Netjes daar ging je weekend heGENETX schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:23:
Goed, ik ben er uit, voor nu lijkt het stabiel te draaien (maar moet nog even goed stressen).
In het kort:
Een Ryzen 9 7900X op een Asus TUF Gaming B650M PLUS bordje, gecapped op 125W maximum vermogen en een additionele temperatuurlimiet van 75 graden Celsius.
Scores:
CB23 Multi: 27181 (26788 bij 10 minuten stress)
CB23 Single: 2001
CPU-Z Multi: 11468.6
CPU-Z Single: 787.7
[Afbeelding]
Om dit te behalen heb ik de volgende guide gebruikt met de nodige wijzigingen:
https://www.reddit.com/r/...al_significantly_exceeds/Wat betreft de PBO Curve: -16 was onstabiel, foutmarge ingebakken. Mijn sample is niet zo goed als die op reddit. Verder heb ik om problemen zoals door @Thomg beschreven nog een TDC en EDC limiet ingezet, waar ik dik onder blijf. Defaults van het bord lijken 160A en 225A te zijn.
- vcore offset: -50mv
- SoC Uncore: Enabled
- SoC voltage: 1.16v
- CPU LLC: Mode 4
- SOC LLC: Mode 3
- CPU VRM Switching Frequency: 800 450kHz, mijn bordje ondersteund niet hoger
- PBO Boost override: -100mhz Volgens mij nergens voor nodig
- PBO Scalar: Auto
- PBO Curve: All core op -14*
- PBO PPT: 125W (is ca 90W voor de cores)[/li] PBO TDC: 120A[/li] PBO EDC: 150A[/li] PBO Thermal Limit: 75 graden[/li]
Het systeem is echt een heel stuk stiller dan voorheen en zeker ook 20 graden koeler. Dus absoluut het tweaken waard! Gezien (zie verder hieronder) de invloed van een moederbord op de performance, verwacht ik ook vrij weinig in te leveren. Ik heb in het begin al even CB32 gedaan, voor zover ik me kan herinneren eindigde ik toen ietsjes hoger, maar ook onder de 28000 CB32 multicore punten.
Systeem:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Ryzen 9 7900X Boxed € 510,- € 510,- 1 Moederborden ASUS TUF Gaming B650M-PLUS € 247,45 € 247,45 1 Videokaarten AMD Radeon RX 6700 XT € 0,- € 0,- 1 Behuizingen be quiet! Pure Base 500 Zwart € 83,89 € 83,89 1 Processorkoeling Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B € 64,90 € 64,90 1 Ventilatoren be quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm € 21,52 € 21,52 1 Geheugen intern G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 € 209,- € 209,- 1 Voedingen Corsair RM850 (2021) Zwart € 0,- € 0,- 1 Solid state drives Crucial MX500 2,5" 500GB € 48,76 € 48,76 1 Solid state drives Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB € 136,90 € 136,90 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.322,42
@Rannaa Ik snap je, ik snap je scepsis. Daarbij, het hangt sterk af van je eigen chip en config. De ene is de andere niet, dus instellingen overnemen van een ander werkt nooit zondermeer (zie ook bij mij). Wellicht dat de reviewers ook de beste samples krijgen (want de CB23 scores die T.net haalt krijg ik ook bij lange na niet als ik de boel volledig unlock). Ik heb niet het gevoel een golden sample te hebben in ieder geval.
Al zie je ook een enorme spread:
review: AMD Ryzen 9 7950X en Ryzen 7 7700X - Is Zen 4 pijlsnel of bloedheet?
review: 9 AMD B650-moederborden - Betaalbaar aan de slag met Ryzen 7000
Van 38585 punten met de 7950X naar 37332 punten op de ATX tweeling van mijn bord.
Ik post nu maar even en edit deze post voor ik alles kwijt raak, draai nu een CPU-Z stress en CB32 in de achtergrond![]()
Edit, en uiteraard geen crash. Zetten we nu nog even Prime95 aan.
Achja, door een griepje is er sowieso al weinig over van het weekend... Heb de oorspronkelijke scores even niet, maar was iets van 27800 CB 23 punten meende ik.
Edit:
Net heb ik mijn systeem een uurtje aan de Prime95 en OCCT gezet en geen crash, dus dat lijkt wel stabiel.
Zojuist heb ik heb nog even snel een test gedaan op default:
/f/image/XK7Tu2ffAjicLz9XvdQGlu20.png?f=fotoalbum_small)
CPU-Z singlecore is dus zelfs wat slechter geworden op default, de rest wat beter.
Maar vooral, de clocks liggen slechts ca 150MHz hoger bij een piekvermogen van 195W ipv 128W. Dus een klein beetje verbetering tegen 50% meer stroomverbruik ten opzichte van mijn 125W setup.
Wel zag ik dat de Reddit poster probeerde zijn vcore zo laag mogelijk te zetten, ik ga die toch eens op 0 zetten en dan kijken of ik toch nog wat meer uit de PBO kan persen, maar ik vermoed van niet door de vermogenslimiet.
Edit2: dat draaide op niks uit. Die waarden trekt mijn sample zeer zeker niet.
Edit:
Net heb ik mijn systeem een uurtje aan de Prime95 en OCCT gezet en geen crash, dus dat lijkt wel stabiel.
Zojuist heb ik heb nog even snel een test gedaan op default:
/f/image/XK7Tu2ffAjicLz9XvdQGlu20.png?f=fotoalbum_small)
CPU-Z singlecore is dus zelfs wat slechter geworden op default, de rest wat beter.
Maar vooral, de clocks liggen slechts ca 150MHz hoger bij een piekvermogen van 195W ipv 128W. Dus een klein beetje verbetering tegen 50% meer stroomverbruik ten opzichte van mijn 125W setup.
Wel zag ik dat de Reddit poster probeerde zijn vcore zo laag mogelijk te zetten, ik ga die toch eens op 0 zetten en dan kijken of ik toch nog wat meer uit de PBO kan persen, maar ik vermoed van niet door de vermogenslimiet.
Edit2: dat draaide op niks uit. Die waarden trekt mijn sample zeer zeker niet.
[ Voor 79% gewijzigd door GENETX op 11-12-2022 20:41 ]
Iemand nog tips over hoe je een hogere Ifinity Fabric stabiel krijgt?
Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 32GB DDR5 6000C30 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Op het AM5 socket niet, maar op AM4 kon je het enigszins opvangen door CCD en IOD voltage te verlagen. Tevens zou je eens kunnen proberen de SoC voltage te verlagen. In mijn ervaring werkt het verhogen van voltage op AMD CPUs averechts. Maar nogmaals, dat is enkel mijn ervaring op gebaseerd een aantal AM4 systemen/CPUsJulian schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:38:
Iemand nog tips over hoe je een hogere Ifinity Fabric stabiel krijgt?
AMD Ryzen 9 9950X3D | MSI X870E Tomahawk | Corsair 96GB DDR5 6200C30 | Kingston Fury 1TB NVMe | Kingston Fury 2TB NVMe | Kingston Fury 4TB NVMe | MSI GeForce RTX5090 Ventus OC 3x | Silverstone Hela 1300R | NZXT H7 Flow | Custom watercooling loop
Ik vind het echt bijzonder slecht van AMD dat die IHS zo onnodig dik is, slechts 130watt en toch 75c graden, ik pompte met mijn 5900x en 5950x gewoon 250watt door de chip en is nog goed te koelen met een AIO. (max 80)GENETX schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:23:
Goed, ik ben er uit, voor nu lijkt het stabiel te draaien (maar moet nog even goed stressen).
In het kort:
Een Ryzen 9 7900X op een Asus TUF Gaming B650M PLUS bordje, gecapped op 125W maximum vermogen en een additionele temperatuurlimiet van 75 graden Celsius.
Scores:
CB23 Multi: 27181 (26788 bij 10 minuten stress)
CB23 Single: 2001
CPU-Z Multi: 11468.6
CPU-Z Single: 787.7
Knip
[/small]
Ik ben erover uit, ik skip de huidige AM5 reeks om de volgende 2 redenen,
- Slecht te koelen, je krijgt de performance waar je voor betaald niet eruit ivm temperatuur (of delidden is een must, weg garantie)
- Dure moederborden
Thnx AMD! Je hebt mij een hoop geld bespaard
Hier krijg je als power user nooit de max performance eruit i.v.m. de temperatuur
Misschien dat het design van de volgende generatie CPU's beter ge-designed is. Dan ga je toch weer twijfelen om over te stappen op AM5.Q_7 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:05:
[...]
Ik vind het echt bijzonder slecht van AMD dat die IHS zo onnodig dik is, slechts 130watt en toch 75c graden, ik pompte met mijn 5900x en 5950x gewoon 250watt door de chip en is nog goed te koelen met een AIO. (max 80)
- Slecht te koelen, je krijgt de performance waar je voor betaald niet eruit ivm temperatuur (of delidden is een must, weg garantie)
- Dure moederborden
Hier krijg je als power user nooit de max performance eruit i.v.m. de temperatuur
Zou hem zeker ook skippen als ik jou was 7000 serie heeft jou niet nodigQ_7 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:05:
[...]
Ik vind het echt bijzonder slecht van AMD dat die IHS zo onnodig dik is, slechts 130watt en toch 75c graden, ik pompte met mijn 5900x en 5950x gewoon 250watt door de chip en is nog goed te koelen met een AIO. (max 80)
- Dure moederborden
Ik ben iig zeer tevreden met mijn setup. Niets te klagen met mijn zeer snelle cpu.
@CarJunkyXL Daar ga ik ook van uit i.c.m. een eventuele X670S of X770 chipset over 2 jaar.
@Rannaa Dat zou ik ook zeggen als ik AMD was, dat dat zo hoort, Der8auer heeft aangetoond dat een delid 20c scheelt, heeft hij zelf ook nog nooit meegemaakt (zo'n groot verschil)
Feit is dat je heeeel snel op die 95c zit en daarna gaat het ding throttlen. (maakt niet eens uit waarmee je koelt)
Zo wordt een all-core overclock hierdoor ook beperkt (bijv voor Dynamic OC met Asus borden)
Dus als een 7950x stock 75c zou worden, had ik als OC 'er nog een leuke marge gehad, die marge is er niet wegens onlogische redenen (AM4 koeler support) en daar baal ik echt van.
@Rannaa Dat zou ik ook zeggen als ik AMD was, dat dat zo hoort, Der8auer heeft aangetoond dat een delid 20c scheelt, heeft hij zelf ook nog nooit meegemaakt (zo'n groot verschil)
Feit is dat je heeeel snel op die 95c zit en daarna gaat het ding throttlen. (maakt niet eens uit waarmee je koelt)
Zo wordt een all-core overclock hierdoor ook beperkt (bijv voor Dynamic OC met Asus borden)
Dus als een 7950x stock 75c zou worden, had ik als OC 'er nog een leuke marge gehad, die marge is er niet wegens onlogische redenen (AM4 koeler support) en daar baal ik echt van.
[ Voor 4% gewijzigd door Q_7 op 13-12-2022 16:56 ]
Tuurlijk zal hij koeler zijn met een delid, er is altijd wel plek voor verbetering. Maar wat je even goed moet begrijpen is de algoritme van pbo, er is een temp limiet van 95c dus als jij een delid doet zal hij ook 95c aantikken maar dan met een hogere kloksnelheid. Hoe beter je koeling hoe hoger je boost frequentie.Q_7 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:55:
Zelfde geldt ook voor de 5000 serie alleen dan met een lagere temp limiet.
het verlagen van je temp limiet heeft dus vrij weinig nut want dan kun je beter een 5000 serie nemen. Die zijn niet gemaakt om op 95c te draaien.
[ Voor 6% gewijzigd door Rannaa op 13-12-2022 18:10 ]
@Rannaa Juist dit is nou mijn hele punt! Hoe koeler de CPU hoe hoger en langer de boostclocks, als voorbeeld pak ik even mijn 5950x , met 30c coolant temp van de AIO haalt deze maar 680 CPU-Z punten, maar met 22c coolant temp zit deze over de 700. Dat terwijl hij eigenlijk nog ruim onder de max temp van 85c zit.
Voor de normale gebruiker zal een AM5 setup prima zijn, maar voor de veeleisende gebruiker die iedere Mhz eruit wilt persen gewoon een heel stuk minder.
Helaas is de video van Der8auer kort, maar waar hij eerst 5,4Ghz all core oc kon halen met een hoge temp, was 5,5Ghz met een delid easy, en zat nog flink wat ruimte in kwa temperatuur, helaas stopt hij bij 5,5Ghz, maar als ik die setup in handen had, had ik het wel geweten
edit linkje van de video
YouTube: Ryzen 7000 Delidding - Unreal Temperature improvement with Direct-Di...
Voor de normale gebruiker zal een AM5 setup prima zijn, maar voor de veeleisende gebruiker die iedere Mhz eruit wilt persen gewoon een heel stuk minder.
Helaas is de video van Der8auer kort, maar waar hij eerst 5,4Ghz all core oc kon halen met een hoge temp, was 5,5Ghz met een delid easy, en zat nog flink wat ruimte in kwa temperatuur, helaas stopt hij bij 5,5Ghz, maar als ik die setup in handen had, had ik het wel geweten
edit linkje van de video
YouTube: Ryzen 7000 Delidding - Unreal Temperature improvement with Direct-Di...
[ Voor 14% gewijzigd door Q_7 op 13-12-2022 18:15 ]
Ja pciesQ_7 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:13:
@Rannaa Juist dit is nou mijn hele punt! Hoe koeler de CPU hoe hoger en langer de boostclocks, als voorbeeld pak ik even mijn 5950x , met 30c coolant temp van de AIO haalt deze maar 680 CPU-Z punten, maar met 22c coolant temp zit deze over de 700. Dat terwijl hij eigenlijk nog ruim onder de max temp van 85c zit.
edit linkje van de video
Lekkere kort door de bocht opmerking ook weer dit. Je snapt toch dat de temperatuur ook afhankelijk is van de koeling? En ja, AM5 is niet optimaal als je de delidding mag geloven. Anderzijds schijnt de sensor ook dichter op het silicon (las het ergens, geen bron) zit om sneller te reageren, maar daardoor meet deze ook hogere temps. Maar twijfel na der Bau8er ook wel over dat punt.Q_7 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:05:
[...]
- Dure moederborden
Maar de koeling, besef wel dat ik mijn koeling ingesteld heb op silent. Ik heb niet een kast met de beste airflow daarbij. Deze 70 graden op 130W doe ik dan ook met een heerlijk stille kast. Ik merk amper een verschil in geluid tussen idle en stress, zelfs na wat uurtjes testen! Dus een heerlijke balans in mijn ogen.
Ik vraag me overigens af hoeveel verder je komt. Uiteindelijk blijft de warmteontwikkeling hetzelfde, je equilibrium ligt simpelweg lager bij de 5000 serie. Gezien de schaling van AM5 ( zie mijn grafiek in het AMD nieuwstopic) moet je echt enorm veel vermogen er in steken om nog hogere clocks te halen, als de silicon dat al zou willen. En ook dan, je setup moet wel 300W weg kunnen trekken dan.
Nee, ik ben wel tevreden met mn Mugen5 PCGH.
[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 13-12-2022 19:53 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y9wk8RFueHd8q6I6pi4jB6dt.jpg?f=user_large)
Ik heb hem compleet , ff de oude pc uitelkaar halen van de week en deze verder inbouwen.
Heb voor Windows 11 gekozen btw.. mijn eerste keer met dit os.
Ben benieuwd hoe het gaat draaien tov van de 4930k... En hoop ook op een beetje overclock...
Ben met de kerst 2 weken vrij, dus genoeg tijd om er een ff voor te gaan zitten.
[ Voor 7% gewijzigd door BlaBla1973 op 13-12-2022 21:10 ]
Computer nr 486 denk ik..
Het is dan wel geen Ryzen maar heeft wel dezelfde cores.
Damn boi, that thing is BIIIIIIIIIIIIG
Damn boi, that thing is BIIIIIIIIIIIIG
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Ik ben gezwicht voor de upgrade(-ish) druk.
Asus ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI -> een van de weinige 8-layer, 5.1 analoog uit audio en asynchronous clock als spec. Hopelijk gaat het bord net zolang mee als mijn X470 Gaming Wifi 7(2700X/3800X/5800X/5800X3D).
G.skill F5-6400J3239G16GX2-TZ5RK -> heel lang lopen twijfelen om gewoon Kingston 5600 C40 te pakken, maar wilde vanwege platform switch 100% weten dat het ram bepaalde specs kon draaien.
Ryzen 7950X
Hele lange boot tijden heb ik niet gehad, maar wel vaker het bios gereset dan de afgelopen 5 jaar bij elkaar
.
6000MHz C32 met 2000MHz INF is appeltje eitje, maar zelfs 6200MHz krijg ik op het moment niet stabiel.
Om 6200MHz boot stabiel te krijgen moet het RAM op 1.435V(1.4 crasht bij booten Windows) wat hoger is dan ram specs, wat mij het idee geeft dat ik in de andere spanningen moet zoeken. Het is iig niet de VSoc/VDDG Misc spanning.
2133MHz INF fabric is bench stable, geen duur test gedaan nog.
2200MHz INF met VDDG 950 boot in windows en is half bench stable(enkele CB20 run of Aida latency test), meer of minder VDDG hielp niet voor stabiliteit. Op Auto(850) kom ik niet eens tot bios.
Edit: Onderstaand wordt m'n basis. Heeft een 100% memtest gehad. Lees toch dat er nog aardig wat bugs plat te slaan zijn in de huidige AGESA. Na wat bios revisies zal ik kijken of ik naar de lage 50ns latency kan komen. Momenteel CO van -5 all core onder een Gelid Phantom(niet geweldig, maar afdoende).
Asus ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI -> een van de weinige 8-layer, 5.1 analoog uit audio en asynchronous clock als spec. Hopelijk gaat het bord net zolang mee als mijn X470 Gaming Wifi 7(2700X/3800X/5800X/5800X3D).
G.skill F5-6400J3239G16GX2-TZ5RK -> heel lang lopen twijfelen om gewoon Kingston 5600 C40 te pakken, maar wilde vanwege platform switch 100% weten dat het ram bepaalde specs kon draaien.
Ryzen 7950X
Hele lange boot tijden heb ik niet gehad, maar wel vaker het bios gereset dan de afgelopen 5 jaar bij elkaar
6000MHz C32 met 2000MHz INF is appeltje eitje, maar zelfs 6200MHz krijg ik op het moment niet stabiel.
Om 6200MHz boot stabiel te krijgen moet het RAM op 1.435V(1.4 crasht bij booten Windows) wat hoger is dan ram specs, wat mij het idee geeft dat ik in de andere spanningen moet zoeken. Het is iig niet de VSoc/VDDG Misc spanning.
2133MHz INF fabric is bench stable, geen duur test gedaan nog.
2200MHz INF met VDDG 950 boot in windows en is half bench stable(enkele CB20 run of Aida latency test), meer of minder VDDG hielp niet voor stabiliteit. Op Auto(850) kom ik niet eens tot bios.
Edit: Onderstaand wordt m'n basis. Heeft een 100% memtest gehad. Lees toch dat er nog aardig wat bugs plat te slaan zijn in de huidige AGESA. Na wat bios revisies zal ik kijken of ik naar de lage 50ns latency kan komen. Momenteel CO van -5 all core onder een Gelid Phantom(niet geweldig, maar afdoende).

[ Voor 23% gewijzigd door Razkin op 16-12-2022 13:37 ]
Eerste "oc" op mijn nieuwe bak. Heb het geheugen op EXPO gezet en verder nog nergens naar gekeken.
Wat raden jullie aan om een goede baseline te krijgen voor een stabiele overclock?
:strip_exif()/f/image/hCboHgdO2s9CzIqd5obqI4cU.jpg?f=fotoalbum_medium)
De meeste tijd is tot nu toe gaan zitten, in het laten werken van mijn GPU... Na heel wat klooien kwam ik er achter dat mijn PCIe riser maar 3.0 was ipv 4.0...
Dus op auto in de bios werd de GPU niet gezien...
Plaatje van de PC (nog niet helemaal klaar)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2Xk9EWPNKHPEIVUgPFKrrQmg.jpg?f=user_large)
Wc is trouwens van Ek (3x240 rad) cpu en gpu.
Behalve de Barrow waterway lrc 2.0 RGB distribution panel en zit in een Lian Li PC-O11 Dynamic.
Wat raden jullie aan om een goede baseline te krijgen voor een stabiele overclock?
:strip_exif()/f/image/hCboHgdO2s9CzIqd5obqI4cU.jpg?f=fotoalbum_medium)
De meeste tijd is tot nu toe gaan zitten, in het laten werken van mijn GPU... Na heel wat klooien kwam ik er achter dat mijn PCIe riser maar 3.0 was ipv 4.0...

Dus op auto in de bios werd de GPU niet gezien...
Plaatje van de PC (nog niet helemaal klaar)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2Xk9EWPNKHPEIVUgPFKrrQmg.jpg?f=user_large)
Wc is trouwens van Ek (3x240 rad) cpu en gpu.
Behalve de Barrow waterway lrc 2.0 RGB distribution panel en zit in een Lian Li PC-O11 Dynamic.
[ Voor 44% gewijzigd door BlaBla1973 op 19-12-2022 11:06 ]
Zo de pc staat weer op zijn plek in de kamer.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IgcVY1ZrfyxTkOE5q7Gozfta.jpg?f=user_large)
Zit nog wat lucht in, maar verder is de pc klaar.
Beetje zitten overclocken prime95 stabiel (uur)
:fill(white):strip_exif()/f/image/SnlArDVoHGYH9mTs9NrsOzBb.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/V7VyAVGjSd6c1CrzCLBOHxTp.png?f=user_large)
Hoogste score die ik had tot nu toe was 206xx... Maar die was niet 100% prime95 stabiel
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IgcVY1ZrfyxTkOE5q7Gozfta.jpg?f=user_large)
Zit nog wat lucht in, maar verder is de pc klaar.
Beetje zitten overclocken prime95 stabiel (uur)
:fill(white):strip_exif()/f/image/SnlArDVoHGYH9mTs9NrsOzBb.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/V7VyAVGjSd6c1CrzCLBOHxTp.png?f=user_large)
Hoogste score die ik had tot nu toe was 206xx... Maar die was niet 100% prime95 stabiel
:fill(white):strip_exif()/f/image/ibzI8P1iAULOWIkc7qLdXBVr.png?f=user_large)
[ Voor 64% gewijzigd door BlaBla1973 op 23-12-2022 14:06 ]
Is er hier toevallig iemand die ook een AMD 7700x in een custom loop heeft zitten ?
Welke temperatuur haal je ?
Heb hier een 7700x in een custom loop zitten samen met een RTX 4090 (2* 360mm radiators) en ben net wat aan het testen.
Bij 3DMark houd de 7700x zich nog wel redelijk (tussen de 80 en 85 graden) maar met Cinebench R23 ...word ie nogal warm
CPU (Tcti/Tdie) 93 graden
CPU-behuizing 91.9 graden
CPU CDD1 (Tdie) 93 graden
Lijkt me een beetje hoog....
PS :
Dit is met PBO op advanced, auto en een allcore negative offset van -10
Ik moet de ideale PPT, TDC en EDC waardes nog vinden voor een 7700x
Welke temperatuur haal je ?
Heb hier een 7700x in een custom loop zitten samen met een RTX 4090 (2* 360mm radiators) en ben net wat aan het testen.
Bij 3DMark houd de 7700x zich nog wel redelijk (tussen de 80 en 85 graden) maar met Cinebench R23 ...word ie nogal warm
CPU (Tcti/Tdie) 93 graden
CPU-behuizing 91.9 graden
CPU CDD1 (Tdie) 93 graden
Lijkt me een beetje hoog....
PS :
Dit is met PBO op advanced, auto en een allcore negative offset van -10
Ik moet de ideale PPT, TDC en EDC waardes nog vinden voor een 7700x
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
Dat zijn geen bijzondere termperaturen voor deze processor volgens mij, maar ook niet bijzonder koel.
Geen custom loop hier maar een gewone AIO (een Kraken Z63), en bij mij wordt hij 81 graden gemiddeld bij een 3DMark-run, zie b.v. https://www.3dmark.com/3dm/86154421. Omdat ik geen custom loop heb en heb gekozen voor een radiator bovenin mijn behuizing. is het ook nog zo dat de AIO koelt met de door de grafische kaart voorverwarmde lucht. Ik heb wel een hogere offset dan jij, per core tussen de 20 en de 30, gemiddeld zo'n 25.
Hierbij een CB run:
:strip_exif()/f/image/jcBpIyN5DmpbRnOz5tU0P8hy.jpg?f=fotoalbum_large)
De 7700X werkt standaard zo dat hij hem gewoon tegen de temp limit aanjaagt, met jouw betere koeler als het goed is dus bij hogere spanning en wattages en frequenties dan bij mij. Als je hem koeler wilt zal je hem moeten beperken qua wattage. Als je dat combineert met een undervolt kan je gemakkelijk betere resultaten behalen dan stock, met een lagere temperatuur.
Geen custom loop hier maar een gewone AIO (een Kraken Z63), en bij mij wordt hij 81 graden gemiddeld bij een 3DMark-run, zie b.v. https://www.3dmark.com/3dm/86154421. Omdat ik geen custom loop heb en heb gekozen voor een radiator bovenin mijn behuizing. is het ook nog zo dat de AIO koelt met de door de grafische kaart voorverwarmde lucht. Ik heb wel een hogere offset dan jij, per core tussen de 20 en de 30, gemiddeld zo'n 25.
Hierbij een CB run:
:strip_exif()/f/image/jcBpIyN5DmpbRnOz5tU0P8hy.jpg?f=fotoalbum_large)
De 7700X werkt standaard zo dat hij hem gewoon tegen de temp limit aanjaagt, met jouw betere koeler als het goed is dus bij hogere spanning en wattages en frequenties dan bij mij. Als je hem koeler wilt zal je hem moeten beperken qua wattage. Als je dat combineert met een undervolt kan je gemakkelijk betere resultaten behalen dan stock, met een lagere temperatuur.
[ Voor 44% gewijzigd door Julian op 02-01-2023 11:20 ]
Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 32GB DDR5 6000C30 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Thanx duidelijkJulian schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:00:
Dat zijn geen bijzondere termperaturen voor deze processor volgens mij, maar ook niet bijzonder koel.
Hierbij een CB run:
[Afbeelding]
Was al aan het kijken met aangepaste PBO waardes :
Gebruik een Gigabyte X670E Aorus Master rev 1.0, zag daarnet dat de PPT, TDC en EDT in mW en mA waardes zijn :
Moet effe uitdokteren hoe je van "normale" waardes hier naar omrekent.
Ging mij er nu even om dat andere mensen hetzelfde zien met hun 7700x, ik krijg geen warme gevoelens (pune intended) als ik met HwInfo rode temperatuur waardes zie
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
Mooi bordje!
Gigabyte heeft een nieuwe BIOS, met AMD AGESA 1.0.0.4.
Ik merk geen verschil in performance. BIOS-opties zijn wel veranderd, allerlei opties voor de memory bus nu.
Kan helaas het geheugen niet meer testen, AIDA64 trial is verlopen en ik vind het te duur voor wat ik ervoor krijg om het te kopen. Iemand tips voor een andere geheugen benchmark?
Ik merk geen verschil in performance. BIOS-opties zijn wel veranderd, allerlei opties voor de memory bus nu.
Kan helaas het geheugen niet meer testen, AIDA64 trial is verlopen en ik vind het te duur voor wat ik ervoor krijg om het te kopen. Iemand tips voor een andere geheugen benchmark?
Nieuwe AMD mag wel zonder problemen zeg 90 graden draaien, dat wilde je niet op de 5000 serie. Maar bij de 7000 serie geen probleem.Q_7 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:05:
[...]
- Dure moederborden
Dure moederborden ben ik het met je eens 300 euro daar begint het, Intel koop je al voor 100 euro minder en dan kan je mooi nog vooruit met je DDR4 geheugen. Bij AMD moet je ook nog de investering maken DDR5 geheugen te kopen. Natuurlijk is dat de toekomst, maar je krijgt de massa nu zeker nog niet op de nieuwste AMD processors. Het is te duur.
Heeft er dan niemand een 7600X processor of durven die niet te reageren omdat de benchmarks mager afsteken tegen het geweld van de processors met meer cores in dit topic?
Hier de mijne dan. Ik heb wat zitten prutsen aan de settings. Draait nu op +200 boost en -30 curve optimizer in combinatie met ECO mode 65W TDP. Zo blijft ie relatief koel (met een Mugen5 PCGH koeler) en schiet het toch op. Het mag dan mager afsteken bij de duurdere modellen maar vergeleken met mijn 10 jaar oude Intel i7 3770 systeem is het toch mooi zes keer zo snel tegen hetzelfde verbruik, met flinke upgrademogelijkheden in de toekomst.
Nu alleen dat geheugen nog, dat wil niet stabiel draaien op de 6000mhz EXPO setting, de 5600 setting doet het probleemloos. Tips welkom. Anders hoop ik op een BIOS update die dat nog mogelijk maakt in de toekomst.
Verder liep ik er tegen aan dat de SSD op PCIE4.0x2 draaide in plaats van x4 in het eerste M2 slot (die PCIE5 ondersteunt). Verplaatsen naar het tweede M2 slot loste dit op maar vraag me niet waarom, voor zover ik kan vinden worden er geen lanes gedeeld van het eerste slot.
Hardware:
AMD Ryzen 5 7600X
Scythe Mugen 5 PCGH Edition
ASUS ROG Strix B650-A GAMING WIFI
Kingston Fury Beast RGB KF560C36BBEAK2-32
Kingston KC3000 1,024TB
ASRock Radeon RX 6600 Challenger D 8GB
/f/image/OFgOrOwNgjPx8TAtGLgVwHW3.png?f=fotoalbum_large)
Hier de mijne dan. Ik heb wat zitten prutsen aan de settings. Draait nu op +200 boost en -30 curve optimizer in combinatie met ECO mode 65W TDP. Zo blijft ie relatief koel (met een Mugen5 PCGH koeler) en schiet het toch op. Het mag dan mager afsteken bij de duurdere modellen maar vergeleken met mijn 10 jaar oude Intel i7 3770 systeem is het toch mooi zes keer zo snel tegen hetzelfde verbruik, met flinke upgrademogelijkheden in de toekomst.
Nu alleen dat geheugen nog, dat wil niet stabiel draaien op de 6000mhz EXPO setting, de 5600 setting doet het probleemloos. Tips welkom. Anders hoop ik op een BIOS update die dat nog mogelijk maakt in de toekomst.
Verder liep ik er tegen aan dat de SSD op PCIE4.0x2 draaide in plaats van x4 in het eerste M2 slot (die PCIE5 ondersteunt). Verplaatsen naar het tweede M2 slot loste dit op maar vraag me niet waarom, voor zover ik kan vinden worden er geen lanes gedeeld van het eerste slot.
Hardware:
AMD Ryzen 5 7600X
Scythe Mugen 5 PCGH Edition
ASUS ROG Strix B650-A GAMING WIFI
Kingston Fury Beast RGB KF560C36BBEAK2-32
Kingston KC3000 1,024TB
ASRock Radeon RX 6600 Challenger D 8GB
/f/image/OFgOrOwNgjPx8TAtGLgVwHW3.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Txh037lXS3jQTDQiw9kASVa7.png?f=user_large)
ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Asrock RX6600 8GB
Weet iemand een goede tutorial voor Zen 4 overclocken? Ik heb nog weinig concreets gevonden over acceptabele voltages en welke voltages waar invloed op hebben.
Ik krijg mijn FCLK bijv. niet boven de 2000 Mhz. Systeem wil dan niet booten.
Ook met Project Hydra aan de slag geweest om de PBO offsets per core te vinden, maar die bleken in de praktijk helaas niet stabiel.
Memory timings tweaken gaat daar in tegen wel lekker
:
:fill(white):strip_exif()/f/image/IHlmDv4HAqLo16uc5lYyiVkx.png?f=user_large)
Weet nog niet wat realistisch haalbaar is met dit type geheugen. Heb voor nu een combinatie van de laagste timings uit verschillende bronnen gepakt en die succesvol overnacht getest met memtest86.
Kwam er per toeval achter dat het Gigabyte bios, naast het EXPO profiel, zelf een aantal subtimings laag had ingesteld, zonder problemen.
Heb vervolgens de timings en voltages van de DRAM calculator van Project Hyrda overgenomen (indien die lager waren), ook dat bleek te werken. Tot slot zag ik een post van iemand hier op het forum die op tRCD en tRP op 36 had staan. Ook dat bleek bij mij te werken. Ben benieuwd hoeveel rek er nog in zit.
Ik krijg mijn FCLK bijv. niet boven de 2000 Mhz. Systeem wil dan niet booten.
Ook met Project Hydra aan de slag geweest om de PBO offsets per core te vinden, maar die bleken in de praktijk helaas niet stabiel.
Memory timings tweaken gaat daar in tegen wel lekker
:fill(white):strip_exif()/f/image/IHlmDv4HAqLo16uc5lYyiVkx.png?f=user_large)
Weet nog niet wat realistisch haalbaar is met dit type geheugen. Heb voor nu een combinatie van de laagste timings uit verschillende bronnen gepakt en die succesvol overnacht getest met memtest86.
Kwam er per toeval achter dat het Gigabyte bios, naast het EXPO profiel, zelf een aantal subtimings laag had ingesteld, zonder problemen.
Heb vervolgens de timings en voltages van de DRAM calculator van Project Hyrda overgenomen (indien die lager waren), ook dat bleek te werken. Tot slot zag ik een post van iemand hier op het forum die op tRCD en tRP op 36 had staan. Ook dat bleek bij mij te werken. Ben benieuwd hoeveel rek er nog in zit.
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
6000 EXPO zou je in principe zonder verdere andere instellingen moeten draaien. Wat nog wel eens gebeurt is dat de 'memory training' instelling op 'niet doen' staat. In dat geval gaat het moederbord niet zelf proberen stabiele subtimings te vinden bij de EXPO-settings en boot hij sneller. Maar dan kan je dus problemen krijgen bij geheugen overclocks. In elk geval was dat een probleem bij Gigabyte BIOS'en, jij hebt een Asus, maar misschien de moeite waard om even naar te kijken.Schaapje_BlaaT schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 00:37:
Check ff de Zentimings van de Topic Starter @Rannaa en van @ECP0WERS op de eerste pagina, het kan nog wat strakker met dat G-Skill geheugen!Gijs007 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:13:
Memory timings tweaken gaat daar in tegen wel lekker:
Heb vanaf het begin dus alleen m’n ram getweaked (zie idd m’n eerste post) en een x ryzen master CO optimizer laten lopen met +200Mhz ppt 1000 tdc 180 en edc 250. Uitkomst hiervan was alles -30 voor CO dat hard ingesteld in de bios en loopt bij mij als een zonnetje! Nog nooit crashes mee gemaakt etc op dit platform.
Ben wel gemoved naar een andere case, lekker compacter:
:strip_exif()/f/image/QTqHq89MxDlAU0YLtbf9D37y.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben wel gemoved naar een andere case, lekker compacter:
:strip_exif()/f/image/QTqHq89MxDlAU0YLtbf9D37y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8dPqmLEev9a2V7adzBlEwFsP.jpg?f=fotoalbum_large)
Wow nice man! Strak!
Ik heb sinds kort ook een Founders Edition trouwens. Superblij mee, echt topkaart. Zo ziet mijn build eruit, in een Micro-ATX behuizing:
:strip_exif()/f/image/tKsfUtwnlzYeVtLn2MXMoEcr.jpg?f=fotoalbum_large)
Dikke kaart Julian!! Ziet er goed uit. Als je wil ruilen tegen m’n 3090 stuur maar een berichtje he dan betaal ik bijJulian schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:31:
Ik heb sinds kort ook een Founders Edition trouwens. Superblij mee, echt topkaart. Zo ziet mijn build eruit, in een Micro-ATX behuizing:
[Afbeelding]
Hehe neuh thx. Die 4080 is echt super qua prestaties per watt, en ook super, superstil. De FE koeler is nog beter geworden dan hij al was. Ze zijn goed te krijgen trouwens die 4080 FE's. Gewoon via NVIDIA, wordt verstuurd door een grote Duitse retailer.
Weheheh heb nog geen upgrade nodig voor COD Warzone 2 speel op 4K met DLSS op performance met gemiddeld 140fps
. Dus lekker een gen overslaan.
Ik kwam deze OC guide voor het RAM tegen: https://www.overclock.net...king-guide.1801842/page-6
Heb nu nog strakkere timings.
:fill(white):strip_exif()/f/image/upsj79rbNKbHIC3q3eMcpL09.png?f=user_large)
Gek genoeg is mijn latency voor RAM echter aan de hoge kant.
:fill(white):strip_exif()/f/image/upsj79rbNKbHIC3q3eMcpL09.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/rPDiq9HJSnqf8bMJa57o1SDO.png?f=user_large)
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
Betekent dat het niet stabiel is.Gijs007 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:18:
Ik kwam deze OC guide voor het RAM tegen: https://www.overclock.net...king-guide.1801842/page-6
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Doet ie dus niet dat 6000 EXPO profiel ook niet als ik verder alles op default heb staan. De memory training setting heet bij Asus "memory context restore". Standaard staat die op AUTO (lange POST tijden). Als ik hem op ON zet boot de PC sneller, maar die zet ik dus terug op AUTO als ik iets wil veranderen aan geheugen instellingen.Julian schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 23:03:
[...]
6000 EXPO zou je in principe zonder verdere andere instellingen moeten draaien. Wat nog wel eens gebeurt is dat de 'memory training' instelling op 'niet doen' staat. In dat geval gaat het moederbord niet zelf proberen stabiele subtimings te vinden bij de EXPO-settings en boot hij sneller. Maar dan kan je dus problemen krijgen bij geheugen overclocks. In elk geval was dat een probleem bij Gigabyte BIOS'en, jij hebt een Asus, maar misschien de moeite waard om even naar te kijken.
Klachten over DDR5 support vond ik hier bijvoorbeeld:
https://www.reddit.com/r/...therboard_for_ryzen_7000/
De 6000 EXPO doet het wel goed genoeg om een benchmark te draaien, leek weinig verschil te maken in cinebench of cpu-z ten opzichte van de 5600 setting maar ja als ik DDR6000 koop dan wil ik toch als het kan die snelheid draaien maar dan wel stabiel graag. Ik hoop op een fix van ASUS in een bios update, de laatste dateert alweer van 24-11 ze mogen wel eens een nieuwe uitbrengen.
ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Asrock RX6600 8GB
Powerdown staat ook nog op enabled, scheelt ook een stuk.Gijs007 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:18:
Helaas is in de nieuwste versie van de Gigabyte BIOS de optie om dat op disabled te zetten verdwenen, althans ik kan het echt niet meer vinden, dus bij mij staat het nu ook aan
Ter vergelijk mijn timings (die ik van @Rannaa heb gejat):
:strip_exif()/f/image/nGujo1LlSnrF5endX7I5NNX1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 61% gewijzigd door Julian op 25-01-2023 22:21 ]
Hoe bedoel je dat? Memtest86 heeft net 4 runs overleeft zonde errors.
Probeer eens testmem5 icm Anta profile. Als je daar 0 fouten hebt kun je pas zeker zijn dat het stabiel isGijs007 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:24:
[...]
Hoe bedoel je dat? Memtest86 heeft net 4 runs overleeft zonde errors.
Prime95 met de large FFTs setting werkte bij mij goed om het geheugen op fouten te betrappen. Als ik het waag mijn geheugen op de 6000 EXPO setting in te stellen binnen 5 minuten een error terwijl ik toch uren kan gamen voordat er iets gebeurt
Kwamen inderdaad fouten uit. Dus ik kan weer terug naar start. Beetje jammer dat memtest deze niet heeft gedetecteerd.Rannaa schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:01:
[...]
Probeer eens testmem5 icm Anta profile. Als je daar 0 fouten hebt kun je pas zeker zijn dat het stabiel is.

Even vlug ter attentie: de 7600X is op dit moment (zeer lokaal) onder de non-X gedoken!
uitvoering: AMD Ryzen 5 7600X Boxed
uitvoering: AMD Ryzen 5 7600 Boxed
Dit hoort eigenlijk in een prijs & levertijden-topic, maar ik kan er geen vinden voor Zen 4.
uitvoering: AMD Ryzen 5 7600X Boxed
uitvoering: AMD Ryzen 5 7600 Boxed
Dit hoort eigenlijk in een prijs & levertijden-topic, maar ik kan er geen vinden voor Zen 4.
Jammer! Maar als het weinig fouten zijn kun je je ram voltage wat hoger zetten en opnieuw proberen. Jouw timings zijn wel wat strakker dan de mijne dus je zou mijne nog kunnen testen.Gijs007 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:15:
[...]
Kwamen inderdaad fouten uit. Dus ik kan weer terug naar start. Beetje jammer dat memtest deze niet heeft gedetecteerd.
Bij mij werkte hoger voltage juist averechts....

Geloof dat ik de mijne op 1.38/1.39 heb draaien. Was anders niet stabiel.
[ Voor 20% gewijzigd door Rannaa op 26-01-2023 19:07 ]
Ik heb afgelopen vrijdag ook een pc gebouwd. En had ook hele trage boot tijden met een Asus moederbord TUF GAMING X670E-PLUS WIFI en Kingston DDR 5 6000 mhz. ( Kingston DDR5 Fury Beast 2x16GB 6000) wel EXPO wat in de qvl lijst stond daar stond geen EXPO bij.
Ik heb het voltage ook wat verhoogd en hij boot nu vlot op.
:strip_exif()/f/image/EnaisEUfqRil7UotYNTjbbqu.jpg?f=fotoalbum_large)
Amd Ryzen 9 7900x Arctic II 360 A-RGB NZXT H7 Flow Zwart ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 Samsung 990 Pro 1TB Samsung 980 1TB MSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X Be quiet! Dark Power Pro 11 850W 3 Arctic P14 PWM PST A-RGB
Al memory context restore opgezocht en allebei enabled in de BIOS?danield schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:23:
Ik heb afgelopen vrijdag ook een pc gebouwd. En had ook hele trage boot tijden met een Asus moederbord TUF GAMING X670E-PLUS WIFI en Kingston DDR 5 6000 mhz. ( Kingston DDR5 Fury Beast 2x16GB 6000) wel EXPO wat in de qvl lijst stond daar stond geen EXPO bij.
[Afbeelding]
Ja dat had ik als eerste gedaan, maar toen bootte het moederbord helemaal niet meer. ( ik had maar 1 optie gevonden in de bios dat moet ik er wel bij zeggen )Thomg schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:54:
[...]
Al memory context restore opgezocht en allebei enabled in de BIOS?
Ik moest toen een cmos reset doen, toen had ik spijt dat ik niet een iets duurder bord had gedaan waar een cmos reset knop op zat. ( ik had die bewust niet genomen omdat ik die in mijn oude moederbord bijna 7 jaren lang niet had gebruikt of hoeven te gebruiken. ( intel 6700 K systeem )
Amd Ryzen 9 7900x Arctic II 360 A-RGB NZXT H7 Flow Zwart ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 Samsung 990 Pro 1TB Samsung 980 1TB MSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X Be quiet! Dark Power Pro 11 850W 3 Arctic P14 PWM PST A-RGB
Ik heb wat dupont kabeltjes gerijgd en naar buiten geroute, als het stom doet tik ik de twee tegen elkaar aan en voila.danield schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:05:
[...]
Ja dat had ik als eerste gedaan, maar toen bootte het moederbord helemaal niet meer. ( ik had maar 1 optie gevonden in de bios dat moet ik er wel bij zeggen )
Ik moest toen een cmos reset doen, toen had ik spijt dat ik niet een iets duurder bord had gedaan waar een cmos reset knop op zat. ( ik had die bewust niet genomen omdat ik die in mijn oude moederbord bijna 7 jaren lang niet had gebruikt of hoeven te gebruiken. ( intel 6700 K systeem )
Naar mijn ervaring werkt ASUS en geheugen gewoon niet lekker. Ook na ik een reset heb moeten doen een profiel inlaadde voor ik veranderingen deed (die al tientallen keer prima geboot heeft!!!) was de PC vast in booten. Wat wel werkte is om eerste de DOCP in te laden en de volgende boot correct te zetten en dan de UCLK===MEMCLK doen. Wat een zooitje.
Ik heb dit kabeltje met knopje en al. Heeft me al een paar keer gered, zoals laatst toen ik een 4080 had ingebouwd die geen beeld gaf, en ik een nieuwe BIOS op die kaart moest flashen, maar mijn onboard graphics uit stond.... En de CMOS reset pinnetjes achter de nieuwe graka zaten....
Dat van die dupont kabels is een goed idee, ik zat vandaag ook al te denken dat ik nog zoiets wou bestellen.Thomg schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:10:
[...]
Ik heb wat dupont kabeltjes gerijgd en naar buiten geroute, als het stom doet tik ik de twee tegen elkaar aan en voila.
Naar mijn ervaring werkt ASUS en geheugen gewoon niet lekker. Ook na ik een reset heb moeten doen een profiel inlaadde voor ik veranderingen deed (die al tientallen keer prima geboot heeft!!!) was de PC vast in booten. Wat wel werkte is om eerste de DOCP in te laden en de volgende boot correct te zetten en dan de UCLK===MEMCLK doen. Wat een zooitje.
/f/image/ZpIypLnG99BYrJFnXs9bNgpb.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat het niet alleen een probleem is van Asus, maar van alle moederbord fabrikanten ism met nieuwe Ryzen 7000 serie en DDR 5 6000 en hoger.
Maar ik ga er een beetje vanuit dat er deze week een nieuwe bios versie voor uit gaat komen. Chinees nieuwjaar is weer afgelopen. Ik denk dat ze een nieuwe versie daarvoor niet wilden uitbrengen.
Dankje ik had deze ook net gevonden en een plaatje gepost.Julian schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:16:
Ik heb dit kabeltje met knopje en al. Heeft me al een paar keer gered, zoals laatst toen ik een 4080 had ingebouwd die geen beeld gaf, en ik een nieuwe BIOS op die kaart moest flashen, maar mijn onboard graphics uit stond.... En de CMOS reset pinnetjes achter de nieuwe graka zaten....
Ik heb nog een mooi programma van AMD gevonden :
/f/image/AAEd9LDfaYqCGRYFaEuQqfFX.png?f=fotoalbum_large)
AMD Ryzen™ Master Utility for Overclocking Control
https://www.amd.com/en/technologies/ryzen-master
Hier kun je die downloaden :
https://download.amd.com/Desktop/AMD-Ryzen-Master.exe
/f/image/AAEd9LDfaYqCGRYFaEuQqfFX.png?f=fotoalbum_large)
AMD Ryzen™ Master Utility for Overclocking Control
https://www.amd.com/en/technologies/ryzen-master
Hier kun je die downloaden :
https://download.amd.com/Desktop/AMD-Ryzen-Master.exe
Er is een nieuwe BIOS van Gigabyte met AMD AGESA 1.0.0.4. Voor mij helaas niet stabiel dus weer terug naar de vorige versie.
Heb tijdens warzone 2 ook wat bluescreens gehad. Heb toen nogmaals m’n ram getest en bleek niet meer stabiel te zijn. Draaide ook al een aantal weken een nieuwe bios versie welke ook meteen weer verwijderd is van de asrock site maar zou ook door m’n nieuwe case kunnen komen, dat m’n ram iets warmer wordt. Geen zin om opnieuw te testen allemaal dus draai gewoon de expo settings van m’n ram kitje wat gewoon weer goed gaatJulian schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:59:
Er is een nieuwe BIOS van Gigabyte met AMD AGESA 1.0.0.4. Voor mij helaas niet stabiel dus weer terug naar de vorige versie.
Warmte lijkt me sterk hoor, heb in de loop der jaren een hoop gekloot met geheugen en heb het nooit te heet zien worden....
Betwijfel het ook hoor maar in m’n nr200p max nergens last van gehad. Zal wel een gare bios versie zijn. Maar er komt maar geen nieuwe uitJulian schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:48:
Warmte lijkt me sterk hoor, heb in de loop der jaren een hoop gekloot met geheugen en heb het nooit te heet zien worden....
Ja ontwikkelingen voor dit platform gaan bijzondere langzaam moet ik zeggen :+/
Waarschijnlijk had je dit al gedaan :Julian schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:59:
info Gigabyte website :
System seems to be unstable after BIOS update.
Please load BIOS optimal default first; if the system instability remains, clear CMOS to solve the problem.
want ik kan me niet voorstellen dat Gigabyte een bios versie niet goed zal testen.
Clear CMOS nog niet, zal het ff doen en laten weten of dat hielp!
OK, nieuwste BIOS er weer opgeflashed.
Ik mis nog steeds de optie om PowerDown uit te zetten. Misschien zet ik wel een oudere BIOS terug die dat nog had. Ik zie verder toch geen performance verschil met deze nieuwe versie.
- Optimized Defaults geladen -> start niet meer op, komt POST niet door
- CMOS reset -> start weer op
- Optimized Defaults weer geladen -> start nog steeds op
- Instellingen weer teruggezet -> start nog steeds op

Ik mis nog steeds de optie om PowerDown uit te zetten. Misschien zet ik wel een oudere BIOS terug die dat nog had. Ik zie verder toch geen performance verschil met deze nieuwe versie.
Heb sinds enkele weken een nieuwe game PC met daarin de 5800X3D. Nog niet eerder bezig gehouden met overclocking/underclocking, maar kwam nu deze pagina tegen m.b.t. Curve Optimizer en ga dit vanavond toch eens proberen. 
https://github.com/PrimeO...X3D-Guide-with-PBO2-Tuner
Gevonden via: https://forums.flightsimu...-undervolt-guide/574169/4
https://github.com/PrimeO...X3D-Guide-with-PBO2-Tuner
Gevonden via: https://forums.flightsimu...-undervolt-guide/574169/4
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Succes met je OC!
Gelukkig kunnen we de 7000-serie X3D-processores straks op de gewone manier undervolten. Kijk erg uit naar de release van die dingen. Wel jammer dat de 7800X3D nog een tijdje op zich laat wachten.
Gelukkig kunnen we de 7000-serie X3D-processores straks op de gewone manier undervolten. Kijk erg uit naar de release van die dingen. Wel jammer dat de 7800X3D nog een tijdje op zich laat wachten.
Ik las net van Bullzoid dat FCLK 2033 mhz juist sneller lijkt te werken dan de hogere waarden. Jij of iemand andere die dat getest hebben toevallig ?Rannaa schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:43:
Hallo Tweakers,
In het begin zei men dat hoe hoger de FCLK hoe betere performance. Dus ik heb de mijne zo hoog mogelijk gezet. 2166 geloof ik. Maar zal eens even kijken of ik merkbare verschil zie wanneer ik hem op 2033 zet.
Zeker. Erg teleurstellend zelfs. Wel hoop en verwacht ik dat sommige reviewers de 7950x3d zodanig weten in te stellen dat we wel al eerder de prestaties 7800x3d prestaties weten.Julian schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:22:
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
al verschil vernomen ?Rannaa schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:16:
In het begin zei men dat hoe hoger de FCLK hoe betere performance. Dus ik heb de mijne zo hoog mogelijk gezet. 2166 geloof ik. Maar zal eens even kijken of ik merkbare verschil zie wanneer ik hem op 2033 zet.
Ga straks even proberen goed, te veel warzone gespeeld deze dagen
Weet iemand waarom ik met mijn 5600 X3D een 3DMARK score haal van 9000 en anderen boven de 12000?
5800x3d bedoel je toch? Kan van alles zijn (koeling, ram) maar 3dmark timespy bijv. helpt het vooral als je hoge ram frequenties draait met strakke timings.UltraInstinct schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:47:
Weet iemand waarom ik met mijn 5600 X3D een 3DMARK score haal van 9000 en anderen boven de 12000?
Ook zijn er tooltjes om alsnog curve optimize te draaien op de 5800x3d voor een betere boost.
Valentijn is geweest, geen release van Zen4 X3D-processors.... Naja hopelijk duurt het niet al te lang meer. Ben benieuwd. Als goed presteren scoor ik er wel eentje denk ik.
Edit: interessant filmpje over hoe belangrijk vlot geheugen is voor Zen 4: YouTube: How To Cripple Zen 4 In Gaming Benchmarks: AMD Zen 4 vs. Intel Rapto...
Edit: interessant filmpje over hoe belangrijk vlot geheugen is voor Zen 4: YouTube: How To Cripple Zen 4 In Gaming Benchmarks: AMD Zen 4 vs. Intel Rapto...
[ Voor 49% gewijzigd door Julian op 15-02-2023 17:38 ]
Was het weer ff vergeten maar morgen test ik het zeker!
FCLK 2033 staat nu ingesteld, merk nog niet echt verschil, met benchen een beetje gelijkwaardige resultaten.Palindrome schreef op maandag 13 februari 2023 @ 00:37:
[...]
Ik las net van Bullzoid dat FCLK 2033 mhz juist sneller lijkt te werken dan de hogere waarden. Jij of iemand andere die dat getest hebben toevallig ?
Beter opletten, de release van de 7950 en 7900 zijn uitgesteld tot 28 Feb, de 7800 tot April.Julian schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:30:
Valentijn is geweest, geen release van Zen4 X3D-processors.... Naja hopelijk duurt het niet al te lang meer. Ben benieuwd. Als goed presteren scoor ik er wel eentje denk ik.
ah oke.Rannaa schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:17:
[...]
FCLK 2033 staat nu ingesteld, merk nog niet echt verschil, met benchen een beetje gelijkwaardige resultaten.
Ik kwam het tegen in een recente video van buildzoid en na wat googlen kwam ik deze ook nog tegen:
https://www.overclock.net...ead.1800926/post-29064338
Het is dus gebaseerd op een FCLK bug die je een extra boost geeft.
Interessant, moet dus eigenlijk testen met aida64 maar is tegenwoordig niet meer gratis te gebruikenPalindrome schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:52:
[...]
ah oke.
Ik kwam het tegen in een recente video van buildzoid en na wat googlen kwam ik deze ook nog tegen:
https://www.overclock.net...ead.1800926/post-29064338
Het is dus gebaseerd op een FCLK bug die je een extra boost geeft.
mwah AIDA is erg artificieel dus een lagere score daar betekend niet dat je beter scoort in games bijvoorbeeld.Rannaa schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:04:
[...]
Interessant, moet dus eigenlijk testen met aida64 maar is tegenwoordig niet meer gratis te gebruikenmet die random keys. Userbenchmark geeft bij ongeveer dezelfde latency aan.
AIDA scores onderling kan je wel vergelijken uiteraard.
testen/nechmarks als Ycruncher of Timpespy CPUP/#Dmark11 CPU en Pyprime zullen beter weergeven of je echt real life prestatie winsten boekt.
Gaat bij jullie Zentimings ook raar doen als je BCLK wat ophoogt?
https://i.snipboard.io/cSCxWu.jpg
BCLK = 101.0MHz en FCLK is 2033MHz. FCLK lijkt wel te kloppen, maar MCLK en UCLK verspringen ineens met 80MHz?
Ryzen master weet het ook niet exact.
https://i.snipboard.io/xM2Hs8.jpg
Of ik snap het niet
BCLK = 101.0MHz en FCLK is 2033MHz. FCLK lijkt wel te kloppen, maar MCLK en UCLK verspringen ineens met 80MHz?
Of ik snap het niet
Ligt denk ik niet aan jouw setup, krijg ook allemaal vage waardes nu te zien terwijl ik niet eens met BCLK heb gespeeld of aangepast.Thomg schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:15:
Gaat bij jullie Zentimings ook raar doen als je BCLK wat ophoogt?
Of ik snap het niet
Mn ram speed = nu bijv 6098..
MCLK/UCLK = 3049,50
Met behulp van Buildzoid (en HUB) heb ik de timings nog wat strakker gezet.
https://i.snipboard.io/BVUR0f.jpg
En wat zie ik nu.
https://i.snipboard.io/0ubedR.jpg
Op userbenchmark heb ik het 100% percentiel (tegenover medemensen die een userbenchmark hebben gedraaid met het geheugen).
Op de primary timings zit er niet veel rek meer in helaas.
tCL 28 is een no boot en tRCD + tRP op 36 gooit een disco aan issues in testmem5.
https://i.snipboard.io/BVUR0f.jpg
En wat zie ik nu.
https://i.snipboard.io/0ubedR.jpg
Op userbenchmark heb ik het 100% percentiel (tegenover medemensen die een userbenchmark hebben gedraaid met het geheugen).
Op de primary timings zit er niet veel rek meer in helaas.
tCL 28 is een no boot en tRCD + tRP op 36 gooit een disco aan issues in testmem5.
Zeg ehm... weet iemand of er nu eigenlijk inmiddels al een soort community-brede consensus bestaat, over welke B650 en X670 borden er (met een recente BIOS) gemiddeld het best voorstaan? Ik bedoel qua geheugenstabiliteit wanneer je een overclockprofiel gebruikt, qua POST-tijden en zelfs maar zoiets simpels als een werkende slaapstand bij gebruik van EXPO/XMP.
Ik zit hier met m'n 7600X nog steeds te zoeken naar wat me na assemblage het minste risico op middagen aan gefrustreerd troubleshooten gaat geven, want dat idee geeft met nogal de zenuwen.
Maar een sluitend antwoord vinden is eigenlijk niet te doen omdat elk board anders omgaat met verschillende RAM setjes (ik heb deze Flare X5 kit hier klaarliggen). En zelfs wanneer je een beetje op het goede spoor lijkt te zijn (Gigabyte lijkt bovengemiddeld vaak stabiel te werken met Flare X5 en andere SK Hynix-modules) heb je nog steeds regelmatig onenigheid binnen zo'n topic, waarbij de ene met BIOS X een probleemloze ervaring heeft en iemand anders (met dezelfde setup) juist weer totaal niet, die moest terugrollen naar BIOS Y om van constante crashes af te komen. Dat soort conflicterende info.
Ik had niet verwacht dat het maanden na de lancering nog steeds zo'n crapshoot zou zijn met een nieuw platform. Waarom heeft Intel dat trouwens eigenlijk nooit? Die wisselen zo'n beetje om het jaar van socket.
Ik zie lang niet zoveel problemen met DDR5 bij Z690 en Z790 e.d.
Ik zit hier met m'n 7600X nog steeds te zoeken naar wat me na assemblage het minste risico op middagen aan gefrustreerd troubleshooten gaat geven, want dat idee geeft met nogal de zenuwen.
Maar een sluitend antwoord vinden is eigenlijk niet te doen omdat elk board anders omgaat met verschillende RAM setjes (ik heb deze Flare X5 kit hier klaarliggen). En zelfs wanneer je een beetje op het goede spoor lijkt te zijn (Gigabyte lijkt bovengemiddeld vaak stabiel te werken met Flare X5 en andere SK Hynix-modules) heb je nog steeds regelmatig onenigheid binnen zo'n topic, waarbij de ene met BIOS X een probleemloze ervaring heeft en iemand anders (met dezelfde setup) juist weer totaal niet, die moest terugrollen naar BIOS Y om van constante crashes af te komen. Dat soort conflicterende info.
Ik had niet verwacht dat het maanden na de lancering nog steeds zo'n crapshoot zou zijn met een nieuw platform. Waarom heeft Intel dat trouwens eigenlijk nooit? Die wisselen zo'n beetje om het jaar van socket.

Beste Sunsetsundae,
Ik heb een asus tuf 670e wifi plus moederbord en heb er voor gekozen om EXPO geheugen aan te schaffen.
Ik heb Kingston ddr 5 fury beast 6000 2 x 16 gb KF560C36BBEK2-32. Ik gebruik nu windows 11 education.
Ik heb net voor je getest, vanuit uit duurt het 26 seconden voordat het moederbord door alle testen heen is.
Na 39 seconden was windows 11 opgestart. ( dit is weleens sneller maar ik ben elke dag aan het klaaien en dingen uit proberen)
Het geheugen wat ik gebruik staat niet in de QVL van Asus, in het begin heb ik de voltage verhoogd om goed te kunnen draaien op 6000 mhz. Ik kreeg hier van het forum een tip dat het bord training nodig heeft.
ik heb nu mijn geheugen vandaag weer op EXPO II gezet en de ben met die AI overclock bezig geweest.
Ik heb nog niet 1 keer een blauw scherm gehad ( in al die weken ) en ook nog niet 1 x dat het hele moederbord vast zat.
Dus als ik stabiel had willen draaien en mij er niet druk om had willen maken, dan zou ik windows 10 of 11 installeren. Het geheugen via EXPO I instellen en er dan niet meer aan komen. Het enigste wat je dan hebt is dat het even duurt voordat ik een piepje krijg dat hij door de testen heen is. ( ik heb boot logo op 3 seconden staan want ik kan er slecht tegen dat ik niet in mijn bios kan komen )
Gisteren heb ik mijn DDR 5 geheugen op EXPO I gehad voor de instellingen en later de snelheid op 6400. Het moederbord bootte normaal en windows 11 draaide ook goed en ik heb later nog een race game gespeeld. Ik heb via AIDA 64 een geheugen benchmark gedaan maar was niet op alle punten sneller dus vanmorgen weer op 6000 gezet. Ik heb BCLK op 100.1 gezet en geheugen draait dan op 6007 mhz.
Ik heb een asus tuf 670e wifi plus moederbord en heb er voor gekozen om EXPO geheugen aan te schaffen.
Ik heb Kingston ddr 5 fury beast 6000 2 x 16 gb KF560C36BBEK2-32. Ik gebruik nu windows 11 education.
Ik heb net voor je getest, vanuit uit duurt het 26 seconden voordat het moederbord door alle testen heen is.
Na 39 seconden was windows 11 opgestart. ( dit is weleens sneller maar ik ben elke dag aan het klaaien en dingen uit proberen)
Het geheugen wat ik gebruik staat niet in de QVL van Asus, in het begin heb ik de voltage verhoogd om goed te kunnen draaien op 6000 mhz. Ik kreeg hier van het forum een tip dat het bord training nodig heeft.
ik heb nu mijn geheugen vandaag weer op EXPO II gezet en de ben met die AI overclock bezig geweest.
Ik heb nog niet 1 keer een blauw scherm gehad ( in al die weken ) en ook nog niet 1 x dat het hele moederbord vast zat.
Dus als ik stabiel had willen draaien en mij er niet druk om had willen maken, dan zou ik windows 10 of 11 installeren. Het geheugen via EXPO I instellen en er dan niet meer aan komen. Het enigste wat je dan hebt is dat het even duurt voordat ik een piepje krijg dat hij door de testen heen is. ( ik heb boot logo op 3 seconden staan want ik kan er slecht tegen dat ik niet in mijn bios kan komen )
Gisteren heb ik mijn DDR 5 geheugen op EXPO I gehad voor de instellingen en later de snelheid op 6400. Het moederbord bootte normaal en windows 11 draaide ook goed en ik heb later nog een race game gespeeld. Ik heb via AIDA 64 een geheugen benchmark gedaan maar was niet op alle punten sneller dus vanmorgen weer op 6000 gezet. Ik heb BCLK op 100.1 gezet en geheugen draait dan op 6007 mhz.
@danield Dank je voor het uitgebreide delen.
Helaas lijkt momenteel juist Asus vaak niet heel lekker samen te werken met Hynix A-die en M-die (wat Kingston geloof ik niet gebruikt), of het nu een Prime, TUF of Strix is.
Of nou ja, ik weet ook niet of het logisch zou zijn dat daar eventueel verschillen in zouden zitten, want je gebruikt uiteindelijk dezelfde firmware, neem ik aan. Hoe dan ook, ik heb nota bene pas nog iemand in V&A gesproken die het niet voor mekaar kreeg om z'n Strix B650E en Flare X stabiel te krijgen op 6000 MT/s. Dat kwam niet helemaal onverwacht voor me.
Of nou ja, ik weet ook niet of het logisch zou zijn dat daar eventueel verschillen in zouden zitten, want je gebruikt uiteindelijk dezelfde firmware, neem ik aan. Hoe dan ook, ik heb nota bene pas nog iemand in V&A gesproken die het niet voor mekaar kreeg om z'n Strix B650E en Flare X stabiel te krijgen op 6000 MT/s. Dat kwam niet helemaal onverwacht voor me.
Ik heb Kingston M-die, sterker nog, Kingston gebruikt vrijwel alleen maar M-die, en zoals je kunt zien werkt het prima. Nu heeft Asus wel een serieuze hoeveelheid kinderziektes waar je rekening mee moet houden, maar ik vermoed dat andere fabrikanten hier ook wel wat haha's hebben.SunsetSundae schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:26:
@danield Dank je voor het uitgebreide delen.Helaas lijkt momenteel juist Asus vaak niet heel lekker samen te werken met Hynix A-die en M-die (wat Kingston geloof ik niet gebruikt), of het nu een Prime, TUF of Strix is.
Voorheen had ik een Flare X 32GB kit en Trident Z 32GB kit beide met M-die op m'n B650E-E wat prima werkte. Nu Kingston Fury 5600C40 64gb kit tevens met M-die wat probleemloos op 6000C28 loopt.SunsetSundae schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:26:
@danield Dank je voor het uitgebreide delen.Helaas lijkt momenteel juist Asus vaak niet heel lekker samen te werken met Hynix A-die en M-die (wat Kingston geloof ik niet gebruikt), of het nu een Prime, TUF of Strix is.
AMD Ryzen 9 9950X3D | MSI X870E Tomahawk | Corsair 96GB DDR5 6200C30 | Kingston Fury 1TB NVMe | Kingston Fury 2TB NVMe | Kingston Fury 4TB NVMe | MSI GeForce RTX5090 Ventus OC 3x | Silverstone Hela 1300R | NZXT H7 Flow | Custom watercooling loop
Ah, dus wel Hynix bij Kingston.
Bijzonder toch hè, al die verschillende ervaringen met ongeveer dezelfde hardware.
Geen idee wat ik inmiddels nog moet denken, haha, misschien maar gewoon een gok doen met een X670 Aorus Elite, Gaming X AX (nagenoeg hetzelfde) of kennelijk tóch een Strix B650E-E dan wel F, en dan maar insjallah dat het goed uitpakt. Op deze manier komt die build er anders nooit.
Zat ook nog naar een B650E PG Riptide te loeren omdat het veruit de goedkoopste manier is om aan PCI-e 5.0 x16 te komen (voor zover dat ooit van grote invloed gaat zijn zolang AM5 relevant is). De VRM is daarvan wel relatief onderbemeten met 14x 60A, maar dat is denk ik dus met de nadruk op relatief aangezien alles qua AM5 in beginsel al overkill is als je geen zwaar gebruik op het oog hebt.
Plan is nu de 7600X en die jaren later vervangen door een dan inmiddels in prijs gedaalde X3D van Zen 5 of (stel) 6. En ik ben niet zo van het uitwringen verder, dus dit valt denk ik wel te doen met een wat eenvoudiger stroomvoorziening. Maar jemig hey, succes om gebruikerservaringen over dát bordje te vinden, of zelfs de X670E PG Lightning. Laat staan met mijn RAM erop.
Bijzonder toch hè, al die verschillende ervaringen met ongeveer dezelfde hardware.
Zat ook nog naar een B650E PG Riptide te loeren omdat het veruit de goedkoopste manier is om aan PCI-e 5.0 x16 te komen (voor zover dat ooit van grote invloed gaat zijn zolang AM5 relevant is). De VRM is daarvan wel relatief onderbemeten met 14x 60A, maar dat is denk ik dus met de nadruk op relatief aangezien alles qua AM5 in beginsel al overkill is als je geen zwaar gebruik op het oog hebt.
Plan is nu de 7600X en die jaren later vervangen door een dan inmiddels in prijs gedaalde X3D van Zen 5 of (stel) 6. En ik ben niet zo van het uitwringen verder, dus dit valt denk ik wel te doen met een wat eenvoudiger stroomvoorziening. Maar jemig hey, succes om gebruikerservaringen over dát bordje te vinden, of zelfs de X670E PG Lightning. Laat staan met mijn RAM erop.
[ Voor 60% gewijzigd door SunsetSundae op 20-02-2023 16:53 ]
Mijn Asus Strix 650A bord wil niet stabiel draaien met kingston geheugen op EXPO (6000) profiel (ook niet met een hoger voltage) dus wees vast gewaarschuwd.
Op de website van Kingston staat dan ook alleen de 5600mhz versie van de 32GB kit als ondersteund vermeld, en inderdaad op dat profiel werkt het probleemloos maar ja wel jammer als het verkocht wordt als 6000mhz
Ik heb overigens dit geheugen: Kingston Fury Beast RGB KF560C36BBEA-32
Ik had nog zitten zoeken of ik kon vinden welke combinatie moederbord en DDR5 altijd werkt voordat ik het spul kocht maar het leek bij alle merken wel eens voor te komen dat het geheugen niet op volle snelheid wil draaien. Er zijn vrij veel klachten over Asus te vinden, maar dat kan ook komen omdat Asus gewoon veel verkocht wordt.
Op de website van Kingston staat dan ook alleen de 5600mhz versie van de 32GB kit als ondersteund vermeld, en inderdaad op dat profiel werkt het probleemloos maar ja wel jammer als het verkocht wordt als 6000mhz
Ik had nog zitten zoeken of ik kon vinden welke combinatie moederbord en DDR5 altijd werkt voordat ik het spul kocht maar het leek bij alle merken wel eens voor te komen dat het geheugen niet op volle snelheid wil draaien. Er zijn vrij veel klachten over Asus te vinden, maar dat kan ook komen omdat Asus gewoon veel verkocht wordt.
Hmm, populariteit is wel iets om rekening mee te houden, ja.Schaapje_BlaaT schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:51:
Er zijn vrij veel klachten over Asus te vinden, maar dat kan ook komen omdat Asus gewoon veel verkocht wordt.
Met 5600 zou ik trouwens nog wel kunnen leven voorlopig, het prestatieverlies wordt eerder echt vervelend als je vastzit aan die standaard 4800 met losse timings. Dat is gewoon ruk, en merk je echt in je games zoals HWU pas aantoonde.
[ Voor 29% gewijzigd door SunsetSundae op 20-02-2023 17:03 ]
Als in deze?Schaapje_BlaaT schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:51:
Mijn Asus Strix 650A bord wil niet stabiel draaien met kingston geheugen op EXPO (6000) profiel (ook niet met een hoger voltage) dus wees vast gewaarschuwd.
uitvoering: Kingston Fury Beast RGB KF560C36BBEA-32
1 stick?
oh, nee het is deze Kingston Fury Beast RGB KF560C36BBEAK2-32 (2 sticks)Thomg schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:09:
[...]
Als in deze?
uitvoering: Kingston Fury Beast RGB KF560C36BBEA-32
1 stick?
Is dit een Voutje ? ; https://www.alternate.nl/html/product/1867557 32GB DR5 6000 voor €84,90 ?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iVpQCjGfl376rgQ3VQOtcudX.jpg?f=user_large)
[ Voor 51% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 23-02-2023 08:35 ]
BestellenWiLLoW_TieN schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:26:
Is dit een Voutje ? ; https://www.alternate.nl/html/product/1867557 32GB DR5 6000 voor €84,90 ?
"Levering vertraagd, binnenkort op voorraad."
Hoeveel setjes hebben jullie gekocht?
Cid Highwind schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:17:
"Levering vertraagd, binnenkort op voorraad."

Gigabyte heeft een nieuwe BIOS uitgebracht met support voor de X3D-processors
Hopelijk komt er ook een snel voor mijn ASUSJulian schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:27:
Gigabyte heeft een nieuwe BIOS uitgebracht met support voor de X3D-processors
Asus ook, iig voor de 650E-E.
https://rog.asus.com/us/m...wifi-model/helpdesk_bios/
https://www.hardwareluxx....info-laberthread.1323294/
https://rog.asus.com/us/m...wifi-model/helpdesk_bios/
https://www.hardwareluxx....info-laberthread.1323294/
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Voor mijn bordje nu ook zie ik! Betreft een X670-PMitch0475 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:30:
[...]
Hopelijk komt er ook een snel voor mijn ASUS
https://www.asus.com/moth.../?model2Name=PRIME-X670-P
Nog geen een voor de Asus X670e Extreme zo te zien.
Word sowieso updaten via bios flashback gezien ik nog geen cpu heb
Ik kan hem wel vinden, zie onderstaande link;star-saber schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:39:
Nog geen een voor de Asus X670e Extreme zo te zien.
https://rog.asus.com/moth...reme-model/helpdesk_bios/
Dit is toch diegene die je bedoeld toch?
Das grappig, 5 min geleden stond ie daar nog nietMitch0475 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:12:
[...]
Ik kan hem wel vinden, zie onderstaande link;
https://rog.asus.com/moth...reme-model/helpdesk_bios/
Dit is toch diegene die je bedoeld toch?
voor flashback hoeft er nog geen cpu in te zitten toch ?
Kaal bord met voeding zou voldoende moeten zijn ?
[ Voor 13% gewijzigd door star-saber op 24-02-2023 16:15 ]