Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 14 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
bvuaemal schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:10:
[...]

De monteur is langs geweest en de drukken gecontroleerd. Indertijd was de druk wat te laag dus unit bijgevuld/opdruk gebracht. Dit wordt gewoon uitgevoerd terwijl de unit draait. (Geen lekkage kunnen vinden). Dit jaar weer het zelfde probleem = weer ijs vorming. Dit komt alleen voor als de temperaturen onder nul zijn en de unit op min vermogen staat te daaien. Ik krijg het gevoel dat het misschien te maken heeft met het feit dat de uinit op min vermogen draait.... en misschien daarom minder defrosts uit voert??
Met een draaiend systeem kan je geen lek decteren aan de hand van druk. De druk wisselt steeds. Hij zou een elektronisch lekdetektor moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-09 15:03
Willempie27 schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:26:
[...]

Met een draaiend systeem kan je geen lek decteren aan de hand van druk. De druk wisslend steeds. Hij zou een elektronisch lekdetektor moeten gebruiken.
Dat is niet uitgevoerd. Alleen is de unit weer op druk gebracht. De monteur verklaarde dat als er lekkage was zou hij het moeten kunnen zien.....Enige wat ik nu kan doen is opnieuw de druk laten controleren en kijken of die is afgenomen. Zo ja dan heb ik lekkage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Chimsie78 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:35:
Ik heb hier een low pressure melding op mijn ZSX, apparaat werkt verder naar behoren.

Ook boven de 3 graden buiten temperatuur.

[Afbeelding]
Voeg bij je fanspeed dit even toe, dan krijg je mooie grafiekjes. Maakt het wat leesbaarder.

code:
1
unit_of_measurement: " "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:50
We hebben twee Daikin airco's hangen maar overwegen voor de slaapkamers 2x een MHI SRK25ZS-WF + SCM40ZS-W. Nu heb ik een paar vragen die ik denk het beste kan stellen aan MHI eigenaren in dit topic ;)
  1. Blijft de ventilator doordraaien bij behalen van setpoint tijdens koelen?
  2. Blijft de ventilator doordraaien bij behalen van setpoint tijdens verwarmen?
  3. Wat vind je het grootste nadeel van dit merk/model airco?
  4. Kun je geavanceerde tijdschema's instellen via de MHI app?
  5. Kan MHI airco toegevoegd worden aan Apple Homekit?
Alvast hartelijk dank voor het beantwoorden van deze vragen. Op basis hiervan kan ik een betere keuze maken tussen Daikin (wat ik al ken) en MHI :)

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
nMad schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:38:
We hebben twee Daikin airco's hangen maar overwegen voor de slaapkamers 2x een MHI SRK25ZS-WF + SCM40ZS-W. Nu heb ik een paar vragen die ik denk het beste kan stellen aan MHI eigenaren in dit topic ;)
Alvast hartelijk dank voor het beantwoorden van deze vragen. Op basis hiervan kan ik een betere keuze maken tussen Daikin (wat ik al ken) en MHI :)
1. Ja op stand 1 (dit is lager als de stand 1 op de afstandsbediening)
2. Ja op stand 1 (dit is lager als de stand 1 op de afstandsbediening)
3. De ZSX is zuiniger en heeft extra eco opties.
4. Die gebruik ik niet
5. Geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:47
Willempie27 schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:18:
[...]

4. Die gebruik ik niet
5. Geen ervaring mee.
De zsx heeft geen extra eco-opties, alleen andere.
De zs verlaagt bij eco de temperatuur met 2,5e graad dacht ik (bij verwarmen). De zsx werkt met een sensor. Bij geen beweging gaat de temperatuur naar 15 graden bij verwarmen.

Voor een meer compleet overzicht staat alle informatie in de manuals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 18% gewijzigd door esphome op 13-12-2023 12:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:32

Tacoos

i am i

nMad schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:38:
[3] Het grootste nadeel vind ik dat de MHI app vergeleken met die van Daikin nog uit het stenen tijdperk komt
[4] Afhankelijk van wat je geavanceerd noemt: ja, je kunt per dag en tijd van de dag instellen, maar vanwege [3] is dat best een klus

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 17:05
Willempie27 schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:18:
[...]

4. Die gebruik ik niet
5. Geen ervaring mee.
@nMad
Antwoord 2 klopt volgens mij niet.
Bij verwarmen en het behalen van de setpoint en hij kan niet verder terug moduleren, dan stopt de unit wel met het doordraaien van de ventilator. Ook de klep wordt dan een stuk gesloten.

Bij koelen blijft de ventilator wel gewoon doordraaien, maar stopt het koelingsproces en gaat hij eigenlijk over op ventilator modus. In de zomer Ideaal voor in de slaapkamer voor een constant geluid.

[ Voor 19% gewijzigd door Rsport40 op 11-12-2023 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Bedankt voor jullie reacties! @Willempie27 @Sjamo @Tacoos @Rsport40

Fijn om te horen dat ventilator doordraait in koelmodus bij bereiken van setpoint temperatuur. Constant geluid is wel fijn als je ligt te slapen. Als dit bij verwarmen niet zo is dan is dit niet heel erg, dat zal niet zo vaak voorkomen. Dit laatste is bij Daikin overigens ook niet het geval.

Verouderde app interface is wel wat jammer maar ook niet erg belangrijk. Zie in ieder geval geen bezwaren om voor MHI te gaan.

Nog een groot voordeel van MHI t.o.v. Daikin zijn de prestaties bij flinke kou, maar voor je slaapkamers (+ restant bovenverdieping met deuren open) heb je ook weer niet zoveel capaciteit nodig.

Eigenlijk blijven er dan nog maar 3 factoren over om op te vergelijken: prijs, design, app interface. Lastige keuze! :)

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 09:20
MHI heeft geen "demand control". MHI heeft alleen een stille modus die soortgelijk werkt en de compressor op gedeeltelijke toeren laat draaien (de maximale hoogte van die toeren is afhankelijk van het type ZS/ZSX), je kan het dus alleen aan of uit zetten en niet een specifiek percentage zoals Daikin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:59
Rsport40 schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:16:
[...]

@nMad
Bij verwarmen en het behalen van de setpoint en hij kan niet verder terug moduleren, dan stopt de unit wel met het doordraaien van de ventilator. Ook de klep wordt dan een stuk gesloten.

Bij koelen blijft de ventilator wel gewoon doordraaien, maar stopt het koelingsproces en gaat hij eigenlijk over op ventilator modus. In de zomer Ideaal voor in de slaapkamer voor een constant geluid.
Klopt helemaal. Ik had vanmiddag nog wat jij beschrijft met verwarmen. Ook al had ik de fanspeed ingesteld op vast, bij bereiken setpoint stopt ie er gewoon even mee. Na een paar minuten gaat ie weer verder. Persoonlijk vindt ik dat niet heel ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
nMad schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:00:

Fijn om te horen dat ventilator doordraait in koelmodus bij bereiken van setpoint temperatuur. Constant geluid is wel fijn als je ligt te slapen. Als dit bij verwarmen niet zo is dan is dit niet heel erg, dat zal niet zo vaak voorkomen
Bij mij wel. Setpoint van 21c wordt makkelijk gehaald hier met deze temperaturen, en dan slaat ie dus gewoon af voor enkele minuten. Ben geen fan van afslaan en opstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 17:05
DutchOwnage schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:52:
[...]

Klopt helemaal. Ik had vanmiddag nog wat jij beschrijft met verwarmen. Ook al had ik de fanspeed ingesteld op vast, bij bereiken setpoint stopt ie er gewoon even mee. Na een paar minuten gaat ie weer verder. Persoonlijk vindt ik dat niet heel ideaal.
Op zich logisch dat de ventilator stopt anders kan dit koud of tochtig aanvoelen. Met koelen heb je daar geen last van en blijft hij ook doordraaien.

Dit noemen ze ook wel pendelen. Nadeel zelf is dat mijn klep ook open en dicht gaat en gepaard gaat met lawaai en wat plastic gekraak.

De MHI heeft ook een openhaard functie. Hierbij blijft de ventilator draaien ook al is er geen warmtevraag.

[ Voor 11% gewijzigd door Rsport40 op 12-12-2023 00:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• calvinsnl
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-09 10:41
Met behulp van de open haard functie schijnt het mogelijk te zijn om de ventilator door te laten draaien. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H071n0B0YYFxpt4RnQmklP51Yhg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/emK2QFpTbKCsSK4mJPIF6ssT.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 09:20
DutchOwnage schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:52:
[...]

Bij het type ZSX zijn er verschillende keuzes op modus verwarmen wat hij kan doen zodra de temperatuur bereikt is: EDIT: zie net dat er voor mij hetzelfde print screentje staat, daarom verwijderd.

De flap gaat dan horizontaal staan net zoals in defrost modus.

[ Voor 29% gewijzigd door Robinnoord op 12-12-2023 00:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
calvinsnl schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 00:03:
Met behulp van de open haard functie schijnt het mogelijk te zijn om de ventilator door te laten draaien. [Afbeelding]
Interessant d:)b. Morgen eens naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Rsport40 schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:16:
[...]

@nMad

De klep gaat niet dicht maar naar de bovenste stand. Daarna schakeld de fanrol naar stand 1. Dus de fan gaat niet uit maar blijft langzaam lucht ciruleren om zo een juiste temperatuur te meten bij de unit.

@nMad Let wel op als je klep naar de bovenste stand gaat maakt deze wel geluid. Bij verwarmen zal je ook geluid horen bij een defrost dus maar de vraag of je hem aan wilt laten staan in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 22:26
Willempie27 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:21:
[...]
De klep gaat niet dicht maar naar de bovenste stand. Daarna schakeld de fanrol naar stand 1. Dus de fan gaat niet uit maar blijft langzaam lucht ciruleren om zo een juiste temperatuur te meten bij de unit.
Het vervelende is dat hij eerst even helemaal stopt, dus klep gaat dicht en de fan stopt en pas daarna opent de klep naar de hoogste stand, blaast ie heel kort even flink en gaat vervolgens pas naar ventilatiefanstand 1 (die ongeveer half zo snel is als verwarmingsfanstand 1)

Dit hele proces is een behoorlijke aandachtstrekker.

Het loopt niet altijd precies zoals hierboven geloof ik. Het hangt denk ik af van de omstandigheden of ie dit doet.
Soms blijft de klep ook wel eens in de stand waarin hij stond en gaat de fanrol naar stanje 0,5 (ventilatiestand 1) en soms gaat de binnenunit ook weleens uit.

Ik heb hier wat srk zs25wf's op een scm50zs-w.
Misschien werkt het op een multi net weer anders dan op een single?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
gAzu schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:54:
[...]

Het vervelende is dat hij eerst even helemaal stopt, dus klep gaat dicht en de fan stopt en pas daarna opent de klep naar de hoogste stand, blaast ie heel kort even flink en gaat vervolgens pas naar ventilatiefanstand 1 (die ongeveer half zo snel is als verwarmingsfanstand 1)

Het loopt niet altijd precies zoals hierboven geloof ik. Het hangt denk ik af van de omstandigheden of ie dit doet.
Soms blijft de klep ook wel eens in de stand waarin hij stond en gaat de fanrol naar stanje 0,5 (ventilatiestand 1) en soms gaat de binnenunit ook weleens uit.

Ik heb een 35ZS(oud model) en herken dit bovenstaande helemaal niet. De klep gaat gewoon op de bovenste stand en de fan schaalt stap voor stap terug naar 1.
Straks krijg ik ook 3 nieuwe modellen 20ZS binnenunits eens kijken of die ook zo reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Willempie27 Wat jij beschrijft is precies wat ze hier ook doen. Recente modellen va vorig jaar en dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Chatslet schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:30:
@Willempie27 Wat jij beschrijft is precies wat ze hier ook doen. Recente modellen va vorig jaar en dit jaar.
Die van mij is ook van vorig jaar wel met Mitsubishi er groot op. De nieuwe zijn met het kleine loge en Wifi aan boord.

[ Voor 8% gewijzigd door Willempie27 op 12-12-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Dat is alleen als je de srk35zs-wf koopt (de variant met wifi). Koop je de srk35zs-w (zonder wifi) dan staat het logo er groot op. Bij mijn weten zijn ze verder identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 22:26
Ik heb de 'nieuwe' met het kleine logo en de wifi standaard aan boord.

Ik zal er nog eens goed op letten om er achter te komen welk gedrag hij nu precies wanneer vertoont.
Misschien maakt het uit of er 1 van de andere units wel of niet actief aan het verwarmen is.

Ik zou het wel prettig vinden als de klep bij verwarmen gewoon in de laatste actieve stand blijft staan en dat de fanrol dan eerst naar stand 0,5 gaat, wat hier dus soms ook gebeurd.

Als dat het idee is van die open haard functie dan zou dat mooi zijn.
Ga ik die proberen.
Had het al eens zien staan in het manual maar de omschijvingen zijn nogal cryptisch en zeer beknopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Bevriezing/ ijs aan de onderkant MHI SRK35ZS-S

Weet iemand toevallig of de MHI SRK35ZS-S zelf manual op defrost kan worden gezet ?
Om zo zelf de ijsvorming aan de onderkant te ontdooien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5q95m4rJSuhFoRAUpg1rYIFt8OI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMeRwt3HUBoPZfiai9fxWNwc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@bvuaemal Gewoon even op ontvochtigen of koelen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:22
Koelen zou ik niet doen, dan probeert de buitenunit de warmte weg te blazen. Waarom gaat de unit niet zelf ontdooien? Misschien is het zo weinig ijs dat het de werking niet belemmert; ik zou het dan zo laten.
Kan het smeltwater wel ongehinderd weglopen? Ik zou eerder daar de oorzaak zoeken en oplossen.

[ Voor 18% gewijzigd door Martin7182 op 12-12-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:32

Tacoos

i am i

nMad schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:00:
Bedankt voor jullie reacties! @Willempie27 @Sjamo @Tacoos @Rsport40

...snip...

Verouderde app interface is wel wat jammer maar ook niet erg belangrijk. Zie in ieder geval geen bezwaren om voor MHI te gaan.

Nog een groot voordeel van MHI t.o.v. Daikin zijn de prestaties bij flinke kou, maar voor je slaapkamers (+ restant bovenverdieping met deuren open) heb je ook weer niet zoveel capaciteit nodig.

Eigenlijk blijven er dan nog maar 3 factoren over om op te vergelijken: prijs, design, app interface. Lastige keuze! :)
Voor ons waren er 3 belangrijke pluspunten die ons voor de MHI in de woonkamer lieten kiezen:
-substantieel lagere prijs dan een vergelijkbare Daikin, ondanks de 170 euro extra voor de wifi module
-betere prestaties bij kou, want in de woonkamer dient ie voornamelijk om te verwarmen en is koelen minder belangrijk
-design van de binnenunit; Hoewel ik de eerste mooie binnenunit nog moet tegenkomen, vonden we die van MHI minder lelijk dan een Daikin Comfora of Perfera

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 09:35
bvuaemal schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:32:
Bevriezing/ ijs aan de onderkant MHI SRK35ZS-S

Weet iemand toevallig of de MHI SRK35ZS-S zelf manual op defrost kan worden gezet ?
Om zo zelf de ijsvorming aan de onderkant te ontdooien

[Afbeelding]
Ik weet niet waar je woont, maar hier is het 9 graden buiten. De unit even uit of op koelen en het moet dan vrij snel smelten lijkt me. Draai je 24/7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Tacoos schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:31:
[...]

Voor ons waren er 3 belangrijke pluspunten die ons voor de MHI in de woonkamer lieten kiezen:
-substantieel lagere prijs dan een vergelijkbare Daikin, ondanks de 170 euro extra voor de wifi module
-betere prestaties bij kou, want in de woonkamer dient ie voornamelijk om te verwarmen en is koelen minder belangrijk
-design van de binnenunit; Hoewel ik de eerste mooie binnenunit nog moet tegenkomen, vonden we die van MHI minder lelijk dan een Daikin Comfora of Perfera
Ja, begrijp ik. We hebben nu een Daikin 3,5 kW vloermodel in de woonkamer met name omdat we design veel mooier vinden dan MHI vloermodel. Maar als ik nog eens zou moeten kiezen zou ik voor MHI vloermodel gaan i.v.m. betere prestaties / minder defrosts bij flinke kou.

Voor op de slaapkamers zijn echter de volgende criteria in deze volgorde belangrijk voor ons:
-Geluid en de constantheid daarvan
-Design
-Prijs
-Prestaties
-App

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
nMad schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:44:
Voor op de slaapkamers zijn echter de volgende criteria in deze volgorde belangrijk voor ons:
-App
Je kan de app downloaden en bevat dacht ik een demo mode waardoor je de mogelijkheden in de app kunt bekijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik was op zoek naar een goede en plug & play externe sensor om via MHI-AC-CTRL de temperatuur door te geven. Aangezien ik al heel diep in het Ubiquiti ecosysteem zit besloten voor de Ubiquiti Up Sense te gaan: https://eu.store.ui.com/e...up-sense?variant=up-sense. Naast temperatuur kan deze ook o.a. licht, vochtpercentage, beweging, raam open/dicht en waterlekkage meten en doorgeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOhpZFxB-eMfusU7lR5Sp6XPb9s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XgUD3A34NkWt4osg7th7eDvc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aojwxj2Bg31lDWkSjhGKdaaaZKo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UeJz6rVT5Rr1nsYmbRJCilKd.png?f=user_large

3 stuks besteld, zojuist de eerste in de woonkamer opgehangen en met de volgende automatisering werkt het al:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Set temp MHI-Woonkamer
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: "55"
    enabled: true
condition: []
action:
  - service: esphome.mhi_woonkamer_set_api_room_temperature
    data:
      value: "{{ states('sensor.up_sense_temperature') | float (0) - 0.00 }}"
mode: single

Nu op de 1e verdieping en zolder de anderen ophangen en eens kijken hoe het bevalt d:)b

Let op: Je moet Ubiquiti Accesspoints met WiFi 6 ondersteuning in de buurt hebben hangen, anders werken ze niet.

Edit: De Bluetooth range is beperkt, de verbinding viel af en toe weg en dan rapporteert de sensor 0 graden. Daarom de code even aangepast om te checken of de waarde in een range valt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Set temp MHI-Woonkamer
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: "55"
action:
  - if:
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.up_sense_woonkamer_temperature
        above: 15
        below: 25
    then:
      - service: esphome.mhi_woonkamer_set_api_room_temperature
        data:
          value: "{{ states('sensor.up_sense_woonkamer_temperature') | float (0) - 0.00 }}"
mode: single

[ Voor 21% gewijzigd door Taro op 12-12-2023 21:32 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Martin7182 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:29:
Koelen zou ik niet doen, dan probeert de buitenunit de warmte weg te blazen.
Koelen kan prima. Die buitenunit gaat pas warmte wegblazen als er daadwerkelijk warmte is. Tot die tijd zal hij exact hetzelfde doen als tijdens een defrost. Ofwel, tegen de tijd dat je buitenunit gaat blazen zit er geen ijs meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:26
Iemand die via node red en HA ze MHI airco aanstuurt op aanvraag hoe warm/koud het buiten is?!

Nu is het bijvoorbeeld overdag bijna 10 graden, en +- 8 dagen terug rond de 1 graden.

Dan is het als de airco op 19 graden staat met 10 graden buiten goed, maar rond 1 graden weer te koud dan heb ik hem liever naar 21 graden.

Nu heb ik wel het een het ander in elkaar ge-node-red, maar miss kan iemand zijn ervaring delen hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@k_ers dat hoef je niet perse met mode red te doen. Gaat prima met een automation met if statement. Ik denk alleen dat je dan alleen symptoombestrijding bezig bent. Je kunt dan beter met één warmtebeeldcamera en een kitspuit door het huis gaan of eventueel laten isoleren als dat nog niet is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Taro schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:48:
Edit: De Bluetooth range is beperkt, de verbinding viel af en toe weg en dan rapporteert de sensor 0 graden. Daarom de code even aangepast om te checken of de waarde in een range valt:
Denk er wel aan dat je binnen de 2 minuten (default) een waarde moet sturen want anders gaat de unit over naar de interne sensor.

• Erik_Rave
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-04 19:20
Beste allemaal,

Wellicht is het hier al ter sprake gekomen, alleen kan ik het niet meer vinden.

Ik zie door de bomen het bos niet meer... Op de vele websites van aanbieders staat veel tegenstrijdige informatie.
Onze voorkeur gaat uit naar een MHI 35 ZSX of een 5kW variant. Bij de ene website wordt de 3,5kW aangeraden tot 90m3 verwarmen en bij de andere tot 115m3...
Wat is nou waarheid?

Wij willen en L/L warmtepomp aanschaffen voor keuken (34m2) en woonkamer (36m2). De ruimtes liggen in een T vorm aan elkaar, waarbij de verticale lijn van de T de woonkamer is.

Beide vertrekken zijn 90m3 en gescheiden door 2 deuren, 1 enkele en een dubbele.

Het doel is om te verwarmen, ook als het goed koud is.

Eigenschappen woning;
- Vrijstaand;
- Woonkamer 90 m3;
- Keuken 90m3;
- Opgeleverd in 1996;
- Vloerisolatie uit die tijd;
- Dubbel glas;
- 10 cm dak isolatie uit die tijd;
- Spouwmuur;
- Vrijwel volledig glas op de zuidkant.

In onze woonkamer zitten we voornamelijk 's avonds van een uurtje of 19 -23.
In de keuken wordt gekookt en gegeten (goh ;) ) en sporadisch met vrienden getafeld en feestjes.
Kantoorruimte en kinderkamer wordt voorlopig nog op gas warm gestookt.

Welk vermogen L/L warmtepomp MHI hebben we nodig? Ik ga er van uit dat we 2 single splits nodig hebben.

Sommigen zeggen dat een 3.5kW genoeg is voor een ruimte van 120+ m3, anderen weten weer te vertellen dat wanneer het koud is de 3.5kW unit het niet trekt om de ruimte voldoende warm te krijgen. Of dat de 3.5kW unit hoog in toeren moet gaan zitten om het nog acceptabel te krijgen.

Bij de 5kW krijg je dan wel eens te horen dat deze unit te groot is en dat het eventueel oncomfortabel kan gaan worden i.v.m. pendelen.

Hoe zijn jullie ervaringen? En wat kunnen jullie ons aanraden? En is het aan te raden om de units 24/7 te laten draaien t.b.v. hoge efficiëntie?

Ik kijk uit naar jullie hulp/reacties! Een dm is ook altijd welkom :)

Hartelijk dank alvast!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
@Erik_Rave Maak een warmteverliesberekening.

TLDR wat betreft 24/7 verwarmen; dat ligt volledig aan de situatie en is dus voor iedereen anders. Daar zijn hier al pagina's over volgeschreven. ;)

Verder denk ik dat specifiek advies over je situatie, beter op z'n plek is in een eigen topic. :)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Martin7182
Chatslet schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:06:
[...]

Koelen kan prima. Die buitenunit gaat pas warmte wegblazen als er daadwerkelijk warmte is. Tot die tijd zal hij exact hetzelfde doen als tijdens een defrost. Ofwel, tegen de tijd dat je buitenunit gaat blazen zit er geen ijs meer op.
O dat wist ik niet, bedankt!
Evengoed zou ik toch proberen om de oorzaak weg te nemen. Ijs alleen onderin lijkt mij te wijzen op onvoldoende afvoer o.i.d. Misschien zit er vuil dat water vasthoudt bij het ontdooien.

• Chatslet
@Martin7182 Je de airco op het plaatje was wel heel erg extreem. Toch waren er hier ook bij 2 buitenunits alle afvoeren dicht gevroren. Bij defrosts stroomden de lekbakken over. Zat geen vuil in oid. Dit is de tweede winter dat we met airco verwarmen en heb het nog niet zo extreem mee gemaakt. Zelfs het grindpad er onder was in een ijsbaan veranderd. Denk dat ik ze binnenkort eens open maak en er gewoon een warmtekabel in ga leggen.

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-09 10:11
gAzu schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:54:
[...]

Hier vertoont onze MHI inderdaad 9ngwveer hetzelfde gedrag. Het lijkt wel alsof de ventilator heel even omgekeerd gaat draaien (wellicht om stof weg te blazen aan de bovenkant?)

• Willempie27
dreams2 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:58:
[...]

Hier vertoont onze MHI inderdaad 9ngwveer hetzelfde gedrag. Het lijkt wel alsof de ventilator heel even omgekeerd gaat draaien (wellicht om stof weg te blazen aan de bovenkant?)
Dat klink niet lekker, de fan kan volgens mij niet de andere kant op draaien. Voor stof zal het zeker niet zijn want dat zal niet krachting genoeg zijn en dan zou alles wat naar beneden dwarreld naar binnnen gezogen worden tussen de lamellen.

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-09 10:11
Willempie27 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:14:
[...]

Dat klink niet lekker, de fan kan volgens mij niet de andere kant op draaien. Voor stof zal het zeker niet zijn want dat zal niet krachting genoeg zijn en dan zou alles wat naar beneden dwarreld naar binnnen gezogen worden tussen de lamellen.
Ik heb het ook nog niet gecontroleerd, het leek me gewoon een verklaring voor het onrustige gedrag van de ventilator.

Ik heb een video gezien van technology connections waar te zien was dat de buitenunit dit doet om vuil uit de lamellen te laten waaien nadat deze wordt uitgezet.

• Willempie27
dreams2 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:46:
[...]

Ik heb het ook nog niet gecontroleerd, het leek me gewoon een verklaring voor het onrustige gedrag van de ventilator.

Ik heb een video gezien van technology connections waar te zien was dat de buitenunit dit doet om vuil uit de lamellen te laten waaien nadat deze wordt uitgezet.
Het enige dat ik me kan bedenken is op koelstand is er een autoclean functie. De ventilator blijft dan nog een uur of 2 nadraaien. Staat die bij jou op auto of echt op verwarmen.

• bvuaemal
Martin7182 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:29:
Koelen zou ik niet doen, dan probeert de buitenunit de warmte weg te blazen. Waarom gaat de unit niet zelf ontdooien? Misschien is het zo weinig ijs dat het de werking niet belemmert; ik zou het dan zo laten.
Kan het smeltwater wel ongehinderd weglopen? Ik zou eerder daar de oorzaak zoeken en oplossen.
Dat is het probleem: we kunnen de oorzaak niet kunnen vinden - unit staat waterpas - water wordt goed afgevoerd - druk is vorig jaar gecontroleerd.
Het enige wat verschilt met mijn andere units is dat deze constant op laag vermogen bijstaat.

Volgende keer als dit voorkomt dan zet ik de unit wel op koelen en dan kijken wat er gebeurt.

• bvuaemal
TereZz schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:32:
[...]

Ik weet niet waar je woont, maar hier is het 9 graden buiten. De unit even uit of op koelen en het moet dan vrij snel smelten lijkt me. Draai je 24/7?
Inderdaad als de temp boven nul is het geen probleem. Maar is het onder nul dan helpt afzetten niet zo veel.

• bvuaemal
Chatslet schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:52:
@Martin7182 Je de airco op het plaatje was wel heel erg extreem. Toch waren er hier ook bij 2 buitenunits alle afvoeren dicht gevroren. Bij defrosts stroomden de lekbakken over. Zat geen vuil in oid. Dit is de tweede winter dat we met airco verwarmen en heb het nog niet zo extreem mee gemaakt. Zelfs het grindpad er onder was in een ijsbaan veranderd. Denk dat ik ze binnenkort eens open maak en er gewoon een warmtekabel in ga leggen.
Misschien is dat de oorzaak - lage belasting - weinig defrosten - de afvoer vriest dicht bij lage belasting. Misschien dit jaar ook maar eens een warmte kabel er in.

• Chatslet
@bvuaemal defrosten deden de buitenunits hier wel gewoon hoor. Het was echt puur de lekbak waar een laag ijs in lag. De lamellen zelf waren absoluut niet dicht gevroren. Bij mij was het genoeg om er met een gieter een halve liter heet water in te gooien. Overigens verwarm ik hier ook 24/7 en dus het meerendeel op laag vermogen.

• bvuaemal
Chatslet schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:52:
PS: Misschien is het voor jouw een idee om een grind pot onder de afvoer te maken. Die heb ik onder al mijn units gemonteerd/ingegraven en lost dat probleem compleet op (plastic container met geten gevuld met grind)

• Chatslet
@bvuaemal hier hangen ze aan de gevel op ongeveer 120 cm van de grond dus dat gaat niet lukken. Aan dezelfde muur zit wel een regenpijp dus ik denk dat ik er gewoon een afvoer onder ga hangen en die op de regenpijp aansluit. Leuk klusje voor de zomer.

• bvuaemal
Chatslet schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:05:
@bvuaemal defrosten deden de buitenunits hier wel gewoon hoor. Het was echt puur de lekbak waar een laag ijs in lag. De lamellen zelf waren absoluut niet dicht gevroren. Bij mij was het genoeg om er met een gieter een halve liter heet water in te gooien. Overigens verwarm ik hier ook 24/7 en dus het meerendeel op laag vermogen.
Het blijft voor mij een raadsel van de 6 units heef er maar 1 last van..... Het verschil is dat deze unit altijd echt op min vermogen staat.

• Chatslet
@bvuaemal Ik denk dat er dan te weinig gas in zit en dat je buitenunit daarom dicht vriest. Wellicht kan @flippy hier iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvuaemal
Erik_Rave schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:13:
Beste allemaal,

Wellicht is het hier al ter sprake gekomen, alleen kan ik het niet meer vinden.

Ik zie door de bomen het bos niet meer... Op de vele websites van aanbieders staat veel tegenstrijdige informatie.
Onze voorkeur gaat uit naar een MHI 35 ZSX of een 5kW variant. Bij de ene website wordt de 3,5kW aangeraden tot 90m3 verwarmen en bij de andere tot 115m3...
Wat is nou waarheid?

Wij willen en L/L warmtepomp aanschaffen voor keuken (34m2) en woonkamer (36m2). De ruimtes liggen in een T vorm aan elkaar, waarbij de verticale lijn van de T de woonkamer is.

Beide vertrekken zijn 90m3 en gescheiden door 2 deuren, 1 enkele en een dubbele.

Het doel is om te verwarmen, ook als het goed koud is.

Eigenschappen woning;
- Vrijstaand;
- Woonkamer 90 m3;
- Keuken 90m3;
- Opgeleverd in 1996;
- Vloerisolatie uit die tijd;
- Dubbel glas;
- 10 cm dak isolatie uit die tijd;
- Spouwmuur;
- Vrijwel volledig glas op de zuidkant.

In onze woonkamer zitten we voornamelijk 's avonds van een uurtje of 19 -23.
In de keuken wordt gekookt en gegeten (goh ;) ) en sporadisch met vrienden getafeld en feestjes.
Kantoorruimte en kinderkamer wordt voorlopig nog op gas warm gestookt.

Welk vermogen L/L warmtepomp MHI hebben we nodig? Ik ga er van uit dat we 2 single splits nodig hebben.

Sommigen zeggen dat een 3.5kW genoeg is voor een ruimte van 120+ m3, anderen weten weer te vertellen dat wanneer het koud is de 3.5kW unit het niet trekt om de ruimte voldoende warm te krijgen. Of dat de 3.5kW unit hoog in toeren moet gaan zitten om het nog acceptabel te krijgen.

Bij de 5kW krijg je dan wel eens te horen dat deze unit te groot is en dat het eventueel oncomfortabel kan gaan worden i.v.m. pendelen.

Hoe zijn jullie ervaringen? En wat kunnen jullie ons aanraden? En is het aan te raden om de units 24/7 te laten draaien t.b.v. hoge efficiëntie?

Ik kijk uit naar jullie hulp/reacties! Een dm is ook altijd welkom :)

Hartelijk dank alvast!
Het min vermogen van de 3.5 is 0.14Kw en die van de 5.0 is 0.2kW of te wel met een COP van 4 560W vs 800W. Als het dus echt koud wordt dan zullen beide niet gaan pendelen.Maar in de overgangs periode waarschijlijk wel. Persoonlijk zou ik mij niet al te druk over het pendelen maken. Om een gevoel te krijgen zou je de formule van koevlaas kunnen toepassen. https://nl.everybodywiki.com/Koevlaas_formule. Zelf heb ik een kamer en keuken van totaal 73m2 met 240m3 en heb hier 3 * MHI SRK35ZS-S. Als ik het over zou moeten doen dan zou ik er zeker nog wat groter hebben uitgevoerd. Mijn huis is eind jaren 70 gebouwd dus slechter dan jouw huis geisoleerd. Dus als je niet zeker bent dan zou ik in de woonkamer de 5kW en in de keuken de 3.5kW nemen. Success met de beslissing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

bvuaemal schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:12:
[...]

Het blijft voor mij een raadsel van de 6 units heef er maar 1 last van..... Het verschil is dat deze unit altijd echt op min vermogen staat.
gezien de historie dient er een lekdetectie gedaan te worden door de installateur. dus hele ding op maximaal druk brengen met stikstof (zal rond de 35 bar zitten) en dan gaan zoeken waar het eruit komt.

je hebt "oud" ijs, wat niet weggaat tijdens een defrost. dat is een teken van te weinig koudemiddel.

en dan natuurlijk de JUISTE hoeveelheid koudemiddel erin doen en niet alleen "ff" optoppen tot ie weer loopt zoals ze de vorige keer hebben gedaan. verkeerde hoeveelheid koudemiddel is tijdens verwarmingsbedrijf zeer snel merkbaar. er moet in een 3,5 rond de 800 gram. bij 700 of minder ga je al problemen krijgen. als je leidingen langer zijn dan ik dacht een meter of 12 moet er extra bij maar dat staat in de handleiding.

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 14-12-2023 18:49 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:51
Zouden de experts uit dit topic nog eens naar mijn vraag in een eigen topic willen kijken? :)

TwingyTwingy in "[L/L][MHI] Ruimte wordt onvoldoende warm"

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:27
Heeft er iemand een tip van een goede installateur uit omgeving Breda. Die ook een goede aftersales heeft en weet wat hij doet en over praat?

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 19:05
Tazzmann schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:41:
[...]
. De ventilator die ik heb, verbruikt 2.5 watt continu en staat 24×7 aan
.

[ Voor 6% gewijzigd door GudZ op 14-12-2023 22:18 ]

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
Ben nu 1 dag aan het experimenteren met de interne tempsensor van mijn binnenunit ipv externe sensor via ac-mhi-ctrl.
Wat me opvalt is dat er nu veel beter en sneller geregeld wordt om de temp stabiel te houden.
Met de externe tempsensor, viel de temp soms 1 graad terug tov target. Of bleef deze lang onder target hangen. Bijv. target 20 en dan terugvallen tot 19 of lang blijven hangen op 19,25.
Dan ging de boel weer volle bak aan om target te halen en vervolgens herhaalt dit zich weer.

Het verbruik is nu weliswaar iets hoger, maar de temp en het comfort dus ook.
Wellicht dat ik nog bij fine-tunen alles 1 graadje lager kan instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 13:34
loyske schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:28:
Ben nu 1 dag aan het experimenteren met de interne tempsensor van mijn binnenunit ipv externe sensor via ac-mhi-ctrl.
Wat me opvalt is dat er nu veel beter en sneller geregeld wordt om de temp stabiel te houden.
Met de externe tempsensor, viel de temp soms 1 graad terug tov target. Of bleef deze lang onder target hangen. Bijv. target 20 en dan terugvallen tot 19 of lang blijven hangen op 19,25.
Dan ging de boel weer volle bak aan om target te halen en vervolgens herhaalt dit zich weer.

Het verbruik is nu weliswaar iets hoger, maar de temp en het comfort dus ook.
Wellicht dat ik nog bij fine-tunen alles 1 graadje lager kan instellen.
Hier exact dezelfde ervaring. Ik zie dat die externe sensoren veel langzamer reageren en dat de airco daardoor te laat of enorm hevig bijstuurt. Als de airco gas geeft dan schiet de temp bij de interne sensor vrijwel direct omhoog, waardoor de software weet dat er 'iets' gebeurt en hij netjes iets hoger blijft lopen (maar niet extreem) tot de doel temperatuur bereikt is.
Bij de externe sensor duurt die registratie veel langer, waardoor de airco denkt dat hij te laag draait om de temperatuur hoger te krijgen. Daardoor gaat die airco nog hoger draaien totdat de externe sensor eindelijk een wat hogere temperatuur meet en doorstuurt.
Als het niet boven de 14-15 graden is dan werkt voor mij de interne sensor beter. Moet hem wel qua temperatuur wat hoger instellen, maar dat is geen probleem.
Wat bij mij ook wel helpt is bij het aanzetten de fan even op maximaal, dan ontstaat er geen warmte bubbel voor het apparaat. Na een half uurtje zet ik hem dan weer op auto. Dan is de warmte ook goed verdeeld door de kamer.

[ Voor 12% gewijzigd door Nachtapotheker op 15-12-2023 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Nachtapotheker schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:33:
Wat bij mij ook wel helpt is bij het aanzetten de fan even op maximaal, dan ontstaat er geen warmte bubbel voor het apparaat.
Dat doet de AC toch zelf ook als je de fan op Auto zet en er voldoende vermogen wordt gevraagd na aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
jobr schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:34:
[...]

Dat doet de AC toch zelf ook als je de fan op Auto zet en er voldoende vermogen wordt gevraagd na aanzetten.
Ja klopt is ook zo, maar dan gaat ie hier niet naar max, meestal 1 of 2 niveautjes lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidodido00
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-08-2024
Ik denk dat ik net mijn vraag in het verkeerde topic geplaatst heb. Ik hoop dat experts hier het antwoord op mijn vraag kunnen geven.

Wij hebben behoorlijk veel last van resonantie door de buiten-unit op het houten dak van de garage. Nu heb ik al het één en ander op dit forum gelezen over met name het effect van ontkoppeling van de unit met het dak. Nu wil ik 5cm dikke betontegels combineren met D300 foam van Merford, de unit komt hierdoor 7.5cm hoger te staan dan nu het geval is. Ik verwacht hier geen issues mee qua windgevoeligheid.

Ik vraag mij alleen af of de unit aangesloten en werkend 7.5cm hoger gezet kan worden. Komt er hierdoor niet teveel spanning op de leidingen en koppelingen? Mogen de slangen na installatie, dus afgevuld en aangesloten, nog gebogen worden? Jullie expertise zou mij enorm helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 09:35
Fidodido00 schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:19:
Ik denk dat ik net mijn vraag in het verkeerde topic geplaatst heb. Ik hoop dat experts hier het antwoord op mijn vraag kunnen geven.

Wij hebben behoorlijk veel last van resonantie door de buiten-unit op het houten dak van de garage. Nu heb ik al het één en ander op dit forum gelezen over met name het effect van ontkoppeling van de unit met het dak. Nu wil ik 5cm dikke betontegels combineren met D300 foam van Merford, de unit komt hierdoor 7.5cm hoger te staan dan nu het geval is. Ik verwacht hier geen issues mee qua windgevoeligheid.

Ik vraag mij alleen af of de unit aangesloten en werkend 7.5cm hoger gezet kan worden. Komt er hierdoor niet teveel spanning op de leidingen en koppelingen? Mogen de slangen na installatie, dus afgevuld en aangesloten, nog gebogen worden? Jullie expertise zou mij enorm helpen :)
Maak eens een foto van hoe de buitenunit en leidingen liggen. Als er genoeg leiding ligt kan dat gewoon.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jobr
jobr schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:45:
Ben bezig met een nieuw projectje: een display voor de besturing en weergeven gegevens van MHI-AC-Ctrl via MQTT.

[Afbeelding]

Hier kun je de AC:
- aan en uit zetten
- mode aanpassen
- fan aanpassen
- setpoint aanpassen

En wordt ook weergegeven:
- verbinding met wifi
- defrost actief of niet (zie je nu niet)
- fan snelheid IU
- vanes
- vanesLR
- 3Dauto (zie je nu niet)
- verbruik in Watt (bij benadering)
- outdoor temperature
- gemeten temperatuur (voor Troom) midden in de cirkel

En op de volgende pagina wat grafiekjes van de compressor en gemeten temperatuur

[Afbeelding]

Is nog lang niet af.

Is gebaseerd op een WT32-SC01 Plus waar dus een esp32 in zit. Je zou zelfs een temp sensor hierop kunnen aansluiten (DS18x20 of via MQTT of BT) en doorsturen naar de AC als Troom.
Layout kun je vrij makkelijk maken met Squareline Studio.
Hier een update:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQomDtEhLQ7imuVuHsCppAni540=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TuJutJPwFpqCjqtnXxUdqpgE.jpg?f=fotoalbum_large

@grotegok
Code (en de mogelijkheden) staan op github: https://github.com/glsf91...l-AC_controller/tree/main

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
Nachtapotheker schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:33:
[...]

Hier exact dezelfde ervaring. Ik zie dat die externe sensoren veel langzamer reageren en dat de airco daardoor te laat of enorm hevig bijstuurt. Als de airco gas geeft dan schiet de temp bij de interne sensor vrijwel direct omhoog, waardoor de software weet dat er 'iets' gebeurt en hij netjes iets hoger blijft lopen (maar niet extreem) tot de doel temperatuur bereikt is.
Bij de externe sensor duurt die registratie veel langer, waardoor de airco denkt dat hij te laag draait om de temperatuur hoger te krijgen. Daardoor gaat die airco nog hoger draaien totdat de externe sensor eindelijk een wat hogere temperatuur meet en doorstuurt.
Als het niet boven de 14-15 graden is dan werkt voor mij de interne sensor beter. Moet hem wel qua temperatuur wat hoger instellen, maar dat is geen probleem.
Wat bij mij ook wel helpt is bij het aanzetten de fan even op maximaal, dan ontstaat er geen warmte bubbel voor het apparaat. Na een half uurtje zet ik hem dan weer op auto. Dan is de warmte ook goed verdeeld door de kamer.
Mijn externe tempsensor registreert iedere minuut de temp, dus langzaam is hij niet. Ondanks dat vond ik het regelgedrag niet fijn. Nu draait het echt rustigere en minder overshoots of volle bak < 2000w om bij te stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
loyske schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:36:
[...]

Mijn externe tempsensor registreert iedere minuut de temp, dus langzaam is hij niet. Ondanks dat vond ik het regelgedrag niet fijn. Nu draait het echt rustigere en minder overshoots of volle bak < 2000w om bij te stoken.
Hij geeft de temperatuur wel snel/frequent genoeg door, maar de sensor zelf reageert te langzaam op veranderingen.
Ik gebruikte zelf die xiaomi dingen, als je daar warme lucht op blaast bijvoorbeeld en je stopt daar vervolgens mee, blijft de temperatuur nog zeker 1 a 2 minuten stijgen alvorens hij gaat zakken.
Bij de sensor in de airco is dat veel directer en daar is de software natuurlijk ook op geoptimaliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Nachtapotheker schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:43:
[...]

Hij geeft de temperatuur wel snel/frequent genoeg door, maar de sensor zelf reageert te langzaam op veranderingen.
Ik gebruikte zelf die xiaomi dingen, als je daar warme lucht op blaast bijvoorbeeld en je stopt daar vervolgens mee, blijft de temperatuur nog zeker 1 a 2 minuten stijgen alvorens hij gaat zakken.
Bij de sensor in de airco is dat veel directer en daar is de software natuurlijk ook op geoptimaliseerd.
Ik heb dat opgelost door 2 sensoren te gebruiken en daar een gemiddelde van te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zijn hier ook mensen bij wie de open haard/fireplace functie werkt?

Mijn MHI ZS-WF 3.5KW gooit nog doodleuk de lamellen dicht en stopt met draaien als de temperatuur in de kamer te hoog wordt (als bijvoorbeeld de oven een tijdje aan staat).
Een paar minuten later gaat hij weer aan om flink te verwarmen. Zo ging het de hele nacht door terwijl hij op 19 graden stond (het werd uiteindelijk 19,5 in de kamer)..
Pas toen ik hem vanmorgen op 20 graden had gezet werd het pendel gedrag weer normaal.(en werd het weer de normale 19 graden in de kamer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xxCwLQ_IvkZrdbEJT8bbIub7MI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f8S13OYWAwpTHjaXpexEzvxd.png?f=fotoalbum_large

Ik heb hem via de afstandsbediening op Fp gezet (default op Fn) wat de open haard functie moet zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Starck op 18-12-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Willempie27 schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:44:
[...]

Ik heb dat opgelost door 2 sensoren te gebruiken en daar een gemiddelde van te nemen.
Dat zal een beter resultaat geven idd, maar dan nog blijft het trager reageren dan de sensor in die airco zelf.
Bij mij werkt dat nu goed (hangt vrij in het midden van de ruimte) nu ik geleerd heb welke settings ik het beste kan gebruiken. Maar er zijn natuurlijk situaties waarin je het nooit goed gaat krijgen met de interne sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Starck schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:45:

Mijn MHI ZS-WF 3.5KW gooit nog doodleuk de lamellen dicht en stopt met draaien als de temperatuur in de kamer te hoog wordt (als bijvoorbeeld de oven een tijdje aan staat).
Een paar minuten later gaat hij weer aan om flink te verwarmen. Zo ging het de hele nacht door terwijl hij op 19 graden stond (het werd uiteindelijk 19,5 in de kamer)..
Pas toen ik hem vanmorgen op 20 graden had gezet werd het pendel gedrag weer normaal.(en werd het weer de normale 19 graden in de kamer)

[Afbeelding]

Ik heb hem via de afstandsbediening op Fp gezet (default op Fn) wat de open haard functie moet zijn.
Grappig ik heb exact hetzelfde maar ik denk niet dat het met de temperatuur te maken heeft. Het komt omdat je aanwezig bent in de ruimte en hierdoor wellicht wat koude lucht van de vloer verplaatst, deuren open en dicht gaan etc. Om 08:30 kwamen de kinderen naar beneden in sindsdien draait die op 20Hz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtLZHgEUeNPq48GdAEpR0j6AkRk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1raoJOOnOyBo0Ru7phz4c13b.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Nachtapotheker schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:47:
[...]

Dat zal een beter resultaat geven idd, maar dan nog blijft het trager reageren dan de sensor in die airco zelf.
Bij mij werkt dat nu goed (hangt vrij in het midden van de ruimte) nu ik geleerd heb welke settings ik het beste kan gebruiken. Maar er zijn natuurlijk situaties waarin je het nooit goed gaat krijgen met de interne sensor.
Hij staat bij mij op 21 ingesteld en het is dan altijd tussen de 20.75 en 21.25 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Willempie27 schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:55:
[...]

Hij staat bij mij op 21 ingesteld en het is dan altijd tussen de 20.75 en 21.25 graden.
Bij een stabiele temperatuur werkte het hier ook goed. Ik had voornamelijk problemen als hij begon te pendelen. (Oven aan of veel mensen in huis) dan ging hij bij het terug aangaan kei hard stoken, omdat die sensor te traag reageerde en die airco dacht dat er niks gebeurde. En daarna is uiteindelijk te heet waardoor dit steeds herhaalde. Nu geen last meer van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Starck schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:45:

[Afbeelding]

Dit is het enige wat ik ook niet voor elkaar krijg. Het gebeurt gelukkig erg sporadisch hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mietse
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-03-2024
Hee @Willempie27 heb jij je MHI al opnieuw laten vullen ??
Vanwege die low pressure meldingen d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
mietse schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:15:
Hee @Willempie27 heb jij je MHI al opnieuw laten vullen ??
Vanwege die low pressure meldingen d:)b
De beste man is geweest 2 weken geleden maar zonder gas dat was op. Volgens mij overal gemakklijk verkrijgbaar met een BRL100 dus twijfel of die dat wel heeft. Daarna zou die een prijs opgave doen voor de rest van de units aan te sluiten maar inmiddels niks meer vernomen. Ben dan zelf vaak van graag of niet.
Ik zal zeker het resultaat schrijven zodra er iemand geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:33
Chatslet schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:19:
Hier draaien inmiddels alle MHI-AC-CTRL modules op de nieuwste firmware maar ik kom er zojuist achter dat in home assistant het MQTT climate platform alleen met pre-defined waarden kan werken en er dus niet iets aan gemaakt kan worden voor VanesLR en 3D Auto. Hoe hebben jullie dit opgelost? Ik heb nu even snel dit gedaan maar dan worden het aparte knopjes en drop boxen die niet in de thermostat card komen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
 select:
    - unique_id: "AC-Keuken-LR"
      name: "AC-Keuken LR Vanes"
      command_topic: "AC-Keuken/set/VanesLR"
      state_topic: "AC-Keuken/VanesLR"
      options:
        - "1"
        - "2"
        - "3"
        - "4"
        - "5"
        - "6"
        - "7"
        - "swing"
    - unique_id: "AC-Woonkamer-LR"
      name: "AC-Woonkamer LR Vanes"
      command_topic: "AC-Woonkamer/set/VanesLR"
      state_topic: "AC-Woonkamer/VanesLR"
      options:
        - "1"
        - "2"
        - "3"
        - "4"
        - "5"
        - "6"
        - "7"
        - "swing"

switch:
    - unique_id: "AC-Keuken-3Dauto"
      name: "AC-Keuken 3D Auto"
      command_topic: "AC-Keuken/set/3Dauto"
      state_topic: "AC-Keuken/3Dauto"
      payload_on: "on"
      payload_off: "off"
    - unique_id: "AC-Woonkamer-3Dauto"
      name: "AC-Woonkamer 3D Auto"
      command_topic: "AC-Woonkamer/set/3Dauto"
      state_topic: "AC-Woonkamer/3Dauto"
      payload_on: "on"
      payload_off: "off"
Heb je hier al een oplossing voor gevonden? Ik zou ook graag de VanesLR en 3D Auto in de/een climate card willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Chatslet schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:09:

Wil je een Zigbee of andere temperatuursensor via MQTT naar je airco sturen dan kun je daar een automation voor maken. Dit is gewoon een loopje dat gaat draaien zodra de airco aan gaat en weer stopt zodra de airco uitgaat.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
- id: '1698613222375'
  alias: AC Kantoor temp push
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - climate.aircokantoor
    from: 'off'
    to:
  action:
  - repeat:
      sequence:
      - service: mqtt.publish
        data:
          topic: AC-Kantoor/Troom
          qos: 0
          payload_template: '{{ states(''sensor.kantoor_klimaatsensor_temperature'')
            }}'
      - delay:
          hours: 0
          minutes: 0
          seconds: 30
          milliseconds: 0
      until:
      - condition: state
        entity_id: climate.aircokantoor
        state: 'off'
        for:
          hours: 0
          minutes: 2
          seconds: 0
Ik heb deze automation nu ook draaien, dank!
Ik zie wel dat ie nog steeds regelmatig z'n eigen temperatuur tussendoor pusht. Ik heb de delay al op 25 seconden gezet zie het nog steeds gebeuren. Heb jij dit ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPcT4MHyE2dPO5tF4AMawi2IIVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8rXpk8QwpOLZUY3jihQd3w1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
@BeeJee78 Je moet de Troom in het set topic hebben ben ik achter gekomen. De documentatie is daar wat onduidelijk over. Ik heb 3D auto en vanes LR nog niet in de climate card maar mogelijk kan dit via de climate preset functie die er sinds kort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Chatslet schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:55:
@BeeJee78 Je moet de Troom in het set topic hebben ben ik achter gekomen. De documentatie is daar wat onduidelijk over. Ik heb 3D auto en vanes LR nog niet in de climate card maar mogelijk kan dit via de climate preset functie die er sinds kort is.
Thx, heb het gelijk aangepast naar het set topic.
Welke preset functie bedoel je? Ik kan er niks over vinden.

Ik weet trouwens niet of het helemaal goed gaat met die Troom setting.
Hij update wel netjes de temperatuur maar de unit blijft volgas verwarmen.
De setpoint staat op 20.0 en de Troom is inmiddels 22 maar hij blijft op maximale power verwarmen. Enig idee waar dit aan ligt?

[ Voor 22% gewijzigd door BeeJee78 op 20-12-2023 15:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CdE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:15

CdE

BeeJee78 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:54:
[...]

Thx, heb het gelijk aangepast naar het set topic.
Welke preset functie bedoel je? Ik kan er niks over vinden.

Ik weet trouwens niet of het helemaal goed gaat met die Troom setting.
Hij update wel netjes de temperatuur maar de unit blijft volgas verwarmen.
De setpoint staat op 20.0 en de Troom is inmiddels 22 maar hij blijft op maximale power verwarmen. Enig idee waar dit aan ligt?
De offset van 2 graden die hier al meer voorbij is gekomen.
Hij verwarmt altijd tot 0,5 graad boven target. En de target is standaard ook nog 2 graden hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
Die ziet er netjes uit! Welke climate card is dat? Als ik de default gebruik dan accepteert ie de settings niet:
Key 'features' is not expected or not supported by the visual editor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
CdE schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:38:
[...]

De offset van 2 graden die hier al meer voorbij is gekomen.
Hij verwarmt altijd tot 0,5 graad boven target. En de target is standaard ook nog 2 graden hoger.
Ah vandaar, dat had ik nog niet ontdekt tussen alle berichten, sorry.
Dus dan heb je eigenlijk weinig aan een externe thermometer, of je moet er eerst weer 2 graden aftrekken.
Ik ga me even inlezen over die offset ;)

[ Voor 5% gewijzigd door BeeJee78 op 20-12-2023 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
BeeJee78 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:40:
[...]

Die ziet er netjes uit! Welke climate card is dat? Als ik de default gebruik dan accepteert ie de settings niet:
Key 'features' is not expected or not supported by the visual editor.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CdE

CdE

BeeJee78 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:42:
[...]

Ah vandaar, dat had ik nog niet ontdekt tussen alle berichten, sorry.
Dus dan heb je eigenlijk weinig aan een externe thermometer, of je moet er eerst weer 2 graden aftrekken.
Je kunt die 2 graden offset ook uitschakelen, dat heb ik ook gedaan. Dat is hier ook voorbijgekomen en wordt ook vermeld in de handleiding. Moet een aantal pagina's terug te vinden zijn.

Verder vind ik de regeling niet heel slim, vooral te traag, hij heeft zoals wel meer vermeld wordt nogal de neiging tot alles of niets. De temperatuur zakt dan af tot behoorlijk onder target en dan overdrijft hij weer fors waardoor hij zover over target gaat dat hij zelfs even helemaal afslaat. Helaas valt hier weinig aan te doen, mogelijk dat het in grotere ruimten beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
CdE schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:58:
[...]

Je kunt die 2 graden offset ook uitschakelen, dat heb ik ook gedaan. Dat is hier ook voorbijgekomen en wordt ook vermeld in de handleiding. Moet een aantal pagina's terug te vinden zijn.

Verder vind ik de regeling niet heel slim, vooral te traag, hij heeft zoals wel meer vermeld wordt nogal de neiging tot alles of niets. De temperatuur zakt dan af tot behoorlijk onder target en dan overdrijft hij weer fors waardoor hij zover over target gaat dat hij zelfs even helemaal afslaat. Helaas valt hier weinig aan te doen, mogelijk dat het in grotere ruimten beter gaat.
Hmm oke, dat klinkt niet best idd.

Wat betreft die offset, in plaats van uitschakelen zou je ook 2 graden bij de Troom kunnen optellen toch?
Dan blijft het in ieder geval goed werken, ook als de externe temperatuur niet wordt doorgegeven (om wat voor reden dan ook).
Of denk ik nu te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

Ik lees vaak van mensen die de offset uitschakelen, terugschakelen.

Wij doen dat niet omdat het hier geen issue is. In mijn ervaring is het halen of overstijgen van de wenstemperatuur afhankelijk van de buitentemperatuur.

Bij 15 graden en meer buiten, overstijgt de gehaalde temperatuur hier de ingestelde temperatuur tussen de 1 en 2 graden. Tot enkele graden boven 0 komt de behaalde temperatuur redelijk overeen met de ingestelde temperatuur. Bij vorst hangt de behaalde temperatuur tussen de ingestelde temperatuur en een halve graad er onder.

De reden dat wij de offset niet uitschakelen is vooral dat daardoor onze temperatuur op het moment dat we het het meest nodig hebben, wanneer het koud is, niet meer klopt. Dan zou hij 2 graden of meer te laag aangeven?

Hebben andere mensen daar geen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CdE

CdE

BeeJee78 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:06:
[...]

Hmm oke, dat klinkt niet best idd.

Wat betreft die offset, in plaats van uitschakelen zou je ook 2 graden bij de Troom kunnen optellen toch?
Dan blijft het in ieder geval goed werken, ook als de externe temperatuur niet wordt doorgegeven (om wat voor reden dan ook).
Of denk ik nu te simpel?
Dat kan inderdaad prima.
Sjamo schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:07:
[...]

Wij doen dat niet omdat het hier geen issue is. In mijn ervaring is het halen of overstijgen van de wenstemperatuur afhankelijk van de buitentemperatuur.

Bij 15 graden en meer buiten, overstijgt de gehaalde temperatuur hier de ingestelde temperatuur tussen de 1 en 2 graden. Tot enkele graden boven 0 komt de behaalde temperatuur redelijk overeen met de ingestelde temperatuur. Bij vorst hangt de behaalde temperatuur tussen de ingestelde temperatuur en een halve graad er onder.

De reden dat wij de offset niet uitschakelen is vooral dat daardoor onze temperatuur op het moment dat we het het meest nodig hebben, wanneer het koud is, niet meer klopt. Dan zou hij 2 graden of meer te laag aangeven?

Dit zelfde probleem had ik met de offset ook, als het kouder is lijkt het verhoudingsgewijs wat beter te gaan, maar zoals het de afgelopen dagen was schommelt het redelijk.
Target is 20 graden, laat hem afzakken tot 19,4 gaat dan volle bak er tegenaan, wordt 20,5 laat hem weer afzakken en zo verder. Hij moduleert altijd terug naar rond de 20Hz terwijl er waarschijnlijk 25Hz nodig is om op temperatuur te blijven bijvoorbeeld.
Op een dag als vandaag is 20Hz wel genoeg en blijft de temperatuur dus ook redelijk constant rond de 20c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
CdE schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:24:
[...]

Dat kan inderdaad prima.

[...]

Dit zelfde probleem had ik met de offset ook, als het kouder is lijkt het verhoudingsgewijs wat beter te gaan, maar zoals het de afgelopen dagen was schommelt het redelijk.
Target is 20 graden, laat hem afzakken tot 19,4 gaat dan volle bak er tegenaan, wordt 20,5 laat hem weer afzakken en zo verder. Hij moduleert altijd terug naar rond de 20Hz terwijl er waarschijnlijk 25Hz nodig is om op temperatuur te blijven bijvoorbeeld.
Op een dag als vandaag is 20Hz wel genoeg en blijft de temperatuur dus ook redelijk constant rond de 20c.
Ik ervaar het dus niet als probleem.

Wanneer de ruimte op temperatuur is laat hij zich wat terugzakken, en ongeveer elke 30 minuten blaast hij de lucht even wat rond om te checken en warmt zonodig wat bij.
Wanneer het kouder wordt wordt de interval van checken hier kleiner en daarmee ook de nodige correctie.

Maar het brede bereik tussen afgezakte temperatuur en bijgewerkte temperatuur zie ik hier niet, ervaar ik hier niet. Het blijft redelijk om de ingestelde temperatuur hangen, en daarmee redelijk stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
BeeJee78 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:06:
Of 2 graden van je setpoint afhalen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Volgens mij geeft of meet hij niet te laag, maar is het bij het plafond gewoon wat warmer. Daarom is die offset ook bedacht. Je kunt dit ook oplossen met een betere/hardere luchtstroom.
Ik heb de offset eraf gehaald zodat ik 's nachts tot 18 °C kan verwarmen i.p.v. 20 °C, wat met offset het minimum zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 17:50
Twijvel tussen de SCM45 en de SCM50. Dus even in de data gedoken tussen de SCM50ZS-W en de SCM45ZS-W.

Omdat we eigenlijk alleen gaan verwarmen met de 3.5kw komen we daar wel mee weg.

Koelen word een ''probleem'' met de SCM45ZS-W als we beide units (2.5/3.5kw) vol vermogen gaan koelen. Totaal mis je dan 500w koel capaciteit tov SCM50ZS-W.

Verwarmen 1 unit (3.5)
SCM45ZS-W min: 250w 1310w max: 1350w
SCM50ZS-W min 340w 1480w max: 1490w

Koelen 1 unit: (3.5)
SCM45ZS-W min: 340w 1000w max: 1470w
SCM50ZS-W min 430w 1120w max: 1230w

Koelen 2 units (2.5+3.5)
SCM45ZS-W min: 340w 1200w max: 2300w
SCM50ZS-W min 390w 1350w max: 2150w

De SCM45ZS-W gebruikt in alle gevallen het minste energie behalve als er maximaal gekoeld moet worden. Wat denken jullie is de SCM45ZS-W een optie of kom ik in de knel met koelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBy9b2qc5lt2pZtvTA2PywG-7gw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yr13HIp9r8qDM4pp5ZYxuL84.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hann-fjSy3dNH1ee1dCEG4MlzpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UnlLJARHXtpzSiYgoLORCeBA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 19:05
Remco Tr schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:41:
Twijvel tussen de SCM45 en de SCN50. Dus even in de data gedoken tussen de SCM50ZS-W en de SCM45ZS-W.

Omdat we eigenlijk alleen gaan verwarmen met de 3.5kw komen we daar wel mee weg.

Koelen word een ''probleem'' met de SCM45ZS-W als we beide units (2.5/3.5kw) vol vermogen gaan koelen. Totaal mis je dan 500w koel capaciteit tov SCM50ZS-W.

Verwarmen 1 unit (3.5)
SCM45ZS-W min: 250w 1310w max: 1350w
SCM50ZS-W min 340w 1480w max: 1490w

Koelen 1 unit: (3.5)
SCM45ZS-W min: 340w 1000w max: 1470w
SCM50ZS-W min 430w 1120w max: 1230w

Koelen 2 units (2.5+3.5)
SCM45ZS-W min: 340w 1200w max: 2300w
SCM50ZS-W min 390w 1350w max: 2150w

De SCM45ZS-W gebruikt in alle gevallen het minste energie behalve als er maximaal gekoeld moet worden. Wat denken jullie is de SCM45ZS-W een optie of kom ik in de knel met koelen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je verwarmings- en koelbehoefte weet ik niet (heb je dat ergens al gepost?) qua warmteverlies, isolatiegraad, m² of m³ en hoeveel kamers.

Ik denk dat je onderschat hoe vaak je op het minimumvermogen draait. Hier draait op 8C buiten mijn MHI 3,5 kW single split heel vaak op zo'n 200W (24h stoken). Bij koelen is de ondergrens bij mijn unit zelfs 140W. En heel eerlijk, of jouw huis op die enkele bloedhete dagen 22 of 23 graden is maakt gevoelsmatig niets uit.

Maar... die 5kW unit kun je altijd nog een 3e binnenunit laten bijprikken als je wilt uitbreiden, hij geeft 1dB minder en de efficiency lijkt volgens de fabrikant hogere COP.

Ga dus na of je veel op het minumumvermogen gaat draaien en wat zwaarder meeweegt in je kosten: het minimumvermogen of de efficiency. Of prik gewoon een derde erbij en neem die 5kW.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
@Remco Tr Koelen is twee vingers in de neus, daar ga je die 500 W echt niet bij missen. Lekker lekker voor de 45 gaan.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 17:50
GudZ schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:18:
[...]

Je verwarmings- en koelbehoefte weet ik niet (heb je dat ergens al gepost?) qua warmteverlies, isolatiegraad, m² of m³ en hoeveel kamers.

Ik denk dat je onderschat hoe vaak je op het minimumvermogen draait. Hier draait op 8C buiten mijn MHI 3,5 kW single split heel vaak op zo'n 200W (24h stoken). Bij koelen is de ondergrens bij mijn unit zelfs 140W. En heel eerlijk, of jouw huis op die enkele bloedhete dagen 22 of 23 graden is maakt gevoelsmatig niets uit.

Maar... die 5kW unit kun je altijd nog een 3e binnenunit laten bijprikken als je wilt uitbreiden, hij geeft 1dB minder en de efficiency lijkt volgens de fabrikant hogere COP.

Ga dus na of je veel op het minumumvermogen gaat draaien en wat zwaarder meeweegt in je kosten: het minimumvermogen of de efficiency. Of prik gewoon een derde erbij en neem die 5kW.
3.5KW op zolder 50m3 2 dakkapellen veel glas wel HR++ huis uit 1998. word gebruikt als werkplek

2.5KW op slaapkamer 50m3 voornamelijk om te koelen.ook HR++ glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
jobr schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:37:
[...]

Of 2 graden van je setpoint afhalen :)
Kan natuurlijk ook maar dan moet je er steeds aan denken en aan anderen uitleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
[...]

Je kunt de offset in de automation ook buitentemperatuur afhankelijk maken. Dus bij lagere temperaturen wel +2 en bij hogere niet (of lager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 16:54
GudZ schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:18:
[...]
Ik denk dat je onderschat hoe vaak je op het minimumvermogen draait. Hier draait op 8C buiten mijn MHI 3,5 kW single split heel vaak op zo'n 200W (24h stoken).
Met 24/7 stoken is dat natuurlijk significant meer dan ad hoc ;)

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• Chatslet
[...]

Ik denk dat je toch een van de weinigen bent. Wellicht heb je de airco in een relatief kleine ruimte hangen of maak je geen gebruik van een externe temperatuursensor. Hier (vrij goed geïsoleerd) hangen er beneden in een ruimte van 73 m2 twee 3,5 kw modellen die via MQTT de ruimtetemperatuur aangeleverd krijgen. Begin van de herfst kunnen ze wel wat pendelen maar nu draaien ze het merendeel van de dag op een laag pitje en is de temperatuur is ook gewoon vrij constant. Ik heb ze eigenlijk ook nooit zomaar op vol vermogen zien gaan, behalve als ze ineens een groot temperatuurverschil moeten overbruggen. Boven met de multisplit eigenlijk het zelfde verhaal.

• CdE

CdE

Chatslet schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:45:
[...]

Ik denk dat je toch een van de weinigen bent. Wellicht heb je de airco in een relatief kleine ruimte hangen of maak je geen gebruik van een externe temperatuursensor. Hier (vrij goed geïsoleerd) hangen er beneden in een ruimte van 73 m2 twee 3,5 kw modellen die via MQTT de ruimtetemperatuur aangeleverd krijgen. Begin van de herfst kunnen ze wel wat pendelen maar nu draaien ze het merendeel van de dag op een laag pitje en is de temperatuur is ook gewoon vrij constant. Ik heb ze eigenlijk ook nooit zomaar op vol vermogen zien gaan, behalve als ze ineens een groot temperatuurverschil moeten overbruggen. Boven met de multisplit eigenlijk het zelfde verhaal.
De airco hangt inderdaad in een vrij kleine ruimte (iets van 23m2) waarvan de deur altijd openstaat. Ik gebruik een externe sensor via MQTT, zonder is het een eind slechter.
Het zou goed aan mijn situatie kunnen liggen, het is ook over een vrij lange tijd. Zie hier onder, setpoint 20c en dan de ruimte temperatuur. (24/7 stoken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10mAgiwchpvsJZntBsCGUmUPTLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H2EdpPGKIWYYDHaXh3Biw8YH.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 14 ... 41 Laatste