Artbij schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:45:
[...]
Ik denk dat ze het wel kunnen fixen. Ik heb max 1 keer per jaar dat die het niet doet.
Radar poetsen heeft trowuens sowieso weinig effect denk ik, zal door het weer zijn dat die het niet deed.
Same here, twee weken geleden bij 2 jaarlijks onderhoud gemeld dat dit te pas en te onpas als melding komt na dit al enkele keren gemeld te hebben.
Niets speciaal op aan te merken was de uitleg. Ik merk wel op dat bij de volgende combinaties het wel elke keer prijs is: Kouder < 10 graden, regen (hoeft geen stortbui te zijn, motregen is voldoende). Ook de combinatie van de auto recent gewassen te hebben blijkt nefast te zijn. In beide gevallen blijven dan kleine druppels water op de sensoren plakken welke dan een storing heel gemakkelijk uitlokt. Heb ook het gevoel dat als de ruitenwissers een typische streep trekken omdat de wax/ het wasproduct van de ruit oplost dat ook deze dan heel gemakkelijk een sensor fout uitlokt en de irritante melding. Vraag me dan wel af waarom er zoveel camera's/sensoren/radar systemen opzitten, dat 1 van de systemen mogelijks slecht zicht heeft alles maar meteen uit moet. Kon met een ander niet premium merk letterlijk tegen 180 op de autobahn met adapative cruisecontrol aan door een stortbui gaan zonder enige melding (kreeg enkel een melding in de winter bij sneeuw of ijs ophoping op de radar sensor dat hij uitging wat dan heel aannemelijk is omdat er dan effectief een blokkade op de sensor zit).
Merk ook veel snelheid mindering op bij verschillende situaties: ruim op voorhand richtingsaanwijzer aan voor een geparkeerde auto te passeren, naar de linkerbaan gaan met voldoende tussenruimte en toch nog halvelings in de remmen gaan (geen enkele melding op het dashboard dan btw). Ook regelmatig bij het voorbijrijden van geparkeerde auto's die mooi in hun parkeervakken parallel met het baanvak staan.
En dan soms ook gewoon het omgekeerde, rustig tegen 70 km/h zonder enig remmen of snelheid te minderen vanachter op trager rijdende auto's of stilstaande auto willen rijden. Ik moet dan maar zelf zo goed als een noodstop uitvoeren (zo hard remmen dat de 4 richtingsaanwijzers auto aangaan om voertuigen achter mij te waarschuwen) omdat ik het toch af en toe probeer om te kijken of ik nu niet gewoon te nerveus reageer en het zijn ding moet laten doen.
Voor mij is het duidelijk, bij de volgende wagen (indien opnieuw BMW), niet al te veel geld uitgeven aan de extra opties want het werkt niet naar behoren als je echt elke dag minstens een uur of twee de baan op bent. Auto is met alle opties erbij in mijn geval 62k waard op factuur maar heb niet gevoel dat ik voor die som ook een meerwaarde heb teruggekregen spijtig genoeg.