Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15:59
Van wat ik tegenkwam wordt het bij UDP en TCP gebruikt; officieel niet geregistreerd, maar wel bekend gebruikt door Citrix. Nu ontgaat mij waarom dit nu zo ineens tot conflicten zou kunnen leiden na 2 jaar, maar dit is iets wat ik zou kunnen testen door naar 1480 te gaan oid. (eentje die niet in de grote lijsten met reserveringen staat iig)
Tweaker_Ruwy schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:34:
[...]
mijn werkgever gebruikt UDP 1194 voor verbindingen naar kantoor, dus dezelfde poort benutten leidt tot conflicten.
Naast het feit dat mijn router zelf ook een VPN client is die UPD1194 gebruikt. UDP1194 is dus conflictgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Tweaker_Ruwy schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:59:
[...]

Van wat ik tegenkwam wordt het bij UDP en TCP gebruikt; officieel niet geregistreerd, maar wel bekend gebruikt door Citrix. Nu ontgaat mij waarom dit nu zo ineens tot conflicten zou kunnen leiden na 2 jaar, maar dit is iets wat ik zou kunnen testen door naar 1480 te gaan oid. (eentje die niet in de grote lijsten met reserveringen staat iig)

[...]

[...]

Naast het feit dat mijn router zelf ook een VPN client is die UPD1194 gebruikt. UDP1194 is dus conflictgebied.
Udp is sowieso een oud protocol waarom gebruik je dat eigenlijk

Als je toch gaat switchen ga naar tcp op ovpn
of naar wireguard nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:25
boyette schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:01:
[...]

UDP is de defacto standaard van openvpn en jonger dan TCP. Sowieso is UDP in de basis sneller maar TCP betrouwbaarder ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
powerboat schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:36:
[...]

UDP is de defacto standaard van openvpn en jonger dan TCP. Sowieso is UDP in de basis sneller maar TCP betrouwbaarder ;).
dat het de de standaard is van ovpn maakt het niet de standaard van het internet
het is een brak protocol hedendaags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:25
boyette schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:39:
[...]

dat het de de standaard is van ovpn maakt het niet de standaard van het internet
het is een brak protocol hedendaags
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar er draaien zoveel diensten die draaien op UDP die het hedendaagse internet in de lucht houden.

Niks brak aan het protocol UDP werkt gewoon zo, het is zo ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15:59
[...]
TCP heeft meer overhead en is daarmee langzamer. Aangezien OVPN van zichzelf al niet de snelste is zie ik niet in waarom ik nog verder zou inleveren.

Dus eigenlijk dan kan ik beter overstappen naar KPN omdat die beter is omdat 1 test toont dat het bij hun wel werkt. Wellicht zelfs de simpelste oplossing aangezien ik dan enkel een sim hoef te vervangen ipv een compleet andere server + client ervoor op moeten zetten. Neemt niet weg dat ik enkel telegrammen als reactie krijg zonder verdere uitleg waarom het dan feitelijk wel of niet zou werken.

Desondanks heb ik mijn antwoord gevonden. Fijne avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Tweaker_Ruwy schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:05:
[...]

TCP heeft meer overhead en is daarmee langzamer. Aangezien OVPN van zichzelf al niet de snelste is zie ik niet in waarom ik nog verder zou inleveren.

Dus eigenlijk dan kan ik beter overstappen naar KPN omdat die beter is omdat 1 test toont dat het bij hun wel werkt. Wellicht zelfs de simpelste oplossing aangezien ik dan enkel een sim hoef te vervangen ipv een compleet andere server + client ervoor op moeten zetten. Neemt niet weg dat ik enkel onliners als tegenargument krijg zonder verdere uitleg waarom het dan feitelijk wel of niet zou werken.

Desondanks heb ik mijn antwoord gevonden. Fijne avond.
Omdat daar geen eenduidig antwoord op is

Dat moet je onderzoeken

Is geen toverforum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:12
[...]

Wireguard gebruikt ook UDP ;-)
Niet dat daar verder iets mis mee is, maar just saying.

Wikipedia: WireGuard

[ Voor 7% gewijzigd door jeanpaulh op 08-10-2025 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
jeanpaulh schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 23:43:
[...]

Wireguard gebruikt ook UDP ;-)
Niet dat daar verder iets mis mee is, maar just saying.

Wikipedia: WireGuard
Dat maakt in dit geval niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
MysterionNL schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:19:
Heeft iemand anders ook last van vertraging tijdens het bellen sinds de upgrade naar 5G? Heb nu meermaals gehad dat er na ongeveer 5 minuten bellen (kan ook wat meer zijn) vertraging op de lijn komt en we elkaars stemmen pas na een aantal seconden horen.
Lijkt inderdaad congestie te zijn door de volte
Schakel deze maar eens uit
Of zet je telefoon op 2g en check eens wat we dan gebeurt..
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste