AMD Ryzen (ZEN4) platform Ervaringen & OC

Pagina: 1 ... 3 ... 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitch0475
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 29-03 20:41
star-saber schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:14:
[...]

Das grappig, 5 min geleden stond ie daar nog niet
Nou als ik naar de NL versie van mijn mobo ga dan zie ik de update niet, maar zodra ik naar de .com site ga dan wel. Dus weet niet waar het daar fout gaat :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitch0475
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 29-03 20:41
star-saber schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:14:
[...]

Das grappig, 5 min geleden stond ie daar nog niet

voor flashback hoeft er nog geen cpu in te zitten toch ?
Kaal bord met voeding zou voldoende moeten zijn ?
Op je vraag m.b.t. flasback dat klopt ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:14

star-saber

Ryzen

Dat is mooi. scheelt weer :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

star-saber schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:39:
Nog geen een voor de Asus X670e Extreme zo te zien.
Word sowieso updaten via bios flashback gezien ik nog geen cpu heb
@star-saber Let op, mijn ervaring is dat de update bij ASUS deze generatie lang duurt en veel/meerdere stappen heeft. Op mijn USB stick zit een lampje dat gaat knipperen dan vrij lang uit gaat alvorens weer te knipperen.

Beste is achterop je backplate te kijken daar is als het goed is een klein ledje op het mobo of het zit in de bios flash back knop verwerkt dat gaat knipperen. Als dat stopt met knipperen is het als het goed is klaar. Echter als je dan reboot krijg je vervolgens een melding op je scherm dat hij het bios aan het updaten is. Daarna weer een update en een melding dat hij de led software aan het updaten is.

Bij mijn vorige asus boards ging dit een enkele update daargelaten met veel minder stappen en sneller.

Dus pas op dat je niet te snel zelf de PC weer op start omdat je denkt dat het klaar is ! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 27-02-2023 10:13 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Help!!!! schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:58:
[...]

@star-saber Let op, mijn ervaring is dat de update bij ASUS deze generatie lang duurt en veel/meerdere stappen heeft. Op mijn USB stick zit een lampje dat gaat knipperen dan vrij lang uit gaat alvorens weer te knipperen.

Beste is achterop je backplate te kijken daar is als het goed is een ledje. Als dat stopt met knipperen is het als het goed is klaar. Echter als ie reboot krijg je vervolgens een melding op je scherm dat hij het bios aan het updaten is. Daarna weer een update en een melding dat hij de led software aan het updaten is.

Bij mijn vorige asus boards ging dit een enkele update daargelaten met veel minder stappen en sneller.

Dus pas op dat je niet te snel zelf de PC weer op start omdat je denkt dat het klaar is ! :)
Dit is een gouden tip !!! bedankt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-04 15:43
Ik heb gisteren mijn oude i7 9700k vervangen met een Ryzen 7700X met een Asus Rog Strix B650E-F en G.Skill Trident Z 6000Mhz CL30 RAM.

Ik heb momenteel alleen EXPO aan gezet en een PBO offset van -20 ingesteld. Performance is volgens mij wel zoals verwacht (~14200 CPU score in Timespy) maar het viel me net op dat de timings van mijn RAM niet helemaal aansluiten bij de EXPO-6000 spec. Zie screenshots:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-WW4I2Glb9v-juTbs6mCAtz_OY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9kJScqLj1iKtnIxmfBYjIeqq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lK-XJ1633JawE8x4ex0UZSj7Shk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/J0B93syxiQz2DtwnxrCHVtYu.png?f=fotoalbum_tile

de tRC timing staat op 146 in plaats van de gespecificeerde 134. Ik kan dit natuurlijk handmatig aanpassen maar hoeveel impact heeft dit eigenlijk op de performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-04 18:19
Juist de timings van het geheugen zijn voor Zen 4 erg belangrijk, Hardware Unboxed heeft daar laatst nog iets over op Youtube gezet. Hoe veel die specifieke timing scheelt weet ik niet natuurlijk, maar het kan een stuk strakker met dat geheugen als je het handmatig instelt. Zie b.v. de instellingen van @Rannaa of @ECP0WERS op pagina 1 van dit topic.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6k1jtYG1pGE_zlaB6zkmSbRBCUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pytiw0OKpJdD6xPArUaRV6xS.jpg?f=fotoalbum_large

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 32GB DDR5 6000C30 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
Julian schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:37:
Juist de timings van het geheugen zijn voor Zen 4 erg belangrijk, Hardware Unboxed heeft daar laatst nog iets over op Youtube gezet. Hoe veel die specifieke timing scheelt weet ik niet natuurlijk, maar het kan een stuk strakker met dat geheugen als je het handmatig instelt. Zie b.v. de instellingen van @Rannaa of @ECP0WERS op pagina 1 van dit topic.
[Afbeelding]
Ik zie nu inderdaad ook deze video van HUB en hier blijkt dat er best wat verschil kan zitten tussen de timings die verschillende moederborden geven aan RAM met EXPO aan. De timings van de Gigabyte borden staan standaard veel strakker en dit zorgt voor best grote performance verschillen.

Hoe groot is de kans dat mijn 6000Mhz CL30 RAM ook stabiel zou draaien met de timings die Gigabyte kennelijk standaard instelt met EXPO? Is denk ik wel de moeite waard om te proberen in ieder geval. :)

EDIT: Ik heb dus net een poging gewaagd om de timings van mijn RAM in te stellen zoals deze kennelijk bij Gigabyte standaard worden ingesteld middels EXPO. De enige timings die hierbij anders waren dan mijn Asus timings waren:

tRC: 146 > 96
Twr: 90 > 48
Trfc1: 884 > 512
TrdrdScl: 8 > 4
TwrwrScl: 23 > 4

Aangezien dit in het filmpje meetbare voordelen opleverde in game performance leek het me interessant om deze, volgens mij nog niet eens zo strakke timings, ook te proberen. Nu loop ik alleen tegen het probleem aan dat ik nadat ik deze timings heb ingesteld in de bios, ze niet juist ingesteld worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEgbk27Ufn-um48f6jmAWvLyGMc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FJVJe63ojf2SgVzsYznoiOcI.png?f=user_large

Mijn tRC is nu naar 134 gegaan in plaats van de ingestelde 96 en de Twr en Trfc1 zijn ongewijzigd. Bij de TrdrdScl en TwrwrScl worden dan weer wel de waardes gepakt die ik in de bios heb ingevoerd.

Wat doe ik hier verkeerd? Ik moet zeggen dat ik weinig kaas gegeten heb van RAM tuning dus wellicht zie ik iets heel erg basics over het hoofd. :P

[ Voor 31% gewijzigd door Redblader op 26-02-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylvia
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-02 11:25
Mmmmhhh, die staat nu (26-2) voor €139 op de site.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Redblader schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 22:01:
[...]

Mijn tRC is nu naar 134 gegaan in plaats van de ingestelde 96 en de Twr en Trfc1 zijn ongewijzigd. Bij de TrdrdScl en TwrwrScl worden dan weer wel de waardes gepakt die ik in de bios heb ingevoerd.

Wat doe ik hier verkeerd? Ik moet zeggen dat ik weinig kaas gegeten heb van RAM tuning dus wellicht zie ik iets heel erg basics over het hoofd. :P
Geen idee? Lijkt inderdaad niet opgeslagen in je BIOS? Bij sommige BIOS'en kan je ook timings opslaan in de SPD, zonder dat ze meteen gebruikt worden, misschien is dat het? Wat voor mobo heb je? Staat in je zentimings-screenshot.

En nogmaals, op pagina 1 staat twee maal een set settings die je in zijn geheel over kan nemen voor je G.Skill setje.

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 32GB DDR5 6000C30 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
Julian schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:30:
[...]

Geen idee? Lijkt inderdaad niet opgeslagen in je BIOS? Bij sommige BIOS'en kan je ook timings opslaan in de SPD, zonder dat ze meteen gebruikt worden, misschien is dat het? Wat voor mobo heb je? Staat in je zentimings-screenshot.

En nogmaals, op pagina 1 staat twee maal een set settings die je in zijn geheel over kan nemen voor je G.Skill setje.
Ik zet de timings in AI Tweaker in de bios bij dram timings, de waardes blijven ook gewoon netjes opgeslagen in de bios maar lijken dus simpelweg genegeerd te worden. Ik heb ook alles op manual gezet en daarna de sticks op 1.35v, snelheid op 6000Mhz en alle timings met de hand ingevuld maar hij blijft daarna nog steeds de oude timings aanhouden.

Ik weet dat ik meer timings over kan nemen maar ik wilde eigenlijk nog niet meteen tot het uiterste pushen en eerst kijken wat voor performance dit al oplevert. Maar jammer genoeg kom ik er dus niet eens uit hoe ik überhaupt mijn ingestelde timings kan gebruiken. :P

Wellicht dat ik een bios update nodig heb, mijn bios versie is van een paar maanden terug. Heb momenteel alleen geen werkende USB stick om dit te proberen. Hoe dan ook vind ik het wel vreemd en ik kan ook geen meldingen vinden van anderen met hetzelfde probleem. Heb dan ook echt het gevoel alsof ik iets stoms over het hoofd zie maar gezien het feit dat sommige van mijn ingestelde timings wél werken toont toch aan dat ik in ieder geval op de juiste plek zit te prutsen lijkt me.

Ik heb een beetje het gevoel dat de timings die ik niet krijg ingesteld overschreven worden met de standaard waardes, terwijl de timings die ik wel heb kunnen veranderen niet meegenomen worden in bijv de EXPO timings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Bij Asus heb je niet perse een USB stick nodig voor een bios update. Je kunt vanuit het bios de update file gewoon op je harddisk / ssd benaderen en uitvoeren.

En voor een bios update via USB volstaat echt de simpelste usb stick van paar euro. Dat is toch wel handig om te hebben.

Zou het wel aanraden je bios te updaten. Zeker gezien de vorige bios nog van november was en dit platform nog niet zo oud/mature is.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannaa
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:09
Redblader schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 22:01:
[...]

Ik zie nu inderdaad ook deze video van HUB en hier blijkt dat er best wat verschil kan zitten tussen de timings die verschillende moederborden geven aan RAM met EXPO aan. De timings van de Gigabyte borden staan standaard veel strakker en dit zorgt voor best grote performance verschillen.

Hoe groot is de kans dat mijn 6000Mhz CL30 RAM ook stabiel zou draaien met de timings die Gigabyte kennelijk standaard instelt met EXPO? Is denk ik wel de moeite waard om te proberen in ieder geval. :)

EDIT: Ik heb dus net een poging gewaagd om de timings van mijn RAM in te stellen zoals deze kennelijk bij Gigabyte standaard worden ingesteld middels EXPO. De enige timings die hierbij anders waren dan mijn Asus timings waren:

tRC: 146 > 96
Twr: 90 > 48
Trfc1: 884 > 512
TrdrdScl: 8 > 4
TwrwrScl: 23 > 4

Aangezien dit in het filmpje meetbare voordelen opleverde in game performance leek het me interessant om deze, volgens mij nog niet eens zo strakke timings, ook te proberen. Nu loop ik alleen tegen het probleem aan dat ik nadat ik deze timings heb ingesteld in de bios, ze niet juist ingesteld worden:

[Afbeelding]

Je trc is gewijzigd naar 134 omdat trc een combinatie is van tras+trp en dat is samen 134 bij jou. Wil je lager dien je dus je tras lager te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
Rannaa schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:20:
[...]

Je trc is gewijzigd naar 134 omdat trc een combinatie is van tras+trp en dat is samen 134 bij jou. Wil je lager dien je dus je tras lager te zetten.
Dit heb ik inderdaad eerder ergens gelezen en komt bij mij inderdaad ook zo uit, maar ik zie dat bij jouw timings in de openingspost van dit topic je tRP en tRAS 35 en 30 zijn met een tRC van 35, hoe werkt dit dan? Volgens die standaard regel zou je dan toch een tRC van 65 verwachten? In het filmpje van HUB wijkt de tRC ook af van de tRAS+tRP regel.

Excuses als ik iets heel simpels over het hoofd zie hier ook, ik probeer het allemaal zo goed mogelijk te begrijpen maar alle ''guides'' die ik tegen kom komen vaak niet verder dan ''zet de nummertjes lager en kijk of het stabiel is''.

Dit verklaart verder ook niet waarom ik mijn trcf1 niet gewijzigd krijg toch? Wat ik hier van kon vinden staat deze timing onafhankelijk van anderen en is geen uitkomst van een som van andere timings.
Help!!!! schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:13:
^
Bij Asus heb je niet perse een USB stick nodig voor een bios update. Je kunt vanuit het bios de update file gewoon op je harddisk / ssd benaderen en uitvoeren.

En voor een bios update via USB volstaat echt de simpelste usb stick van paar euro. Dat is toch wel handig om te hebben.

Zou het wel aanraden je bios te updaten. Zeker gezien de vorige bios nog van november was en dit platform nog niet zo oud/mature is.
Ik had in eerste instantie een USB stick die ik ook heb gebruikt om Windows 11 mee te installeren maar die heeft na de installatie de geest gegeven vandaar. :P
Goed om te weten dat dit ook zonder USB kan, zal het vanavond gaan proberen. Ik zag dat er enkele dagen geleden een nieuwe bios versie online is gezet voor mijn moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Redblader schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:09:
[...]

Ik had in eerste instantie een USB stick die ik ook heb gebruikt om Windows 11 mee te installeren maar die heeft na de installatie de geest gegeven vandaar. :P
Goed om te weten dat dit ook zonder USB kan, zal het vanavond gaan proberen. Ik zag dat er enkele dagen geleden een nieuwe bios versie online is gezet voor mijn moederbord.
En let op dit: Help!!!! in "AMD Ryzen (ZEN4) platform Ervaringen & OC" :P

Weet iemand overigens wat 'normale / aanbevolen voltages zijn bij AM5 en dan m.n. SOC, VDDIO-MC en Misc :?

Ik heb alleen mijn geheugen op expo gezet en mijn bios toont onderstaande. Is SOC en MC niet vrij hoog :? :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyaghiL5d2LRQIV3lCggFTeexuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srMXFdJrBOmuTnOzmFa0NktN.jpg?f=fotoalbum_large

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannaa
Redblader schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:09:
[...]

Dit heb ik inderdaad eerder ergens gelezen en komt bij mij inderdaad ook zo uit, maar ik zie dat bij jouw timings in de openingspost van dit topic je tRP en tRAS 35 en 30 zijn met een tRC van 35, hoe werkt dit dan? Volgens die standaard regel zou je dan toch een tRC van 65 verwachten? In het filmpje van HUB wijkt de tRC ook af van de tRAS+tRP regel.

Excuses als ik iets heel simpels over het hoofd zie hier ook, ik probeer het allemaal zo goed mogelijk te begrijpen maar alle ''guides'' die ik tegen kom komen vaak niet verder dan ''zet de nummertjes lager en kijk of het stabiel is''.

Dit verklaart verder ook niet waarom ik mijn trcf1 niet gewijzigd krijg toch? Wat ik hier van kon vinden staat deze timing onafhankelijk van anderen en is geen uitkomst van een som van andere timings.

[...]

Klopt sommige bios’en laten het toe andere weer niet. Die trfc weet ik even niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redblader
Ze hebben hem sinds 18 februari al voor €299, dit was voor mij de doorslaggevende factor om toch te upgraden en niet te wachten op de 7800X3D. :)

@Help!!!! Draai jij ondertussen op de nieuwste Asus bios versie? Ik zie op Reddit redelijk wat berichten van mensen die problemen hebben met de nieuwste bios en terug zijn gegaan naar een oude versie (in ieder geval met de B650E-F die ik heb). Ik denk dat ik dus voorlopig mijn bios maar even laat voor wat het is en Asus wat meer tijd ga geven om een echt stabiele bios versie uit te brengen. Zover ik heb kunnen testen is mijn systeem met de huidige bios in ieder geval gewoon stabiel met EXPO dus ik heb het grootste deel van de performance al binnen.

[ Voor 38% gewijzigd door Redblader op 27-02-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Ah sorry! Thx voor de info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redblader
Ze hebben momenteel ook interessante prijzen voor de Tray versies van de 7900X en 7950X!

De X3D CPUs zijn wel weer een stuk sneller in games zo te zien maar het prijsverschil is momenteel wel erg groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:13
Weet iemand of je voor de ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI van tevoren een BIOS update moet doen om een 7950X3D chip werkend te krijgen? Of kan dat ook nadat je de CPU al geïnstalleerd hebt?

(ik neem even aan dat BIOS flashen zonder CPU mogelijk is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
Redblader schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:05:
[...]

Ze hebben momenteel ook interessante prijzen voor de Tray versies van de 7900X en 7950X!

De X3D CPUs zijn wel weer een stuk sneller in games zo te zien maar het prijsverschil is momenteel wel erg groot.
Voor mij is gaming het belangrijkste waar ik mijn CPU voor inzet, dan is eigenlijk alleen de 7800X3D de moeite waard om te overwegen. HUB heeft er weer iets moois over: YouTube: AMD Ryzen 9 7950X3D Benchmark + 7800X3D Simulated Results

Bij de vorige generatie was de 5950X zeker nog het overwegen waard, nu lijkt de 7950 dat niet te zijn... Dacht nog, even kijken of er morgen nog leuke 7950Xjes in de V+A gedumpt worden, maar het lijkt echt niet de moeite waard te zijn tov een 7700X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
Julian schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:42:
[...]

Voor mij is gaming het belangrijkste waar ik mijn CPU voor inzet, dan is eigenlijk alleen de 7800X3D de moeite waard om te overwegen. HUB heeft er weer iets moois over: YouTube: AMD Ryzen 9 7950X3D Benchmark + 7800X3D Simulated Results

Bij de vorige generatie was de 5950X zeker nog het overwegen waard, nu lijkt de 7950 dat niet te zijn... Dacht nog, even kijken of er morgen nog leuke 7950Xjes in de V+A gedumpt worden, maar het lijkt echt niet de moeite waard te zijn tov een 7700X.
Ik vraag me ook met de 7800X3D af of het wel de moeite waard is vergeleken met de 7700X. Deze wordt €500, scheelt €200. Dan moet je wel echt vooral games spelen waar de extra cache een groot verschil maakt zoals simulator spellen voor het naar mijn mening een logische optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Naja, zie het filmpje van HUB, het maakt wel wat uit, of het het verschil in euro's waard is is vraag 2 natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Redblader schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:58:
[...]

@Help!!!! Draai jij ondertussen op de nieuwste Asus bios versie? Ik zie op Reddit redelijk wat berichten van mensen die problemen hebben met de nieuwste bios en terug zijn gegaan naar een oude versie (in ieder geval met de B650E-F die ik heb). Ik denk dat ik dus voorlopig mijn bios maar even laat voor wat het is en Asus wat meer tijd ga geven om een echt stabiele bios versie uit te brengen. Zover ik heb kunnen testen is mijn systeem met de huidige bios in ieder geval gewoon stabiel met EXPO dus ik heb het grootste deel van de performance al binnen.
@Redblader Ja, ik heb versie 1222 tot nu toe stabiel draaien. Heb Expo II aangezet en de overig settings soort van standaard. Hiervoor had ik dat sleep niet goed werkte en dat is nu vooralsnog opgelost.

Tenzij er echte flinke red flags zijn stap ik meestal gewoon over naar het nieuwste bios. Als ik dan zelf issues tegen kom kan ik altijd nog terugflashen.

Tzt, als ik tijd en zin heb ga ik nog wel het geheugen wat beter tunen en wat aan het verbruik doen dmv lagere powersettings/undervolt.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
Julian schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:25:
Naja, zie het filmpje van HUB, het maakt wel wat uit, of het het verschil in euro's waard is is vraag 2 natuurlijk...
Tsja als je simpelweg het beste wil hebben dan is er zeker wel een verschil te zien maar uiteindelijk is het ook maar +10% fps gemiddeld genomen in de HUB review (en dit is op 1080p!)

Als je vooral games speelt waar het verschil groter dan gemiddeld is dan kan het wel de moeite zijn denk ik maar gemiddeld genomen +10% performance voor +67% geld? tsja :P

Denk dat ik zelf pas aan upgraden ga denken wanneer de volgende generatie uit komt. Dit is ook een belangrijke reden geweest voor mij om voor AM5 te kiezen, de garantie dat het socket nog wel even mee gaat.
Help!!!! schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:34:
[...]

@Redblader Ja, ik heb versie 1222 tot nu toe stabiel draaien. Heb Expo aangezet en de overig settings soort van standaard. Hiervoor had ik dat sleep niet goed werkte en dat is nu vooralsnog opgelost.

Tenzij er echte flinke red flags zijn stap ik meestal gewoon over naar het nieuwste bios. Als ik dan zelf issues tegen kom kan ik altijd nog terugflashen.

Tzt, als ik tijd en zin heb ga ik nog wel het geheugen wat beter tunen en wat aan het verbruik doen dmv lagere powersettings/undervolt.
Goed om te horen dat het bij jou vooralsnog wel stabiel draait!

Ik ben zelf over het algemeen meer van het "if it aint broke dont fix it" beleid dus zolang ik niet tegen instabiliteit of bugs aan loop met bios 0809 vind ik het wel prima om even te wachten alsnog. :P

[ Voor 35% gewijzigd door Redblader op 27-02-2023 18:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Zo wat is het de moeite waard om te undervolten via PBO.
Nieuw systeem hier.

7600X
Asus TUF X670 Plus
32GB DDR5 6000
Gigabyte 4080 OC

Ik heb de PBO naar -25 kunnen krijgen, op -30 had ik in TimeSpy bij de 18e run in de stresstest een failure.
Teruggezet naar -25, de powerlimit op 100 watt gezet en de max temp naar 80 en inmiddels heeft hij TimeSpy stress 5x achtereenvolgend goed doorlopen met een score van 99,6%.

Daarna de TimeSpy benchmark nog een keer doorlopen.
Mijn score in 3D Mark is verbeterd van 22022 naar 22728.

Maar nog veel schokkender:
CPU temp op prime95 full load : van 95 graden naar 68 graden!!!!
En idle temp op 39 graden, van 48.
Verbruik van 130W naar 90W

Moet wel zeggen dat ik flink geïnvesteerd heb in de koeling.
H7 Flow met 4x 120mm fans (3 intake, 1 exhaust), Dark Rock Pro 4 en met FanControl custom curves heb gemaakt.

Resultaat.. laag verbruik, lage temps en echt hele stabiele boosts en hogere dan stock performance.
De GPU komt zelfs tijdens gaming regelmatig niet boven de 45 graden uit waardoor de fans gewoon regelmatig NIET spinnen.
Ongelofelijk. :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbKG1iLuvO2Zea_1a9_Z-HhZGbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HD0nv4c8ItFCQZbLyq6lpycr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88NyuGoqS1JCRbxRLqnhm-J-aJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWKnkVEhPyq69fsUf5z7joZ3.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk even naar de paarse lijn. Hij dipt gewoon geen moment meer. Constant maximum boost _/-\o_
Nu de 4080 nog even undervolten en overclocken en dan is het helemaal feest. Wie weet upgrade ik toch niet naar de 7800X3D. Het eerste plan was om de huidige 7600X even tijdelijk te draaien maar dit is echt al een beest :)

[ Voor 37% gewijzigd door DutchManticore op 27-02-2023 21:00 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
Haha netjes, de mijne idle't op 45 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:54
5.450mhz op de Vcache CCX cores is dus mogelijk samen met 5.9 MHz op de standaard CCX.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHjudNkhln4rVjvMCRy1gpHRZA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDpAIajDhvl0ADXpQner31Ry.jpg?f=fotoalbum_large

En nog wat meer PBO resultaten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfDLhE1CQ1k6thzzOxs-4HCqcdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LtVkOxyfnkyGYh7Tz7mzCNfl.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIy5UE5VK3KS9bBwdcw579USwyw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VojEYyLDOX1ToOfGNrjJwEmQ.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0YT0eKNMpzuIWWRsX6ye_2ywgg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GMmHZNcsTQLtbWq3ccUJtg5Z.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCWB5dXSIkkdJslsgYV7ic1eoFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NQOhythWQZfKU0K0q1VLKK1M.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door Palindrome op 28-02-2023 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Palindrome schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:23:
5.450mhz op de Vcache CCX cores is dus mogelijk samen met 5.9 MHz op de standaard CCX.

[Afbeelding]

En nog wat meer PBO resultaten

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat pijnlijk duidelijk is waarom de 7800X3D maanden later wordt uitgebracht...
Voor 99% van de workloads is de 7800X3D veruit de beste keuze, zeker als je de aankoopprijs meeneemt.

AMD, stelletje sukkels. Had ´m direct uitgebracht dan had ik ´m gekocht.
Nu blijf ik waarschijnlijk bij de 7600X die ik nu al heb. Heeft jullie 250 euro gekost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPKL4sLcbPqbUoEB4KVnXKJQyuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGyNZV7fymJ1RyA1SEtRopwD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn 3D Mark score van 22.022 opgekrikt naar 22.892 met een "excellent" score.
Het systeem is stil, en extreem koel. GPU komt niet boven de 55 graden uit, CPU niet boven de 68 en het best van al... betere dan stock performance terwijl het verbruik van de 4080 met ongeveer 15-20% is gedaald en de CPU met 30%..

Echt ik raad iedereen aan om eens 8 uur te spenderen aan het inregelen van een goede undervolt en airflow management. Wat een genot nu _/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door DutchManticore op 28-02-2023 22:22 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
DutchManticore schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:06:
[...]

Ik denk dat pijnlijk duidelijk is waarom de 7800X3D maanden later wordt uitgebracht...
Voor 99% van de workloads is de 7800X3D veruit de beste keuze, zeker als je de aankoopprijs meeneemt.

AMD, stelletje sukkels. Had ´m direct uitgebracht dan had ik ´m gekocht.
Nu blijf ik waarschijnlijk bij de 7600X die ik nu al heb. Heeft jullie 250 euro gekost.

[Afbeelding]

Ik heb mijn 3D Mark score van 22.022 opgekrikt naar 22.892 met een "excellent" score.
Het systeem is stil, en extreem koel. GPU komt niet boven de 55 graden uit, CPU niet boven de 68 en het best van al... betere dan stock performance terwijl het verbruik van de 4080 met ongeveer 15-20% is gedaald en de CPU met 30%..

Echt ik raad iedereen aan om eens 8 uur te spenderen aan het inregelen van een goede undervolt en airflow management. Wat een genot nu _/-\o_
6 April is niet zo ver weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XDeluxeX
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-04-2023
Just leaving this here:*knip* nee zonder enige context van jouw kant is het gewoon spam

[ Voor 62% gewijzigd door br00ky op 01-03-2023 21:41 ]

Lian Li Lancool II Mesh Performance | Intel Core 2 Duo 5.2Ghz | R5770 Hawk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Dat klinkt meer als een ontevreden gebruiker die nu zijn 7800x3d wil.
Maarja ieder zo zijn ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
XDeluxeX schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:55:
Just leaving this here:*knip*.[/URL]
Ik snap het niet. Dit was echt super clear vanaf het eerste moment toch...? TOCH?

[ Voor 15% gewijzigd door br00ky op 01-03-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Palindrome schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 04:26:
[...]

6 April is niet zo ver weg...
Ik koop nooit op release eigenlijk. Andere mensen mogen onderdelen van 500 euro voor mij beta testen.

Als hij een kwartaal in de markt is, heb je m goedkoper en heb je minder kans op onvoorziene ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannaa
DutchManticore schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:17:
[...]

Ik koop nooit op release eigenlijk. Andere mensen mogen onderdelen van 500 euro voor mij beta testen.

Als hij een kwartaal in de markt is, heb je m goedkoper en heb je minder kans op onvoorziene ellende.
Geef je groot gelijk, bij mij is er een hoop verdampt. Volgende keer wacht ik ook ff een paar maanden. Alles is nu stukken goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XDeluxeX
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-04-2023
DutchManticore schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:16:
[...]

Ik snap het niet. Dit was echt super clear vanaf het eerste moment toch...? TOCH?
It all makes sense. Dat ze die 7800X3D een maand later verkopen. Alle AMD fanboys springen als hyena's op de 7950X3Ds. Ik denk dat de meeste naar de benchmarks kijken of zelfs blind kopen zonder de architectuur te kennen. AMD speelt daar op in. Ik sla die belachelijke 800 euro over 8)7

Lian Li Lancool II Mesh Performance | Intel Core 2 Duo 5.2Ghz | R5770 Hawk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
DutchManticore schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:17:
[...]

Jij bent nu zen4 en am5 aan het beta testen voor mij zodra ik over 30 dagen die 7800X3D koop. Dus ik snap de kritiek niet zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Palindrome op 01-03-2023 18:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-04 21:58

Thomg

Aww yiss

Nou, daar zijn we dan.
https://i.snipboard.io/ShCAxe.jpg

Geheugen is al uitgebreid getest en kon zo 1 op 1 van de 7950X naar de 7950X3D.
-10CO en BCLK 101.5MHz lijkt vooralsnog te werken, maar daar ga ik nog wel achter komen.

Als er wat dingen getest moeten worden I'm all ears.
Maar houd er wel rekening mee dat ik niet alle spellen heb (en die niet enkel ga aanschaffen om wat te testen lol).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

En hier de eerste test.
Factorio "as is":
https://factoriobox.1au.u...a7-47db-aa0a-e7227c8567c2
Factorio met Project Lasso:
https://factoriobox.1au.u...ef-4e2b-a76c-7200d224d03a

Geen game bar nodig of CCD1 uit. 1x instellen en gaan met de banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Palindrome schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:08:
[...]

Jij bent nu zen4 en am5 aan het beta testen voor mij zodra ik over 30 dagen die 7800X3D koop. Dus ik snap de kritiek niet zo.
Welke kritiek?

En nee hoor? Zowel AM5 als Zen4 zijn al ruim 3 maanden gebetatest en er zijn geen lijken of kinderziektes uit de kast gekomen. Ik heb het systeem sinds vrijdag in huis. Is voor ons beiden rustig getest. Geen van ons twee is een tester geweest.

Alhoewel, als jij zo bij release een 7800X3D gaat kopen ben je eigenlijk weer voor mij aan het beta testen en kinderziektes uit aan het sluiten zodat ik die op een kwartaal oud in mijn AM5 socket kan prikken.

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

7600, X670E + 2x16gb ECC Hynix M-die van Kingston (de enige mogelijke) zondag in elkaar zetten. Die M-die's schijnen goed te overclocken van 4800 CL40 naar 6000MHz, en CL+-30-38-38-96. Ben benieuwd, vooral of ECC goed gaat werken. Online wisselende verhalen.

Gezien m'n PC niet alleen voor gamen wordt gebruikt maar ook voor de opslag van al m'n foto's, werkbestanden, zelfgemaakte brouwrecepten voor bier & wijn, wil ik toch de garantie van echte ECC hebben. Eén van de twee sets RAM in m'n huidige AM4 setup is niet oké meer. BSOD's, her en der wat vreemde andere gebeurtenissen die ik niet kan verklaren. Bij de BSOD melding zag ik dat het geheugen een probleem kan zijn, memtest laten runnen en een hoop errors gekregen op test 10 en 13.

Uiteindelijk komt er ook nog een NAS bij en heb ik alles al in de cloud van backblaze, maar als één van m'n bestanden corrupt raakt zonder dat ik dat weet dan heb ik niets aan zo'n backup.

Meer mensen die zo'n setje ECC ram hebben van Kingston en het werkend hebben op AM5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Anoniem: 1221402 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:41:
7600, X670E + 2x16gb ECC Hynix M-die van Kingston (de enige mogelijke) zondag in elkaar zetten. Die M-die's schijnen goed te overclocken van 4800 CL40 naar 6000MHz, en CL+-30-38-38-96. Ben benieuwd, vooral of ECC goed gaat werken. Online wisselende verhalen.

Gezien m'n PC niet alleen voor gamen wordt gebruikt maar ook voor de opslag van al m'n foto's, werkbestanden, zelfgemaakte brouwrecepten voor bier & wijn, wil ik toch de garantie van echte ECC hebben. Eén van de twee sets RAM in m'n huidige AM4 setup is niet oké meer. BSOD's, her en der wat vreemde andere gebeurtenissen die ik niet kan verklaren. Bij de BSOD melding zag ik dat het geheugen een probleem kan zijn, memtest laten runnen en een hoop errors gekregen op test 10 en 13.

Uiteindelijk komt er ook nog een NAS bij en heb ik alles al in de cloud van backblaze, maar als één van m'n bestanden corrupt raakt zonder dat ik dat weet dan heb ik niets aan zo'n backup.

Meer mensen die zo'n setje ECC ram hebben van Kingston en het werkend hebben op AM5?
DDR5 komt al met een vorm van ECC out of the box, ik zou het verschil met "true" ECC het niet waard vinden tegenover de performance- en prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thomg schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:02:
[...]

DDR5 komt al met een vorm van ECC out of the box, ik zou het verschil met "true" ECC het niet waard vinden tegenover de performance- en prijsverschil.
On-die ECC heeft niet de voordelen van side-band ECC. Lijkt er meer op als een manier om minder stabiel geheugen te kunnen verkopen. Je krijgt niet te weten wanneer er problemen zijn en het dekt niet alles.

Extra voordeel is dat het uren werk had kunnen voorkomen om erachter te komen welk onderdeel mijn PC instabiel had gemaakt. Verder vraag ik me af wat het performanceverschil is met een OC. Ook fijn dat je weet dat je OC instabiel is als je een ECC melding krijgt. Als ik online zo zie dat men het naar 6000MHz en timings van 30-38-38-96 weet te krijgen, acht ik het verschil in performance klein. En ook de prijs valt mee, €200,- voor 2x16gb is weinig meer voor de kans dat het een hoop hoofdpijn en ellende kan voorkomen.

Enige nadeel is dat het spuuglelijke kale groene sticks zijn. Komt een zilveren heatsink op, maar met zo'n mooie wit/zwart/zilver build is het wel jammer dat je groene randjes op het geheugen zal zien. Misschien dat ik die met een DIY optie nog wel weg kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-04 11:42
Waar ik heel erg benieuwd naar ben is of er een duidelijk klok potentieel verschil gaat zijn tussen de 7800X3d en de 7950X3D.
MP bij de 7950X3D is 52,5 en clock offsets werken niet op de v-cache ccd, de 7800X3D wordt in de markt gezet als 5GHz. Via bclk aanpassing heb je voordeel van die extra 2,5x, helemaal als de 7950X3d CCD van hogere kwailiteit is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Anoniem: 1221402 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:24:
[...]
Extra voordeel is dat het uren werk had kunnen voorkomen om erachter te komen welk onderdeel mijn PC instabiel had gemaakt. Verder vraag ik me af wat het performanceverschil is met een OC. Ook fijn dat je weet dat je OC instabiel is als je een ECC melding krijgt. Als ik online zo zie dat men het naar 6000MHz en timings van 30-38-38-96 weet te krijgen, acht ik het verschil in performance klein. En ook de prijs valt mee, €200,- voor 2x16gb is weinig meer voor de kans dat het een hoop hoofdpijn en ellende kan voorkomen.
Really? Ik dacht dat ECC geheugen zich ook absoluut niet overklokken, mijn kennis is nu al achterhaald :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-04 14:56
Voor de mensen die net een 7950x3D (of 7900x3D) hebben gekocht is deze explainervideo van Level1 Tech wel aan te raden: Core Parking On The 7950X3D, Explained!

AMD lijkt gewoon een prima implementatie te hebben met core parking, ook al maken ze gebruik van Game Bar en de power balancing van Windows. En het is dus niet zo dat je andere CCD uitgeschakeld is en je gedowngrade wordt naar een 8C/16T CPU.

Sowieso is deze video aan te raden voor iedereen die wat meer wil weten over schedulers en asymetrische core design (incluis Intel).

Ik ga m'n systeem morgen en vrijdag in elkaar knallen, kan niet wachten :)

[ Voor 6% gewijzigd door Giku op 01-03-2023 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
DutchManticore schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:14:
[...]

Welke kritiek?

En nee hoor? Zowel AM5 als Zen4 zijn al ruim 3 maanden gebetatest en er zijn geen lijken of kinderziektes uit de kast gekomen. Ik heb het systeem sinds vrijdag in huis. Is voor ons beiden rustig getest. Geen van ons twee is een tester geweest.

Alhoewel, als jij zo bij release een 7800X3D gaat kopen ben je eigenlijk weer voor mij aan het beta testen en kinderziektes uit aan het sluiten zodat ik die op een kwartaal oud in mijn AM5 socket kan prikken.

_/-\o_
Die 7800X3D is ook gewoon zen 4 op am5 platform. Diezelfde zen 4 en AM5 die jij nu al gebruikt en al maanden op de markt is. Dus je verhaal gaat werkelijk nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thomg schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:22:
[...]

Really? Ik dacht dat ECC geheugen zich ook absoluut niet overklokken, mijn kennis is nu al achterhaald :+
N=3. Ik kan verder weinig info over het geheugen vinden, er is letterlijk ook maar 1 type te koop. Een single en dual rank 16/32gb stick van kingston. Maar in principe kan ECC geheugen net zo gek als andere types, het wordt er alleen niet op gebinned. Dus met een beetje pech heb je en stick dat weinig kan. Al blijken die hynix M-dies het over het algemeen best goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Palindrome schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:06:
[...]

Die 7800X3D is ook gewoon zen 4 op am5 platform. Diezelfde zen 4 en AM5 die jij nu al gebruikt en al maanden op de markt is. Dus je verhaal gaat werkelijk nergens over.
Geen idee waarom je je zo stoort aan mijn opmerking maar goed dat recht heb je.
Nogmaals, ik geef gewoon aan dat ik eigenlijk geen nieuwe componenten day one koop.

Dit zijn de eerste batch CPU's die Zen4 (bestaande technologie) met 3D V-cache (bestaande technologie) combineren (HEY! Dus het is nieuw!). Ik wacht even een tijdje voordat ik daar ook bovenop spring als ik de kans heb. Zeker de high-end CPU's als de 7900x3d en 7950x3d hebben nogal wat afhankelijkheden van CPU Lasso, drivers, gamebar en weet ik wat voor een extra's. Daar zou ik me niet aan willen branden day one.

Mijn 7600x houdt zich meer dan prima, dus ik ga even rustig afwachten.
Sorry als dat ergerlijk voor je is, maar zo kijk ik er tegenaan.
'Mijn verhaal" haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
DutchManticore schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:07:
[...]

Geen idee waarom je je zo stoort aan mijn opmerking maar goed dat recht heb je.
Nogmaals, ik geef gewoon aan dat ik eigenlijk geen nieuwe componenten day one koop.

Dit zijn de eerste batch CPU's die Zen4 (bestaande technologie) met 3D V-cache (bestaande technologie) combineren (HEY! Dus het is nieuw!). Ik wacht even een tijdje voordat ik daar ook bovenop spring als ik de kans heb. Zeker de high-end CPU's als de 7900x3d en 7950x3d hebben nogal wat afhankelijkheden van CPU Lasso, drivers, gamebar en weet ik wat voor een extra's. Daar zou ik me niet aan willen branden day one.

Mijn 7600x houdt zich meer dan prima, dus ik ga even rustig afwachten.
Sorry als dat ergerlijk voor je is, maar zo kijk ik er tegenaan.
'Mijn verhaal" haha.
We hadden het over de 7800X3D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Palindrome schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:24:
[...]

We hadden het over de 7800X3D.
Ook dat is een nieuwe processor ookal zit hij op bestaande socket...en gebruikt hij 3DV wat al eerder gezien is.

Ik ga dit gesprek even laten denk ik. Je hoeft je naar mij niet te verantwoorden om voor jezelf te beslissen dat jij m gewoon direct haalt en er blij mee kunt zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door DutchManticore op 02-03-2023 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
DutchManticore schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:55:
[...]

Ook dat is een nieuwe processor ookal zit hij op bestaande socket...en gebruikt hij 3DV wat al eerder gezien is.

Ik ga dit gesprek even laten denk ik. Je hoeft je naar mij niet te verantwoorden om voor jezelf te beslissen dat jij m gewoon direct haalt en er blij mee kunt zijn?
Maar een bestaand architectuur en al bestaand platform en maar 1 CCX met extra cache waar verder niks extra voor nodig is wat betreft scheduling dus ik snap nog steeds niet wat je bazelt over betatest fase voor mensen die meteen bij launch de 7800X3D kopen.

Dus eerst uit je kritiek uit dat de 7800X3D maanden later pas uit is anders had je hem meteen gekocht..... (Terwijl je eigenlijk maar iets langer dan een maandje hoeft te wachten) om daarna te zeggen dat je nooit bij release koopt vanwege "beta test fase". |:(

[ Voor 16% gewijzigd door Palindrome op 02-03-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Palindrome schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:59:
[...]

Maar een bestaand architectuur en al bestaand platform en maar 1 CCX met extra cache waar verder niks extra voor nodig is wat betreft scheduling dus ik snap nog steeds niet wat je bazelt over betatest fase voor mensen die meteen bij launch de 7800X3D kopen.
En dat recht heb je (?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Nou, ik heb even heel snel Wo Long gebenchmarked.
https://i.snipboard.io/upnTFa.jpg

2560x1440p hoogste instellingen, motion blur uit. 120fps cap.
X3D is op de 3d-cache cores.
X is op de NIET 3d-cache cores.

Scene opgenomen meteen na cutscene na demo.
Let op! XBOX Game Bar weet nog niet dat Wo Long een spel is, dus je MOET dit aanvinken in de game bar (windows + g, dan aanvinken dat het een spel is) OF moet je iets als lasso gebruiken om affinity te zetten.

Spel is onspeelbaar op de non 3d-cache. Ik snapte al dat "gezeur" niet tot ik schakelde naar non-3d...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Ik heb waarschijnlijk weer behoorlijk pech.
Eerst was de fancontroller stuk. Maakt een boel herrie. Coilwhile maar dan net zo luid als een fluitketel....

Boel is zo instabiel als de pest....
Soms kom ik zelfs niet eens de bios in.
Word er gek van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-04 22:31
star-saber schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:16:
Ik heb waarschijnlijk weer behoorlijk pech.
Eerst was de fancontroller stuk. Maakt een boel herrie. Coilwhile maar dan net zo luid als een fluitketel....

Boel is zo instabiel als de pest....
Soms kom ik zelfs niet eens de bios in.
Word er gek van
7950X3D ?

Welk moederbord en BIOS gebruik je ?

Ik heb de 7950X3D hier op een Gigabyte X670E Aorus Master draaien met BIOS F9C en loop ook tegen wat...aparte dingen aan.

Om een 1 of andere reden met fan's op FAN4 connector en waterpompen op FAN/PUMP5 en FAN/PUMP6 pakken geen manual fan curves : blijven stug de startsnelheid draaien die je opgeeft in BIOS.
Connectors FAN1 t/m FAN3 niks aan de hand.

[ Voor 18% gewijzigd door dierkx36 op 04-03-2023 22:35 ]

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

dierkx36 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 22:21:
[...]

7950X3D ?

Welk moederbord en BIOS gebruik je ?

Ik heb de 7950X3D hier op een Gigabyte X670E Aorus Master draaien met BIOS F9C en loop ook tegen wat...aparte dingen aan.

Om een 1 of andere reden met fan's op FAN4 connector en waterpompen op FAN/PUMP5 en FAN/PUMP6 pakken geen manual fan curves : blijven stug de startsnelheid draaien die je opgeeft in BIOS.
Connectors FAN1 t/m FAN3 niks aan de hand.
Ik heb een asus X670e extreme met een 7950x3d.
Lijkt ram gerelateerd zoals zovelen op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Heb het inmiddels aardig stabiel. zit bug in laaste bios icm expo en memory retrain.
Enige waar ik nu nog last van heb is dat soms bij laden van windows geen beeld krijg.....
en dat de fancontroller kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giku
star-saber schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:50:
Enige waar ik nu nog last van heb is dat soms bij laden van windows geen beeld krijg.....
Kreeg ik ook, even boot op UEFI zetten, lijkt het verholpen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Giku schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:16:
[...]

Kreeg ik ook, even boot op UEFI zetten, lijkt het verholpen te hebben.
Alles staat al op UEFI denk ik, maar heb het denk ik al opgelost.
De IGPU heeft even aangestaan.
Deze disabed in BIOS maar in windows had ik die niet uninstalled.
Nu wel en nu al 2x keurig beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Problemen komen me ook bekend voor. Als ik herstart krijg ik soms helemaal geen beeld, super fijn. Stabiliteit is nog ver te zoeken helaas.
Cold boot werkt eigenlijk altijd wel, met lange boottijd, maar hot boot is vaker een nee dan een ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

het draait inmiddels wel aardig moet ik zeggen.
Gelukkig boot ie nu wel goed 9 van de 10 keer.

Toch nog wat vreemde zaken.
fan controller geeft coil whine op moederbord zodra fan is aangesloten. dus controller goed. alleen iets met USB.
geen idee nog hoe op te lossen.
Onboard soundcard geeft veel gekraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Iemand een lijstje met welke am5 borden eclk overclocking hebben (externe clockgenerators)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giku
@Thomg @star-saber

De 7950x3D bij mij nu redelijk soepel. Kwam erachter dat m'n iGPU nog de microsoft basic drivers had geinstalleerd, zojuist AMD driver daarvoor geinstalleerd (zou geen punt moeten zijn, al heb ik een nvidia kaart), even kijken of ik de problemen met zwart beeld dan nog krijg.

Boot times zijn wel een drama en ook de pc uit standby krijgen is enorm irritant, duurt zo lang allebei. Twijfel er nu dus over om de standby modus dus maar helemaal uit te zetten. Jullie zelfde ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
Hier met het mobo in mijn sig verder geen problemen met boottijden, ietsje langer dan op AM3 maar niet onoverkomelijk lang (zal het ff timen vanavond). Standby doe ik niet aan dus zou ik niet weten.

iGPU kan je ook uitzetten natuurlijk. Scheelt weer een paar watt in je proc :)

Edit: 26 seconden tot het eerste beeld, 35 seconden tot Windows logon.

[ Voor 28% gewijzigd door Julian op 09-03-2023 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Julian schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:10:
Hier met het mobo in mijn sig verder geen problemen met boottijden, ietsje langer dan op AM3 maar niet onoverkomelijk lang (zal het ff timen vanavond). Standby doe ik niet aan dus zou ik niet weten.

iGPU kan je ook uitzetten natuurlijk. Scheelt weer een paar watt in je proc :)

Edit: 26 seconden tot het eerste beeld, 35 seconden tot Windows logon.
Is ook voornamelijk een ASUS issue afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Nu bezig met een Samsung 990 Pro hiero, hoop er 34 seconden tot Windows logon van te maken :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Giku schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:25:
@Thomg @star-saber

De 7950x3D bij mij nu redelijk soepel. Kwam erachter dat m'n iGPU nog de microsoft basic drivers had geinstalleerd, zojuist AMD driver daarvoor geinstalleerd (zou geen punt moeten zijn, al heb ik een nvidia kaart), even kijken of ik de problemen met zwart beeld dan nog krijg.

Boot times zijn wel een drama en ook de pc uit standby krijgen is enorm irritant, duurt zo lang allebei. Twijfel er nu dus over om de standby modus dus maar helemaal uit te zetten. Jullie zelfde ervaring?
Uit standby halen is niet te doen hierzo.
Duurt enorm lang. lijkt wel of alles op 100mhz dan loopt.
Heb het dus uitgeschakeld.
Zelfde ook voor igpu. Deze uitgezet.

Ik heb nog 3 open issues helaas. wat ik vooralsnog niet opgelost krijg
Reboot en geen Nvidia GPU meer. Moet dus echt power cyclen....
3dMark 40% gpu usage......
Metro Exodus Enhanced vliegt van 120+ fps naar 50 en terug meerdere malen per sec....
Als iemand suggesties heeft om het op te lossen dan hoor ik dat graag.

Verder draait het best stabiel op het moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neox387
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-04 15:27
upgrade van 5600x systeem in sig loopt wel lekker dit.

pbo -30 +200 en stabiel had ik niet verwacht bij de 5600x was dit een hele tweak zoektocht per core, c23 single 5630mhz 58c - 45 watt / multi 5500-5335mhz tege het eind 106 watt limiet op 85 graden

ik las dat er sommige moederborden wel al hogere pbo/boost waarde kunnen..

ram oc was ook gemakkelijk in asus moederbord zat al een config in voor 6200-6400 hynix geheugen wat al zeer goed deed, onderstaande is echter volledig manueel tot stand gekomen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5p6A5df9ur9jpGB7MMMvOYnA-gk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nk0BPfB8iTC2bDdtmU4NS9Q0.png?f=fotoalbum_large

Asus B650E-I # AMD Ryzen 9800X3D@5.45Ghz PBO/CO -22/-46 - Noctua C14S 2xA12x25 Kryonaut # 32GB 6200C30 60.3ns # MSI RTX4080 VENTUS 2715@960mv 24Gbps # Samsung 990 Pro 2TB # Corsair SF750 Platinum # CM NR200p 4xA12x15 # LG 65CX 4k120 VRR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Dang mooie resultaten, vooral het geheugen! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:50
Daarnet een Asus B650e-f besteld voor een 284E in afwachting op de 7800x3d.

Zou een prima upgrade zijn komende van Z370[i7-8700K] anno 2017, toch?

Eerste AMD setup /cake

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkyo
  • Laatst online: 28-04 10:47
Anoniem: 1221402 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:41:
7600, X670E + 2x16gb ECC Hynix M-die van Kingston (de enige mogelijke) zondag in elkaar zetten. Die M-die's schijnen goed te overclocken van 4800 CL40 naar 6000MHz, en CL+-30-38-38-96. Ben benieuwd, vooral of ECC goed gaat werken.

Welk setje bedoel je? Ik zie alleen on-die ecc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-04 22:38
met al die problemen die ik hier lees over boottimes e.d. weet ik nou niet of ik naar AM5 platform wil swappen :( twijfel dan echt wel om naar Intel te gaan terwijl ik jusit is een keer naar AMD wil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

mijne start nu razend snel op met nieuwe bios van het forum.
Voorwaarde is wel dat naast MCR (Memory context Restore) ook Power down aangezet wordt op het geheugen.
Dan werkt het als een tierelier. Super stabiel nu.
Wel nog gezeik met de lage gpu usage in 3dmark en stutters met Metro Exodus enhanced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

monkyo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:07:
[...]

Welk setje bedoel je? Ik zie alleen on-die ecc.
https://storageisland.nl/...c-cl40-dimm-1rx8-hynix-m/

Ze hebben single rank 16gb of dual rank 32gb. Laatst in elkaar gezet. Heb het overclocked op 6000mhz en 32-38-38-78. Verder niet gegaan, prima zo. Volgens mij is het ook tot 6000 voor 1:1 IF. Meerdere runs memtest86+ en TM5 met anta777's config gerund zonder errors. ECC wordt ook ondersteunds op m'n x670e steel legend, iig staat de optie in bios en gaf een CMD aan dat multi-bit ECC aan stond. Geen fouten geforceerd nog om te kijken of er echt errors te zien zijn.

Zijn wel spuuglelijke modules. 8)7 Heb er een zilveren heatsink van ome Ali op gezet en een koeler gekozen die de gehele ramslots zowat dekt (ak620).

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 14-03-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:21

Wildfire

Joy to the world!

Nou, wat een gek*t met het RAM op dit platform zeg.

Had eerst een ASUS ROG Crosshair X670E Extreme met een Ryzen 9 7950X met Corsair Vengeance DDR5-6000 met 4x16GB, weet even het typenummer niet meer. Kreeg dit gewoon niet betrouwbaar bootable. Daarom uiteindelijk geswitched naar Kingston Fury Beast 2x32GB DDR5-6000 RAM (KF560C36BBEK2-64) omdat ik gelezen had dat twee geheugenreepjes met dit platform een stuk beter zou werken dan vier geheugenreepjes. Maar wat ik ook probeerde, het systeem bleef gewoonweg niet betrouwbaar bootable te krijgen. Bleef op C5 en 15 error meldingen komen, heel af en toe (erg zelden) kon ik wel booten. Zelfs nog een ander mobo gehad want de eerste gaf uiteindelijk alleen maar 00 error meldingen. En ja, ik heb geduld gehad en echt minutenlang gewacht elke keer (tot tien minuten toe). Uiteindelijk nog ander geheugen geprobeerd wat op de QVL-lijst van ASUS stond, G.Skill 2x32GB DDR5-6000 RAM (F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR), maar ook hier issues.

Uiteindelijk ben ik helemaal over-the-top gegaan en naar een MSI MEG X670E Godlike geswitched met een nieuwe Ryzen 9 7950X met datzelfde G.Skill 2x32GB DDR5-6000 RAM (F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR), wat ook op de QVL van dit moederbord staat.

Maar ook hier issues. Ik kan booten met het EXPO-profiel ingeschakeld, maar als ik dan vanuit Windows wil herstarten voor bv. updates dan krijg ik drie piepjes en een A6 of C15 melding. Moet dan CMOS clearen, daarna kan ik wel booten, BIOS instellen en dan daadwerkelijk booten naar Windows. Eenmaal in Windows geen enkel probleem, kan stresstests e.d. doen zonder problemen.

Pffft. Ik mag hopen dat er nog BIOS updates komen om het gedoe met RAM de wereld uit te helpen. In de tussentijd reboot ik dan maar zo weinig mogelijk... :P

[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 17-03-2023 09:54 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:11
Wildfire schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:52:
Nou, wat een gek*t met het RAM op dit platform zeg.

Had eerst een ASUS ROG Crosshair X670E Extreme met een Ryzen 9 7950X met Corsair Vengeance DDR5-6000 met 4x16GB, weet even het typenummer niet meer. Kreeg dit gewoon niet betrouwbaar bootable. Daarom uiteindelijk geswitched naar Kingston Fury Beast 2x32GB DDR5-6000 RAM (KF560C36BBEK2-64) omdat ik gelezen had dat twee geheugenreepjes met dit platform een stuk beter zou werken dan vier geheugenreepjes. Maar wat ik ook probeerde, het systeem bleef gewoonweg niet betrouwbaar bootable te krijgen. Bleef op C5 en 15 error meldingen komen, heel af en toe (erg zelden) kon ik wel booten. Zelfs nog een ander mobo gehad want de eerste gaf uiteindelijk alleen maar 00 error meldingen. En ja, ik heb geduld gehad en echt minutenlang gewacht elke keer (tot tien minuten toe). Uiteindelijk nog ander geheugen geprobeerd wat op de QVL-lijst van ASUS stond, G.Skill 2x32GB DDR5-6000 RAM (F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR), maar ook hier issues.

Uiteindelijk ben ik helemaal over-the-top gegaan en naar een MSI MEG X670E Godlike geswitched met een nieuwe Ryzen 9 7950X met datzelfde G.Skill 2x32GB DDR5-6000 RAM (F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR), wat ook op de QVL van dit moederbord staat.

Maar ook hier issues. Ik kan booten met het EXPO-profiel ingeschakeld, maar als ik dan vanuit Windows wil herstarten voor bv. updates dan krijg ik drie piepjes en een A6 of C15 melding. Moet dan CMOS clearen, daarna kan ik wel booten, BIOS instellen en dan daadwerkelijk booten naar Windows. Eenmaal in Windows geen enkel probleem, kan stresstests e.d. doen zonder problemen.

Pffft. Ik mag hopen dat er nog BIOS updates komen om het gedoe met RAM de wereld uit te helpen. In de tussentijd reboot ik dan maar zo weinig mogelijk... :P
Sucks, man. :/ En als je dit eens probeert: klik.
"After enabling EXPO, the system may become unstable and reboot randomly. The fix is to go into BIOS and set Advanced -> AMD Overclocking -> Accept -> DDR and Infinity Fabric Frequency/Timings -> Infinity Fabric Frequency and Dividers -> UCLK DIV1 Mode -> UCLK=MEMCLK. The default Auto option sets UCLK=MEMCLK/2 which seems to be causing instability."
Moet zeggen dat Ryzen erg kieskeurig is wat RAM betreft, daar liep ik destijds ook met mijn AMD Ryzen 7 2700X-systeem tegenaan. Wat dat betreft is het Intel-platform toch iets vergevingsgezinder.

In mijn huidige AMD Ryzen 9 7950X-systeem maak ik op dit moment gebruik van een set G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N en dat gaat prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Yonix schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:14:
[...]

Sucks, man. :/ En als je dit eens probeert: klik.
Dat staat volgens mij al zo ingesteld en daarnaast, het probleem is niet dat Windows crashed maar dat het systeem praktisch bij elke reboot meteen drie piepjes geeft en een A6 of C5 melding. Moet dan CMOS clearen, kan daarna BIOS opnieuw instellen en probleemloos doorstarten naar Windows en in Windows werkt vervolgens alles als een tierelier.

Lijkt me overduidelijk een BIOS issue dus hopelijk met een toekomstige update wordt dat dan nog eens gefixed.
Moet zeggen dat Ryzen erg kieskeurig is wat RAM betreft, daar liep ik destijds ook met mijn AMD Ryzen 7 2700X-systeem tegenaan. Wat dat betreft is het Intel-platform toch iets vergevingsgezinder.

In mijn huidige AMD Ryzen 9 7950X-systeem maak ik op dit moment gebruik van een set G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N en dat gaat prima. :)
Zo te zien de non-RGB variant van hte geheugen wat ik heb. Kon alleen zelf zo 1-2-3 nergens een non-RGB variant van mijn 2x32GB setje vinden dus vandaar dat ik de RGB-versie zet. Maar die is met de MSI software, die ik toch al had om de RGB van mijn videokaart uit te zetten, ook gewoon regelbaar gelukkig dus geen extra software nodig om het RGB van het RAM uit te zetten. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 17-03-2023 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sacaji
Ik ga het toch wagen om van Intel naar AMD te gaan, en heb de volgende build samengesteld. Nou lees ik veel over boottimed / ram problemen en hoop dat ze het wel oplossen in de toekomst.

Is de gekozen ram goed voor de 7950x3d? (Misschien verander ik het nog naar 7800x3d).

Is de Z63 OK om te Ryzen te koelen of toch maar naar de Z73 gaan?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7950X3D Boxed€ 789,-€ 789,-
1MoederbordenASUS ROG Crosshair X670E Hero€ 655,97€ 655,97
1VideokaartenASUS ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB GDDR6X OC Edition€ 2.199,-€ 2.199,-
1BehuizingenLian Li PC-O11 Dynamic Mini Zwart€ 99,90€ 99,90
1CasemoddingLian Li O11D-1X-4 Mini Riser Card + PCI-Slot-Blende - PCIe 4.0€ 64,90€ 64,90
1WaterkoelingNZXT Kraken Z63€ 239,90€ 239,90
1VentilatorenLian Li UNI FAN SL120 V2 3-pack Zwart, 120mm€ 89,90€ 89,90
6VentilatorenLian Li UNI FAN SL120 V2 single pack Zwart, 120mm€ 29,90€ 179,40
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR€ 184,-€ 184,-
1VoedingenMSI MPG A1000G PCIE5€ 202,78€ 202,78
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 179,90€ 179,90
1OverclockingThermal Grizzly Kryonaut Extreme (TG-KE-002-R)€ 15,90€ 15,90
Totaal€ 4.900,55

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:11
sacaji schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 08:28:
Ik ga het toch wagen om van Intel naar AMD te gaan, en heb de volgende build samengesteld. Nou lees ik veel over boottimed / ram problemen en hoop dat ze het wel oplossen in de toekomst.

Is de gekozen ram goed voor de 7950x3d? (Misschien verander ik het nog naar 7800x3d).

1VideokaartenASUS ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB GDDR6X OC Edition€ 2.199,-€ 2.199,-
1CasemoddingLian Li O11D-1X-4 Mini Riser Card + PCI-Slot-Blende - PCIe 4.0€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR€ 184,-€ 184,-
Totaal€ 4.900,55
Ziet er goed uit! (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danield
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-04 16:49
Hele mooie build, ik heb voor je gekeken en het geheugen staat in de QVL lijst.
Buiten de boot tijden draait mijn systeem heel erg stabiel. Ik heb nog niet 1 bsod gehad, als ik mijn geheugen op 6400 zet dan draait het ook perfect.

Ik verwacht dat AMD i.s.m de moederbord fabrikanten heel hard werkt om die boot tijden te verbeteren.

Totaal€ 4.900,55

Amd Ryzen 9 7900x Arctic II 360 A-RGB NZXT H7 Flow Zwart ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 Samsung 990 Pro 1TB Samsung 980 1TB MSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X Be quiet! Dark Power Pro 11 850W 3 Arctic P14 PWM PST A-RGB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danield
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-04 16:49
Persoonlijk denk ik dat de voeding wat verbeterd kan worden voor het zelfde geld kun je ook een platinum model krijgen. ( ander merk )

Totaal€ 4.900,55

Amd Ryzen 9 7900x Arctic II 360 A-RGB NZXT H7 Flow Zwart ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 Samsung 990 Pro 1TB Samsung 980 1TB MSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X Be quiet! Dark Power Pro 11 850W 3 Arctic P14 PWM PST A-RGB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
danield schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:53:
Persoonlijk denk ik dat de voeding wat verbeterd kan worden voor het zelfde geld kun je ook een platinum model krijgen. ( ander merk )

[...]
Wilde juist voor ATX 3.0 gaan, zie nu dat een atx niet past in de mini, misschien dan maar voor een o11 normaal gaan.

Wilde eigenlijk de MSI 1300w atx 3.0 maar 399€ gaat te ver 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-04 14:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B03KN18-2J7Wr-rEk-LPX0jmDbU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ImwjYkbjy8XuLSgSCU65GUvW.png?f=fotoalbum_large

Heb dit bereikt op stock voltage van het RAM. Primaire timings kunnen iets straker met hogere voltages, maar vind dat het risico en stroomverbruik niet waard.

Die tRFC2 heb ik trouwens weer moeten verhogen naar 480. Het bleek niet stabiel (ondanks de TestMem 5 anta777 test).
Iemand nog suggesties om deze te testen en een betere waarde te bepalen?

De FCLK krijg ik met geen mogelijkheid boven 2000Mhz stabiel, ook niet met extra voltage op de IOD en CCD.
Kwestie van een slechte CPU? Best jammer, want het scheelt veel memory latency in de screenshots die ik van anderen zie.

Verder zoek ik nog een paar instellingen in het GigaByte BIOS:
PowerDown en GearDownMode voor het RAM, en een instelling om de maximale FCLK te locken.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Powerdown is helaas een paar versies geleden uit de BIOS verdwenen, zit ook met smart te wachten tot dat weer terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@Gijs007
Heb je meerdere keren de latency getest toevallig? 70ns is wel erg hoog. Je zou met gemak <60 moeten zitten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Wildfire schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:18:
[...]

Dat staat volgens mij al zo ingesteld en daarnaast, het probleem is niet dat Windows crashed maar dat het systeem praktisch bij elke reboot meteen drie piepjes geeft en een A6 of C5 melding. Moet dan CMOS clearen, kan daarna BIOS opnieuw instellen en probleemloos doorstarten naar Windows en in Windows werkt vervolgens alles als een tierelier.

Lijkt me overduidelijk een BIOS issue dus hopelijk met een toekomstige update wordt dat dan nog eens gefixed.

[...]

Zo te zien de non-RGB variant van hte geheugen wat ik heb. Kon alleen zelf zo 1-2-3 nergens een non-RGB variant van mijn 2x32GB setje vinden dus vandaar dat ik de RGB-versie zet. Maar die is met de MSI software, die ik toch al had om de RGB van mijn videokaart uit te zetten, ook gewoon regelbaar gelukkig dus geen extra software nodig om het RGB van het RAM uit te zetten. :P
Met ondertussen twee nieuwe setjes geheugen kunnen testen (had al G-Skill en nu ook Corsair en Kingston --> zie https://tweakers.net/pric.../1895164;1902570;1874844/) en hetzelfde probleem.

Ik bedacht me echter op een gegeven moment iets: die ene keer dat ik het geheugen op stock had lopen, geen EXPO profiel geladen ofzo, kon ik gewoon rebooten. Maar die ene keer had ik niet Ryzen Master geopend en dus ook niet bij de creator mode PBO applied.

Dus ik testen: geen Ryzen Master openen. En als ik dat doe, kan ik gewoon elke keer normaal herstarten. En een korte bench met CPU-Z en de encryption algorithm benchmark van Veracrypt geeft me dezelfde resultaten als toen ik Ryzen Mater nog gebruikte. Wat dus inderdaad bevestigt wat ik op internet vind, je hebt Ryzen Master niet nodig als je niet handmatig in Windows nog overklokinstellingen wilt aanpassen.

Maar de vraag is dan nu, waarom krijg ik na gebruik van Ryzen Master bij een reboot een C5 error op mijn moederbord gevolgd door een A6 error? Moet dan CMOS resetten en daarna kan ik weer wel booten.

Heb al geprobeerd in Ryzen Master memory control te excluden maar dat maakte geen verschil.

Ik denk dat ik het er maar bij laat zitten, ik heb nu een systeem dat ik betrouwbaar kan rebooten en naar behoren presteert.

Enige vraag die me nu resteert (en waar ik nu ook naar ga googlen) is welke van die drie setjes RAM me de beste performance zou geven. Ik denk dat het in de praktijk niet veel uitmaakt en dat ik die Kingston reepjes net zo goed kan laten zitten, die hebben geen RGB dus scheelt weer software om dat uit te zetten. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Wildfire op 18-03-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-04 14:18
Razkin schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:04:
@Gijs007
Heb je meerdere keren de latency getest toevallig? 70ns is wel erg hoog. Je zou met gemak <60 moeten zitten.
Yes. Met de standaard EXPO instellingen zat ik op 73ns.
Heb twee keer onder de 70ns getest, maar kon dat niet reproduceren. Kennelijk zit er wat variatie in deze test.

<60ns is alleen haalbaar met hogere FLCK klok toch?

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Volgens mij zat ik op 58 met FCLK 2000MHz, CL30 6000MHz RAM.
Momenteel lukt het in de 54ns te halen met 2067FCLK en CL28 6200MHz..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Met powerdown nog aan ga je idd niet veel lager komen, maar met een oudere bios met dat uit haal je wel rond de 60.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
@Julian Ik draai idd niet de laatste AGESA en heb powerdown disabled staan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:12

CMT

Waarom zouden jullie powerdown aan willen hebben? Bij DDR4 was het juist wenselijk om het uit te laten vanwege het prestatieverlies.

Worden de DDR5 latjes dan zo heet dat energiebesparing winst geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Uit, disabled wil je het hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:12

CMT

Okee dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik nam aan dat als de optie er niet is het ook niet aanstaat.
Wel knap vervelend dan van Gigabyte : (.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Ja staat standaard aan nu :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-04 22:08
Hoi allemaal,

Verleden week heb ik een nieuwe PC gebouwd om het AM5 platform heen:

Cpu: Ryzen 7 7700X
Mobo: ASUS B650 Plus Wifi
Ram: uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo F5-5600J2834F16GX2-TZ5N

Op zich loopt de PC aardig met EXPO enabled, maar ik heb geregeld CTD's in Hogwarts Legacy, waardoor ik wat argwanend over de configuratie ben geworden. Ik heb in het bios EXPO uitgeschakeld, en ik so far (in 1.5u) nog geen crashes ervaren, maar nu loopt mijn geheugen natuurlijk niet op de goede snelheid.

Wat ik nog wil proberen is om een andere zware game te draaien met EXPO aan, want wellicht ligt het aan HL..

Daarnaast vroeg ik me af of het zin heeft om Memtestx86 een tijdje te draaien om het probleem te triggeren. Iets lijkt me in elk geval niet goed.

CL28 5600MT's zou toch geen probleem moeten zijn?

Wat ik daarnaast raar vind, is dat ik met EXPO disabled in mijn bios, nog steeds expo kan aanzetten in Ryzen master, zou dit niet disabled moeten zijn?

Bij voorbaat bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Als ik op internet kijk komen CTD's bij Hogwarts vrij vaak voor. Indien je het ook bij andere games hebt zou ik me meer zorgen maken.

Het is op zich niet onverstandig om bij een nieuwe pc (op standaard instellingen, EXPO kun je evt wel aanzetten alhoewel 5600 in principe een oc is ) een aantal stresstests te draaien waaronder mem.

Op die manier zet je een baseline en weet je of de nieuwe pc in de basis stabiel is.

Alhoewel de beide Memtest86 varianten recent geupdate zijn, zijn veel mensen volgensmij overgestapt op andere memtesters zoals HCI memtest of Testmem 5.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Overigens, beginnen de nieuwe AGESA 1006 official beta's nu uit te rollen bij ASUS.

https://docs.google.com/s...-PMyOk/edit#gid=522016589

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-04 22:08
@Help!!!! Dankjewel voor je input! Helaas heb ik nog geen andere zware games om te proberen :P. Bij de logs was wel te zien dat het unhandled exceptions betrof en daarnaast is de PC zelfs een keer uitgevallen tijdens het spelen van HL.

Ik heb het even overzichtelijk gemaakt door me alleen bezig te houden met BIOS settings, en Ryzen Master achterwege te laten (letterlijk gedeinstalleerd).

Ik heb allereerst EXPO II aangezet. Het verschil met EXPO I is dat II alle aanbevolen instellingen van het geheugen overneemt, waar I een paar zaken op auto laat staan. Vervolgens heb ik Memtest86 gedraaid, waarna ik na 17 minuten een error had. Mijn gok is dat ASUS nog wat werk aan het BIOS te doen heeft.

Daarna nog even wezen zoeken, gezien ik het toch wel jammer vond (immers staat mijn geheugen op de supported lijst van ASUS). Daar vond ik deze reddit post:

https://www.reddit.com/r/...s_when_using_expo_on_am5/

Om precies te zijn:
"I finally found the corresponding BIOS (for Crosshair X670E Extreme) and Ryzen Master settings. In the Asus BIOS, the setting is hidden under Advanced -> AMD Overclocking -> Accept -> DDR and Infinity Fabric Frequency/Timings -> Infinity Fabric Frequency and Dividers -> UCLK DIV1 Mode -> UCLK=MEMCLK. Basically, the alternative is to run UCLK at half the speed of MEMCLK (this is what the default setting of Auto does) and that is suboptimal. In Ryzen Master, the setting is called UCLK Mode and it's set to On if UCLK=MEMCLK."

Ik heb deze setting aangepast van auto naar uclk=memclk, en nu draait de test onder EXPO II al stabiel voor 3 uur en 42 minuten! Ik zal 'm nog even laten doordraaien, maar dit lijkt in elk geval het geheugen uit te sluiten. (fingers crossed)
Pagina: 1 ... 3 ... 17 Laatste