@CdE Ik zie wel wat piekjes maar ik zie ook dat de ruimte tussen 12:00 en 20:00, dus zeker 8 uur lang vrij constant op temperatuur blijft. Pas je misschien nachtverlaging toe en hebben die pieken daar mee te maken?
Ik ben inderdaad afgelopen week afgestapt van externe temp sensor en ook de offset weer op +2 gezet. Vindt de regeling nu veel beter, sneller en stabieler regelen.Sjamo schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:07:
[...]
Ik lees vaak van mensen die de offset uitschakelen, terugschakelen.
Wij doen dat niet omdat het hier geen issue is. In mijn ervaring is het halen of overstijgen van de wenstemperatuur afhankelijk van de buitentemperatuur.
Bij 15 graden en meer buiten, overstijgt de gehaalde temperatuur hier de ingestelde temperatuur tussen de 1 en 2 graden. Tot enkele graden boven 0 komt de behaalde temperatuur redelijk overeen met de ingestelde temperatuur. Bij vorst hangt de behaalde temperatuur tussen de ingestelde temperatuur en een halve graad er onder.
De reden dat wij de offset niet uitschakelen is vooral dat daardoor onze temperatuur op het moment dat we het het meest nodig hebben, wanneer het koud is, niet meer klopt. Dan zou hij 2 graden of meer te laag aangeven?
Hebben andere mensen daar geen last van?
Geen nachtverlaging, constant 20c setpoint. Dat is dus mijn klacht, dat als het langzaam afkoelt hij niet 'een beetje' hoger gaat draaien. Het zakt nu tot een bepaald niveau en dan vol gas.Chatslet schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:23:
@CdE Ik zie wel wat piekjes maar ik zie ook dat de ruimte tussen 12:00 en 20:00, dus zeker 8 uur lang vrij constant op temperatuur blijft. Pas je misschien nachtverlaging toe en hebben die pieken daar mee te maken?
Wat zijn je instellingen op de mhi?CdE schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:39:
[...]
Geen nachtverlaging, constant 20c setpoint. Dat is dus mijn klacht, dat als het langzaam afkoelt hij niet 'een beetje' hoger gaat draaien. Het zakt nu tot een bepaald niveau en dan vol gas.
Niet Eco, fanspeed 3 (of 4 snachts), silent mode buiten unit, verder valt er niet veel te configureren?
@CdE Hier staat de fanspeed vrijwel altijd op auto. Wellicht maakt dat verschil. Plaatsing van de temperatuursensor wil ook nog wel eens verschil maken. Die moet uit de buurt van ramen op een binnenmuur op ongeveer op 1,50m hoogte hangen en niet in de uitstroom van de airco maar er ook niet al te ver vandaan.
Auto ook geprobeerd, maakt niet echt uit. Op 3 gaat hij bij mij ook netjes lager draaien als er weinig warmtevraag is. Als het kouder is functioneert 3 een stuk beter in de warmteverdeling.Chatslet schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:00:
@CdE Hier staat de fanspeed vrijwel altijd op auto. Wellicht maakt dat verschil. Plaatsing van de temperatuursensor wil ook nog wel eens verschil maken. Die moet uit de buurt van ramen op een binnenmuur op ongeveer op 1,50m hoogte hangen en niet in de uitstroom van de airco maar er ook niet al te ver vandaan.
De CV termostaat (anna) dient als sensor, hangt netjes op een 1,5m hoogte aan de binnenmuur van de kamer.
Ik ben bang dat mijn situatie gewoon te onhandig is. Kleine woonkamer, deur open, warmte de rest goed genoeg mee, maar het is nogal indirect en weinig optimaal. Je zou daar een setting voor willen waarmee je een beetje met de PID regeling die er waarschijnlijk inzit kunt spelen.
Als het kouder is gaat het soms ook beter en gaat hij wel netjes op bijv 30hz draaien en is dit effect er niet.
Ik klaag wel, maar ben niet perse ontevreden over de unit, je probeert het altijd beter te krijgen.
@CdE Blijf het wel vreemd vinden. Hier gaat het in een kliene slaapkamer zelfs goed met een 2,5 kw binnendeel aan een multisplit. Wellicht dat de CV thermostaat vrij traag is in het doorgeven van de nieuwe temperatuur oid. Stop je de Troom wel in het set topic? Anders blijft de airco de interne sensor gebruiken.
Grootte van de ruimte hoeft geen probleem te zijn. We hebben hier een 3,5 kW op een ruimte van 20m2 met kamerdeur altijd open op minimaal een 10cm, en dat werkt hier uitstekend en stabiel, mits we de filters schoonhouden. We gebruiken overigens geen externe sensor, wel auto fanspeed en geen silent (want multisplit).CdE schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:06:
[...]
Auto ook geprobeerd, maakt niet echt uit. Op 3 gaat hij bij mij ook netjes lager draaien als er weinig warmtevraag is. Als het kouder is functioneert 3 een stuk beter in de warmteverdeling.
De CV termostaat (anna) dient als sensor, hangt netjes op een 1,5m hoogte aan de binnenmuur van de kamer.
Ik ben bang dat mijn situatie gewoon te onhandig is. Kleine woonkamer, deur open, warmte de rest goed genoeg mee, maar het is nogal indirect en weinig optimaal. Je zou daar een setting voor willen waarmee je een beetje met de PID regeling die er waarschijnlijk inzit kunt spelen.
Als het kouder is gaat het soms ook beter en gaat hij wel netjes op bijv 30hz draaien en is dit effect er niet.
Ik klaag wel, maar ben niet perse ontevreden over de unit, je probeert het altijd beter te krijgen.
Ik kan inderdaad nog eens een andere sensor proberen, deze zal niet heel snel zijn. Ik heb het gevoel dat de snelheid van de daling ook nogal invloed heeft op het regelgedrag.Chatslet schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:15:
@CdE Blijf het wel vreemd vinden. Hier gaat het in een kliene slaapkamer zelfs goed met een 2,5 kw binnendeel aan een multisplit. Wellicht dat de CV thermostaat vrij traag is in het doorgeven van de nieuwe temperatuur oid. Stop je de Troom wel in het set topic? Anders blijft de airco de interne sensor gebruiken.
Wat ik soms ervaar is dat onder normale settings van de vanes + auto fan de unit niet correct reageert op setpoint wijzigingen tenzij de offset van de huidige temperatuur erg groot is. Set ik de unit in 3D auto pakt die de wijziging direct op. 3D zorgt wel voor een onrustigere compressor speed (doordat die ook de andere kant van de kamer gaat opblazen)... Ik draai altijd met auto fan speed btw, dit zorgt er bij mij voor dat de compressor speed ook stabieler blijft tov manueel;
:strip_exif()/f/image/YLOjDCa10ysrjmDCVbrw9nb9.jpg?f=fotoalbum_large)
Invloeden met veel luchtverplaatsing zoals het openen van een deur zorgen voor een koudere aanzuig temperatuur bij de binnenunit, deze zal daar direct op reageren, iets met fuzzy control @CdE ik denk dat je temp sensor een beetje lui is met een ongelukkige afronding van de MHI zelf (per halve graad).
:strip_exif()/f/image/YLOjDCa10ysrjmDCVbrw9nb9.jpg?f=fotoalbum_large)
Invloeden met veel luchtverplaatsing zoals het openen van een deur zorgen voor een koudere aanzuig temperatuur bij de binnenunit, deze zal daar direct op reageren, iets met fuzzy control @CdE ik denk dat je temp sensor een beetje lui is met een ongelukkige afronding van de MHI zelf (per halve graad).
Daar heb je inderdaad wel een punt. Volgens mij kun je bij de MQTT versie wel de filter kleiner zetten zodat die ook op tiende graden werkt maar dan is het natuurlijk nog maar de vraag of dat ook daadwerkelijk uit zijn thermostaat gaat komen.
Precies de reden dat ik ook met de externe sensor gestopt ben. De unit reageerde te traag op een teruglopende temperatuur en als hij dan reageert, dan idd meteen vol gas ipv een tikje hoger.
Met de interne sensor regelt ie veel fijner/directer nu met dit weer. Je moet dan wel zorgen dat de uitblaas hoek zoals hier geadviseerd ongeveer 45 graden is en na het starten eerst de fan even op max. Anders blijft de lucht er teveel in de buurt hangen. Bij een overbrugging van meer dan 2 graden hoeft ie niet op max, dan doet auto dat ook wel zelf
Wellicht goed om te vermelden, ik ben een ad-hoc gebruiker, wellicht dat het voor 24x7 gebruikers anders is.
Met de interne sensor regelt ie veel fijner/directer nu met dit weer. Je moet dan wel zorgen dat de uitblaas hoek zoals hier geadviseerd ongeveer 45 graden is en na het starten eerst de fan even op max. Anders blijft de lucht er teveel in de buurt hangen. Bij een overbrugging van meer dan 2 graden hoeft ie niet op max, dan doet auto dat ook wel zelf
Wellicht goed om te vermelden, ik ben een ad-hoc gebruiker, wellicht dat het voor 24x7 gebruikers anders is.
[ Voor 10% gewijzigd door Nachtapotheker op 21-12-2023 13:07 ]
Ik stook hier 24/7 als het in de nacht onder de 5 graden is. Maar ook dan was de regeling niet snel genoeg met externe temp sensor en viel de temp soms veel te ver terug.Nachtapotheker schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:06:
Precies de reden dat ik ook met de externe sensor gestopt ben. De unit reageerde te traag op een teruglopende temperatuur en als hij dan reageert, dan idd meteen vol gas ipv een tikje hoger.
Nu weer de ingebouwde sensor en het werkt in mijn situatie beter.
Als je TROOM_FILTER_LIMIT bedoeld dan heeft deze alleen invloed op wanneer een nieuwe Troom wordt gepubliceerd (verschil met de vorige waarde).Chatslet schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:53:
Daar heb je inderdaad wel een punt. Volgens mij kun je bij de MQTT versie wel de filter kleiner zetten zodat die ook op tiende graden werkt maar dan is het natuurlijk nog maar de vraag of dat ook daadwerkelijk uit zijn thermostaat gaat komen.
Dit heeft geen invloed op de werking van de AC.
Die ruimtes ga je jaarrond mooi op temperatuur houden op deze manier. Dan volstaat een 4,5Kw.Remco Tr schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:41:
[...]
3.5KW op zolder 50m3 2 dakkapellen veel glas wel HR++ huis uit 1998. word gebruikt als werkplek
2.5KW op slaapkamer 50m3 voornamelijk om te koelen.ook HR++ glas
Een reflectiefolie op je raampartij doet ook wonderen, trouwens. Lijkt me dat het op je werkplek niet zo hindert als je een keer een glansje of randje van zo'n folie ziet.
Vergeet niet dat je alles in één keer goed wilt doen dus als de behoefte er is en de kerstbonus zit mee kun je voor de 5kW gaan en een unit erbij prikken. Wie weet eentje op de begane grond om extra gas te besparen, mits je daarmee nog stookt. De marginale kosten zijn veel lager dan een losse unit erbij.
Succes.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
In dat geval (3 units incl 1 voor beneden) zou ik trouwens altijd voor de 6kW variant gaanGudZ schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:30:
[...]
Die ruimtes ga je jaarrond mooi op temperatuur houden op deze manier. Dan volstaat een 4,5Kw.
Een reflectiefolie op je raampartij doet ook wonderen, trouwens. Lijkt me dat het op je werkplek niet zo hindert als je een keer een glansje of randje van zo'n folie ziet.
Vergeet niet dat je alles in één keer goed wilt doen dus als de behoefte er is en de kerstbonus zit mee kun je voor de 5kW gaan en een unit erbij prikken. Wie weet eentje op de begane grond om extra gas te besparen, mits je daarmee nog stookt. De marginale kosten zijn veel lager dan een losse unit erbij.
Succes.
Sinds de laatste update van HA core zijn enkele sensoren van MHI ctrl niet meer beschikbaar. Ervaren jullie dit ook?
Ook ben ik opzoek naar een oplossing voor het feit dat ik na iedere ESP update de vanes van links omhoog weer naar wide moet zetten. Nu al een paar x gehad dat de unit lekker in een hoek heeft lopen blazen na de update....Ik ben door de YAML van de unit gegaan maar zie niet direct iets logisch
Ook ben ik opzoek naar een oplossing voor het feit dat ik na iedere ESP update de vanes van links omhoog weer naar wide moet zetten. Nu al een paar x gehad dat de unit lekker in een hoek heeft lopen blazen na de update....Ik ben door de YAML van de unit gegaan maar zie niet direct iets logisch
Welke sensoren bedoel je precies? Voor zover ik kan zien is bij mij alles nog beschikbaar (1 ZSX op R2.5, 1 op R2.6 en 1 op R2.8)Grutte Pier schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:53:
Sinds de laatste update van HA core zijn enkele sensoren van MHI ctrl niet meer beschikbaar. Ervaren jullie dit ook?
Tomba schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:08:
[...]
Welke sensoren bedoel je precies? Voor zover ik kan zien is bij mij alles nog beschikbaar (1 ZSX op R2.5, 1 op R2.6 en 1 op R2.8)
- airco_woonkamer Indoor (capillary) HE temp 2
- airco_woonkamer Indoor (suction header) HE temp 3
- airco_woonkamer Indoor (U-bend) HE temp 1
- airco_woonkamer Outdoor unit exp. valve
Core 2023.12.3, OS 11.2.
Dit ligt niet aan Home Assistant maar aan ESPhome. Ik heb precies hetzelfde. Volgens mij zijn er daar veel problemen mee qua updates want kreeg er pas 3 per dag. Ze zijn opnieuw aangemaakt met _2 erachter. Dus even zoeken bij je Entiteiten.Grutte Pier schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:12:
[...]De waardes komen wel binnen als ik de logs van ESP home bekijk
- airco_woonkamer Indoor (capillary) HE temp 2
- airco_woonkamer Indoor (suction header) HE temp 3
- airco_woonkamer Indoor (U-bend) HE temp 1
- airco_woonkamer Outdoor unit exp. valve
Core 2023.12.3, OS 11.2.
/f/image/O0QIjSjZd6qYfxC7tPnu3Wmz.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Willempie27 op 27-12-2023 09:23 ]
Bij ESPhome is het beter om even te wachten met updates. Sowieso pas updaten naar een release als er een minimaal een x.5 versie is. En dit geldt des te meer als je modules op moeilijk bereikbare plaatsen hebt.
Voor de MHI gebruikers even een vraagje.
In de toekomst wil ik ook een Mitsubishi airco kopen weliswaar de electric versie vanwege hoge cop en seer waardes.
Dan kom ik uit op kirigami model.
Deze is in 4 verschillende kleuren verkrijgbaar. 2 varianten wit rood en zwart.
/f/image/ljH56go76JIMZxuOQ1o8emRZ.png?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee wat de verschillen tussen de witte zijn of eventueel mensen wat een bovenstaand model hebben en hier een afbeelding van willen plaatsen.
Ik vind het jammer dat dit hoogglans is mijn huidige airco is mat dit vind ik wat mooier maar de prestaties zijn natuurlijk ook belangrijk daarom de keuze voor Mitsubishi maar het oog wil ook wat namelijk.
Ik heb zelf op internet ook al op afbeeldingen gezocht maar niet direct iets tegen gekomen vandaar de vraag hier ook.
In de toekomst wil ik ook een Mitsubishi airco kopen weliswaar de electric versie vanwege hoge cop en seer waardes.
/f/image/ljH56go76JIMZxuOQ1o8emRZ.png?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee wat de verschillen tussen de witte zijn of eventueel mensen wat een bovenstaand model hebben en hier een afbeelding van willen plaatsen.
Ik vind het jammer dat dit hoogglans is mijn huidige airco is mat dit vind ik wat mooier maar de prestaties zijn natuurlijk ook belangrijk daarom de keuze voor Mitsubishi maar het oog wil ook wat namelijk.
Ik heb zelf op internet ook al op afbeeldingen gezocht maar niet direct iets tegen gekomen vandaar de vraag hier ook.
Dit draadje gaat over Mitsubishi Heavy Industries (MHI) en het genoemde model is Mitsubishi. Een ander merk, dus.Philtjens schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:53:
Voor de MHI gebruikers even een vraagje.
[Afbeelding]
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Ik vind dit plaatje dus rete interessant. Begrijp me niet verkeerd, ik vind de MHI het goed doen, maar niet perfect.Grutte Pier schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:39:
Wat ik soms ervaar is dat onder normale settings van de vanes + auto fan de unit niet correct reageert op setpoint wijzigingen tenzij de offset van de huidige temperatuur erg groot is. Set ik de unit in 3D auto pakt die de wijziging direct op. 3D zorgt wel voor een onrustigere compressor speed (doordat die ook de andere kant van de kamer gaat opblazen)... Ik draai altijd met auto fan speed btw, dit zorgt er bij mij voor dat de compressor speed ook stabieler blijft tov manueel;
[Afbeelding]
Je ziet m om 10.30 overreageren op een daling van temperatuur, niks schokkends eigenlijk. Dan uiteindelijk een overshoot (duh), dus pendelend die 4 keer kort achter elkaar. Compleet onnodig,
Puur op basis van deze twee grafieken zou hij toch iets fijner kunnen finetunen. Voor mijn gevoel doen modulerende thermostaten voor cv ketels dat beter, maar dat is ook een trager systeem met meer warmteopslag dan lucht. Een stukje machine learning zou hier heel veel bij helpen. Lijkt me een leuk project, maar een beer op de weg is dat de compressorfreqentie niet instelbaar is. Wel manipuleerbaar overigens op basis van de ruimtetemperatuur (en andere variabelen)… Ik zie potentie, maar weinig tijd.
@TereZz ik denk dat het vies tegenvalt om dit te verbeteren. Achteraf is het makkelijk redeneren maar op het moment zelf moet de unit een keuze maken; de correctie kan te snel of juist te traag zijn. Er is wel iets te verbeteren m.b.t. leren van historische data. Maar dat is duur en heeft tijd nodig om in te leren (en af te leren als de situatie verandert). Het zou wel fijn zijn als je de PID parameters zelf kunt instellen, maar dan gaan consumenten misschien lopen rommelen totdat de unit niet meer goed werkt (en gaan dan klagen bij MHI).
Ik heb precies hetzelfde. Als die op 22 staat ingesteld en hij bereikt 22.25 dan draait die nog steeds op 60Hz. Van mij had die al gelijk naar de 20 of misschien 30Hz gemogen. En als de temperatuur dan naar 20 zakt langzaam in stappen per 10Hz opschalen. Dat doet die overigens wel bij 24/7 verwarmen dus er zit zeker een leercurve in. Maar als je hem uitzet lijkt die dat allemaal vergeten wat misschien logisch is omdat de omstandigheden anders zijn.
Zoals @Martin7182 zegt, met teveel instellingen kunnen sommige mensen gaat klagen omdat ze het niet begrijpen. Een advance modus zou een leuke optie zijn.
Zoals @Martin7182 zegt, met teveel instellingen kunnen sommige mensen gaat klagen omdat ze het niet begrijpen. Een advance modus zou een leuke optie zijn.
Schakelt jullie airco niet terug in intensiteit van verwarmen naarmate hij dichter bij de ingestelde temperatuur komt? Een graad onder de ingestelde temperatuur verwarmt onze airco nog maar mondjesmaat, en daarmee kruipt hij naar de ingestelde temperatuur toe.Willempie27 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:44:
Ik heb precies hetzelfde. Als die op 22 staat ingesteld en hij bereikt 22.25 dan draait die nog steeds op 60Hz. Van mij had die al gelijk naar de 20 of misschien 30Hz gemogen. En als de temperatuur dan naar 20 zakt langzaam in stappen per 10Hz opschalen. Dat doet die overigens wel bij 24/7 verwarmen dus er zit zeker een leercurve in. Maar als je hem uitzet lijkt die dat allemaal vergeten wat misschien logisch is omdat de omstandigheden anders zijn.
Nee dat doet die niet. Er is altijd een kleine overshoot. Ik heb wel de 2 graden correctie uitgezet dus hij heeft de letterlijke temperatuur. Heb jij een externe sensor of de interne?Sjamo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:56:
[...]
Schakelt jullie airco niet terug in intensiteit van verwarmen naarmate hij dichter bij de ingestelde temperatuur komt? Een graad onder de ingestelde temperatuur verwarmt onze airco nog maar mondjesmaat, en daarmee kruipt hij naar de ingestelde temperatuur toe.
Intern. We hebben niets met de "2 graden correctie" gedaan. Gebruiken automatische fanspeed.Willempie27 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:57:
[...]
Nee dat doet die niet. Er is altijd een kleine overshoot. Ik heb wel de 2 graden correctie uitgezet dus hij heeft de letterlijke temperatuur. Heb jij een externe sensor of de interne?
Ik ga dan toch eens een andere externe sensor maken die wel elke minuut update. Wellicht reageert de temp sensor te traag.Sjamo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:03:
[...]
Intern. We hebben niets met de "2 graden correctie" gedaan. Gebruiken automatische fanspeed.
Geen ingewikkelde dingen die worden gemeten hierWillempie27 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:06:
[...]
Ik ga dan toch eens een andere externe sensor maken die wel elke minuut update. Wellicht reageert de temp sensor te traag.
Maar op het verbruik hier onder kan je goed zien dat hij z'n piek maakt. Dan glijdt hij schuin naar een stabiele stand die ik zou vergelijken met fanstand 2. Dat is voor, zeg de laatste paar tienden? Laatste halve graad? Zoveel is het meestal niet eens. En wanneer hij stabiel op z'n temperatuur is zie je dat hij over schakelt naar een stand die 25 tot 30 W minder verbruikt. Je ziet daar een heel fijne zaagtand. In die stand staat hij op de hier normale lage stand, waarbij hij geregeld (elke 15 tot 30 minuten) wat extra lucht blaast, checkt en eventueel bijstelt.
:strip_exif()/f/image/GSMmmgM7ITroaCr396TYsSfb.jpg?f=fotoalbum_large)
In principe is dat bij mij ook wel zo bij 24/7 verwarmen. Maar hoe jij hem aanzet en dat die zo mooi terug regelt heb ik zeker niet. Het resulteert mij mij altijd in 3 a 4 pendels en dan blijft die rustig draaien.
De pendel om 1:00 is van een update in Home Assistant waardoor en interne sensor wordt uitgelezen in plaats van de externe.
De pendel om 1:00 is van een update in Home Assistant waardoor en interne sensor wordt uitgelezen in plaats van de externe.
:fill(white):strip_exif()/f/image/7iLZ8yZpYWSPz9neh4knl1yo.png?f=user_large)
Gebruik je de esp-home versie of via MQTT? In het laatste geval met een tool zoals bijvoorbeeld mqtt explorer.loyske schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:28:
N00b-vraag, hoe kan ik checken welke MHI-AC-Ctrl versie ik draai?
/f/image/55GpJFLHpj3U7gd3RePNpGoy.png?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik dus version 2.8 op dit moment.
Edit n.a.v. @loyske onderstaande reactie, dan moet iemand anders je even helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door vdr01 op 28-12-2023 15:01 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
@vdr01 Ik gebruik de esphome versie
@loyske
Volgens mij is dat lastig te zeggen, er zit niet echt een duidelijk versienummer in de MHI AC Ctrl code.
Edit: MHI AC Ctrl heeft dat wel, in support.h, maar dat staat niet in de ESHome editie..
Een maand of twee geleden is de versie voor de ESPHome variant bijgewerkt naar 2.8 van MHI AC Ctrl, daarin zitten wat nieuwe mogelijkheden, ik zou kijken of je die code al hebt.
Als het apparaat opstart wordt getoond wanneer de firmware is gecompileerd, dat geeft misschien ook een indicatie.
https://github.com/ginkag...2fa498d489941e125415155ab
Volgens mij is dat lastig te zeggen, er zit niet echt een duidelijk versienummer in de MHI AC Ctrl code.
Edit: MHI AC Ctrl heeft dat wel, in support.h, maar dat staat niet in de ESHome editie..
Een maand of twee geleden is de versie voor de ESPHome variant bijgewerkt naar 2.8 van MHI AC Ctrl, daarin zitten wat nieuwe mogelijkheden, ik zou kijken of je die code al hebt.
Als het apparaat opstart wordt getoond wanneer de firmware is gecompileerd, dat geeft misschien ook een indicatie.
https://github.com/ginkag...2fa498d489941e125415155ab
[ Voor 7% gewijzigd door RudolfR op 28-12-2023 16:06 ]
@RudolfR Is het een kwestie van die 3 bestanden (MHI-AC-Ctrl-core.cpp, MHI-AC-Ctrl-core.h en mhi_ac_ctrl.h) in mijn esphome map in HA te zetten en de boel opnieuw compilen?
Ook nog een nieuwe yaml voor de nieuwe settings per device?
Ook nog een nieuwe yaml voor de nieuwe settings per device?
Yaml is ook uitgebreid, bijv. met een switch voor de stand 3D auto.
Maar verder moet het gaan zoals je schrijft.
Maar verder moet het gaan zoals je schrijft.
Ben benieuwd hoe het gaat de aankomende weken. Er worden temperaturen van -5 tot -10 verwacht. Eens kijken hoe de airco dat gaat vinden. Draai sws al 24u om beneden op 19gr te houden (incl. wat restwarmte naar boven). Ben benieuwd hoe het zal gaan met de defrosts en het aanvriezen van de unit. In principe minder defrosts bij koude droge lucht volgens mij, enkel COP verlies? Wel benieuwd hoeveel ijsvorming er onderin de bak gaat komen. Heb nu wel alle gaten vrijgemaakt, maar toch. Sommigen gebruiken warmtelinten, anderen gooien wat warm water onderin de bak; kwestie van monitoren denk ik.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Dat COP verlies hebben mensen die m³ gas verstoken wellicht niet, maar.... vorig jaar draaide ik met -5C zo'n 6m³ gas weg. Voor de prijs van 6m³ kan ik 20kWh verstoken.
Bij mij gaat sowieso de HR ketel weer aan, tenzij de zon overdag schijnt.
Ik krijg de slaapkamers niet warm genoeg en de airco hangt in de woonkamer waar de thermostaat van de CV hangt.
Ik krijg de slaapkamers niet warm genoeg en de airco hangt in de woonkamer waar de thermostaat van de CV hangt.
- Is het een idee om de woonkamerradiatoren dicht te draaien en de thermostaat een standje hoger zetten dan de airco? 'hybride'?
Hier de zsx 3.5 kw. Vorige jaar met vriezen geen centje pijn. Wel elk uur defrost. En uiteraard maakt de airco buiten meer herrie.
Ik heb hier een defect waar ik de installateur voor moet bellen. De grote klep opent gewoon. Maar het midden klepje om de luchtstroom meet te bepalen blijft hangen. Alleen wanneer de airco uit is geweest en weer aan gaat. Geef ik hem een duwtje doet die het weer. Totdat de airco weer uit is geweest.
Ik heb hier een defect waar ik de installateur voor moet bellen. De grote klep opent gewoon. Maar het midden klepje om de luchtstroom meet te bepalen blijft hangen. Alleen wanneer de airco uit is geweest en weer aan gaat. Geef ik hem een duwtje doet die het weer. Totdat de airco weer uit is geweest.
Je zou eens kunnen kijken naar automatische radiatorknoppen, dan kun je per ruimte de temperatuur instellen. Zet je de radiatoren in de woonkamer gewoon dicht. Ik weet dat Tado dit heeft, maar andere merken zullen dit ook zeker hebbenGudZ schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:04:
Dat COP verlies hebben mensen die m³ gas verstoken wellicht niet, maar.... vorig jaar draaide ik met -5C zo'n 6m³ gas weg. Voor de prijs van 6m³ kan ik 20kWh verstoken.Als die COP inzakt zal er vast een kantelpunt zijn. Iemand die al gevonden?
- Is het een idee om de woonkamerradiatoren dicht te draaien en de thermostaat een standje hoger zetten dan de airco? 'hybride'?
Oudejaarsavond hybride gedraaaid. Persoonlijk hoeft dit van mij niet, maar vrouwlief kon dit zeer waarderen. En eerlijk gezegd, wel heerlijk comfortabel hoor…..GudZ schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:04:
Dat COP verlies hebben mensen die m³ gas verstoken wellicht niet, maar.... vorig jaar draaide ik met -5C zo'n 6m³ gas weg. Voor de prijs van 6m³ kan ik 20kWh verstoken.Als die COP inzakt zal er vast een kantelpunt zijn. Iemand die al gevonden?
Ik had die dag voorverwarmd met airco en om 18 u CV erbij aangezet. Kosten : 2 m3 gas.
Ik ga dit de aankomende week waarschijnlijk herhalen bij de koudere dagen
Comfortabeler zitten is me wel iets waard.
En, vorig jaar met de hoge energieprijzen zat menigeen in de penarie.
Ik had net voor de prijsstijgingen geinvesteerd in airco en zonnepanelen. ( gelukkig kunnen we nog salderen)
Energiekosten waren afgelopen jaar : 0 euro 😃
Ik draai eerlijk gezeg al een tijdje hybride. Overdag de airco aan, verwarmen tot 20c in huis. Om 1800 uur gaat de CV aan op 20.5c. Ik verbruik aan electriciteit (dus niet alleen airco) tussen de 6 en 8KwH per dag, en de CV van 1800 tot 2300 verstookt tussen de 1.5 en 2 m3 gas.
Per dag ben ik tussen de 3.5 en 4.5 euro kwijt op deze manier. Als ik heel de dag de CV aan zou laten, ben ik alleen aan gas al 7 euro kwijt.
Waarom doe ik dit? Inderdaad comfort. Ik zit savonds vrij regelmatig in de keuken, en juist mijn keuken krijgt de airco lastig verwarmd vanwege de indeling. Ik vindt het verder wel prima zo hoor.
Per dag ben ik tussen de 3.5 en 4.5 euro kwijt op deze manier. Als ik heel de dag de CV aan zou laten, ben ik alleen aan gas al 7 euro kwijt.
Waarom doe ik dit? Inderdaad comfort. Ik zit savonds vrij regelmatig in de keuken, en juist mijn keuken krijgt de airco lastig verwarmd vanwege de indeling. Ik vindt het verder wel prima zo hoor.
Zet je CV thermostaat in openhaardmodus.GudZ schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:04:
Hoe warm wil je je slaapkamers hebben? Ik heb hier in hele huis in iedere kamer (behalve badkamer) een Airco hangen, huis is jaren 30 met recente spouwmuur isolatie. Slaapkamer is nu ~15C overdag, als we gaan slapen doen we de ramen open en wordt het ~13, indien het kouder wordt buiten gaan de ramen minder open. Ik hou over het algemeen een minimum van 11-12 aan in de nacht, slaapt heerlijk.
Grootste nadeel van puur op airco's verwarmen vind ik nu dat de badkamer dus niet meewarmt en dus relatie vochtig blijft. Heb er wel een COP1 blazer staan en de deur staat hele dag open voor ventilatie, gelukkig nog geen echte vochtproblemen.
Kantelpunt is toch niet zo heel moeilijk te bepalen? 1m3 gas is ~8-9KWh afh efficientie CV. Obv van je COP en je energieprijzen is het sommetje zo gemaakt. Als je gasprijs €1,20 en je KWhprijs €0.30, dan moet je dus minimaal een COP van 2-2.3 halen om elektrisch te draaien.
Stookte je toen ad-hoc of 24/7?vangoghnl schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:05:
Hier de zsx 3.5 kw. Vorige jaar met vriezen geen centje pijn. Wel elk uur defrost. En uiteraard maakt de airco buiten meer herrie.
Ik heb met mijn zsx geen last dat die klep vast zit, maar dat hij soms erg gaat resoneren.
[ Voor 84% gewijzigd door Rsport40 op 05-01-2024 12:28 ]
Hij spring hier om 07:00 aan en gaat om 23:00 weer uit.Rsport40 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:20:
[...]
Stookte je toen ad-hoc of 24/7?
Ik heb met mijn zsx geen last dat die klep vast zit, maar dat hij soms erg gaat resoneren.
Tussenwoning uit 1995. Cv ketel eruit gegooit om van het gas af te kunnen. Dus geen backup maar gaat prima hier. Staat ook niet mega hard te blazen. Wel glas vervangen voor hr++.
Resoneren bedoel je de binnen of buitenunit.
[ Voor 4% gewijzigd door vangoghnl op 05-01-2024 13:16 ]
Binnenunit, denk dat de kap niet goed gemonteerd is.
Goede tip!Revaes schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:49:
[...]
Zet je CV thermostaat in openhaardmodus.
Hoe warm wil je je slaapkamers hebben?
Kantelpunt is toch niet zo heel moeilijk te bepalen? 1m3 gas is ~8-9KWh afh efficientie CV. Obv van je COP en je energieprijzen is het sommetje zo gemaakt. Als je gasprijs €1,20 en je KWhprijs €0.30, dan moet je dus minimaal een COP van 2-2.3 halen om elektrisch te draaien.
Slaapkamers moeten warmer vanwege een kleine muppet van 10 maanden. Minimaal 17,5C.
En de WAF.
Kantelpunt kan ik eenvoudig berekenen in standalone ketel of airco maar.... Hybride wordt lastiger, dan heb het m³-verbruik en de COP. Een beetje nattevingerwerk zodra de dagverbruikcijfers van gisteren zichtbaar zijn in combinatie met m'n slimme stekker achter de airco en daarop bijsturen denk ik.
Die WAF is een lastige, maar een warmere deken/pyjama doet vast wonderen. Hier ook een kleine muppet van 4mnd, haar kamer laten we tot 15 afkoelen voordat er een airco aangaat (WAF), maar volgens mij is dat ook onzin zolang ze maar genoeg kleren+slaapzak aan hebben.GudZ schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:51:
[...]
Goede tip!
Slaapkamers moeten warmer vanwege een kleine muppet van 10 maanden. Minimaal 17,5C.
En de WAF.
Kantelpunt kan ik eenvoudig berekenen in standalone ketel of airco maar.... Hybride wordt lastiger, dan heb het m³-verbruik en de COP. Een beetje nattevingerwerk zodra de dagverbruikcijfers van gisteren zichtbaar zijn in combinatie met m'n slimme stekker achter de airco en daarop bijsturen denk ik.
PS, ik heb hier alles (zowel MHI als CV) via Home Assistant lopen, dus kan relatief makkelijk eea instellen. Grootste issue hier is dat mijn CV ook de vloerverwarming doet en ik zo'n 6m3 kwijt ben voordat er uberhaupt echt warmte het huis in komt. Als ik hem dus aanzet laat ik hem ook aanstaan voor een paar dagen, anders is het niet te doen.
Ik wIl een interface (MHI SC-BIKN2-E) aansluiten op mijn MHI SRK 25 ZSX zodat ik de remote controle RC-EX3A er op aan kan sluiten.
Helaas mist de kabel die tussen de interface en de airco moet worden aangesloten op punt CNS volgens mij is dat dezelfde punt waar ook het wifi module op moet worden aangesloten dit zijn 5 draden.
foto is van print hier bij geplaatst.
Wie heeft een oplossing voor mij hoe ik dit aansluit en zijn hier stekkertjes voor die hier op passen? zodat ik hier wat voor kan maken heb ook geen idee of pin bezetting van interface en airco gelijk is dus pin 1op1 2op2 enz.
Misschien is er iemand die deze combinatie ook gebruikt en kan er iets meer over vertellen.
Helaas mist de kabel die tussen de interface en de airco moet worden aangesloten op punt CNS volgens mij is dat dezelfde punt waar ook het wifi module op moet worden aangesloten dit zijn 5 draden.
foto is van print hier bij geplaatst.
Wie heeft een oplossing voor mij hoe ik dit aansluit en zijn hier stekkertjes voor die hier op passen? zodat ik hier wat voor kan maken heb ook geen idee of pin bezetting van interface en airco gelijk is dus pin 1op1 2op2 enz.
Misschien is er iemand die deze combinatie ook gebruikt en kan er iets meer over vertellen.
:strip_exif()/f/image/8MfRMW9fxNzwpXVAG7jBPw6P.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier nog even op terugkomend:
De logging uitzetten kan ook, maar bij evt. problemen in de toekomst niet wenselijk.
Kan ik voor het vloermodel beter bij de oude blijven, of wel upgraden en de .h aanpassen? Het werkte verder prima, dus op zich geen reden om te upgraden, maar voor de andere 4 units werkt de nieuwe versie prima, ik zou ze dus graag gelijk houden, bij voorkeur alleen met een YAML aanpassing ipv andere of aangepaste .h
Edit:
Hoe gebruik je overigens een aangepaste versie voor 1 apparaat? Als ik de oude 3 files hernoem naar bijv: ....-oudeversie.extensie en in 2 van de 3 bestanden in de header ook verwijs naar de aangepaste bestandsnaam, in de YAML ook de 3 bestandsnamen aanpas, dan krijg ik bij het compilen toch foutmeldingen die verwijzen naar dubbele zaken omdat ergens toch nog de originele bestandsnaam naar voren komt.
Chatslet schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:07:
[...]
Alleen kun je in de ESPHome versie de 3D auto niet uitzetten waardoor die helaas niet met vloermodellen werkt. Mooiste zou eigenlijk zijn als de ESPHOME versie stabiel op een ESP32 kan draaien en dan via een BLE thermometer de temperatuur ophalen.
Is er inmiddels een omweg via de YAML om de nieuwste versie op vloermodellen werkend te krijgen zonder de shitload aan meldingen in de debug log? Ik kan natuurlijk de .h aanpassen, maar ik kan voor het vloermodel ook een oudere versie blijven gebruiken. Als ik de logging aan laat staan dan crashed HA door de vele errorregelsLinuZZ schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:10:
[...]
regel 128 in mhi_ac_ctrl.h aanpassen van:
code:
1 mhi_ac_ctrl_core.set_frame_size(33); // switch to framesize 33 (like WF-RAC). Only 20 or 33 possible
naar:
code:
1 mhi_ac_ctrl_core.set_frame_size(20); // switch to framesize 33 (like WF-RAC). Only 20 or 33 possible
_should_ work
maar eigenlijk moet dat gewoon een knopje worden die je in HA of in de yml aan kan passen.
Kan ik voor het vloermodel beter bij de oude blijven, of wel upgraden en de .h aanpassen? Het werkte verder prima, dus op zich geen reden om te upgraden, maar voor de andere 4 units werkt de nieuwe versie prima, ik zou ze dus graag gelijk houden, bij voorkeur alleen met een YAML aanpassing ipv andere of aangepaste .h
Edit:
Hoe gebruik je overigens een aangepaste versie voor 1 apparaat? Als ik de oude 3 files hernoem naar bijv: ....-oudeversie.extensie en in 2 van de 3 bestanden in de header ook verwijs naar de aangepaste bestandsnaam, in de YAML ook de 3 bestandsnamen aanpas, dan krijg ik bij het compilen toch foutmeldingen die verwijzen naar dubbele zaken omdat ergens toch nog de originele bestandsnaam naar voren komt.
[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 06-01-2024 23:30 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Langzaam aan daalt de temperatuur, maar nog maar één defrost gehad. Pruttelt rustig door (mede door 24/7 stoken). Lees her en der wat over hybride stoken, maar in mijn geval kom ik niet onder de 0,9m3 per uur dus blijft dat alsnog een vrij prijzige hobby.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Over heel de dag heb ik er hier ook 2 gehad en ik stook mijn verdieping volledig op de airco's Staan nu 2 aircos aan op een 5kw mhi buiten unit.
Eerste ervaring met twee dichtgedraaide radioren in de woonkamer:KoningPaulus schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:05:
Langzaam aan daalt de temperatuur, maar nog maar één defrost gehad. Pruttelt rustig door (mede door 24/7 stoken). Lees her en der wat over hybride stoken, maar in mijn geval kom ik niet onder de 0,9m3 per uur dus blijft dat alsnog een vrij prijzige hobby.
Gisteren 1 kuub CV en 7 kWh met de MHI 3,5kW. Comfort is vooralsnog gemiddeld hoger dan normaal vanwege de open haard modus. Kostte zo'n 0,1m3 per uur. WAF zeer hoog <- hoofdzaak want ik heb een andere auto en wat klusjes op het oog.
Hier nog 0 defrosts met een SRK60ZSX-W terwijl het buiten wel tussen -1 en -3 fluctueert, waar zit dat verschil in dan? De andere 2 buitenunits staan uit, dus geen idee of de andere types nu wel een defrost zouden hebben gehad.SkullboyNL schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:46:
Over heel de dag heb ik er hier ook 2 gehad en ik stook mijn verdieping volledig op de airco's Staan nu 2 aircos aan op een 5kw mhi buiten unit.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Weet iemand waarom ik nog steeds verwijzingen zie:
Als ik in de betreffende YAML heb staan:
En in de betreffende bestanden in de header ook de verwijzingen naar de aangepaste bestandsnamen heb geplaatst?
Krijg nu iedere keer een foutmelding bij het updaten van het vloermodel dat ik dus op de oude versie wil laten draaien.
Edit: Heb de buildfiles al meerdere keren verwijderd.
Edit 2: De errorlog:
Blijkbaar klopt de checksum door de naamwijziging niet meer. Maar is er een nette manier waarop ik 2 MHI-AC-CTRL-Esphome versies naast elkaar kan gebruiken?
code:
1
| Compiling .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core.cpp.o |
Als ik in de betreffende YAML heb staan:
YAML:
1
2
3
4
| includes: - mhi_ac_ctrl-zolder.h - MHI-AC-Ctrl-core-zolder.h - MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp |
En in de betreffende bestanden in de header ook de verwijzingen naar de aangepaste bestandsnamen heb geplaatst?
Krijg nu iedere keer een foutmelding bij het updaten van het vloermodel dat ik dus op de oude versie wil laten draaien.
Edit: Heb de buildfiles al meerdere keren verwijderd.
Edit 2: De errorlog:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| Archiving .pioenvs/mhi-zolder/libFrameworkArduino.a Linking .pioenvs/mhi-zolder/firmware.elf /data/cache/platformio/packages/toolchain-xtensa/bin/../lib/gcc/xtensa-lx106-elf/10.3.0/../../../../xtensa-lx106-elf/bin/ld: .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core.cpp.o: in function `_Z13calc_checksumPh': MHI-AC-Ctrl-core.cpp:(.text._Z13calc_checksumPh+0x0): multiple definition of `_Z13calc_checksumPh'; .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp.o:MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp:(.text._Z13calc_checksumPh+0x0): first defined here /data/cache/platformio/packages/toolchain-xtensa/bin/../lib/gcc/xtensa-lx106-elf/10.3.0/../../../../xtensa-lx106-elf/bin/ld: .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core.cpp.o: in function `_ZN16MHI_AC_Ctrl_Core16reset_old_valuesEv': MHI-AC-Ctrl-core.cpp:(.text._ZN16MHI_AC_Ctrl_Core16reset_old_valuesEv+0x8): multiple definition of `_ZN16MHI_AC_Ctrl_Core16reset_old_valuesEv'; .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp.o:MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp:(.text._ZN16MHI_AC_Ctrl_Core16reset_old_valuesEv+0x4): first defined here /data/cache/platformio/packages/toolchain-xtensa/bin/../lib/gcc/xtensa-lx106-elf/10.3.0/../../../../xtensa-lx106-elf/bin/ld: .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core.cpp.o: in function `_ZN16MHI_AC_Ctrl_Core4initEv': MHI-AC-Ctrl-core.cpp:(.text._ZN16MHI_AC_Ctrl_Core4initEv+0x10): multiple definition of `_ZN16MHI_AC_Ctrl_Core4initEv'; .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp.o:MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp:(.text._ZN16MHI_AC_Ctrl_Core4initEv+0x10): first defined here /data/cache/platformio/packages/toolchain-xtensa/bin/../lib/gcc/xtensa-lx106-elf/10.3.0/../../../../xtensa-lx106-elf/bin/ld: .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core.cpp.o: in function `_ZN16MHI_AC_Ctrl_Core9set_powerEb': MHI-AC-Ctrl-core.cpp:(.text._ZN16MHI_AC_Ctrl_Core9set_powerEb+0x0): multiple definition of `_ZN16MHI_AC_Ctrl_Core9set_powerEb'; .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp.o:MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp:(.text._ZN16MHI_AC_Ctrl_Core9set_powerEb+0x0): first defined here /data/cache/platformio/packages/toolchain-xtensa/bin/../lib/gcc/xtensa-lx106-elf/10.3.0/../../../../xtensa-lx106-elf/bin/ld: .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core.cpp.o: in function `_ZN16MHI_AC_Ctrl_Core8set_modeE6ACMode': MHI-AC-Ctrl-core.cpp:(.text._ZN16MHI_AC_Ctrl_Core8set_modeE6ACMode+0x0): multiple definition of `_ZN16MHI_AC_Ctrl_Core8set_modeE6ACMode'; .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp.o:MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp:(.text._ZN16MHI_AC_Ctrl_Core8set_modeE6ACMode+0x0): first defined here /data/cache/platformio/packages/toolchain-xtensa/bin/../lib/gcc/xtensa-lx106-elf/10.3.0/../../../../xtensa-lx106-elf/bin/ld: .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core.cpp.o: in function `_ZN16MHI_AC_Ctrl_Core13set_tsetpointEj': MHI-AC-Ctrl-core.cpp:(.text._ZN16MHI_AC_Ctrl_Core13set_tsetpointEj+0x0): multiple definition of `_ZN16MHI_AC_Ctrl_Core13set_tsetpointEj'; .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp.o:MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp:(.text._ZN16MHI_AC_Ctrl_Core13set_tsetpointEj+0x0): first defined here /data/cache/platformio/packages/toolchain-xtensa/bin/../lib/gcc/xtensa-lx106-elf/10.3.0/../../../../xtensa-lx106-elf/bin/ld: .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core.cpp.o: in function `_ZN16MHI_AC_Ctrl_Core7set_fanEj': MHI-AC-Ctrl-core.cpp:(.text._ZN16MHI_AC_Ctrl_Core7set_fanEj+0x0): multiple definition of `_ZN16MHI_AC_Ctrl_Core7set_fanEj'; .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp.o:MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp:(.text._ZN16MHI_AC_Ctrl_Core7set_fanEj+0x0): first defined here /data/cache/platformio/packages/toolchain-xtensa/bin/../lib/gcc/xtensa-lx106-elf/10.3.0/../../../../xtensa-lx106-elf/bin/ld: .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core.cpp.o: in function `_ZN16MHI_AC_Ctrl_Core9set_vanesEj': MHI-AC-Ctrl-core.cpp:(.text._ZN16MHI_AC_Ctrl_Core9set_vanesEj+0x0): multiple definition of `_ZN16MHI_AC_Ctrl_Core9set_vanesEj'; .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp.o:MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp:(.text._ZN16MHI_AC_Ctrl_Core9set_vanesEj+0x0): first defined here /data/cache/platformio/packages/toolchain-xtensa/bin/../lib/gcc/xtensa-lx106-elf/10.3.0/../../../../xtensa-lx106-elf/bin/ld: .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core.cpp.o: in function `_ZN16MHI_AC_Ctrl_Core17request_ErrOpDataEv': MHI-AC-Ctrl-core.cpp:(.text._ZN16MHI_AC_Ctrl_Core17request_ErrOpDataEv+0x0): multiple definition of `_ZN16MHI_AC_Ctrl_Core17request_ErrOpDataEv'; .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp.o:MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp:(.text._ZN16MHI_AC_Ctrl_Core17request_ErrOpDataEv+0x0): first defined here /data/cache/platformio/packages/toolchain-xtensa/bin/../lib/gcc/xtensa-lx106-elf/10.3.0/../../../../xtensa-lx106-elf/bin/ld: .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core.cpp.o: in function `_ZN16MHI_AC_Ctrl_Core9set_troomEh': MHI-AC-Ctrl-core.cpp:(.text._ZN16MHI_AC_Ctrl_Core9set_troomEh+0x0): multiple definition of `_ZN16MHI_AC_Ctrl_Core9set_troomEh'; .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp.o:MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp:(.text._ZN16MHI_AC_Ctrl_Core9set_troomEh+0x0): first defined here /data/cache/platformio/packages/toolchain-xtensa/bin/../lib/gcc/xtensa-lx106-elf/10.3.0/../../../../xtensa-lx106-elf/bin/ld: .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core.cpp.o: in function `_ZN16MHI_AC_Ctrl_Core16get_troom_offsetEv': MHI-AC-Ctrl-core.cpp:(.text._ZN16MHI_AC_Ctrl_Core16get_troom_offsetEv+0x0): multiple definition of `_ZN16MHI_AC_Ctrl_Core16get_troom_offsetEv'; .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp.o:MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp:(.text._ZN16MHI_AC_Ctrl_Core16get_troom_offsetEv+0x0): first defined here /data/cache/platformio/packages/toolchain-xtensa/bin/../lib/gcc/xtensa-lx106-elf/10.3.0/../../../../xtensa-lx106-elf/bin/ld: .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core.cpp.o: in function `_ZN16MHI_AC_Ctrl_Core16set_troom_offsetEf': MHI-AC-Ctrl-core.cpp:(.text._ZN16MHI_AC_Ctrl_Core16set_troom_offsetEf+0x0): multiple definition of `_ZN16MHI_AC_Ctrl_Core16set_troom_offsetEf'; .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp.o:MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp:(.text._ZN16MHI_AC_Ctrl_Core16set_troom_offsetEf+0x0): first defined here /data/cache/platformio/packages/toolchain-xtensa/bin/../lib/gcc/xtensa-lx106-elf/10.3.0/../../../../xtensa-lx106-elf/bin/ld: .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core.cpp.o: in function `_ZN16MHI_AC_Ctrl_Core4loopEj': MHI-AC-Ctrl-core.cpp:(.text._ZN16MHI_AC_Ctrl_Core4loopEj+0x80): multiple definition of `_ZN16MHI_AC_Ctrl_Core4loopEj'; .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp.o:MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp:(.text._ZN16MHI_AC_Ctrl_Core4loopEj+0x78): first defined here collect2: error: ld returned 1 exit status *** [.pioenvs/mhi-zolder/firmware.elf] Error 1 ========================= [FAILED] Took 194.52 seconds ========================= |
Blijkbaar klopt de checksum door de naamwijziging niet meer. Maar is er een nette manier waarop ik 2 MHI-AC-CTRL-Esphome versies naast elkaar kan gebruiken?
[ Voor 90% gewijzigd door Taro op 06-01-2024 23:44 ]
ja je moet je .esphome folder leeg maken. Daar zet hij tempfiles in. Je mag zelfs heel die map wel weg gooien dan maakt hij alles opnieuw aan.
[ Voor 35% gewijzigd door SkullboyNL op 06-01-2024 23:51 ]
Idd de verborgen directory ook even opschonen.Taro schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:31:
[...]
[...]
Is er inmiddels een omweg via de YAML om de nieuwste versie op vloermodellen werkend te krijgen zonder de shitload aan meldingen in de debug log? Ik kan natuurlijk de .h aanpassen, maar ik kan voor het vloermodel ook een oudere versie blijven gebruiken. Als ik de logging aan laat staan dan crashed HA door de vele errorregelsDe logging uitzetten kan ook, maar bij evt. problemen in de toekomst niet wenselijk.
Edit:
Ik heb voor mijn vloermodel de oude versie in een aparte directory gezet. Werkt prima.
De YAML op dezelfde plaats als de anderen en dan verwijzen naar:JoepW schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:56:
[...]
Idd de verborgen directory ook even opschonen.
Ik heb voor mijn vloermodel de oude versie in een aparte directory gezet. Werkt prima.
includes:
- mhi-zolder/mhi_ac_ctrl.h
- mhi-zolder/MHI-AC-Ctrl-core.h
- mhi-zolder/MHI-AC-Ctrl-core.cpp
zonder aanpassingen in deze bestanden?
Die bestanden zijn dan de oude versie zonder de laatste aanpassingen die al die fouten geven.Taro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:11:
[...]
De YAML op dezelfde plaats als de anderen en dan verwijzen naar:
includes:
- mhi-zolder/mhi_ac_ctrl.h
- mhi-zolder/MHI-AC-Ctrl-core.h
- mhi-zolder/MHI-AC-Ctrl-core.cpp
zonder aanpassingen in deze bestanden?
Of heb je die niet meer?
Dat zijn inderdaad de oude versiebestanden die met het vloermodel geen fouten geven.JoepW schreef op zondag 7 januari 2024 @ 05:19:
[...]
Die bestanden zijn dan de oude versie zonder de laatste aanpassingen die al die fouten geven.
Of heb je die niet meer?
Heel vreemd, na het gebruiken van de originele bestanden, in een aparte map, na het opruimen van de buildfiles, zie ik tijdens het compilen toch weer:
"Compiling .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp.o" langskomen, direct daaronder wordt ook de versie zonder "-zolder" meegenomen, hierdoor faalt waarschijnlijk de build. Er blijft toch ergens iets hangen, maar geen idee waar ik nu moet kijken. Iemand een idee?
"Compiling .pioenvs/mhi-zolder/src/MHI-AC-Ctrl-core-zolder.cpp.o" langskomen, direct daaronder wordt ook de versie zonder "-zolder" meegenomen, hierdoor faalt waarschijnlijk de build. Er blijft toch ergens iets hangen, maar geen idee waar ik nu moet kijken. Iemand een idee?
Excuses, had je reactie over het hoofd gezien. Welke .esphome folder? En met puntje ervoor?SkullboyNL schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:50:
ja je moet je .esphome folder leeg maken. Daar zet hij tempfiles in. Je mag zelfs heel die map wel weg gooien dan maakt hij alles opnieuw aan.
Defrost tja gister 10 24/7 op 20graden stoken vanaf november srk25zsx
P.S. Afgelopen nacht maar 1
P.S. Afgelopen nacht maar 1
:strip_exif()/f/image/lAnQoQNQ74eGCt953w0AiCqk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Weerman2 op 07-01-2024 10:01 ]
In de config dir zijn verborgen bestanden. De .storage moet hebbenTaro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:34:
[...]
Excuses, had je reactie over het hoofd gezien. Welke .esphome folder? En met puntje ervoor?
:fill(white):strip_exif()/f/image/uNEdXIiKoQEkK3iOb9bdrzRB.png?f=user_large)
en dan in die directory staan de ESPHome bestanden die je kan verwijderen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/33mFiCVr2bvRN05hsKpJ9UKy.png?f=user_large)
Bij jou zullen die namen afwijken.
Thx, maar helaas:JoepW schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:35:
[...]
In de config dir zijn verborgen bestanden. De .storage moet hebben
[Afbeelding]
en dan in die directory staan de ESPHome bestanden die je kan verwijderen.[Afbeelding]
Bij jou zullen die namen afwijken.
Config:
:fill(white):strip_exif()/f/image/dMmpvOlwLLhdxUvjk4Ftqjx8.png?f=user_large)
Toch een verwijzing naar een niet bestaand -zolder bestand:
:fill(white):strip_exif()/f/image/oo68UrvsZIfYlKpoA54mnyYt.png?f=user_large)
En weer de foutmeldingen:
/f/image/e08UCsYcmp8htgHsTHXGm4Gf.png?f=fotoalbum_large)
@Taro
Ik zou de 3 bestandsnamen dezelfde houden en ze in een nieuwe directory stoppen.
Dan verwijs je zo naar de nieuwe directory mhi_zolder:
Edit: laat maar, zo te zien doe je dat ook al
Ik zou de 3 bestandsnamen dezelfde houden en ze in een nieuwe directory stoppen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| substitutions: # Unique device ID in HA deviceid: "mhi_zolder" #deviceid: "mhi_woonkamer" # Unique device name in HA (sensor names will be prefixed by this name) devicename: "MHI-Zolder" #devicename: "MHI-Woonkamer" esphome: name: mhi-zolder #name: mhi-woonkamer # Unique name (only change in small letters) platform: ESP8266 board: d1_mini platformio_options: # Run CPU at 160Mhz to fix mhi_ac_ctrl_core.loop error: -2 board_build.f_cpu: 160000000L includes: - mhi_zolder/mhi_ac_ctrl.h - mhi_zolder/MHI-AC-Ctrl-core.h - mhi_zolder/MHI-AC-Ctrl-core.cpp |
Klopt inderdaad, dat doe ik al. Ergens blijft een verwijzing hangen naar een oude bestandsnaam. De unit geeft nu ook errorcode 1AUijtdehaag schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:15:
@Taro
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 substitutions: # Unique device ID in HA deviceid: "mhi_zolder" #deviceid: "mhi_woonkamer" # Unique device name in HA (sensor names will be prefixed by this name) devicename: "MHI-Zolder" #devicename: "MHI-Woonkamer" esphome: name: mhi-zolder #name: mhi-woonkamer # Unique name (only change in small letters) platform: ESP8266 board: d1_mini platformio_options: # Run CPU at 160Mhz to fix mhi_ac_ctrl_core.loop error: -2 board_build.f_cpu: 160000000L includes: - mhi_zolder/mhi_ac_ctrl.h - mhi_zolder/MHI-AC-Ctrl-core.h - mhi_zolder/MHI-AC-Ctrl-core.cpp
Dat wordt super gewaardeerd! Maar zorgt dat er dan ook voor dan een volgende keer builden/compilen wel gaat lukken of blijft dat probleem?AUijtdehaag schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:54:
@Taro
Even een bin file maken hier en versturen via wetransfer?
@Taro Ik heb 2 odroids C4 draaien, waarbij ik er 1 als "oud" systeem laat, om dit soort dingen te voorkomen.
Waar precies je probleem ligt is vanuit mijn kamerstoel niet te ondekken ;-)
Probeer het anders even met een andere esphome (dev).add-on installatie
Maar de gewone MHI-Zolder aanmaken dan?
https://we.tl/t-RattfOJPfR
Waar precies je probleem ligt is vanuit mijn kamerstoel niet te ondekken ;-)
Probeer het anders even met een andere esphome (dev).add-on installatie
Maar de gewone MHI-Zolder aanmaken dan?
https://we.tl/t-RattfOJPfR
@Taro hier mijn files die ik gebruik voor MHI SRF25ZS-W:
https://1drv.ms/f/s!AiKXtEBBvnzSiuInPZdxqHsu3tz72w?e=ecnqSM
https://1drv.ms/f/s!AiKXtEBBvnzSiuInPZdxqHsu3tz72w?e=ecnqSM
Bedankt @AUijtdehaag & @JoepW.
Helaas blijft het met de BIN nog steeds meldingen regenen en komen de waarden niet door. Met de files van Joep krijg ik ipv aan het eind direct een foutmelding, wederom ivm "-zolder" die niet bestaat...
/f/image/J1jEmeBoppKXVebudwA1KYyB.png?f=fotoalbum_large)
Nog suggesties? Anders gooi ik de add-on er wel uit en installeer in die opnieuw, kijken of dat helpt.
Helaas blijft het met de BIN nog steeds meldingen regenen en komen de waarden niet door. Met de files van Joep krijg ik ipv aan het eind direct een foutmelding, wederom ivm "-zolder" die niet bestaat...
/f/image/J1jEmeBoppKXVebudwA1KYyB.png?f=fotoalbum_large)
Nog suggesties? Anders gooi ik de add-on er wel uit en installeer in die opnieuw, kijken of dat helpt.
ESPHome add-on verwijderd, RPI opnieuw opgestart, ESPHome opnieuw geïnstalleerd en het compilen werkt gelukkig weer 
Echter nu geen API verbinding meer mogelijk...
[ Voor 21% gewijzigd door Taro op 07-01-2024 14:36 ]
Werden de units niet vanzelf herkent toen je ESP weer installeerde? Vreemd.Taro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:32:
ESPHome add-on verwijderd, RPI opnieuw opgestart, ESPHome opnieuw geïnstalleerd en het compilen werkt gelukkig weer
Ik heb geloof ik lang geleden ook een keer zoiets vergelijkbaars gehad en toen heb ik (k-klus) alle ESP's uitgebouwd en wired opnieuw geflasht en toen was het ok...
Alle slimme stekkers en AC's werden weer direct herkend. Alleen de zolder unit API werkte niet meer na de update met jouw bestanden. Heb nu mijn oude files en configuratie gebruikt, compiled goed en apparaat is weer bereikbaar.JoepW schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:38:
[...]
Werden de units niet vanzelf herkent toen je ESP weer installeerde? Vreemd.
Ik heb geloof ik lang geleden ook een keer zoiets vergelijkbaars gehad en toen heb ik (k-klus) alle ESP's uitgebouwd en wired opnieuw geflasht en toen was het ok...
De volgende melding blijft wel langskomen, maar dat was voorheen volgens mij ook al zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| [14:58:22][W][component:214]: Component <unknown> took a long time for an operation (0.06 s). [14:58:22][W][component:215]: Components should block for at most 20-30ms. [14:58:22][W][component:214]: Component <unknown> took a long time for an operation (0.05 s). [14:58:22][W][component:215]: Components should block for at most 20-30ms. [14:58:23][W][component:214]: Component <unknown> took a long time for an operation (0.05 s). [14:58:23][W][component:215]: Components should block for at most 20-30ms. [14:58:24][W][component:214]: Component <unknown> took a long time for an operation (0.05 s). [14:58:24][W][component:215]: Components should block for at most 20-30ms. [14:58:24][W][component:214]: Component <unknown> took a long time for an operation (0.06 s). [14:58:24][W][component:215]: Components should block for at most 20-30ms. |
Excuses voor de spam van vandaag 
Sinds de nieuwe versie zie ik nu ook de Protection Error State, bij de woonkamer unit, de enige die op dit moment fulltime aan staat, komt regelmatig "Low pressure protection control (Blauw)" langs, deze wisselt af met "Normal" en er komt zelfs eenmaal "High pressure protection control (Oranje)" langs:
/f/image/PKjN4hiOKTADQ5F9EpdPfaD1.png?f=fotoalbum_large)
Normaal bij deze temperaturen, of de installateur inschakelen?
Sinds de nieuwe versie zie ik nu ook de Protection Error State, bij de woonkamer unit, de enige die op dit moment fulltime aan staat, komt regelmatig "Low pressure protection control (Blauw)" langs, deze wisselt af met "Normal" en er komt zelfs eenmaal "High pressure protection control (Oranje)" langs:
/f/image/PKjN4hiOKTADQ5F9EpdPfaD1.png?f=fotoalbum_large)
Vanwege die warning heb ik enkel nog logging op errors gezet.Taro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:00:
[...]
Alle slimme stekkers en AC's werden weer direct herkend. Alleen de zolder unit API werkte niet meer na de update met jouw bestanden. Heb nu mijn oude files en configuratie gebruikt, compiled goed en apparaat is weer bereikbaar.
De volgende melding blijft wel langskomen, maar dat was voorheen volgens mij ook al zo:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [14:58:22][W][component:214]: Component <unknown> took a long time for an operation (0.06 s). [14:58:22][W][component:215]: Components should block for at most 20-30ms. [14:58:22][W][component:214]: Component <unknown> took a long time for an operation (0.05 s). [14:58:22][W][component:215]: Components should block for at most 20-30ms. [14:58:23][W][component:214]: Component <unknown> took a long time for an operation (0.05 s). [14:58:23][W][component:215]: Components should block for at most 20-30ms. [14:58:24][W][component:214]: Component <unknown> took a long time for an operation (0.05 s). [14:58:24][W][component:215]: Components should block for at most 20-30ms. [14:58:24][W][component:214]: Component <unknown> took a long time for an operation (0.06 s). [14:58:24][W][component:215]: Components should block for at most 20-30ms.
Die melding heb ik niet (ook nog nooit gezien) en mijn units op onze kantoren stonden vandaag gewoon aan bij ca. 0 graden buitentemp.Taro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:28:
[Afbeelding]
Helder, thx, heb de installateur een berichtje gestuurd.JoepW schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:54:
[...]
Die melding heb ik niet (ook nog nooit gezien) en mijn units op onze kantoren stonden vandaag gewoon aan bij ca. 0 graden buitentemp.
Ik heb contact gehad met mijn leverancier, want vanochtend bij -2 had ik dezelfde melding. Alsnhet af en toe voorkomt is het geen probleem.Taro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:28:
[Afbeelding]
Als het vaak voorkomt en meerdere keren per dag dan is het de moeite om bij te vullen.
Maar zijn tekst letterlijk: beter af en toe deze melding dan te veel gas, want dat is heel slecht voor de compressor.
Volgens mij (en mijn logging in HA) komt die melding standaard onder de 3-4gr meen ik. Het is een state dat de compressor vanwege de buiten temperatuur niet meer terug moduleert naar het minimale aantal hz. Ik heb hier ook ergens een passage uit de service manual voorbij zien komen waarin dit beschreven staat. Normaal gedrag dus. De state gaat terug naar ‘normal’ tijdens een defrost (of als de buiten temp weer hoger is uiteraard
)
Ik weet niet of het werkt, en om eerlijk te zijn ben ik te lui om nu zelf te testen, maar werkt het als je onderstaande toevoegt aan je yaml file:Taro schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:31:
[...]
[...]
Is er inmiddels een omweg via de YAML om de nieuwste versie op vloermodellen werkend te krijgen zonder de shitload aan meldingen in de debug log? Ik kan natuurlijk de .h aanpassen, maar ik kan voor het vloermodel ook een oudere versie blijven gebruiken. Als ik de logging aan laat staan dan crashed HA door de vele errorregelsDe logging uitzetten kan ook, maar bij evt. problemen in de toekomst niet wenselijk.
Edit:
code:
1
2
3
4
5
| on_boot: then: - lambda: |- auto core = static_cast<MHI_AC_Ctrl_Core*>(id(core)); core->set_frame_size(20); # 20 for legacy, 33 for new |
en onderstaande aan de .h file:
code:
1
| void set_frame_size(int size); // set the framesize |
direct onder:
code:
1
| void set_vanesLR(uint vanesLR); // set the vanes vertical position |
als dat werkt, dan wil ik die wel pushen naar de readme / template yaml file
einde warrig verhaal, hier het commit op git:
https://github.com/Robert...63978dffa217dd1c068e2805c
ik heb deze niet getest, en ga deze ook niet ongetest aanbieden aan ginkage, als iemand hem test en laat weten of het werkt, wil ik het wel pushen
[ Voor 14% gewijzigd door LinuZZ op 08-01-2024 20:02 ]
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Die high pressure is geen probleem denk ik. Die wordt al getriggerd bij 28 bar op de lage druk zijde ( in verwarmingsmodus is dat dan de hoge druk zijde) In de handleiding staat dat deze melding bij verwarmen ook mogelijk is.Taro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:28:
[Afbeelding]
Ik ben er steeds meer zeker van dat bij mij het gas vervuild is. Zodra die onder de 0 graden komt gaat de fan op stand 8 draaien continue. Hebben andere hier ook last van? Ik denk dat er dus gassen in zitten die onder 0 niet willen condenderen waardoor die dus volluit blijft draaien.
Ik heb nu 3 airco's de ZS-WF. Ik wil deze gaan vervangen met MHI-AC-CTRL. Maar dit model staat niet in de lijst maar ik meen dat sommige het niet wel werkend hadden. Werkt deze op de WF? Is die module er gemakklijk eruit te halen want hij lijkt aardig vast te zitten in de unit.
En dan nog een vraag. Toen ik het nieuwe WF model aan zette kreeg ik een firmware update. Is deze update alleen voor de wifi module of ook de voor software in de airco zelf? Wat ik wil de orginele gaan verkopen maar anders hou ik er nog 1 achter als de unit zelf ook een update krijgt. Op de beneden verdiepen staat een ZS-W en die heeft nooit een update gehad omdat deze vanaf het begin de MHI-AC-CRTL module erin had.
En dan nog een vraag. Toen ik het nieuwe WF model aan zette kreeg ik een firmware update. Is deze update alleen voor de wifi module of ook de voor software in de airco zelf? Wat ik wil de orginele gaan verkopen maar anders hou ik er nog 1 achter als de unit zelf ook een update krijgt. Op de beneden verdiepen staat een ZS-W en die heeft nooit een update gehad omdat deze vanaf het begin de MHI-AC-CRTL module erin had.
De module kan je er zo uitpakken zit met 1 schroefje vast. dat Schroefje draai je los en dan pak je zo de module er uit.Willempie27 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:35:
Ik heb nu 3 airco's de ZS-WF. Ik wil deze gaan vervangen met MHI-AC-CTRL. Maar dit model staat niet in de lijst maar ik meen dat sommige het niet wel werkend hadden. Werkt deze op de WF? Is die module er gemakklijk eruit te halen want hij lijkt aardig vast te zitten in de unit.
/f/image/iGjlnVFuF1Wdat2M1SYMLVka.png?f=fotoalbum_large)
Dit is de module dit er standaard in zit.
:strip_exif()/f/image/AGR9SpwwZKLqF062a6KwUxO0.jpg?f=fotoalbum_large)
Je moet nog wel heel de behuizing los maken om de kabel uit de print te halen. Maar dit moet je toch al doen om de MHI-AC-CTRL te plaatsen. Het gaat dan om deze kabel
/f/image/bIc3aX8jaJ1BmfH5cnkT6D5J.png?f=fotoalbum_large)
De update die je kreeg is voor de wifi module en niet voor de airco zelf. De airco kan niet worden geupdate via de wifi module.
Dat hele schroefje over het hoofd gezien.SkullboyNL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:55:
[...]
De module kan je er zo uitpakken zit met 1 schroefje vast. dat Schroefje draai je los en dan pak je zo de module er uit. [Afbeelding]
Dit is de module dit er standaard in zit.
[Afbeelding]
Je moet nog wel heel de behuizing los maken om de kabel uit de print te halen. Maar dit moet je toch al doen om de MHI-AC-CTRL te plaatsen. Het gaat dan om deze kabel
[Afbeelding]
De update die je kreeg is voor de wifi module en niet voor de airco zelf. De airco kan niet worden geupdate via de wifi module.
Heb er al eerder 1 geinstalleerd dus dat moet goedkomen. Maar met de WF werkt het dus prima.
Mitsubishi experts, een vraagje. Van de week een single split SRK/SRC35ZSX-WF laten installeren. Helemaal top. Oudere woning (1957) maar wel goed geisoleerd (label B ) en het ding houdt het op z’n sloffen warm hier in de woonkamer en open keuken (45m2).
Nu heb ik echter een ander probleem. In de woning zijn er nog 3 kleine slaap/werkkamers die nu uiteraard niet meer worden verwarmd, maar ook een koelwens in de zomer hebben. Daar was al op geanticipeerd dus er is ruimte voor een 2e buitenuit voor een multisplit. Deze kamers zullen ad-hoc worden verwarmd/gekoeld.
Nu zie je bij MHI veel SRK20-WF units, maar ik kom dus ook de SRK15-WF tegen, en die wordt eigenlijk nergens genoemd. Deze lijkt me echter wel ideaal voor deze 3 kleine kamers, ook omdat je dan met een kleinere buitenunit weg kan, de SCM41ZS-W. Hoe zien jullie deze oplossing (1 x SCM41-ZS met 3 x SRK15-WF) versus een zwaardere buitenunit met 3 van de meer bekende SRK20-WF units?
Dank voor feedback!
Nu heb ik echter een ander probleem. In de woning zijn er nog 3 kleine slaap/werkkamers die nu uiteraard niet meer worden verwarmd, maar ook een koelwens in de zomer hebben. Daar was al op geanticipeerd dus er is ruimte voor een 2e buitenuit voor een multisplit. Deze kamers zullen ad-hoc worden verwarmd/gekoeld.
Nu zie je bij MHI veel SRK20-WF units, maar ik kom dus ook de SRK15-WF tegen, en die wordt eigenlijk nergens genoemd. Deze lijkt me echter wel ideaal voor deze 3 kleine kamers, ook omdat je dan met een kleinere buitenunit weg kan, de SCM41ZS-W. Hoe zien jullie deze oplossing (1 x SCM41-ZS met 3 x SRK15-WF) versus een zwaardere buitenunit met 3 van de meer bekende SRK20-WF units?
Dank voor feedback!
Ik heb hem vorige week nog onder de aandacht gebracht Willempie27 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"Ribruijn schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:48:
Mitsubishi experts, een vraagje. Van de week een single split SRK/SRC35ZSX-WF laten installeren. Helemaal top. Oudere woning (1957) maar wel goed geisoleerd (label B ) en het ding houdt het op z’n sloffen warm hier in de woonkamer en open keuken (45m2).
f
Dank voor feedback!
Volgens mij kan dat prima. Ik ben zelf voor de 3 x single 2kW gegaan omdat deze in de aanbieding was en geen multi split wil en het wat minder geïsoleerd is.
Ik heb hier ook 2 binnenunits van 2.5 met een buitenunit van 4.
Ben er van uitgegaan dat ik ze zelden tegelijk nodig zal hebben (Ook slaapkamer + werkkamer), laat staan op max vermogen.
Vanochtend zonder problemen met -5 even de slaapkamer opgewarmd en het kantoor.
Andere vraag: Klopt het energieverbruik dat de unit (via WF-RAC in HA) teruggeeft een beetje?
Ben er van uitgegaan dat ik ze zelden tegelijk nodig zal hebben (Ook slaapkamer + werkkamer), laat staan op max vermogen.
Andere vraag: Klopt het energieverbruik dat de unit (via WF-RAC in HA) teruggeeft een beetje?
[ Voor 15% gewijzigd door RudolfR op 09-01-2024 15:24 ]
Nee helaas wijkt dat wel een beetje af. Heb zo niet de exacte waardes omdat mijn eigen meter er tussen uit is maar het plan is om die vanavond weer in werking te stellen dan ik ik wel vertellen wat de afwijken van de MHI is met een eigen meter.RudolfR schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:21:
Ik heb hier ook 2 binnenunits van 2.5 met een buitenunit van 4.
Ik heb een buitenunit SCM 50 ZS-S en 3 binnen units: 2 x SRK 20 ZS-S (slaapkamer, hobbykamer), 1 x SRK 25 ZS-S (woonkamer). Met deze buitentemperatuur heeft de airco toch best problemen om het binnen lekker warm te krijgen. Als ik de unit om 12.00 uur aanzet en ik kom rond 16.00 uur thuis dan is het 18 graden en echt veel hoger komt ie dan niet. Temperatuur staat dan ingesteld op 21 graden.
Nou moet hij ook de gang beneden en boven mee verwarmen met 2 units totaal, unit in slaapkamer staat nooit aan als verwarming. De CV staat altjid op 15 graden en slaat dan ook op dagen als vandaag geregeld aan. Zodra de buiten temperatuur bven nul komt gaat alles een heel stuk beter.
Ik heb nog wel een inhaalslag te maken betreffende isolatie (energie label C), dus dat zal ook nog beter kunnen.
Nou moet hij ook de gang beneden en boven mee verwarmen met 2 units totaal, unit in slaapkamer staat nooit aan als verwarming. De CV staat altjid op 15 graden en slaat dan ook op dagen als vandaag geregeld aan. Zodra de buiten temperatuur bven nul komt gaat alles een heel stuk beter.
Ik heb nog wel een inhaalslag te maken betreffende isolatie (energie label C), dus dat zal ook nog beter kunnen.
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Ik heb hier een SCM50ZS-W met daaraan 2x SRK25ZS-WF en 1x SRK35ZS-WF deze moeten de boven verdieping verwarmen ongeveer 52m2 1 2,5kw binnenunit staat uit maar de 3,5 en andere 2,5 staan aan en hebben totaal geen moeite om het op 20c te houden daar. compressor heeft vanmorgen even op 50hz gelopen maar dat is nog niet heel veel voor de 5kw buitenunit.
:fill(white):strip_exif()/f/image/FUvkpulJ0E2W79GWJWhBST5X.png?f=user_large)
https://github.com/Robert...PHome/tree/legacy_supportTaro schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:31:
[...]
[...]
Edit:
zou moeten werken zo, met hulp van @esphome
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Die kun je inderdaad prima doen. Als je de radiatoren hebt verwijderd zou je ook nog naar de vloermodellen kunnen kijken. Als je ook gaat verwarmen en er is naast airco geen andere verwarming is het alleen niet aan te raden om een kleinere buitenunit te nemen. Je kunt dan zelfs beter een iets grotere buitenunit nemen. Zodra de temperaturen rond het vriespunt komen begint de capaciteit namelijk af te nemen terwijl de warmtevraag toeneemt. Met een te lichte unit of een “precies genoeg” unit loop je dan het risico dat je het op echt koude dagen niet meer comfortabel warm krijgt.Ribruijn schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:48:
Dank voor feedback!
Ben morgen vrij, zal het dan even testen. Alvast bedankt!LinuZZ schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:08:
[...]
https://github.com/Robert...PHome/tree/legacy_support
Kon niet wachten tot morgen, alvast geïnstalleerd. Compilen is gelukt en alles lijkt te werken.LinuZZ schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:08:
[...]
https://github.com/Robert...PHome/tree/legacy_support
MAAR, heb wel recent de logging aangepast nav een ander voorbeeld naar:
Zou ik ze daardoor überhaupt nog zien?# Enable logging
logger:
level: DEBUG
logs:
component: ERROR
baud_rate: 0
Nu zie ik nog wel af en toe langskomen:
Bedankt[20:51:17][W][mhi_ac_ctrl:139]: mhi_ac_ctrl_core.loop error: -2
[20:51:18][W][mhi_ac_ctrl:139]: mhi_ac_ctrl_core.loop error: -2