[Advies] Nieuwe CV ketel of hybride warmtepomp of ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:07
Beste Tweakers
Ik zou graag advies willen krijgen over welke oplossingsrichting in onze situatie de beste is.
Hoe concreter hoe beter maar de oplossingsrichting zou ook al fijn zijn.

Inleiding
Ik ben me al een tijd aan het verdiepen over wat voor 1-1-2026 te doen.
Ik schrijf hieronder een aantal zaken die volgens mij van belang zijn.
Aan het einde stel ik mijn vragen?
Gezin, 2 volwassenen (beide 55 jr) en 2 kinderen van 23 en 22 die nog max 4 jaar thuis wonen.

Woning
Vrijstaand, bouwjaar 2002.
220 mtr woonoppervlakte, 3 verdiepingen. (jongste zoon slaapt op zolder)
Woonkamer open keuken is ongeveer 80 vierkante meter.
Hele huis verwarming door radiatoren
Badkamer nu nog radiator, mogelijk binnenkort vervangen door elektrische radiator
Hele huis goed geïsoleerd – energielabel A
Hele huis HR++ glas
CV ketel Remeha Calenta 28C CW4 uit 2010. (vervangen voor 1-1-2026?)
Aanvoer temperatuur CV staat op 60 gr.
Koken op gas.
WTW installatie - Zehnder StorkAir WHR-90 uit 2002 (levensduur?)
In de regel verwarmen we alleen de woonkamer / keuken, de badkamer en de zolder (zolder via airco).

Badkamer
We gebruiken alle vier de douche intensief. Kinderen 5 keer per week, ouders 4 keer per week. Bad wordt niet gebruikt.

Airco
We hebben een multisplit airco sinds 2021.
Buitenunit – Mitsubishi multisplit 8kw – SCM80ZM-S
Binnenunit woonkamer – 5KW – SRK50ZS-W
Binnenunit slaapkamer – 3,5KW – SRK35ZS-W
Binnenunit zolder – 2,5KW – SRK25ZS-W
Airco initieel aangeschaft om in de zomer te koelen.
Verwarmen gaat ook prima, doen we inmiddels intensief.

Radiatoren woonkamer
4 radiatoren.

Kamer (breedte, hoogte, diepte, type, Vermogen)
TV hoek 225 40 10 22 3000
computer 180 50 15 33 4150
Eethoek 80 90 15 33 3100

Keuken 70 2000 22 3500

Zonnepanelen
We hebben 2 sets aan zonnepanelen.
1
Set uit 2012, 15 255 WP panelen aangesloten via SMA omvormer SB 3000 TL.
Jaar Opbrengst gemiddeld tussen 3500 en 4000 kwh.
Liggen op schuin dak
Door installateur geïnstalleerd
2
Set uit 2023 (10-8-2023), Enphase 7 420 panelen met micro omvormers (IQ8MC)
Liggen op garage en aanbouw
Jaar opbrengst nog onbekend. – verwachting 2500 kwh
Zelf geïnstalleerd.

Stroomverbruik de laatste 2 jaar
Totaal 5400 kwh per jaar

Gasverbruik afgelopen jaren
2019-2020 1530
2020-2021 1481
2021-2022 1472
2022-2023 1024
Verwachting dit jaar 900
We verbruiken ongeveer 20m3 per maand voor het douchen en koken. (250m3 per jaar)

Voor 2022 nooit omgekeken naar het gasverbruik.
In 2022-2023 de volgende stappen genomen:
• de airco gebruiken om te verwarmen op minder koude dagen
• Thermostaat 1 en soms 1,5 gr lager en eerder terug nar 16 gr.
Was in het begin fris maar mijn vrouw en ik zijn er aan gewend, gebruiken een fleece deken. Koud is het natuurlijk ook niet.

Algemeen
Afgelopen najaar in eerste instantie veel via de airco verwarmd (beneden). Toen het kouder werd buiten (5-10 gr) hebben we eerst verwarmd via cv en ’s avonds vooral via de airco.
Toen het echt koud was meer gas verbruikt.

Mijn vrouw en ik zijn niet van plan weg te gaan uit ons huis. De kids over een jaar 4 wel.
De cv ketel is uit 2010 en de cv monteur heeft ons geadviseerd deze te vervangen voor 1-1-2026.
De WTW is ook al erg oud.

Mijn vrouw en ik vinden duurzaamheid van belang maar eerlijk gezegd denken we ook aan onze portemonnee. Zonder gas hoeft voor ons niet.
We willen maximaal gebruik maken van de apparatuur die we al hebben. Dus hoe kunnen we bv de airco inzetten bij nieuwe apparatuur die we moeten aanschaffen.

Advies gevraagd / vragen?
Opties waar ik me al in heb verdiept zijn:

A.
Bestaande CV ketel vervangen door een nieuwe CV ketel.
Gasverbruik blijft. Minimaal 250 m3 per jaar voor douchen en koken en wanneer de kids uit huis zijn wordt dit max de helft.
Badkamer verwarmen met electrische radiator
Woonkamer/keuken verwarmen met airco en wanneer het kouder wordt ook met cv.
Aanschaf nieuwe cv ketel is goedkoper dan wp.
Tot hoever het gasverbruik kan dalen overzie ik niet. Wel iets maar op een gegeven moment zal dit stoppen.

B
Bestaande cv ketel vervangen door hybride warmtepomp.
Voldoende ruimte op garage voor buiten unit.
Gasverbruik wordt sneller minder. Minimaal 250 m3 per jaar nodig voor douchen en koken en wanneer de kids uit huis zijn wordt dit max de helft.
Badkamer verwarmen met electrische radiator
Woonkamer/keuken verwarmen met radiatoren via hybride warmtepomp en bijverwarmen met airco of evt gas.
Douchen op gas van hybride wp
Aanschaf hybride warmtepomp is duurder dan cv ketel
Tot hoever het gasverbruik kan dalen overzie ik niet. (mogelijk alleen nog douchen en koken)

C.
All electric heb ik niet naar gekeken vanwege dat ik dan ook iets moet aanschaffen voor te douchen

Vragen
1. Welke optie is de voordeligste, slimste in onze situatie?
2. Zijn er betere alternatieven?
3. Zijn de radiatoren voldoende in de woonkamer/keuken om te verwarmen via een hybride warmtepomp
4. Is een airco minder zuinig dan een warmtepomp of veel minder zuinig of vergelijkbaar?
5. Is het slim om de aanvoertemperatuur voor de radiatoren te verlagen? Om dat nu al te doen?

hans

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-05 13:55
Uhh, ik snap het niet, er hangen overal airco's, daarmee kun je prima verwarmen, gebruik die dan ook als verwarming en stop met die cv ketel. Ik verwarm al 2 jaar mijn woning (bj 2004 met airco en dat bevalt zeer goed. Begrijp goed dat een airco rechtstreeks overdracht heeft, en een warmtepomp dat moet doen via water en je afgiftesysteem (radiatoren) en daarmee minder zuinig is. Je hebt een goede airco, die doet het ook als hoofdverwarming, gebruik die dan ook.

Schaf een eenvoudige cv ketel aan voor warm water, en voor nog geen 1000 euro heb je de boel weer als nieuw en aan de draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:20
Warmtepomp boiler voor SWW met subsidie.
Airco's als verwarming... En niet zoveel verlaging gebruiken... Volgas verwarmen met een airco is het gewoon niet. (En dat is minder zuinig)
Inductieplaat in het gat van je gasplaat laten vallen.

CV ketel weg.

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 30-10-2023 22:13 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke
Beste RobertV70 dank je wel voor je reactie.
ik heb nog enkele vragen:
Uhh, ik snap het niet, er hangen overal airco's, daarmee kun je prima verwarmen, gebruik die dan ook als verwarming en stop met die cv ketel. Ik verwarm al 2 jaar mijn woning (bj 2004 met airco en dat bevalt zeer goed.
Hoe doe jij dit bij echte koude dagen? Wanneer het onder 0 is. Doe je dan niet bijverwarmen met de cv?
Begrijp goed dat een airco rechtstreeks overdracht heeft, en een warmtepomp dat moet doen via water en je afgiftesysteem (radiatoren) en daarmee minder zuinig is.
RobertV70, begrijp het dus goed dat verwarmen via wp en radiatoren in mijn situatie minder zuinig is dan verwarmen via mijn airco?
Schaf een eenvoudige cv ketel aan voor warm water, en voor nog geen 1000 euro heb je de boel weer als nieuw en aan de draai.
Denk je dan aan ketel die ik nu al heb (Remeha Calenta 28C) of denk jij aan een andere?

hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
0? waar haal je dat vandaan? Die buitenunit staat dat hij bij -15 nog draait. Haalt bij -10 nog 6,7kW.

En wat @RobertV70 bedoeld: Een Airco draagt warmte direct van koelmiddel over aan lucht. Hierdoor hoeft het koelmiddel niet een heel hoge temperatuur te zijn, wat efficiënt is.

Als je dat via water en radiatoren dan zal je met hogere temperaturen moeten werken. Want afgifte van koelmiddel naar water en water via radiator naar lucht. nu zijn radiatoren bij lage temperatuur knudde... dus hogere water temp, koelmiddel temp en lagere efficiëntie.

Je airco's stoken ook goedkoper dan gas... dus waarom je gas in zet is echt heel raar. Zet die airco in oktober aan en in mei eens uit.

[ Voor 74% gewijzigd door Ronald op 31-10-2023 07:33 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-05 13:55
hke schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:20:
Beste RobertV70 dank je wel voor je reactie.
ik heb nog enkele vragen:

[...]

Hoe doe jij dit bij echte koude dagen? Wanneer het onder 0 is. Doe je dan niet bijverwarmen met de cv?
[...]

RobertV70, begrijp het dus goed dat verwarmen via wp en radiatoren in mijn situatie minder zuinig is dan verwarmen via mijn airco?
[...]

Denk je dan aan ketel die ik nu al heb (Remeha Calenta 28C) of denk jij aan een andere?
Nee, de cv blijft uit, gewoon niet doen. De airco is efficiënt genoeg en kan het makkelijk doen.
Wat @Ronald al uitlegt, de airco is veel efficiënter dan een wp, door alle overdracht is er gewoon verlies.
Elke cv ketel is goed, een simpele intergas, hij hoeft vrijwel niets te doen, enkel wat warm water maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hou je het stroomverbruik van je airco bij?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke
Glashelder schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:06:
Hou je het stroomverbruik van je airco bij?
Waarom stel je die vraag?
ik heb een p1 meter en een wifi kwh meter voor de oudere sma panelen te meten.
ik zie dus duidelijk wanneer ik beneden of mijn zoon op zolder de airco aanzet.

Waarom stel je zo de vraag?

hans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

hke schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:35:
[...]

Waarom stel je die vraag?
ik heb een p1 meter en een wifi kwh meter voor de oudere sma panelen te meten.
ik zie dus duidelijk wanneer ik beneden of mijn zoon op zolder de airco aanzet.

Waarom stel je zo de vraag?
Omdat je een hele zware airco unit daar hebt staan. In tegenstelling tot mijn medeposters ben ik er niet onmiddellijk van overtuigd dat zo'n zware unit financieel heel veel beter is dan de CV ketel :)

Ik heb een hele tijd meegelopen in het verwarmen met een airco topic en de grootste installaties kwamen er daar niet altijd even goed vanaf helaas.

Maar je hebt wel heel veel zonnepanelen, dat zal wel helpen :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ronald schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:12:
Warmtepomp boiler voor SWW met subsidie.
Airco's als verwarming... En niet zoveel verlaging gebruiken... Volgas verwarmen met een airco is het gewoon niet. (En dat is minder zuinig)
Inductieplaat in het gat van je gasplaat laten vallen.

CV ketel weg.
Warmtepompboiler moet je wel even goed over nadenken. Wij hebben er ook eentje en ik ben er erg tevreden over, maar wij douchen met 3 man geen 18 keer per week. Je zult de capaciteit van de WPB even goed moeten bepalen, zeker omdat die hoeveelheden nog maar een paar jaar relevant zijn.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke
Glashelder schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:42:
[...]

Omdat je een hele zware airco unit daar hebt staan. In tegenstelling tot mijn medeposters ben ik er niet onmiddellijk van overtuigd dat zo'n zware unit financieel heel veel beter is dan de CV ketel :)

Ik heb een hele tijd meegelopen in het verwarmen met een airco topic en de grootste installaties kwamen er daar niet altijd even goed vanaf helaas.

Maar je hebt wel heel veel zonnepanelen, dat zal wel helpen :)
Dank je wel @Glashelder
Zou je me aub het topic waar je naar verwijst kunnen doorsturen. Ik heb gezocht op jouw naam en Glashelder komt behoorlijk vaak voor. :)

Onze woonkamer + open keuken is ongeveer 80m2. Vandaar de 5KW unit in de woonkamer. Ooit aangeschaft om te kunnen koelen maar inmiddels geleerd dat het apparaat ook goed verwarmd.

hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik zie even niet waarom die unit te zwaar is. Per m² is het de warmtevraag van mijn woonkamer bij -8 en storm.

@hke Mijn advies is deze winter die Airco gewoon niet meer uit te zetten. Dan ervaar je wat het is om zonder de CV te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

hke schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:30:
[...]

Dank je wel @Glashelder
Zou je me aub het topic waar je naar verwijst kunnen doorsturen. Ik heb gezocht op jouw naam en Glashelder komt behoorlijk vaak voor. :)

Onze woonkamer + open keuken is ongeveer 80m2. Vandaar de 5KW unit in de woonkamer. Ooit aangeschaft om te kunnen koelen maar inmiddels geleerd dat het apparaat ook goed verwarmd.
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2
Ronald schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:43:
Ik zie even niet waarom die unit te zwaar is. Per m² is het de warmtevraag van mijn woonkamer bij -8 en storm.

@hke Mijn advies is deze winter die Airco gewoon niet meer uit te zetten. Dan ervaar je wat het is om zonder de CV te verwarmen.
De unit is niet zo zeer te zwaar voor de woning, het probleem met dergelijke units is dat ze op de laagste stand teveel vermogen produceren voor de binnenunits die eraan hangen. Op de laagste stand produceert zo’n 8 kW bakbeest zo een dikke 1 kWh a 2 kWh aan warmte, en die moet het kwijt, ook als dat meer is dan waar om gevraagd wordt. Die warmte moet dan gedumpt worden via een unit die op dat moment geen warmtevraag heeft. Ook kost het opstarten van zo’n grote compressor bij pendelen nou eenmaal wat meer dan een kleinere compressor.

Dat hele proces maakt de grotere buitenunits gewoon wat minder zuinig. Daarom zeg ik.. beter even meten en weten dan er na een jaar achter komen dat het toch niet zoveel zuiniger is :)

Het antwoord kan altijd zijn dat het in deze situatie perfect werkt.. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke
Dank je wel @Ronald
Misschien een domme vraag maar bedoel je echt de airco continue laten aanstaan? :?

Mijn vrouw en ik werken overdag op kantoor en hoe zit het in de nacht.
Ik was voornemens om de airco op dezelfde wijze te gebruiken als nu mijn cv in een goed geisoleerd huis.
In de ochtend een uur en vanaf ongeveer 17 uur tot 22 uur.
De CV gaat bij ons na 22 uur ook terug.

Of kost het meer stroom om de kamer 2 maal op 1 dag van 16 naar 20 gr te krijgen dan de hele dag op 20 gr.

Hoe bedoel je het precies?

hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Precies wat ik zeg. Aan laten staan.

De WP heeft niet het vermogen om (zeker bij koude buiten) vlot aan te warmen.
Op hoog vermogen is een WP meestal minder efficiënt.

Dus om vlot aan te warmen gebruikte je de CV, die 2x zo dure warmte maakt (gemiddeld).

Dus... Aan laten. Continue... Ook als je er niet bent.

Warmteverlies neemt maar met een handje % per graad af... dus zoveel besparing zit er niet in verlagen. Verlies van efficiëntie en noodzaak van de CV telt hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke
Ronald schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:55:
Precies wat ik zeg. Aan laten staan.
Dat is duidelijk :)
Warmteverlies neemt maar met een handje % per graad af... dus zoveel besparing zit er niet in verlagen. Verlies van efficiëntie en noodzaak van de CV telt hard.
Over bovenstaande heb ik wel nog een vraag @Ronald

Ik neig er nu naar om geen WP aan te schaffen maar het zo te laten zoals het nu is.
Dan heb ik dus een cv ketel voor douchen en koken (dit ik voor 1-1-2026 moet vervangen) en ga ik starten met maximaal te verwarmen met de airco.

Functioneert de airco per dag voordeliger wanneer ik deze continue aan laat staan op 20 gr. (24 uur per dag) (situatie 1)
Tov de airco in de ochtend 1 uur laten verwarmen en tussen 17 uur en 22 uur. (situatie 2)

Is het 2 keer flink opwarmen van de woonkamer bij situatie 2 ongunstiger dan de hele dag de airco aan laten staan zoals in situatie 1. Ik kan dit natuurlijk de komende dagen ook gewoon een keer testen.

hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
2 keer opwarmen kan inderdaad meer kosten.

Zeker de ochtend doe je het en op hoog vermogen en bij lage buiten temperatuur. Beide zijn minder efficiënt.

Avond ken meestal iets hogere buitentemperatuur, maar je blijft op dat maximum vermogen.

Bij door draaien gebruik je laag vermogen en overdag bij hogere buitentemperatuur ook hogere efficiëntie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 02:06
@hke hoezo moet die ketel na 16 jaar vervangen worden? Bang omdat ie hybride "moet"?

Als die ketel straks alleen voor tapwater gebruikt wordt heb je veel minder slijtage en onderhoud dan wanneer ie de hele dag staat te verwarmen.

Verwarmen met airco en tzt kijken om een warmtepompboiler voor je tapwater. Alternatief is een Intergas HRE Solo Tap ophangen voor tapwater. Geen eis voor hybride, want die geldt voor verwarming, niet voor warmwatervoorziening.
Pagina: 1