PeterCC schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:04:
Voor lange tochten, 1000km en meer, is er eigenlijk geen probleem met die beperkte autonomie. De tijd tussen 2 laadbeurten komt overeen met de sowieso aangeraden pauzes op lange tochten.
Voor kortere tochten, maar wel langer dan de autonomie kan het vervelend zijn dat je wat extra tijd moet reserveren voor een laadbeurt.
Ieder zijn mening, ik heb een totaal andere met mijn verplichte full elek wagen van de firma.
Ik doe niet vaak grote afstanden maar als ik die in het weekend dan toch eens moet doen om naar voetbal te gaan (180 km heen en terug) en de dag erna wil de vrouw naar de zoo of elders dan is het toch rekenen of in het afkomen van de voetbal ergens stoppen om de dag erna niet in de problemen te komen.
Reizen al helemaal een "avontuur":
Vorige week naar center parcs, ruime parking met veel laadpalen. Ik parkeer naast een andere wagen die aan het laden is, helaas bij mij werkt het niet. 3 keer proberen met 1e kaart, nog eens proberen met kaart 2. Geen foutmelding deze keer maar in de app staat toch dat de auto niet aan het laden is. Zucht!
Dan toch maar auto verplaatsen naar een andere paal, wel meteen gelukt. Joepie, het lag dus weldeglijk aan de paal en maar 10 minuten verloren. Uur of 2 later loskoppelen, de auto gaan uitladen en dan terug naar de parking... deze keer een volledig andere laadpaal genomen, opnieuw niet gelukt.
Van pure irritatie heb mijn auto op een gewone parking gezet want ik geraak normaal met deze range thuis en de rest van het weekend geen lange afstanden meer te doen dus kan laden op mijn werk op maandag.
- Met krokus gaan skiën, 900km te doen, 5 stops nodig wat op zich geen probleem is. Stop 1 die de wagen aangeeft (met nog 60km range ), 3km van de autostrade, 3 wachtende auto’s voor mij. Chargemaps opzetten en nog een kilometer verder snellader gevonden die wel vrij maar helaas buiten werking was. Gelukkig aan een gewone winkel dus nog 5 min later kwam er iemand buiten en kon ik eindelijk gaan laden. Nuja je bent pas 1,5 uur aan het rijden waaronder een stuk in de file te staan dus het is niet dat ik als chauffeur al moe was maar dus toch 20 minuten de benen “mogen” strekken en gewoon op een bank aan een winkelcentrum staan wachten.
Volgende laadstops hebben we zelf dan maar uitgezocht dmv chargemaps, vaak iets verder van de autostrade moeten nemen. Om 1u in de nacht op een verlaten parking met een kind dat net wakker is geworden van het insteken van de laadkabel (of openen van de deur? Of het missen van de ruis van het rijden? we zijn niet zeker 😃), maw van even 20 min rusten als chauffeur is dan ook geen sprake, dan had ik liever not uurtje doorgereden nu de zoon toch net sliep maar dat was geen optie.
Beste moet dan nog komen, door 110 te rijden ipv 130 of meer in duitsland schuift de range toch wat op. Voorlaatste stop geeft bmw laden van 35% tot 65 % aan om dan op de eindbestemming aan te komen met 15%. De laatste stop die ze voorstellen is er eentje van jawel 1 minuut!! Je verliest op zijn minst 5 a 10 minuten met van autostrade rijden en laadpaal insteken etc maar dus een extra stop van 1 minuut is volgens de app meer aangewezen dan op de voorlaatste stop 5 minuten langer te laden dus naar 70% ipv die 65? (Sorry maar dat is waanzin voor mij!)
Binnenkort met vrienden op fietsvakantie. Gelukkig is de range in de zomer al merkelijk beter maar zelfs dan stoppen wij normaal maximum 3 keer waaronder 2 keer voor korte plaspauze/chauffeurswissel en 1 keer om te eten. Dat gaat nu dus ook niet, 5 stops zal dat worden van minstens 20 minuten.
Dat komt over als heel negatief en dat is het ook voor verre afstanden. Voor dagelijks woon-werk en 1 lange rit per weekend is het gewoon prima die elektrische wagen maar geef mij de optie om voor 1000 euro/jaar extra een hybride te nemen en ik doe het meteen.
Excuses voor het lange bericht