Ga dan voor een Awair Element, meet CO2, VOC, PM2.5, temp en luchtvochtigheid. Zend data uit met een lokale API en kost je maar 50 eu op marktplaats /ebay (kleinanzeigen). Voordeel is de refresh rate en kant en klare integratie in HA.Chatslet schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:07:
@Theetjuh Hier een jaren 70 huis maar wifi komt ook niet lekker door de vloeren. We hebben op iedere verdieping een accesspoint om die regen. Ikea Vindriktning vind ik wel een heel gaaf idee. Daar heb je dus een ESP32 met ESPhome in zitten??
Goeie, maar mis je natuurlijk wel gelijk een BT proxy.Grutte Pier schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:35:
[...]
Ga dan voor een Awair Element, meet CO2, VOC, PM2.5, temp en luchtvochtigheid. Zend data uit met een lokale API en kost je maar 50 eu op marktplaats /ebay (kleinanzeigen). Voordeel is de refresh rate en kant en klare integratie in HA.
Moet je een externe temp sensor gebruiken en de sensor waarde met 3 graden verhogen en setpoint op 18 zetten.mvrhrln schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:18:
Nu nog een methode om via ESPHome 15-16 graden als contintue temperatuur te kunnen programmeren.
Dat is 2 minutenJoepW schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:28:
Daat laatste is nodig omdat MHI na een minuut terugvalt op de interne voeler.
Wen er maar aan, dat hebben de meesten.RonaldPr schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 01:35:
Ik heb ongeveer dezelfde afwijking in de app, zelfs wanneer de unit uitstaat geeft hij een veel te hoge temperatuur aan.
Er moet toch een mogelijkheid zijn om dit te corrigeren?
Kun je niet corrigeren als je de WF-RAC wifi module gebruikt.
ja idd, die had ik zelf ook kunnen verzinnen ! thnx ja.jobr schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:58:
[...]
Moet je een externe temp sensor gebruiken en de sensor waarde met 3 graden verhogen en setpoint op 18 zetten.
gisteren HA geupdate, vanzelf is ook ESPHome geupdate, nu zie ik beide Airco's niet meer actief in HA.
ESPHome module zelf ziet ze wel, heb nieuwe updates gepushed naar de modules, maar zie ze in HA niet als actief terugkomen?
Iemand anders ook deze problemen?
ESPHome module zelf ziet ze wel, heb nieuwe updates gepushed naar de modules, maar zie ze in HA niet als actief terugkomen?
Hier de afgelopen dagen zowel de ESPHome firmwares als HA Core & HA ESPHome van updates voorzien en alle 5 de units werken nog prima.mvrhrln schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:29:
gisteren HA geupdate, vanzelf is ook ESPHome geupdate, nu zie ik beide Airco's niet meer actief in HA.
Misschien even de stroom eraf halen?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
stroom eraf al geprobeerd.
Ben nu ff aan het proberen de updates terug te draaien van HA.
gaat m'n zondag
Ben nu ff aan het proberen de updates terug te draaien van HA.
gaat m'n zondag
Welke Airco's heb je?mvrhrln schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:29:
Ik moest ik voor 1 van de units (SRF25ZS-W = staand model) terug naar een oudere versie van MHI-AC-Ctrl. ESPHome draai ik wel de allerlaatste versie.
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
SRK35ZS-W (2x)JoepW schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:27:
[...]
Welke Airco's heb je?
Ik moest ik voor 1 van de units (SRF25ZS-W = staand model) terug naar een oudere versie van MHI-AC-Ctrl. ESPHome draai ik wel de allerlaatste versie.
Het rare is dat ik eerst ESPHome (de addon) gerestored hebt, HA gereboot, geen MHI"s, daarna HA Core gerestored daarna dus wel HMI'S.
maar goed, volgende versie maar weer proberen dan tegen die tijd'
[ Voor 25% gewijzigd door mvrhrln op 22-10-2023 12:41 ]
Ik blijf het toch vreemd vinden wat er bij jou aan de hand is. Woensdag beginnen ze hier met de multisplit voor boven. Dan komen er 3 stuks SRF25ZS-W en een SRK20ZS-W dus ben heel erg benieuwd of ik tegen dezelfde problemen aanloop. Ik heb hier al 4 modules klaar liggen met MHI-AC-CTRL (zonder ESP-Home). Ze gaan er een aantal dagen mee bezig zijn. Zodra het allemaal in gebruik is zal ik hier wat laten weten.JoepW schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:27:
[...]
Welke Airco's heb je?
Graag. Ik snap het ook niet. Maar met de 'oude' FW draait de staande unit echt prima. wel mis ik dus een stel nieuwe sensoren voor die unit.Chatslet schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:42:
[...]
Ik blijf het toch vreemd vinden wat er bij jou aan de hand is. Woensdag beginnen ze hier met de multisplit voor boven. Dan komen er 3 stuks SRF25ZS-W en een SRK20ZS-W dus ben heel erg benieuwd of ik tegen dezelfde problemen aanloop. Ik heb hier al 4 modules klaar liggen met MHI-AC-CTRL (zonder ESP-Home). Ze gaan er een aantal dagen mee bezig zijn. Zodra het allemaal in gebruik is zal ik hier wat laten weten.
Ben terug van vakantie en de airco even volle bak aangezet. Het is nu 5 graden en mistig en nog geen defrost gehad.
Maar ik krijg wel afwisselend de volgende error.
High pressure protection control
Discharge pipe temperature protection control
Hij draait nu 90Hz zodra die gaat zakken naar de 50Hz is de error weg en gaat de status naar normal.
Als ik geen MHI-AC-CTRL zou hebben zou die voor mijn gevoel het prima doen. Ook knippert het lampje op de unit niet wat volgende mij bij een error zou moeten.
Hebben jullie ook deze error wel eens of is er meer aan de hand.
Hij draait nu 90Hz zodra die gaat zakken naar de 50Hz is de error weg en gaat de status naar normal.
Als ik geen MHI-AC-CTRL zou hebben zou die voor mijn gevoel het prima doen. Ook knippert het lampje op de unit niet wat volgende mij bij een error zou moeten.
Hier krijg ik zo nu en dan dezelfde error. Heb de buitenunit nu op silent gezet, dat scheelt omdat hij dan niet op hoog vermogen gaat draaien.Willempie27 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:53:
Ben terug van vakantie en de airco even volle bak aangezet. Het is nu 5 graden en mistig en nog geen defrost gehad.
Als dit zich voordoet is dat bij mij meestal als de temperatuur bovenin bij de airco verschilt van mijn externe temperatuursensor. Ik heb op de airco ook een zigbee sensor gelegd zodoende kwam ik daar achter. Meestal is de temperatuur daar dan rond de 27c en de sensor waar hij op regelt (kamerthermostaat, Anna) is dan gewoon rond de 20 graden.
Zodra hij netjes in laaglast gaat heb ik er geen last van en door silent mode al een stuk minder. Hij gaat ook wel erg snel hoog draaien.
[ Voor 35% gewijzigd door CdE op 23-10-2023 14:53 ]
Je zou haast denken dat er te veel koelmiddel in zit oid
https://www.achrnews.com/...normal-discharge-pressureWillempie27 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:53:
Heb je deze foutmelding eerder ook gehad? Wanneer voor het eerst? En is het koelmiddel ooit bijgevuld geweest?
Ik zou sowieso als eerst eens de warmtewisselaar buiten en binnen eens goed schoonmaken.
Met de laatste ESPhome update voor de MHI-AC-CTRL zie ik ineens dat mijn unit een stuk minder stroom verbruikt. Hij probeert veel rustiger de temperatuur te bereiken. Is dit toevallig, of kan dat inderdaad door aangepaste instellingen in de MHI-AC-CTRL module komen? Ik zie het aangepaste gedrag exact vanaf het moment dat ik de update heb uitgevoerd.
Ben er wel blij mee eigenlijk. temperatuur blijft hierdoor een stuk stabieler
Dat is toeval. MHI-AC-CTRL wijzigt het gedrag van de AC niet. Dat doe je alleen zelf als je bijv het setpoint of de fanspeed gaat wijzigen. Buiten condities spelen ook een rol.Rijo038 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:22:
Met de laatste ESPhome update voor de MHI-AC-CTRL zie ik ineens dat mijn unit een stuk minder stroom verbruikt. Hij probeert veel rustiger de temperatuur te bereiken. Is dit toevallig, of kan dat inderdaad door aangepaste instellingen in de MHI-AC-CTRL module komen? Ik zie het aangepaste gedrag exact vanaf het moment dat ik de update heb uitgevoerd.
Leek mij eigenlijk ook, maar voor de update was het tussen de 400-500Wh, direct erna 200-250 Wh. Misschien iets gereset in de airco unit, waardoor hij zich anders gedraagt. De dagen erna ook steeds in de 200-250 range
Als je nu voor de binnenunit een lagere fan speed gebruikt dan hiervoor (bijvoorbeeld omdat je die nu in kan stellen) dan resulteert dat ook in een lager verbruik van het totaal (compressor hoeft minder hard te werken)Rijo038 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:51:
Leek mij eigenlijk ook, maar voor de update was het tussen de 400-500Wh, direct erna 200-250 Wh. Misschien iets gereset in de airco unit, waardoor hij zich anders gedraagt. De dagen erna ook steeds in de 200-250 range
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Goed punt. Alleen heb ik niks aangepast aan de instellingen. Gewoon auto fan en kleppen exact hetzelfde.LinuZZ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:07:
[...]
Als je nu voor de binnenunit een lagere fan speed gebruikt dan hiervoor (bijvoorbeeld omdat je die nu in kan stellen) dan resulteert dat ook in een lager verbruik van het totaal (compressor hoeft minder hard te werken)
Overigens zie ik bij een lagere fan speed juist hoger verbruik omdat de unit dan met minder luchtverplaatsing de temperatuur in de ruimte toch hoger probeert te krijgen ( externe temp meter)
@CdE Ik maak inderdaad ook gebruik van die sensoren. In silent krijg ik de melding helemaal niet. Alleen als de kamer helemaal is afgekoeld en hij op 100% moet draaien voor langere tijd. Het zou dus met die sensoren te maken kunnen hebben.
@TereZz De unit heb ik zelf geinstalleerd in Februari en is toen in bedrijf gesteld met 10 meter leiding en er is geen koelmiddel aan toegevoegd. De buitenunit staat wel op de grond dus wellicht vervuild deze eerder. De melding is gisteren voor het eerst gekomen. Na de installatie kon ik deze gevens nog niet uitlezen dus geen idee of die dat ook al aan gaf. De unit zelf geeft geen error. Er zijn 2 soorten error codes Protection error en Error. De Error staat op 0 dus dat is prima. De Protection Error geeft dan die storing aan. Misschien is het net zoiets als bij een auto de ABS in werking treed. Dan krijg je ook een waarschuwing dat is systeem is geactiveerd. Wellicht is dat het de airco ook zo. Ik ga hem wel schoonmaken morgen.
@TereZz De unit heb ik zelf geinstalleerd in Februari en is toen in bedrijf gesteld met 10 meter leiding en er is geen koelmiddel aan toegevoegd. De buitenunit staat wel op de grond dus wellicht vervuild deze eerder. De melding is gisteren voor het eerst gekomen. Na de installatie kon ik deze gevens nog niet uitlezen dus geen idee of die dat ook al aan gaf. De unit zelf geeft geen error. Er zijn 2 soorten error codes Protection error en Error. De Error staat op 0 dus dat is prima. De Protection Error geeft dan die storing aan. Misschien is het net zoiets als bij een auto de ABS in werking treed. Dan krijg je ook een waarschuwing dat is systeem is geactiveerd. Wellicht is dat het de airco ook zo. Ik ga hem wel schoonmaken morgen.
Ik ben hier eens dieper in de mogelijkheden voor een externe temperatuursensor via BLE gedoken met MHI-AC-CTRL. Nu blijkt dus dat als je enkele aanpassingen in de config doet, je de Wemos D1 Mini gewoon om kunt wisselen voor een D1 Mini ESP32. Met de ESPHome variant heb je op die manier dus meteen een BLE proxy in je airco zitten. Zie ook: https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome/issues/43
@Chatslet Zijn die problemen met communication errors dan al opgelost bij de D1 mini esp32 (MH-ET-LIVE) ?
Heeftt @jobr de bluetooth proxy tesamen met een BT temp sensor al voor mekaar?
Een wemos s3 mini werkt ook, maar heeft ook last van die loop error foutmeldingen.
Die is net zo groot is als de wemos d1 mini, maar wel stuk sneller.
Een wemos s3 mini werkt ook, maar heeft ook last van die loop error foutmeldingen.
Die is net zo groot is als de wemos d1 mini, maar wel stuk sneller.
:strip_exif()/f/image/ABE1Q3I7fc8XqbIwzNRzE9OM.jpg?f=fotoalbum_large)
@TereZz Bedankt voor het artikel. Na wat data terugkijken zie ik de buitinunit fan op stand 8 (max) draaien dus er is iets met de flow. Ik heb de behuizing er nu afgehaald om te testen of die het nog steeds doet.
@CdE Wellicht is het voor jou ook wat om onderzoek te doen want normaal is het niet. In silent mode krijg ik de melding helemaal niet dus het heeft zeker wat met de flow te maken. De verdamper buiten kan niet snel genoeg afkoelen.
@CdE Wellicht is het voor jou ook wat om onderzoek te doen want normaal is het niet. In silent mode krijg ik de melding helemaal niet dus het heeft zeker wat met de flow te maken. De verdamper buiten kan niet snel genoeg afkoelen.
@Willempie27 Ik ga er zeker nog eens verder naar kijken. Wel is mijn unit met 3,5kwh misschien aan de grote kant voor de situatie. Ik probeer er heel de benedenverdieping mee te verwarmen, wat prima gaat, maar hij hangt in de woonkamer die niet zo heel groot is. Alle deuren zijn altijd open, maar het blijft een erg kleine ruimte. De warmte kan denk ik niet snel genoeg weg.
Hij draait nu prima, zolang hij maar niet te hard gaat stoken, draait nu ongeveer 20m laag, gaat dan weer uit voor 20m en zo verder. Gebruik ongeveer 0,15kwh.
Hij draait nu prima, zolang hij maar niet te hard gaat stoken, draait nu ongeveer 20m laag, gaat dan weer uit voor 20m en zo verder. Gebruik ongeveer 0,15kwh.
@AUijtdehaag Wat voor communication errors? Ik begrijp uit de GitHub link dat het gewoon werkt?
Als jou woonkamer juist groter was zou je meer problemen krijgen omdat de buiten unit bij een grotere capaciteit vraag juist deze error gaat geven.CdE schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:09:
@Willempie27 Ik ga er zeker nog eens verder naar kijken. Wel is mijn unit met 3,5kwh misschien aan de grote kant voor de situatie. Ik probeer er heel de benedenverdieping mee te verwarmen, wat prima gaat, maar hij hangt in de woonkamer die niet zo heel groot is. Alle deuren zijn altijd open, maar het blijft een erg kleine ruimte. De warmte kan denk ik niet snel genoeg weg.
Ik heb ook een 3.5zs en staat op een 80m³.
Die wemos s3 werkt ook, maar geeft wel de -2 communication loop errors.Chatslet schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:16:
@AUijtdehaag Wat voor communication errors? Ik begrijp uit de GitHub link dat het gewoon werkt?
Dat had ik ook met de wemos d32.
Heb ze beiden hier liggen.
Fouten in de log, en ze werken ook. Is maar net hoe je er tegenaan kijkt natuurlijk.
Je kan de log ook uitschakelen dan zie je het niet
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-10-2023 17:07 ]
@AUijtdehaag als het gewoon werkt zou ik lekker de logging uitzetten.
Nee. Met de esp32 en ESPhome ben ik na een tijdje helemaal gestopt. Nogal wat rare problemen dus was er helemaal klaar mee. Heb trouwens ook geen HA dus echte noodzaak is er ook niet.AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:53:
Met de ESP32 krijg je inderdaad comm errors. Ik heb dat toen met alleen MHI-AC-Ctrl volgens mij (is al even geleden) wel grotendeels kunnen oplossen. Maar de ESP32 had voor mij geen toegevoegde waarde want zodra je bijv BT gaat toevoegen dan krijg je daar allerlei problemen mee vanwege esp32 arduino framework problemen. Dat zou beter moeten gaan met arduino framework gebaseerd op de ESP-IDF v5.x. Maar dat is er nog steeds niet. Dus ook daar ben ik mee gestopt.
Ik gebruikte BT wel in de advertisements mode, dus geen vast connect naar een temp sensor.
Het draait super stabiel (bij mij) op een esp8266 dus geen reden voor mij voor een ESP32 als BT niet probleemloos werkt.
[ Voor 7% gewijzigd door jobr op 24-10-2023 19:31 ]
Dat weet je alleen als je naar de communicatie kijkt met een logic analyser. En hoe blij de AC daarvan wordt weet je ook niet.Chatslet schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:15:
@AUijtdehaag als het gewoon werkt zou ik lekker de logging uitzetten.
Een enkele keer is geen probleem.
[ Voor 13% gewijzigd door jobr op 24-10-2023 19:33 ]
Heeft er iemand een foto van het typeplaatje van een scr35-zsX-w2 waar de modelcode duidelijk zichtbaar is?
Vorige week is er bij mij een MHI3,5 ZSX unit geïnstalleerd. Ik heb nadrukkelijk aangegeven dat het de zsX versie moet zijn.
Als ik op de binnenunit kijken staat hier srk35zsx-w. Als ik op de buitenunit kijk staat er src35zs-w2. Hier ontbreekt dus de X.
Ik heb dit bij de installateur gemeldt en die vind dit zeer bijzonder en is het aan het uitzoeken. Zijn eerste gedachten is dat een echte ZS buitenunit niet kan functioneren met een ZSX binnenunit.
Ik ben benieuwd of alle ZSX eigenaren src35zs als modelcode op hun typeplaatje hebben staan of juist er toch een X in hebben staan.
Overigens het energielabel wat er bij zit geeft ook ZS aan en de scop voor onze regio is 4,7 i.p.v. 5,1 wat op het label van een zsX staat. Dus ergens vrees ik dat ik de verkeerde buitenunits gekregen heb en dat ze dus toch samen kunnen werken..
Vorige week is er bij mij een MHI3,5 ZSX unit geïnstalleerd. Ik heb nadrukkelijk aangegeven dat het de zsX versie moet zijn.
Als ik op de binnenunit kijken staat hier srk35zsx-w. Als ik op de buitenunit kijk staat er src35zs-w2. Hier ontbreekt dus de X.
Ik heb dit bij de installateur gemeldt en die vind dit zeer bijzonder en is het aan het uitzoeken. Zijn eerste gedachten is dat een echte ZS buitenunit niet kan functioneren met een ZSX binnenunit.
Ik ben benieuwd of alle ZSX eigenaren src35zs als modelcode op hun typeplaatje hebben staan of juist er toch een X in hebben staan.
Overigens het energielabel wat er bij zit geeft ook ZS aan en de scop voor onze regio is 4,7 i.p.v. 5,1 wat op het label van een zsX staat. Dus ergens vrees ik dat ik de verkeerde buitenunits gekregen heb en dat ze dus toch samen kunnen werken..
Ik heb oktober 2022 de ZSX25 aangeschaft en opgehangen, hier stonden op beide dozen ZSX op, zie foto's.Claes Maarten schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:46:
Heeft er iemand een foto van het typeplaatje van een scr35-zsX-w2 waar de modelcode duidelijk zichtbaar is?
Bij de 25 variant is de buitenunit zo'n 10 kilo zwaarder en een stuk groter kwa afmetingen. Je kan de ZSX buitenunit maten even opmeten bij je unit. Je weet dan zo of de verkeerde buitenunit is opgehangen, zie onderstaand de maten van buitenunit.
:strip_exif()/f/image/cS6Crep00nyzIXWfVg9hxVVM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E3dtLIrNDHNXd7mugRq0gUn4.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: even opgezocht, de ZSX buitenunit is 10 cm breder en 10 cm hoger.
:strip_exif()/f/image/y8ZSSmi48cedH7FqyBd9nWE7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Hzup5ms5MEv38iigciDPvRqW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Robinnoord op 25-10-2023 00:09 ]
Ik heb een ZS en er stond src35zs-w2 op de doos.Claes Maarten schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:46:
@Claes Maarten Even aan de airco boer gevraagd die hier nu bezig is. De src35zs-w2 is de nieuwe standaard buitenunit en hoort niet bij een srk35zsx-w. Hij was zelfs verbaast dat het überhaupt werkt.
Het lijkt me dat dit wél werkt. Kijk bijvoorbeeld naar de multisplits. Ik heb zelf een SCM80ZS-W en kan hierbij gewoon kiezen of ik er ZS of ZSX binnenunits aan hang (zie ook de combinatietabellen). Als de cross compatibiliteit er hier is lijkt het me onwaarschijnlijk dat die er bij een single split buitenunit niet is.
Of het technisch gezien handig is om ze te combineren is natuurlijk weer een ander verhaal.
Of het technisch gezien handig is om ze te combineren is natuurlijk weer een ander verhaal.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Zitten wel flink wat verschillen tussen ZS en ZSX buitenunits.Claes Maarten schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:46:
Zoals hierboven al geschreven, de afmetingen, maar ook aantal drainholes etc.
:strip_exif()/f/image/b52w1wMzp5o5FDu4fvyJw9HU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XiAd8fzRiPa5cVBKUQ5jQ9NT.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft de ZSX ook niet in blauwe letters 'Hyper Inverter' op de buitenunit staan? Daaraan zou het ook eenvoudig te herkennen moeten zijn, want de ZS heeft dat niet.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Ja, op een ZSX buitenunit staat met grote letters Hyper Inverter.
Krijg hier net de zelfde melding bij MHI-AC-CTRL, airco heeft wel 45minuten flink staan stampen hier wat vrij lang aanduurde, dus ik denk 's ff kijken en zag ik de melding.Willempie27 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:53:
(MHI 35ZS-W, 12,5graden buiten, setpoint op 19.5, externe sensor)
:fill(white):strip_exif()/f/image/yYEKMLqP0KY9qrsr0r7uJWYz.png?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door mvrhrln op 25-10-2023 19:33 ]
Mijn unit is van februari. Hij staat wel op de grond dus wellicht eerder vervuild. Ik krijg morgen schoonmaakmiddel binnen en ga hem reinigingen. Er zit wat witte aanslag op de buitenunit.mvrhrln schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:29:
[...]
Krijg hier net de zelfde melding bij MHI-AC-CTRL, airco heeft wel 45minuten flink staan stampen hier wat vrij lang aanduurde, dus ik denk 's ff kijken en zag ik de melding.
(MHI 35ZS-W, 12,5graden buiten, setpoint op 19.5, externe sensor)
[Afbeelding]
Ik heb de bekisting die ik erom heen had eraf gehaald maar dat maakt niks uit. Op HI 102Hz krijg ik de melding in 10 min. Zodra ik dan silent (60Hz) doet is die in 3 sec weg en staat die op normal.
De binnenunit ziet er nog als nieuw uit dus die ga ik niet reinigen, ik koel er ook bijna niet mee.
Met interne en externe sensor zit ook geen verschil in.
Hij draait voor de rest van de dag op 20Hz en tot 60Hz krijg ik de melding sowieso niet.
Maar het is wel duidelijk in het artikel dat hier eerder gepost is dat:
Binnenunit kan zijn warmte niet kwijt > is niet het geval.
Buitenunit heeft niet genoeg flow > ga ik morgen reinigen.
Het gas bevat onoplosbare delen > Gas vervangen (komt niet vaak voor)
Toen jij die melding kreeg ging jou fan speed ook naar 8?
Dit van mij is vrij recente installatie (circa 3 maanden), fansnelheid qua numerieke waarde weet ik niet exact maar de unit binnen was echt hard aan het blazen (nog niet eerder meegemaakt).Willempie27 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:39:
[...]
Toen jij die melding kreeg ging jou fan speed ook naar 8?
De fansnelheid kan je terugkijken in home assistant. Hij mij stond die wil op 8 wat dus in zou houden dat de buitenunit niet genoeg flow zou hebben. Ik had wel de indruk dat het aantal Hz wat gelimiteerd werd rond de 85Hz.mvrhrln schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:43:
[...]
Dit van mij is vrij recente installatie (circa 3 maanden), fansnelheid qua numerieke waarde weet ik niet exact maar de unit binnen was echt hard aan het blazen (nog niet eerder meegemaakt).
Anderen wellicht ook deze melding?
idd ook 8, zie het aan de tijdstippen.Willempie27 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:46:
[...]
De fansnelheid kan je terugkijken in home assistant. Hij mij stond die wil op 8 wat dus in zou houden dat de buitenunit niet genoeg flow zou hebben. Ik had wel de indruk dat het aantal Hz wat gelimiteerd werd rond de 85Hz.
Anderen wellicht ook deze melding?
(iemand idee hoe ik de fanspeed in een "normale' geschiedenis grafiek kan krijgen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/GH5U2mThGO9VKKeN625Id69s.png?f=user_large)
De vraag is ten eerste of het een echte error is of meer een soort "status" ? De unit werkt verder prima verder zover. Ben er nu een kleine week mee aan het verwarmen.
[ Voor 17% gewijzigd door mvrhrln op 25-10-2023 20:55 ]
Dat laatste vraag ik me ook af. Als bijv je ABS van je auto in werking treed krijg je daar ook een melding van. Maar er is verder niets aan de hand met de auto.mvrhrln schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:49:
[...]
idd ook 8, zie het aan de tijdstippen.
(iemand idee hoe ik de fanspeed in een "normale' geschiedenis grafiek kan krijgen?
[Afbeelding]
De vraag is ten eerste of het een echte error is of meer een soort "status" ? De unit werkt verder prima verder zover. Ben er nu een kleine week mee aan het verwarmen.
Zonder MHI-AC-CRTL zou je deze melding niet eens zien. Bij een error gaat het lampje van de unit ook knipperen.
ik zet hem boven ook 's ff aan, kijken wat die doet, moment....
Na paar minuten "runnen" gebeurt precies hetzelfde, sensors overzicht, misschien dat een kenner er wat van kan maken
:
Na paar minuten "runnen" gebeurt precies hetzelfde, sensors overzicht, misschien dat een kenner er wat van kan maken
/f/image/J6HxfQocaIxHH1txU1ebUnDn.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 81% gewijzigd door mvrhrln op 25-10-2023 22:05 ]
Multisplit op dezelde buitenunit of is het een andere buitenunit?mvrhrln schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:40:
ik zet hem boven ook 's ff aan, kijken wat die doet, moment....
Na paar minuten "runnen" gebeurt precies hetzelfde, sensors overzicht:
[Afbeelding]
nee heb 2x single split. 2x een 35zs, dus andere buitenunit.Willempie27 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:06:
[...]
Multisplit op dezelde buitenunit of is het een andere buitenunit?
[ Voor 4% gewijzigd door mvrhrln op 25-10-2023 22:15 ]
@flippy Met jouw expertise heb je vast een idee of dit normaal isWillempie27 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:53:
Je compressor word te heet. Dat komt door te weinig koudemiddel of er zit meer dan alleen R32 in het systeem.Willempie27 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:53:
Hoe is de inbedrijfstelling gegaan? Als ik beetje begrijp heb je dat zelf gedaan.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Heb de airco in Nederland gekocht en zelf geïnstalleerd. De verkoper had een samenwerking met een bedrijf die eigenlijk alleen Daikin installeerde en die heeft hem in bedrijf gesteld.flippy schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:33:
[...]
Je compressor word te heet. Dat komt door te weinig koudemiddel of er zit meer dan alleen R32 in het systeem.
Hoe is de inbedrijfstelling gegaan? Als ik beetje begrijp heb je dat zelf gedaan.
Uit de weblink van @TereZz, ik krijg overigens ook de melding discharge pipe temperature protection control wat juist zou duiden op teveel koudemiddel of anders andere stoffen dan R32 wat niet vaak voor komt.
Maar als de compressor te heet wordt door te kort zal ik de persoon bellen die hem in bedrijf heeft gesteld.
hier alleen de melding: High pressure protection control
Zal het morgen nog eens in de gaten houden
Zal het morgen nog eens in de gaten houden
Zoals al vermeld krijg ik deze melding (High pressure protection control) ook. Unit is door een installateur geïnstalleerd die voornamelijk MHI doet. Niets zelf gedaan of dergelijke.
Ik krijg de melding in silent mode als de compressor niet boven de 60Hz uitkomt ook. Buitenunit staat er sinds juni denk ik, dus nu al vervuiling die dusdanig is lijkt me niet het geval?
Ik krijg de melding niet altijd, hoe kouder het is hoe beter het gaat, vanmorgen had ik hem in no time te pakken, maar gisteren heb ik hem niet gezien en heeft hij ook voor een periode van bijna een uur op 56Hz gedraaid. Vandaag had ik hem binnen 20m te pakken en liep hij ook op 56Hz. In beide gevallen fanspeed binnen op 4.
Ik krijg de melding in silent mode als de compressor niet boven de 60Hz uitkomt ook. Buitenunit staat er sinds juni denk ik, dus nu al vervuiling die dusdanig is lijkt me niet het geval?
Ik krijg de melding niet altijd, hoe kouder het is hoe beter het gaat, vanmorgen had ik hem in no time te pakken, maar gisteren heb ik hem niet gezien en heeft hij ook voor een periode van bijna een uur op 56Hz gedraaid. Vandaag had ik hem binnen 20m te pakken en liep hij ook op 56Hz. In beide gevallen fanspeed binnen op 4.
Vandaag wederom hetzelfde, maar is geen probleem denk ik.
2 vraagjes nog, eventueel voor een kenner:
* Waarom gaat de MHI bij verwarmen in begin volle mep draaien (bij koelen doet hij dit niet).
Hij gaat meer als 4,9a verbruiken (bij 230v dus meer dan 1000watt) bij een buitentemp van 11graden en een
setpoint van 19,5.
* Tijdens het "volle mep" draaien hoorde ik de buitenunit best goed, beetje "trillend" geluid zeg maar, dit is ok?
* Waarom gaat de MHI bij verwarmen in begin volle mep draaien (bij koelen doet hij dit niet).
Hij gaat meer als 4,9a verbruiken (bij 230v dus meer dan 1000watt) bij een buitentemp van 11graden en een
setpoint van 19,5.
* Tijdens het "volle mep" draaien hoorde ik de buitenunit best goed, beetje "trillend" geluid zeg maar, dit is ok?
Hier gaat 's morgens de MHI 50ZSX ook volle mep draaien (ruim 2600watt) bij een buiten temperatuur van 10 graden. Hij moduleert vrij snel terug, maar denk dat hij zo snel mogelijk de setpoint wilt halen.mvrhrln schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:10:
Hij gaat meer als 4,9a verbruiken (bij 230v dus meer dan 1000watt) bij een buitentemp van 11graden en een setpoint van 19,5.
Dankjewel voor de overzichten, het is voor mij op basis van de maten wel duidelijk. Het is een ZS buitenunitFrag1le schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:26:
[...]
Zitten wel flink wat verschillen tussen ZS en ZSX buitenunits.
Zoals hierboven al geschreven, de afmetingen, maar ook aantal drainholes etc.
[Afbeelding][Afbeelding]
Toch zou ik graag van iemand een foto ontvangen van het typeplaatje van een ZSX dus zou iemand een foto van het typeplaatje van de buitenunit willen (maken en) delen?
Installateur bellen en stellig zijn. De verkeerde unit is geplaatst. Je hebt voldoende bewijs toch?Claes Maarten schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:49:
[...]
Dankjewel voor de overzichten, het is voor mij op basis van de maten wel duidelijk. Het is een ZS buitenunit.
Toch zou ik graag van iemand een foto ontvangen van het typeplaatje van een ZSX dus zou iemand een foto van het typeplaatje van de buitenunit willen (maken en) delen?
De ZSX is beter en duurder dan een ZS.
Andere trillingsdempers eronder zettenmvrhrln schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:10:
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ik ga ook de koudere tijd afwachten. Gisteren voor de zekerheid hem de gehele dag op silent laten staan en de melding is niet geweest.CdE schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:15:
Zoals al vermeld krijg ik deze melding (High pressure protection control) ook. Unit is door een installateur geïnstalleerd die voornamelijk MHI doet. Niets zelf gedaan of dergelijke.
Bij een echte error zal de compressor uitschakelen en/of de binnenunit zal knipperen met een errorcode.
Inderdaad goed punt.MiBe schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:11:
Heeft de ZSX ook niet in blauwe letters 'Hyper Inverter' op de buitenunit staan? Daaraan zou het ook eenvoudig te herkennen moeten zijn, want de ZS heeft dat niet.
:strip_exif()/f/image/IDQVV0zNFUPIEwF0Tw9k1gcv.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de buitenunit zit toch aan de rechterzijde een zilver sticker met het type nummer en specs erop? Ik kan helaas geen foto sturen van mijn SRC50ZSX-W2, want ik heb letterlijk alle stickers eraf getrokken. (Specs sheet, Blauwe Hyper Inverter logo, Reclame sticker van de installateur), Behalve het Mitsubishi logo.Claes Maarten schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:49:
[...]
Dankjewel voor de overzichten, het is voor mij op basis van de maten wel duidelijk. Het is een ZS buitenunit.
[ Voor 39% gewijzigd door Rsport40 op 27-10-2023 10:26 ]
Als je buitenunit aan een muurbeugel hangt moet je even kijken of hij met M8 of met M10 bouten zit vastgeschroefd. Dan zet je er een setje van deze of deze onder.mvrhrln schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:10:
Vandaag wederom hetzelfde, maar is geen probleem denk ik.
setpoint van 19,5.
@JoepWJoepW schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:17:
[...]
Graag. Ik snap het ook niet. Maar met de 'oude' FW draait de staande unit echt prima. wel mis ik dus een stel nieuwe sensoren voor die unit.
Inmiddels hangen 3 stuks SRF25ZS-W en 1 stuks SRK20ZS-W en ik kan je direct vertellen wat er aan de hand is. Alle 4 de MHI-AC-CTRL modules had ik van te voren met de meest recente versie geprogrammeerd in mijn 2 bestaande SRK20ZS-W's getest. Die werkte dus 100% zeker. De installateur had netjes al mijn modules in de nieuwe airco's ingebouwd en toen de stroom er op ging was alleen de SRK20ZS-W te bedienen. Geen van de SRF25ZS-W binnendelen was te bedienen of stuurde überhaupt data over MQTT. Omdat ik al een beetje een vermoeden had dat het aan de extended frame size lag heb ik in support.h de volgende aanpassing gemaakt:
#define USE_EXTENDED_FRAME_SIZE true
veranderd naar:
//#define USE_EXTENDED_FRAME_SIZE true
Compilen, uploaden en.... werken. Het ligt dus echt aan de extended frame size, ofwel de 3D auto functionaliteit. Ik vermoed dus dat de originele MHI wifi module een check doet of het binnendeel de extended frame size ondersteund en dat die check bij MHI-AC-CTRL toch niet helemaal het juiste resultaat geeft.
Wat ik overigens ook merk is dat de uitstroom kleppen niet goed zijn te bedienen via de MHI-AC-CTRL. Wat is jouw ervaring daar mee?
Met de MHI-AC-CTRL HA variant gaat dit prima, wel is het zo dat als SETPOINT bereikt is, dus als er niet meer "gestookt" hoeft te worden, de kleppen zo goed als dicht gaan, ze gaan dan weer vanzelf naar de gekozen stand zodra er weer "gestookt" moet worden.Chatslet schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:12:
[...]
Wat ik overigens ook merk is dat de uitstroom kleppen niet goed zijn te bedienen via de MHI-AC-CTRL. Wat is jouw ervaring daar mee?
@mvrhrln in mijn geval is dat alleen met de bovenste klep en dus niet met de onderste klep.
Voor de duidelijkheid, ik heb hier hier over de SRF25ZS-W ofwel het vloermodel.
Voor de duidelijkheid, ik heb hier hier over de SRF25ZS-W ofwel het vloermodel.
Ik kan alleen de bovenklep bedienen.Chatslet schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:12:
[...]
@JoepW
Inmiddels hangen 3 stuks SRF25ZS-W en 1 stuks SRK20ZS-W en ik kan je direct vertellen wat er aan de hand is. Alle 4 de MHI-AC-CTRL modules had ik van te voren met de meest recente versie geprogrammeerd in mijn 2 bestaande SRK20ZS-W's getest. Die werkte dus 100% zeker. De installateur had netjes al mijn modules in de nieuwe airco's ingebouwd en toen de stroom er op ging was alleen de SRK20ZS-W te bedienen. Geen van de SRF25ZS-W binnendelen was te bedienen of stuurde überhaupt data over MQTT. Omdat ik al een beetje een vermoeden had dat het aan de extended frame size lag heb ik in support.h de volgende aanpassing gemaakt:
#define USE_EXTENDED_FRAME_SIZE true
veranderd naar:
//#define USE_EXTENDED_FRAME_SIZE true
Compilen, uploaden en.... werken. Het ligt dus echt aan de extended frame size, ofwel de 3D auto functionaliteit. Ik vermoed dus dat de originele MHI wifi module een check doet of het binnendeel de extended frame size ondersteund en dat die check bij MHI-AC-CTRL toch niet helemaal het juiste resultaat geeft.
De onderklep gaat open als de airco een lage temp meet (grenswaarde weet ik niet) tov target.
MHI-AC-CTRL doet helemaal geen check. Je zet het bij compileren zelf aan of uit. Het is ook niet voor niets een optionele feature die default uit staat.Chatslet schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:12:
Ik vermoed dus dat de originele MHI wifi module een check doet of het binnendeel de extended frame size ondersteund en dat die check bij MHI-AC-CTRL toch niet helemaal het juiste resultaat geeft.
Ik heb hier bij een SRK60ZSX-W6,0 binnenunit een paar weken geleden de SRC-60ZSX-W1 buitenunit gekregen en daar staat inderdaad "Hyper inverter" op.Claes Maarten schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:46:
Edit: Ik heb ook een SRC35ZS-W2 buitenunit staan zoals je vermeldt, die is hier aan een SRF35ZS-W3,5 vloermodel gekoppeld.
[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 28-10-2023 09:50 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Had jij dat filmpje nog gemaakt? Krijg het niet voor elkaar op mijn VSX20 (de VSX35 is het op gedaan door de installateur destijds maar te zien aan HA en hoe warm hij het probeert te stoken zijn ze de 2000 Watter vergeten)Chatslet schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:35:
[...]
Stroom moet er echt eerst af anders werkt het niet en enkel en alleen met de knop op de unit. Dus nogmaals: Stroom er af, even wachten, stroom er op, airco aan met knop op unit en paar seconden later met knop op unit weer uit. Als laatste de knop op de unit precies 30 seconden ingedrukt houden. Pak hier echt een stopwatch voor want het luistert vrij nauw. Is echt mij ook pas na meerdere pogingen gelukt. Volgende week wordt er hier boven een multisplit met 4 binnenunits geplaatst dus het feest gaat voor mij ook weer beginnen. Als het je dan nog niet gelukt is laat het dan even weten. Maak ik een filmpje voor je.
:strip_exif()/f/image/FXAjTxydDFJOddBM52walo3P.jpg?f=fotoalbum_large)
Versus
:strip_exif()/f/image/YMF9Jl4tA8aUhvirpt3KuUyi.jpg?f=fotoalbum_large)
@Tomba. Ik was er zelf ook weer even mee aan het prutsen. Schijnt dus dat er verschil zit tussen de gebruikershandleiding en de instructies voor de installateur. Uiteindelijk heeft de installateur een zijn methode voorgedaan. Het is dus als volgt:
1. Stroom er af en 5 seconden wachten.
2. Stroom er op
3. Aanzetten met de knop op de binnenunit en 5 seconden wachten.
4. Nu de knop op de binnenunit ingedrukt houden totdat je 2 piepjes hoort.
* Bij een multisplit moet je dit op iedere binnenunit doen.
Om het weer ongedaan te maken herhaal je bovenstaande stappen maar dan hoor je bij stap 4 3 piepjes.
Op deze manier is het bij alle binnenunits in een keer goed gegaan.
2. Stroom er op
Om het weer ongedaan te maken herhaal je bovenstaande stappen maar dan hoor je bij stap 4 3 piepjes.
@CdE @mvrhrln Het lijkt erop dat de melding normaal is. De grafiek van @Grutte Pier is anders dan die in de handleiding van de ZS. Het lijkt erop dat de toeren uitgebalanceerd wordt om maximaal te kunnen draaien.
/f/image/qDh6EnjGZQrEAeNA7rp2AsMn.png?f=fotoalbum_large)
Bij de Note(2) geeft die aan in heatingmode No.4 Highpressure control is displayed.
:fill(white):strip_exif()/f/image/SmHaiA7jP0N2jk4GBc0auAYh.png?f=user_large)
Als de compressor echt overbelast wordt. Dus dischargepipe boven de 115 graden gaat de unit uit en komt er een foutmelding 6x led knipperen op de unit. Hij kan 3 x per uur alsnog blijven starten.
/f/image/qDh6EnjGZQrEAeNA7rp2AsMn.png?f=fotoalbum_large)
Bij de Note(2) geeft die aan in heatingmode No.4 Highpressure control is displayed.
:fill(white):strip_exif()/f/image/SmHaiA7jP0N2jk4GBc0auAYh.png?f=user_large)
Als de compressor echt overbelast wordt. Dus dischargepipe boven de 115 graden gaat de unit uit en komt er een foutmelding 6x led knipperen op de unit. Hij kan 3 x per uur alsnog blijven starten.
Ik voel me echt blond maar bij stap 4 gaat de airco na een paar seconden uit, na ruim een minuut geen enkel piepje te horen….Chatslet schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:39:
@Tomba. Ik was er zelf ook weer even mee aan het prutsen. Schijnt dus dat er verschil zit tussen de gebruikershandleiding en de instructies voor de installateur. Uiteindelijk heeft de installateur een zijn methode voorgedaan. Het is dus als volgt:
2. Stroom er op
6 november komen ze langs om een 5000 Watter bij te plaatsen, zal ze dan vragen om t voor me te doen. Dit leidt slechts tot frustratie
[ Voor 7% gewijzigd door Tomba op 28-10-2023 10:55 ]
Dit is bij mij op alle 5 de units (3 verschillende types) gelukt. Nu alleen nog even in de praktijk kijken of dit het gewenste effect heeftChatslet schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:39:
2. Stroom er op
Hier gaan ze ook uit, maar dan gewoon ingedrukt blijven houden en na 25-30 seconden hoor ik 2 piepjes.Tomba schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:49:
[...]
Ik voel me echt blond maar bij stap 4 gaat de airco na een paar seconden uit, na ruim een minuut geen enkel piepje te horen….
Kan alleen nog niet verifiëren of de offset dan is uitgeschakeld, of dat ik iets anders heb geactiveerd
Ik heb hier die knop een keer of 5 meer dan een minuut ingedrukt maar niksTaro schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:05:
[...]
Hier gaan ze ook uit, maar dan gewoon ingedrukt blijven houden en na 25-30 seconden hoor ik 2 piepjes.
Kan alleen nog niet verifiëren of de offset dan is uitgeschakeld, of dat ik iets anders heb geactiveerd

Even in mijn bewoordingen, misschien zit het in een detail of spraakverwarring:Tomba schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:13:
[...]
Ik heb hier die knop een keer of 5 meer dan een minuut ingedrukt maar niks
- Stroomtoevoer onderbreken, minimaal 5 seconden wachten voordat je de stekker er weer in doet of groep aanzet
- Even wachten totdat het apparaat gesettled is (de ZSX unit voert iedere keer een mooi stukje theater op met de kappen)
- Als het apparaat geen activiteit meer vertoont, dan aanzetten en knop direct loslaten
- Tot 5 tellen
- De aan/uit knop indrukken en direct ingedrukt houden, na 25-30 seconden hoor je 2 piepjes
Zijn net vrouwen erg gevoelig voor de juiste timing en de juiste knopjes
Heeft iemand toevallig de Ubiquiti All-in-one sensor in bezit en deze als temperatuur input voor MHI-AC-CTRL ingesteld?
Heb hier alle Ubiquiti spullen al in HA staan en wil binnenkort een aantal van deze sensoren aanschaffen, in eerste instantie met een ander doel, maar ze hebben ook een temperatuursensor en daar zou ik bij de plaatsing in de woonkamer rekening mee kunnen houden.
Heb hier alle Ubiquiti spullen al in HA staan en wil binnenkort een aantal van deze sensoren aanschaffen, in eerste instantie met een ander doel, maar ze hebben ook een temperatuursensor en daar zou ik bij de plaatsing in de woonkamer rekening mee kunnen houden.
Inderdaad exact zo als @Taro zegt. Het is normaal dat ze weer uitgaan als je de knop ingedrukt houdt. Gewoon pas loslaten als je de piepjes hoort. Lukt het niet dat moet echt weer de stroom er af want het kan echt alleen na de eerste keer aanzetten.Tomba schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:13:
[...]
Als het gelukt is geeft hij inderdaad 2 piepjes en wat me opviel is dat er via de WiFi module te zien was dat hij ineens op 24 graden stond. Wat ik hier wel meteen merkte is dat je in deze stand beter een externe temperatuursensor kunt gebruiken. Doordat de binnenunit zelf ook warm wordt meet de temperatuursensor in de binnenunit standaard 1 a 2 graden hoger waardoor de temperatuur in de ruimte dus juist weer meer ging schommelen. Zodra ik via mqtt de temperatuur van de Honeywell thermostaat ging sturen was dit opgelost.Taro schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:02:
[...]
Dit is bij mij op alle 5 de units (3 verschillende types) gelukt. Nu alleen nog even in de praktijk kijken of dit het gewenste effect heeft
Mijn kanaalairco FDU140VH kan ik bedienen met de RC-EX3 en met de AC Cloud app.
Verder wel prima, maar zijn er ook andere mogelijkheden qua apps dat je meer instellingen kunt aanpassen dan met de AC Cloud app?
Een integratie met Woning op mijn iPhone zou wel fijn zijn...
Verder wel prima, maar zijn er ook andere mogelijkheden qua apps dat je meer instellingen kunt aanpassen dan met de AC Cloud app?
Een integratie met Woning op mijn iPhone zou wel fijn zijn...
Shit happens.
Even snel een filmpje voor je gemaakt. Dit is voor een vloermodel maar op het wandmodel werkt het exact hetzelfde.Tomba schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:13:
[...]
https://cloud.infosecurity.ws/index.php/s/BGfnzQmGHm6akb6
Edit: Als je het geluid wat harder zet hoor je de twee piepjes.
[ Voor 8% gewijzigd door Chatslet op 29-10-2023 16:02 ]
Nice, dit maakt het heel duidelijk! Dank je wel.Chatslet schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:59:
[...]
Even snel een filmpje voor je gemaakt. Dit is voor een vloermodel maar op het wandmodel werkt het exact hetzelfde.
https://cloud.infosecurity.ws/index.php/s/BGfnzQmGHm6akb6
Edit: Als je het geluid wat harder zet hoor je de twee piepjes.
Helaas werkt het voor mij niet dus

https://1drv.ms/v/s!Akr5f6MKJmJjqeB2kEhL04Mob7zamA?e=YISg2e
Je haalt volgens mij niet de stroom eraf maar zet hem alleen uit? ( wel eerst uitzetten)Tomba schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:46:
[...]
Nice, dit maakt het heel duidelijk! Dank je wel.
Helaas werkt het voor mij niet dusGeen piepjes, niks:
https://1drv.ms/v/s!Akr5f6MKJmJjqeB2kEhL04Mob7zamA?e=YISg2e
Ik was ook aan het klooien en het kan wel zonder de stroom eraf te halen maar zou het toch zoals in het voorbeeld doen.
(uiteraard) de stroom eraf gehad, je ziet de eerste 12 seconden van de video het einde van de 'zelftest' die hij uitvoert als de stroom er weer op komt.Willempie27 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:46:
[...]
Je haalt volgens mij niet de stroom eraf maar zet hem alleen uit? ( wel eerst uitzetten)
Ik was ook aan het klooien en het kan wel zonder de stroom eraf te halen maar zou het toch zoals in het voorbeeld doen.
@Tomba Dat is wel heel gek want je doet het precies zo als ik. Het enige wat ik kan bedenken is om wat langer te wachten nadat je hem aan hebt gezet. Of zou er misschien een of andere wifi module in kunnen zitten die dingen gaat doen?
Ik heb de afgelopen dagen heel veel zitten lezen en zoeken, maar er zijn toch een paar dingen waar ik niet helemaal uit kom. Ik wil graag 1 van mijn MHI’s op een multisplit gaan voorzien van een mhi-ac-ctrl controller.
Zijn er nog noemenswaardige verschillen tussen de MQTT en ESPHome software? Ik neig een beetje naar ESPHome ivm de makkelijke integratie in Home Assistant.
Een ander doel is het gebruiken van een externe temp sensor. Als je de temperatuur vanaf de sensor naar de unit stuurt, wordt er dan in de unit nog met de 2 graden offset gewerkt (maw moet ik de doorgestuurde temp 2 graden verhogen)? Werkt de externe sensor ook als je de airco met de afstandsbediening aanzet?
Zijn er nog noemenswaardige verschillen tussen de MQTT en ESPHome software? Ik neig een beetje naar ESPHome ivm de makkelijke integratie in Home Assistant.
Een ander doel is het gebruiken van een externe temp sensor. Als je de temperatuur vanaf de sensor naar de unit stuurt, wordt er dan in de unit nog met de 2 graden offset gewerkt (maw moet ik de doorgestuurde temp 2 graden verhogen)? Werkt de externe sensor ook als je de airco met de afstandsbediening aanzet?
[ Voor 4% gewijzigd door Nachtapotheker op 30-10-2023 18:30 ]
JaNachtapotheker schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:29:
Een ander doel is het gebruiken van een externe temp sensor. Als je de temperatuur vanaf de sensor naar de unit stuurt, wordt er dan in de unit nog met de 2 graden offset gewerkt (maw moet ik de doorgestuurde temp 2 graden verhogen)?
JaWerkt de externe sensor ook als je de airco met de afstandsbediening aanzet?
@Nachtapotheker Het is vooral een kwestie van voorkeur. Voordeel van de MQTT versie is dat je gewoon een MQTT temperatuursensor kunt ophangen die de temperatuur rechtstreeks naar je broker stuurt. Met ESPHome ga je daar iets voor moeten knutselen in home assistant. De 2 graden offset hoef je geen aanpassingen voor te maken. Dit kun je op je binnenunit gewoon uitzetten en wordt een aantal posts terug uitgelegd.
Met als aanvulling dat setpoint met halve graden in de MQTT versie goed werkt (als je dat aanzet) en niet in de esphome versie.
[ Voor 32% gewijzigd door jobr op 30-10-2023 19:01 ]
En die halve graden zijn wel heel fijn. Dat ze niet in de ESPHome versie werken wist ik dan weer niet.
Ok, stel dat je geen MQTTbroker hebt zoals ik, dat is de ESPhome versie wellicht handiger.Chatslet schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:48:
@Nachtapotheker Het is vooral een kwestie van voorkeur. Voordeel van de MQTT versie is dat je gewoon een MQTT temperatuursensor kunt ophangen die de temperatuur rechtstreeks naar je broker stuurt. Met ESPHome ga je daar iets voor moeten knutselen in home assistant. De 2 graden offset hoef je geen aanpassingen voor te maken. Dit kun je op je binnenunit gewoon uitzetten en wordt een aantal posts terug uitgelegd.
En er is vast al iemand die die iets in HA geknutseld heeft en dat ergens deelt hoop ik.
Dan nog 2 vragen:
- zit daar dan een externe temperatuursensor bij of moet je daar nog hardware voor vinden?
- kan die versie de fan op de helft van de laagste snelheid (ulo) laten draaien?
Zou je eigenlijk niet de tempsensor van de print kunnen halen en die met een kabeltje buiten de unit hangen?
is dat zo, de esphome versie gebruikt dezelfde core files dus dat zou vreemd zijn.jobr schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:00:
Met als aanvulling dat setpoint met halve graden in de MQTT versie goed werkt (als je dat aanzet) en niet in de esphome versie.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Nee dat is niet vreemd want het zit niet in de core files maar in de andere files van de MQTT versieLinuZZ schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:18:
is dat zo, de esphome versie gebruikt dezelfde core files dus dat zou vreemd zijn.
ik zie het inderdaad. knap staaltje ombuigwerk daarjobr schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:20:
[...]
Nee dat is niet vreemd want het zit niet in de core files maar in de andere files van de MQTT versie
zijn er meer zaken die niet in de esphome versie zitten die wel in de originele zitten dat je weet?
[ Voor 13% gewijzigd door LinuZZ op 30-10-2023 19:27 ]