@Vendetta_X Misschien is dit nuttige info voor jou. Op mijn MFT thermostaat stel ik de tank mode in op 'eco' met low-tariff time 19u-20u. De solar-based tank heatup trigger ik met de raspberryPi via manual control, door index 36 op value 2 (comfort) te zetten. Mijn setpoint en delta zijn 60 en 5 voor comfort, 45 en 7 voor eco. Dus als er zon is en de tanktemperatuur is lager dan 55°C, dan gaat de tank in comfort modus opwarmen naar 60°C. Is er meerdere dagen geen zon en zakt de tanktemperatuur tot beneden 38 graden, dan is er de backup van de eco opwarming om 19u tot 45 graden (niet meer dan nodig om te kunnen douchen, want de volgende dag is er misschien weer zon om tot 60 graden te gaan). In het ideale geval kan ik de tank steeds opwarmen met zonnestroom voor deze gezakt is naar 38 graden, en gaat de eco mode nooit actief moeten worden (dat is de laatste weken toch al het geval geweest).
Overigens, ik heb manual control time op 10 minuten staan. Tijdens de comfort mode opwarming checkt mijn sturing de digitale meter info. Als er grid afname is gedurende 5 minuten stop ik de comfort mode. In het andere geval stuur ik om de 9 minuten een nieuw 'DHW comfort' commando (dus net voor de manual control time afloopt). Dit heeft het bijkomend voordeel dat, mocht mijn raspberryPi uitvallen, de Itho niet in manual control blijft staan en dat er een minimum aan warm water gegarandeer wordt door de backup eco mode om 19u.
Mocht het wisselend bewolkt zijn en de comfort heatup geraakt niet aan 60 graden, dan laat ik één extra poging toe later op de middag (dus een maximum van 2 compressor starts per dag voor DHW).
Overigens, ik heb manual control time op 10 minuten staan. Tijdens de comfort mode opwarming checkt mijn sturing de digitale meter info. Als er grid afname is gedurende 5 minuten stop ik de comfort mode. In het andere geval stuur ik om de 9 minuten een nieuw 'DHW comfort' commando (dus net voor de manual control time afloopt). Dit heeft het bijkomend voordeel dat, mocht mijn raspberryPi uitvallen, de Itho niet in manual control blijft staan en dat er een minimum aan warm water gegarandeer wordt door de backup eco mode om 19u.
Mocht het wisselend bewolkt zijn en de comfort heatup geraakt niet aan 60 graden, dan laat ik één extra poging toe later op de middag (dus een maximum van 2 compressor starts per dag voor DHW).