Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste
Acties:
  • 1.907.823 views

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TRD07 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:57:
Bij de ABN zie ik dat mijn NT EM G (NL0014040289) order van 14 februari ook nog steeds lopend is. Duurt dat zo lang voordat die order daadwerkelijk er doorheen is?
Chinees nieuwjaar :)

/edit:
@One-eye864 (y)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 24-02-2026 16:02 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:20
TRD07 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:57:
Bij de ABN zie ik dat mijn NT EM G (NL0014040289) order van 14 februari ook nog steeds lopend is. Duurt dat zo lang voordat die order daadwerkelijk er doorheen is?
Ja, bij mij bij de Rabo ook, toevallig ook met een order op 14 februari voor diezelfde NT EM G. Ik had het vermoeden dat dat zou kunnen komen door het Chinese nieuwjaar, waardoor pas sinds vandaag weer alle beurzen in Azië open zouden moeten zijn gegaan. Maar had hem dus inmiddels wel verwacht...

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:09
Toevallig ben ik vorig jaar zowel met NT World + EM begonnen als met WEBN via IBKR. Ik er was het afgelopen jaar vrij weinig verschil tussen het rendement. Alleen de laatste weken/maand zie ik een aanzienlijk verschil ontstaan: +7,7% (NT) en +10.0% WEBN. Komt dit door de ESG uitsluitingen van NT?

Zijn er mensen die een vergelijking hebben over de wat langere tijd (misschien middelt het zich wel later uit)?

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11:37
Perzikvrucht schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:40:
Toevallig ben ik vorig jaar zowel met NT World + EM begonnen als met WEBN via IBKR. Ik er was het afgelopen jaar vrij weinig verschil tussen het rendement. Alleen de laatste weken/maand zie ik een aanzienlijk verschil ontstaan: +7,7% (NT) en +10.0% WEBN. Komt dit door de ESG uitsluitingen van NT?

Zijn er mensen die een vergelijking hebben over de wat langere tijd (misschien middelt het zich wel later uit)?
NT World heeft onlangs dividend uitgekeerd. Dat verklaart alvast een deel. En Emerging markets gaan ontzettend hard momenteel. Die zitten al in WEBN. Als je NT EM bekijkt zie je dat die onlangs een stuk beter presteert dan world.

Ik zie nu trouwens dat na jaren beleggen het NT-EM deel van mijn portfolio een stuk hoger percentage rendement heeft dan NT-World. Ik weet nog dat er jaren terug toen EM wat achterliep hier wel eens werd getwijfeld of EM nog wel nodig was, en zie daar.

[ Voor 14% gewijzigd door SvV_Ying op 25-02-2026 14:32 ]

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:09
SvV_Ying schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:13:
[...]

NT World heeft onlangs dividend uitgekeerd. Dat verklaart alvast een deel. En Emerging markets gaan ontzettend hard momenteel. Die zitten al in WEBN. Als je NT EM bekijkt zie je dat die onlangs een stuk beter presteert dan world.

Ik zie nu trouwens dat na jaren beleggen het NT-EM deel van mijn portfolio een stuk hoger percentage rendement heeft dan NT-World. Ik weet nog dat er jaren terug toen EM wat achterliep hier wel eens werd getwijfeld of EM nog wel nodig was, en zie daar.
Dividend was in inderdaad vergeten. Mooi, dank!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:55

Maximus

There is no substitute

Ik begin steeds meer de meerwaarde te zien van ETF's en ben daarom opzoek naar ETFs die een stabiele groei laten zien waarop ik kan instappen. Heb nu de volgende drie in portefeuille:
  • Amundi MSCI Switzerland
  • iShares MSCI Semiconductor
  • iShares MSCI World EUR Hedged
De Semi en Switzerland gaan best goed (Semi, +16%; Switzerland na 1 week +3%). Ik ben opzoek naar meer ETFs die wat breder zitten maar wel ook koerswinst laten zien. De iShares MSCI World is +0,8% na een tijd geleden gekocht te hebben.

De wens is daarom voor ETF's die meer een stijgende lijn laten zien, en ik mijn gewenste rendement van rond de 8% per jaar kan realiseren.

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-03 19:53
[
Maximus schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:18:
Ik begin steeds meer de meerwaarde te zien van ETF's en ben daarom opzoek naar ETFs die een stabiele groei laten zien waarop ik kan instappen. Heb nu de volgende drie in portefeuille:
  • Amundi MSCI Switzerland
  • iShares MSCI Semiconductor
  • iShares MSCI World EUR Hedged
De Semi en Switzerland gaan best goed (Semi, +16%; Switzerland na 1 week +3%). Ik ben opzoek naar meer ETFs die wat breder zitten maar wel ook koerswinst laten zien. De iShares MSCI World is +0,8% na een tijd geleden gekocht te hebben.

De wens is daarom voor ETF's die meer een stijgende lijn laten zien, en ik mijn gewenste rendement van rond de 8% per jaar kan realiseren.
Ik wil niet trollen, maar ik denk dat iedereen dit wel graag zou willen ;)

Wat je doet is specifieke ETF's zoeken waarmee jij een hoog rendement denkt te gaan maken (lees: beter dan de gemiddelde markt), en dat staat nou net haaks op dit topic waarin mensen juist zo gemiddeld / passief als mogelijk willen zijn door te spreiden.

Het beste advies voor 'passief beleggen met indexfondsen' is: koop een zo breed als mogelijk gespreide ETF en doe hier niets meer mee (zie OP). Op de lange termijn heb je daarmee de hoogste kans op je gewenste rendement.

[ Voor 22% gewijzigd door _Teq_ op 25-02-2026 20:36 ]

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:55

Maximus

There is no substitute

_Teq_ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:35:
[
[...]

Ik wil niet trollen, maar ik denk dat iedereen dit wel graag zou willen ;)

Wat je doet is specifieke ETF's zoeken waarmee jij een hoog rendement denkt te gaan maken (lees: beter dan de gemiddelde markt), en dat staat nou net haaks op dit topic waarin mensen juist zo gemiddeld / passief als mogelijk willen zijn door te spreiden.

Het beste advies voor 'passief beleggen met indexfondsen' is: koop een zo breed als mogelijk gespreide ETF en doe hier niets meer mee (zie OP). Op de lange termijn heb je daarmee de hoogste kans op je gewenste rendement.
Zeker geen troll, dan moet ik mijn vraag wat herzien. De brede etf had ik meer koersmutstie verwacht, in lijn met de semi conductors. Zal de OP nog eens lezen, vind het lastig om een juiste te vinden die wat beweegt en rendement haalt.

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:24

The Third Man

The Third Jellyfish

@Maximus ik zou aanraden de in de topicstart gelinkte Bogleheads filosofie na te kijken en de Google Talk van JL Collins op youtube te bekijken (YouTube: The Simple Path to Wealth | JL Collins | Talks at Google). De essentie hiervan is dat je niet langer jaagt op een fonds dat het wel goed lijkt te doen; je geeft je in plaats daarvan over aan de markt. In het algemeen dus. Omdat de praktijk leert dat niemand de markt op de lange termijn betrouwbaar kan verslaan en dus al die moeite niet loont, sterker nog je doet vaak onder voor diegenen die domweg de markt volgen.

All world indextrackers bieden die mogelijkheid, daarbinnen heb je nog wat vormen en smaken maar die kies je dan niet omdat het grafiekje er we leuk uitziet, maar uit afweging hoe je de (algemene) markt exact wil volgen. Zaken als sector (semiconductor) en country picking (Zwitserland) behoren dan tot het verleden.

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-03 14:53
@Maximus Mooi dat je de waarde van ETF/indexfondsen ziet. Zoals hierboven (en in de startpost) als is uitgelegd is de basis van dit topic het kiezen van een indexfonds omdat we niet kunnen bepalen welke specifieke aandelen daarbinnen het beste gaan doen. Daarom kiezen we een indexfonds die zoveel mogelijk (de "hele" wereld) dekt, zodat we niet hoeven kiezen, maar met de gemiddelde markt mee bewegen (waarbij we hopen dat dat gemiddeld omhoog is en dan liefst nog omhoger dan inflatie). En dan proberen we die zo kostenefficient mogelijk aan te schaffen en te behouden.

Dat is ook de essentie van het "passief" in de titel van dit topic. Wij hebben geen idee wat allemaal invloed gaat hebben op welke koersen, dus reageren we daar niet actief op.

Als je wel actief je portfolio wilt managen omdat je denkt dat bepaalde aandelen, markten, economieën het in een periode beter gaan doen dan de gehele markt, dan kan je daar beter filosofien over uitwisselen in Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11.
Als je dan denkt "ik zie waarde in semiconductors, maar weet niet precies welk bedrijf" dan kan een ETF met dat specifieke doel interessant zijn. Maar dan ben je dus wel echt actief je portfolio aan het managen en loop je dus evenredig risico om het mis te hebben en slechter te performen dan de markt.

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-03 15:07
Bij ETFs uit de topselectie van de ING is het niet meer mogelijk om een limit order te plaatsen met looptijd 'tot annulering' - alleen tot einde dag/week/maand.

Ik heb gevraagd aan de servicedesk waarom dit zo is, maar die was verbaast en wist het ook niet. Vraag staat nu intern uit.

Iemand hier een idee? Kosten besparen vanwege minder order mutaties? Topselectie loopt blijkbaar via de "interne ING markt".

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:42
In September had ik 20000 euro belegd via ikbr. 8000 webn, 8000 vwce, 4000 vuaa.

In totaal zijn webn en vwce al respectievelijk 8.75% en 8.85% gestegen, maar vuaa is maar 4.68% gestegen.
Ik twijfel nu of ik via vuaa om moet zetten naar 1 van die andere 2, al wil ik in het algemeen de etf's zo min mogelijk (of niet) aanraken, want dat is juist het hele idee.

Wat zouden jullie doen?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

rolandmegens schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:53:
In September had ik 20000 euro belegd via ikbr. 8000 webn, 8000 vwce, 4000 vuaa.

In totaal zijn webn en vwce al respectievelijk 8.75% en 8.85% gestegen, maar vuaa is maar 4.68% gestegen.
Ik twijfel nu of ik via vuaa om moet zetten naar 1 van die andere 2, al wil ik in het algemeen de etf's zo min mogelijk (of niet) aanraken, want dat is juist het hele idee.

Wat zouden jullie doen?
vuaa is zeker genoteerd in USD?
Dus zodra Trump weg is trekt die wel weer bij :+

Gewoon paar jaar wachten.

(verder is het ook een beetje appels en peren, gezien vuaa blijkbaar een S&P500 tracker is en de rest een wereldwijde tracker?)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 26-02-2026 13:58 ]

PSN

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online

Wat zouden jullie doen?
Ligt aan de overwegingen waarom je ooit besloten hebt om deze verdeling aan te houden. Ik neem aan dat het recente koersverloop je oorspronkelijke overwegingen niet veranderd heeft, dus waarom zou je dat nu herzien?

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:42
YakuzA schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:56:
[...]

vuaa is zeker genoteerd in USD?
Dus zodra Trump weg is trekt die wel weer bij :+

Gewoon paar jaar wachten.

(verder is het ook een beetje appels en peren, gezien vuaa blijkbaar een S&P500 tracker is en de rest een wereldwijde tracker?)
Klopt inderdaad. Maar twijfel dus ook of ik niet beter als als wereldwijde tracker had kunnen beleggen

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

rolandmegens schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:01:
[...]
Klopt inderdaad. Maar twijfel dus ook of ik niet beter als als wereldwijde tracker had kunnen beleggen
Onder de streep is het wel dubbelop inderdaad:
Of WEBN's ~60% US exposure, around 90-95% comes from S&P 500 companies if not mistaken. This means roughly ~50-55% of the entire WEBN ETF is effectively S&P 500 exposure already.
https://www.reddit.com/r/...ebn_and_vuaa_an_overkill/

Als je wil verschuiven naar de passieve portefolio kun je idd even de OP checken, de andere 2 ETF's waar je in zit, zijn inderdaad al de all-world portefolios.

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 26-02-2026 14:29 ]

PSN

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:36

ShadowBumble

Professioneel Prutser

[...]

Achteraf gezien op basis van je rendement had je beter in 20k in VWCE kunnen stoppen want 8.85% rendement.

Achteraf is altijd eenvoudig om iets te bedenken wat je anders had kunnen doen. Als er niks is veranderd aan je initiele verdeling of denkwijze waarom zou je het dan nu veranderen ?

Er zit al behoorlijk wat overlap in die drie dus, ik persoonlijk was voor eentje gegaan en had daar alles in gestopt (WEBN).

[ Voor 11% gewijzigd door ShadowBumble op 26-02-2026 14:17 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Wat zouden jullie doen?
Wat is de reden dat je voor deze verdeling hebt gekozen? Is die situatie veranderd dat het een verandering rechtvaardigd? Kijken naar rendementen is niet de juiste methode om dat het om de lange termijn gaat waarbij periodes van laag/negatief rendement worden afgewisseld met hoog rendement

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:40
Schaamteloze crosspost vanuit het Beleggen op de beurs in de praktijk topic:
Malantur schreef op zondag 22 februari 2026 @ 23:22:
Xtrackers heeft 4 nieuwe Europese ETFs uitgebracht:
• ⁠XEQ2- LU3116008346 - Xtrackers Diversified Portfolio 20% Equity UCITS ETF 1C
• ⁠XEQ4 - LU3116008429 - Xtrackers Diversified Portfolio 40% Equity UCITS ETF 1C
• ⁠XEQ6 - LU3116008692 - Xtrackers Diversified Portfolio 60% Equity UCITS ETF 1C
• ⁠XEQ8 - LU3116008775 - Xtrackers Diversified Portfolio 80% Equity UCITS ETF 1C

Ieder met een mix van aandelen (incl EM en small caps, vaak of altijd via swap), obligaties (EUR hedged) en goud in wisselende verhoudingen. Het kunnen handige all in one ETFs worden voor wie niet in 100% in aandelen wil gaan maar ook het herbalanceren lastig vind of broker kosten wil uitsparen. TER is 0,24%.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:51
[...]
Inderdaad beter om gewoon alles in een wereldwijde ETF te stoppen, i.p.v. zelf met de verhoudingen gaan knoeien.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:24

The Third Man

The Third Jellyfish

[...]

Niemand kan je vertellen wat je beter had kunnen doen en wat je beter wel kan doen in de toekomst. Echter de kern van dit topic is niet (langer) het proberen beter te doen dan de markt, wat in de praktijk meestal neerkomt op slechts een wereldwijde tracker gebruiken. Als je je daar beter in kan vinden (omdat het misschien dan ook de toekomstige 'had ik misschien beter' gedachte wegneemt) dan zou het een logische overstap zijn.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:26
[...]

Wat als het andersom was geweest. En het afgelopen halfjaar de S&P het toevallig een stuk beter had gedaan dan de andere twee. Zou je dan ook alles in die S&P willen stoppen?

Of laat ik het nog anders stellen. Stel je hebt 90% wereldwijd en 10% developing countries. En die developing countries deden het een halfjaar toevallig beter dan de wereldwijde index. Zou je dan ook alsnog al je geld in developing countries willen steken?

Even mijn opinie. Je kiest een bepaalde mix om bepaalde redenen. Bijvoorbeeld omdat een slechte periode in asset X gecompenseerd kan worden door een betere periode van asset Y. Dat de ene asset het dan een tijd beter doet dan de ander is geen probleem, maar inherent aan de keus om te diversificeren. Als beide assets zich hetzelfde zouden gedragen, dan is er geen reden om in beide assets te gaan zitten. En had je net zo goed in een van beide assets kunnen zitten.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:47

ZieMaar!

Moderator General Chat
Pagina: 1 ... 123 124 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.