Ligt er maar net aan hoeveel warmtevraag er van de woning is. Uit welk bouwjaar de woning komt en om hoeveel m2 het gaat. En het belangrijkste hoe de isolatie is. Ik zit hier met een MHI ZSX5.0kw model in de woonkamer in een jaren 70 hoekwoning met open trapgat en hier heeft hij het ook behoorlijk zwaar.TTLCrazy schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:31:
Ik heb een buitenunit SCM 50 ZS-S en 3 binnen units: 2 x SRK 20 ZS-S (slaapkamer, hobbykamer), 1 x SRK 25 ZS-S (woonkamer). Met deze buitentemperatuur heeft de airco toch best problemen om het binnen lekker warm te krijgen. Als ik de unit om 12.00 uur aanzet en ik kom rond 16.00 uur thuis dan is het 18 graden en echt veel hoger komt ie dan niet. Temperatuur staat dan ingesteld op 21 graden.
Nou moet hij ook de gang beneden en boven mee verwarmen met 2 units totaal, unit in slaapkamer staat nooit aan als verwarming. De CV staat altjid op 15 graden en slaat dan ook op dagen als vandaag geregeld aan. Zodra de buiten temperatuur bven nul komt gaat alles een heel stuk beter.
Ik heb nog wel een inhaalslag te maken betreffende isolatie (energie label C), dus dat zal ook nog beter kunnen.
Deze 3 binnenunits zitten op dezelfde buitenunit. Ik neem aan dat het verbruik 1 x 2,47A is voor het geheel van de 3 binnenunits + 1 buitenunit samen, correct?
:fill(white):strip_exif()/f/image/pEb9gnvGbf0hYce3WTYslg7Z.png?f=user_large)
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
De binnenunits zijn aangesloten (uiteraard) op de buitenunit en die verzorgt de stroomtoevoer naar je binnenunits. Volgens mij kan je een binnenunit niet eens “los” meten. Dus ja, dit is het totale vermogen opgenomen door de buitenunit (waarvan een deel hiervan wordt verspreid naar de drie binnenunits)
[ Voor 5% gewijzigd door Ribruijn op 09-01-2024 21:42 ]
Check. Ging ik inderdaad van uit, want als ik er 1 uitzet dan blijft die volgens HA wel actief qua verbruik.Ribruijn schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:41:
De binnenunits zijn aangesloten (uiteraard) op de buitenunit en die verzorgt de stroomtoevoer naar je binnenunits. Volgens mij kan je een binnenunit niet eens “los” meten. Dus ja, dit is het totale vermogen opgenomen door de buitenunit (waarvan een deel hiervan wordt verspreid naar de drie binnenunits)
* Taro gaat het HA overzicht aanpassen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik heb vanavond mijn modbus meter weer aangesloten dus kan nu zien wat het echte verbruik is. En mijn meter geeft aan dat het verbruik 2,87A is maar volgens de MHI is het 2,47A zit dus een beetje verschil in.RudolfR schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:21:
Ik heb hier ook 2 binnenunits van 2.5 met een buitenunit van 4.
Ben er van uitgegaan dat ik ze zelden tegelijk nodig zal hebben (Ook slaapkamer + werkkamer), laat staan op max vermogen.
Vanochtend zonder problemen met -5 even de slaapkamer opgewarmd en het kantoor.
Andere vraag: Klopt het energieverbruik dat de unit (via WF-RAC in HA) teruggeeft een beetje?
Misschien meet die alleen de buitenunit? Want op de ventilatiestand blijft die op 0 staan.SkullboyNL schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 00:26:
[...]
Ik heb vanavond mijn modbus meter weer aangesloten dus kan nu zien wat het echte verbruik is. En mijn meter geeft aan dat het verbruik 2,87A is maar volgens de MHI is het 2,47A zit dus een beetje verschil in.
Het verbruik dat zo'n wifi module aangeeft is slecht een benadering maar daar ligt geen daadwerkelijke meting aan ten grondslag. Als je het exacte verbruik in bijvoorbeeld home assistant oid wilt hebben zul je iets als een Shelly EM moeten gebruiken.
Wat zijn jullie ervaringen met de FDUM40VH kanaalunit?
Wil het gaan gebruiken voor enkele vrij kleine ruimtes. Volgens mij is dit de meest lichte versie.
Maar ik kan niet vinden tot hoever deze kan terugmoduleren?
Is een SRR 25ZM-S van een hele andere orde?
Wil het gaan gebruiken voor enkele vrij kleine ruimtes. Volgens mij is dit de meest lichte versie.
[ Voor 9% gewijzigd door Trebbors op 10-01-2024 15:58 ]
In eerste instantie plaatste ik onderstaande vraag in het algemene lucht/lucht waterpomp topic, maar later vond ik dit specifieke MHI topic en mijn vragen passen hier denk ik beter:
Ik heb sinds een jaartje of vijf 2 MHI's in onze woning.
1x SRK50ZM-S en 1xx SRK25ZM-S
De SRK50 hang op de begane grond (open keuken/woonkamer), redelijk ruime inhoud van ~210m3/80m2 (afgesloten gang/trap niet meegeteld).
De SRK25 op de 1e etage in de hoofdslaapkamer.
Eigenlijk aangeschaft om te koelen, maar nu ook wat actiever bekijkende/gebruikende om te verwarmen in de plaats van de cv/vloerverwarming.
En daarmee komen mijn volgende vragen:
De SRK50 verwarmd écht op zijn sloffen ons ~210m3/80m2 woondeel/keuken. Van bijv. 18 naar 20 graden is brengen gebeurt binnen enkele tientallen minuten.
En ik heb hem eigenlijk altijd op de laagste fanstand staan (hoger hoeft niet, heel de ruimte maakt hij egaal warm, zo maakt hij weinig fan-geluid en de ingestelde temp zet ik dan op 20 graden, wat hij dus haalt. Schiet er soms wel eens overheen. Ik hoef iig geen offset van -2 oid toe te gaan passen of hogere temp waardes in te stellen. Wel blij mee, want volgens mij is dit wel goed.)
Eenmaal op settemp zie ik dat hij hij qua verbruik altijd ongeveer ~540watt verbruikt.
Inzichtelijk via een goedkope Tuya verbruiksmeter/stopcontact die op de airco's zit.
Misschien beter een degelijk Homewizard Energy Socket kopen? Want ik gebruik Homewizard toch om mijn verbruik, Enphase zonnepanelen, etc te monitoren.
Maar is dit ~540watt verbruik normaal? Ik zie hem volgens mij nooit lager gaan/minder verbruiken.
Ik verwarm nu eigenlijk nog echt adhoc.
We zijn overdag vaak niet thuis (maandagen, dinsdagen en woensdagen sowieso nooit overdag).
Het is een óke geïsoleerde 2005 2onder1kap woning.
Maar in de nachten heb ik de warmtepomp nog nooit aan gelaten.
Nu het vriest, zie ik dat de cv in de nacht toch wel aan schiet (Nest thermostaat ingesteld op 18.0 graden).
Er ligt 7 groepen vloerverwarming met daar op een verlijmde teakhouten visgraat vloer met mozaiek eiken onderlaag, dus dat warm erg langzaam op.
Dat nachtelijke gasverbruik wil ik wel van af (zonde, is toch elke keer een paar kuub) want overdag volledig op de MHI warmtepomp.
Dus ga ik testen hoe het gaat (en hoe veel kwh ik dan verbruik tov gas) als ik de warmtepomp in de nacht ook op bijv een settemp van 18 graden door laat draaien.
Is dat wijs?
En hoe kan ik dat automatiseren?
Mijn SRK50ZM-S heeft geen wifi/app.
Wel heb ik een Tuya/Smartlife thermometer/ir zender die de MHI afstandsbediening ook kan emuleren, waardoor ik de MHI op afstand kan bedienen (maar dat blijft éénrichtingsverkeer-> infrarood, want de MHI koppelt niks terug.
Ik zou graag willen dat ik oa geavanceerde tijdschema's in kan stellen. Bijv elke avond vanaf 2200 naar settemp 18 graden op fanstand 1, overdag bij afwezigheid een bepaalde waarde, overdag bij aanwezigheid een bepaalde waarde en avonden bij aanwezigheid een bepaalde waarde, etc.
Of zelfs gekoppeld aan andere Google domotica dat het gekoppeld is aan aan/afwezigheid van (de telefoons) van mij en mijn vrouw...
:strip_exif()/f/image/cGniaPCtxMiUN82exqb03JjF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8ewEG6iXYe3ulg2T9aSjgGko.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JeKKBlgnw5N2VoV9M8zwMTkh.jpg?f=fotoalbum_large)
En een laatste vraag:
Beide MHI binnenunits en beide afstandsbedieningen zijn helaas in 5 jaar tijd echt al smerig vergeeld.
Bah...
Iemand ervaring om dit weer wit te krijgen? (Ik lees wat over waterstofperoxide etc, maar hoor graag een praktijkervaring op een MHI binnenunit en remote).
Ik heb sinds een jaartje of vijf 2 MHI's in onze woning.
1x SRK50ZM-S en 1xx SRK25ZM-S
De SRK50 hang op de begane grond (open keuken/woonkamer), redelijk ruime inhoud van ~210m3/80m2 (afgesloten gang/trap niet meegeteld).
De SRK25 op de 1e etage in de hoofdslaapkamer.
Eigenlijk aangeschaft om te koelen, maar nu ook wat actiever bekijkende/gebruikende om te verwarmen in de plaats van de cv/vloerverwarming.
En daarmee komen mijn volgende vragen:
De SRK50 verwarmd écht op zijn sloffen ons ~210m3/80m2 woondeel/keuken. Van bijv. 18 naar 20 graden is brengen gebeurt binnen enkele tientallen minuten.
En ik heb hem eigenlijk altijd op de laagste fanstand staan (hoger hoeft niet, heel de ruimte maakt hij egaal warm, zo maakt hij weinig fan-geluid en de ingestelde temp zet ik dan op 20 graden, wat hij dus haalt. Schiet er soms wel eens overheen. Ik hoef iig geen offset van -2 oid toe te gaan passen of hogere temp waardes in te stellen. Wel blij mee, want volgens mij is dit wel goed.)
Eenmaal op settemp zie ik dat hij hij qua verbruik altijd ongeveer ~540watt verbruikt.
Inzichtelijk via een goedkope Tuya verbruiksmeter/stopcontact die op de airco's zit.
Misschien beter een degelijk Homewizard Energy Socket kopen? Want ik gebruik Homewizard toch om mijn verbruik, Enphase zonnepanelen, etc te monitoren.
Maar is dit ~540watt verbruik normaal? Ik zie hem volgens mij nooit lager gaan/minder verbruiken.
Ik verwarm nu eigenlijk nog echt adhoc.
We zijn overdag vaak niet thuis (maandagen, dinsdagen en woensdagen sowieso nooit overdag).
Het is een óke geïsoleerde 2005 2onder1kap woning.
Maar in de nachten heb ik de warmtepomp nog nooit aan gelaten.
Nu het vriest, zie ik dat de cv in de nacht toch wel aan schiet (Nest thermostaat ingesteld op 18.0 graden).
Er ligt 7 groepen vloerverwarming met daar op een verlijmde teakhouten visgraat vloer met mozaiek eiken onderlaag, dus dat warm erg langzaam op.
Dat nachtelijke gasverbruik wil ik wel van af (zonde, is toch elke keer een paar kuub) want overdag volledig op de MHI warmtepomp.
Dus ga ik testen hoe het gaat (en hoe veel kwh ik dan verbruik tov gas) als ik de warmtepomp in de nacht ook op bijv een settemp van 18 graden door laat draaien.
Is dat wijs?
En hoe kan ik dat automatiseren?
Mijn SRK50ZM-S heeft geen wifi/app.
Wel heb ik een Tuya/Smartlife thermometer/ir zender die de MHI afstandsbediening ook kan emuleren, waardoor ik de MHI op afstand kan bedienen (maar dat blijft éénrichtingsverkeer-> infrarood, want de MHI koppelt niks terug.
Ik zou graag willen dat ik oa geavanceerde tijdschema's in kan stellen. Bijv elke avond vanaf 2200 naar settemp 18 graden op fanstand 1, overdag bij afwezigheid een bepaalde waarde, overdag bij aanwezigheid een bepaalde waarde en avonden bij aanwezigheid een bepaalde waarde, etc.
Of zelfs gekoppeld aan andere Google domotica dat het gekoppeld is aan aan/afwezigheid van (de telefoons) van mij en mijn vrouw...
:strip_exif()/f/image/cGniaPCtxMiUN82exqb03JjF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8ewEG6iXYe3ulg2T9aSjgGko.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JeKKBlgnw5N2VoV9M8zwMTkh.jpg?f=fotoalbum_large)
En een laatste vraag:
Beide MHI binnenunits en beide afstandsbedieningen zijn helaas in 5 jaar tijd echt al smerig vergeeld.
Bah...

Iemand ervaring om dit weer wit te krijgen? (Ik lees wat over waterstofperoxide etc, maar hoor graag een praktijkervaring op een MHI binnenunit en remote).
De MHI geeft niet elke mogelijke waarde aan. Gaat in stapjes van 0.269 A. Je zult dus nooit bijv 2,48A zien.SkullboyNL schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 00:26:
Ik heb vanavond mijn modbus meter weer aangesloten dus kan nu zien wat het echte verbruik is. En mijn meter geeft aan dat het verbruik 2,87A is maar volgens de MHI is het 2,47A zit dus een beetje verschil in.
Dus dat draagt ook bij aan het verschil.
Ik ga binnenkort verven en wil daarom de kappen van de airco afhalen. Nu kwam ik een filmpje tegen waarin ze de kappen eraf halen (filmpje op yt over hoe ze onderhoud doen), maar nu viel me op dat ze de kleppen open hebben staan als ze de onderste kappen en de gehele kap eraf halen. De vraag; is dit nodig als je alles eraf haalt en zoja, hoe? Lijkt me dat je de unit uit zet en laat als je alle kappen eraf haalt.
(en de kappen zelf klikken simpelweg los en vast? Geen schroeven nodig leek het?)
Heb nog niet eerder de boel open gehad en gemaakt en ben graag voorzichtig als ik het niet zeker weet ;-)
(en de kappen zelf klikken simpelweg los en vast? Geen schroeven nodig leek het?)
Heb nog niet eerder de boel open gehad en gemaakt en ben graag voorzichtig als ik het niet zeker weet ;-)
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
De unit uitzetten bij onderhoud kan natuurlijk nooit kwaad. Je moet bij de SRK-ZS toch echt 4 schroefjes aan de voorkant losmaken. 2 zitten er in het zicht en 2 verstopt achter plastic kapjes die je naar beneden kunt drukken zodat de schroefjes zichtbaar worden. Daarna ga je op een trapje staan om aan de achterkant van de bovenkant 3 clipjes in te drukken. Vervolgens kun je eenvoudig de kap er afhalen.
[ Voor 19% gewijzigd door vdr01 op 10-01-2024 20:29 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Bij het verwijderen van de kap bewegen de kleppen soms een beetje. Wellicht dat het daarom lijkt alsof ze de kleppen bewust open deden.
Bij de ZSX is het ook zoiets. Twee schroeven in het zicht als de voorkap eraf is en twee aan de onderkant achter lipjes de je naar beneden kunt vouwen. Misschien is er meer, ik heb alleen datgene gedemonteerd wat nodig was om de voeding opnieuw aan te sluiten.
Heb inmiddels alle 61 pagina's gelezen (en ook algemene L/L topic) maar blijf met een paar vragen zitten:
Twijfel tussen SRK-35 ZSX-WF / SRX-35 ZSX en de SRK-35 ZS-WF / SRC-35 ZS-W ( dus wel/geen X model)
- Op papier lijkt de buitenunit iets stiller bij de ZSX. Kan iemand uit ervaring zeggen of dit in praktijk ook het geval cq. merkbaar is?
- Verwarmingscapaciteit en SCOP van de ZSX liggen wat gunstiger. Hoeveel zal dit met de huidige temperaturen (tussen -5 en 0 graden) verschil maken?
(prijsverschil van 500 euro is waarschijnlijk niet snel terugverdiend, maar overweging is wat extra capaciteit te hebben zonder naar een 50ZS model te gaan, mits het merkbaar verschil zal maken)
- De kleppen verschillen tussen de ZSX en ZS modellen. Welke is in jullie ogen 'beter' en waarom?
- Nog een ander argument om ZSX boven ZS te verkiezen? (ik heb op allerlei manieren de specs naast elkaar gehad, ben benieuwd naar ervaringen uit de praktijk)
Dank vast!
Twijfel tussen SRK-35 ZSX-WF / SRX-35 ZSX en de SRK-35 ZS-WF / SRC-35 ZS-W ( dus wel/geen X model)
- Op papier lijkt de buitenunit iets stiller bij de ZSX. Kan iemand uit ervaring zeggen of dit in praktijk ook het geval cq. merkbaar is?
- Verwarmingscapaciteit en SCOP van de ZSX liggen wat gunstiger. Hoeveel zal dit met de huidige temperaturen (tussen -5 en 0 graden) verschil maken?
(prijsverschil van 500 euro is waarschijnlijk niet snel terugverdiend, maar overweging is wat extra capaciteit te hebben zonder naar een 50ZS model te gaan, mits het merkbaar verschil zal maken)
- De kleppen verschillen tussen de ZSX en ZS modellen. Welke is in jullie ogen 'beter' en waarom?
- Nog een ander argument om ZSX boven ZS te verkiezen? (ik heb op allerlei manieren de specs naast elkaar gehad, ben benieuwd naar ervaringen uit de praktijk)
Dank vast!
Piept de MHI airco bij jullie bij dit weer ook meer? Hier lijkt het wel een patroon te zijn, of althans, hij piept de laatste dagen een stuk vaker. Best irritant. Is hier een fix voor?
@KoningPaulus Die van mij piept alleen als ik met de afstandsbediening een instelling verander, maar dat bedoel je vast niet 
Iets meer verduidelijking zou wel helpen denk ik.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Iemand bekend met deze shop/dit product? https://www.nodo-shop.nl/...industries-interface.html Ik wil proberen 1 airco unit hier in huis om te bouwen van de standaard ingebouwde WiFi unit naar deze voor MHI-AC-Ctrl om eens te kijken of ik (in combinatie met een externe temperatuur sensor) de temperatuur dan beter kan regelen. Dit leek me een betaalbaar setje (in combinatie met de WeMos D1 Mini) om dit voor elkaar te krijgen zonder een hele waslijst aan onderdelen te moeten bestellen en veel te moeten solderen.
[ Voor 4% gewijzigd door Soepstengel op 11-01-2024 12:35 ]
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
De winkel ken ik niet, maar dit zijn gewoon alle onderdelen voor het standaard MHI bordje. Echter moet je nu alsnog alles zelf solderen (zie laatste foto).Soepstengel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:34:
Iemand bekend met deze shop/dit product? https://www.nodo-shop.nl/...industries-interface.html Ik wil proberen 1 airco unit hier in huis om te bouwen van de standaard ingebouwde WiFi unit naar deze voor MHI-AC-Ctrl om eens te kijken of ik (in combinatie met een externe temperatuur sensor) de temperatuur dan beter kan regelen. Dit leek me een betaalbaar setje (in combinatie met de WeMos D1 Mini) om dit voor elkaar te krijgen zonder een hele waslijst aan onderdelen te moeten bestellen en veel te moeten solderen.
Tja, veel is relatief natuurlijk, slechts twee componenten (en geen SMD) zo te zien met deze kit. Geen ervaring met dit specifieke bordje van deze winkel (wel met MHI-AC-Ctrl en dat bevalt prima). Verder heb ik wel een een OTGW van Nodo en de shop is verder prima.
Gisteren door gepruts aan een shelly die het airco vebruik meet, de spanning van de buitenunit gegaan terwijl deze bezig was met verwarmen. Zou dit kwaad kunnen?
Denk zelf van niet, maar heb wel het idee dat de boel nu iets minder goed werkt.
Of het moet al zijn dat de regeling ook gereset is en hier iets van zelflerends in zit!?
Iemand die hier iets over kan zeggen?
Wat doet Low pressure protection control? Deze melding zie ik sinds het wat kouder is. Maar voordat de spanning eraf is geweest, werkte het voor mij in ieder geval normaal.
Denk zelf van niet, maar heb wel het idee dat de boel nu iets minder goed werkt.
Of het moet al zijn dat de regeling ook gereset is en hier iets van zelflerends in zit!?
Iemand die hier iets over kan zeggen?
Wat doet Low pressure protection control? Deze melding zie ik sinds het wat kouder is. Maar voordat de spanning eraf is geweest, werkte het voor mij in ieder geval normaal.
[ Voor 18% gewijzigd door loyske op 11-01-2024 13:22 ]
Als ik MHI-AC-Ctrl goed begrijp (en met name de hardware documentatie) moet je anders zelf een PCB maken + bill of material kopen en solderen. Dat setje wat ik nu gevonden heb lijkt in ieder geval het PCB te zijn met een header en een converter dat nog gesoldeerd moet worden. Mist er nog iets wat ik over het hoofd zie? Lijkt me aanzienlijk minder gedoe om te maken dan de hardware documentatie van MHI-AC-Ctrl te volgen.GermanPivo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:42:
[...]
De winkel ken ik niet, maar dit zijn gewoon alle onderdelen voor het standaard MHI bordje. Echter moet je nu alsnog alles zelf solderen (zie laatste foto).
Precies hetzelfde gedaan maar dan met koelen, ik merkte geen verminderde werking daarna. Het lijkt me ook dat die machines gewoon prima om moeten gaan met stroom uitval.loyske schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:19:
Gisteren door gepruts aan een shelly die het airco vebruik meet, de spanning van de buitenunit gegaan terwijl deze bezig was met verwarmen. Zou dit kwaad kunnen?
Er is ook een tweaker die kant en klare bordjes verkoopt in vraag & aanbod. Daar heb ik gebruik van gemaakt.Soepstengel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:50:
[...]
Als ik MHI-AC-Ctrl goed begrijp (en met name de hardware documentatie) moet je anders zelf een PCB maken + bill of material kopen en solderen. Dat setje wat ik nu gevonden heb lijkt in ieder geval het PCB te zijn met een header en een converter dat nog gesoldeerd moet worden. Mist er nog iets wat ik over het hoofd zie? Lijkt me aanzienlijk minder gedoe om te maken dan de hardware documentatie van MHI-AC-Ctrl te volgen.
Dat weet ik wel zeker. Maar wat je al zei: veel is relatief. Vandaar dat ik even benieuwd was.davasch schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:51:
Volgens mij klopt het helemaal wat je hierboven schrijft.
Dat dacht ik ook al inderdaad.Soepstengel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:06:
[...]
Precies hetzelfde gedaan maar dan met koelen, ik merkte geen verminderde werking daarna. Het lijkt me ook dat die machines gewoon prima om moeten gaan met stroom uitval.
Denk dat hij het vandaag wat lastiger heeft aangezien het buiten ook weer vochtiger is dan voorgaande dagen!
Ik heb er van de week 3 besteld. Moet alleen nog eens kijken wel op welk bordje die past. Volgens mij gaat een Wemos D1 mini prima. Maar voor bijna hetzelfde geld zie je op tweakers of marktplaats kant en klare oplossingen.Soepstengel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:34:
Ik draai MHI-AC-Ctrl ESP met dit setje, inderdaad alleen de connector en de wemos (china variant) solderen. Dit was voor mij goedkoper dan alle onderdelen los bestellen en gaan prutsen.Soepstengel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:34:
Inmiddels zitten we weer in de defrost range, alleen maar miezer hier in het noorden....
Ik ben vorige week wel overgestap van een externe temp sensor naar interne sensor. Puur om een keer te proberen, conclusie; veel stabieler regelgedrag, na een defrost icm externe sensor is er geen max aan vermogen blijkbaar. De unit ziet niet snel genoeg verandering van temperatuur waardoor het vermogen snel naar max wordt opgeschroefd. Dit levert vervolgens de high pressure meldingen op, nu komt de unit niet eens op 80% compressor speed na defrost. Ook regelt de unit nu met een lagere fanspeed. Zoek de verschillen;
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wqc98Xpwfg5PZBnp29S1AUrs.jpg?f=user_large)
[ Voor 35% gewijzigd door Grutte Pier op 11-01-2024 16:20 ]
Scheelt een tientje volgens mij van wat ik nu vind. Maar doe het vooral omdat ik het wel leuk vind om een beetje te prutsen, alleen de kans is veel groter dat er wat fout gaat als ik heel veel moet prutsenWillempie27 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:16:
[...]
Ik heb er van de week 3 besteld. Moet alleen nog eens kijken wel op welk bordje die past. Volgens mij gaat een Wemos D1 mini prima. Maar voor bijna hetzelfde geld zie je op tweakers of marktplaats kant en klare oplossingen.
@Grutte Pier Die conclusie heb ik laatst ook gemaakt. Geen externe sensor meer hier!
Leuk om te lezen. Ik heb hier onlangs wat uitwisselingen gehad met mensen met een externe sensor die inderdaad ook ander regelgedrag leken te zien dan wij hier met interne sensor. Wij hebben overigens een mhi SCM60ZS-W met daaronder 3x een srk**zsx-w.Grutte Pier schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:54:
[...]
Ik draai MHI-AC-Ctrl ESP met dit setje, inderdaad alleen de connector en de wemos (china variant) solderen. Dit was voor mij goedkoper dan alle onderdelen los bestellen en gaan prutsen.
Inmiddels zitten we weer in de defrost range, alleen maar miezer hier in het noorden....
Ik ben vorige week wel overgestap van een externe temp sensor naar interne sensor. Puur om een keer te proberen, conclusie; veel stabieler regelgedrag, na een defrost icm externe sensor is er geen max aan vermogen blijkbaar. De unit ziet niet snel genoeg verandering van temperatuur waardoor het vermogen snel naar max wordt opgeschroefd. Dit levert vervolgens de high pressure meldingen op, nu komt de unit niet eens op 80% compressor speed na defrost. Ook regelt de unit nu met een lagere fanspeed. Zoek de verschillen;
[Afbeelding]
Wat je zegt over het blazen na een defrost herken ik. Het is eigenlijk alsof de installatie een "hi" er achteraan gooit, dus inderdaad de doeltemperatuur negerend.
Maar hier ook dus mooie stabiele temperatuur op interne sensor plus dat de installatie zichzelf duidelijk terugregelt bij het overbruggen van een grotere range tussen huidige en doeltemperatuur. Eerst volop, en hoe dichterbij de de doeltemperatuur hoe zachter de unit blaast, waardoor hij niet over de doeltemperatuur heen schiet. Herken je dat? Wij gebruiken wel de automatische fanstand.
Hier een tevreden ZSX gebruiker. 1 klein nadeel: boven de 12 °C en onder de 4 °C gaat het minimale vermogen omhoog. Volgens mij heeft de ZS dat niet. Volgens MHI is het een 'protective' feature, dus het is vast goed voor de levensduur van de unit.gijski schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:05:
Heb inmiddels alle 61 pagina's gelezen (en ook algemene L/L topic) maar blijf met een paar vragen zitten:
Dank vast!
Hoe uit zich dat? (geluid, stroomverbruik, uitblaasvolume?)Martin7182 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:11:
[...]
Hier een tevreden ZSX gebruiker. 1 klein nadeel: boven de 12 °C en onder de 4 °C gaat het minimale vermogen omhoog. Volgens mij heeft de ZS dat niet. Volgens MHI is het een 'protective' feature, dus het is vast goed voor de levensduur van de unit.
Is al eens vaker beschreven hier; een zeer hoge pieptoon, vaak 10-60 sec. Terwijl de fans vast staan, zowel horizontaal als verticaal. Lijkt niet perse een patroon in te zitten, al vermoed ik dat het vaker optreed na een defrost.GermanPivo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:29:
@KoningPaulus Die van mij piept alleen als ik met de afstandsbediening een instelling verander, maar dat bedoel je vast niet
Hebben we hier ook soms; een hele hoge piep als ie klaar is met een defrost. De fans gaan dan weer draaien en de lamellen weer open. Is slechts enkele seconden.KoningPaulus schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:34:
[...]
Is al eens vaker beschreven hier; een zeer hoge pieptoon, vaak 10-60 sec. Terwijl de fans vast staan, zowel horizontaal als verticaal. Lijkt niet perse een patroon in te zitten, al vermoed ik dat het vaker optreed na een defrost.
De installateur noemde als (vage) mogelijkheid een component op een printplaat of de voeding vanwege de omschakeling.
Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.
Bij verminderde warmtevraag gaat de unit dan tijdelijk uit i.p.v. zachtjes door te draaien. Je kunt het ook pendelen noemen. Bij de 2.0/2.5/3.5-ZSX gaat de minimale compressorsnelheid van 12 naar 25 rps. Het opgenomen vermogen gaat daarbij van 130 naar ~260 W. Als de unit draait.gijski schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:37:
[...]
Hoe uit zich dat? (geluid, stroomverbruik, uitblaasvolume?)
Ben al een tijdje aan het lezen, heb op dit moment een Panasonic etherea hangen waar ik totaal niet te vreden mee ben.
Nu wil ik gaan kijken of een nieuwe unit of een unit erbij plaatsen.
Ik hoor een lees alleen maar goede verhalen over mhi.
Echter zijn deze punten niet aanwezig bij een mhi?
- de Panasonic gaat onder de 5 graden tussen de 35 min en 55 min gedraaid te hebben dan in defrost terwijl de warmte vraag niet heel groot was en er 0 ijs op de buiten unit zit. Lijkt dus tijds gebonden te zijn.
- de Panasonic gaat niet lager dan 365w opgenomen vermogen bij temp. ingesteld boven de 17.5 graad. Als er minder warmte vraag is gaat hij pendelen (terwijl als je onder de 17.5 hebt ingesteld deze terug kan moduleren naar 200w)
- de Panasonic gaat bij bereik temp. automatisch zachter blazen (ik denk fluister modus) waardoor de temp. in de ruimte zakt. Van mij zou de unit gewoon hard mogen door blazen.
Heb me dus eigenlijk al een keer miskocht, dat wil ik deze keer niet meer doen.
Hebben jullie andere ervaringen met deze bovenste punten?
- de Panasonic gaat onder de 5 graden tussen de 35 min en 55 min gedraaid te hebben dan in defrost terwijl de warmte vraag niet heel groot was en er 0 ijs op de buiten unit zit. Lijkt dus tijds gebonden te zijn.
- de Panasonic gaat niet lager dan 365w opgenomen vermogen bij temp. ingesteld boven de 17.5 graad. Als er minder warmte vraag is gaat hij pendelen (terwijl als je onder de 17.5 hebt ingesteld deze terug kan moduleren naar 200w)
- de Panasonic gaat bij bereik temp. automatisch zachter blazen (ik denk fluister modus) waardoor de temp. in de ruimte zakt. Van mij zou de unit gewoon hard mogen door blazen.
Voor wat het waard is, bij onze mhi multisplit zie ik veel van door jou als ongewenst regelgedrag ook terugkomen, met dat verschil dat ik het niet als storend ervaar.Hieperdepiep schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:33:
Ben al een tijdje aan het lezen, heb op dit moment een Panasonic etherea hangen waar ik totaal niet te vreden mee ben.
Wij hebben hier vaak defrosts in dezelfde regelmaat. Ook bij minimaal opgenomen vermogen rond de 300W.
Ons minimaal opgenomen vermogen is, bij bereikte ruimte-temperatuur en buitentemperatuur >5 graden, voor verwarmen bij gebruik van 1 binnenunit ongeveer 320W, bij 2 units ongeveer 280-300W en bij 3 units weet ik het onder die omstandigheden nog niet
Maar ik verwacht hetzelfde als 2 units of iets minder. Pendelen (hier boven 15 graden buitentemperatuur) zie ik niet als probleem. Ik merk het nauwelijks behalve qua verbruik, dat is dan minder.
Onze binnenunits gebruiken wij bijna altijd op automatische fanstand waarbij de fanstand omlaag gaat naarmate de doeltemperatuur dichterbij komt. Ik vind dat prettig. 1 reden daarvoor is dat de binnenunit daarmee heel geleidelijk op de doeltemperatuur af gaat en dus niet overschiet.
Een andere reden is dat wanneer de unit dichterbij de doeltemperatuur komt, de uitgeblazen lucht significant omlaag gaat qua temperatuur. Daarmee is die lucht voldoende warm om de ruimte heel langzaam verder te verwarmen, maar het is ook zo koud dat het kouder is dan mijn huid. Daarmee voelt het als tocht. Dat wil ik niet op hoge fanstand door de kamer hebben.
Onze kamer is klein genoeg dat de laagst gebruikte fanstand voldoende is om het grotendeels op temperatuur te houden. Daarnaast blazen onze units elke 15 tot 30 minuten wat lucht rond, checken de temperatuur en regelen het zonodig bij. Dat werkt hier goed genoeg om de temperatuur op 1 tot 2 tienden van een graad stabiel te houden.
Bij een grotere kamer zou ik voor behoud van comfort altijd voor meerdere units kiezen om het comfortabel en stil op temperatuur te krijgen.
Niet iedereen ervaart hetzelfde met mhi-installaties. Er kan ook verschil zijn tussen singlesplits en multisplits. Ik heb alleen ervaring met een multisplit.
Succes met je beslissing.
Srk3.5 single hier, herken mij echt niet in jullie defrost gedrag. Bij dit weer slaat de mist neer op de buitenunit en zijn er af en toe defrosts, dan zit de buitenunit ook echt dicht. Afgelopen dagen 0 defrosts gehad.. Voor hmi is het absoluut niet normaal dat er onder de 5 graden zonder enige vraag defrosts plaatsvinden. Stamp je vol vermogen rond vriespunt trigger je dit wel eerder… voor mhi zou ik bijna zeggen dat je dan te weinig gas hebt waardoor de buitenunit dichtvriest.Sjamo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:01:
[...]
Voor wat het waard is, bij onze mhi multisplit zie ik veel van door jou als ongewenst regelgedrag ook terugkomen, met dat verschil dat ik het niet als storend ervaar.
Wij hebben hier vaak defrosts in dezelfde regelmaat. Ook bij minimaal opgenomen vermogen rond de 300W.
Ons minimaal opgenomen vermogen is, bij bereikte ruimte-temperatuur en buitentemperatuur >5 graden, voor verwarmen bij gebruik van 1 binnenunit ongeveer 320W, bij 2 units ongeveer 280-300W en bij 3 units weet ik het onder die omstandigheden nog niet![]()
Maar ik verwacht hetzelfde als 2 units of iets minder. Pendelen (hier boven 15 graden buitentemperatuur) zie ik niet als probleem. Ik merk het nauwelijks behalve qua verbruik, dat is dan minder.
Onze binnenunits gebruiken wij bijna altijd op automatische fanstand waarbij de fanstand omlaag gaat naarmate de doeltemperatuur dichterbij komt. Ik vind dat prettig. 1 reden daarvoor is dat de binnenunit daarmee heel geleidelijk op de doeltemperatuur af gaat en dus niet overschiet.
Een andere reden is dat wanneer de unit dichterbij de doeltemperatuur komt, de uitgeblazen lucht significant omlaag gaat qua temperatuur. Daarmee is die lucht voldoende warm om de ruimte heel langzaam verder te verwarmen, maar het is ook zo koud dat het kouder is dan mijn huid. Daarmee voelt het als tocht. Dat wil ik niet op hoge fanstand door de kamer hebben.
Onze kamer is klein genoeg dat de laagst gebruikte fanstand voldoende is om het grotendeels op temperatuur te houden. Daarnaast blazen onze units elke 15 tot 30 minuten wat lucht rond, checken de temperatuur en regelen het zonodig bij. Dat werkt hier goed genoeg om de temperatuur op 1 tot 2 tienden van een graad stabiel te houden.
Bij een grotere kamer zou ik voor behoud van comfort altijd voor meerdere units kiezen om het comfortabel en stil op temperatuur te krijgen.
Niet iedereen ervaart hetzelfde met mhi-installaties. Er kan ook verschil zijn tussen singlesplits en multisplits. Ik heb alleen ervaring met een multisplit.
Succes met je beslissing.
Minimale vermogen is 250 watt, daaronder pendelen.
Rest regelt de mhi mbt fan speed zoals je quote, wel is er mogelijkheid voor verhoogde fanspeeds btw
Dinsdag hadden we er 28, gisteren 18 en vandaag tot nu toe 19.Grutte Pier schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:11:
[...]
Srk3.5 single hier, herken mij echt niet in jullie defrost gedrag. Bij dit weer slaat de mist neer op de buitenunit en zijn er af en toe defrosts, dan zit de buitenunit ook echt dicht. Afgelopen dagen 0 defrosts gehad.. Voor hmi is het absoluut niet normaal dat er onder de 5 graden zonder enige vraag defrosts plaatsvinden. Stamp je vol vermogen rond vriespunt trigger je dit wel eerder… voor mhi zou ik bijna zeggen dat je dan te weinig gas hebt waardoor de buitenunit dichtvriest.
Rest regelt de mhi mbt fan speed zoals je quote, wel is er mogelijkheid voor verhoogde fanspeeds btw
We hebben al eens gevraagd of er te weinig gas in kan zitten. Bij onderhoud checken ze dan geloof ik de temperatuur, en volgens hen is alles ok.
Dat is geen normaal gedrag, zeker als je omschrijft dat er na 35min direct weer een plaatsvind. Dit is de minimale tijd tussen defrosts, dus de laatst uitgevoerde was niet succesvol om de buitenunit temp genoeg te verhogen;Sjamo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:15:
[...]
Dinsdag hadden we er 28, gisteren 18 en vandaag tot nu toe 19.
We hebben al eens gevraagd of er te weinig gas in kan zitten. Bij onderhoud checken ze dan geloof ik de temperatuur, en volgens hen is alles ok.
:strip_exif()/f/image/KY4jLlmz9h3fiuUvw45ewflX.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt heb ook srk3.5 single kan niet opmerken dat ik defrost heb gehad.Grutte Pier schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:11:
[...]
Srk3.5 single hier, herken mij echt niet in jullie defrost gedrag. Bij dit weer slaat de mist neer op de buitenunit en zijn er af en toe defrosts, dan zit de buitenunit ook echt dicht. Afgelopen dagen 0 defrosts gehad.. Voor hmi is het absoluut niet normaal dat er onder de 5 graden zonder enige vraag defrosts plaatsvinden. Stamp je vol vermogen rond vriespunt trigger je dit wel eerder… voor mhi zou ik bijna zeggen dat je dan te weinig gas hebt waardoor de buitenunit dichtvriest.
Nu moet ik wel zeggen we 24/7 verwarmen en op op fan speed 2/3 en 3Dauto heb staan.(verbruik is iets wel hoger maar beter bij deze temperaturen dan vaste fanstand.)
AnimeAdicted
@Grutte Pier De multi heeft wel iets andere defrost parameters dan de single. Vooral die -2 vs -5 graden op de outdoor heat exchanger maakt echt wel een verschil.
:fill(white):strip_exif()/f/image/20wPcgfOAfBsxVaB6gDrJMjo.png?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door GermanPivo op 11-01-2024 21:50 ]
Heeft er in dit topic iemand goede ervaring of een mening over een kanaalunit? 😃Trebbors schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:36:
Wat zijn jullie ervaringen met de FDUM40VH kanaalunit?
Ook hier met MHI multisplit ook minimaal 1 defrost per uur.Sjamo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:15:
[...]
Dinsdag hadden we er 28, gisteren 18 en vandaag tot nu toe 19.
Ook de afgelopen dagen met lage luchtvochtigheid vele, vele defrosts
Ik begreep er ook al niets van….al die berichten met 0 defrosts. ( blijkbaar dus allemaal single unit )
Jouw berichtje heeft me weer gerustgesteld
Hoever die terug kan moduleren is afhankelijk van de buitenunit. Verder mooi. Ik heb er zelf niet voor gekozen bij mijn verbouwing ivm ruimte in plafond, maken van geïsoleerde kanalen en omdat ik graag er mee wil verwarmen. Dus bij voorkeur dan ook roosters laag/in de vloer zou moeten maken. Voor het gemak dus zelf vloerunits gekozen. Maar verder niets op tegen. Sterker nog, heel mooi af te werken, zo'n kanaalunit.Trebbors schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:41:
[...]
Heeft er in dit topic iemand goede ervaring of een mening over een kanaalunit? 😃
Begrijp ik het goed dat je één kanaalunit wil inzetten voor meerdere ruimtes?
Dankjewel. Type buitenunit is nog een goede.TereZz schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:47:
[...]
Hoever die terug kan moduleren is afhankelijk van de buitenunit. Verder mooi. Ik heb er zelf niet voor gekozen bij mijn verbouwing ivm ruimte in plafond, maken van geïsoleerde kanalen en omdat ik graag er mee wil verwarmen. Dus bij voorkeur dan ook roosters laag/in de vloer zou moeten maken. Voor het gemak dus zelf vloerunits gekozen. Maar verder niets op tegen. Sterker nog, heel mooi af te werken, zo'n kanaalunit.
Begrijp ik het goed dat je één kanaalunit wil inzetten voor meerdere ruimtes?
De buizen leg ik over een bijna lege bergzolder, unit komt daar ook. Ik hoop wel de ruimtes warm te krijgen met uitstroomopeningen in het plafond. Het gaat om twee ruimtes van beide ongeveer 16m2. Mogelijk dat ik ooit nog een extra ruimte aansluit.
Vragen die bij me opkomen:
Aanvoer uit hal, is één buis van 200 voldoende voor zo'n unit? Of aanvoer uit meerdere ruimtes nemen?
Is één uitstroom per ruimte voldoende en kan de unit zijn luchtverplaatsingscapaciteit kwijt?
Ga ik geen overdruk/onderdruk creëren? Ik heb overal dauerluftung en geen lucht/wtw systemen.
Ik heb vandaag van 2 unit de MHI-AC-Ctrl versie geupdatet (vanaf 2.7, de andere al eerder) en zie bij de MQTT data dat vanaf exact dat moment het verschil tussen /OpData/Tsetpoint en /Tsetpoint 3 graden is terwijl dat altijd 2 graden was. Iemand een verklaring?
Ik log de data in Influx en het verschil is direct duidelijk in Grafana.
@jobr
@jobr
Als je de uitstroom alleen vanuit de hal doet moet er een boel lucht onder de deur kunnen, met het risico dat de lucht ergens anders vandaan komt. Ik zou de afvoer ook in de betreffende ruimtes doen.Trebbors schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:55:
[...]
Dankjewel. Type buitenunit is nog een goede.
De buizen leg ik over een bijna lege bergzolder, unit komt daar ook. Ik hoop wel de ruimtes warm te krijgen met uitstroomopeningen in het plafond. Het gaat om twee ruimtes van beide ongeveer 16m2. Mogelijk dat ik ooit nog een extra ruimte aansluit.
Vragen die bij me opkomen:
Aanvoer uit hal, is één buis van 200 voldoende voor zo'n unit? Of aanvoer uit meerdere ruimtes nemen?
Is één uitstroom per ruimte voldoende en kan de unit zijn luchtverplaatsingscapaciteit kwijt kan?
Ga ik geen overdruk/onderdruk creëren? Ik heb overal dauerluftung en geen lucht/wtw systemen.
In de specs van de unit (die trouwens prima terugmoduleren kan) lees ik dat het luchtdebiet max 780 m3/uur is. Dat zou ik niet door één 200mm buis doen.
specs https://www.coolmark.nl/n...tsubishi-heavy-industries
Debiet en buizen https://nl.codume.eu/kanalen-ventilatiesystemen/welke-debiet
Hoe hoger de luchtsnelheid, hoe meer lawaai je krijgt. Grote buizen/kanalen dus.
Heb je eco-modus aanstaan? Bij mij is tsetpoint uit OpData altijd gelijk namelijk, tenzij eco-modus die een offset creëert. Oh, en de +2 graden die je normaliter ziet zal van de offset zijn. (30 seconden op aan/uit knop fysiek op de unit schakelt dat uit).Rukapul schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:00:
Ik heb vandaag van 2 unit de MHI-AC-Ctrl versie geupdatet (vanaf 2.7, de andere al eerder) en zie bij de MQTT data dat vanaf exact dat moment het verschil tussen /OpData/Tsetpoint en /Tsetpoint 3 graden is terwijl dat altijd 2 graden was. Iemand een verklaring?
@jobr
De +2 is van de offset, maar dat is bekend. (Schakel ik van het weekend uit.)TereZz schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:04:
[...]
Heb je eco-modus aanstaan? Bij mij is tsetpoint uit OpData altijd gelijk namelijk, tenzij eco-modus die een offset creëert. Oh, en de +2 graden die je normaliter ziet zal van de offset zijn. (30 seconden op aan/uit knop fysiek op de unit schakelt dat uit).
Voor zover mij bekend is eco geen +1 extra. Daarnaast heb ik eco naar beste weten nooit aanstaan. Geen idee of dat op een multisplit uberhaupt kan.
Gevonden: 3D auto zorgt voor +1 offsetRukapul schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:19:
[...]
De +2 is van de offset, maar dat is bekend. (Schakel ik van het weekend uit.)
Voor zover mij bekend is eco geen +1 extra. Daarnaast heb ik eco naar beste weten nooit aanstaan. Geen idee of dat op een multisplit uberhaupt kan.

ik hyeb 2 mhi srk 5.0 gisteren 2 defrost. maar pas later halverwege de avond toen werd het plots ook heel vochtig.pjotter1965 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:46:
[...]
Ook hier met MHI multisplit ook minimaal 1 defrost per uur.
Ook de afgelopen dagen met lage luchtvochtigheid vele, vele defrosts
Ik begreep er ook al niets van….al die berichten met 0 defrosts. ( blijkbaar dus allemaal single unit )
Jouw berichtje heeft me weer gerustgesteld
mijn 5kw buitenunit al dagen geen defrosts maar mijn panasonic warmtepomp had vanacht elk uur wel 1.
Ik draai al een maand met een paar kleine aanpassingen aan de temperatuur die ik doorstuur naar de airco. Ik ben benieuwd of dat voor andere mensen ook goed werkt. De airco weet goed naar de doeltemperatuur te werken en blijft daar goed op, zonder een afwijking van meer dan 0,3 graden (dus instellen op 19 graden is 18,7 - 19,3 graden in de praktijk). Wellicht kan je dit ook eens proberen? Het is wel van belang, heb ik gemerkt, een sensor te gebruiken die snel update. Voorheen gebruikte ik de Tado CV thermostaat via de API integratie in HomeAssistant, maar blijkt soms maar 1 x per 10 minuten een update te ontvangen. Nu lees ik dezelfde thermostaat uit via HomeKit en daarmee komen de updates veel vaker binnen.Grutte Pier schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:54:
[...]
Ik draai MHI-AC-Ctrl ESP met dit setje, inderdaad alleen de connector en de wemos (china variant) solderen. Dit was voor mij goedkoper dan alle onderdelen los bestellen en gaan prutsen.
[Afbeelding]
Mijn automation script in HA:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| alias: Airco description: "" trigger: - platform: time_pattern seconds: "59" - platform: time_pattern seconds: "29" action: - service: esphome.mhi_woonkamer_set_api_room_temperature data: value: >- {{ states('sensor.tado_smart_thermostat_ru1168977664_current_temperature') | float() - ( (state_attr('climate.mhi_woonkamer', 'temperature') | float()) - (states('sensor.tado_smart_thermostat_ru1168977664_current_temperature') | float()) ) - 0.5 }} mode: single |
Zoals je ziet pas ik de huidige temperatuur aan door het verschil tussen gewenste temperatuur en huidige temperatuur er af te halen. Dus des te groter het verschil tussen beide, des te groter de aanpassing in huidige temperatuur die naar de airco gaat. Dat werkt beide kanten op. De extra offset van 0.5 is blijkbaar nodig voor mij om op de temperatuur uit te komen (anders is de range 18,2 - 18,8).
Je merkt dus echt een verschil tussen een Panasonic en mhi? Ook verschil tussen hun verwarm gedrag?SkullboyNL schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:53:
mijn 5kw buitenunit al dagen geen defrosts maar mijn panasonic warmtepomp had vanacht elk uur wel 1.
Je kan in je time_pattern ook onderstaande doen. Dan triggert hij elke 30 seconden.
code:
1
| seconds: "/30" |
[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 12-01-2024 12:24 ]
Doet de ZS ook.Martin7182 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:11:
[...]
Hier een tevreden ZSX gebruiker. 1 klein nadeel: boven de 12 °C en onder de 4 °C gaat het minimale vermogen omhoog. Volgens mij heeft de ZS dat niet. Volgens MHI is het een 'protective' feature, dus het is vast goed voor de levensduur van de unit.
Hier ook een 3,5 single zs-w, toch wel regelmatig defrosts hoor. sws onder de 5 graden altijd meer, zeker met dit vochtige/mistige weer. Zal later een grafiekje bijvoegen. Draaien 24/7, meestal op auto, snachts hoogste fanstand, vermogen blijft stevast onder de 700 (tenzij het buiten -7 is, lol)
Hier met de MHI 5kw multisplit weinig defrosts. Afgelopen dagen gemiddeld minder dan 1 per dag. Alleen bij mistig weer rond met vriespunt heb ik ze iedere 1 a 2u. Airco staat op een dak (2,5 meter van de grond) aan de oostzijde (zijkant) van het huis.
Als er meer dan 1 unit aan staat komen ze wel wat vaker voor bij defrost omstandigheden, maar dan draait de compressor ook hoger, dus dat lijkt me niet vreemd.
Als er meer dan 1 unit aan staat komen ze wel wat vaker voor bij defrost omstandigheden, maar dan draait de compressor ook hoger, dus dat lijkt me niet vreemd.
Leuk om dat verschil te zien. Hier dus veel de afgelopen dagen.Nachtapotheker schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:56:
Hier met de MHI 5kw multisplit weinig defrosts. Afgelopen dagen gemiddeld minder dan 1 per dag. Alleen bij mistig weer rond met vriespunt heb ik ze iedere 1 a 2u. Airco staat op een dak (2,5 meter van de grond) aan de oostzijde (zijkant) van het huis.
Ons verbruik voor de multisplit was de afgelopen koude dagen (0 tot - 7 graden) rond de 24 kWh per dag. We hadden de 3 units nodig 24/7 om het hier comfortabel te houden.
Gisteren (temperatuur rond 0 graden) hebben we de slaapkamer net voor de middag afgeschakeld en was het verbruik al aanzienlijk gedaald, 11,6 kWh voor de dag tot 23.45uur.
We hebben gezien de stabiele temperatuur buiten (nu 3 tot 4 graden) besloten weer ad hoc te gaan verwarmen en we hebben alles gisterenavond laat uitgezet. Dat kon ook want de temperatuur daalde in het trapgat en de woonkamer niet verder dan rond de 15 tot 15,5e graad. Ik heb in de woonkamer om 10.10 uur de woonkamer aangezet, naar "hi" geschakeld voor een boost. Toen die liep ook het trapgat bijgeschakeld.
Om 11 uur heb ik de temperaturen en het verbruik bekeken, dus na minder dan een uur. De woonkamer was 18,9 graden (doeltemperatuur 19). Dat is hier normaal, hij loopt in de loop van de ochtend naar de 19 graden. Het trapgat was 19,4 graden (doeltemperatuur 18 graden). Dat is hier ook normaal omdat die maar op fanstand 2 staat en er dus veel warmte dichtbij blijft hangen.
De overige ruimtes waar niet verwarmd wordt maar die we wel meten (slaapkamer en gang beneden) waren beide 0,2 graad opgewarmd.
Het verbruik voor dit was op dat moment 1,2 kWh en de installatie liep rustig op rond de 350W.
Terwijl ik dit type was er een defrost (ontdooigedeelte minder dan een minuut), dat was hier te verwachten, het verbruik is nu 1,4 kWh en de kamer blaast nu warme lucht zoals hij normaal doet na een defrost.
Het verbruik was gisteren rond de 400W. Hadden we de afgelopen nacht de installatie aangehad, hadden we dus zeker 4 kWh verbruikt, misschien meer als er een defrost bij was gekomen. Terwijl we nu voor 1,4 kWh alles weer riant op temperatuur hebben.
Deze cijfers zijn wat mij betreft volledig afhankelijk van zoveel verschillende factoren dat ieder alleen voor zichzelf kan uitzoeken wat bij de eigen installatie en omgeving voordeliger, is waarbij voldoende comfort gewaarborgd blijft, en dat bij verschillende buitentemperaturen
Maar dit is dus wat voor ons werkt.
Aanvulling
Om 11.30 liep de installatie weer rustig op 315W en was het verbruik 1,7 kWh voor 1,5 uur opstart, "hi" en defrost.
Dan toch maar twee domme vragen.
Heb gloednieuwe SRF 35 ZS-W-SRC 35 ZS-W2 vloermodel dus. Ruimte ca 30m2.
Als ik de (slaap) kamer deur dicht houd, en 18 graden "vraag", krijg ik ca 19 a 20. Prima.
Nadeel hier is dat het balkon kwa geluid niet goed afsluit. Ik hoor af en toe best wel brom van buiten Alleen bij opstarten.
Verbruik is nu (pas twee dagen bezig met meten) ca 6 a 7 Kwh/dag. (veel?
En nu paar vragen:
Hoe merk ik defrost? Ik heb Zwave stopkontakt, prima, maar niet nauwkeurig genoeg. Heb ook niet de tools om van die mooie grafieken te maken, anders dan die SmartThings me aanbiedt in de app.
Kan ik dat horen? zie wel dat er een klein plasje op mijn balkon ligt. Da moet toch defrost zijn?
Pendelen
Mijn MHI pendelt wel. Maar dat doet mijn Gree airco in Roemenie ook.
Kan iemand Jip+janneke uitleggen wat dat pendelen precies inhoudt?
Bij niet pendelen gaat de airco nooit uit? Blijft op laag verbruik doorlopen?
Als ik de (slaap) kamer deur dicht houd, en 18 graden "vraag", krijg ik ca 19 a 20. Prima.
Nadeel hier is dat het balkon kwa geluid niet goed afsluit. Ik hoor af en toe best wel brom van buiten Alleen bij opstarten.
En nu paar vragen:
Hoe merk ik defrost? Ik heb Zwave stopkontakt, prima, maar niet nauwkeurig genoeg. Heb ook niet de tools om van die mooie grafieken te maken, anders dan die SmartThings me aanbiedt in de app.
Kan ik dat horen? zie wel dat er een klein plasje op mijn balkon ligt. Da moet toch defrost zijn?
Pendelen
Defrost; Bij MHI gaat de klep omhoog en de groene led gaat langzaam knipperen (en je hoort wat geborrel/zacht kraken).herpideperpi schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:29:
En nu paar vragen:
Pendelen
Pendelen; Bij pendelen komt het erop neer dat ie telkens zijn temperatuur heeft bereikt en weer terug moduleert en soms zelfs helemaal stopt met verwarmen (hooguit zachtjes blazen). Als de temp dan weer daalt gaat ie weer verwarmen en dat steeds opnieuw wat men als pendelgedrag ervaart.
Meestal komt dit omdat de unit in een warmte bubble zit (hij meet dus telkens dat het warm genoeg is en slaat weer af, koelt weer snel af en begint weer opnieuw etc). Dit kan sneller optreden als de unit niet goed geplaatst is en de warmte niet goed kwijt kan(bijv ergens in een hoek). Als je daar last van hebt kan je proberen de fan stand wat hoger te zetten.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
AHA. Bij mij staat de buitenunit telkens helemaal uit. (De ventilator draait niet.) Dus dat is geen pendelen. Maar gezonde ruststand?renzo4000 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:40:
[...]
Defrost; Bij MHI gaat de klep omhoog en de groene led gaat langzaam knipperen (en je hoort wat geborrel/zacht kraken).
Pendelen; Bij pendelen komt het erop neer dat ie telkens zijn temperatuur heeft bereikt en weer terug moduleert en soms zelfs helemaal stopt met verwarmen (hooguit zachtjes blazen). Als de temp dan weer daalt gaat ie weer verwarmen en dat steeds opnieuw wat men als pendelgedrag ervaart.
Meestal komt dit omdat de unit in een warmte bubble zit (hij meet dus telkens dat het warm genoeg is en slaat weer af, koelt weer snel af en begint weer opnieuw etc). Dit kan sneller optreden als de unit niet goed geplaatst is en de warmte niet goed kwijt kan(bijv ergens in een hoek). Als je daar last van hebt kan je proberen de fan stand wat hoger te zetten.
Dus goed mogelijk dat er bij mij niet gependeld wordt . #rustig slapen gaat.
Omdat ik daar slaap, en soms langer dan gezond is, op bed lig, kan ik het allemaal goed volgen.
Klep recht omhoog wijzend heb ik inderdaad gezien.
Jij weet dingen.
Ga nu nog twee dagen testen met 18 graden vragen en de deur naar de woonkamer (Waar VR ketel mijn geld verbrandt) dichthouden domweg om verbruik te meten.
En daarna proberen om de deur open te zetten en te kijken hoe de woonkamer meegeniet. (met ventilator?)
Gefeliciteerd met je nieuwe unit!herpideperpi schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:29:
En nu paar vragen:
Pendelen
Ik heb zelf een broertje van jouw unit, de 25, in de slaapkamer. Maar die van jou kan even ver terugmoduleren dus prima keuze!
Een defrost merk je vanzelf. Onderste klep gaat dicht, bovenste helemaal omhoog, aan uit lampje knippert en je hoort de unit wat borrelen.
Plasje hoeft geen defrost te zijn. Is condens wat vrijwel altijd bij verwarmen waar te nemen is.
Voor het verschil tussen vraag en wat je krijgt is staat waarschijnlijk de offset +2 aan. Je kan de aan/uit knop op de unit zelf er 30 seconden goed voor inhouden. Piep piep is uit, piep piep piep is aan geloof ik. Je kan de eco stand gebruiken om een verdere verlaging van temperatuur voor elkaar te krijgen.
Onze situatie is niet representatief voor alles uiteraard, maar dit is hoe het bij ons is. Wij hebben geen vloermodel maar een wandmodel.herpideperpi schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:29:
En nu paar vragen:
Pendelen
:strip_exif()/f/image/3bWJ9floKQK2lqrZZFDRxsr0.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is een voorbeeld van wisselend een stabiel verbruik en een serie defrosts. Ik heb deze gekozen omdat je hier de verschillende mogelijkheden ziet bij een defrost, hier althans.
Wanneer onze unit in defrost gaat dan wordt het ineens stil, de unit stopt met blazen en sluit de lamellen bijna volledig. Het verbruik dipt naar 0 hier en het groene lampje voorop de unit begint rustig te knipperen.
Dan hoor je geknap en gekraak (plastic reageert op temperatuurwisseling) en een ruisend, gorgelend geluid (koelmiddel) en de binnenunit wordt erg koud. Dat blaast hij niet uit. Dat is de eigenlijke defrost wat mij betreft. Het duurt hier nooit langer dan meestal minder dan een minuut tot een enkele keer 2 minuten. Op dat moment zie ik soms wel, soms niet stoomwolken uit onze omkasting van de buitenunit komen. Meestal eerst de achterzijde, daarna de voorzijde maar het overlapt ook.
Daarna dipt het verbruik weer kort naar 0. Dan wordt het proces weer omgedraaid, de lamellen gaan weer open en de unit begint heel zachtjes te blazen. Het blazen wordt hier steeds harder en hiermee gaat de unit ook wel eens over de doeltemperatuur heen. Volgens mij knippert op dat moment het groene lampje niet meer, maar zeker weten doe ik het niet.
Daarna neemt het blazen weer in stappen af. Het hardere blazen kan zeker 10 tot 20 minuten duren.
Op de verbruiksgrafiek zie je defrosts als piek. Hoe de bovenkant van de piek er uitziet ligt aan het soort defrost. Was het een defrost die meer omstandigheden-gestuurd was (zie alle plaatjes onlangs hier in het topic), dan ziet de piek er uit als een dolfijn snuit, waarbij de punt rechts zit. De defrost zelf had zo weinig nodig dat die hobbel niet of nauwelijks zichtbaar was. Soms is het een tong met gespleten punten, zowel defrost als verwarmen achteraf hebben evenveel verbruikt.
Soms heeft de defrost zelf meer verbruikt, dan is de dolfijnsnuit andersom.
:strip_exif()/f/image/6tS8iyze9UKelNo3IuEeBs1h.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is bij ons pendelen. Op de grafiek ziet het eruit als een luizenkam vind ik
De unit koelt of verwarmt (afhankelijk van de instelling. Elke 30 minuten wordt er wat extra lucht rondgeblazen om te kijken hoe het er voor staat. Als de unit vindt dat het genoeg is, stopt hij met blazen. Soms valt dat hier niet eens op. Na 30 minuten test de unit weer en zonodig warmt of koelt hij wat bij waarna hij weer in ruststand gaat. Hij gaat niet uit. Het verbruik blijft hangen op meestal rond de 30 tot 50W ongeveer. Dat in tegenstelling tot wanneer hij uit is, dan is het verbruik hier rond de 8 tot 9W.
Die offset wijzigen is wellicht niet nodig. Zal de manual eens lezen. Denk dat die 3.5 Kw iets te veel is voor de ruimte. Maar ooit ga ik testen met de tussendeur open, dan ga ik naar ca 70m2 verwarmen.TereZz schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:55:
[...]
Gefeliciteerd met je nieuwe unit!
Ik heb zelf een broertje van jouw unit, de 25, in de slaapkamer. Maar die van jou kan even ver terugmoduleren dus prima keuze!
Een defrost merk je vanzelf. Onderste klep gaat dicht, bovenste helemaal omhoog, aan uit lampje knippert en je hoort de unit wat borrelen.
Plasje hoeft geen defrost te zijn. Is condens wat vrijwel altijd bij verwarmen waar te nemen is.
Voor het verschil tussen vraag en wat je krijgt is staat waarschijnlijk de offset +2 aan. Je kan de aan/uit knop op de unit zelf er 30 seconden goed voor inhouden. Piep piep is uit, piep piep piep is aan geloof ik. Je kan de eco stand gebruiken om een verdere verlaging van temperatuur voor elkaar te krijgen.
Dank voor de uitleg.
De 24e januari komt het grote feest. Dan komt er op een andere flat, waar 150 appartementen elektrisch verwarmen met COP=1, een 3 split met twee vloer- en e e n wandairco. Ben vreselijk benieuwd. Als je ergens mee besparen kan.
Dank. Ik moet nog veel leren...Sjamo schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:02:
[...]
Onze situatie is niet representatief voor alles uiteraard, maar dit is hoe het bij ons is. Wij hebben geen vloermodel maar een wandmodel.
[Afbeelding]
Dit is een voorbeeld van wisselend een stabiel verbruik en een serie defrosts. Ik heb deze gekozen omdat je hier de verschillende mogelijkheden ziet bij een defrost, hier althans.
Wanneer onze unit in defrost gaat dan wordt het ineens stil, de unit stopt met blazen en sluit de lamellen bijna volledig. Het verbruik dipt naar 0 hier en het groene lampje voorop de unit begint rustig te knipperen.
Dan hoor je geknap en gekraak (plastic reageert op temperatuurwisseling) en een ruisend, gorgelend geluid (koelmiddel) en de binnenunit wordt erg koud. Dat blaast hij niet uit. Dat is de eigenlijke defrost wat mij betreft. Het duurt hier nooit langer dan meestal minder dan een minuut tot een enkele keer 2 minuten. Op dat moment zie ik soms wel, soms niet stoomwolken uit onze omkasting van de buitenunit komen. Meestal eerst de achterzijde, daarna de voorzijde maar het overlapt ook.
Daarna dipt het verbruik weer kort naar 0. Dan wordt het proces weer omgedraaid, de lamellen gaan weer open en de unit begint heel zachtjes te blazen. Het blazen wordt hier steeds harder en hiermee gaat de unit ook wel eens over de doeltemperatuur heen. Volgens mij knippert op dat moment het groene lampje niet meer, maar zeker weten doe ik het niet.
Daarna neemt het blazen weer in stappen af. Het hardere blazen kan zeker 10 tot 20 minuten duren.
Op de verbruiksgrafiek zie je defrosts als piek. Hoe de bovenkant van de piek er uitziet ligt aan het soort defrost. Was het een defrost die meer omstandigheden-gestuurd was (zie alle plaatjes onlangs hier in het topic), dan ziet de piek er uit als een dolfijn snuit, waarbij de punt rechts zit. De defrost zelf had zo weinig nodig dat die hobbel niet of nauwelijks zichtbaar was. Soms is het een tong met gespleten punten, zowel defrost als verwarmen achteraf hebben evenveel verbruikt.
Soms heeft de defrost zelf meer verbruikt, dan is de dolfijnsnuit andersom.
[Afbeelding]
Dit is bij ons pendelen. Op de grafiek ziet het eruit als een luizenkam vind ik
De unit koelt of verwarmt (afhankelijk van de instelling. Elke 30 minuten wordt er wat extra lucht rondgeblazen om te kijken hoe het er voor staat. Als de unit vindt dat het genoeg is, stopt hij met blazen. Soms valt dat hier niet eens op. Na 30 minuten test de unit weer en zonodig warmt of koelt hij wat bij waarna hij weer in ruststand gaat. Hij gaat niet uit. Het verbruik blijft hangen op meestal rond de 30 tot 50W ongeveer. Dat in tegenstelling tot wanneer hij uit is, dan is het verbruik hier rond de 8 tot 9W.
Ik begrijp dat vloermodellen iets minder last hebben van defrost etc omdat ze makkelijker de warme lucht kwijt kunnen.
Ik verbruik nu 6Kwh/dag voor 30m2. Dat is redelijk?
Had nu onderste klep dicht, bovenste helemaal omhoog, bijna geen verbruik. Maar geen knipperend lampje. Wellicht was ik er te laat bij?TereZz schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:55:
[...]
Gefeliciteerd met je nieuwe unit!
Maar dat doet die regelmatig. Komt beetje airflow uit de bovenste. verbruik 12 watt..
Daarna gaat bovenste klep weer naar voren en onderste opent. 500 watt, snel zakkend naar 420. En dan blijft die op 190 watt hangen.
Mogen we stellen: Geen knipperend lampje = geen defrost?
[ Voor 11% gewijzigd door herpideperpi op 13-01-2024 15:57 ]
Ja. Dit is pendelen. Zet m maar eens een graad ofso hoger. Dan zal die wel doordraaien. Of je deur openhouden en opende deur richten. Sowieso een goed idee gezien je daar geen unit hebtherpideperpi schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:20:
[...]
Had nu onderste klep dicht, bovenste helemaal omhoog, bijna geen verbruik. Maar geen knipperend lampje. Wellicht was ik er te laat bij?
Maar dat doet die regelmatig. Komt beetje airflow uit de bovenste. verbruik 12 watt..
Daarna gaat bovenste klep weer naar voren en onderste opent. 500 watt, snel zakkend naar 420. En dan blijft die op 190 watt hangen.
Mogen we stellen: Geen knipperend lampje = geen defrost?
Zijn er meer mensen waarvan de unit vandaag spontaan in stop gegaan zijn?
Wij hebben 2 MHI airco's met WIFI, de kleinste stond vanmorgen vroeg opeens uit, later op de dag stond ook de oudste uit.
Geen fouten volgens mij, herstart via Smart M-Air app werkte gewoon, maar nog niet eerder mee gemaakt.
Wij hebben 2 MHI airco's met WIFI, de kleinste stond vanmorgen vroeg opeens uit, later op de dag stond ook de oudste uit.
Geen fouten volgens mij, herstart via Smart M-Air app werkte gewoon, maar nog niet eerder mee gemaakt.
20xLongi 410Wp, IQ7+
Kom niet verder dan verkeerde timer settings in de app of afstandsbediening.JMSL2022 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:02:
Zijn er meer mensen waarvan de unit vandaag spontaan in stop gegaan zijn?
Goeie tip.TereZz schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:23:
[...]
Ja. Dit is pendelen. Zet m maar eens een graad ofso hoger. Dan zal die wel doordraaien. Of je deur openhouden en opende deur richten. Sowieso een goed idee gezien je daar geen unit hebt
Gaan we proberen.
Maar jij bedoelt ook dat klep boven open en beneden dicht etc pendelen betekent?
In dat geval maakt het me allemaal makkelijker.
Ga tot morgenochtend door met 18 graden vragen, vanwege verbruiksmeting. (ca 250 watt/hr) Morgenochtend graadje erbij en deur open.
Maar ehh.... Nog tip over ventilator in deuropening?
[ Voor 32% gewijzigd door herpideperpi op 14-01-2024 00:03 ]
Vind dat die app van MHI echt traag werkt. Als je de app opstart zie je nog temperaturen van uren geleden en moet je refreshen of even afwachten. Misschien ben ik teveel verwend met MHI-AC-CTRL beneden. Vind de app ook niet zo overzichtelijk. Het enige positieve is dat je in 1 lijst heel snel alles aan of uit kan zetten.
Bij andere werkt het sneller?
Bij mij wel sneller, maar ik heb (nog) maar e e n airco erin staan. Zie soort oranje spinning circle, en als die weg is dan klopt de info wel.Willempie27 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:54:
Vind dat die app van MHI echt traag werkt. Als je de app opstart zie je nog temperaturen van uren geleden en moet je refreshen of even afwachten. Misschien ben ik teveel verwend met MHI-AC-CTRL beneden. Vind de app ook niet zo overzichtelijk. Het enige positieve is dat je in 1 lijst heel snel alles aan of uit kan zetten.
Ben beetje gaan spelen met de app door o,a, fanspeed en kleprichting te veranderen. En dan reageert het wel redelijk. Zou het zootje graag koppelen aan Smartthings c.s. , maar dat zie ik niet gebeuren.
Grootste probleem is dat, schat ik, 99% van de klantjes alleen 24/24 wil koelen.
Diep respect voor U:TereZz schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:23:
[...]
Ja. Dit is pendelen. Zet m maar eens een graad ofso hoger. Dan zal die wel doordraaien. Of je deur openhouden en opende deur richten. Sowieso een goed idee gezien je daar geen unit hebt
Vraag nu 19 graden en deur open: No more pendeling! Bravo!
Morgen dagje testen met 18 graden deur open en dan dagje 19 graden deur naar woonkamer dicht.
edit: Draai nu met deur open en 19 graden vragen en al uren lang ca 190 watt.. dus minder verbruik dan bij pendelen. Nog niet 100% zeker, want altijd veel variabelen, maar toch.
[ Voor 16% gewijzigd door herpideperpi op 14-01-2024 12:44 ]
Maar wat is.het probleem wat je wilt oplossen? Zo erg is pendelen niet , je verbruikt er.meestal minder energie door
Hoe meer airco units in de Smart M-Air app, hoe trager hij is. Ik heb er 5 units in staan en dat betekent dat je aardig wat geduld moet hebben en niet "te snel" moet tappen. Ik heb me dat aangeleerd en dan is het wel te doen, maar het zou veel beter kunnen.Willempie27 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:54:
Ik heb dat ook met app voor mijn 4 Gree airco's. De grootste airco toko ter wereld!Gasoline1234 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:59:
[...]
Hoe meer airco units in de Smart M-Air app, hoe trager hij is. Ik heb er 5 units in staan en dat betekent dat je aardig wat geduld moet hebben en niet "te snel" moet tappen. Ik heb me dat aangeleerd en dan is het wel te doen, maar het zou veel beter kunnen.
Wikipedia: Gree Electric
De Android app noemen wij in het vak: neefje-van-de-baas-software.
Maar in grootste deel van de wereld is daar geen belangstelling voor. Men kan maar net met de afstandsbediening omgaan.
De firmware van de kasten zelf is daarentegen verbijsterend intelligent.
Na een korte kursus over pendelen hier (#TereZz #renzo4000) verbaas ik me over mijn vloer MHI van 3.5 KW , die nu al uren rond de 200 Watt staat te draaien. As we speak zelfs al tijdje 174 watt. Dat is verdorie een gloeilamp!
Totale stilte binnen en buiten.
[ Voor 13% gewijzigd door herpideperpi op 14-01-2024 09:50 ]
Tussen mijn balkon en de slaapkamer(!) zit een vaag houten schot, dat mee trilt als de MHI opnieuw opstart. Zelfs wakker van geworden. #prinses-op-de-erwtdt_swiss schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:32:
Maar wat is.het probleem wat je wilt oplossen? Zo erg is pendelen niet , je verbruikt er.meestal minder energie door
Ik heb elders een Gree airco in een kleine slaapkamer. Maar die gaat gewoon netjes uit en na bijv. tien minuten weer aan.
Ik noem dat ook geen pendelen.
Merk ik niks van. Buiten unit nog nooit gehoord. Hangt aan andere kant van de muur. Hemelsbreed max twee meter.
[ Voor 6% gewijzigd door herpideperpi op 14-01-2024 09:48 ]
Ja daar kwam ik ook achter. Met 1 unit ging het nog wel maar met 3 is die al een stuk trager. Wil niet weten hoe het met 5 units is. Het is wel te doen. Zeker als je de juiste instellingen weet. Boven op de werkkamer even een goede setting vinden qua blazen en dan is het wel vervelend om steeds te moeten wachten.Gasoline1234 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:59:
[...]
Hoe meer airco units in de Smart M-Air app, hoe trager hij is. Ik heb er 5 units in staan en dat betekent dat je aardig wat geduld moet hebben en niet "te snel" moet tappen. Ik heb me dat aangeleerd en dan is het wel te doen, maar het zou veel beter kunnen.
Ik gebruik 2 verschillende modes binnen de app. Mij valt op dat in elk geval het krijgen van een goede lijst in de remote operation mode veel sneller gaat dan in de home restricted mode.Willempie27 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:24:
[...]
Ja daar kwam ik ook achter. Met 1 unit ging het nog wel maar met 3 is die al een stuk trager. Wil niet weten hoe het met 5 units is. Het is wel te doen. Zeker als je de juiste instellingen weet. Boven op de werkkamer even een goede setting vinden qua blazen en dan is het wel vervelend om steeds te moeten wachten.
In de laatste blijf je soms maar klikken om de informatie van een unit te krijgen lijkt het.
:strip_exif()/f/image/DeyCg3ZOdv89J4R6QGX91cjm.jpg?f=fotoalbum_large)
terwijl je zou denken dat de home restricted juist lokaal, dus sneller is.Sjamo schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:46:
[...]
Ik gebruik 2 verschillende modes binnen de app. Mij valt op dat in elk geval het krijgen van een goede lijst in de remote operation mode veel sneller gaat dan in de home restricted mode.
In de laatste blijf je soms maar klikken om de informatie van een unit te krijgen lijkt het.
[Afbeelding]
Weet iemand hoe ik het aantal smartphones kan veranderen? Volgens mij moet ik dan een extra account aanmaken. Als ik nu de app op een ander toestel gebruik gaat die raar vragen om inloggen of zo. Gree app heeft precies hetzelfde. Irritant allemaal.
Het heeft even geduurd maar ik kreeg dus High Pressure Protection Control error en een High Discharge Temp
De unit is leeggehaald en opnieuw gevuld. De high pressure is heel even gekomen op vollast maar limiteert de de compressor niet die blijft op voluit 105Hz draaien.
Die High Pressure staat ook gewoon in de handleiding dat die melding kan komen bij verwarmen.
Discharge pipe kwam soms boven de 100 graden en limiteert de compressor. Dat is zeker niet goed. Nu bij vollast komt die niet hoger als 58 graden.
Wat ook opvalt is de bak warmte die er nu uit komt. Binnen 20 min van 17 naar 20 graden dat duurde voorheen met 6 graden buiten wel langer. Dus het was echt niet in orde.
Advies. Krijg je die High Pressure melding > niks doen. Krijg je nog andere storingen erbij zou ik er toch naar laten kijken.
De unit is leeggehaald en opnieuw gevuld. De high pressure is heel even gekomen op vollast maar limiteert de de compressor niet die blijft op voluit 105Hz draaien.
Die High Pressure staat ook gewoon in de handleiding dat die melding kan komen bij verwarmen.
Discharge pipe kwam soms boven de 100 graden en limiteert de compressor. Dat is zeker niet goed. Nu bij vollast komt die niet hoger als 58 graden.
Wat ook opvalt is de bak warmte die er nu uit komt. Binnen 20 min van 17 naar 20 graden dat duurde voorheen met 6 graden buiten wel langer. Dus het was echt niet in orde.
Advies. Krijg je die High Pressure melding > niks doen. Krijg je nog andere storingen erbij zou ik er toch naar laten kijken.
Ik kan 1 toestel op de 1 gebruiken en 1 toestel op de andere mode.herpideperpi schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:56:
[...]
terwijl je zou denken dat de home restricted juist lokaal, dus sneller is.
Weet iemand hoe ik het aantal smartphones kan veranderen? Volgens mij moet ik dan een extra account aanmaken. Als ik nu de app op een ander toestel gebruik gaat die raar vragen om inloggen of zo. Gree app heeft precies hetzelfde. Irritant allemaal.
Ik heb geen timers ingesteld staan, bedien alleen via de app.herpideperpi schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:49:
[...]
Kom niet verder dan verkeerde timer settings in de app of afstandsbediening.
Dacht dat er misschien een update was geweest, maar dan zouden meer mensen hetzelfde probleem hebben gehad lijkt me.
20xLongi 410Wp, IQ7+
pfff. Fijne cloudsoftware. Enfin. Maar de hardware is perfect. Dus ik moet niet zeuren.Sjamo schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:21:
[...]
Ik kan 1 toestel op de 1 gebruiken en 1 toestel op de andere mode.
Ik moet nog veel leren. wat zijn die Herzen waar iedereen het over heeft.?Willempie27 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:49:
Het heeft even geduurd maar ik kreeg dus High Pressure Protection Control error en een High Discharge Temp
.
Die kan zien met de alternatieve MHI-AC-CTRL module in plaats van de standaard module van MHI.herpideperpi schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:37:
[...]
Ik moet nog veel leren. wat zijn die Herzen waar iedereen het over heeft.?
Volgens mij is dat hetzelfde als RPS uit de handleiding, oftewel toeren per seconde.herpideperpi schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:37:
[...]
Ik moet nog veel leren. wat zijn die Herzen waar iedereen het over heeft.?
Is de ZSX unit het extra geld waard ten opzichte van de SRC?
Ik zit naar een 3.5Kw SRK/ZSX-W voor de benedenverdieping en een 2.5 Kw SRK/SRC-W voor boven, maar er gaat nog wat mis in de WAF.
De ZSX is iets efficiënter en wat stiller; maar is dit de ~1000 euro extra waard?
Ik zit naar een 3.5Kw SRK/ZSX-W voor de benedenverdieping en een 2.5 Kw SRK/SRC-W voor boven, maar er gaat nog wat mis in de WAF.
De ZSX is iets efficiënter en wat stiller; maar is dit de ~1000 euro extra waard?
Beetje afhankelijk van je situatie.Sibrand schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:34:
Is de ZSX unit het extra geld waard ten opzichte van de SRC?
Mijn ouders vrijstaand huis 3.5kw hebben de gewone.
Wij 3.5 kw de zsx wonen ij een rijtjeswoning dus puur voor het geluid de zsx gekocht.
Op het zelfde vermogen draaiend is her echt een wereld van verschil de zsx is echt heel veel stiller. Aan de andere kant als ik vrijstaand had gewoond, had ik zeker niet de zsx gekocht. Dan maakt het extra geluid buiten natuurlijk weinig uit.
Eens, maar als je uitgaat van gemiddelde levensduur in combinatie met hogere efficiency en verwacht gebruik kun je uitrekenen of de meerprijs te rechtvaardigen valt. Ergo, kan ik de hogere investering terugverdienen dankzij lager verbruik. Ik vind het netjes dat je rekening houdt met de omgeving/buren al heb je er zelf mogelijk ook profijt van. Daarnaast heb je ook nog de economische levensduur van een apparaat maar dan draaf ik wellicht wat door.vangoghnl schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:26:
[...]
Beetje afhankelijk van je situatie.
Mijn ouders vrijstaand huis 3.5kw hebben de gewone.
Wij 3.5 kw de zsx wonen ij een rijtjeswoning dus puur voor het geluid de zsx gekocht.
Op het zelfde vermogen draaiend is her echt een wereld van verschil de zsx is echt heel veel stiller. Aan de andere kant als ik vrijstaand had gewoond, had ik zeker niet de zsx gekocht. Dan maakt het extra geluid buiten natuurlijk weinig uit.
[ Voor 4% gewijzigd door vdr01 op 14-01-2024 21:37 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Hee Willempie27,Willempie27 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:49:
Na het opnieuw vullen,
Zijn de Low Pressure meldingen nu ook weg, als het buiten kouder is dan 3 graden??
Volgens mij is het niet "of", maar "en". Geluid(sarm) is een van de eigenschappen die in de ene situatie meer waard is dan in de andere. Ik heb hier ook een ZSX o.a. vanwege het geluid. Eigenlijk viel de rest gewoon af omdat ik me graag aan de 40/45 dB normen hou. Je buren moet je sowieso te vriend houden maar mocht het toch gedoe geven dan is het wel handig als je op de erfgrens onder de norm zit.vdr01 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:31:
[...]
Eens, maar als je uitgaat van gemiddelde levensduur in combinatie met hogere efficiency en verwacht gebruik kun je uitrekenen of de meerprijs te rechtvaardigen valt. Ergo, kan ik de hogere investering terugverdienen dankzij lager verbruik. Ik vind het netjes dat je rekening houdt met de omgeving/buren al heb je er zelf mogelijk ook profijt van. Danarnaast heb je ook nog de economische levensduur van een apparaat maar dan draaf ik wellicht wat door.
Hier ook gedaan voor de db norm.
Verbruik vind ik lastig vergelijken. Mijn ouders hebben een huis uit 2017 wij uit 1995. Woonkamer van mijn ouders is bijna 2.5x onze woonkamer. Moeilijk vergelijk te maken dus. Maar bij beide wordt de woonkamer perfect warm, zonder dat de airco hard staat te blazen.
De zsx is in iedergeval echt heel stil, buren zeggen hem nooit te horen. Woon je in een rijtje dan moet je bijna wel de zsx nemen. Straat verderop verwarmt iemand met een haier airco. Dat klinkt echt of er een straalmotor aan het opstarten is daar zou ik niet naast willen wonen . Wat betaal je nu eigenlijk voor de zsx? Wij hebben voor 2x 3.5 zsx (een boven en een benenden) €5000 betaald. Maar konden hierdoor in combinatie met een wpboiler volledig van het gas af.
Verbruik vind ik lastig vergelijken. Mijn ouders hebben een huis uit 2017 wij uit 1995. Woonkamer van mijn ouders is bijna 2.5x onze woonkamer. Moeilijk vergelijk te maken dus. Maar bij beide wordt de woonkamer perfect warm, zonder dat de airco hard staat te blazen.
De zsx is in iedergeval echt heel stil, buren zeggen hem nooit te horen. Woon je in een rijtje dan moet je bijna wel de zsx nemen. Straat verderop verwarmt iemand met een haier airco. Dat klinkt echt of er een straalmotor aan het opstarten is daar zou ik niet naast willen wonen . Wat betaal je nu eigenlijk voor de zsx? Wij hebben voor 2x 3.5 zsx (een boven en een benenden) €5000 betaald. Maar konden hierdoor in combinatie met een wpboiler volledig van het gas af.
Die heb ik nooit gehad. Alleen High Pressuremietse schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:32:
[...]
Hee Willempie27,
Na het opnieuw vullen,
Zijn de Low Pressure meldingen nu ook weg, als het buiten kouder is dan 3 graden??
Ik las laatst ergens in een draadje dat die low pressure protection warnings er pas in zitten vanaf een bepaalde MHI-AC-CTRL versie.
Ik zie low pressure niet terugkomen in de service manual. Of is dit iets wat alleen multi splits kunnen rapporteren?Nachtapotheker schreef op maandag 15 januari 2024 @ 07:42:
Ik las laatst ergens in een draadje dat die low pressure protection warnings er pas in zitten vanaf een bepaalde MHI-AC-CTRL versie.