Dit weekend mijn eerste AMD build gedaan, specs:
- MSI X670e Carbon Wifi
- 7800X3D
- F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR (met AMD EXPO)
- Samsung 990 pro
- 7900XTX
- Waterkoeling voor CPU en GPU
Post van de eerste keer, en daarna onmiddellijk bij de eerste boot een bios update gedaan via M-Flash naar versie 7D70v171(Beta version, AGESA ComboPI 1.0.0.6 update van 14 April 23).
Alle instellingen standaard gelaten voor windows install etc, en op deze manier ook alles van programma's etc geïnstalleerd en geconfigureerd. Alles werkte als een zonnetje en eigenlijk geen problemen tegengekomen.
Daarna EXPO opgezet (6000-30-36-36-36-96, memory voltage auto op 1,35V) en ook dit gaf geen problemen, AMD PBO opgezet en ook dit geeft geen problemen. De CPU kloksnelheid is nu 4856MHz.
Vcore met deze instellingen is 1,076 (auto voltage, uitgelezen met Aida64) en VSoc is met EXPO aan 1,356V (auto voltage, uitgelezen met Aida64) .
Na de berichten van gisteren wat zitten uitzoeken wat de invloed is van EXPO, en als ik EXPO afzet dan zit mijn VSoc op 0,950V, een verschil van bijna 50%! Zitten zoeken hoe ik mijn VSoC manueel kan aanpassen, maar dat lukt mij precies niet! Alle instellingen in de MSI bios zitten locked op auto, zelfs bij Override of bij Overclock blijft het onmogelijk om het VSoc handmatig aan te passen, alles blijft locked op auto. Het enige wat je kan doen is een voltage adjustment opleggen die dan ook op auto functie ofwel voltage bijgeeft of het voltage laat afnemen (je kan dus enkel "+" of "-" instellen).
Moest er iemand kunnen zeggen hoe het dan wel moet, altijd welkom want ook online vind ik het niet...
Na wat verder klooien in de bios, heb ik het opgegeven en alles gewoon op auto te laten staan (dus geen override of overclock bovenop expo) en doe ik een reboot, en ineens staat mn VSoc op 1,194V, zomaar...?
Gisteren dan wat benches gedaan en geen enkel probleem ondervonden.
Vanmorgen start ik op, en eenmaal in windows het BSOD, met als fout memory issues... Opnieuw naar de bios en dan maar expo afzetten, maar dan bij het opslaan van deze veranderingen in de bios opeens een complete freeze in de bios zelf. Foutcode op het moederbord (A6) leert me dat het idd een geheugen probleem is. RAM sticks even uitgehaald en van plaats gewisseld, boot naar bios en expo stond nog steeds aan, dus deze verandering had hij niet geregistreerd. Expo terug afgezet en doorstart naar windows was normaal, werking in windows ook, en VSoc zonder expo was opnieuw 0,950V.
Toch expo nog maar eens proberen dacht ik, dus terug naar bios, expo opzetten en nu wel een boot zonder problemen, MAAR nu stond mn VSoc opeens opnieuw op 1,356V, go figure....
Ik kan er maar moeilijk aan uit, feit ook dat ik handmatig m'n VSoc niet op 1,25 of 1,3V kan zetten stoort mij. Dit terwijl in de video van DerBauer hij (met een ander merk mobo welliswaar) dit zonder problemen kan doen...