ik begrijp dat mensen die leasen daar minder kritisch over zullen zijn, zij hebben niet te dealen met restwaarde, ik koop mijn wagen altijd van mijn eigen centjes en dan vind ik het wel klote als ik over drie jaar moet
Daar heb ik ook een oplossing voor, als ik een wagen aankoop dan rijd ik ermee tot die het niet meer doet. Dan is restwaarde ook geen probleem.
Wat betreft de 80 vs. 100%. Wat ik ervan begrijp is dat universeel 80% beter is voor de levensduur van de accu, maar als je de 100% even nodig hebt, dat je die best timed naar je vertrek zodat de hij zo kort mogelijk op 100% staat. Laden naar 100% en hem dan een dag laten staan is dus wat je niet zou mogen doen. Vandaar dat die 80 een goeie default is.
Op een doordeweekse dag gebruiken we typisch 30% van de accu en ik mik op dit moment van te laden als ik onder de 55% ga, wat maakt dat hij altijd binnen de 20/80 norm zit die je accu het meest deugd doet. Binnen die range zou de totale energie (som van alle laadbeurten) over de levensdeur van de accu redelijk vlak zijn. Vroeger laden geeft meer cycli maar minder energie en later laden geeft meer energie maar minder cycli.
Maar al die dingen zijn natuurlijk proberen op basis van we allemaal kunnen vinden op het WWW.