Mijn vrouw heeft de Pixel 11 pro in combinatie met 50+ abonnement.Rayman30 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 23:59:
Vorige week donderdag mijn nieuwe telefoon ontvangen, een Google Pixel 11 Pro.
Sim erin gestopt en begonnen alle apps in te stellen. Prima telefoon.
Ik word niet heel vaak gebeld, dus er viel mij in eerste instantie niet op dat de telefoon niet overging in de vier dagen daarna. Ik heb wel een paar keer zelf gebeld.
Achteraf bleek dat mensen die mij bellen direct bij de voicemail terechtkomen. De Pixel gaat niet over en registreert de oproep ook niet als gemiste oproep. Ik krijg alleen achteraf een melding van de voicemaildienst dat iemand geprobeerd heeft te bellen zonder een bericht achter te laten. De inkomende call lijkt het toestel dus überhaupt niet te bereiken.
Inmiddels behoorlijk wat uitgesloten: sim opnieuw geplaatst, toestel opnieuw gestart, vliegtuigmodus, netwerkreset, instellingen nagelopen, geen Niet Storen/Call Screening/etc. actief. Mobiele data werkt verder gewoon normaal op 4G/5G.
Het interessante is het gedrag met 2G.
De Pixel heeft onder Extra beveiliging een optie om 2G-verbindingen volledig te blokkeren. Met die beveiliging aan, wifi uit en het toestel op 4G/5G kan ik zelf probleemloos uitgaand bellen. Tijdens zo'n gesprek blijft het toestel ook op 5G staan.
Inkomend werkt onder exact dezelfde omstandigheden echter niet: de beller gaat direct naar voicemail.
Als ik vervolgens de 2G-beveiliging uitschakel en 2G dus toesta, kan ik wel gebeld worden. Zodra zo'n inkomend gesprek binnenkomt zie ik de Pixel terugvallen naar EDGE.
Ook getest buiten met goed mobiel bereik, dus de verklaring "slecht LTE/5G-bereik binnenshuis" lijkt mij niet waarschijnlijk.
Samengevat:50+ heeft telefonisch aangegeven dat VoLTE op mijn aansluiting aanstaat. Tijdens het testen hebben ze VoLTE zelfs kort uitgezet. Dat had direct tot gevolg dat ik, zolang de Pixel 2G blokkeerde, ook niet meer uitgaand kon bellen. Nadat VoLTE weer was ingeschakeld werkte uitgaand bellen weer.
- 4G/5G-data werkt normaal.
- Uitgaand bellen werkt met wifi uit én 2G geblokkeerd.
- Inkomend bellen werkt dan niet en gaat direct naar voicemail.
- Sta ik 2G toe, dan komen inkomende gesprekken via EDGE binnen.
- Het probleem treedt ook buitenshuis op.
- De mislukte inkomende oproepen verschijnen niet in de oproeplijst van Android.
- *#21# geeft op de Pixel "Verbindingsprobleem of ongeldige MMI-code".
- In het Android testmenu (*#*#4636#*#*) wordt 50+ wel als netwerk geregistreerd, maar de Carrier ID staat als Onbekend.
Mijn vermoeden is daarom dat VoLTE op abonnementsniveau wel "aan" staat, maar dat er iets misgaat met de inkomende IMS/VoLTE-routing of provisioning voor de Pixel 11 Pro. Uitgaand IMS lijkt immers wel te werken, terwijl inkomende calls alleen via de 2G-fallback aankomen.
Ik heb dit inmiddels met bovenstaande bevindingen bij 50+ gemeld en gevraagd om het naar de technische netwerk/MVNE-afdeling te escaleren.
Zijn hier toevallig andere Pixel-gebruikers bij 50+ die dit herkennen, vooral mensen met een Pixel 11-serie? Het toestel is natuurlijk pas net uit, dus ik vraag me af of dit een carrierconfig/provisioningkwestie met dit nieuwe model kan zijn.
Uitgaan bellen werkt prima (zoals je ook aangeeft) inkomend komen de oproepen niet binnen: “Dit nummer is niet ingebruik.”
Abonnement loopt al ruim een jaar. In haar oude smartphone (Samsung S23) ervaart ze geen problemen met gebeld worden.
instelling “2G netwerkbeveiliging vermijdt 2G-netwerken” stond aan. Deze instelling stond aan. Zojuist uitgezet, maar helaas. Ook na het herstarten van de Pixel 11 pro komen er geen oproepen binnen bij mijn vrouw.