Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 17 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:49
TereZz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:05:
[...]

Ik zie low pressure niet terugkomen in de service manual. Of is dit iets wat alleen multi splits kunnen rapporteren?
Ik heb het zelf niet opgezocht, zag deze post voorbij komen:

mietse in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Bij mij doet hij precies dit (5KW), onder de 4 graden gaat ie niet lager meer dan 35hz en onder de -4 niet lager dan 40hz.

Zodra de protection state weg is (boven de 4gr) moduleert is weer terug naar 30hz.

[ Voor 21% gewijzigd door Nachtapotheker op 15-01-2024 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:16
Vind vooral de naamgeving in MHI-AC-CTRL wat verwarrend: "protection error state". Suggereert dat er gelijk iets fout is, terwijl de handleiding spreekt over een 'compressor protection status'.

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 15-01-2024 08:21 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:27
Nachtapotheker schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:11:
[...]

Ik heb het zelf niet opgezocht, zag deze post voorbij komen:

mietse in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Bij mij doet hij precies dit (5KW), onder de 4 graden gaat ie niet lager meer dan 35hz en onder de -4 niet lager dan 40hz.

Zodra de protection state weg is (boven de 4gr) moduleert is weer terug naar 30hz.
Dank! Niet low pressure maar low temperature protection control dus. Dit gedrag herken ik idd ook bij mijn unit. Verder niet erg, want je hebt het vermogen bij die temperaturen vaak ook nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
TereZz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:20:
[...]

Dank! Niet low pressure maar low temperature protection control dus. Dit gedrag herken ik idd ook bij mijn unit. Verder niet erg, want je hebt het vermogen bij die temperaturen vaak ook nodig.
Ja idd, denk dat ze het in MHI-AC-CTRL niet helemaal lekker vertaald hebben (of te letterlijk, hij gaat niet meer zo laag gok ik om ervoor te zorgen dat er geen te lage druk onstaat). Maar exact het beschreven gedrag uit de manual zie je wel terug zodra hij in deze state komt. Bij normaal stoken kom je idd niet zo laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
Toch even mijn ervaring delen van mijn 3,5 zs-w; ik merk dat ik met moeite de temperatuur op 19 kan houden in de woonkamer, wat me enigzins verbaast. Bij niet thuis en snachts zet ik hem op 19,5 met max fan, en dan is het sochtends net aan 19, tegen een continu verbruik van 500-600w.

Dat vind ik toch, ondanks de buitentemperaturen, best veel gezien de goede isolatie van de woning (2002, A label), deur naar de hal dicht, 50m2 (+-145m3) 'slechts'.

Ik lees hier toch betere verhalen en ervaringen met 3,5 units met vergelijkbare (of grotere) oppervlaktes/inoud.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
KoningPaulus schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:25:
Toch even mijn ervaring delen van mijn 3,5 zs-w; ik merk dat ik met moeite de temperatuur op 19 kan houden in de woonkamer, wat me enigzins verbaast. Bij niet thuis en snachts zet ik hem op 19,5 met max fan, en dan is het sochtends net aan 19, tegen een continu verbruik van 500-600w.

Dat vind ik toch, ondanks de buitentemperaturen, best veel gezien de goede isolatie van de woning (2002, A label), deur naar de hal dicht, 50m2 (+-145m3) 'slechts'.

Ik lees hier toch betere verhalen en ervaringen met 3,5 units met vergelijkbare (of grotere) oppervlaktes/inoud.
Ik heb hier in een hoekwoning van 1980 (met alleen een 3.5kw aan op een 5kw multisplit) met setpoint 22gr (wordt dan 20.6) een gemiddeld verbruik van zo’n 1 a 1.3kw per uur. ‘s Nachts gaat hier de boel uit. Dus bij 24x7 zou het allicht iets lager kunnen zijn qua gemiddelde.
Vind jouw verbruik niet heel gek voor deze kou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:27

Dan zet je 'm toch een graadje hoger? Was het leven maar zo simpel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 09:20

Volgens mij geen vreemd verbruik. Als je continu zo'n 500-600 watt verbruikt dan draait hij op z'n gemak en is een hogere kamertemperatuur mogelijk als je hem op een hogere temperatuur zet.

Ik heb een 2 onder 1 kap 1989, C of D label, 37m2 woonkamer met open verbinding keuken van 15m2.
Woonkamer ZSX25 en keuken ZS20. Woonkamer in de nacht continu 20 graden met max fan en overdag 20,5 auto fan, keuken staat 2 graden hoger omdat hij anders gaat pendelen.
Die temperaturen zijn ook echt de kamer temperatuur.
Verbruik gisteren (zondag 14-01) gemiddeld 750 watt per uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVflCwrMdROpdVOC7RpOu3bEJR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9Bs0ySHm8MlfFBTFYitmnrf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:19

Ik lees hier toch betere verhalen en ervaringe met 3,5 units met vergelijkbare (of grotere) oppervlaktes/inoud.
500 W elektrisch is 2 kW thermisch als je rekent met COP 4. Dus 2 kW warmteverlies bij ongeveer 20 graden temperatuurverschil, best wel netjes! Bij die 'betere verhalen' is misschien sprake van slechts bijverwarming of auto/lage-fanstand waarbij het alleen rond de binnenunit op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-08 15:23
Vreseliijk weer buiten, maar wel ideaal om te meten, etc.
Ook ervaringen vergelijken.
Heb nu nu mijn eerste defrost van precies tien minuten.
Bulderende noordenwind/storm tegen mijn flatje, aan zee. Op de punt van het gebouw. Geen stokende benedenburen.
VR CV ketel met #@&* rendement.
Maar nu dus in de slaapkamer een staande 3.5 KW MHI, die het netjes op 20 houdt. Deur naar aanpalende woonkamer open.
Spannende tijden. We krijgen nog paar dagen raar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:06
QuattroNL schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:16:
[...]

Hebben we hier ook soms; een hele hoge piep als ie klaar is met een defrost. De fans gaan dan weer draaien en de lamellen weer open. Is slechts enkele seconden.
De installateur noemde als (vage) mogelijkheid een component op een printplaat of de voeding vanwege de omschakeling.
Ook een ZSX? Hier gaat die ook flink tekeer, vooral als ik zelf de fanspeed op low zet (nouja, Home Assistant doet dat voor mij zodra de TV aan gaat O-) ). Op auto lijkt het mee te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:53

QuattroNL

It is I.

Rctworld schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:32:
[...]

Ook een ZSX? Hier gaat die ook flink tekeer, vooral als ik zelf de fanspeed op low zet (nouja, Home Assistant doet dat voor mij zodra de TV aan gaat O-) ). Op auto lijkt het mee te vallen.
Wij hebben in de woonkamer een ZS-W 35 hangen.
Boven 2x een SRK25, die horen we nooit piepen na een defrost.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
GermanPivo schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:19:
Vind vooral de naamgeving in MHI-AC-CTRL wat verwarrend: "protection error state". Suggereert dat er gelijk iets fout is, terwijl de handleiding spreekt over een 'compressor protection status'.
Waar zie jij die "protection error state" dan staan in MHI-AC-CTRL ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
jobr schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:58:
[...]

Waar zie jij die "protection error state" dan staan in MHI-AC-CTRL ?
Zo is de naam van de sensor in de ESPHome versie, dus verschijnt zo ook in hass.

@Willempie27 Niet in de handleiding die ik voor me heb :+ In de service support manual noemen ze het dus 'compressor protection status'.

[ Voor 30% gewijzigd door GermanPivo op 15-01-2024 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
Dat komt omdat het zo in de handleiding staat van MHI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Op de oude unit draaid ESPhome versie. Ik heb op de 3 nieuwe untis MHI-AC-CTRL gezet maar dat is wel iets meer instellen. Dat alles via MQTT gaat is prima maar moet me nog even goed inlezen. Automatische fan stand komt er niet in HA. Als ik auto erbij zet in de yaml van HA werkt die wel maar krijg ik in HA een error (werkt dus wel) Als ik Auto in vul dan kreeg ik geen error en komt er in de climate card Automatisch te staan maar werkt deze dus niet.
Ook gaat de unit niet uit ( is ook een instellelling).

Als het allemaal prima werkt zal er weinig verschil in zijn maar de ESPhome versie is toch wel wat gemakkelijker te installeren maar minder te tweaken. Ook gewoon alles OTA met je eigen PC vind ik toch ook wel een plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
GermanPivo schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:02:
Zo is de naam van de sensor in de ESPHome versie, dus verschijnt zo ook in hass.
Ah esphome, tja.

Is niet handig om MHI-AC-CTRL dan te noemen. Dat is wat anders dan de esphome software (die er wel een deel van gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
[b]Willempie27 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:11: Ook gewoon alles OTA met je eigen PC vind ik toch ook wel een plus.
Dat kan met MHI-AC-CTRL (de enige echte :) ) ook

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 15-01-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
jobr schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:12:
[...]

Ah esphome, tja.

Is niet handig om MHI-AC-CTRL dan te noemen. Dat is wat anders dan de esphome software (die er wel een deel van gebruikt).
Tsja, die heet toch ook echt zo met de ESPHome toevoeging erachter dan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
GermanPivo schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:02:
In de service support manual noemen ze het dus 'compressor protection status'.
Dat is de juiste naam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Jup, en daarmee zouden een hoop gebruikers hier niet gelijk in paniek schieten denk ik. Maar nu hangt er in de ESPHome versie dus gelijk een 'error' label aan. Zorgt in mijn ogen voor verwarring. Zal wel even een issue inschieten wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
GermanPivo schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:15:
[...]

Jup, en daarmee zouden een hoop gebruikers hier niet gelijk in paniek schieten denk ik. Maar nu hangt er in de ESPHome versie dus gelijk een 'error' label aan. Zorgt in mijn ogen voor verwarring. Zal wel even een issue inschieten wat dat betreft.
Een protection status is niet zo dat er niks aan de hand is maar wel handing als ze de tekst uit de handleiding gebruiken. Die melding zou er normaal niet moeten komen. Het is een beetje het oranje motormanagement lampje van je auto. Je kan nog wel doorrijden maar je moet er wel naar laten kijken. Er is ook natuurlijk de Error code voor een storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
jobr schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:13:
[...]

Dat kan met MHI-AC-CTRL (de enige echte :) ) ook
Dat bedoelde ik ook. Met de ESPhome moet je hem compileren met ESPhome wat ik liever niet doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
@Willempie27 Misschien help dit je nog als je HA wilt gebruiken met MHI-AC-Ctrl (zonder esphome): https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/issues/23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
jobr schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:53:
@Willempie27 Misschien help dit je nog als je HA wilt gebruiken met MHI-AC-Ctrl (zonder esphome): https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/issues/23
Bedankt, van die pagina had ik al de eerste template gehaald. Krijg hem inmiddels uit. We raar dat daar staat #define PAYLOAD_POWER_OFF "OFF" terwijl home assistant off terug geeft volgens MQTT explorer. Met kleine letter doet die het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
jobr schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:53:
Die issue is niet compleet. Fan mode auto etc mist.

Een completere HA config voor MHI-AC-Ctrl staat in dit topic: Chatslet in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Van de week gebruikt om mijn HA config te updaten met de nieuwste MHI-AC-CTRL features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Willempie27 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:44:
[...]

Een protection status is niet zo dat er niks aan de hand is maar wel handing als ze de tekst uit de handleiding gebruiken. Die melding zou er normaal niet moeten komen. Het is een beetje het oranje motormanagement lampje van je auto. Je kan nog wel doorrijden maar je moet er wel naar laten kijken. Er is ook natuurlijk de Error code voor een storing.
Ben het gedeeltelijk met je eens, maar het is onduidelijk of het in dit geval normaal gedrag is of niet. Sommige stukken kunnen dat wel suggereren, maar het is uit de beschikbare documentatie niet goed op te maken. Maar inderdaad, als het echt mis is, zou je ook een error code verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Willempie27 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:04:
[...]

Bedankt, van die pagina had ik al de eerste template gehaald. Krijg hem inmiddels uit. We raar dat daar staat #define PAYLOAD_POWER_OFF "OFF" terwijl home assistant off terug geeft volgens MQTT explorer. Met kleine letter doet die het wel.
Je moet alle defines dan ook van hoofdletters naar kleine letters aanpassen in een van de .h files. Staat afaik er ook bij als je HA wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Rukapul schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:12:
[...]

Je moet alle defines dan ook van hoofdletters naar kleine letters aanpassen in een van de .h files. Staat afaik er ook bij als je HA wilt gebruiken.
Ja klopt. Ook bij ventilator moet je er van Fan > fan_only maken in MHI-AC-Ctrl.h

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Laatst online: 16-09 06:02
GermanPivo schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:15:
[...]

fixed in mijn fork, zal vast goedgekeurd worden door ginkage

https://github.com/RobertJansen1/MHI-AC-Ctrl-ESPHome

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Rukapul schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:11:
Die issue is niet compleet.
Van de week gebruikt om mijn HA config te updaten met de nieuwste MHI-AC-CTRL features.
Als je een compleet werkende HA config hebt, zou je dan die willen delen ?
Dan kan ik die toevoegen in dat issue (mag je ook zelf doen).
Die config waar je naar verwijst bestaat uit verschillende delen en verschillende AC's zo te zien.
Zou mooi zijn als we een compleet werkend voorbeeld hebben. Ik heb zelf geen verstand van HA dus kan er niet veel van bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Rukapul schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:12:
Toch niet alle defines ?
Of bedoel je alleen de #define PAYLOAD* regels
Misschien kun je die ook delen? :)

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 16-01-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Rukapul schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:11:
[...]

Die issue is niet compleet. Fan mode auto etc mist.

Een completere HA config voor MHI-AC-Ctrl staat in dit topic: Chatslet in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Let even op dat wanneer je een externe temperatuur sensor gebruikt je die published in de Troom binnen het set topic. Zag dat ik het daar fout had. Heb het zojuist ook even aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Chatslet schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:33:
[...]

Let even op dat wanneer je een externe temperatuur sensor gebruikt je die published in de Troom binnen het set topic. Zag dat ik het daar fout had. Heb het zojuist ook even aangepast.
Goed dat je het opmerkt. Die stond bij mij van mezelf nog / al goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Voor in Home Assistant. Ik heb zelf een bestand genaamd mqtt.yaml. Anders wordt het wat onoverzichtelijk.
Zet in configuration en maak een filenaam aan mqtt.yaml (andere naam kan natuurlijk ook):
YAML:
1
mqtt: !include  mqtt.yaml

En in mqtt.yaml de climate settings:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
#Airco MHI-AC-CTRL
climate:
  - name: MHI-AC-CTRL
    unique_id: MHI-AC-CTRL
    initial: 18
    min_temp: 18
    max_temp: 30
    temp_step: 0.5
    modes:
      - "auto"
      - "dry"
      - "cool"
      - "fan_only"
      - "heat"
      - "off"
    swing_modes:
      - "1"
      - "2"
      - "3"
      - "4"
      - "swing"
    fan_modes:
      - "1"
      - "2"
      - "3"
      - "4"
      - "auto"
    mode_command_topic: "MHI-AC-CTRL/set/Mode"
    mode_state_topic: "MHI-AC-CTRL/Mode"
    temperature_command_topic: "MHI-AC-CTRL/set/Tsetpoint"
    temperature_state_topic: "MHI-AC-CTRL/Tsetpoint"
    fan_mode_command_topic: "MHI-AC-CTRL/set/Fan"
    fan_mode_state_topic: "MHI-AC-CTRL/Fan"
    swing_mode_command_topic: "MHI-AC-CTRL/set/Vanes"
    swing_mode_state_topic: "MHI-AC-CTRL/Vanes"
    current_temperature_topic: "MHI-AC-CTRL/Troom"

En de sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
# MHI-AC-CTRL sensors

## MHI AC CTRL connection status to broker
  - name: "MHI-AC-CTRL - connected"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/connected"
  ## WiFI RSSI /Received Signal Strength in dBm during boot
  - name: "MHI-AC-CTRL - RSSI"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/RSSI"
    unit_of_measurement: "dBm"
  ## Frequency of the SCK pin in Hz during boot
  - name: "MHI-AC-CTRL - fSCK"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/fSCK"
    unit_of_measurement: "Hz"
  ## Frequency of the MOSI pin in Hz during boot
  - name: "MHI-AC-CTRL - fMOSI"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/fMOSI"
  ## Frequency of the MISO pin in Hz during boot
  - name: "MHI-AC-CTRL - fMISO"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/fMISO"
  ## Current operation mode
  - name: "MHI-AC-CTRL - Mode"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/Mode"
  ## Current power mode
  - name: "MHI-AC-CTRL - Power"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/Power"
  ## Fan level
  - name: "MHI-AC-CTRL - Fan"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/Fan"
  ## Vanes up/down position
  - name: "MHI-AC-CTRL - Vanes"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/Vanes"
  ## Room temperature (°C)
  - name: "MHI-AC-CTRL - Troom"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/Troom"
    unit_of_measurement: "°C"
  ## Target room temperature (°C)
  - name: "MHI-AC-CTRL - Tsetpoint"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/Tsetpoint"
  ## Errorcode
  - name: "MHI-AC-CTRL - Errorcode"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/Errorcode"
  ## Current operation mode
  - name: "MHI-AC-CTRL - Operating Data - Mode"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/OpData/Mode"
  ## Set temperature (°C)
  - name: "MHI-AC-CTRL - Operating Data - Tsetpoint"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/OpData/Tsetpoint"
  ## Return air sensor temperature (°C)
  - name: "MHI-AC-CTRL - Operating Data - RETURN-AIR"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/OpData/RETURN-AIR"
  ## Indoor heat exchanger sensor (on U bend) (°C)
  - name: "MHI-AC-CTRL - Operating Data - THI-R1"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/OpData/THI-R1"
  ## Indoor heat exchanger sensor (on Capillary) (°C)
  - name: "MHI-AC-CTRL - Operating Data - THI-R2"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/OpData/THI-R2"
  ## Indoor heat exchanger sensor (on suction header) (°C)
  - name: "MHI-AC-CTRL - Operating Data - THI-R3"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/OpData/THI-R3"
  ## Indoor unit - Fanspeed
  - name: "MHI-AC-CTRL - Operating Data - IU-FANSPEED"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/OpData/IU-FANSPEED"
  ## Outdoor air temperature (°C)
  - name: "MHI-AC-CTRL - Operating Data - OUTDOOR"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/OpData/OUTDOOR"
  ## Compressor frequency (Hz)
  - name: "MHI-AC-CTRL - Operating Data - COMP"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/OpData/COMP"
  ## Outdoor unit heat exchanger sensor (°C)
  - name: "MHI-AC-CTRL - Operating Data - THO-R1"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/OpData/THO-R1"
  ## Discharge Pipe Temperature (°C)
  - name: "MHI-AC-CTRL - Operating Data - TD"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/OpData/TD"
  ## Current (Amp)
  - name: "MHI-AC-CTRL - Operating Data - CT"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/OpData/CT"
    unit_of_measurement: "A"
  ## Protection state number of the compressor
  - name: "MHI-AC-CTRL - Operating Data - PROTECTION-NO"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/OpData/PROTECTION-NO"
  ## Outdoor unit fan speed
  - name: "MHI-AC-CTRL - Operating Data - OU-FANSPEED"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/OpData/OU-FANSPEED"
  ## Defrost control on/off
  - name: "MHI-AC-CTRL - Operating Data - DEFROST"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/OpData/DEFROST"
  ## Total running hours of compressor (Hr)
  - name: "MHI-AC-CTRL - Operating Data - TOTAL-COMP-RUN"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/OpData/TOTAL-COMP-RUN"
    unit_of_measurement: "hours"
  ## Pulse rate of the outdoor unit expansion valve EEVC (Pulse)
  - name: "MHI-AC-CTRL - Operating Data - OU-EEV1"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/OpData/OU-EEV1"
  ## Compressor discharge pipe super heat (°C)
  - name: "MHI-AC-CTRL - Operating Data - TDSH"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/OpData/TDSH"
  ## KWH meter
  - name: "MHI-AC-CTRL - KWH Meter"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/OpData/KWH"
    unit_of_measurement: "kWh"

MHI-AC-CTRL.h > blok MQTT payload text vervangen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
// MQTT payload text
#define PAYLOAD_CONNECTED_TRUE "1"
#define PAYLOAD_CONNECTED_FALSE "0"
#define PAYLOAD_CMD_OK "o.k."
#define PAYLOAD_CMD_UNKNOWN "unknown command"
#define PAYLOAD_CMD_INVALID_PARAMETER "invalid parameter"
#define PAYLOAD_POWER_ON "on"
#define PAYLOAD_POWER_OFF "off"
#define PAYLOAD_MODE_OFF PAYLOAD_POWER_OFF
#define PAYLOAD_MODE_AUTO "auto"
#define PAYLOAD_MODE_STOP "stop"
#define PAYLOAD_MODE_DRY "dry"
#define PAYLOAD_MODE_COOL "cool"
#define PAYLOAD_MODE_FAN "fan_only"
#define PAYLOAD_MODE_HEAT "heat"
#define PAYLOAD_FAN_AUTO "auto"
#define PAYLOAD_VANES_UNKNOWN "?"
#define PAYLOAD_VANES_SWING "swing"
#define PAYLOAD_OP_DEFROST_ON "On"
#define PAYLOAD_OP_DEFROST_OFF "Off"
#define PAYLOAD_REQUEST_RESET "reset"
#define PAYLOAD_VANESLR_SWING "swing"
#define PAYLOAD_3DAUTO_ON "ON"
#define PAYLOAD_3DAUTO_OFF "OFF"

Ik zie nu dat 3Dauto er niet in zit en L/R.
Als je de data door wilt sturen met een externe sensor let er dan op dat je deze als Number verstuurd en niet als string. Dus zonder " "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Chatslet schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:33:
[...]

Ik zie dat je 3D auto met een switch had gemaakt. Maar werkt dat wel zo? Dan de L/R en U/D moeten dan worden uitgeschakeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chatslet
@Willempie27 Ja dat werkt. Als 3D auto aanstaat negeert hij de U/D L/R settings. Oh ja, bij je config kun je bij alles wat met fanspeed te maken heeft voor zowel binnen als buiten gewoon unit_of_measurement: " " toevoegen. Dat krijg je mooie grafiekjes bij je fanspeed in plaats van een reeks nummers met kleurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Chatslet schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:45:
@Willempie27 Ja dat werkt. Als 3D auto aanstaat negeert hij de U/D L/R settings. Oh ja, bij je config kun je bij alles wat met fanspeed te maken heeft voor zowel binnen als buiten gewoon unit_of_measurement: " " toevoegen. Dat krijg je mooie grafiekjes bij je fanspeed in plaats van een reeks nummers met kleurtjes.
Bedankt voor de tip. Ben nog niet heel lang bezig met Home Assistant dus nog genoeg om in te verdiepen. Was ook bezig met L/R instellingen maar die had jij al een tijd geleden gepost. Neem ze van je over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Willempie27 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:49:
Was ook bezig met L/R instellingen maar die had jij al een tijd geleden gepost. Neem ze van je over.
Als je dat stukje ook hebt werken en 3Dauto zou je dat stukje config dan ook willen posten?
Dan plaats ik dat in het eerdere genoemde issue van mhi-ac-ctrl zodat anderen daar ook wat aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
jobr schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:02:
[...]

Als je dat stukje ook hebt werken en 3Dauto zou je dat stukje config dan ook willen posten?
Dan plaats ik dat in het eerdere genoemde issue van mhi-ac-ctrl zodat anderen daar ook wat aan hebben.
Ik zou Chatslet in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic" dan aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-09 23:25
Vraag voor mijn moeder, die heeft op mijn aanraden een airco in de woonkamer geïnstalleerd en op de gang boven. Dit ivm gas besparen ivm zonnepanelen. Lees bijna geheel de energiekosten p.m. weg gewerkt.

Woonkamer :5,0 KW koelvermogen / verwarmen SRK50ZS-W
1ste verdieping :3,5 KW koelvermogen / verwarmen SRK35ZS-W
Buitenunit : SCM60ZS-W

Heeft n jaar de airco gebruikt icm met een tado.
Belangrijkste is een schema toe kunnen voegen.
Tado kreeg problemen en bol.com kon dit niet oplossen. Geld terug gekregen.

Wat raden jullie aan voor airco aansturing, maar dan zo veel mogelijk KISS (ha is denk ik niet echt een optie)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06:44
Twan dz schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:34:
Vraag voor mijn moeder, die heeft op mijn aanraden een airco in de woonkamer geïnstalleerd en op de gang boven. Dit ivm gas besparen ivm zonnepanelen. Lees bijna geheel de energiekosten p.m. weg gewerkt.

Woonkamer :5,0 KW koelvermogen / verwarmen SRK50ZS-W
1ste verdieping :3,5 KW koelvermogen / verwarmen SRK35ZS-W
Buitenunit : SCM60ZS-W

Heeft n jaar de airco gebruikt icm met een tado.
Belangrijkste is een schema toe kunnen voegen.
Tado kreeg problemen en bol.com kon dit niet oplossen. Geld terug gekregen.

Wat raden jullie aan voor airco aansturing, maar dan zo veel mogelijk KISS (ha is denk ik niet echt een optie)
Met de afstandsbediening die erbij zit misschien? Dat is simpel en het werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
@Twan dz Ben inmiddels overgestapt naar HA, maar jaren gebruik gemaakt van een aantal Sensibo's en dat is echt prima bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-09 21:15

mdeiman

Projet 45

Is het ook zo dat des te hoger het vermogen van de MHI warmtepomp des te langer de defrosts duren?
Ik heb daar nog niet echt iemand over gehoord, maar OpenAI meldt dat....
Zou kunnen verklaren dat bij mij van start tot weer op temperatuur wel 30 minuten duurt.
Niet blij mee dan natuurlijk.

Veel vermogen heb je dan in deze periode niet veel aan, dat aanspreken gaat averechts werken omdat het aantal verder omhoog gaat.
Misschien moet dit wel in het andere L/L forum...

[ Voor 7% gewijzigd door mdeiman op 19-01-2024 09:52 ]

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
mdeiman schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:50:
Is het ook zo dat des te hoger het vermogen van de MHI warmtepomp des te langer de defrosts duren?
Zou kunnen verklaren dat bij mij van start tot weer op temperatuur wel 30 minuten duurt.

Veel vermogen heb je dan in deze periode niet veel aan, dat aanspreken gaat averechts werken omdat het aantal verder omhoog gaat.
@flippy weet dit vast wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Nu online

30min is echt te lang dat zou niet zo lang moeten duren. Max een paar min.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
LOL nee. OpenAI? 😂 Ik heb hier een 8kw multisplit hangen en die binnen een minuut klaar met een defrost.
De twee 3.5kw singlesplits waar we beneden mee verwarmen zijn ongeveer 3 tot 4 minuten bezig met een defrost. Daarbij heeft de multisplit ook nog veel minder vaak een defrost nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Kan je dit toelichten? Hoe lang duurt de defrost zelf? Want misschien duurt de defrost zelf niet zo lang, maar het terug op temperatuur brengen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Chatslet schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:22:
[...]

Daarbij heeft de multisplit ook nog veel minder vaak een defrost nodig.
Dat is natuurlijk afhankelijk van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

GermanPivo schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:51:
[...]

Kan je dit toelichten? Hoe lang duurt de defrost zelf? Want misschien duurt de defrost zelf niet zo lang, maar het terug op temperatuur brengen wel.
Tijdens de defrost zelf van 15 minuten door de warmtepomp (FDC140VSX ) wordt er geen lucht de kamer ingeblazen door de kanaalairco (FDU140VH).

Dan circa 5 minuten op een lage stand weer lucht en daarna de normale flow.
Van geen lucht tot de standaarduitblaas temp (lees vermogen) duurt het circa 15 minuten.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
Chatslet schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:22:
[...]

LOL nee. OpenAI? 😂 Ik heb hier een 8kw multisplit hangen en die binnen een minuut klaar met een defrost.
De twee 3.5kw singlesplits waar we beneden mee verwarmen zijn ongeveer 3 tot 4 minuten bezig met een defrost. Daarbij heeft de multisplit ook nog veel minder vaak een defrost nodig.
Misschien wordt hier opgenomen vermogen bedoelt en niet beschikbaar vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 19:54

Ik heb deze ervaring wel. In het vorige huis een MHI ZS 5kw, defrosts duurden duidelijk langer dan met de MHI ZS 3.5kw in ons nieuwe huis. De defrostfase zelf duurt ongeveer 10 minuten. Daarna duurt het nog een minuut of 5 voordat er weer goed warme lucht wordt uitgeblazen. In totaal dus 15 minuten met de 3.5.

Het opgenomen vermogen tijdens de defrost is met de 3.5kw een stuk hoger. Ongeveer 800 watt, met de 5kw was het meestal rond de 500 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Kleine update voor wie interesse heeft. In plaats van swing standen 1,2,3,4,5,6,7 kan je nu de richting zien.
Plaatsen in MQTT
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
select:
  - unique_id: "MHI-AC-CTRL1"
    name: "MHI-AC-CTRL1"
    command_topic: "MHI-AC-CTRL/set/VanesLR"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/VanesLR"
    options:
        - '////'
        - '//||'
        - '||||'
        - '||\\'
        - '\\\\'
        - '//\\'
        - '\\//'
        - 'swing'

value_template: >-
        {% set values = {'1':'////', '2':'//||', '3':'||||', '4':'||\\\\', '5':'\\\\\\\\', '6':'//\\\\', '7':'\\\\//' } %}
        {{ values[value] if value in values.keys() else 'swing' }}

command_template: >-
        {% set values = {'////':'1', '//||':'2', '||||':'3', '||\\\\':'4', '\\\\\\\\':'5', '//\\\\':'6', '\\\\//':'7' } %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Willempie27 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:05:
Kleine update voor wie interesse heeft. In plaats van swing standen 1,2,3,4,5,6,7 kan je nu de richting zien.
Plaatsen in MQTT
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
select:
  - unique_id: "MHI-AC-CTRL1"
    name: "MHI-AC-CTRL1"
    command_topic: "MHI-AC-CTRL/set/VanesLR"
    state_topic: "MHI-AC-CTRL/VanesLR"
    options:
        - '////'
        - '//||'
        - '||||'
        - '||\\'
        - '\\\\'
        - '//\\'
        - '\\//'
        - 'swing'

value_template: >-
        {% set values = {'1':'////', '2':'//||', '3':'||||', '4':'||\\\\', '5':'\\\\\\\\', '6':'//\\\\', '7':'\\\\//' } %}

command_template: >-
        {% set values = {'////':'1', '//||':'2', '||||':'3', '||\\\\':'4', '\\\\\\\\':'5', '//\\\\':'6', '\\\\//':'7' } %}
Awesome!

Eigenlijk zou ik de main widget ook zo gebruiksvriendelijk willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
GermanPivo schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:52:
[...]

Dat is natuurlijk afhankelijk van de situatie.
Het mooie is dat alle buitenunits hier aan dezelfde muur hangen en daardoor de situatie voor alle buitenunits gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Chatslet schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:44:
[...]

Het mooie is dat alle buitenunits hier aan dezelfde muur hangen en daardoor de situatie voor alle buitenunits gelijk is.
Is je warmtevraag en de belasting van de units ook exact hetzelfde dan? ;)

[ Voor 28% gewijzigd door GermanPivo op 22-01-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@GermanPivo Warmtevraag en belasting maken voor de duur van een defrost geen verschil. Tijdens een defrost staat zo'n ding namelijk niet te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Chatslet schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:20:
@GermanPivo Warmtevraag en belasting maken voor de duur van een defrost geen verschil. Tijdens een defrost staat zo'n ding namelijk niet te verwarmen.
Nee, maar wel voor hoe vaak je een defrost krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
Je kunt natuurlijk allerhande scenario's bedenken waarbij een de ene airco een klein schuurtje verwarmd en de andere een gymzaal maar een grotere buitenunit zal in de regel minder vaak een defrost nodig hebben. Dat is simpelweg omdat een grotere unit een groter oppervlak heeft waardoor de lucht minder afgekoeld hoeft te worden en er ook meer ijs op moet verzamelen om hem dicht te laten vriezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 19:31
Chatslet schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:46:
Je kunt natuurlijk allerhande scenario's bedenken waarbij een de ene airco een klein schuurtje verwarmd en de andere een gymzaal maar een grotere buitenunit zal in de regel minder vaak een defrost nodig hebben. Dat is simpelweg omdat een grotere unit een groter oppervlak heeft waardoor de lucht minder afgekoeld hoeft te worden en er ook meer ijs op moet verzamelen om hem dicht te laten vriezen.
Maar als dat grotere oppervlak is dichtgevroren zal die ook meer energie nodig hebben om hem te ontdooien. :+

Verder meet die niet de dikte van het ijs trouwens, het is gewoon op basis van de buiten-omstandigheden dacht ik. Kan zijn dat dit op basis van de unit dus inderdaad anders is. Maar de logica wanneer is gewoon geprogrammeerd, en niet op basis van daadwerkelijke ijs-aanslag.

Die info is hier ooit eens langsgekomen dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Dat daar meer energie voor nodig is twijfel ik niet aan maar zo'n grote unit heeft natuurlijk ook meer vermogen tot zijn beschikking. Of het aan de hand van sensorwaarden of een voorgeprogrammeerd programma gaat durf ik niet te zeggen. Het lijkt me wel aannemelijk dat op zijn minst de buitentemperatuur van invloed is op de duur of het vermogen dat er in een defrost wordt gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Mijn unit heeft iets van 17kW. Best fors. Zo'n dubbele jongen. DE echte logica ken ik niet.

Wel dat er heel veel en erg lange defrost zijn. Maar dat heb ik eerder gemeld.

Defrosts is nu gelukkig ook hier in het Noorden nu verleden tijd.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Ik vraag me af waar dat dan van af hangt. Hier zie ik exact het tegenovergestelde. Alle airco's staan hier gewoon 24/7 te verwarmen en het zijn hier echt alleen de single splits die niet alleen vaker maar ook langer met defrosts bezig zijn. Wellicht dat het nog met de hoeveelheid koelmiddel in het systeem te maken kan hebben of bijvoorbeeld sneeuw of regen dat op de buitenunit terecht komt. Hier hangen alle buitenunits aan een gevel op het noord/oosten en dus vrijwel altijd uit de wind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 19:31
Maar ff opgezocht in het topic, maar uit een service manual:
Grutte Pier in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Hij kijkt dus naar buitentemperatuur, en temperatuur van de heat exchanger. Als dat verschil te klein wordt, dan gaat die een defrost doen (mits langer dan 35 minuten geleden, verwarmen is toegepast etc). Dus wat dat betreft meet die eigenlijk wel hoeveel warmte die daadwerkelijk "kwijt" kan.

Dus niet enkel buitentemp, my bad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
@Waah Voor de volledigheid dan ook nog die van een multi, want die voorwaarden zijn net even anders): GermanPivo in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 16-09 15:21
Sinds de update van MHI-AC-Ctrl-ESPhome naar de laatste versie, merk ik dat na iedere ESPHome update de settings van het rooster en vanes default naar Up en Left staan.
Kan ik dit ergens aanpassen!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Wij krijgen over twee weken de volgende installatie:

Buitenunit:
Mitsubishi SRC 60 ZSX-W
Mitsubishi SCM 50 ZS-W
Aangesloten vermogen: 6+4,5kw.

Ik wil dit aansluiten op één nieuwe en verder lege 16A groep. Zou dit problemen geven wanneer beide op max draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Ik heb een SCM50 met 7kW aangesloten vermogen. In de week van 8januari heeft de Shelly vermogensmeter een max van 2850W gemeten en diverse andere pieken van 2500+. 2000W is ook niet moeilijk om aan te tikken.

Het lijkt me dat je het randje wel erg opzoekt met met de combinatie uit de topicstart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
TwingyTwingy schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:29:

Buitenunit:
Mitsubishi SRC 60 ZSX-W
Mitsubishi SCM 50 ZS-W

Ik wil dit aansluiten op één nieuwe en verder lege 16A groep. Zou dit problemen geven wanneer beide op max draaien?
Met verwarmen zit die 5kW al aan de 2500W opname volgens de specificaties. En dan is er ook nog een aanloopstroom. Een groep is 3600W dus dat gaat denk ik niet goed komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Laatst online: 16-09 06:02
TwingyTwingy schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:29:

Buitenunit:
Mitsubishi SRC 60 ZSX-W
Mitsubishi SCM 50 ZS-W

https://www.koelklimaatte...bushi/SRK-ZSX-W-WB-WT.pdf

De 6kw heeft een max current van 15 Ampère. Dat is al stevig, daar nog een 2e 5kw-er bijzetten is kwa aansluitwaarde best een dingetje. Gaan we kijken naar de nen normen, dan mag het niet. Als je niet volle bak beide verwarmt, dan kan het misschien wel.

Spuit 11 :D

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Nu online
Dank voor de snelle reacties. Dan gebruiken we mooi een tweede groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
TwingyTwingy schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:50:
Dank voor de snelle reacties. Dan gebruiken we mooi een tweede groep.
Als er al een gat zit en je wilt geen 2de kabel trekken is een 25A (4mm²) groep ook nog een optie. Ik heb daarop een boiler 2kW + 3 x MHI 2kW en een MHI3.5kW op zitten en dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Rukapul schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:45:
Ik heb een SCM50 met 7kW aangesloten vermogen. In de week van 8januari heeft de Shelly vermogensmeter een max van 2850W gemeten en diverse andere pieken van 2500+. 2000W is ook niet moeilijk om aan te tikken.

Het lijkt me dat je het randje wel erg opzoekt met met de combinatie uit de topicstart.
Crap. Dit met de aangehaalde tabel betekent dat ik met de huidige bekabeling niet nog een 2.5 vloermodel op dezelfde groep kan plaatsen :/ net nu ik het plafond dicht heb gemaakt waar de dedicated kabel doorheen loopt.

Nooit gerealiseerd dat het piekvermogen van die aircos zo hoog ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Nu online
Willempie27 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:04:
[...]

Als er al een gat zit en je wilt geen 2de kabel trekken is een 25A (4mm²) groep ook nog een optie. Ik heb daarop een boiler 2kW + 3 x MHI 2kW en een MHI3.5kW op zitten en dat gaat prima.
Er ligt nu een 5-aderige 2,5mm kabel. We hebben nu nog 1 fase thuis, dat wordt 3-fase. Tweede kabel is niet zo'n probleem, mooiste was natuurlijk één :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
TwingyTwingy schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:52:
[...]

Er ligt nu een 5-aderige 2,5mm kabel. We hebben nu nog 1 fase thuis, dat wordt 3-fase. Tweede kabel is niet zo'n probleem, mooiste was natuurlijk één :P
In principe kan dat ook. Die 5 aderige is 3 x 16A. Dus als je daar een verdeel doos maakt kan je ze beide op een fase aansluiten. Wat niet mag is 2 groepen door de kabel laten gaan dus je zal in de meterkast dan een 3-fase automaat moeten plaatsen. Een kookgroep oplossing is wellicht ook nog toegestaan maar dat weet ik niet uit mn hoofd. Mag niet bij 3-fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:53
Elke apparaat boven de 2000watt behoord op een eigen groep.

Hier een SRC 50 ZSX-W2 en een SCM 45 ZS.
Elk trekt ruim 2500watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Rsport40 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 00:20:
Elke apparaat boven de 2000watt behoord op een eigen groep.
Dat is geen verplichting meer, maar wel een aanbeveling.

510.4.2 De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:32
Nen1010 schrijft voor dat apparatuur met meer dan 2KVA op afzonderlijke groepen geplaatst dienen te worden. Bij verhogen van amperage van de betreffende groep dient rekening gehouden te worden met selectiviteit tov de hoofdzekering. Dus tot zover de theorie hoe het zou moeten

Allerhoogste vermogen wat is bv heb gezien met de 35 is 5.5A tov fabrieksopgave 8.3A. Dit komt sporadisch voor na een defrost, zo sporadisch dat jezelf kan afvragen of deze situatie ooit voorkomt dat beide tegelijk op een exact gegeven moment het allerhoogste vermogen zullen trekken.

Afzekeren met een kookgroep is max 7.3kW mechanisch gekoppeld (hoeft niet persee een kookgroep te zijn, 2x 16A is voldoende zeker gezien de norm 2x losse groep), gevoed met een 5 ader draad (2.5mm2) kan, je kan immers 2xN 2xL 1x aarde hieruit halen. Zal wel niet mogen conform NEN1010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:19
Is dat de ZS of ZSX? Mijn 2.5 ZSX trekt meer dan 7 A bij grote warmtevraag. Als je twee van zulke units in een koud huis aanzet, dan zit je boven de 14 A. Ik zou dat best aandurven op een enkele groep, maar het is toch fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Martin7182 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:07:
Is dat de ZS of ZSX? Mijn 2.5 ZSX trekt meer dan 7 A bij grote warmtevraag. Als je twee van zulke units in een koud huis aanzet, dan zit je boven de 14 A. Ik zou dat best aandurven op een enkele groep, maar het is toch fors.
Ja ik zou dat ook wel doen.
Net even gekeken bij mij zie ik bij de 20zs 6A korte piek. Ik heb er 3 op een groep van 16A. Maar als je de specificaties bekijk staat er Afzekerwaarde: 16A losse unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 07:41
Vorig jaar bij het plaatsen heb ik direct gevraagd om bij mij extra trilling dempende rubbers te plaatsen kleine meerprijs.

Echter zijn er nu 2 gescheurd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wacAbrlQrpmgv6KyuSNCiwoU3OY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZQR4LHKW6vkroo8CqFMteAg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I22qFYWSRbr_GH7kf4WR5ULQhjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XD3yr8qkb0fyN5tJz2jny9B1.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit normaal binnen 1 jaar achteraan zijn ze in normale staat.
Iemand ervaring ermee?

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Laatst online: 22:53

QuattroNL

It is I.

Mogelijk zijn ze onder teveel spanning gemonteerd. Garantiegevalletje? Of anders kosten ze je ook niet de kop vernoed ik.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 07:41
@QuattroNL
Zal puur gevalletje zijn van garantie kan niet anders.
Heb destijds meerprijs van 50,- volgens mij betaald zodat hun het zelf erop draaien en niet ik.

@esphome had me al via pm gewezen dat het mogelijk te strak was aangedraaid.
"Het komt doordat bij het aandraaien de demper heeft meegedraaid. En omdat onder of boven al vastzat krijg je dan later scheuren."

Was puur benieuwd of iemand anders dit herkende zoals esphome.

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Grutte Pier @Martin7182 @Willempie27 Het is vaak zo dat het opgegeven amperage flink wordt overdreven maar niet altijd. Ik heb hier 2 stuks SRK35ZS en volgens MHI hebben die per stuk een aansluitwaarde van 16 ampere. Per stuk doen ze op vol vermogen niet meer dan 6,5 ampere. Met een marge van meer dan 100% doen ze het hier samen prima op een enkele 16 ampere C karakteristiek.
Bij de SCM80ZS die hier hangt is het een ander verhaal. Die heeft volgens MHI een aansluitwaarde van 20 ampere maar op vol vermogen tikt hij de 17 ampere aan. Die zit samen met een 400 watt handdoekradiator en een 30 watt warmtekabel op een 20 ampere B karakteristiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Chatslet schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:37:
@Grutte Pier @Martin7182 @Willempie27 Het is vaak zo dat het opgegeven amperage flink wordt overdreven maar niet altijd. Ik heb hier 2 stuks SRK35ZS en volgens MHI hebben die per stuk een aansluitwaarde van 16 ampere. Per stuk doen ze op vol vermogen niet meer dan 6,5 ampere. Met een marge van meer dan 100% doen ze het hier samen prima op een enkele 16 ampere C karakteristiek.
Bij de SCM80ZS die hier hangt is het een ander verhaal. Die heeft volgens MHI een aansluitwaarde van 20 ampere maar op vol vermogen tikt hij de 17 ampere aan. Die zit samen met een 400 watt handdoekradiator en een 30 watt warmtekabel op een 20 ampere B karakteristiek.
Het verhaal van de 8kW vind ik wel een logische aanbeveling qua aansluitwaarde. Maar om een 2kW (6A) op een 16A aan te sluiten? Het wordt aanbevolen op 2kW apparaten op een aparte groep aan te sluiten. Ik heb zelf nog even bij een installatie bureau gewerkt waar ze vaste apparaten zwaarder dan 2kW altijd met een vaste verbinding aansluiten en ooit het een stekker. Ook geen idee of dat verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
loyske schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:10:
Sinds de update van MHI-AC-Ctrl-ESPhome naar de laatste versie, merk ik dat na iedere ESPHome update de settings van het rooster en vanes default naar Up en Left staan.
Kan ik dit ergens aanpassen!?
Niemand die hier last van heeft of een oplossing weet!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rijo038
loyske schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:42:
[...]

ik merk dat ook. mijn oplossing is, weer terugzetten. Ik zou er ook nog een automatisering van kunnen maken die checkt of de airco in verwarmmodus 'up' en 'left' staat en het dan laten aanpassen. Daar ga ik me alleen niet meer mee bezig houden. Ga straks verhuizen en dan heb ik het "probleem" niet meer :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Willempie27 Daar zit ook een beetje het gevaar. Bij het ene model zijn de aansluitwaardes enorm overdreven en bij het andere model zijn de marges zeer klein. De installateur die hier kwam voor de 8kw multisplit vertelde me dat een 16 ampere groep meer dan genoeg was omdat MHI de aansluitwaardes "zeer ruim" neemt. Ik had er dus een 16 ampere automaat ingezet en toen ze hier alles hadden opgehangen en gingen testen klapte die er dus direct uit. Ik had gelukkig nog een 20 ampere liggen dus die heb ik er toen direct in gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
loyske schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:42:
[...]

Ik stuur mijn airco's aan met service calls vanuit de scheduler component. Daar in geef ik standaard de positie van de kleppen en 3D Auto aan/uit mee. Je zou daarnaast natuurlijk ook kunnen overwegen om de modules minder vaak te updaten. ESPHome heeft zo'n beetje 1 a 2 keer per week een update. Als je iedere keer je modules gaat flashen dan zal het flash geheugen vrij snel versleten zijn. Ik update mijn ESPHome modules om de 1 a 2 maanden of als er security fixes of een bug fix is voor functionaliteit die ik gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
@Chatslet Het geheugen zal niet zo snel versleten zijn. Dat kan iets van 100.000 keer herschreven worden. En dan kost het je een bordje van een paar euro.

Sinds kort draai ik op de MHI-AC-CTRL. Ik vond de ESPhome versie prima en stabiel maar na de laatste update waren er weer een paar entiteiten weg omdat ze een andere naam hadden gekregen en had toch de indruk dat de temperatuursensor niet helemaal lekker liep in de ESPhome versie zoals @jobr ook al aangaf.

Ik moet zeggen dat MHI-AC-CTRL toch echt nog stabieler draait Er is iets mis met de temperatuur in de ESPhome versie. De airco draait dan op 20Hz terwijl die al meer als 1 graden onder de ingestelde temperatuur zat. Zakt die nog verder dan gaat die airco (destijds op silent mode) naar de 60Hz even op 40 en daarna terug naar 20. Ik zie dat de MHI-AC-CTRL de airco waarschijnlijk betere temperatuurdata geeft omdat die nu ook op 25, 28, 37 Hz laat draaien voor langere tijd.

De reden dat ik eerst voor de ESPhome had gekozen voor het gemak. Nog nooit van MQTT gehoord. Ook lukte die PubSubClient error vanuit ESPhome en snapte het niet helemaal. Met een ander project in aanraking gekomen met MQTT en bedacht ineens laat ik hem installeren vanuit de ArduinoIDE en dat ging gelijk in 1 keer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
@Willempie27 Is dat veel werk om van ESPHome over te stappen op MQTT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Willempie27 Een ESP8266 heeft in de praktijk een beperkt aantal flash cycles. Zie o.a. https://internetofhomethi...ag=how-to-unbrick-esp8266
En ja, het zijn natuurlijk goedkope dingen maar bij mij zitten ze echt op lastige plaatsen weggewerkt. Zo zitten er bijvoorbeeld 2 in lasdozen boven het dak van de aanbouw om o.a. een vorstlint aan te sturen en het verbruik van een buitenunit te meten.

Ik gebruik zelf ook de gewone MHI-AC-CTRL omdat ik veel met MQTT doe. Gaat inderdaad prima (ook draadloos) vanuit de Arduino IDE. Ik overweeg wel de ESPHome versie omdat die tegenwoordig terug kan tot 16 graden. 18 Graden is namelijk net iets te warm voor een slaapkamer. Maar als ik je goed begrijp werkt dat dus niet lekker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
@loyske Om over te stappen flash je ze met een USB kabeltje vanuit Arduino IDE. Hier in het topic heb ik de home assistant configuratie uitgewerkt die kun je dus kopieren en aanpassen. Updates kun je wel gewoon OTA doen vanuit Arduino IDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:36

JoepW

iRacer & Home Assistant

Chatslet schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:53:
@loyske Om over te stappen flash je ze met een USB kabeltje vanuit Arduino IDE. Hier in het topic heb ik de home assistant configuratie uitgewerkt die kun je dus kopieren en aanpassen. Updates kun je wel gewoon OTA doen vanuit Arduino IDE.
Ik wil ook overstappen van ESPHome naar MQTT. Heb jij een link maar die uitwerking van jou? Bvd

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
@Chatslet Ik zou het niet aanbevelen om naar de ESPhome versie te gaan. En ik twijfelde al aan de temperatuur omdat de externe sensor 20,4 graden aan gaf maar in home asisstant op de troom zeg maar 20.75. En daar zit denk ik precies het probleem.

@JoepW en @loyske Ik zou eerst eens kijken hoe je een MQTT server op kan zetten in HA (of een standalone). Zijn genoeg video's over te vinden waar dit in een paar klikken kan. Download ook MQTT explorer op de PC om te kijken of deze wel draait en welke informatie binnenkomt. Om wat mee te spelen kan je bijv een Home Assistant sensor waarde sturen naar MQTT en kijk hoe die informatie binnenkomt.

Als dat eenmaal draait kan ik je wel verder op weg helpen. Je kan natuurlijk altijd zo weer terug naar de ESPHome versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:36

JoepW

iRacer & Home Assistant

Willempie27 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:37:
@Chatslet Ik zou het niet aanbevelen om naar de ESPhome versie te gaan. En ik twijfelde al aan de temperatuur omdat de externe sensor 20,4 graden aan gaf maar in home asisstant op de troom zeg maar 20.75. En daar zit denk ik precies het probleem.

@JoepW en @loyske Ik zou eerst eens kijken hoe je een MQTT server op kan zetten in HA (of een standalone). Zijn genoeg video's over te vinden waar dit in een paar klikken kan. Download ook MQTT explorer op de PC om te kijken of deze wel draait en welke informatie binnenkomt. Om wat mee te spelen kan je bijv een Home Assistant sensor waarde sturen naar MQTT en kijk hoe die informatie binnenkomt.

Als dat eenmaal draait kan ik je wel verder op weg helpen. Je kan natuurlijk altijd zo weer terug naar de ESPHome versie.
Ik heb al MQTT draaien met ca. 50 devices. Dat is niet mijn uitdaging 8)

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chatslet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Willempie27
@JoepW Installeer ArduinoIDE
Weet niet zeker of deze stap nog nodig is.
Open ArduinoIDE Bestand>Voorkeuren en dan Meer Board Managers URL's en voeg deze url toe https://arduino.esp8266.c...age_esp8266com_index.json en venster sluiten.
Ga naar Hulpmiddelen>BoardBoardbeheer en zoeken esp8266 en installeer deze.
Ga naar Hulpmiddelen>Bibilotheken beheeren en zoek op PubSubClient (by Nick o Leary) en let op installeer versie 2.7.0 zoek ook op ArduinoOTA en installeer de nieuwste versie.

Nu kan je de MHI-AC-CTRL bestanden downloaden https://github.com/absalo...rchive/refs/tags/v2.8.zip en pak ze uit. Het bestand support.h dat is de src map zit openen in bijv notepad maar kan ook in arduino zelf. Pas de instellingen aan dus Wifi, Hostname, MQTT server settings en evt een OTA wachtwoord voor het draadloos updaten van je script. Kijk gerust de lijst door voor nog andere instellingen.

In ArduinoIDE het MHI-AC-CTRL.ino bestand openen deze zit in de src map van de download. Het kan zijn dat er een nieuwe map wordt aangemaakt waardoor het ino bestand verplaatst word. Dan even hanmatig de andere bestanden erbij plaatsen. Deze moeten in dezelfde map zitten.
Ga naar Hulpmiddelen>Board>ESP8266> LOLIN WEMON D1 mini clone ( als je een ander bordje hebt dan die selecteren).
Ga naar Hulpmiddelen>Poort en selecteer de poort waar je arduino zit aangesloten.
Daarna op de groene -> links boven in het scherm en als het goed is wordt alleen naar het bordje weggeschreven en komen de gegevens in je MQTT server.

Je kan zelf wat brouwen in home asisstant of via de link hierboven van @Chatslet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
Frag1le schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:30:
Bij wisselende buitentemperaturen/zonne-uren/luchtvochtigheid draait een airco natuurlijk nooit helemaal stabiel.
Bij verwarmen schrijft de handleiding voor dat je de lamellen naar beneden moet richten en dus geen 3D Auto moet gebruiken.

Hier (140m3 HK, redelijk geisoleerd) draait de boel gewoon op heating 24/7, zonder Economy Operation (dit is anders dan bij de ZS) of andere instellingen. De unit hangt centraal in de woonkamer.

Via de app de volgende weekly timer.
's nachts: 19, max fan speed, lamellen volledig down en /|\ /|\
overdag afwezigheid: 19, max fan speed, lamellen volledig down en /|\ /|\
overdag aanwezigheid: 19,5, auto fan speed, lamellen volledig down en /|\ /|\
's avonds: 20, auto fan speed, lamellen volledig down en /|\ /|\

Sinds een paar dagen HomeAssistant:
[Afbeelding]

Met deze buitentemperaturen heel fijn en stabiel. De pieken zijn de momenten van weekly timer triggers.
Rond 20:30 gingen de kaarsen aan, en dan zie je dat de Airco iets minder hoeft te verwarmen.
De WAF is hoog, ze zei laatst dat ze de warmte zelfs erg prettig vindt.
Ik voel me beetje dom. Kan jij een screendumpje droppen met die weekly timer?
Heb Vandebron met best wel verschil dag/nacht. Dan zou ik een kamer ff kunnen laten blazen in laatste stukje nacht of zo. Verder blaast mijn slaapkamer mijn badkamer in. Dus even high fan als ik er niet ben (herrie)

[ Voor 17% gewijzigd door herpideperpi op 25-01-2024 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
Vraag:
Ik heb zojuist 3 MHI split geinstalleerd.
Ziet er super veelbelovend uit.

Ga helaas op reis. Heb de stekker in een Fibaro Zwave stopkontakt zitten. Ook om op afstand verbruik te kunnen zien.
Doe ik ook met mijn Gree airco's.
Nu zie ik dat die in stilstand toch wel 15 watt verbruikt, en ik ben een vrekkige kwartjesvinder.
Nu de vraag: Ik kan hem toch gewoon op afstand van stroom halen, om later weer aan te zetten? Dat doe ik altijd met de Gree airco's.
Geen gedonder met MHI omdat ze dan lang offline zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door herpideperpi op 25-01-2024 18:00 ]

Pagina: 1 ... 17 ... 41 Laatste