Dank, dat verklaart veel! Ik krijg het niet voor elkaar om via de remote een schedule uitgevoerd te krijgen. Programmeren lukt wel met de bevestigende biepjes, maar het wordt niet uitgevoerd. Eerder in dit topic is aangegeven dat scheduling via remote niet werkt als je een wifi module on board hebt ongeacht of je de m air app gebruikt of niet. Lukt het jouw wel om met de remote een schedule te programmeren en uitgevoerd te krijgen? Voordeel daarvan is dat deze wel in het device zelf wordt opgeslagen denk ik en geen wifi of m air afhankelijkheid heeft.Frag1le schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:42:
[...]
De Smart M-Air scheduling is een losse scheduling die vanuit de Smart M-Air cloud komt.
Heel af en toe komt dit signaal vanuit die cloud niet aan bij je unit en wijzigt er dus niets.
Mijn scheduling draait ook nog vanuit de M-Air en ik ervaar dus af en toe hetzelfde.
Nee dit ligt niet aan lokale Wi-Fi of internet, dit ligt gewoon aan de M-Air Cloud.
Zo krijg ik ook af en toe een error in de app bij het wijzigen van de settings/scheduling.
De unit bevat dus niet de scheduling van de M-Air cloud en krijgt simpelweg nieuwe settings gepushed vanuit de cloud.
Met de remote kun je overigens ook een 'onboard' scheduling instellen die geen invloed heeft op of beinvloed wordt door de M-Air scheduling.
De unit zal gewoon de laatst gecommuniceerde settings uitvoeren, of dit nu van M-Air of de onboard scheduling of via de WF-RAC integratie in HomeAssistant komt.
Ik ervaar overigens een soort van wachttijd als 1 van de gebruikers/operators (hier in totaal 3: de remote, de M-Air app en HA) van de MHI een instelling wijzigt.
Als je dus met de remote een instelling wijzigt om 22:59:50 uur en een schedule vanuit M-Air start om 23:00 uur dan heb je kans dat deze niet uitgevoerd wordt omdat er nog een andere gebruiker/operator actief is.
Er is vanuit de Smart M-Air app helaas totaal geen controle of de gepushte settings ook zijn doorgevoerd wanneer een schedule is getriggerd.
Nee dat kan niet direct maar zelfs als je met de afstandsbediening of wifi module de fan op een bepaalde stand zet zal de binnenunit de fan moduleren.
Dank,ga ik ook eens proberen ipv uit in de nacht. Wat is het voordeel om in de nacht de hoogste fan stand te gebruiken en niet auto?GermanPivo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:06:
[...]
Dit verschilt natuurlijk enorm per situatie. Hier begonnen met in de nacht uit, maar op koudere dagen lastiger warm te krijgen en meubilair voelde koud aan. Toen 24/7 gaan draaien, wat een stuk meer comfort gaf, een stabielere temperatuur en een redelijk gelijk verbruik.
Wel verlaag ik in de nacht/afwezigheid naar 18 graden + hoogste fanstand. Overdag/aanwezig naar 19.5 op auto. Resulteert hier in een 24/7 stabiele temperatuur.
Hoe ziet dit script er uit ? ik heb hetzelfde probleem..JoepW schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:28:
[...]
Al mijn units (staand en hangend dicht bij het plafond) geven een te hige temperatuur aan.
Ik heb in HA per unit een script draaien dat als de unit aan gaat de temperatuur een externe temp-meter wordt geladen en zolang de unit aan is wordt deze temperatuur elke minuut bijgewerkt.
Daat laatste is nodig omdat MHI na een minuut terugvalt op de interne voeler.
Wel even de sensor vervangen. Je kan het ook gemakkelijk uit de GUI doen.Savage008 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:42:
[...]
Hoe ziet dit script er uit ? ik heb hetzelfde probleem..
Trigger > tijdspatroon 55 seconden
Actie > service set_api_room_temperature
Waarde > Die van je externe sensor.
Bij float kan je die - 0.00 weghalen, dat was om er een temperatuur correctie aan toe te voegen als deze alsnog afwijkt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| alias: Post Temp Airco Woonkamer description: "" trigger: - platform: time_pattern seconds: "55" enabled: true condition: [] action: - service: esphome.airco_woonkamer_set_api_room_temperature data: value: "{{ states('sensor.gemiddeld_temp_woonkamer') | float (0) - 0.00 }}" enabled: true mode: single |
[ Voor 7% gewijzigd door Willempie27 op 08-11-2023 11:51 ]
Aha, je hebt een esp in de airco hangen? ik heb de wifi module van MHI er in zitten. Das nou jammer.Willempie27 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:47:
[...]
Wel even de sensor vervangen. Je kan het ook gemakkelijk uit de GUI doen.
Trigger > tijdspatroon 55 seconden
Actie > service set_api_room_temperature
Waarde > Die van je externe sensor.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 alias: Post Temp Airco Woonkamer description: "" trigger: - platform: time_pattern seconds: "55" enabled: true condition: [] action: - service: esphome.airco_woonkamer_set_api_room_temperature data: value: "{{ states('sensor.gemiddeld_temp_woonkamer') | float (0) - 0.00 }}" enabled: true mode: single
Zuiniger; met een hogere fanstand gaat de lucht vaker door de wisselaar, dus een minder hoge temperatuur nodig om hetzelfde te bereiken.Tazzmann schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:37:
[...]
Dank,ga ik ook eens proberen ipv uit in de nacht. Wat is het voordeel om in de nacht de hoogste fan stand te gebruiken en niet auto?
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ja klopt, met de originele gaat dat niet werken helaas.Savage008 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:51:
[...]
Aha, je hebt een esp in de airco hangen? ik heb de wifi module van NHI er in zitten. Das nou jammer.
@GermanPivo Ik vraag me af of dat daadwerkelijk zuiniger is. Doordat de lucht er sneller doorheen stroomt moet de warmtewisselaar veel heter zijn om voor dezelfde opwarming te zorgen. Hoe groter het temperatuurverschil tussen de binnen en de buitenunit hoe lager de efficiëntie. Fan op de laagste stand lijkt me dan dus juist zuiniger.
Nee, dat is dus precies andersom. Nu gaat onderstaande over koelen, maar bij verwarmen geldt hetzelfde.Chatslet schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:19:
@GermanPivo Ik vraag me af of dat daadwerkelijk zuiniger is. Doordat de lucht er sneller doorheen stroomt moet de warmtewisselaar veel heter zijn om voor dezelfde opwarming te zorgen. Hoe groter het temperatuurverschil tussen de binnen en de buitenunit hoe lager de efficiëntie. Fan op de laagste stand lijkt me dan dus juist zuiniger.
Notna schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:07:
[...]
Zoals @GermanPivo al aangeeft: Dat heeft allemaal, onder andere, met het 'debiet' te maken.
Om dezelfde verkoeling te krijgen op een lagere fanstand zal het element koeler moeten zijn dan bij een hogere fanstand (meer volume) met een minder koel element. Immers is de verplaatsing van lucht groter. Onder aan de streep werkt de ventilator binnen dus meer (ad nihil extra verbruik) maar hoeft de unit buiten minder hard te werken.
De nachtstand voor de buitenunit speelt daar overigens weer handig op in, want het uitgangspunt is dat er in de nacht minder opwarming plaatsvindt en dus de unit minder hard hoeft te werken (ondanks de wellicht lagere fanstand binnen ivm fluisterstand)
Beide is overdag bijna niet te handhaven door enorme opwarming van de te verkoelen ruimtes.
@GermanPivo Als je een koude ruimte zou verwarmen dan heb je gelijk maar het gaat hier om een nachtverlaging en dus het op temperatuur houden van een ruimte die al warm is.
Ja, dat weet ik dus niet. Zal ook aan het warmteverlies van de ruimte liggen.Chatslet schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:42:
@GermanPivo Als je een koude ruimte zou verwarmen dan heb je gelijk maar het gaat hier om een nachtverlaging en dus het op temperatuur houden van een ruimte die al warm is.
Mijn ervaring in ieder geval: als ik hier in huis in de nacht/afwezigheid setpoint 18/hoogste fanstand hanteer, blijft de boel op 20 graden met een verbruik van 250 W.
Wil ik overdag 20 graden houden met fanstand auto? Dan moet ik naar setpoint 19.5 en dan stijgt het verbruik naar ruim 400 W.
[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 08-11-2023 12:49 ]
Dat is natuurlijk aan het regelgedrag van de unit zelf te zien wanneer je hem op 3d auto of alleen de fan op auto hebt staan. Wanneer hij een groot temperatuurverschil moet overbruggen is de warmtewisselaar erg heet en blaast de fan hard maar zodra de ruimte (bijna) op temperatuur is zal de fan zachter blazen en zal de warmtewisselaar minder heet zijn. Ik doe dan even de aanname dat MHI het regelgedrag zo efficiënt mogelijk heeft gemaakt.
Bij hoogste vs laagste fan speed in de nacht bij een 1 graden nachtverlaging is dat de ZSX in mijn situatie 117~130 watt/uur gebruikt t.o.v. 130~160 watt/uur. Het is maar een klein verschil maar zeker waarneembaar.
Ik heb hier vorig jaar ook deze screenshots geplaats in het grote L/L wp topic.
:strip_exif()/f/image/aJlvl54OPHKF5nJtC7PlOXTF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MIPbE0mlYzINVauBIm7l0eZb.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelfs kaarsen en koken is zichtbaar in het verbruik.
Ik heb hier vorig jaar ook deze screenshots geplaats in het grote L/L wp topic.
:strip_exif()/f/image/aJlvl54OPHKF5nJtC7PlOXTF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MIPbE0mlYzINVauBIm7l0eZb.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelfs kaarsen en koken is zichtbaar in het verbruik.
:strip_exif()/f/image/BrYUmZbPl2mX1Uo1mSHDbcQp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dit alleen in de eerste week getest en toen werden beide schedulings gewoon uitgevoerd wanneer de tijden niet te dicht bij elkaar lagen.Tazzmann schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:41:
[...]
Dank, dat verklaart veel! Ik krijg het niet voor elkaar om via de remote een schedule uitgevoerd te krijgen. Programmeren lukt wel met de bevestigende biepjes, maar het wordt niet uitgevoerd. Eerder in dit topic is aangegeven dat scheduling via remote niet werkt als je een wifi module on board hebt ongeacht of je de m air app gebruikt of niet. Lukt het jouw wel om met de remote een schedule te programmeren en uitgevoerd te krijgen? Voordeel daarvan is dat deze wel in het device zelf wordt opgeslagen denk ik en geen wifi of m air afhankelijkheid heeft.
De interne scheduling was toen ook beschikbaar en operationeel, terwijl de WF-RAC al volledig verbonden en gescheduled was in M-Air.
Ik vind dat toch vrij forse verschillen. Nu staat alles hier nog te pendelen maar als het dadelijk kouder is dan ga ik hier ook maar eens mee experimenteren.
Ergens is het ook logisch, er kan een grotere delta ontstaan tussen aanvoer en retour en dus kan het efficienter zijn als dit het meerverbruik van de hogere fanspeed overstijgt.Chatslet schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:30:
Ik vind dat toch vrij forse verschillen. Nu staat alles hier nog te pendelen maar als het dadelijk kouder is dan ga ik hier ook maar eens mee experimenteren.
Zodra de hogere fanspeed start zie je ook eerst een hele korte periode een hoger verbruik waarna het verbruik inzakt onder het niveau van de lagere fanspeed.
[ Voor 15% gewijzigd door Frag1le op 08-11-2023 13:44 ]
Leuk, ga ik ook testen in de nacht met verschillende snelheden. Met mn P1 meter kan ik verbruik precies in de gaten houden. Zojuist de unit halve graad warmer gezet (setpoint 19.5) en unit draait op auto 250 watt continu om de ruimte warmer te krijgen. Fan speed op max, verbruik stijgt naar 320 watt, fan speed terug naar auto, verbruik daalt weer naar 250 watt. Ik ben benieuwd wat er vannacht met 18 gr setpoint gaat gebeuren als de fan speed op max wordt gezet en daarna weer terug op auto.GermanPivo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:48:
[...]
Ja, dat weet ik dus niet. Zal ook aan het warmteverlies van de ruimte liggen.
Mijn ervaring in ieder geval: als ik hier in huis in de nacht/afwezigheid setpoint 18/hoogste fanstand hanteer, blijft de boel op 20 graden met een verbruik van 250 W.
Wil ik overdag 20 graden houden met fanstand auto? Dan moet ik naar setpoint 19.5 en dan stijgt het verbruik naar ruim 400 W.
@Frag1le
Dat is nu juist het vreemde er aan. Het is geen HR ketel die moet condenseren. Normaal gesproken hebben warmtepompen baat bij een zo laag mogelijke delta. Dit zie je met name terug bij de lucht/water warmtepompen waar de efficiëntie instort als de aanvoertemperatuur hoger wordt.
Dat is nu juist het vreemde er aan. Het is geen HR ketel die moet condenseren. Normaal gesproken hebben warmtepompen baat bij een zo laag mogelijke delta. Dit zie je met name terug bij de lucht/water warmtepompen waar de efficiëntie instort als de aanvoertemperatuur hoger wordt.
Hier zie ik tegenovergestelde, fan speed op max verlaagt de eerste 1 a 2 minuten het verbruik met 15 watt tov auto en daarna wordt verbruik 70 watt hoger dan op auto.Frag1le schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:42:
[...]
Ergens is het ook logisch, er kan een grotere delta ontstaan tussen aanvoer en retour en dus kan het efficienter zijn als dit het meerverbruik van de hogere fanspeed overstijgt.
Zodra de hogere fanspeed start zie je ook eerst een hele korte periode een hoger verbruik waarna het verbruik inzakt onder het niveau van de lagere fanspeed.
Ik verwarm hier 24/7, als jij toevallig adhoc verwarmt en nu bij een hogere fanspeed koudere lucht elders in de kamer weet te bereiken dan registreert de temp sensor wellicht een lagere temperatuur en dus begint de unit harder te werken.Tazzmann schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:56:
[...]
Hier zie ik tegenovergestelde, fan speed op max verlaagt de eerste 1 a 2 minuten het verbruik met 15 watt tov auto en daarna wordt verbruik 70 watt hoger dan op auto.
Ik zou het eens testen een paar nachten lang en dan zien wat het doet.
Ook maakt het misschien uit welke unit je hebt, de ZSX heeft wat dat betreft een grotere opening qua lucht inlaat vanwege de voorkant/voorklep die open gaat.
:fill(white):strip_exif()/f/image/BZVE5VNUHBNz22Hu2GkhwYok.png?f=user_large)
Doe vooral wat @Frag1le ook zegt; test het een paar nachten uit. In de avond bijvoorbeeld naar setpoint 18 en hoge fanstand, en dan de volgende ochtend kijken wat temperatuur/verbruik doen. Het weer is wat temperatuur betreft constant nu, dus nog een mooi moment op e.e.a. uit te proberen.Tazzmann schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:49:
[...]
Leuk, ga ik ook testen in de nacht met verschillende snelheden. Met mn P1 meter kan ik verbruik precies in de gaten houden. Zojuist de unit halve graad warmer gezet (setpoint 19.5) en unit draait op auto 250 watt continu om de ruimte warmer te krijgen. Fan speed op max, verbruik stijgt naar 320 watt, fan speed terug naar auto, verbruik daalt weer naar 250 watt. Ik ben benieuwd wat er vannacht met 18 gr setpoint gaat gebeuren als de fan speed op max wordt gezet en daarna weer terug op auto.
Ik heb de srk50zs-wf en verwarm van 06:00-21:00 elke dag. Kan dus mooi vergelijken komende dagen wat 24x7 verwarmen doet qua verbruik en comfort en wat de fan speed voor impact heeft. Wordt vervolgd.Frag1le schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:10:
[...]
Ik verwarm hier 24/7, als jij toevallig adhoc verwarmt en nu bij een hogere fanspeed koudere lucht elders in de kamer weet te bereiken dan registreert de temp sensor wellicht een lagere temperatuur en dus begint de unit harder te werken.
Ik zou het eens testen een paar nachten lang en dan zien wat het doet.
Ook maakt het misschien uit welke unit je hebt, de ZSX heeft wat dat betreft een grotere opening qua lucht inlaat vanwege de voorkant/voorklep die open gaat.
[Afbeelding]
Dat snap ik, en wat ik schreef is technisch bekeken ook incorrect. Wellicht kan het gecomprimeerde warme koudemiddel sneller en efficienter afkoelen waardoor het expansie ventiel minder te doen heeft ofzo.Chatslet schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:51:
@Frag1le
Als iets een grotere luchtoppervlakte kan gebruiken om z'n warmte aan af te staan dan klinkt dat optimaler dan wanneer er minder lucht beschikbaar is.
Disclaimer: ik denk dat ik het AC proces aardig begrijp, maar als iemand dit beter kan uitleggen...graag!
@Frag1le ik het hier sowieso eens proberen als het kouder wordt. Nu heeft het nog geen zin omdat we overdag naar 20 graden verwarmen en het in de nacht niet onder de 19 graden komt als de airco uit staat.
@Frag1le Dat verschil lijkt klein maar is eigenlijk nog veel groter. Over de vloer hangt een deken van koude lucht. Nu verwarm je die ook nog eens erbij met een lager verbruik terwijl je zou verwachten dat het verbruikt hoger wordt.
Ik heb een sensors op een 50cm en op 2 meter hoogte hangen. Normaal zit er 2 graden verschil tussen en bij een hoge fanstand is het nagenoeg gelijk.
Ik heb een sensors op een 50cm en op 2 meter hoogte hangen. Normaal zit er 2 graden verschil tussen en bij een hoge fanstand is het nagenoeg gelijk.
Hoi,
ik heb een MHI SRK 35 ZS-W, de airco geeft via de interne sensor altijd richting de 30 graden aan terwijl de thermostaat in de woonkamer 22 graden aangeeft, wat doe ik fout ? zo kan de airco toch niet sturen op temperatuur?
Ik gebruik de smart m-air app
ik heb een MHI SRK 35 ZS-W, de airco geeft via de interne sensor altijd richting de 30 graden aan terwijl de thermostaat in de woonkamer 22 graden aangeeft, wat doe ik fout ? zo kan de airco toch niet sturen op temperatuur?
Ik gebruik de smart m-air app
@Savage008 en over wat voor thermostaat in de woonkamer hebben we het dan? Een externe thermostaat die op de airco is aangesloten?
Ik heb vergelijkbare kamer situatie en heb even moeten vogelen om t goed te krijgen. Stel de airco in op verwarmen, lamellen op 1 na hoogste stand (dan blaast de lucht ongeveer 45 gr naar beneden), fan op auto en de flappen helemaal wijd (max links en max rechts), stel temperatuur in op 21 of 22 graden en laat het zo de hele dag staan. Als t goed is, zal je cv thermostaat rond de 20 a 22 graden aan blijven geven de hele dag. Indien te koud, dan temp halve graad verhogen en de unit een paar uur de tijd geven. 3D auto en leeg pand niet aanvinken.Savage008 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:15:
@Chatslet dit is thermostaat van de cv, die hangt 4 meter er tegenover aan de muur op 1.5 meter hoogte
Deze geeft nu 21 graden en de airco app geeft aan 32
Dat is helemaal correct. Staat ook ergens in de manual of FAQ van de WF-Rac moduleTazzmann schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:41:
Eerder in dit topic is aangegeven dat scheduling via remote niet werkt als je een wifi module on board hebt ongeacht of je de m air app gebruikt of niet.
[ Voor 8% gewijzigd door jobr op 08-11-2023 18:44 ]
Dat wijkt wel heel erg af. Die van mij geeft ong 2 graden teveel aan. Dat is redelijk normaal.Savage008 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:29:
ik heb een MHI SRK 35 ZS-W, de airco geeft via de interne sensor altijd richting de 30 graden aan terwijl de thermostaat in de woonkamer 22 graden aangeeft, wat doe ik fout ?
Zou ook betekenen dat je AC nooit aanslaat omdat immers het setpoint van bijv 20 allang bereikt is.
Je P1 meter meet ook andere apparaten in huis, wat als je vriezer of koelkast net even wat vaker aanspringt omdat je er 's avonds wat extra boodschappen in hebt gedaan? Lijkt mij niet een heel nauwkeurige methode.Tazzmann schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:49:
[...]
Met mn P1 meter kan ik verbruik precies in de gaten houden. Zojuist de unit halve graad warmer gezet (setpoint 19.5) en unit draait op auto 250 watt continu om de ruimte warmer te krijgen. Fan speed op max, verbruik stijgt naar 320 watt, fan speed terug naar auto, verbruik daalt weer naar 250 watt. Ik ben benieuwd wat er vannacht met 18 gr setpoint gaat gebeuren als de fan speed op max wordt gezet en daarna weer terug op auto.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik heb ook dat het erg afwijkt (niet zo erg), maar als ik de airco op 20 graden zet, is het altijd perfect 20 graden in de kamer (gemeten via de oude CV thermostaat). Kan het zijn dat de temperatuur meter van de Wifi module anders meet (en laat zien in de app) dan de daadwerkelijke temperatuursensor van de aircounit?jobr schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:47:
[...]
Dat wijkt wel heel erg af. Die van mij geeft ong 2 graden teveel aan. Dat is redelijk normaal.
Zou ook betekenen dat je AC nooit aanslaat omdat immers het setpoint van bijv 20 allang bereikt is.
Ik heb de Wifi RAC module in de airco unit (omkasting) gepropt en volgens mij zou deze officieel met het draad wat eraan vast zit, op 1.5 meter hoogte moeten hangen.
De wifi module heeft geen eigen temperatuur sensor. Officieel gezien mag de module niet in de kast worden geplaatst (maar dat kan makkelijk inderdaad), maar gewoon ergens in de buurt naast de unit. De handleiding noemt geen specifieke hoogte en geeft zelfs aan dat je overtollige kabellengte lekker in de behuizing moet proppen.Rsport40 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:48:
[...]
Ik heb ook dat het erg afwijkt (niet zo erg), maar als ik de airco op 20 graden zet, is het altijd perfect 20 graden in de kamer (gemeten via de oude CV thermostaat). Kan het zijn dat de temperatuur meter van de Wifi module anders meet (en laat zien in de app) dan de daadwerkelijke temperatuursensor van de aircounit?
Ik heb de Wifi RAC module in de airco unit (omkasting) gepropt en volgens mij zou deze officieel met het draad wat eraan vast zit, op 1.5 meter hoogte moeten hangen.
Als ik daar boven voel is het ook daadwerkelijk wel erg warm, de temp loopt ook vlug op aan het plafond, het lijkt wel ofde warmte zich niet goed verspreid.jobr schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:47:
[...]
Dat wijkt wel heel erg af. Die van mij geeft ong 2 graden teveel aan. Dat is redelijk normaal.
Zeker wel, ik heb een kwh meter geplaatst op de groep waar de airco op is aangesloten. Behalve de airco zit daar alleen de glasvezel en router aangesloten. Die laatste laten een constant verbruik zien van 12 watt. Ik weet dus precies wat de airco verbruikt.Taro schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:15:
[...]
Je P1 meter meet ook andere apparaten in huis, wat als je vriezer of koelkast net even wat vaker aanspringt omdat je er 's avonds wat extra boodschappen in hebt gedaan? Lijkt mij niet een heel nauwkeurige methode.
Een kWh-meter op een groep uitlezen is wat anders dan de P1-meter uitlezenTazzmann schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:37:
[...]
Zeker wel, ik heb een kwh meter geplaatst op de groep waar de airco op is aangesloten. Behalve de airco zit daar alleen de glasvezel en router aangesloten. Die laatste laten een constant verbruik zien van 18 watt. Ik weet dus precies wat de airco verbruikt.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik had duidelijker moeten zijn, ik gebruik de homewizard P1 icm een homewizard kwh meter, beide komen samen in de homewizard app die ik in de gauwigheid wel eens de P1 meter noemTaro schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:41:
[...]
Een kWh-meter op een groep uitlezen is wat anders dan de P1-meter uitlezen
Ik heb een temperatuur sensor boven op de airco gelegd, de sensor geeft 3 tot 4 graden lager aan dan de aircojobr schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:47:
[...]
Heb je de horizontale flappen wel naar beneden (45 graden of meer) staan ?Savage008 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:11:
Als ik daar boven voel is het ook daadwerkelijk wel erg warm, de temp loopt ook vlug op aan het plafond, het lijkt wel ofde warmte zich niet goed verspreid.
hmz, als ik hier de MHI airco ventialator op stil/laag zet, krijg ik af en toe (niet continue) een soort fluitend/windering geluid te horen. Dat geluid komt en gaat ....
Is dit normaal? In de zomer met koelen had ik hier geen last van.
Is dit normaal? In de zomer met koelen had ik hier geen last van.
@mvrhrln dat is het koelmiddel dat er doorheen stroomt. Kun je vrij weinig tegen doen.
:strip_exif()/f/image/8ceV2l7HbqSDSaq0xxzcPa0W.jpg?f=fotoalbum_large)
(Continue verbruik andere zaken =40w, met koelkast en vriezer erbij max 120w)
Wat een pendelfestijn. De koelkast en vriezer staan hier ook tussen, dat verklaard het verschil in de hoogte van de pieken en dalen.
Unit stond 18 graden én eco. In de praktijk 18.6 graden in de kamer. Hij komt dus niet over zijn inschakelpiek heen van zo’n 300 watt. Anders kan die dus terugmoduleren naar zo’n 180 watt.
@GermanPivo Klopt. Was meer als test gezien het wat kouder was vannacht. Als het echt kouder wordt zal ik ‘m wel laten draaien. Enkelglas, 0 isolatie verder. Dan koelt het rap af.
Toevallig hier ook als test een de nacht aangelaten, zit op 2,47A per 7,5 uur (bij 230v zo'n 568wh) gemiddeld 76W continue verbruik (minder dan mijn koelkast
)
Huis uit 1981, ff kijken wat wijsheid is met aan-/zetten snachts komende winter. Voorheen (met CV) liet ik de temp terugzakken tot zo'n 15graden.
Huis uit 1981, ff kijken wat wijsheid is met aan-/zetten snachts komende winter. Voorheen (met CV) liet ik de temp terugzakken tot zo'n 15graden.
2,47A is een verbruik van het moment. Dus als die een heel uur op 2,47A staat dan verbruik je 569Wh per uur.mvrhrln schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:37:
Toevallig hier ook als test een de nacht aangelaten, zit op 2,47A per 7,5 uur (bij 230v zo'n 568wh) gemiddeld 76W continue verbruik (minder dan mijn koelkast)
Dus 0.57kWh x 7.5 = 4.2kWh
sorry ja zit verkeerd om te kijkenWillempie27 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:39:
[...]
2,47A is een verbruik van het moment. Dus als die een heel uur op 2,47A staat dan verbruik je 569Wh per uur.
Dus 0.57kWh x 7.5 = 4.2kWh

hij staat nu dus (vanaf 01.00 op 1 kWh), zo;n 110W continue.
Kom vandaag een meter binnen voor de airco te meten via homewizard.
[ Voor 8% gewijzigd door mvrhrln op 10-11-2023 10:00 ]
Gemiddeld? Of moduleert die van jou terug naar 110 watt? Daar krijg ik namelijk wel een hardemvrhrln schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:58:
[...]
sorry ja zit verkeerd om te kijkenvrijdag ochtend
......
van.
Jij had toch de ZS? Ben ook benieuwd want volgens mij wijkt de MHI-AC-Ctrl erg af als ik zo het verbruik bij andere zie op minimaal. Ik neem aan dat die andere ook minimaal op 20Hz draaien. Bij mij zou het op 250Watt uitkomen als ik de module moet geloven.mvrhrln schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:58:
[...]
sorry ja zit verkeerd om te kijkenvrijdag ochtend
......
ho, gemiddeld verbruik over die periode, heeft dit patroon:TereZz schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:15:
[...]
Gemiddeld? Of moduleert die van jou terug naar 110 watt? Daar krijg ik namelijk wel een harde![]()
![]()
van.
/f/image/svgTIr9WrfO2cdD9ac1tWCZw.png?f=fotoalbum_large)
[edit]
frequency grafiek ipv stroom
Dit is dan (ingesteld via MHI-CTRL homeassitant)
MHI ZS 35
18 graden
Fans - Stil
Flaps een na laatste stand naar beneden (verticaal)
Vane - zwaaien (horizontaal)
(huis 1981, gemiddelde woonkamer/open keuken)
misschien beter ff afwachten tot de meter in de meterkast zit (meten via homewizard, direct op de airco groep)
[ Voor 36% gewijzigd door mvrhrln op 10-11-2023 10:37 ]
Iemand nog ervaringen met Thermostaat RC-EX3? Gewenste temperatuur kan ik instellen op halve graden en dat zie je ook.
Maar de huidige temperatuur geeft alleen hele graden aan. Is dat ergens in te stellen?
Maar de huidige temperatuur geeft alleen hele graden aan. Is dat ergens in te stellen?
Shit happens.
Ik zet de binnenunits altijd met de Smart M-Air app op de laagste fan stand (1 streepje). Belangrijk voor de WAF.
Maar vandaag toch maar eens de Auto fan stand geprobeerd. In de hoop dat ie uiteindelijk nog verder terug gaat dan de 1-streepje stand en daarmee echt geruisloos wordt.
Echter, hij blijft urenlang op een vrij harde stand staan blazen. De kamer was toen ik hem op Auto zette ruimschoots op temperatuur, want ik had hem de hele nacht aan laten staan. Ook geeft de app aan dat de gemeten temperatuur 2 graden, soms nog meer, boven de ingestelde temperatuur is.
Toch blijft ie in die Auto fan-stand doorgaan in een te hoge, lawaaiige fan stand.
Na 3 uur geduld, en een te warme woonkamer, zelf maar weer terug gezet op 1 streepje.
Waarom gaat ie niet terug naar een lage fan stand?
Edit: betreft een SRK Single Split met ZSX35 buitenunit.
Maar vandaag toch maar eens de Auto fan stand geprobeerd. In de hoop dat ie uiteindelijk nog verder terug gaat dan de 1-streepje stand en daarmee echt geruisloos wordt.
Echter, hij blijft urenlang op een vrij harde stand staan blazen. De kamer was toen ik hem op Auto zette ruimschoots op temperatuur, want ik had hem de hele nacht aan laten staan. Ook geeft de app aan dat de gemeten temperatuur 2 graden, soms nog meer, boven de ingestelde temperatuur is.
Toch blijft ie in die Auto fan-stand doorgaan in een te hoge, lawaaiige fan stand.
Na 3 uur geduld, en een te warme woonkamer, zelf maar weer terug gezet op 1 streepje.
[ Voor 3% gewijzigd door Gasoline1234 op 11-11-2023 16:25 ]
Je verkleint zijn werkbereik door hem op de laagste fanstand te zetten. Zet je hem op auto dan zal hij een groter bereik krijgen en dus waarschijnlijk merken dat het nog niet op temperatuur is.Gasoline1234 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:23:
Ik zet de binnenunits altijd met de Smart M-Air app op de laagste fan stand (1 streepje). Belangrijk voor de WAF.
De WP heeft een offset van 2 graden, dit omdat het bij het plafond warmer is dan bij de vloer.
Setpoint van 20, verwarmt de unit dus naar 22.
Hier staat de unit altijd op auto als we aanwezig zijn en deze kiest dan vaak ook om nog langzamer te draaien dan stand 1.
Een apart Mitsubishi topic 👍🏻
Ik wil slaapkamers 50-70m3 (ruim geschat) gaan verwarmen en koelen, het worden kinderkamers dus die zouden we ook nog wel eens willen verwarmen (in tegen stelling tot eigen slaapkamer)
Dit zouden 2 single split units worden, iemand nog feedback voor een vloer of wandmodel ?
Zou ik met 2 2,5kw uit de voeten kunnen ?
Ik wil het goed kunnen gebruiken maar ook niet overbemeten ?
Ik wil slaapkamers 50-70m3 (ruim geschat) gaan verwarmen en koelen, het worden kinderkamers dus die zouden we ook nog wel eens willen verwarmen (in tegen stelling tot eigen slaapkamer)
Dit zouden 2 single split units worden, iemand nog feedback voor een vloer of wandmodel ?
Vloermodellen zou ik alleen gebruiken als er geen wandmodel opgehangen kan worden.wd200 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:55:
Een apart Mitsubishi topic 👍🏻
Ik heb hier zelf 3x Mitsubishi Wandunit SRK20ZS-W op de slaapkamers hangen van 2x ongeveer dezelfde inhoud en 1x iets meer en die voldoen vooralsnog meer dan prima. Maar goed, n=1 en ik heb nog geen zware winters of hete zomers meegemaakt, dus ook erg benieuwd naar de ervaringen van anderen.
De kamer is wel op temperatuur, de unit meet zelf ook meer dan 2 graden boven de ingestelde temperatuur. Toch gaat de fan in de Auto stand, zelfs na uren, niet naar de laagste stand. Dat hoor en voel ik van de binnenunit, die harder blijft blazen dan handmatig in fan stand 1.Frag1le schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:50:
[...]
Je verkleint zijn werkbereik door hem op de laagste fanstand te zetten. Zet je hem op auto dan zal hij een groter bereik krijgen en dus waarschijnlijk merken dat het nog niet op temperatuur is.
De WP heeft een offset van 2 graden, dit omdat het bij het plafond warmer is dan bij de vloer.
Setpoint van 20, verwarmt de unit dus naar 22.
Hier staat de unit altijd op auto als we aanwezig zijn en deze kiest dan vaak ook om nog langzamer te draaien dan stand 1.
Ik heb laatst hetzelfde geprobeerd (Mitsubishi Heavy Single split SRK 50ZSX-W), zelfde resultaat. Ook hier een gemeten binnentemperatuur ruim boven de ingestelde en toch een ‘loeiende’ binnenunit.
Hier ook een zsx-wf single split (3,5kWh). We gebruiken hem tot op heden in de auto fanstand en dat gaat behoorlijk goed. In de ochtend gaat ie aan en blaast ie vrij hard, na een minuut of 10 gaat ie naar gemiddeld en niet veel later naar de laagste stand. Heel af en toe gaat ie wat harder blazen maar dat is meestal kort voor een paar minuten. Temperatuur die aangeven staat in de app is ook meestal twee graden hoger.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Op welke gewenste temperatuur stel jij hem in?renzo4000 schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:19:
Hier ook een zsx-wf single split (3,5kWh). We gebruiken hem tot op heden in de auto fanstand en dat gaat behoorlijk goed. In de ochtend gaat ie aan en blaast ie vrij hard, na een minuut of 10 gaat ie naar gemiddeld en niet veel later naar de laagste stand. Heel af en toe gaat ie wat harder blazen maar dat is meestal kort voor een paar minuten. Temperatuur die aangeven staat in de app is ook meestal twee graden hoger.
21 graden en dan is het in de woonkamer een paar meter verder op een externe sensor tussen de 20.5 en 21 graden en blijft mooi constant gedurende de dag.Gasoline1234 schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:44:
[...]
Op welke gewenste temperatuur stel jij hem in?
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Is er een mogelijkheid om de compressor op een zo laag mogelijke frequency, liefst vast, te laten draaien?
Hij maakt nogal lawaai, vooral smorgens want dat gaat hij op max. staan.
Lawaai komt van de compressor, airco staat op big foots in de tuin.
Nee volgens mij niet (ik zou ook graag zoals Daikin dat heeft, demand control willen hebben).
Je kan hem hoogstens op Silent zetten. Hij heeft dan een maximum binnen en buiten toerental en compressor snelheid.
Hieronder de silent regeling van de ZSX serie:
:strip_exif()/f/image/X7Am3gHkbtALQ5c1KUiCq7MI.jpg?f=fotoalbum_large)
Hieronder de silent regeling van de ZS serie:
Je kan hem hoogstens op Silent zetten. Hij heeft dan een maximum binnen en buiten toerental en compressor snelheid.
:strip_exif()/f/image/X7Am3gHkbtALQ5c1KUiCq7MI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2Bv0RZcgKGNermQANXlMFEjd.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien handig om te vermelden welke airco je hebt.grotegok schreef op maandag 13 november 2023 @ 06:31:
Is er een mogelijkheid om de compressor op een zo laag mogelijke frequency, liefst vast, te laten draaien?
Daikin heeft een heel programma met percentage regelingen.
MHI heeft de silent optie ( ik vind de airco dan echt heel stil buiten).
Hij stelt de vraag in het MHI topic, dus een Daikin zal het niet zijnWillempie27 schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:25:
[...]
Misschien handig om te vermelden welke airco je hebt.
Daikin heeft een heel programma met percentage regelingen.
MHI heeft de silent optie ( ik vind de airco dan echt heel stil buiten).
Mogge nog niet wakker.GermanPivo schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:35:
[...]
Hij stelt de vraag in het MHI topic, dus een Daikin zal het niet zijn
Silent modus dus.
Dan heb jij waarschijnlijk nog nooit een vloermodel ervaren. Ik heb ze sinds kort boven en verwarm er nu mee. Ik kan je vertellen dat verwarmen met zo'n vloermodel veel prettiger is dan met een wantmodel. Ten eerste zijn ze enorm veel stiller maar is ook de verdeling van de warmte een stuk fijner. Bij het verwarmen gaat eerst de onderste klep open waardoor de warmte langs de vloer geblazen wordt en het gevoel van koude voeten meteen weg is. Pas als de ruimte bijna op temperatuur is en de ventilator zachter blaast gaat de bovenste klep open. Hierdoor heb je dus niet zoals met een wandmodel dat je altijd een soort toch hebt. Over koelen kan ik nog niets zeggen maar als het om verwarmen gaat dan heb ik veel liever een vloermodelletje.Taro schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:31:
[...]
Vloermodellen zou ik alleen gebruiken als er geen wandmodel opgehangen kan worden.
@Chatslet de vloermodellen zijn niet zo stil als de wandmodellen. Die draaien op 19dB in de stilste stand terwijl de vloermodellen minimaal 29Db doen volgens de specsheets. Ik ben even uitgegaan van de SRF/SRC 35 ZS-W vs SRK/SRC 35 ZS-W > dat is vrij aanzienlijk imho.
Een vloermodel zal veelal in het voordeel zijn qua verwarmen gezien het convectie-effect van de warme lucht die weer stijgt. Echter hoeft dat niet voor iedereen zo te zijn, je bent ook erg afhankelijk van de plaatsing van een vloermodel en welke obstructies er mogelijk zijn die mogelijkerwijs de luchtstroom verstoort. Bij een wandmodel heb je daar meestal minder last van. Het "tocht" verhaal herken ik overigens totaal niet, maar dat zal ook per persoon / huis verschillen. Met koelen ben je sws in het voordeel met een wandunit.
Een vloermodel zal veelal in het voordeel zijn qua verwarmen gezien het convectie-effect van de warme lucht die weer stijgt. Echter hoeft dat niet voor iedereen zo te zijn, je bent ook erg afhankelijk van de plaatsing van een vloermodel en welke obstructies er mogelijk zijn die mogelijkerwijs de luchtstroom verstoort. Bij een wandmodel heb je daar meestal minder last van. Het "tocht" verhaal herken ik overigens totaal niet, maar dat zal ook per persoon / huis verschillen. Met koelen ben je sws in het voordeel met een wandunit.
Ik heb zelf een vloermodel op zolder omdat een wandmodel daar niet mogelijk was. Qua comfort inderdaad prima, maar op een aantal andere vlakken maken ze bijv. meer geluid bij dezelfde instellingen conform de specsheet (in de praktijk kan het dus stiller zijn), is de efficiency naar mijn weten lager, etc. Dus ik ben niet tegen, begrijp mij goed. En ik kan mij voorstellen dat voor verwarmen een vloermodel fijner is en voor koelen een wandmodel, omdat ze op die hoogte dan het meeste effect kunnen bereiken.Chatslet schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:25:
[...]
Dan heb jij waarschijnlijk nog nooit een vloermodel ervaren. Ik heb ze sinds kort boven en verwarm er nu mee. Ik kan je vertellen dat verwarmen met zo'n vloermodel veel prettiger is dan met een wantmodel. Ten eerste zijn ze enorm veel stiller maar is ook de verdeling van de warmte een stuk fijner. Bij het verwarmen gaat eerst de onderste klep open waardoor de warmte langs de vloer geblazen wordt en het gevoel van koude voeten meteen weg is. Pas als de ruimte bijna op temperatuur is en de ventilator zachter blaast gaat de bovenste klep open. Hierdoor heb je dus niet zoals met een wandmodel dat je altijd een soort toch hebt. Over koelen kan ik nog niets zeggen maar als het om verwarmen gaat dan heb ik veel liever een vloermodelletje.
Qua stilte vind ik het moeilijk beoordelen. We hebben in de slaapkamer een wandmodel en die gaat vaker en langer op hogere ventilatiestanden dan de vloermodellen in mijn werkkamer en de zolderkamers. Dat vloermodellen minder efficiënt zou zijn kan ik me haast niet voorstellen. Voor zover ik weet wordt dat vooral door de COP van de buitenunit bepaald.
Weekje verder. 24/7 gedraaid. snachts en bij niet thuis 19 ingesteld en max fan, deur dan volledig open naar de hal, geeft 19 graden werkelijk als resultaat in de woonkamer (150m3) + wat bijvangst in de hal.KoningPaulus schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:35:
Goede punten inderdaad. Vochtigheid in huis blijft stabiel rond de 50-55 in de woonkamer. Maar zal eens experimenteren met max fan op de laagste temperatuur (18) snachts en bij niet thuis. Kijken wat dat doet met de temperatuur in de ruimte en verbruik.
Andere vraag in een andere categorie. Ik heb bij beide single splits (woonkamer+zolder) een wfrac module. Deze zenden allebei permanent een eigen ssid uit. (Phi_******). Is dit uit te zetten?
Overdag bij thuis ingesteld op 20 icm auto voor 19 graden werkelijk en savonds bij thuis 21 ingesteld icm auto voor 19,5 werkelijk.
Verbruik snachts tussen de 250 (bij 5-10 graden) en 310 (bij 2-5 graden). Op de momenten dat ik schakel van max fan naar auto uiteraard ietwat piekjes, maar mag geen naam hebben. Overall 5,5-7kWh per dag op deze manier. Winst met 18 graden ingesteld snachts is nihil. Tevens geen gependel op deze manier van stoken. Ook nog geen defrost gehad overigens.
Voorheen met ad hoc moest de 3,5 unit iedere keer flink stampen sochtends en bij thuiskomen om de boel weer op temperatuur te krijgen (met deur naar hal nota bene dicht). Gaf geen comfortabel resultaat en alsnog serieuze verbruikscijfers. 1,5-2kWh.
Ieder huis is anders, maar hierbij my two cents.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Dank. Dit scheelt al inderdaad.Robinnoord schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:21:
Nee volgens mij niet (ik zou ook graag zoals Daikin dat heeft, demand control willen hebben).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik durf hem bijna niet meer aan te zetten als de buren er zijn. Ik vermoed dat de installatie niet helemaal goed is opgeleverd. Helaas kan de installateur niet meer terug komen, het lawaai van de compressor is al vanaf het begin, een Mitsubishi Buitenunit SRC35ZS-W 3,5 kW R32
Zou het kunnen zijn dat er teveel koelmiddel in zit? Leidinglengte is 6 meter en ik heb niet gezien dat de installateur er koudemiddel 'uit' heeft gehaald.
Heb jij de offset uitgeschakeld?KoningPaulus schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:40:
[...]
Weekje verder. 24/7 gedraaid. snachts en bij niet thuis 19 ingesteld en max fan, deur dan volledig open naar de hal, geeft 19 graden werkelijk als resultaat in de woonkamer (150m3) + wat bijvangst in de hal.
Overdag bij thuis ingesteld op 20 icm auto voor 19 graden werkelijk en savonds bij thuis 21 ingesteld icm auto voor 19,5 werkelijk.
Verbruik snachts tussen de 250 (bij 5-10 graden) en 310 (bij 2-5 graden). Op de momenten dat ik schakel van max fan naar auto uiteraard ietwat piekjes, maar mag geen naam hebben. Overall 5,5-7kWh per dag op deze manier. Winst met 18 graden ingesteld snachts is nihil. Tevens geen gependel op deze manier van stoken. Ook nog geen defrost gehad overigens.
Voorheen met ad hoc moest de 3,5 unit iedere keer flink stampen sochtends en bij thuiskomen om de boel weer op temperatuur te krijgen (met deur naar hal nota bene dicht). Gaf geen comfortabel resultaat en alsnog serieuze verbruikscijfers. 1,5-2kWh.
Volgens mij hoeft dat niet. Ik heb een ZSX25 en ZS20 in de woonkamer/open keuken (leidinglengte tussen 3/4 meter). Zelf de units opgehangen en koeltechnisch laten aansluiten door aircomonteur. Alleen afgeperst en gevacumeerd.grotegok schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:54:
[...]
Dank. Dit scheelt al inderdaad.
Ik durf hem bijna niet meer aan te zetten als de buren er zijn. Ik vermoed dat de installatie niet helemaal goed is opgeleverd. Helaas kan de installateur niet meer terug komen, het lawaai van de compressor is al vanaf het begin, een Mitsubishi Buitenunit SRC35ZS-W 3,5 kW R32
Zou het kunnen zijn dat er teveel koelmiddel in zit? Leidinglengte is 6 meter en ik heb niet gezien dat de installateur er koudemiddel 'uit' heeft gehaald.
In principe zou de Silent modus wel stil genoeg moeten zijn. Als ik ze hier op silent zet hoor ik echt haast niets buiten. Je kan wel nog anti trilmat kopen en daar een stukje rubber van onder de doppen doen die tegen de muur duwen (misschien moeten dan de zwarte doppen eruit en alleen mat er tussen)
Normaal zijn die buitenunits inderdaad stil. Ik heb er zelf alleen van die rubberen trillingsdempers onder gezet omdat er in de nacht een lichte brom binnen was te horen. Het is eigenlijk alleen als ze bij het opstarten op vol vermogen gaan omdat ze een flink temperatuurverschil moeten overbruggen dat ik zoiets heb van ik hoor daar iets aan het werk zijn. Heb je misschien een filmpje van de buitenunit als die lawaai maakt?grotegok schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:54:
[...]
Dank. Dit scheelt al inderdaad.
@Robinnoord wat ik eigenlijk best opmerkelijk vind is dat zijn installateur niet zoiets zegt van gebruik de airco voorlopig even niet totdat hij is nagelopen. Kan zomaar eens zijn dat er te weinig olie in zit, een defecte lager of een gebroken zuigerring. Zit dadelijk het hele systeem vol ijzervijlsel oid…
Dank voor jullie reacties.
Ik zal vandaag een filmpje maken en met jullie delen.
Vrees dat ik een echte, lees betrouwbare, installateur zal moeten vinden.
Zo jammer dit.
Gebruik nu de silent mode, dan is het redelijk te behappen maar zeker niet oke.
Resume, het kan niet aan teveel koelmiddel liggen, mogelijk wel een oliegebrek. Hoe zou dit kunnen, installatie is nieuw uit doos geplaatst.
Ik zal vandaag een filmpje maken en met jullie delen.
Vrees dat ik een echte, lees betrouwbare, installateur zal moeten vinden.
Zo jammer dit.
Gebruik nu de silent mode, dan is het redelijk te behappen maar zeker niet oke.
Resume, het kan niet aan teveel koelmiddel liggen, mogelijk wel een oliegebrek. Hoe zou dit kunnen, installatie is nieuw uit doos geplaatst.
Gegroet, mensen.
Een apart MHI draadje zie ik, fijn!
Ik heb een klein vrijstaand huis (was bungalow) met circa 70m2 begane grond en 1e verdieping circa 55 m2 als zadeldak. Dubbel glas, geïsoleerde spouw en prima geïsoleerd zadeldak uit 1998. In oktober 2022 heb ik in de woonkamer een single split 3,5 ZSX gemonteerd en in de hal een single split 3,5 ZS, en heb sindsdien het gehele huis ermee verwarmd. Dat scheelt mij de helft aan verwarming-energiekosten, maar dat zal voor jullie geen nieuws zijn.
De trigger was een in oktober 2022 aflopend energiecontract en een Greenchoice die doodleuk aangaf dat het voorschot van €220 naar €850 (!) zou stijgen. Haha, niet aan mijn lijf! Sindsdien kom ik uit met zo'n €230 per maand bij Nextenergy😁
Zeer tevreden ben ik over die MHI airco's, ook al kan mijn inregelen vast beter.
In de huiskamer heb ik de ZSX airco nu 24/7 aan. In de nacht gewoon op 20C, overdag op 20,5C en in de avond op 21C. De goedkope nachturen compenseren m.i. de 20C in de nacht. De ZS heb ik maar zo'n 8 uren per dag aan, en verwarmt de bovenverdieping. De binnenunit hangt bewust exact tegenover het trapgat, en recht vooruit gericht blaast het (gecentreerd) de warme lucht naar de bovenverdieping. Opzij gericht, verwarmt het de hal en ook een werkkamer en de keuken.
Ik heb de beide units op een metende "smart plug" staan en zie dat de ZSX wel tot 155 kW moduleert en de ZS tot ongeveer 250 kW meen ik.
Ik heb het huis behoorlijk volgehangen met temp/rv meters en die aan de Woox-app gekoppeld, en dat geeft een prima beeld. Home automation wil ik nu gaan inrichten op Raspberry PI 3B of op een HP ThinClient.
Wat hier nog niet optimaal is dat is het verwarmen van de keuken en werkkamer. De hal is slechts zo'n 1,5*4,7=7 m2 * 2,4=17m3. Veel te klein eigenlijk voor een 3,5 kW, maar toch bewust zo gekozen vanwege de bovenverdieping en tegelijk de hal met werkkamer en keuken. Het zijwaarts uitblazen naar de keuken heeft niet veel effect en de warmte blijft toch vooral hangen in de hal, waardoor de unit snel gaat pendelen. Meestal laat ik de unit stootsgewijs een half uurtje naar de bovenverdieping blazen met 23C, en daarna opzij met 21C. Van pendelen geen last bij de 23C warmtevraag.
Eigenlijk heb ik een geforceerd circuleren van de lucht nodig, vanuit de hal naar de keuken naar de werkkamer naar de hal.
Allereerst verbaast het mij dat de airco's niet op (minimaal) het minimum vermogen kunnen worden "vast gezet". Een licht oplopen van de temperatuur vind ik geen probleem, maar het pendelen wel. Maar, misschien is dat toch mogelijk? Vooralsnog, hoop ik erop om door de stroomafname te monitoren en met setpuntverhoging boven het minimum vermogen te blijven, dat pendelen te kunnen voorkomen (via home automation).
Ik ga experimenteren met twee kleine ventilatoren (elk 7W) om wat circulatie te krijgen. Lucht zuigen uit de werkkamer naar boven de ZS geeft een beetje onderdruk in de werkkamer en geeft weer een beetje onderdruk in de keuken en zuigt zo warmte uit de hal, zo ongeveer. Zowel de temperatuurvoelers als het vermogen van de ZS kunnen dan via een smartplug de ventilator aansturen. Ik hoop erop dat het in hartje winter de warmte iets beter verdeelt zodat de (dan vaak) 17,5C in keuken en werkkamer een graadje stijgt en de ZS continu op (stel) 20C kan gaan lopen. Heeft er iemand ervaring met zo'n geforceerde circulatie, en wellicht tips?
Vooralsnog, hang ik deze ventilatoren zo'n 10 cm onder het plafond van de hal (aanzuigend) op, met elk een spiraalslang naar werkkamer en keuken toe. Het is nu meer om uit te proberen wat het effect is, en om niet meteen gaten in wanden te gaan boren. Deze ventilatoren zijn prima, stil en taploos regelbaar. Door de warme lucht van onder het hal-plafond weg te zuigen, kan de ZS continu op laag vermogen gaan draaien, hoop ik...
Hartelijke groet,
Andre
Een apart MHI draadje zie ik, fijn!
Ik heb een klein vrijstaand huis (was bungalow) met circa 70m2 begane grond en 1e verdieping circa 55 m2 als zadeldak. Dubbel glas, geïsoleerde spouw en prima geïsoleerd zadeldak uit 1998. In oktober 2022 heb ik in de woonkamer een single split 3,5 ZSX gemonteerd en in de hal een single split 3,5 ZS, en heb sindsdien het gehele huis ermee verwarmd. Dat scheelt mij de helft aan verwarming-energiekosten, maar dat zal voor jullie geen nieuws zijn.
De trigger was een in oktober 2022 aflopend energiecontract en een Greenchoice die doodleuk aangaf dat het voorschot van €220 naar €850 (!) zou stijgen. Haha, niet aan mijn lijf! Sindsdien kom ik uit met zo'n €230 per maand bij Nextenergy😁
Zeer tevreden ben ik over die MHI airco's, ook al kan mijn inregelen vast beter.
In de huiskamer heb ik de ZSX airco nu 24/7 aan. In de nacht gewoon op 20C, overdag op 20,5C en in de avond op 21C. De goedkope nachturen compenseren m.i. de 20C in de nacht. De ZS heb ik maar zo'n 8 uren per dag aan, en verwarmt de bovenverdieping. De binnenunit hangt bewust exact tegenover het trapgat, en recht vooruit gericht blaast het (gecentreerd) de warme lucht naar de bovenverdieping. Opzij gericht, verwarmt het de hal en ook een werkkamer en de keuken.
Ik heb de beide units op een metende "smart plug" staan en zie dat de ZSX wel tot 155 kW moduleert en de ZS tot ongeveer 250 kW meen ik.
Ik heb het huis behoorlijk volgehangen met temp/rv meters en die aan de Woox-app gekoppeld, en dat geeft een prima beeld. Home automation wil ik nu gaan inrichten op Raspberry PI 3B of op een HP ThinClient.
Wat hier nog niet optimaal is dat is het verwarmen van de keuken en werkkamer. De hal is slechts zo'n 1,5*4,7=7 m2 * 2,4=17m3. Veel te klein eigenlijk voor een 3,5 kW, maar toch bewust zo gekozen vanwege de bovenverdieping en tegelijk de hal met werkkamer en keuken. Het zijwaarts uitblazen naar de keuken heeft niet veel effect en de warmte blijft toch vooral hangen in de hal, waardoor de unit snel gaat pendelen. Meestal laat ik de unit stootsgewijs een half uurtje naar de bovenverdieping blazen met 23C, en daarna opzij met 21C. Van pendelen geen last bij de 23C warmtevraag.
Eigenlijk heb ik een geforceerd circuleren van de lucht nodig, vanuit de hal naar de keuken naar de werkkamer naar de hal.
Allereerst verbaast het mij dat de airco's niet op (minimaal) het minimum vermogen kunnen worden "vast gezet". Een licht oplopen van de temperatuur vind ik geen probleem, maar het pendelen wel. Maar, misschien is dat toch mogelijk? Vooralsnog, hoop ik erop om door de stroomafname te monitoren en met setpuntverhoging boven het minimum vermogen te blijven, dat pendelen te kunnen voorkomen (via home automation).
Ik ga experimenteren met twee kleine ventilatoren (elk 7W) om wat circulatie te krijgen. Lucht zuigen uit de werkkamer naar boven de ZS geeft een beetje onderdruk in de werkkamer en geeft weer een beetje onderdruk in de keuken en zuigt zo warmte uit de hal, zo ongeveer. Zowel de temperatuurvoelers als het vermogen van de ZS kunnen dan via een smartplug de ventilator aansturen. Ik hoop erop dat het in hartje winter de warmte iets beter verdeelt zodat de (dan vaak) 17,5C in keuken en werkkamer een graadje stijgt en de ZS continu op (stel) 20C kan gaan lopen. Heeft er iemand ervaring met zo'n geforceerde circulatie, en wellicht tips?
Vooralsnog, hang ik deze ventilatoren zo'n 10 cm onder het plafond van de hal (aanzuigend) op, met elk een spiraalslang naar werkkamer en keuken toe. Het is nu meer om uit te proberen wat het effect is, en om niet meteen gaten in wanden te gaan boren. Deze ventilatoren zijn prima, stil en taploos regelbaar. Door de warme lucht van onder het hal-plafond weg te zuigen, kan de ZS continu op laag vermogen gaan draaien, hoop ik...
Hartelijke groet,
Andre
/f/image/NwA3xoyB6LVLOv3LwagLY1fx.png?f=fotoalbum_large)
Nee. Overigens op auto fanstand dus wel verschil. 20 ingesteld = 19 werkelijk en 21 ingesteld = 19,5 werkelijk.
Op de zolderverdieping (minder m3) komt de temperatuur wel 1 op 1 overeen.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Ok, je hebt me overtuigd! Hier draaien ze nu ook 24/7 dus ben benieuwd wat daar volgende week uit gaat komen.KoningPaulus schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:40:
[...]
Weekje verder. 24/7 gedraaid. snachts en bij niet thuis 19 ingesteld en max fan, deur dan volledig open naar de hal, geeft 19 graden werkelijk als resultaat in de woonkamer (150m3) + wat bijvangst in de hal.
@amp Als je home assistant wilt gebruiken is een thinclient met een kleine (NVME) SSD van een betrouwbaar merk een betere optie dan een Pi 3B. Bij de laatste loop je snel tegen de beperkingen aan en is je SD kaart binnen no time stuk.
Maaruh, dat met die ventilatie, zou je dat nu wel doen? Los van dat het met een 7 watt ventilator niet gaat lukken heb je dan overal slangen door je huis... Hang in je keuken en werkkamer gewoon een klein infraroodpaneeltje op dat je eventueel middels een bewegingsmelder schakelt. Dan is het ook comfortabel.
Maaruh, dat met die ventilatie, zou je dat nu wel doen? Los van dat het met een 7 watt ventilator niet gaat lukken heb je dan overal slangen door je huis... Hang in je keuken en werkkamer gewoon een klein infraroodpaneeltje op dat je eventueel middels een bewegingsmelder schakelt. Dan is het ook comfortabel.
Nu heb ik geen ervaring met de ZS en weet dus ook niet in hoeverre deze hierin verschilt met de ZSX maar dit voelt meer alsof de offset uit staat.KoningPaulus schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:06:
[...]
Nee. Overigens op auto fanstand dus wel verschil. 20 ingesteld = 19 werkelijk en 21 ingesteld = 19,5 werkelijk.
Op de zolderverdieping (minder m3) komt de temperatuur wel 1 op 1 overeen.
Setpoint 20 bij een uitgeschakelde offset betekent dus dat de binnenunit niet verder verwarmt dan 20 bij het plafond, wat dus overeenkomt met een lagere huiskamer temperatuur.
Wat meet de binnenunit als je setpoint 20 is?
---
Huidige setpoint hier is 18,5 en de binnenunit meet 20,5~21 wat dus setpoint + offset is.
De huiskamer is nu gemiddeld 19,5 (gemiddelde van 2 meetpunten)
5,5-7kWh versus 1,5-2kWh is toch wel een serieus meerverbruik (procentueel dan).KoningPaulus schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:40:
[...]
Ik heb dit ook met mijn MHI SRK 50 ZSX. Default offset.Frag1le schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:57:
[...]
Nu heb ik geen ervaring met de ZS en weet dus ook niet in hoeverre deze hierin verschilt met de ZSX maar dit voelt meer alsof de offset uit staat.
Setpoint 20 bij een uitgeschakelde offset betekent dus dat de binnenunit niet verder verwarmt dan 20 bij het plafond, wat dus overeenkomt met een lagere huiskamer temperatuur.
Wat meet de binnenunit als je setpoint 20 is?
---
Huidige setpoint hier is 18,5 en de binnenunit meet 20,5~21 wat dus setpoint + offset is.
De huiskamer is nu gemiddeld 19,5 (gemiddelde van 2 meetpunten)
20 graden setpoint is 19.4 / 19.5 in de kamer en in de app geeft 22 graden aan.
Het ligt denk ik ook aan de situatie van de woning en waar je mee meet (bij mij de oude CV thermostaat), en waar deze staat / hangt.
Ik heb sinds augustus een MHI ZSX 3,5 in de woonkamer hangen. Zojuist de eerste defrost meegemaakt - wat mij vreemd lijkt gezien de huidige temperaturen? Maar er was geluid, het lampje op de unit knipperde, en via de ESPHome module kon ik op HA zien dat het inderdaad een defrost was.
Hebben anderen dit ook? Is er iets mis met mijn unit of kan het inderdaad ook bij deze temperaturen gebeuren?
Hebben anderen dit ook? Is er iets mis met mijn unit of kan het inderdaad ook bij deze temperaturen gebeuren?
Lijkt me nog niet aan de orde bij deze temperaturen, dan moet het echt richting vriespunt gaan. Weet je zeker dat het een defrost is? Visueel ook gezien dat de buitenunit bevroren is? Zie je damp eraf komen tijdens het ontdooien? Wellicht is er ook iets anders mis met je installatie:TheCory schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:04:
Ik heb sinds augustus een MHI ZSX 3,5 in de woonkamer hangen. Zojuist de eerste defrost meegemaakt - wat mij vreemd lijkt gezien de huidige temperaturen? Maar er was geluid, het lampje op de unit knipperde, en via de ESPHome module kon ik op HA zien dat het inderdaad een defrost was.
:strip_exif()/f/image/W7VtWRtamwRuYO6S6A1p1g65.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hlEGBlQJ47iPqVUMf1rvf5bn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dit van de week ook gezien op mijn 50ZSX binnenunit. Ik zag het lampje nog net knipperen voordat hij weer aanging en dacht dat het een storing was, maar blijkbaar bezig met een defrost.TheCory schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:04:
[ Voor 3% gewijzigd door Rsport40 op 14-11-2023 18:44 ]
Dat kan prima. Temperaturen tegen het vriespunt is geen vereiste om een defrost te triggeren. Je zal bij dat soort temperaturen zelfs minder of geen defrosts zien. Een hoge luchtvochtigheid of mist daarentegen kan er wel voor zorgen. Zeker als je airco een beetje hard moet werken heb je meer kans op ijs op je buitenunit. Bij mij was het vorige winter altijd in de ochtend als het mistig was en de airco even op vol vermogen moest werken om de woonkamer op temperatuur te krijgen. Dan ging na 15 minuten al het defrost lampje knipperen.TheCory schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:04:
Wat de binnenunit meet staat helemaal los van de offset. Deze heeft meestal al een (flinke) afwijking wat je evt elders in de kamer meet. Als je de offset vlak achter elkaar uit en aan zou zetten dan zul je dezelfde temp zien.Frag1le schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:57:
Met de offset gaat je AC interne setpoint met 2 graden omhoog waardoor de AC meer gaat verwarmen dan je ingestelde setpoint. Waardoor natuurlijk de binnenunit wel weer een hogere temp gaat meten.
[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 14-11-2023 19:14 ]
@Chatslet , een thinclient heb ik al en die wordt het wel denk ik. Een vriend is weg van Domoticz en ik twijfel nog tussen dat programma en Home Assistent.Chatslet schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:31:
@amp Als je home assistant wilt gebruiken is een thinclient met een kleine (NVME) SSD van een betrouwbaar merk een betere optie dan een Pi 3B. Bij de laatste loop je snel tegen de beperkingen aan en is je SD kaart binnen no time stuk.
Die ventilatie, tja. Het is nu bedoeld om te experimenteren en zo'n 80 m3/h redt zo'n ventilator wel. Om het er over een langere periode uit te laten zien als een scene uit Brazil is inderdaad niet de bedoeling😉
nem HA als je twijfelt en dan zeg je tegen die vriend dat die ook over moetamp schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:37:
[...]
@Chatslet , een thinclient heb ik al en die wordt het wel denk ik. Een vriend is weg van Domoticz en ik twijfel nog tussen dat programma en Home Assistent.
Ik heb tot ik mijn eerste MHI-AC-CTRL device kocht (vorig jaar…) alles op Domoticz draaien. Omdat ik t daar niet lekker werkend kreeg, HA er maar naast gezet puur en alleen voor de airco’s . Long story short, was binnen 3 maanden volledig over op HA. Enige wat Domoticz beter doet is statistiek, HA gooit alle data mega snel weg daar waar je met Domoticz jaren terug kan. (Ook sloopt een HA update regelmatig heel je domotica das ook wel minder m)amp schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:37:
[...]
@Chatslet , een thinclient heb ik al en die wordt het wel denk ik. Een vriend is weg van Domoticz en ik twijfel nog tussen dat programma en Home Assistent.
Die ventilatie, tja. Het is nu bedoeld om te experimenteren en zo'n 80 m3/h redt zo'n ventilator wel. Om het er over een langere periode uit te laten zien als een scene uit Brazil is inderdaad niet de bedoeling😉
@Tomba Je kunt ipv de standaard SQLite database prima een MySQL of MariaDB achter Home Assistant hangen hoor. Hier draait gewoon een MariaDB docker op mijn Unraid NAS en kan vanuit Home Assistant als ik wil door mijn statistieken van 3 jaar terug bladeren en dat staat dan ook nog vrij rap op het scherm.
@Chatslet en @mvrhrln , bedankt voor het advies. Die vriend koos indertijd voor Demoticz op Raspberry, en dan maakt bekend bemind denk ik. Maar nu "jullie van Home Assistant, Home Assistant adviseren", tja...😉 HA maakte op mij ook een gebruiksvriendelijker eerste indruk, maar wie ben ik. Nu wil het toeval dat ik al een HP Thinclient had gekocht en daarna een Raspberry kreeg. De eerste is geavanceerder en zo'n kleine computer met Windows erop is als backup nooit weg. Ik probeer er dan een "bare bone" Windows op te zetten, en Home Assistant.Chatslet schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:00:
@amp wat @mvrhrln al zegt, ga voor Home Assistant. Dat ligt echt jaren voor in ontwikkeling.
@Tomba , merci. Dat van de statistiek is wel een domper want juist terug kunnen kijken, er van leren (en winsten zien🤪) lijkt mij nuttig. En "Bij iedere update de boel in de war", klinkt wel meer naar iets voor masochisten. Ik begin nu te twijfelen, maar probeer ze dan wellicht ook allebei. Of het leven niet al gecompliceerd genoeg is🤪.
Ik heb WF-RAC modules op mijn twee airco's. Worden die door Home Assistant ondersteund?
[ Voor 22% gewijzigd door amp op 15-11-2023 07:35 ]
Hmm daar moet ik dan eens even induiken. Ik ben wel van de trend analyses en vooral ook; vergelijken wat een bepaalde ingreep aan impact heeft. (Of dat nou isolatie of bv het bijplaatsen van een airco is)Chatslet schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 23:02:
@Tomba Je kunt ipv de standaard SQLite database prima een MySQL of MariaDB achter Home Assistant hangen hoor. Hier draait gewoon een MariaDB docker op mijn Unraid NAS en kan vanuit Home Assistant als ik wil door mijn statistieken van 3 jaar terug bladeren en dat staat dan ook nog vrij rap op het scherm.