Yes
Is dat voor een compleet noob ook te doen? En veilig? 200-300 mhz extra is toch wel wat.
AMD 5900x, ASUS Crosshair VIII Hero, Corsair H150i (360mm), Corsair Vengeance RGB Pro 3200 (14-14-14-32), ASUS Strix 2080 Super
Ik ben op zich ook wel benieuwd naar de exacte manier om dit te doen. Als ik me niet vergis moet je wel aan de gang met een overvolt ipv een undervolt om boven de 5ghz uit te komen. Een uitleg of link naar een guide zou nice zijn.
Dit filmpje kende ik al wel: YouTube: AMD Ryzen 7 7800X3D Overclocked to 5403 MHz With ROG Crosshair X670E...
Dit filmpje kende ik al wel: YouTube: AMD Ryzen 7 7800X3D Overclocked to 5403 MHz With ROG Crosshair X670E...
Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something
Je kan alles leren. Het of zelf kost gewoon tijd omdat elke chip anders is en je voor stabiliteit lang test moet draaien.JinShepard schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:51:
Is dat voor een compleet noob ook te doen? En veilig? 200-300 mhz extra is toch wel wat.
Skatterbencher heeft best uitgebreide videos en teksten als basis.
Maar de ryzens zijn vanuit de fabriek al vrij hoog geklokt. Zeker de 7800x3d chips.
Dit geeft ook weer een beetjes problemen voor AMD omdat de hogere sku's nog weer hoger moeten dus zitten die echt al tegen het plafond, zo hoog zelfs dat er al gebruikers zijn die 7850X3D chips hebben die op stocks settings niet volledig stabiel zijn bij zware (exotische) benchmarks en al een aangepaste CO nodig hebben voor stabiliteit.
Die 300mhz winst is ook reletief weinig. Ja je krijgt een iets hogere score in benchmarks maar in games kan je 1-3 fps meer verwachten. Dus moet je bij jezelf afvragen of het de moeite waard is.
Er zijn ook nog gekke dingen aan de hand. Fysiek heb ik mijn 7800x3d gecontroleerd en dacht toch echt dat ik maar 1 CCD had maar bepaalde OC tools beweerd toch dat ik een 2 CCD 7800X3D heb.

Dus er is iets gek met boost/core topology aan de hand.
[Voor 52% gewijzigd door Palindrome op 23-05-2023 12:55]
Je schijnt het te kunnen zien of je 1 of 2 CCD's hebt door tussen de HS en het voetje door te krijgen, kan zo snel ff het artikel niet terugvinden.Palindrome schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:47:
[...]
Je kan alles leren. Het of zelf kost gewoon tijd omdat elke chip anders is en je voor stabiliteit lang test moet draaien.
Skatterbencher heeft best uitgebreide videos en teksten als basis.
Maar de ryzens zijn vanuit de fabriek al vrij hoog geklokt. Zeker de 7800x3d chips.
Dit geeft ook weer een beetjes problemen voor AMD omdat de hogere sku's nog weer hoger moeten dus zitten die echt al tegen het plafond, zo hoog zelfs dat er al gebruikers zijn die 7850X3D chips hebben die op stocks settings niet volledig stabiel zijn bij zware (exotische) benchmarks en al een aangepaste CO nodig hebben voor stabiliteit.
Die 300mhz winst is ook reletief weinig. Ja je krijgt een iets hogere score in benchmarks maar in games kan je 1-3 fps meer verwachten. Dus moet je bij jezelf afvragen of het de moeite waard is.
Er zijn ook nog gekke dingen aan de hand. Fysiek heb ik mijn 7800x3d gecontroleerd en dacht toch echt dat ik maar 1 CCD had maar bepaalde OC tools beweerd toch dat ik een 2 CCD 7800X3D heb.![]()
Dus er is iets gek met boost/core topology aan de hand.
Heb net een 7800X3D binnen gekregen, die ziet er in elk geval hetzelfde uit als mijn 7700X, dus die zal 1 CCD hebben.
Welke tool geeft aan dat je er twee hebt? Dan kan ik wel ff checken of die dat bij mij ook doet.
Edit: ja is duidelijk te zien en ik heb inderdaad 1 CCD.
[Voor 3% gewijzigd door Julian op 23-05-2023 13:30]
Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 7800X3D | NZXT Kraken Z63 | 32GB DDR5 6000C30 | NVIDIA 4090 FE | LG 77B9 4K 120Hz | Corsair RM850x
Weet ik dat heb ik hier al eerder gepost, vandaar dat ik het fysiek gechecked heb.Julian schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:26:
[...]
Je schijnt het te kunnen zien of je 1 of 2 CCD's hebt door tussen de HS en het voetje door te krijgen, kan zo snel ff het artikel niet terugvinden.
Welke tool geeft aan dat je er twee hebt? Dan kan ik wel ff checken of die dat bij mij ook doet.
Edit: ja is duidelijk te zien en ik heb inderdaad 1 CCD.
Hydra clocktuner 1.3 en Ivan Rusanov SMUdebug tools kunnen het uitlezen.
Eerste indruk van de 7800X3D vs de 7700X: vooral echt véél highere lows in de spellen die ik speel, te weten Elite Dangerous en Minecraft. Enorm verschil in Minecraft als ik snel om me heen kijk, framerate blijft nu bijna altijd boven de 100 waar hij eerst naar rond de 40 ging, en in Elite Dangerous vrijwel geen vertraging meer als ik een hyperjump start en als ik eruit kom. Heel prettig.
Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 7800X3D | NZXT Kraken Z63 | 32GB DDR5 6000C30 | NVIDIA 4090 FE | LG 77B9 4K 120Hz | Corsair RM850x
Zijn er hier mensen die mij mee kunnen nemen in hun ervaringen met de 7800x3d in combinatie met asus moederborden sinds de bios 1616 update? De pc wordt een all white build vandaar de voorkeur voor asus.
Op dit moment aan het kijken voor een nieuwe pc en schat in dat de 7800x3d by far het beste is voor mijn use case (gamen). Echter rommelt het zoveel met stability issues dat ik twijfel over de aanschaf.
Speciek benieuwd naar;
1. Ervaring met expo/xmp ram kitjes op 6000mhz.
2. Boottimes (zijn ze nu echt zo slecht?)
3. Stability issues icm vsoc voltage.
Op dit moment aan het kijken voor een nieuwe pc en schat in dat de 7800x3d by far het beste is voor mijn use case (gamen). Echter rommelt het zoveel met stability issues dat ik twijfel over de aanschaf.
Speciek benieuwd naar;
1.JDdeV1992 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:14:
Zijn er hier mensen die mij mee kunnen nemen in hun ervaringen met de 7800x3d in combinatie met asus moederborden sinds de bios 1616 update? De pc wordt een all white build vandaar de voorkeur voor asus.
Speciek benieuwd naar;
Heb deze kit en dat ging met gemak naar 6000mhz met 30-38-38-30-68 met RAM voltage gewoon standaard op 1,35v en Vsoc op 1,19v.
2.
Heb van de week gemeten en boot time was 38sec. Toen memory context restore uit gezet maar maakte exact niks uit. Vind het wel traag tov mn oude systeem en t moet ook wel sneller kunnen wellicht met BIOS updates later.
3.
Ik heb nog geen een keer een crash in windows gehad met mijn nieuwe systeem. Alleen toen ik Cas Latency op 28 zette wilde hij niet booten. Verder zo stabiel als een huis. Vsoc nu op 1,19v dus en kijk gewoon hoeveel lager t nog kan zonder te crashen.
Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something
@Cobiwan ik installeer nooit de Asus bloatware (zal ook voor MSI en Gigabyte gelden) gewoon de laatste chipset drivers van amd.com halen 

Gewoon bij AMD vandaan halen. Ze zijn overigens gisteren geupdate.Cobiwan schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:31:
Installeren jullie de chipset drivers of wachten jullie op moederbord fabrikant?
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Normaal gesproken quote ik mezelf niet maar voor nu....JohnnyV76 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:22:
In de zoektocht naar betere timings voor mijn RAM en na het zien van de video van buildzoid voor de Ryzen 7000 serie had ik mijn FCLK op 2033mhz gezet. Volgens buildzoid was dit sneller. Nu zag ik echter dat het alleen voor een bepaalde BIOS versie zo was en dat als je dat nu gebruikt je geheugen eigenlijk out of sync is.
Nu weer teruggezet naar 2000mhz en mijn geheugen latency met AIDA64 was gelijk een stuk beter. Dus, mocht iemand het op basis van de video ook op 2033mhz gezet hebben... wellicht goed om dat te veranderen.
Ben nog steeds zoekende naar betere scores in de AIDA64 test en zag op reddit een screenshot waarbij iemand de FCLK op 2133mhz had gezet. Ook eens geprobeerd en read ging van 63k naar 66k en latency is ook verbeterd van 71.6 ns naar 70.2 ns. Verschillende tests gedraaid en t lijkt stabiel. Gebruiken jullie hier ook hogere FCLK? Weet niet of t ook nadelige gevolgen kan hebben (zoals 2033mhz dat out of sync zou lopen)
Ik zie ook regelmatig screenshots met latencies van rond de 60ns of zelfs eronder maar daar zit ik nog wel erg ver vanaf. Dan moet ik wss t RAM op 6400mhz oid stabiel moeten zien te krijgen. Ben wel benieuwd wat anderen hier voor latency halen met een 7800X3D en 6000mhz RAM.
FCLK loopt sowieso out of sync dus maak je daar geen zorgen over!
Hier nu 2100 Mhz met een 7800X3D, ga later nog even kijken of er meer in zit, zal niet veel meer zijn.
Qua latency is het niet een kwestie van MHz'en maar van de timings. Wat ook veel uitmaakt is Powerdown uit (helaas niet mogelijk met mijn Gigabyte moederbordje op dit moment).
Hier nu 2100 Mhz met een 7800X3D, ga later nog even kijken of er meer in zit, zal niet veel meer zijn.
Qua latency is het niet een kwestie van MHz'en maar van de timings. Wat ook veel uitmaakt is Powerdown uit (helaas niet mogelijk met mijn Gigabyte moederbordje op dit moment).
Kun je me helpen de programma's te vinden, beide programma's zeggen dat de m'n cpu unsupported is? En ik vind geen nieuwere versie op zijn giftbub.Palindrome schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:25:
[...]
Weet ik dat heb ik hier al eerder gepost, vandaar dat ik het fysiek gechecked heb.
Hydra clocktuner 1.3 en Ivan Rusanov SMUdebug tools kunnen het uitlezen.
Wanneer je meermaals per dag boot zoals ik vind ik het niet onbelangrijk. Bovendien is het van de zotte (vind ik) dat we een beweging achteruit zien in boottimes ten opzichten van eerdere generaties.monkyo schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:19:
Zijn boottimes echt zooo belangrijk dan?Als het goed is doe je dat tijdens het gamen maar één keer.
Maar hebben we had dan over de boottijd van 'aan knop tot bootscherm + windows' of 'bootscherm tot windows'? Sommigen mensen vallen over 50sec vs 25sec en dan denk ik waar je hebt het dan over..JDdeV1992 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:35:
[...]
Wanneer je meermaals per dag boot zoals ik vind ik het niet onbelangrijk. Bovendien is het van de zotte (vind ik) dat we een beweging achteruit zien in boottimes ten opzichten van eerdere generaties.
Het kan trouwens ook veel schelen om niet onnodig dingen op auto te laten of een hele bootlijst van mogelijk apparaten.
De 38 seconden waar ik het over had was echt vanaf de "aan" knop indrukken totdat ik mijn bureaublad zag.CMT schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:47:
[...]
Maar hebben we had dan over de boottijd van 'aan knop tot bootscherm + windows' of 'bootscherm tot windows'? Sommigen mensen vallen over 50sec vs 25sec en dan denk ik waar je hebt het dan over..
Het kan trouwens ook veel schelen om niet onnodig dingen op auto te laten of een hele bootlijst van mogelijk apparaten.
Vind het ook wel een beetje teleurstellend dat het flink langzamer is dan mijn vorige systeem uit 2019. Het stoort me niet zo erg en ik verwacht nog steeds dat het met een toekomstige BIOS update beter zal worden.
Hmm ik heb gezocht in dit draadje, maar ik kan nergens een bericht vinden over de boottijd?JohnnyV76 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:28:
[...]
De 38 seconden waar ik het over had was echt vanaf de "aan" knop indrukken totdat ik mijn bureaublad zag.
Vind het ook wel een beetje teleurstellend dat het flink langzamer is dan mijn vorige systeem uit 2019. Het stoort me niet zo erg en ik verwacht nog steeds dat het met een toekomstige BIOS update beter zal worden.
Dat ik er niet zo zwaar aan til, komt misschien omdat ik uit een tijdperk stam waarbij je rustig een bakje koffie kon gaan zetten bij het aan zetten van de PC. De PC's hadden toen ook zo'n leuke turboknop aan de buitenkant die niet echt veel deed

Mijn laatste paar Zen 2 & Zen 3 systemen zaten/zitten zo rond de 50 sec van coldboot tot Windows.
Mijn i3-8350k systeem daarvoor was trouwens ongeveer net zo snel (45sec als ik het mij goed herinner).
Ik heb trouwens gisteren wat onderdelen besteld voor een Zen4 build, een Asus B650e-i itx bordje met een 7800X3D en 32GB G.skill 6000MHz setjes (Hynix M-die & Samsung *-die).
Dus binnenkort kan ik ook wat bevindingen delen
.
Het setje is overigens als een verjaardagskado verrassing voor mijn zus bedoeld (die zit eigenlijk al jaren zonder echte PC, maar wilt toch wel graag gamen alleen geeft daar financieel geen prioriteit aan).
Dus binnenkort kan ik ook wat bevindingen delen

Het setje is overigens als een verjaardagskado verrassing voor mijn zus bedoeld (die zit eigenlijk al jaren zonder echte PC, maar wilt toch wel graag gamen alleen geeft daar financieel geen prioriteit aan).
[Voor 99% gewijzigd door CMT op 25-05-2023 09:15]
Bij de laatste Bios updates van ASUS x670E boards waarbij standaard de Memory Fast Training op auto (enabled) staat. is de opstart tijd vanuit een shutdown minder als 20 sec. Zet je de setting op disabled dan zit je zo op een minuut en kan je nog ff koffie halen.CMT schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:10:
[...]
Hmm ik heb gezocht in dit draadje, maar ik kan nergens een bericht vinden over de boottijd?
Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai
JohnnyV76 in "AMD Ryzen (ZEN4) platform Ervaringen & OC"CMT schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:10:
[...]
Hmm ik heb gezocht in dit draadje, maar ik kan nergens een bericht vinden over de boottijd?
Dat ik er niet zo zwaar aan til, komt misschien omdat ik uit een tijdperk stam waarbij je rustig een bakje koffie kon gaan zetten bij het aan zetten van de PC. De PC's hadden toen ook zo'n leuke turboknop aan de buitenkant die niet echt veel deed![]()
Mijn laatste paar Zen 2 & Zen 3 systemen zaten/zitten zo rond de 50 sec van coldboot tot Windows.
Mijn i3-8350k systeem daarvoor was trouwens ongeveer net zo snel (45sec als ik het mij goed herinner).
daar dus

Ik ben ook oud genoeg om de hele opkomst van de PC te hebben meegemaakt haha. Mijn eerste pc ooit was een Vendex Headstart II. Met turbo aan maarliefst 9mhz!! Als ik er nu zo over denk waren de BIOSsen in de tijd daarna nooit zo uitgebreid als nu. Als je ziet wat je nu allemaal kan instellen.. niet normaal. Geen wonder dat het opstarten zo lang duurt!

Mijn boottijd heb ik eind maart op ouder bios gechecked:
Gemeten van indrukken knop totdat de echte W11 desktop met icoontjes verschijnt.
Ik heb behoorlijk wat I/O in gebruik. Stuk of 8 usb poorten gevuld, 2 nvme SSD's, 1 sata SSD en 2 ouderwetse harddrives
Met Memory Context Restore op Enabled kom ik op ~39-40 seconden.
Niet mega snel maar ik vind het prima te doen. Geen idee wat dit bijv op een vergelijkbaar raptor lake intel platform zou zijn
Boottijd op huidig bios 1616 met Memory Context Restore op Enabled is ~33 seconden.
Gemeten van indrukken knop totdat de echte W11 desktop met icoontjes verschijnt.
Ik heb behoorlijk wat I/O in gebruik. Stuk of 8 usb poorten gevuld, 2 nvme SSD's, 1 sata SSD en 2 ouderwetse harddrives
Met Memory Context Restore op Enabled kom ik op ~39-40 seconden.
Niet mega snel maar ik vind het prima te doen. Geen idee wat dit bijv op een vergelijkbaar raptor lake intel platform zou zijn

Boottijd op huidig bios 1616 met Memory Context Restore op Enabled is ~33 seconden.
[Voor 14% gewijzigd door Help!!!! op 26-05-2023 08:14]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Welke cpu en moederbord heb je ?wesleyherben schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 04:34:
[...]
Kun je me helpen de programma's te vinden, beide programma's zeggen dat de m'n cpu unsupported is? En ik vind geen nieuwere versie op zijn giftbub.
Ik heb de x670e master en de amd 7800x3d, en zou uit nieuwsgierigheid willen weten of mijne 2 ccds heeft.
Raar dat die apps niet werken bij jou. Heb het idee dat er mede door de verschillende configuraties er onder de motorkap wel wat verschillende SMU versies zijn waardoor dit soort apps dan de melding geven dat je cpu niet supported is of niet wordt herkend.wesleyherben schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:08:
[...]
Ik heb de x670e master en de amd 7800x3d, en zou uit nieuwsgierigheid willen weten of mijne 2 ccds heeft.
Dus 7800x3d chips met 2ccds en andere SMU versie dan iemand die ook een 7800x3d met 1 CCD.
Voor het eindproduct en standaard prestaties maakt het weinig uit maar als je wil overclocken en tweaken kan je dus wel tegen deze verschillen aanlopen.
Heb wel eens een bericht voor ik zien komen dat er bij een een bepaalde 7800x3d variant (2ccd's) de CO instelling werden toegepast op de uitgeschakelde CCD bijvoorbeeld.
Je kan misschien ook nog shaminos oc tool gebruiken. Kan je vinden op Asus ROG forum onder x670 resources.
https://rog-forum.asus.co...urce/td-p/901576/page/114
[Voor 19% gewijzigd door Palindrome op 25-05-2023 18:42]
als ik de toepassing (tool) open staat er ook not supported als ik de goede heb geopend mischien is deze alleen voor asus, alleen naar mijn idee zijn de andere programma's ok niet voor de 7000 series bijvoorbeeld hydra 1.3 kan ik niet vinden alleen hydra 1.2? en Ivan Rusanov gifthub laatste release was 22 february 2022 dus die ondersteund ook niet de 7000 serie?Palindrome schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:38:
[...]
Raar dat die apps niet werken bij jou. Heb het idee dat er mede door de verschillende configuraties er onder de motorkap wel wat verschillende SMU versies zijn waardoor dit soort apps dan de melding geven dat je cpu niet supported is of niet wordt herkend.
Dus 7800x3d chips met 2ccds en andere SMU versie dan iemand die ook een 7800x3d met 1 CCD.
Voor het eindproduct en standaard prestaties maakt het weinig uit maar als je wil overclocken en tweaken kan je dus wel tegen deze verschillen aanlopen.
Heb wel eens een bericht voor ik zien komen dat er bij een een bepaalde 7800x3d variant (2ccd's) de CO instelling werden toegepast op de uitgeschakelde CCD bijvoorbeeld.
Je kan misschien ook nog shaminos oc tool gebruiken. Kan je vinden op Asus ROG forum onder x670 resources.
https://rog-forum.asus.co...urce/td-p/901576/page/114
de Curve optimizer werkt gelukkig wel van de bios of ryzen master voor mijn cpu.
[Voor 10% gewijzigd door wesleyherben op 25-05-2023 19:17]
Asus heeft gisteren een nieuwe Bios uitgebracht voor de TUF GAMING X670E-PLUS WIFI BIOS 1618.
Na Bios flash, kreeg ik helaas met Easy EXPO weer vastlopers. Toen CMOS reset uitgevoerd met schroevendraaier.
Easy Expo draait nu eindelijk stabiel na een korte stress test. Ook de USB problemen met de 1616 zijn opgelost.
Ziet ernaar uit dat mijn problemen om de AMD 7700X met Kingston Fury Beast 6000 geheugen stabiel te krijgen op normale SOC Voltages nu succesvol is.
Na Bios flash, kreeg ik helaas met Easy EXPO weer vastlopers. Toen CMOS reset uitgevoerd met schroevendraaier.
Easy Expo draait nu eindelijk stabiel na een korte stress test. Ook de USB problemen met de 1616 zijn opgelost.
Ziet ernaar uit dat mijn problemen om de AMD 7700X met Kingston Fury Beast 6000 geheugen stabiel te krijgen op normale SOC Voltages nu succesvol is.
[Voor 23% gewijzigd door Luxurydiver op 26-05-2023 08:00]
@turkey744, werkt je ECC RAM consistent goed? Ik kan nog steeds geen AM5-borden vinden waarbij ECC-ondersteuning ook daadwerkelijk in de compatibiliteitslijsten voorkomt... in de algemene specs wordt dan nochtans wel ECC-ondersteuning genoemd. Bijvoorbeeld bij de ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI staat de module Kingston ValueRAM Server Premier KSM48E40BD8KM-32HM dan wel in de compatibiliteitslijst, maar niet als ECC-module 

Mag ik vragen wat voor jou normale SOC voltages zijn?Luxurydiver schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 07:20:
Asus heeft gisteren een nieuwe Bios uitgebracht voor de TUF GAMING X670E-PLUS WIFI BIOS 1618.
Ik heb mijn systeem nu een week stabiel draaien (gamen en regulier gebruikt) met EXPO I geactiveerd. SOC zit vast op 1,24v en de VDDIO staat ook vast op 1,375v. Ik zit op de 1616 bios versie
Ryzen 7800X3D| ASUS TUF GAMING X670E-PLUS | MSI RTX4080 Gaming Trio X 16GB | LG GP95R | 32GB DDR5 6000 F5-6000J3238F16GX2-TZ5NR | Samsung 970 Evo Plus | NZXT H710i | NZXT Kraken x73 | Corsair RM850x
Normaal is voor mij onder de 1.3v Average. Hierbij de details van HWInfo.nLr schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:04:
[...]
Mag ik vragen wat voor jou normale SOC voltages zijn?
Ik heb mijn systeem nu een week stabiel draaien (gamen en regulier gebruikt) met EXPO I geactiveerd. SOC zit vast op 1,24v en de VDDIO staat ook vast op 1,375v. Ik zit op de 1616 bios versie
Bij mij lijkt CPU SOC en CPU VDDIO/MC beiden op 1.25v stabiel.nLr schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:04:
[...]
Mag ik vragen wat voor jou normale SOC voltages zijn?
Ben nu aan het proberen of het nog iets lager kan, ze staan nu uit mijn hoofd op 1.20 of 1.22v
Mijn mem settings e.d.:
PC Specs
Heb je wel eens de AIDA64 memory benchmark gedraaid? Ben benieuwd wat anderen aan Read en Latency halen (write en copy zijn disbled in de trial versie).Help!!!! schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:10:
[...]
Bij mij lijkt CPU SOC en CPU VDDIO/MC beiden op 1.25v stabiel.
Ben nu aan het proberen of het nog iets lager kan, ze staan nu uit mijn hoofd op 1.20 of 1.22v
Mijn mem settings e.d.:
Ook niet duidelijk welke timings je na de primary timings nog t beste kan verbeteren om betere read en/of latency te krijgen.
Zelfde setje geheugen, ander bordje, wat lagere voltages her en der:Help!!!! schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:10:
[...]
Bij mij lijkt CPU SOC en CPU VDDIO/MC beiden op 1.25v stabiel.
Mijn mem settings e.d.:
[Afbeelding]
Qua latency valt er nog winst te behalen door Powerdown te disablen, dat kan alleen niet met mijn Ggiabyte bordje, met jouw Asus bordje waarschijnlijk wel.
Heb aida wel eens gedraaid maar weet de results niet meer. En ik vind die disabled dingen heel irritant maar wil ook geen geld uitgeven..JohnnyV76 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:40:
[...]
Heb je wel eens de AIDA64 memory benchmark gedraaid? Ben benieuwd wat anderen aan Read en Latency halen (write en copy zijn disbled in de trial versie).
Ook niet duidelijk welke timings je na de primary timings nog t beste kan verbeteren om betere read en/of latency te krijgen.

Mijn timings zijn gebaseerd op die van mensen in dit topic en buildzoid. In de screenshot zie je een aantal secondary timings die ik heb aangepast.
Nette timings en voltages zeker ook icm met die FCLK van 2100. Ik ben een beetje voor quick en dirty gegaan en vind het ergens wel goed zo. Het troubleshooten kostte me vrij veel tijd omdat het vaak toch niet helemaal stabiel bleek bij mij maar ik gebruikte ook vrij lage voltages.Julian schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:58:
[...]
Zelfde setje geheugen, ander bordje, wat lagere voltages her en der:
[Afbeelding]
Qua latency valt er nog winst te behalen door Powerdown te disablen, dat kan alleen niet met mijn Ggiabyte bordje, met jouw Asus bordje waarschijnlijk wel.
Powerdown schijnt relatief weinig invloed te hebben en leek bij mij tot meer instabiliteit te leiden dus heb ik het maar op enabled gelaten.
Ik heb het gevoel dat CPU SOC minder invloed op stabiliteit heeft dan CPU VDDIO/MC. Dus dat probeer ik nu een beetje te testen.
[Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 26-05-2023 12:26]
PC Specs
Wat voor latency haal jij in AIDA64? Heb t idee dat t bij mij nog sneller kan want zie op reddit bijvoorbeeld veel lagere latencies.Julian schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:58:
[...]
Zelfde setje geheugen, ander bordje, wat lagere voltages her en der:
Verder zit er bij mij ook niet echt een gedachte achter de timings.... gewoon kijken wat anderen hebben en dat overnemen en kijken of t werkt. Ergens niet helemaal blij mee want wil eigenlijk wel weten wat alles doet

AIDA doet het voor mij niet meer, trial periode allang verlopen..... Eerder haalde ik dit:
Ik zit nu ietsje hoger (denk 74ns ofzo) omdat ik met deze BIOS Powerdown niet kan disablen. Ook bleek 6200 Mhz op het geheugen niet stabiel. Kan dat met mijn nieuwe processor nu misschien wel weer opnieuw proberen. Draai nu wel weer een hogere FCLK dan met de 7700X.
Ik zit nu ietsje hoger (denk 74ns ofzo) omdat ik met deze BIOS Powerdown niet kan disablen. Ook bleek 6200 Mhz op het geheugen niet stabiel. Kan dat met mijn nieuwe processor nu misschien wel weer opnieuw proberen. Draai nu wel weer een hogere FCLK dan met de 7700X.
[Voor 22% gewijzigd door Julian op 26-05-2023 12:20]
Ik weet niet of powerdown disablen nodig is. Bij mij staat ie aan en de latency is 65. Dit is met BIOS 1414 overigens, soc voltage 1.2 in BIOS en VDDIO/MC op 1.3 in BIOS (handmatig ingesteld)Julian schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:18:
AIDA doet het voor mij niet meer, trial periode allang verlopen..... Eerder haalde ik dit:
[Afbeelding]
ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Asrock RX6600 8GB
AIDA weer aan de praat gekregen. Latency is toch ietsje lager, zal ook wel met voruitgang in de BIOS'en te maken hebben.....
Edit: wel een groot verschil in de snelheid van de caches... Is dat standaard een verschil tussen de 7600X vs de 7700X en 7800X3D?
Edit: wel een groot verschil in de snelheid van de caches... Is dat standaard een verschil tussen de 7600X vs de 7700X en 7800X3D?
[Voor 11% gewijzigd door Julian op 26-05-2023 15:57]
Interessant om te lezen van je VDDIO. Ik heb jouw geheugen op een TUF B650. VDDIO met Expo op Auto geeft hier +1.44v ... Heb dat manueel naar 1,35 gezet. Had jij ook dezelfde cijfers op Auto? Leek me gigantisch hoog, zonder expo is het nog geen 1.2v hier ... Ook bios 1606 hier.nLr schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:04:
[...]
VDDIO staat ook vast op 1,375v. Ik zit op de 1616 bios versie
Na het aanzetten van EXPO I stond/staat deze gelocked en kan ik er niets aan veranderen zelfs. Bij diverse tests en game sessies op geen enkel moment daarboven gekomen.Benga schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:47:
[...]
Interessant om te lezen van je VDDIO. Ik heb jouw geheugen op een TUF B650. VDDIO met Expo op Auto geeft hier +1.44v ... Heb dat manueel naar 1,35 gezet. Had jij ook dezelfde cijfers op Auto? Leek me gigantisch hoog, zonder expo is het nog geen 1.2v hier ... Ook bios 1606 hier.
Systeem voelt stabiel en snel aan. Toch ben ik getriggered door de mensen die met hun RAM aan de slag gaan om scherpere timings te krijgen. Wil dit dus nog eens gaan verkennen en kijken of ik dat echt merk. Volgens mij is het ergens ook de kunst om gewoon tevreden te zijn :-).
Ryzen 7800X3D| ASUS TUF GAMING X670E-PLUS | MSI RTX4080 Gaming Trio X 16GB | LG GP95R | 32GB DDR5 6000 F5-6000J3238F16GX2-TZ5NR | Samsung 970 Evo Plus | NZXT H710i | NZXT Kraken x73 | Corsair RM850x
Vreemd, weet je zeker dat je geen cijfers kan 'typen' over het woordje 'Auto'. Bij sommige settings kan ik dat, en bij andere verschijnt een veldje er onder.nLr schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:51:
[...]
Na het aanzetten van EXPO I stond/staat deze gelocked en kan ik er niets aan veranderen zelfs. Bij diverse tests en game sessies op geen enkel moment daarboven gekomen.
En anders is hij idd locked en zwijg ik

Maar goed dat je er over door bent gegaan haha, heb meteen gekeken.Benga schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:24:
[...]
Vreemd, weet je zeker dat je geen cijfers kan 'typen' over het woordje 'Auto'. Bij sommige settings kan ik dat, en bij andere verschijnt een veldje er onder.
En anders is hij idd locked en zwijg ik
Staat op Auto, en geen optie om op manual te zetten.... Tot ik wat verder ging kijken en ik wel de + en - toets kon gebruiken om het voltage te wijzigen....
Op zich wel vreemd omdat de andere voltages wel met een dropdown menu veranderd kunnen worden naar manual.

Maar goed, met Auto dus op 1.375
Heeft dat niet gewoon te maken met het feit dat je een X3D cpu hebt en dat wijzigingen op sommige settings niet toegestaan zijnnLr schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:51:
[...]
Maar goed dat je er over door bent gegaan haha, heb meteen gekeken.
Staat op Auto, en geen optie om op manual te zetten.... Tot ik wat verder ging kijken en ik wel de + en - toets kon gebruiken om het voltage te wijzigen....
Op zich wel vreemd omdat de andere voltages wel met een dropdown menu veranderd kunnen worden naar manual.![]()
Maar goed, met Auto dus op 1.375

PC Specs
Mijn latency is toch een stukkie langzamer dan die van de meesten hier... Zal mijn timings eens posten. Ik zie zo niet echt een timing die een stuk slechter is toch?Julian schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:52:
AIDA weer aan de praat gekregen. Latency is toch ietsje lager, zal ook wel met voruitgang in de BIOS'en te maken hebben.....
Ik doelde op de L1, L2 en L3 Cache... Edit: van Schaapje_BlaaT, niet van jou!
[Voor 35% gewijzigd door Julian op 26-05-2023 21:52]
Gisteravond per ongeluk de tRFC op 116 ipv 160 gezet in bios en sindsdien niet meer kunnen booten. Van alles geprobeerd met stroom eraf e.d maar niks hielp. Vannacht van stroom af maar nog steeds niks. RAM sticks eruit, 1 er in maar ook dat hielp niet.
Nu ten einde raad maar de cmos batterij eruit gehaald en hopen dat t straks weer werkt.
Edit: na in eerste instantie nog niet te reageren na de batterij eruit gehaald te hebben en de moed me in de schoenen zakte, ineens toch beweging en nu weer kunnen booten. Dat was even peentjes zweten zeg..
Nu ten einde raad maar de cmos batterij eruit gehaald en hopen dat t straks weer werkt.
Edit: na in eerste instantie nog niet te reageren na de batterij eruit gehaald te hebben en de moed me in de schoenen zakte, ineens toch beweging en nu weer kunnen booten. Dat was even peentjes zweten zeg..
[Voor 23% gewijzigd door JohnnyV76 op 27-05-2023 07:42]
Welke LAN Drivers kan ik vinden voor de 670e van asus op de intel site? Mss dat het mijn internet issues kan oplossen wanneer ik de pc uit/aan zet. Houd er niet van als iets niet goed werkt.
AMD 5900x, ASUS Crosshair VIII Hero, Corsair H150i (360mm), Corsair Vengeance RGB Pro 3200 (14-14-14-32), ASUS Strix 2080 Super
Heel erg mooi dat het weer werkt. Werkte een normale cmos reset niet ?JohnnyV76 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 07:30:
Gisteravond per ongeluk de tRFC op 116 ipv 160 gezet in bios en sindsdien niet meer kunnen booten. Van alles geprobeerd met stroom eraf e.d maar niks hielp. Vannacht van stroom af maar nog steeds niks. RAM sticks eruit, 1 er in maar ook dat hielp niet.
Sommige moederborden hebben een cmos knop, maar ik heb op aanraden in dit forum hiervoor dit aangeschaft.
Amd Ryzen 9 7900x Arctic II 360 A-RGB NZXT H7 Flow Zwart ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 Samsung 990 Pro 1TB Samsung 980 1TB MSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X Be quiet! Dark Power Pro 11 850W 3 Arctic P14 PWM PST A-RGB
Batterij eruit is idd bijna altijd de oplossing. Heb zoiets ook een keer gehad.JohnnyV76 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 07:30:
Oh, fijn dat het weer werkt!
PC Specs
@JinShepard Je moet even checken welke Intel chip op je board zit. Op mijn Asus zit dacht ik een I225-V en vermoed dat dat voor jou hetzelfde is.JinShepard schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:36:
Welke LAN Drivers kan ik vinden voor de 670e van asus op de intel site? Mss dat het mijn internet issues kan oplossen wanneer ik de pc uit/aan zet. Houd er niet van als iets niet goed werkt.
Ik denk daarom dat je deze nodig hebt:
https://www.intel.com/con...etwork%20Adapter%20Driver
PC Specs
Aida toch maar weer even gedraaid uit nieuwsgierigheid. PC heb ik niet opnieuw opgestart en ik had nog wat zaken openstaan.
PC Specs
Oe naar, fijn dattie weer boot zeg! Ik ken het gevoel!JohnnyV76 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 07:30:
Vandaag ff kijken of dit stabiel is:
[Voor 22% gewijzigd door Julian op 27-05-2023 10:41]
Enig zoekwerk doet vermoeden dat de cache snelheid schaalt met het aantal cores. Dan halen de 7700X en de 7800X3D dus ongeveer 8/6 van de cache snelheid van een 7600X wat aardig overeenkomt met de verschillen.Julian schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:52:
[Afbeelding]
ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Asrock RX6600 8GB
2200 Mhz FCLK is stabiel op mijn 7800XD, 2233 is te veel gevraagd (zonder voltage-aanpassing), dat werd een CMOS-reset 

En wat merk je van zo'n wijziging?Julian schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:52:
2200 Mhz FCLK is stabiel op mijn 7800XD, 2233 is te veel gevraagd (zonder voltage-aanpassing), dat werd een CMOS-reset
Y-cruncher VST getest ?Julian schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:52:
Op sommige borden krijg je geen fout melding (whea) bij onstabiele infinity fabric.
Het geheugen is er ietsjepietsje sneller van geworden. Zit nu op bijna 7 GB/s, eerder was dat 6,6 GB/s. En de latency is ook een paar procentjes lager geworden. Aangezien de prestaties in games van de Ryzen 7000 sterk correleren met de snelheid en vooral ook latency van het gebruikte geheugen zullen games ietsjepietsje beter presteren. Of dat genoeg is om te merken denk ik niet, maar het verschil tussen een geheel ongetweaked en geheel getweaked systeem merk je wel degelijk bij het gamen. De laatste kleine beetjes eruit persen is meer een sport op zich natuurlijk

Ja klopt ik heb ook niet gekeken of die instelling in mijn BIOS goed staat of niet. Heb eerder wel WHEA meldingen langs zien komen in OCCT, dus ging er eigenlijk van uit dat dat wel goed zat.Palindrome schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:01:
[...]
Y-cruncher VST getest ?
Op sommige borden krijg je geen fout melding (whea) bij onstabiele infinity fabric.
Als het in Elite Dangerous stabiel is verklaar ik het meestal stabiel, de praktijk heeft voor mij uitgewezen dat dat een hele goede test is

Heb je een goeie commandline voor me? Dan draai ik die test ff!
[Voor 8% gewijzigd door Julian op 27-05-2023 18:10]
De spulletjes voor de 7800X3D build zijn binnengekomen. 
Ik heb uit nieuwsgierigheid zowel een geheugen kitje van Hynix M-die, als Samsung B-die genomen.
Van het laatste hoor of zie je eigenlijk heel weinig, dus ga ik met beide aan de slag om te zien hoeveel verschil het nou uitmaakt.
Ik heb meteen een 'AM5 seal' erbij gekocht van Aquacomputer om een kliederboel met koelpasta te voorkomen. De kwaliteit en passing is erg fraai. Eigenlijk had AMD dit zelf bij de CPU's moeten doen!
Aan de zijkanten zit een inkeping om in het frame te doen, waarna het dan met een beetje instoppen over de cpu gedaan kan worden (bij het dichtklappen).
De aankomende weken zal ik lekker aan de slag gaan met tweaken en tunen
Het zal waarschijnlijk nog wel even duren voordat ik het eindresultaat post.
Ik ben namelijk van plan om alles in stappen af te stellen.
Eerst de Fclock + Vsoc, daarna een CO afstelling gevolgd door het geheugen + Vsoc (ik denk dat de geheugencontroller wat meer spanning nodig heeft dan de IF).

Ik heb uit nieuwsgierigheid zowel een geheugen kitje van Hynix M-die, als Samsung B-die genomen.
Van het laatste hoor of zie je eigenlijk heel weinig, dus ga ik met beide aan de slag om te zien hoeveel verschil het nou uitmaakt.
Ik heb meteen een 'AM5 seal' erbij gekocht van Aquacomputer om een kliederboel met koelpasta te voorkomen. De kwaliteit en passing is erg fraai. Eigenlijk had AMD dit zelf bij de CPU's moeten doen!
Aan de zijkanten zit een inkeping om in het frame te doen, waarna het dan met een beetje instoppen over de cpu gedaan kan worden (bij het dichtklappen).

Eerst de Fclock + Vsoc, daarna een CO afstelling gevolgd door het geheugen + Vsoc (ik denk dat de geheugencontroller wat meer spanning nodig heeft dan de IF).
Geen idee wat jij met je koelpasta doet maar geklieder wordt het nooit bij mij. Dotje pasta erop, plastic handschoent, zakje, pasje, kwastje of whatever en uitsmeren. Zit bij mij nu niks in de inkepingen hoorCMT schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:23:
De spulletjes voor de 7800X3D build zijn binnengekomen.
[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding]

Wel leuk voorde foto's hoor maar voor de rest nogal geld verspilling

https://pastebin.com/dJQgFtDHJulian schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:09:
[...]
Ja klopt ik heb ook niet gekeken of die instelling in mijn BIOS goed staat of niet. Heb eerder wel WHEA meldingen langs zien komen in OCCT, dus ging er eigenlijk van uit dat dat wel goed zat.
Als het in Elite Dangerous stabiel is verklaar ik het meestal stabiel, de praktijk heeft voor mij uitgewezen dat dat een hele goede test is. Meer dan eens meegemaakt dat tests zoals OCCT maar ook anderen goed gingen, maar de boel in ED niet stabiel bleek te zijn.
Heb je een goeie commandline voor me? Dan draai ik die test ff!
[Voor 3% gewijzigd door Palindrome op 27-05-2023 22:49]
Thx, hij draait nu! Command om een config file te gebruiken is "config" overigens, dus y-cruncher config configfile.cfg
Edit: het scrippie geeft niet mee hoe veel iteraties hij moet doen, dus loopt hij ad infinitum? Eén interatie gehaald in elk geval.
[Voor 19% gewijzigd door Julian op 27-05-2023 23:17]
Wat gebeurt er eigenlijk als de vsoc te laag is? Word je systeem instabiel of kan je überhaupt niet booten? Heb al. Tijdje 1.2 draaien, 1.15 keek echter ook te werken, maar wil niet hebben dat bijv. bestanden corrupt raken en ik dat niet door heb.
Het kan zijn dat je PC weigert op te starten of dat Windows crasht. Dat je PC met 1.15v vooralsnog geen problemen geeft betekent niet dat het 100% stabiel is.
Je zal stresstesten moeten doen om te kijken of het écht stabiel is.
:)
Da's niet slecht! Hier vooralsnog op 2133mhz maar ben beetje huiverig om ook 2200 of meer te proberen met t risico op weer een clear cmos. Probleem is dat op mijn bord de batterij al een beetje half onder de M2 heatsink zit en ik mijn GPU verticaal heb gemonteerd dus die moet er sowieso uit als ik de batterij eruit moet halen.Julian schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:52:
Hogere FLCK geeft wel direct behoorlijk betere scores dus wel de moeite.
[Voor 5% gewijzigd door JohnnyV76 op 28-05-2023 08:03]
Klopt, ik zal kijken! mss werkt dit wel. *edit ik zie de controller er niet bij staan ? Maar ik ben een man en soms dus blind.. zeggen de vrouwen wel eensHelp!!!! schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:51:
[...]
@JinShepard Je moet even checken welke Intel chip op je board zit. Op mijn Asus zit dacht ik een I225-V en vermoed dat dat voor jou hetzelfde is.
Ik denk daarom dat je deze nodig hebt:
https://www.intel.com/con...etwork%20Adapter%20Driver

[Voor 10% gewijzigd door JinShepard op 28-05-2023 09:51]
@JinShepard
Als je bij Asus support kijkt voor jouw mobo bij LAN driver zie je in de naam I225-I226 staan.
Dus de link die ik gaf zijn de goede drivers. Ik gebruik ze zelf ook en haal het altijd bij intel zelf vandaan.
Als je bij Asus support kijkt voor jouw mobo bij LAN driver zie je in de naam I225-I226 staan.
Dus de link die ik gaf zijn de goede drivers. Ik gebruik ze zelf ook en haal het altijd bij intel zelf vandaan.
PC Specs
Ben er nu ook eindelijk achter waarom mijn latency zo'n stuk hoger was dan anderen hier. Kwam door de tREFI of Refresh Interval. Die stond nog standaard op 11.677 maar zag hier mensen met hogere waardes en ook als ik ging zoeken op internet dan was dit een van de belangrijkere secondary timings om te proberen te verbeteren. Zag m bij jou op 46.800 staan dus dat nu ingesteld en latency ging van rond 71ns naar 67ns. Nu even kijken of het stabiel is natuurlijk.Julian schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:04:
[...]
Het geheugen is er ietsjepietsje sneller van geworden. Zit nu op bijna 7 GB/s, eerder was dat 6,6 GB/s. En de latency is ook een paar procentjes lager geworden. Aangezien de prestaties in games van de Ryzen 7000 sterk correleren met de snelheid en vooral ook latency van het gebruikte geheugen zullen games ietsjepietsje beter presteren. Of dat genoeg is om te merken denk ik niet, maar het verschil tussen een geheel ongetweaked en geheel getweaked systeem merk je wel degelijk bij het gamen. De laatste kleine beetjes eruit persen is meer een sport op zich natuurlijk
Een CMOS reset zou normaal voldoende moeten zijn als hij niet meer boot; stroom eraf (voeding uit) en dan de reset CMOS jumpertjes enkele seconden lang shorten. Zoals @danield hierboven al zei is het absoluut de moeite waard om daar ff een knopje op te zetten.JohnnyV76 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:02:
[...]
Da's niet slecht! Hier vooralsnog op 2133mhz maar ben beetje huiverig om ook 2200 of meer te proberen met t risico op weer een clear cmos. Probleem is dat op mijn bord de batterij al een beetje half onder de M2 heatsink zit en ik mijn GPU verticaal heb gemonteerd dus die moet er sowieso uit als ik de batterij eruit moet halen.
Hogere FLCK geeft wel direct behoorlijk betere scores dus wel de moeite.
Heb ik ook een tijd geleden gedaan en ik heb hem gisteren weer twee keer moeten gebruiken omdat ik nu tegen de grenzen van mijn OC aan aan het lopen ben; één keer vanwege te hoge FCLK, en ik dacht ook nog even, fuck it, ik zet de BCLK op 101, kijken wattie doet, dat werd ook een CMOS reset

Niet veel hoor, ik ben juist heel precies ^^.Palindrome schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:22:
[...]
Geen idee wat jij met je koelpasta doet maar geklieder wordt het nooit bij mij. Dotje pasta erop, plastic handschoent, zakje, pasje, kwastje of whatever en uitsmeren. Zit bij mij nu niks in de inkepingen hoor
Wel leuk voorde foto's hoor maar voor de rest nogal geld verspilling
Ik smeerde het eerst altijd uit in een dun laagje, maar met de 5800X3D ging dat niet meer omdat de IHS wel erg convex was en zodoende in het midden geen contact met de koeler maakte.
Sindsdien gebruik gewoon weer de 'keutel methode' van ca. 2 rijstkorrels groot.
Maar zelfs dan was er altijd wel wat koelpasta dat op de rand blijft steken.
Voor €6 vind ik dit toch wel een mooie oplossing en hoef ik niet bang te zijn dat ik teveel koelpasta gebruik.
En tja wat is verspilling, de één geeft graag geld uit aan RGB, de ander koopt een AIO koeler (zijn wegwerp dingen imho) en ik heb dan weer bakken geld uitgeven aan mijn full customloop.
Maar daar beleef ik ook veel plezier aan. Het is hobby heh

De max is een ruime 65000, ik zou daar beginnen, want dat scheelt aardig wat. Zelf zit ik rond de 55ns met 6200MHz en 2066 IF.JohnnyV76 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:34:
[...]
Ben er nu ook eindelijk achter waarom mijn latency zo'n stuk hoger was dan anderen hier. Kwam door de tREFI of Refresh Interval. Die stond nog standaard op 11.677 maar zag hier mensen met hogere waardes en ook als ik ging zoeken op internet dan was dit een van de belangrijkere secondary timings om te proberen te verbeteren. Zag m bij jou op 46.800 staan dus dat nu ingesteld en latency ging van rond 71ns naar 67ns. Nu even kijken of het stabiel is natuurlijk.
Ik wou het al zeggen, een batterij uithalen doet in feite hetzelfde als even kortsluiting maken via de CMOS reset pinnetjes = spanning weg laten vallen om het geheugen van de CMOS een reset te geven.Julian schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:41:
[...]
Een CMOS reset zou normaal voldoende moeten zijn als hij niet meer boot; stroom eraf (voeding uit) en dan de reset CMOS jumpertjes enkele seconden lang shorten. Zoals @danield hierboven al zei is het absoluut de moeite waard om daar ff een knopje op te zetten.
Heb ik ook een tijd geleden gedaan en ik heb hem gisteren weer twee keer moeten gebruiken omdat ik nu tegen de grenzen van mijn OC aan aan het lopen ben; één keer vanwege te hoge FCLK, en ik dacht ook nog even, fuck it, ik zet de BCLK op 101, kijken wattie doet, dat werd ook een CMOS reset. Ken de memory subtimings inmiddels al goeddeels uit mijn hoofd
Overigens hoeft men echt niet bang te zijn als het door een verkeerde instelling niet meer boot.
Dat is vrij normaal wanneer men de grens op zoekt of aan het uitvogelen is welke instellingen werken
Zo'n reset lost het altijd wel op. In het begin is het ook niet anders dan constant resetten (daar ben ik nu volop mee bezig

Wanneer je nog een reset knop vrij hebt, dan kan je ook daar even tijdelijk het kabeltje van gebruiken.
Of anders gewoon een platte schroevendraaier o.i.d.
[Voor 20% gewijzigd door CMT op 28-05-2023 11:36]
Ik heb ook een Asus tuf gaming x670e moederbord in combinatie met een Ryzen 7 7800x3d en 32gb G.skill trident neo rgb 6000mhz cl30 38 geheugen. Ik heb als eerst de PC in elkaar gezet en voor dat ik de PC heb aangezet bios versie 1618 geïnstalleerd via de bios flashback. De bios installatie ging goed. Het groene ledje achter op de AIO ging steeds sneller knipperen tot het na enkele minuten stopte. Ik zet de PC aan en de bios installatie ging nog even verder en het bios updaten was goed gelukt. Ik heb bijna alle bios instellingen standaard gelaten. Dus geen EXPO ingesteld vanwege te hoge soc voltages.
Ik heb Windows 11 geïnstalleerd wat heel snel klaar was. Toen heb ik de chipset drivers van AMD geïnstalleerd en monitoring sofware zoals hwinfo64 en cpuz om te kijken of alles binnen de juiste waarden blijft en dat was het geval na een stresstest via cpuz. De 7800x3d werd 77 graden tijdens de test maar de voltages waren binnen de normale waarden. Ik heb verder nog een paar games gespeeld zoals STAR WARS Jedi survivor, The Callisto Protocol en Dying Light 2 Stay human en tijdens het gamen werd de CPU rond de 60 graden. Ik denk dat dit normale temperaturen zijn voor een 7800x3d. Ook zag ik dat sommige cores op 5000+mhz clocken maar daar zat wel veel fluctuaties in de clock snelheid. Ik weet niet of de clock fluctuaties normaal is want dat had ik ook niet met mijn vorige intel systeem. Ik neem aan dat het bij de Ryzen 7000 wel normaal is?
Nu wil ik graag EXPO 2 gebruiken. Wat zijn dan de belangrijkste voltages om op te letten. Ik lees vooral dat VDDIO/MC te hoog word, ook na een bios update, en dat ik alleen VDDIO/MC voltage lager moed zetten zodat de CPU niet ontploft?
Ik heb Windows 11 geïnstalleerd wat heel snel klaar was. Toen heb ik de chipset drivers van AMD geïnstalleerd en monitoring sofware zoals hwinfo64 en cpuz om te kijken of alles binnen de juiste waarden blijft en dat was het geval na een stresstest via cpuz. De 7800x3d werd 77 graden tijdens de test maar de voltages waren binnen de normale waarden. Ik heb verder nog een paar games gespeeld zoals STAR WARS Jedi survivor, The Callisto Protocol en Dying Light 2 Stay human en tijdens het gamen werd de CPU rond de 60 graden. Ik denk dat dit normale temperaturen zijn voor een 7800x3d. Ook zag ik dat sommige cores op 5000+mhz clocken maar daar zat wel veel fluctuaties in de clock snelheid. Ik weet niet of de clock fluctuaties normaal is want dat had ik ook niet met mijn vorige intel systeem. Ik neem aan dat het bij de Ryzen 7000 wel normaal is?
Nu wil ik graag EXPO 2 gebruiken. Wat zijn dan de belangrijkste voltages om op te letten. Ik lees vooral dat VDDIO/MC te hoog word, ook na een bios update, en dat ik alleen VDDIO/MC voltage lager moed zetten zodat de CPU niet ontploft?
Ik kan op mijn Crosshair X670E Hero dus nergens jumpers vinden om de CMOS te clearen. Lijkt alsof dat er gewoon niet op zit. Na de foute instelling een paar dagen terug kwam ik absoluut met geen mogelijkheid meer in t BIOS.CMT schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:25:
[...]
Ik wou het al zeggen, een batterij uithalen doet in feite hetzelfde als even kortsluiting maken via de CMOS reset pinnetjes = spanning weg laten vallen om het geheugen van de CMOS een reset te geven.
Overigens hoeft men echt niet bang te zijn als het door een verkeerde instelling niet meer boot.
Dat is vrij normaal wanneer men de grens op zoekt of aan het uitvogelen is welke instellingen werken
Zo'n reset lost het altijd wel op. In het begin is het ook niet anders dan constant resetten (daar ben ik nu volop mee bezig).
Wanneer je nog een reset knop vrij hebt, dan kan je ook daar even tijdelijk het kabeltje van gebruiken.
Of anders gewoon een platte schroevendraaier o.i.d.
Ooh maar die heeft dan ook een speciale knop daarvoor op de achterkant van de I/O ! Naast de flashback knop.JohnnyV76 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:03:
[...]
Ik kan op mijn Crosshair X670E Hero dus nergens jumpers vinden om de CMOS te clearen. Lijkt alsof dat er gewoon niet op zit. Na de foute instelling een paar dagen terug kwam ik absoluut met geen mogelijkheid meer in t BIOS.
Dan denk ik dat ik hem 1.2 laat staan, want daar draait alles dat ik er tegenaan gooi prima op (cinebench, photoshop, lightroom, verschillende games).UrbanWoodz schreef op zondag 28 mei 2023 @ 03:05:
Het kan zijn dat je PC weigert op te starten of dat Windows crasht. Dat je PC met 1.15v vooralsnog geen problemen geeft betekent niet dat het 100% stabiel is.
Het is de Vsoc waar die processors van ontploften, maar met bios 1618 zou die nooit hoger dan 1.3 moeten kunnen worden. Kan natuurlijk geen kwaad om die even te checken na instellen van EXPO3DEXP schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:39:
Ik heb ook een Asus tuf gaming x670e moederbord in combinatie met een Ryzen 7 7800x3d en 32gb G.skill trident neo rgb 6000mhz cl30 38 geheugen. Ik heb als eerst de PC in elkaar gezet en voor dat ik de PC heb aangezet bios versie 1618 geïnstalleerd via de bios flashback. De bios installatie ging goed. Het groene ledje achter op de AIO ging steeds sneller knipperen tot het na enkele minuten stopte. Ik zet de PC aan en de bios installatie ging nog even verder en het bios updaten was goed gelukt. Ik heb bijna alle bios instellingen standaard gelaten. Dus geen EXPO ingesteld vanwege te hoge soc voltages.
Held van de dag!CMT schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:09:
[...]
Ooh maar die heeft dan ook een speciale knop daarvoor op de achterkant van de I/O ! Naast de flashback knop.

Ik vond het al zo gek dat er op zo'n bord als dit niet een makkelijke manier was om de CMOS te clearen.
Heb door de handleiding zitten zoeken en gegoogled maar dit niet kunnen vinden. Nu wordt het een stuk leuker (makkelijker) om te tweaken.
Dit is wat ik uitleest met EXPO aan tijden stresstest:Schaapje_BlaaT schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:54:
[...]
Het is de Vsoc waar die processors van ontploften, maar met bios 1618 zou die nooit hoger dan 1.3 moeten kunnen worden. Kan natuurlijk geen kwaad om die even te checken na instellen van EXPO
HWiNFO64 v7.46-5110
CPU [#0]CPU AMD Ryzen 7 7800X3D Enhanced
CPU VDDCR_VDD MAX 1,143V
CPU VDDCR_SOC MAX 1,142V
CPU VDD_MISC MAX 1.100V
Heeft iemand hier ervaringen met uitvoering: ASUS ROG Strix X670E-A Gaming Wifi ?
Ik ga een all white build bouwen. Ik vraag mij ook af hoe strikt ik het moet nemen met de qvl lijst voor ram? De expo setjes in t wit laten te wensen over...
Ik ga een all white build bouwen. Ik vraag mij ook af hoe strikt ik het moet nemen met de qvl lijst voor ram? De expo setjes in t wit laten te wensen over...
Da's een mooi lage VSOC, bij mij maakt ie er op automatisch 1.24V van (BIOS 1414).3DEXP schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:47:
[...]
Dit is wat ik uitleest met EXPO aan tijden stresstest:
HWiNFO64 v7.46-5110
CPU VDDCR_VDD MAX 1,143V
CPU VDDCR_SOC MAX 1,142V
CPU VDD_MISC MAX 1.100V
Wat is "Enhanced"?3DEXP schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:47:
[...]
Dit is wat ik uitleest met EXPO aan tijden stresstest:
HWiNFO64 v7.46-5110
CPU VDDCR_VDD MAX 1,143V
CPU VDDCR_SOC MAX 1,142V
CPU VDD_MISC MAX 1.100V