!

Wie weet heb je er wat aan. Las je ervaring. Heb zelf een vergelijkbare ervaring met een wandunit gehad, temperatuur instellen op 24 graden en nog geen warm huis. Wisselen van normale stand naar 3d auto maakte serieus verschil.

Wellicht het proberen waard .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Hou er wel rekening mee dat de 3D auto, onderwater een setpoint geeft van +1c graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herpideperpi
Zo. Dus bij 40 ct kwh en 1.40 m3 gas ga je, super grof berekend van 8 naar 3.50 euro/dag.

Ik heb ook nog een oude flat aan zee met VR(!) Ketel. Van gas naar air zou nog wel eens schokkender kunnen zijn.
In dat flatje van ca 75m2 wordt bij buiten temp nu, as we speak, makkelijk 6 a 7 kuub per dag er doorgejaagd met kamertemp van mac 19 graden en buiten ca 5.

Ben op dit forum wel vreemde eend in de bijt want ordinaire SmartThings gebruiker, te dom/lui voor HA.
Maar toch wel goed inzicht in verbruik met zigbee/zwave meetspul en schakelaars

Moet mijn MHI spul nog laten installeren maar zie nog even niet hoe te integreren met SmartThings.

[ Voor 77% gewijzigd door herpideperpi op 30-11-2023 02:02 ]

• herpideperpi
Millert schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:50:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
herpideperpi schreef op donderdag 30 november 2023 @ 01:43:
Zo. Dus bij 40 ct kwh en 1.40 m3 gas ga je, super grof berekend van 8 naar 3.50 euro/dag.

Ik heb ook nog een oude flat aan zee met VR(!) Ketel. Van gas naar air zou nog wel eens schokkender kunnen zijn.
In dat flatje van ca 75m2 wordt bij buiten temp nu, as we speak, makkelijk 6 a 7 kuub per dag er doorgejaagd met kamertemp van mac 19 graden en buiten ca 5.

Ben op dit forum wel vreemde eend in de bijt want ordinaire SmartThings gebruiker, te dom/lui voor HA.
Maar toch wel goed inzicht in verbruik met zigbee/zwave meetspul en schakelaars

Moet mijn MHI spul nog laten installeren maar zie nog even niet hoe te integreren met SmartThings.
Hier zo dom en lui dat ik SmartThings niet eens ken. Ik zie voor ons geen enkel nut in gebruik home-assistant. Dus je ziet, het kan erger.

En toch al jaren erg tevreden gebruiker van een mhi multisplit voor verwarmen en koelen. Sterker nog, als je voor de mhi de afstandbediening gebruikt ipv de wifi-module, lijken een aantal zaken veel makkelijker en duidelijker, oa de temperatuur-regeling.

Daarnaast heb ik soms de indruk dat mensen die wel allerlei analytische apparatuur gebruiken zo verdwalen in technische zaken dat ze vergeten de mhi z'n werk te laten doen.

Ik ben telkens weer verbaast over het regelgedrag van de mhi. Wat mij betreft ideaal.
Wij gebruiken automatische fanstand. Wanneer je bij aanzetten weinig, 1-2 graden moet overbruggen start hij op ongeveer een derde van zijn kracht op en hoe dichter hij bij de gewenste temperatuur komt hoe meer hij terugzakt in kracht. Wanneer op temperatuur dan blijft hij heel zachtjes de lucht rondpompen, eigenlijk zonder geluid, en af en toe wordt blijkbaar de temperatuur getest. Normaal blijft de temperatuur hier tot op een tiende graad stabiel. Alleen bij vorst, zoals nu, zakt de temperatuur wat sneller in huis en kan het soms een paar tienden van een graad zakken voor hij weer op gang komt.

Wanneer het verschil tussen werkelijke en ingestelde temperatuur groter is, bijvoorbeeld 3 tot 6 graden, start de unit met meer kracht, (2/3e?) op, harder geblaas, en daarna gebeurt verder hetzelfde. Geleidelijk wordt verder teruggeschakeld.

Ons systeem doet bij bepaalde weersomstandigheden veel defrosts, tot op eens per 45 minuten. Vorig jaar was ik daar nog van onder de indruk en vond ik dat het het stroomverbruik enorm verhoogde.
Inmiddels kijk ik er wat rustiger naar en ben ik er blij mee. Weer goed regelgedrag. Door de defrosts zo vaak uit te voeren, geforceerd, is het telkens binnen enkele minuten klaar waardoor je binnen geen of nauwelijks last er van hebt. Het grootste deel van het extra stroomverbruik gaat naar de compenserende extra puf warme lucht die de ruimte in geblazen wordt. Deze warmt de ruimte enkele tienden van een graad op wat daarna dus wat minder verbruik geeft.

Hoe langer ik onze airco gebruik, hoe meer ik het ga waarderen.
Wat wij wel veel gebruiken, en wat ons erg helpt, is homewizard om ons energie-verbruik te meten, samen met een aparte meter in de meterkast om het verbruik van de installatie te meten. Daarnaast hebben we nu kleine temperatuur-sensors (Sonof dacht ik, verbonden met google home), in alle ruimtes waar we een unit hebben. Dat vooral omdat, naast de verder erg goede ervaringen, de weergave van de temperatuur in de mhi app volstrekt onbetrouwbaar is wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herpideperpi
Sjamo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 06:25:
[...]

Van jouw enthousiaste verhaal kan ik nu niet slapen totdat het allemaal aanstaat. pffff.

Hier zo dom en lui dat ik SmartThings niet eens ken. Ik zie voor ons geen enkel nut in gebruik home-assistant. Dus je ziet, het kan erger.

En toch al jaren erg tevreden gebruiker van een mhi multisplit voor verwarmen en koelen. Sterker nog, als je voor de mhi de afstandbediening gebruikt ipv de wifi-module, lijken een aantal zaken veel makkelijker en duidelijker, oa de temperatuur-regeling.

Daarnaast heb ik soms de indruk dat mensen die wel allerlei analytische apparatuur gebruiken zo verdwalen in technische zaken dat ze vergeten de mhi z'n werk te laten doen.

Ik ben telkens weer verbaast over het regelgedrag van de mhi. Wat mij betreft ideaal.
Wij gebruiken automatische fanstand. Wanneer je bij aanzetten weinig, 1-2 graden moet overbruggen start hij op ongeveer een derde van zijn kracht op en hoe dichter hij bij de gewenste temperatuur komt hoe meer hij terugzakt in kracht. Wanneer op temperatuur dan blijft hij heel zachtjes de lucht rondpompen, eigenlijk zonder geluid, en af en toe wordt blijkbaar de temperatuur getest. Normaal blijft de temperatuur hier tot op een tiende graad stabiel. Alleen bij vorst, zoals nu, zakt de temperatuur wat sneller in huis en kan het soms een paar tienden van een graad zakken voor hij weer op gang komt.

Wanneer het verschil tussen werkelijke en ingestelde temperatuur groter is, bijvoorbeeld 3 tot 6 graden, start de unit met meer kracht, (2/3e?) op, harder geblaas, en daarna gebeurt verder hetzelfde. Geleidelijk wordt verder teruggeschakeld.

Ons systeem doet bij bepaalde weersomstandigheden veel defrosts, tot op eens per 45 minuten. Vorig jaar was ik daar nog van onder de indruk en vond ik dat het het stroomverbruik enorm verhoogde.
Inmiddels kijk ik er wat rustiger naar en ben ik er blij mee. Weer goed regelgedrag. Door de defrosts zo vaak uit te voeren, geforceerd, is het telkens binnen enkele minuten klaar waardoor je binnen geen of nauwelijks last er van hebt. Het grootste deel van het extra stroomverbruik gaat naar de compenserende extra puf warme lucht die de ruimte in geblazen wordt. Deze warmt de ruimte enkele tienden van een graad op wat daarna dus wat minder verbruik geeft.

Hoe langer ik onze airco gebruik, hoe meer ik het ga waarderen.
Wat wij wel veel gebruiken, en wat ons erg helpt, is homewizard om ons energie-verbruik te meten, samen met een aparte meter in de meterkast om het verbruik van de installatie te meten. Daarnaast hebben we nu kleine temperatuur-sensors (Sonof dacht ik, verbonden met google home), in alle ruimtes waar we een unit hebben. Dat vooral omdat, naast de verder erg goede ervaringen, de weergave van de temperatuur in de mhi app volstrekt onbetrouwbaar is wat mij betreft.
Ja.Ik heb ipv Homewizzard, Plugwise p1 ( https://benem.nl/plugwise-smart-meter-module-smile-p1.html) ooit gekocht, en die gebruik ik op paar plekken.

Verder heb ik wel van die Zwave stopkontakten op Smartthings. ST is echt een topprodukt en kinderlijk eenvoudig. Dus je kan er geen hoge status mee bereiken.
Hieronder dus een overzicht. Vooral aktueel verbruik en temperaturen. Is huis in Roemenie. Over het algemeen vind ik thuis automatiseren (behalve wellicht Hue / Ikea) niet zo spannend als je niet, zoals ik, overal langs zwerft. je bent immers thuis. Dus als de vriezer het niet doet gaat die wel piepen en zo.
Maar als je, zoals deze zwerver, overal en nergens woont, dan wil je remote wel weten of de airco echt aan staat en of er geen lekkages zijn en zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICBtQ8n86tgLolt1ZlZEBvv1rnQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O83rmWUqjed3yaYzKsYUmCsE.jpg?f=fotoalbum_large

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 15:38
Rsport40 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:13:
[...]

Merk Logo op de binnenunit is anders. WF klein links onderin. De W staat het groot in het midden.
Ik bedoelde meer technisch…. Behalve cosmetisch dus geen verschillen?

• Nickster!
GermanPivo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:52:
[...]

Het klopt dat hij altijd 2 graden boven setpoint verwarmd. Dit om te compenseren voor de hoogte van de unit, want natuurlijk vaak warmer bij het plafond. Je kan deze +2 graden offset eventueel (alleen bij verwarmen zo) uitschakelen.

Deel anders eens de grafiek van het verbruik uit HASS van vandaag, dan zien we snel genoeg of het een defrost is of niet.
De airco vannacht op 18 graden laten staan en vanmorgen rond 7u ingesteld op 22 graden. Op fan stand automatisch. Het lijkt (voor mijn gevoel alle kanten op te gaan). Regelmatig valt de binnen en buiten unit uit. Ook als het verschil tussen de airco sensor & setpoint minder is dan 2c

Daarnaast blijft op fan speed auto de binnenunit op volle toeren blazen. Ook word het niet echt 'warm' binnen. Zie stroomverbruik & airco temp sensor & sensor bij het zitgedeelte van de woonkamer. Mijn gevoel zegt dat dit eerder lijkt op pendelen? Ik vraag me sterk af of we niet echt een moeilijk slechte plek hebben gekozen voor de binnenunit.

Stroomverbruik Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9y59T9nccGTXe2sLXTS1_tVdsns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3qLj92oRnXkDtKmWuDNj4Lfi.png?f=fotoalbum_large

Airco temp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46s8l_1CCAmE36tNkL3sMRhhctQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/guHk9pvEY4YADrEttVV0Sa9U.png?f=fotoalbum_large

Zithoek temp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AX3oNHyvS0ieisqgF9EYUi5H5ns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OLsQsAdlD5hwg0MhhcpfGRi0.png?f=fotoalbum_large

Keuken temp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSJ2EHPMNBSM0rDtt_idtQJumnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ePNGruYnFFjBfDSzCr3Vmtwv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Nickster! op 30-11-2023 11:47 ]

• GermanPivo
@Nickster! Die pieken en dalen vanaf 08:00 zijn defrosts (en 02:30 en 06:00 ook)/

[ Voor 18% gewijzigd door GermanPivo op 30-11-2023 11:52 ]

• Nickster!
GermanPivo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:51:
@Nickster! Die pieken en dalen vanaf 08:00 zijn defrosts.
Duidelijk. Zou dit hele verhaal dan betekenen dat mijn warmteverlies te hoog om het warm te kunnen stoken met een airco? Zonder 'm op standje afzuigkap te zetten*

[ Voor 6% gewijzigd door Nickster! op 30-11-2023 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Nickster! schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:52:
[...]

Duidelijk. Zou dit hele verhaal dan betekenen dat mijn warmteverlies te hoog om het warm te kunnen stoken met een airco?
Nee, juist andersom. Als je de temperatuur laat dalen van 22 naar 18, dan kan je dit soort pendelgedrag krijgen. Hij springt af en toe aan om de boel op temperatuur te houden. Je gaat daarna weer verwarmen en de temperatuur loopt prima op, maar de unit moet hard werken - over iets langere tijd elk uur een graadje verhogen is bijvoorbeeld al beter.

Met deze weersomstandigheden zijn er ook gewoon eerder defrosts, dus dat is niks raars.

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 30-11-2023 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
Nickster! schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:52:
[...]

Duidelijk. Zou dit hele verhaal dan betekenen dat mijn warmteverlies te hoog om het warm te kunnen stoken met een airco? Zonder 'm op standje afzuigkap te zetten*
Persoonlijk moet ik er niet aan denken om de temperatuur te laten terugvallen naar onder de 17 graden.
Bij het verwarmen van de ruimte zal je een grotere terugval hebben wanneer de unit een defrost uitvoert, dit omdat de massa van de ruimte nog lang niet de temperatuur heeft van setpoint.
Als de temperatuur van de ruimte in de buurt ligt van setpoint zullen defrosts minder invloed hebben op de temperatuur.
Wellicht dus kiezen voor een hogere setpoint dan 18c

• Nickster!
@Frag1le @GermanPivo zo te lezen dus nog even spelen met de instellingen en misschien wat automations in hass voor het automatisch langzaam ophogen van temp.

Keuken / woonkamer schelen 3 graden tov setpoint dus wss scheelt terug naar 21 ipv 18 ‘s nachts al een hoop. Ben benieuwd wat dat met het verbruik doet.

• Frag1le
Nickster! schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:18:
@Frag1le @GermanPivo zo te lezen dus nog even spelen met de instellingen en misschien wat automations in hass voor het automatisch langzaam ophogen van temp.

Keuken / woonkamer schelen 3 graden tov setpoint dus wss scheelt terug naar 21 ipv 18 ‘s nachts al een hoop. Ben benieuwd wat dat met het verbruik doet.
Verbruik zal natuurlijk stijgen, gezien het mij duidelijk is dat jij een grotere en stabielere warmtebehoefte hebt.
Een hoger comfort kost nu eenmaal meer.
Als je airco niet centraal hangt kun je wellicht met max fanspeed het verwarmingsbereik vergroten tijdens afwezigheid/nacht.
De keuken kan dan wellicht ook beter opwarmen.
Als je het werkbereik vergroot zal je natuurlijk in het begin ook een hoger verbruik zien, totdat de ruimte meer in balans is.

[ Voor 20% gewijzigd door Frag1le op 30-11-2023 12:51 ]

• Nickster!
Frag1le schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:49:
[...]

Verbruik zal natuurlijk stijgen, gezien het mij duidelijk is dat jij een grotere en stabielere warmtebehoefte hebt.
Een hoger comfort kost nu eenmaal meer.
Als je airco niet centraal hangt kun je wellicht met max fanspeed het verwarmingsbereik vergroten tijdens afwezigheid/nacht.
De keuken kan dan wellicht ook beter opwarmen.
Als je het werkbereik vergroot zal je natuurlijk in het begin ook een hoger verbruik zien, totdat de ruimte meer in balans is.
Airco hangt in het midden van de benedenverdieping; zie oranje stip Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TpRFQyqZLoIaXmR_dWIYiMkI4U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZIOMH6pHY9gN4an6K3zxpjSF.png?f=user_large

Ik me zelfs herinneren dat jij dit adviseerde :)

[ Voor 8% gewijzigd door Nickster! op 30-11-2023 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
Nickster! schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:55:
[...]

Airco hangt in het midden van de benedenverdieping; zie oranje stip [Afbeelding]

Ik me zelfs herinneren dat jij dit adviseerde :)
Uit je verhaal dacht ik op te maken dat je keuken verder weg was, gezien het temperatuurs verschil.
Helaas kan ik niet van iedereen onthouden wat hun situatie is :)

Ik heb hier een vergelijkbare situatie, dus ook de binnenunit halverwege de ruimte, tegenover open trappengat en aan de muur grenzend met de buren (die helaas heel veel weg zijn in de winter), en laat deze oscilerend L/R naar beneden blazen.
Bij afwezigheid en 's nachts dus met 1 graden verlaging en max fanspeed.

Dat heeft het volgende opgeleverd vorig stookseizoen:
Frag1le in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

• Sjamo
Nickster! schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:18:

Wanneer je snel veel warmte in de ruimte wil brengen om bijvoorbeeld een aantal graden te overbruggen, kan je ook de optie "hi" gebruiken (zelfde knop als eco). Dit zorgt er voor dat er 15 minuten op volle kracht verwarmt wordt ongeacht de ingestelde temperatuur.

Met dit weer lokt deze stand vrij snel een defrost uit natuurlijk. Daarom goed om het zoveel mogelijk net na een defrost te doen.
Pagina: 1 ... 11 ... 41 Laatste