AMD Ryzen (ZEN4) platform Ervaringen & OC

Pagina: 1 ... 10 ... 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

star-saber

Ryzen

Q_7 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:02:
Ik heb nu verschillende Asus moederborden gehad,

X670E Hero, X670E-F en nu de X670E-E, i.c.m. 7700x, 7900x en 7950x maar soms sluit de pc zich spontaan uit, lichte load of heavy load maakt niks uit, het gebeurt random. Error 00 krijg ik te zien op de moederbord, stroom eraf en weer aan is de enige manier om de pc opgestart te krijgen.

Dit heb ik met alle 3 de cpus en moederborden gehad, ervaart iemand hetzelfde?
Wat voor USB randapparatuur heb je eraan hangen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:11

CMT

JohnnyV76 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:00:
[...]

Toevallig vanmiddag zoiets gehad. Startte potje Warzone op en na een paar minuten ineens scherm zwart en zag tot mn verbazing dat de pc ook helemaal uit stond. Was net alsof iemand de powerswitch op mn voeding omgezet had of de stekker eruit trok oid.

Aan/Uit knop en reset knop deden niks meer. Voeding power knop uit en aan een toen deed de aan knop t weer. Die is de eerste keer in een aantal weken dat dit gebeurde dus ga/ging er vanuit dat t met de geheugen tweaks te maken had dus FCLK en tREFI iets terug geschroefd... Kijken of dit weer gebeurd.
Zoals je het omschrijft heeft de beveiliging van de voeding ingegrepen, dan moet altijd de stroom er eerst vanaf voordat het opgeheven wordt.

Het kan in ieder geval niet aan de FCLK of tREFI liggen, want bij onstabiliteit ontstaan er dan gewoon crashes, reboots en/of data corruptie.
De reboots komen trouwens grotendeels door een verborgen Windows instelling, dus als je in plaats daarvan de vertrouwde BSOD wilt hebben, is die functie evt. uit te zetten.
Systeem -> geavanceerde systeeminstellingen -> opstart- en herstelinstellingen -> onder 'systeemfouten' de computer automatisch opnieuw opstarten, uitzetten.

Het kan ook zijn dat de voeding wat trigger happy is en onder een bepaalde GPU transiënt in de beveiliging schiet.
Maar het kan evt. ook een externe oorzaak hebben via het lichtnet. Is de PC ge-aard en niet op een groep dat gedeeld wordt met de koelkast, wasmachine, zonnepaneel installatie e.d.?
Spanningspieken op het lichtnet of storing kan ook zoiets triggeren namelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 31-05-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:36
star-saber schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:29:
[...]

Ik heb dit heel vaak gehad met een X570 dark hero van asus. uiteindelijk was ook de VRM kapot en moederbord opgestuurd voor reparatie.
Bord na reparatie niet meer gebruikt en een nieuw systeem gebouwd rond de X670E-Extreme
Hoop niet dat t een VRM issue is want m'n Crosshair X670e hero is nog niet zo oud.
CMT schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:41:
[...]

Maar het kan evt. ook een externe oorzaak hebben via het lichtnet. Is de PC ge-aard en niet op een groep dat gedeeld wordt met de koelkast, wasmachine, zonnepaneel installatie e.d.?
Spanningspieken op het lichtnet of storing kan ook zoiets triggeren namelijk.
Volgens mij is het verlengsnoer hier op zolder niet aangesloten op een ge-aard stopcontact dus dat is een mogelijkheid. Eigenlijk in alle jaren dat ik hier een pc gebruik nog niet bewust zoiets als dit gehad. Even kijken of het vaker gebeurd om te zien wat ik er nog aan kan doen.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Nu online

star-saber

Ryzen

JohnnyV76 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:31:
[...]

Hoop niet dat t een VRM issue is want m'n Crosshair X670e hero is nog niet zo oud.
Nee staat los van VRM. VRM rapporteerde verkeerde waardes aan cpu zodat deze ging throttlen. Heb hier nog ergens een topic van op GOT. Mijn bord (x570) was sowieso al een ramp. Rare is dat het in het begin vlekkeloos heeft gedraaid. Had destijds ook andere voeding geprobeerd. maar hielp ook niet met dat uitslaan en 00 op display. ik vermoed dan ook dat het iets anders is maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:09
JohnnyV76 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:31:
[...]

[...]

Volgens mij is het verlengsnoer hier op zolder niet aangesloten op een ge-aard stopcontact dus dat is een mogelijkheid. Eigenlijk in alle jaren dat ik hier een pc gebruik nog niet bewust zoiets als dit gehad. Even kijken of het vaker gebeurd om te zien wat ik er nog aan kan doen.
Heb je Asus boostit of AI overclock aan staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Palindrome schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:52:
[...]

Heb je Asus boostit of AI overclock aan staan ?
Nope, geen van beide. Heb niks van de Asus software geïnstalleerd staan.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
JohnnyV76 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:11:
[...]

In je bios dan ?
Zijn namelijk bios features.

Je euvel klinkt namelijk alsof je cpu op sommige momenten te weinig voltage krijgen/of bij default instellingen al niet stabiel is.

Zen4 zit op het randje van stabiliteit vanuit de fabriek in het algemeen. Sommige mensen krijgen zelfs een chip die eigenlijk niet stabiel is met default fabrieks instellingen.

Gooi er nog unieke features per mobo fabrikant bij die stiekem toch de chips wat te ver pushen of domweg verkeerd afstelling gebruiken en je hebt snel een recept voor gekke problemen tijdens bepaalde workloads or random momenten.

Vaak helpt het op alles ingebakken boost en tweak opties uit te schakelen, je chip terug te clocken of extra voltage in te stellen.

In het geval van Asus zou ik dus de AI OC en boostit features uitschakelen.

[ Voor 66% gewijzigd door Palindrome op 31-05-2023 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
JohnnyV76 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:11:
[...]

Heb je al tijdje gewoon stock settings gedraaid? Lijkt me handig om te kijken of dat wel werkt zonder issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Palindrome schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:04:
[...]

CPU_VDDCR_SOC. Bij jouw is die ruim onder de 1.3v
Top dan ga ik 1616 maar eens proberen en tevens ook Expo aanzetten :). Het is een gepuzzel, is voltage normaal stabiel of veranderd dat onder load?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Cobiwan schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:04:
[...]

Heb je al tijdje gewoon stock settings gedraaid? Lijkt me handig om te kijken of dat wel werkt zonder issues.
Systeem draait nu een maand en t is 1x gebeurd dus t is ook niet heel erg. Iemand anders meldde hier dat ie er vaker last van had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb overigens net gehad dat pc opstartte en geen beeld gaf. Geel lampje brandde. Nu maar vsoc op auto gezet (stond op 1.2v)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik denk wel dat ik dat hier mag posten :+ YouTube: AMD hates this… but I LOVE it!

[ Voor 25% gewijzigd door Damic op 31-05-2023 20:38 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
3DEXP schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:05:
[...]

Ik heb de VDDIO/MC nu op 1.28v ingesteld.
PBO aan op enhanced 2 en curve optimizer -15. Nu haal ik hogere clocks en lagere temperaturen.
Heb hier nu ook wat mee zitten spelen. Enhanced 2 is bij mij tot 80c. Enhanced 1 is 90c en 3 is het 70 graden.
Wat ik merk is dat in CB23 mijn clock speeds niet boven de 4875mhz uit komen. Dit met een 7800 X3D. Zien andere 7800 X3D bezitters hier wel hogere waardes?

Als ik PBO op 3 (70c) zet dan blijft de temp inderdaad zo rond de 70 graden hangen maar dan zie ik de clock speeds rond de 4700mhz hangen dus dan zie je dat ie echt terug schakelt om de temp niet te hoog te laten worden. Op Ehanced 1 (90c) zie ik hetzelfde als bij 2 dus clock speeds rond 4875mhz.

Curve optimizer staat op -20 maar dat levert dus geen hogere clock speed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabr3
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 08:38
Palindrome schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:04:
[...]

CPU_VDDCR_SOC. Bij jouw is die ruim onder de 1.3v
Vreemd.. bij mij stond die met bios 14xx en nu ook met de nieuwste 1616 op 1.24....
standaard settings en dan EXPO II.

handmatig dan maar op 1.1 gezet.. bij de core VID's zag ik wel nooit iets boven de 1.150

[ Voor 13% gewijzigd door DrMacabr3 op 01-06-2023 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HachiPudi
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19:58
Na de update naar 1616 op een ASUS Prime X670E gemerkt dat het memory trainen vrijwel direct klaar was, maar het systeem wou niet meer herstarten (via Windows "Restart", of herstarten na wijzigingen in BIOS). Uitzetten en zelf de power knop indrukken werkte wel. Bij het instellen van de Buildzoid Hynix timings even gekeken of fast boot aan stond, was dus inderdaad het geval. Nu maar weer uitgezet. Heb liever dat hij iedere keer gewoon opstart dan soms wat sneller en anders helemaal niet.

Voorlopig wel weer even klaar met het knaken, nu kijken hoe het loopt de komende tijd. Eerste stress tests geven in ieder geval geen problemen aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIT6OsWQrnqEi7cR_9eYbV0CYvk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qy9x4iDtUQiyMNquhRhuPnUw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHGFXBqTKchB8qVJlYsbBBiA5Sg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qsNxQmNu6NnJjIpNHqQITvDs.png?f=fotoalbum_tile

XBox: HachiPudi | Steam: PudiPudi | Discord: hachipudi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Je kunt het beste Memory Context Restore op Disabled zetten als je veranderingen in je bios / mem settings hebt gedaan. Anders kun je rare issues krijgen. Als de veranderingen definitief zijn weer terugzetten op Enabled.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-06 21:33
Wat is eigenlijk het voordeel van EXPO geheugen over XMP geheugen?

Snap dat EXPO AMDs eigen is.. Maar beiden doen het zelfde?

Ik heb niet zo goede ervaring met die EXPO sticks.. Zonder EXPO draaien mijn

G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 prima.

Maar in EXPO gezeik. Soms gaat het wel goed en soms heb ik geen beeld.
Snap echt geen reet van die rommel..

[ Voor 48% gewijzigd door Robin4 op 02-06-2023 11:03 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Robin4 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:55:

Je kan altijd expo timing opzoeken bij de fabrikant en zelf invullen of geheel je eigen timing in invoeren om zo te "overclocken".

Kost wel veel tijd om te testen. Op diverse fora kan je ook wel wat conservatieve timings van anderen kopieren zonder dat je toroblemen opleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris_vanr
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-06 22:57
oh laat maar ik verwarde ZEN4 met het het vorige socket AM4 |:(

[ Voor 98% gewijzigd door chris_vanr op 05-06-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:04

RvL

Een paar weken geleden een ZEN4 systeem samengesteld:

MSI B650 Tomahawk
Ryzen 5 7600X
32GB Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32
Scythe Mugen 5 PCGH

De laatste dagen bezig geweest met het optimaliseren van het systeem.

Allereerst heb ik de laatste niet-beta UEFI geladen. Helaas bevat deze nog niet de oplossing voor het VSoc issue, die BIOS versies zijn bij MSI nog beta en dat geeft me nog een beetje een onvertrouwd gevoel.

Dus heb ik het EXPO profiel van het RAM zelf ingesteld. Op die manier blijft de VSoc wel op een normaal niveau van 1,185V. Met EXPO ging de VSoc naar 1,35V.

Allereerst vastgesteld dat het systeem stock (CPB enabled) stabiel is d.m.v. OCCT en Cinebench. Score stock van 14900/1940. Temperatuur CPU tijdens Cinebench 91,2 graden. Even wennen na mijn oude i5-6400, die heerlijk koel draaide, maar volgens AMD geen probleem dus dat nemen we dan maar aan :)

Daar met de curve optimizer aan de slag gegaan. Allereerst d.m.v. Ryzen Master de all core performance laten optimaliseren. Het systeem wilde daarna niet eens meer booten. Na een UEFI reset snapte ik ook wel waarom: RM had de all core CO op -255 gezet...

Per core was RM niet veel beter, al kwam het wel op de wat subtielere -30 per core uit maar dat was ook verre van stabiel. Dus zelf aan de slag gegaan.

Na veel testen kwam ik uit op een per core setting van (core 1-6) -5 -20 -14 -11 -15 -15. Ik merkte wel dat de VSoc iets verhogen naar 1.200V stabieler was dan op auto laten (1.185V). Tijdens het testen steeds OCCT gedraaid voor 30 minuten. Als iets stabiel leek te zijn heb ik een run van (minstens) 1 uur gedaan.

Deze config is nu stabiel in de OCCT CPU stability test met default settings. Temperatuur tijdens OCCT 88,2 graden. Cinebench score komt nu uit op 15133/1950 bij een temperatuur van 85,2 graden.

Kortom, iets hogere performance (1,5% in multithreaded) tegen een lagere temperatuur. Missie geslaagd zou ik zeggen.

De vraag is nu, kan ik eventueel nog meer doen om het systeem te optimaliseren? Het is lang geleden dat ik zo uitvoerig bezig ben geweest met het optimaliseren van een systeem :)

edit: core 0 toch nog niet zo stabiel als gedacht...

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-06 22:52
De geheugensnelheid is voor AM4 en 5 heel belangrijk voor de prestaties, en met name de latencies. Her en der staan er in deze thread screenshots van Zentimings die mensen met specifieke modules hebben ingesteld.

Je kan de FCLK ook nog ietsje opkrikken tussen wat hij nu is en 2200. Als je hem (veel) te hoog zet wordt het wel een CMOS-reset dus dan moet je wel al een knopje daarvoor hebben. Voor niet-werkende geheugen-instellingen geldt hetzelfde overigens.

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-06 18:15
Koopjes tip voor wie Gigabyte Aorus X670E wil. Had al lang de Gigabyte Aorus master X670e als favoriet voor wat ik wil en maat van m' vond x570s de max, maar nu word het (prijsfout? zelfs goedkoper dan Duitsland) wel heel interessant. 450€ bij Megekko (eerstvolgende prijs 500€) en nog nooit daar echt onder gezakt, zelfde prijs als X650E (die al heeft al tikje gezakt is, maar nog steeds te duur) aan 460€. Als je ziet hoe weinig features 200€ borden bieden, en 300€ borden ook redelijk kaal zijn, vind ik dit prijs/kwaliteit top.

uitvoering: Gigabyte AORUS X670E MASTER

Ram ga ik ook snel kopen (het lijkt te verduren). Cpu ben ik nog niet helemaal uit, ze zijn weer tikje duurder geworden, als die prijstik die Megekko (eerder deze maand zakten zij hun prijzen scherp) (699€ voor 7950X3d en 439€ voor 7800x3d er weer komt denk ik dat ik toesla. Ook al ging ik misschien nog tot black friday wachten. Maar als AMD zich achter populariteit 7800x3d indekt, denk ik niet dat hij onder 400€ zal aangeboden worden, dus wachten niet meer waard. En ryzen 9 bodenprijzen zijn moeilijk te voorspellen, non X3d waren 450/600 euro voor 12/16 cores, maar wie weet zakken deze wat minder, zo lijkt de huidige prijs van eerder deze maand al vrij goed. Nog Noctua NH-U12A kopen en al de rest heb ik al. Cosmos C700M wacht al 2 jaar op nieuwe rig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleyherben
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-09-2024
dit zijn mijn tweaked resultaten voor mijn 7800X3D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yUGJ5lhNDaC1Bvw4Dw9F4P31Pk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5C0iQikPB7WQOySiRlFgciO9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMBj2G8Y0knU5ORt8AGCWFK6JQs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l5kPLQIZenx8GZsoFKDYAtDV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hflqXFAShkRGIm92SMIGb76VJhE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wv9QqMMMEbMSiRQYi9dwOLCv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

@wesleyherben hoeveel volt jaag je door het geheugen voor CL28 ? Mijn read write scores zijn niet al te best, heb EXPO niet aangezet maar alles custom ingevoerd, heb dan ook nooit meer een reboot of een error00 meegemaakt.

Wel bijna 6 Ghz boostclocks, CPU-Z 835 punten :P

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zfD0Dgpd/cpu-z-835.png

EDIT zie het al, 1.435v hoeft MEM VDDQ niet mee omhoog ?

[ Voor 7% gewijzigd door Q_7 op 06-06-2023 14:01 ]

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5080 Waterforce - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:04

RvL

Julian schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:18:
De geheugensnelheid is voor AM4 en 5 heel belangrijk voor de prestaties, en met name de latencies. Her en der staan er in deze thread screenshots van Zentimings die mensen met specifieke modules hebben ingesteld.

Je kan de FCLK ook nog ietsje opkrikken tussen wat hij nu is en 2200. Als je hem (veel) te hoog zet wordt het wel een CMOS-reset dus dan moet je wel al een knopje daarvoor hebben. Voor niet-werkende geheugen-instellingen geldt hetzelfde overigens.
Goede tip! Ik ben hier mee aan de slag gegaan en kwam uiteindelijk bij het YT kanaal Actually Hardcore Overclocking van BuildZoid uit. Hij heeft een 'easy memory timings' set opgesteld voor geheugen met de Hynix M-die, waarbij het vooral de subtimings aanpast. Het Kingston geheugen wat ik gebruik is uitgerust met M-die IC's.

Het scheelt me in verschillende RAM benchmarks al gauw 10% ten opzichte het van het standaard EXPO profiel. Dat is snel gewonnen.

De timings zijn nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iQz_uviA2XUxqiU7gk6lqa2yag=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kXO3n0wDPvSHvDuH40T1ZMV9.png?f=user_large

Volgens AIDA64 (trial, dus geen mooi overzichtje...)
Read: 64513
Write: 90210
Copy: 64653
Delay: 64.8

Voor het aanpassen van de timings:
Read: 59264
Write: 80330
Copy: 59558
Delay: 70.4

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleyherben
Q_7 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:07:
@wesleyherben hoeveel volt jaag je door het geheugen voor CL28 ? Mijn read write scores zijn niet al te best, heb EXPO niet aangezet maar alles custom ingevoerd, heb dan ook nooit meer een reboot of een error00 meegemaakt.

Wel bijna 6 Ghz boostclocks, CPU-Z 835 punten :P

[Afbeelding]

EDIT zie het al, 1.435v hoeft MEM VDDQ niet mee omhoog ?
Nee mem vddq kan gerust - 100/150mv onder je mem vdd zijn. Alles loopt stabiel memtest extreme config anta 77 6 uur lang OCCT etc. Geen enkele bsod gehad tot nu toe

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CMT

CMT

Het is inmiddels 1.5 week geleden dat ik begonnen ben met het tunen van de 7800X3D build (met een Asus B650e-i moederbord en in eerste instantie G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 geheugen).
Een paar posts terug is daar ook een foto van te vinden.

Ik ben nu min of meer klaar met testen en het opzoeken van de max. Fclock en spanningen en wil graag de eerste resultaten/ervaring met jullie delen!
Het bevestigd mijn vermoeden dat de moederbord fabrikanten onnodig veel spanning er tegenaan gooien om zo stabiliteit met een EXPO geheugenprofiel te forceren/garanderen.

Het was wel even wennen en uitpluizen waar de nieuwe spanningsrails voor dienen, maar gelukkig was er ook veel vertrouwds te zien.
Op https://skatterbencher.co...l-overclocking-whats-new/ heb ik een schat aan informatie gevonden wat betreft de schematisch opbouw van de Zen4 spanningsrails.
Voor wie graag wat meer in de technische achtergrond van Zen4 wilt duiken is dat echt een aanrader om door te lezen.
Daar wordt o.a. uit duidelijk dat Vddio/mc +100mV hoger moet zijn dan Vsoc en Vddp -100mV lager dan Vddio/mc.

Allereerst heb ik gekeken wat de standaard stock spanningswaarden zijn, die het moederbord geeft met de 'optimised default' instelling.
Dit Asus B650e-i bord kwam nog met een stokoude bios uit 15 november 2022 (v0821), maar de 7800X3D werd gelukkig netjes herkend :) . Kort daarna heb ik maar gelijk de nieuwste bios v1616 erop geflashed.

Zowel de oude als de nieuwste bios gebruiken dezelfde stock spanningen:
Vsoc = 1.0V, Vddio/mc = 1.12V, Vddp = 0.8V, Vddg CCD/IOD: 0.85V en Vmisc = 1.1V
De stock Fclock staat daarbij op 1800MHz.

Met dat als basis is eerst de Fclock en daarna de Uclock (geheugencontroller) in stappen opgeschroefd. De Geheugentimings zijn daarbij op auto gelaten.
De Fclock ging moeiteloos tot 2000MHz en de Uclock zonder enige probleem naar 2800MHz (DDR5600).
Tot mijn verbazing vind mijn sample het prima met nog maar Vsoc = 0.95V.
Dat is helaas meteen de minimum waarde die het moederbord accepteert, het kan dus mogelijk nog lager.

Boven deze kloksnelheden is wel te merken dat je in het overklok territorium komt en dat de IO-chip best gevoelig is voor de spanningswaarden.
Een verschil van 20mV in de Vddp kan het verschil zijn tussen wel of niet booten.
Dus dat kan net zo veel opleveren als het verhogen van de Vsoc en Vddio/mc met +20mV.
Ik ben ook een situatie tegengekomen dat meer Vsoc & Vddio/mc het juist onstabiel maakte met het EXPO profiel en daarbij horende 1.35Vdimm (Vdd/Vddq).
En dat in dezelfde situatie het wel allemaal prima is met slechts 1.2Vdimm.
Het kan dus blijkbaar aardig wat fingerspitzengefühl vergen om de beste spanningswaarden te vinden.
Eigenlijk zag je dat gedrag ook bij Zen2/3.

Mijn 7800X3D blijkt een harde Fclock muur te hebben van 2200MHz.
Maar ik heb niet echt uitgezocht of ik nog verder kon gaan met meer spanning en of dat ook volkomen stabiel is. Om 2200MHz te bereiken (slechts +200MHz) moest de Vsoc en Vddio/mc met een aardige +130mV verhoogd worden. Dat is ook wel het teken dat het eindstation bereikt is en wordt het daarbij lastig om het 100% stabiel te krijgen.
De geheugencontroller op zijn beurt heeft bij mijn sample de grens bereikt bij 3000MHz. Misschien dat het hoger kan, maar idem ditto zou er evt. erg veel spanning bij gedaan moeten worden.

Voor een pseudo stabiele 2200MHz Fclock en 3000MHz Uclock ben ik gekomen op de volgende spanningswaarden:
Vsoc = 1.03V, Vddio/mc = 1.13V, Vddp = 0.93V, Vddg CD/IOD = 0.85V, Vmisc = 1.1V.
Dit heeft in ieder geval 1 uur AIDA cache & geheugen stresstest doorstaan, waarbij ik regelmatig ook programma's geopened & gesloten heb en/of daarnaast laat meedraaien om nog wat meer transients op te wekken.

Maar dat wilt nog niet zeggen dat het stabiel is omdat de Infinity Fabric behoorlijk robuust is en veel aan error-correctie en/of clock stretching doet. Van Buildzoid is daar een mooie video over te vinden voor Zen4 en iedereen die de Fclock tot de max pushed moet dat echt kijken. Dikke kans dat het toch onstabiel is, ook al draaien benchmarks 'foutloos'
Het zou mij niet verbazen als sporadische AMD Adrenalin/wattman resets, vanwege gedetecteerde onstabiliteit bij RDNA2/3 GPU's, daar vandaan komen.

Dus in eerste instantie zal ik met een Fclock van 2000MHz de ramtuning doen en daarbij +20mV op Vsoc & Vddio/MC geven.
Aangezien ik daar nu al ruim een week mee gewerkt heb en veel cache & geheugenintensieve benchmarks zijn gedraaid (Linpack extreme, y-cruncher, SuperPI32, AIDA cache & ram stresstest) kan ik met 99.9% zekerheid zeggen dat het stabiel is.
Dat is nogal een verschil met de 1.25-1.4V voor Vsoc en/of Vddio/mc welke ik voorbij heb zien komen!
Het kan uiteraard per CPU verschillen door silicon lottery, maar +200-250mV is gewoon absurd en volstrekt onnodig (in ieder geval met Samsung B-die).

Momenteel ben ik bezig met de ramtuning en dat zal nog wel een hele tijd duren voordat het helemaal is afgesteld. Maar ook daar heb ik gemerkt dat er absurd veel spanning bij wordt gedaan. Meer dan je zou verwachten van een gebruikelijke marge.
Het EXPO profiel is volkomen stabiel met slechts 1.2V Vdd & Vddq, waarbij de timings van de Samsung B-die kit nog verder aangedraaid kunnen worden.
Ik hoop daar over enkele weken het eindresultaat van te posten (benchen, benchen en nog eens benchen :z ).

[ Voor 7% gewijzigd door CMT op 09-06-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
@CMT Thanks, lekker bezig. :)

De voltages die je opgeeft, zijn dat de Asus Bios Readouts of haal je ze uit HWiNFO ?
En waar lees jij VDDP uit :? Er is op mijn mobo geen Bios Readout en ik weet ook niet welke waarde het in HWiNFO is.

Artikel van Skatterbencher is zeker must read. Echter ik kan niet echt uit zijn schema halen wat (bij Asus) 'CPU VDDIO/MC' is.

Het lijkt alsof je bij Asus de Vsoc en Mem controller separaat kan instellen maar (het zal aan mij liggen) dat haal ik niet uit zijn schema /tekst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIFWkFbUXgPQaAvhuuI61EPMDU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rAYKuv60kWMaiX2VAQX1TFDM.png?f=fotoalbum_large

Voor mij blijft het een beetje gegoochel en bij een duur merk als Asus hoop je eigenlijk dat zij deze zaken veel beter documenteren en ik niet het halve internet moet afstruinen om te begrijpen hoe het zit :P

[ Voor 25% gewijzigd door Help!!!! op 07-06-2023 10:51 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danield
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 16:41
Ik heb voor EXPO geheugen gekozen die ook echt EXPO gecertificeerd is, EXPO sticker erop en fabrikant van het geheugen geeft dit ook aan.

Ik denk dat het grote voordeel is dat AMD met dit type geheugen zal gaan testen en er alles aan probeert te doen om dit geheugen compatible te krijgen op de geadverteerde snelheid. En dit zal meenemen in een volgende AGESA update.

Misschien heb ik wel heel veel geluk met mijn CPU en mijn geheugen, ik heb 6000 mhz geheugen en kan het rustig op 6400 zetten en dan boot de pc en heb ik geen problemen. Testmem 5 geeft ook geen fouten aan dan.
Robin4 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:55:

Amd Ryzen 9 7900x Arctic II 360 A-RGB NZXT H7 Flow Zwart ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 Samsung 990 Pro 1TB Samsung 980 1TB MSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X Be quiet! Dark Power Pro 11 850W 3 Arctic P14 PWM PST A-RGB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Help!!!! schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:45:
^
@CMT Thanks, lekker bezig. :)

De voltages die je opgeeft, zijn dat de Asus Bios Readouts of haal je ze uit HWiNFO ?
En waar lees jij VDDP uit :? Er is op mijn mobo geen Bios Readout en ik weet ook niet welke waarde het in HWiNFO is.
Ik vind het ook wel leuk om uit te zoeken ^^. De voltages die ik genoemd hebt zijn de bios instelwaarden.
De Vsoc is 5mV lager (SVI3 uitlezing) en zakt daarbij nog eens 5mV onder belasting. Dus ca. 1.04V in HWinfo tijdens het stresstesten. Maar dat is ook vrij normaal.

Vddp voltage staat bij mij onder de 'Misc voltage' van de AI tweaker tab.
Maar het is ook te vinden in het AMD overclocking menu, wat in de Avanced tab staat.
Artikel van Skatterbencher is zeker must read. Echter ik kan niet echt uit zijn schema halen wat (bij Asus) 'CPU VDDIO/MC' is.

Het lijkt alsof je bij Asus de Vsoc en Mem controller separaat kan instellen maar (het zal aan mij liggen) dat haal ik niet uit zijn schema /tekst.

[Afbeelding]

Voor mij blijft het een beetje gegoochel en bij een duur merk als Asus hoop je eigenlijk dat zij deze zaken veel beter documenteren en ik niet het halve internet moet afstruinen om te begrijpen hoe het zit :P
Het is mij ook niet helemaal duidelijk. Maar het zeer aannemelijk dat hier hierbij om de VDDIO_MEM_S3 voltage gaat. Het is het enige wat overblijft, wanneer de andere voltages d.m.v uitsluiting worden weggestreept.
Als ik het goed begrijp is dit de externe spanning die gebruikt wordt door een interne voltage regulator die er dan Vddp van maakt. Vddp op zijn beurt voedt het DDR Dram PHY gedeelte van de geheugencontroller. Het gedeelte dat de brug slaat in communicatie tussen de DDR en de geheugencontroller zelf.
Volgens mij kan het beschouwt worden als een sub-spanning van de geheugencontroller, waarbij de Vsoc de externe globale spanning is die de IOD voedt, inclusief geheugencontroller.

Op momenten als deze mis ik wel Robert Hallock, die dan even duidelijkheid schept in een video :P.

Het is trouwens de 1e keer dat ik met een Asus board aan de slag ben gegaan en ik moet zeggen dat ik over het algemeen best tevreden ben. Alles lijkt netjes te werken en ik ben nog geen rare dingen tegengekomen. Daarvoor heb ik altijd MSI borden in handen gehad (en enkele Gigabyte borden)
Het is wel komisch hoe ze sommigen dingen hebben benoemd en de indeling is ook een beetje raar/onlogisch/onwennig. Voornamelijk horizontaal tabs met met allerlei subtabs.

'My favorites', AI Tweaker', 'Tweakers Paradise', Coreflex, Medium boostit, spread spectrum optie dat alleen in Tweakers Paradise te vinden is, fan instelling waarbij geen rpm direct bij af te lezen is etc.

Wat dat betreft is het bios van MSI mijn inziens overzichtelijker en logischer ingedeeld.
Daar is eigenlijk al het belangrijke via 1 pagina in te stellen (verticaal ingedeeld).

Ik had ook erg gehoopt dat ze meer uitleg zouden geven bij de bios opties (MSI geeft vaak een korte functie omschrijving), maar dat is wel ver te zoeken bij Asus.
En de speciale 'bioshandleiding' is gewoon een papagaai van de bios :P , daar heb je echt niets aan.

Is het trouwens altijd zo erg met driver (bloatware) installatie van Asus?
Ik had de audio driver geïnstalleerd en kreeg ongevraagd allerlei 3rd party meuk daarbij van Sonic Studio, DTS-X. Er werd helemaal geen installatie optie gegeven of überhaupt een ok bevestiging.
Dubbelklik = floep iets word geïnstalleerd en weg scherm. Het lijkt haast wel een troyan.
Idem voor de driver van de WIFI controller, ik dacht zelfs dat er niets bij gebeurde omdat er helemaal geen melding kwam en niets werd geopend. Dubbelklik = niets.
Voor een merk als Asus vind ik dit behoorlijk slecht.
Helemaal omdat het om een €300 kostende moederbord gaat. Dan mag het niet zo zijn dat je als gebruiker nog een avond kopzorgen krijgt vanwege vage driver bloatware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Met het eerste deel van je post ben ik nog een beetje aan het zelf testen en stoeien 8)

Reageer eerst dus eerst maar even op het makkelijke gedeelte.
CMT schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:33:
[...]

Op momenten als deze mis ik wel Robert Hallock, die dan even duidelijkheid schept in een video :P.
Eens. Zowel AMD als ASUS zouden ze zich juist positief kunnen onderscheiden door veel duidelijker te zijn.
Het is trouwens de 1e keer dat ik met een Asus board aan de slag ben gegaan en ik moet zeggen dat ik over het algemeen best tevreden ben. Alles lijkt netjes te werken en ik ben nog geen rare dingen tegengekomen. Daarvoor heb ik altijd MSI borden in handen gehad (en enkele Gigabyte borden)
Het is wel komisch hoe ze sommigen dingen hebben benoemd en de indeling is ook een beetje raar/onlogisch/onwennig. Voornamelijk horizontaal tabs met met allerlei subtabs.

'My favorites', AI Tweaker', 'Tweakers Paradise', Coreflex, Medium boostit, spread spectrum optie dat alleen in Tweakers Paradise te vinden is, fan instelling waarbij geen rpm direct bij af te lezen is etc.

Wat dat betreft is het bios van MSI mijn inziens overzichtelijker en logischer ingedeeld.
Daar is eigenlijk al het belangrijke via 1 pagina in te stellen (verticaal ingedeeld).
Heb de afgelopen 15 jaar op een uitstapje naar Gigabyte na alleen Asus gehad dus ik weet niet beter. :D

Op Overclock.net las ik erg positieve verhalen over Asrock qua biosindeling, toelichting, aantal voltage readouts, lag, muiscontrole. Asus moet opletten hier de boot niet te missen. Toch beetje lullig om ingehaald te worden door je voormalige budgetmerk.....

Ik vind het sowieso erg onhandig dat AMD niet afdwingt dat voor de settings uniforme namen gebruikt moeten worden door de mobo fabrikanten.
Ik had ook erg gehoopt dat ze meer uitleg zouden geven bij de bios opties (MSI geeft vaak een korte functie omschrijving), maar dat is wel ver te zoeken bij Asus.
En de speciale 'bioshandleiding' is gewoon een papagaai van de bios :P , daar heb je echt niets aan.
Eens.
Is het trouwens altijd zo erg met driver (bloatware) installatie van Asus?
Ja, is pure garbage. Ik installeer het nooit.
Ik had de audio driver geïnstalleerd en kreeg ongevraagd allerlei 3rd party meuk daarbij van Sonic Studio, DTS-X. Er werd helemaal geen installatie optie gegeven of überhaupt een ok bevestiging.
Dubbelklik = floep iets word geïnstalleerd en weg scherm. Het lijkt haast wel een troyan.
Gebruik geen onboard audio. Wellicht is hier nog wel iets op te vinden door bestand uit te pakken en alleen zelf specifiek het nodige te installeren.
Idem voor de driver van de WIFI controller, ik dacht zelfs dat er niets bij gebeurde omdat er helemaal geen melding kwam en niets werd geopend. Dubbelklik = niets.
Gebruik ik ook niet.
Voor een merk als Asus vind ik dit behoorlijk slecht.
Helemaal omdat het om een €300 kostende moederbord gaat. Dan mag het niet zo zijn dat je als gebruiker nog een avond kopzorgen krijgt vanwege vage driver bloatware.
Helemaal eens.

Het is dat de functionaliteit (en ook wel het uiterlijk) vrijwel altijd het beste op mijn wensen aansluit. Ook wordt er behoorlijk aan de biossen gesleuteld al kun je je afvragen of dat een goed teken is...... :P

Vergeet overigens niet om het volgende op Disabled te zetten:
Download & Install ARMOURY CRATE app &
Download & Install MyASUS service & app

Eén van die twee staat na elke biosflash / optimized defaults automatisch weer op Enabled :(

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xballi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-06 00:01
Hoi mede Tweakers,

Ik wil graag high fps games spelen met low input lag / low latency. Ik speel vooral FPS games, Rocket League, Valorant enz. Ik zit nu nog op AM4 met: een X470 mobo, 5800x3d, 3200MHz 14CL RAM, en een RTX 4090.

Het voelt echter alsof Rocket League op 180fps/hz toch traag reageert. Dit terwijl de game met een hogere geheugensnelheid veel anders aanvoelde (als ik het me goed herinner).
Zit dit nu tussen mijn oren? Of zit er met dezelfde FPS maar een hogere RAM MHz toch een wezenlijk verschil?

Zou een overstap op AM5 hierbij een wezenlijk verschil maken?

Mijn RAM uitgangspositie wordt dan de G.Skill Trident Z5 Neo AMD EXPO 6000MHz, bekend in dit topic.
Via een RAM latency calculator blijkt dat:
3200MT/s + CL14 = latency 8.75 ns
6000MT/s + CL30 = latency 10.00 ns. Dus niet sneller ...

Maar qua FPS en 1% lows zal een 7800x3d en/of 7950x3d i.c.m. DDR5 RAM vast een (marginale?) verbetering brengen. Maar ook qua input lag? Of zorgden verbeterde 1% lows al voor een betere ervaring?

Ik ben ook benieuwd of dat geheugen dan naar CL 28 getuned kan worden. En eventueel hoger dan 6000MHz.
En of er RAM kits uit zullen komen die met een lagere CL.
In de pricewatch staat van de G.Skill Trident Z5 Neo 6000MHz de CL op 30.
Dit terwijl ik dus op AM4 op CL14 zit. Ik neem aan van wel, naarmate AM5 volwassen wordt (?). Lopen deze releases samen met CPU releases?

Misschien dat iemand een en ander zou kunnen belichten voor me. Alvast bedankt :-)

Referentie: Does RAM Speed REALLY Matter?? (DDR5 Edition) - Linus Tech Tips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
  • Laatst online: 14-06 23:50
Toevallig nog iemand hier die de combinatie 7950X3D met een Gigabyte X670E Aorus Master gebruikt ?
En die de nieuwste/laatste BIOS (F11C) nu gebruikt ?

Heb deze vanochtend erop geflashed en de hele performance is door het afvoerputje.

Ga zometeen 3D Mark even een paar runs laten doen maar als ik kijk aan de hand van de performance in MSFS en DCS is er iets niet helemaal jofel.
(Gebruik dezelfde BIOS settings als normaal, lees met de vorige BIOS versies)

[edit]
Zelfde testresultaat met 3D Mark als voorheen, minder als 1% afwijking ... wat is dit nou weer voor een onzin |:(

[ Voor 12% gewijzigd door dierkx36 op 08-06-2023 21:06 ]

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleyherben
dierkx36 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:59:
Toevallig nog iemand hier die de combinatie 7950X3D met een Gigabyte X670E Aorus Master gebruikt ?
En die de nieuwste/laatste BIOS (F11C) nu gebruikt ?

Heb deze vanochtend erop geflashed en de hele performance is door het afvoerputje.

Ga zometeen 3D Mark even een paar runs laten doen maar als ik kijk aan de hand van de performance in MSFS en DCS is er iets niet helemaal jofel.
(Gebruik dezelfde BIOS settings als normaal, lees met de vorige BIOS versies)

[edit]
Zelfde testresultaat met 3D Mark als voorheen, minder als 1% afwijking ... wat is dit nou weer voor een onzin |:(
Ik gebruik zelf nog bios f10 op mijn x670e master met een 7800X3D zie nog geen rede om een bios update te doen tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@CMT Heb inmiddels een paar dingen zelf ook weer kunnen bekijken. :)
Onderstaande comments zijn gebaseerd op dat we hetzelfde bios (1616) op een vrijwel identiek Asus mobo draaien. Echter ik heb volgensmij ander geheugen en uiteraard een 7700X ipv 7800X3D.
CMT schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:49:
Daar wordt o.a. uit duidelijk dat
Vddio/mc +100mV hoger moet zijn dan Vsoc
Misschien lees ik het verkeerd of praten we langs elkaar heen maar klopt dat wel ?

Volgensmij zegt hij:
VSOC moet altijd lager zijn dan: VDDIO/MC + 100mV.

en voor de volledigheid
VDDIO/MC moet altijd hoger zijn dan: VDDP + 100mV
VDDP mag maximaal zijn VDDIO/MC - 100mV

Verder zou volgens hem VDDP niet automatisch veranderen wanneer VDDIO/MC verandert. Echter bij mij gebeurt dat wel automatisch.

Optimized defaults (Auto waarden) in Hwinfo/Zentimings:
VDDIO/MC = 1.12v
VDDP = 0.8v

Expo II (Auto waarden) in Hwinfo/Zentimings:
VDDIO/MC = 1.376v
VDDP = 1.148v

Beide waarden vind ik hoog.

VDDP lees ik overigens uit in ZenTimings. Geen idee waar dat nog meer kan.
Tot mijn verbazing vind mijn sample het prima met nog maar Vsoc = 0.95V.
Dat is helaas meteen de minimum waarde die het moederbord accepteert, het kan dus mogelijk nog lager.
Mijn bios geeft aan dat de min. waarde voor Vsoc 0.800v zou moeten zijn? Of bedoel je dat lager niet boot / vastloopt ?
CMT schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:33:
[...]

Ik vind het ook wel leuk om uit te zoeken ^^. De voltages die ik genoemd hebt zijn de bios instelwaarden.
Ik ook. Helder.
Bij mijn Asus board blijven Vddio/mc, Vddp, Vddg CCD/IOD strak op deze waarde in HWinfo (SVI3).
Deze begrijp ik niet helemaal.

Vddio/mc kun je uitlezen in HWiNFO maar is niet SVI3.
VDDP kun je bij mijn weten niet uitlezen in HWiNFO maar wel/alleen in ZenTimings.
Bedoel je met Vddg CCD/IOD niet "Misc" in het bios ? Misc. is de externe voltage rail "VDDCR_Misc" en die is wel SVI3.

De 'echte' Vddg CCD/IOD is de interne voltage rail van VDDC_Misc en volgensmij geen SVI3 en ook niet uit te lezen in HWiNFO. In Zentimings zijn deze bij mij greyed out.
Vddg CCD/IOD voltages kun je alleen instellen in AMD/OC/VDDG Voltage Control.

De enige SVI3 waarden die je kunt uitlezen zijn Vcore, Vsoc en Misc.
Vddp voltage staat bij mij onder de 'Misc voltage' van de AI tweaker tab.
Maar het is ook te vinden in het AMD overclocking menu, wat in de Avanced tab staat.
Ik bedoelde waar ik het kan uitlezen :P Maar nu dus gevonden in Zentimings.
Het is mij ook niet helemaal duidelijk. Maar het zeer aannemelijk dat hier hierbij om de VDDIO_MEM_S3 voltage gaat. Het is het enige wat overblijft, wanneer de andere voltages d.m.v uitsluiting worden weggestreept.
Als ik het goed begrijp is dit de externe spanning die gebruikt wordt door een interne voltage regulator die er dan Vddp van maakt. Vddp op zijn beurt voedt het DDR Dram PHY gedeelte van de geheugencontroller. Het gedeelte dat de brug slaat in communicatie tussen de DDR en de geheugencontroller zelf.
Ja, dat denk ik nu ook.

Onderstaande (klikken voor groot) is hoe ik het uiteindelijk begrepen heb via m.n. Skatterbencher en heb kunnen correleren met Hwinfo en Zentimings.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knb4z9qS_8EsOC5YYREhkwoG5AI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vEv72zUzhDaFfn9vIjyC5L9h.png?f=fotoalbum_large

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Thx voor de tips, met een lagere VSOC (1.15) en een aanzienlijk hogere VDDIO/MC (1.2) is 2200 FCLK nu wél echt stabiel. Niet precies 100mV hoger dus maar eerder was dat voltage láger dan VSOC.

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Help!!!! schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:19:
@CMT Heb inmiddels een paar dingen zelf ook weer kunnen bekijken. :)
Onderstaande comments zijn gebaseerd op dat we hetzelfde bios (1616) op een vrijwel identiek Asus mobo draaien. Echter ik heb volgensmij ander geheugen en uiteraard een 7700X ipv 7800X3D.

[...]

Misschien lees ik het verkeerd of praten we langs elkaar heen maar klopt dat wel ?

Volgensmij zegt hij:
VSOC moet altijd lager zijn dan: VDDIO/MC + 100mV.

en voor de volledigheid
VDDIO/MC moet altijd hoger zijn dan: VDDP + 100mV
VDDP mag maximaal zijn VDDIO/MC - 100mV

Verder zou volgens hem VDDP niet automatisch veranderen wanneer VDDIO/MC verandert. Echter bij mij gebeurt dat wel automatisch.

Optimized defaults (Auto waarden) in Hwinfo/Zentimings:
VDDIO/MC = 1.12v
VDDP = 0.8v

Expo II (Auto waarden) in Hwinfo/Zentimings:
VDDIO/MC = 1.376v
VDDP = 1.148v

Beide waarden vind ik hoog.

VDDP lees ik overigens uit in ZenTimings. Geen idee waar dat nog meer kan.
Dat betekent toch hetzelfde? Of het nu Vsoc = Vddio/mc - 100mV is of Vddio/mc = Vsoc + 100mV.
Ik heb trouwens wel mijn posts aangepast want er stonden dingen in die niet klopten/verkeerd heb neergezet (Vddio/mc stock is 1.12V bijv. niet 1.1V)
Het was een lange post en ik was/ben redelijk oververmoeid :o.

Een VDDP van 1.14V is wel heel erg hoog. Lijkt mij echt niet gezond, wanneer je van de default waarde van 0.8V uitgaat. Bij Zen2/3 werd ook afgeraden om dit veel te verhogen. Daarbij was het is meer en finetuning 'tool' omdat soms een betere overklok behaald kan worden met een lage(re) waarde.
Mijn bios geeft aan dat de min. waarde voor Vsoc 0.800v zou moeten zijn? Of bedoel je dat lager niet boot / vastloopt ?
Nee, ik kan om de een of andere reden geen lagere waarde invoeren. Zodra ik dat probeer, springt het weer terug naar 0.95V. Hetzelfde geldt voor de Vddio/mc, ik kan daarbij geen lagere waarde invoeren dan 1.1V.
Deze begrijp ik niet helemaal.

Vddio/mc kun je uitlezen in HWiNFO maar is niet SVI3.
VDDP kun je bij mijn weten niet uitlezen in HWiNFO maar wel/alleen in ZenTimings.
Bedoel je met Vddg CCD/IOD niet "Misc" in het bios ? Misc. is de externe voltage rail "VDDCR_Misc" en die is wel SVI3.

De 'echte' Vddg CCD/IOD is de interne voltage rail van VDDC_Misc en volgensmij geen SVI3 en ook niet uit te lezen in HWiNFO. In Zentimings zijn deze bij mij greyed out.
Vddg CCD/IOD voltages kun je alleen instellen in AMD/OC/VDDG Voltage Control.

De enige SVI3 waarden die je kunt uitlezen zijn Vcore, Vsoc en Misc.
Sorry, ik heb het hier echt mis gehad. Met SVI3 is inderdaad alleen de Vcore, Vsoc en Vmisc in HWinfo uit te lezen.
Ik nam aan dat van de rest van de spanningen dat ook gedaan kon worden omdat alle spanningen in Ryzenmaster vermeldt staan. Maar dat zijn hoofdzakelijk alleen de bios instelwaarden.

Zentimings lijkt wel de VDDP uit te kunnen lezen, maar daar staat niet vermeld of het om een SVI3 uitlezing gaat. VDDG CCD/IOD helaas niet meer. Gelukkig maken deze spanningen bij Zen4 niet meer zoveel uit. Het kan mogelijk helpen om het laatste beetje stabiliteit eruit te halen, maar het is in ieder geval niet meer zo zoals bij Zen2/3, waarbij de Infinity Fabric gevoelig reageert op deze spanningen.
Mijn 5800X, moest echt 0.92V hebben op de Vddg IOD omdat er anders WHEA errors verschenen.
Ik bedoelde waar ik het kan uitlezen :P Maar nu dus gevonden in Zentimings.
Sorry! Verkeerd begrepen :P. Ja, met Zentimings gaat het (nog). Het is de vraag of het ook een SVI3 uitlezing is. Hoewel ik mij niet voor kan stellen wat het anders moet zijn, aangezien het om een interne spanning gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

CMT schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:11:
[...]

Dat betekent toch hetzelfde? Of het nu Vsoc = Vddio/mc - 100mV is of Vddio/mc = Vsoc + 100mV.
Misschien ben ik gek :o maar zoals ik het lees bij Skatterbencher is het: Vsoc < Vddio/mc+100mV

"It is essential to know that the VDDCR_SOC voltage must always be lower than VDDIO_MEM_S3 + 100mV."
Ik heb trouwens wel mijn posts aangepast want er stonden dingen in die niet klopten/verkeerd heb neergezet (Vddio/mc stock is 1.12V bijv. niet 1.1V)
Het was een lange post en ik was/ben redelijk oververmoeid :o.
No worries, hopelijk kun je binnenkort even wat rust pakken. :)
Een VDDP van 1.14V is wel heel erg hoog. Lijkt mij echt niet gezond, wanneer je van de default waarde van 0.8V uitgaat. Bij Zen2/3 werd ook afgeraden om dit veel te verhogen. Daarbij was het is meer en finetuning
'tool' omdat soms een betere overklok behaald kan worden met een lage(re) waarde.
Ik vind het ook erg hoog echter de Expo II Auto settings komen hier op uit. Zie regelmatig Zentimings screenshots met deze waarde dus blijkbaar is het 'normaal'.

In hoeverre je nog met Zen 2/3 kunt vergelijken vraag ik me af omdat DDR5 toch een heel ander beestje is. Niet alleen de veel hogere frequenties maar er is veel meer veranderd. Het is ook niet voor niks dat er weer veel compatability issues zijn.

Alhoewel de bios storm even is gaan liggen m.n. omdat de warranty en beta tags zijn weggehaald en vsoc nu niet meer boven 1.3v komt, heb ik sterk de indruk dat er achter de schermen nog een hoop werk te verrichten is op Agesa gebied.
[...]

Nee, ik kan om de een of andere reden geen lagere waarde invoeren. Zodra ik dat probeer, springt het weer terug naar 0.95V.
Mmm, weird. Als ik in mijn bios op Vsoc sta, dan staat er onderin het scherm: Min. 0.8v en Max 1.7v
Maar misschien zijn er nieuwe waarden en zijn ze vergeten die tekst aan te passen. :?
Hetzelfde geldt voor de Vddio/mc, ik kan daarbij geen lagere waarde invoeren dan 1.1V.
Dat klopt wel. Als je op Vddio/mc gaat staan dan staat onderin het scherm dat min. waarde = 1.1v
[...]

Sorry, ik heb het hier echt mis gehad. Met SVI3 is inderdaad alleen de Vcore, Vsoc en Vmisc in HWinfo uit te lezen.
Ik nam aan dat van de rest van de spanningen dat ook gedaan kon worden omdat alle spanningen in Ryzenmaster vermeldt staan. Maar dat zijn hoofdzakelijk alleen de bios instelwaarden.

Zentimings lijkt wel de VDDP uit te kunnen lezen, maar daar staat niet vermeld of het om een SVI3 uitlezing gaat. VDDG CCD/IOD helaas niet meer. Gelukkig maken deze spanningen bij Zen4 niet meer zoveel uit. Het kan mogelijk helpen om het laatste beetje stabiliteit eruit te halen, maar het is in ieder geval niet meer zo zoals bij Zen2/3, waarbij de Infinity Fabric gevoelig reageert op deze spanningen.
Mijn 5800X, moest echt 0.92V hebben op de Vddg IOD omdat er anders WHEA errors verschenen.
No worries. Ik heb zelf nog niet met Vddg gespeeld. Ik lees daar ook minder over en WHEA errors heb ik met Zen4 gelukkig nog niet gehad.
[...]

Sorry! Verkeerd begrepen :P. Ja, met Zentimings gaat het (nog). Het is de vraag of het ook een SVI3 uitlezing is. Hoewel ik mij niet voor kan stellen wat het anders moet zijn, aangezien het om een interne spanning gaat.
Volgens Skatterbencher (zie o.a. zijn plaatje vd rails) zijn VDDIO_MEM_S3 en VDDP_DDR geen SVI3 voltage rails.

Ben zelf van plan nog wat te gaan testen met o.a. een lagere Vddp en ipv Expo alles helemaal handmatig in te voeren.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-06 21:46
Ik zit hier met een vaag probleem, waarbij het geheugen wel gewoon door verschillende (langdurige) testmem's e.d. komt.

Maar zodra ik een reboot geef (kort na een stress test van 10 minuten met die van 1usmus) blijft hangen in de BIOS opstartfase, of op een bepaalde plek wat verkleuring in het bios scherm geeft.
(Terwijl reset naar EXPO of JDEC profiel wel gewoon goed gaat, ook na een stress test en directe daarna een reboot.)

Moederbord blijft hangen op code 39 en 02.Dit zou duiden op: PCH initialization error en IOH PEI initialization...
Heb al van alles geprobeerd, SOC en MEM voltages verhoogd, verschillende timings weer op stock gezet, fclk op stock gezet, ProcODT iets verhoogd en verlaagd. Maar dat mocht allemaal niet baten.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-06 17:00
Ik zat net een Jayz vid te kijken en hij had ook een 7800X3D, zijn multicore cinebench R23 score was 18xxx en die van mij is maar 17xxx en ik krijg em niet omhoog. Guru3d score lijst is ook 18k+, heb ik de silicon lottery verloren?

(ps hij heeft daarin in die vid een 120 AIO en ik heb een 360.....)

[ Voor 13% gewijzigd door JinShepard op 12-06-2023 13:57 ]

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:15
JinShepard schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:56:
Ik zat net een Jayz vid te kijken en hij had ook een 7800X3D, zijn multicore cinebench R23 score was 18xxx en die van mij is maar 17xxx en ik krijg em niet omhoog. Guru3d score lijst is ook 18k+, heb ik de silicon lottery verloren?

(ps hij heeft daarin in die vid een 120 AIO en ik heb een 360.....)
Het kan te maken hebben met temperaturen vanaf een bepaald moment komt er thermal throttling om de hoek kijken.

Je kan proberen je curve anders in te stellen. Hiermee blijft je CPU koeler waardoor de boost hoger is.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
SacreBleu schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:54:
[...]

Het kan te maken hebben met temperaturen vanaf een bepaald moment komt er thermal throttling om de hoek kijken.

Je kan proberen je curve anders in te stellen. Hiermee blijft je CPU koeler waardoor de boost hoger is.
PBO staat op level 1 (90*) daar had ik de hoogste score mee, PBO auto gave me zelfs maar 16800 punten..

Temp is altijd 80-82 graden, fan curve kicked dan in. Dit is dezelfde temps als in zijn vid als ik me goed kan herinneren. |:(

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofnest
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ik zit te denken aan:
- waardes in CurveOptimizer zijn teveel begatief > clockstretching
- Soc voltage settings te hoog (om hoge memory clocks stabiel te krijgen?) > minder powerbudget voor cores (merk je alleen in all core benchmarks)
Aangezien Cinebench scores vrijwel niet afhangen van memory frequency/timing haal je hogere CB scores als je mem op bv 4800 MT/s draait in vergelijking als dat je mem op 6000 MT/s staat (=memcontroller hoeft minder hard te werken > meer powerbudget over voor all core benchmark)

Ik zit op zo'n 18700 mutli, 1820 single in Cinebench r23 met een 7800x3d 6000Mt/s mem op luchtkoeling.

[ Voor 9% gewijzigd door Stofnest op 12-06-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:57
Na lange tijd geen enkele problemen te hebben gehad met mijn 7700X setup zijn de problemen de afgelopen week toch echt begonnen. :X

Ik draaide oorspronkelijk nog een oude bios versie op mijn Asus B650E-F (0821) maar ik kreeg om de haverklap crashes in Diablo 4 die ik niet opgelost kreeg waarna ik ook in World of Warcraft crashes begon te krijgen. Ik heb toen mijn bios settings naar de optimized defaults gezet waarna alles weer stabiel leek te zijn.

Gisteren besloten om dan toch maar eindelijk mijn bios is te updaten naar versie 1616, mijn oude instellingen weer ingevoerd en alles leek weer prima. (Curve optimizer -20 en EXPO II enabled meer niet).

Vandaag weer volop crashes met Memory Errors in WoW, grafische artifacts en mijn Discord die zichzelf uit het niets compleet afsluit. Lijkt er dus op dat EXPO II ook hier niet stabiel is, symptomen lijken in ieder geval op instabiel RAM?

Toch maar weer even op optimized defaults draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Help!!!! schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 10:14:
[...]

Misschien ben ik gek :o maar zoals ik het lees bij Skatterbencher is het: Vsoc < Vddio/mc+100mV

"It is essential to know that the VDDCR_SOC voltage must always be lower than VDDIO_MEM_S3 + 100mV."

[...]
Ooooh op die fiets. Oops sorry, ik heb dat 'kleiner dan' automatisch genegeerd omdat het mij onwaarschijnlijk lijkt dat het iets uitmaakt of Vddio/mc nu 0.100V of 0.101V hoger is dan Vsoc.
Maar misschien heeft het toch invloed op de stabiliteit en geeft Asus om die reden 120mV meer aan Vddio/mc.

Eigenlijk zou ik graag willen weten wat anderen voor voltage waarden krijgen op een ander merk moederbord met optimized defaults. Mocht het verschil tussen Vsoc en Vddio/mc overal meer dan 100mV zijn, dan is het waarschijnlijk een goede leidraad om te volgen.
No worries, hopelijk kun je binnenkort even wat rust pakken. :)
Thanks ^^. Het valt niet mee met de hitte, continue 30°C binnen. Maar ik doe het lekker rustig aan en de stressweken zijn wel voorbij. Het is nu ook wel ideaal weer om je geheugen goed te testen op stabiliteit.
Dus daar ben ik gestaag mee bezig naast Diablo 4 :9 .
Ik vind het ook erg hoog echter de Expo II Auto settings komen hier op uit. Zie regelmatig Zentimings screenshots met deze waarde dus blijkbaar is het 'normaal'.

In hoeverre je nog met Zen 2/3 kunt vergelijken vraag ik me af omdat DDR5 toch een heel ander beestje is. Niet alleen de veel hogere frequenties maar er is veel meer veranderd. Het is ook niet voor niks dat er weer veel compatability issues zijn.

Alhoewel de bios storm even is gaan liggen m.n. omdat de warranty en beta tags zijn weggehaald en vsoc nu niet meer boven 1.3v komt, heb ik sterk de indruk dat er achter de schermen nog een hoop werk te verrichten is op Agesa gebied.
Hmm, maar Vddp wordt ook niet door EXPO ingesteld, het is hetzelfde verhaal als met de Vsoc, waarbij moederfabrikanten er naar gelieve maar wat van maken.

Ik heb trouwens ook gekeken naar wat EXPO nu werkelijk instelt en het is eigenlijk best teleurstellend.
Niet meer dan de geheugensnelheid / klok , wat hoofdtimings en de VDD/VDDQ ram voltage.

Te weten: kloksnelheid - tCL - tCD - tRP - tRAS - tRC - tWR - tRFC (1/2/sb) en 1.35V voor 'Vdimm'.
Met EXPO II (dat is het stock EXPO profiel met de rest op default, volgens Asus) worden respectievelijk de volgende waarden voor het Samsung B-die kitje gegeven: 6000MHz - 36 - 36 - 36 - 96 -132 - 90 - 884 / 480 / 390 en 1.35V

Ik had gehoopt dat het een volledig profiel zou zijn, maar de secundaire en tertiaire timings worden ongemoeid gelaten en als vanouds door de moederbord programmering bepaald.
Het is gewoon lood om oud ijzer of je het nu XMP (Intel), D.O.C.P (Asus) of E.O.C.P (Gigabyte) noemt.

Het zal ook wel een reden zijn waarom er toch incompatibiliteit is en het ene kitje bij moederbord A wel goed werkt en bij moederbord B problemen geeft.
Dat is er met de XMP profielen voor DDR4 ook altijd geweest (met daarnaast irritante bugs waardoor bijv. het werkelijke ramvoltage op 1.2V bleef staan i.p.v. het profiel voltage van 1.35V te gebruiken).
Ben zelf van plan nog wat te gaan testen met o.a. een lagere Vddp en ipv Expo alles helemaal handmatig in te voeren.
Ik denk dat je veel kan bereiken met het finetunen van de voltages ;). Tot nu toe is het afstellen bij mij even makkelijk als bij voorgaande Zen2/3 generatie gebleken (in het begin wel tijdrovend met veel CMOS resets).
Van de eerder genoemde testinstelling voor Fclock 2000MHz en Fram 3000MHz kan ik nu wel zeggen dat het 100% stabiel is. Twee weken stresstesten en het heeft geen krimp gegeven (ook niet met 30°C binnen).

Vsoc: 1.05V, Vddio/mc: 1.15V, Vddp: 0.93V, Vddg CCD/IOD: 0.85V en Vmisc: 1.1V

Uiteraard zal dit afhangen per exemplaar. Sommige geheugencontrollers schalen juist negatief (als in zijn stabieler met lage spanning) en anderen hebben mogelijk meer nodig. Maar ik verwacht niet dat er voor het gros grote verschillen zullen zijn (in orde van 50mV verschil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Gijs007 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:34:
Ik zit hier met een vaag probleem, waarbij het geheugen wel gewoon door verschillende (langdurige) testmem's e.d. komt.

Maar zodra ik een reboot geef (kort na een stress test van 10 minuten met die van 1usmus) blijft hangen in de BIOS opstartfase, of op een bepaalde plek wat verkleuring in het bios scherm geeft.
(Terwijl reset naar EXPO of JDEC profiel wel gewoon goed gaat, ook na een stress test en directe daarna een reboot.)

Moederbord blijft hangen op code 39 en 02.Dit zou duiden op: PCH initialization error en IOH PEI initialization...
Heb al van alles geprobeerd, SOC en MEM voltages verhoogd, verschillende timings weer op stock gezet, fclk op stock gezet, ProcODT iets verhoogd en verlaagd. Maar dat mocht allemaal niet baten.
Heb je dit probleem ook wanneer alles op stock staat met optimized defaults? En is het toevallig een Gigabyte moederbord? Het wijst duidelijk op onstabiliteit en verkleuring/rare dingen zien tijdens het booten/bios is zware corruptie.

Ik weet niet waar de foutcodes voor staan, maar ik vermoed dat er niets anders op zit dan gewoon handmatig uit te zoeken waar het knelpunt zit. Als het met stock ook zo is, dan kan mogelijk het 'reseaten' van de CPU helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Redblader schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:59:
Na lange tijd geen enkele problemen te hebben gehad met mijn 7700X setup zijn de problemen de afgelopen week toch echt begonnen. :X

Ik draaide oorspronkelijk nog een oude bios versie op mijn Asus B650E-F (0821) maar ik kreeg om de haverklap crashes in Diablo 4 die ik niet opgelost kreeg waarna ik ook in World of Warcraft crashes begon te krijgen. Ik heb toen mijn bios settings naar de optimized defaults gezet waarna alles weer stabiel leek te zijn.

Gisteren besloten om dan toch maar eindelijk mijn bios is te updaten naar versie 1616, mijn oude instellingen weer ingevoerd en alles leek weer prima. (Curve optimizer -20 en EXPO II enabled meer niet).

Vandaag weer volop crashes met Memory Errors in WoW, grafische artifacts en mijn Discord die zichzelf uit het niets compleet afsluit. Lijkt er dus op dat EXPO II ook hier niet stabiel is, symptomen lijken in ieder geval op instabiel RAM?

Toch maar weer even op optimized defaults draaien...
Dit kan ook heel goed de CO zijn, de geheugencontroller en/of Infinity Fabric. Daar is alleen maar achter te komen door stapsgewijs dingen uit te sluiten (en goede cache + ram stress tests te doen).

Ik snap wel dat de iedereen onstabiliteit aan EXPO linkt, maar de (directe) oorzaak zal in de meeste gevallen daarbuiten liggen = moederbord programmering + CPU sample variatie / lotterij.
Zie ook mijn post hierboven.

Ik vermoed dat er veel minder problemen waren als AMD DDR5 5600MHz als 'sweetspot' gekozen heeft.
Met mijn exemplaar zit ik bij 6000MHz toch wel duidelijk in het overklok gebied en is het gewoon maatwerk voor wat goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:57
CMT schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:33:
[...]

Dit kan ook heel goed de CO zijn, de geheugencontroller en/of Infinity Fabric. Daar is alleen maar achter te komen door stapsgewijs dingen uit te sluiten (en goede cache + ram stress tests te doen).

Ik snap wel dat de iedereen onstabiliteit aan EXPO linkt, maar de (directe) oorzaak zal in de meeste gevallen daarbuiten liggen = moederbord programmering + CPU sample variatie / lotterij.
Zie ook mijn post hierboven.

Ik vermoed dat er veel minder problemen waren als AMD DDR5 5600MHz als 'sweetspot' gekozen heeft.
Met mijn exemplaar zit ik bij 6000MHz toch wel duidelijk in het overklok gebied en is het gewoon maatwerk voor wat goed werkt.
Ik vind het voornamelijk vreemd dat het enkele maanden heeft geduurd voordat ik er last van begon te krijgen. Maar goed, ik heb voor nu mijn CO naar -15 bijgesteld ipv -20 en EXPO I geselecteerd in plaats van EXPO II. Voltages staan momenteel allemaal gewoon op auto settings, deze zouden wellicht hier en daar wat lager kunnen maar staan verder ook niet excessief hoog dus dit zou geen stabiliteitsproblemen moeten opleveren lijkt me.

Mijn RAM is inderdaad ook een 6000Mhz setje, van wat ik bij zo overal zie lijkt dit inderdaad echt wel een beetje op het randje te zitten qua stabiliteit voor veel mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
Met te enthousiaste CO krijg ik meestal errors in OCCT en / of random reboots bij lage loads en / of crashes in games.

Met te enthousiaste FCLK krijg ik random harde freezes en dan crashes bij lage load.

Draai overigens al een tijdje toch 2200 FCLK dankzij de voltage-tips van @CMT dus dank daarvoor nog :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Een tip die ik aan iedereen wil geven is om (met deze hitte) nu de tREFI & tREFRESH (interval) te testen met Memtest86, testnummer 10 (bitfade test). Daarbij word gekeken of een bitwaarde niet na verloop van tijd vervalt (default 5min!). M.a.w. of alle geheugencellen genoeg opgeladen blijven.
Denk bijvoorbeeld aan een video opname of bewerking dat direct in het RAM wordt geschreven en bewaard.

Fouten bij deze timings zijn vaak hardnekkig op te sporen.
Hoe warmer het geheugen daarbij, hoe beter. De geheugenchips / IC's mogen daarbij rustig 70 graden worden. Maar let op, de SPD hub temperatuur is een sensor op de PCB van het ram, dus daar moet je niet vanuit gaan. Plak evt. een thermokoppel op een van de omringde geheugen IC's (of die plek op de heatspreader/heatsink).

Ik zag namelijk dat sommigen wel erg strak de tRFC afstellen en/of riant met de tREFRESH (soms zelfs op de maximale instelwaarde :o ). Daar moet je echt mee oppassen omdat het sporadische sluipfouten kan geven, wanneer het een keer goed warm wordt.

@Julian
Fijn dat het je geholpen heeft :).
Ik zelf zal niet zo snel met een Fclock van 2200MHz draaien. Het is leuk voor een synthetische test zoals AIDA, maar echt op het randje van wat de IOD nog aan kan/kan corrigeren.
Zie ook de video van Buildzoid, die ik een tijdje terug gepost heb.
Ik blijf om die reden bij een Fclock van 2000MHz. Stabiliteit boven alles (en de theoretische 0.5 - 1% extra winst, zal je in de praktijk toch niet merken).

@Redblader
Het kan vanwege het warme weer van nu komen. Maar CPU's zullen na verloop van tijd ook degraderen (hoe snel dat gaat, hangt ervan af hoe ver je pushed). Dat is gewoon een kwestie van tijd. Wanneer direct de uiterste grens van een gloednieuwe CPU opgezocht wordt en geen marge aangehoduen, dan kan dat na verloop van tijd onstabiel worden.

Ik zag bijvoorbeeld bij mij 3800X dat de max allcore klok 25MHz lager werd na verloop van tijd en daarna 'genormaliseerd is'.

[ Voor 13% gewijzigd door CMT op 12-06-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:11
.

[ Voor 100% gewijzigd door Mosin op 17-06-2023 09:31 ]

Ѫа$тёя чѳця аят

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Stofnest schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:09:
ik zit te denken aan:
- waardes in CurveOptimizer zijn teveel begatief > clockstretching
- Soc voltage settings te hoog (om hoge memory clocks stabiel te krijgen?) > minder powerbudget voor cores (merk je alleen in all core benchmarks)
Aangezien Cinebench scores vrijwel niet afhangen van memory frequency/timing haal je hogere CB scores als je mem op bv 4800 MT/s draait in vergelijking als dat je mem op 6000 MT/s staat (=memcontroller hoeft minder hard te werken > meer powerbudget over voor all core benchmark)

Ik zit op zo'n 18700 mutli, 1820 single in Cinebench r23 met een 7800x3d 6000Mt/s mem op luchtkoeling.
Dat is wel een groot verschil vs die van mijn.. ik weet niet wat me curve optimizer is, Soc voltage is sinds de nieuwe bios auto ( 1416 asus )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
CMT schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:03:

Ik zelf zal niet zo snel met een Fclock van 2200MHz draaien. Het is leuk voor een synthetische test zoals AIDA, maar echt op het randje van wat de IOD nog aan kan/kan corrigeren.
Zie ook de video van Buildzoid, die ik een tijdje terug gepost heb.
Ik blijf om die reden bij een Fclock van 2000MHz. Stabiliteit boven alles (en de theoretische 0.5 - 1% extra winst, zal je in de praktijk toch niet merken).
Wat betreft Fclk is het bij mij wel zo dat door deze te verhogen mijn read en latency behoorlijk verbeterden.
Heb de laatste weken veel Warzone en Diablo 4 gespeeld maar in Diablo 4 maar 1x een game crash gehad en ook in Warzone maar 1 gekke vast loper. Zou natuurlijk kunnen zijn dan het zeldzaam is maar je hebt gelijk dat het dan niet 100% stabiel is. Denk dat ik het ook maar weer wat terug schroef (nu op 2166mhz) en dan beter kijk of de voltage nog wat lager kunnen. Ben het er mee eens dat je er in de praktijk niks van merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Tweakers,

Ik heb een vraagje. Ik heb een aantal dagen geleden een upgrade gekocht naar een 7800X3D met een MSI tomahawk X670E. Ik gebruik een Deepcool LS720 AIO voor de koeling.

Nu viel mij op dat bij Cinebench de temperatuur naar 80 - 85 graden stijgt. An sich geen probleem, maar dit gebeurt op ongeveer 50%. Als ik dan handmatig de koelers in de kast harder laat werken heeft dit nagenoeg geen invloed op de temperatuur - maar ook niet op de clocks.

Ik heb een NZXT H9 Flow. Daarbij moet ik wel aangeven dat alle fans exhausts zijn, en dus geen intake.
Ook heb ik de koelpasta gebruikt van de AIO die al aangebracht was.

Ik heb een aantal settings veranders, de Curve heb ik op -30 gezet en ik heb de TDP aangepast naar 65. Vooral omdat ik qua frames niets merkte en het 'lawaai' van de PC drastisch afnam, want de CPU komt nu nauwelijks boven de. 68 grade uit. Ik heb dit getest met Battlefront 2 en Jedi Survivor.

Mijn waardes in Cinebench zijn wel gedaald. Ik zat eerst bijna tegen de 18000 aan, Maar dat is nu gezakt naar laag 172xx of iets dergelijks.

Nu vraag ik mij af, zijn dit normale waardes of kan ik beter intakefans toevoegen en ander koelpasta?

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

CMT schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:00:
......

Hmm, maar Vddp wordt ook niet door EXPO ingesteld, het is hetzelfde verhaal als met de Vsoc, waarbij moederfabrikanten er naar gelieve maar wat van maken.

Ik heb trouwens ook gekeken naar wat EXPO nu werkelijk instelt en het is eigenlijk best teleurstellend.
Niet meer dan de geheugensnelheid / klok , wat hoofdtimings en de VDD/VDDQ ram voltage.
Dat is het verwarrende.
Je verwacht dat EXPO alleen een paar hoofdtimings, DDR5 frequentie en het VDD/VDDQ voltage (op meestal 1.35v) instelt.
Dat zijn namelijk ook de gegevens die de mem fabrikanten meestal communiceren op hun website. Zie bijv.: https://www.gskill.com/_u...-6000J3038F16GX2-TZ5N.pdf

Echter, bij (mijn) Asus mobo worden de VSOC, VDDIO/MC en VDDP voltages getriggerd en verhoogd door wat er bij VDD/VDDQ ram voltage ingevoerd wordt (Of dit nu via Expo of Manual invoer is, maakt niet uit.).

Dus omdat EXPO de VDD en VDDQ voltages op 1.35v zet en daarmee blijkbaar een threshold overschrijdt worden ook VSOC, VDDIO/MC en VDDP (fors) hoger gezet (door Asus).

Het is misschien ook wel weer logisch omdat het deels memory gerelateerde voltages zijn. Echter je verwacht dit niet.
Ik had gehoopt dat het een volledig profiel zou zijn, maar de secundaire en tertiaire timings worden ongemoeid gelaten en als vanouds door de moederbord programmering bepaald.
Het is gewoon lood om oud ijzer of je het nu XMP (Intel), D.O.C.P (Asus) of E.O.C.P (Gigabyte) noemt.
Ja daar lijkt het wel op.
[...]

Ik denk dat je veel kan bereiken met het finetunen van de voltages ;). Tot nu toe is het afstellen bij mij even makkelijk als bij voorgaande Zen2/3 generatie gebleken (in het begin wel tijdrovend met veel CMOS resets).
Van de eerder genoemde testinstelling voor Fclock 2000MHz en Fram 3000MHz kan ik nu wel zeggen dat het 100% stabiel is. Twee weken stresstesten en het heeft geen krimp gegeven (ook niet met 30°C binnen).

Vsoc: 1.05V, Vddio/mc: 1.15V, Vddp: 0.93V, Vddg CCD/IOD: 0.85V en Vmisc: 1.1V

Uiteraard zal dit afhangen per exemplaar. Sommige geheugencontrollers schalen juist negatief (als in zijn stabieler met lage spanning) en anderen hebben mogelijk meer nodig. Maar ik verwacht niet dat er voor het gros grote verschillen zullen zijn (in orde van 50mV verschil).
Ja, daar ben ik al vrij veel mee bezig is geweest. Mijn indruk obv wat ik her en der tegenkom is dat best veel mensen met settings draaien die uiteindelijk toch niet echt stabiel blijken te zijn.
Zen 4 komt op mij best 'gevoelig' over op 6000MT of hoger.

Heb er al veel mee gespeeld maar jouw voltages zijn bij mij vooralsnog helaas te laag. Echter ik heb Hynix geheugen en geen samsung.

Heb nu Vddp handmatig stukje lager gezet om eens te kijken of zo'n undervolt nog wat uithaalt.
Heb niet kunnen vaststellen dat de Refresh interval bij mij invloed heeft op stabiliteit. Ik ga wel nog eens naar Trfc1 kijken, die is bij mij vrij strak. En wellicht Tras.

Huidige bios settings:
Vsoc: 1.25V, Vddio/mc: 1.25V, Vddp: 1.01V, VDDP+VDDQ: 1.35V, Vddg CCD/IOD: 0.85V en Vmisc: 1.12V

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJ9gKaXN5aCyHbPbXe-Ia-ASI6c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VCKOMKn7qZ7rH8fVK3zVdAHj.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 13-06-2023 17:50 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
SacreBleu schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:57:
Nu vraag ik mij af, zijn dit normale waardes of kan ik beter intakefans toevoegen en ander koelpasta?
Die temperaturen zijn absoluut prima. Maar het kan ook absoluut beter als je inderdaad alleen maar afzuigende fans hebt. Dan moeten al die fans vreselijk hard werken om de in te zuigen lucht nog ergens vandaan te halen, en werken ze ook tegen elkaar in. Je zal dan ook veel meer herrie hebben dan nodig.

Probeer eens grofweg de helft van je fans om te draaien naar inblaas en doe dat zo dat er een richting van airflow ontstaat in je kast. Dan kunnen b.v. je Graka maar ook allerlei andere passief gekoelde elementen zoals de chipset van je mobo hun warmte makkelijker kwijt aan de langs stromende lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Julian schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:37:
[...]

Die temperaturen zijn absoluut prima. Maar het kan ook absoluut beter als je inderdaad alleen maar afzuigende fans hebt. Dan moeten al die fans vreselijk hard werken om de in te zuigen lucht nog ergens vandaan te halen, en werken ze ook tegen elkaar in. Je zal dan ook veel meer herrie hebben dan nodig.

Probeer eens grofweg de helft van je fans om te draaien naar inblaas en doe dat zo dat er een richting van airflow ontstaat in je kast. Dan kunnen b.v. je Graka maar ook allerlei andere passief gekoelde elementen zoals de chipset van je mobo hun warmte makkelijker kwijt aan de langs stromende lucht.
Mja ik heb ook 17xxx score met 7 outtake en 3 intake fans. Ergens is een instelling niet goed denk ik. Maar ik ben geen bios wizard. Ik zal niet veel snappen behalve als het stap voor stap uitgelegt word in die zin, doe dit en dit en kijk. Ik vind het namelijk enorm apart hoe en pc van YouTube: This is NOT what you think it is! bij minute 16 bv, komt boven de 85 graden nog steeds 4800 mhz all core, ik heb dan namelijk maar bij 80-82 4650-4750 all core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Waarom heb je voor negative pressure gekozen (meer outtake dan intake fans) ?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Help!!!! schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:29:
^
Dat is hoe het bij die case was suggested, en het verschil was minimaal met testing, ik dacht op gamers nexus. (lian li 011 dynamic evo, 3 onder intake, de rest out (7) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Help!!!! schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:29:
^
In mijn geval is dat omdat mijn case enorm veel gaten aan de zijkant heeft. Het is een H9 Flow.
Daarnaast, hebben de fans een RGB ring aan de voorkant die ik anders niet zou zien.

Toen de standaard fans van de case er nog in zaten waren dit wel intake fans, maar merkte ik nagenoeg geen verschil met de temperaturen. Het enige wat ik raar vond is dat tijdens Cinebench ik de 80 graden haal op 100% maar zelfs als ik dan naar 50% ga blijft het op 80 graden, en ik zag - voor zover ik weet - niet meteen een thermal throttle oid.

Dit geldt ook voor idle. Op idle - met het huidge weer - is het rond de 55 - 60 graden. Dan draait het tussen 25 - 30%. Maar er gebeurt niets als ik alles op 100% zet qua temperatuur.

Ik heb nu de TDP naar 65 veranderd en de curve naar -30. De processor blijft een stuk koeler en daardoor zijn de boost snelheden weer hoger. In ieder geval in spellen. In Cinebench is er wel een lagere clock, waardoor mijn scores lager zijn. In games heb ik geen verschil gemerkt en dat is wat ik voornamelijk op mijn PC doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Idle 55 - 60? De mijne doet 45!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Julian schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:06:
Idle 55 - 60? De mijne doet 45!
Ja, dat is dus het rare. Op sommige dagen haalt hij de 50 wel. Maar het is nu bloedverziekend heet. In het weekend zal ik de fans eens omdraaien kijken of dat helpt.

Ik heb wel mijn fans heel laag staan op 25%. Ze schieten pas omhoog bij 75. Misschien is dat het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

JinShepard schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:30:
[...]

Dat is hoe het bij die case was suggested, en het verschil was minimaal met testing, ik dacht op gamers nexus. (lian li 011 dynamic evo, 3 onder intake, de rest out (7) )
Aha vandaar, ik kom vooral tegen dat men juist positive pressure aanraadt.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
SacreBleu schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:35:
[...]

Ja, dat is dus het rare. Op sommige dagen haalt hij de 50 wel. Maar het is nu bloedverziekend heet. In het weekend zal ik de fans eens omdraaien kijken of dat helpt.

Ik heb wel mijn fans heel laag staan op 25%. Ze schieten pas omhoog bij 75. Misschien is dat het.
Hm. Met dit weer is het bij mij dus 45 graden, op koelere dagen 44, maar het is bij mij binnen niet heel erg warm.

Ik draai 2x 140mm inblaas, 1x 140mm uitblaas, idle op 43%, 995 RPM, en dan nog 2x 140mm uitblaas op de radiator, die doen in rust ook iets rond de 1000 RPM. Allemaal Arctic P14 RGB's. Superfans.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvHBwx05ac_5Sjs2WphExtYq80s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdeHlRE0YOXtbrL9BYy4ajwG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Julian op 14-06-2023 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu
Julian schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:11:
[...]

Hm. Met dit weer is het bij mij dus 45 graden, op koelere dagen 44, maar het is bij mij binnen niet heel erg warm.

Ik draai 2x 140mm inblaas, 1x 140mm uitblaas, idle op 43%, 995 RPM, en dan nog 2x 140mm uitblaas op de radiator, die doen in rust ook iets rond de 1000 RPM. Allemaal Arctic P14 RGB's. Superfans.

[Afbeelding]
Ik heb mijn fans maar eens omgedraaid.

Side: 3x 120mm | Intake
Bottom: 3x 120mm | Intake
AIO: 3x 120mm | Exhaust
Back: 1x 120mm | Exhaust

De 45 graden in idle, red ik niet. Zelfs niet op alles 100%.
Wel haal ik met gemak de 53 met de AIO op 25% en outtake en intake op 35%.
Hij is dan nagenoeg geruisloos.

Ik heb een Cinebench gedaan (R23)

TDP: 65w
Score: 16189
Temps: 62 c

TDP: 85w
Score: 17637
Temp: 83 c

In Cinebench is er qua score een redelijk verschil. Maar in games zie ik geen verschil. Althans, ik heb alleen Battlefront 2 geprobeerd. En in zowel 65w TDP als 85w TDP haal ik hetzelfde aantal frames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Aja. Ter vergelijk, hier 18625 punten bij 90 graden. Per watt natuurlijk véél minder efficiënt dan hoe jij het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu
Julian schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:25:
Aja. Ter vergelijk, hier 18625 punten bij 90 graden. Per watt natuurlijk véél minder efficiënt dan hoe jij het doet.
Waarschijnlijk zou ik er nog veel meer uit kunnen halen, maar de meeste instellingen, vooral als het met voltage heeft te maken raak ik niet aan. Daar heb ik gewoonweg geen kaas van gegeten. De Curve staat nog op -30 en de TDP op 65w, dat zijn de enige aanpassingen.

In idle draait alles op 750 - 800 rpm en dan zit ik op idle tussen de 51 - 52 graden.
Het echte gamen moet ik nog proberen, zal Cyberpunk eens een zwieper geven met RT aan. Kijken wat er dan in de kast gebeurt. De GPU lijkt ook koeler te zijn, maargoed daar zitten nu dan ook 3x 120mm fans tegen te blazen. 8)7

Voor nu heeft het zeker nut gehad om de fans om te draaien. Het ziet er nog fraai uit ook, doordat alles wit is weerkaatsen de fan blades het licht van de RGB ring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Snap nog steeds niet waarom zoveel mensen 1000 meer punten hebben in Cinabench dan ik met dezelfde of hogere temps, welke setting staat niet goed!? En ja ik weet, in real life scenario's zal ik geen verschil merken maar.. ik wil graag dat alles goed werkt .. bedoel het kost wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:16
JinShepard schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:53:
Snap nog steeds niet waarom zoveel mensen 1000 meer punten hebben in Cinabench dan ik met dezelfde of hogere temps, welke setting staat niet goed!? En ja ik weet, in real life scenario's zal ik geen verschil merken maar.. ik wil graag dat alles goed werkt .. bedoel het kost wel wat.
Curve optimizer heeft hier invloed op, als je die verder negatief zet gaat de score over het algemeen omhoog, en tegelijkertijd gaan de temperaturen omlaag. Een kwestie van uitproberen hoe ver je hiermee kan gaan

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Schaapje_BlaaT schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:38:
[...]

Curve optimizer heeft hier invloed op, als je die verder negatief zet gaat de score over het algemeen omhoog, en tegelijkertijd gaan de temperaturen omlaag. Een kwestie van uitproberen hoe ver je hiermee kan gaan
Die curve optimizer, waar is die bij de asus bios? Heb je toevallig een screenshot? Zien werkt bij mij beter dan lezen |:( |:( (zwaar irritant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
JinShepard schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:47:
[...]

Die curve optimizer, waar is die bij de asus bios? Heb je toevallig een screenshot? Zien werkt bij mij beter dan lezen |:( |:( (zwaar irritant)
Even "asus curve optimizer" in Google gezocht :P

Check de screeenshots hier, zo ziet het er ook uit bij nieuwe ASUS borden

https://www.techpowerup.c...r-viii-hero-wi-fi.279109/

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
JinShepard schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:53:
Eigenlijk moet je testen in safemode of een volledige clean install, ook kan je proberen de prioriteit van CB op het hoogste te zetten. Andere software die op de achtergrond draait kan al snel je score beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Schaapje_BlaaT schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:56:
[...]

Even "asus curve optimizer" in Google gezocht :P

Check de screeenshots hier, zo ziet het er ook uit bij nieuwe ASUS borden

https://www.techpowerup.c...r-viii-hero-wi-fi.279109/
Zou ik dan -10 dan -20 dan -30 proberen om stabiliteit te testen? To be on the safe side :)
Palindrome schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:16:
[...]

Eigenlijk moet je testen in safemode of een volledige clean install, ook kan je proberen de prioriteit van CB op het hoogste te zetten. Andere software die op de achtergrond draait kan al snel je score beinvloeden.
Mijn pc is clean as a baby's butt, geen random shit erop, vrij nieuwe install.

Randomly dit gevonden YouTube: AMD Overclocking - Curve Optimizer Explained

legt het goed uit!

EDIT

Vooruitgang geboekt,

PBO
Auto 16800
Level 2 17100
Level 2 17300

Curve optimizer negative.

Level 2
-8 17100
-15 17200

Level 1
-15 17100
-20 17400

ik zit nog ver af bij mensen die al 18400 score met -20.. snap er geen reet van maar ja silicon lottery mss gewoon, puur en simpel. Met -20 boost hij eindelijk boven de 4700 standaard in cinebench. Al die andere waren rond de 4600-4650.

[ Voor 24% gewijzigd door JinShepard op 16-06-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:10
Iemand nog een gouden tip? Heb een nieuwe AM5 setup, ASUS Rog Strix B650E-F gaming moederbord, 7900x processor en 2x32 GB G.Skill Flare X5 geheugen (F5-5600J3636D32GX2-FX5). EXPO krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat en RAM wil alleen draaien op de stock 3600 Mhz.

Vanalles geprobeerd:
  • bios 1409 en 1616
  • expo 1, 2, tweaked profielen
  • 5200 Mhz ipv 5600
  • Op 4800 Mhz gezet, toen bootte hij uberhaupt niet meer, oranje bios lampje bleef zeker 15 min branden, toen heb ik hem maar uitgezet
  • Fclk op 1867, 2000 en 2033
  • Memory Context restore (op twee plekken stond die setting) aan en uit
  • Geheugen reseaten
Altijd boot hij naar Bios safe mode en moet ik de boel weer resetten. Stock draait ie wel stabiel. Via AMD Ryzen Master software heb ik het ook geprobeerd, en hoewel die in de software dan zegt dat Expo aan zou staan, is dat niet zo. Bios doet er wel langer over om te posten, geeft dan een tijdje rood, gaat dan verder, en de snelheid blijkt vervolgens gewoon op de stock (3600/2) 1800 Mhz te staan.

Ik heb Memtest64 geprobeerd, en daar crashte windows opeens van. Nog een keer, toen geen crashes na 6 runs. Nu Memtest86 aan het doen, maar geen errors.

Ander geheugen proberen? Moederbord aan de crack?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:57
boozzz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:39:
Iemand nog een gouden tip? Heb een nieuwe AM5 setup, ASUS Rog Strix B650E-F gaming moederbord, 7900x processor en 2x32 GB G.Skill Flare X5 geheugen (F5-5600J3636D32GX2-FX5). EXPO krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat en RAM wil alleen draaien op de stock 3600 Mhz.

Vanalles geprobeerd:
  • bios 1409 en 1616
  • 5200 Mhz ipv 5600
  • Op 4800 Mhz gezet, toen bootte hij uberhaupt niet meer, oranje bios lampje bleef zeker 15 min branden, toen heb ik hem maar uitgezet
  • Geheugen reseaten
Altijd boot hij naar Bios safe mode en moet ik de boel weer resetten. Stock draait ie wel stabiel. Via AMD Ryzen Master software heb ik het ook geprobeerd, en hoewel die in de software dan zegt dat Expo aan zou staan, is dat niet zo. Bios doet er wel langer over om te posten, geeft dan een tijdje rood, gaat dan verder, en de snelheid blijkt vervolgens gewoon op de stock (3600/2) 1800 Mhz te staan.

Ik heb Memtest64 geprobeerd, en daar crashte windows opeens van. Nog een keer, toen geen crashes na 6 runs. Nu Memtest86 aan het doen, maar geen errors.

Je kan ander geheugen proberen. Als dat het niet oplost denk ik eerder aan de memorycontroller in de cpu dan aan het mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Vanalles geprobeerd:
  • bios 1409 en 1616
  • 5200 Mhz ipv 5600
  • Geheugen reseaten

Je hebt 2*32Gb. Dit is stuk zwaarder dan 32gb en er zijn wat beperkingen wat haalbaar is. Ik zou even googlen wat precies ondersteund is/wordt. Zowel cpu als mobo.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Nu online

star-saber

Ryzen

Help!!!! schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:57:
[...]

Je hebt 2*32Gb. Dit is stuk zwaarder dan 32gb en er zijn wat beperkingen wat haalbaar is. Ik zou even googlen wat precies ondersteund is/wordt. Zowel cpu als mobo.
2x 32GB kan goed werken. werkt hier in ieder geval prima. zelfs op C28 @6000Mhz
Maar is geen garantie voor anderen. Wellicht heb ik een goede cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Het kan. Tegelijkertijd heb jij niet hetzelfde geheugen toch? en daardoor minder goed te vergelijken.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Nu online

star-saber

Ryzen

Help!!!! schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:19:
^
Het kan. Tegelijkertijd heb jij niet hetzelfde geheugen toch? en daardoor minder goed te vergelijken.
Wel Gskill

uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
Nog wat dingen geprobeerd, en wel weirde shit. Ben geen expert op dit gebied, maar misschien toch moederbord?

Geprobeerd met één enkele stick in slot 4, EXPO aan: boot rapido, en op volle geheugensnelheid (2800 Mhz). Andere stick in hetzelfde slot, boot ook, maar geheugensnelheid slechts 2400 Mhz. Hmm. Maar dan: ik laat EXPO aan staan, en ga de andere slots van het mobo testen. Hij wil met geen enkele andere starten dan slot 4. Alleen maar oranje licht. En steek ik er twee stickies in, dan gaat hij naar Safe Mode.

Edit: Ok ok, opeens ging hij wel aan met twee sticks en Expo, blijkbaar maakt de slotcombo veel uit voor als je Expo aan wilt. Maar wel op de lagere snelheid van die ene stick natuurlijk. Dan misschien toch ander RAM doen, of deze RMA'en?

Edit 2: Goed, volgens mij opgelost. Ik had toch nog niet alles geprobeerd. Heb het profiel nu van Expo 1 naar Expo 2 gezet in de bios, en alles draait nu volle snelheid. Crisis opgelost. Dank voor het meedenken, heeft goede actie gebracht :) Nu nog even kijken of het syteem stabiel blijft natuurlijk.

[ Voor 33% gewijzigd door boozzz op 16-06-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

boozzz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:38:
Nog wat dingen geprobeerd, en wel weirde shit. Ben geen expert op dit gebied, maar misschien toch moederbord?

Geprobeerd met één enkele stick in slot 4, EXPO aan: boot rapido, en op volle geheugensnelheid (2800 Mhz). Andere stick in hetzelfde slot, boot ook, maar geheugensnelheid slechts 2400 Mhz. Hmm. Maar dan: ik laat EXPO aan staan, en ga de andere slots van het mobo testen. Hij wil met geen enkele andere starten dan slot 4. Alleen maar oranje licht. En steek ik er twee stickies in, dan gaat hij naar Safe Mode.

Edit: Ok ok, opeens ging hij wel aan met twee sticks en Expo, blijkbaar maakt de slotcombo veel uit voor als je Expo aan wilt. Maar wel op de lagere snelheid van die ene stick natuurlijk. Dan misschien toch ander RAM doen, of deze RMA'en?

Edit 2: Goed, volgens mij opgelost. Ik had toch nog niet alles geprobeerd. Heb het profiel nu van Expo 1 naar Expo 2 gezet in de bios, en alles draait nu volle snelheid. Crisis opgelost. Dank voor het meedenken, heeft goede actie gebracht :) Nu nog even kijken of het syteem stabiel blijft natuurlijk.
Wij hebben geen idee wat "slot 4" is hoor 8) Maar als je twee sticks hebt horen ze in Dimm slot A2 en slot B2 thuis. Dit staat duidelijk in de manual.

De max speed die AMD ondersteunt is DDR5200:

Max Memory Speed:
2x1R DDR5-5200
2x2R DDR5-5200
4x1R DDR5-3600
4x2R DDR5-3600

Dus alles wat je meer krijgt is meegenomen.

Welk bios heb je nu uiteindelijk draaien :? 1409 is te oud en geeft meestal te hoge voltages. Ik denk dat je het beste bij 1616 kunt blijven of evt. 1414 beta.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
Help!!!! schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:04:
[...]

Wij hebben geen idee wat "slot 4" is hoor 8) Maar als je twee sticks hebt horen ze in Dimm slot A2 en slot B2 thuis. Dit staat duidelijk in de manual.

De max speed die AMD ondersteund is DDR5200:

Max Memory Speed
2x1R DDR5-5200
2x2R DDR5-5200
4x1R DDR5-3600
4x2R DDR5-3600

Dus alles wat je meer krijgt is meegenomen.

Welk bios heb je nu uiteindelijk draaien :? 1409 is te oud en geeft meestal te hoge voltages. Ik denk dat je het beste bij 1616 kunt blijven of evt. 1414 beta.
Hahaha ja, RTFM, dat doen we dus nooit hier :o Laatste keer dat ik zo'n ding in elkaar heb gezet was ik nog een puber, ook weer 20 jaar terug. Hopelijk is het me vergeven :P

Ik draai nu 1616.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:37
Vermoed dat dit ook aan de geheugenchips ligt: 36/36/36 is (of was?) gegarandeerd Samsung, en dat lijkt tot nu toe beduidend slechter te werken op AM5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-06 21:46
CMT schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:16:
[...]

Heb je dit probleem ook wanneer alles op stock staat met optimized defaults? En is het toevallig een Gigabyte moederbord? Het wijst duidelijk op onstabiliteit en verkleuring/rare dingen zien tijdens het booten/bios is zware corruptie.

Ik weet niet waar de foutcodes voor staan, maar ik vermoed dat er niets anders op zit dan gewoon handmatig uit te zoeken waar het knelpunt zit. Als het met stock ook zo is, dan kan mogelijk het 'reseaten' van de CPU helpen.
Met stock settings werkt het prima.

Probleem lijkt hem in de powerdown mode te zitten. Als ik dat uitschakel dan treden deze problemen op.
Wel vreemd dat het tijdens memtest niet tot problemen leid, maar pas in het BIOS/tijdens booten.

Snap ook niet zo goed wat die powerdown mode nou precies doet. Zou verwachten dat hij het RAM in een stand van laag energieverbruik zet, dus waarom dit dan voor instabiliteit kan zorgen is mij niet duidelijk. :?

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Hm dat zou wel eens kunnen verklaren waarom de optie om Powerdown uit te zetten al vrij snel uit de BIOS versies van mijn Gigabyte bord is verdwenen en niet meer is teruggekomen... Maar inderdaad apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

@Gijs007 @Julian
Dat is heel gek, powerdown hoort geen invloed te hebben op de stabiliteit tenzij je op een temperatuurlimiet zit.
De ramtuning waar ik nu mee bezig ben gebeurt gewoon met powerdown uitgeschakeld en ik heb geen enkel stabiliteit probleem daardoor ondervonden.
Maar ik moet daarbij wel zeggen dat mijn persoonlijke ervaring met Gigabyte borden en geheugen overklokken rampzalig is. Om die reden ben ik altijd bij MSI borden gebleven (en nu voor het eerst een Asus bord).

Powerdown is trouwens niet zo erg als het doet lijken. In een synthetische test zoals AIDA zal je een verschil zien, maar met games e.d. is er geen duidelijk meetbaar verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

XpanD schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:15:
[...]

Vermoed dat dit ook aan de geheugenchips ligt: 36/36/36 is (of was?) gegarandeerd Samsung, en dat lijkt tot nu toe beduidend slechter te werken op AM5.
Hoe kom je daarbij eigenlijk?
Ik ben nu bezig met het tunen van een Samsung 6000-36-36-36-96 1.35 kitje en het boot probleemloos op 6000MHz met optimized defaults.
Wat wel even werk was, is om de voltages van de IOD goed in te regelen (Vsoc, Vddio/mc, Vddp).
Tot nu toe is het even makkelijk geweest als Samsung B-die en Micron rev.E voor het AM4 platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Ik heb juist prima ervaringen met Gigabyte :)

Maar inderdaad echt apart dat Powerdown off voor instabiliteit zou zorgen. Feit is wel dat het geheugen er (in synthetische benchmarks) iets sneller van wordt, en sneller = meer kans op stabiliteit. Maar ik zou juist denken dat de mogelijkheid om te "schakelen" tussen verschillende modi operandi meer kansen biedt op instabiliteit... Dus jah mysterieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Voor de echte asus x670 diehards zijn er overigens nieuwe test/vroege beta biossen:

https://www.overclock.net...59/page-283#post-29203553

fwiw:
1) Update to AGESA 1007a patch A
2) Update ROG logos for visual identity
3) Improve system performance

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Nu online

star-saber

Ryzen

Help!!!! schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:18:
Voor de echte asus x670 diehards zijn er overigens nieuwe test/vroege beta biossen:

https://www.overclock.net...59/page-283#post-29203553

fwiw:
1) Update to AGESA 1007a patch A
2) Update ROG logos for visual identity
3) Improve system performance
Bij mij loopt het op het moment als een speer. Blijf denk ik lekker bij huidige bios

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:37
CMT schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:25:
[...]

Hoe kom je daarbij eigenlijk?
Ik ben nu bezig met het tunen van een Samsung 6000-36-36-36-96 1.35 kitje en het boot probleemloos op 6000MHz met optimized defaults.
Wat wel even werk was, is om de voltages van de IOD goed in te regelen (Vsoc, Vddio/mc, Vddp).
Tot nu toe is het even makkelijk geweest als Samsung B-die en Micron rev.E voor het AM4 platform.
Toen het platform net uitkwam waren er veel meldingen dat Samsung deze generatie een stuk moeilijker stabiel te krijgen was. Hynix M-die leek het makkelijkst te zijn, met A-die op korte afstand.

Mogelijk zijn er ondertussen wel wijzigingen doorgevoerd waardoor dit geen probleem meer is, ik volg het allemaal wat minder sinds de Vsoc-problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DEXP
  • Laatst online: 31-01-2024
Weet misschien iemand of bij de Asus TUF x670e standaard power saving aan staat? Want mijn Kingston nv2 2tb heeft hele lage iops terwijl de andere test normale snelheden voor deze SSD haalt crystaldiskmark 8. De SSD zit in het m.2 slot b socket Nvme 4.0 4x via de CPU.

Het kan natuurlijk ook aan windows 11 liggen want soms is er een update die de storage performance aan tast.

Edit 1.

Ter aanvulling.
Ik gebuik de laatste bios versie 1618 en via de AMD site chipset drivers versie 5.05.16.529

Het rare is dat de random write performance overal hoger is in crystaldiskmark met default setting.

[ Voor 22% gewijzigd door 3DEXP op 29-06-2023 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
3DEXP schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:02:
Weet misschien iemand of bij de Asus TUF x670e standaard power saving aan staat? Want mijn Kingston nv2 2tb heeft hele lage iops terwijl de andere test normale snelheden voor deze SSD haalt crystaldiskmark 8. De SSD zit in het m.2 slot b socket Nvme 4.0 4x via de CPU.

Het kan natuurlijk ook aan windows 11 liggen want soms is er een update die de storage performance aan tast.

Edit 1.

Ter aanvulling.
Ik gebuik de laatste bios versie 1618 en via de AMD site chipset drivers versie 5.05.16.529

Het rare is dat de random write performance overal hoger is in crystaldiskmark met default setting.
Probeer eens een ander M2 slot. Ik heb ook een Asus mobo en een Kingston SSD en dat loste bij mij een probleem op met trage seqential read en write snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb eindelijk de tijd gepakt om laatste bios voor mijn ASUS ROG Strix B650E-I GAMING WIFI erop te gooien en EXPO eens aangezet. Heb G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 erin zitten. Boottijd nam wel toe (merkbaar langer de fans aan het spinnen voordat ie doorzoeft, is ook meetbaar), maar ik heb geen issues of crashes en ik vond vooral m'n 3Dmark scores wel opvallend:

Direct na installatie Win11, EXPO uit, beta-BIOS: 9958 gpu en 12576 cpu, boottijd 19,3 sec
Direct na nieuwe BIOS en EXPO aan: 10085 gpu en 13094 cpu, boottijd 27,7 sec

Heb op de driver-updates voor gpu/chipset na geen tweaks actief, geen overklok. Wil nog kijken naar BIOS-opties om te zien of dat nog wat lagere boottijd oplevert, maar echt superstorend vind ik het niet dus als het zo blijft lig ik daar niet wakker van. Ben superblij met het bakkie, over tijdje dikkere GPU erin en ik ben echt weer jaren onder de pannen *O*

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@2Dutch
Je kunt eventueel Memory Context Restore (onder AI tweaker ergens onder de mem timings) op Disabled Enabled zetten. Dan slaat hij de memory training over bij het booten. Schijnt wat tijd te schelen.

Wel weer Disablen inschakelen als je Mem timings gaat aanpassen.

[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 07-07-2023 19:48 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DEXP
  • Laatst online: 31-01-2024
Schaapje_BlaaT schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:34:
[...]

Probeer eens een ander M2 slot. Ik heb ook een Asus mobo en een Kingston SSD en dat loste bij mij een probleem op met trage seqential read en write snelheden.
Ik ga pas in een ander slot testen als laatste redmiddel. Tweakers had getest met ATTO en met ATTO dan haal ik vergelijkbare snelheden Bij mij zelfs iets sneller. Ik denk dat het wel goed zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Help!!!! schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:11:
@2Dutch
Je kunt eventueel Memory Context Restore (onder AI tweaker ergens onder de mem timings) op Disabled zetten. Dan slaat hij de memory training over bij het booten. Schijnt wat tijd te schelen.

Wel weer inschakelen als je Mem timings gaat aanpassen.
Die stond inderdaad op het lijstje omdat die overal werd genoemd, maar enablen en niet disablen. Zit nu op 11 seconden, nette winst, toch wel stiekem fijn die minder lange fanspin ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Hier nog een paar tips die ik ooit tegenkwam voor memory settings welke veel voor stabiliteit zouden moeten doen:

Trc >= [ TRP + TRAS ]
Tras >= [ TRCD + TRTP ]

De eerste is vrij bekend maar de tweede volgensmij minder. De eerste gebruikte ik al de tweede nog niet.
Ik had af en toe nog een crash tijdens gamen maar dat lijkt nu definitief weg nu ik ook regel 2 toepas.

ps:
https://www.overclock.net...ead.1800926/post-29034592

[ Voor 14% gewijzigd door Help!!!! op 09-07-2023 12:14 ]

PC Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

FWIW:
AMD AGESA 1.0.9.0 BIOS Firmware Launches In Late August, Includes Support For Phoenix “Ryzen 7000G” APUs

'The AMD AGESA 1.0.9.0 BIOS firmware will entirely replace the AGESA 1.0.7.0 BIOS firmware that faced various issues in terms of memory support and compatibility. The older BIOS has entirely been scrapped in favor of the new AGESA 1.0.9.0 release which will host a range of enhancements including the proper thermal/power protections for SoC voltages and most importantly, support for AMD's next-gen Ryzen 7000G "Phoenix" APUs.'

[ Voor 46% gewijzigd door Help!!!! op 09-07-2023 10:44 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Help!!!! schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:54:
Hier nog een paar tips die ik ooit tegenkwam voor memory settings welke veel voor stabiliteit zouden moeten doen:

Trc >= [ TRP + TRAS ]
Tras >= [ TRCD + TRTP ]

De eerste is vrij bekend maar de tweede volgensmij minder. De eerste gebruikte ik al de tweede nog niet.
Ik had af en toe nog een crash tijdens gamen maar dat lijkt nu definitief weg nu ik ook regel 2 toepas.
Hm dat zou voor mij beteken dat mijn tRAS van 30 naar 50 zou gaan en mijn tRC van 35 naar 85....

Ik zie toch ook de timings van geheugenstetjes af fabriek met de vier hoofdtimings zo, dat tRAS lager is dan tRCD in plaats van omgekeerd.

Maar misschien moet het inderdaad bij (veel) strakkere timings juist anders?

In elk geval is het bij mij nu al een hele tijd rocksolid op 6000 30 - 35 - 35 - 30 en Infinity Fabric op 2200 met VCORE SOC op 1.15V en CPU_VDDIO_MEM op 1.2V. Die laatste setting zorgde ervoor dat IF op 2200 nu stabiel is.

Aangezien het in deze thread opeens best wel rustig is geworden zal het voor de meeste mensen nu stabiel zijn, linksom of rechtsom.....

Pagina: 1 ... 10 ... 17 Laatste