9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Maar, maar ,maar... Ik gebruik net als @Hoogheid ook SimpleLogin een subdomein, maar ik heb niet de keuze om deze geheel naar eigen keuze in te vullen. Ik kan in het meest handige geval alleen kiezen voor webwinkel@blablabla.simplelogin.comMXdar2 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:37:
[...]
Kan jouw partner nu ook zelf in Proton Pass email aliassen aanmaken op haar subdomein? Bijvoorbeeld [webwinkel]@[voorletter-partner].[achternaam].me of kun jij dat als beheerder alleen voor haar doen.
Heb ik een optie over het hoofd gezien?
Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚
@Hoogheid gebruikt een eigen domeinnaam, dus @blabla.eigendomein.tld.StopEcocide schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:30:
[...]
Maar, maar ,maar... Ik gebruik net als @Hoogheid ook SimpleLogin een subdomein, maar ik heb niet de keuze om deze geheel naar eigen keuze in te vullen. Ik kan in het meest handige geval alleen kiezen voor webwinkel@blablabla.simplelogin.com
Heb ik een optie over het hoofd gezien?
Dat kan alleen met een SimpleLogin Premium account, welke bij Proton Unlimited en hoger is inbegrepen (dus niet Mail Plus).
Wanneer je een eigen domeinnaam koppelt, kan je CatchAll / Auto create aliassen instellen.
Dan maakt het niet uit met welke password manager je emailadressen genereert, alles wat je opgeeft wordt automatisch een alias en geforward naar de mailbox van jouw keuze.
Zie voor de volledige uitleg hoe je dit instelt:
blackd in "Het algemene Proton topic"
En met de toevoeging @voornaam.achternaam.tld:
en de site van SimpleLogin:
https://simplelogin.io/docs/custom-domain/manage-domain/
Overigens @MXdar2 je kan in SimpleLogin API keys uitdelen en daarmee aliassen maken in een aantal password managers en browser extensies, waaronder Bitwarden. Ik weet niet of dat in Proton Pass kan.
[ Voor 4% gewijzigd door blackd op 25-01-2026 19:47 ]
Duidelijk. Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚
Bedankt! Ik zal mij eens verdiepen in API Keys en of dat mogelijk is in Proton Pass. Want ik heb een familie abonnement en de familie is net gewend om proton Pass te gebruiken, dus om nu de hele familie ook nog wegwijs te moeten maken om SimpleLogin te gebruiken om aliassen aan te maken gaat het gebruikersgemak waarschijnlijk niet ten goede komen.blackd schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:40:
[...]
@Hoogheid gebruikt een eigen domeinnaam, dus @blabla.eigendomein.tld.
Dat kan alleen met een SimpleLogin Premium account, welke bij Proton Unlimited en hoger is inbegrepen (dus niet Mail Plus).
Wanneer je een eigen domeinnaam koppelt, kan je CatchAll / Auto create aliassen instellen.
Dan maakt het niet uit met welke password manager je emailadressen genereert, alles wat je opgeeft wordt automatisch een alias en geforward naar de mailbox van jouw keuze.
Zie voor de volledige uitleg hoe je dit instelt:
En met de toevoeging @voornaam.achternaam.tld:
en de site van SimpleLogin:
https://simplelogin.io/docs/custom-domain/manage-domain/
Overigens @MXdar2 je kan in SimpleLogin API keys uitdelen en daarmee aliassen maken in een aantal password managers en browser extensies, waaronder Bitwarden. Ik weet niet of dat in Proton Pass kan.
Dat snap ik heel goed. Maar dat hoeft niet perse.MXdar2 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:14:
...dus om nu de hele familie ook nog wegwijs te moeten maken om SimpleLogin te gebruiken om aliassen aan te maken gaat het gebruikersgemak waarschijnlijk niet ten goede komen.
Met een catch all icm auto create aliasses hoeft de gebruiker geen alias in SimpleLogin aan te maken, althans voor het ontvangen van email.
Je hebt hier wel per gebruiker een eigen domein of subdomein voor nodig. Die kpppel je vervolgens aan ieders persoonlijke SimpleLogin account.
Hoe je dit kunt instellen lees je in de links van een van mijn vorige posts.
Ik heb zelf hiervoor een subdomein voornaam.achternaam.email ingesteld in simplelogin en kan het gedeelte voor de @ zelf bedenken (of laten genereren door een password manager).
Wanneer SimpleLogin een email ontvangt zal de alias automatisch aangemaakt worden.
Mocht je toch een keer een mail willen versturen vanuit een nog niet bestaande alias of naar een onbekend contactpersoon, dan zul je wel SimpleLogin moeten gebruiken. Maar dan heeft ieder zijn eigen persoonlijke account en is een API key niet nodig.
Ik: zullen we dan proton duo nemen? Dan kunnen we de agenda daar ook doen, passwordmanager, opslag etc.
Partner: Ok
- Er is een preview SDK op basis van Javascript, C# en een interface naar Swift (Apple, iOS) en Kotlin (Google, Android).
- De publieke GitHub repository wordt vanaf volgende week met een hogere frequentie bijgewerkt.
- De SDK code heeft betere prestaties dan de oude implementaties. Proton gaat in 2026 alle clients (web, apps, desktop) overzetten naar de SDK code.
- Het bouwen van een Linux client op basis van de SDK.
Het valt me op dat het bouwen van de Linux client op basis van de SDK helemaal onderaan de lijst staat met genoemde plannen voor 2026. Wel opvallend, want het is juist de grootste wens vanuit de community.
Er komt in April - Juni ook een Proton Drive CLI. Ik hoop de de cli ook op Linux gaat werken.
Blog: https://proton.me/blog/drive-sdk-january-2026
Github: https://github.com/ProtonDriveApps/sdk
[ Voor 5% gewijzigd door Bedge85 op 29-01-2026 14:09 ]
Ik kijk uit naar Proton Drive op mijn Linux Mint laptop 🙂Bedge85 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:33:
Vanuit Proton een update over de Proton Drive SDK:
- Er is een preview SDK op basis van Javascript, C# en een interface naar Swift (Apple, iOS) en Kotlin (Google, Android).
- De publieke GitHub repository wordt vanaf volgende week met een hogere frequentie bijgewerkt.
- De SDK code heeft betere prestaties dan de oude implementaties. Proton gaat in 2026 alle clients (web, apps, desktop) overzetten naar de SDK code.
- Het bouwen van een Linux client op basis van de SDK.
Het valt me op dat het bouwen van de Linux client op basis van de SDK helemaal onderaan de lijst staat met genoemde plannen voor 2026. Wel opvallend, want het is juist de grootste wens vanuit de community.
Er komt in April - Junie ook een Proton Drive CLI. Ik hoop de de cli ook op Linux gaat werken.
Blog: https://proton.me/blog/drive-sdk-january-2026
Github: https://github.com/ProtonDriveApps/sdk
Ja, dus met een beetje pech verschuift Linux ondersteuning naar 2027.Bedge85 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:33:
Maar - los van Linux - is het mooi dat eindelijk de performance van Drive aangepakt wordt. Genoeg ervaringen dat het allemaal langzaam werkt (1, 2, 3, 4, etc).
Moet zeggen dat Drive mij ook wat tegenvalt. Loop tegen zelfde probleem aan als '4' waarbij mijn telefoon alleen foto's synct als ik de app opstart (ondanks de juiste instellingen), en het is me nog steeds niet gelukt om mijn 400GB aan foto's op een werkbare manier bij Proton te krijgen.XWB schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:25:
[...]
Ja, dus met een beetje pech verschuift Linux ondersteuning naar 2027.
Maar - los van Linux - is het mooi dat eindelijk de performance van Drive aangepakt wordt. Genoeg ervaringen dat het allemaal langzaam werkt (1, 2, 3, 4, etc).
Wel jammer want de mail ben ik blij mee, jarenlang met Outlook gewerkt met de beperking van één domein en geen aliassen, dus dit is een verademing.
Ander (m.i. onacceptabel) punt is dat Drive for some reason soms niet meer ingelogd is. Nu lees ik ook jouw post, ik kijk op Photo's in drive en zie foto's t/m december staan. Die van januari zijn niet geback-upt. Dit terwijl de mail nog wel gewoon ingelogd is.MJV schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:35:
[...]
Moet zeggen dat Drive mij ook wat tegenvalt. Loop tegen zelfde probleem aan als '4' waarbij mijn telefoon alleen foto's synct als ik de app opstart (ondanks de juiste instellingen), en het is me nog steeds niet gelukt om mijn 400GB aan foto's op een werkbare manier bij Proton te krijgen.
Wel jammer want de mail ben ik blij mee, jarenlang met Outlook gewerkt met de beperking van één domein en geen aliassen, dus dit is een verademing.
Ik kan er niet op vertrouwen dat Proton Drive op de Android telefoon werkt als backup voor mijn foto's. Dat terwijl ik in jaren Dropbox gebruik daar nog nooit problemen mee gehad heb. Dit is inmiddels al de derde keer dat Proton Drive hier last van heeft.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente | Proton $20 referral
Op https://proton.me/support/proton-contacts-mobile (onderaan de pagina) staat dat het in de toekomst mogelijk zal zijn om Proton Contacts te synchroniseren met andere apps. Wellicht is dat iets om in de gaten te houden.Hoogheid schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:49:
Ik zou toch zo blij zijn als ik mijn contactpersonen eens kan gaan opslaan bij Proton. Ik werk momenteel met DavX5 synchronisatie vanaf mijn telefoon naar onze Synology NAS. Werkt op zich ook prima maar werkt waarschijnlijk minder intuïtief dan via Proton zelf in de toekomst. Voor mij niet eens het grootste probleem maar mijn partner is er niet perse blij mee als het synchroniseren weer eens een foutmelding geeft.
Maar dit wordt al meer dan een jaar beloofd dus ik heb niet de indruk dat het hoog op de prioriteitenlijst staan.
Zoek even in dit topic naar Simple Login, daar kan je aliassen maken en naar meerdere account laten versturen, reageren vanaf alias etc. etc.robv73 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:12:
Mijn vrouw en ik zijn beide van hotmail net verhuisd naar een Proton Duo abonnement. Het schijn mogelijk te zijn om een email alias aan te maken die de mail op onze beide proton accounts afleverd. Kan iemand me de goede richting opwijzen hoe en waar ik dit kan instellen?
Voor zover ik heb begrepen maak je op een van de accounts de alias, en dan een forwarder naar het hoofdaccount van de ander.robv73 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:12:
Mijn vrouw en ik zijn beide van hotmail net verhuisd naar een Proton Duo abonnement. Het schijn mogelijk te zijn om een email alias aan te maken die de mail op onze beide proton accounts afleverd. Kan iemand me de goede richting opwijzen hoe en waar ik dit kan instellen?
Kan, maar zo zou ik het niet doen, 'de ander' kan dan niet onder die alias reageren.MJV schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:30:
[...]
Voor zover ik heb begrepen maak je op een van de accounts de alias, en dan een forwarder naar het hoofdaccount van de ander.
Met simple login wel. Gewoon onderdeel van Proton
Hier heb je de goede richting: https://gathering.tweaker...message/83447926#83447926robv73 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:12:
Dit is hoe ik het heb aangepakt en ben daar enorm blij mee!
Maar dan moet het domein daar ook binnenkomen.Zilverdael80 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:36:
[...]
Kan, maar zo zou ik het niet doen, 'de ander' kan dan niet onder die alias reageren.
Met simple login wel. Gewoon onderdeel van Proton
Als je een eigen domein hebt en je wil een adres op 2 mailboxen laten eindigen moet je dat domein niet bij proton maar bij simplelogin aanmelden wat dan weer minder handig is.
Hiervoor is https://proton.me/support/groups maar dat zit niet bij duo helaas.
Wat is daar minder handig aan?CP1977 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:02:
Als je een eigen domein hebt en je wil een adres op 2 mailboxen laten eindigen moet je dat domein niet bij proton maar bij simplelogin aanmelden wat dan weer minder handig is.
Al mijn domeinen lopen qua inkomende mail via simplelogin.
Heb het ook even een paar dagen gedaan maar je mail heeft dat niet meer de echte afzenders maar simple mail adressen. Voor archief minder handig.blackd schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:35:
[...]
Wat is daar minder handig aan?
Al mijn domeinen lopen qua inkomende mail via simplelogin.
Zeker al je ooit weg zou willen bij proton/simple mail.
Meen dat er ook iets was met beginnen van een nieuwe mail naar iemand die je niet kent en dus nog niet in simple mail zit.
Was er zelf niet tevreden mee maar is persoonlijk hoor, voor anderen werkt het misschien prima
Terecht punt en ook goed om een exit strategie te bepalen wat betreft Proton.CP1977 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:17:
Heb het ook even een paar dagen gedaan maar je mail heeft dat niet meer de echte afzenders maar simple mail adressen. Voor archief minder handig.
Zeker al je ooit weg zou willen bij proton/simple mail.
Wellicht handig om te weten voor diegene die meeleest en nog niet SimpleLogin heeft geprobeerd:
- In de webmail en apps van Proton wordt het 'echte' adres getoond van een afzender,
- Bij reageren op de mail wordt het simplelogin adres getoond
- Wanneer je een mail laat afleveren op een andere mailbox dan een Proton account, zie je altijd de simplelogin e-mailadressen.
En je adresboek wordt ook 'vervuild' met SimpleLogin adressen, i.p.v. de echte adressen.
- Je kunt in SimpleLogin zelf instellen hoe je de display name van de afzender wilt tonen, zodat hiermee het echte adres alsnog enigszins zichtbaar is.
Wat betreft de mail: Er een instelling in SimpleLogin waarmee de oorspronkelijke verzender en ontvanger in de headers nog beschikbaar is:
Bij een migratie van Proton naar wat anders, zou je dus met een script de oorspronkelijke from en to headers kunnen terugzetten a.d.h.v. deze headers. Dan moet je deze optie wel direct aanzetten!Include original sender in email headers
SimpleLogin forwards emails to your mailbox from the reverse-alias and not from the original sender address.
If this option is enabled, the original sender addresses is stored in the email header X-SimpleLogin-Envelope-From and the original From header is stored in X-SimpleLogin-Original-From. You can choose to display this header in your email client.
As email headers aren't encrypted, your mailbox service can know the sender address via this header.
Als laatste: je zou ook SimpleLogin op een subdomein van je eigen domein kunnen instellen:
mail@jouwdomein.nl => MX Proton
mail@samen.jouwdomein.nl => MX SimpleLogin
(er zijn er een aantal in dit topic die dat hadden en dat juist wilde samenvoegen, maar je kunt het ook gewoon gescheiden laten).
Dat eerste klopt en staat uitgelegd op hun site:Meen dat er ook iets was met beginnen van een nieuwe mail naar iemand die je niet kent en dus nog niet in simple mail zit.
Was er zelf niet tevreden mee maar is persoonlijk hoor, voor anderen werkt het misschien prima
https://simplelogin.io/docs/getting-started/send-email/
Dat tweede, dat hangt inderdaad af van hoe je e.e.a. gebruikt. Wanneer je voor alles een unieke alias wilt hebben, kan ik me voorstellen dat je vaak in de situatie komt dat je een nieuw contactpersoon met reverse alias in SimpleLogin moet aanmaken. Wanneer je het aantal aliassen kunt reduceren (bijv. één alias voor familie) kan je die als alias in Proton Mail instellen en maakt dat het opstellen al makkelijker.
Maar terug naar de vraag: hoe stuur je mail naar een adres door naar twee Proton accounts:
Ik ben persoonlijk wel heel tevreden met SimpleLogin laten afleveren op twee mailboxen. Ja, het opstellen van een e-mailbericht naar een nieuw contact is wat omslachtiger, maar dat komt bij ons gelukkig niet zo heel vaak voor. Vaak gaat het toch om reageren op een inkomende mail.
Ik kwam van een gratis Legacy GSuite met Google Groups. Daar was het ontvangen wel goed geregeld (1 ontvanger op GSuite, de andere op Outlook.com), maar het versturen vanuit de alias ging niet goed, zeker niet voor de Outlook.com gebruiker. We moesten elkaar continu in de bcc zetten, kregen dan de reactie niet direct door, etc.
Toen ik wilde overstappen heb ik ook Proton Support om advies gevraagd. Het advies van Proton Support was destijds om een apart account aan te maken voor dat betreffende e-mailadres, deze accountgegevens met elkaar te delen. Dan heb je twee Proton accounts in je Proton Mail app, dat vind ik persoonlijk ook niet ideaal, dan zit je namelijk continu twee mailboxen in de gaten te houden.
Het doorsturen van e-mail is voor de tweede ontvanger overigens ook niet ideaal. Je kunt dan geen goede anti-spam maatregelen meer treffen want de afzender is dan altijd het eerste Proton account. En hoe zorg je ervoor dat beide personen de uitgaande e-mail ontvangen/kennen? Hoe kan de tweede ontvanger 'namens' het gezamenlijke e-mailadres versturen?
Of dus groep optie van proton alleen zit je dan al wel aan de duurdere abbo van proton vast https://proton.me/support/groupsblackd schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:28:
[...]
Terecht punt en ook goed om een exit strategie te bepalen wat betreft Proton.
Wellicht handig om te weten voor diegene die meeleest en nog niet SimpleLogin heeft geprobeerd:
- In de webmail en apps van Proton wordt het 'echte' adres getoond van een afzender,
- Bij reageren op de mail wordt het simplelogin adres getoond
- Wanneer je een mail laat afleveren op een andere mailbox dan een Proton account, zie je altijd de simplelogin e-mailadressen.
En je adresboek wordt ook 'vervuild' met SimpleLogin adressen, i.p.v. de echte adressen.
- Je kunt in SimpleLogin zelf instellen hoe je de display name van de afzender wilt tonen, zodat hiermee het echte adres alsnog enigszins zichtbaar is.
Wat betreft de mail: Er een instelling in SimpleLogin waarmee de oorspronkelijke verzender en ontvanger in de headers nog beschikbaar is:
[...]
Bij een migratie van Proton naar wat anders, zou je dus met een script de oorspronkelijke from en to headers kunnen terugzetten a.d.h.v. deze headers. Dan moet je deze optie wel direct aanzetten!
Als laatste: je zou ook SimpleLogin op een subdomein van je eigen domein kunnen instellen:
mail@jouwdomein.nl => MX Proton
mail@samen.jouwdomein.nl => MX SimpleLogin
(er zijn er een aantal in dit topic die dat hadden en dat juist wilde samenvoegen, maar je kunt het ook gewoon gescheiden laten).
[...]
Dat eerste klopt en staat uitgelegd op hun site:
https://simplelogin.io/docs/getting-started/send-email/
Dat tweede, dat hangt inderdaad af van hoe je e.e.a. gebruikt. Wanneer je voor alles een unieke alias wilt hebben, kan ik me voorstellen dat je vaak in de situatie komt dat je een nieuw contactpersoon met reverse alias in SimpleLogin moet aanmaken. Wanneer je het aantal aliassen kunt reduceren (bijv. één alias voor familie) kan je die als alias in Proton Mail instellen en maakt dat het opstellen al makkelijker.
Maar terug naar de vraag: hoe stuur je mail naar een adres door naar twee Proton accounts:
Ik ben persoonlijk wel heel tevreden met SimpleLogin laten afleveren op twee mailboxen. Ja, het opstellen van een e-mailbericht naar een nieuw contact is wat omslachtiger, maar dat komt bij ons gelukkig niet zo heel vaak voor. Vaak gaat het toch om reageren op een inkomende mail.
Ik kwam van een gratis Legacy GSuite met Google Groups. Daar was het ontvangen wel goed geregeld (1 ontvanger op GSuite, de andere op Outlook.com), maar het versturen vanuit de alias ging niet goed, zeker niet voor de Outlook.com gebruiker. We moesten elkaar continu in de bcc zetten, kregen dan de reactie niet direct door, etc.
Toen ik wilde overstappen heb ik ook Proton Support om advies gevraagd. Het advies van Proton Support was destijds om een apart account aan te maken voor dat betreffende e-mailadres, deze accountgegevens met elkaar te delen. Dan heb je twee Proton accounts in je Proton Mail app, dat vind ik persoonlijk ook niet ideaal, dan zit je namelijk continu twee mailboxen in de gaten te houden.
Het doorsturen van e-mail is voor de tweede ontvanger overigens ook niet ideaal. Je kunt dan geen goede anti-spam maatregelen meer treffen want de afzender is dan altijd het eerste Proton account. En hoe zorg je ervoor dat beide personen de uitgaande e-mail ontvangen/kennen? Hoe kan de tweede ontvanger 'namens' het gezamenlijke e-mailadres versturen?
Protonmail met eigen domein bevalt prima, alleen over de calender ben ik qua looks and feel wat minder enthousiast. Ook het missen van CardDav contacten vind ik een minpunt.
Mijn vraag is wat betekent het voor privacy als ik mijn mail/calender/contacten via mijn webhosting (mijn host) regel en dit IMAP naar Apple mail via CardDav en CalDav koppel naar Apple calender? Is dit privacy technisch net zo slecht als een Icloud mailadres via Apple gebruiken? Hierbij zou ik de scheiding mooi kunne aanbrengen tussen Proton Drive en een apart mail/contacten/kalender account
Als je in het Apple eco systeem zit kun je ervoor kiezen om je contacten en calendar bij Apple te houden. Je moet dan wel Advanced Data Protection inschakellen. Dit zorgt ervoor dat de gegevens end-to-end-encrypted wordt opgeslagen bij Apple.Mijn vraag is wat betekent het voor privacy als ik mijn mail/calender/contacten via mijn webhosting (mijn host) regel en dit IMAP naar Apple mail via CardDav en CalDav koppel naar Apple calender? Is dit privacy technisch net zo slecht als een Icloud mailadres via Apple gebruiken? Hierbij zou ik de scheiding mooi kunne aanbrengen tussen Proton Drive en een apart mail/contacten/kalender account
Handleiding op: https://support.apple.com/en-us/108756. Maar achtergrond over de feature kun je vinden op: https://www.privacyguides...recommended-configuration
Ik wist dat er een uitdaging aan zat te komen en dat is de kalender synchronisatie met de outlook van mijn werkgever.
Momenteel zit mijn prive agenda in mijn google account die ik met 2 richtingen op synchroniseer met outlook doodmiddel van CalDav Synchroniser.
Ik mag en kan alleen mijn outlook geen shared link buiten de organisatie geven.
Evenals via Proton easy switch wat regelen is niet mogelijk en wordt geblokkeerd.
Ik gebruik voor mijn telefoon een aparte app Buisness calendar om mijn agenda en van mijn vrouw, school en sport mooi inzichtelijk te hebben. Dus hoe de app werkt maakt mij niet zo veel uit.
Had her en der wel wat gelezen dat er misschien wat aan komt?
Lopen meer mensen hier tegen aan, eventueel oplossingen?
Soms kun je als het geblokkeerd is via Outlook/Exchange via wat specifieke menuutjes in de browser-client alsnog een shared link maken. Is wel read only. Let er ook op dat iedereen met link je agenda kan inzien dan. Link aan zich is niet makkelijk te raden, maar het is wel iets om rekening mee te houden.d-vine schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:23:
Sinds een paar dagen Proton ontdekt waar ik eerst met het gratis account aan testen was overstag gegaan om een betaalde versie te nemen.
Ik wist dat er een uitdaging aan zat te komen en dat is de kalender synchronisatie met de outlook van mijn werkgever.
Momenteel zit mijn prive agenda in mijn google account die ik met 2 richtingen op synchroniseer met outlook doodmiddel van CalDav Synchroniser.
Ik mag en kan alleen mijn outlook geen shared link buiten de organisatie geven.
Evenals via Proton easy switch wat regelen is niet mogelijk en wordt geblokkeerd.
Ik gebruik voor mijn telefoon een aparte app Buisness calendar om mijn agenda en van mijn vrouw, school en sport mooi inzichtelijk te hebben. Dus hoe de app werkt maakt mij niet zo veel uit.
Had her en der wel wat gelezen dat er misschien wat aan komt?
Lopen meer mensen hier tegen aan, eventueel oplossingen?
Proton kan ook read-only share links maken naar buiten toe. Zelfde disclaimer als zonet, iedereen met link kan het inzien. Je zet alles (unencrypted) open online.
Als je daarmee kan leven, is een oplossing is om een read-only shared link beide kanten op te hebben. Dus prive staat read-only in bijv. Thunderbird of Outlook. Werkagenda read-only op mijn Proton account. Moet je dus wel de juiste client (of webmail) pakken om dingen aan te passen. Maar persoonlijk zou ik toch al een goede scheiding tussen beide onderhouden. Daarbij verwerk ik werkdingen ook enkel onder werktijd tenzij het nood is, en dan kan de baas me bereiken. Dat komt verder niet op mijn privedevices.
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Ah, ik bedoel met de snooze functie dat een mail op een bepaalde dag/tijdstip wanneer ik dat wens, weer in mijn inbox verschijnt. Als een soort van reminder dus.SniperEye schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:19:
Ik heb per definitie al mijn alerts en meldingen uit staan op mijn telefoon. Kijk zelf op gezette tijden naar mail en andere apps.
Lijkt hier gewoon te werken?aartvark013 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:13:
Ben ik de enige die de snoozefunctie regelmatig gebruikt in Protonmail?
(iPhone)
Toen ik nog veel op webmail zat gebruikte ik het vaak.aartvark013 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:13:
Ben ik de enige die de snoozefunctie regelmatig gebruikt in Protonmail?
Tegenwoordig gebruik ik Proton Bridge met ThunderBird. Daar zit de functionaliteit niet in.
https://www.reddit.com/r/...nt_next_gen_mail_app_ama/
Er was vorig jaar enkele keren gemeld dat een nieuwe Calendar App in de maak was/stond op de roadmap (samen met Mail) maar het bleef stil erna.
Nu was er toch een antwoord wanneer ze eraan begonnen zijn:
Ik begrijp dat iedereen verschillende wensen heeft wat betreft features die Proton aanbiedt enzo verder maar het was naar mijn aanvoelen fijner geweest als ze eerst de bestaande apps goed uitgebouwd hadden vooraleer weer met iets nieuws te komen.The actual development started on Jan 2 2026, we estimate (tentative) that it will take four quarters to deliver this, so our aim is to have a public version by the end of the year.
Maar goed, het lijkt erop dat de Calendar nu een prioriteit is, afwachten nu.
Eens. Ik wacht ook met smart op het moment dat ik Proton contacts als default op Android kan gebruiken. 'Soon' onderaan deze pagina is relatief (staat er al een jaar). Dat heb ik liever eerder dan allerlei AI zooi.Zadda schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:30:
Ik begrijp dat iedereen verschillende wensen heeft wat betreft features die Proton aanbiedt enzo verder maar het was naar mijn aanvoelen fijner geweest als ze eerst de bestaande apps goed uitgebouwd hadden vooraleer weer met iets nieuws te komen.
Ja, ze hebben veel moeite om bij te blijven en hun toezeggingen en beloftes na te komen.SayWhatAgain! schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:59:
[...]
Eens. Ik wacht ook met smart op het moment dat ik Proton contacts als default op Android kan gebruiken. 'Soon' onderaan deze pagina is relatief (staat er al een jaar). Dat heb ik liever eerder dan allerlei AI zooi.
Het is wel slim dat ze met Proton Drive nu nadruk leggen op een SDK. Dan kan de community zelfstandig integraties bouwen. Een SDK voor Calendar, Contacts en Mail zou ook echt een enorme stap vooruit zijn.
Wat me wel opvalt, is dat geen enkel bedrijf tegenwoordig nog het initiatief neemt voor het bouwen van open standaarden. Mail is op zich zelf natuurlijk gebouwd op open standaarden, maar om bij Proton Mail te komen, moet je gebruikmaken van een app van Proton of Proton Bridge. Het zou beter zijn geweest als de verschillende bedrijven, zoals Proton, Tuta, Startmail, Mailfence, enzovoort, bij elkaar zouden komen en gezamenlijk een standaard zouden bouwen voor end-to-end-encrypted benadering van mail, contacten, kalender en bestanden. Deze standaard kan dan vervolgens worden ingebouwd in telefoons en mailclients zoals Thunderbird en Outlook. Hiermee wordt ook de bottleneck opgelost waarmee Proton nu te maken heeft, en dat is dat ze gewoon niet genoeg ontwikkelaars in dienst hebben om al hun ambities waar te maken.
Dit is echt wel een grote verandering in de laatste 20 jaar. Tot ergens in de jaren 2000 was het normaal om open standaarden te ontwikkelen voor webtechnologie. Misschien werd het ergens rond de tijd van de opkomst van sociale platformen steeds duidelijker dat er meer geld te verdienen is met gesloten eilandjes dan met platformen die met elkaar te verbinden zijn. En is dit de reden waardoor de insutrie nog maar met heel weinig open standaarden komt wanneer nieuwe toepassingen worden gebouwd.
Mee eens. Ikzelf hoop dat ze drive verder uitwerken, zodat ik de foto’s op mijn Synology automatisch naar Drive kan kunnen sturen als BackUp.Zadda schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:30:
Ik begrijp dat iedereen verschillende wensen heeft wat betreft features die Proton aanbiedt enzo verder maar het was naar mijn aanvoelen fijner geweest als ze eerst de bestaande apps goed uitgebouwd hadden vooraleer weer met iets nieuws te komen.
Ik heb inmiddels iets van 700GB waarvan ik ongeveer 7 van gebruikt heb.
(Foto’s worden nu naar een andere plek gestuurd als backup). Dat vind ik zonde.
En (wens, geen noodzaak) Standard Notes zou fijn zijn als we daar de volledige functies van krijgen.
Ik snap je punt en ben niet compleet oneens, maar ik snap Proton ook wel. De enorme groei van Proton door de huidige geopolitieke situatie en het groeiende anti-US/Big Tech sentiment wat zorgt voor een enorm vergroote vraag in een privacy-vriendelijk Europees ecosysteem, was niet per se te verwachten. Immers, vanuit de security en privacy hoek wordt hier al sinds de "90 voor gewaarschuwd en steeds weinig mee gedaan. Dat zal bij Proton ook wel wat plannen op de kop gezet hebben. Want de meeste "gewone" mensen willen dat gemak van een ecosysteem eigenlijk niet kwijt. Proton imho is wel oprecht de beste partij op dit moment om te proberen die markt in te vullen, maar alle resources naar het uitbouwen daarvan gaan niet naar de beloofde (en nog verzwegen) plannen met bestaande diensten.Zadda schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:30:
Proton heeft al nieuwe mensen erbij aangenomen om dat enigsinds op te vangen, maar we hadden eerder al de discussie dat dat niet zo simpel is om meteen alles mee op te lossen.
Tja, die standaard bestaat al, iig voor mail, en zit iig in Thunderbird en kan met wat moeite ook in Outlook (ik heb het over PGP mail natuurlijk). Maar het eerste probleem is dat het opzetten erg lastig is, waardoor het vrij weinig gebruikt wordt. Proton is op z'n beurd gebouwd op die standaard en ook compatible met niet-Proton mail die die standaard gebruikt. Met de rest van hun software zelf opensource zijn ze al aardig open, enkel het stukje naar een bij hun gehostte email werkt nog niet, en daar komt nu de SDK voor. Daarna heb je eigenlijk alles open.Bedge85 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:36:
Het zou beter zijn geweest als de verschillende bedrijven, zoals Proton, Tuta, Startmail, Mailfence, enzovoort, bij elkaar zouden komen en gezamenlijk een standaard zouden bouwen voor end-to-end-encrypted benadering van mail, contacten, kalender en bestanden. Deze standaard kan dan vervolgens worden ingebouwd in telefoons en mailclients zoals Thunderbird en Outlook.
Maar dan komen we op probleem 2, duizenden meningen en afwegingen. Want Tuta wil die PGP standaard bijv. niet omdat die het niet encrypted genoeg vind. Bijv. de onderwerpregel is bij PGP niet encrypted. En dus hebben ze hun eigen ding gemaakt, die überhaupt niet met niet-Tuta mail werkt.
Aan de andere kant is dit iets veel voorkoments in de hele FOSS wereld. Op korte termijn geeft dit versplintering en incompatibiliteit, maar op lange termijn vaak innovatie. Want iedereen die de standaard te min vind maakt wat nieuws, en echt goede dingen worden automatisch opgepakt waar de slechte blijven liggen. Anders dan closed source groepen die een standaard maken waar men maar mee te doen heeft, vaak ook met de nodige op- en aanmerkingen.
En ook in de FOSS wereld zien we dat dan uiteindelijk 1 ding de norm wordt. Kijk bijv. naar systemd en nu de switch naar Wayland. Duurt langer, dat zeker, maar zodra de standaard er is, is hij vaak beter. Imho ook juist reden om niet een soort consortium met Proton, Tuta, etc. te willen die hier samen wat voor verzind. Dan raak je juist het open karakter kwijt, en alle voordelen die daarbij komen.
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Waar ik eigenlijk op doel, zijn standaarden zoals die nu ook bestaan: FTP, CalDAV, CardDAV en IMAP. Het zou goed zijn als er voor deze protocollen een end-to-end-encrypted standaard komt. Net als met de opkomst van versleuteling met TLS, toen werden prtocollen zoals IMAP, FTP, HTTP en SMTP geschikt gemaakt voor versleuteling van de communicatie tussen computers (in transit).Cambionn schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:56:
Aan de andere kant is dit iets veel voorkoments in de hele FOSS wereld. Op korte termijn geeft dit versplintering en incompatibiliteit, maar op lange termijn vaak innovatie. Want iedereen die de standaard te min vind maakt wat nieuws, en echt goede dingen worden automatisch opgepakt waar de slechte blijven liggen. Anders dan closed source groepen die een standaard maken waar men maar mee te doen heeft, vaak ook met de nodige op- en aanmerkingen.
Het publiceren van opensource SDK, zoals voor ProtonDrive, is ook een stap in de goede richting. Maar dat betekent wel dat elk programma (zoals bijvoorbeeld rclone) voor elke clouddienst een eigen implementatie moeten ontwikkelen. Dit is erg arbeidsintensief.
Wat ongewenst is, is de situatie zoals nu waarbij contacten en je calendar bij Proton eigenlijk alleen goed werkt binnen het eco systeem van Proton.
[ Voor 20% gewijzigd door Bedge85 op 08-02-2026 12:27 ]
Nou inderdaad! Het irriteert mij ook mateloos dat ze hiermee maar niet opschieten. Ik kwam dit draadje op Reddit tegen, waar de CEO vertelt dat ze eraan gaan bouwen zodra versie 7 van de mailclient is uitgerold. Ik heb op mijn telefoon versie 7.7.1 dus hopelijk gaat het er dan eindelijk eens aan komen.SayWhatAgain! schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:59:
Eens. Ik wacht ook met smart op het moment dat ik Proton contacts als default op Android kan gebruiken. 'Soon' onderaan deze pagina is relatief (staat er al een jaar). Dat heb ik liever eerder dan allerlei AI zooi.
En dan komen ze inderdaad met een nieuwe wallet app terwijl ik denk bouw in hemelsnaam eens die contactpersonen synchronisatie waar echt het halve internet op wacht. Onbegrijpelijk om zo slecht naar je klanten te luisteren!
En van een ander Reddit draadje van deze week:
The answer to this is two-fold: what we have settled on is that Contacts and Contact Sync will be built as a reuseable component, written once and avaialble to all the Proton apps leveraging this new tech stack.
Whether this will be released as a standalone app or will be an in-app shared module is yet to be settled. There are different viewpoints within Proton and we have not yet settled on a final decision. I personally share your preference for a standalone application
For the sake of transparency. We are aware this is something people have been asking for for a long time and this news will disappoint you, but contacts and contact sync are not on the roadmap for 2026. This is a case of competing priorities, and Calendar comes first. More on the latter in the following answers!
[ Voor 30% gewijzigd door Dennis op 10-02-2026 09:28 ]
Nog even hierop terug komend ik kan binnen mijn organisatie (internationaal bedrijf) op geen enkele manier een shared link van outlook krijgen. (web of applicatie zelf is geblokkeerd)Cambionn schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:39:
[...]
Soms kun je als het geblokkeerd is via Outlook/Exchange via wat specifieke menuutjes in de browser-client alsnog een shared link maken. Is wel read only. Let er ook op dat iedereen met link je agenda kan inzien dan. Link aan zich is niet makkelijk te raden, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Via CalDav sync applicatie kan google en apple, nexcloud en vele andere wel geregeld worden.
Dat betekend dat ik deze agenda niet in proton kan krijgen voor mijzelf en ook voor mijn partner niet in te zien is wat het helaas onwerkbaar maakt.
Misschien dat met de kalender dit jaar nog wat in de pijplijn zit.
Net als de contacten zijn dat wel must haves voor een all in integratie.
Zit niets anders op dan afwachten
Ik kwam deze review tegen: YouTube: We need to talk... about the Proton ecosystem, en dat zette me aan het denken. Misschien is het verstandig om niet alles bij Proton onder te brengen?
Bijvoorbeeld wél e-mail, agenda, drive en VPN, maar géén password manager. 2FA sowieso altijd in een aparte app van je password manager.
Mocht er wat veranderen in de bedrijfsvoering/regulering/security breach of data uitlekken (of zelfs mijn account afgesloten worden).. ga ik niet helemaal nat.
Denken jullie hierover na en welke keuzes maken jullie?
Met een compleet eco-systeem komt ook veel gemak wat goed is voor de WAF. Ik host foto's binnenkort zelf, host nu al eigen password manager.. ik begrijp de trade-off
Zelf heb ik niet alles in 1 mandje maar als er veel inzitten heb je gemak.Ruvetuve schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:21:
Ik twijfel er sterk over om van het Apple ecosysteem over te stappen naar een EU alternatief. Proton biedt inmiddels een behoorlijk compleet ecosysteem, maar dat roept bij mij ook zorgen op: uiteindelijk zitten alle componenten dan nog steeds bij één provider.
Ik kwam deze review tegen: YouTube: We need to talk... about the Proton ecosystem, en dat zette me aan het denken. Misschien is het verstandig om niet alles bij Proton onder te brengen?
Bijvoorbeeld wél e-mail, agenda, drive en VPN, maar géén password manager. 2FA sowieso altijd in een aparte app van je password manager.
Mocht er wat veranderen in de bedrijfsvoering/regulering/security breach of data uitlekken (of zelfs mijn account afgesloten worden).. ga ik niet helemaal nat.
Denken jullie hierover na en welke keuzes maken jullie?
Met een compleet eco-systeem komt ook veel gemak wat goed is voor de WAF. Ik host foto's binnenkort zelf, host nu al eigen password manager.. ik begrijp de trade-off
Zat ook een beetje met de "Amerikaanse diensten" echter zal ik niet volledig overstappen met alles
Categorie choose your battle's
Sinds vorige week pas overgestapt met Mail, Drive, Authenticator naar proton.
Agenda en contacten zou handig zijn maar daar is de functionaliteit nog niet compleet zodat het voor mij niet volledig bruikbaar is
Foto's host ik zelf met Immich
Password manager host ik zelf met Vaultwarden
Authy heb ik nu alles overgezet naar Proton Authenticator
Browser ben ik naar Vivaldi gegaan
Zelf heb ik een NAS die overal bereikbaar dus volledige de drive gebruiken heb ik niet nodig.
Bij het aanmaken van een email kreeg ik een unprocessed entity error. Dus dat email zit/zat in een soort van vreemde state. Dus ik dacht ik typ even een ander adres in om te testen of dat wel werkte. Maar nu blijkt dus dat dat het identifier van mijn account is geworden.
Het stomme is dat ik al had betaald maar zoals ik nu begrijp moet het hele account weer verwijderd worden. Maar goed daar zijn we al weer een week heen en weer over aan het mailen hoe dat geregeld moet worden.
Ik vind het platform stabiel, wel heeft het wat eigenaardigheden. Bijvoorbeeld geen agenda item kunnen toevoegen als je off-line bent (gaan in 20256 wat aan doen met de nieuwe kalender app zeggen ze).ja3 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:09:
Ik was proton aan het onderzoeken om over te stappen van gmail naar Proton Mail. En naar Proton als password manager. Wat is jullie ervaring met bugs op het platform? Ik ben nu al een paar keer vastgelopen en heb ook een ticket bij support lopen om hier naar te kijken.
Ik kwam van Google for Workspaces, en moest wel wennen aan het feit dat de software heel basaal is in vergelijking tot het Google platform. Ook soms wat meer eigenaardigheden. Inmiddels merk ik eigenlijk niks meer van, het is de nieuwe standaard
Als je vanuit een ideologisch standpunt een non-US dienst overweegt, moet je ook die keuze maken. En niet omdat je buurvrouw nog mailt met @gmail ook zelf maar niet overgaan.coenox schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:54:
Ik ben aan het kijken of ik mijn gebruik van Amerikaanse tech wat kan minderen. Helemaal niet is voor mij nog een stap te ver. Ik heb een Samsung S25 ultra, dus Google weet nog een hoop van mij. Ik wil in ieder geval Gmail uitfaseren. Ik heb een email box met mijn eigen domeinnaam bij mijn provider (VDX), kan daar ook mail aliassen aanmaken. Daarnaast heb ik nu een gratis Proton mailadres. Ik overweeg om dit account uit te breiden en de domeinnaam met Proton te gebruiken. Maar heeft dit zin? Ik mail vooral met contacten die geen Proton hebben. Dus de mail kunnen gescand worden bij degene die de mail verstuurt of ontvangt.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente | Proton $20 referral
De focus van Proton is privacy en security, wat vermoedelijk in een hogere mate aanwezig is dan je huidige email provider. Ook geeft het je de mogelijkheid om spam te bestrijden d.m.v. ongelimiteerde aliases (afhankelijk van het abonnement), ook zonder eigen domein. Bij Proton kan dat via SimpleLogin (uitgebreider) of via Proton Pass.coenox schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:54:
Maar heeft dit zin? Ik mail vooral met contacten die geen Proton hebben. Dus de mail kunnen gescand worden bij degene die de mail verstuurt of ontvangt.
Persoonlijk vind ik end-to-end encryption (e2ee) één van de belangrijkste redenen om Proton te gebruiken. Het klopt inderdaad dat ontvangende emailservers nog steeds de inhoud kunnen lezen, maar je weet dat het wel op veilige wijze wordt opgeslagen op de Proton mail servers, terwijl bij mailservices zonder e2ee de beheerder de inhoud zou kunnen bekijken.
Hetzelfde geldt voor cloudopslag. Een dienst die geen e2ee biedt, vind ik niet meer van deze tijd.
Op Privacy Guides staan ook wat redenen en diensten:
https://www.privacyguides.org/en/email/
https://www.privacyguides.org/en/cloud/
https://www.privacyguides.org/en/email-aliasing/
Dit is niet helemaal correct en je haalt twee dingen door elkaar:Cyb schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:06:
[...]
De focus van Proton is privacy en security, wat vermoedelijk in een hogere mate aanwezig is dan je huidige email provider. Ook geeft het je de mogelijkheid om spam te bestrijden d.m.v. ongelimiteerde aliases (afhankelijk van het abonnement), ook zonder eigen domein. Bij Proton kan dat via SimpleLogin (uitgebreider) of via Proton Pass.
Persoonlijk vind ik end-to-end encryption (e2ee) één van de belangrijkste redenen om Proton te gebruiken. Het klopt inderdaad dat ontvangende emailservers nog steeds de inhoud kunnen lezen, maar je weet dat het wel op veilige wijze wordt opgeslagen op de Proton mail servers, terwijl bij mailservices zonder e2ee de beheerder de inhoud zou kunnen bekijken.
Hetzelfde geldt voor cloudopslag. Een dienst die geen e2ee biedt, vind ik niet meer van deze tijd.
Op Privacy Guides staan ook wat redenen en diensten:
https://www.privacyguides.org/en/email/
https://www.privacyguides.org/en/cloud/
https://www.privacyguides.org/en/email-aliasing/
- E2EE gaat om verzender-ontvanger encryptie.
- Zero-access encryption gaat over het niet kunnen inzien van je mail door je mailprovider*.
Zie ook uitleg en definitie van Proton hierin op: https://proton.me/support/proton-mail-encryption-explained
Simpel gezegd waar jij E2EE noemt bedoel je onder de Proton-vlag eigenlijk zero-access encryption (Proton / ander mailprovider kan niet je mail lezen).
[ Voor 12% gewijzigd door True op 11-02-2026 11:56 ]
Mijn huidige provider van de domeinnaam levert een Nederlandse e-mail dienst met Nederlandse opslag. Dus van uitmijn ideologische standpunt is dat voldoende. Mijn vraag ging vooral over de extra beveiliging van de berichten.True schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:56:
[...]
Als je vanuit een ideologisch standpunt een non-US dienst overweegt, moet je ook die keuze maken. En niet omdat je buurvrouw nog mailt met @gmail ook zelf maar niet overgaan.
[ Voor 100% gewijzigd door coenox op 11-02-2026 12:25 ]
[ Voor 4% gewijzigd door jaguarxj16 op 13-02-2026 10:57 ]
Overigens ben ik wel blij met de keuze van Proton om dit jaar aan hun calendar te gaan werken. Ik ben sinds oktober met mijn agenda's volledig over van iCloud naar Proton. Je levert wat gemak in maar het vervelendst vind ik dat je je agenda niet kunt raadplegen als je geen internetverbinding hebt. Hopelijk wordt dat snel opgelost.
[ Voor 10% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 13-02-2026 09:58 ]
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Ja dat kan, dat is toevallig 2/3 pagina's geleden besproken en uitgelegd.coenox schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:58:
Ik ben echt aan het twijfelen. Mijn vrouw en ik hebben 3 Gmail adressen. Ieder een persoonlijke inbox en een gezamenlijke voor mail over verzekeringen, Nutsbedrijven, etc. Voornaamste reden voor overstap is dat ik Amerikaanse tech wil beperken. Dat het geld kost, snap ik en dat is geen bezwaar. Maar ik zit dan toch al aan de kosten van een Proton Duo en heb dan nog geen derde gezamenlijk adres. Of is er een mogelijkheid een alias naar twee email adressen te laten verwijzen?
Dank, ga ik teruglezen. Heb een poging gedaan het hele topic vanaf 2022 te lezen, maar ben denk vlak daarvoor gestopt.True schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:29:
[...]
Ja dat kan, dat is toevallig 2/3 pagina's geleden besproken en uitgelegd.
Even heel snel gezocht, denk dat je hier ergens moet zijn: MJV in "Het algemene Proton topic"coenox schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:31:
[...]
Dank, ga ik teruglezen. Heb een poging gedaan het hele topic vanaf 2022 te lezen, maar ben denk vlak daarvoor gestopt.
En ik zag dat @coenox 'm had gevonden, dank voor de thumbs-up.
/f/image/L1QmOvfzEtNeHifzxuFHl5aL.png?f=fotoalbum_large)
Mijn domeinen zitten bij Transip en daar heb ik het zo ingesteld:
/f/image/6I9tWTo2swhXizugbACAx7yQ.png?f=fotoalbum_large)
Als ik het MX record check bij https://toolbox.googleapps.com/apps/dig/#MX/ staat de boel goed behalve dat Transip een . achter het MX record zet. Volgens mij zou dat geen probleem moeten zijn maar het werkt niet. Wat zie ik over het hoofd?
Volgens mij duurde het bij mij laatst enkele uren voordat Proton door had dat dat goed stondengessa schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:43:
Ik ben mijn mail van Google Apps aan het overzetten naar Proton. Ik probeer een custom domein toe te voegen maar MX blijft rood in de instellingen. Dit wil Proton hebben:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik het MX record check bij https://toolbox.googleapps.com/apps/dig/#MX/ staat de boel goed behalve dat Transip een . achter het MX record zet. Volgens mij zou dat geen probleem moeten zijn maar het werkt niet. Wat zie ik over het hoofd?
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
TTL (time to live) waardes zo laag mogelijk zetten, zodat DNS servers het sneller oppikken.engessa schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:43:
Ik ben mijn mail van Google Apps aan het overzetten naar Proton. Ik probeer een custom domein toe te voegen maar MX blijft rood in de instellingen. Dit wil Proton hebben:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@engessa Een FQDN heeft altijd een punt het eind. In de praktijk wordt deze "trailing dot" achterwege gelaten bij dagelijks gebruik. Maar je kunt de punt altijd toevoegen aan een domein wanneer je website bezoekt, bijvoorbeeld [url]https://nos.nl.[/url].Transip een . achter het MX record zet. Volgens mij zou dat geen probleem moeten zijn maar het werkt niet. Wat zie ik over het hoofd?
Voor de volgende keer, eerst je TTL naar beneden aanpassen, na x-tijd pas een aanpassing doen. Waarbij x-tijd je vorige TTL is.engessa schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:33:
Het duurde idd gewoon lang. Na vier uur nu mail dat de boel omgezet is.
Dat is altijd wat ik doe als ik iets moet veranderen bij mij, of voor iemand. En het werkt dan eigenlijk gewoon vlekkeloos.
[ Voor 5% gewijzigd door True op 14-02-2026 20:56 ]