W00fer schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:43:
De langdurige mythe is dat alle goedkope(re) providers cq MVNO's wel op het netwerk zitten van Vodafone / KPN / Odido maar niet alle masten kunnen gebruiken, niet prioriteit krijgen op de masten en internet trager is.
Wat is er nu eigenlijk waar van dit soort verhalen @
50plus mobiel ?
Ik wil een eerlijk antwoord, niet "we maken gebruik van het netwerk van Vodafone" want gebruik maken van de Albert Heijn, maar er nooit een voet binnen zetten is geen boodschappen doen.
Ik heb met Simyo ervaren dat "gebruik maken van het netwerk van KPN" dramatische gevolgen had voor mijn bereik binnenshuis. Dan werd er door de provider gemekkerd dat je maar niet in nieuwbouw moest gaan wonen, dat je verhuurder het te goed geisoleerd had, dat je maar op het balkon moest gaan bellen midden in de winter en dat je maar moest overschakelen op 2G. Honderd onzinsmoesjes en ik ben uiteindelijk weggegaan.
Ik snap ook wel dat goedkoop duurkoop is maar ik probeer nu bij het zeer dure VodafoneZiggo zelf weg te gaan en te kijken naar een alternatief.
Hoi @
W00fer,
Terechte vraag, hier is helaas vaak onduidelijkheid over.
Met 50+ mobiel maak je (in Nederland) enkel gebruik van de Vodafone masten. Het is niet zo dat een klant van Vodafone toegang heeft tot meer van hun masten of voorrang krijgt over 50+ mobiel gebruikers. Dit is gelijk aan elkaar. Het is wel mogelijk dat je met een MVNO langzamer internet hebt, afhankelijk van de aanbieder. Aanbieders zoals Vodafone/KPN/Odido bieden verschillende snelheden aan, dat is o.a. de reden voor het prijsverschil. Echter biedt 50+ mobiel standaard al een max van 200 mbps download en 100 mbps upload. Dit is meer dan voldoende voor mobiel gebruik, tot 4K video streamen toe. De snelheid die je daadwerkelijk ervaart is echter afhankelijk van veel factoren (toestel, afstand tot mast, weer, lokale drukte, etc).
Om dan meteen in te gaan op je KPN ervaring, de isolatie van nieuwbouw is ook een van de factoren waarbij je een slechtere verbinding kan ervaren. De reden dat dit met een andere provider dan weer verholpen kan zijn komt als volgt. In Nederland zijn er slechts 3 MNO's met eigen masten (Vodafone/KPN/Odido), alle andere providers zitten op één van de drie. Deze MNO's hebben vaak masten op dezelfde locaties maar ook vaak losse masten, waardoor in dat gebied bijvoorbeeld Vodafone beter kan werken dan KPN (en dus 50+ mobiel beter dan Simyo). Maar afhankelijk van de locatie kan dit dus ook andersom zo zijn.
De locaties van de de masten in Nederland zijn openbaar en kun je zelf ook hier inzien:
https://antennekaart.nl/
Conclusie is dus wel, als je nu met Vodafone thuis goede verbinding ervaart zal dit met 50+ mobiel ook zijn.
-Niels