iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Lijkt erop dat het er min of meer op dezelfde manier inzit als de quick & dirty proof of concept die ik ooit aan een GitHub issue heb gehangenLinuZZ schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:27:
[...]
ik zie het inderdaad. knap staaltje ombuigwerk daardat heeft inderdaad nog wat werk nodig in de esphome versie
Er zijn wel wat state variabelen in core terechtgekomen die daar eigenlijk weinig te zoeken hebben
Nadeel is dan wel dat die bedraad is en je dat dus op de een of andere manier weg moet werken. Draad moet dan ook erg lang zijn. Ik heb dat zelf bij mijn airco’s beneden maar dat is puur omdat daar een kabel goot langs loopt voor de surround speakers. Voor de airco’s boven komen er BLE thermometers die via Tasmota naar MQTT gaan. Daar is het gewoon niet praktisch om overal kabelgootjes aan de muren te plakken en dat accepteert de vrouw ook niet.
ik zit heel erg te twijfelen of dit wel in de esphome versie te krijgen is eerlijk gezegd.Rukapul schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:00:
[...]
Lijkt erop dat het er min of meer op dezelfde manier inzit als de quick & dirty proof of concept die ik ooit aan een GitHub issue heb gehangen![]()
Er zijn wel wat state variabelen in core terechtgekomen die daar eigenlijk weinig te zoeken hebben
in weze kan je alleen de halve graden voor elkaar krijgen door de morrelen met de troom. de troom wordt echter in standaard esphome niet voorzien en teruggegeven.
ik heb een stukje yaml code gekregen van iemand die een mqtt toevoegt aan de esphome code om een troom te zetten, maar dat is ook niet echt universeel en bouwt weer een afhankelijkheid aan mqtt. mocht iemand een idee hebben om een externe troom sensor netjes in esphome te krijgen dan houd ik me aanbevolen, en dan wil ik wel een poging wagen om ook deze functie in de esphome versie te krijgen. zonder externe sensor maakt de halve graad echter geen verschil (en ook die granularity in climate op 0,5 graden is een waste

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Alleen kun je in de ESPHome versie de 3D auto niet uitzetten waardoor die helaas niet met vloermodellen werkt. Mooiste zou eigenlijk zijn als de ESPHOME versie stabiel op een ESP32 kan draaien en dan via een BLE thermometer de temperatuur ophalen.JoepW schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:57:
ESPHome heeft inmiddels alle mogelijkheden van de MQTT versie. Dus ook bewging van vanes, 3D en halve graden.
Enkel voor het gebruik van een externe tempmeter moet je een automation maken die geregeld de temperatuur naar de unit stuurt.
regel 128 in mhi_ac_ctrl.h aanpassen van:Chatslet schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:07:
[...]
Alleen kun je in de ESPHome versie de 3D auto niet uitzetten waardoor die helaas niet met vloermodellen werkt. Mooiste zou eigenlijk zijn als de ESPHOME versie stabiel op een ESP32 kan draaien en dan via een BLE thermometer de temperatuur ophalen.
1
| mhi_ac_ctrl_core.set_frame_size(33); // switch to framesize 33 (like WF-RAC). Only 20 or 33 possible |
naar:
1
| mhi_ac_ctrl_core.set_frame_size(20); // switch to framesize 33 (like WF-RAC). Only 20 or 33 possible |
_should_ work
maar eigenlijk moet dat gewoon een knopje worden die je in HA of in de yml aan kan passen.
[ Voor 6% gewijzigd door LinuZZ op 30-10-2023 20:13 ]
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Dank!Chatslet schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:48:
@Nachtapotheker Het is vooral een kwestie van voorkeur. Voordeel van de MQTT versie is dat je gewoon een MQTT temperatuursensor kunt ophangen die de temperatuur rechtstreeks naar je broker stuurt. Met ESPHome ga je daar iets voor moeten knutselen in home assistant. De 2 graden offset hoef je geen aanpassingen voor te maken. Dit kun je op je binnenunit gewoon uitzetten en wordt een aantal posts terug uitgelegd.
Ik heb BLE sensoren, dus ik kan het idd via home assistant sturen. Ik hou de offset van de unit liever enabled. Mocht het dan een keer niet werken met de sensor of HA is een keer down, dan werkt de interne voeler nog naar behoren. 2 graden erbij op dan dus?
Ja dat dacht ik dus ookChatslet schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:22:
@Tomba Dat is wel heel gek want je doet het precies zo als ik. Het enige wat ik kan bedenken is om wat langer te wachten nadat je hem aan hebt gezet. Of zou er misschien een of andere wifi module in kunnen zitten die dingen gaat doen?
Er zit een MHI-AC-CTRL bordje in, kan dat invloed hebben?
Hier ook, dus dat zal de oorzaak niet zijn.Tomba schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:34:
[...]
Ja dat dacht ik dus ook
Er zit een MHI-AC-CTRL bordje in, kan dat invloed hebben?
Welk type binnenunit heb je?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ben er na een poging of 12 een beetje klaar meeChatslet schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:47:
@Tomba die zit er hier ook in dus dat kan het niet zijn. Het enige wat bij jou anders is is dat je een ZSX hebt maar in die technische handleiding staat exact hetzelfde. Je kunt hem eventueel nog meer tijd geven nadat je hem aanzet of bijvoorbeeld niet eerst de stroom er af halen.
Over 6 daagjes komen ze een SRK/SRC 50 ZSX-W plaatsen dan mogen ze deze even zelf doen
SRK/SRC 20 ZSX-WTaro schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 23:32:
[...]
Hier ook, dus dat zal de oorzaak niet zijn.
Welk type binnenunit heb je?
Airco staat ingesteld op verwarmen, 19 graden, luchtstroom 45 graden naar beneden, ventilator auto en flappen naar links en rechts.
Om 6 uur 's ochtends springt airco aan via de timer. Stroomverbruik ongeveer 250 a 270 watt continu totdat woonkamer ongeveer 18.5 a 19 graden is. Daarna gaat systeem pendelen, om de 5 a 10 minuten aan en uit. Mijn hoop was dat als ik de gewenste temperatuur op 20 of 21 graden zou zetten dat de unit dan continu zou blijven blazen op die 250 a 270 watt. In de praktijk gaat de unit dan 310 a 320 watt verbruiken en pendelt vervolgens weer elke 5 a 10 minuten met dat hogere vermogen. Buiten temp is momenteel 12 graden.
Iemand een idee hoe de airco instellingen te doen zodat deze op het minimum vermogen meer continue blijft werken?
De compressor zou geen issue moeten hebben met het continu aan en uit slaan, maar de flappen gaan natuurlijk ook 6 a 12 keer per uur open en dicht en dat is maar plastic. Vandaar dat ik bij voorkeur de unit minder frequent wil laten pendelen.
Ik heb zelf de SRK50ZSX-W en mijn kantelpunt van pendelen zit bij de +15 graden buiten. Waarschijnlijk zal jouw huis beter geïsoleerd zijn waardoor er minder warmtevraag is.Tazzmann schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:46:
Vraagje over pendelen. Betreft een MHI SRK50ZS-WF split unit die ongeveer in het midden van de ruimte aan de muur in de woonkamer met open keuken hangt, ruimte totaal oppervlakte zo'n 90m2, inhoud 234 m3.
Airco staat ingesteld op verwarmen, 19 graden, luchtstroom 45 graden naar beneden, ventilator auto en flappen naar links en rechts.
Om 6 uur 's ochtends springt airco aan via de timer. Stroomverbruik ongeveer 250 a 270 watt continu totdat woonkamer ongeveer 18.5 a 19 graden is. Daarna gaat systeem pendelen, om de 5 a 10 minuten aan en uit. Mijn hoop was dat als ik de gewenste temperatuur op 20 of 21 graden zou zetten dat de unit dan continu zou blijven blazen op die 250 a 270 watt. In de praktijk gaat de unit dan 310 a 320 watt verbruiken en pendelt vervolgens weer elke 5 a 10 minuten met dat hogere vermogen. Buiten temp is momenteel 12 graden.
Iemand een idee hoe de airco instellingen te doen zodat deze op het minimum vermogen meer continue blijft werken?
De compressor zou geen issue moeten hebben met het continu aan en uit slaan, maar de flappen gaan natuurlijk ook 6 a 12 keer per uur open en dicht en dat is maar plastic. Vandaar dat ik bij voorkeur de unit minder frequent wil laten pendelen.
Probeer eens wat met de fanspeed te spelen (laag ipv auto).Tazzmann schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:46:
Vraagje over pendelen. Betreft een MHI SRK50ZS-WF split unit die ongeveer in het midden van de ruimte ............
.....
Thx, ik heb de wf met ingebouwde wifi module. Ik kijk het even aan als t kouder wordt, als t oncomfortabel gaat voelen, kan ik me in de MHI-AC-CTRL met externe sensor verdiepen. Verbruik de afgelopen weken valt me erg mee, tussen de 3 en 4 kwh per dag om het 19 graden te houden (15 uren aan op verwarmen en 9 uur uit 's nachts). In de ochtend is het afgekoeld naar zo'n 16.5 graden als de unit weer aangaat. Dan is ie wel uurtje of 2 a 2.5 bezig om het 19 graden te krijgen.Chatslet schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:03:
@Tazzmann Pendelen is geen probleem en zelfs normaal. Voor de levensduur van de compressor maakt het weinig uit. Een koelkast staat ook 24/7 te pendelen en gaat ook jaren mee. Je kunt (als je MHI-AC-CTRL gebruikt een externe temperatuursensor plaatsen waardoor de airco wat rustiger draait. Toch is het pendelen voornamelijk afhankelijk van het verschil tussen de binnentemperatuur, buitentemperatuur en isolatie van je huis. Het is nu herfst en nog relatief warm. In de winter wordt het vanzelf minder.
Die halve graden werken niet goed in de esphome versieJoepW schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:57:
ESPHome heeft inmiddels alle mogelijkheden van de MQTT versie. Dus ook bewging van vanes, 3D en halve graden.
Volgens mij niet. esphome versie doe ik niets meer mee. Een jaar geleden wat mee gedaan. Zaten toen nog wel een paar kleine foutjes in de esphome versie. Geen idee of dat er nog in zit.LinuZZ schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:27:
zijn er meer zaken die niet in de esphome versie zitten die wel in de originele zitten dat je weet?
Edit: ja zit er nog in zie ik. De return air temp wordt niet goed bepaald.
[ Voor 8% gewijzigd door jobr op 31-10-2023 19:28 ]
Ja hoor. Die DS18B20 kun je dan in je yaml file opnemen en naar de AC sturen.Chatslet schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:02:
Externe temperatuursensor kan als je dat niet via mqtt doet via een DS18b20 die je op de MHI-AC-CTRL pcb aansluit. Dat is dan dus voor de MQTT variant. Of dat via de ESP home versie ook zo is weet ik niet.
Zoiets:LinuZZ schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:06:
mocht iemand een idee hebben om een externe troom sensor netjes in esphome te krijgen dan houd ik me aanbevolen, en dan wil ik wel een poging wagen om ook deze functie in de esphome versie te krijgen.
(is voor de ds18b20 die op het board kan worden aangesloten)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| # Dallas 18x20 temperature sensor configuration entry dallas: - pin: GPIO4 # D2 on a Wemos D1 mini (8266) update_interval: 30s - platform: dallas # index accept any found single Dallas sensor. # Use address, when you have more than one Dallas sensors hooked up at the same time index: 0 # address: 0x0123456789ABCDEF # address: 0xFEDCBA9876543210 state_class: "measurement" # keep statisics about the sensor in Home Assistent. Not available in stand stand alone (ESPhome alone) id: troom_dallas # disabling name makes the sensor internal, and does so not export it to the outside name: Temperature sensor DS18B20 unit_of_measurement: "°C" accuracy_decimals: 2 resolution: 10 # on_value enables to use then: and "lambda: |-" to able to write C++ code in the YAML source # this is the overwrite of the internal sensor with the one connected directly to you intervacel MHI-AC-CTL board and Wemos D1 Mini shield on_value: then: - lambda: |- float temp = id(troom_dallas).state; ESP_LOGD("Dallas", "Received temperature DS18B20 %f°C", temp); if ( temp >= 8.0f) { // invalid value when lower ESP_LOGD("Dallas", "Temperature sensor DS18B20 value: %f °C used for Room temperature", temp); return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->set_room_temperature(temp); } else ESP_LOGD("Dallas", "Invalid value < 10 degrees received. Not used for Troom"); |
Je kan die regel ook gewoon helemaal weghalen.LinuZZ schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:10:
regel 128 in mhi_ac_ctrl.h aanpassen van:
code:
1 mhi_ac_ctrl_core.set_frame_size(33); // switch to framesize 33 (like WF-RAC). Only 20 or 33 possible
naar:
code:
1 mhi_ac_ctrl_core.set_frame_size(20); // switch to framesize 33 (like WF-RAC). Only 20 or 33 possible
Default is de framesize 20
je kan in esphome ook een webserver configureren met een knopje waarmee je dit kan switchen
[ Voor 8% gewijzigd door jobr op 31-10-2023 18:54 ]
Wat is dan het euvel?jobr schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:34:
[...]
Die halve graden werken niet goed in de esphome versie
Als je bijv het setpoint op 19.5 graden zet, dan stuurt ie 20 graden naar de AC.
Als ik mij goed herinner doet de MHI app met de WF-Rac wifi module hetzelfde.
[ Voor 14% gewijzigd door jobr op 31-10-2023 18:57 ]
De airco ondersteund helemaal geen 0,5 graden nauwkeurige setpoint. In de originele code is dit opgevangen door de extern ontvangen room temp vanuit mqtt te offsetten met een halve graad om zo de airco om de tuin te leiden
[ Voor 9% gewijzigd door LinuZZ op 31-10-2023 19:01 ]
Hier een voorbeeld hoe ik dat een keer heb gedaan.Rukapul schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:00:
Lijkt erop dat het er min of meer op dezelfde manier inzit als de quick & dirty proof of concept die ik ooit aan een GitHub issue heb gehangen![]()
Ook ik wil graag een externe temperatuur sensor gebruiken i.c.m. mijn MHI-AC-Ctrl EPSHome module. Het lukt me echter niet met de aanwijzingen die ik kan vinden in dit topic en in het HA-topic.JBtL schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:54:
@Willempie27 Ja, kan in HA via een post automation de temperatuur van de externe sensor naar de module doorsturen. In de thermostaat in HA wordt deze temperatuur dan vervolgens weergegeven als room temperature. Hier is de automation die ik daarvoor gebruik:
[Afbeelding]
temperature_5 moet je natuurlijk vervangen door de naam van je eigen sensor.
Alles waar code bij komt kijken is nog erg nieuw voor mij. Ik heb op 'post automation' en meer gezocht, maar geen resultaat tot nu toe.
Wat ik gedaan heb is bovenstaande code overnemen in mijn configuration.yaml file:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| alias: Post temperature description: “” trigger: - platform: time_pattern seconds: “55” condition: [] action: - service: esphome.lr_mhi_ac_ctrl_set_api_room_temperature data: value: “{{ states(‘sensor.temperature_wk1’) | float(0)}}” mode: single |
Als ik de yaml file controleer dan krijg ik de melding:
Ongeldige configuratie!
Integration error: trigger - Integration 'trigger' not found.
Integration error: alias - Integration 'alias' not found.
Integration error: action - Integration 'action' not found.
Integration error: description - Integration 'description' not found.
Integration error: condition - Integration 'condition' not found.
Integration error: mode - Integration 'mode' not found.
Kan iemand me op weg helpen om dit voor elkaar te krijgen?
Dit is een automation. Die hoort onder 'automation:'
Zou je niet zoiets via de gui automation editor bij elkaar willen klikken?
Ah, ik zie het, via "automatiseringen' kan je triggers en actions invoeren en is de service esphome_set_api_room te vinden.RudolfR schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:22:
@Nomind
Dit is een automation. Die hoort onder 'automation:'
Zou je niet zoiets via de gui automation editor bij elkaar willen klikken?
Ik ga er mee aan de slag.
En zet HA binnenkort op engels, voor het gemak....
[ Voor 6% gewijzigd door Nomind op 31-10-2023 19:46 ]
Toevallig dit weekend hier ook mee geworsteld, de voorbeelden die te vinden zijn hadden de externe temperatuur sensor in de code geplaatst op de plek van de api call service. Dit werkt dus niet... Dit blijkt dus inderdaad een service te zijn die je gewoon kan callen met bv node red;Nomind schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:45:
[...]
Ah, ik zie het, via "automatiseringen' kan je triggers en actions invoeren en is de service esphome_set_api_room te vinden.
Ik ga er mee aan de slag.
En zet HA binnenkort op engels, voor het gemak....
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VGNq5GHhf6EZLZ8stITRRxKY.jpg?f=user_large)
ik gebruik node red om een offset op deze temperatuur door te geven zodat ik lager kan gaan met de temperatuur dan de 18 graden;
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MIiZCRBD3A2GmXJ5XijTLNxq.jpg?f=user_large)
Met de MQTT versie pas je het configuratiebestand aan en kun je naar de eerste keer flashen via Arduino IDE gewoon OTA flashen. Externe temperatuursensor werkt bedraad out of de box en anders kun je het gewoon vanaf home assistant of tasmota oid... naar een MQTT topic pushen.
Zo heb je dus mooi een setpoint van 15 graden gerealiseerd, nice! Kan je de offset instellen op iedere waarde? Dus bijv ook uitendelijk op 13 graden uitkomen?Grutte Pier schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:31:
[...]
Toevallig dit weekend hier ook mee geworsteld, de voorbeelden die te vinden zijn hadden de externe temperatuur sensor in de code geplaatst op de plek van de api call service. Dit werkt dus niet... Dit blijkt dus inderdaad een service te zijn die je gewoon kan callen met bv node red;
[Afbeelding]
ik gebruik node red om een offset op deze temperatuur door te geven zodat ik lager kan gaan met de temperatuur dan de 18 graden;
[Afbeelding]
Kan dit overigens ook op de MQTT-versie? Ik heb nog geen HA draaien, en ook geen MHI-AC-CTRL module. Maar kan niet wachten om dat wél te hebben. Eigenlijk zou ik zo'n ding moeten aanschaffen en tijdelijk HA op een laptop kunnen draaien...
Dat begin ik me ook af te vragen.Chatslet schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:01:
Ik vraag me toch echt af wat er dan het voordeel van is om dat op ESPHome te draaien. Makkelijker? Hele stukken code aanpassen, allerhande complexe automations in elkaar moeten knutselen voor een externe temperatuur sensor, halve graden werken niet etc... Stel dat je dit voor meerdere airco's moet onderhouden...
Met de MQTT versie pas je het configuratiebestand aan en kun je naar de eerste keer flashen via Arduino IDE gewoon OTA flashen. Externe temperatuursensor werkt bedraad out of de box en anders kun je het gewoon vanaf home assistant of tasmota oid... naar een MQTT topic pushen.
Ik overweeg om als en een keer tijd hebbde boel om te bouwen.
Maar dit kun je ook doen als je met een externe temperatuursensor werkt die je met Tasmota via MQTT pushed. Je kunt dan je setpoint in een topic publishen dat door tasmota uitgelezen wordt en het vervolgens vanuit tasmota naar het setpoint topic van je airco pushen. Je maakt dan een rule in tasmota dat als de setpoint dat onder de 18 graden is dat er alsnog 18 naar je airco wordt gepushed maar dat de ruimtetemperatuur met het verschil wordt verhoogd.
[ Voor 0% gewijzigd door Chatslet op 01-11-2023 11:42 . Reden: typo's ]
ESP kan behalve de halve graden dat ook allemaal. Als complete noob vond ik juist ESP eenvoudiger in te stellen zonder programmas zoals arduino te hoeven downloaden, geen codes aanpassen maar direct flashen (incl OTA) en HA maakt de sensor voor je aan. Juist de eenvoud en alles centraal te kunnen besturen + extern benaderen (via ESP in HA)Chatslet schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:01:
Ik vraag me toch echt af wat er dan het voordeel van is om dat op ESPHome te draaien. Makkelijker? Hele stukken code aanpassen, allerhande complexe automations in elkaar moeten knutselen voor een externe temperatuur sensor, halve graden werken niet etc... Stel dat je dit voor meerdere airco's moet onderhouden...
Misschien mis ik juist iets door het feit dat ik een noob ben....
Ja offset kan ik zelf aanpassen door de payload in node red te veranderen.TereZz schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:10:
[...]
Zo heb je dus mooi een setpoint van 15 graden gerealiseerd, nice! Kan je de offset instellen op iedere waarde? Dus bijv ook uitendelijk op 13 graden uitkomen?
Kan dit overigens ook op de MQTT-versie? Ik heb nog geen HA draaien, en ook geen MHI-AC-CTRL module. Maar kan niet wachten om dat wél te hebben. Eigenlijk zou ik zo'n ding moeten aanschaffen en tijdelijk HA op een laptop kunnen draaien...
Nog even inbouwen dat de temp sensor niet altijd beschikbaar isGrutte Pier schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:31:
...
Toevallig dit weekend hier ook mee geworsteld, de voorbeelden die te vinden zijn hadden de externe temperatuur sensor in de code geplaatst op de plek van de api call service. Dit werkt dus niet... Dit blijkt dus inderdaad een service te zijn die je gewoon kan callen met bv node red;
...
1
| value: “{{ states(‘sensor.temperature_wk1’) | float(0)}}” |
dan 0 graden doorstuurt
Nu wil ik toch eens starten met Python, lijkt het mij een mooie oefening om een uitgebreide thermostaat te bouwen voor in HA die met al dit soort zaken rekening kan houden. Die dan ook weet of ie een AC of juist een CV (bv bij -20 buiten) moeten aansturen etc. etc.
dus afhankelijk van koelen/verwarmen wil je de default 0 vervangen door een andere temp (of juist ff dan de eigen temp van de AC) sturen.
[ Voor 16% gewijzigd door mvrhrln op 01-11-2023 10:34 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| alias: Woonkamer airco temperature overrule if target is 18 description: "" trigger: - platform: time_pattern seconds: "59" condition: - condition: state entity_id: climate.mhi_woonkamer attribute: temperature state: 18 action: - service: esphome.mhi_woonkamer_set_api_room_temperature data: value: "{{ states('sensor.woonkamer_temperature') | float() +1 }}" mode: single |
en:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| alias: Woonkamer airco temperature overrule if target is NOT 18 description: "" trigger: - platform: time_pattern seconds: "59" condition: - condition: not conditions: - condition: state entity_id: climate.mhi_woonkamer attribute: temperature state: 18 action: - service: esphome.mhi_woonkamer_set_api_room_temperature data: value: "{{ states('sensor.woonkamer_temperature') }}" mode: single |
Dus als ik nu de airco op 18 graden instel, dan houdt ie de temperatuur op 17 graden (want via `states('sensor.woonkamer_temperature') | float() +1` stuur ik dus 1 graad hoger door dan het eigenlijk is).
Op elke andere ingestelde temperatuur stuurt HomeAssistant wel de actuele temperatuur door.
Op deze manier kan ik 's nachts de airco op 18 graden zetten waardoor het 17 graden blijft. En overdag op 19 graden waardoor het 19 graden blijft.
Nice, dit zoek ik ook! 18 graden vind ik te warm om mee te slapen.Thijs? schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:46:
Ik heb 2 automations in HomeAssistant aangemaakt:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 alias: Woonkamer airco temperature overrule if target is 18 description: "" trigger: - platform: time_pattern seconds: "59" condition: - condition: state entity_id: climate.mhi_woonkamer attribute: temperature state: 18 action: - service: esphome.mhi_woonkamer_set_api_room_temperature data: value: "{{ states('sensor.woonkamer_temperature') | float() +1 }}" mode: single
en:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 alias: Woonkamer airco temperature overrule if target is NOT 18 description: "" trigger: - platform: time_pattern seconds: "59" condition: - condition: not conditions: - condition: state entity_id: climate.mhi_woonkamer attribute: temperature state: 18 action: - service: esphome.mhi_woonkamer_set_api_room_temperature data: value: "{{ states('sensor.woonkamer_temperature') }}" mode: single
Dus als ik nu de airco op 18 graden instel, dan houdt ie de temperatuur op 17 graden (want via `states('sensor.woonkamer_temperature') | float() +1` stuur ik dus 1 graad hoger door dan het eigenlijk is).
Op elke andere ingestelde temperatuur stuurt HomeAssistant wel de actuele temperatuur door.
Op deze manier kan ik 's nachts de airco op 18 graden zetten waardoor het 17 graden blijft. En overdag op 19 graden waardoor het 19 graden blijft.
Werkt dit enkel als je de unit aanstuurt via HA of ook met de afstandsbediening?
Tja, ik vond de installatie van ESPhome gewoon super simpel. Een kleine automatie erbij voor de temperatuur door te sturen en klaar.Chatslet schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:01:
Zoals @jobr al zei maakt die soms een rare berekening met de temperatuur waardoor de unit uit gaat voordat deze de temp heeft bereikt of juist eroverheen gaat.
Dacht vandaag even over te stappen op MQTT versie maar totaal geen ervaring mee. Hoe stuur je de externe (zigbee) temp sensor door. Via NodeRed?
Moet de MQTT broker in home assistant geïnstalleerd worden of kan dat ook extern? En heeft dit voor/nadelen?
Voor de installatie dus beide library's downloaden voor Arduino MQTT versie 2.7 en ArduinoOTA. Wifi, MQTT,OTA settings instellen.
Hoe krijgt home assistant dat die informatie binnen? Als ik krijg bij MHI-AC-Ctrl bij Intergratie examples wordt je bij Home Assistant naar de ESPHome versie gestuurd.
ik heb meerdere esptjes in het huis, die ik allemaal zoveel mogelijk manage vanuit esphome. esphome is lekker geïntegreerd in Home Assistant, en werkt via directe API's in plaats van via een additioneel component. ik probeer zo min mogelijk via MQTT te doen, en zoveel mogelijk native.Chatslet schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:01:
daarnaast vind ik het erg fijn dat de componenten in home assistant meteen discovered worden, en in de climate class zitten.
ik gebruik zelf (nog) geen externe thermostaat. en gebruik de units niet primair voor verwarmen (ad-hoc soms wel) dus de halve graden was me nooit opgevallen
Heb je de offset op de airco zelf uitgezet?Thijs? schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:48:
Dit werkt ook met de afstandsbediening. Ik gebruik de Tado airco bediening en die doet eigenlijk via IR de afstandsbediening na. Het is HA die de actuele temperatuur overruled, en dat doet ie op basis van de gevraagde temperatuur die hij weer uitleest van de airco. Dus het maakt niet uit hoe die temperatuur op de airco is ingesteld.
Die extra graden zal me een worst zijn, dat kan via de afstandbediening toch ook al niet.
De climate entry:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| mqtt: climate: - name: AircoSlaapkamer unique_id: acslaapkamer initial: 20 min_temp: 18 max_temp: 30 temp_step: 0.5 precision: 0.5 modes: - "auto" - "dry" - "cool" - "fan_only" - "heat" - "off" swing_modes: - "1" - "2" - "3" - "4" - "swing" fan_modes: - "1" - "2" - "3" - "4" - "auto" mode_command_topic: "AC-Slaapkamer/set/Mode" temperature_command_topic: "AC-Slaapkamer/set/Tsetpoint" fan_mode_command_topic: "AC-Slaapkamer/set/Fan" swing_mode_command_topic: "AC-Slaapkamer/set/Vanes" current_temperature_topic: "AC-Slaapkamer/Troom" mode_state_topic: "AC-Slaapkamer/Mode" temperature_state_topic: "AC-Slaapkamer/Tsetpoint" fan_mode_state_topic: "AC-Slaapkamer/Fan" swing_mode_state_topic: "AC-Slaapkamer/Vanes" |
Dan heb je nog Vanes links/rechts etc...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| select: - unique_id: "AC-Keuken-LR" name: "AC-Keuken LR Vanes" command_topic: "AC-Keuken/set/VanesLR" state_topic: "AC-Keuken/VanesLR" options: - "1" - "2" - "3" - "4" - "5" - "6" - "7" - "swing" |
En als je unit 3D auto moet doen:
1
2
3
4
5
6
| - unique_id: "AC-Slaapkamer-3Dauto" name: "AC-Slaapkamer 3D Auto" command_topic: "AC-Slaapkamer/set/3Dauto" state_topic: "AC-Slaapkamer/3Dauto" payload_on: "on" payload_off: "off" |
Wil je dan nog allerhande sensor data:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| sensor: - name: "AC-Keuken-Toutdoor" state_topic: "AC-Keuken/OpData/OUTDOOR" unit_of_measurement: "°C" availability: - name: "AC-Keuken-ReturnAir" state_topic: "AC-Keuken/OpData/RETURN-AIR" unit_of_measurement: "°C" availability: - name: "AC-Keuken-Setpoint" state_topic: "AC-Keuken/OpData/Tsetpoint" unit_of_measurement: "°C" availability: - name: "AC-Keuken-TRoom" state_topic: "AC-Keuken/Troom" unit_of_measurement: "°C" availability: - name: "AC-Keuken-TDS1820" state_topic: "AC-Keuken/Tds1820" unit_of_measurement: "°C" availability: - name: "AC-Keuken-IU-FanSpeed" state_topic: "AC-Keuken/OpData/IU-FANSPEED" availability: - name: "AC-Keuken-OU-FanSpeed" state_topic: "AC-Keuken/OpData/OU-FANSPEED" availability: - name: "AC-Keuken-Compressor" state_topic: "AC-Keuken/OpData/COMP" unit_of_measurement: "Hz" availability: - name: "AC-Keuken-Mode" state_topic: "AC-Keuken/OpData/Mode" |
Wil je dan nog een verwarmingslint aan sturen dan is de defrost een handige trigger:
1
2
3
4
5
6
| binary_sensor: - name: "AC-Woonkamer-Defrost" state_topic: "AC-Woonkamer/OpData/DEFROST" payload_off: "off" payload_on: "on" availability: |
Wil je een Zigbee of andere temperatuursensor via MQTT naar je airco sturen dan kun je daar een automation voor maken. Dit is gewoon een loopje dat gaat draaien zodra de airco aan gaat en weer stopt zodra de airco uitgaat.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| - id: '1698613222375' alias: AC Kantoor temp push description: '' trigger: - platform: state entity_id: - climate.aircokantoor from: 'off' to: condition: [] action: - repeat: sequence: - service: mqtt.publish data: topic: AC-Kantoor/set/Troom qos: 0 payload_template: '{{ states(''sensor.kantoor_klimaatsensor_temperature'') }}' - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 30 milliseconds: 0 until: - condition: state entity_id: climate.aircokantoor state: 'off' for: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0 |
Kijk nu wordt het een stuk duidelijker. Zo te zien is MQTT helemaal geintregreed in Home Assistant. Misschien toch binnenkort mee aan de slag.Chatslet schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:09:
Voor de belangstellende MHI-AC-CTRL met MQTT in home assistant willen doen heb ik even wat uit mijn config gekopieerd. Ik ga nog iets bouwen dat Tasmota de waarde van BLE sensoren of bedrade sensoren rechtstreeks via MQTT in de airco stopt maar de spulletjes liggen nog in een DHL busje. Het voordeel om het op die manier te doen is, is dat je dan gewoon je home assistant kunt herstarten zonder dat bijvoorbeeld je airco's uitgaan oid.
De climate entry:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 mqtt: climate: - name: AircoSlaapkamer unique_id: acslaapkamer initial: 20 min_temp: 18 max_temp: 30 temp_step: 0.5 precision: 0.5 modes: - "auto" - "dry" - "cool" - "fan_only" - "heat" - "off" swing_modes: - "1" - "2" - "3" - "4" - "swing" fan_modes: - "1" - "2" - "3" - "4" - "auto" mode_command_topic: "AC-Slaapkamer/set/Mode" temperature_command_topic: "AC-Slaapkamer/set/Tsetpoint" fan_mode_command_topic: "AC-Slaapkamer/set/Fan" swing_mode_command_topic: "AC-Slaapkamer/set/Vanes" current_temperature_topic: "AC-Slaapkamer/Troom" mode_state_topic: "AC-Slaapkamer/Mode" temperature_state_topic: "AC-Slaapkamer/Tsetpoint" fan_mode_state_topic: "AC-Slaapkamer/Fan" swing_mode_state_topic: "AC-Slaapkamer/Vanes"
Dan heb je nog Vanes links/rechts etc...
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 select: - unique_id: "AC-Keuken-LR" name: "AC-Keuken LR Vanes" command_topic: "AC-Keuken/set/VanesLR" state_topic: "AC-Keuken/VanesLR" options: - "1" - "2" - "3" - "4" - "5" - "6" - "7" - "swing"
En als je unit 3D auto moet doen:
code:
1 2 3 4 5 6 - unique_id: "AC-Slaapkamer-3Dauto" name: "AC-Slaapkamer 3D Auto" command_topic: "AC-Slaapkamer/set/3Dauto" state_topic: "AC-Slaapkamer/3Dauto" payload_on: "on" payload_off: "off"
Wil je dan nog allerhande sensor data:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 sensor: - name: "AC-Keuken-Toutdoor" state_topic: "AC-Keuken/OpData/OUTDOOR" unit_of_measurement: "°C" availability: - name: "AC-Keuken-ReturnAir" state_topic: "AC-Keuken/OpData/RETURN-AIR" unit_of_measurement: "°C" availability: - name: "AC-Keuken-Setpoint" state_topic: "AC-Keuken/OpData/Tsetpoint" unit_of_measurement: "°C" availability: - name: "AC-Keuken-TRoom" state_topic: "AC-Keuken/Troom" unit_of_measurement: "°C" availability: - name: "AC-Keuken-TDS1820" state_topic: "AC-Keuken/Tds1820" unit_of_measurement: "°C" availability: - name: "AC-Keuken-IU-FanSpeed" state_topic: "AC-Keuken/OpData/IU-FANSPEED" availability: - name: "AC-Keuken-OU-FanSpeed" state_topic: "AC-Keuken/OpData/OU-FANSPEED" availability: - name: "AC-Keuken-Compressor" state_topic: "AC-Keuken/OpData/COMP" unit_of_measurement: "Hz" availability: - name: "AC-Keuken-Mode" state_topic: "AC-Keuken/OpData/Mode"
Wil je dan nog een verwarmingslint aan sturen dan is de defrost een handige trigger:
code:
1 2 3 4 5 6 binary_sensor: - name: "AC-Woonkamer-Defrost" state_topic: "AC-Woonkamer/OpData/DEFROST" payload_off: "off" payload_on: "on" availability:
Wil je een Zigbee of andere temperatuursensor via MQTT naar je airco sturen dan kun je daar een automation voor maken. Dit is gewoon een loopje dat gaat draaien zodra de airco aan gaat en weer stopt zodra de airco uitgaat.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 - id: '1698613222375' alias: AC Kantoor temp push description: '' trigger: - platform: state entity_id: - climate.aircokantoor from: 'off' to: condition: [] action: - repeat: sequence: - service: mqtt.publish data: topic: AC-Kantoor/Troom qos: 0 payload_template: '{{ states(''sensor.kantoor_klimaatsensor_temperature'') }}' - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 30 milliseconds: 0 until: - condition: state entity_id: climate.aircokantoor state: 'off' for: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0
Moet je niet de MQTT broker van HA gebruiken. Of dit aanzetten https://github.com/absalo...ctions-fails-mhi-ac-ctrlhChatslet schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:09:
Het voordeel om het op die manier te doen is, is dat je dan gewoon je home assistant kunt herstarten zonder dat bijvoorbeeld je airco's uitgaan oid.
Of gewoon Mosquitto er naast zetten als broker.
Anders heb je 2 minuten de tijd
[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 02-11-2023 18:34 ]
De BLE Sensoren die ik heb gekocht zijn de Xiaomi lywsd03mmc en daar heb ik met de Telink Flasher een custom firmware op gezet. Hier staat uitgelegd hoe je dat moet doen.
Vervolgens heb ik een ESP32 development board gepakt en daar de 32 bit versie (met bluetooth ondersteuning) van Tasmota op gezet. De Tasmota web installer spreekt voor zich dus dat ga ik hier verder niet toelichten. Zodra deze online kwam heb ik mijn MQTT broker er ingeklopt en BLE aangezet. Hierna heb ik hem gereboot en na enkele minuten pakte hij mijn BLE sensoren op.
:fill(white):strip_exif()/f/image/cVTSTVNLtuGbgUemZDMSbori.png?f=user_large)
In de console heb ik per sensor een rule aangemaakt. Deze sturen de temperatuur door wanneer de sensor een temperatuur door stuurt en zet een teller op 10. Ik heb een derde rule gemaakt en die stuurt zolang de teller hoger is als 1 iedere minuut de laatst ontvangen temperaturen door en trekt vervolgens 1 van de tellers af.
Het resultaat is dus dat als er langer dan 10 minuten geen temperatuur wordt ontvangen er geen temperatuur meer naar de airco wordt gestuurd. De MHI-AC-CTRL module zal dan de interne temperatuursensor in de airco gaan gebruiken. Per sensor loopt er een teller en het is dus niet als 1 van de 2 weg valt er voor de andere ook geen temperatuur meer wordt gestuurd.
Om de rules te configureren heb je het afgekorte mac adres van de sensoren nodig. Dat zijn de laatste 6 tekens en dan het type sensor dat Tasmota in het overzicht laat zien. Voor de eerste sensor is dat in mijn geval "A4C138744CBA" en afgekort is dat "ATC744cba". De tweede sensor wordt dan ATCcdf3de
In de console maak je voor die sensors de rules aan. Ik gebruik hiervoor Rule 1 en 2. Ook gebruik ik hier voor een twee variabelen. Dat zijn var1, var2 en var3 Tasmota zijn de variabelen globaal en je kunt ze geen eigen naam geven. Ik heb het volgende in de console gezet:
1
2
3
4
5
| Rule1 on ATC744cba#Temperature do Backlog var1 %value%; publish AC-Slaapkamer/set/Troom %value%; var2 10; endon Rule2 on ATCcdf3de#Temperature do Backlog var3 %value%; publish AC-Kantoor/set/Troom %value%; var4 10; endon Rule3 on Time#Minute do Backlog sub2 1; sub4 1; IF (%var2%>1) publish AC-Slaapkamer/set/Troom %var1% ENDIF; IF (%var4%>1) publish AC-Kantoor/set/Troom %var3% ENDIF; endon |
Vervolgens heb ik de rules aangezet:
1
2
3
| Rule1 1 Rule2 1 Rule3 1 |
In de configuratie van MHI-AC-CTRL heb ik ook een wijziging aangebracht. Ik heb:
1
| #define ROOM_TEMP_MQTT_TIMEOUT 40 |
Veranderd in:
1
| #define ROOM_TEMP_MQTT_TIMEOUT 120 |
Edit:
In mijn geval heb ik tijdelijk even een NodeMCU met een ESP32 gepakt. Hier zijn natuurlijk ook elegantere oplossingen voor zoals Tasmota op een Shelly 1 plus of een Sonoff Mini R4 extreme die je dan achter een lichtknopje (of achter je lamp in de centraaldoos) inbouwt. Die zal dan als slim MQTT lichtknopje en BLE-MQTT gateway gaan werken.
Edit: Rules even ingekort en geoptimaliseerd omdat er hier wat problemen ontstonden. Nu past alles in 3 rules
Edit: Minder overzichtelijk maar alles kan ook in 1 rule worden samengevat:
1
2
3
| Rule1 on ATC744cba#Temperature do Backlog var1 %value%; publish AC-Slaapkamer/set/Troom %value%; var2 10; endon on ATCcdf3de#Temperature do Backlog var3 %value%; publish AC-Kantoor/set/Troom %value%; var4 10; endon on Time#Minute do Backlog sub2 1; sub4 1; IF (%var2%>1) publish AC-Slaapkamer/set/Troom %var1% ENDIF; IF (%var4%>1) publish AC-Kantoor/set/Troom %var3% ENDIF; endon |
[ Voor 21% gewijzigd door Chatslet op 04-11-2023 00:08 ]
Ik heb een offerte gekregen voor een Mitsubishi 5kw single split airco unit.
Nu vraag ik mij alleen af, de installateur adviseerde om de buitenunit op het terras te zetten (komt dan binnen 1.5m te staan van waar het zitgedeelte staat).
De intentie is om 'm in de zomer de hele tijd aan te hebben staan ivm koelen van de bovenverdieping.
Ik krijg maar niet duidelijk van hem wat het specifieke type is van de unit, maar ik vroeg mij af: zijn er hier mensen die wat kunnen vertellen over hun geluidsproductie van hun mhi 5kw buitenunit?
Op de foto: waar de persoon hurkt zal de airco komen te staan.
:strip_exif()/f/image/WQxSNXL2ztmsH37V5ofRO7ac.jpg?f=fotoalbum_large)
De tuin lijkt niet zo erg breed, het lijkt me dat je dan toch wel een stuk van het terras verliest. Je zult ook rekening moeten houden met de buren en de erfgrens. Als je de mogelijkheid hebt, zet hem dieper in je tuin (wel meer leidingwerk) en dan gelijk een stuk van de grond 20cm+ en dan een grindput eronder zodat het condensvocht/smeltwater weg kan de grond in.RBE2016 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:07:
Hallo allemaal,
Nu vraag ik mij alleen af, de installateur adviseerde om de buitenunit op het terras te zetten (komt dan binnen 1.5m te staan van waar het zitgedeelte staat).
De intentie is om 'm in de zomer de hele tijd aan te hebben staan ivm koelen van de bovenverdieping.
Ik krijg maar niet duidelijk van hem wat het specifieke type is van de unit, maar ik vroeg mij af: zijn er hier mensen die wat kunnen vertellen over hun geluidsproductie van hun mhi 5kw buitenunit?
Op de foto: waar de persoon hurkt zal de airco komen te staan.[Afbeelding]
Deze staat dan ook verder van eventueel openstaande ramen van buren.
Hier is de tuin breder, staat de buitenunit ook op het terras en toen deze aan stond in de zomer voelde je op het terras, waar je zit, soms een briesje van de airflow (zoals een ventilator).
Helaas heb ik er nog geen grindput onder en werk ik nu met opvangbakken omdat ik niet constant natte tegels wilde zien.
Als ik het opnieuw zou laten doen dan eerst een grindput.
Het geluid is bij deze buitenunit (ZSX) verwaarloosbaar omdat omgevingsgeluiden eigenlijk altijd luider zijn.
Alleen defrosts kunnen kortstondig luider zijn.
Dit is zonder silent mode of economy operation, beide modi gebruik ik niet.
Succes!
Dat werkt prima. Ik draai in de zomer op tijden dat de zonnepanelen genoeg opwekken, dus 12+ uur. Wel stel ik de temperatuur zo in dat de unit niet 100% gaat stampen. Dat maakt vooral heel veel luchtverplaatsing. Rustig op een 300-500 watt gaat echt prima hier. Dat zorgt ervoor dat het zomaar 5 graden koeler is met vooral een stuk minder luchtvochtigheid.
(Ps: ik heb zelf 'spijt' dat ik geen 2,5 kW unit heb hangen boven, op 100% draaien wil je toch niet. 5 kW lijkt mij daarom wat veel)
[ Voor 20% gewijzigd door dt_swiss op 04-11-2023 10:13 ]
Hier wel een multi 5kw (SCM50ZS) met 3 binnenunits en 24/7 koelen in de zomer als het echt warm is.RBE2016 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:07:
Hallo allemaal,
Ik krijg maar niet duidelijk van hem wat het specifieke type is van de unit, maar ik vroeg mij af: zijn er hier mensen die wat kunnen vertellen over hun geluidsproductie van hun mhi 5kw buitenunit?]
Daar moet je 'szomers dan je oor instoppen om hem te horen.
Wél blaast die een puist warme lucht uit, en daar zit je dan misschien weer niet op te wachten als het al te warm is op je zondoorbakken terras en je wilt buiten zitten.
Voor de net wat koelere avonden is het dan weer een lekker goedkope terasverwarming...
Het maakt natuurlijk wél wat uit of ie vol plof moet werken of dat hij het er op zn gemakje een beetje bij staat te doen, dat koelen. Dat is dan voor ons hier weer lastig in te schatten.
[ Voor 11% gewijzigd door Chatslet op 04-11-2023 20:23 ]
Ik heb sinds enige tijd een MH 5kw. Met het apparaat kan ik prima opwarmen en koelen. Ik worstel echter met de functie waarme je kunt ontvochtigen. Ik begrijp niet goed hoe dat werkt. Wanneer ik ontvochtigen kies op mijn afstandsbediening dan lijkt er weinig te gebeuren. Ik voel een zeer mild briesje uit het apparaat komen (lamellen blijven dan ‘hoog’), maar de lucht blijft gewoon vochtig. Gisteren heb ik bij een luchtvochtigheid van 68 ingeschakeld. 3 uur later was het echter nog steeds 68. Hoe doen jullie dat? Wellicht met de temperatuur spelen? Als ik die namelijk significant lager zet, dan lijkt hij tijdelijk wat harder te blazen en het wordt (logisch) kouder in huis. De luchtvochtigheid verandert echter nauwelijks. Moet ik hem misschien gewoon ijskoud zetten?
Dank!
Even los van de functie. Als de luchtvochtigheid op dit moment van het jaar te hoog is terwijl je wel stookt, ventileer je zeer waarschijnlijk onvoldoende.Roy19800 schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:55:
Beste mensen,
Ik heb sinds enige tijd een MH 5kw. Met het apparaat kan ik prima opwarmen en koelen. Ik worstel echter met de functie waarme je kunt ontvochtigen. Ik begrijp niet goed hoe dat werkt. Wanneer ik ontvochtigen kies op mijn afstandsbediening dan lijkt er weinig te gebeuren. Ik voel een zeer mild briesje uit het apparaat komen (lamellen blijven dan ‘hoog’), maar de lucht blijft gewoon vochtig. Gisteren heb ik bij een luchtvochtigheid van 68 ingeschakeld. 3 uur later was het echter nog steeds 68. Hoe doen jullie dat? Wellicht met de temperatuur spelen? Als ik die namelijk significant lager zet, dan lijkt hij tijdelijk wat harder te blazen en het wordt (logisch) kouder in huis. De luchtvochtigheid verandert echter nauwelijks. Moet ik hem misschien gewoon ijskoud zetten?
Dank!
Helaas was ik vergeten dat Home Assistant alles lowercase verwacht anders is de airco niet te bedienen via Home Assistant....
1
2
| MHI-AC-Ctrl-Zolder/set/Mode off MHI-AC-Ctrl-Zolder/cmd_received invalid parameter |
Moest dus MHI-AC-Ctrl.h aanpassen
Ook deze was wat verneukeratief, ik update de temperatuur nl maar 1x per minuut via MQTT op een Tasmota apparaatje.
1
| ROOM_TEMP_MQTT_SET_TIMEOUT 40 |
Dan krijg je dit soort grappen
1
2
3
4
5
| Nov 06 13:49:01 MHI-AC-Ctrl-Zolder/set/Troom 17.0 Nov 06 13:49:01 MHI-AC-Ctrl-Zolder/cmd_received o.k. Nov 06 13:49:01 MHI-AC-Ctrl-Zolder/Troom 17.00 [...] Nov 06 13:49:41 MHI-AC-Ctrl-Zolder/Troom 24.50 |
Maar goed, hij draait nu
:strip_exif()/f/image/ydcKCZVTQUPYfGJG1GRwzrM3.jpg?f=fotoalbum_large)
Btw @Chatslet bij deze in 1 poging de overshoot uit kunnen schakelen. Onbegrijpelijk dat t met die 2000 Watter gewoon niet lukt…
[ Voor 4% gewijzigd door Tomba op 06-11-2023 15:00 ]
1
2
| Nov 06 16:06:00 MHI-AC-Ctrl-Zolder/set/Troom 17.9 Nov 06 16:06:01 MHI-AC-Ctrl-Zolder/cmd_received o.k. |
Hierop volgt echter geen
1
| MHI-AC-Ctrl-Zolder/Troom 17.9 |
Laatste keer dat ie iets van zich liet horen was:
1
| Nov 06 15:30:00 MHI-AC-Ctrl-Zolder/Troom 17.50 |
Iemand enig idee wat hier mis gaat?
[ Voor 23% gewijzigd door Tomba op 06-11-2023 16:11 ]
Multisplit met alleen de woonkamer op verwarmen en de eerste verdieping op ventilatie. Temp setting 18,5 of 19
Thanks.
Je Troom werkt overigens met een resolutie van 0,25 graden. Alles wat daar tussen zit wordt afgerond.
[ Voor 22% gewijzigd door Chatslet op 06-11-2023 18:42 ]
Die MHI-AC-Ctrl-Zolder/Troom 17.9 zul je ook nooit zien. De resolutie van Troom is 0,25 graden. Je ziet dus 17.75 of 18.0.Tomba schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:07:
Hmm vreemd, de TRoom lijkt niet meer te worden aangepast...?
code:
1 2 Nov 06 16:06:00 MHI-AC-Ctrl-Zolder/set/Troom 17.9 Nov 06 16:06:01 MHI-AC-Ctrl-Zolder/cmd_received o.k.
Hierop volgt echter geen
code:
1 MHI-AC-Ctrl-Zolder/Troom 17.9
Laatste keer dat ie iets van zich liet horen was:
code:
1 Nov 06 15:30:00 MHI-AC-Ctrl-Zolder/Troom 17.50
Iemand enig idee wat hier mis gaat?
En waarom je als laatste 17.5 ziet komt waarschijnlijk door #define TROOM_FILTER_LIMIT 0.25.
Zie https://github.com/absalo...ation.md#room-temperature
Je Troom is 17,75 en is niet groter dan 17.5 + 0,25. Daarom blijf je 17.5 zien
Je AC krijgt overigens wel de 17.75 Troom door.
Als je set Troom >= 18.0 wordt zie je die wel weer.
[ Voor 6% gewijzigd door jobr op 06-11-2023 19:05 ]
Een wifi module (en bijbehorende aansluiting) is by far niet geschikt om 1700 watt te trekken, als het daar al in zou zitten, dan is dat een eenmalig iets.Chatslet schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:40:
@Tomba dat is wel heel bizar. Het enige wat ik nog kan bedenken is om echt alles uit te sluiten tijdelijk de WiFi module af te koppelen. Wat zegt de installateur er eigenlijk van?
Je Troom werkt overigens met een resolutie van 0,25 graden. Alles wat daar tussen zit wordt afgerond.
Ik zou alle waarden in een aantal grafiekjes bij elkaar zetten en kijken wat de unit doet op zo'n moment
[ Voor 8% gewijzigd door LinuZZ op 06-11-2023 19:01 ]
Ja het verbaast mij ook tbh. Nu zit ik mee te luisteren met de ZSX in de woonkamer en daar zie ik vergelijkbaar gedrag. Kan het kloppen dat hij Troom gewoon helemaal niet post via MQTT zolang de verandering te klein is?Chatslet schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:40:
@Tomba dat is wel heel bizar. Het enige wat ik nog kan bedenken is om echt alles uit te sluiten tijdelijk de WiFi module af te koppelen. Wat zegt de installateur er eigenlijk van?
Mijn installateur vindt er denk ik weinig van van mijn Hobby Bob oplossingChatslet schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:40:
[...[
Wat zegt de installateur er eigenlijk van?
[...]
Dan denk ik dat t m daarin zit (?) Hetzij de airco, hetzij MHI-AC-CTRL concludeert een te kleine delta (externe MQTT thermometer is tussen 17.4 en 17.8 aan het /set/Troomen geweest, Troom is al die tijd niet voorbij geweest sinds ie 17.5 poste. Klopt het dat MHI-AC-CTRL alleen TRoom via MQTT uitstuurt als deze verandert?Chatslet schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:40:
[...]
Ja, lees mijn postTomba schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:01:
Klopt het dat MHI-AC-CTRL alleen TRoom via MQTT uitstuurt als deze verandert?
Alleen als er wijzigingen zijn wordt er iets naar MQTT gestuurd (geldt voor alle topics).
[ Voor 17% gewijzigd door jobr op 06-11-2023 19:04 ]
Ik verwachtte om de een of andere manier altijd een ‘antwoord’ met de afgeronde Troom, bedankt voor de uitleg!jobr schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:58:
[...]
Die MHI-AC-Ctrl-Zolder/Troom 17.9 zul je ook nooit zien. De resolutie van Troom is 0,25 graden. Je ziet dus 17.75 of 18.0.
En waarom je als laatste 17.5 ziet komt waarschijnlijk door #define TROOM_FILTER_LIMIT 0.25.
Zie https://github.com/absalo...ation.md#room-temperature
Je Troom is 17,75 en is niet groter dan 17.5 + 0,25. Daarom blijf je 17.5 zien
Je AC krijgt overigens wel de 17.75 Troom door.
Als je set Troom >= 18.0 wordt zie je die wel weer.
(Kan het zijn dat dit in een eerdere versie wel zo was? Heb al een tijdje mijn ZSX 35 hangen die ik destijds volgens mij met R2.2 origineel geflasht heb)
[ Voor 9% gewijzigd door Tomba op 06-11-2023 19:14 ]
Dan moet je #define TROOM_FILTER_LIMIT 0 gebruikenTomba schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:11:
[...]
Ik verwachtte om de een of andere manier altijd een ‘antwoord’ met de afgeronde Troom, bedankt voor de uitleg!
Dan zie je nog steeds alleen wijzigingen maar wel 17,5 en 17,75 etc
[ Voor 10% gewijzigd door jobr op 06-11-2023 19:14 ]
Ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoeld? Waarom zou je 1700 watt door een WiFi aansluiting willen trekken? Hij heeft het probleem dat ze airco 2 graden hoger verwarmd en krijgt hem niet van die instelling af.LinuZZ schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:00:
[...]
Een wifi module (en bijbehorende aansluiting) is by far niet geschikt om 1700 watt te trekken, als het daar al in zou zitten, dan is dat een eenmalig iets.
Ik zou alle waarden in een aantal grafiekjes bij elkaar zetten en kijken wat de unit doet op zo'n moment
Geen oplossing, maar hier vergelijkbaar gedrag. Net alsof tie op hol slaatMaster-T schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:01:
Iemand een idee waarom mijn AC iedere dag rond 17:00 een piek trekt van 1700w + terwijl hij de rest van de dag hij stabiel rond de 4-500w draait.
Multisplit met alleen de woonkamer op verwarmen en de eerste verdieping op ventilatie. Temp setting 18,5 of 19
Thanks.
Oil return cycle?Master-T schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:01:
Iemand een idee waarom mijn AC iedere dag rond 17:00 een piek trekt van 1700w + terwijl hij de rest van de dag hij stabiel rond de 4-500w draait.
Thanks.
De 3,5 zs-w hier draait nu constant op 300w om de boel op 18,5 te houden. Goed geisoleerd, 150m3, weinig warmteverlies. Wil ik naar 19,5 gaan (voor de vrouw) trekt ie 400-450 continu. Ik heb het idee dat de single split unit meer verbruikt tov vorig jaar, terwijl de buitentemperaturen nu nog niet eens zo laag zijn. Ik draai al wel een week 24/7 om te kijken of hij (uit zichzelf) al lager gaat lopen, maar vooralsnog lijkt het daar niet op.
Filters komt hier nagenoeg geen stof in (geen huisdieren, tegelvloer etc.). Wel eens gelezen dat stroom volledig eraf soms kan helpen. Maar hoor graag jullie ervaringen.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
De buitenunit leek me niet heel vies, ik heb er wat gridsoap op gespoten en kwam toch meer uit als ik dacht. Niet extreem ofzo maar dacht het water wel schoner zou zijn. Ik zie nu ook dat de kamer net even sneller op temperatuur komt terwijl de buitentemperatuur kouder is.
Ik zit er zelf ook over te denken om hem continu aan te zetten, puur vanwege het comfort. Met dit weer is het al vrij snel van 16 naar 18 graden in de woonkamer, maar omdat het dan de hele dag 16 of minder graden is, kan het wel wat behaaglijker wat mij betreft. Als het straks nog kouder word ga ik nog wel eens kijken hoe ik dat ga aanpakken.
Dit is pas het 2e seizoen dat ik de airco als verwarming gebruik en ik leer elke keer wat bij
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Verbruik is hier vooralsnog gelijk aan vorig stookseizoen.KoningPaulus schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:15:
Wat doet jullie MHI een beetje aan verbruik nu afgezet tegenover m3?
De 3,5 zs-w hier draait nu constant op 300w om de boel op 18,5 te houden. Goed geisoleerd, 150m3, weinig warmteverlies. Wil ik naar 19,5 gaan (voor de vrouw) trekt ie 400-450 continu. Ik heb het idee dat de single split unit meer verbruikt tov vorig jaar, terwijl de buitentemperaturen nu nog niet eens zo laag zijn. Ik draai al wel een week 24/7 om te kijken of hij (uit zichzelf) al lager gaat lopen, maar vooralsnog lijkt het daar niet op.
Filters komt hier nagenoeg geen stof in (geen huisdieren, tegelvloer etc.). Wel eens gelezen dat stroom volledig eraf soms kan helpen. Maar hoor graag jullie ervaringen.
145m3, open trappengat naar 1e verdieping, redelijk geisoleerd, bj 1988.
Nu is dit de ZSX, en zijn de setpoints als volgt:
Dagen dat er niemand thuis is:
0:00-16:30 18 max fanspeed, /|\ (20c in huis)
16:30-0:00 19, auto fanspeed, /|\ (21c in huis)
Dagen dat er iemand thuis is:
0:00-6:30 18 max fanspeed, /|\ (20c in huis)
6:30-16:30 18,5 auto fanspeed, /|\ (20,5c in huis)
16:30-0:00 19, auto fanspeed, /|\ (21c in huis)
/f/image/kMkJrvzpRgEkE21Mj7szEyry.png?f=fotoalbum_large)
Na dit aangepast te hebben kreeg ik helemaal geen data meer door vanuit de MHI-AC-CTRLjobr schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:12:
[...]
Dan moet je #define TROOM_FILTER_LIMIT 0 gebruiken
Dan zie je nog steeds alleen wijzigingen maar wel 17,5 en 17,75 etc
Heb dus maar een rollback gemaakt naar de versie met 0.25
Andere vraag in een andere categorie. Ik heb bij beide single splits (woonkamer+zolder) een wfrac module. Deze zenden allebei permanent een eigen ssid uit. (Phi_******). Is dit uit te zetten?
Die luchtvochtigheid is prima.KoningPaulus schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:35:
Goede punten inderdaad. Vochtigheid in huis blijft stabiel rond de 50-55 in de woonkamer. Maar zal eens experimenteren met max fan op de laagste temperatuur (18) snachts en bij niet thuis. Kijken wat dat doet met de temperatuur in de ruimte en verbruik.
Andere vraag in een andere categorie. Ik heb bij beide single splits (woonkamer+zolder) een wfrac module. Deze zenden allebei permanent een eigen ssid uit. (Phi_******). Is dit uit te zetten?
Hier schommelt het rond de 60.
:fill(white):strip_exif()/f/image/mw9AekCZNbMGJhTTL2frJxeB.png?f=user_large)
Hier kreeg ik de ZSX-WF geleverd, met ingebouwde WF-RAC. Volgens mij heb ik deze SSID alleen gezien bij het initieel koppelen van de binnenunit aan m'n Wi-Fi netwerk.
Dit heb ik gedaan dmv de AP modus, te kiezen met de remote. Pas toen werd er een SSID zichtbaar genaamd Smart M-air met cijfer, zoals ook te zien in deze video.
YouTube: Koppelen geïntegreerde Smart M-Air controller Mitsubishi airco
Misschien de WF-RAC eens uit AP modus halen?
[ Voor 10% gewijzigd door Frag1le op 07-11-2023 11:23 ]
Ik heb op de wf-rac module 1x gedrukt (kort) op het 'verbind' knopje. Daardoor lijkt ie naar de WPS modus te gaan en daarmee is het SSID onzichtbaar geworden lijkt het. Die 'verbindknop' langer dan 2 sec indrukken en dan zou ie weer in AP-modus mét SSID komen (niet getest nu). Ik zie nog één Phi_xxxx SSID, maar gezien het bereik kan het ook die van de buurman ofzo zijnFrag1le schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:14:
[...]
Hier kreeg ik de ZSX-WF geleverd, met ingebouwde WF-RAC. Volgens mij heb ik deze SSID alleen gezien bij het initieel koppelen van de binnenunit aan m'n Wi-Fi netwerk.
Dit heb ik gedaan dmv de AP modus, te kiezen met de remote. Pas toen werd er een SSID zichtbaar genaamd Smart M-air met cijfer, zoals ook te zien in deze video.
YouTube: Koppelen geïntegreerde Smart M-Air controller Mitsubishi airco
Misschien de WF-RAC eens uit AP modus halen?
Hier vanaf 3-11-23 15:30 17,25 kWh verbruikt door een SRK60ZSX-W6,0 voor de benedenverdieping (Primair woonkamer+keuken a samen 195m3), maar zo nu en dan wat lekkage naar nog onverwarmde bijkeuken, gang en garage als de tussendeuren open staan. Ventilator staat op gemiddeld en verbruik varieert tussen de 60 Watt (idle?) en 315 Watt.KoningPaulus schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:15:
Wat doet jullie MHI een beetje aan verbruik nu afgezet tegenover m3?
Hij staat constant aan: 's nachts op 20 graden, begin van de middag naar 21 graden en iets later naar 23 (=20,5 in woonkamer) graden.
/f/image/86MLqxZDjFWtJpaRm6d1y39q.png?f=fotoalbum_large)
De 3 units op de slaapkamers en die op zolder staan nog volledig uit. De afgelopen dagen hebben de buitendeuren ook regelmatig opengestaan ivm een verbouwing en de groepenkast is aangepast, vandaar de reset per 3 november. Kan het vanaf morgenochtend dus pas echt goed monitoren. Ook heel benieuwd wat dit in de winter gaat betekenen en per wanneer de units boven ook aan moeten.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Bij mij werkt het wel. Denk dat het niet uitmaakt maar probeer eens:Tomba schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:04:
Na dit aangepast te hebben kreeg ik helemaal geen data meer door vanuit de MHI-AC-CTRL![]()
Heb dus maar een rollback gemaakt naar de versie met 0.25
#define TROOM_FILTER_LIMIT 0.0
Ik ben wel even klaar ermeejobr schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:18:
[...]
Bij mij werkt het wel. Denk dat het niet uitmaakt maar probeer eens:
#define TROOM_FILTER_LIMIT 0.0
Het Troom mysterie is verklaard, ik kan hem bedienen en monitoren via HA dus ik geloof het verder wel.
Nooit van gehoord kun je wellicht uitleggen wat dit is?
Het is sowieso geen defrost.
Het is ook vreemd dat het niet uit lijkt te maken hoe lang hij aan staat.
Ik begon me bijna af te vragen of het iets te maken heeft met het feit dat we rond die tijd ook koken.
De Smart M-Air scheduling is een losse scheduling die vanuit de Smart M-Air cloud komt.Tazzmann schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:20:
Vraagje over de werking van de smart m-air app weekplanning icm de SRK50ZS-WF. Wordt het schedule dat je via de App maakt in de airco unit zelf opgeslagen bij elke aanpassing die je maakt of is er een Smart m-air cloud oid waar het schedule wordt opgeslagen en wordt vanaf die cloud software het schedule gemanaged en de instellingen naar de unit gestuurd als deze door het schedule wijzigen? Na een paar weken keurig het schedule gevolgd te hebben, is de unit vanavond niet conform schedule uit gegaan. Ik moest vanochtend wel mn router even uit en aan zetten. Daarna nog wel de app gebruikt en airco was online. Verliest de unit de schedule instellingen als hij de wifi verbinding even kwijt is geraakt?
Heel af en toe komt dit signaal vanuit die cloud niet aan bij je unit en wijzigt er dus niets.
Mijn scheduling draait ook nog vanuit de M-Air en ik ervaar dus af en toe hetzelfde.
Nee dit ligt niet aan lokale Wi-Fi of internet, dit ligt gewoon aan de M-Air Cloud.
Zo krijg ik ook af en toe een error in de app bij het wijzigen van de settings/scheduling.
De unit bevat dus niet de scheduling van de M-Air cloud en krijgt simpelweg nieuwe settings gepushed vanuit de cloud.
Met de remote kun je overigens ook een 'onboard' scheduling instellen die geen invloed heeft op of beinvloed wordt door de M-Air scheduling.
De unit zal gewoon de laatst gecommuniceerde settings uitvoeren, of dit nu van M-Air of de onboard scheduling of via de WF-RAC integratie in HomeAssistant komt.
Ik ervaar overigens een soort van wachttijd als 1 van de gebruikers/operators (hier in totaal 3: de remote, de M-Air app en HA) van de MHI een instelling wijzigt.
Als je dus met de remote een instelling wijzigt om 22:59:50 uur en een schedule vanuit M-Air start om 23:00 uur dan heb je kans dat deze niet uitgevoerd wordt omdat er nog een andere gebruiker/operator actief is.
Er is vanuit de Smart M-Air app helaas totaal geen controle of de gepushte settings ook zijn doorgevoerd wanneer een schedule is getriggerd.
[ Voor 13% gewijzigd door Frag1le op 07-11-2023 23:52 ]
Vandaag begon ik om ca 10u met een Troom van iets meer als 18 C en het Tsetpoint op 20 C (gele lijn, ik moet nog bekijken hoe ik dat in blokpatroon kan krijgen). Dat gaf het gebruikelijk onrustige beeld. De temperatuur ging (te) vlot naar het Tsetpoint en de buitenunit ging uit. Vervolgens heb ik Tsetpoint naar 21 gezet.
De compressor ging toen strak op 20 Hz draaien bij een vrij constante temperatuur van ca. 20-20,5 C
Dit geeft de indruk dat de regeling het meest stabiel kan werken mijn een klein verschil tussen de Troom en de Tsetpoint. Als ik wat meer HA skills en tijd heb dan lijkt een automation van Tsetpoint=Troom+1 wel een goede test. Uiteraard wel met limiet op de Tsetpoint om een sauna ervaring te voorkomen. Voorlopig speel ik er handmatig mee.
/f/image/B4VN35eUxit7KxfzkaodYkvU.png?f=fotoalbum_large)
In je koelleidingen zit naast gas ook olie om de compressor te smeren. Bij een singlesplit circuleert die olie altijd tussen de binnenunit en de buitenunit dus is er altijd voldoende smering. Bij een multisplit zou dat in principe over alle binnenunits moeten circuleren maar in de praktijk kan het zich ophopen in de binnenunits die op dat moment niet gebruikt worden. Dat komt omdat er altijd wat gas en olie naar ongebruikte binnenunits stroomt (daarom worden ze ook enigszins warm of koud, ook wel bleeding genoemd) maar die stroming is te klein om de olie er weer uit te krijgen. De buitenunit merkt op een bepaald moment dat het oliepeil in de carterpan lager begint te worden. Op dat moment worden de kleppen in alle ongebruikte binnenunits open gezet en gaat de compressor even op zijn maximale toerental werken. Daarmee wordt de opgehoopte olie uit de binnenunits geperst zodat dit weer terug naar de carterpan kan stromen. Omdat de compressor daar even hard voor moet werken zie je op dat moment kortstondig een flinke piek in het energieverbruik.Master-T schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:24:
[...]
Nooit van gehoord kun je wellicht uitleggen wat dit is?
Het is sowieso geen defrost.
Het is ook vreemd dat het niet uit lijkt te maken hoe lang hij aan staat.
Ik begon me bijna af te vragen of het iets te maken heeft met het feit dat we rond die tijd ook koken.
Het is natuurlijk leuk dat mensen hier roepen dat hun airco niet pendelt maar dat zegt vrij weinig. De gene die dat roept kan zomaar eens in een tochthok uit 1870 wonen terwijl de gene met een pendelende airco in een strak geïsoleerde nieuwbouwwoning woont. Als je capaciteit juist bemeten is zal ik me er echt niet blind op staren. Het wordt dadelijk kouder en dan gaat hij vanzelf constanter draaien.
Om zoveel mogelijk op directe solarpower van eigen opwek te verwarmen. Daarbij is mijn woning uit 2019 en heeft dus weinig warmteverlies. Bij ca 60-70 Hz is het verbruik richting de 1000 Wh, dat trekken mijn panelen morgens vaak niet. Bij ca 30-40 Hz is het ca 500 Wh, dat gaat vaak goed. Vanmiddag bleef de temperatuur vrij constant op 20 Hz op 200 Wh, dat vindt ik leukChatslet schreef op woensdag 8 november 2023 @ 00:16:
@Nomind waarom zou je dat willen? Je zit dan constant aan het setpoint te schuiven waardoor je “om de compressor stabiel te laten draaien” de ruimtetemperatuur onstabiel gaat maken want die schuift net zo hard mee. Daarbij ben je dan ook nog eens onnodig energie aan het verbruiken.
Het is natuurlijk leuk dat mensen hier roepen dat hun airco niet pendelt maar dat zegt vrij weinig. De gene die dat roept kan zomaar eens in een tochthok uit 1870 wonen terwijl de gene met een pendelende airco in een strak geïsoleerde nieuwbouwwoning woont. Als je capaciteit juist bemeten is zal ik me er echt niet blind op staren. Het wordt dadelijk kouder en dan gaat hij vanzelf constanter draaien.
Als het warmteverlies en de warmtetoevoer een beetje constant en in balans zijn dan vindt ik dat comfortabel. Ik heb mijn MHI35ZS nog maar een maand, ik zal er over een poosje wel minder druk mee zijn verwacht ik.
Ik zit zelf nog te twijfelen, tot nu toe altijd de airco uit gelaten 's nachts. Maar het huis duurt dan best lang om behaaglijk te worden. Zeker, binnen een uur heeft hij het wel op 18+ graden, maar de comfort factor speelt zeker mee en het is toch lekkerder (denk ik) om de airco continu te laten verwarmen.
Wie heeft hier wel eens mee gespeeld en scheelt het ook echt 4kWh of meer of is het minder doordat hij geen uitschieters meer heeft?
PS Ik heb (nog) geen zonnepanelen.
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Wat je merkt is dat niet alleen de lucht, maar ook de ruimte zelf (muren, meubels, etc.) warmte vasthouden/opnemen en als je de ruimte laat afkoelen moet je niet alleen de lucht, maar ook die andere zaken weer meeverwarmen. Als je weer begint met verwarmen na een koudere nacht zal de lucht snel de gewenste temperatuur bereiken, maar het geheel ook weer sneller afkoelen omdat de overige zaken niet zo snel meeverwarmen en krijg je dus schommelingen, totdat ook de muren en spullen in de ruimte weer zijn opgewarmd. Ik laat een en ander daarom gewoon doordraaien, omdat ik naast zonnepanelen ook dynamische tarieven heb en die tarieven vaak midden in de nacht net zo laag zijn als overdag.TTLCrazy schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:25:
Is het niet goedkoper om de airco in ieder geval 's nachts uit te laten ? Stel dat deze 's nachts 500Watt verbuikt, spaar je toch 8 (uur) x 500 (Watt) = 4 kWh uit. Je kan hem dan 's morgens weer aanzetten en toch een behaaglijk huis hebben ?
Ik zit zelf nog te twijfelen, tot nu toe altijd de airco uit gelaten 's nachts. Maar het huis duurt dan best lang om behaaglijk te worden. Zeker, binnen een uur heeft hij het wel op 18+ graden, maar de comfort factor speelt zeker mee en het is toch lekkerder (denk ik) om de airco continu te laten verwarmen.
Wie heeft hier wel eens mee gespeeld en scheelt het ook echt 4kWh of meer of is het minder doordat hij geen uitschieters meer heeft?
Wat hier ook meespeelt is dat we beneden met 1 flinke unit een grote ruimte verwarmen, de lucht in de keuken kan dus warmer zijn dan in de woonkamer. Door het geheel de hele dag aan te laten hoeft én die unit minder hard te blazen om het grote temperatuurverschil op te heffen en is de hele ruimte constanter en mooier verdeeld op temperatuur. Het comfort is inderdaad hoger en ik vraag mij af hoeveel het in energiekosten zou schelen. Op dit moment redden we het met 4,25 kWh voor een hele dag de woonkamer op een goede temperatuur te houden, dat kost nog geen Euro, terwijl dat met gas een veelvoud zou zijn geweest.
Dit verschilt natuurlijk enorm per situatie. Hier begonnen met in de nacht uit, maar op koudere dagen lastiger warm te krijgen en meubilair voelde koud aan. Toen 24/7 gaan draaien, wat een stuk meer comfort gaf, een stabielere temperatuur en een redelijk gelijk verbruik.TTLCrazy schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:25:
Is het niet goedkoper om de airco in ieder geval 's nachts uit te laten ? Stel dat deze 's nachts 500Watt verbuikt, spaar je toch 8 (uur) x 500 (Watt) = 4 kWh uit. Je kan hem dan 's morgens weer aanzetten en toch een behaaglijk huis hebben ?
Wel verlaag ik in de nacht/afwezigheid naar 18 graden + hoogste fanstand. Overdag/aanwezig naar 19.5 op auto. Resulteert hier in een 24/7 stabiele temperatuur.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Is het mogelijk om deze 8 (?) fan levels aan te spreken via MHI-AC-Ctrl(-ESPHome)?
Ik zoek namelijk een stand tussen fan stand 2 (te laag om de huiskamer goed te verwarmen) en fan stand 3 (vrij luid).