Zelf ontwerp ik wp installaties en geef normaal geen gratis detailadvies...
Maar trek dit eruit en begin opnieuw.
Werkt je huidige situatie? Wellicht wel, wellicht niet.
Kan dit efficient werken? absoluut niet
Heb je zelf een hydraulisch schema of je installateur? (niet hetgeen je gepost hebt maar een plan, een idee waarnaar ze zich gericht hebben)
Leidingen van wp naar buffer 32*3 meerlagenbuis, bochten BUIGEN!(buigpomp/tang nodig, veer werkt niet echt) En eventueel erna een mof persen.
Ja 32mm werkt trager omdat het veel preciezer/zwaarder werken is en zal daarom ook een stuk duurder zijn...
Een knietje of 2 kan prima, maar dit doet wel pijn aan mijn ogen.
Wellicht her en der een stukje 25/26 meerlagenbuis maar daar stopt het dan ook echt. (Denk aan naar 1 van de x vloerverwarming verdelers)
Heb je ergens een vul-aftappunt of is dat vast ingebouwd? (Dat mag niet met een standaard kogelkraan ivm verontreiniging van je drinkwater!?)
Maar dat kan ik zo niet helemaal herkennen op de foto's.
(Meld dit eens bij je drinkwaterbedrijf... Dat kan je installateur extreem motiveren om het heeeeel snel recht te trekken.)
Zelf zou ik me richten naar een opbouw als onderstaand(foto)
De foto toont 1 vat met daarin 2 vaten, dat kleine is jouw scheidingsbuffer dat grote vat je sww buffer.
1 opmerking, de aanvoer van de wp en de aanvoer van het systeem zou ik niet "over de buffer trekken" maar een t stuk op 1 ingang bovenin plaatsen en de andere afdoppen.
PS; nu je zonder 3 wegklep 55-60c over je vloer heen gooit kan dit ook gevolgschade hebben... (Kromme vloeren, loskomende tegels etc...)
Mij advies? Snel een kleine elektrische boiler scoren zodat je warm water hebt en dit op het gemak opnieuw doen, eventueel onder begeleiding van een ontwerper/ingenieur en/of een ervaren warmtepomp installateur.
De inbedrijfstelling zou ik sowieso laten uitvoeren door iemand anders... Als ze dat zelf gaan doen (en dit durven in te bouwen) betaal je een inbedrijfsteller 3*per jaar aan extra energie.
PPS: ik googlede net dat tapwatervat (300L) en als het het
vat is wat ik vind is dat origineel niet bedoeld voor warmtepomp-gebruik...
De oppervlakte van de spiraal is slechts
0,79m2 !?! Dit betekent dat de warmtepomp zeer heet water moet maken om uberhaupt het tapwatervat op 55C te krijgen met het risico dat hij zijn vermogen niet kwijt kan en in storing springt. En springt hij niet in storing dan verbruik je Veeeeeel meer energie dan noodzakelijk met een goed tapwatervat.
Dit vat zou ik niet accepteren.. mocht 1 van "mijn" installateurs dit plaatsen zou ik sowieso polsen of hij de eindklant van de gevolgen hiervan op de hoogte heeft gebracht en zo niet weigeren in bedrijf te stellen en te ondertekenen...
Ik word er gewoon een beetje boos van als ik dit zo zie...
Trouwens die secundaire pomp, heeft die voldoende debiet/opvoerhoogte en is die goed ingesteld? Is die goed aangesloten?
Nouja, als je installateur hulp accepteert en "normaal" kan samenwerken en met kritiek om kan gaan kan hij me best bellen voor een uurtje advies, stuur me maar een pb als hij/jij dat wilt.
[
Voor 51% gewijzigd door
BjornHero op 31-10-2022 22:14
]