Het grote BMW (i)X1 topic

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-05 21:58
Dit verklaart jouw negatieve indruk over EV.

Je moet kunnen laden in je wijk of nog beter ...thuis.
De voordelen hiervan zijn enorm

- iedere dag een volle accu om de dag te beginnen
- iedere dag 100%
- bij een vakantie of echt lange rit begin je met 100% dus dan is die 900km veel makkelijker
- veel goedkoper ook.

Hopelijk kan je snel thuis laden, maar ook....je kunt bij je gemeente een openbare laadpaal aanvragen wanneer er geen of te weinig in je wijk zijn.
In een mnd of 3 is die er dan.
Echter als je zelf binnenkort kunt laden snap ik dat je dat niet gedaan hebt.

Nogmaals
1 van de grootste voordelen van een EV is t nooit naar benzine stations te hoeven gaan en iedere dag met een volle accu beginnen

Ikzelf heb m dus als taxi, begin iedere dag met 100% en ik hoef onderweg nooit te laden, aangezien ik 300-350km per dag rijd.
Ik heb mn laadkabel thuis bij mn lader hangen...ik neem die nooit mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin94
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:30
PeterCC schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:43:
[...]

Niks mis met elektrisch rijden, maar ik zou me niet laten leiden door onheilsprofetieën.
Die begrijp ik niet helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-05 11:56
benjamin94 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:06:
[...]

Die begrijp ik niet helemaal?
Wat ik bedoel is dat je je beslissing niet zomaar moet laten afhangen van een artikel waarin voorspeld wordt dat de brandstofprijzen volgend jaar of zo ineens ik weet niet hoe hard zullen stijgen.
Als je de brandstofprijs op langere termijn bekijkt dan zit daar een gemiddeld algemeen stijgende trend in, met daarrond een schommeling met momenten van piekprijzen, maar ook momenten van duidelijk lagere prijzen.
Nu hebben we bijvoorbeeld opvallend lage prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
Nou Peter....
Snelladen is natuurlijk nogal duur

Echter AC laden is veel goedkoper dan tanken.
Rekenvoorbeeld

Onze BMW iX1 heeft 64kwh
Daarmee rijd je 400-500 km

Bij een openbare laadpaal in de straat ben je €0,25-€0,55 per kWh kwijt
64kwh is ongeveer €16-€35

Op dit moment kost 1kwh thuis €0,25 incl belastingen en dus is de BMW vol voor €16

Als je 400-500km wilt rijden met brandstof, kost je dat 26 tot 33 liter bij 1 op 15
Brandstof kost €1,80 geloof ik dus voor dezelfde afstand kost dat €46 tot €59

Dus €16 - €35 stroom tegenover
€46 tot €59 brandstof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Natuurlijk moet je je eigen rekening maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekke
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-05 17:58
Is er een mogelijkheid om het laden zo in te stellen dat de wagen pas om 19h00 begint op te laden? Ik moet steeds een vertrekuur ingeven, en de wagen begint dan gewoon te laden wanneer ik hem inplug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Ja dat kan zeker.

Als je op het middenconsule op dat de autootje met die drie streepjes drukt, verschijnt er in t scherm 3 tabbladen en de rechter is "laden"

Druk daarop en je krijgt
Laadmodus waarin je kunt zetten hoe laat hij moet beginnen met laden met nog een eindtijd maar die is uiterlijk dus hij is eerder klaar met laden.

Ook moet je een vertrektijd instellen anders pakt hij hem niet.
Vertrektijd is onder andere om aan te geven hoe laat je wilt vertrekken maar ook zodat je de auto kunt voorverwarmen of voorverkoelen wanneer je dat aanzet.
De auto gaat dan zorgen dat hij op vertrektijd warm of koel is en haalt die elektriciteit uit de lader en dus blijft jouw auto op 100% geladen.

Daarna moet je "tijdvenster" instellen en dus wanneer hij moet beginnen met laden en een uiterlijke tijd waarin hij geladen moet zijn.

Hij staat bij mij tussen 0300-1100 uur met een vertrektijd van 11,50 uur

Wat mooi is is als je de auto uitzet dat scherm weer tevoorschijn komt en dan kan je het ook veranderen in meteen laden.
De tijden blijven erin staan dus je kan heel snel weer terug naar jou ingestelde tijden.

Ook heb je daar de AC limiet.
Die staat bij mij op 12A en dat is bij 3 fase 8 kw.... Anders klappen me stoppen eruit wanneer mijn huis eigenaar zijn auto ook aan het laden gaat

Dit kan ook op je telefoon in de BMW app.
Oh kan je hem overrulen op je telefoon dus hij staat op tijd slot, maar dan kan je hem vanuit je telefoon ook direct laten laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58l4nEaUYzzOaBWLtCyAAdL92mc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z2TBU3SmSLgGQ2VHVEeFKvf1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wL3ZAKQI2mM8pqMl-_y0ceZOnSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cpwr2IzrLJ4t0wdG9gTYU5Ti.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWKGdywgmUG_b2UbWVB45NOIrMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vj8fun0y1Gle6nd9V79OPp4R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door Ferry34 op 08-05-2025 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvde1
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 30-05 11:35
Ferry34 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 00:11:
Nou Peter....
Snelladen is natuurlijk nogal duur

Echter AC laden is veel goedkoper dan tanken.
Rekenvoorbeeld

Onze BMW iX1 heeft 64kwh
Daarmee rijd je 400-500 km

Bij een openbare laadpaal in de straat ben je €0,25-€0,55 per kWh kwijt
64kwh is ongeveer €16-€35

Op dit moment kost 1kwh thuis €0,25 incl belastingen en dus is de BMW vol voor €16

Als je 400-500km wilt rijden met brandstof, kost je dat 26 tot 33 liter bij 1 op 15
Brandstof kost €1,80 geloof ik dus voor dezelfde afstand kost dat €46 tot €59

Dus €16 - €35 stroom tegenover
€46 tot €59 brandstof
Bij welke leverancier betaal je 0,25 voor een KWh? Is dit in België?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
bartvde1 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:25:
[...]

Bij welke leverancier betaal je 0,25 voor een KWh? Is dit in België?
Dat is in BE.
Het gaat dan over de variabele kost. Hoeveel betaal je voor 1kWh meer. Dus enkel de elementen in de kostprijs die per kWh berekend worden, niet de vaste kosten.

Voor mij persoonlijk berekend over de eerste 6 maanden van 2024 was het 0,2772, dus wel iets hoger.
Ik zou de berekening nog eens moeten overdoen met meer recente gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Op dit moment is de stroomprijs € 0,25 per 1 kWh inclusief btw en energiebelasting (mei 2025). De precieze stroomprijs per kWh stroom verschilt per huishouden en is afhankelijk van je energiecontract. Het aantal kWh dat jij verbruikt, wordt op je jaarafrekening vermenigvuldigd met de prijs voor 1 kwh

https://pure-energie.nl/e...wh/#Section_Element-12107

Wat kost een kWh?
Op dit moment is de actuele stroomprijs gemiddeld € 0,26 per kWh (april 2025). Dat is de gemiddelde stroomprijs op basis van 50 vaste, variabele en dynamische energiecontracten die op dit moment door energieleveranciers worden aangeboden.

https://www.anwb.nl/energie/wat-kost-1-kwh

Sommigen zullen vaste contracten hebben en wat meer betalen, maar je denkt toch niet dat benzine goedkoper wordt de komende jaren?

Oh had ik in die berekeningen niet doorberekend wanneer je zonnepanelen hebt

[ Voor 12% gewijzigd door Ferry34 op 08-05-2025 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Ik moet ook zeggen
De auto is niet van mij maar van mn werkgever, maar ik ben de enige die in deze auto rijd.

De zonnepanelen zijn van mijn huis eigenaar en de stroom wordt betaald door mijn werkgever.

Beste auto waar ik ooit in heb gereden, maar voor dat geld had ik een andere auto gekocht.

De versie die ik heb is kaler dan kaal
Geen verwarmde stoelen
Geen geventileerde stoelen
Geen keyless entry
Geen ACC
En dan kost hij nog €50.000

Als ik er zelf een zou kopen dan werd het voor dat geld
Een Cupra Tavascan
Ontzettend dikke auto
Veel meer ruimte

Wel dimmende binnenspiegel (ik word compleet verblind in de BMW)
Led sfeerverlichting
ACC
Achterklep met voet bediening
Betere speakers

Zelfde prijs dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pliesie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 10:14
Ferry34 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:27:
Ik moet ook zeggen
De auto is niet van mij maar van mn werkgever, maar ik ben de enige die in deze auto rijd.

De zonnepanelen zijn van mijn huis eigenaar en de stroom wordt betaald door mijn werkgever.

Beste auto waar ik ooit in heb gereden, maar voor dat geld had ik een andere auto gekocht.

De versie die ik heb is kaler dan kaal
Geen verwarmde stoelen
Geen geventileerde stoelen
Geen keyless entry
Geen ACC
En dan kost hij nog €50.000

Als ik er zelf een zou kopen dan werd het voor dat geld
Een Cupra Tavascan
Ontzettend dikke auto
Veel meer ruimte

Wel dimmende binnenspiegel (ik word compleet verblind in de BMW)
Led sfeerverlichting
ACC
Achterklep met voet bediening
Betere speakers

Zelfde prijs dus
En zo maakt iedereen zijn eigen keuzes. Gellukkig zijn er meerdere merken en soorten auto's zodat iedereen aan zijn trekken komt.

Ik wens je veel veiige en goede kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
PeterCC schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:51:
[...]

Dat is in BE.
Het gaat dan over de variabele kost. Hoeveel betaal je voor 1kWh meer. Dus enkel de elementen in de kostprijs die per kWh berekend worden, niet de vaste kosten.

Voor mij persoonlijk berekend over de eerste 6 maanden van 2024 was het 0,2772, dus wel iets hoger.
Ik zou de berekening nog eens moeten overdoen met meer recente gegevens.
Vanaf 1 januari 2026 wordt benzine per liter 25,8 cent duurder. Daar komt dan de nieuwe CO2-heffing bij; BOVAG schatte die vorig jaar op 11 tot 13 cent. Over de benzineprijs inclusief accijnzen en heffingen rekent de overheid nog eens 21 procent btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:30
25.8 cent duurder, da's voor jullie 25% ofzo ? En jullie betalen al veel meer dan in Belgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Ferry34 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:46:
[...]

Vanaf 1 januari 2026 wordt benzine per liter 25,8 cent duurder. Daar komt dan de nieuwe CO2-heffing bij; BOVAG schatte die vorig jaar op 11 tot 13 cent. Over de benzineprijs inclusief accijnzen en heffingen rekent de overheid nog eens 21 procent btw.
Waar komt die 25,8 cent vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ajmali
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09:01
De prijsstijging komt grotendeels doordat de overheid sinds 2022 de belasting op brandstof heeft verlaagd. Als het kabinet de regeling niet verlengt, schiet de literprijs benzine op 1 januari met 25,8 cent omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Het heeft wel niets te maken met de X1.

Nederland heeft al ongeveer de hoogste prijzen voor benzine van gans Europa.
Volgens de ANWB tabel voor E10:
NL: 1,839
B: 1,588
D: 1,664
F: 1,655
LUX: 1,451

Dat verschil is zuiver door belasting, want het product zelf is in Europa overal hetzelfde.
En de belasting op benzine ligt overal al enorm hoog. In BE is de helft van wat je betaalt aan de pomp belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triumph58
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10:35
Wie heeft er ervaring met het laden in Frankrijk buiten de snelwegen? Hoe is de betrouwbaarheid van de laadpalen? staan er genoeg? Zijn ze vaak bezet of regelmatig defect? Ik wil in juli naar Normandie en Bretagne buiten de snelwegen om. Ik ben van plan de navigator van BMW te gebruiken en ABRP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchfoxx
  • Laatst online: 30-05 20:28
Dikke prima, maar wat onder “en route” wordt verstaan wisselt nog al eens. Let daar goed op….
Soms toch van de snelweg af en nr de overkant en dan snelladen op een parkeerplaats van een hotel
Wil ik persoonlijk liever niet.. Inzoomen op het laadpunt en kijken hoe de weg loopt is een mooie oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:58
Triumph58 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:34:
Wie heeft er ervaring met het laden in Frankrijk buiten de snelwegen? Hoe is de betrouwbaarheid van de laadpalen? staan er genoeg? Zijn ze vaak bezet of regelmatig defect? Ik wil in juli naar Normandie en Bretagne buiten de snelwegen om. Ik ben van plan de navigator van BMW te gebruiken en ABRP.
Mbt ABRP ben ik benieuwd of je de premium versie gaat gebruiken. Ik ben net met een Kia e-Niro naar Noord-Italië geweest, waarbij ik de premium versie gebruikte. Je kunt dan de auto via Enode laten koppelen aan ABRP en verbruik laten kalibreren en laad momenten laten aanpassen. Dat bleek echter niet zo goed te werken; Enode update de batterij status alleen als ik in de Kia app handmatig een statusupdate forceerde. De file-info van ABRP vond ik echter beter werken dan vroeger.
De iX1 die ik nu heb kan ook via Enode gekoppeld worden en met een rit binnen Nederland bleek dat beter te werken. Mogelijk werkt het BMW-systeem ook helemaal prima, dan is ABRP premium niet zo zinvol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Ik vind dat het BMW-systeem best prima werkt, en zoals Dutchfoxx al aangaf, je kan altijd inzoomen en kijken hoe de weg loopt, en als dat je niet aanstaat gewoon doorrijden. Hij zoekt wel een nieuw laadpunt, dat je dan hopelijk beter bevalt.
Wel in de gaten houden wat je nog aan lading over hebt om zeker niet plat te vallen.

Mijn persoonlijke ervaring met Frankrijk is beperkt. Tot nu er 4 keer geladen. Telkens op doortocht langs de autoweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptheborg
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:55
Issue mbt My Trips in mybmw app.
Ik merk ineens op dat sinds afgelopen weekend de My Trips in mybmw app niet alle trips registreert.
Ik zie wel trips die ik gemaakt heb waarbij ik geen route bestemming in interne nav had opgegeven.
Ik zie niet de trips waarbij ik de bestemming had ingesteld.
Zijn er anderen met eenzelfde probleem en misschien oplossing?

idrive 9: 11/2024.67
ios 18.5 mybmw app 5.50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:12
Heeft iemand de nieuwe update reeds geinstalleerd? Ben wel benieuwd naar die weergave accu verwarmingsregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptheborg
hopiconjo schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:21:
Heeft iemand de nieuwe update reeds geinstalleerd? Ben wel benieuwd naar die weergave accu verwarmingsregeling
Wat is de nieuwe versie? Ik ben up to date volgens de app. 11/2024.67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-pJKoDXAwZT2aGXGYr6alLddVI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3Qg6gm27QBLBcNOioNJO5qdP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duKaGZj3XDtLK8ApUVnbtCVQTmo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/clUmHcWkujX33Xn4UGvQU1ab.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6esUzuf6R8RzwGMik-NItX4GonY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Pt8anVuZ7leekxCfggZGnl3c.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door hopiconjo op 15-05-2025 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
Eh...mn auto start al maanden op in efficiënt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
Ferry34 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:45:
Eh...mn auto start al maanden op in efficiënt
Klopt, maar door moest je een vinkje aanzetten als default opstarten. Zoals ik het lees heb je geen keuze, start altijd op in efficient

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptheborg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pliesie
  • Laatst online: 30-05 10:14
ptheborg schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:53:
Maar welke versie is dit?

[...]
03/2025.47 is gister bij mij binnen gekomen.

Tot nog toe positief.
Ook mbt het issue wat ik had met de spotify app. Wanneer je een account gebruikt wat actief is op meerdere devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptheborg
Ben benieuwd hoe snel die bij mij binnenkomt, nu zegt hij de laatste versie al te hebben en dat is dus niet meer zo. 11/2024.67
pliesie schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:08:
[...]

03/2025.47 is gister bij mij binnen gekomen.

Tot nog toe positief.
Ook mbt het issue wat ik had met de spotify app. Wanneer je een account gebruikt wat actief is op meerdere devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:04
03/2025.47 is bij mij halverwege. Het downloaden was gestart, echter halverwege (45%) gestopt en nu staat de update in de wacht. Geen idee op wat eigenlijk en ik heb ook geen knop om te zeggen ga maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-05 15:30
Ik merk sinds deze week dat mijn BMW heel langzaam oplaadt.
Bijvoorbeeld bij een 22kw of 11kw laadpaal laadt hij in 1 uur en 15 min maar 4kw.
Heel vreemd.
Komt dit door de overbelaste elektriciteitsnet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Het elektriciteitsnetwerk is niet overbelast.
Kijk eens na of er bij laadinstellingen geen stroombegrenzing ingesteld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariebombarie2k
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 30-05 22:50
Gisteren heb ik een update van de auto geïnstalleerd. Ik gebruik auto hold. Als de auto uitgeschakeld is dan dien ik bij het starten elke keer opnieuw auto hold in te schakelen in het middenconsole. Ik kan het in de instellingen niet vinden. Iemand vergelijkbare ervaringen en mogelijk een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-05 15:30
PeterCC schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:59:
Het elektriciteitsnetwerk is niet overbelast.
Kijk eens na of er bij laadinstellingen geen stroombegrenzing ingesteld staat.
Ik heb het even in de MyBMW app gecontroleerd en bij de laadinstellingen staat bij Stroombegrezing AC-laden: Niet beperkt.

Ik ga het in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny1978
  • Laatst online: 28-05 17:46
Zijn er soms Belgen die de Engie Drive app gebruiken? Ik vraag me af hoe ze aan de kosten van 16,22 euro komen voor 59 kwh. Is dit inclusief Btw en andere heffingen?

[ Voor 60% gewijzigd door Benny1978 op 18-05-2025 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
ariebombarie2k schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 20:45:
Gisteren heb ik een update van de auto geïnstalleerd. Ik gebruik auto hold. Als de auto uitgeschakeld is dan dien ik bij het starten elke keer opnieuw auto hold in te schakelen in het middenconsole. Ik kan het in de instellingen niet vinden. Iemand vergelijkbare ervaringen en mogelijk een oplossing?
Oh volgens mij had ik dat ook ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Benny1978 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:06:
Zijn er soms Belgen die de Engie Drive app gebruiken? Ik vraag me af hoe ze aan de kosten van 16,22 euro komen. Is dit inclusief Btw en andere heffingen? Ik kom er namelijk niet aan.
Dat is 0,2749€/kWh.
Dat zou de variabele kost moeten zijn, dus wat kost 1 kWh afnemen meer, inclusief BTW.
Als ik dat voor mijn contract (niet bij Engie) nareken, dan zit dat aardig in de buurt.

Je zou dat voor jouw contract kunnen narekenen. Je neemt elk element van de elektriciteitsprijs die uitgedrukt staat in c€/kWh en op de som reken je er 6% BTW bovenop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Benny1978 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:06:
Zijn er soms Belgen die de Engie Drive app gebruiken? Ik vraag me af hoe ze aan de kosten van 16,22 euro komen. Is dit inclusief Btw en andere heffingen? Ik kom er namelijk niet aan.
Mij maakt het niet uit, maar als je vlakbij Gent woont moet je je adres misschien even weghalen…

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Frij5fd schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:07:
[...]

..... Ik ben net met een Kia e-Niro naar Noord-Italië geweest, waarbij ik de premium versie gebruikte. Je kunt dan de auto via Enode laten koppelen aan ABRP en verbruik laten kalibreren en laad momenten laten aanpassen. Dat bleek echter niet zo goed te werken; Enode update de batterij status alleen als ik in de Kia app handmatig een statusupdate forceerde. De file-info van ABRP vond ik echter beter werken dan vroeger.
De iX1 die ik nu heb kan ook via Enode gekoppeld worden en met een rit binnen Nederland bleek dat beter te werken. Mogelijk werkt het BMW-systeem ook helemaal prima, dan is ABRP premium niet zo zinvol
Eerder dit weekend nog een lange rit gedaan naar Duitsland, met Enode/ABRP-premium versus het eigwn systeem van de iX1. De iX1 voorspelde correct de resterende accu-capaciteit bij aankomst, overigens reed ik steeds de maximaal toegestane snelheid. ABRP kreeg zichtbaar onderweg updates van de resterende accu-capaciteit bij aankomst, maar bleef ondanks dat zeer pessimistisch over de te verwachten stand bij aankomst. Pas aan het einde van de rit begon de voorspelling steeds positiever te worden. De maand ABRP-premium die ik had genomen eindigde vandaag, hernieuwen doe ik het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Ferry34 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:32:
[...]

Oh volgens mij had ik dat ook ja
Nou hij doet het weer de auto Hold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariebombarie2k
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 30-05 22:50
Ferry34 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:49:
[...]

Nou hij doet het weer de auto Hold
Heb je iets veranderd aan bepaalde instellingen? Vanmiddag werkte het bij mij in ieder geval niet nadat de auto uren uitgestaan had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ajmali
Sinds de nieuwe update deed de auto hold het ook niet bij mij. Elke keer na het starten moest ik hem opnieuw aanzetten. Maar sinds gisten doet hij het weer net als voor de update en blijft aan staan als de auto uit is geweest. Heb niks veranderd aan de instellingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-05 16:45
ook bij mij moet ik de auto hold bij iedere rit opnieuw activeren. Daarnaast heb ik sinds gisteren geen internetverbinding meer in de auto, iemand een tip hoe dit op te lossen?
heb 2x soft reset gedaan door het inhouden van de volume knop, heeft helaas niet geholpen (ook niet voor auto hold issue)

[ Voor 25% gewijzigd door stijnec1 op 20-05-2025 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baris
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:57
stijnec1 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:21:
ook bij mij moet ik de auto hold bij iedere rit opnieuw activeren. Daarnaast heb ik sinds gisteren geen internetverbinding meer in de auto, iemand een tip hoe dit op te lossen?
heb 2x soft reset gedaan door het inhouden van de volume knop, heeft helaas niet geholpen (ook niet voor auto hold issue)
Met twee keer de auto resetten met de volumeknop had ik weer verbinding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
Nee ik heb niks veranderd aan de instellingen, maar ineens deed hij t :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berries
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 29-05 20:25
Ik zit een beetje te klooien met het koelen van de auto. Ik vind de AC niet echt snel koud worden. Ondervinden meer mensen dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

berries schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:35:
Ik zit een beetje te klooien met het koelen van de auto. Ik vind de AC niet echt snel koud worden. Ondervinden meer mensen dit?
Wat verwacht je precies voor prestaties dan? Als ik de auto niet voorconditioneer dan gebruik ik voor de AC nu wel soms even die max-AC-knop op het scherm (dus niet max ontwaseming) en dan is hij zo koud/op temperatuur.

Ik heb hem normaal op 'zeer zwak' staan bij ventilatorsnelheid , en dan duurt het wel eventjes eer de auto op temperatuur is. Ik merk dat ik wel soms wissel naar zwak of middelmatig. Ik begrijp de climatecontrol in de bmw niet helemaal geloof ik. Wat ik wil is kunnen instellen hoe hard hij maximaal mag blazen om op een bepaalde temperatuur te komen. Wil ik dat langzaam laten gebeuren met minder herrie, of sneller op orkaankracht. Als de temperatuur dan bereikt is wil ik (eigenlijk) dat de ventilator zo langzaam mogelijk draait om die temperatuur vast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyther
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-05 08:58
Wat mij betreft is de klimaatregeling gewoon niet krachtig genoeg. Veel lawaai, weinig koeling. Nu gaat het nog wel, maar op warme zomerdagen krijg ik de cabine gewoon niet op de gewenste temperatuur, ook niet op lange ritten. Met 'gordijn' van het panoramadak open al helemaal niet.
Misschien een issue met veel EV's; kost een degelijke airco gewoon teveel energie? In ieder geval iets waar ik specifiek op ga letten bij het uitzoeken van de volgende leasewagen.

Edit: ik heb overigens een zeer vroege U11, xDrive30 - van toen de 20 nog niet beschikbaar was.

[ Voor 6% gewijzigd door pyther op 20-05-2025 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berries
Ugchel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:46:
[...]

Wat verwacht je precies voor prestaties dan? Als ik de auto niet voorconditioneer dan gebruik ik voor de AC nu wel soms even die max-AC-knop op het scherm (dus niet max ontwaseming) en dan is hij zo koud/op temperatuur.

Ik heb hem normaal op 'zeer zwak' staan bij ventilatorsnelheid , en dan duurt het wel eventjes eer de auto op temperatuur is. Ik merk dat ik wel soms wissel naar zwak of middelmatig. Ik begrijp de climatecontrol in de bmw niet helemaal geloof ik. Wat ik wil is kunnen instellen hoe hard hij maximaal mag blazen om op een bepaalde temperatuur te komen. Wil ik dat langzaam laten gebeuren met minder herrie, of sneller op orkaankracht. Als de temperatuur dan bereikt is wil ik (eigenlijk) dat de ventilator zo langzaam mogelijk draait om die temperatuur vast te houden.
Ik verwacht dat als ik hem op 17 graden of LOW zet dat het koud wordt. En daarbij dat ik daar niet al te lang op moet wachten. Dat is nu simpelweg niet het geval.
Voor de iX1 moest ik twee maanden in een Ford Focus rijden. Als ik daar mijn hand voor de roosters hield was het alsof ik mijn hand in een bak ijs stopte. Dat heeft de iX1 allerminst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

berries schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:41:
[...]

Ik verwacht dat als ik hem op 17 graden of LOW zet dat het koud wordt. En daarbij dat ik daar niet al te lang op moet wachten. Dat is nu simpelweg niet het geval.
Voor de iX1 moest ik twee maanden in een Ford Focus rijden. Als ik daar mijn hand voor de roosters hield was het alsof ik mijn hand in een bak ijs stopte. Dat heeft de iX1 allerminst...
Ik zal het straks eens controleren, maar bij mij werkt de airco dan redelijk conform jouw verwachting (ix1 edrive20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptheborg
Ugchel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:42:
[...]

Ik zal het straks eens controleren, maar bij mij werkt de airco dan redelijk conform jouw verwachting (ix1 edrive20)
Wat ik wel merkte met temp op 21 graden ingesteld en airco op "auto", omdat de temp blijkbaar minder dan 21 was, de stoelverwarming en stuurverwarming automatisch ook op stand 1 aan ging. Dit ervaar ik als niet wenselijk in het voorjaar.
Let daar dus ook op als je de "auto" modus van de airco gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Bij mijn wagen (iX1 xDrive30) werkt de AC uitstekend.
Staat winter en zomer op "auto" en op 22°C.
Zelfs vorig jaar in de zomer in Italië tussen 35 en 40°C niets aan de instelling veranderd, dan wel de auto laten klimatiseren voor het vertrek, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-05 16:45
stijnec1 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:21:
heb inmiddels 5x soft reset gedaan, waarvan 2x achter elkaar, nog steeds geen internetverbinding, dus geen verkeersinfo etc. BMW app update wel, gek genoeg. iemand nog een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
Te vroeg gejuigd want de auto hold wordt niet onthouden.... Alleen als de auto maar heel even uit is dan wel.

Ook unlocked de laadkabel ineens niet meer van mijn lader thuis als hij vol is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Laatst online: 30-05 18:10
Ferry34 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:52:
Te vroeg gejuigd want de auto hold wordt niet onthouden.... Alleen als de auto maar heel even uit is dan wel.
Dit ervaar ik ook na de laatste update. Ontzettend irritant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kjeldto
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 16:17
Inmiddels een melding gedaan bij BMW. De reactie: een verwijzing naar de handleiding hoe Auto-hold aangezet kan worden. 8)7

Bij verdere navraag wordt je doorverwezen naar Dealer, die kan vervolgens niks omdat het in de software zit....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 14:58

woutur

Klauwtjes uit!

Wat betreft Auto Hold: ik had het na de update ook. Daarna heb ik in de settings de feature aangezet (ipv via de knop) en nu heb ik het idee dat de setting permanent is.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

woutur schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:50:
Wat betreft Auto Hold: ik had het na de update ook. Daarna heb ik in de settings de feature aangezet (ipv via de knop) en nu heb ik het idee dat de setting permanent is.
Ik heb het ook aangezet via het voertuigmenu en niet via de knop en dat werkt sindsdien perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GilbertvH
Ugchel schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:54:
[...]

Ik heb het ook aangezet via het voertuigmenu en niet via de knop en dat werkt sindsdien perfect.
Waar heb je dat gedaan? Ik kan het niet vinden 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ouwegerrit
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-05 14:36
Airco is ronduit slecht. Hele klimaatregeling trouwens. Te hard blazen en dan weer te zacht. Beslagen ramen krijg je amper schoon. Irriteer me aan meer dingen aan deze auto. Al die knopjes/instellingen/piepjes. Vorig model was veel beter. Gewoon starten en rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreammm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-05 15:23
Hier geen problemen met de airco. Deze koelt/warmt snel, zonder herrie.
Ouder iX1 xDrive30 model, dus met oude iDrive 8.5.
Ik heb wel speciaal de schuifdak-optie NIET genomen, omdat ik in het verleden merkte dat dit zorgde voor heel wat extra warmte in de wagen, zelfs me het gordijntje toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

GilbertvH schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:51:
[...]

Waar heb je dat gedaan? Ik kan het niet vinden 🫣
Menu —> Voertuig —> Rij-instellingen —> Aandrijving en onderstel —> Kopje parkeerrem (rijgereedheid inschakelen om in/uit te schakelen (automatisch aantrekken bij uitschakelen van de rijgereedheid)

Niet zo’n hele intuïtieve plek, maar goed, hierbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:40
icecreammm schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:43:
Hier geen problemen met de airco. Deze koelt/warmt snel, zonder herrie.
Ouder iX1 xDrive30 model, dus met oude iDrive 8.5.
Ik heb wel speciaal de schuifdak-optie NIET genomen, omdat ik in het verleden merkte dat dit zorgde voor heel wat extra warmte in de wagen, zelfs me het gordijntje toe.
ik heb een edrive20 van november 2024 en die airco is wel bedenkelijk. Doorgaans maakt hij veel lawaai bij het starten in de ochtend, en dat zelfs in de stand 'zwak' (niet zeer zwak). Later als hij warm (?) is, maakt hij zelfs minder lawaai bij de middelste stand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GilbertvH
Ugchel schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:55:
[...]

Menu —> Voertuig —> Rij-instellingen —> Aandrijving en onderstel —> Kopje parkeerrem (rijgereedheid inschakelen om in/uit te schakelen (automatisch aantrekken bij uitschakelen van de rijgereedheid)

Niet zo’n hele intuïtieve plek, maar goed, hierbij :)
Thanks! En ik maar zoeken naar ‘Auto Hold’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram_GT
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-05 15:04
Iemand die me kan vertellen hoe lang de IX1 koffer is vanaf de passagiersstoel (in normale stand en in vooruitgevouwen stand) tot de kofferrand? Uiteraard met de achterbank neergeklapt.
Ik was onlangs bij de dealer en had m'n vouwmeter bij maar ik ben vergeten de IX1 op te meten.
De specs in alle catalogi spreken uitsluitend over volumes in liter wat uiteraard niet relevant is wanneer je nu en dan een iets langer voorwerp zoals bijvoorbeeld een bosmaaier in de wagen legt.

Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterCC
1m70 en 1m80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
GilbertvH schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:32:
[...]

Thanks! En ik maar zoeken naar ‘Auto Hold’
Stom..ik had hetzelfde en had wel gezien dat die parkeerrem niet was aangevinkt maar ik zocht naar auto hold 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
Maar die parkeerrem is toch niet zelfde als autohold?. Bij mij staat parkeerrem uit en autohold (via knop middenconsole) aan. Deze blijft ook aan als ik auto volgende dag start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
brecht_vb schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:14:
[...]

ik heb een edrive20 van november 2024 en die airco is wel bedenkelijk. Doorgaans maakt hij veel lawaai bij het starten in de ochtend, en dat zelfs in de stand 'zwak' (niet zeer zwak). Later als hij warm (?) is, maakt hij zelfs minder lawaai bij de middelste stand.
We hebben onze iX1 edrive20 2 weken en gisteren met de eerste echte regen bleek dat de auto met moeite de ramen schoon kreeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHAE
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 25-05 13:45
In mijn Ix1 van dec. 2024 blijf ik ook moeite houden met de climate control. Staat nu standaard op handmatig omdat de auto stand geen optie is. Alle bedenkingen hierboven ervaar ik ook. Hiervoor reed ik een Tesla model 3 en het enige aan die auto wat wel top was, is de airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Vreemd dat er zulke uiteenlopende ervaringen zijn met de airco.
Die van mijn iX1 uit dec 2023 doet het echt prima. Staat op auto en vast ingesteld op 22°C heel het jaar rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajmali
Ja heel vreemd. Mijn ix1 edrive20 is van juli 2024, ik ben ook tevreden met de airco in auto stand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitram22
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 28-05 00:20
In mijn ix1 30 van augustus 2023 werkt de klimaatregeling/airco perfect. ‘s Zomers op 20 graden en ‘s winters op 22 graden in de stand auto. Systeem komt snel op ingestelde temperatuur zonder (te) veel geluid. Opvallend dat er gebruikers zijn met minder positieve ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:22
V.w.b. de werking van de airco scheelt het volgens mij nogal of je wel/niet in de eco modus rijdt. In de eco modus wordt namelijk de airco economischer ingeregeld.

Zo werkt het op de i4, neem aan dat dit ook zo werkt bij de iX1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Dat zou inderdaad wel eens de reden kunnen zijn.
Ik gebruik die eco-modus nooit en bij mij werkt de airco prima.
Hoe zit dat bij anderen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Ik gebruik inderdaad de eco-mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitram22
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 28-05 00:20
Ik rij altijd in de eco modus en de klimaatregeling/airco werkt ook dan perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyther
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-05 08:58
Bij mij: in eco-modus is de airco / ontwaseming waardeloos (zeker 's winters is eco haast niet bruikbaar doordat de ruiten dan beslaan). In de gewone modus: ontwaseming redelijk OK (als je met een natte jas instapt dan is de 'max' knop wel even nodig), airco in de zomer volstrekt ontoereikend.
Gelukkig is het een leaseauto - nog maar anderhalf jaar te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Laatst online: 28-05 17:27

w00Dy

Make soap, not war

Is het zo moeilijk om de basisinstellingen van de auto niet te overschrijven na een update?
Zoals al vermeld het automatisch aantrekken van de handrem wordt overschreven en de focus gaat weer op de linkerspiegel zodat bij achteruit rijden de rechterspiegel zich aanpast.

En op dit moment het irritantste, mijn favorieten uit Media tonen niet in de HUD, wel op de center console. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-05 22:06
w00Dy schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:23:
de focus gaat weer op de linkerspiegel zodat bij achteruit rijden de rechterspiegel zich aanpast.
Is dit eigenlijk standaard of bij een specifiek pakket? Mijn spiegel doet dit namelijk uberhaupt niet :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:04
Mbt de airco en ECO modus. In de instellingen bij ECO kun je efficiënte klimaatregel uitzetten. Dan werkt de airco beter heb ik ervaren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98Ge0EnapbTNzGwL4DM07kn-G-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MiMfX2XBhKe393KwW51PB9V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berries
Martinusz schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:55:
[...]

Is dit eigenlijk standaard of bij een specifiek pakket? Mijn spiegel doet dit namelijk uberhaupt niet :)
Ben ik ook wel benieuwd naar. Spiegel doet dit ook niet bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

berries schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:10:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar. Spiegel doet dit ook niet bij mij
Ik begreep laatst dat dit onderdeel van 1 van de parkeer-pakketten is, mijn spiegel doet het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:23
Martinusz schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:55:
[...]

Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegel bestuurderzijde geeft aan dat daar de "stoeprandfunctie" bij zit; De rechter buitenspiegel is voorzien van een stoeprandfunctie, die geactiveerd wordt bij het inschakelen van de achteruitversnelling

Of bedoel je iets ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Na de recente update werkt bij onze iX1, van een paar weken oud en met Driver assistance professional, het automatisch van rijstrook wisselen niet meer na het aangeven van richting met de richtingaanwijzer. In de instellingen staat het aan. Bekend problem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:30
Frij5fd schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:58:
het automatisch van rijstrook wisselen niet meer na het aangeven van richting met de richtingaanwijzer
Is dit in Nederland want dergelijke features (net zoals een reddingsstrook waarvan ik dacht dat die zelfs niet actief was in Nederland) zijn landgebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptheborg
Frij5fd schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:58:
Na de recente update werkt bij onze iX1, van een paar weken oud en met Driver assistance professional, het automatisch van rijstrook wisselen niet meer na het aangeven van richting met de richtingaanwijzer. In de instellingen staat het aan. Bekend problem?
Bij mij werkt dit nog. Het is wel zo dat hij soms wil gaan maar dan door achterop aankomend verkeer besluit niet te gaan heb ik gemerkt. Soms is hij best terughoudend hierin.
Pagina: 1 ... 65 66 Laatste