Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 13 ... 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

C_V_S schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:36:
[...]

Nee het is een SRC 35 ZSX-W
Zet de fanspeed eens op 3 voor langere tijd. Dankzij het huidige weer, koud i.c.m. hoge luchtvochtigheid, is auto vermoedelijk onvoldoende.

[ Voor 19% gewijzigd door vdr01 op 04-12-2023 20:20 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
vdr01 schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:15:
[...]

Zet de fanspeed eens op 3 voor langere tijd. Dankzij het huidige weer, koud i.c.m. hoge luchtvochtigheid, is auto vermoedelijk onvoldoende.
Neem aan dat je zo bedoeld:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/R384GyZg/airco.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
jobr schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:20:
[...]

Zou je dat niet MHI-AC-Ctrl-Plus willen noemen? Is erg verwarrend.
Het is in feite een aangepaste ginkage esphome variant waarbij je ook de core files hebt aangepast.
Beter kun je het dan MHI-AC-Ctrl-ESPHome-Plus oid noemen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12
Rukapul schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:59:
[...]

Bedankt!

Ik laat nu Version (als 'startup') en Errorcode in InfluxDB laden zodat het beschikbaar is in Grafana.

Uit MQTTExplorer heb ik ook een Errorcode = 1 gezien wat 'Discharge pipe temperature protection control' zou betekenen?

Vanmiddag heeft de unit een succesvolle run gemaakt.
@jobr in de afgelopen 24 uur heb ik 4x een event met Version van MHI-AC-Ctrl bij de problematische unit. De andere 2 units 0x.

Het gebeurt (ook) als de units niet gebruikt worden.

Verschil is wel dat ik deze module al geupdate had naar 2.8 met nieuwe code.

Ik moet ergens nog een ongebruikte module hebben, maar waar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:33
Als je 2 seconden klikt op de CA-05 titel.. dan kun je zelf een naampje geven aan je airco ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:59
Rukapul schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:39:
[...]

@jobr in de afgelopen 24 uur heb ik 4x een event met Version van MHI-AC-Ctrl bij de problematische unit. De andere 2 units 0x.

Het gebeurt (ook) als de units niet gebruikt worden.

Verschil is wel dat ik deze module al geupdate had naar 2.8 met nieuwe code.

Ik moet ergens nog een ongebruikte module hebben, maar waar...
Wat bedoel je met problematische unit? Onterechte foutmelding of werkt die niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
vdr01 schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:15:
[...]

Geprobeerd en het wordt wel wat warmer maar nog niet heel behagelijk. Moet ook even kijken naar de luchtstroom zie ik want die blaast nu ergens tegen aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-06 08:41
Ik had vandaag voor het eerst in twee jaar een defrost die ik daadwerkelijk meemaakte. Duurde ci 10 minuten. Was overigens 2 graden buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:05
Ik had vannacht voor het eerst dat de er ijs was opgehoopt op de plek waar de fan langsdraait (dus aan de voorkant van het rooster). Ook lag er een laag ijs onderin, maar dat is niet waar de fan op vast liep leek het en die laag ijs is er vrij snel/standaard. Ik denk dat het ijs langs de rand werd veroorzaakt door smeltende sneeuw die bovenop lag en vervolgens weer is aangevroren.

Doen jullie ook iets als een dakje maken oid voor de winter periode voor dit soort taferelen?
En daarnaast; voor de ijsvorming onderin. Je leest nogal dat bij mensen daar de fan op vastloopt, maar dat ijs is er vrij snel altijd omdat er ook maar één of twee afvoergaten onderin zitten (die ook nog eens zijn verhoogd als een plantenbak die water moet vasthouden). Is het niet logisch om meer afvoergaten te hebben en die eveneens op het laagste punt van de metalen onder/opvangbak?

Als ik iets over het hoofd zie of de logica hierachter niet begrijp, laat maar weten.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 19:49
Voor de zolder zijn wij opzoek naar een split airco 2.5kw.

Nu kwam ik een paar modellen tegen en vroeg me af wat de verschillen nou precies zijn. Voorwaarde zijn stil zuinig en redelijk goede kwaliteit. Gebruik voor verwarmen en te koelen Ook wil ik hem koppelen aan Home Assistent. Welke raden jullie aan als MH kenner?

Gaat om deze modellen:

Mitsubishi Electric MSZ-BT MSZ-BT25VGK + MUZ-BT25VG
https://www.climamarket.e...ic-msz-bt25vgk-muz-bt25vg

Mitsubishi Electric MSZ-AY MSZ-AY25VGK + MUZ-AY25VG
https://www.climamarket.e...ic-msz-ay25vgk-muz-ay25vg

Mitsubishi Heavy SRK25ZS-W / SRC25ZS-W
https://www.mijnklimaatsh...ishi-airco-srk25zs-w.html

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-06 16:32

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

KoningPaulus schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:56:

Doen jullie ook iets als een dakje maken oid voor de winter periode voor dit soort taferelen?
Ja, door de opstelling van 2 units boven elkaar heb ik een (tijdelijk) afdakje boven de onderste buitenunit gebouwd. Aan de onderzijde van dat afdakje heb ik een 220v warmtemat gemonteerd die de afdakplaattemperatuur boven 0 graden houdt. Door de opstelling met afschot loopt het water van een defrost van de bovenste unit er netjes aan de voorzijde af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWEpD5kAPocWd1z1EMrqNbzXE90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llYhyz1GL5RBihyxpBoziHtM.jpg?f=fotoalbum_large

Belangrijk is dat de metalen plaat niet de muurbeugels raakt, want dat hoor je binnenshuis.
Dit heeft de afgelopen dagen, met temperaturen tot -6 graden en 24/7 verwarmen, goed gewerkt.

De bovenste unit blijft ook sneeuwvrij omdat het huis een flink dakoverstek heeft waar de units onder hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-06 15:03
Remco Tr schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:51:
Voor de zolder zijn wij opzoek naar een split airco 2.5kw.

Nu kwam ik een paar modellen tegen en vroeg me af wat de verschillen nou precies zijn. Voorwaarde zijn stil zuinig en redelijk goede kwaliteit. Gebruik voor verwarmen en te koelen Ook wil ik hem koppelen aan Home Assistent. Welke raden jullie aan als MH kenner?

Gaat om deze modellen:

Mitsubishi Electric MSZ-BT MSZ-BT25VGK + MUZ-BT25VG
https://www.climamarket.e...ic-msz-bt25vgk-muz-bt25vg

Mitsubishi Electric MSZ-AY MSZ-AY25VGK + MUZ-AY25VG
https://www.climamarket.e...ic-msz-ay25vgk-muz-ay25vg

Mitsubishi Heavy SRK25ZS-W / SRC25ZS-W
https://www.mijnklimaatsh...ishi-airco-srk25zs-w.html
Voor het koppelen aan home assistant via MHI-AC-Ctrl dien je dus een Mitsubishi heavy industries aan te schaffen ipv de mitsubishi (niet hetzelfde merk). De MHI SRK is wel ondersteund;

https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 22:41
Grutte Pier schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:03:
[...]

Voor het koppelen aan home assistant via MHI-AC-Ctrl dien je dus een Mitsubishi heavy industries aan te schaffen ipv de mitsubishi (niet hetzelfde merk). De MHI SRK is wel ondersteund;

https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl
Als je geen hele geavanceerde monitoring/sensoring en control mogelijkheden nodig hebt dan kun je met de door MHI geleverde WF-RAC ook in HA genoeg doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Wat kun je in HomeAssistant (HA) méér zien dan in de Smart M-Air app van MHI ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Laatst online: 15-06 22:41
Gasoline1234 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:13:
Wat kun je in HomeAssistant (HA) méér zien dan in de Smart M-Air app van MHI ?
Je kunt in HA niet meer zien maar wel scheduling maken gebruik makend van externe sensoren, je kunt in HA van alles en nog wat automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Frag1le schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:19:
[...]

Je kunt in HA niet meer zien maar wel scheduling maken gebruik makend van externe sensoren, je kunt in HA van alles en nog wat automatiseren.
Oké, ja, buitentemperatuur-gebaseerde scheduling zou wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzmann
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 24-05 09:56
Vandaag (vanaf 0:00 uur vannacht) heb ik om het uur een defrost. Buiten temp 0.5 graden en 95% luchtvochtigheid. Herkenbaar of teveel van t goede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:34
Ik doe nog steeds een poging onze defrosts te minimaliseren. Niet omdat het zo enorm veel energie verbruikt maar meer om het geheel wat rustiger te laten draaien.

1 unit op heat en een andere op fan-stand werkte hier nu niet. Niet op auto fanstand en ook niet op 5 of op 2.

Eco stand werkte hier in eerste instantie goed (terug naar 15 graden wanneer de sensor geen beweging detecteert), maar helaas werkte dat terugvallen naar 15 graden erg traag en later helemaal niet meer. Daarmee was het ook niet meer effectief tegen defrosts).

Nu (buitentemperatuur 2 graden) hebben we de kamer en trap (beide 18 graden) beide op heat staan, kamer fanstand auto en trap fanstand 2. Dat lijkt eindelijk weer te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmKb7W5MBTQdUUJLbY7dbdrZobE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3MWTXTfL6EFedpge6g2u1AcR.jpg?f=fotoalbum_large

Meer mensen met een srk**zsx-w waarbij het terug gaan naar 15 graden niet of niet goed lijkt te werken?

[ Voor 47% gewijzigd door Sjamo op 05-12-2023 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-06 08:26
C_V_S schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:12:
Geen idee of dit nu het goede topic is maar dan hoor ik het wel :)

Ik heb een MHI ZSX 3,5 kwh voor de woonkamer van ik schat 125 m3

Enkel ik krijg de boel niet goed warm. Het wordt zeg maar +/- 18 graden ook al zet ik hem op 30 graden.

Als ik een thermometer voor de airco zet dan geeft die wel een temp aan van 24 graden maar zet ik hem in een hoek van de woonkamer dan is het daar ongeveer 18 graden.

Toen de buiten temperatuur warmer was hadden we geen probleem om de boel warm te stoken (zeg 20 - 21 graden)

Vorig jaar december is de airco unit verplaats (gezeik met de buren) en hebben ze de slangen iets langer gemaakt. Denk nu +/- 5 mtr. Toen is die ook bijgevuld want de monteur gaf aan dat er ijs op de koppeling bij de buiten unit zat en dat kan wijzen op een lekkend systeem. De schroef zat toen blijkbaar ook niet zo vast.

De rest van de winter geen problemen gehad. Was heerlijk warm en behagelijk.

Er gaat dus ergens iets niet goed maar wat. Wat kan ik zelf doen om te troubleshooten? Zaken uitlezen mogelijk? Graag advies

Net de buiten en binnenunit stof vrij gemaakt (baat het niet dan schaadt het niet)
Wat is je uitblaastemperatuur?
Airco's bijvullen ook werkt niet zo, je moet hem afpompen en op gewicht afvullen nadat je het lek hebt gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
EPICOSAURUS schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:28:
[...]

Wat is je uitblaastemperatuur?
Airco's bijvullen ook werkt niet zo, je moet hem afpompen en op gewicht afvullen nadat je het lek hebt gecontroleerd.
Hij is bijgevuld zoals jij zegt :)

Zal de temperatuur eens opmeten.

Zo ik heb de temperatuur opgemeten en die is 24 graden. Dat is ongeveer 1 meter van de airco vandaan in de luchtstroom.

[ Voor 14% gewijzigd door C_V_S op 05-12-2023 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:55
Heb nu een aantal weken een MHI en ben er erg blij mee. Aangeschaft om in de zomer de zolder (werkkamer en slaapkamer van zoon) en onze slaapkamer te koelen. Inmiddels ook in gebruik om de zolder te verwarmen. En dat bevalt uitstekend. Gebruikte voorheen een elektrisch kacheltje.

Heb besloten om er nog een binnenunit bij te nemen om ook de woonkamer te verwarmen.

Met 16 zonnepanelen en met de mogelijkheid om nog te salderen is dit ook financieel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-06 11:21

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Rsport40 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:42:
[...]

Nee dat gaat helaas niet werken.
De ZSX werkt anders in Eco mode dan de goedkoper ZS serie. (deze gaat in -2.5 graden vanaf setpoint).

De ZSX serie heeft een beweging sensor, en bij geen beweging in de ruimte in Eco modus gaat deze naar 15 graden.
Ai das balen, dan hoop ik dat die functionaliteit van 'MHI-AC-CTRL plus' ook naar de reguliere MHI-AC-CTRL komt
Van de mogelijkheden is het kunnen instellen, van een temperatuur tussen de 10 en 30 graden, dit als de MHI in de verwarmstand staat, tot het separate instellen van een temperatuur correctie van de interne temperatuur sensor, voor diegenen die geen externe temperatuur sensor hebben.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Nu weer behoorlijk veel defrosts op de SCM en de SRC-ZSX-W2 machines. 1.5 graden met 96%.
Toch maar even de CV erbij om de boel op te warmen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rsport40 op 05-12-2023 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Rsport40 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:32:
Nu weer behoorlijk veel defrosts op de SCM en de SRC-ZSX-W2 machines. 1.5 graden met 96%.
Toch maar even de CV erbij om de boel op te warmen.
Kan het zijn dat je met instellingen nog iets kan doen tegen de defrosts? Het lijkt hier invloed te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
Sjamo schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:50:
[...]

Kan het zijn dat je met instellingen nog iets kan doen tegen de defrosts? Het lijkt hier invloed te hebben.
Ja, ik moet ze te hard laten werken, (±2500watt, vol gas), om het op temperatuur te krijgen. Ik snap met deze luchtvochtigheid dat hij dan om het uur moet defrosten. Heb de CV maar even erbij gezet voor ondersteuning. Aankomend weekend boven de 10 graden dus dat zal beter gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Tomba schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:30:
Ai das balen, dan hoop ik dat die functionaliteit van 'MHI-AC-CTRL plus' ook naar de reguliere MHI-AC-CTRL komt
Nee dat zal niet het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Rukapul schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:39:
Kwam dat overeen met die eerder genoemde pieken (lichtblauwe piekjes) ?
Zo ja, dan is dat de reden. Misschien een brake esp. Eigenlijk is de code behoorlijk stabiel (en nee, niet omdat ik een deel heb aangepast :) ). Ik heb eigenlijk nooit crashes.
En anders even de serial even een tijdje loggen om te kijken wat er gebeurd bij zo'n crash.
Log anders ook even wifi_lost en mqtt_lost topic om te kijken als die niet heel veel wegvallen

[ Voor 36% gewijzigd door jobr op 05-12-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
esphome schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:33:
Dan zou ik hem ook MHI-AC-Ctrl-Arduino-Plus kunnen noemen. De core zelf is aangepast, om zo juist onafhankelijk te zijn van de schillen daarom heen.

De ESPhome files zijn toegevoegd als voorbeeld voor diegenen die willen spieken.
Als jij een Arduino versie wil maken die ook de toegevoegde functies kan aanspreken/weergeven dan wil die graag naast de ESPhome voorbeelden te plaatsen.

De extra aanroepen/terugmeldingen staan in het volgende bestand: https://gitlab.com/plusmo...ter/Interface%20additions
Noem hem dan misschien MHI-AC-Ctrl-Core-Plus.
"MHI-AC-Ctrl" is de gehele software zoals die staat op https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl.
"MHI-AC-Ctrl core" zijn alleen de 2 files met *core* in de naam die ook door anderen gebruikt kan worden zoals ginkage esphome.

Ik ga die "arduino" versie niet maken. Ik denk dat je dat zelf ook wel kunt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
KoningPaulus schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:56:
Ik had vannacht voor het eerst dat de er ijs was opgehoopt op de plek waar de fan langsdraait (dus aan de voorkant van het rooster). Ook lag er een laag ijs onderin, maar dat is niet waar de fan op vast liep leek het en die laag ijs is er vrij snel/standaard. Ik denk dat het ijs langs de rand werd veroorzaakt door smeltende sneeuw die bovenop lag en vervolgens weer is aangevroren.

En daarnaast; voor de ijsvorming onderin. Je leest nogal dat bij mensen daar de fan op vastloopt, maar dat ijs is er vrij snel altijd omdat er ook maar één of twee afvoergaten onderin zitten (die ook nog eens zijn verhoogd als een plantenbak die water moet vasthouden). Is het niet logisch om meer afvoergaten te hebben en die eveneens op het laagste punt van de metalen onder/opvangbak?

Als ik iets over het hoofd zie of de logica hierachter niet begrijp, laat maar weten.
Ik heb eens onder de beide units gekeken of ik nog verschillen kon zien. En wat blijkt, bij de unit van de woonkamer zat het afvoerpijpje op het 'verhoogde' stuk van de bodemplaat, en niet op het achterste 'laaggelegen' afvoergat zoals bij de unit van de 2e verdieping. N=1, maar kun je door het ontbreken van zo'n afvoerpijpje sneller de boel binnenin laten bevriezen? Er lag nu een laag ijs in van een paar centimeter (ik draai dus 24/7 in de woonkamer).

Ik heb nu iig met een fohn en heet wat wat ijs laten smelten (niet alles, duurde me te lang), en het afvoerpijpje verplaatst naar achteren.

Overigens bevindt zich aan de voorkant van de bodemplaat ook een afvoergat, maar die is afgesloten met een zwart plastic kapje met schroef. Bij beide units het geval/dicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33eWg_N40mwNwXILNVyyMylIAbY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFX13eNj8ivtg9nkLMEJODzr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FDsVMMywEJ8Eyle-q8ogJGnyv4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbdEw5k8DoVq4BzJwqqMkaRD.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 51% gewijzigd door KoningPaulus op 05-12-2023 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Volgens mij moet je die afvoerpijpjes in de winter weghalen. Bevriest sneller dan zonder pijpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Nou wat met de richting lopen pielen en het wordt in ieder geval weer beter warm nu.

Enkel ik heb wat anders eigenaardigs. Vanmiddag toen ik weg ging de airco via de Smart M-Air app uitgezet.

En nu bij thuiskomt ziet die de status niet meer en kan ik hem dus niet bedienen met de app.

Afstandsbediening doet het wel (maar das irritant want die ligt altijd in een la)

Enig idee?

Al gevonden stroom er af en er weer op....:)

[ Voor 5% gewijzigd door C_V_S op 05-12-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Tomba schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:58:
Vannacht als test de VSX 3.5kW aan laten staan op ECO 18 en dan doet ie dus dit met de SetPoint:
[Afbeelding]
bijna 0.4 kWh verbruikt in de nacht, valt erg mee. Ik ga m vannacht op 19 zetten om te kijken of ie dan ook netjes naar 16 gaat :)
Weet je hoelang het duurt voordat de ZSX in eco modus van setpoint naar 15 graden schakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Rsport40 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:27:
[...]

Weet je hoelang het duurt voordat de ZSX in eco modus van setpoint naar 15 graden schakelt?
Er staan timestamps in het plaatje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Tomba schreef op woensdag 6 december 2023 @ 07:14:
[...]

Er staan timestamps in het plaatje ;)
Klopt, maar ik kan daarop niet zien hoe laat jij hem op eco zet, en ook daadwerkelijk naar boven gaat.

Gisteren zelf geprobeerd en ik meen na een uur dat hij gaat afschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:08
@Rsport40

Ik zie hier ook zoiets, ongeveer 5 kwartier na de laatste beweging op zolder ging die unit naar 15C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelss1
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-03 22:18
Jammer dat de ZSX met verwarmen niet ingesteld kan worden tussen de 15 en 18 graden met afstandsbediening. Dat is het enige minpuntje wat ik heb over de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
roelss1 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:40:
Jammer dat de ZSX met verwarmen niet ingesteld kan worden tussen de 15 en 18 graden met afstandsbediening. Dat is het enige minpuntje wat ik heb over de unit.
Dat kan wel via de App als je een binnenunit hebt met een manufacture date vanaf 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Rsport40 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:18:
[...]

Klopt, maar ik kan daarop niet zien hoe laat jij hem op eco zet, en ook daadwerkelijk naar boven gaat.

Gisteren zelf geprobeerd en ik meen na een uur dat hij gaat afschakelen.
Ah sorry, logisch... ik denk ruim een uur ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Inmiddels is de monteur geweest voor de High Pressure en High Discharge Temperature error.
De High Pressure triggert op 28 bar. Het systeem mag 41 bar hebben bij verwarmen dus niks naar de hand.
De handleiding doet dat ook wel vermoeden.

Maar de High Discharge Temperature is dus niet goed en het gas zal binnenkort vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CdE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-06 14:09

CdE

Willempie27 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:39:
Inmiddels is de monteur geweest voor de High Pressure en High Discharge Temperature error.
De High Pressure triggert op 28 bar. Het systeem mag 41 bar hebben bij verwarmen dus niks naar de hand.

Maar de High Discharge Temperature is dus niet goed en het gas zal binnenkort vervangen worden.
Bedankt voor de terugkoppeling! Ik heb hier alleen last van High Pressure, dus dan zou ik me nergens zorgen over hoeven te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
CdE schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:05:
[...]

Bedankt voor de terugkoppeling! Ik heb hier alleen last van High Pressure, dus dan zou ik me nergens zorgen over hoeven te maken.
Denk ik ook niet, vooral omdat dit in de handleiding ook staat beschreven dat deze melding voor kan komen bij verwarmen. Het systeem wordt bij verwarmen ook omgedraaid de de lage drukleiding wordt dan de hoge druk.
Als ik alleen High Pressure had gehad dan vond ik met prima zo.

Er was ook iemand met Low Pressure, dat lijkt me dan weer niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mietse
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-03-2024
Willempie27 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:08:
[...]

Er was ook iemand met Low Pressure, dat lijkt me dan weer niet goed.
Jup, dat was ik. Krijg bij onder de 3graden buiten temperatuur een Low Pressure melding.
Unit werkt voor de rest prima, volgens mij.

@Willempie27 Heb jij die low pressure melding ook nog ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
mietse schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:31:
[...]

Jup, dat was ik. Krijg bij onder de 3graden buiten temperatuur een Low Pressure melding.
Unit werkt voor de rest prima, volgens mij.

@Willempie27 Heb jij die low pressure melding ook nog ??
Ik heb alleen high pressure en high discharge temperature.
High pressure is wel normaal bij verwarmen volgens de handleiding maar low pressure volgens mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:15
Ik heb hier een low pressure melding op mijn ZSX, apparaat werkt verder naar behoren.

Ook boven de 3 graden buiten temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifrpTMxVnwOjm3CZqRWS7aTNa9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fGVpYgbbsLaRgeZSjRyZ9ARq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Chimsie78 op 07-12-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mietse
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-03-2024
Chimsie78 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:35:
Ik heb hier een low pressure melding op mijn ZSX, apparaat werkt verder naar behoren.

[Afbeelding]
Wij hebben ook een ZSX, bij <3g komt de melding , en bij >5g en hoger gaat ie weer weg?( buiten temperatuur )

Zijn er nog meer mensen met een ZSX (MHI-AC-Ctrl-ESPHome) , die dit fenomeen hebben :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
KoningPaulus schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:53:
[...]

Ik heb eens onder de beide units gekeken of ik nog verschillen kon zien. En wat blijkt, bij de unit van de woonkamer zat het afvoerpijpje op het 'verhoogde' stuk van de bodemplaat, en niet op het achterste 'laaggelegen' afvoergat zoals bij de unit van de 2e verdieping. N=1, maar kun je door het ontbreken van zo'n afvoerpijpje sneller de boel binnenin laten bevriezen? Er lag nu een laag ijs in van een paar centimeter (ik draai dus 24/7 in de woonkamer).

Ik heb nu iig met een fohn en heet wat wat ijs laten smelten (niet alles, duurde me te lang), en het afvoerpijpje verplaatst naar achteren.

Overigens bevindt zich aan de voorkant van de bodemplaat ook een afvoergat, maar die is afgesloten met een zwart plastic kapje met schroef. Bij beide units het geval/dicht.

[Afbeelding][Afbeelding]
Hoe ziet dit er bij jullie MHI units uit en hoe gaat dat qua condens afvoer / bevriezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:05
Wij hebben dit voorjaar vier MHI's laten installeren. Drie op één multisplit en de Zolder op een Single-split. Met name bij de units die op de multisplit zitten valt het verschil tussen de meting in de app en de werkelijkheid enorm op.

Voorbeeld: De Grote slaapkamer geeft nu aan dat het 25(!)graden in de slaapkamer is. In werkelijkheid is het slechts 9 graden. Een kwartier geleden gaf hij een waarde aan van 19 graden, die ook al ver van de waarheid aflag. De woonkamer geeft 20 graden aan terwijl het 14 graden is.

Nu snap ik best dat er verschil zitten tussen de meting hoog in de kamer en een losse thermometer één meter lager, maar dit is wel heel erg veel. Is dit normaal of zou ik de installateur eens moeten raadplegen?

Betreft de SRK25 ZS-W en SRK35 ZS-W modellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G31I6P5z6MD8Jl0LN1nUIViMgys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2wwqJLzc8s6svuOophurg7z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door TwingyTwingy op 07-12-2023 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 19:14
TwingyTwingy schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:57:
Wij hebben dit voorjaar vier MHI's laten installeren. Drie op één multisplit en de Zolder op een Single-split. Met name bij de units die op de multisplit zitten valt het verschil tussen de meting in de app en de werkelijkheid enorm op.

Voorbeeld: De Grote slaapkamer geeft nu aan dat het 25(!)graden in de slaapkamer is. In werkelijkheid is het slechts 9 graden. Een kwartier geleden gaf hij een waarde aan van 19 graden, die ook al ver van de waarheid aflag. De woonkamer geeft 20 graden aan terwijl het 14 graden is.

Nu snap ik best dat er verschil zitten tussen de meting hoog in de kamer en een losse thermometer één meter lager, maar dit is wel heel erg veel. Is dit normaal of zou ik de installateur eens moeten raadplegen?

Betreft de SRK25 ZS-W en SRK35 ZS-W modellen.

[Afbeelding]
Staan de units met de foutieve metingen toevallig uit terwijl er een andere unit op dezelfde multi is ingeschakeld?

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
MiBe schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:59:
[...]

Staan de units met de foutieve metingen toevallig uit terwijl er een andere unit op dezelfde multi is ingeschakeld?
De foutieve melding doet zich in beide scenario's voor. Screenshot hierboven toont idd ook de Kleine slaapkamer die uitstaat maar 24 graden zou zijn. Maar de grote slaapkamer stond op moment van screenshot maken al een halfuur aan net als de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

KoningPaulus schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:39:
[...]

Hoe ziet dit er bij jullie MHI units uit en hoe gaat dat qua condens afvoer / bevriezen?
Zo bijvoorbeeld. ZSX een paar dagen geleden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CudxZjXeLvYwu1TbEfT63SVnhns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/420ghigfKwHnONdouMKF6C94.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Chimsie78 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:35:

[Afbeelding]
Heb je meerdere units en geven die dit ook aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 19:14
TwingyTwingy schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:02:
[...]

De foutieve melding doet zich in beide scenario's voor. Screenshot hierboven toont idd ook de Kleine slaapkamer die uitstaat maar 24 graden zou zijn. Maar de grote slaapkamer stond op moment van screenshot maken al een halfuur aan net als de woonkamer.
Hmm, dat gedrag ken ik niet. Hier geven alleen de units die uitgeschakeld staan een veel te hoge waarde door, waarschijnlijk omdat je altijd iets van bleeding hebt als de buitenunit draait. Zodra ik ze inschakel is de meting al snel een stuk accurater.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
MiBe schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:23:
[...]

Hmm, dat gedrag ken ik niet. Hier geven alleen de units die uitgeschakeld staan een veel te hoge waarde door, waarschijnlijk omdat je altijd iets van bleeding hebt als de buitenunit draait. Zodra ik ze inschakel is de meting al snel een stuk accurater.
Dankjewel voor je reactie. Kan het zijn dat zoiets gekalibreerd moet worden door de installateur? Koelen en verwarmen doet ie overigens prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Nu online

QuattroNL

It is I.

MiBe schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:23:
[...]

Dat is hier hetzelfde.

Ik vermoed dat de warmte door de leidingen naar de unit die aan staat uitstraalt naar de ledingen van de unit die uit staat (leidingen lopen voor een deel samen in een goot, althans bij mij) en zodoende meer meet dan wat werkelijk het geval is.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
QuattroNL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:40:
[...]

Dat is hier hetzelfde.

Ik vermoed dat de warmte door de leidingen naar de unit die aan staat uitstraalt naar de ledingen van de unit die uit staat (leidingen lopen voor een deel samen in een goot, althans bij mij) en zodoende meer meet dan wat werkelijk het geval is.
Als ik jou goed begrijp, zeg jij dus ook dat mijn situatie niet normaal is? Ik heb bijvoorbeeld 15 minuten geleden de kleine slaapkamer aangezet en die geeft vrolijk 22.2 aan, terwijl het er 9 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Nu online

QuattroNL

It is I.

TwingyTwingy schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:43:
[...]

Als ik jou goed begrijp, zeg jij dus ook dat mijn situatie niet normaal is?
Dat zeg ik niet direct, ik bevestigde hetgeen @MiBe ook zei :+
Dus dat de app een hogere waarde aangeeft dan dat het daadwerkelijk in die ruimte is.
Al vind ik het verschil in waardes bij jou wel fors, bij mij is dat hooguit een graad of 5.
Loopt er wellicht een andere warme luchtstroom langs (ventilatiesysteem?).

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Hier mhi SCM60ZS-W met 3 binnen-units.

Ik kijk absoluut niet naar de genoemde indoor temperatuur in de app. Het apparaat zelf kijkt er hier gukkig ook niet naar. Het kan alle kanten op gaan maar meestal veel te hoog.

Om die reden hebben we hier kleine temperatuursensoren opgehangen op voor ons belangrijke plekken. Dan blijkt dat, hier althans, het apparaat keurig kijkt naar de ingestelde temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AGxYP1WyMM7_PdNuoeNxGjm220=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEZihcxJ26sR5AkIjQCPcOcV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUSKaEwSfraHsOcaWpw_WtoSTTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MA3dtptpDHZsa7cUeDmtjmeI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 202% gewijzigd door Sjamo op 07-12-2023 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:15
Willempie27 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:22:
[...]

Heb je meerdere units en geven die dit ook aan?
Nog drie maar dat zijn ZS modellen, 1 ervan heeft ook een esp erin, deze geeft vanaf vanochtend high pressure protection control melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-06 08:26
Even een noob-vraag waar ik het antwoord echt niet op heb kunnen vinden:
Hoe moet ik m’n mhi-ac-ctrl updaten? Moet ik m eruit halen of kan het ook OTA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Laatst online: 17-06 13:06
Willempie27 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:39:

Hier ook geregeld code 4 in attribuut 'PROTECTION-NO'. Dat wil zeggen 'High pressure protection control'. Maar vervelender is dat ik net als jou ook wel eens code 1 krijg: 'Discharge pipe temperature protection control'. De unit schaalt dan af en als de temperatuur blijft stijgen krijg ik uiteindelijk code 2: 'Discharge pipe temperature anomaly'. De unit gaat dan ook echt uit en geeft ook een foutmelding via knipperende lampjes. Het gaat dan om een E36: 'Discharge pipe temperature error'. Ik heb dit nu 2 keer gehad, laatste keer op 2 december. Na een poosje kan ik de unit weer aanzetten en die gaat dan weer lekker zijn gang.

Vanuit data die ik bijhoud zie ik ook dat het verbruik nu veel hoger is dan voorheen bij vergelijkbare temperaturen.

Weet je al wanneer bij jou de nieuwe R32 komt? Ik ben benieuwd of dit bij jou verschil gaat maken.

SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BeeJee78 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:07:
Even een noob-vraag waar ik het antwoord echt niet op heb kunnen vinden:
Hoe moet ik m’n mhi-ac-ctrl updaten? Moet ik m eruit halen of kan het ook OTA?
Kan ook OTA, via bijv. ESPHome add-on in Home Assistant.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Chimsie78 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:43:
[...]

Nog drie maar dat zijn ZS modellen, 1 ervan heeft ook een esp erin, deze geeft vanaf vanochtend high pressure protection control melding.
Dat is het net tegenovergestelde als de andere unit. Dit high pressure zal wel goed zitten maar bij low pressure zou ik wel in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Scooper schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:16:
[...]

Hier ook geregeld code 4 in attribuut 'PROTECTION-NO'. Dat wil zeggen 'High pressure protection control'. Maar vervelender is dat ik net als jou ook wel eens code 1 krijg: 'Discharge pipe temperature protection control'. De unit schaalt dan af en als de temperatuur blijft stijgen krijg ik uiteindelijk code 2: 'Discharge pipe temperature anomaly'. De unit gaat dan ook echt uit en geeft ook een foutmelding via knipperende lampjes. Het gaat dan om een E36: 'Discharge pipe temperature error'. Ik heb dit nu 2 keer gehad, laatste keer op 2 december. Na een poosje kan ik de unit weer aanzetten en die gaat dan weer lekker zijn gang.

Vanuit data die ik bijhoud zie ik ook dat het verbruik nu veel hoger is dan voorheen bij vergelijkbare temperaturen.

Weet je al wanneer bij jou de nieuwe R32 komt? Ik ben benieuwd of dit bij jou verschil gaat maken.
Ik zal kijken welke die E36 is. Ik laat hem uitsluitend in silent modus lopen dan krijg ik geen errors. Die high discharge temp is niet zo best voor je compressor. Ik heb ook 2 keer error 2 gehad iets met unexpectet current. Heb je hem door een bedrijf laten installeren?
Ik had de monteur vandaag eigenlijk wel verwacht. Gaat allemaal niet zo snel als bij een CV installatie qua afspraken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knightfield
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:56
TwingyTwingy schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:43:
[...]

Als ik jou goed begrijp, zeg jij dus ook dat mijn situatie niet normaal is? Ik heb bijvoorbeeld 15 minuten geleden de kleine slaapkamer aangezet en die geeft vrolijk 22.2 aan, terwijl het er 9 graden is.
Ik heb exact hetzelfde bij een binnenunit die uitstaat en een andere die aanstaat: enorme temperatuur verschil van zomaar 10 of meer graden. Installateur zegt dat het komt door warme luchtflow van een andere binnenunit die op dezelfde buitenunit is aangesloten die op dat moment wel aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
Willempie27 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:35:
[...]

Ik zal kijken welke die E36 is. Ik laat hem uitsluitend in silent modus lopen dan krijg ik geen errors. Die high discharge temp is niet zo best voor je compressor. Ik heb ook 2 keer error 2 gehad iets met unexpectet current. Heb je hem door een bedrijf laten installeren?
Ik had de monteur vandaag eigenlijk wel verwacht. Gaat allemaal niet zo snel als bij een CV installatie qua afspraken.
Code 2 betekent volgens MHI-Ac-Ctrl 'Discharge pipe temperature anomaly'
(zie hier). Deze treedt volgens mij op als foutcode 1 te lang aanhoud. Als foutcode 2 meermaals binnen enkele minuten optreedt schakelt de unit uit en krijg je volgens mij code E36 op de binnen- en buitenunit en stopt die ermee.

Vanochtend had ik ook weer code 1. Je ziet dit elke keer optreden bij een koude start of na een defrost. Het opstarten gaat ook altijd 'hakerig':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86mQxjWSxPkztlrSxiO_Tnrbkfs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e0VmhfdgCGVxZ6e2ch2fPr1f.png?f=user_large
De unit probeert een ruimte warm te krijgen, maar loopt dan tegen protection errors aan waardoor je diepe dalen krijgt in je grafiek. Hebben andere MHI-gebruikers dit niet? Als ik terug zoek zie ik dat gedrag in 2021 ook al optreden. Dus óf mijn unit heeft altijd een issue gehad, of dit moet normaal gedrag zijn.

Vlak voor een defrost heb ik ook 'banding' op mijn buitenunit, dat had ik andere jaren lang niet zo erg als nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mkL5QKPGRntJhRb7hbbJVNU_eA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cCgJpGoQq3zCFACngkvFym1K.jpg?f=fotoalbum_large
Wat was de algemeen aanvaarde uitleg hiervoor ook alweer? Tekort aan R32?

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hunter
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-11-2024
knightfield schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:38:
[...]

Ik heb exact hetzelfde bij een binnenunit die uitstaat en een andere die aanstaat: enorme temperatuur verschil van zomaar 10 of meer graden. Installateur zegt dat het komt door warme luchtflow van een andere binnenunit die op dezelfde buitenunit is aangesloten die op dat moment wel aanstaat.

Ik heb hetzelfde issue. De daadwerkelijke temp in de kamer is veel lager dan wat de unit aangeeft. Toen ik mijn installateur daarop bevroeg was hij verbaasd. Ik was blijkbaar de eerste die dit probleem aangaf. Toch vreemd omdat de installateur al heel lang dergelijke units installeert (wat hij overigens goed heeft gedaan). Hij gaf aan dat hij nooit naar die waardes kijkt en dat het ook voor de werking niet uitmaakt. Echter, ik vind het toch vreemd. Je zet in je unit een temp sensor en die is niet bruikbaar. Maar goed, daar kan de installateur dan weer niets aan doen. Op aandringen heeft de installateur contact gezocht met de leveranciers. Zijn antwoord was dat de temp sensor dicht tegen electronica aan zit in de unit waar continu spanning op staat en zo warmte afgeeft naar de temp sensor. Ach.. Het is een antwoord. Ik kan er niet zoveel mee. Feit is er zit een temp sensor in dit niet de juiste binnentemp aangeeft. waardes kunnen flink afwijken. Inderdaad zeker als de unit uitstaat. Verder lijkt het geen invloed te hebben op de werking. Tenminste, voorzover ik het nu kan zien. Ik heb de airco’s nog maar 2 maanden en gebruik vooralsnog alleen om te verwarmen.

Wat ik mij afvraag is of het invloed heeft als ik straks ga koelen en als je de temp in de kamer stabiel op een bepaald aantal graden wilt houden. Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
the-hunter schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:49:
[...]

Ik heb hetzelfde issue. De daadwerkelijke temp in de kamer is veel lager dan wat de unit aangeeft. Toen ik mijn installateur daarop bevroeg was hij verbaasd. Ik was blijkbaar de eerste die dit probleem aangaf. Toch vreemd omdat de installateur al heel lang dergelijke units installeert (wat hij overigens goed heeft gedaan). Hij gaf aan dat hij nooit naar die waardes kijkt en dat het ook voor de werking niet uitmaakt. Echter, ik vind het toch vreemd. Je zet in je unit een temp sensor en die is niet bruikbaar. Maar goed, daar kan de installateur dan weer niets aan doen. Op aandringen heeft de installateur contact gezocht met de leveranciers. Zijn antwoord was dat de temp sensor dicht tegen electronica aan zit in de unit waar continu spanning op staat en zo warmte afgeeft naar de temp sensor. Ach.. Het is een antwoord. Ik kan er niet zoveel mee. Feit is er zit een temp sensor in dit niet de juiste binnentemp aangeeft. waardes kunnen flink afwijken. Inderdaad zeker als de unit uitstaat. Verder lijkt het geen invloed te hebben op de werking. Tenminste, voorzover ik het nu kan zien. Ik heb de airco’s nog maar 2 maanden en gebruik vooralsnog alleen om te verwarmen.

Wat ik mij afvraag is of het invloed heeft als ik straks ga koelen en als je de temp in de kamer stabiel op een bepaald aantal graden wilt houden. Heeft iemand daar ervaring mee?
Wat ik me afvraag, over dit onderwerp zijn de afgelopen dagen verschillende stukjes geschreven door verschillende mensen. Heb je dat al gelezen?

Daarnaast, waarom denk je dat het effect bij koelen anders zal zijn dan bij verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hunter
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-11-2024
Sjamo schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:55:
[...]

Wat ik me afvraag, over dit onderwerp zijn de afgelopen dagen verschillende stukjes geschreven door verschillende mensen. Heb je dat al gelezen?

Daarnaast, waarom denk je dat het effect bij koelen anders zal zijn dan bij verwarmen?

Goeie vraag. Ik gebruik de airco nu alleen handmatig (aan en uit zet om bij te verwarmen). Ik let dan helemaal niet op de temperatuur. Hij staat dan gewoon op 21 graden (bij verwarmen). Ik ben benieuwd hoe het werkt als je de kamer op een ‘vaste’ temperatuur wilt houden gedurende de dag.

Ik ga ook nog wat verder teruglezen, ik hou het forum niet dagelijks bij. Dank voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Scooper schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:27:
[...]

(zie hier). Deze treedt volgens mij op als foutcode 1 te lang aanhoud. Als foutcode 2 meermaals binnen enkele minuten optreedt schakelt de unit uit en krijg je volgens mij code E36 op de binnen- en buitenunit en stopt die ermee.

Vanochtend had ik ook weer code 1. Je ziet dit elke keer optreden bij een koude start of na een defrost. Het opstarten gaat ook altijd 'hakerig':
[Afbeelding]
De unit probeert een ruimte warm te krijgen, maar loopt dan tegen protection errors aan waardoor je diepe dalen krijgt in je grafiek. Hebben andere MHI-gebruikers dit niet? Als ik terug zoek zie ik dat gedrag in 2021 ook al optreden. Dus óf mijn unit heeft altijd een issue gehad, of dit moet normaal gedrag zijn.

Vlak voor een defrost heb ik ook 'banding' op mijn buitenunit, dat had ik andere jaren lang niet zo erg als nu:
[Afbeelding]
Opvallend, ik zag gisteren ook dat mijn unit op deze maniet bevroor. Bij Daikin zie je dat wel vaken of het forum voorbij komen. Ik zou hem alleen in Silentmodus draaien als dat de High Discharge Temp kan vermijden. Het is niet goed voor de machine.
Als je hem hebt laten installeren dan zou ik zeker het bedrijf terug laten komen. Als je hem zelf heb neergezet en/of in bedrijf hebt gesteld dan zou ik mijn situatie even afwachten na de hervulling van het systeem. Het kan zijn dat er niet goed gevacummerd is. Je zou ook de druk gaan de lage poort kunnen meten of het systeem wel voldoende vol zit.

Maar jij krijgt ook eerst High Pressure en daarna High Discharge Temp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
Willempie27 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:03:
[...]

Opvallend, ik zag gisteren ook dat mijn unit op deze maniet bevroor. Bij Daikin zie je dat wel vaken of het forum voorbij komen. Ik zou hem alleen in Silentmodus draaien als dat de High Discharge Temp kan vermijden. Het is niet goed voor de machine.
Als je hem hebt laten installeren dan zou ik zeker het bedrijf terug laten komen. Als je hem zelf heb neergezet en/of in bedrijf hebt gesteld dan zou ik mijn situatie even afwachten na de hervulling van het systeem. Het kan zijn dat er niet goed gevacummerd is. Je zou ook de druk gaan de lage poort kunnen meten of het systeem wel voldoende vol zit.

Maar jij krijgt ook eerst High Pressure en daarna High Discharge Temp?
Ik heb hem inderdaad door een installateur in bedrijf laten nemen. 3 jaar geleden. Ik wil de buitenunit binnenkort laten verplaatsen. Ik ga dan het liefst even voor een andere installateur. Ik laat dan meteen even naar het koelgas kijken. Ik gok dat jij mij voor bent, vandaar dat ik geïnteresseerd ben in jouw ervaring na het vervangen van het gas.

De High Pressure (code 4) komt inderdaad altijd eerst, daarna soms, maar niet altijd code 1 (High Discharge). En als het echt uit de hand loopt wordt daarna code 2 (Discharge anomoly).

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Scooper schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:17:
[...]

Ik heb hem inderdaad door een installateur in bedrijf laten nemen. 3 jaar geleden. Ik wil de buitenunit binnenkort laten verplaatsen. Ik ga dan het liefst even voor een andere installateur. Ik laat dan meteen even naar het koelgas kijken. Ik gok dat jij mij voor bent, vandaar dat ik geïnteresseerd ben in jouw ervaring na het vervangen van het gas.

De High Pressure (code 4) komt inderdaad altijd eerst, daarna soms, maar niet altijd code 1 (High Discharge). En als het echt uit de hand loopt wordt daarna code 2 (Discharge anomoly).
De eerste regel heb ik exact hetzelfde. Misschien krig ik die code 2 ook wel als ik hem van Silent af haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-06 13:20
Zijn er hier mensen met AC-MHI-CTRL, die al eens vergeleken hebben wat het verschil in regelgedrag is met een externe temp sensor en de ingebouwde?
Heb zelf het idee dat met externe temp sensor de buitenunit veel te snel optoert naar hoger vermogen.
Ga denkelijk eens proberen wat er gebeurd weer met ingebouwd sensor.

Draai hier 24/7 en tijdens de nacht stel ik hem in op 19 graden, wat resulteert in 18 graden in de ruimte. Offset +2 graden staat uit. In de ochtend om 7:00 gaat de doeltemp naar 20 wat resulteert in optoeren naar bijna 2000w verbruik. Komt natuurlijk omdat hij van 18 naar 20 moet, maar waarom laat hij de temp zo ver zakken!?

Soms maak ik nog gebruik van bleeding door de 3,5kW ZS op de overloop op fan only te zetten. Ik snap dat dan de temp in de woonkamer van de 5kW ZS wat lager zal zakken omdat je wat warmte wegsnoept. Maar in de nacht doe ik dit niet.

Buitenunit SCM60 met 1x 5kW ZS woonkamer, 1x 3,5kW ZS overloop en 1x 2kW ZS zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
loyske schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:18:
Zijn er hier mensen met AC-MHI-CTRL, die al eens vergeleken hebben wat het verschil in regelgedrag is met een externe temp sensor en de ingebouwde?
Heb zelf het idee dat met externe temp sensor de buitenunit veel te snel optoert naar hoger vermogen.

Draai hier 24/7 en tijdens de nacht stel ik hem in op 19 graden, wat resulteert in 18 graden in de ruimte. Offset +2 graden staat uit. In de ochtend om 7:00 gaat de doeltemp naar 20 wat resulteert in optoeren naar bijna 2000w verbruik. Komt natuurlijk omdat hij van 18 naar 20 moet, maar waarom laat hij de temp zo ver zakken!?

Soms maak ik nog gebruik van bleeding door de 3,5kW ZS op de overloop op fan only te zetten. Ik snap dat dan de temp in de woonkamer van de 5kW ZS wat lager zal zakken omdat je wat warmte wegsnoept. Maar in de nacht doe ik dit niet.

Buitenunit SCM60 met 1x 5kW ZS woonkamer, 1x 3,5kW ZS overloop en 1x 2kW ZS zolder.
Dat heb ik in het begin ja. Maar hoe langer die aan staat hoe stabieler die draait. Ik zet hem eigenlijk altijd in Silent Modus zodat die wat rustiger draait en niet zo snel een overshoot komt.
Ik zou ook de nieuwe ESP plus versie willen draaien maar krijg nog steeds een error met uploaden dus effe kijken welke instelling niet goed is.
Op de defrost na draait die dan super stabiel. Ik gebruik wel 2 sensoren en neem daar het gemiddelde van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4a6g5OcoFWUrqEo45NcRaUxUw0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oOk1jPYgSAilfrtGrta9D0lk.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:10
loyske schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:18:

Toevallig vandaag.

- Outdoor: SCM125ZM-S 12.5kW
- 1 x SRK50ZS-W in woonkamer á ~50m2
- 1 x SRK20ZS-W in keuken á ~30m2
- 4 x SRK20ZS-W in slaap en studeerkamers

Vandaag dus ff getest met ingebouwde temp sensor vs waarde die ik er elke minuut via HA inschiet.(waarom elke minuut, nou omdat de unit zelf ander elke 2 min zijn eigen gemeten waarde weer terug zet)

Ik zie dan dit, balk boven aan is on/off van mijn eigen temp.Er staat nog wel een van de kleine units aan om de bleeding op te vangen en de kamer waar de was droogt iets op te warmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vvy2opsXnU_X8BtEZ_jMgRi9yDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MTpAEv9Tc6Ql3l55AbAH0VlT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Revaes schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:19:
[...]

Toevallig vandaag.

- Outdoor: SCM125ZM-S 12.5kW
- 1 x SRK50ZS-W in woonkamer á ~50m2
- 1 x SRK20ZS-W in keuken á ~30m2
- 4 x SRK20ZS-W in slaap en studeerkamers

Vandaag dus ff getest met ingebouwde temp sensor vs waarde die ik er elke minuut via HA inschiet.(waarom elke minuut, nou omdat de unit zelf ander elke 2 min zijn eigen gemeten waarde weer terug zet)

Ik zie dan dit, balk boven aan is on/off van mijn eigen temp.Er staat nog wel een van de kleine units aan om de bleeding op te vangen en de kamer waar de was droogt iets op te warmen.

[Afbeelding]
Dat kom omdat de externe sensor 20 graden meet maar de interne misschien wel 23. En als de luchtbubbel blijft hangen dan gaat die ook nog eens pendelen. Ik vind het verbruik overigens best fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

@Revaes , @Willempie27 : Vandaag dus ff getest met ingebouwde temp sensor vs waarde die ik er elke minuut via HA inschiet

Kan iemand de code delen hoe je in HA iedere minuut een temperatuur inschiet? Hopelijk gaat het mij dan eindelijk lukken. Alvast mijn hartelijke dank.

@Willempie27 Bedankt, ik ga ermee aan de slag. Ik heb echter niet de Esphome versie maar mhi-ac-ctrl MQTT (recent versie 2.8 er opgezet). Zou dat nog een spelbreker kunnen zijn?

[ Voor 27% gewijzigd door vdr01 op 08-12-2023 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
vdr01 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:38:
@Revaes , @Willempie27 : Vandaag dus ff getest met ingebouwde temp sensor vs waarde die ik er elke minuut via HA inschiet

Kan iemand de code delen hoe je in HA iedere minuut een temperatuur inschiet? Hopelijk gaat het mij dan eindelijk lukken. Alvast mijn hartelijke dank.
In de GUI
Trigger > Tijdspatroon ik heb zelf 55 sec
Actie > service aanroepen > *_set_api_room_temperature
Value is dan de externe sensor. ( ik zie dat dit alleen in de editor opgegeven kan worden)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Post Temp Airco Woonkamer
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: "55"
    enabled: true
condition: []
action:
  - service: esphome.woonkamer_airco_set_api_room_temperature
    data:
      value: "{{ states('sensor.gemiddeld_temp_woonkamer') | float (0) - 0.00 }}"
    enabled: true
mode: single

[ Voor 4% gewijzigd door Willempie27 op 08-12-2023 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Dit is toch voor de esphome versie die hij niet heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Sjamo schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:37:
Ik kijk absoluut niet naar de genoemde indoor temperatuur in de app. Het apparaat zelf kijkt er hier gukkig ook niet naar.
Hoe bedoel je?
De AC regelt wel op basis van die indoor temp die je in de app ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
nvt

[ Voor 100% gewijzigd door jobr op 08-12-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
jobr schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:34:
[...]

Hoe bedoel je?
De AC regelt wel op basis van die indoor temp die je in de app ziet.
Als dat zo is, is het heel toevallig dat de werkelijke temperatuur in de ruimte over het algemeen op 1 tot enkele tienden overeenkomt met de ingestelde doeltemperatuur.

Over het algemeen is in de winter de indoor temperatuur uit de app zeker enkele graden hoger dan de ingestelde temperatuur, soms wel meer dan 5 graden. Dan zou volgens die theorie de unit niet eens gaan verwarmen, omdat de temperatuur al bereikt zou zijn. En dat is dus niet het geval. Er wordt hier keurig verwarmd tot de werkelijke temperatuur overeenkomt met de doeltemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Sjamo schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:40:
Als dat zo is, is het heel toevallig dat de werkelijke temperatuur in de ruimte over het algemeen op 1 tot enkele tienden overeenkomt met de ingestelde doeltemperatuur.

Over het algemeen is in de winter de indoor temperatuur uit de app zeker enkele graden hoger dan de ingestelde temperatuur, soms wel meer dan 5 graden. Dan zou volgens die theorie de unit niet eens gaan verwarmen, omdat de temperatuur al bereikt zou zijn. En dat is dus niet het geval. Er wordt hier keurig verwarmd tot de werkelijke temperatuur overeenkomt met de doeltemperatuur.
En hoe weet je unit dan dat de doeltemperatuur is bereikt?
Die van mij geeft redelijk de temp weer van een sensor die in de buurt hangt.

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 08-12-2023 19:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
jobr schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:31:
[...]

Dit is toch voor de esphome versie die hij niet heeft ?
Dat stond er nog niet toen ik het bericht schreef.
Maar inderdaad dan kan die beter via MQTT de temperatuur doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Willempie27 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:47:
[...]

Dat stond er nog niet toen ik het bericht schreef.
Maar inderdaad dat kan die beter via MQTT de temperatuur doorsturen.
Excuses voor onduidelijkheid mijnerzijds. Dat was niet de bedoeling. Helaas weet ik met MQTT versie ook niet wat ik moet doen om via een externe temperatuur censor deze naar de mhi-ac-ctrl te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
jobr schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:42:
[...]

En hoe weet je unit dan dat de doeltemperatuur is bereikt?
Die van mij geeft redelijk de temp weer van een sensor die in de buurt hangt.
Geen idee. Maar ik heb enkele dagen terug al gepost hier met screenshots dat het hier klopt. Hierbij screenshots van enkele minuten geleden. Wederom klopt het.
Overigens is de doeltemperatuur van onze kamer nu 20 graden, ingesteld via afstandbediening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUpKMmkHKAKDF0zGaUZ1CibuwaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TYweAuPLnKJsrZPHk15BxuOv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kG3s_xUu3A8iH7vvYDEEoRw4BIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AyZmH64gvygUOoEC984XDmzv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
vdr01 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:51:
[...]

Excuses voor onduidelijkheid mijnerzijds. Dat was niet de bedoeling. Helaas weet ik met MQTT versie ook niet wat ik moet doen om via een externe temperatuur censor deze naar de mhi-ac-ctrl te sturen.
Ik weet niet welk topic adress het is voor de sensor. Even opzoeken het moet op de github staan.
Actie word dan Service aanroepen > MQTT Publiceer > Topic invullen en bij Payload de sensor die de temp meet. (net zoals als Value bij de ESPhome versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Ik ga morgen weer verder. Dan komt het goed. Vrijfagmiddagborrel neemt nu wraak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Sjamo schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:53:
Overigens is de doeltemperatuur van onze kamer nu 20 graden, ingesteld via afstandbediening.
Die kamer zie ik niet in je scherm afdruk, alleen gang en slaapkamer.

Gebruik je ook HA dan zou je die WF-Rac module ook kunnen uitlezen met https://github.com/jeathe...RAC-Integration/tree/main
Dan krijg je regelmatig die interne temp sensor binnen

[ Voor 6% gewijzigd door jobr op 08-12-2023 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
jobr schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:04:
[...]

Die kamer zie ik niet in je scherm afdruk, alleen gang en slaapkamer.

Gebruik je ook HA dan zou je die WF-Rac module ook kunnen uitlezen met https://github.com/jeathe...RAC-Integration/tree/main
Dan krijg je regelmatig die interne temp sensor binnen
Dat klopt. Daarom heb ik er ook bijgezet dat daar de temperatuur via afstandbediening op 20 graden is gezet. Maar de gang zit 0,04 graden van de ingestelde doeltemperatuur af, ondanks dat de indoor temperatuur volgens de app veel hoger ligt. Dan is het niet logisch dat de werkelijke en doeltemperatuur telkens zo dicht bij elkaar worden gebracht, als indoor temperatuur uit de app leidend is.

En geen ha hier. Gewoon een zelfgekochte wifi-module van mhi voor de gang en de slaapkamer. En dus het gebruik van de mhi app.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjamo op 08-12-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Gasoline1234 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:08:
[...]

Zo bijvoorbeeld. ZSX een paar dagen geleden.

[Afbeelding]
Ah, jij hebt dus beide openingen open en geen pijpjes e.d. eraan. Good to know.
Scooper schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:27:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb ik hier ook met mn zs-w; een band enkel in het midden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jobr
Ben bezig met een nieuw projectje: een display voor de besturing en weergeven gegevens van MHI-AC-Ctrl via MQTT.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqQRN3u5VBF3OF_aThiSLGGPI1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPMkHjATu5Y8AbT7wNuOd2YX.jpg?f=fotoalbum_large

Hier kun je de AC:
- aan en uit zetten
- mode aanpassen
- fan aanpassen
- setpoint aanpassen

En wordt ook weergegeven:
- verbinding met wifi
- defrost actief of niet (zie je nu niet)
- fan snelheid IU
- vanes
- vanesLR
- 3Dauto (zie je nu niet)
- verbruik in Watt (bij benadering)
- outdoor temperature
- gemeten temperatuur (voor Troom) midden in de cirkel

En op de volgende pagina wat grafiekjes van de compressor en gemeten temperatuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWelbBuH6sKTD3S2kW6iD1vEUMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LAwFkqm22ylyiS9IqLFSunks.jpg?f=fotoalbum_large

Is nog lang niet af.

Is gebaseerd op een WT32-SC01 Plus waar dus een esp32 in zit. Je zou zelfs een temp sensor hierop kunnen aansluiten (DS18x20 of via MQTT of BT) en doorsturen naar de AC als Troom.
Layout kun je vrij makkelijk maken met Squareline Studio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Kan je enige indicatie geven van de verkoopprijs als het project lukt? Niet flauw bedoeld _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door vdr01 op 09-12-2023 21:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:06
vdr01 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:31:
Kan je enige indicatie geven van de verkoopprijs als het project lukt? Niet flauw bedoeld _/-\o_
https://www.tinytronics.n...t-display-met-touchscreen

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:08
jobr schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:45:
Ben bezig met een nieuw projectje: een display voor de besturing en weergeven gegevens van MHI-AC-Ctrl via MQTT.

[Afbeelding]

Hier kun je de AC:
- aan en uit zetten
- mode aanpassen
- fan aanpassen
- setpoint aanpassen

En wordt ook weergegeven:
- verbinding met wifi
- defrost actief of niet (zie je nu niet)
- fan snelheid IU
- vanes
- vanesLR
- 3Dauto (zie je nu niet)
- verbruik in Watt (bij benadering)
- outdoor temperature
- gemeten temperatuur (voor Troom) midden in de cirkel

En op de volgende pagina wat grafiekjes van de compressor en gemeten temperatuur

[Afbeelding]

Is nog lang niet af.

Is gebaseerd op een WT32-SC01 Plus waar dus een esp32 in zit. Je zou zelfs een temp sensor hierop kunnen aansluiten (DS18x20 of via MQTT of BT) en doorsturen naar de AC als Troom.
Layout kun je vrij makkelijk maken met Squareline Studio.
Supergaaf, mag ik je code inziens als referentie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
grotegok schreef op zondag 10 december 2023 @ 08:54:
Supergaaf, mag ik je code inziens als referentie?
Als ik wat verder ben dan zal ik de code op github zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Precies, nog goedkoper dan op Aliexpress. Je hebt daarnaast alleen nog een 3D geprinte case nodig. Achterkant is namelijk open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-06 21:08
Bevriezing/ ijs aan de onderkant MHI SRK35ZS-S
Sinds 2018/19 heb ik 6 * MHI SRK35ZS-S in operatie en geinstalleerd door Aircovoordeel. Ter vervanging van mijn hetelucht installatie. Eigenlijk geen problemen met de units gehad behalve dat:
1- De open leiding isolatie aan de buitenunits werd gebruikt door volgels om nesten te bouwen - opgelost door er flex leiding omheen te monteren zie foto 1 en 2
2- Twee binnen units langzaam gelig verkleuren (staan wel zo nu en dan in de zon)
3- Een buiten unit bouwt aan de onderkant ijs op (bij temperaturen > 0 graden, zonder dat het sneeuwt) wat niet door de defrost wordt gesmolten. (zie bijgaande foto 3).
Tot nu toe is dat probleem nog niet structureel opgelost. De units staan water pas - de koelvloestof is al een keer bijgevuld - de openingen aan de onderkant zijn open.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?? [Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryCUshiQJvReAbhQCZvWwcvolR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFd4SZIjMZD42DkpNeliFOzH.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ze0mJymC157H5fS4BAvn3-8u_wU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Fnh4NbpBOMmJGJhzEMpJ9ly.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5q95m4rJSuhFoRAUpg1rYIFt8OI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMeRwt3HUBoPZfiai9fxWNwc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
bvuaemal schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:43:
Bevriezing/ ijs aan de onderkant MHI SRK35ZS-S
Sinds 2018/19 heb ik 6 * MHI SRK35ZS-S in operatie en geinstalleerd door Aircovoordeel. Ter vervanging van mijn hetelucht installatie. Eigenlijk geen problemen met de units gehad behalve dat:
1- De open leiding isolatie aan de buitenunits werd gebruikt door volgels om nesten te bouwen - opgelost door er flex leiding omheen te monteren zie foto 1 en 2
2- Twee binnen units langzaam gelig verkleuren (staan wel zo nu en dan in de zon)
3- Een buiten unit bouwt aan de onderkant ijs op (bij temperaturen > 0 graden, zonder dat het sneeuwt) wat niet door de defrost wordt gesmolten. (zie bijgaande foto 3).
Tot nu toe is dat probleem nog niet structureel opgelost. De units staan water pas - de koelvloestof is al een keer bijgevuld - de openingen aan de onderkant zijn open.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?? [[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dat het niet smelt is wel apart. Verder is het niet normaal om bij te vullen. Is er een lekkage opgelost? Bijvullen kan bij dit soort units niet die moeten dan helemaal leeggehaald worden en dan opnieuw gevuld worden + de leidinglengte wat meer is als 10 meter. Is de lengte meer als 10 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-06 21:08
Willempie27 schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:56:
[...]

Dat het niet smelt is wel apart. Verder is het niet normaal om bij te vullen. Is er een lekkage opgelost? Bijvullen kan bij dit soort units niet die moeten dan helemaal leeggehaald worden en dan opnieuw gevuld worden + de leidinglengte wat meer is als 10 meter. Is de lengte meer als 10 meter?
De monteur is langs geweest en de drukken gecontroleerd. Indertijd was de druk wat te laag dus unit bijgevuld/opdruk gebracht. Dit wordt gewoon uitgevoerd terwijl de unit draait. (Geen lekkage kunnen vinden). Dit jaar weer het zelfde probleem = weer ijs vorming. Dit komt alleen voor als de temperaturen onder nul zijn en de unit op min vermogen staat te daaien. Ik krijg het gevoel dat het misschien te maken heeft met het feit dat de uinit op min vermogen draait.... en misschien daarom minder defrosts uit voert??
Pagina: 1 ... 13 ... 37 Laatste