herpideperpi schreef op donderdag 30 november 2023 @ 01:43:
Zo. Dus bij 40 ct kwh en 1.40 m3 gas ga je, super grof berekend van 8 naar 3.50 euro/dag.
Ik heb ook nog een oude flat aan zee met VR(!) Ketel. Van gas naar air zou nog wel eens schokkender kunnen zijn.
In dat flatje van ca 75m2 wordt bij buiten temp nu, as we speak, makkelijk 6 a 7 kuub per dag er doorgejaagd met kamertemp van mac 19 graden en buiten ca 5.
Ben op dit forum wel vreemde eend in de bijt want ordinaire SmartThings gebruiker, te dom/lui voor HA.
Maar toch wel goed inzicht in verbruik met zigbee/zwave meetspul en schakelaars
Moet mijn MHI spul nog laten installeren maar zie nog even niet hoe te integreren met SmartThings.
Hier zo dom en lui dat ik SmartThings niet eens ken. Ik zie voor ons geen enkel nut in gebruik home-assistant. Dus je ziet, het kan erger.
En toch al jaren erg tevreden gebruiker van een mhi multisplit voor verwarmen en koelen. Sterker nog, als je voor de mhi de afstandbediening gebruikt ipv de wifi-module, lijken een aantal zaken veel makkelijker en duidelijker, oa de temperatuur-regeling.
Daarnaast heb ik soms de indruk dat mensen die wel allerlei analytische apparatuur gebruiken zo verdwalen in technische zaken dat ze vergeten de mhi z'n werk te laten doen.
Ik ben telkens weer verbaast over het regelgedrag van de mhi. Wat mij betreft ideaal.
Wij gebruiken automatische fanstand. Wanneer je bij aanzetten weinig, 1-2 graden moet overbruggen start hij op ongeveer een derde van zijn kracht op en hoe dichter hij bij de gewenste temperatuur komt hoe meer hij terugzakt in kracht. Wanneer op temperatuur dan blijft hij heel zachtjes de lucht rondpompen, eigenlijk zonder geluid, en af en toe wordt blijkbaar de temperatuur getest. Normaal blijft de temperatuur hier tot op een tiende graad stabiel. Alleen bij vorst, zoals nu, zakt de temperatuur wat sneller in huis en kan het soms een paar tienden van een graad zakken voor hij weer op gang komt.
Wanneer het verschil tussen werkelijke en ingestelde temperatuur groter is, bijvoorbeeld 3 tot 6 graden, start de unit met meer kracht, (2/3e?) op, harder geblaas, en daarna gebeurt verder hetzelfde. Geleidelijk wordt verder teruggeschakeld.
Ons systeem doet bij bepaalde weersomstandigheden veel defrosts, tot op eens per 45 minuten. Vorig jaar was ik daar nog van onder de indruk en vond ik dat het het stroomverbruik enorm verhoogde.
Inmiddels kijk ik er wat rustiger naar en ben ik er blij mee. Weer goed regelgedrag. Door de defrosts zo vaak uit te voeren, geforceerd, is het telkens binnen enkele minuten klaar waardoor je binnen geen of nauwelijks last er van hebt. Het grootste deel van het extra stroomverbruik gaat naar de compenserende extra puf warme lucht die de ruimte in geblazen wordt. Deze warmt de ruimte enkele tienden van een graad op wat daarna dus wat minder verbruik geeft.
Hoe langer ik onze airco gebruik, hoe meer ik het ga waarderen.
Wat wij wel veel gebruiken, en wat ons erg helpt, is homewizard om ons energie-verbruik te meten, samen met een aparte meter in de meterkast om het verbruik van de installatie te meten. Daarnaast hebben we nu kleine temperatuur-sensors (Sonof dacht ik, verbonden met google home), in alle ruimtes waar we een unit hebben. Dat vooral omdat, naast de verder erg goede ervaringen, de weergave van de temperatuur in de mhi app volstrekt onbetrouwbaar is wat mij betreft.