Het grote BMW (i)X1 topic

Pagina: 1 ... 64 65 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1972
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-04 23:02
Dank jullie allen voor de reactie op het trillen van het stuur. Ik ben vanmorgen bij de dealer langs geweest om het probleem voor te leggen, echter eindigde dit met een teleurstelling.Lang verhaal kort; "leer er maar mee leven".

Nu kan je alles zeggen over Mercedes Benz (type personen, fout uiterlijk etc. ), maar de dealer organisatie was top. Altijd correct behandeld en het gevoel gekregen dat ik als klant gewaardeerd werd ondanks dat ik maar een C-klasse reed.

Dit is nu de 5 keer dat ik problemen heb met de auto binnen 2 jaar, dat had ik met mijn 3 C-klasse nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-05 16:40
Artbij schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:45:
[...]
Bij mij staat hij in de Samsung Wallet en kan hem vanuit de Wallet openen, clima bedienen etc.
Dat is raar in de google wallet kan ik alleen het slot + kofferbak bedienen.
Ik zou de telefoon eens herstarten en kijken of het dan werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Maurice1972 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:51:
Dank jullie allen voor de reactie op het trillen van het stuur. Ik ben vanmorgen bij de dealer langs geweest om het probleem voor te leggen, echter eindigde dit met een teleurstelling.Lang verhaal kort; "leer er maar mee leven".

Nu kan je alles zeggen over Mercedes Benz (type personen, fout uiterlijk etc. ), maar de dealer organisatie was top. Altijd correct behandeld en het gevoel gekregen dat ik als klant gewaardeerd werd ondanks dat ik maar een C-klasse reed.

Dit is nu de 5 keer dat ik problemen heb met de auto binnen 2 jaar, dat had ik met mijn 3 C-klasse nooit.
Rijd 20 jaar nieuwe auto's en nu voor het eerst BMW, en de eerste in een 'premium' merk. En ik vind het ook doffe ellende. Ben al vaker bij de garage geweest dan alle andere auto's bij elkaar. Enige wat nog echt positief is voor BMW is dat deze ontzettend lekker zit voor iemand van 2 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitram22
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 14-04 11:54
Ajmali schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 00:02:
Onder mijn ix1 zitten 19 inch Hankook zomerbanden, 15000 km gereden sinds juli 24, nooit last gehad van de trillingen, ook niet bij snelheden rond 115-120. Ik vraag me af of dat niet aan goed balanceren en soort banden ligt?
Onder mijn ix1 liggen ook Hankook zomerbanden 19inch. Vanaf maart 2024 nu 16000 km gereden. Toen ik de auto kocht moest ik even wennen aan het idee van Hankook banden. Want onbekend maakt onbemind. Ik moet eerlijk zeggen dat het fantastisch goede banden zijn. Absoluut geen trillingen bij geen enkele snelheid! En ik ben wat trillingen betreft een kritische rijder. Bij mijn vorige BMW’s diverse keren de wielen met wisselend succes laten balanceren en dan ging het o.a om Continental, Bridgestone, Michelin. Kortom, ik ben zeer tevreden met deze Hankook. Voor herhaling vatbaar 😊
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-05 13:04
(...)

Ik denk dat het sterk afhankelijk is van dealer tot dealer.

De iX1 is mijn tweede BMW, daarvoor had ik 4 C-klasses achtereen.
Bij de Mercedes dealer werd ik correct behandeld maar ik kreeg toch altijd het gevoel maar een kleine garnaal te zijn, zeker als je dan je wagen komt binnenbrengen voor onderhoud en er staat voor jou zo een G-klasse met dikke V8 en Nederlandse nummerplaten.

Bij mijn huidige BMW dealer heb ik dat gevoel niet. Ook al is een X1, mijn vorige BMW, of een iX1 zeker niet top of the bill van BMW.

Trouwens, met de vorige X1, een sdrive 18d over 140.000km enkel in de garage geweest voor de normale onderhoudsbeurten, en met de huidige iX1 na dik een jaar en dik 37.000km nog nooit in de garage geweest na het ophalen van de wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Hebben anderen ook de ervaring dat lang niet alle laadsessies worden opgeslagen/weergegeven in de app? Geen halszaak maar wel onhandig want ik gebruik het soms om te crosschecken of de backoffice van mijn laadpunt wel klopt.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:31
Ugchel schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:42:
Hebben anderen ook de ervaring dat lang niet alle laadsessies worden opgeslagen/weergegeven in de app? Geen halszaak maar wel onhandig want ik gebruik het soms om te crosschecken of de backoffice van mijn laadpunt wel klopt.
Nee, geen last van. De app geeft alles weer en is altijd wel verbonden.

Ik ervaar alleen dat de update nog steeds klaar staat en dat ik nog steeds de rijaccu moet opladen door te rijden. Die hoop heb ik opgegeven. Verder is OS9 erg traag met opstarten en lijkt de auto in een soort slaapstand te staan, waardoor ook bepaalde opdrachten vanuit de app niet altijd in 1x werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jayhawk80
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 30-04 06:35
Na bandenwissel rijdt m'n IX1 onrustig. Ik voel alles in mn stoel ook op een glad wegdek. Vrijdag mag ik m brengen naar de kwikfit waar de banden gewisseld zijn. Hopelijk ligt het aan de balancering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-05 12:29

@PeterCC zegt het al, denk dat het ook echt verschil uitmaakt bij welke dealer je zit.
In onze regio zitten er meerdere en had ik bijvoorbeeld bij Breeman ook altijd het gevoel dat je niet serieus genomen werd, met onderhoud altijd het gevoel dat je extra kosten voor niets om je oren kreeg etc. Nu ik bij Dubbelsteyn (nieuwe naam Hedin) zit, is dat gevoel 100% anders; klachten worden serieus genomen en ondanks dat het met 1 dingetje soort van hard tegen hard ging hebben ze het opgelost en wordt ik nog steeds erg vriendelijk geholpen.

Nu geef jij aan dat je 5 keer naar binnen bent gegaan met problemen en dat je dat niet had met je Mercedes. Echter kan dit ook pure pech zijn met een maandag morgen wagen. Mijn broertje heeft ook een iX1 en die heeft na een jaar nog steeds geen enkel probleem gehad.
Snap je trouwens heel goed hoor, want ik had dat zelf met een Nissan Qashqai; automaat die pas ging schakelen als je gas los liet, volledig in de ankers als Capser het spookje overstak etc. Nissan Nederland en de dealer konden er niets aan doen volgens hun, maar mijn vertrouwen is wel volledig weg. Sta ik bij de dealer voor m'n laatste banden wissel en raak in gesprek met een dame welke dezelfde versie en bouwjaar had als de mijne, 0,0 problemen en stom verbaasd over mijn problemen met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Tijntjuh.eu schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:42:
[...]

@PeterCC zegt het al, denk dat het ook echt verschil uitmaakt bij welke dealer je zit.
In onze regio zitten er meerdere en had ik bijvoorbeeld bij Breeman ook altijd het gevoel dat je niet serieus genomen werd, met onderhoud altijd het gevoel dat je extra kosten voor niets om je oren kreeg etc. Nu ik bij Dubbelsteyn (nieuwe naam Hedin) zit, is dat gevoel 100% anders; klachten worden serieus genomen en ondanks dat het met 1 dingetje soort van hard tegen hard ging hebben ze het opgelost en wordt ik nog steeds erg vriendelijk geholpen.
Iedereen z'n eigen ervaringen blijkbaar. Ik vind Dubbelsteijn (Hedin) juist uitermate slordig.
- Initieel werd ondanks afspraak auto niet afgeleverd op winterbanden.
- Later kreeg ik auto na reparatie terug met vetvlek in interieur.
- Een andere keer ruikt interieur ruikt een week naar de olie.
- Eerste keer terug wisselen naar zomerbanden was 1 band niet meer rond. Was nog maar 1 week in gebruik geweest, waarschijnlijk gewoon verkeerd opgeslagen. Vraag ik mij af of ze bij bandenwissel deze wel standaard balanceren want dan komen dit soort dingen toch boven water?
- Vervangen de verkeerde parkeersensor. Iets wat je onmiddellijk door hebt wanneer je achteruit rijd vanwege de foutmelding maar toch krijg je de auto zo terug.
En nog wel wat dingetjes.

Een foutje kan altijd gebeuren, maar heb het idee dat ze het heel druk hebben (altijd 4/5 weken wachttijd) en dat de reparaties niet de aandacht krijgen die ze nodig hebben.

Toegegeven ze hebben veel tijd besteed aan een probleem, maar als ze het niet oplossen dan gooien ze het op "product eigenschap". En als je het daar niet mee eens bent dan gaan zij juist tegen jouw klagen dat ze er al zoveel tijd aan hebben besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAABcabrio
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:50
Met mijn iX1 rijd ik sinds 2 weken weer op de zomerbanden. Bandenwissels worden bij mij uitgevoerd door de officiële BMW-dealer. (Ekris in Velp)
Wat een verademing qua afrolgeluid. Bij de winterbanden begon ik bijna te denken dat de wiellagers weer gingen opspelen.
Zowel in de zomer als de winter rij ik op 20” en heb geen negatieve ervaringen met trillingen.
Met de hogere temperaturen start ik in de ochtend weer met een theoretisch rijbereik van ca. 390 km. Dat gaat dus weer de goede kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
SAABcabrio schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:10:
Met mijn iX1 rijd ik sinds 2 weken weer op de zomerbanden. Bandenwissels worden bij mij uitgevoerd door de officiële BMW-dealer. (Ekris in Velp)
Wat een verademing qua afrolgeluid. Bij de winterbanden begon ik bijna te denken dat de wiellagers weer gingen opspelen.
(...)
Hangt naar ervaring heel sterk af van welke banden.

Als zomerbanden heb ik Nexen, het juiste type heb ik nu niet bij de hand want ze liggen in de bandencentrale, dan in november of december overgegaan op winterbanden.
Ik heb er geen zeggenschap over welke banden dat zullen zijn, dat bepaalt de leasingmaatschappij.

En het zijn Pirelli Powergy Winter geworden.
Ik moet zeggen, dat zijn veruit de meest stille banden die ik al ooit gehad heb. Verbazend voor een winterband. En een stuk stiller dan die Nexen's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:48
Af dealer kreeg ik Bridgestone Turanza 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-04 11:17
Ik had zomerbanden op mn iX1 maar t bedrijf wilde winterbanden laten monteren.
Shit dacht ik....de auto was waanzinnig stil.

Maar met winterbanden... exact even stil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert456
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:26
Artbij schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:50:
De eerste twee weken met de nieuwe wagen zitten erop. Bijna 2k gereden en heel erg tevreden over het rijden en sturen van de auto. Zit is ook goed. Wel meteen wat opmerkingen en ik ben benieuwd of jullie dat herkennen.
  • Kreeg een melding dat er een grote storing in de aandrijving zat. Na uitschakelen zou ik de auto niet meer kunnen starten. Deze melding verdween na een halve minuut.
Dit dus. Gisteren m’n nieuwe X1 2.5e opgehaald, vandaag bij de 1e snelwegrit ook deze melding, waarna de auto elektrisch doorreed. Nog net (met 1km batterij resterend _/-\o_ ) een nabijgelegen dealer gehaald.

Is de storing bij jou verder onderzocht? Het lijkt een vaker voorkomend probleem te zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-05 16:39
Gert456 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:03:
[...]

Dit dus. Gisteren m’n nieuwe X1 2.5e opgehaald, vandaag bij de 1e snelwegrit ook deze melding, waarna de auto elektrisch doorreed. Nog net (met 1km batterij resterend _/-\o_ ) een nabijgelegen dealer gehaald.

Is de storing bij jou verder onderzocht? Het lijkt een vaker voorkomend probleem te zijn…
Nee, is niet onderzocht. Was na 10 minuten vanzelf al weer weg.

Bij jou dus ook niets gevonden?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert456
Artbij schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:52:
[...]

Nee, is niet onderzocht. Was na 10 minuten vanzelf al weer weg.

Bij jou dus ook niets gevonden?
Hij staat voorlopig bij de dealer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balupi63
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06:57
Wat is jullie ervaring met slijtage van de banden. Heb zelf een Ix1 E20 met Vredestein en nu 13000 km gereden. Profiel voor 4,5mm en achter 5 mm. Daar schrok ik wel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchfoxx
  • Laatst online: 22:21
Balupi63 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:58:
Wat is jullie ervaring met slijtage van de banden. Heb zelf een Ix1 E20 met Vredestein en nu 13000 km gereden. Profiel voor 4,5mm en achter 5 mm. Daar schrok ik wel van.
3 mm met deze afstand dat is toch netjes ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powder Toastman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-04 11:38
Balupi63 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:58:
Is lastig zo te zeggen. Is afhankelijk van verschillende factoren, o.a.:
- rijd je voornamelijk snelweg of veel binnen bebouwde kom?
- wat is je rijgedrag: heb je zware rechtervoet en rem je veel laat/hard of juist niet?
- rijd je met juiste bandenspanning?
- rijd je veel met iets achter de auto (caravan, aanhanger, etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert456
Gert456 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:08:
[...]

Hij staat voorlopig bij de dealer...
Update: auto weer meegekregen. Niets gevonden of, zoals de toelichting luidde, "we weten het niet".
Dat helpt om met een gerust gevoel in die nieuwe auto te stappen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triumph58
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:00
Powder Toastman schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:53:
[...]

Is lastig zo te zeggen. Is afhankelijk van verschillende factoren, o.a.:
- rijd je voornamelijk snelweg of veel binnen bebouwde kom?
- wat is je rijgedrag: heb je zware rechtervoet en rem je veel laat/hard of juist niet?
- rijd je met juiste bandenspanning?
- rijd je veel met iets achter de auto (caravan, aanhanger, etc)?
Na 18500 km voor en achter nog 5 mm over. Ik rij vooral lokaal en snelweg. De mijne is een ix1 xdrive 30 op 20 inch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jayhawk80
Klopt het dat ik de auto niet kan opstarten in de sportmodus? En dat ik elke keer bij opstarten het M-onderstel moet activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baris
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-05 16:50
Jayhawk80 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:48:
Klopt het dat ik de auto niet kan opstarten in de sportmodus? En dat ik elke keer bij opstarten het M-onderstel moet activeren?
Voor zover ik het begrijp is het sport onderstel niet activeerbaar, maar is dit standaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michownz
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04 17:05
Wow, net te horen gekregen dat mijn BMW iX1 pas voor augustus - september zal zijn in plaats van deze maand. Werd besteld in augustus 2024..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huwiee
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-04 12:52
Gert456 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:03:
[...]

Ik had ook zo een storing (storing in de aandrijflijn, doorrijden mogelijk) . De dag erna tijdens het rijden stilgevallen en gelukkig aan de kant kunnen zetten want alles viel weg ...

Uiteindelijke weggesleept naar garage en 1week reparatie aan wat zij noemen "vuil in de borstels van de elektromotor" ... hoe dat kan of wat dan ook weet ik niet en kon die ook niet meer uitleg geven...

Maar ik had hem wel al 1,5jaar en rij bijna altijd elektrisch met de 25e

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jayhawk80
michownz schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:37:
Wow, net te horen gekregen dat mijn BMW iX1 pas voor augustus - september zal zijn in plaats van deze maand. Werd besteld in augustus 2024..
Absurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:33
De radio applicatie doet raar.

Een paar weken geen afbeeldingen voor de radio zenders.
Die waren een week of twee terug, nu weer verdewenen.

's morgens bij start van de rit reageert de applicatie heel traag, er speelt een andere zender, maar in de app beweegt niet. Het duurt dan 7 seconden voor de andere zender speelt en 20 seconden voor de applicatie de wijziging weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathieu1605
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 30-04 20:44
Hoi allemaal,

Mijn moeder heeft nu al sinds 2019 een G01 X3 20i en alhoewel ze er erg verknocht aan is heeft ze besloten om te gaan downsizen. Volledig elektrisch rijden vindt ze nog heel erg spannend, dus uiteindelijk heeft ze gisteren op mijn aanraden een X1 x30e besteld. We hebben beide de 25e en 30e getest, en ookal was de 25e meer dan genoeg, was het kleine prijsverschil met de 30e het waard om de extra pk's te krijgen, vooral omdat de 77 extra PK volledig elektrisch zijn. De auto zal thuis worden geladen en zal meestal volledig elektrisch rijden (<30km per dag) met een paar keer paar jaar 1000km heen en terug naar FR. Perfecte hybrid situatie dus!

Het betreft een 99% option Xline in Pythonic Blue met zwarte leren stoelen en houten accenten. Het enige wat er niet op zit is het panodak, deze bleef op de X3 meestal dicht. Verwachte levering eind Juli.

Nu heb ik een aantal vragen, Is de auto standaard eigenlijk 100% EV met benzine wanneer het nodig is? Ik begreep de instellingen niet geheel tijdens mijn proefrit, ik verwachtte gewoon een "Hybrid/gas/electric" modus maar niet dus. Tevens had geen enkele proefrit auto DA Professional - heeft iemand korte feedback over hoe goed het werkt? Zelfde voor PA prof, werken die opgenomen parkeer "situaties"?

En wat is jullie thuislaadsituatie? Ik vermoed dat dit een geval wordt van mobiele lader over de oprit of wellicht aan simpele lader aan de muur, want er is in de garage maar 1x16 3.6kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-05 11:52
brecht_vb schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:31:
De radio applicatie doet raar.

Een paar weken geen afbeeldingen voor de radio zenders.
Die waren een week of twee terug, nu weer verdewenen.

's morgens bij start van de rit reageert de applicatie heel traag, er speelt een andere zender, maar in de app beweegt niet. Het duurt dan 7 seconden voor de andere zender speelt en 20 seconden voor de applicatie de wijziging weergeeft.
Ik heb precies hetzelfde: na demlaatste update eerst zonder afbeelding weg dan weer terug toen eeen paar weken alles normaal maar nu ontzettend traag voordat je de veranderde zender ook ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsimane
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:14
Idem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baris
Mathieu1605 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:53:
Hoi allemaal,

Mijn moeder heeft nu al sinds 2019 een G01 X3 20i en alhoewel ze er erg verknocht aan is heeft ze besloten om te gaan downsizen. Volledig elektrisch rijden vindt ze nog heel erg spannend, dus uiteindelijk heeft ze gisteren op mijn aanraden een X1 x30e besteld. We hebben beide de 25e en 30e getest, en ookal was de 25e meer dan genoeg, was het kleine prijsverschil met de 30e het waard om de extra pk's te krijgen, vooral omdat de 77 extra PK volledig elektrisch zijn. De auto zal thuis worden geladen en zal meestal volledig elektrisch rijden (<30km per dag) met een paar keer paar jaar 1000km heen en terug naar FR. Perfecte hybrid situatie dus!

Het betreft een 99% option Xline in Pythonic Blue met zwarte leren stoelen en houten accenten. Het enige wat er niet op zit is het panodak, deze bleef op de X3 meestal dicht. Verwachte levering eind Juli.

Nu heb ik een aantal vragen, Is de auto standaard eigenlijk 100% EV met benzine wanneer het nodig is? Ik begreep de instellingen niet geheel tijdens mijn proefrit, ik verwachtte gewoon een "Hybrid/gas/electric" modus maar niet dus. Tevens had geen enkele proefrit auto DA Professional - heeft iemand korte feedback over hoe goed het werkt? Zelfde voor PA prof, werken die opgenomen parkeer "situaties"?

En wat is jullie thuislaadsituatie? Ik vermoed dat dit een geval wordt van mobiele lader over de oprit of wellicht aan simpele lader aan de muur, want er is in de garage maar 1x16 3.6kw.
Je auto stelt dit naar eigen inzicht in. Bij onze X1 30e wilt de auto soms volledig EV rijden en soms draait de benzinemotor op idle. Je kunt er vanuit gaan dat het t/m 130 km/h volledig elektrisch zal zijn. Bij vraag naar meer pk's kickt de motor in (bijvoorbeeld bij gebruik van de Boost knop of bij volledig het gaspedaal intrappen).

Met de sportmodus zal standaard de motor gaan draaien en ondersteunt de EV bij een zware rechtervoet ;)

DA Prof werkt prima. Ik weet niet of het een Prof dingetje is, maar ik adviseer om een aantal instellingen uit te zetten, denk aan het automatisch afremmen bij bochten of benaderen van rotondes.. vind het vreselijk irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balupi63
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06:57
Dag allemaal,
Ik overweeg mijn huidige laadpaal te vervangen voor een Solar laadpaal die o.a. alleen kan laden op zonne-energie. Ik lees op internet dat bij sommige EV's het laadproces echter stopt zodra de zon wegvalt (bijv. door bewolking), ook al komt er later weer zon. Het laden wordt dan niet automatisch hervat.
Heeft iemand met een BMW iX1 hier ervaring mee? Werkt het laden stabiel bij wisselende zonneproductie, of stopt het dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntjuh.eu
michownz schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:37:
Wat is daar de reden van dan?
Welke uitvoering heb je besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
Balupi63 schreef op maandag 14 april 2025 @ 07:37:
Dag allemaal,
Ik overweeg mijn huidige laadpaal te vervangen voor een Solar laadpaal die o.a. alleen kan laden op zonne-energie. Ik lees op internet dat bij sommige EV's het laadproces echter stopt zodra de zon wegvalt (bijv. door bewolking), ook al komt er later weer zon. Het laden wordt dan niet automatisch hervat.
Heeft iemand met een BMW iX1 hier ervaring mee? Werkt het laden stabiel bij wisselende zonneproductie, of stopt het dan ook?
Ik laad op de zon met een alfen laadpaal. Je hebt hier wat laadprofielen die je kunt instellen. Zo kan je bij een klein beetje zonneteruglevering al met laden, maar hij kan ook wachten tot er een minimale hoeveelheid teruglevering is voordat hij begint met laden. Het minimale laadvermogen is ongeveer 1400 watt, dus als je instelt dat je minimaal 50% zonneenergie wilt laden, dan begint hij wanneer er minimaal 700 watt wordt teruggeleverd.

Zodra niet aan de voorwaarden wordt voldaan stopt het laden. Dat kan inderdaad door een wolk voor de zon, of omdat je een ander apparaat in huis aanzet die veel stroom verbruikt. Als de condities weer voldoen gaat hij weer verder met laden.

Je bent echter afhankelijk wat je aanbieder aan instellingen beschikbaar stelt, of je moet hem in home assistant hangen. Dat laatste werkt niet heel erg stabiel, en zou ik op dit moment niet de meest gebruiksvriendelijke optie noemen. Maar het werkt voor mij wel als je een beetje tweaker bent.

De afgelopen weken laden we 2 elektrische auto's vrijwel uitsluitend op de zon, de energieleveranciers kunnen de pot op met hun terugleververgoedingen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Dag allemaal,
Op zich lijkt de iX1 (in tegenstelling tot enkele andere EV's) goed om te gaan met het verlagen/pauzeren/hervatten van het laadproces, dus ongeacht wat de bron van je vermogen is. In principe is je laadpaal het intelligente stuk, dus met de kennis dat de auto er goed mee overweg kan zou ik vooral goed kijken naar welke laadpaal geschikt is.

Overigens weet ik niet (en dat is dan wel specifiek zonladen) hoe goed de iX1 omgaat met switchen tussen 1 of 3 fasen (afhankelijk hoe groot je PV installatie is). Ik lees hier nogal eens (wat vast geen representatieve steekproef is) dat hardware in auto's dat liever niet te vaak heeft, maar misschien is dat een broodje aap verhaal. (Ik heb wel eens geexperimenteerd met zonladen in de Alfen en gebruik dan de comfortstand op 3f dus minimaal 4,2kW laden indien lagere productie van PV, en dat werkt prima.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michownz
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04 17:05
Tijntjuh.eu schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:44:
[...]

Wat is daar de reden van dan?
Welke uitvoering heb je besteld?
Geen idee wat de reden is, alles verloopt via mijn werkgever. Uitvoering was iX1 basismodel met cape york green kleur. Het zou mij echter niet verwonderen als de tarievenoorlog er op 1 of andere manier iets mee te maken heeft...

[ Voor 15% gewijzigd door michownz op 14-04-2025 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan_Germs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:33
Sinds dit weekend is de navigatie vanuit Apple Carplay niet meer zichtbaar achter het stuur.
Ik gebruik Maps van Apple.

Iemand anders hetzelfde probleem, of een oplossing?

ik rijd een X1 sDrive18i uit 10-2022

En vanzelf weer opgelost vanmorgen :?

[ Voor 20% gewijzigd door Johan_Germs op 15-04-2025 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nitram22
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 14-04 11:54
Dag allemaal,
Ik heb een ratio solar laadpaal in combinatie met de ix1. Als je in de app van de ratio de modus kiest van “ pure solar” begint het laden van zonne-energie vanaf 1.4 KwH (1 fase). Heb je een 3 fase installatie dan switcht de ratio automatisch van 1 fase naar 3 fase. Uiteraard als de productie van zonne-energie voldoende is. Als tijdens het laadproces de zon even schuil gaat achter bewolking (en dus de opbrengst daalt onder 1.4 kWh) dan pauzeert het laadproces. Het laden wordt automatisch weer hervat als er weer voldoende zonne-energie beschikbaar is tot het ingestelde laadniveau in de MyBMW app.
De ratio solar werkt dus bij mij perfect samen met de ix1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntjuh.eu
michownz schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:24:
[...]

Geen idee wat de reden is, alles verloopt via mijn werkgever. Uitvoering was iX1 basismodel met cape york green kleur. Het zou mij echter niet verwonderen als de tarievenoorlog er op 1 of andere manier iets mee te maken heeft...
Zou er toch maar eens naar vragen, zeker als het een basis uitvoering is.
Afgelopen donderdag nog de dealer gesproken (je moet wat als je wacht op de bandenwissel) en die gaf aan dat de productie nog steeds volgens schema gaat voor de iX1 M Sport welke ik heb besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Zojuist viel me op dat er wat profiel van mijn voorbanden af lijkt te… scheuren? Vallen? Dit is vast geen specifiek ix1 issue maar is dit normaal, of is dit cupping?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wM0Vs-u_NiTeSF1cY8fDN8hBPqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tiX7dJJ6J9mk5XXK0yi1u5eK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tbf8D06O5jnXXtJ_mjrI3q0ve2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/daOIJOk5GV7S1p4DPKBtEewz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
Ugchel schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:21:
Zojuist viel me op dat er wat profiel van mijn voorbanden af lijkt te… scheuren? Vallen? Dit is vast geen specifiek ix1 issue maar is dit normaal, of is dit cupping?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik het zo bekijk lijken het winterbanden; in dat geval zullen deze veel sneller slijten in deze weers omstandigheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

hopiconjo schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:34:
[...]

Als ik het zo bekijk lijken het winterbanden; in dat geval zullen deze veel sneller slijten in deze weers omstandigheden
Klopt, heb al een tijd terug (anderhalve maand oid) de wissel ingepland maar ze hadden pas in juni tijd… gelukkig na wat gedimdam verplaatst naar half mei, maar ga denk ik maar gewoon tot einde leasecontract in het vooruit inplannen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Ugchel schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:21:
Zojuist viel me op dat er wat profiel van mijn voorbanden af lijkt te… scheuren? Vallen? Dit is vast geen specifiek ix1 issue maar is dit normaal, of is dit cupping?
Geen cupping.
Lijkt me mechanische schade. Ben je over iets scherps gereden?
Heeft enkel 1 band die schade, en over welk deel van de omtrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW1980
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-04 11:06
Ook mensen die de helderheid van de (nacht) cockpit elke keer opnieuw moeten instellen? Die wordt (bij mij iig) niet opgeslagen in mijn profiel lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenvds
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-04 21:48
Dag allen,

Sinds de laatste systeemupdate (vermoed ik) wordt de handrem niet meer automatisch geactiveerd bij het uitschakelen van het rijsysteem.

In de instellingen is deze functie er wel nog maar is deze niet meer aanpasbaar. Als ik er op duw krijg ik: 'deze functie is momenteel niet beschikbaar'.

Heeft hier nog iemand last van?
Wil uitsluiten dat er iets specifiek aan mijn wagen defect is.

Al bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchfoxx
  • Laatst online: 22:21
Glenvds schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:08:
Dag allen,

Sinds de laatste systeemupdate (vermoed ik) wordt de handrem niet meer automatisch geactiveerd bij het uitschakelen van het rijsysteem.

In de instellingen is deze functie er wel nog maar is deze niet meer aanpasbaar. Als ik er op duw krijg ik: 'deze functie is momenteel niet beschikbaar'.

Al bedankt!
Is niet het geval..
Als het goed is kun je via de app op je Display Voertuigen / Rij-instellingen /
Aandrijving en onderstel / Parkeerrem aantrekken dit wijzigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baris
Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik vond de automatische vorming van een strook voor hulpdiensten erg handig tijdens mijn rit in het buitenland. Bij een file zorgt DA Prof dat de auto dicht tegen de streep rijdt.

Helaas is de functie niet actief in Nederland. Ik heb een verzoek gedaan bij BMW NL om dit alsnog bij ons te krijgen, hetzij via een toggle in de instellingen. Overigens wordt de functie wel in de FAQ vermeld: https://faq.bmw.nl/s/arti...istant-Professional-6Xu6P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Glenvds schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:08:
Dag allen,

Al bedankt!
Is bij mijn iX1 ook het geval. Maar het is geen probleem want hij gaat in P en dan wordt de transmissie geblokkeerd. De wagen gaat echt nergens heen. Geen zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-04 21:08
Baris schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:59:
Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik vond de automatische vorming van een strook voor hulpdiensten erg handig tijdens mijn rit in het buitenland.

Helaas is de functie niet actief in Nederland.
Initieel (dik jaartje geleden) was dit ook niet actief in Belgie... en plots was het er wel. Geen idee hoe het komt maar ik vermoed een soort van homologatie, hopelijk kan BMW NL je er meer over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deragger
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-04 22:03
JP1980 schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:47:
[...]

Ik laad op de zon met een alfen laadpaal. Je hebt hier wat laadprofielen die je kunt instellen. Zo kan je bij een klein beetje zonneteruglevering al met laden, maar hij kan ook wachten tot er een minimale hoeveelheid teruglevering is voordat hij begint met laden. Het minimale laadvermogen is ongeveer 1400 watt, dus als je instelt dat je minimaal 50% zonneenergie wilt laden, dan begint hij wanneer er minimaal 700 watt wordt teruggeleverd.

Zodra niet aan de voorwaarden wordt voldaan stopt het laden. Dat kan inderdaad door een wolk voor de zon, of omdat je een ander apparaat in huis aanzet die veel stroom verbruikt. Als de condities weer voldoen gaat hij weer verder met laden.

Je bent echter afhankelijk wat je aanbieder aan instellingen beschikbaar stelt, of je moet hem in home assistant hangen. Dat laatste werkt niet heel erg stabiel, en zou ik op dit moment niet de meest gebruiksvriendelijke optie noemen. Maar het werkt voor mij wel als je een beetje tweaker bent.

De afgelopen weken laden we 2 elektrische auto's vrijwel uitsluitend op de zon, de energieleveranciers kunnen de pot op met hun terugleververgoedingen >:)
Bedankt voor je reactie! Hoe regel jij dit nu precies? Gaat dit met de Alfen app of via wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenK
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-05 09:24
Dutchfoxx schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:42:
[...]

Is niet het geval..
Als het goed is kun je via de app op je Display Voertuigen / Rij-instellingen /
Aandrijving en onderstel / Parkeerrem aantrekken dit wijzigen
Bij mij staat het ook disabled en als ik probeer te enablen krijg ik ook de melding: "deze functie is momenteel niet beschikbaar"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqvtfBedP2mGbXWDykf9Hps7bFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpmcwuBnbSh2gDvPMZv9mxaJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenvds
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-04 21:48
PeterCC schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:31:
[...]

Is bij mijn iX1 ook het geval. Maar het is geen probleem want hij gaat in P en dan wordt de transmissie geblokkeerd. De wagen gaat echt nergens heen. Geen zorgen over maken.
Ik vind het vooral irritant dat als je het rijsysteem uitschakeld dat dan de wagen nog enkele keren heen en weer wordt bewogen. Je voelt je precies op een boot

Hij zal zich inderdaad niet meer verzetten maar prettig is anders.
LievenK schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:15:
[...]

Bij mij staat het ook disabled en als ik probeer te enablen krijg ik ook de melding: "deze functie is momenteel niet beschikbaar"

[Afbeelding]
Dit inderdaad.

Hopelijk wordt het gefixed in een volgende update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
k vind het vooral irritant dat als je het rijsysteem uitschakeld dat dan de wagen nog enkele keren heen en weer wordt bewogen. Je voelt je precies op een boot

Ik gebruik de automatic hold functie en ervaar nooit dat wiebelen als ik parkeer. Als test er even afgehaald en idd bij parkeren kleine wiebel met de parkeerrem uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathieu1605
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 30-04 20:44
Vraagje voor mensen met DA prof. Werkt Assisted Driving Plus in NL, het systeem dat je onder 60km/u op de snelweg laat filerijden zonder het stuur aan te hoeven raken?

Het gaat om deze functie:

https://faq.bmw.nl/s/arti...ving-8XK1y?language=nl_NL

De enige video die ik kon vinden van het systeem is in de VS. Ik zie het niet vaak besproken, dus ik vroeg het me af, want ik dacht dat je altijd het stuur wel moest vasthebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Mathieu1605 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:18:
Vraagje voor mensen met DA prof. Werkt Assisted Driving Plus in NL, het systeem dat je onder 60km/u op de snelweg laat filerijden zonder het stuur aan te hoeven raken?

De enige video die ik kon vinden van het systeem is in de VS. Ik zie het niet vaak besproken, dus ik vroeg het me af, want ik dacht dat je altijd het stuur wel moest vasthebben.
Ik heb DA Plus en die van mij rijdt gewoon mee. Heel af en toe wil hij dat ik zelf even het gas aanraak.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Jayhawk80 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:48:
Hoe activeer je het sportonderstel?

Je kunt inderdaad niet kiezen om in sportmodus op te starten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
Artbij schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:55:
[...]

Ik heb DA Plus en die van mij rijdt gewoon mee. Heel af en toe wil hij dat ik zelf even het gas aanraak.
Ik heb de indruk dat daar mee te "cheaten" is als je +/- op de cruise control doet, dan vertrekt hij zelf. Maar: dat gaat heel traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baris
Mathieu1605 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:18:

Nope, ik heb wel het idee dat de interval om het stuur vast te pakken langer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Even aanvulling. Houd wel een vingertje aan het stuur. Hands-off is wettelijk niet toegestaan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Glenvds schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:29:
[...]

Ik vind het vooral irritant dat als je het rijsysteem uitschakeld dat dan de wagen nog enkele keren heen en weer wordt bewogen. Je voelt je precies op een boot

[...]
Dat is de flex die in de aandrijving zit die je voelt.

Met een klassieke wagen parkeerde ik hem ook altijd in eerste en gebruikte ik de handrem quasi nooit. Zelfde gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
hopiconjo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:24:
[...]

Ik gebruik de automatic hold functie en ervaar nooit dat wiebelen als ik parkeer. Als test er even afgehaald en idd bij parkeren kleine wiebel met de parkeerrem uit
Dat is inderdaad een optie als je dat wiebelen niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
KW1980 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:01:
Ook mensen die de helderheid van de (nacht) cockpit elke keer opnieuw moeten instellen? Die wordt (bij mij iig) niet opgeslagen in mijn profiel lijkt het.
De ene keer wel en de andere keer weer niet inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:02
Artbij schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:23:
Even aanvulling. Houd wel een vingertje aan het stuur. Hands-off is wettelijk niet toegestaan.
Tot 20(?) km/u of iets dergelijks gaat je stuur niet piepen in file rijden overigens.

Ik irriteer mij soms aan de “beveiliging”, regelmatig begint ie te piepen terwijl ik het stuur dan vast heb, moet je echt even knijpen ofzo en dan is ie weer tevreden.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jayhawk80
Artbij schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:57:
[...]

Hoe activeer je het sportonderstel?

Je kunt inderdaad niet kiezen om in sportmodus op te starten.
Via de sportmodus. Heb er nu een snelkoppeling van gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ferry34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-7sYuxqrEyXUFbd1EjkMUxCwGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKRXMznDGXBIsYiAG2KgUuqa.jpg?f=fotoalbum_large

Aan t werk maar tijd voor een foto :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a00hPRWofjzcMtmp3MnZ4zrEF64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCFyNjsq4ipYbGh8MkDX0Utv.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat steeds beter

[ Voor 32% gewijzigd door Ferry34 op 19-04-2025 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Sinds woensdag terug op zomerbanden.
Ik heb 2 nieuwe voorbanden gekregen. De oude waren niet goed genoeg meer.
Met die eerste set voorbanden, dat waren Nexen's, heb ik 27000km gereden. Vind ik weinig.
Nu zitten er vooraan Vredestein's op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Jayhawk80 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:23:
[...]

Via de sportmodus. Heb er nu een snelkoppeling van gemaakt.
Ik kan daar volgens mij niets aan het onderstel doen. Alleen DSC uitzetten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsimane
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:14
Je kan het ook niet “aanzetten” .
In de sport mode is het aan, of je het verschil voelt moet je zelf ervaren.
Het is ook geen echt sport onderstel, het is een adaptief onderstel.
Als je ooit met een echt sport onderstel zou rijden wil je dat daarna waarschijnlijk nooit weer. Veels te hard en stug voor dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pliesie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:33
jsimane schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:39:
Je kan het ook niet “aanzetten” .
In de sport mode is het aan, of je het verschil voelt moet je zelf ervaren.
Het is ook geen echt sport onderstel, het is een adaptief onderstel.
Als je ooit met een echt sport onderstel zou rijden wil je dat daarna waarschijnlijk nooit weer. Veels te hard en stug voor dagelijks gebruik.
Persoonlijk was het mij de meerprijs niet waard.
Ik heb proef gereden met sport en gewoon onderstel.
En merkte niet het verschil zoals ik gewend ben met andere sport onderstellen op andere modellen.

Verhaal van de dealer was daarbij dat het accu pakket en dus de zwaarte van de auto een beperking geeft op de mogelijkheden voor het onderstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuantumWalrus
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:36
LievenK schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:15:
[...]

[Afbeelding]
De functie is enkel beschikbaar wanneer de auto in 'on' stand staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin94
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:58
https://configure.bmw.nl/...3,S08R9,S08TF,S09T1,S09T2

Ik was van plan dit zakelijk te gaan leasen. Wat vinden jullie hier van? Bepaalde dingen wel/niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Dat is in NL, niet?
Het is een klassieke benzine. Is dat in NL nog fiscaal interessant vergeleken met een plug-in hybride of een full electric?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
Schilt het veel in leasingprijs tegenover full EV? een edrive20 x-line met een paar opties is qua nieuwprijs zelfs goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin94
PHEV:
https://directlease.nl/le...productFlexibleDuration=N

Benzine:
https://directlease.nl/le...productFlexibleDuration=N

Ik wil alleen pas over 4 jaar naar PHEV/Elektrish overstappen zodat ik nu nog kan genieten van de eenvoud van benzine rijden. Ik verwacht dat over 4 jaar elektrisch echt praktisch gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:50
brecht_vb schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:50:
Schilt het veel in leasingprijs tegenover full EV? een edrive20 x-line met een paar opties is qua nieuwprijs zelfs goedkoper.
In de lease was het voor mij qua netto maandlasten goedkoper om een full EV (iX1) te rijden dan een PHEV (X1). Verschil is echt aanzienlijk, ook omdat het leasebudget voor full EV €100 hoger is.

De maandelijkse laadkosten zijn lager dan de kosten voor benzine en ook is het onderhoud voor full EV een stuk goedkoper.

Vond het bereik van de iX1 net te laag, daarom ben ik voor de i4 edrive40 gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Duidelijk afhankelijk van land en van leasing-formule.
Voor mij in BE en als bedrijfswagen was het simpel: mijn werkgever gaf mij geen andere keuze: het moest een full-electric zijn.
Mijn vorige was een X1 sdrive18d en toen bleek dat een iX1 xdrive30 net paste binnen budget, is het die geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinx_thing
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-04 12:56
benjamin94 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:06:

Ik was van plan dit zakelijk te gaan leasen. Wat vinden jullie hier van? Bepaalde dingen wel/niet doen?
Ik heb zelf ook de travel pack. Getinte ramen kan je achteraf ook doen maar panorama dak en met open dakje rijden vind ik persoonlijk erg fijn. Panorama dak ook los aan te klikken uiteraard.

Comfort pack heb ik niet genomen maar ook weer persoonlijk. De stoelen staan bij mij op 1 stand dus electrisch niet van toegevoegde waarde. HK systeem las ik diverse verhalen over. Standaard geluid vind ik oke op de bas na die je buiten erg goed onder de auto hoort.

Trekhaak.... ook persoonlijk :)

Mooi volle wagen !

Let ook op de kleur die je kiest. Ik heb ook zwart maar het krast echt erg snel / sneller zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntjuh.eu
benjamin94 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:06:

Ga je deze zakelijke wagen ook privé rijden en wordt de wagen dit jaar nog geleverd?
Beide antwoorden ja, dan zou ik zeker weten de elektrische versie overwegen. Dit omdat je dan over de eerste 30K maar 17% bijtelling hebt, wat echt wel een verschil uitmaakt op je loonstrookje ;)

Verder schitterende auto!
Qua opties is het erg persoonlijk natuurlijk, zelf heb ik nog het Travel Pack erbij en dan nog de opties Stuurwielrand verwarmd, Driving Assistant & Trekhaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin94
Tijntjuh.eu schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:36:
[...]

Ga je deze zakelijke wagen ook privé rijden en wordt de wagen dit jaar nog geleverd?
Beide antwoorden ja, dan zou ik zeker weten de elektrische versie overwegen. Dit omdat je dan over de eerste 30K maar 17% bijtelling hebt, wat echt wel een verschil uitmaakt op je loonstrookje ;)

Verder schitterende auto!
Qua opties is het erg persoonlijk natuurlijk, zelf heb ik nog het Travel Pack erbij en dan nog de opties Stuurwielrand verwarmd, Driving Assistant & Trekhaak.
Ja de levertijd is 3-4 maanden en ik ga hem inderdaad prive rijden, ik ben alleen nog terughoudend met betrekking tot elektrisch rijden. Ik wacht liever nog 4 jaar (leasecontract) en ga dan tegen die tijd voor volledige elektrisch denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
Ik zou ook sterk aanbevelen om elektrisch te rijden als dat in het prijskaartje past. Als u bij de werkgever en eventueel thuis kan laden, niets aan de hand.

Enorm fijn, stil en comfortabel rijden. Geen automaat die moet schakelen, geen ICE en met een schok aanslaat als het plots nodig is, geen onverwacht gedrag van motor management. Auto aan en 2 pedalen, en in B stand 1 pedaal.

[ Voor 42% gewijzigd door brecht_vb op 28-04-2025 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntjuh.eu
benjamin94 schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:25:
[...]

Ja de levertijd is 3-4 maanden en ik ga hem inderdaad prive rijden, ik ben alleen nog terughoudend met betrekking tot elektrisch rijden. Ik wacht liever nog 4 jaar (leasecontract) en ga dan tegen die tijd voor volledige elektrisch denk ik.
Waarom nog 4 jaar wachten?

Dit is het laatste jaar met een lagere bijtelling, daarna ga je 22% over de volledige fiscale waarde betalen.
Als je thuis een laadpaal kan aanvragen en je werk heeft ze ook, dan zit je voor het overgrote deel al "safe". Afhankelijk van je gemaakte km's per dag hoef je ook niet dagelijks te laden, dat doe je met tanken immers ook niet. Verder heb je, sowieso in Nederland, meer als genoeg locaties waar je openbaar kan laden.
Het is een pure mindset die je even om moet zetten, maar als je er goed over na gaat denken is de overstap helemaal niet zo groot/verkeerd. Het gaat je de komende 5 jaar (of korter als je eerder wisselt) een hele hoop geld schelen in bijtelling.

Zelf wou ik er eerst ook niet aan om eerlijk te zijn, maar na goed nadenken, familie/vrienden/collega's gesproken te hebben welke reeds een aantal jaar elektrisch rijden en proefrit was ik toch overstag en werd ik toch wel stuk vrolijker van mijn maandelijkse kosten als met een hybride uitvoering ;)

Uiteraard doen waar je zelf het beste bij voelt, maar maak deze overweging goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berries
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 01-05 13:14
Tijntjuh.eu schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:14:
[...]

Waarom nog 4 jaar wachten?

Dit is het laatste jaar met een lagere bijtelling, daarna ga je 22% over de volledige fiscale waarde betalen.
Als je thuis een laadpaal kan aanvragen en je werk heeft ze ook, dan zit je voor het overgrote deel al "safe". Afhankelijk van je gemaakte km's per dag hoef je ook niet dagelijks te laden, dat doe je met tanken immers ook niet. Verder heb je, sowieso in Nederland, meer als genoeg locaties waar je openbaar kan laden.
Het is een pure mindset die je even om moet zetten, maar als je er goed over na gaat denken is de overstap helemaal niet zo groot/verkeerd. Het gaat je de komende 5 jaar (of korter als je eerder wisselt) een hele hoop geld schelen in bijtelling.

Zelf wou ik er eerst ook niet aan om eerlijk te zijn, maar na goed nadenken, familie/vrienden/collega's gesproken te hebben welke reeds een aantal jaar elektrisch rijden en proefrit was ik toch overstag en werd ik toch wel stuk vrolijker van mijn maandelijkse kosten als met een hybride uitvoering ;)

Uiteraard doen waar je zelf het beste bij voelt, maar maak deze overweging goed.
Helemaal mee eens. Ik stond ook voor de keuze en ben toch voor elektrisch gegaan. Absoluut geen spijt van. Ik kom vrijwel overal op een volle acculading. En daarmee kom ik volgens de app nu 470km ver. Best netjes terwijl ik vrijwel alleen maar snelweg rij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:11
Én als je thuis kan laden en zonnepanelen hebt kun je in het weekend proberen om zoveel mogelijk met zonnestroom te laden, waardoor de boete van je energieleverancier op teruglevering weer wat minder wordt. Wij hebben daarom beiden een elektrische auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Full electric heeft sterke punten. Het probleemloze en krachtige motorgedrag is er al zeker één van.
Het enige dat ik mis is dat fijne dieselronkje op de achtergrond. Maar goed, dat zal wel door mijn meer dan 40 jaar klassiek en manueel rijden komen.

Voor lange tochten, 1000km en meer, is er eigenlijk geen probleem met die beperkte autonomie. De tijd tussen 2 laadbeurten komt overeen met de sowieso aangeraden pauzes op lange tochten.
Voor kortere tochten, maar wel langer dan de autonomie kan het vervelend zijn dat je wat extra tijd moet reserveren voor een laadbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Vergeet niet het niet meer te hoeven remmen...wat een verademing

Ook....maat van me heeft een Mercedes GLE 350 hybride diesel die 60-80km volledig elektrisch rijdt.
Die moet dus na ieder klein ritje aan de lader he.

[ Voor 54% gewijzigd door Ferry34 op 30-04-2025 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roki
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-04 13:02
PeterCC schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:04:

Voor lange tochten, 1000km en meer, is er eigenlijk geen probleem met die beperkte autonomie. De tijd tussen 2 laadbeurten komt overeen met de sowieso aangeraden pauzes op lange tochten.
Voor kortere tochten, maar wel langer dan de autonomie kan het vervelend zijn dat je wat extra tijd moet reserveren voor een laadbeurt.
Ieder zijn mening, ik heb een totaal andere met mijn verplichte full elek wagen van de firma.
Ik doe niet vaak grote afstanden maar als ik die in het weekend dan toch eens moet doen om naar voetbal te gaan (180 km heen en terug) en de dag erna wil de vrouw naar de zoo of elders dan is het toch rekenen of in het afkomen van de voetbal ergens stoppen om de dag erna niet in de problemen te komen.

Reizen al helemaal een "avontuur":

Vorige week naar center parcs, ruime parking met veel laadpalen. Ik parkeer naast een andere wagen die aan het laden is, helaas bij mij werkt het niet. 3 keer proberen met 1e kaart, nog eens proberen met kaart 2. Geen foutmelding deze keer maar in de app staat toch dat de auto niet aan het laden is. Zucht!
Dan toch maar auto verplaatsen naar een andere paal, wel meteen gelukt. Joepie, het lag dus weldeglijk aan de paal en maar 10 minuten verloren. Uur of 2 later loskoppelen, de auto gaan uitladen en dan terug naar de parking... deze keer een volledig andere laadpaal genomen, opnieuw niet gelukt.
Van pure irritatie heb mijn auto op een gewone parking gezet want ik geraak normaal met deze range thuis en de rest van het weekend geen lange afstanden meer te doen dus kan laden op mijn werk op maandag.

- Met krokus gaan skiën, 900km te doen, 5 stops nodig wat op zich geen probleem is. Stop 1 die de wagen aangeeft (met nog 60km range ), 3km van de autostrade, 3 wachtende auto’s voor mij. Chargemaps opzetten en nog een kilometer verder snellader gevonden die wel vrij maar helaas buiten werking was. Gelukkig aan een gewone winkel dus nog 5 min later kwam er iemand buiten en kon ik eindelijk gaan laden. Nuja je bent pas 1,5 uur aan het rijden waaronder een stuk in de file te staan dus het is niet dat ik als chauffeur al moe was maar dus toch 20 minuten de benen “mogen” strekken en gewoon op een bank aan een winkelcentrum staan wachten.
Volgende laadstops hebben we zelf dan maar uitgezocht dmv chargemaps, vaak iets verder van de autostrade moeten nemen. Om 1u in de nacht op een verlaten parking met een kind dat net wakker is geworden van het insteken van de laadkabel (of openen van de deur? Of het missen van de ruis van het rijden? we zijn niet zeker 😃), maw van even 20 min rusten als chauffeur is dan ook geen sprake, dan had ik liever not uurtje doorgereden nu de zoon toch net sliep maar dat was geen optie.
Beste moet dan nog komen, door 110 te rijden ipv 130 of meer in duitsland schuift de range toch wat op. Voorlaatste stop geeft bmw laden van 35% tot 65 % aan om dan op de eindbestemming aan te komen met 15%. De laatste stop die ze voorstellen is er eentje van jawel 1 minuut!! Je verliest op zijn minst 5 a 10 minuten met van autostrade rijden en laadpaal insteken etc maar dus een extra stop van 1 minuut is volgens de app meer aangewezen dan op de voorlaatste stop 5 minuten langer te laden dus naar 70% ipv die 65? (Sorry maar dat is waanzin voor mij!)

Binnenkort met vrienden op fietsvakantie. Gelukkig is de range in de zomer al merkelijk beter maar zelfs dan stoppen wij normaal maximum 3 keer waaronder 2 keer voor korte plaspauze/chauffeurswissel en 1 keer om te eten. Dat gaat nu dus ook niet, 5 stops zal dat worden van minstens 20 minuten.

Dat komt over als heel negatief en dat is het ook voor verre afstanden. Voor dagelijks woon-werk en 1 lange rit per weekend is het gewoon prima die elektrische wagen maar geef mij de optie om voor 1000 euro/jaar extra een hybride te nemen en ik doe het meteen.

Excuses voor het lange bericht :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Yup. Elektrisch rijden moet je echt moeite voor doen. Laden, plannen etc. Voor boodschappen doen is het natuurlijk perfect, maar bij een actief leven zie je toch veel uitdagingen.

Niet voor niets loopt ondanks de financiele prikkel het aantal elektrische auto's terug.

Mensen die elektrisch gereden hebben gaan nu vaak over op hybride. Ondanks dat dat een beetje duurder is.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Artbij schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:55:
Yup. Elektrisch rijden moet je echt moeite voor doen. Laden, plannen etc. Voor boodschappen doen is het natuurlijk perfect, maar bij een actief leven zie je toch veel uitdagingen.

Niet voor niets loopt ondanks de financiele prikkel het aantal elektrische auto's terug.

Mensen die elektrisch gereden hebben gaan nu vaak over op hybride. Ondanks dat dat een beetje duurder is.
Uitdagingen bij een actief leven? Benieuwd hoe actief dat leven is als je dagelijks een acculading of meer leeg rijdt :+

Maar (en het gaat dan niet per se om de ix1 meer) om inhoudelijk op de discussie in te gaan, wat met EV rijden voor mij wel voorwaardelijk is gebleken is het thuis kunnen laden. Wanneer je dat niet kunt, zou mijn interesse in EV rijden snel afnemen, dan is het vooral een last en zou ik snel weer in een ICE zitten.

Verder is het denk ik goed kijken naar de usecase. Er zijn weinig dagen dat ik verder moet rijden dan de range toelaat. Er zijn nog minder dagen dat ik niet toekom met een kwartiertje snelladen onderweg of (langer) op locatie, en op de dagen dat je echt 1000+ rijdt heb ik het opladen onderweg als verrassend prettig ervaren (en dat zeg ik als verstokt ICE rijder die liefst alleen stopte om te tanken en te plassen, en de rest deed je maar in de auto).

Maar goed misschien heb ik gewoon geen actief leven natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:41
Roki schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:02:
[...]

Ieder zijn mening, ik heb een totaal andere met mijn verplichte full elek wagen van de firma.
Ik doe niet vaak grote afstanden maar als ik die in het weekend dan toch eens moet doen om naar voetbal te gaan (180 km heen en terug) en de dag erna wil de vrouw naar de zoo of elders dan is het toch rekenen of in het afkomen van de voetbal ergens stoppen om de dag erna niet in de problemen te komen.
Haal die auto uit de bijtelling zou ik zeggen en koop privé ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Roki schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:02:
[...]

Reizen al helemaal een "avontuur":
(...)

Excuses voor het lange bericht :X
Kan je niet thuis laden?

Het gaat soms wel eens wat moeilijker, dat is waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Artbij schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:55:

Het is sterk afhankelijk van nationale regelgeving en fiscaliteit.

Hier in BE is het grootste deel van nieuw aangekochte wagen een bedrijfsauto.
Nagenoeg alle full EV's en heel veel plug-in hybrids zitten in die groep.
Maar de fiscale regelgeving zorgt er voor dat stilaan alleen nog full-EV's fiscaal interessant zijn. Policy bij het bedrijf waar ik werk is al bijna 2 jaar: enkel full EV kan, de rest niet.
In de eerste maanden was ongeveer alles mogelijk, als het maar EV was. Maar meer en meer door de lager dan geschatte wederverkoopwaarde van EV's, wordt de keuze beperkter. Ik was al dik blij dat ik nog net een iX1 xdrive30 binnen budget kreeg. Ik denk dat dat vandaag al niet meer zou lukken.

Bij de gewone particulier is Dacia hier al enkele jaren stevig marktleider, en dat zijn geen EV's.
Pagina: 1 ... 64 65 Laatste