Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 12 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 12:15
Frag1le schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:31:
[...]

Uit je verhaal dacht ik op te maken dat je keuken verder weg was, gezien het temperatuurs verschil.
Helaas kan ik niet van iedereen onthouden wat hun situatie is :)

Ik heb hier een vergelijkbare situatie, dus ook de binnenunit halverwege de ruimte, tegenover open trappengat en aan de muur grenzend met de buren (die helaas heel veel weg zijn in de winter), en laat deze oscilerend L/R naar beneden blazen.
Bij afwezigheid en 's nachts dus met 1 graden verlaging en max fanspeed.

Dat heeft het volgende opgeleverd vorig stookseizoen:
Frag1le in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"
Sjamo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:37:
[...]

Wanneer je snel veel warmte in de ruimte wil brengen om bijvoorbeeld een aantal graden te overbruggen, kan je ook de optie "hi" gebruiken (zelfde knop als eco). Dit zorgt er voor dat er 15 minuten op volle kracht verwarmt wordt ongeacht de ingestelde temperatuur.

Met dit weer lokt deze stand vrij snel een defrost uit natuurlijk. Daarom goed om het zoveel mogelijk net na een defrost te doen.
@Frag1le Yes, door die post was ik aardig geïnspireerd om hier hetzelfde te gaan proberen. We gaan het zien. Ik heb de unit nu steady op fan stand 2 & 22 setpoint en alles lijkt stabiel te blijven. Het proces er naar toe is nog een beetje hobbelig maar daar kom ik wel uit.

@Sjamo Goede tip! eens uitzoeken of die modus te automatiseren valt dmv de app / home assistant integratie. Dan zou ik in de ochtend net voor het opstaan boost modus aan kunnen zetten.

Weet iemand overigens tot hoe ver auto fan speed terug moduleert? Ik heb het idee dat (kwa geluid) auto fan speed rond stand 3 blijft steken en nooit helemaal terug gaat naar 1 of 2.

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:44
Nickster! schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:58:

Weet iemand overigens tot hoe ver auto fan speed terug moduleert? Ik heb het idee dat (kwa geluid) auto fan speed rond stand 3 blijft steken en nooit helemaal terug gaat naar 1 of 2.
Auto stand moduleert terug naar de laagste stand (1).
Ook handmatig stand 2 of 3 moduleert terug naar stand 1.

Met deze temperaturen buiten blijft mijn unit ook op stand 3 doorblazen op auto. Als ik hem dan handmatig op stand 2 zet, komt hij in zijn eigen warmtebubbel en gaat het vermogen iets naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 11:15
Nickster! schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:58:
Deze gaat zeker wel terug naar 1 en 2, en naar mijn idee nog traplozer dan de standen die je zelf kunt kiezen.
Maar dit is natuurlijk alleen wanneer setpoint bereikt is of bijna bereikt is.

Als jij een ruimte die <17 graden probeert op te warmen naar 22 dan kiest auto fanstand natuurlijk niet voor stand 1 of 2 en duurt het wellicht uren voordat deze terug moduleert.
Als je dan zelf kiest voor stand 1 of 2 dan zal de buitenunit harder moeten gaan werken omdat je de binnenunit eigenlijk aan het limiteren bent.

[ Voor 6% gewijzigd door Frag1le op 30-11-2023 14:12 ]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Frag1le schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:11:
Deze gaat zeker wel terug naar 1 en 2, en naar mijn idee nog traplozer dan de standen die je zelf kunt kiezen.
Dat klopt. Intern kent de AC 8 fan standen. Je kan er zelf maar 4 (+auto) kiezen.
Stand 8 is fan op 4 op de RC.
Stand 6 is fan op 3 op de RC. etc

• Rsport40
jobr schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:35:
[...]

Dat klopt. Intern kent de AC 8 fan standen. Je kan er zelf maar 4 (+auto) kiezen.
Stand 8 is fan op 4 op de RC.
Stand 6 is fan op 3 op de RC. etc
Jammer dat je ze toch zelf niet kunt selecteren.

Als ik mijn 50ZSX op stand 2 (intern stand 4) heb staan maakt hij weinig geluid.
Zet ik hem op stand 3 (intern 6), dan maakt hij een stuk meer lawaai alsof de afzuigkap aanstaat. ;)

Ik merk met deze temperaturen dat hij dan niet terug moduleert naar bijvoorbeeld intern stand 5 of lager omdat er nog genoeg warmtevraag van het huis is.

• Nickster!
Rsport40 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:01:
[...]

Jammer dat je ze toch zelf niet kunt selecteren.

Als ik mijn 50ZSX op stand 2 (intern stand 4) heb staan maakt hij weinig geluid.
Zet ik hem op stand 3 (intern 6), dan maakt hij een stuk meer lawaai alsof de afzuigkap aanstaat. ;)

Ik merk met deze temperaturen dat hij dan niet terug moduleert naar bijvoorbeeld intern stand 5 of lager omdat er nog genoeg warmtevraag van het huis is.
Eens! Idealiter had ik 'm rond de 'echte' stand 3 willen hebben. Ik vind fan stand twee net teveel geluid maken. Iets meer verbruik had ik voor lief genomen. Heb 'm nu op setpoint 22 en fan stand 2. Blaast relatief rustig en de temp blijft in de keuken & zithoek een constante 20.3 graden. Airco verbruikt nu ongeveer constant 550-600 watt. Als ik hier de winter mee door kom bespaar ik toch een kleine 500-600m3 aan gas; oftewel bijna 1000 euro 8) (Heb een overcapaciteit van 2500 kWh)

• roelss1
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-03 22:18
Wij gebruiken sinds dit jaar de ZSX 50 als hoofdverwarming voor een kamer van ongeveer 100m3 (bj 2005). Draait bij ons op 550-600 watt in auto fan stand op 19 graden. Offset is gereset door de aan/uit knop 30 sec ingedrukt te houden en 19 graden is daadwerkelijk 19 graden! Zo nu en dan een defrost en zo'n 10kWh per dag in vebruik. We verwarmen snachts niet. Want na wat proberen blijkt dat geen voordeel te hebben.

Ik speel af en toe nog met de instellingen om hem zo stabiel mogelijk te laten draaien. Tips zijn altijd welkom en bij vragen over verbruik etc (monitoring via homewizard energy plug) stel ze gerust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzmann
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-09 17:20
roelss1 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:05:
Wij gebruiken sinds dit jaar de ZSX 50 als hoofdverwarming voor een kamer van ongeveer 100m3 (bj 2005). Draait bij ons op 550-600 watt in auto fan stand op 19 graden. Offset is gereset door de aan/uit knop 30 sec ingedrukt te houden en 19 graden is daadwerkelijk 19 graden! Zo nu en dan een defrost en zo'n 10kWh per dag in vebruik. We verwarmen snachts niet. Want na wat proberen blijkt dat geen voordeel te hebben.

Ik speel af en toe nog met de instellingen om hem zo stabiel mogelijk te laten draaien. Tips zijn altijd welkom en bij vragen over verbruik etc (monitoring via homewizard energy plug) stel ze gerust
Hoeveel koelt het 's nachts af zonder verwarming? Ik heb er ook mee getest en temperatuur daalt met de huidige buitentemperatuur al gauw onder de 16 graden. In de ochtend kost het dan behoorlijk wat energie en voelt het bij dezelfde temperatuur minder behaaglijk. De muren, meubels etc zijn dan kouder, hoewel de lucht temp wel 19 graden is. Qua verbruik maakte het niet veel uit om 's nachts op 17 graden te zetten of 's nachts uit en dan in de ochtend een stoot energie om de temperatuur enkele graden te verhogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzmann
Eerder reeds gemeld, bij fan stand max verbruikt de unit minder stroom dan op lagere fan stand (auto in mijn geval) bij het op temperatuur houden van een ruimte. In mijn geval setpoint 18.5, werkelijke temp op zithoogte 18.5 a 19 gr (meerdere thermometers in huis). Fan stand max: 1000 watt continu, fan stand auto: 1070 watt continu, terug naar fan stand max: 1000 watt continu. Uitstroom temperatuur bij fan stand max: 31 graden, bij fan stand auto: 34 graden.
Buiten temperatuur -1 graden.
Temperatuur op zithoogte blijft constant rond 18.5 en 19 graden. Wat is de logica dat de unit niet op meest efficiënte fan stand draait bij keuze voor auto? Of is er een max fan stand op auto ivm geluidsproduktie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:11
Wat doet de ECO stand nu precies? In de servicemanual en handleiding lees ik dat de temperatuur verlaagt wordt:
Direct -1 graden
Na 1 uur -2 graden
Na 2 uur -2.5 graden

Maar ook: "Soft operation with the power suppressed in order to avoid an excessive cooling or heating". Verder geen details over hoe en wat precies. Wat ik merk is dat het maximaal opgenomen vermogen beperkt wordt tot tegen de 1kW, normaliter zo'n 1.4kW max. Maar de fanstand is niet meer te kiezen, gaat deze hoger draaien dan de Auto-stand normaliter zou doen? Gaat de fan in de buitenunit harder draaien? Ik denk namelijk te merken dat ik zo minder defrosts heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
TereZz schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:00:
Wat doet de ECO stand nu precies? In de servicemanual en handleiding lees ik dat de temperatuur verlaagt wordt:
Direct -1 graden
Na 1 uur -2 graden
Na 2 uur -2.5 graden

Maar ook: "Soft operation with the power suppressed in order to avoid an excessive cooling or heating". Verder geen details over hoe en wat precies. Wat ik merk is dat het maximaal opgenomen vermogen beperkt wordt tot tegen de 1kW, normaliter zo'n 1.4kW max. Maar de fanstand is niet meer te kiezen, gaat deze hoger draaien dan de Auto-stand normaliter zou doen? Gaat de fan in de buitenunit harder draaien? Ik denk namelijk te merken dat ik zo minder defrosts heb.
Voor de ZSX is dit het volgende, de ZS doet dit anders en is volgens mij een setpoint/offset verlaging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdexyQe6KpWgMlvlktZTruJF1rg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lIjjMyH9ngj5myAWz1Gpyxpt.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Wij hebben vannacht voor het eerst de eco-stand uitgeprobeerd op de unit in het trapgat (wij hebben de x, dus met sensor). Het leek een effect te hebben. Een vreemd effect maar toch.

Nou hadden we gisteren al gezien dat de kat het lekker vind om in de luchtstroom te rollen :)

Vandaag zijn we van huis en hebben na een kortstondig moment van eco-stand uit deze weer aangezet. We zien nu niet hetzelfde effect en vermoeden dat de poes heerlijk voor de sensor in de warme luchtstroom ligt te spelen :)

Airco in de praktijk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uy7WnGYdfbPJQKkJhJywcMbgl8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ge3AgVJMRyiMVLz5WEZZqUp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Nvt

[ Voor 99% gewijzigd door Sjamo op 01-12-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
Spurlie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:54:
Vraagje. Mijn smart m air app geeft aan dat er een firmware update geïnstalleerd moet worden, maar dat wil niet echt lukken...
Zodra ik op de "Firmware-update" knop in de app duw, dan krijg ik steeds de melding: "Update a.u.b. de firmware thuis met de airconditioner uitgeschakeld."

Heb de airco in de app uitgeschakeld --> werkt nog niet
Heb de airco met de afstandsbediening uitgeschakeld --> werkt nog steeds niet
Heb de airco met de fysieke knop op de unit zelf uitgeschakeld --> werkt nog steeds niet

Iemand enig idee hoe ik die firmware update geïnstalleerd krijg?
Ik heb hetzelfde issue. Er is een update, maar ik kan hem dus niet uitvoeren vanwege die melding dat de airco uitgeschakeld moet zijn terwijl deze uitgeschakeld is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lY4gfxLnJoA2BkwP6NpQOHhi8Rc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3DVMzMWtOgRwrxBsXmUFgFAr.png?f=fotoalbum_large

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:16
@ThaBEN iPhone?

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:16
@ThaBEN Oké, vreemd. Ik had hier gelezen dat er problemen met het updaten waren in combinatie met een iPhone vandaar de vraag. Je zit op hetzelfde wifi netwerk als de airco?

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Millert schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:59:
@ThaBEN Oké, vreemd. Ik had hier gelezen dat er problemen met het updaten waren in combinatie met een iPhone vandaar de vraag. Je zit op hetzelfde wifi netwerk als de airco?
Inderdaad. Zelfde netwerk en airco's in eerste instantie uitgezet via de afstandbediening. Nadat ik na half uurtje nog altijd de update niet kon installeren de airco's via de app even een minuutje aangezet en via de app vervolgens weer uitgeschakeld. Toen wederom het daarop volgende half uur de update proberen te installeren maar blijf dezelfde melding zien.

Heb de airco's nu maar weer aangezet want het werd ondertussen koud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1977
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 08:43
vraagje, wij hebben een Mitsubishi heavy 5 kw multi split met 3 binnen units. Als ik koel of verwarm en de luchtstroom snelheid aan wil passen werkt dit niet, alleen de laagste stand en de hoogste stand werkt, tussen standen werkt dus niet. Dit is op alle 3 de binnenunits het geval. enig idee wat dit kan zijn?

Filters zijn allemaal netjes schoon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
ThaBEN schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:07:
[...]

Inderdaad. Zelfde netwerk en airco's in eerste instantie uitgezet via de afstandbediening. Nadat ik na half uurtje nog altijd de update niet kon installeren de airco's via de app even een minuutje aangezet en via de app vervolgens weer uitgeschakeld. Toen wederom het daarop volgende half uur de update proberen te installeren maar blijf dezelfde melding zien.

Geen VPNs, proxies, routeringen, of andere netwerk instellingen die de app doet denken dat deze op een ander netwerk zit?
Probeer je mobiele data eens uit te zetten, wellicht kiest je telefoon op dat moment voor mobiel internet, ondanks WiFi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Martijn1977 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:16:
vraagje, wij hebben een Mitsubishi heavy 5 kw multi split met 3 binnen units. Als ik koel of verwarm en de luchtstroom snelheid aan wil passen werkt dit niet, alleen de laagste stand en de hoogste stand werkt, tussen standen werkt dus niet. Dit is op alle 3 de binnenunits het geval. enig idee wat dit kan zijn?

Filters zijn allemaal netjes schoon..
Wel is het zo dat op stand 1 t/m 3 de binnenunits automatisch terug moduleren naar een lagere stand, indien de binnenunit meet dat de gewenste temperatuur bereikt is. Op stand 4 blijft de binnenunit deze stand vasthouden.

Maar dit zou dus alleen moeten gebeuren indien in de ruimte reeds de ingevoerde temperatuur is bereikt. Mogelijk speelt dit mee?
Daarnaast heb ik gemerkt dat indien je tevens de optie 3D Auto inschakelt dit terug moduleren niet (of in ieder geval minimaal) zal gebeuren.

[ Voor 40% gewijzigd door ThaBEN op 01-12-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
ThaBEN schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:07:
[...]

Hier lukte de update pas toen heel de installatie uit stond, niet alleen de unit, en verder lukte het alleen vanaf de home bediening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnCZidgeQPL1VSjYNghi5uzISUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCxab4JufbPer73ggEJfxZeH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaBEN
Sjamo schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:58:
[...]

Hier lukte de update pas toen heel de installatie uit stond, niet alleen de unit, en verder lukte het alleen vanaf de home bediening.

[Afbeelding]
Zojuist geprobeerd met de mobiel van mijn vrouw (Android 13) en daar werkte het wel :)
Met mijn eigen toestel (Android 12) werkte het niet.

Edit:
Haar mobiele toestel heeft ze pas sinds Black Friday, waardoor ik ook eerst opnieuw moest inloggen met de app op haar telefoon. Mogelijk dat dit ook een effect heeft gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door ThaBEN op 01-12-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1977
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 08:43
ThaBEN schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:50:
[...]

Wel is het zo dat op stand 1 t/m 3 de binnenunits automatisch terug moduleren naar een lagere stand, indien de binnenunit meet dat de gewenste temperatuur bereikt is. Op stand 4 blijft de binnenunit deze stand vasthouden.

Maar dit zou dus alleen moeten gebeuren indien in de ruimte reeds de ingevoerde temperatuur is bereikt. Mogelijk speelt dit mee?
Daarnaast heb ik gemerkt dat indien je tevens de optie 3D Auto inschakelt dit terug moduleren niet (of in ieder geval minimaal) zal gebeuren.
de ruimte is momenteel 14 graden ik zet de unit op 20 graden, zodra deze gaat blazen zet ik em op ventilator stand 2 of 3 maar dit veranderd niets. Pas als ik em op max blazen zet dan gaat ie voluit. Dit is bij alle 3 de binnen units zo. Als ik unit op alleen ventilator stand zet dus niet warmen of koelen dan kan ik dit wel traploos instellen.

Ik gebruik niet de 3d functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelss1
Tazzmann schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:13:
[...]

Hoeveel koelt het 's nachts af zonder verwarming? Ik heb er ook mee getest en temperatuur daalt met de huidige buitentemperatuur al gauw onder de 16 graden. In de ochtend kost het dan behoorlijk wat energie en voelt het bij dezelfde temperatuur minder behaaglijk. De muren, meubels etc zijn dan kouder, hoewel de lucht temp wel 19 graden is. Qua verbruik maakte het niet veel uit om 's nachts op 17 graden te zetten of 's nachts uit en dan in de ochtend een stoot energie om de temperatuur enkele graden te verhogen
Als we de airco uitzetten, koelt het af tot 14 graden (afgelopen twee dagen bijv.). Normaal wat minder, maar het vriest natuurlijk flink. Het kost inderdaad s'ochtends meer energie om de boel weer op te warmen, maar dat weegt bij ons niet op tegen het s'nachts aan laten staan. Qua comfort is er in mijn ogen weinig verschil, maar ik start de airco als ik niet zelf beneden ben. Volgens mij verbruiken we 2kWh s'ochtends om weer op stoom te komen t.o.v. 4,5-5kWh als we het s'nachts aan laten staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 15:38
Na een hele tijd dubben nu ook maar de knoop doorgehakt en een SRK35ZSX-WF + SRC35ZSX-W 3,5kW besteld. Zelf installeren en door experts in bedrijf laten stellen. 1470 Euro voor de set (kaal, zonder installatiemateriaal) was een te mooie prijs….

Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
roelss1 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:24:
[...]

Als we de airco uitzetten, koelt het af tot 14 graden (afgelopen twee dagen bijv.). Normaal wat minder, maar het vriest natuurlijk flink. Het kost inderdaad s'ochtends meer energie om de boel weer op te warmen, maar dat weegt bij ons niet op tegen het s'nachts aan laten staan. Qua comfort is er in mijn ogen weinig verschil, maar ik start de airco als ik niet zelf beneden ben. Volgens mij verbruiken we 2kWh s'ochtends om weer op stoom te komen t.o.v. 4,5-5kWh als we het s'nachts aan laten staan.
Afkoelen tot 14 graden in de morgen met een huis van 2005?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
roelss1 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:24:
[...]

Afgelopen nacht heb ik hier 3,3 kWh verbruikt tussen 0:00 en 7:00 met setpoint 18,5 (huiskamer temp van ~19,2 bij -1,5 graden buitentemp)
Dit hoge verbruik is nu vooral door de defrosts, >0 C is dit verbruik veel minder.

Buiten de defrost periode kan ik me niet voorstellen dat je 's nachts 4,5 kWh verbruikt en dit kan compenseren met 2 kWh in de ochtend.
Zo snel kan al die massa echt niet opwarmen, helemaal als het al tot 14 graden afkoelt in 1 nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Ribruijn schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:50:
Na een hele tijd dubben nu ook maar de knoop doorgehakt en een SRK35ZSX-WF + SRC35ZSX-W 3,5kW besteld. Zelf installeren en door experts in bedrijf laten stellen. 1470 Euro voor de set (kaal, zonder installatiemateriaal) was een te mooie prijs….

Wordt vervolgd!
Succes!
Vergeet de eventuele condenspomp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40

Wordt vervolgd!
Succes. En vergeet de extra trillingsdempers niet als je hem aan de gevel hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Rsport40 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:12:
[...]

Succes. En vergeet de extra trillingsdempers niet als je hem aan de gevel hangt.
Ik moet hier nog om vragen bij de installateur. 5kw unit boven de garage aan de gevel laten hangen. Als de binnenunit rustig draait (wat ie nu doet) is er niet veel aan hand maar als 't systeem wat harder moet werken resoneert 't door 't hele huis terwijl je 'm buiten amper hoort. Of is dit iets wat zelf eenvoudig te fixen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelss1
Rsport40 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:10:
[...]

Afkoelen tot 14 graden in de morgen met een huis van 2005?
Ja, aan je comment te zien is dat abnormaal? Ventilatie roosters zijn dicht en deur naar de hal ook. MV ventiel staat niet vol open. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Nickster! schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:29:
[...]

Ik moet hier nog om vragen bij de installateur. 5kw unit boven de garage aan de gevel laten hangen. Als de binnenunit rustig draait (wat ie nu doet) is er niet veel aan hand maar als 't systeem wat harder moet werken resoneert 't door 't hele huis terwijl je 'm buiten amper hoort. Of is dit iets wat zelf eenvoudig te fixen is?
Even kijken of hij met M8 of M10 op de muurbeugel zit. Vervolgens het juiste setje trillingsdempers op amazon bestellen en monteren. Dat doe je door de moeren waarmee de buitenunit op de muurbeugel zit ietsje los te draaien. Vervolgens draai je ze aan de linkerkant helemaal los zodat je hem aan die kant kan optillen en vervang je de standaard dunne trillingsdempers met 2 van je nieuwe setje. Die draai je dan weer losjes aan om het ritueel te herhalen aan de rechter kant van je buitenunit. erbij let je goed op de koelleidingen want die mogen niet knikken. Als ze er alle 4 onder zitten draai je ze alle 4 goed aan en kijk je of de koelleidingen goed zitten. Die mogen geen contact met de gevel maken. Ik vond mijn 8kw multisplit wat aan de zware kant. De 3,5 kw's gingen makkelijker. Ik weet niet hoe zwaar een 5 kw buitenunit is maar misschien kun je dit beter met 2 man doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Monteur is hier langs geweest om even wat trillingsdempers eronder te zetten want hier resoneert het ook door het huis. Blijkbaar niet mogelijk omdat het leidingwerk geen ruimte had om de unit omhoog te tillen. Enige is om om leidingwerk in te korten maar dat is een aardige klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
roelss1 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:44:
[...]

Ja, aan je comment te zien is dat abnormaal? Ventilatie roosters zijn dicht en deur naar de hal ook. MV ventiel staat niet vol open. Tips?
Nee niet echt tips maar sta er van te kijken. Mijn woning uit 74 zakt wel zo ver terug, maar dat is niet gek. Ik meende dat woningen rondt 2005 zo geïsoleerd zijn dat ze niet onder de 17 of 18 graden zakken in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:57

Wordt vervolgd!
Zeker mooi! Waar gekocht als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzmann
Rsport40 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:57:
[...]

Nee niet echt tips maar sta er van te kijken. Mijn woning uit 74 zakt wel zo ver terug, maar dat is niet gek. Ik meende dat woningen rondt 2005 zo geïsoleerd zijn dat ze niet onder de 17 of 18 graden zakken in de nacht.
Hangt ook af of de woning vrijstaand is, hoeveel glas, etc. Onze woning (2006) koelt met deze buiten temp ook rap af zonder verwarming, van 19 naar 16 binnen een uur of 4. De grootste koude lekken zitten bij de ventilatie roosters in de ramen (ook al doe je ze dicht, het blijft een dun stukje plastic/metaal dat binnen van buiten scheidt) en bij de buitendeuren. Voor gezond binnen klimaat moeten 1 of meerdere roosters open blijven, waardoor er lucht van -2 graden naar binnen wordt gezogen door de MV. Dat verklaart snelle afkoeling. Woning met wtw hebben veel minder koude lucht toevoer heb ik gemerkt en koelen daardoor veel minder snel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ribruijn
grotegok schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:56:
[...]

Zeker mooi! Waar gekocht als ik vragen mag?
Ik weet niet of ik namen mag noemen op dit forum, maar is bij Vivo in Heiloo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Ribruijn schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:59:
[...]

Ik weet niet of ik namen mag noemen op dit forum, maar is bij Vivo in Heiloo.
Dat is een beste gozer, heb er 2 weken terug nog 3 stuks erbij gekocht.

Wel even opletten of je een nieuw of oud model krijgt. Ik heb namelijk nog units met R410a gekocht en dat is prima in mijn situatie omdat op een hele kleine kamer ik liever geen lekkage met R32 heb. Het binnen model is wel gewoon 2023.

Ben wel benieuwd door welke expert je hem aan laat sluiten. Ik vind het lastig om iemand te kunnen vinden die het volgens de regels aan sluit.

[ Voor 12% gewijzigd door Willempie27 op 02-12-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelss1
Tazzmann schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:12:
[...]

Hangt ook af of de woning vrijstaand is, hoeveel glas, etc. Onze woning (2006) koelt met deze buiten temp ook rap af zonder verwarming, van 19 naar 16 binnen een uur of 4. De grootste koude lekken zitten bij de ventilatie roosters in de ramen (ook al doe je ze dicht, het blijft een dun stukje plastic/metaal dat binnen van buiten scheidt) en bij de buitendeuren. Voor gezond binnen klimaat moeten 1 of meerdere roosters open blijven, waardoor er lucht van -2 graden naar binnen wordt gezogen door de MV. Dat verklaart snelle afkoeling. Woning met wtw hebben veel minder koude lucht toevoer heb ik gemerkt en koelen daardoor veel minder snel af.
Dan ben ik dus niet de enige, haha. Inderdaad jammer dat een WTW niet mogelijk is (hier). Voor nu is het vebruik van de airco naar verwachting, dus ik ben er tevreden mee. Van resoneren hebben wij gelukkig geen last. Was het op geen enkele manier mogelijk om de buitenunit iets op te tillen? Lijkt mij maar een paar cm nodig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelss1
Rsport40 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:57:
[...]

Het is ook een tussenwoning, maar beide buren zijn wel met vakantie. Wellicht dat dat wat scheelt. En het is afgelopen dagen snachts -3/-7 geweest.. meteen een goed jaar om de grenzen van verwarmen met airco te ervaren.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
Willempie27 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:14:
[...]

Dat is een beste gozer, heb er 2 weken terug nog 3 stuks erbij gekocht.

Wel even opletten of je een nieuw of oud model krijgt. Ik heb namelijk nog units met R410a gekocht en dat is prima in mijn situatie omdat op een hele kleine kamer ik liever geen lekkage met R32 heb. Het binnen model is wel gewoon 2023.

Ben wel benieuwd door welke expert je hem aan laat sluiten. Ik vind het lastig om iemand te kunnen vinden die het volgens de regels aan sluit.
Goed punt. Zal dat nog even navragen (nieuw/oud model). Omdat de binnenunit een WF versie was ging ik er van uit dat dat de nieuwste modellen waren.

Aansluiten wordt wel een dingetje, maar dat zie ik wel tegen de tijd dat ik alles heb geinstalleerd. Uiteraard sta ik open voor tips in Noord-Holland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Ribruijn schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:29:
[...]

Goed punt. Zal dat nog even navragen (nieuw/oud model). Omdat de binnenunit een WF versie was ging ik er van uit dat dat de nieuwste modellen waren.

Aansluiten wordt wel een dingetje, maar dat zie ik wel tegen de tijd dat ik alles heb geinstalleerd. Uiteraard sta ik open voor tips in Noord-Holland.
Er komt maandag iemand mijn unit opnieuw leeghalen stekkoppelingen solderen en vullen. De beste man komt uit Uitgeest. Hij lijkt me wel wat professioneler als de eerste die hem heeft aangesloten.
Als er R32 gas in zit is het een nieuw model overigens. Die ZSX heeft die niet in het oude model.

[ Voor 3% gewijzigd door Willempie27 op 02-12-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
Willempie27 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:17:
[...]

Er komt maandag iemand mijn unit opnieuw leeghalen stekkoppelingen solderen en vullen. De beste man komt uit Uitgeest. Hij lijkt me wel wat professioneler als de eerste die hem heeft aangesloten.
Als er R32 gas in zit is het een nieuw model overigens. Die ZSX heeft die niet in het oude model.
Het zijn 2 nieuwe units, met R32. Zojuist bevestiging gehad. Als de persoon uit Uitgeest je bevalt, stuur me aub even een PB. Misschien laat ik hem de boel ook wel monteren, twijfel nog een beetje tussen zelf monteren en alleen in gebruik laten stellen - of alles uitbesteden. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Ribruijn schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:41:
[...]

Het zijn 2 nieuwe units, met R32. Zojuist bevestiging gehad. Als de persoon uit Uitgeest je bevalt, stuur me aub even een PB. Misschien laat ik hem de boel ook wel monteren, twijfel nog een beetje tussen zelf monteren en alleen in gebruik laten stellen - of alles uitbesteden. Dankjewel!
Dat laatste wordt nog lastiger denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
Zelf monteren dus volgens plan A :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Ribruijn waar in Noord Holland moet dat gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 13:33
Ik heb drie SRK25ZS-WF units hangen hier in huis, maar ik loop echt te stoeien met het probleem dat de temperatuur sensor in de unit zelf zit en dus enorme afwijkingen heeft. Ik kan het een beetje sturen door de bekende 45 graden en minimaal standje 2 fan aan zetten, maar het is allemaal niet ideaal.

De SRK25ZS-WF heeft ingebouwde WiFi, dat leek me handig, niet wetende dat https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl waarschijnlijk een veel betere oplossing was geweest (mijn HA intergratie is verre van ideaal namelijk). Het voordeel van MHI-AC-CTRL is dat je ook gemakkelijk de unit kan bedienen met een externe temperatuur sensor, of die mogelijk al direct aan kan sluiten.

Ik heb geprobeerd via HA direct iets dergelijks voor elkaar te krijgen door zelf een offset te bereken en aan de hand daarvan de airco in te stellen. Dat werkt soort van, maar op een gegeven moment blijft de airco verwarmen zelfs als die zijn setpoint heeft bereikt, ik snap niet waarom. Sowieso is dit niet ideaal omdat de airco niet de mogelijkheid meer heeft om economisch te draaien zonder teveel pendelen bijvoorbeeld.

Mij vraag is of het met deze versie mogelijk is om een externe voeler te installeren? Of is het misschien mogelijk om alsnog MHI-AC-CTRL aan deze airco's toe te voegen? Ik zie de specifieke versie namelijk niet in het lijstje staan op de github pagina.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:48
……of via de RC-EX3 van MHI
Ik weet dat Led-Maniac bezig is de ontwikkeling van een produkt met externe voeler.
Zie topic : lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

[ Voor 23% gewijzigd door pjotter1965 op 02-12-2023 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Soepstengel schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:33:
Ik heb drie SRK25ZS-WF units hangen hier in huis, maar ik loop echt te stoeien met het probleem dat de temperatuur sensor in de unit zelf zit en dus enorme afwijkingen heeft. Ik kan het een beetje sturen door de bekende 45 graden en minimaal standje 2 fan aan zetten, maar het is allemaal niet ideaal.

De SRK25ZS-WF heeft ingebouwde WiFi, dat leek me handig, niet wetende dat https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl waarschijnlijk een veel betere oplossing was geweest (mijn HA intergratie is verre van ideaal namelijk). Het voordeel van MHI-AC-CTRL is dat je ook gemakkelijk de unit kan bedienen met een externe temperatuur sensor, of die mogelijk al direct aan kan sluiten.

Ik heb geprobeerd via HA direct iets dergelijks voor elkaar te krijgen door zelf een offset te bereken en aan de hand daarvan de airco in te stellen. Dat werkt soort van, maar op een gegeven moment blijft de airco verwarmen zelfs als die zijn setpoint heeft bereikt, ik snap niet waarom. Sowieso is dit niet ideaal omdat de airco niet de mogelijkheid meer heeft om economisch te draaien zonder teveel pendelen bijvoorbeeld.

Mij vraag is of het met deze versie mogelijk is om een externe voeler te installeren? Of is het misschien mogelijk om alsnog MHI-AC-CTRL aan deze airco's toe te voegen? Ik zie de specifieke versie namelijk niet in het lijstje staan op de github pagina.
Voor wat betreft de temperatuur in de app... Ik zie ook de vreemdste temperaturen staan in de app, maar merk dat als ik de werkelijke temperatuur meet in de ruimte, deze wel goed uitkomt. Is dat bij jou ook zo?

Voorbeeld, stel werkelijke temperatuur 16 graden, ik stel de temperatuur in op 18, volgens de app is het 22 graden al. Dan zou je denken, ik moet de temperatuur veel hoger zetten want hij denkt dat het al 22 graden is en zal dus niet aanslaan. Maar lijkt het of de airco niets doet met de 22 graden genoemd in de app. En hier lijkt de airco alsnog de temperatuur naar een paar tienden onder of boven de 18 graden (werkelijk gemeten weg van de airco) te brengen.

Herken je dat of is het bij jou heel anders?
Ik zie de genoemde temperatuur in de app inmiddels als het stukje nutteloze informatie van de dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:50
Ik heb een MHI SCM50 ZS-W met 3 SRK20 ZS-Wm / SRK25 ZS-W binnenunits. Allen voorzien van MHI-AC-Ctrl. Echter, vandaag viel me van een unit een probleem op dat hij telkens na korte tijd weer uitging. Hierbij maakt het niet uit of een andere unit actief is of niet.

Het gedrag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kmQP4lJzHxbkcVi4749nX3ZPUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LglHZYjyq1icFQN8f8NWmDpG.png?f=fotoalbum_large
De rode stip op 20 zijn de momenten waarop de unit op verwarmen wordt aangezet. Lichtblauw de temperatuur van externe sensor.

Op enig moment wordt het setpoint in MHI-AC-Ctrl gereset naar 18 met een korte piek van de returnair (mogelijk temperatuur gemeten bij unit ipv extern?). Rond die tijd stopt de unit.

Iemand die dit herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Sjamo schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:16:
[...]

Voor wat betreft de temperatuur in de app... Ik zie ook de vreemdste temperaturen staan in de app, maar merk dat als ik de werkelijke temperatuur meet in de ruimte, deze wel goed uitkomt. Is dat bij jou ook zo?

Voorbeeld, stel werkelijke temperatuur 16 graden, ik stel de temperatuur in op 18, volgens de app is het 22 graden al. Dan zou je denken, ik moet de temperatuur veel hoger zetten want hij denkt dat het al 22 graden is en zal dus niet aanslaan. Maar lijkt het of de airco niets doet met de 22 graden genoemd in de app. En hier lijkt de airco alsnog de temperatuur naar een paar tienden onder of boven de 18 graden (werkelijk gemeten weg van de airco) te brengen.

Herken je dat of is het bij jou heel anders?
Ik zie de genoemde temperatuur in de app inmiddels als het stukje nutteloze informatie van de dag :)
Nee, ik moet de units wel echt op 25 zetten om de echte temperatuur tussen de 19 en 20 te krijgen. Als ik hem lager zet is het ook daadwerkelijk kouder. Als ik 19 doe dan gaat de klep dicht en gebeurt er gewoon niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:03
Onder een buitentemperatuur van -1.0 graden stampt de buitenunit de ventilator steeds op de hoogste stand (stand 8 ). Wat doet die van jullie met dit weer? Vind dit nog best wat herrie geven…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:42
Grutte Pier schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:45:
Onder een buitentemperatuur van -1.0 graden stampt de buitenunit de ventilator steeds op de hoogste stand (stand 8 ). Wat doet die van jullie met dit weer? Vind dit nog best wat herrie geven…
Gisterochtend met -4 getest en alles bleef super stil en rustig binnen en buiten met een CM50ZS-W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Die van ons (SCM60Zs-w) hoor je buiten in principe niet, behalve tijdens defrosts. Bij defrosts hoor je zacht geblaas en een beetje hetzelfde geluid als tijdens een defrost in de binnenunit.
Hij staat in een omkasting om geluid minder te maken dus het kan zijn dat we hem zonder dat ook bij normaal gebruik hadden gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:34
Die van ons werkt flink met deze temperaturen. We passen wellicht teveel nachtverlaging toe, maar in de blaas richting van de unit hoor je het flink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Die van mij ook. Hij krijgt de huiskamer ook met moeite of zelfs niet warm. In februari dit jaar was -7 geen enkel probleem en ging die zeker niet op stand 8 buiten.
Morgen komt iemand hem opnieuw vullen. Lijkt wel of er vocht in zit want zodra het onder 0 is heeft die dit gedrag.
Heb je MHI-AC-CTRL en krijg je daar een protection error state afgelopen week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 17:32

hke

Dag samen

Ik heb de volgende ervaringen met verwarmen.

Ik heb een maand geleden de volgende vraag gesteld:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2214654

Nog even wat contekst

Woning
Vrijstaand, bouwjaar 2002.
Woonkamer open keuken is 77 vierkante meter. 186 kub inhoud.
Hele huis HR++ glas
WTW installatie - Zehnder StorkAir WHR-90
Het huis is volgens mij goed geisoleerd. We verbruikten eerst nooit heel veel gas. (1300 kub)

Airco
We hebben een multisplit airco sinds 2021.
Toen aangeschaft om te koelen.
Buitenunit – Mitsubishi multisplit 8kw – SCM80ZM-S
1. Binnenunit woonkamer – 5KW – SRK50ZS-W
2. Binnenunit zolder – 2,5KW – SRK25ZS-W
3. Binnenunit slaapkamer – 3,5KW – SRK35ZS-W, wordt alleen in de zomer gebruikt.
Unit 1 en 2 gebruiken we intensief. Jongste zoon slaapt op zolder.
Ik heb sinds kort een sensibo sky.

In de meterkast heb ik aparte wifi kwh meters van homewizard dus ik meet het verbruik van de airco.
Ik zet de airco op dit moment ’s nachts niet aan.
In de ochtend is het dan ongeveer 15 gr in de woonkamer.

Ik heb de temperatuur ingesteld met de sensibo sky vanaf 14 uur op 20 gr plus meestal op auto.

Ik zie op de temperatuur meters die tegenover de airco hangen dat er 21 gr staat maar in de tv hoek blijft het 18 gr.

Ik krijg het niet goed warm in de woonkamer.
De airco in de woonkamer blijft veel geluid produceren. Soms meer en dan weer minder.
Plus het verbruik is behoorlijk hoog. Een stuk hoger dan wat ik hier lees van anderen.
Bij mij loopt het verbruik echt niet terug tot onder de 1000 Wh.
(Dit deed het wel in november toen het minder koud buiten was en ik zelf 19 gr instelde.

Hebben jullie advies voor mij?

Moet ik de binnenunit in de kamer de komende dagen niet meer uitzetten om te zien of het dan overal 19 of 20 gr wordt?

Ik heb enkele plaatjes bijgevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HApBZVne_OUxRiDBRziINYWjsfQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1XjgdMgvpbM9MOzBz1lxY8nu.png?f=user_large
Alles is open tussen kamer en keuken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMDkJlOhHEFXCX3Jd4p_j5FXaI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NlUwayDIjDXu5mSrjqXiEqhJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bnP8lPmaUJebM1sukPuRLWgC4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWGas528kQtSBXRlG3o3rJHt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kBMYow1WeZ5sdEE8Ja9JpA8ilg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4A8dN9lnw2KRI9hlpUvjSi4I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fgcidf4G76uL30eHMvetgl3Vsa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8YrejZzeFQdNf5rPXtp0pqdS.jpg?f=fotoalbum_large

hans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Soepstengel schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:33:
Of is het misschien mogelijk om alsnog MHI-AC-CTRL aan deze airco's toe te voegen? Ik zie de specifieke versie namelijk niet in het lijstje staan op de github pagina.
Ja hoor. Moet wel de inbouwde wifi module eruit.
https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/issues/147

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
pjotter1965 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:06:
……of via de RC-EX3 van MHI
Ik weet dat Led-Maniac bezig is de ontwikkeling van een produkt met externe voeler.
Zie topic : lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Kan je net zo goed de MHI-AC-CTRL gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06:44
hke schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:13:
Dag samen

Nog even wat contekst

Woning
Hele huis HR++ glas
Het huis is volgens mij goed geisoleerd. We verbruikten eerst nooit heel veel gas. (1300 kub)

Airco
3. Binnenunit slaapkamer – 3,5KW – SRK35ZS-W, wordt alleen in de zomer gebruikt.

In de meterkast heb ik aparte wifi kwh meters van homewizard dus ik meet het verbruik van de airco.

Ik heb de temperatuur ingesteld met de sensibo sky vanaf 14 uur op 20 gr plus meestal op auto.

Ik zie op de temperatuur meters die tegenover de airco hangen dat er 21 gr staat maar in de tv hoek blijft het 18 gr.

De airco in de woonkamer blijft veel geluid produceren. Soms meer en dan weer minder.
Plus het verbruik is behoorlijk hoog. Een stuk hoger dan wat ik hier lees van anderen.
(Dit deed het wel in november toen het minder koud buiten was en ik zelf 19 gr instelde.

Moet ik de binnenunit in de kamer de komende dagen niet meer uitzetten om te zien of het dan overal 19 of 20 gr wordt?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat 's nachts aanlaten staan zou ik maar eens rap gaan proberen inderdaad. En dan, zoals al vaker is aangegeven de binnenunit harder laten blazen dan de 'auto' stand. Daardoor blaast de airco de warme lucht verder weg en komt er dus koelere lucht terug. Het is nogal een volume wat het ding moet verstouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Rukapul schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:04:
Ik heb een MHI SCM50 ZS-W met 3 SRK20 ZS-Wm / SRK25 ZS-W binnenunits. Allen voorzien van MHI-AC-Ctrl. Echter, vandaag viel me van een unit een probleem op dat hij telkens na korte tijd weer uitging. Hierbij maakt het niet uit of een andere unit actief is of niet.

Het gedrag:
[Afbeelding]
De rode stip op 20 zijn de momenten waarop de unit op verwarmen wordt aangezet. Lichtblauw de temperatuur van externe sensor.

Op enig moment wordt het setpoint in MHI-AC-Ctrl gereset naar 18 met een korte piek van de returnair (mogelijk temperatuur gemeten bij unit ipv extern?). Rond die tijd stopt de unit.

Iemand die dit herkent?
Die blauwe hoge punten zou kunnen zijn dat heel even teruggeschakeld wordt op de sensor in de unit. Misschien restart/crashed de module op dat moment ?

Even de usb kabel er aan en een tijd loggen in bijv serial monitor van arduino ide. Dan kun je zie wat er gebeurd.
Of als dat niet kan MQTT explorer laten meelopen op alle topics. Dan kun je ook wel zien als de unit herstart. Bijv als topic Version meerdere keren voorbij komt. Je kan dan tijdstip matchen met je piekjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Dag samen

Nog even wat contekst

Woning
Hele huis HR++ glas

Airco

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind het een hoog verbruik. Ik heb drie SRK25ZS-WF hangen, twee voor de beneden verdieping (keuken 23 m2 en woonkamer 29 m2) en één op zolder en met 24/7 verwarmen (niet de zolder) heb ik gisteren 22 kWh verbruikt en was de woonkamer/keuken 19 graden. Ons huis uit 1999 is echter matig geisoleerd zonder WTW of HR++ glas.

Ik ben overigens recent overgestapt op 24/7 verwarmen en ik merk dat alles veel stabieler is qua temperatuur en verbruik. In de nacht zet ik de eco modus aan en dan zakt de temperatuur wat in tot 16 a 17 graden, 's ochtends gaat die weer van de eco modus af en staat die op fan stand 2 en wordt het snel weer 19 graden.

Verder, dat de woonkamer lastig warm wordt is lastig te verklaren zonder te zien hoe de woonkamer eruit ziet (plattegrond is wellicht handig). Maar ik verwacht toch wel met deze isolatie, bouwjaar en wtw dat je het goed warm moet krijgen nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Dag samen

Nog even wat contekst

Woning
Hele huis HR++ glas

Airco

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind het nog wel meevallen het verbruik. Mijn ouders hebben een vrijstaand huis van 1996 op de vlakte. Bij wind koelt het allemaal maar snel af . Zeker ook door de raam partijen.
Als het doel was koelen is de installatie prima maar voor verwarmen had ik zelf zeker voor beneden bijv 2 x 2,5 of 2,5 en 3,5 opgehangen met een aparte buitenunit. Zodat je bij warmer weer een unit uit kan laten, met defrost niet gelijk de hele warmte vraag wegvalt, betere verspreiding van de warmte.

Ik weet niet of 24/7 een oplossing voor je gaat geven bij koud weer want bij een defrost heb je kans de de slaapkamerunit gaat gorgelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mietse
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-03-2024
Willempie27 schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:23:
[...]

Morgen komt iemand hem opnieuw vullen. Lijkt wel of er vocht in zit want zodra het onder 0 is heeft die dit gedrag.
Zou graag willen weten als hij opnieuw gevuld is of dan je "protection error state" weg blijft als het buiten onder de 3 graden word. ?

Ps: welk type binnen en buitenunit heb je hangen ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
mietse schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:24:
[...]

Zou graag willen weten als hij opnieuw gevuld is of dan je "protection error state" weg blijft als het buiten onder de 3 graden word. ?

Ps: welk type binnen en buitenunit heb je hangen ??
3.5ZS-W2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke

hke

Rijo038 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:20:
[...]

Dat 's nachts aanlaten staan zou ik maar eens rap gaan proberen inderdaad. En dan, zoals al vaker is aangegeven de binnenunit harder laten blazen dan de 'auto' stand. Daardoor blaast de airco de warme lucht verder weg en komt er dus koelere lucht terug. Het is nogal een volume wat het ding moet verstouwen.
Dank je wel voor je reactie.

Ik heb de temperatuur vanochtend bewust op 23 gr gezet om te zien of de temperatuur nu oploopt. De temperatuur sensor van de Sensibo Sky kwam tot nu toe niet veel hoger uit dan 18,5-19 gr. (Ook wanneer de airco de hele avond aanstaat.) Het weerstation dat op een kast voor de airco unit staat geeft wel de hele tijd 20,5-21 gr aan maar hier wordt de warme lucht opgeblazen.

Toen ik vanochtend een paar keer de instelling van 'auto' wijzigde in 'hoog' of 'sterk' op de sensibo merkte ik dat de temperatuur een paar tiende terugliep. Ik heb de instelling nu nog op auto staan.
Nu om 11.35 uur geeft de sensibo 19,2 aan.

hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke

hke

Soepstengel schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:29:
[...]
Ik vind het een hoog verbruik. Ik heb drie SRK25ZS-WF hangen, twee voor de beneden verdieping (keuken 23 m2 en woonkamer 29 m2) en één op zolder en met 24/7 verwarmen (niet de zolder) heb ik gisteren 22 kWh verbruikt en was de woonkamer/keuken 19 graden. Ons huis uit 1999 is echter matig geisoleerd zonder WTW of HR++ glas.
Dank je wel. Fijn om te vergelijken.
Soepstengel schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:29:
[...]
Ik ben overigens recent overgestapt op 24/7 verwarmen en ik merk dat alles veel stabieler is qua temperatuur en verbruik. In de nacht zet ik de eco modus aan en dan zakt de temperatuur wat in tot 16 a 17 graden, 's ochtends gaat die weer van de eco modus af en staat die op fan stand 2 en wordt het snel weer 19 graden.

Verder, dat de woonkamer lastig warm wordt is lastig te verklaren zonder te zien hoe de woonkamer eruit ziet (plattegrond is wellicht handig). Maar ik verwacht toch wel met deze isolatie, bouwjaar en wtw dat je het goed warm moet krijgen nu.
Ik ga er nu ook wat mee spelen.
ik heb een extra afbeelding toegevoegd. Dit is de plattegrond van de woonkamer en keuken.
Ik hoop inderdaad dat ik nu warm krijg en dat het verbruik ook meevalt.

hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke

hke

Willempie27 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:31:
[...]
Als het doel was koelen is de installatie prima maar voor verwarmen had ik zelf zeker voor beneden bijv 2 x 2,5 of 2,5 en 3,5 opgehangen met een aparte buitenunit. Zodat je bij warmer weer een unit uit kan laten, met defrost niet gelijk de hele warmte vraag wegvalt, betere verspreiding van de warmte.

Ik weet niet of 24/7 een oplossing voor je gaat geven bij koud weer want bij een defrost heb je kans de de slaapkamerunit gaat gorgelen.
Eerlijk gezegd heb ik de units in 2021 aangeschaft om te koelen en ben ik door Tweakers gewezen op de goede mogelijkheden om te verwarmen. Een paar gr koeler krijgen we het wel in een warme zomer. November van dit jaar was ook prima maar eind nov en nu de eerste dagen in dec blijft het fris met een hoog verbruik.

Wanneer het uitgangspunt was geweest ook verwarmen had ik inderdaad misschien 2 units geplaatst.

hans

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Lekker bezig, moet ik dit nu zien als een combinatie tussen de ESPhome versie en MQTT versie?
Kan je ook met halve graden werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
Chatslet schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:50:
@Ribruijn waar in Noord Holland moet dat gebeuren?
Castricum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
Weet iemand wellicht waar ik reseve onderdelen kan krijgen zoals de fanrol e.d.?
Ik krijg het maar niet gevonden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
dt_swiss schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:35:
Weet iemand wellicht waar ik reseve onderdelen kan krijgen zoals de fanrol e.d.?
Ik krijg het maar niet gevonden
Hier misschien, wel even bellen want en fanrol zie ik er niet bij staan.
https://www.mijnklimaatsh...erdelen-mitsubishi-heavy/

EDIT: Dit is de fanroll https://www.mijnklimaatsh...s-srk35zs-w-impeller.html
Als je een onderdeelnummer hebt kan je verder zoeken of die ergens anders nog goedkoper is.

[ Voor 25% gewijzigd door Willempie27 op 03-12-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
@Willempie27 dank je!

Reden dat ik het vraag, er zit een wat rare resonantie in de rol bij mij. Zelfs zichtbaar en daarmee ook irritant hoorbaar als je het eenmaal doorhebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
dt_swiss schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:42:
@Willempie27 dank je!

Reden dat ik het vraag, er zit een wat rare resonantie in de rol bij mij. Zelfs zichtbaar en daarmee ook irritant hoorbaar als je het eenmaal doorhebt.
Was dat niet het lager aan de niet-motor zijde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
Dat zou ook wel kunnen, ik ga is zoeken naar een lagerset voor een 35 ZSX.. Weet iemand of dit standaard lagers zijn?
Eigenlijk eerst even uit elkaar halen maar daarvoor zal ik maar even wachten totdat het minder koud is:)

[ Voor 10% gewijzigd door dt_swiss op 03-12-2023 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Willempie27 dank je!

Ik had raar geluid door een klepperend wind richting ding, nummer 29, doordat de rol vervuild was.

Na een goeie schoonmaak, met lage druk, zal eronder etc etc, was de rol weer helemaal open en klepperde dat dingetje ook niet meer.

Het was een rateltje wat ik hoorde op lage toeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Willempie27 schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:03:
[...]

Lekker bezig, moet ik dit nu zien als een combinatie tussen de ESPhome versie en MQTT versie?
Kan je ook met halve graden werken?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:46

QuattroNL

It is I.

@Willempie27 dank je!

Kan je de resonantie beschrijven?
Bij ons klinkt er regelmatig een soort zeurderig geluid. Zachtjes maar wel duidelijk en best wel irritant.
Is minder als ie op eco staat of als de kleppen wat meer naar beneden gericht staan.

Moet de installateur nog eens vragen langs te komen...

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:50
jobr schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:27:
[...]

Die blauwe hoge punten zou kunnen zijn dat heel even teruggeschakeld wordt op de sensor in de unit. Misschien restart/crashed de module op dat moment ?

Even de usb kabel er aan en een tijd loggen in bijv serial monitor van arduino ide. Dan kun je zie wat er gebeurd.
Of als dat niet kan MQTT explorer laten meelopen op alle topics. Dan kun je ook wel zien als de unit herstart. Bijv als topic Version meerdere keren voorbij komt. Je kan dan tijdstip matchen met je piekjes
Bedankt!

Ik laat nu Version (als 'startup') en Errorcode in InfluxDB laden zodat het beschikbaar is in Grafana.

Uit MQTTExplorer heb ik ook een Errorcode = 1 gezien wat 'Discharge pipe temperature protection control' zou betekenen?

Vanmiddag heeft de unit een succesvolle run gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:06
dt_swiss schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:52:
Dat zou ook wel kunnen, ik ga is zoeken naar een lagerset voor een 35 ZSX.. Weet iemand of dit standaard lagers zijn?
Eigenlijk eerst even uit elkaar halen maar daarvoor zal ik maar even wachten totdat het minder koud is:)
Deze zoek je (zijn glijlagers): Mitsubishi Heavy fan bearing SSA923C136

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Laatst online: 18:40
Dag samen

Nog even wat contekst

Woning
Hele huis HR++ glas

Airco

[Afbeelding]
Alles is open tussen kamer en keuken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet dat je hier weinig aan hebt nu maar waarom de airco niet naast de 8 mtr bij je tv gehangen? Dan wordt de lucht imo veel beter door je woonkamer geblazen. Persoonlijk zou ik de keuken ook minder belangrijk vinden om warm te hebben.

Verder vrijstaand, best wel aantal vierkante meters en wat hoeken. Dat maakt het natuurlijk lastiger.

Sowieso is het met deze buitentemperatuur lastig hoor. Merk zelf dat vandaag al weer makkelijker gaat dan de afgelopen dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:53
Hier de ZSX 3.5kw. Hebben geen CV meer en verwarmen hele huis met 2 airco's. Nu 2de winter in en gaat echt prima.

Maar een probleem, ding maakt herrie nouja binnen dan als ik vervolgens naar buiten loop hoor ik vrij weinig. Lijkt dus resonantie op de gevel. Hadden ze de airco beter op big foots in de voortuin kunnen zetten. Of is dit wel op te lossen met betere trillingsdempers. Geen zin in gezeur met de buren namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:06
@vangoghnl Andere trillingsdempers doen al een hoop. Eventueel kan je ook de pluggen nog vervangen door trillingsdempende pluggen of iets van antitrillingsmat achter de beugel plaatsen.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
Willempie27 schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:23:
[...]

Die van mij ook. Hij krijgt de huiskamer ook met moeite of zelfs niet warm. In februari dit jaar was -7 geen enkel probleem en ging die zeker niet op stand 8 buiten.
Unit staat net een week en verwarmt (en koelt als een dolle). Ja ik zie protection errors als ik cold start van 16 naar 21 graden ga. Dit begint met high pressure en gaat over in high discharge temperature, met binnen fan op auto. Zet ik de binnen fan op high verdwijnt de melding. Mja deze melding is vrij normaal, er is een grote warmte vraag waardoor de unit meer werk gaat verzetten. Langzaam zie je de discharge temperatuur dan ook stijgen tot 95 graden, hierna gaat de machine langzaam in vermogen afschalen.

Denk niet dat dit gerelateerd is aan de hoge fan stand van de buitenunit bij <-1.0 graden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Grutte Pier schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:42:
[...]

Unit staat net een week en verwarmt (en koelt als een dolle). Ja ik zie protection errors als ik cold start van 16 naar 21 graden ga. Dit begint met high pressure en gaat over in high discharge temperature, met binnen fan op auto. Zet ik de binnen fan op high verdwijnt de melding. Mja deze melding is vrij normaal, er is een grote warmte vraag waardoor de unit meer werk gaat verzetten. Langzaam zie je de discharge temperatuur dan ook stijgen tot 95 graden, hierna gaat de machine langzaam in vermogen afschalen.

Denk niet dat dit gerelateerd is aan de hoge fan stand van de buitenunit bij <-1.0 graden...
Er komt vandaag iemand langs om te hervullen, ben wel gelijk een paar honderd euro lichter maar hopelijk geeft het wat meer duidelijkheid. Het is wel raar dat sommige juist een low pressure krijgen dus precies het tegenovergestelde.
Overigens maak ik me niet zo heel druk over die high pressure maar meer over high discharge temperature. En die melding krijg ik nu niet maar zodra het een graad of 5 buiten is komt die heel snel na high discharge temperature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:03

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Vannacht als test de VSX 3.5kW aan laten staan op ECO 18 en dan doet ie dus dit met de SetPoint:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AX3WF3-r3bOZG4yWHRZU9gJvdX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oGXK3c6KRHZBcLZwu5gBNk7K.png?f=fotoalbum_large
bijna 0.4 kWh verbruikt in de nacht, valt erg mee. Ik ga m vannacht op 19 zetten om te kijken of ie dan ook netjes naar 16 gaat :)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
Zoek dan even op MKAirco, zitten vrij dicht bij jou in de buurt. Professionele gasten en werken zeer netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:27
Ik heb een vraagje: via een ander forum bij jullie terecht gekomen.

Wij hebben op dit moment een Panasonic etherea hangen, die gewoon niet lekker werkt.

Nu ben ik aan het twijfelen om er een airco bij te hangen, vervangen is gewoon zonde van het geld en ik denk in extreme gevallen (extreme kou,kapote unit enz.) heb ik altijd een backup unit hangen.

Als ik zo een beetje lees is de Mitsubishi heavy op dit moment de beste unit wat je kan krijgen.

Klopt dit uit jullie ervaringen? Ik elke unit is de beste? Is dat ook echt zo in de praktijk?

Ik ben bang om weer een verkeerde keuze te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
Wij van WC-eend :), nee zonder gekheid de MHI bevalt mij prima.

Je geeft aan dat je huidige nu niet lekker werkt, wat bedoel je daar exact mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Laatst online: 19:46

QuattroNL

It is I.

Daikin is ook goed maar volgens mij wel een stuk duurder.
Dus qua prijs/kwaliteit staat MHI volgens mij wel bovenaan ;-)

De beste unit/versie is degene die in jouw situatie het beste zijn werk kan doen. Binnen-/buitenunit moet matchen maar ook met de ruimte waar deze komt te hangen (aantal m3) en de locatie ín die ruimte.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rsport40
Tomba schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:58:
Vannacht als test de VSX 3.5kW aan laten staan op ECO 18 en dan doet ie dus dit met de SetPoint:
[Afbeelding]
bijna 0.4 kWh verbruikt in de nacht, valt erg mee. Ik ga m vannacht op 19 zetten om te kijken of ie dan ook netjes naar 16 gaat :)
Nee dat gaat helaas niet werken.
De ZSX werkt anders in Eco mode dan de goedkoper ZS serie. (deze gaat in -2.5 graden vanaf setpoint).

De ZSX serie heeft een beweging sensor, en bij geen beweging in de ruimte in Eco modus gaat deze naar 15 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Geen idee of dit nu het goede topic is maar dan hoor ik het wel :)

Ik heb een MHI ZSX 3,5 kwh voor de woonkamer van ik schat 125 m3

Enkel ik krijg de boel niet goed warm. Het wordt zeg maar +/- 18 graden ook al zet ik hem op 30 graden.

Als ik een thermometer voor de airco zet dan geeft die wel een temp aan van 24 graden maar zet ik hem in een hoek van de woonkamer dan is het daar ongeveer 18 graden.

Toen de buiten temperatuur warmer was hadden we geen probleem om de boel warm te stoken (zeg 20 - 21 graden)

Vorig jaar december is de airco unit verplaats (gezeik met de buren) en hebben ze de slangen iets langer gemaakt. Denk nu +/- 5 mtr. Toen is die ook bijgevuld want de monteur gaf aan dat er ijs op de koppeling bij de buiten unit zat en dat kan wijzen op een lekkend systeem. De schroef zat toen blijkbaar ook niet zo vast.

De rest van de winter geen problemen gehad. Was heerlijk warm en behagelijk.

Er gaat dus ergens iets niet goed maar wat. Wat kan ik zelf doen om te troubleshooten? Zaken uitlezen mogelijk? Graag advies

Net de buiten en binnenunit stof vrij gemaakt (baat het niet dan schaadt het niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:02

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Op welke stand staat de 'fanspeed'?

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
C_V_S schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:12:
Geen idee of dit nu het goede topic is maar dan hoor ik het wel :)

Ik heb een MHI ZSX 3,5 kwh voor de woonkamer van ik schat 125 m3

Enkel ik krijg de boel niet goed warm. Het wordt zeg maar +/- 18 graden ook al zet ik hem op 30 graden.

Als ik een thermometer voor de airco zet dan geeft die wel een temp aan van 24 graden maar zet ik hem in een hoek van de woonkamer dan is het daar ongeveer 18 graden.

Toen de buiten temperatuur warmer was hadden we geen probleem om de boel warm te stoken (zeg 20 - 21 graden)

Vorig jaar december is de airco unit verplaats (gezeik met de buren) en hebben ze de slangen iets langer gemaakt. Denk nu +/- 5 mtr. Toen is die ook bijgevuld want de monteur gaf aan dat er ijs op de koppeling bij de buiten unit zat en dat kan wijzen op een lekkend systeem. De schroef zat toen blijkbaar ook niet zo vast.

De rest van de winter geen problemen gehad. Was heerlijk warm en behagelijk.

Er gaat dus ergens iets niet goed maar wat. Wat kan ik zelf doen om te troubleshooten? Zaken uitlezen mogelijk? Graag advies

Net de buiten en binnenunit stof vrij gemaakt (baat het niet dan schaadt het niet)
Heb je MHI-AC-CRTL? Ik krijg het ook niet lekker warm met 80m³. Nu wel op het moment maar niet zodra het onder 0 komt. Er zou vandaag iemand komen maar die belde af en komt woensdag. Bevroren leidingen met koelen duidt wel een op tekort.
*knip*, dit soort adviezen zijn hier niet toegestaan.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 05-12-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Zou je dat niet MHI-AC-Ctrl-Plus willen noemen? Is erg verwarrend.
Het is in feite een aangepaste ginkage esphome variant waarbij je ook de core files hebt aangepast.
Beter kun je het dan MHI-AC-Ctrl-ESPHome-Plus oid noemen.

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 04-12-2023 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
vdr01 schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:17:
Op welke stand staat de 'fanspeed'?
Auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Willempie27 schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:49:
[...]

Heb je MHI-AC-CRTL? Ik krijg het ook niet lekker warm met 80m³. Nu wel op het moment maar niet zodra het onder 0 komt. Er zou vandaag iemand komen maar die belde af en komt woensdag. Bevroren leidingen met koelen duidt wel een op tekort.
*knip*, dit soort adviezen zijn hier niet toegestaan.
Nee het is een SRC 35 ZSX-W

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 05-12-2023 09:58 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 41 Laatste