Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 14:38
Ik meen me te herinneren dat, toen ik een Android had, je daar in de instellingen van Proton Mail een tijdsblok in kon stellen wanneer je geen mail notificaties wilde ontvangen.

Nu ik een iPhone 12 heb moet ik keer op keer deze mute bij Instellingen --> Meldingen de iPhone aan en uit zetten, daar waar je vroeger eenmalig de tijd instelde. Het kan dus bij de iPhone, op een omslachtige en irritante manier, alleen vanuit de iPhone instellingen... Niet direct vaniut Proton app.

De enige link die ik via DuckDuckGo kon vinden bracht geen oplossing met zich mee.
https://discussions.apple.com/thread/2733691?sortBy=rank

Bestaat er een in-app instelling voor Proton om eenmalig een tijdsblock in te stellen?

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-09 22:02
Je kan toch met instellingen voor focus tijdgevoelige meldingen instellen op de iPhone.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StopEcocide
SniperEye schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:48:
Je kan toch met instellingen voor focus tijdgevoelige meldingen instellen op de iPhone.
Nou, lekker is dit: Calendar, Drive en Pass apps zijn inderdaad via jouw tip te muten. Maar uitgerekend Mail staat er niet bij! 8)7

Ik had mijn vraag overigens al een week geleden gemeld bij de klantenservice, maar ik geloof dat ik met jouw aanvulling nog even aan de bel moet trekken. Volgende telefoon wordt trouwens echt geen iPhone!

Edit: PROBLEM SOLVED. Ik had domweg de app in iPhone bij Meldingen nog uitgeschakeld staan. Daarna stond hij er wel bij. Bedankt SniperEye!

[ Voor 34% gewijzigd door StopEcocide op 18-01-2025 13:09 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:56
Cambionn schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:08:
Ik heb nagevraagd, maar partner doet het toch echt in de app op z'n iPhone (de app van Proton zelf). Ik heb agenda gemaakt en met hem gedeeld, hij maakt via de app ook gewoon events aan daarin. Het kan dus wel gewoon.

Weet je zeker dat je hem op de juiste manier gedeeld hebt? Als je "Share with Proton Users" gebruikt kan je hem zowel met edit rechten delen als read-only. "Share with anyone" is enkel read-only. Als je die eerste gebruikt en met edit rechten deelt, werkt het ook op de iOS app. Iig hier wel. Hoewel als het probleem daar zit het overal zou moeten zijn, en niet enkel op de iOS app.... Anders hebben we weer een heel ander probleem....

Als dat het niet is, vraag ik me af wat het verschil wel maakt dat het blijkbaar voor sommige mensen wel werkt en voor anderen niet. Dat is wel vreemd :/ .
Nog even hierop terugkomend:
https://proton.me/blog/mail-calendar-product-roadmap-winter
Expanded event editing on iOS

You’ll be able to edit, create, and delete events in shared calendars directly from your iPhone. This feature makes coordinating schedules with family, friends, and colleagues more convenient.
Staat dus op de roadmap voor deze winter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grassmoon
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:28
True schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:01:
Gezellig, volg hier live het begin van de ondergang van Proton (op Reddit althans): https://old.reddit.com/r/...1i1zjgn/so_that_happened/ & ook hier: https://old.reddit.com/r/...so_that_happened/m7a91fs/ .

Blijkbaar is Proton van mening dat de republikeinen beter zijn voor Proton (tegen 'big tech') dan (de) democraten. Dit is natuurlijk tegen het zere been aan trappen van overwegend links/progressief Reddit.

[...]
Dit kwam ik net tegen inderdaad toen ik op het punt stond om een account bij proton aan te maken.

Om nou van het ene tech bedrijf dat de ondermijning van democratie aanmoedigt naar de andere over te stappen vind ik zinloos, ik kijk even verder naar een ander alternatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:10
grassmoon schreef op zondag 26 januari 2025 @ 01:18:
[...]

Dit kwam ik net tegen inderdaad toen ik op het punt stond om een account bij proton aan te maken.

Om nou van het ene tech bedrijf dat de ondermijning van democratie aanmoedigt naar de andere over te stappen vind ik zinloos, ik kijk even verder naar een ander alternatief.
Ik zou me niet al teveel blind staren op dit ene 'voorval', maar kijk ook naar de service die ze bieden.
Apple heeft zich tot nu toe redelijk neutraal gedragen tegenover het hele MAGA gedoe.
Maar toch zou ik liever mijn privé data bij Proton dan Apple willen bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
OCTiMod schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:03:
[...]

Ik zou me niet al teveel blind staren op dit ene 'voorval', maar kijk ook naar de service die ze bieden.
Apple heeft zich tot nu toe redelijk neutraal gedragen tegenover het hele MAGA gedoe.
Het mag dan een enkel voorval zijn, maar het feit dat Andy Yen officiële Proton kanalen gebruikt om hierover te communiceren in de nasleep van de ophef is wel iets om in gedachten te houden. Het voelt een beetje als een mask off moment dit. Verder wel eens dat het een kwestie is van bad vs worse.

Dit voorval heeft me wel doen realiseren dat ik té afhankelijk was van Proton. Ik heb inmiddels mijn wachtwoorden ondergebracht bij Bitwarden en ga waarschijnlijk downgraden naar Mail Plus op termijn. Enshittification ligt overal op de loer. Proton is daar geen uitzondering in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:50
OCTiMod schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:03:
[...]

Ik sta op het punt over te stappen, en lees dan dit verhaal op Reddit, dus voor mij als potentiële nieuwe Proton gebruiker is het wel erg lastig dit te nuanceren. Naïef als ik ben dacht ik nog Europa en een stichting, maar ik weet ook hoeveel invloed een ceo heeft op de koers en nee dit vindt ik niet ok.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:59
Hi,

Ik overweeg om over te stappen naar proton. Aangezien ik nu verschillende partij heb voor drive/mail en wachtwoord.

Ik zie dat ze geen drive app hebben voor linux, en ook niet echt prio heeft voor ze. Heeft iemand ervaring hier met rclone optie? (Ik gebruik nu nog stack van transip)
Is er misschien een optie via een nas?

Bedankt alvast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Eigenlijk moet ik ook eens kijken hoe ik SimpleLogin als zelf hosted kan installeren.
Gewoon als backup.

Soms denk ik ook dat ik moet downgraden. Ik gebruik Mail (icm met aliassen), agenda en VPN.
Aan de andere kant, voor 7 euro pm hoef ik niets zelfs te doen.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
streamnl schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:23:
Eigenlijk moet ik ook eens kijken hoe ik SimpleLogin als zelf hosted kan installeren.
Gewoon als backup.
Dat is een eye opener, ik had niet eens door dat je hem zelf kunt hosten. Het zal dan niet mogelijk zijn om alle aliassen op mijn eigen domein over te nemen, neem ik aan? Hoewel ik ze natuurlijk handmatig in de database kan porren.

Interessant!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• SniperEye
grassmoon schreef op zondag 26 januari 2025 @ 01:18:
[...]

Hoewel ik wars ben van toetsenbordridders die massaal in de polarisatiefuik vallen, heb ik mij toch een kijkje in het draadje op Reddit gewaagd.

Ik kan daar werkelijk geen enkel argument vinden waarom Proton plots in de ban moet worden gedaan. Omdat Andy Yen iets zegt over een genomineerde voor de Trump admin?

Alsof hij een moord heeft gepleegd. Het zou helpen om iemand te beoordelen op wat die doet. En volgens mij doet die CEO prima werk. De missie van Proton is nooit veranderd.

Haal een keer extra adem en probeer je niet te laten opslokken in de kolkende massa van polarisatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StopEcocide
SniperEye schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:08:
[...]

Hoewel ik wars ben van toetsenbordridders die massaal in de polarisatiefuik vallen, heb ik mij toch een kijkje in het draadje op Reddit gewaagd.

Ik kan daar werkelijk geen enkel argument vinden waarom Proton plots in de ban moet worden gedaan. Omdat Andy Yen iets zegt over een genomineerde voor de Trump admin?

Alsof hij een moord heeft gepleegd. Het zou helpen om iemand te beoordelen op wat die doet. En volgens mij doet die CEO prima werk. De missie van Proton is nooit veranderd.

Haal een keer extra adem en probeer je niet te laten opslokken in de kolkende massa van polarisatie.
Amen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Room42 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:54:
[...]
Dat is een eye opener, ik had niet eens door dat je hem zelf kunt hosten. Het zal dan niet mogelijk zijn om alle aliassen op mijn eigen domein over te nemen, neem ik aan? Hoewel ik ze natuurlijk handmatig in de database kan porren.

Interessant!
De reden dat ik dat nog niet gedaan/onderzocht heb, is dat ik eigenlijk geen mailserver wil hebben draaien op mijn NAS. Om dat goed (en veilig) up to date te houden, vind ik te veel gedoe

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
SniperEye schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:08:

Dit. Om nog niet te spreken over (het gebrek aan) de daadwerkelijke impact. Als je kijkt hoe Proton is opgezet als foundation en hoe het wettelijk in elkaar zit, is er op dit moment geen reden om bang te zijn dat er echt dingen gaan gebeuren ongeacht de mening van Andy zelf. Van wat ik begrepen heb moet van de Zwitserse wet de non-profit foundation zoals Proton is opgezet neutraal zijn. Ook heeft Andy maar 1 stem in de foundation, net zoals elk ander board member ervan, en de foundation heeft een super majority van meer dan 2/3 in Proton. Andy zou dus niet eigenhandig dingen kunnen doorvoeren als de rest van de foundation het daar niet mee eens is. En ik heb niet bepaald het idee dat de hele foundation stiekem snode plannen of rare meningen heeft.

Had Proton beter om kunnen gaan met de drama? Zeker. Op Mastrodon posten ze nu vooral statements die vaag gerelateerd zijn aan wat er aan de hand is waardoor ze het enig sinds te lijken ontwijken. Andy heeft ondertussen een langere Reddit post heeft gemaakt als reactie (die best netjes is, maar heb de link zo ff niet bij de hand) maar ook daar wordt weer niet over gesproken (die vond ik ook alleen maar omdat iemand anders die in een comment op een bericht van Proton op Mastodon plaatste).

Maar de jaren aan goed track-record. Al het goeds dat Proton heeft gedaan om een privacy-vriendelijk alternatief te maken waar niet enkel de nerd, maar ook je grootvader wat mee kan. En dan 1 keer de fout nu dat Andy een wellicht niet zo professionele keuze heeft gemaakt om persoonlijke meningen te delen via dit account, en die mening twijfelachtig kan zijn. Zeker niet handig. En zoals gezegd had Proton ook veel beter kunnen omgaan met de situatie. Dat je als klant van Proton ff goed nadenkt, ze goed in de gaten houd en een deuk in vertrouwen hebt snap ik. Dat gevoel heb ik ook. Maar dat mensen nu meteen full exit gaan tenzij Andy op staande voet ontslagen wordt (wat veel geroepen wordt) vind ik echt buiten proportioneel.

Ik blijf voorlopig iig nog tevreden Proton gebruiker. Ik hou het in de gaten, maar zie (nog) geen reden om afscheid te nemen van Proton.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grassmoon
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:28
Ik ben hier in dit topic aangekomen om dezelfde redenen als jullie. Een plek voor mijn mail waar privacy en veiligheid gewaarborgt zijn. Om zeggenschap over mijn eigen data te hebben.
Cambionn schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:55:
[...]
Dit. Om nog niet te spreken over (het gebrek aan) de daadwerkelijke impact. Als je kijkt hoe Proton is opgezet als foundation en hoe het wettelijk in elkaar zit, is er op dit moment geen reden om bang te zijn dat er echt dingen gaan gebeuren ongeacht de mening van Andy zelf. Van wat ik begrepen heb moet van de Zwitserse wet de non-profit foundation zoals Proton is opgezet neutraal zijn. Ook heeft Andy maar 1 stem in de foundation, net zoals elk ander board member ervan, en de foundation heeft een super majority van meer dan 2/3 in Proton. Andy zou dus niet eigenhandig dingen kunnen doorvoeren als de rest van de foundation het daar niet mee eens is. En ik heb niet bepaald het idee dat de hele foundation stiekem snode plannen of rare meningen heeft.

Had Proton beter om kunnen gaan met de drama? Zeker. Op Mastrodon posten ze nu vooral statements die vaag gerelateerd zijn aan wat er aan de hand is waardoor ze het enig sinds te lijken ontwijken. Andy heeft ondertussen een langere Reddit post heeft gemaakt als reactie (die best netjes is, maar heb de link zo ff niet bij de hand) maar ook daar wordt weer niet over gesproken (die vond ik ook alleen maar omdat iemand anders die in een comment op een bericht van Proton op Mastodon plaatste).

Maar de jaren aan goed track-record. Al het goeds dat Proton heeft gedaan om een privacy-vriendelijk alternatief te maken waar niet enkel de nerd, maar ook je grootvader wat mee kan. En dan 1 keer de fout nu dat Andy een wellicht niet zo professionele keuze heeft gemaakt om persoonlijke meningen te delen via dit account, en die mening twijfelachtig kan zijn. Zeker niet handig. En zoals gezegd had Proton ook veel beter kunnen omgaan met de situatie. Dat je als klant van Proton ff goed nadenkt, ze goed in de gaten houd en een deuk in vertrouwen hebt snap ik. Dat gevoel heb ik ook. Maar dat mensen nu meteen full exit gaan tenzij Andy op staande voet ontslagen wordt (wat veel geroepen wordt) vind ik echt buiten proportioneel.

Ik blijf voorlopig iig nog tevreden Proton gebruiker. Ik hou het in de gaten, maar zie (nog) geen reden om afscheid te nemen van Proton.
Dankje voor deze reactie.

Andy heeft nergens daadwerkelijk zijn verontschuldigen aangeboden voor het verwarren van persoonlijke meningen via bedrijfsaccounts en Proton heeft niet publiek afstand genomen van de door Andy geplaatste mening. Ik zit nog op het hek, en hou het in de gaten, maar ik zie daardoor (nog) geen reden om overtuigd voor Proton te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperEye
Dat is natuurlijk hoogdraverij, alsof excuses iets zouden veranderen. En hoezo excuses? Omdat hij blij is dat een bekende van hem lid is geworden van de Trump administration? Laten we echt even een paar keer ademhalen en ons Nederlands nuchter boerenverstand gebruiken. Hier is echt helemaal niets aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik geloof ook niet dat er (op korte termijn) iets gaat veranderen.

Wel is het goed om na zo'n soort bericht elke keer naar al je producten te kijken en denken "stel dat...."

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
Mee eens, meer dan dat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:50
Als ik een Proton mail plus abbo neem kan ik dan op al mijn devices mail en calendar app installeren? Of zit hier een limiet aan?

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
MarcelGo schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:29:
Als ik een Proton mail plus abbo neem kan ik dan op al mijn devices mail en calendar app installeren? Of zit hier een limiet aan?
Daar is geen limiet voor.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 22:16
Meer mensen hier die proton mail niet kunnen bereiken?

Volgens de status pagina is er (nog) niks aan de hand, maar bij mij werken de proton services niet.

Edit:

Inmiddels ook een melding op de status pagina dat de web apps eruit liggen.

[ Voor 22% gewijzigd door Kriss1981 op 30-01-2025 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:45

KL643

beeldaandemuur

Yes, hier haalt hij de mail ook niet binnen. Dit is volgens mij al de 3de keer in korte tijd..

Gaat niet echt lekker na 2 jaar zonder problemen gewerkt te hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door KL643 op 30-01-2025 09:21 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje3000
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-07 22:14
ProtonPass plugin is ook onbereikbaar hier inderdaad, evenals de desktopapp. App op telefoon werkt nog wel.
Is dit niet al de derde in een paar maanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Bertje3000 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:55:
Is dit niet al de derde in een paar maanden?
Ja, al was er wel een 'redelijke' verklaring (migraties) voor de laatste paar keer downtime.
Hopelijk gewoon een paar kinderziektes voor we weer stabiel door kunnen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Slonzo op 30-01-2025 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DraadbreuQ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-04 13:11
idem, er lijken wat storingen gaande. Ietwat onhandig omdat ik vandaag diverse webcalls op de agenda had staan die dus netjes onbereikbaar zijn. Gelukkig kan ik iedereen nog op alternatieve wijze bereiken, maar voor de prijs van het abonnement staat mijn glimlach sinds vanochtend omgekeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
https://status.proton.me/incidents/5gpr521m85n9
We've identified the network issue as being an upstream issue with Cloudflare and we're currently working with them to resolve it. For the very small percentage of our users who are affected by this, please accept our apologies for the temporary inconvenience and we hope to be fully back up as soon as possible.
Posted Jan 30, 2025 - 09:55 CET

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bertje3000
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-07 22:14
Hoop het ook! Juist afgelopen maand aan het migreren gegaan en beetje lopen evangeliseren in m'n vriendengroep. Moet Proton wel ff meewerken anders vervliegt zo'n momentum snel weer.

Edit: had protonstatus toegevoegd maar was te laat dus weer verwijderd

[ Voor 101% gewijzigd door Bertje3000 op 30-01-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:48

Herman

FP ProMod
Inmiddels draait allies hier weer. Alle problemen verholpen? :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DraadbreuQ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-04 13:11
Het lijkt weer gerepareerd. Dat ging nog betrekkelijk vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 22:16
Gebruik zelf inmiddels een aantal jaar protonmail (mail plus) en het werkte eigenlijk altijd feilloos. Ben er ook heel tevreden mee.

Maar die storingen van de laatste maanden veroorzaken toch wel een beetje een deuk in het vertrouwen. Ik hoop dat dit niet veel vaker gaat voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daily.data.inj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Kriss1981 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:59:
Gebruik zelf inmiddels een aantal jaar protonmail (mail plus) en het werkte eigenlijk altijd feilloos. Ben er ook heel tevreden mee.

Maar die storingen van de laatste maanden veroorzaken toch wel een beetje een deuk in het vertrouwen. Ik hoop dat dit niet veel vaker gaat voorkomen.
Herken het gevoel wel wat je schetst en merk dat ik daar zelf ook wel over aan het nadenken ben. Juist omdat ik 'wil' dat ze slagen/succesvol zijn als alternatief voor big tech oplossingen.

In de Proton terms is daar voor paid users iig het volgende over terug te vinden:
5. Service level agreement (SLA)
The Company aims to provide Service availability of 99.95% or better. If downtime in any month exceeds 0.05% of that month, the Company will credit the user’s Account. Service credits are applied at the user’s request and will apply toward the balance due at the end of the next billing cycle (either monthly or yearly).

The Company calculates service credits in the following way:

If the monthly uptime is less than 99.95% but equal to or greater than 99.0%, the service credit is equal to 10% of the Service’s monthly cost;
If the monthly uptime is less than 99.0%, the service credit is equal to 30% of the Service’s cost.
Some performance issues are excluded from downtime calculations, such as:

Issues caused by factors outside of the Company’s reasonable control;
Issues that resulted from any actions or inaction by a user or a third party;
Issues that resulted from the user’s equipment and/or third-party equipment (not within the primary control of the Company). For the avoidance of any doubt, the Company does not provide any internet or network services and any performance issues related to that type of services shall be deemed not in the primary control of the Company;
Issues that arise from the Company’s suspension or termination of rights to use the Service in accordance with the Terms;
Downtime caused by reasonable scheduled maintenance that is announced in advance.
This SLA Section does not apply to the Dedicated IP feature of Proton VPN Business and Enterprise subscriptions. To ensure the best redundancy possible for those services, we recommend customers to configure back-up servers via the administrator control panel.
Ik ga toch wat vaker de https://status.proton.me/ in de gaten houden/evt. subscriben n.a.v. de recente outages.

In mijn belevenis is de storing van 9 januari al aardig over de thresholds van 99.95% gegaan. Ik kon toen zeker een halve dag niet bij mijn mail/agenda die ik toen net nodig had :+ .

https://uptime.is/99.95
  • Daily: 43s
  • Weekly: 5m 2.4s
  • Monthly: 21m 44s
  • Quarterly: 1h 5m 12s
  • Yearly: 4h 20m 49s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1990
marc1990 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:12:

Ik zie dat ze geen drive app hebben voor linux, en ook niet echt prio heeft voor ze. Heeft iemand ervaring hier met rclone optie? (Ik gebruik nu nog stack van transip)
Is er misschien een optie via een nas?
Ik neem aan dat niemand rclone dus gebruikt hier?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-07 10:58
Ontkennende vragen zijn vaak lastig kort te beantwoorden, maar ik gebruik het inderdaad niet.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1990
I know, geen goede manier van vragen. Maar goed ik heb mijn antwoord wel.

Andere vraag, ik heb gratis account aangemaakt om te testen. Maar de mail die ik stuur vanuit proton krijgt een spam score van 10 voor de eerste mail en 6 voor de tweede test mail. Ik begrijp dat dit te maken heeft met de gratis versie. Klopt dat? Uiteindelijk wil ik gewoon mijn eigen domein er aan koppelen.

Hoe doen jullie het met backup van mail/drive? Ik heb mac en linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
Normaliter zou je je Proton Drive met je iMac kunnen syncen. Ik heb dit nog niet zo ingeregeld. Ben ook benieuwd hoe anderen dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ik heb Proton Drive draaiend op mijn mac, wat is precies de vraag?
Gebruik het weinig.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KucingT
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:20
Hulp gevraagd!

Ik heb enthousiast als ik was om privacy redenen de overstap naar Proton gemaakt. Alleen daarbij is wel wat mis gegaan en ik zie even niet hoe ik dit oplos. Wie weet raad?

Oude situatie:
3 mailadressen: voornaam@achternaam.eu forward naar gmail voor mij en naar upcmail.nl voor mijn ouders. Werkte goed.

Nieuwe situatie
Dezelfde mailadressen: de mijne forward goed naar Proton. Die van mijn ouders werkten ineens niet meer. Noodoplossing is dat ze nu in mijn mailbox uitkomen en dat ik maar forwarding heb aangezet. Voor enkele dagen is dat acceptabel, maar niet structureel. Het lijkt erop dat ik niet kan instellen bij hosting provider dat deze naar proton en andere domeinen kan; als het verwijst naar proton, moet het alleen proton mailadressen zijn. Maar mijn kennis reikt niet ver genoeg om te weten waarom dat is en of er een alternatief is. " Het is namelijk niet mogelijk om op 1 domein meerdere maildiensten te hebben" hoor ik van beheerder. De SPF, MX, DKIM en DMARC heb ik van Proton overgetypt, maar daarbij weet ik niet wat ik inhoudelijk doe.

Gewenste situatie
Dat ik bijv. naar Strato (of een andere voordelige hosting service, tips welkom) verhuis waarbij ik naar meerdere domeinen kan verwijzen. Maar kan dit? En bij wie?
Ik kan dus niet zien of het kan met bijv. STRATO domein .eu + Guard product.

Tweede, minder urgente vraag:
Ik zou graag een google agenda van partner inlezen in mijn Proton agenda view en omgekeerd. Kan dit?

Dank alvast voor suggesties.

[ Voor 2% gewijzigd door KucingT op 14-02-2025 22:27 . Reden: (extra info) ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
KucingT schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:24:
Tweede, minder urgente vraag:
Ik zou graag een google agenda van partner inlezen in mijn Proton agenda view en omgekeerd. Kan dit?
Inlezen kan sowieso, gewoon share linkje maken met lees rechten. Als je op calendar.proton.me naar de settings gaat (tandwieltje ergens in het menu links, of tandwieltje in de banner rechts en dan "all settings") en dan onder het kopje "Proton Calendar" onder "calendars" de agenda klikt die je wil delen staat er ook een kopje "Share calendar". Daar kun je linkje maken. Als je op "calendars" zelf klikt ipv op een calendar, kun je er eentje toevoegen. Als je dan zo'n share linkje vanaf de Google agenda maakt kun je die daar invoegen.

Dat is wel read-only. Als je ook elkaars agenda wil aanpassen wordt het lastiger tussen Proton en niet-Proton gebruikers.

Ik heb geen eigen domeinen, dus met je eerste vraag iemand anders je wellicht beter helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Nieuwe afspraken worden niet in Proton kalender gezet, hebben jullie daar ook last van?

Ik druk op (+) en voer de nieuwe afspraak in op de Android app.

Is dit een storing en hebben ze dat vaker?

Wou de overstap toch maken naar Proton kalander en was er inmiddels wat meer aan gewend geraakt, maar als ze vaker dit soort issues hebben dan is het geen alternatief helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anoniemand
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:35
NicoHF schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 00:06:
Nieuwe afspraken worden niet in Proton kalender gezet, hebben jullie daar ook last van?
Zelf nog geen problemen mee ervaren. Op de status pagina staat alles groen en geen recente verstoringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
NicoHF schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 00:06:
1 keer tijdens een storing gehad. Was ook de enige storing in jaren die ik gemerkt heb, dus niet echt een common occurence.

Kwam uiteindelijk er wel in overigens, maar kostte ff tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
@Anoniemand @Cambionn
Thanks

Uiteindelijk heb ik het weten op te lossen door de Cache en gegevens te wissen van de app en opnieuw in te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqLbhMBad7-DB1oqwGEs8j_d_Lk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KtT9VIomjEYSXCZmY3b4JofF.jpg?f=fotoalbum_small

SimpleLogin vraagje: Zoals te zien is in de thumbnail afbeelding kreeg ik deze (fout)melding.

Heb ik dit zelf gedaan of is er een mail van iemand anders bij mij niet aangekomen door verkeerde instelling? (verkeerd kopiëren reverse alias?)

Ik begrijp niet goed wat het betekend. Kan iemand dit voor mij verhelderen? Ook al hoef ik mij volgens de melding geen zorgen te maken en niets te doen, toch ben ik nieuwsgierig. Wil graag leren :)

[ Voor 8% gewijzigd door StopEcocide op 15-02-2025 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
StopEcocide schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:30:
[Afbeelding]

SimpleLogin vraagje: Zoals te zien is in de thumbnail afbeelding kreeg ik deze (fout)melding.

Heb ik dit zelf gedaan of is er een mail van iemand anders bij mij niet aangekomen door verkeerde instelling? (verkeerd kopiëren reverse alias?)
Niet zozeer een foutmelding. Je hebt vanuit de mailbox waar deze alias naar doorstuurt een bericht gestuurd aan jezelf via een alias. Dat heeft SL voorkomen omdat je anders "problemen" krijgt. (routering/spam)

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Ferruginous Hwk schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:20:
[...]

Niet zozeer een foutmelding. Je hebt vanuit de mailbox waar deze alias naar doorstuurt een bericht gestuurd aan jezelf via een alias. Dat heeft SL voorkomen omdat je anders "problemen" krijgt. (routering/spam)
Aha, thanks. Nu begrijp ik het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoniemand
KucingT schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:24:
Hulp gevraagd!

Ik heb enthousiast als ik was om privacy redenen de overstap naar Proton gemaakt. Alleen daarbij is wel wat mis gegaan en ik zie even niet hoe ik dit oplos. Wie weet raad?
Begrijp ik het goed dat:
- Je voor jezelf van Gmail naar Protonmail bent overgestapt
- Een domein hebt, waarbij je 3 emailadressen naar verschillende adressen doorstuurde?
- Je nu bij Proton je eigen domein gekoppeld hebt?

Als dat het geval is, dan kun je volgens mij kiezen uit:
- Alle drie de mailadressen aan je eigen proton account koppelen en forwards instellen voor de mailadressen van je ouders.
- Twee extra gebruikers aanmaken (onderdeel van "how to use a custom domain" bij Proton) en daar de mailadressen aan koppelen en ofwel je ouders daar gebruik van laten maken of de mails dan doorsturen naar hun eigen adressen.

Bij optie één komen de mails in je eigen mailbox uit, je zult dan mogelijk nog wat regels in willen stellen om het een beetje te organiseren.
Bij optie twee komen de mails niet in je eigen mailbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KucingT
@Anoniemand dank. Ja, je begrijpt het goed.

Uit de opties die je schetst begrijp ik dat de optie: forwarding zonder mijn inbox, zonder extra (kostbare) proton accounts waar mijn ouders niet op zitten te wachten niet bestaat. :-(

Wat ik lastig vind te begrijpen is dat tot recent het doorsturen naar diverse domeinen geen punt was, maar omdat ik nu bij Proton zit, het wel ineens een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoniemand
KucingT schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:41:
Wat ik lastig vind te begrijpen is dat tot recent het doorsturen naar diverse domeinen geen punt was, maar omdat ik nu bij Proton zit, het wel ineens een probleem is.
Omdat je naast dat je Proton bent gaan gebruiken ook je eigen domein als custom domain hebt ingericht. Als je dat niet had gedaan, had je de mails van je eigen domein kunnen forwarden naar je Proton adres.

Ik denk dat dit laatste ook nog steeds mogelijk is, alhoewel ik daar geen persoonlijk ervaring mee heb.

Volgens mij komt het dan qua theorie uit op het volgende:
- Je domein ontkoppelen in Proton
- Je DNS vwb mail terugzetten naar oorspronkelijke instellingen (vermoedelijk je hosting partij)
- De mailinstellingen van je domein aanpassen zodat de juiste forwards weer actief zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KucingT
Dank Anoniemand. Ik wil eigenlijk niet terug naar oude situatie, want ik wilde juist dingen degelijker, veiliger en het zoveel mogelijk binnen Europa trekken.
Ik heb wel wat dingen geleerd inmiddels. Nu heb ik bij Strato het domein zelf onder controle (had ik iemand voor die 20+ jaar geleden het voor me had ingericht, daarna geen aandacht aan besteed). Ik begrijp DMARC etc. nu en heb 't zelf ingesteld en het werkt. Kortom.. Ik leer.

Of ik bij Proton blijf of niet weet ik nog niet. Ofwel ik blijf en maar er een duo abo van voor mijn ouders, ofwel ik switch naar een partij als freedom internet voor de mail. Ik neig naar blijven en bijbetalen.

Het was best wat werk, ik moest door leercurve. Maar voordeel is dat ik nu beter snap hoe mail werkt. En dat helpt om controle te houden. (en heb nog genoeg te leren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

KucingT schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:58:
Dank Anoniemand. Ik wil eigenlijk niet terug naar oude situatie, want ik wilde juist dingen degelijker, veiliger en het zoveel mogelijk binnen Europa trekken.
Ik heb wel wat dingen geleerd inmiddels. Nu heb ik bij Strato het domein zelf onder controle (had ik iemand voor die 20+ jaar geleden het voor me had ingericht, daarna geen aandacht aan besteed). Ik begrijp DMARC etc. nu en heb 't zelf ingesteld en het werkt. Kortom.. Ik leer.

Of ik bij Proton blijf of niet weet ik nog niet. Ofwel ik blijf en maar er een duo abo van voor mijn ouders, ofwel ik switch naar een partij als freedom internet voor de mail. Ik neig naar blijven en bijbetalen.

Het was best wat werk, ik moest door leercurve. Maar voordeel is dat ik nu beter snap hoe mail werkt. En dat helpt om controle te houden. (en heb nog genoeg te leren).
Ik snap totaal niet hoe je een privacy-first SaaS oplossing zoals Proton gaat vergelijken met een privacy-minded ISP. Dat is toch volledig andere koek?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KucingT
De ISP heeft ook een SaaS oplossing zonder dat je daar internet hoeft af te nemen.
https://freedom.nl/diensten/mail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door StopEcocide op 17-02-2025 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
Sterkte en succes en hopelijk valt het mee @StopEcocide ...

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Waarom denk je dat het een infostealer is? Als je gebruiksnaam te herleiden is uit je mailadres of zelfs het deel voor je @ is, dan is er echt niets aan de hand. Ik krijg echt dagelijks phishing pogingen binnen op mijn gmail adres met een (destijds) correct wachtwoord*. Ik word er niet warm of koud van.

*dit komt dan door een slechte webwinkel/website/forum die niet deed aan (salted en) encrypted wachtwoordmanagement, maar puur plaintext dat soort dingen opsloeg. Tja daar doe je niets aan als gebruiker .. behalve overal een ander wachtwoord toepassen.

[ Voor 3% gewijzigd door True op 17-02-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
True schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:12:
[...]

Waarom denk je dat het een infostealer is? Als je gebruiksnaam te herleiden is uit je mailadres of zelfs het deel voor je @ is, dan is er echt niets aan de hand. Ik krijg echt dagelijks phishing pogingen binnen op mijn gmail adres met een (destijds) correct wachtwoord*. Ik word er niet warm of koud van.

*dit komt dan door een slechte webwinkel/website/forum die niet deed aan (salted en) encrypted wachtwoordmanagement, maar puur plaintext dat soort dingen opsloeg. Tja daar doe je niets aan als gebruiker .. behalve overal een ander wachtwoord toepassen.
Nou, ik had voorafgaande aan deze melding nog nooit van de term 'infostealer' gehoord. Proton geeft dit bij mij aan. En als ik de Proton blog zo lees zie ik daar verontrustende termen.

De gebruikersnaam klopt niet helemaal, maar heeft wel overlap met die van mij in het originele e-mail adres.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 22:21
StopEcocide schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:18:
[...]

Nou, ik had voorafgaande aan deze melding nog nooit van de term 'infostealer' gehoord. Proton geeft dit bij mij aan. En als ik de Proton blog zo lees zie ik daar verontrustende termen.

De gebruikersnaam klopt niet helemaal, maar heeft wel overlap met die van mij in het originele e-mail adres.
Dus je wijzigt je wachtwoord voor de zekerheid, hebt 2fa aanstaand middels een yubikey en gebruikt nergens hetzelfde wachtwoord dubbel.

Dan is er niks aan de hand zou ik zeggen?

Misschien je computer nog even laten nalopen door een virusscanner…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Bongoarnhem schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:24:
[...]

Dus je wijzigt je wachtwoord voor de zekerheid, hebt 2fa aanstaand middels een yubikey en gebruikt nergens hetzelfde wachtwoord dubbel.

Dan is er niks aan de hand zou ik zeggen?

Misschien je computer nog even laten nalopen door een virusscanner…
Ik gebruik Linux. Ik heb de vraag zelf nooit onderzocht, maar moet je daar ook een virusscanner op loslaten?

Ik verwacht nu mijn e-mail adres voor een tweede keer is gelekt dat ik vaker spam ga krijgen. En het was zo lekker rustig.

[ Voor 11% gewijzigd door StopEcocide op 17-02-2025 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 22:21
StopEcocide schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:26:
[...]

Ik gebruik Linux. Ik heb de vraag zelf nooit onderzocht, maar moet je daar ook een virusscanner op loslaten?

Ik verwacht nu mijn e-mail adres voor een tweede keer is gelekt dat ik vaker spam ga krijgen. En het was zo lekker rustig.
Een virusscanner icm Linux weet ik niet, ze bestaan wel weet ik.

Waarom zou iemand met slechte intenties Linuxgebruikers als potentieel doelwit overslaan?

Meer spam betekent ook meer spammeldingen en op termijn een beter spamfilter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Bongoarnhem schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:31:
[...]

Een virusscanner icm Linux weet ik niet, ze bestaan wel weet ik.

Waarom zou iemand met slechte intenties Linuxgebruikers als potentieel doelwit overslaan?

Meer spam betekent ook meer spammeldingen en op termijn een beter spamfilter.
offtopic:
Omdat het marktaandeel kleiner is en de gebruikers overwegend technischer, die zijn niet voor één gat te vangen. 'Hackers' (op dit niveau) willen gewoon veel mensen in hun vangnet hebben. Er zijn wel virussen voor Linux, maar er zijn er niet veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
StopEcocide schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:26:
offtopic:
Tenzij het gaat om dingen als bedrijfsmatige EDR software wordt het vaak afgeraden (en zelfs dan zijn er discussies, maar de case ervoor is veel sterker en vaak is het verplicht door bedrijf danwel de normen die ze hebben. Ik heb zelf weinig problemen met goede EDR op bedrijfslaptops).

Meestal doet het voor particulieren meer kwaad dan goed, gezien de benodigde rechten juist gaten kunnen creëren die in een goede Linux setup er niet zijn.

Maarja, virussen bestaan wel voor Linux, al is het een stuk zeldzamer. Dus je moet ff overwegen als je daarop wil checken en hoe. Je zou bijv. ook 1 goede scan kunnen draaien en hem daarna weer verwijderen. Maar ik weet te weinig van particuliere virus scanners voor Linux om te weten welke betrouwbaar/goed is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Onduidelijk is waarom Proton aangeeft dat het gaat om een infostealer. Bij de melding "infostealer" denk je al snel aan malware die de gegevens van het slachtoffer heeft verkregen direct vanuit het systeem van het slachtoffer zelf. Maar er kunnen ook een soort van false positives zijn, zoals die genoemd op https://proton.me/blog/infostealers onder "Is infostealer data reliable?". Daar gaat het om infostealers die niet draaien op het systeem van het slachtoffer, maar op die van derden. Met andere woorden, het systeem van iemand anders is dan gecompromitteerd, en niet per se die van het slachtoffer zelf. Het gebruik van het woord "infostealer" in die situatie, levert dan snel verwarring op.

Ook geeft die Proton screenshot aan: "De gelekte informatie werd gelekt door een dienst van een derde partij". Wat de suggestie wekt dat er dus geen aanwijzingen zijn dat jouw systeem gecompromitteerd is. Dus dan is het minder erg dan verwacht. Alleen is het wel handig om te weten welke website gehacked is waar jij een account hebt. Dat gaat lastig als je je hoofd proton account email/username gebruikt op plekken buiten Proton zelf. Daarom zou je eigenlijk moeten streven om een ander emailadres per website te hanteren, wat gemakkelijk kan met ProtonPass en SimpleLogin. Heb je dat niet, dan zou je eventueel met ProtonMail aliasen kunnen werken, maar het beste is om het hoofd proton email adres nooit buiten de systemen van Proton vrij te geven.

Verder zou je bij de Proton "Security Events" kunnen kijken of er rare inlogpogingen in staan.

• StopEcocide
Cyb schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:29:
[...]

Onduidelijk is waarom Proton aangeeft dat het gaat om een infostealer. Bij de melding "infostealer" denk je al snel aan malware die de gegevens van het slachtoffer heeft verkregen direct vanuit het systeem van het slachtoffer zelf. Maar er kunnen ook een soort van false positives zijn, zoals die genoemd op https://proton.me/blog/infostealers onder "Is infostealer data reliable?". Daar gaat het om infostealers die niet draaien op het systeem van het slachtoffer, maar op die van derden. Met andere woorden, het systeem van iemand anders is dan gecompromitteerd, en niet per se die van het slachtoffer zelf. Het gebruik van het woord "infostealer" in die situatie, levert dan snel verwarring op.

Ook geeft die Proton screenshot aan: "De gelekte informatie werd gelekt door een dienst van een derde partij". Wat de suggestie wekt dat er dus geen aanwijzingen zijn dat jouw systeem gecompromitteerd is. Dus dan is het minder erg dan verwacht. Alleen is het wel handig om te weten welke website gehacked is waar jij een account hebt. Dat gaat lastig als je je hoofd proton account email/username gebruikt op plekken buiten Proton zelf. Daarom zou je eigenlijk moeten streven om een ander emailadres per website te hanteren, wat gemakkelijk kan met ProtonPass en SimpleLogin. Heb je dat niet, dan zou je eventueel met ProtonMail aliasen kunnen werken, maar het beste is om het hoofd proton email adres nooit buiten de systemen van Proton vrij te geven.

Verder zou je bij de Proton "Security Events" kunnen kijken of er rare inlogpogingen in staan.
Dit is verhelderend. Dankjewel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frank
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Heb ook zo'n infostealer melding gehad een tijdje terug. In mijn geval zat mijn Proton wachtwoord (oud) er ook bij en was de leak via de domein protonvpn.com Ook third party service. Buiten je wachtwoord veranderen en eventueel 2fa/Proton Sentinel aanslingeren kan je weinig doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StopEcocide
Frank schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:46:
Heb ook zo'n infostealer melding gehad een tijdje terug. In mijn geval zat mijn Proton wachtwoord (oud) er ook bij en was de leak via de domein protonvpn.com Ook third party service. Buiten je wachtwoord veranderen en eventueel 2fa/Proton Sentinel aanslingeren kan je weinig doen.
Dat heb ik gelukkig allemaal ook geregeld. Ik ben door jullie gerustgesteld. Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
Langzaamaan ben ik ook al mijn accounts (zeker als ze zelden nieuwsbrieven geven) aan het overzetten naar een Proton Pass alias. Dat systeem is echt zalig.
Nee, ik krijg zelden spam. De reden dat ik nog niet alles via Proton laat lopen is dat ik nieuwsbrieven graag op m'n Gmail binnen laat komen.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
True schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:01:
Gezellig, volg hier live het begin van de ondergang van Proton (op Reddit althans): https://old.reddit.com/r/...1i1zjgn/so_that_happened/ & ook hier: https://old.reddit.com/r/...so_that_happened/m7a91fs/ .

Blijkbaar is Proton van mening dat de republikeinen beter zijn voor Proton (tegen 'big tech') dan (de) democraten. Dit is natuurlijk tegen het zere been aan trappen van overwegend links/progressief Reddit.

[...]
Is er een update over dit?

Het gaat niet om wat ze zijn, maar dat ze op alles wat Trump wilt volmondig 'ja' zeggen. Op elke positie zit iemand die hij leuk vindt.

Dat Proton, een bedrijf dat claimt neutraal te zijn, dit allemaal lijkt goed te vinden.. dat is natuurlijk niet zo mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:30

Gotez

42

Ik ben al twee weken bezig om mijn drive te syncen op Macos. Na het uploaden van een 20 gig aan fotos is alles stilgevallen. protondrivefileprovidermac gebruikt veel cpu en leest veel data. Maar syncen doet ie niet. heel irritant. Verder altijd tevreden geweest over protonmail en vpn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alfisti
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:30

Alfisti

So macht Reisen Spaß

HollowGamer schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:52:
[...]

Het gaat niet om wat ze zijn, maar dat ze op alles wat Trump wilt volmondig 'ja' zeggen. Op elke positie zit iemand die hij leuk vindt.

Dat Proton, een bedrijf dat claimt neutraal te zijn, dit allemaal lijkt goed te vinden.. dat is natuurlijk niet zo mooi.
Toevallig heb ik daar gisteren ook naar zitten kijken en onderstaand artikel gelezen, hoe betrouwbaar het is weet ik niet maar het is voor mij wel een verhelderend stuk

https://medium.com/@ovenp...ing-findings-aed4fee4305e
TLDR: my conclusion is that it is far more likely that Proton and its CEO are actually liberals.
Onderin het stuk bij "Does it even matter" en de latere "postscript" zijn voor mij voldoende om Proton nog te vertrouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
HollowGamer schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:52:

Niet verder dan de door mij hier al eerder genoemde reactie van Andy op Reddit en Proton's vagueposting, welke reeds ook al weer uitgedooft is van wat ik zie.

Van volmondig ja zeggen op alles was nooit sprake, zie ook eerdere discussies en Andy's post op Reddit. Dat idee komt voort uit het uit context halen van de post waar het om gaat/de boel verbasteren van "je vind 1 actie goed" naar "dan hang je vast de hele partij aan". Even los van of je het eens bent met de mening in die ene post.

Gezien er verder in de praktijk weinig aan de hand is verwacht ik ook niet veel meer eigenlijk, tenzij Proton besluit nog 1 afsluitend statement te maken inclusief erkenning dat ze PR-technisch niet zo handig bezig waren. Dat zou nog wel netjes zijn, maar verwacht het eigenlijk niet.

[ Voor 34% gewijzigd door Cambionn op 24-02-2025 19:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Oh dus het was eigenlijk een compleet overtrokken Reddit storm in een glas water, gebaseerd op halve quotes, veronderstellingen en halve waarheden? Wie had dat kunnen denken? Dat is nooit eerder gebeurd. Ik vind het eerlijk gezegd bedroevend dat dit soort geneuzel hier op Tweakers zijn intrede doet, hier kom ik niet voor politiek gekleurd, aangedikt polariserend internetdrama en clickbait (daar hebben we Reddit al voor) maar voor technische discussies. Ik heb er niet op gereageerd toen het de eerste keer voorbij kwam omdat ik het zelfs geen aandacht waard vond, maar nu het weer opgerakeld wordt wou ik dat toch even kwijt.

[ Voor 17% gewijzigd door Slonzo op 26-02-2025 09:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Slonzo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:40:
Oh dus het was eigenlijk een compleet overtrokken Reddit storm in een glas water, gebaseerd op halve quotes, veronderstellingen en halve waarheden? Wie had dat kunnen denken? Dat is nooit eerder gebeurd. Ik vind het eerlijk gezegd bedroevend dat dit soort geneuzel hier op Tweakers zijn intrede doet, hier kom ik niet voor politiek gekleurd, aangedikt polariserend internetdrama en clickbait (daar hebben we Reddit al voor) maar voor technische discussies. Ik heb er niet op gereageerd toen het de eerste keer voorbij kwam omdat ik het zelfs geen aandacht waard vond, maar nu het weer opgerakeld wordt wou ik dat toch even kwijt.
Politiek bepaalt de context waarbinnen organisaties (zoals Proton) opereren, wat invloed kan hebben op allerlei aspecten als privacy, de technologie, het gebruik er van, en de visie en toekomst van het product. Discussie over politieke opvattingen van een CEO kan daarmee de organisatie en het product/service op allerlei aspecten beinvloeden. Discussie er over kan dus wel degelijk relevant en interessant zijn voor gebruikers er van. Dat sommige gebruikers liever de zaken niet complexer maken dan ze al zijn, en zich alleen willen beperken tot de features, kan ik wel begrijpen, maar dat neemt niet weg dat politieke opvatting die een CEO over bijv big tech maakt, van grote impact kunnen zijn op de toekomst en visie van het product, en daarmee wel relevant is en dus bespreekbaar zou moeten zijn.

Ik heb me niet echt verdiept in de recente politieke discussie over Proton en de CEO, maar als ik het zo vlug bekijk, lijkt de CEO (volgens dit eerder gelinkte bericht) door een aantal verkeerd begrepen te zijn, iets dat je in deze politiek turbulente tijden al snel krijgt als je je neutral opstelt, maar wel een duidelijk politiek gerelateerde mening laat horen (op een platform waar je het met een 280 character limiet moet doen). Maar hoe dan ook is het goed dat dat gewoon openlijk besproken kan worden (op welk platform dan ook), en dat daar opheldering over is, ook al werd er te zwaar aan getild.
De visie van Proton heeft de CEO al eerder duidelijk gemaakt in YouTube: How can we build an internet where privacy is the default? Proton's ..., en dat is waarom velen Proton gebruiken, en waar de features eigenlijk slechts een gevolg van zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:05
Gisteren ben ik begonnen met het overzetten van verschillende zaken naar Proton. Hoewel ik me niet direct grote zorgen maak over wat er allemaal in de Verenigde Staten gebeurt, heeft het me wel aan het denken gezet. Vooral over het eens een kans geven aan diensten uit Europa in plaats van automatisch voor Apple, Microsoft of Google te kiezen.

Mijn e-mail is inmiddels overgezet van iCloud, vanochtend heb ik 1Password opgezegd en dankzij het Proton Unlimited abonnement kan ik nu ook gebruikmaken van VPN’s. Het voelt als een fijne stap richting meer (financiële) ondersteuning voor privacyvriendelijke diensten, en tot nu toe vind ik het erg gebruiksvriendelijk. Blij mee!

Zijn er meer tweakers in dit draadje die in dezelfde fase zitten als ik? Of hoe kijken anderen naar Proton in de context van alles wat er nu speelt?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

Gr4mpyC3t schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:54:
Gisteren ben ik begonnen met het overzetten van verschillende zaken naar Proton. Hoewel ik me niet direct grote zorgen maak over wat er allemaal in de Verenigde Staten gebeurt, heeft het me wel aan het denken gezet. Vooral over het eens een kans geven aan diensten uit Europa in plaats van automatisch voor Apple, Microsoft of Google te kiezen.

Mijn e-mail is inmiddels overgezet van iCloud, vanochtend heb ik 1Password opgezegd en dankzij het Proton Unlimited abonnement kan ik nu ook gebruikmaken van VPN’s. Het voelt als een fijne stap richting meer (financiële) ondersteuning voor privacyvriendelijke diensten, en tot nu toe vind ik het erg gebruiksvriendelijk. Blij mee!

Zijn er meer tweakers in dit draadje die in dezelfde fase zitten als ik? Of hoe kijken anderen naar Proton in de context van alles wat er nu speelt?
Precies hetzelfde. Over van gmail en google. ik heb veel mails en password manager over. ben bezig met drive.

Waar ik nog wel mee zit is dat voor bv een android telefoon je google onvervangbaar is. bv voor contacts en google wallet. Die zou ik ook graag vervangen. maar tot nu toe erg tevreden over proton. Vooral de veilige mail, toch je digitale identiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Gotez schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:03:
[...]

Precies hetzelfde. Over van gmail en google. ik heb veel mails en password manager over. ben bezig met drive.

Waar ik nog wel mee zit is dat voor bv een android telefoon je google onvervangbaar is. bv voor contacts en google wallet. Die zou ik ook graag vervangen. maar tot nu toe erg tevreden over proton. Vooral de veilige mail, toch je digitale identiteit.
Top, klinkt goed! En inderdaad, contacten en kalender in Proton kan wel, maar niet zo makkelijk geïntegreerd als met Google/Apple. Dat is wel jammer.

Ik probeer er pragmatisch naar te kijken. Alles wat wel kan en enigszins vergelijkbare functionaliteit heeft gaat over. De rest is dan nog meer even zo. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Niet Proton, maar voor contacten kun je wel 1 van de vele alternatieve apps gebruiken. Deze kun je vaak synrchoniseren met elke server die CardDAV ondersteund. Voor wallet, hoe bedoel je? Voor betalen is het lastig, banken gaan daar niet in mee. Maar voor bijv. loyalty cards is Catima een mooie optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

Cambionn schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:24:
[...]
Niet Proton, maar voor contacten kun je wel 1 van de vele alternatieve apps gebruiken. Deze kun je vaan synrchoniseren met elke server die CardDAV ondersteund. Voor wallet, hoe bedoel je? Voor betalen is het lastig, banken gaan daar niet in mee. Maar voor bijv. loyalty cards is Catima een mooie optie.
Proton heeft al mijn contacten, maar bv op android kan ik niet vanuit daar bellen of whatsapp contacten vullen volgens mij. Dus ik moet mijn contacten ook in google laden/laten staan.

En inderdaad de banken (ASN, Rabo en ABN) ondersteunen alleen pay. Geen open source alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Gotez schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:29:
Proton heeft al mijn contacten, maar bv op android kan ik niet vanuit daar bellen of whatsapp contacten vullen volgens mij. Dus ik moet mijn contacten ook in google laden/laten staan.

En inderdaad de banken (ASN, Rabo en ABN) ondersteunen alleen pay. Geen open source alternatieven.
Die snap ik, maar daarvoor is dus een alternatieve app (bijv. die van Fossify) en een CardDAV compatible server een oplossing voor. Dan hoeft het niet in Google. Via Proton werkt het idd niet, maar die synhroniseerd ook veel van de gegevens niet tussen bijv. desktop en app. Maar eens dat Proton daar veel winst kan behalen.

Betalen via iets open source, of uberhaupt geen Google/Apple, wordt idd door de banken niet ondersteund. Daar kan Proton noch anderen wat aan doen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

Snap ik. Daar is nog veel te winnen voor zowel proton als vergelijkbare apps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
[...]

Ik zit nog steeds een beetje /e/OS te overwegen, maar ik heb vorig jaar nog een telefoon gekocht, dus ik vind het zonde om die nu al af te danken, terwijl er niets mis is met het apparaat.
Nee, het apparaat staat geen ander OS toe.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Laatst online: 05-09 10:19
Biedt Proton Drive functionaliteit die Google Drive op het zoeken (en vinden) van bestanden gebaseerd op bestandsinhoud? Dat wil zeggen dat je zoekt op op de bestandsinhoud (binnen ondersteunde bestandsformaten), en dus niet beperkt bent tot zoeken op bestandsnaam + extensie + datum/

De zoekfunctie van Google Drive is erg krachtig. Ik zou bij een overstap graag dezelfde zoekfunctionaliteiten zien.

Hoor het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
@pastafan Lijkt er niet op. Ik krijg als ik zoek naar een tekst in een PDF:
No results found

Try searching by file name, date, or type.

Also try looking in Trash.
Is ook lastiger voor Proton Drive om een dergelijke feature te implementeren, omdat het end-to-end encrypted is, waardoor de indexatie in de browser moet plaatsvinden. Maar Proton Mail heeft het wel.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Over Proton Drive gesproken, die Photo backup werkt uitstekend bij mij op Android (anders dan dat die onnodig meldingen geeft dat die gaat uploaden). Maar ik kan de 'Photo' directory wel in de web GUI zien maar niet lokaal krijgen op mijn PC. Is dit intended of mis ik ergens iets in een optie? Ik kan er ook niet wat over vinden online, ik denk dat ik ergens al 20x overheen gelezen heb of zo ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zadda
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:27
Dat er geen photo album lokaal op de pc is, is bij ook het geval.
Dus op moment waarschijnljk intended.

Hopelijk wordt dit wel eens toegevoegd als feature want is toch iets dat men mag verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
True schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 00:03:
Over Proton Drive gesproken, die Photo backup werkt uitstekend bij mij op Android (anders dan dat die onnodig meldingen geeft dat die gaat uploaden). Maar ik kan de 'Photo' directory wel in de web GUI zien maar niet lokaal krijgen op mijn PC. Is dit intended of mis ik ergens iets in een optie? Ik kan er ook niet wat over vinden online, ik denk dat ik ergens al 20x overheen gelezen heb of zo ..
Foto-backup is pas later aan Drive toegevoegd dacht ik. Eerste prioriteit was wellicht het maken van een back-up via de app en dan later de mogelijkheid het ook (goed) te beheren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KucingT
Ik hoop op proton drive Sync voor linux. Dit omdat ik net naar proton ben overgestapt en bezig ben om over te stappen van Windows naar linux.

Verder vind ik het ook lastig dat het niet mogelijk is om vanuit proton contacten iemand te bellen of tot te voegen op Signal.

Tot slot, bovenstaande wordt vast opgelost, maar wat ik echt ga missen is de zoekfunctie qua gezichten, mensen in Google foto's.

Maar goed, het is tijd voor verandering en daarvoor moet ook wat ingeleverd worden. Waarschijnlijk komen er andere dingen voor terug, die ik nu nog niet weet.

@whahas e os is mijn langere termijn doel. Wellicht is je telefoon nog goed te verkopen en is het financieel en qua duurzaamheid niet meer zo zonde. (Ik zit ook met erg nieuwe telefoon, dus preek voor eigen parochie ;-) )

[ Voor 16% gewijzigd door KucingT op 27-02-2025 09:19 ]

• pastafan
  • Laatst online: 05-09 10:19
Cyb schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:29:
@pastafan Lijkt er niet op. Ik krijg als ik zoek naar een tekst in een PDF:

[...]

Is ook lastiger voor Proton Drive om een dergelijke feature te implementeren, omdat het end-to-end encrypted is, waardoor de indexatie in de browser moet plaatsvinden. Maar Proton Mail heeft het wel.
@Cyb dank je voor de terugkoppeling. Echt heel jammer dat Proton Drive deze zoekfunctionaliteit niet heeft.

Vraag:
Is er een ander Europees alternatieve cloud opslag dienst met zoeken op bestandsinhoud, voorhanden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:44

Pazo

Mroaw?

pastafan schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:16:

Vraag:
Is er een ander Europees alternatieve cloud opslag dienst met zoeken op bestandsinhoud, voorhanden?
Kijk / vraag hier eens: Europese alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Gr4mpyC3t
KucingT schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:16:
Ik hoop op proton drive Sync voor linux. Dit omdat ik net naar proton ben overgestapt en bezig ben om over te stappen van Windows naar linux.

Verder vind ik het ook lastig dat het niet mogelijk is om vanuit proton contacten iemand te bellen of tot te voegen op Signal.
In een blogpost van vorig jaar geven ze uitleg over de Linux client:
We value your feedback and recognize the Drive community’s desire for a dedicated Linux app. Currently, the few Linux developers we have are working on Proton VPN. In many countries, our VPN is the only one that works, so we must prioritize supporting our many VPN users facing bans and censorship around the world. We’re currently hiring more Linux developers to support this urgent mission and, when possible, these developers will turn their attention to Drive. One thing we are doing to move Drive for Linux forward is building a software development kit (SDK), so that members of the community can contribute to this journey, too.
Bron.

Het is in ieder geval op de radar bij ze. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
KucingT schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:16:

Volgens https://proton.me/support/proton-contacts-mobile zou je wel moeten kunnen bellen vanuit Proton contacten.

Signal is een ander verhaal, dan zou je moeten uitzoeken of je Proton contacten kan synchroniseren met de standaard contactapp. Of je wacht nog even, want Proton wil dit later nog faciliteren:
Upcoming features

Soon you’ll be able to:

- Sync the contacts in your Proton Mail app to the default contact app on your mobile device.
- Make Proton Contacts your default contacts app.

[ Voor 37% gewijzigd door XWB op 28-02-2025 01:06 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

XWB schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 01:03:
[...]

Volgens https://proton.me/support/proton-contacts-mobile zou je wel moeten kunnen bellen vanuit Proton contacten.

Signal is een ander verhaal, dan zou je moeten uitzoeken of je Proton contacten kan synchroniseren met de standaard contactapp. Of je wacht nog even, want Proton wil dit later nog faciliteren:

[...]
Dit laatste zou een hele fijne feature zijn. Nu inderdaad met fossify. Naar dan moet je contacten bijhouden zowel lokaal als in proton. Een sync zou helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:45

KL643

beeldaandemuur

Ik heb er niet op gewacht en heb daarvoor een Synology nasje gekocht met contacts, calendar en notes. De contacten worden gesynct via Davx5 op mijn Android telefoon. Hou je alles in eigen beheer. Persoonlijk vind ik de kalender van Proton niet fijn werken en dat is nu ook opgelost. Nu heb ik alleen nog Proton mail over.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 01:03:

[...]
Oh dat is dan ook vooruit gegaan. Heb die updates helemaal gemist. Nu nog hopen dat de sync binnenkort kan, dan ben ik echt helemaal blij. Dat is het enige wat ik echt mis sinds ik van Nextcloud ben overgestapt naar TransIP Stack (Proton Drive gebruik ik ook maar is té dichtgetimmerd voor wat ik met deze clouds doe, vandaar dat ik een 2e cloud naast Proton Drive heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cujXSCu-Igy5841v2ZrExrdoPGw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kA17cgSbBorkK5Zjdhcx13Js.png?f=user_large

Kennelijk zijn 'ze' n.a.v. het vorige lek aan het graven geweest en hebben ze meer info van me. Maar ik heb bij het vorige lek de info uit mijn 'Identities' kaart in Proton Pass al verwijderd. Daar had ik voorheen wel wat gegevens in staan om formulieren in te vullen.

Net voor de zekerheid met mijn bank gebeld om de dagopname-limiet naar beneden bij te stellen.

Ook al kunnen ze niet alles hebben (ik heb namelijk geen creditcard of rijbewijs!), voelt dit toch wel een beetje naadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Laatst online: 22:09
Ik gebruik nu ruim een half jaar Proton Family. voornamelijk omdat ik een betrouwbare service zocht voor het backuppen van foto's voor mijn vrouw en mijzelf. Werkt prima.
Later het automatisch backuppen toegevoegd voor de Windows laptop van mijn schoonmoeder naar een eigen account voor haar. Draait als een zonnetje, geen omkijken meer naar.

Alleen krijg ik het niet voor elkaar om dit op MacOS te realiseren. De optie om bepaalde mappen te syncen met Proton Drive zit niet in de Drive app.

Ik wil graag mijn iCloud bestanden die allemaal in documenten zitten ook graag syncen met Proton Drive. Iemand een idee hoe je zoiets kan realiseren? Eventueel een 3e app die synct tussen Documenten (iCloud) en Proton Drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
@Campo di Casa Ik heb nog amper de Proton Drive app gebruikt, dus geen idee of het werkt, maar je zou kunnen proberen of het lukt met symbolic links of hard links op de MacOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Laatst online: 22:09
@Cyb vlak nadat ik hier poste zag ik Automator op de Macbook staan. Nooit gebruikt eigenlijk, maar ben al aan het kijken of ik hiermee RSync kan gebruiken om de map Documenten kan laten syncen met de Proton Drive.

Symbolic links en hard links, doesn't ring a bell. ga ik straks ff opzoeken.
ah... snap het. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Campo di Casa op 30-03-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:56
Denken jullie dat Proton ooit passwordless login gaat en kan ondersteunen? Of zou dat technisch onmogelijk zijn omdat je wachtwoord gebruikt wordt voor decryptie, zoals bijvoorbeeld hier wordt genoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Voor het Proton account zelf bedoel je?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Ik vind passwordless sign-in aan zich tricky. Iedereen met je hardware key kan erin, want vaak hebben die geen biometrics of secundair wachtwoord. Ik zou dat niet als login gebruiken voor Proton, gezien het belang van het account. Overigens zijn we er op werk daarom ook niet erg happig op en staan we het vaak juist niet toe.

MFA via FIDO2/U2F daarintegen is echt top. Maar dat kan al.

Nu nog de optie om geen OTP te hebben als je meerdere FIDO2/U2F erin hebt. Ik snap dat men bang is dat mensen geen rekening houden met kapotte of kwijtgeraakte hardware keys en dan 1 enkele erin hebben en uit hun account gelockt worden, maar door meerdere te vereisen kun je dat ook afvangen zonder een OTP secret te vereisen die na een lek door iedereen gebruikt kan worden (is de kans groot? Nee, maar wel mogelijk. Enkel FIDO2/U2F is nog altijd nóg mooier dan dat + OTP). Helaas zijn er weinig diensten die dat accepteren, maar Proton zou een goede partij zijn om daar mee te beginnen.

Maar onmogelijk is het vast niet. Onmogelijk is een groot woord. Maar je zal wel het hele authenticatiesysteem om moeten gooien en het wordt er waarschijnlijk niet beter op security-wise. 2 verschillende keys die hetzelfde moeten decrypten zal aan zich niet werken, dus dan moet er al een tussenlaag komen. En die laag zal, als je erbij weet te komen, alles kunnen decrypten. Wat weer ruimte geeft voor extra vulnerabilities (en voor Proton om zelf bij je data te komen, en hoewel ze al wat van je keys regelen en je ze dus tot zekere hoogte moet vertrouwen geeft dat ze wel toegang tot nog meer).

Al met al zie ik het niet zo snel gebeuren. Zowel ivm het decrypten van je account als de beveiligingtechnische risico's van passwordless sign-in (terwijl Jan Modaal het niet gebruikt. Het is dus, anders dan andere consessies die Proton doet, ook geen consessie om alternatief op Big Tech te zijn voor Jan Modaal).

[ Voor 31% gewijzigd door Cambionn op 03-04-2025 01:00 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste