Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:15

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Malino schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:01:
[...]
Ja het is een heel bekend verhaal dat dividend een sigaar uit eigen doos is.
Toch vind ik het nog altijd moeilijk om te begrijpen.
Dat komt omdat deze uitspraak wel waar is, maar dit niet de essentie is van waar het om gaat bij „dividendaandelen”.

Het bedrijf achter een dividendaandeel bestaat al langer, heeft een stabiele plaats in de markt gevonden, groeit niet hard meer en je mag er ook verder weinig grote verrassingen meer van verwachten (dus ook geen grote stijging of daling van de beurskeurs), het levert een saaie maar stabiele dividendbetaling. Dus als je het aandeel (bij-)koopt, dan koop je een uitkering voor het leven (*), ongeacht wat de beurskoers verder doet.

Dividend aandeel = 2 tot 12 keer per jaar dividend uitkerend
Dividend growth = aandeel met toegezegde jaarlijkse verhoging van het dividend (CAGR)
Dividend king = aandeel dat al tientallen jaren het uitkeren van het dividend niet geskipt heeft.
Dividend aristocrat = dividend king die al minstens 25 jaar achter elkaar elk jaar een hoger dividend uitkeert

Je hebt mensen die juist alleen losse dividendaandelen bijkopen, maar dat is dan wel veel minder passief dan steeds hetzelfde indexfonds bijkopen.

[ Voor 4% gewijzigd door aawe mwan op 11-02-2025 13:43 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04:22
Dividend is natuurlijk geen uitkering voor het leven. Bedrijven die nu een goed dividend betalen kunnen daarin snijden en dat gebeurt ook regelmatig, zie bijvoorbeeld covid en GFC. Ze kunnen ook failliet gaan.

Door te focussen op dit soort bedrijven beperk je diversificatie zonder bewezen voordelen *. Toch blijven er een hele hoop fans bestaan van dit soort strategieën, mede door de enorme hoeveelheid misinformatie op YouTube.

* Dividend voorstanders komen soms met het argument dat dividend beleggen een goede manier is van value beleggen maar daar bestaan betere oplossingen voor, zoals ETF's met een value strategie.

[ Voor 18% gewijzigd door Pistachenootje op 11-02-2025 03:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Even een paar voorbeelden erbij gehaald van 'dividend kings' die flink in hun dividend hebben gesneden:
"V.F. Corporation (VFC) – Cut its dividend by ~70% in 2023 due to declining sales and debt issues.
Diebold Nixdorf (DBD) – Was once a Dividend King but cut its dividend in 2017 after financial struggles, losing its status.

Most Dividend Kings try hard to avoid cuts, but extreme financial distress can force them to break the streak."

"Some companies fall off the list for not raising the dividend or, even worse, cutting or suspending the dividend. In the past, this has included Winn-Dixie (WINN), Ohio Casualty Corp (eventually acquired), Aon plc (AON), Integrys Energy Group (TEG), Masco (MAS), and Diebold (DBD, which went into restructuring and emerged in August 2023), 3M Company, Leggett & Platt, and Telephone and Data Systems." Bron

Ook een 'dividend king' is dus geen enkele garantie voor de toekomst.

[ Voor 37% gewijzigd door Pistachenootje op 11-02-2025 06:01 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zuvio
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:14
Ik kan me goed vinden in bovenstaande posts. De grootste misopvatting die newbies zoals ik hebben, is dat dividend "gratis extra geld" is. Dat is het niet!

Dividend is een stukje van een aandeel dat je bezit dat aan jou uitgekeerd wordt. Je hebt opeens geld in het handje, maar je aandeel is evenredig minder waard geworden. 2% dividenduitkering is 2% waardedaling aandeel. Immers, het bedrijf kan die 2% niet meer gebruiken om te investeren in het bedrijf. Het is geen extra geld, het is bestaand geld op een andere plek.

Er kleven voor- en nadelen aan didivind. Voordeel is je hebt geld in je hand ipv alleen maar in een bedrijf. Met een aandeel doe je geen boodschappen, handig voor als je dividend inderdaad als inkomen gebruikt. Maar nadelen zijn er dus ook. Dividenduitkering is aan belasting onderhevig. Nu kun je dat verrekenen met box 3 belasting, maar dan moet je wel zoveel box 3 belasting moeten betalen, anders heb je er nog niets aan. En geld in je hand waar je niets mee doet, wordt minder waard door infaltie, dus heb er wel een doel voor. En tot slot is dividend geen salaris, het is geen garantie. Bedrijven kunnen dividenduitkering verminderen. Dit doen ze juist in moelijke tijden wanneer je het misschien het hardst nodig hebt.

[Ik "rubberduck" hier heel veel info die voor velen misschien zo klaar als een klontje is, maar je ziet er zijn altijd nieuwe beleggers die het nog niet zo goed doorhebben zoals ik en dan is af en toe een herhaalpost wel handig. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:17

ParaWM

Pro Prutser

Zit dat nog iets anders bij de grote olie majors zoals ExxonMobil, Chevron, BP en Shell? Die staan allemaal vrij stil/vlak qua koers als je naar de laatste 5 jaar kijkt. Daar is dividend meer een ding als je zo het nieuws volgt? Puur een vraag uit interesse.....

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuvio
ParaWM schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:28:
Zit dat nog iets anders bij de grote olie majors zoals ExxonMobil, Chevron, BP en Shell? Die staan allemaal vrij stil/vlak qua koers als je naar de laatste 5 jaar kijkt. Daar is dividend meer een ding als je zo het nieuws volgt? Puur een vraag uit interesse.....
Zeker. Je kunt kiezen voor sterk dividenduitkerende fondsen/aandelen. Maar als je zo efficiënt mogelijk wil zijn met vermogensgroei, dan doe je dat liever later pas in je beleggingscarrière, wanneer je horizon korter is. Als je 20+ jaar kunt beleggen, ga je meer vermogen genereren met hoger risico aandelenfondsen met grote spreiding. Een foundational en een growth ETF/fonds bijvoorbeeld, nog steeds binnen de geest van passief beleggen. Maar als je ouder wordt, wil je nog minder risico lopen, heb je hopelijk al een mooi vermogen opgebouwd en dan wil je meer stabielere en 'veiligere' investeringen. Dan tilt je naar dividend maar ook obligaties. Minder risico, minder rendement. Zo begrijp ik het passief beleggen festijn. Maar zoals je hierboven in de uitstekende posts kunt lezen, dividend is niet automatisch minder risico, dus onderbouw je keuzes voor jezelf heel goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Zuvio op 11-02-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:02

oscar82

De ondertitel

ParaWM schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:28:
Vijf jaar geleden halveerde ongeveer de koerswaarde van de grote oliebedrijven in een kwartaal. Iets met een pandemie.

Daarna is i.i.g. Exxon meer dan 2x verdubbeld in waarde. Zou ik persoonlijk niet vlak noemen.

Des te meer reden voor een basis van wereldwijd gespreide indexfondsen. Want Daarmee beleg je ook in de dividendkings en de oliereuzen.

[ Voor 10% gewijzigd door oscar82 op 11-02-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Zuvio schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:53:
De grootste misopvatting die newbies zoals ik hebben, is dat dividend "gratis extra geld" is. Dat is het niet!
Dat klopt, maar de discussie tussen accumulerend en distribuerend op je wereld-ETF (met kostenverschil op micro-niveau) is een andere dan of een bepaald bedrijf wel of niet zich als dividendaandeel gedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
aawe mwan schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:41:
[...]

Dat klopt, maar de discussie tussen accumulerend en distribuerend op je wereld-ETF (met kostenverschil op micro-niveau) is een andere dan of een bepaald bedrijf wel of niet zich als dividendaandeel gedraagt.
De meeste actieve posters in dit topic zullen verwacht ik toch wel overwogen hebben of ze kiezen voor een Nederlands fonds met een FBI status - met zeer beperkte dividendlekkage (alleen in landen met >15% dividendbelasting) en met verplichte dividenduitkering - of voor fonds met domicile in een ander land (luxemburg, ierland) met meestal wat lagere lopende kosten en vaak een relatief groter dividendlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:11
Hoeveel dagen duurt het ongeveer voordat een order bij NT daadwerkelijk is uitgevoerd via een grootbank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

fissa schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:31:
Hoeveel dagen duurt het ongeveer voordat een order bij NT daadwerkelijk is uitgevoerd via een grootbank?
Even lang als de NT order bij een andere broker, ergo, afhankelijk van de handelsmomenten van dat fonds en het moment dat je de order plaatst ;)

zal neer komen op ergens tussen de 2 tot 4 handelsdagen oid totdat je die verwerkt ziet?

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 11-02-2025 16:44 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-08 07:48
Het NT World dividend is zo te zien bekend gemaakt en praktisch gelijk aan vorig jaar:

0,37EUR bruto, 0,31EUR netto per aandeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-07 22:49
Zuvio schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:41:
[...]

Zeker. Je kunt kiezen voor sterk dividenduitkerende fondsen/aandelen. Maar als je zo efficiënt mogelijk wil zijn met vermogensgroei, dan doe je dat liever later pas in je beleggingscarrière, wanneer je horizon korter is. Als je 20+ jaar kunt beleggen, ga je meer vermogen genereren met hoger risico aandelenfondsen met grote spreiding. Een foundational en een growth ETF/fonds bijvoorbeeld, nog steeds binnen de geest van passief beleggen. Maar als je ouder wordt, wil je nog minder risico lopen, heb je hopelijk al een mooi vermogen opgebouwd en dan wil je meer stabielere en 'veiligere' investeringen. Dan tilt je naar dividend maar ook obligaties. Minder risico, minder rendement. Zo begrijp ik het passief beleggen festijn. Maar zoals je hierboven in de uitstekende posts kunt lezen, dividend is niet automatisch minder risico, dus onderbouw je keuzes voor jezelf heel goed.
WAAROM zou je switchen naar dividend uitkerende aandelen (wáár je ook in je beleggingshorizon zit?)
- aandeel daalt navenant met het dividend
- je betaalt belasting over dividend (belastingtechnisch inefficient)
- ze zijn gevoeliger voor rentestanden
- je doet meer aan stockpicking (beschouw ik als negatief)
- (zoals je zelf al vermeldt) ze doen je portefeuille niet meer marktconform renderen

Het mijn persoonlijke(!) overtuiging dat je gewoon dat bedrag per maand onttrekt aan je portefeuille dat je nodig hebt, en de rest lekker laat renderen. Vaak daalt je vermogen niet eens meer al zou je het willen...mijn kinderen zullen er niet om rouwen...

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuvio
poehee schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:18:
[...]

WAAROM zou je switchen naar dividend uitkerende aandelen (wáár je ook in je beleggingshorizon zit?)
- aandeel daalt navenant met het dividend
- je betaalt belasting over dividend (belastingtechnisch inefficient)
- ze zijn gevoeliger voor rentestanden
- je doet meer aan stockpicking (beschouw ik als negatief)
- (zoals je zelf al vermeldt) ze doen je portefeuille niet meer marktconform renderen

Het mijn persoonlijke(!) overtuiging dat je gewoon dat bedrag per maand onttrekt aan je portefeuille dat je nodig hebt, en de rest lekker laat renderen. Vaak daalt je vermogen niet eens meer al zou je het willen...mijn kinderen zullen er niet om rouwen...
Als je weinig horizon over hebt, dan wil je toch minder risico? Zeker, je kunt ook minder risicovolle fondsen nemen en niet gelijk dividend uitkerende aandelen dus dat is keuze. En je wilt misschien cashflow hebben op een gegeven moment. Als je dat niet met dividend aandelen doet, hoe dan? Aandelen verkopen? Maar dan ben je ook gelijk aandelen kwijt. Dit is een serieuze vraag trouwens, want ik weet het niet zeker nog.

Ik ben het verder met je eens op dit momen. Ik dacht dat ik dividend focussed aandelen in mijn portofeuille wilde, maar na wat onderzoek wil ik dat niet meer. Mijn beleggingsrekening moet zo hard mogelijk passief groeien, maar wat wil ik over 20 jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Zuvio schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:39:
[...]

Als je weinig horizon over hebt, dan wil je toch minder risico? Zeker, je kunt ook minder risicovolle fondsen nemen en niet gelijk dividend uitkerende aandelen dus dat is keuze. En je wilt misschien cashflow hebben op een gegeven moment. Als je dat niet met dividend aandelen doet, hoe dan? Aandelen verkopen? Maar dan ben je ook gelijk aandelen kwijt. Dit is een serieuze vraag trouwens, want ik weet het niet zeker nog.

Ik ben het verder met je eens op dit momen. Ik dacht dat ik dividend focussed aandelen in mijn portofeuille wilde, maar na wat onderzoek wil ik dat niet meer. Mijn beleggingsrekening moet zo hard mogelijk passief groeien, maar wat wil ik over 20 jaar?
Als het goed is ga je er nu middels DCA in, wat je doet op het moment dat je cash nodig hebt is er ook weer DCA uit.
Je verkoopt hoge en lage pieken en middels de DCA kom je op een gemiddelde uit.
Tegen die tijd zou je kunnen bepalen om misschien wat minder risico te lopen en bv obligaties ofzo erbij te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:27
Zuvio schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:39:
[...]

Als je dat niet met dividend aandelen doet, hoe dan? Aandelen verkopen? Maar dan ben je ook gelijk aandelen kwijt. Dit is een serieuze vraag trouwens, want ik weet het niet zeker nog.
Zoals ik hierboven voorrekende maakt het geen fluit uit of er 2% via dividend weglekt of 2% via handmatige verkoop. Je bent in beide gevallen dezelfde waarde kwijt, als je je blind staart op puur het aantal aandelen mis je de tweede factor (beurswaarde) in het plaatje. Verkoop, ook wel 'opeten' genoemd, is overigens de normale manier van je investering uitbetalen, hoe denk je dat een pensioenfonds dat doet, of een lijfrentepolis.

Als je het van dividend af zou moeten laten hangen is alsof je enkel eet wat toevallig in de aanbieding is. Ja het kan wel een redelijk dieet opleveren, maar het is verre van handig. En bij dividend is dat omdat het een bedrag uitkeert wat je niet kiest op een moment dat je niet kiest. Wat levert dat jou dan op behalve onhandigheid? Het voelt samen met dat "maar dan ben je ook je aandelen kwijt" als een gevoelskwestie: dat enerzijds het ongevraagd geld krijgen fijner voelt dan het zelf allemaal precies regelen, samen met het effect dat je aantal aandelen houden (ook al worden ze minder waard), fijner voelt dan ze letterlijk van de hand te moeten doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:43
poehee schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:18:
[...]

Even heel simpel gesteld, omdat het resultaat dan meer afhangt van de huidige prestaties van die bedrijven en minder van de verwachting van mogelijke toekomstige resultaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:37
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:48:
[...]

Even heel simpel gesteld, omdat het resultaat dan meer afhangt van de huidige prestaties van die bedrijven en minder van de verwachting van mogelijke toekomstige resultaten.
Dit dus. Bij sommige aandelen moet je hopen op the greater fool. Andere bedrijven maken winst en keren dividend uit, "cash don’t lie".

Ik ben geen dividendbeleger, maar ik begrijp de aantrekkelijkheid wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-07 22:49
rube schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:55:
[...]

Dit dus. Bij sommige aandelen moet je hopen op the greater fool. Andere bedrijven maken winst en keren dividend uit, "cash don’t lie".

Ik ben geen dividendbeleger, maar ik begrijp de aantrekkelijkheid wel.
Ik ook.

Maar met een beetje uitdieping blijkt dividend een matig sigaartje uit eigen doos.
We zien ook dat dividend behoud soms een doel is of wordt voor een bedrijf (ja Shell, ik kijk naar jou). Is dat een goede raadgever voor beleid en strategie??

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:43
poehee schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:07:
[...]

Ik ook.

Maar met een beetje uitdieping blijkt dividend een matig sigaartje uit eigen doos.
We zien ook dat dividend behoud soms een doel is of wordt voor een bedrijf (ja Shell, ik kijk naar jou). Is dat een goede raadgever voor beleid en strategie??
Het is vooral een ander 'soort' bedrijf. Bedrijven met de focus op vernieuwing en innovatie zullen het geld eerder daar in stoppen in plaats van in dividend. Bedrijven met de focus op contiuiteit en stabiliteit zullen eerder dividend uitkeren. Voor beide is wat te zeggen, ook afhankelijk van de sector waarin de onderneming zit. Daarom is in mijn optiek een combinatie van beide het beste voor de (risico-) spreiding.

ik denk dat het vooral goed is om te beseffen dat wel of geen dividend niet een willekeurige keus is, maar sterk samenhangt met sector, volwassenheid van de onderneming en branche etc. En dat de keus voor wel of geen dividend dus niet alleen een beleggers-ding is, maar ook betekent dat je in heel andere sectoren belegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lariekoek
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-06 22:43
Wat een gedrocht, die "Future of Defence UCITS ETF", aka "NATO ETF".

Terwijl de VS de boel aan het opjutten is, aldus het laatste nieuws, wel massaal in een ETF dumpen waarbij 61% van je kapitaal naar VS aandelen gaat.

Als het om Europa gaat dan schaf je beter zelf de Europese aandelen aan in plaats van deze die vooral de grootheidswaanzin van de VS in de eerste plaats bekostigd imo.
Zo kun je ook een voorsprong in stand houden. Graag een Europese ETF.

[ Voor 10% gewijzigd door lariekoek op 12-02-2025 23:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:00

Rzaan

Altijd zoekende

Hurray for me!

Net een beleggingsrekening bij ING geopend, en er wel € 100 (!!!) op gezet.

Verdeeld over
80% NL0011225305 NT World
10% NL0011515424 NT Emerging Markets
10% NL0013552078 NT Small Cap

Zoals wel vaker bij ING, weer onvoldoende of niet volledige informatie.
Dus morgen nog maar eens kijken op de rekening wat er nou precies gebeurd is.

Was voor mij een uitprobeersel om in ieder geval al iets opgetuigd te hebben als ik bij terugkomst van vakantie iets meer ga storten. Ben van plan om dan een veel- veelvoud van die € 100 bij te storten.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:38
Rzaan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 07:45:
Hurray for me!

Verdeeld over

Zoals wel vaker bij ING, weer onvoldoende of niet volledige informatie.
Dus morgen nog maar eens kijken op de rekening wat er nou precies gebeurd is.

Was voor mij een uitprobeersel om in ieder geval al iets opgetuigd te hebben als ik bij terugkomst van vakantie iets meer ga storten. Ben van plan om dan een veel- veelvoud van die € 100 bij te storten.
Over welke informatie heb je het die onvoldoende is? Daarnaast zou ik eens kijken via de website van ING hoe je periodiek beleggen kunt instellen, dan hoef je zelf weinig meer te doen namelijk.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Miki schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 07:53:
[...]

Over welke informatie heb je het die onvoldoende is? Daarnaast zou ik eens kijken via de website van ING hoe je periodiek beleggen kunt instellen, dan hoef je zelf weinig meer te doen namelijk.
Ik kan op dit moment niet zien waar ik in belegd heb. Wellicht heeft dit met het tijdstip te maken en wordt alle info pas aan het einde van de dag zichtbaar.
Ik wil straks in één keer dezelfde indexfonden kopen. Dus niet maandelijks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jer0en
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:51
Rzaan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:04:
[...]

Ik kan op dit moment niet zien waar ik in belegd heb. Wellicht heeft dit met het tijdstip te maken en wordt alle info pas aan het einde van de dag zichtbaar.
Waarschijnlijk staan je aankopen nog onder "orders" aangezien er vaak een paar dagen overheen gaat voordat de NT fondsen daadwerkelijk in je portefeuille staan. Ik moest even wennen bij ING aangezien ze de aparte beleggen app hebben gestaakt begin dit jaar, maar nu is het in de reguliere app eigenlijk prima overzichtelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
[...]

Oftewel je weet dus niet waarin je belegd hebt en ben jij degene die onvoldoende is geïnformeerd en niet ING of welke broker dan ook.

Je hebt beleggingsfondsen aangekocht en die worden maar 1x per dag verhandeld. Daarnaast is het zo dat bij beleggingsfondsen het aantal participanten dagelijks wordt vastgesteld. Die combinatie zorgt ervoor dat de verwerking veel langer op zich laat wachten dan als je een ETF zou hebben gekocht die op een beurs wordt verhandeld, die had namelijk tijdens beurstijden vrijwel direct verwerkt geweest.

Wat betreft in 1x aankopen, kijk gewoon op site welke mogelijkheden je hebt voor periodiek inleggen en eventuele andere wijze van orders.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Fondsen zijn vaak 2 tot 4 werkdagen voordat de orders verwerkt zijn.
Dus volgende week woensdag zul je het zeker wel kunnen zien. (Als er geen rare beurs feestdagen tussen zitten :p )

Tot die tijd dat ze verwerkt worden staan ze gewoon onder de orders die nu uitgevoerd worden.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 13-02-2025 08:41 ]

PSN

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

YakuzA schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:40:
[...]

Tot die tijd dat ze verwerkt worden staan ze gewoon onder de orders die nu uitgevoerd worden.
Ze staan sinds een paar minuten in 'Lopende orders'.
Maar daar stond eerder ook niets.

@Miki . Ik weet wel wat ik gekocht had, maar ING gaf niet aan wat ik gekocht had. Alleen dát ik gekocht had.
Pas nu, een klein uurtje later, staat het er wel.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rzaan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:02:
[...]

Ze staan sinds een paar minuten in 'Lopende orders'.
Maar daar stond eerder ook niets.

@Miki . Ik weet wel wat ik gekocht had, maar ING gaf niet aan wat ik gekocht had. Alleen dát ik gekocht had.
Pas nu, een klein uurtje later, staat het er wel.
na het plaatsen moet je hem soms omlaag trekken om te refreshen :+

Standaard software ;)

PSN

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 31-07 09:27

twu

Rzaan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 07:45:
Hurray for me!

Verdeeld over
Niet dat het voor 100 euro wat uit maakt, maar waar je met de vervolg aankopen rekening mee kan houden is de volgende verdeling https://marketcaps.site/. Eventueel jaarlijks een keer herverdelen.

Momenteel:
83.2 % Northern Trust World Custom
8.1 % Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon
8.7 % Northern Trust Emerging Markets Custom ESG

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Rzaan 80/10/10 is ook prima hoor. Je hoeft het niet perse op de procent nauwkeurig te volgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 13-02-2025 10:37 ]

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:11
Jer0en schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:27:
[...]

Waarschijnlijk staan je aankopen nog onder "orders" aangezien er vaak een paar dagen overheen gaat voordat de NT fondsen daadwerkelijk in je portefeuille staan. Ik moest even wennen bij ING aangezien ze de aparte beleggen app hebben gestaakt begin dit jaar, maar nu is het in de reguliere app eigenlijk prima overzichtelijk.
Precies dit. Duurde bij mij vier werkdagen.
twu schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:19:
[...]

Niet dat het voor 100 euro wat uit maakt, maar waar je met de vervolg aankopen rekening mee kan houden is de volgende verdeling https://marketcaps.site/. Eventueel jaarlijks een keer herverdelen.

Momenteel:
83.2 % Northern Trust World Custom
8.1 % Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon
8.7 % Northern Trust Emerging Markets Custom ESG
Hoe zou je dit herbalanceren? Volgens mij kan je alleen met 50 euro handelen bij de Rabobank?
80-10-10 is perfect te verdelen met bv. 250 euro en een veelvoud daarvan. Dus dan aan het einde van het jaar een grotere order World maken om het bij te trekken en SC en EM overslaan?

[ Voor 45% gewijzigd door fissa op 13-02-2025 12:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Iemand hier zich wel eens verdiept in WisdomTree Global Efficient Core UCITS ETF USD Unhedged? IE00077IIPQ8
Bestaat uit:
90% global stocks
60% global bonds

Uitleg van potentiële voordelen:
https://www.optimizedportfolio.com/return-stacking/

Lijkt me best een interessant product.

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-08 10:13
Sinds paar maanden ook beetje begonnen met beleggen in voornamelijk ETF, spaarrente is stuk minder dan inflatie en wil er financieel wel op vooruit gaat (zeker in de toekomst), nu ik qua werk ook even op een plateu zit.
Begon best lekker, maar is nu al even afgevlakt, met mogelijk de aankomende dip.
Zat er eerst aan te denken om wat meer spaargeld er direct in te stoppen, maar ik denk dat ik het nog even aankijk en de komende maanden wat meer beetje bij beetje erbij blijf doen.
Zit in Engeland (hier belastingplichtig), maar heb nog wat spaargeld in Nederland.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

VincentG schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:19:
Sinds paar maanden ook beetje begonnen met beleggen in voornamelijk ETF, spaarrente is stuk minder dan inflatie en wil er financieel wel op vooruit gaat (zeker in de toekomst), nu ik qua werk ook even op een plateu zit.
Begon best lekker, maar is nu al even afgevlakt, met mogelijk de aankomende dip.
Zat er eerst aan te denken om wat meer spaargeld er direct in te stoppen, maar ik denk dat ik het nog even aankijk en de komende maanden wat meer beetje bij beetje erbij blijf doen.
Zit in Engeland (hier belastingplichtig), maar heb nog wat spaargeld in Nederland.
Het klinkt alsof passief beleggen nog niet in je DNA zit. Reactief beleggen is niet de bedoeling. En welke aankomende dip heb je het over?
Gewoon maandelijks inleggen en over 20 of 30 jaar weer oogsten.

• oscar82
  • Registratie: September 2010

oscar82

De ondertitel

Pistachenootje schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:36:
Iemand hier zich wel eens verdiept in WisdomTree Global Efficient Core UCITS ETF USD Unhedged? IE00077IIPQ8
Bestaat uit:
90% global stocks
60% global bonds

Uitleg van potentiële voordelen:
https://www.optimizedportfolio.com/return-stacking/

Lijkt me best een interessant product.
De kosten vallen mij mee met .2%. En er zijn zeker voordelen aan 90stocks-10bonds. Verdeling. Maar bedrijfsmatig kan het toch niet lonen om met de huidige rentestanden daarbovenop leveraged extra in obligaties te zitten?
Er moet een adder zijn. Zijn het corporate of Junk bonds? Is de hefboom op een andere manier risicovol? Ik las iets over futures. Gaan die sneller naar nul dan onderliggende. Zoiets?

• VincentG
de Peer schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:14:
[...]

Het klinkt alsof passief beleggen nog niet in je DNA zit. Reactief beleggen is niet de bedoeling. En welke aankomende dip heb je het over?
Gewoon maandelijks inleggen en over 20 of 30 jaar weer oogsten.
Klopt. Moet het niet op emotie doen en het doen voor de lange termijn.
Daarom wil ik deels passief beleggen, dat is dan meer een soort tweede pensioen (ben bijna 40) / cq meer vrijheid in de toekomst (kan van m'n pensioen immers nooit deze huur betalen).
Hiervoor ben ik een portfolio aan het opbouwen en daarin wil ik maandelijks wat inleggen.

Op dit moment huur ik en is kopen bijna onmogelijk. Daarom wil ik ook kijken of ik deels iets actievers / aggresiever kan doen om op minder lange termijn (5-10 jaar) wel wat meer opties te hebben qua kopen en/of minder afhankelijk zijn van m'n job / het huren an sich, plus meer ruimte over hebben voor leuke dingen (een auto, vakantie etc).

De grafieken van potentiele resultaten over 20-30 jaar zijn erg leuk, en als dat zo blijkt, ook geruststellend, maar daarnaast wil ik nu ook wat meer leven.

Oh oh Mr. B, oh oh!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

VincentG schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:01:
[...]

Klopt. Moet het niet op emotie doen en het doen voor de lange termijn.
Daarom wil ik deels passief beleggen, dat is dan meer een soort tweede pensioen (ben bijna 40) / cq meer vrijheid in de toekomst (kan van m'n pensioen immers nooit deze huur betalen).
Hiervoor ben ik een portfolio aan het opbouwen en daarin wil ik maandelijks wat inleggen.

Op dit moment huur ik en is kopen bijna onmogelijk. Daarom wil ik ook kijken of ik deels iets actievers / aggresiever kan doen om op minder lange termijn (5-10 jaar) wel wat meer opties te hebben qua kopen en/of minder afhankelijk zijn van m'n job / het huren an sich, plus meer ruimte over hebben voor leuke dingen (een auto, vakantie etc).

De grafieken van potentiele resultaten over 20-30 jaar zijn erg leuk, en als dat zo blijkt, ook geruststellend, maar daarnaast wil ik nu ook wat meer leven.
klinkt toch alsof je je strategie nog niet op orde hebt.
Je wilt dus zowel passief als actief(aggressief) beleggen. Je neemt nogal risico met dat laatste. Dit maakt de kans ook groter dat je helemaal niet meer een huis kunt kopen als je een hoop geld verliest.

Het kan niet zo zijn dat je aggressief moet beleggen om mogelijk een huis te kunnen kopen.

• Pistachenootje
oscar82 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:49:
[...]

De kosten vallen mij mee met .2%. En er zijn zeker voordelen aan 90stocks-10bonds. Verdeling. Maar bedrijfsmatig kan het toch niet lonen om met de huidige rentestanden daarbovenop leveraged extra in obligaties te zitten?
Er moet een adder zijn. Zijn het corporate of Junk bonds? Is de hefboom op een andere manier risicovol? Ik las iets over futures. Gaan die sneller naar nul dan onderliggende. Zoiets?
Kosten zijn inderdaad scherp. Het zijn Global government bond futures.

Hier meer info:
https://www.wisdomtree.eu...-core-ucits-etf---usd-acc

Hier een soort review dat ingaat op het bond gedeelte:
https://theitalianleather...lobal-efficient-core-etf/

• VincentG
de Peer schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:06:
[...]

klinkt toch alsof je je strategie nog niet op orde hebt.
Je wilt dus zowel passief als actief(aggressief) beleggen. Je neemt nogal risico met dat laatste. Dit maakt de kans ook groter dat je helemaal niet meer een huis kunt kopen als je een hoop geld verliest.

Het kan niet zo zijn dat je aggressief moet beleggen om mogelijk een huis te kunnen kopen.
Mja, ben ook pas net begonnen, dus heb sowieso nog het een en ander te leren.
Het is sowieso niet de bedoeling om mezelf in de schulden te werken en wat ik nu aan spaargeld heb wil ik ook niet gaan verbranden in het 'moeten' beleggen.

Exacte ratio's moet ik de komende maanden wellicht nog wat bijstellen. Maar zeg voor het gemak dat ik nu elke maand 500 overhoud na alle vaste kosten (needs). Dan wil ik nu ca 250 inleggen in mijn beleggingen (voornamelijk ETF, bedoeld voor lange termijn), ca 150 euro sparen voor wants (vakantie). De rest gaat nu deels naar ook de belegging of een backup spaarpot (hiervan is de rente nu lager dan inflatie, dus wil overstappen naar iets met meer rente).

Misschien is aggresief beleggen niet de juiste woordkeuze (en vast ook niet juiste strategie), maar mijn doel is om een tweede spaarpot op te bouwen (met meer rendement/rente dan inflatie) om te gebruiken bij het kopen van een woning (huurprijzen steigen hier op den duur de pan uit).

Of misschien anders gezegd, wat ik nu maandelijks inleg of wil inleggen, daar ga ik niet op stuk als de boel crashed.

[ Voor 4% gewijzigd door VincentG op 13-02-2025 16:31 ]

Oh oh Mr. B, oh oh!

• The Third Man
@VincentG waarom dan niet doodsimpel een passief indexfondsportfolio nemen voor je complete belegging. Dan hoef je je er verder ook niet mee bezig te houden, je draait nog steeds prima rendement en zo bouw je vanzelf genoeg vermogen op. Er bestaan nou eenmaal geen agressievere beleggingen waar je op kan bouwen, dan wordt het snel gokken en dan loopt het vaak anders dan je gehoopt had. Je ziet het nu ook weer bij de discussies rond de VS, de een vindt het te risicovol dus gaat meer Europa nemen, zal je zien dat de VS alleen maar harder groeit en je winst misloopt. De ander wil meer risico en gaat op de S&P500 inzetten en dan zal je zien dat de VS dik onderuit gaat, ben je ook weer een hoop kwijt. Terwijl de passieve wereldbelegger doodleuk altijd wel ok zal gaan ten opzichte van de rest, zelfs al had achteraf een bepaalde agressieve belegging wat meer op kunnen leveren. Dat is toch altijd wijsheid achteraf.

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 13-02-2025 17:02 ]

• VincentG
The Third Man schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:00:
@VincentG waarom dan niet doodsimpel een passief indexfondsportfolio nemen voor je complete belegging. Dan hoef je je er verder ook niet mee bezig te houden, je draait nog steeds prima rendement en zo bouw je vanzelf genoeg vermogen op. Er bestaan nou eenmaal geen agressievere beleggingen waar je op kan bouwen, dan wordt het snel gokken en dan loopt het vaak anders dan je gehoopt had. Je ziet het nu ook weer bij de discussies rond de VS, de een vindt het te risicovol dus gaat meer Europa nemen, zal je zien dat de VS alleen maar harder groeit en je winst misloopt. De ander wil meer risico en gaat op de S&P500 inzetten en dan zal je zien dat de VS dik onderuit gaat, ben je ook weer een hoop kwijt. Terwijl de passieve wereldbelegger doodleuk altijd wel ok zal gaan ten opzichte van de rest, zelfs al had achteraf een bepaalde agressieve belegging wat meer op kunnen leveren. Dat is toch altijd wijsheid achteraf.
Yep. In de UK hebben we een fijne dienst / service waarmee je een taart kan maken die je zelf indeeld, bijv. 50% all world, 20% s&p500, 10% nasdaq, 5% uk, 5% gold, 10% emerging et cetera. Die kun je laten zoals het is (wat je inlegd wordt automatisch verspreid naar ratio, self balancing of manueel). En als je wilt kun je de taart de hele tijd aanpassen, of nieuwe taarten maken.
Behoorlijk lage fees (zeker tegenover beheerd laten beleggen door mijn bank of zelf beleggen via mijn bank).
Wat ik via mijn bank heb, heb ik ca 3 maanden. Beheerd staat op ca 3.5% in de plus, manueel (klein beetje) tussen de 8 en 12% in de plus. Dit is vooral de eerste maand naar deze percentages gestegen en blijft erna redelijk gelijkwaardig.
Recent de andere service ernaast opgestart, waar ik voornamelijk mee verder wil, dus de grote eerdere steiging heb ik hier nog niet. Maar is dus wel de verwachting dat dit in de toekomst langzaam zal stijgen en hopelijk meer dan een goede spaarrekening.

Oh oh Mr. B, oh oh!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-08 16:25
Wellicht moet je ook je angst overwinnen. Over een langere periode (20-30 jaar) is een paar procent goedkoper inleggen uiteindelijk maar een blipje. Als het nu bijvoorbeeld naar beneden gaat, dan worden mensen eveneens angstig omdat "het wellicht nog verder naar beneden kan gaan".

• VincentG
Yep. Sowieso was het beter geweest als ik 10 jaar geleden al begonnen was, maar beter laat dan nooit.
Maar als ik (toen) vooruit kon kijken, had ik toen ook andere keuzes gemaakt. :D

Oh oh Mr. B, oh oh!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Nog maar een paar maanden geleden ben ik heel voorzichtig begonnen met indexfonds beleggen. Om te zien wat nou voor mij het fijnste wereld-indexfonds is, koop ik 3 verschillende, met de bedoeling om later te kiezen voor het fonds dat het meeste rendement gemaakt heeft. Ik had de verwachting dat het onderlinge verschil heel klein zou zijn en net een beetje in het voordeel van NT zou vallen, vanwege geen dividendlek.

Nou heb ik ze de afgelopen weken al een paar keer vergeleken, maar me valt op dat er vaak gewoon een vol procent verschil zit tussen mijn rendementen op deze fondsen. Dat rendement tot nu toe is momenteel:

NT World ESG +2,60%
Vanguard VWRL +3,30%
iShares MSCI world +4,60%

Ik vind dat een behoorlijk verschil en komt dit nou alleen door stom toeval (de exacte aankoopmomenten)?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

aawe mwan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:41:
Om te zien wat nou voor mij het fijnste wereld-indexfonds is, koop ik 3 verschillende, met de bedoeling om later te kiezen voor het fonds dat het meeste rendement gemaakt heeft.
Dit is niet passief beleggen, maar (re)actief beleggen en dat zou ik afraden.

Het rendement na zo'n korte tijd zegt niets. Grote kans dat je juist de verkeerde keuze maakt.

Ik denk dat je echt even terug naar de basis moet. Wat is passief beleggen en waarom levert dat op de lange termijn het hoogste rendement?

Ga niet zelf zitten speculeren en experimenteren maar volg de wetenschappelijke inzichten.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 13-02-2025 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

de Peer schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:51:
[...]
Dit is niet passief beleggen, maar (re)actief beleggen en dat zou ik afraden.
Ik mag toch hopen dat een mens zelf mag kiezen in welk wereldindexfonds je passief wilt beleggen?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

aawe mwan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:03:
[...]

Ik mag toch hopen dat een mens zelf mag kiezen in welk wereldindexfonds je passief wilt beleggen?
Uiteraard. Maar dit topic gaat over passief beleggen, en jouw experiment met actief handelen om tot een keuze te komen is niet rationeel en is daarom af te raden. Ik zou je daarom van die fout willen behoeden.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 13-02-2025 22:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:25
aawe mwan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:03:
[...]

Mooie dooddoener. Natuurlijk mag iedereen dat, in dit topic bediscussiëren we hoe je tot die keuze komt.

Jouw manier is kijken naar welke van drie vrij willekeurige fondsen over een willekeurige periode het best rendeert en op basis daarvan een verwachting voor de toekomst maken. @de Peer stelt hier vraagtekens bij. Denk je zelf dat dit een goede manier is van je portfolio samenstellen?

Ik kan je verbazing over de verschillen wel voorstellen: drie fondsen die de wereld volgen zouden vergelijkbaar moeten presteren. Die fondsen verschillen nog flink qua inhoud (VWRL 3618 aandelen 61% USA, IWDA 1396 aandelen 70% USA, NT 1305 aandelen 74% USA), en ik kan me ook voorstellen dat de meetperiode niet helemaal klopt, zeker als je ETFs met een niet op de beurs verhandelbaar fonds vergelijkt.
Je keuze maken op basis van enkel de door jou geposte rendementscijfers lijkt mij dan ook niet verstandig.

[ Voor 17% gewijzigd door DeadKennedy op 13-02-2025 22:27 . Reden: wat gegevens opgezocht ]

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-08 21:13
Nog maar een paar maanden geleden ben ik heel voorzichtig begonnen met indexfonds beleggen. Om te zien wat nou voor mij het fijnste wereld-indexfonds is, koop ik 3 verschillende, met de bedoeling om later te kiezen voor het fonds dat het meeste rendement gemaakt heeft. Ik had de verwachting dat het onderlinge verschil heel klein zou zijn en net een beetje in het voordeel van NT zou vallen, vanwege geen dividendlek.

Nou heb ik ze de afgelopen weken al een paar keer vergeleken, maar me valt op dat er vaak gewoon een vol procent verschil zit tussen mijn rendementen op deze fondsen. Dat rendement tot nu toe is momenteel:

NT World ESG +2,60%
Vanguard VWRL +3,30%

Ik vind dat een behoorlijk verschil en komt dit nou alleen door stom toeval (de exacte aankoopmomenten)?
Buiten wat Peer zegt spelen er nog wel meer zaken. De koers van VWRL is actueel inclusief vandaag. NT heeft 1 koers update per dag, dus die ongeveer halve procent tot procent die de markt vandaag gestegen is, zie je morgen pas weer terug in de NT koers, die dan ongeveer gelijk zal staan met vwrl qua percentage.

Tevens is NT world volgens mij ex-dividend gegaan enkele dagen geleden, en die uitbetaling wordt vanaf de 21e verwerkt. Dus die percentages over zo’n korte termijn zeggen niet veel zonder alle informatie. En van die beleggingen kan je in factsheets ook gewoon zien wat de rendementen zijn over de afgelopen 1 of 5 jaar.

Net even bekeken: over de afgelopen 5 jaar gemiddeld doet NT het een procent beter dan VWRL.

[ Voor 5% gewijzigd door SvV_Ying op 13-02-2025 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vsnah
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:04
Ik heb zelf ook een tijdje de bekende NT fondsen
aangekocht maar ik was er klaar mee met dat dagen wachten met aankopen dus ik heb alles verkocht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Vsnah schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:34:
aangekocht maar ik was er klaar mee met dat dagen wachten met aankopen dus ik heb alles verkocht.
:+ trol bait: heb je er dan iets anders voor in de plaats gekocht?

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
Ik begrijp de "dus" niet. Want, was dat een probleem? Wist je het niet van te voren? Je hebt nu een veel beter alternatief want je hoeft geen dagen meer te wachten?

• Vsnah
Mirabis schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:36:
[...]

:+ trol bait: heb je er dan iets anders voor in de plaats gekocht?
Kijk eerst naar je zelf Trol😆

• Vsnah
rube schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:37:
[...]

Ik begrijp de "dus" niet. Want, was dat een probleem? Wist je het niet van te voren? Je hebt nu een veel beter alternatief want je hoeft geen dagen meer te wachten?
Ik ben zelf aan het afwachten en dan koop ik wat goed geprijsd is 😀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:28
Vsnah schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:45:
[...]

Volgens mij zit je dan in het verkeerde topic. ;)

• Vsnah
upclocker schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:55:
[...]

Volgens mij zit je dan in het verkeerde topic. ;)
Rube vraagt wat aan mij en daar geef ik antwoord op. 😉

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Vsnah schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:59:
[...]

Rube vraagt wat aan mij en daar geef ik antwoord op. 😉
Dus omdat de aanschaf telkens een paar dagen duurt heb je je hele beleggingstrategie omgegooid van passief naar actief?
dat is best heftig!

• Miki
Okay en waar beleg je nu zoal in :?

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015

NT World ESG +2,60%
Vanguard VWRL +3,30%

Geeft dit niet een wat beter beeld?

NT https://www.morningstar.n....aspx?id=F00000VSM9&tab=1

Vanguard https://www.morningstar.n...O&tab=1&InvestmentType=FE

Ishares https://www.morningstar.n...H&tab=1&InvestmentType=FE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:15

sanook

_/-\o_

YakuzA schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:22:
[...]

De datums staan hier wel, er is wel een split tussen de fondsen welke data het komt:
https://www.northerntrust...ncome-distribution-en.pdf

de 1 maal jaarlijks uitbetalen zijn idd rond deze tijd:

Declaration date: Friday, 10th January 2025
Record date: Friday, 7th February 2025
Ex-date: Monday, 10 th February 2025
Pay date: Friday, 21st February 2025
Nu heb ik net op 6 februari nieuwe World aandelen gekocht (dus op 6 feb bijgeschreven, ik had ze reeds op 30 januari ingeschoten), betekent dit dat ik voor deze het dividend zal ontvangen? Of had ik de aandelen dan al op 10 januari in mijn bezit moeten hebben?
Gaat om een klein bedrag dus geen issue maar geeft me dan net wat meer administratie in portfolio perfornance vrees ik.
Deze staan bij ABN, worden hiervan dan meteen weer nieuwe aandelen aangeschaft?
Bij mijn Rabo rekening wordt het dividend van de NT fondsen op je beleggingrekening gestort en moet ik handmatig weer aankopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Vsnah schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:45:
[...]

De andijvie in de aanbieding bij de lidl?
Zonder gekheid: je post, antwoorden komen niet overeen met de titel van dit topic. Ik kan me voorstellen dat mensen denken dat je loopt te trollen.
Maar lees je maar eens in, dat helpt wellicht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online

NT World ESG +2,60%
Vanguard VWRL +3,30%

Naast dat je naar een veel te korte termijn kijkt (zie reactie hier boven, kijk eens naar de 3 en 5 jaar getallen op morningstar), speelt in ieder geval bij het NT fonds ook mee dat het een paar dagen geleden ex dividend is gegaan, maar het dividend nog niet uitbetaald is. Als ik me niet vergis is dat zo'n 1,3% wat je uitbetaald gaat krijgen.

Maar: er zullen inderdaad verschillen zijn en ook in de toekomst zullen er verschillen blijven omdat de definitie van "world" niet gelijk is tussen deze fondsen, bv China en India zitten wel in vwrl, maar niet in NT world ( daar zitten ze in het NT emerging fonds, voor een eerlijk vergelijk moet je die eigenlijk meenemen).
Helaas kan je van te voren niet weten welke definitie in de toekomst het beste resultaat zal geven.

Kijk ook hier eens: https://www.morningstar.n...7CF00000VSM9%7C0P0000MEI0

Het NT fonds deed het het beste van deze 3. Dat komt doordat daar geen emerging markets in zitten, die de laatste jaren minder performden dan de USA. Maar wellicht gaat emerging markets de komende tijd juist wel weer beter performen.... Niemand die dat weet.

Edit: wel opmerkelijk dat het NT fonds het zoveel beter doet dan het iShare fonds terwijl de regio en sector verdeling niet heel veel verschilt.

edit 2: ik had een foutje gemaakt en de USD versie van het ishares fonds geselecteerd. Ik heb de link aangepast (in de omschrijving staat echter nog wel USD). Het verschil tussen Ishares en NT is nu veel kleiner zoals verwacht

[ Voor 21% gewijzigd door helloitsme op 14-02-2025 08:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuvio
helloitsme schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 06:14:
[...]

Naast dat je naar een veel te korte termijn kijkt (zie reactie hier boven, kijk eens naar de 3 en 5 jaar getallen op morningstar), speelt in ieder geval bij het NT fonds ook mee dat het een paar dagen geleden ex dividend is gegaan, maar het dividend nog niet uitbetaald is. Als ik me niet vergis is dat zo'n 1,3% wat je uitbetaald gaat krijgen.

Maar: er zullen inderdaad verschillen zijn en ook in de toekomst zullen er verschillen blijven omdat de definitie van "world" niet gelijk is tussen deze fondsen, bv China en India zitten wel in vwrl, maar niet in NT world ( daar zitten ze in het NT emerging fonds, voor een eerlijk vergelijk moet je die eigenlijk meenemen).
Helaas kan je van te voren niet weten welke definitie in de toekomst het beste resultaat zal geven.

Kijk ook hier eens: https://www.morningstar.n...7CF00000VSM9%7C0P0000LZYG

Het NT fonds deed het het beste van deze 3. Dat komt doordat daar geen emerging markets in zitten, die de laatste jaren minder performden dan de USA. Maar wellicht gaat emerging markets de komende tijd juist wel weer beter performen.... Niemand die dat weet.

Edit: wel opmerkelijk dat het NT fonds het zoveel beter doet dan het iShare fonds terwijl de regio en sector verdeling niet heel veel verschilt.
toon volledige bericht
Dat is een handige vergelijking, die kende ik nog niet van Morningstar. Wat me ook gelijk opvalt, zijn de kosten per fonds, die zijn voor NT een stuk lager.
NT en iShares volgen dezelfde benchmark, maar NT heeft een custom ESG sausje eroverheen.
Waarom is de rating 4 voor Vanguard maar wel een gold medal en rating 5 voor NT en iShares maar met een silver medal?
Verschil tussen Vanguard enderzijds en NT en iShares anderzijds is volgens Morningstar risico vs return. Beide zijn lager voor Vanguard.

Als iemand nog een glazen bol heeft liggen (een palantir maybe?) voor welk van deze drie fondsen het beste presteert de komende 20 jaar, dan switch ik wel. Anders blijf ik gewoon NT World + EM + SC in 80/10/10 verhouding en ga weer lekker gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lachesis
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 30-07 17:38
de Peer schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:10:
[...]

Dus omdat de aanschaf telkens een paar dagen duurt heb je je hele beleggingstrategie omgegooid van passief naar actief?
dat is best heftig!
Het zal voor veel mensen in de praktijk geen probleem zijn maar het is wel iets om over na te denken. Kopen is te overzien (omdat je gewoon kleinere bedragen kunt inleggen en je het van plan bent lang aan te houden), maar bij verkopen kan het onder omstandigheden toch vervelend zijn lijkt me. Het is een nadeel dat je minder controle over het verkoopproces hebt. Niet zozeer in het veel voorkomende plan dat je voor tientallen jaren inlegt en daarna telkens kleinere bedragen opneemt als extra pensioen, maar wel als het anders loopt in het leven, of je maakt op een gegeven moment andere keuzes, en je dan toch snel een groter bedrag wil vrijmaken.

Ten minste voor zover ik kan overzien. Bij mijn bank zie ik in ieder geval geen mogelijkheid om een limiet in te stellen bij verkoop. Wel bij ETFs.

[ Voor 0% gewijzigd door lachesis op 14-02-2025 07:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Zuvio schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 07:52:
[...]

Dat is een handige vergelijking, die kende ik nog niet van Morningstar. Wat me ook gelijk opvalt, zijn de kosten per fonds, die zijn voor NT een stuk lager.
Als je NT via je bank aanschaft (wat de meeste mensen doen) dan moet je er wel rekening mee houden dat ING/ABN/Rabo een % aan kosten in rekening brengt, die moet je ook meetellen bij je totale kosten.

Maar ik zou inderdaad weer lekker gaan gamen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
lachesis schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 07:55:
[...]
Ten minste voor zover ik kan overzien. Bij mijn bank zie ik in ieder geval geen mogelijkheid om een limiet in te stellen bij verkoop. Wel bij ETFs.
Beleggingsfondsen worden nooit met een limit order verhandeld, maar altijd tegen de dagprijs. Dat is normaal en geen echt nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05:41
Spijtig genoeg kan je, zover ik kan zien, de NT fondsen ook niet in België aankopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

lachesis schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 07:55:
[...]

Het zal voor veel mensen in de praktijk geen probleem zijn maar het is wel iets om over na te denken. Kopen is te overzien (omdat je gewoon kleinere bedragen kunt inleggen en je het van plan bent lang aan te houden), maar bij verkopen kan het onder omstandigheden toch vervelend zijn lijkt me. Het is een nadeel dat je minder controle over het verkoopproces hebt. Niet zozeer in het veel voorkomende plan dat je voor tientallen jaren inlegt en daarna telkens kleinere bedragen opneemt als extra pensioen, maar wel als het anders loopt in het leven, of je maakt op een gegeven moment andere keuzes, en je dan toch snel een groter bedrag wil vrijmaken.

Ik kan me eigenlijk niets bedenken waarbij ik binnen 1 week het geld zou moeten hebben. Behalve losgeld bij een ontvoering?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
Annan schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:21:
Spijtig genoeg kan je, zover ik kan zien, de NT fondsen ook niet in België aankopen.
Ik denk niet dat dat spijtig is, jullie moeten toch belasting betalen over dividend? Dan kun je beter beleggen in een goedkope ETF die geen dividend uitkeert zoals WEBN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lachesis
Pistachenootje schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:20:
[...]

Beleggingsfondsen worden nooit met een limit order verhandeld, maar altijd tegen de dagprijs. Dat is normaal en geen echt nadeel.
Is dit de dagprijs op de dag dat ik het verkoop? Dus stel vandaag is een handelsdag en ik besluit vanmiddag te verkopen en de beurzen zijn rustig, kan ik er dan vanuit gaan dat dit de situatie is waarop de verkoopprijs bepaald wordt, en niet bijvoorbeeld volgende week maandag of dinsdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
lachesis schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:29:
[...]
Is dit de dagprijs op de dag dat ik het verkoop?
Nee. Vaak T+1. Voor 12:00 inleggen en dan wordt het de volgende handelsdag. Bij NT gaat het trager. T+2 dacht ik.

Als je ten alle tijde de verkoop wil kunnen timen moet je inderdaad ETF's nemen. Nadeel is dan dat de spread vervelend kan uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lachesis
de Peer schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:25:
[...]

Ik kan me eigenlijk niets bedenken waarbij ik binnen 1 week het geld zou moeten hebben. Behalve losgeld bij een ontvoering?
Bijvoorbeeld :)

Maar serieus, al heb ik voor mezelf ook niet 1-2-3 zo'n voorbeeld: het gaat me niet zozeer om die week wachten, maar meer of ik redelijkerwijs weet wat de verkoopprijs is op het moment dat ik op de button "verkopen"druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Die controle heb je bij een beleggingsfonds niet maar de vraag is of dat echt een nadeel is. Het kan net zo goed in je voordeel uitpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
Pistachenootje schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:46:
Die controle heb je bij een beleggingsfonds niet maar de vraag is of dat echt een nadeel is. Het kan net zo goed in je voordeel uitpakken.
Meestal zelfs :)

We gaan er toch vanuit dat de beurzen meer stijgen dan dalen als aanname van passief beleggen

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05:41
Pistachenootje schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:25:
[...]

Ik denk niet dat dat spijtig is, jullie moeten toch belasting betalen over dividend? Dan kun je beter beleggen in een goedkope ETF die geen dividend uitkeert zoals WEBN.
klopt. ik ging er , waarschijnlijk verkeerdelijk, vanuit dat NT ook accumulerende varianten had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
DeadKennedy schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:47:
[...]

We gaan er toch vanuit dat de beurzen meer stijgen dan dalen als aanname van passief beleggen
Klopt. En er is nog een voordeel: het maakt paniek verkopen minder aantrekkelijk..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
@Annan de speciale status van NT in Nederland (die dubbele belastingheffing voorkomt) maakt NT irrelevant voor buitenlandse investeerders, vandaar dat ze niet ergens anders beschikbaar zijn. Het functioneren als ‘fonds voor gemene rekening’, dat de investeerders eigenaar zijn van hun aangekochte goed, maakt ook nog eens dat ze per definitie niet kunnen accumuleren. Maar het is dus niet zo dat ze door het accumuleren niet in bijvoorbeeld België beschikbaar zijn, dat komt door het eerstgenoemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:59
DeadKennedy schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:47:
[...]

Gespreid uitstappen ipv lump sum. Ik ben benieuwd of we over 30 jaar met z'n allen die discussies gaan voeren hier :). Ga je dan procentueel elke keer 1% vermogen opnemen, of een vast bedrag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20
The Third Man schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:27:
@Annan de speciale status van NT in Nederland (die dubbele belastingheffing voorkomt) maakt NT irrelevant voor buitenlandse investeerders, vandaar dat ze niet ergens anders beschikbaar zijn.
[...]
Ik weet dat je reageert op een specifieke vraag, maar het is goed om te vermelden dat de status van fiscale beleggingsinstelling (FBI) ook geldt voor andere fondsen zoals bijv. NL0011309349 Cardano ESG Index Equity Global C1 CARIW en IE00BDZCQ033 Vanguard SRI FTSE Developed World II waarin je bijv. kan investeren bij Brand New Day via NL0012706162 BND Duurzaam Wereld Indexfonds-C.

[ Voor 6% gewijzigd door RichieB op 14-02-2025 10:19 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Even een open vraag aan een ieder hier: Zou de start post moeten worden verrijkt met informatie over wat ETF’s en beleggingsfondsen zijn?

Het valt me namelijk heel erg op dat in afgelopen dagen veelvuldig posts voorbijkomen waar de poster weinig tot geen besef heeft wat voor soort beleggingsproducten gekocht zijn. En dat de discussie voornamelijk gaat op het toelichten en verwijzen waar de misvattingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
Lightning89 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:59:
[...]

Gespreid uitstappen ipv lump sum. Ik ben benieuwd of we over 30 jaar met z'n allen die discussies gaan voeren hier :). Ga je dan procentueel elke keer 1% vermogen opnemen, of een vast bedrag?
Ik spreek je over 20 jaar wel ;)
Maar het standaard idee is dat je richting pensioen je blootstelling aan de markt steeds meer verkleint. Er is zelfs een vuistregel voor: je leeftijd in procenten uit de markt hebben. Daar zijn ook producten voor aan te schaffen, zgn life cycle fondsen. Daar betaal je natuurlijk weer extra voor en kan je ook zelf doen.
Mijn plan is ook om na mijn 50e rustig aan wat meer spaargeld op te bouwen (/deposito's) en wat aandelen af te bouwen.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
@Miki goed punt, en er zijn wel wat aparte ‘configuraties’ daar vermeld. De Giro wordt gekoppeld aan VWRL, waarom niet VWCE, maar niet ook IBKR en Saxo. IBKR wordt dan gekoppeld aan AVIAW (is nu CARIW dacht ik, en er mist CARIEM), daar wordt net als bij NT vermeld dat het ESG uitsluitingen kent maar niet dat die drie keer zo groot zijn. IBKR wordt dan genoemd als wat moeilijker voor beginners, waarom worden dan niet de iets duurdere maar ook beter toegankelijke Easybroker en Lynx vermeld. WEBN en SPYI schitteren door afwezigheid.

Ik zou eerder voorstellen om een groep te maken van brokers -> goedkope ETF (VWCE, WEBN, SPYI) en evt CARIW+CARIEM als ESG geen bezwaar is. CARI’s kunnen ook vermeld worden bij de NT groep van de grootbanken. En naast Meesman en FitVermogen zou nog BND genoemd kunnen worden. Die kunnen ook in 1 groep met uitleg wat de grote verschillen zijn (BND heeft vrije fondskeuze maar ook hoge servicekosten, Meesman heeft slechts een configuratie, FitVermogen nog meer ESG uitsluitingen dan CARI en daardoor een beperkte marktdekking).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-08 15:17
DeadKennedy schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:30:
[...]

Maar het standaard idee is dat je richting pensioen je blootstelling aan de markt steeds meer verkleint. Er is zelfs een vuistregel voor: je leeftijd in procenten uit de markt hebben. Daar zijn ook producten voor aan te schaffen, zgn life cycle fondsen. Daar betaal je natuurlijk weer extra voor en kan je ook zelf doen.
Mijn plan is ook om na mijn 50e rustig aan wat meer spaargeld op te bouwen (/deposito's) en wat aandelen af te bouwen.
Dat is een mogelijke strategie inderdaad, maar niet perse de enige juiste. Er zijn ook mensen die zich meer richten op de (amerikaanse) 4% regel, de 3,5 % regel voor mensen die dat te agressief vinden of een langere horizon hopen te hebben, Equity glidepath's voor mensen die niet continu 100% in stocks willen zitten, etc etc. Maar misschien is deze discussie meer iets voor het FIRE topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@The Third Man de startpost noemt enkel wat populaire keuzes. VWRL zat bijvoorbeeld in de kernselectie bij Degiro en was toen gratis aan te schaffen, vandaar dat het een populaire keuzes was.

Als iemand de startpost wil aanvullen/verbeteren ga je gang zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-08 22:36
Het is eerder een wiskundig vraagje maar wel m.b.t. Indexbeleggen, specifiek Meesman.

Vraag
Hoe kan ik het rendement van eenmalige inleg voor Meesman afzonderlijk 'tracken'? Ik wil geen (theoretische) benadering of projectie.

Rationale
I.p.v. een zonnepaneleninvestering, gaan we het lump summen op een belegginsrekening van de kids.
En wil ik inzichtelijk hebben hoe deze indexfondsinvestering presteert t.o.v. zonnepaneleninvestering op verschillende momenten, dus met retroperspectief.

Overig
Om de beleggingsrekening staat al wat vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

goodfella schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:22:
Het is eerder een wiskundig vraagje maar wel m.b.t. Indexbeleggen, specifiek Meesman.

Vraag
Hoe kan ik het rendement van eenmalige inleg voor Meesman afzonderlijk 'tracken'? Ik wil geen (theoretische) benadering of projectie.

Rationale
I.p.v. een zonnepaneleninvestering, gaan we het lump summen op een belegginsrekening van de kids.
En wil ik inzichtelijk hebben hoe deze indexfondsinvestering presteert t.o.v. zonnepaneleninvestering op verschillende momenten, dus met retroperspectief.

Overig
pak excel erbij en noteer hoeveel je koopt en op welk moment voor welke prijs :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

YakuzA schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:27:
[...]

pak excel erbij en noteer hoeveel je koopt en op welk moment voor welke prijs :P
En vergeet eventuele dividenduitkeringen niet.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

fsfikke schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:29:
[...]

En vergeet eventuele dividenduitkeringen niet.
Bij meesman zal dat ongetwijfeld als een ACC ding verpakt zijn? :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kim Jong-tuk
  • Laatst online: 01-08 10:39
Goedemiddag,

Koopt er hier ook iemand VTI + VXUS via de optie handelsroute? Ik ben de afgelopen 5 jaar gewoon met NT begonnen, maar de lage TER begint steeds aantrekkelijker te worden. Ik ben zelf altijd ver van opties weggebleven om mijzelf te beschermen dus ik moet mij hier nog wel even in verdiepen (ik heb de handleiding van Borkiedo gelezen maar begrijp deze nog niet). Is er een bepaald bedrag vanaf wanneer VTI + VXUS interresant wordt? Als ik dit (https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/) overzicht moet geloven is het in alle gevallen de goedkoopste optie met de grootste spreiding. Is de complexiteit de voornaamste reden dat mensen niet voor deze fondsen kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-08 23:12
YakuzA schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:30:
[...]

Bij meesman zal dat ongetwijfeld als een ACC ding verpakt zijn? :P
Nee hoor de Meesman aandelen fondsen keren dividend uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Kim Jong-tuk schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:37:
Goedemiddag,

Koopt er hier ook iemand VTI + VXUS via de optie handelsroute? Ik ben de afgelopen 5 jaar gewoon met NT begonnen, maar de lage TER begint steeds aantrekkelijker te worden. Ik ben zelf altijd ver van opties weggebleven om mijzelf te beschermen dus ik moet mij hier nog wel even in verdiepen (ik heb de handleiding van Borkiedo gelezen maar begrijp deze nog niet). Is er een bepaald bedrag vanaf wanneer VTI + VXUS interresant wordt? Als ik dit (https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/) overzicht moet geloven is het in alle gevallen de goedkoopste optie met de grootste spreiding. Is de complexiteit de voornaamste reden dat mensen niet voor deze fondsen kiezen?
Er zijn een aantal mensen die dat hier doen ja. Zie de zoekfunctie.
Ik doe dit ook al een jaar of 5.
En het is wat je zegt inderdaad. Het is vrijwel de goedkoopste optie, maar voor velen te omslachtig.
De situatie rondom erfrecht kan ook een reden zijn om gewoon lekker makkelijk voor NT fondsen bij grootbank te kiezen.

Het valt wel mee hoor in de praktijk. Gewoon even een stappenplannetje voor jezelf maken en dat er telkens weer even bij pakken.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 14-02-2025 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-08 22:36
YakuzA schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:27:
[...]

Dank allen. Ik vreesde al voor zoiets, met onze maandelijkse inleg, is het ondoenlijk en ik denk uiteindelijk niet de moeite. Tenzij ik het kan automatiseren. Voor nu zie ik het zonder API somber in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuvio
Kim Jong-tuk schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:37:
Goedemiddag,

Dat VTI+VXUS in 'alle gevallen' het goedkoopste is, is niet waar. FOB geeft zelf aan dat je de ingehouden dividendbelasting wel moet kunnen verrekenen met de door jou betaalde box 3 vermogensbelasting. Kun je dit niet verrekenen, dan worden de kosten tot 0,38% duurder bovenop de 0,11% kosten die je sowieso al maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kim Jong-tuk
  • Laatst online: 01-08 10:39
Zuvio schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:14:
[...]

Dat VTI+VXUS in 'alle gevallen' het goedkoopste is, is niet waar. FOB geeft zelf aan dat je de ingehouden dividendbelasting wel moet kunnen verrekenen met de door jou betaalde box 3 vermogensbelasting. Kun je dit niet verrekenen, dan worden de kosten tot 0,38% duurder bovenop de 0,11% kosten die je sowieso al maakt.
Dank, ik had inderdaad in mijn OP moeten benoemen dat ik de VRH grens heb gepasseerd. N.a.v. de opmerking van de Peer nog even teruggelezen in dit topic en ik ga maar beginnen met het maken van een papertrading account zodat ik alvast kan oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:15

sanook

_/-\o_

goodfella schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:22:

Vraag

Rationale

Overig
Je kunt de beleggingsgegevens ook invoeren in portfolio performance: https://www.portfolio-performance.info/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-08 16:51
goodfella schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:05:
[...]

Dank allen. Ik vreesde al voor zoiets, met onze maandelijkse inleg, is het ondoenlijk en ik denk uiteindelijk niet de moeite. Tenzij ik het kan automatiseren. Voor nu zie ik het zonder API somber in.
Ik weet niet hoe nauwkeurig je het wil, maar in principe kan je op elk toekomstig moment ook een backtest doen (bijv via https://www.portfoliovisualizer.com/backtest-portfolio).
Lastige is dat de specifieke Meesman fondsen daar misschien niet in staan, maar vast wel een vergelijkbare tracker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:59
DeadKennedy schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:30:
[...]

Ik spreek je over 20 jaar wel ;)
Uiteraard zou je de lifecycle mix kunnen veranderen. We doen hier veel onderzoek naar binnen een pensioenfonds waar ik betrokken ben. Daar neigen we zelfs naar 40/60 na pensioenleeftijd (40% aandelen/60% vastrentend).

Echter persoonlijk denk ik dat ik toch wel 100/0 of 80/20 aanhou, omdat ik dus al een pensioenvoorziening heb straks.

Het ging mij om het uitkeren van je vermogen niet per se om de beleggingsmix. Je zou natuurlijk logischerwijs het vastrentende deel uitkeren, dus dan zet je x aantal jaar voor je pensioen alvast wat veilig om ook echt uit te keren. Ach zoveel keuzes nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb nu mijn geld in het 3-tal bekende NT-fondsen.
Maar ik wil - vanuit een soort sentiment - ook een aantal aandelen ASML kopen.
Niet veel, maar zoiets van voor € 20.000 of daaromtrent.
Doet dit mijn hele tactiek van een bijna gegarandeerd rendement over 20 jaar teniet?
Of kan dit samengaan?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Rzaan schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:38:
Ik heb nu mijn geld in het 3-tal bekende NT-fondsen.
Maar ik wil - vanuit een soort sentiment - ook een aantal aandelen ASML kopen.
Niet veel, maar zoiets van voor € 20.000 of daaromtrent.
Doet dit mijn hele tactiek van een bijna gegarandeerd rendement over 20 jaar teniet?
Of kan dit samengaan?
Wat verwacht je dat we daar nu zinnigs over kunnen zeggen? Het is gewoon gokken, je kan ook €20k op rood zetten in het casino, misschien win je dan, misschien niet. Maar als je nu 2 miljoen in de NT fondsen hebt zitten zal het voor je uiteindelijke rendement niet veel uitmaken.

Ik zie je oude post mbt timen:
Rzaan schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:06:
Ik moet nog instappen, maar moet nog wachten op de opbrengst van mijn huis. Ben toch blij dat ik het geld 3 weken geleden niet had, anders was ik toen ingestapt. Maar als ik het heb, ga ik beginnen. Timen lukt toch niet.
Was je op dat 'extreem slechte moment' ingestapt had je op dit moment 11.5% in de plus gestaan. Time in the market.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpsTArXbnfnD5cBH2hKZaq6DMMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2PZXPeDgDWm0xDIzRu6p3gZD.png?f=fotoalbum_large

Als je op datzelfde moment ASML had gekocht zou je daarmee op -25% staan btw :P Diversificatie....

[ Voor 39% gewijzigd door fsfikke op 14-02-2025 14:53 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.