Warmtepomp LG Therma V

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matuncer
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-07 20:49
@DutchWing
de palletje is al omlaag, als ik deze weer omhoog haal, dan stroom er helemaal niets meer omdat de wegklep verkeerd om zit.

Dat symbooltje is voor low noise, stille uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

matuncer schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:23:
@DutchWing
de palletje is al omlaag, als ik deze weer omhoog haal, dan stroom er helemaal niets meer omdat de wegklep verkeerd om zit.

Dat symbooltje is voor low noise, stille uitvoering.
Ik had het verkeerd gelezen, je SWW werkt gewoon natuurlijk.

Ja klopt, dan gaat poort B open en gaat poort A dicht.

Je kan trouwens de DAB pomp gewoon uitzetten, deze verbruikt nu alleen onnodig stroom.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matuncer
@DutchWing
Bedankt, ik zal deze uitzetten.
ze hebben pompje ook op continu stroom aangesloten en niet op de printplaat, omdat er op de printplaat pomp
klem geen stroom stond. vond ik ook al vreemd.
WP zou deze toch moeten kunnen aansturen wanneer nodig.

Trouwens ik heb op 3 verdiepingen vloerverwarming aan laten leggen, alle 3 verdelers hebben geen pomp, maar iedereen zegt dat pomp niet hoeft. ik weet het ook niet meer. iets moet toch de warme water door de 3 verdelers moeten sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

matuncer schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:34:
@DutchWing
Bedankt, ik zal deze uitzetten.
ze hebben pompje ook op continu stroom aangesloten en niet op de printplaat, omdat er op de printplaat pomp
klem geen stroom stond. vond ik ook al vreemd.
WP zou deze toch moeten kunnen aansturen wanneer nodig.
Ik ben niet bekend met het aansluit schema van LG, dan zou ik mij daar echt in moeten verdiepen.
Normaal als je een secundaire pomp via de warmtepomp aansluit, dan schakelt de warmtepomp deze zelf in wanneer nodig, dus het zou kunnen dat er op dat moment geen spanning op de secundaire pomp klemmen stond.
@Devil heeft al aangegeven hoe dit bij LG wel zit.
Trouwens ik heb op 3 verdiepingen vloerverwarming aan laten leggen, alle 3 verdelers hebben geen pomp, maar iedereen zegt dat pomp niet hoeft. ik weet het ook niet meer. iets moet toch de warme water door de 3 verdelers moeten sturen?
Als de warmtepomp een eigen transportpomp heeft ingebouwd, dan duwt deze pomp normaal via de driewegklep AB de flow over A - vloerverwarming of B - boiler.
De retour vloerverwarming gaat over het buffervat en de retour boiler kan na de retour buffervat aangesloten worden, of ook over het buffervat indien de boiler ongelukkig is gekozen.
Sommige boilers zijn minder geschikt voor warmtepompen omdat deze geen zogenaamde HR (verlengde) spiraal hebben.

Echter met zoveel vloerverwarming was een buffervat sowieso niet nodig geweest.

Zo’n complex is de situatie niet, je bent alleen 1 volle dag bezig om alles eruit te slopen en opnieuw op te bouwen.
Ik zou trouwens je elektra ook laten controleren, dat vind ik met zo’n partij sowieso geen overbodige luxe!

[ Voor 10% gewijzigd door DutchWing op 03-11-2022 23:19 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

LG heeft twee potentiaalvrije contacten voor de externe pomp. Staat dus inderdaad geen spanning op. Dat hadden ze geweten als ze in de handleiding hadden gekeken.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-07 21:55

paQ

@matuncer Staat DHW wel aan(gesloten) in je wp?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matuncer
@paQ
Wat bedoel je hiermee?
DHW is toch bovenkant van je buffer nar warm water toe? moet hier ook wat op aangesloten worden?
of is dit de sensor wat in die tank zit?
De sensor hebben we op E/Out Heatsensor aangesloten op de monobloc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Naja dat. Dat je controller überhaupt weet heeft van je vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:10
matuncer schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:26:
@paQ
Wat bedoel je hiermee?
DHW is toch bovenkant van je buffer nar warm water toe? moet hier ook wat op aangesloten worden?
of is dit de sensor wat in die tank zit?
De sensor hebben we op E/Out Heatsensor aangesloten op de monobloc.
Sensor zit dan verkeerd
Die moet met een stekker op cn4(uit mijn hoofd)
Heb je ook wel de juiste sensor?(5k ohm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ik kijk nergens meer van op bij deze installatie :+

Hoe gaat hij alles overigens met je oplossen @matuncer ?
Daar al wat over bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matuncer
@paQ
de sensor hebben we in ze in de buffer vat gestoken en aangesloten in de warmtepomp op een losse blauwe kabel E/Heater OUT, er was verder hiervoor geen aansluitklem.
maar nu je erover begint, dat symbooltje met DWH zie ik niet terugkomen op de controller.
zal ik de aansluitdraden omdraaien, de las zit binnen met de verlengkabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
matuncer schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:04:
@paQ
de sensor hebben we in ze in de buffer vat gestoken en aangesloten in de warmtepomp op een losse blauwe kabel E/Heater OUT, er was verder hiervoor geen aansluitklem.
maar nu je erover begint, dat symbooltje met DWH zie ik niet terugkomen op de controller.
zal ik de aansluitdraden omdraaien, de las zit binnen met de verlengkabel
Omdraaien heeft geen nut
Hij zit verkeerd op de buitenunit aangesloten (verkeerde aansluiting)
Verkeerde sensor geeft enkel foute waarde weer(sensor maakt manier van aansluiten niet uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

E heater zal staan voor external heater. En daar de regeling voor.
wat @123Arjan zegt

Maar uh... niet om het een of ander. Maar moet je niet gewoon stoppen met deze partij?
Een warmtepomp vind ik best zware kost zo als nieuweling. Een installateur met 0 ervaring moet toch wel kunnen snappen dat je daar geen sensor op aansluit, of een 3-weg klep verkeerd om, of een afsluiter zo monteert dat ie niet kan bewegen, of leidingen niet vast..... noem maar op. Ongeschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matuncer
@paQ
hij is net weer geweest. (wat ben ik blij dat ik telkens meekijk)
wifi router ingesteld (dit moet ik nog zelf instellen via de app)en de sensor staaf goed aangesloten.
ik zie nog steeds geen DHW sensor in de controller

hij zegt dat de driewegcontroller automatisch werkt en maar 35 graden naar de vloerverwarmingsverdeler stuurt. dit kan een dag duren volgens hem.

maar de WP doet tot 55 de sww verwarmen en schakelt daarna uit. ik zie de knopje van de driewegklep niet omhoog komen, wat volgens mij automatisch moet gebeuren.

ik zie nog steeds geen DHW sensor in de controller

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ogpqgjgtRaYK-r0-NB5-Vxzrg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfKdyRALrchQbL0R1nJYuLB6.jpg?f=fotoalbum_large

@paQ
maandag komt een andere partij nulmeting doen (ik heb bij hun een onderhouscontract aangevraagd)
ik moet wettelijk de installateur ook tijd en ruimte geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Gezien jouw beeld op de controller is sww niet ingesteld bij de dipswitch
Daarnaast als ze de sensor niet goed hebben aangesloten werkt hij sowieso niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-07 16:28
Daarbij verwacht ik ook niet dat het schone tapwater in het vat ECHT 55C is op de positie van de sensor is...(gezien het formaat van de spiraal en de eigenschappen van de LG).

Het verhaal met "de driewegcontroller stuurt automagisch water naar de VV met maximaal 35C, kan een dag duren" is een leugen....
Zeker wanneer de driewegklep is gemonteerd zoals die gemonteerd is...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matuncer
@123Arjan
ik ga maar morgen zelf de de dipswitch zoeken.
de driewegklep heeft hij ook goed gezet naar aanleiding van jullie hulp heb ik hem gebeld hierover

even zoeken naar een installatie handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
matuncer schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 21:20:
@123Arjan
ik ga maar morgen zelf de de dipswitch zoeken.
de driewegklep heeft hij ook goed gezet naar aanleiding van jullie hulp heb ik hem gebeld hierover

even zoeken naar een installatie handleiding.
Stuur anders een foto van de elektra aansluiting in de buitenunit (alle aansluitingen)
Ik denk dat er een boel verkeerd zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

heb je wel verwarming nu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matuncer
@123Arjan
Ik ben net dak opgegegaan en de wp opengehaald

pomp is op continu stroom aangesloten, niet op printplaat.
driewegklep op type B (volgens mij moet dat kloppen volgens handleiding)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9ImeOH9D-55b2zOQy2h7tbaGAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1C8WYRSldY43PH328pvX88xm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXIhD6TCQimpsHMKQ4aGN7N49rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5JiEvWSRX61x9hIfygvKoPUT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7CCXLflFaSkbUUhHKovu7Ke9YE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4FWaQxQ7vMOzxwtmxA4U1INc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2b3Eie2QF2QpVdK1bGdmMAyzsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tDUVAM8J2sQBWhhvlzwtYzxN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ghgi-1hhpVIZODDaBxPVLVXWO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Egpiuza1plADWDe96styZONc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HArS7oLc750DS_qHytUHcAqpYAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWPRufzRFwu6uHqQru6B0FXX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZ1EjzknsGBeW41IrXSVHOjSpVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmeC0aliWPy73zGbdZDHjH9x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSidPybfEIoA8yfm3iWfM7aWXlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4UPAm5Z5b58RptqpcfLnX1t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ki7vYoJ-m88CBEYxGYMY7oS6e6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Foad4Ru9ZGzMyZQaO95x41Ov.jpg?f=fotoalbum_large

@paQ
Nee, de driewegklem schakelt niet om, kan systeem ook verwarmen zonder omschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matuncer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GB3CD3Jg-kZeqk_Jms9Rct0WjUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfbHWeYJvNnsZOlOxV6uJbSd.jpg?f=fotoalbum_large

@123Arjan @paQ enkel rood aangegeven traject wordt warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Nee, zolang de driewegklep niet omschakelt kan het water ook enkel de door jouw gemarkeerde "warme weg" vinden.

De verwarming (vloerverwarming) kan zo niet warm worden.

Trouwens, wat heb je aangesloten op 26 en 27? Modbus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

BjornHero schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:06:
Nee, zolang de driewegklep niet omschakelt kan het water ook enkel de door jouw gemarkeerde "warme weg" vinden.

De verwarming (vloerverwarming) kan zo niet warm worden.

Trouwens, wat heb je aangesloten op 26 en 27? Modbus?
daar zal die sensor nu aan zitten lijkt me
dipswitches staan allemaal uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Is de driewegklep van het type 230VAC? (maak eens een foto van het typeplaatje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matuncer
BjornHero schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:07:
Is de driewegklep van het type 230VAC? (maak eens een foto van het typeplaatje)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dS718Jxj8oQi3STPeXN2D9rXDM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3pzhb7g1rNDT4vKLuENFqnG.jpg?f=fotoalbum_large

Zo te zien 230v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matuncer
oei ik heb net zelf ook iets ontdekt, de driewegklep is aangesloten op poort B, ditis met een zonneboiler. deze zou op A aangesloten moeten worden, denk ik.
volgens handleiding zou dipswitch 3 ook omhoog moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-07 13:46
matuncer schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 02:27:
oei ik heb net zelf ook iets ontdekt, de driewegklep is aangesloten op poort B, ditis met een zonneboiler. deze zou op A aangesloten moeten worden, denk ik.
Uit welke regio kom je ?
Ben wel bereid om de Wp elektrisch goed aan te sluiten en configureren zoals het moet.
Voor het CV gebeuren kan ik je helaas niet helpen omdat ik niet de juiste persgereedschap heb voor meerlagenbuis :)

Stuur maar Pb als je mijn hulp wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matuncer
tolunaygul12 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 03:55:
[...]

Uit welke regio kom je ?
Ben wel bereid om de Wp elektrisch goed aan te sluiten en configureren zoals het moet.
Voor het CV gebeuren kan ik je helaas niet helpen omdat ik niet de juiste persgereedschap heb voor meerlagenbuis :)

Stuur maar Pb als je mijn hulp wilt.
@tolunaygul12
Ik weet niet hoe ik een PB moet sturen, maar ik kom uit schiedam. Ik zou het erg waarderen mocht je in de buurt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
matuncer schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 02:27:
3 wegklep moet op ‘A’ aangesloten zijn
Dipswitch 3 (sw2) moet op aan staan
Daarnaast moet je sensor nog op de juiste plek op de buitenunit, hier ben je echter een stekker nodig(moet rechtstreeks op de printplaat)
Je 3 wegklep zit ook verkeerd om aangesloten (enkel draden verwisselen is genoeg) hij staat volgens thermostaat op cv, maar verwarmd je boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matuncer
123Arjan schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:01:
[...]

Daarnaast moet je sensor nog op de juiste plek op de buitenunit, hier ben je echter een stekker nodig(moet rechtstreeks op de printplaat)
Je 3 wegklep zit ook verkeerd om aangesloten (enkel draden verwisselen is genoeg) hij staat volgens thermostaat op cv, maar verwarmd je boiler
@123Arjan
Thanx Arjan. ik ga het gelijk proberen, moet ik voor de sensor in de SWW ook nog een dipswitch aan zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matuncer
123Arjan schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:01:
[...]

Wow de 3 weg klep werkt, en er stat nu DHW in de controller. De controller herkent ook de boiler nu op het plaatje.

Geeft alleen fout CH08 en CH14, even de draden van de Driewegklep omdraainen.

CH08 blijkt sensor fout te zijn, zou de senosr stuk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matuncer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvT6TByXMlwZiHVCcOsNcJb9YpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24SLa0wQ5HeJKDUjTFMXnZQS.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de sensor in de boiler er staat ntck.2k. zou dit goed zijn? ik heb vermoeden dat ik hiervoor een switch moet omzetten.

@123Arjan @tolunaygul12 @paQ @BjornHero

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tolunaygul12
matuncer schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:46:
[Afbeelding]

Dit is de sensor in de boiler er staat ntck.2k. zou dit goed zijn? ik heb vermoeden dat ik hiervoor een switch moet omzetten.

@123Arjan @tolunaygul12 @paQ @BjornHero
Ik ben toevallig vandaag in rotterdam. Ik stuur je een berichtje met contact gegevens.
Kan tussendoor wel even langskomen als dat nodig is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
Bij mijn weten moet dat een 5k sensor zijn.

Daarnaast moet ie met een klein stekkertje direct op de printplaat worden aangesloten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BjornHero
Tweakers inbedrijfnameservice, triest dat het nodig is bij een systeem door een monteur geplaatst maar mooi dat het gebeurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
BjornHero schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:48:
Bij mijn weten moet dat een 5k sensor zijn.

Daarnaast moet ie met een klein stekkertje direct op de printplaat worden aangesloten
Sensor moet 5K zijn inderdaad. Zal ook even een multimeter meenemen en nameten voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Sensor moet 5k zijn maar je hebt hem niet op de juiste aansluiting
Daar ben je wel zo’n mini stekkertje voor nodig, ik geloof niet dat die standaard meegeleverd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matuncer
BjornHero schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:49:
Tweakers inbedrijfnameservice, triest dat het nodig is bij een systeem door een monteur geplaatst maar mooi dat het gebeurt :)
je wil niet weten hoe blij ik met jullie ben.
installateur moet nog factureren, dat wordt nog wat, maar met 3 kids moet ik wwat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matuncer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uNB7bVGpNmwBFKFb0Z9X8tyBtg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhobaDENdJfAfz2GP2yzus7R.jpg?f=fotoalbum_large

Waar moet ik dan sensor aansluiten van sww tank?

@123Arjan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
matuncer schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:10:
[Afbeelding]

@123Arjan
Volgens mij hoort die op CN_TH4 DHW tank temperature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matuncer
matuncer schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:10:
[Afbeelding]

@123Arjan
cN-14 ik heb m, rode kabel, denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

matuncer schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:00:
[...]

je wil niet weten hoe blij ik met jullie ben.
installateur moet nog factureren, dat wordt nog wat, maar met 3 kids moet ik wwat.
Maar hebben ze nooit warmtepompen aangesloten? Want zoveel als hier misgaat is echt niet normaal!

Aan de andere kant probeert hij het wel op te lossen, of dit vanuit geweten is of puur omdat hij nog zijn geld moet krijgen is natuurlijk niet te zeggen… Dat kan jij beter inschatten…

Ik mag hopen dat de offerte een beetje schappelijk was! Sowieso een discount voor de ellende en 7 weken geen cv en ww + de eventueel gemaakte kosten door een andere partij voor rekening van hun, zoals leidingwerk en montage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@tolunaygul12 Credits voor jou! <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matuncer
Weet iemand waar ik zon rode stekker voor de prinplaat kan bestellen/ophalen toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

matuncer schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:34:
Weet iemand waar ik zon rode stekker voor de prinplaat kan bestellen/ophalen toevallig?
De sensor welke je nodig hebt is: PHRSTA0

Maar sommige doen het ook zelf fabriceren wat goedkoper is:
Rubie-The-Sysop in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Ik zou voor de zekerheid je vraag stellen in het LG topic:
LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1
Waarschijnlijk krijg je hier sneller een reactie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Gisteren heb ik mn laatste sensor die ik had liggen gebruikt, wellicht heb ik wel nog een (paar) stekkers maar dat moet ik vanavond even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matuncer
BjornHero schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:04:
Gisteren heb ik mn laatste sensor die ik had liggen gebruikt, wellicht heb ik wel nog een (paar) stekkers maar dat moet ik vanavond even kijken.
Ik ben bereid om overal in nederland te komen ophalen 😅 als je zou willen kijken heel graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

matuncer schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:08:
[...]

Ik ben bereid om overal in nederland te komen ophalen 😅 als je zou willen kijken heel graag.
Dan moet je in het geval van @BjornHero er wel een dagje van maken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
matuncer schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:08:
[...]

Ik heb de stekkers en sensoren wel liggen, maar dat kost je ook een halve dag…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matuncer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UZ09fwcxIFgPAqqdJU1K-RWhUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1XkbaF6rP6uvNQtkKWkHsvY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb wat nieuws bedacht, zie ik iets over het hoofd?
@DutchWing @123Arjan @BjornHero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
matuncer schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:39:
[...]

Wow de 3 weg klep werkt, en er stat nu DHW in de controller. De controller herkent ook de boiler nu op het plaatje.

Geeft alleen fout CH08 en CH14, even de draden van de Driewegklep omdraainen.

CH08 blijkt sensor fout te zijn, zou de senosr stuk zijn?
Die ch14 ga je nog wel vaker zien als de installateur het leidingwerk niet vergroot
Ch14 is namelijk flow probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
matuncer schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:17:
[Afbeelding]

Je externe cv pomp en een drukmeter in het cv gedeelte mis ik(vul aftapkraan is ook altijd wel handig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

matuncer schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:17:
[Afbeelding]

Als je een scheidingsbuffervat ga toepassen heb je inderdaad zoals @123Arjan aangeeft een extra (secundaire) pomp nodig.
Echter met vloerverwarming, zonder naregeling heb je in 99% van de gevallen geen scheidingsbuffervat nodig. Wil je hem toch gebruiken, dan zou ik deze gewoon in serie zetten met de retour, dat schilt weer een extra pomp. Ik ben zelf ook niet zo’n fan van DAB.

De leidingdiameters zijn alleen niet toereikend genoeg voor laagtemperatuur verwarming.
Je hebt bij 7kW en een delta T van 5K een flow nodig van ~20 liter/minuut.
De CH14 storing zal dus altijd een terugkomend probleem zijn zoals @123Arjan al aangegeven heeft.

De sensor van de boiler zou ik op 1/3 vanaf de bovenzijde plaatsen indien mogelijk.

Ook is het advies is om de boiler aanvoer retour vanaf de warmtepomp eerst een stukje na beneden te laten lopen, zo voorkom je eenpijpsrecirculatie, zie ook:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 05-11-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Net gekeken stekkers en sensors heb ik niet meer op voorraad/niet ingepland komende weken, zijn wel onderweg maar kan zo nog een week of 2 duren.

Centercon zit toch in Rotterdam?

Die verkopen lg wp's EN leveren onderdelen etc.
(Ook schemas en ondersteuning voor de installateur etc...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matuncer
Beste Allemaal,

Gisteren de sensor opgehaald bij @123Arjan . Waarvoor nogmaals dank!!
Na het aansluiten ervan werkte het. de driewegklep stuurt nu de verwarming aan via de scheidingsbuffer
eerst een aantal CH14 storingen, toen systeem goed ontlucht, is de storing eruit gegaan. Ik verwacht de storing nog wel terugkomen met de huidige leidingloop. Maar daar gaat morgen naar gekeken worden.
Het lijkt erop dat de vloerverarmingAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiCnAgzn717to1GEiLuW9373rFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/znqBPB8xzmRWc0Td8lkN2ZUO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLTFSOfYd-I6K8cqdOK6lzQCmTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnJF2XQaFfAnKVOb6TipbEut.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbJyqE-qstFWBPXbas7yprqBqKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t4rQYTJIvlPBweT1EQ1Fg2pw.jpg?f=fotoalbum_large het doet, de leidingen zijn niet echt warmte te voelen, maar de vloeren lijken wel warmer te worden.

De DHW symbool laat ook nog 'grijs' zien

@BjornHero @paQ @DutchWing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
matuncer schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:54:
Beste Allemaal,

Gisteren de sensor opgehaald bij @123Arjan . Waarvoor nogmaals dank!!
Na het aansluiten ervan werkte het. de driewegklep stuurt nu de verwarming aan via de scheidingsbuffer
eerst een aantal CH14 storingen, toen systeem goed ontlucht, is de storing eruit gegaan. Ik verwacht de storing nog wel terugkomen met de huidige leidingloop. Maar daar gaat morgen naar gekeken worden.
Het lijkt erop dat de vloerverarming[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding] het doet, de leidingen zijn niet echt warmte te voelen, maar de vloeren lijken wel warmer te worden.

De DHW symbool laat ook nog 'grijs' zien

@BjornHero @paQ @DutchWing
Dhw moet je nog aanzetten door op het grijze van de dhw te staan en de aan/uit knop in te drukken (daarna springt hij direct aan en is die niet meer grijs maar zie je een temperatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@matuncer

Was @tolunaygul12 nog langs geweest?

Je kan ongeveer 4,3kW sowieso kwijt in je vloer. Met een delta T van 8K
Dus het lijkt enigszins te werken, dus ik verwacht met de huidige temperaturen dat dit wel gaat werken voorlopig.

Een delta T van 8K is wel een beetje max voor een monoblock installatie, dus zou het sowieso gewoon even monitoren wat hij een beetje doet.
Heb je toevallig ook een P1 meter of een losse kWh meter voor je warmtepomp, dan kun je nog beter monitoren wat deze doet met start/stops etc.

Blij dat je installatie tenminste werkt! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
Helaas liep het gisteren een beetje uit te hand met de tijden en had niet de tijd om even langs te gaan.
Wel zit er een nieuwe sensor in heb ik begrepen en vanmorgen hebben we een hoop instellingen van mij overgenomen naar zijn unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
Dat is wel erg laag de waterflow.. dat moet echt aangepakt worden morgen met 28 of 32mm leidingen !
Ik zit op gemiddel 20-22 ltr/min met 2 verdelers en 10 groepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

tolunaygul12 schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:53:
[...]

Dat is wel erg laag de waterflow.. dat moet echt aangepakt worden morgen met 28 of 32mm leidingen !
Ik zit op gemiddel 20-22 ltr/min met 2 verdelers en 10 groepen
Morgen gaan ze kijken, dus zal nog wel 1-2 weken duren voordat ze het gaan oplossen…
Of kunnen ze vrij snel schakelen @matuncer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matuncer
DutchWing schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:21:
[...]

Morgen gaan ze kijken, dus zal nog wel 1-2 weken duren voordat ze het gaan oplossen…
Of kunnen ze vrij snel schakelen @matuncer ?
Ik vind het ook dramatisch laag, voor swww verwarming geeft ie boven 15 aan.

Ik denk dat het wel 1/2 weken duurt indd.
Vloer wordt wel warm nu maar minimaal.
Ik heb de flowmeters ingesteld, ook voor het eerst 😅 woonkamer heb ik op 4 l/m gezet en de slaapkamers op 2/lm ik vraag het morgen ook even na

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

matuncer schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:20:
[...]

Ik heb de flowmeters ingesteld, ook voor het eerst 😅 woonkamer heb ik op 4 l/m gezet en de slaapkamers op 2/lm ik vraag het morgen ook even na
Je boiler heeft natuurlijk een kortere weg + relatief gezien minder weerstand.
Je ziet bij de vloerverwarming dat de combinatie verkeerde diameter hoofdleidingen icm vloerverwarming teveel weerstand geeft, waardoor ook een lagere flow.
Misschien kun je voor nu beter de flow proberen te verdelen en aankijken of de flow niet nog verder zakt.
Dus elke slang groep inregelen op iets van 1 liter/minuut.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchWing op 06-11-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
Je kan ook even proberen de interne pomp op maximaal zetten, weet zo niet welke vermogen deze u draait. Misschien haal je daarmee iets meer flow tijdelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@matuncer Had de second opinion nog iets opgeleverd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matuncer
Hoi de second opinion is verplaatst naar vanmiddag 15 uur. Ben benieuwd. ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

matuncer schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:20:
[...]

Naja, of zet even alle meters helemaal open, dan is er ook meer flow natuurlijk.

Wat is de wijze van waterdebietregeling?
Als die op optimale flow staat, dan duikt ie bij mij ook tot 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
matuncer schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:26:
Hoi de second opinion is verplaatst naar vanmiddag 15 uur. Ben benieuwd. ik hou jullie op de hoogte!
Ben ook zeer benieuwd naar hun reactie:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

123Arjan schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:16:
[...]

Ben ook zeer benieuwd naar hun reactie:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyLcvdzXvKOZqcX47cv55ua82eE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RRe25VIP3qpN1g5b5GZ0PEv5.png?f=user_large

• paQ

paQ

Je houdt het wel spannend :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matuncer
@paQ @123Arjan @DutchWing @tolunaygul12 @BjornHero

Zie onderstaand resultaat van derde partij, zij zijn van mening dat het zo aangesloten moet worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50f3qASQRhM-EbvEZsfVDp9GMFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ikG1XXQVFOQ1yORBh6f80DM.jpg?f=fotoalbum_large

ben zeker zeer benieuwd naar jullie reacties.

• matuncer
tolunaygul12 schreef op zondag 6 november 2022 @ 23:56:
Je kan ook even proberen de interne pomp op maximaal zetten, weet zo niet welke vermogen deze u draait. Misschien haal je daarmee iets meer flow tijdelijk
ik heb de pomp helemaal losgekoppeld.
nu haal ik debiet van 10.

ik heb ook lucht water aangepast naar alleen water. nu gaat er i.i.g. 35 graden door de verdelers heen.
niet zuinig qua elektra, maar mijn vloeren zijn in ieder geval niet extreem koud.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

matuncer schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:12:

Zie onderstaand resultaat van derde partij, zij zijn van mening dat het zo aangesloten moet worden

[Afbeelding]

Ik zou persoonlijk lekker het buffervat en de extra pomp ertussen uit laten.
En als je toch het buffervat wilt laten zitten deze dan als serie in de retour leiding monteren.

Bij de huidige schema/opstelling zou ik de magneetfilter verplaatsen (en/of een extra magneetfilter in de retour van de warmtepomp plaatsen) en eventueel een kleinere 12 liter expansievat in de retourleiding van de warmtepomp plaatsen, dit zodat je gehele installatie hydraulisch in de pers zijde van de pompen staan.

Vorstbeveiliging is persoonlijke voorkeur installateur.

[ Voor 17% gewijzigd door DutchWing op 10-11-2022 17:01 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

matuncer schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:14:
[...]

ik heb de pomp helemaal losgekoppeld.
nu haal ik debiet van 10.

ik heb ook lucht water aangepast naar alleen water. nu gaat er i.i.g. 35 graden door de verdelers heen.
niet zuinig qua elektra, maar mijn vloeren zijn in ieder geval niet extreem koud.
Bij vloerverwarming is niet belangrijk of je vloer warm wordt, maar of de woning op temperatuur komt ;)

Al kun je met 23 graden vloertemperatuur je woning op bijvoorbeeld 21 graden krijgen is al prima.
Warme voetjes is leuk, maar een paar pantoffels is goedkoper, maar dit is natuurlijk persoonlijk :)

• matuncer
DutchWing schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:53:
[...]

Bij vloerverwarming is niet belangrijk of je vloer warm wordt, maar of de woning op temperatuur komt ;)

Al kun je met 23 graden vloertemperatuur je woning op bijvoorbeeld 21 graden krijgen is al prima.
Warme voetjes is leuk, maar een paar pantoffels is goedkoper, maar dit is natuurlijk persoonlijk :)
de vloer iets warmer houden is meer voor de kruipende kinderen, dochter van 2 jaar en van 8 maandjes.
als ik niet aanzet wordt vloer wel erg koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
Met zoveel vloerverwarming zou ik eerder ervoor kiezen om de buffertank in serie aan te sluiten zoals @DutchWing voorstelt. Daarna kan je de externe circulatie motor laten vervallen, scheelt weer leidingwerk, weerstand en wat stroomverbruik ;)
Magneet filter voor de warmtepomp plaatsen en dan alles aan sluiten met 32mm rechte pex ( niet op een rol ).
Netjes laten beugelen aan de muur dan heb je een mooie installatie.

• tolunaygul12

[Afbeelding]

Wat is die gas afsluiter voor iets in de aanvoer leiding ?

edit / volgens mij heb je je aanvoer en retour verkeerd getekend. De 3 weg hoort volgens mij in de aanvoer te zitten. De 2 retourleidingen mogen wel bij elkaar komen

[ Voor 11% gewijzigd door tolunaygul12 op 10-11-2022 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan

[Afbeelding]

3 wegklep mag in retour maar persoonlijk zet ik hem bij warmtepompen in de aanvoer

Wat lopen krassen in je tekening, hoop dat het zo duidelijk is(exp vat is beter om na je buffervat te doen ipv voor zoals ik heb getekend(wel in de retour), maar niet net voor de pomp)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dYMmKz10noTcWhu9fy8DVu5XGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYyrQCNFljhSxcQmANB8n02x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BjornHero
Ik denk dat het meeste reeds genoemd is maar blijf mezelf herhalen; controleer de oppervlakte van de spiraal in je tapwatervat.

Zoals ik het zie is deze gewoonweg TE KLEIN om het tapwater op een efficiënte wijze te verwarmen.

Til hier niet te licht aan.

Ik snap dat de focus nu ligt op "een werkend systeem" krijgen maar in de basis schaffen mensen warmtepompen aan omdat ze efficiënt werken, en (mede) door dit soort zaken als een ongeschikt tapwatervat verspil je een hoop efficiëntie.

Later ga jij en of andere bewoners hier nooit meer aan denken, beetje zoals mensen die in een tochtig huis wonen en dat als normaal zijn gaan zien... Maar dit merk je zelf niet en gasten al helemaal niet...
Maar je betaald deze inefficiëntie wel ieder jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas O
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-09-2024
Het is net een thriller! Met spanning het hele topic gelezen.

Ongevraagd advies mbt het boilervat (dus niet de buffer): zo'n groot mogelijke warmte wisselaar kiezen. Als je even op mijn posts kijkt zie je een overzicht van de meest voorkomende opties, had al flink lopen speuren voordat ik de keuze heb gemaakt.. Ik heb zelf een Remeha gekocht, gemaakt door De Jong Gorredijk, of te wel de DJ 300WPS (koopje op Marktplaats), Die Remeha die je nu hebt staan is nog geen 0,8 m2, terwijl de 300 WPS een spiraal heeft van 2,9 m2.

Ik vind je tekeningen erg inspirerend als amateur, heb je nog een uiteindelijke versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matuncer
Goedemiddag Allemaal,

zie resultaat van gisteravond, ziet er beter uit toch? :)
Nieuwe warmtepomp, 9kW, veel dikkere leidingen, alle tussen componenten.
mijn debiet is van 8 naar 25 gegaan, luchtafscheiders deed goed zijn ding.

Vanmorgen was de woning heerlijk warm, de warmtepomp heeft hele nacht doorgewerkt.
SWW water was nog niet opgewarmd, terwijl er op de monitor DHW verwarming stond.
ik denk dat ik de driewegklep aansluiting nog moet omdraaien hiervoor.

Kan je nog instellen op de controller, eerst woning verwarmen daarna water of andersom?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_T3-F1scGIYyCCc8t_e5wpc28Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCC2QqhpLoWDgeNsceTEptYi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7YUOsVTOTb0q8FtL1xsyt3Q96Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lizN6wRxJf9kRnGKhfuvvBDn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rONL7-qFWBAOOKsnJfK9rmHoN0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GyGoDGonObpiyIwieyCCOyAZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dat ziet er al heel anders uit zeg *D

Maar, SWW nog niet warm. Heb je een ander vat? (zie 2 reacties boven je)
Het lijkt alsof dit dezelfde is?

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 25-11-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
In het installateur menu kan je voorrang instellen op dhw of cv, hier kan je ook de maximale tijd instellen dat hij op dhw mag draaien om vervolgens weer over te gaan op cv

Ondanks dat je boiler niet geschikt is, zou hij toch wel op temperatuur moeten komen, dus even de draden l en l1 omwisselen bij de buitenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-07 20:54
Ik heb dit topic met verbazing gelezen. Wat ongelofelijk slecht. Ik heb al wroeging omdat ik één koppeling verprutst heb. Honderden euro's aan materialen en uren verloren. Die installateur zit ook nog met een tweedehands warmtepomp en straks nog met een tweedehands boilervat. Ik neem aan dat hij die nog mag komen omwisselen toch?

Wel mooi dat koper!

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matuncer
ik had 1 extra loze kabel bij getrokken, verkeerde kabel aangesloten op driewegklep.
systeem doet het nu prima.
SWW op temperatuur en de buffervat ook.

Welke temperatuur adviseren jullie voor de vloerverwarming? 30/35 graden?
ik wil nog wel wat manieren vinden om debiet te verhogen.
Als de warmtepomp draait dan heb ik een debiet van 25-28 (CV en SWW)
zodra de warmtepomp stopt en cv (vloerverwarming externe pomp) is nog actief dan geeft deze nog maar 8-10 aan.
deze kan ik niet doorzetten naar leverancier, omdat vloerverwarming door een andere partij gelegd is.

wellicht extra Autoflow componenten bij de retour van de 3 verdelers? zal dat helpen.
de leidingwerk van CV is trouwens meerlaags 26mm

Mijn Autocad licentie was verlopen, zodra deze weer actief is, zal ik een gereviseerde schema verstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Pompen uit je verdelers halen, die externe pomp van jou is sterk genoeg voor je woning

Ik zou gewoon weersafhankelijk gaan stoken, eerst op vaste temperatuur uitzoeken wanneer de warmtepomp rustig en langdurig draait (met het traag halen van de gewenste temperatuur)
Die temperatuur opzoeken op de lijn van weersafhankelijk met de buitentemperatuur
Daar je war(weersafhankelijke regeling) op zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kane
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-01 20:38
zijn er mensen in de omgeving van Roermond die mij kunnen helpen met instellen van de controler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matuncer
Kane schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:19:
zijn er mensen in de omgeving van Roermond die mij kunnen helpen met instellen van de controler.
Wellicht belangrijk te melden wat je allemaal ingesteld wil hebben?

• matuncer
@123Arjan @paQ @BjornHero @Klaas O @tolunaygul12

Zo eindelijk mijn AutoCAD Licentie op orde. Bij deze schema zoals het geinstalleerd is.

ik vraag me alleen af, de driewegklep staat standaard op klep A (SWW), kan ik dit instellen dat hij standaard op B (vloerverwarming) kan staan met dit weer?

Als ik als leek even de schema volg, heb ik geen flow (bedoel hier waterstroming) van de vloerverwarming als de klep op A staat. of zit ik helemaal mis?

ik ga dan bij mezelf van uit dat als er veel waterstroming is door de vloerverwarming dat ik beter de ruimte verwarm? maar weet niet of dit logica wel klopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VA4PiTiYpFVpPGiuPb2vDP2dn98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrTzkomoWEi9mtSMHxyRAS59.jpg?f=fotoalbum_large

• matuncer
123Arjan schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:24:
Pompen uit je verdelers halen, die externe pomp van jou is sterk genoeg voor je woning

Ik zou gewoon weersafhankelijk gaan stoken, eerst op vaste temperatuur uitzoeken wanneer de warmtepomp rustig en langdurig draait (met het traag halen van de gewenste temperatuur)
Die temperatuur opzoeken op de lijn van weersafhankelijk met de buitentemperatuur
Daar je war(weersafhankelijke regeling) op zetten
Hoi Arjan, ik heb sowieso geen pompen bij de verdelers, alleen 1 stuks voor alle drie.
klikt allemaal heel spannend, maar dit gaat mij te ver, maar hoop ooit ook weersafhankelijk te stoken, echter echt geen flauw idee, ondanks je uitleg hoe het moet.

• tolunaygul12
matuncer schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:45:
@123Arjan @paQ @BjornHero @Klaas O @tolunaygul12

Zo eindelijk mijn AutoCAD Licentie op orde. Bij deze schema zoals het geinstalleerd is.

ik vraag me alleen af, de driewegklep staat standaard op klep A (SWW), kan ik dit instellen dat hij standaard op B (vloerverwarming) kan staan met dit weer?

Als ik als leek even de schema volg, heb ik geen flow (bedoel hier waterstroming) van de vloerverwarming als de klep op A staat. of zit ik helemaal mis?

ik ga dan bij mezelf van uit dat als er veel waterstroming is door de vloerverwarming dat ik beter de ruimte verwarm? maar weet niet of dit logica wel klopt.
Werking van de klep kan je verandere door de 2 aanstuur kabels te verwisselen

• matuncer
tolunaygul12 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:46:
[...]

Werking van de klep kan je verandere door de 2 aanstuur kabels te verwisselen
had ik al geprobeerd, maar dat snapt straks mijn controller niet meer, die denkt dat hij dan SWW water verwarmt terwijl hij CV aan het verwarmen is,CV draaint natuurlijk op 55 graden en de cv op 25-30 graden.

dan zie ik dat hij telens sww probeer top te waren, terwijl hij de water door de vloerverarming pompt.

• tolunaygul12
matuncer schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:34:
[...]

had ik al geprobeerd, maar dat snapt straks mijn controller niet meer, die denkt dat hij dan SWW water verwarmt terwijl hij CV aan het verwarmen is,CV draaint natuurlijk op 55 graden en de cv op 25-30 graden.

dan zie ik dat hij telens sww probeer top te waren, terwijl hij de water door de vloerverarming pompt.
Dan zijn volgens mij de leidingen verkeerd aangesloten A en B.
Andere kunnen dat beter zien denk ik.

• 123Arjan
matuncer schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:34:
[...]

Stroomloos zijn de meeste kleppen cv zijdig open
Meeste kan je ook door de draden te wisselen omdraaien, als dat niet werkt bij jou is het enige wat je kan doen de klep omdraaien (ab is altijd warmtepomp, a meestal cv maar afhankelijk van merk klep)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matuncer
Beste @tolunaygul12 je hebt helemaal gelijk.
Ik zat verkeerd met pinnetje van de driewegklep.
A = SWW = pinnetje naar links
B= Vloerverwarming = pinnetje naar rechts.

de pinnetje staat voornamelijk naar rechts, het viel me gisteren op, bij sww verwarming pinnetje naar links ging.
ik had dit verkeerd begrepen/ingeschat qua positie van pinnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Critje
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-12-2022
Krijg de indruk dat iemand zelf een warmtepomp mee heeft geïnstalleerd, mede met deze problemen, en deze installateur woont ook in deze woning.

Ga niet zelf prutsen en proberen en denken hoe het wel moet. Laat het over aan een goed installatiebedrijf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matuncer
Critje schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:21:
Krijg de indruk dat iemand zelf een warmtepomp mee heeft geïnstalleerd, mede met deze problemen, en deze installateur woont ook in deze woning.

Ga niet zelf prutsen en proberen en denken hoe het wel moet. Laat het over aan een goed installatiebedrijf
Fijn zo'n gedachte. Ik ben een elekctricien en geen wp installateur.
aangezien de leverancier wel hele systeem voor mij vervangen heeft (mede dankzij tweakers hulp van alle bovengenoemd) ga ik hun hier niet zwart maken.

ze blijken van origine airco installateur te zijn en nieuw gestart met warmtepompen (zoals zij aangeven, tegenovergestelde werking van koeling, maar in praktijk is het dus niet zo). programmatie begrijpen ze nog steeds niet, maar dat ga ik komende jaar wel zelf uitzoeken, t systeem draait nu lekker naar mijn mening, maar ik wil natuurlijk wel de zuinigste stand uitvinden.

daarnaast ga ik binnenkort iemand inhuren voor waterzijdig inregelen van de vloerverwarming, dat had ik uitbesteed aan een andere partij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanske82
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-07 08:25
Wie kan mij helpen met deze vraag?

Ik heb zelf een monoblock LG therma V draaien en ik help een vriend om er eentje bij hem te installeren. Nu wil hij graag met een warmtewisselaar werken ivm glycol oplossing in het buiten circuit. Het binnen circuit heeft dus een secundaire pomp nodig. De WP heeft er een aansluitpunt voor, echter ik krijg geen spanning op de klemmen, wat we ook proberen. Is er iets wat ik over het hoofd zie?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_KvtI-Te5wc5rb_lHE9TbYljyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YaFsW0FHgo4UkbPkHC4ma03B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALrIZ0C45vQJQIiDJMCooXYLtTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKwxeARPCgNKC2kdEBpVJeIv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Qc6aqLeGJkYKwMQ7a_lO24ASDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yXh5jinGnAx0CqM5kLNLKRFQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ussKH6nCbsQ-fZ2agFEO6JY0ksI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5EbKR0Tviw5GsWbRIiOd4mJK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matuncer
Hanske82 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:52:
Wie kan mij helpen met deze vraag?

Ik heb zelf een monoblock LG therma V draaien en ik help een vriend om er eentje bij hem te installeren. Nu wil hij graag met een warmtewisselaar werken ivm glycol oplossing in het buiten circuit. Het binnen circuit heeft dus een secundaire pomp nodig. De WP heeft er een aansluitpunt voor, echter ik krijg geen spanning op de klemmen, wat we ook proberen. Is er iets wat ik over het hoofd zie?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik ben geen expert, maar grote kans dat je eerst een dipswitch moet aanzetten.
kijk even goed in boekje voor de dipswitch instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Nee dat is het niet, die aansluiting is potentiaalvrij, dus niet meer dan een schakelaar die aan/uit gaat, zonder eigen spanning (potentiaal). Je zult dus met bijvoorbeeld een relais moeten werken, waarbij de aansluiting op de warmtepomp de relais inschakelt.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dobrie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-01 15:54

dobrie

x 220 330 010

Weet iemand nog een adres in regio twente om een LG monoblock te laten installeren?

LG 9KW U44 (3.064)

Pagina: 1 2 Laatste