Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 30 ... 32 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Sjepers
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14:10
RF1000 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:52:
[...]

Als je nou eens instelt dat je koelt met een dT van 4 a 6K (niet hoger wegens condensatie gevaar) zal je merken dat je ineens veel meer kan koelen. Heb dat ook ervaren toen ik vorig jaar achteraf de verkeerde instelling op 1K zette en zodoende dezelfde ervaring had als de jouwe. Nu weer voldoende koeling bij 5K en minder draaiuren.

(Overigens altijd nog minder vermogen als bij een airco aan de muur)
Bedankt voor je reactie.
Mijn vrouw en ik, vinden het heel onaangenaam als de WPU " koelt". Daar hebben we het eerste jaar heel veel last van gehad. De vloer is dan 20 graden en dat bij een buitentemperatuur van 30 gr of meer. Wanneer we de zon continu zouden buiten houden, wordt het niet warmer dan 22,5 gr. In de woonkamer. De slaapkamers liggen op het noorden en die zijn nog nooit warmer geweest dan 21,8 graden en niet kouder dan 19 gr. (Zonder verwarming en 1,5 jaar zonder "koeling")
We moeten "koelen" en dat laten we de WPU vooral doen, als we niet aanwezig zijn. Omdat dit waarschijnlijk niet voldoende is, laten we de zon af en toe binnen komen, zodat de bron met extra energie gevuld wordt. Maar dat heeft de WPU 1,5 jaar maar beperkt gedaan. Foutje van de Itho monteur. De bron is bij ons 2 x 183 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:06
De bron laden met warmte zonder dat er koude vraag is kan niet met een WP thuis. Dat kan je alleen bereiken door het setpoint lager te zetten dan de ruimtetemperatuur en dat heet dan gewoon "koelen".

In de zomer is het idd een spel om het setpoint wat mee te laten bewegen met de buitentemperatuur. De ruimte mag best oplopen naar 24gr. Das helemaal niet onprettig bji 28grC buiten. In de zomer is het prettiger de thermostaat op 23 te (laten) staan. Heb zelf ook het verschil tussen koelsetpoint en verwamringssetpoint op 2K gezet ipv 1K omdat het anders idd te koud wordt ervaren.

Probleem is dan wel dat bij het bereiken van het verhoogde setpoint in de woonkamer na een wachttijd van 24u je koeling uitschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Interessante discussie hierboven. Iemand die daadwerkelijk een heel seizoen koel en verwarmingsvraag heeft gemeten in kWh? Uit onderzoek blijkt dat voornamelijk te weinig koelen problemen in de bron veroorzaakt, dit betrof appartementencomplexen met collectieve WKO, maar ik verwacht dat je die lijn wel door kunt trekken naar een (niet-tweakende) WPU gebruiker.
Een tweakende gebruiker lijkt voornamelijk te sturen op minimalisatie van kosten zonder teveel comfort in te leveren. Mogelijk dus niet heel anders dan een normale WPU gebruiker alleen met minder koel/verwarmingsvraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjepers
Vendetta_X schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:32:
Interessante discussie hierboven. Iemand die daadwerkelijk een heel seizoen koel en verwarmingsvraag heeft gemeten in kWh? Uit onderzoek blijkt dat voornamelijk te weinig koelen problemen in de bron veroorzaakt, dit betrof appartementencomplexen met collectieve WKO, maar ik verwacht dat je die lijn wel door kunt trekken naar een (niet-tweakende) WPU gebruiker.
Een tweakende gebruiker lijkt voornamelijk te sturen op minimalisatie van kosten zonder teveel comfort in te leveren. Mogelijk dus niet heel anders dan een normale WPU gebruiker alleen met minder koel/verwarmingsvraag.
Bij ons gaat het alleen om comfort.
Het energieverbruik in 2022 was net iets meer dan 700 kWh.
In dat eerste jaar stond de thermostaat dag en nacht op 21gr. (dat was het beste volgens Bogro)
We hebben dat jaar heel veel last gehad van onnodig "koelen" en geen gevoel van behaaglijkheid als de WPU in CV modus stond.
Door te draaien aan de instellingen, is het probleem van het koelen bij zonnig winter opgelost.
Bovendien bleek dat de vloerverwarming voor de schuifpui 10 W te laag was ingeregeld. Daardoor was deze 25 % van de CV tijd uit.
Bij ons zagen we, dat de CV vooral in de nacht om de 3 uur aanging. Overdag houden we zelf en apparatuur de woonkamer op temperatuur.
We starten de CV modus, als wij dat nodig vinden en niet als Itho dat vindt. (nacht temp 0,5gr lager) Wij willen het behaaglijk hebben in ons appartement. De temperatuur in ons douche ruimte is hierdoor met 0,7 gr gestegen.
Wat belangrijk is, dat de WPU instellingen mbt het maximaal vermogen afgestemd is op de bron. (zie WKOTOOL.NL)
Ik kan alleen van onze bron spreken.
Deze is 1,5 jaar lang, alleen maar met "koelenergie" gevuld, zolang de woonkamer dat nodig vond. Bij het nakoelen van 12 uur, pompte de bronpomp het water rond in de bron.
Doordat we maar 50% van de vloerverwarming daadwerkelijk gebruikte was de waterdruk in de vloerverwarming te hoog. Vermogen van de pomp omlaag gebracht en het is eindelijk behaaglijk in de woonkamer.
Ik meet al vanaf jan 2022 het werkelijke energieverbruik van de WPU met een kWh meter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:53
Vendetta_X schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:32:
Ik heb dit jaar (kalenderjaar 2024) 4730 kWh "uit" de bron gehaald en 5490 kWh "bron in". Dit gemeten via de counters van de WPU. Moet je met een flink korrel zout nemen.
Ik concludeer dat de boel ongeveer in evenwicht is. Prima dus.

Ik koel minder dan standaard, maar toch gaat er meer de bron in dan uit: Dus nogmaals prima.

Ik denk niet dat onvoldoende verwarmen ooit een probleem gaat opleveren in de zomer. (Bij mij). De helft van mijn energie "bron uit" is namelijk voor warm water. Er is ook nog wat stroming, denk ik, want de bron temperatuur aan het einde van het koelseizoen gaat richting 14 graden in september, maar is weer gewoon 11 graden als het verwarmen begint in november. Ondertussen is er natuurlijk wel warm water bedrijf, maar het lijkt dat de bron de seizoenen van het grondwater ook nog volgt.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvbussel
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-05 22:25
Hi, ik ben bezig met het koppelen van mijn spiders aan HA en met alle hulp die hier al is gegeven is dat soort van gelukt. Bedankt @vliegnerd @Onl1ne1373 en @skiwi !
Er zit alleen 1 graad verschil in. 20 graden op de thermostaat in HA is 21 op de spider.
Heeft iemand anders dit ook gehad en een tip hoe ik dat kan oplossen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
jvbussel schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:40:
Hi, ik ben bezig met het koppelen van mijn spiders aan HA en met alle hulp die hier al is gegeven is dat soort van gelukt. Bedankt @vliegnerd @Onl1ne1373 en @skiwi !
Er zit alleen 1 graad verschil in. 20 graden op de thermostaat in HA is 21 op de spider.
Dan staat hij denk ik in koel mode?
Ook middels de add-on uit te lezen.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 23-02-2025 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvbussel
oh ja inderdaad. staat nu op verwarmen en is t wel goed. Kan ik dan ook verwachten dat in de zomer als hij gaat koelen dat er weer 1 graden verschil in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
jvbussel schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:53:
oh ja inderdaad. staat nu op verwarmen en is t wel goed. Kan ik dan ook verwachten dat in de zomer als hij gaat koelen dat er weer 1 graden verschil in zit?
Dat klopt !
Overigens nu in koel modus is een beetje zonde waarschijnlijk. We hebben nu net 2 lekkere dagen gehad maar het neemt weer af natuurlijk (de temp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvbussel
ja klopt, maar hij raakte wat van slag omdat ik de spider in m'n hand had gehad en daarom gaf ie een hogere temperatuur aan. inmiddels is alles back 2 normal hier en is de koelmodus weer uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:41
jvbussel schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:53:
Klopt, ik moet er nog een keer naar kijken of ik nog kan vinden of hij in koelmodus staat aan het de hand van het bericht wat ik ontvang. Ik krijg beide temperaturen, maar weet niet welke het moet zijn. Ik hou nu het verwarmen setpoint aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvbussel
Misschien de sensor itho_wpu_status als input mee geven? Daar zie ik in de log in ieder geval de status cooling voorbij komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Is er in dit forum, een deskundige op het gebied van de bron, zoals die voor de WPU (individueel) wordt gebruikt.
Ik kan alleen het volgende vinden:
Onze bron is 183 m diep en dan zou de temperatuur 12 graden zijn.
Nergens kan ik iets vinden over, hoe de temperatuur van de bron varieert, als je er warmte in stop en er warmte uit haalt.
Ik kan alleen constateren dat wanneer de CV een 1 uur is aan geweest, de brontemperatuur dan gezakt is.
Wanneer de volgende CV periode na 3 uur weer start is de brontemperatuur weer hersteld.
Kan de brondata hier iets over zeggen?
Dit zijn onze WKOtool data:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9igQedqQE-cPbl2qo03f4BWz2FY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mZpkiQUXHYGspBWLGPwTZp8r.png?f=user_large
Wat mij verbaast dat bij ons de bron nog steeds boven de 11 gr is, ondanks dat hij 1,5 jaar nooit heeft "nagekoeld".
Vliegnerd gaf ook al aan, dat de bron in september (na de koelperiode) 14 gr is en begin november weer 11.
Komt dat alleen maar doordat de Boiler?
Dan zou dat bij CV gebruik, de brontemperatuur nog verder moeten zakken?
Of is de bron niet zomaar te vullen of leeg te halen met dat beetje energie wat we er in stoppen of uit halen.
Ons totale energieverbruik van de WPU is per jaar ± 550 kWh.
Dat is veel minder dan de data van de bron. (WKOTOOL)
Of wat bedoelen ze met koudevraag en warmtevraag van het gebouw.
Dat kan toch niet zover afweiken van de werkelijkheid, of toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Sjepers schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:49:
Is er in dit forum, een deskundige op het gebied van de bron, zoals die voor de WPU (individueel) wordt gebruikt.
Nergens kan ik iets vinden over, hoe de temperatuur van de bron varieert, als je er warmte in stop en er warmte uit haalt.
Ik kan alleen constateren dat wanneer de CV een 1 uur is aan geweest, de brontemperatuur dan gezakt is.
Wanneer de volgende CV periode na 3 uur weer start is de brontemperatuur weer hersteld.
[Afbeelding]
Wat mij verbaast dat bij ons de bron nog steeds boven de 11 gr is, ondanks dat hij 1,5 jaar nooit heeft "nagekoeld".
Vliegnerd gaf ook al aan, dat de bron in september (na de koelperiode) 14 gr is en begin november weer 11.
Of is de bron niet zomaar te vullen of leeg te halen met dat beetje energie wat we er in stoppen of uit halen.
Er is in ieder geval een verschil tussen het water in de slang/verticale buis en de grondtemperatuur rondom de verticale bron. Als mijn WPU aan gaat, dan neemt het temperatuur van het water in de buis snel toe/af. Als de bron een tijdje niets doet (of alleen rondpomp) dan wordt de temperatuur tussen het water en de grond weer wat meer gelijk.

@Stefannn heeft in het w/w topic al eens gerekend aan een verticale bron, met als doel om hem uit te putten. Daar kun je wel iets mee, denk ik:
Stefannn in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
vliegnerd schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:57:
[...]

Er is in ieder geval een verschil tussen het water in de slang/verticale buis en de grondtemperatuur rondom de verticale bron. Als mijn WPU aan gaat, dan neemt het temperatuur van het water in de buis snel toe/af. Als de bron een tijdje niets doet (of alleen rondpomp) dan wordt de temperatuur tussen het water en de grond weer wat meer gelijk.

@Stefannn heeft in het w/w topic al eens gerekend aan een verticale bron, met als doel om hem uit te putten. Daar kun je wel iets mee, denk ik:
Bedankt voor deze informatie.
Ik heb mijn data in de grove berekening van Stefannn verwerkt en dan kom ik op een temperatuur daling per jaar van 0,1 gr tot 0,2 gr. Het blijft een indicatie, maar dat zou het e.e.a. kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
Als het goed is pompt de bron "niet zomaar" rond. Staat alleen aan in een bedrijfssituatie.

Temperatuur kan beperkt tot niet afnemen als er een stroming ondergronds plaats vind. In NL verschillend afh van locatie.

550 kWh elektrisch is vrij weinig. De WP heeft ca 2500 kWh aan warmte energie geproduceerd welke je woning in is gegaan, aan de andere kant is de bron gevuld met 2000 kWh koude

[ Voor 29% gewijzigd door RF1000 op 24-02-2025 12:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:06
vliegnerd schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:57:
[...]

@Sjepers
1/ dank voor de verwijzing naar post van zoooo lang terug.
2/ het was niet mijn doel om hem “in real life” uit te putten. Maar aangezien velen er zo bang voor waren ben ik eens gaan verzinnen “wat je zou moeten doen om dat voor elkaar te krijgen”. Met als doel het te begrijpen.

Korte versie (verticale bron):
- een bron haalt zijn warmte vrijwel niet uit het binnenste van de aarde.
- over een seizoen wordt de warmte via een flink oppervlak rondom het huis door de zon ingestraald en dat migreert dan over het zomer seizoen via de zijkanten langzaam de bron in.
- als dat niet kan omdat alle buren ook een warmtepomp hebben dan is de klomp aarde onder je huis slechts een buffer en moet de warmte voor de winter er inderdaad zomers ingestopt worden.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Sjepers schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:49:
[Afbeelding]
Het gedrag dat je hier beschrijft heeft nog niks met uitputting te maken.
Het is pertinent fout te denken dat je “de hele bak grond egaal opwarmt/verkoelt”. Over korte tijd (1 a 2 weken) verwarm/koel je slechts een kolom van 1 maximaal 2 meter rond je boorgat.
Dat komt omdat de omtrek van de cirkel rond je bron lineair afhankelijk is van de afstand tot het hart van de bron (omtrek = 2pi r).
In een “enigszins stabiele toestand” is warmteflux door alle cirkels rond de bron gelijk. Maar dat betekent dat de dT/dx (temperatuurval per afstand) lineair afneemt naarmate je verder van de bron komt.

Dus…
Als je op 20cm van het hart van de bron een temperatuurval van 1graad/10cm hebt, dan is dat op 1 meter nog maar 0.2 graad/10cm.

Dus…
Yep…
Als je de warmtepomp aanzet dan daalt de brontemperatuur in eerste instantie vrij snel, dat is de afkoeling van het laagje aarde van 10 a 20cm rondom je bron. Als je hem een week aanzet dan bereidt dat zich uit tot een beïnvloed gebied van iets van een meter rond je bron.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Sjepers
jvbussel schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:40:
Goed dat het gelukt is om de Spider te koppelen aan HA.
Ik ben ook al een poosje bezig om de Spider in de woonkamer te koppelen met HA, maar bij mij stopt het al bij de keuze van de dongle. Wil o.a. de spider aan kunnen sturen, om een vaste nachtverlaging te kunnen instellen.
@Onl1ne1373 Schrijft dat hiervoor een Honeywell HGI80 (compatible) usb dongle nodig is.
Ik zie op internet verschillende mogelijkheden en andere zeggen dan weer een andere is beter.
Ben gewoon opzoek naar een dongle die werkt en een beschrijving hoe ik te werk moet gaan om de spider in HA te koppelen. (met niet al te grote stappen)
Hopelijk kan iemand mij helpen.

• GeeMoney
  • Nu online
Sjepers schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:43:
[...]

Ik ben ook al een poosje bezig om de Spider in de woonkamer te koppelen met HA, maar bij mij stopt het al bij de keuze van de dongle. Wil o.a. de spider aan kunnen sturen, om een vaste nachtverlaging te kunnen instellen.
@Onl1ne1373 Schrijft dat hiervoor een Honeywell HGI80 (compatible) usb dongle nodig is.
Ik zie op internet verschillende mogelijkheden en andere zeggen dan weer een andere is beter.
Ben gewoon opzoek naar een dongle die werkt en een beschrijving hoe ik te werk moet gaan om de spider in HA te koppelen. (met niet al te grote stappen)
GeeMoney in "Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen"

Je hebt een HGI-80 of esphome variant nodig die ramses rf compatibel is.

• Sjepers
Stefannn schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:38:
[...]

@Sjepers
1/ dank voor de verwijzing naar post van zoooo lang terug.
2/ het was niet mijn doel om hem “in real life” uit te putten. Maar aangezien velen er zo bang voor waren ben ik eens gaan verzinnen “wat je zou moeten doen om dat voor elkaar te krijgen”. Met als doel het te begrijpen.

Korte versie (verticale bron):
- een bron haalt zijn warmte vrijwel niet uit het binnenste van de aarde.
- over een seizoen wordt de warmte via een flink oppervlak rondom het huis door de zon ingestraald en dat migreert dan over het zomer seizoen via de zijkanten langzaam de bron in.
- als dat niet kan omdat alle buren ook een warmtepomp hebben dan is de klomp aarde onder je huis slechts een buffer en moet de warmte voor de winter er inderdaad zomers ingestopt worden.
Bedankt voor deze toelichting.
Bij ons appartementengebouw liggen de meeste bronnen onder het gebouw en de rest onder ons eigen parkeerplaatsen. Onder een dikke laag van beton en grotendeels overdekt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwSv6X1-MywXq9t1xwDIT2tSdHc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ysZ6HK42VGaEKJXyQZesrUUw.png?f=user_large
In onze gehele wijk, hebben ze de bronnen allemaal onder het woonhuis zitten en bij een aantal zelfs midden onder het huis.
Als ik het goed begrijp, is dit dus geen ideale situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RF1000
Bij een verticale bron heeft de zon geen invloed op de bodem temperatuur. Dus onder een woning kan prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Sjepers schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:43:
[...]

Ik kan er wel eentje voor je regelen. Ik stuur een privé-bericht.

• Stefannn
Sjepers schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:59:
[...]
Als ik het goed begrijp, is dit dus geen ideale situatie.
“Niet ideaal” is te sterk verwoord.
In deze situatie is zomers recupereren (laten draaien) echter wel noodzakelijk. Anders “stort het langzaam in”.
Je hoeft overigens niet netzoveel te recupereren als dat je er in de winter uit haalt, 30% in een vuistregel die genoeg zou moeten zijn (heb ik ergens opgesnord, geen ervaring mee).

Heel belangrijk….
Zodra je de pomp aanzet krijg je een vereffening van temperatuur tussen bovenste en onderste grondlagen. Dus alles wat er aan warmte bij het oppervlak bij komt transporteer je middels de circulatie naar de diepere grond. Dat hoeft dus niet super langzaam door de aardlagen 180m migreren.

En de oppervlakte temperatuur is zomers behoorlijk hoog. Ik heb zelf een verticale bron met grond sensoren op 1.5m onder de grond. In september is de grond op 1.5m 14 a 16 graden, zelfs als ik de warmtepomp aan heb om te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
vliegnerd schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:47:
[...]

Ik kan er wel eentje voor je regelen. Ik stuur een privé-bericht.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
nvm.

[ Voor 98% gewijzigd door vliegnerd op 28-02-2025 12:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
GeeMoney schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:29:
Die compressor starts hangen van heel veel factoren af waaronder dus duur van in bedrijf stelling.
Oftewel, hoelang heb je de pomp al ten opzichte van Midan ?
Stook je hoger? Ruimte thermostaten? Groter huis? Allemaal zaken die van invloed zijn.
De compressor loopt als hij moet verwarmen maar maak je geen zorgen, mijne staat na 5 jaar op 8600 starts :+ .

Je wilt het voornamelijk beperken om je energieverbruik te beperken maar dat betekend dus minder warmtevraag creëren. (thermostaten dus lager, ramen minder open, beter isoleren, ruimte thermostaten lager etc.)
We zijn bijna exact een jaar verder waarin ik ook de add-on en nachtverlaging toepas en ook natuurlijk het meeschuiven van de thermostaten om onnodig koelen/verwarmen te voorkomen in het voor- en najaar.
Dat lijkt voor de levensduur van de compressor in ieder geval ook zijn vruchten af te werpen naast alle andere voordelen die we ervaren hierdoor.
Gemiddeld van 1720(!) compressor starts per jaar heb ik het afgelopen jaar tot nu toe slechts 702 compressor starts erop zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Addyp
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-04 14:58
heb een itho wpu 65i Hw versie 66 en Fw versie 34
ik heb net zo'n printje aangesloten, en kan nu van alles bekijken en tweaken met de software. Heb eea nog niet met home assistant verbonden, maar ik zie nu zo'n lange thread in dit forum dat ik me een beetje rotzoek. Staat er ergens een lijst met tweaks die echt handig zijn?

ik heb nu de high ch pumpspeed (113) op 60% gezet, zolder en 2 slaapkamerlussen staan dicht.
heb de boilertemp op 50gr gezet (no 66), incl setpoint daily (68) op 50gr, dit in de comfort stand.
Om te snel koelen te voorkomen offset cooling (147) veranderd van 1 naar 2K. lijkt te werken.

kortom, wat is nog meer goed aan te passen? waar staat de beste samenvatting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Addyp schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:06:
heb een itho wpu 65i Hw versie 66 en Fw versie 34
ik heb net zo'n printje aangesloten, en kan nu van alles bekijken en tweaken met de software. Heb eea nog niet met home assistant verbonden, maar ik zie nu zo'n lange thread in dit forum dat ik me een beetje rotzoek. Staat er ergens een lijst met tweaks die echt handig zijn?

ik heb nu de high ch pumpspeed (113) op 60% gezet, zolder en 2 slaapkamerlussen staan dicht.
heb de boilertemp op 50gr gezet (no 66), incl setpoint daily (68) op 50gr, dit in de comfort stand.
Om te snel koelen te voorkomen offset cooling (147) veranderd van 1 naar 2K. lijkt te werken.

kortom, wat is nog meer goed aan te passen? waar staat de beste samenvatting?
Je kan beginnen met de start post even door te nemen. Daar staan de meeste zaken wel in.
En pas even op voor legionella natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bswgn
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-05 10:18
Inmiddels een jaar verder zonder oplossing, hopelijk iemand die raad weet.

Het probleem: de ingestelde temperatuur van de hoofdthermosstaat in de woonkamer springt uit zichzelf naar de maximum instelbare temperatuur van 24 graden (eerst naar 28, en corrigeert dan gelijk naar het toegestane maximum). De warm water boiler begint ook met verwarmen als de temperatuur is versprongen. Het gebeurd zo'n 1 keer per 2 weken, op verschillende tijdstippen.

Om vast uit te sluiten:
- De thermosstaat is al vervangen
- De printplaat van de warmtepomp is al vervangen
- Het is geen koudbloedige huisgenoot

Erg vervelend aangezien we zelf de temperatuur instellen op 19.5. De monteur van Itho Daalderop is al twee keer langs geweest, maar nog zonder resultaat. Het enige wat nog op viel is dat de verdeler ingesteld staat op een pomp van 5.5kW en we een 4.5kW pomp hebben, maar zowel Itho als de installateur zeiden dat dit niet de oorzaak kan zijn (moeten ze uiteraard wel aanpassen).

Heeft iemand enig idee wat dit kan veroorzaken?

Ik heb nu de nrg wifi module geinstalleerd en een push melding aangezet als de ingestelde temperatuur weer uit zichzelf wijzigt, zodat ik het snel door heb en hopelijk wat data kan verzamelen om de oorzaak te achterhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
bswgn schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:11:
Inmiddels een jaar verder zonder oplossing, hopelijk iemand die raad weet.

Het probleem: de ingestelde temperatuur van de hoofdthermosstaat in de woonkamer springt uit zichzelf naar de maximum instelbare temperatuur van 24 graden (eerst naar 28, en corrigeert dan gelijk naar het toegestane maximum). De warm water boiler begint ook met verwarmen als de temperatuur is versprongen. Het gebeurd zo'n 1 keer per 2 weken, op verschillende tijdstippen.

Om vast uit te sluiten:
- De thermosstaat is al vervangen
- De printplaat van de warmtepomp is al vervangen
- Het is geen koudbloedige huisgenoot

Erg vervelend aangezien we zelf de temperatuur instellen op 19.5. De monteur van Itho Daalderop is al twee keer langs geweest, maar nog zonder resultaat. Het enige wat nog op viel is dat de verdeler ingesteld staat op een pomp van 5.5kW en we een 4.5kW pomp hebben, maar zowel Itho als de installateur zeiden dat dit niet de oorzaak kan zijn (moeten ze uiteraard wel aanpassen).

Heeft iemand enig idee wat dit kan veroorzaken?

Ik heb nu de nrg wifi module geinstalleerd en een push melding aangezet als de ingestelde temperatuur weer uit zichzelf wijzigt, zodat ik het snel door heb en hopelijk wat data kan verzamelen om de oorzaak te achterhalen.
Dat is een bijzonder probleem, nog niet gehoord. Mijn eerste vraag is of hij op zo'n moment op koelen springt, de thermostaat verhoogd dan namelijk automatisch het setpoint met een ingestelde waarde.
Tweede vraag is of je niet toevallig een oude Itho Gateway hebt gekoppeld, dan zou het extern aangestuurd kunnen worden.

Om het verder te debuggen zou je een packet log kunnen bijhouden met ramses. Filter hem op alle communicatie met de hoofdthermostaat. Als het dan weer gebeurd zouden we kunnen kijken of we kunnen vinden of het via RF geïnitieerd wordt.

Met een Opentherm Gateway kan je misschien de communicatie met de warmtepomp loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bswgn
Onl1ne1373 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:25:
[...]

Dat is een bijzonder probleem, nog niet gehoord. Mijn eerste vraag is of hij op zo'n moment op koelen springt, de thermostaat verhoogd dan namelijk automatisch het setpoint met een ingestelde waarde.
Tweede vraag is of je niet toevallig een oude Itho Gateway hebt gekoppeld, dan zou het extern aangestuurd kunnen worden.

Om het verder te debuggen zou je een packet log kunnen bijhouden met ramses. Filter hem op alle communicatie met de hoofdthermostaat. Als het dan weer gebeurd zouden we kunnen kijken of we kunnen vinden of het via RF geïnitieerd wordt.

Met een Opentherm Gateway kan je misschien de communicatie met de warmtepomp loggen.
Dat het bijzonder is hebben we helaas vaker gehoord. De ingestelde temperatuur gaat naar 24, maar zo warm kan het niet worden dus blijft hij verwarmen en dus zeker niet koelen.

Het is allemaal nieuwbouw, vorig jaar opgeleverd. Dus ik vermoed niet dat het een oude Itho Gateway is. Ik heb nu de NRG module eraan gehangen en ontvang netjes alle data. Zou dit voldoende zijn? Of krijg je via RF/Ramses meer info? Dank voor het meedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
bswgn schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:17:
[...]

Dat het bijzonder is hebben we helaas vaker gehoord. De ingestelde temperatuur gaat naar 24, maar zo warm kan het niet worden dus blijft hij verwarmen en dus zeker niet koelen.

Het is allemaal nieuwbouw, vorig jaar opgeleverd. Dus ik vermoed niet dat het een oude Itho Gateway is. Ik heb nu de NRG module eraan gehangen en ontvang netjes alle data. Zou dit voldoende zijn? Of krijg je via RF/Ramses meer info? Dank voor het meedenken
De NRG module is eigenlijk voldoende.

Als je de boel in bijvoorbeeld Home Assistant bijhoud en logt dan kun je zien wat er gebeurt. Als de thermostaat ineens verspringt dan kun je zien om dat samenvalt mee overschakelen tussen verwarmen en koelen. (Bijvoorbeeld, maar ik zou ook niet weten wat er anders aan de hand kan zijn).

Heb je ook een autotemp groepenverdeler?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bswgn
vliegnerd schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:27:
[...]

De NRG module is eigenlijk voldoende.

Als je de boel in bijvoorbeeld Home Assistant bijhoud en logt dan kun je zien wat er gebeurt. Als de thermostaat ineens verspringt dan kun je zien om dat samenvalt mee overschakelen tussen verwarmen en koelen. (Bijvoorbeeld, maar ik zou ook niet weten wat er anders aan de hand kan zijn).

Heb je ook een autotemp groepenverdeler?
Goed om te horen. Ik heb nu twee NRG modules, waarvan de eerste is aangesloten op de AutoTemp groepenverdeler master. De tweede wil ik binnenkort aansluiten op de warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
bswgn schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:41:
[...]

Goed om te horen. Ik heb nu twee NRG modules, waarvan de eerste is aangesloten op de AutoTemp groepenverdeler master. De tweede wil ik binnenkort aansluiten op de warmtepomp.
Het zou best kunnen dat er een instelling in de autotemp verkeerd staat. (Of in de WPU, bij vervangen printplaat hebben ze wellicht eerst de instelling uitgelezen, printplaat vervangen en instellingen weer weggeschreven).

Ik ben wel benieuwd naar de waarde van "offset koelen" in de autotemp. Maar als je ergens je hele lijst met settings kan plaatsen, dan kan ik (of iemand anders) een vergelijken en kijken of er een setting anders is.

Ik stuur je mijn autotemp / WPU instellingen wel in een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
vliegnerd schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:00:
[...]

Het zou best kunnen dat er een instelling in de autotemp verkeerd staat. (Of in de WPU, bij vervangen printplaat hebben ze wellicht eerst de instelling uitgelezen, printplaat vervangen en instellingen weer weggeschreven).

Ik ben wel benieuwd naar de waarde van "offset koelen" in de autotemp. Maar als je ergens je hele lijst met settings kan plaatsen, dan kan ik (of iemand anders) een vergelijken en kijken of er een setting anders is.

Voor mijn migratie richting Spiders en op de oude Autotemps kreeg ik ook gek gedrag op spontane momenten maar voornamelijk bij het koppelen van 2 of meer Spiders op dezelfde Autotemp.
Zolang ik het bij alleen de Master hield bleef het werken maar zodra ik een 2e spider wilde koppelen ging het na X uur fout. Pomp sprong op gekke temperaturen in verschillende modi inderdaad.

Bij het vervangen van de print plaat vraag ik mij daarom af of wel de juiste firmware erop staat icm de aanwezige Autotemps. Dat luisterd extreem nauw namelijk.

@bswgn hoeveel Spider thermostaten heb je ?

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 18-03-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bswgn
vliegnerd schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:00:
[...]

Dank voor je reactie! Ik heb je een PB teruggestuurd met mijn settings

Wat meer inzichten van vandaag. Ik heb 4 spiders, 1 woonkamer en 2, 3 en 4 slaapkamers. Voor de woonkamer een AutoTemp (master) en voor de slaapkamers een AutoTemp (slave). Nou zie ik het volgende in de temperatuur van de kamers (zie foto’s): de temperatuur van de woonkamer (room 1) gaat onder het setpoint en heeft dus een warmtevraag. Op dat zelfde tijdstip gaat de temperatuur van de slaapkamers ook oplopen, ook al is de temperatuur daar boven het setpoint en is er dus ook geen warmtevraag. Zou hier iets verkeerd ingeregeld kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsxIgoEqZ3MfbLGozUS_fjG-K6Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kMY84sG6Z7YDWGLWxXcRXeP4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sVLYJUJCFH2ZftDKnVF-mafGfU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gGcSIEUjCdFknjKh8sbzeSQt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxhANxOzO2YS4U4jStJNZdG4diA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qny3qDGqPDkjeBuckAHUZVau.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQgdedEM_YNCo8mBJGOWR-2CHXM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7wp6h0bz7sIsVYJitC2Okzpx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door bswgn op 18-03-2025 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bswgn
GeeMoney schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:35:
[...]

Voor mijn migratie richting Spiders en op de oude Autotemps kreeg ik ook gek gedrag op spontane momenten maar voornamelijk bij het koppelen van 2 of meer Spiders op dezelfde Autotemp.
Zolang ik het bij alleen de Master hield bleef het werken maar zodra ik een 2e spider wilde koppelen ging het na X uur fout. Pomp sprong op gekke temperaturen in verschillende modi inderdaad.

Bij het vervangen van de print plaat vraag ik mij daarom af of wel de juiste firmware erop staat icm de aanwezige Autotemps. Dat luisterd extreem nauw namelijk.

@bswgn hoeveel Spider thermostaten heb je ?
Het probleem was er al met de oude printplaat. Ik heb 4 Spider thermosstaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@bswgn ik zie nog niets geks hoor? Je temp daalt in de nacht in de woonkamer tot onder het setpoint. Afhankelijk van je groepen en je grootte kan dat dus voldoende warmtevraag genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bswgn
GeeMoney schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:26:
@bswgn ik zie nog niets geks hoor? Je temp daalt in de nacht in de woonkamer tot onder het setpoint. Afhankelijk van je groepen en je grootte kan dat dus voldoende warmtevraag genereren.
De woonkamer (room 1) is zoals verwacht. De slaapkamers (room 2, 3 en 4) niet. De temperatuur blijft ruim boven het setpoint, maar er lijkt toch overal verwarmd te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
bswgn schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:51:
[...]

Dank voor je reactie! Ik heb je een PB teruggestuurd met mijn settings

Wat meer inzichten van vandaag. Ik heb 4 spiders, 1 woonkamer en 2, 3 en 4 slaapkamers. Voor de woonkamer een AutoTemp (master) en voor de slaapkamers een AutoTemp (slave). Nou zie ik het volgende in de temperatuur van de kamers (zie foto’s): de temperatuur van de woonkamer (room 1) gaat onder het setpoint en heeft dus een warmtevraag. Op dat zelfde tijdstip gaat de temperatuur van de slaapkamers ook oplopen, ook al is de temperatuur daar boven het setpoint en is er dus ook geen warmtevraag. Zou hier iets verkeerd ingeregeld kunnen zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De CV periode van de WPU werkt bij ons als volgt:
Setpoint 19, dan start de CV periode bij een kamertemperatuur van 19,1 en stopt bij 19,3 gr, maar de CV vraag blijft bestaan tot dat de kamertemperatuur hoger is dan 19,5 gr. Het gevolg hiervan is, dat wanneer de kamertemperatuur 3 uur na de start van de eerste CV periode nog steeds niet 19,5 gr is, dan start er weer een CV periode. Dat blijft zich zo herhalen tot dat de kamertemperatuur meer is dan 19,5 gr. Daarna start de CV periode weer, als de temperatuur daalt tot onder 19,1 gr.
Om meer inzicht te krijgen in de werking van jou WPU, is het handig, om meer verschillende data te verzamelen en deze gedurende alleen de CV periode met elkaar te vergelijken. De grafieken met de daarbij behorende schakelmomenten geven je dan meer inzicht in de werking van de WPU.

De volgende discussie hebben we hier al eerder gevoerd.
Het vermogen van de CV pomp is zo ingesteld. dat wanneer alle kamers CV vraag hebben, de druk in de leidingen voldoende is om het water met een bepaalde snelheid rond te pompen.
Het lijkt er op, dat je alleen de woonkamer en de douche bent aan het verwarmen. Net zoals bij ons. Hierdoor is de snelheid waarmee het CV water door deze 2 vertrekken gaat, hoger dan gepland. De warmte afgifte van het CV water aan de vloer is dan minder, dan bij een lagere snelheid van het CV water.

Veel succes met je ontdekkingstocht.
Je kunt nu zelf data verzamelen en je bent niet meer compleet overgeleverd aan de zogenaamde deskundige monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
bswgn schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:18:
[...]

De woonkamer (room 1) is zoals verwacht. De slaapkamers (room 2, 3 en 4) niet. De temperatuur blijft ruim boven het setpoint, maar er lijkt toch overal verwarmd te worden
Nee, dat lijkt het niet :).
Je ziet het aan elke tweede grafiekje Room Power kW . De slaapkamers hebben gewoon een flat line op 0.
Oftewel, die kleppen staan dicht en er is geen warmtevraag.
Je kan ook je kleppen standen zien via de NRG module, dan zal je zien dat die dus op 0 (= dicht) 25,50, 75 of 100 staan, tenzij er gekoeld wordt of er inderdaad dus warmtevraag in de betreffende ruimte is, zal deze van 0 naar respectievelijk de gevraagde stand gaan. (Room Power kW zal dan ook van de 0 af gaan).

Je ziet de temp in die slaapkamers oplopen omdat er gewoon zon inslag is of de warmte van beneden sijpelt door naar boven (warmte stijgt op) .

De enige ruimte die warmtevraag heeft, en dat dus ook krijgt, is je woonkamer.
Room Power kW stijgt daar 2 keer zoals je kan zien en dat is in lijn met je temperatuur want die komt dichtbij je setpoint.

[ Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 18-03-2025 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bswgn
GeeMoney schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:28:
[...]

Nee, dat lijkt het niet :).
Je ziet het aan elke tweede grafiekje Room Power kW . De slaapkamers hebben gewoon een flat line op 0.
Oftewel, die kleppen staan dicht en er is geen warmtevraag.
Je kan ook je kleppen standen zien via de NRG module, dan zal je zien dat die dus op 0 (= dicht) 25,50, 75 of 100 staan, tenzij er gekoeld wordt of er inderdaad dus warmtevraag in de betreffende ruimte is, zal deze van 0 naar respectievelijk de gevraagde stand gaan. (Room Power kW zal dan ook van de 0 af gaan).

Je ziet de temp in die slaapkamers oplopen omdat er gewoon zon inslag is of de warmte van beneden sijpelt door naar boven (warmte stijgt op) .

De enige ruimte die warmtevraag heeft, en dat dus ook krijgt, is je woonkamer.
Room Power kW stijgt daar 2 keer zoals je kan zien en dat is in lijn met je temperatuur want die komt dichtbij je setpoint.
Ik snap wat je zegt en dit zou normaal gesproken ook moeten kloppen. Bij mij is er echter duidelijk iets mis (zie oorspronkelijke post), waardoor ik geen aannames meer maak. Ik zie bijvoorbeeld dat alle distributor valves op dit moment op 100 staan, terwijl er nergens warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
bswgn schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:45:
[...]

Ik snap wat je zegt en dit zou normaal gesproken ook moeten kloppen. Bij mij is er echter duidelijk iets mis (zie oorspronkelijke post), waardoor ik geen aannames meer maak. Ik zie bijvoorbeeld dat alle distributor valves op dit moment op 100 staan, terwijl er nergens warmtevraag is.
Dan is er waarschijnlijk koelte vraag :)
Ik denk dat er vooralsnog weinig mis, huidige grafieken geven daar in ieder geval tot nu toe nog geen aanleiding voor. Ik ben benieuwd wanneer die temp verspringt en wat je dan in HA terug ziet.
Je pomp mode staat ook in HA als daar een add-on aan hangt. Dat zou ik zsm even gaan doen want straks mis je het eerste moment. Mocht hij er al aan hangen, kan je die eens posten ? Samen met je C.V. pomp ?

Ik heb dergelijk gek gedrag ook gehad maar dit had te maken met meerdere Spiders op een incompatible Autotemp. Het bleef goed gaan totdat ik dus 2 of meerdere Spiders koppelde. Echter kwam dat gekke gedrag bij mij binnen enkele uren na alles resetten. 1x per 2 weken is dus wel echt een andere frequentie.

De status van een Distributor kan op 100 staan binnen HA als er koeltevraag (geweest) is maar daarna nog geen nieuwe warmtevraag in die ruimte. Dan blijven ze lang op 100. Belangrijk dus om ook die over langere periodes even bij te houden.

[ Voor 37% gewijzigd door GeeMoney op 18-03-2025 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bswgn
GeeMoney schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:07:
[...]

Dan is er waarschijnlijk koelte vraag :)
Ik denk dat er vooralsnog weinig mis, huidige grafieken geven daar in ieder geval tot nu toe nog geen aanleiding voor. Ik ben benieuwd wanneer die temp verspringt en wat je dan in HA terug ziet.
Je pomp mode staat ook in HA als daar een add-on aan hangt. Dat zou ik zsm even gaan doen want straks mis je het eerste moment. Mocht hij er al aan hangen, kan je die eens posten ? Samen met je C.V. pomp ?

Ik heb dergelijk gek gedrag ook gehad maar dit had te maken met meerdere Spiders op een incompatible Autotemp. Het bleef goed gaan totdat ik dus 2 of meerdere Spiders koppelde. Echter kwam dat gekke gedrag bij mij binnen enkele uren na alles resetten. 1x per 2 weken is dus wel echt een andere frequentie.
Dat is goed om te horen, dank je voor het meedenken! De koeltevraag zou inderdaad goed kunnen, ook al is hij dus niet aan het koelen:

State off: 0
State cool: 0
State heating: 1
state hand: 0
Distributor 1 valve 1: 100
Distributor 1 valve 2: 100
Distributor 1 valve 3: 100
Distributor 1 valve 4: 100
Distributor 1 valve 5: 100
Distributor 2 valve 1: 100
Distributor 2 valve 2: 100
Distributor 2 valve 3: 100
Distributor 2 valve 4: 100
Distributor 2 valve 5: 100
Distributor 2 valve 6: 100

Edit: ik heb sensors aangemaakt voor alle valves, dus die kan ik de volgende keer er mooi naast houden

De module ga ik ook aan de WPU hangen dit weekend. Zodra het weer gebeurd post ik de data hier!

[ Voor 3% gewijzigd door bswgn op 18-03-2025 20:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vliegnerd
@bswgn ik heb op dit moment dezelfde klepstanden;

State is nog heating, nergens warmtevraag, heat demand 0% en alle klepstanden 100.

Dat lijkt normaal gedrag als alle ruimtetemperaturen boven setpoint zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bswgn
vliegnerd schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 06:46:
@bswgn ik heb op dit moment dezelfde klepstanden;

State is nog heating, nergens warmtevraag, heat demand 0% en alle klepstanden 100.

Dat lijkt normaal gedrag als alle ruimtetemperaturen boven setpoint zijn.
Dank voor de bevestiging! Dan ga ik de oplossing ergens anders zoeken. Voor nu “hopen” dat het probleem zich weer voor doet, zodat ik de data kan verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bswgn
Nou het is vandaag gebeurd, alleen ik heb wat moeite om de geschiedenis van de mqtt berichten uit te lezen waar ik nog geen template sensors van had. Dit weekend maar even overal sensors voor aanmaken of iets van van logging voor de mqtt berichten. Deze data heb ik wel vastgelegd, waar het goed te zien is dat hij omhoog springt. Hij ging naar 36 graden dit keer en corrigeerde weer naar 24.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBgVDTWKdeFHCBlNz-dpdLuW3vU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/72ZOMh7gnuzCDsjYOs9TOAc7.png?f=fotoalbum_large

Als iemand weet ik of en hoe de geschiedenis van de berichten kan uitlezen dan hoor ik dat graag.

Mijn vermoeden is dat het legplan beneden niet goed is ingeregeld. Een andere tweaker had in januari aangegeven dat hij hetzelfde probleem had en dit was ook mij hem de oorzaak. Volgens het legplan zijn er bij ons namelijk 5 groepen (1-4 woonkamer en 5 entree). In de documenten voor de inregeling van Itho stonden 6 groepen (1 entree, 2-6 woonkamer). In de AutoTemp de 5 groepen, waarvan de entree er qua wattage niet tussen lijkt te staan. Het lijkt dus alsof de entree in plaats van de benodigde 60W maarliefst 659W krijgt. Morgen maar weer eens bellen om een monteur langs te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
bswgn schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:03:
Nou het is vandaag gebeurd, alleen ik heb wat moeite om de geschiedenis van de mqtt berichten uit te lezen waar ik nog geen template sensors van had. Dit weekend maar even overal sensors voor aanmaken of iets van van logging voor de mqtt berichten. Deze data heb ik wel vastgelegd, waar het goed te zien is dat hij omhoog springt. Hij ging naar 36 graden dit keer en corrigeerde weer naar 24.

[Afbeelding]

Als iemand weet ik of en hoe de geschiedenis van de berichten kan uitlezen dan hoor ik dat graag.

Mijn vermoeden is dat het legplan beneden niet goed is ingeregeld. Een andere tweaker had in januari aangegeven dat hij hetzelfde probleem had en dit was ook mij hem de oorzaak. Volgens het legplan zijn er bij ons namelijk 5 groepen (1-4 woonkamer en 5 entree). In de documenten voor de inregeling van Itho stonden 6 groepen (1 entree, 2-6 woonkamer). In de AutoTemp de 5 groepen, waarvan de entree er qua wattage niet tussen lijkt te staan. Het lijkt dus alsof de entree in plaats van de benodigde 60W maarliefst 659W krijgt. Morgen maar weer eens bellen om een monteur langs te krijgen.
Je groepen en wattages kun je ook uitlezen op de settings pagina van de add-on die aan je autotemp hangt.
Het is wel belangrijk om te weten welke groepen nu wat zijn en bij welke thermostaat ze horen. Kun je die lijst ook eens posten met je groepen verklaring/tekening als je die hebt? Dan kunnen we even meekijken of die logisch zijn.

Kan je eens inzoomen op dat hele uur waarin dat gebeurd en ook al je distributor standen even over datzelfde uur posten ?

Je hebt al geverifieerd dat Room 1 daadwerkelijk je hoofd thermostaat en dus de woonkamer is?

Het enige waar ik een Itho monteur voor zou laten komen is vervangen van onderdelen, al het andere gaan ze weinig in betekenen hoor. Denk dat je er beter aan doet zoveel mogelijk hier naar de hints & tips te luisteren.
Er zijn nog wel wat zaken die je kan proberen om dingen uit te sluiten, sommige makkelijker dan andere maar Itho gaat het in ieder geval allemaal zeker niet doen.

Het zou in jou geval helpen om denk ik ook een ramses compatible esphome of HGI-80 module te scoren, dan kun je de berichten afvangen die de thermostaten en autotemps sturen naar elkaar en naar je pomp.
Het setpoint wijzigt ook fysiek echt op je display van de thermostaat?

Welke regio woon je?

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 20-03-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bswgn
GeeMoney schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:04:
[...]

Je groepen en wattages kun je ook uitlezen op de settings pagina van de add-on die aan je autotemp hangt.
Het is wel belangrijk om te weten welke groepen nu wat zijn en bij welke thermostaat ze horen.

Kan je eens inzoom op dat hele uur waarin dat gebeurd en ook al je distributor standen even over datzelfde uren posten ?

je hebt al geverifieerd dat Room 1 daadwerkelijk je hoofd thermostaat en dus de woonkamer is?
Ik heb de groepen en wattages inderdaad uitgelezen op de settings pagina. Dat lijkt dus niet overeen te komen met het legplan. Inderdaad geverifieerd dat Room 1 de woonkamer is en de hoofd thermostaat. Mijn vermoeden is dus dat de groepen binnen Room 1 niet goed ingeregeld zijn volgens legplan.

Er is op de grafieken helaas niet meer te zien, het lijkt gewoon alsof de temperatuur even op 24 graden is gezet en daarna weer omlaag. Distributor van de andere ruimtes gingen netjes naar 0 toen hij begon met verwarmen.

Mijn vrouw heeft wel een filmpje gemaakt, waarbij te zien is dat de temperatuur op 36 graden staat op de thermostaat en ook niet kan worden gewijzigd. Dit heb ik ook doorgezet naar de installateur.

Het is een nieuwbouwwoning met garantie, dus of Itho of de installateur mag het komen oplossen. Het probleem is er al sinds we het huis hebben gekocht.

[ Voor 5% gewijzigd door bswgn op 20-03-2025 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
bswgn schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:12:
[...]

Ik heb de groepen en wattages inderdaad uitgelezen op de settings pagina. Dat lijkt dus niet overeen te komen met het legplan. Inderdaad geverifieerd dat Room 1 de woonkamer is en de hoofd thermostaat. Mijn vermoeden is dus dat de groepen binnen Room 1 niet goed ingeregeld zijn volgens legplan.

Er is op de grafieken helaas niet meer te zien, het lijkt gewoon alsof de temperatuur even op 24 graden is gezet en daarna weer omlaag. Distributor van de andere ruimtes gingen netjes naar 0 toen hij begon met verwarmen.

Mijn vrouw heeft wel een filmpje gemaakt, waarbij te zien is dat de temperatuur op 36 graden staat op de thermostaat en ook niet kan worden gewijzigd. Dit heb ik ook doorgezet naar de installateur.
Ik heb mijn post nog bijgewerkt met additionele vragen :) . Dat de wattages niet exact kloppen zal niet verklaren waarom er opeens een setpoint gewijzigd wordt en 1 lus bepaald niet dat de hele woonkamer omhoog knalt. Maar als je die gegevens eens kan posten kijken we even mee ook.

Door even beter in te zoomen kunnen we exact zien hoelang het setpoint blijft staan, het lijkt mij best wel lang namelijk, zeker 20 minuten schat ik zo in?

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 20-03-2025 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bswgn
GeeMoney schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:15:
[...]

Ik heb mijn post nog bijgewerkt met additionele vragen :) . Dat de wattages niet exact kloppen zal niet verklaren waarom er opeens een setpoint gewijzigd wordt en 1 lus bepaald niet dat de hele woonkamer omhoog knalt. Maar als je die gegevens eens kan posten kijken we even mee ook.

Door even beter int e zoomen kunnen we exact zien hoelang het setpoint blijft staan, het lijkt mij best wel lang namelijk, zeker 20 minuten schat ik zo in?
De wattages in settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2TwJN_Cwcv34yNrArGj7UYPAw0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jIFB8LD42vcjZYjuVQXW0RzA.png?f=fotoalbum_large

Het legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKyVWvSUZOpT4bztfokHlDc3wKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0rzZluBVrhAbISSIoGjf1Il.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe het volgens Itho ingeregeld moest worden (waar komt die 6e valve vandaan?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpqpUbG9bdc1I1abxJh8LwyNm24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nnz0PWXsqq5RgfMT6fs0Pvwm.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben maar 5 valves op deze verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D75Clvb2CCErGxdzKIHuYJtOeRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szobmYPng22yGkLTsKAZlK8i.jpg?f=fotoalbum_large

Het setpoint ging uitzichzelf omhoog, en mijn vrouw heeft het daarna handmatig weer naar beneden gezet nadat ze het zag. Als ze dat niet deed stond hij nu nog steeds op 24 graden.

[ Voor 34% gewijzigd door bswgn op 20-03-2025 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@bswgn Je hebt er maar 5 inderdaad en aan de settings te zien kloppen die met de eerste tekening. Wat Itho in dat lijstje heeft zou ik negeren, die komt niet overeen met het legplan en de huidige settings in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Wat heb je bij setting 43 (of in de buurt) omschrijving: maximum heating Setpoint.
Ik vermoed 24. Die zou je voor nu ook even naar 20 kunnen zetten, dan voorkom je in ieder geval dat hij daadwerkelijk probeert naar 24 te verwarmen.
Standaard staat hij op 19 zie ik bij je dus de wijziging zal dan ook gewoon opvallen maar de klap is niet zo groot.

En als die thermostaat dus omhoog schiet verschijnt er niets geks op de thermostaat? Geen knipperende symbolen of gele symbolen of een foutcode ?

[ Voor 84% gewijzigd door GeeMoney op 20-03-2025 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bswgn
GeeMoney schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:26:
Wat heb je bij setting 43 (of in de buurt) omschrijving: maximum heating Setpoint.
Ik vermoed 24. Die zou je voor nu ook even naar 21 kunnen zetten, dan voorkom je in ieder geval dat hij daadwerkelijk probeert naar 24 te verwarmen.
Staat op 24 inderdaad. Eerste monteur had die ook op 21 gezet om het effect te beperken. Tweede monteur heeft hem weer op 24 gezet want hij was er 100% van overtuigd dat het nu opgelost was. Zal hem inderdaad zelf weer op 21 zetten, goed idee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
bswgn schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:30:
[...]

Staat op 24 inderdaad. Eerste monteur had die ook op 21 gezet om het effect te beperken. Tweede monteur heeft hem weer op 24 gezet want hij was er 100% van overtuigd dat het nu opgelost was. Zal hem inderdaad zelf weer op 21 zetten, goed idee!
Zet hem op 20, je hebt hem standaard op 19 zie ik dus als hij naar 20 schiet valt het gewoon op maar is de klap niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bswgn
GeeMoney schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:26:

En als die thermostaat dus omhoog schiet verschijnt er niets geks op de thermostaat? Geen knipperende symbolen of gele symbolen of een foutcode ?
De thermosstaat sprong eerst naar een ingestelde temperatuur van 36 graden. Op pijltjes drukken om te verlagen werkte niet. Hij knippert dan even tussen 36 en off, om vervolgens naar 24 te gaan. Geen symbolen of foutcodes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
bswgn schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:41:
[...]

De thermosstaat sprong eerst naar een ingestelde temperatuur van 36 graden. Op pijltjes drukken om te verlagen werkte niet. Hij knippert dan even tussen 36 en off, om vervolgens naar 24 te gaan. Geen symbolen of foutcodes.
Ik denk dat het belangrijk is om snel je tweede module aan de wpu te gaan hangen en alle statussen daar ook op te voeren in HA. Er knalt iets in een soort beveiliging of een waarde wordt ergens overschreden of er is een temp sensor stuk maar dat laatste zou met een foutcode gepaard moeten gaan.
De wpu gaat in ieder geval veel inzicht erbij geven.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 20-03-2025 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Wie kan mij verder helpen?
Ik wil de Spider thermostaat aansturen.

vliegnerd heeft mij een flink stuk op weg geholpen met hardware en informatie over hoe die te installeren.
Ik heb de volgende stappen doorlopen:
Heb Ramses RF geïnstalleerd en zo heb ik de volgende Addressen gevonden:
Gateway: 18:128456 en Spider: 21:034981.
Ik heb Ramses RF geconfigureerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TFvrCchEdENcANnPTo3mpy23NI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VsjIft6PDn0YSE0oHwJqxAk4.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8mkOCoMY2GtJWyF0qQLnkiU_ro=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SEHarVAIV0Zte4ZHug7HLclB.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UU50mZ8FyFd_0BauYIae_a0zX2I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4xrCRhLBfFAWViNI2TLBEDzk.jpg?f=user_large

Volgens dit form zou je dan nog de volgende stappen moeten doorlopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fq2_ACL7dL5pAP8GPrx12izE68k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/25I269bipIogfEJz9RRJ7hJ6.jpg?f=user_large

Vanaf hier is het voor mij niet helemaal duidelijk wat ik precies moet doen.
De volgende 2 stappen zijn voor mij te groot.
De volgende instellingen moeten gedaan worden in de ramses cc integratie:

Voor elke Spider thermostaat voeg je een Thermostaat helper toe in Home Assistant. Deze heeft een Switch helper nodig die helaas verplicht is. Deze Switch helper kan wel gedeeld worden door meerdere thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorimax
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:44
@GeeMoney

Het werkt in principe nu goed maar afgelopen zaterdag schoot mijn warmtepomp om naar koelen en daar kwam ie niet meer uit tot ik de stroom van de warmtepomp heb afgehaald. Dit moet te maken hebben met de manual override. Ook het hoger zetten van de hoofd thermostaat hielp niet!

Heeft iemand enig idee?

Gr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Jorimax schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:33:
@GeeMoney

Het werkt in principe nu goed maar afgelopen zaterdag schoot mijn warmtepomp om naar koelen en daar kwam ie niet meer uit tot ik de stroom van de warmtepomp heb afgehaald. Dit moet te maken hebben met de manual override. Ook het hoger zetten van de hoofd thermostaat hielp niet!

Heeft iemand enig idee?

Gr,
Op hoeveel minuten staat je manual override dan?
Even terug gezocht maar ik had de tip gegeven om die kort te zetten en hem te herhalen. Ik zie ook dat ik nooit de yaml gepost heb. Die zal ik zo even posten:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
alias: Warmtepomp - Verwarmen Blokkeren Nacht
description: Verwarmen Blokkeren Itho
triggers:
  - entity_id:
      - input_boolean.input_boolean_wpu_heating
    from: "on"
    to: "off"
    trigger: state
  - entity_id:
    for:
      hours: 0
      minutes: 30
      seconds: 0
  - entity_id:
    for:
      hours: 1
      minutes: 0
  - entity_id:
    for:
      hours: 1
      minutes: 30
conditions:
  - condition: and
    conditions:
      - condition: state
        state: "off"
        entity_id: input_boolean.input_boolean_wpu_heating
actions:
  - data:
      topic: itho/cmd
      payload: >-
        { "manual_operation_index":30, "manual_operation_datatype":0,
        "manual_operation_value":0, "manual_operation_checked":1,
        "manual_operation_dryrun":false }
    action: mqtt.publish

De input_boolean wordt bij mij aan de hand van een helper schedule van on naar off geschakeld en andersom.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Warmtepomp - Helper Verwarmen Activeren Schedule
description: Zet de toggle van on naar off wat betekend dat Heating disabled is.
mode: single
triggers:
  - entity_id:
      - schedule.warmtepomp_block_scheduler
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
    from: "off"
    to: "on"
conditions:
  - condition: template
    value_template: "{{ trigger.to_state.state in ['on', 'off'] }}"
    entity_id: input_boolean.input_boolean_warmtepomp_heating_block_schedule_active
    state: "on"
actions:
  - target:
      entity_id:
    data: {}
    action: input_boolean.turn_off

Wellicht kan het tegenwoordig direct vanuit een schedule maar naar mijn weten niet. De waarde van een schedule kan niet gebruikt worden als "trigger" . Vandaar dat ik dus vanuit de waarde van de scheduler een input_boolean laat togglen en daar reageert de eerste yaml dus weer op.

Bijkomend voordeel van de input boolean is dat ik ook een “nood” dashboard heb gemaakt dat als mijn vrouw er in de nacht wakker van ligt ze toch de boolean over kan halen en op die manier dus de pomp kortstondig uitschakelt. Dat is middels een andere automation die juist buiten het schedule om weer reageerd op de toggle van de input boolean en die dan weer na 1minuut “terug” zet maar dan is het MQTT commando al gegeven en schakelt de pomp dus 35min uit.

Dan hoeft ze dus niet het schedule te wijzigen als ze er even kort gebruik van wilt maken.

[ Voor 91% gewijzigd door GeeMoney op 24-03-2025 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vriezenaar
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 19:37
Heeft iemand an de Ngenic Tune i.c.m. Tibber en de WPU5G geprobeerd? Just curious.
Krijgen einde van het jaar/begin volgend jaar een nieuwbouwhuis met de WPU5G erin. En zou bij voorkeur h'm via Tibber aan laten sturen om op basis van dynamische prijzen e.e.a. te doen i.p.v op de tijden dat de pomp het bedacht heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Vriezenaar schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:17:
Heeft iemand an de Ngenic Tune i.c.m. Tibber en de WPU5G geprobeerd? Just curious.
Krijgen einde van het jaar/begin volgend jaar een nieuwbouwhuis met de WPU5G erin. En zou bij voorkeur h'm via Tibber aan laten sturen om op basis van dynamische prijzen e.e.a. te doen i.p.v op de tijden dat de pomp het bedacht heeft.
Werkt niet met een itho WPU.
Alleen de eigen spider werkt.

Je kunt in principe niets instellen of regelen.

Met bijvoorbeeld de NRG Itho wifi module en bijvoorbeeld Home Assistant, Domoticz of Homey kan het wel (een beetje)

Zie startpost voor meer info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bswgn
bswgn schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:41:
[...]

@vliegnerd @GeeMoney Update: de vloerverwarming was ingeregeld volgens het vloerplan van de buren… Itho is vandaag langs geweest en heeft alles ingeregeld volgens het juiste vloerplan. Hopelijk heeft dit het verholpen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:05

IkWilbert

Het is mij!

Chip2710 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:49:
Is iemand op de hoogte van het feit dat er een nieuwe versie van de WPU uit gaat komen, de WPU 6G?
Wanneer en wat de wijzigingen zijn?
Hier wat meer informatie: https://www.ithodaalderop.nl/wpu6g

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Dank voor de link.

Weinig informatie verder, alleen een ander koudemiddel, R290

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stemis
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02:51
Hallo allemaal!

Zojuist in een nieuwbouwhuis getreden in Zuid-Holland met een WPU5G 55I 240L geinstalleerd door Bogro.

Gaat niet helemaal soepel; de installateur heeft de autotemp verkeerd ingeregeld, de spider thermostaat opent kleppen van andere kamers, alles verkeerd gelabeld en opgehangen.... Nu zelf het eea verhangen op basis van gevoel.
Leiding tekening klopt ook niet met hoe het daadwerkelijk ligt....
1 vd slaapkamer heeft 2 groepen; maar de ruimtethermostaat stuurt er maar 1 aan lijkt het als ik naar de servo's kijk.

Daarnaast ook een badkamer die ertussen zit, maar hoe deze klep wordt aangestuurd is mij een raadsel. In de badkamer is geen Spider aanwezig en hij gaat ook niet mee met andere kleppen. Ookal staat alles op warmtevraag. Iemand enig idee hoe je kan zien hoe dit ligt?
1 Klep opengooien en dan met een warmtecamera zoeken?

Ook is het systeem plots overgegaan op koelen, terwijl ik dat eigenlijk helemaal nog niet wil, want de volgende dag moeten we weer verwarmen....

Betreft buitentemperatuur; er is mij niet bekend dat we monitoring hebben, ook geen contract oid, er zitten wel 2 antenna's aan de buitenkant van de WPU gemonteerd, iemand enig idee hoe je hier het beste achter kan komen hoe dit aangeleverd wordt aan de WPU?

Ook 2x de module van Arjen besteld om de WPU en de AutoTherm Master uit te kunnen lezen.

Zat er ook aan te denken om de Servicetool aan te schaffen zodat ik me AutoTemp's opnieuw kan inregelen en wat waardes kan aanpassen in de WPU(zoals temp verschil etc). Iemand hier meer ervaring mee? Heb inmiddels de wachtwoorden kunnen achterhalen voor de servicetool.

Ben benieuwd.

[ Voor 11% gewijzigd door Stemis op 27-03-2025 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Stemis schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:26:
Hallo allemaal!

Zojuist in een nieuwbouwhuis getreden in Zuid-Holland met een WPU5G 55I 240L geinstalleerd door Bogro.

Gaat niet helemaal soepel; de installateur heeft de autotemp verkeerd ingeregeld, de spider thermostaat opent kleppen van andere kamers, alles verkeerd gelabeld en opgehangen.... Nu zelf het eea verhangen op basis van gevoel.
Helaas herkenbaar... |:(
Daarnaast ook een badkamer die ertussen zit, maar hoe deze klep wordt aangestuurd is mij een raadsel. In de badkamer is geen Spider aanwezig en hij gaat ook niet mee met andere kleppen. Ookal staat alles op warmtevraag. Iemand enig idee hoe je kan zien hoe dit ligt?
1 Klep opengooien en dan met een warmtecamera zoeken?
De badkamergroep, of wellicht zelfs alle groepen zonder spider, gaan automatisch open met verwarmen ("buffervat functie") en staan altijd dicht bij koelen.
Ook is het systeem plots overgegaan op koelen, terwijl ik dat eigenlijk helemaal nog niet wil, want de volgende dag moeten we weer verwarmen....
Welkom bij Itho daalderop! (Of eigenlijk is het de schuld van Airios veldhoven, bekend van de honeywell round thermostaat. Zij maken de elektronica van dit stukje prutswerk)

Ik blokkeer koelen door een nep buitentemperatuur te sturen naar de WPU. Nu stuurt HA telkens 7 graden en als het koelseizoen gaat starten dan stuur ik altijd 20 graden.

Jouw systeem schakelt waarschijnlijk om als de zon het huis verwarmt en de (nep) buitentemperatuur hoog genoeg wordt of de buitentemperatuur ontbreekt.
Betreft buitentemperatuur; er is mij niet bekend dat we monitoring hebben, ook geen contract oid, er zitten wel 2 antenna's aan de buitenkant van de WPU gemonteerd, iemand enig idee hoe je hier het beste achter kan komen hoe dit aangeleverd wordt aan de WPU?
De antenne's kunnen ook 868MHz ramses communicatie zijn (tussen spiders en autotemp). De WPU ontvangt die i.i.g. Die kun je met de servicetool uitlezen op de i2c bus. (Maar niet echt relevant)

Volgens mij er een 2/3/4G modem dat met Klimaatgarant communiceert. Ik heb het niet. Wellicht één per huizenblok? Of misschien één per WPU. Ik weet niet precies hoe het werkt. Van de WPU 4G weet ik het wel: Daar heeft één huis per blok een modem naar Klimaatgarant. De rest gaat via 868MHz.
Ook 2x de module van Arjen besteld om de WPU en de AutoTherm Master uit te kunnen lezen.
Via de module kun je de buitentemperatuur zien. Als die stapgewijs per (halve) graad gaat dan komt die van Klimaatgarant.
Als die er helemaal niet is, zoals bij mij: Dan kun je met de module de temp faken en koelen blokkeren.
Zat er ook aan te denken om de Servicetool aan te schaffen zodat ik me AutoTemp's opnieuw kan inregelen en wat waardes kan aanpassen in de WPU(zoals temp verschil etc). Iemand hier meer ervaring mee? Heb inmiddels de wachtwoorden kunnen achterhalen voor de servicetool.
@GeeMoney heeft eerder beschreven hoe je dat koppelen ook zonder servicetool kan doen.

Je kunt met wat moeite wel de servicetoolsoftware draaien met waarden uit jouw autotemp's als je een module van Arjen hebt. Dan kun je de indeling per groep/spider makkelijk zien. Maar niks aanpassen.
Ik kan wel meer info plaatsen, maar is wel gedoe.

[ Voor 0% gewijzigd door vliegnerd op 27-03-2025 08:10 . Reden: leestekens en typos ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Je groepen zijn gewoon in te stellen hoor met de add-on . Koppelen of wisselen met thermostaten ook. De servicetool bied maar enkele unieke settings die de add-on niet heeft en je kan meer uitlezen maar dat is voor ons toch niet van belang.

@Stemis In principe kan je alles helemaal zelf opnieuw instellen. Ik heb ook mijn Autotemps vanaf leeg opnieuw opgebouwd en alle thermostaten vervangen en gekoppeld en groepen en thermostaten bijgebouwd etc. Heb je de servicepool niet voor nodig.
Thermostaten aansturen en buitentemp sturen kan ook allemaal als je wilt maar is er wel wat extra hardware benodigd en HomeAssistant.

[ Voor 44% gewijzigd door GeeMoney op 27-03-2025 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stemis
Bedankt voor de reacties!
De badkamergroep, of wellicht zelfs alle groepen zonder spider, gaan automatisch open met verwarmen ("buffervat functie") en staan altijd dicht bij koelen.
Dat verklaart het, dank. Nu nog even kijken of het juist is ingeregeld door de installateur, gister was er overal warmtevraag maar bleef de badkamer groep dicht... Als ik de add-ons heb zal ik wel weer even posten.
Ik blokkeer koelen door een nep buitentemperatuur te sturen naar de WPU. Nu stuurt HA telkens 7 graden en als het koelseizoen gaat starten dan stuur ik altijd 20 graden.

Jouw systeem schakelt waarschijnlijk om als de zon het huis verwarmt en de (nep) buitentemperatuur hoog genoeg wordt of de buitentemperatuur ontbreekt.
Via de module kun je de buitentemperatuur zien. Als die stapgewijs per (halve) graad gaat dan komt die van Klimaatgarant.
Als die er helemaal niet is, zoals bij mij: Dan kun je met de module de temp faken en koelen blokkeren.
Dat is goed om te weten. Ik wil inderdaad zelf in control zijn als het gaat om koelen aan/uit. Zodra ik de add-ons binnen heb ga ik dat ook maar doen. Dan kan ik ook gelijk even kijken hoe de temp dan binnenkomt en of dit in (halve) graden via Klimaat garant gaat.
Je groepen zijn gewoon in te stellen hoor met de add-on . Koppelen of wisselen met thermostaten ook. De servicetool bied maar enkele unieke settings die de add-on niet heeft en je kan meer uitlezen maar dat is voor ons toch niet van belang.
Ahh dat is helemaal perfect, daar was ik inderdaad naar opzoek. Dan kan ik die dure tool lekker links laten liggen :)
Als ik de add-ons binnen heb en aan heb gesloten op HA zal ik wat meer posten.

Dank mannen, heel fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bswgn
Werkt dus met het sterk ontvlambare propaangas, in lijn met de vereisten van EU wetgeving. Na mijn dramatische ervaring van de ontzettend amateuristische installatie van de WPU 5G zou ik mij hier toch niet echt comfortabel bij voelen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
bswgn schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:46:
[...]

Werkt dus met het sterk ontvlambare propaangas, in lijn met de vereisten van EU wetgeving. Na mijn dramatische ervaring van de ontzettend amateuristische installatie van de WPU 5G zou ik mij hier toch niet echt comfortabel bij voelen :X
Er zijn verschillende monteurs gelukkig.
Om met dit soort gassen te werken heb je speciale certificeringen nodig en die zijn best pittig en prijzig. Niet elke beunhaas die onderhoud doet heeft dus die papieren en zal er dan ook echt vanaf blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjepers
Ik heb gisteren "Het verwarmingsbedrijf blokkeren en deblokkeren" geprobeerd te realiseren.
Er staat nu op de thermostaat de foutmelding A1-16.
Op dit forum zie ik, dat dit meerdere malen een probleem was, maar hoe je dit moet verhelpen, heb ik niet kunnen vinden.
Ik heb wel "manual_operation_checked": weer verandert van 1 weer naar 0, maar de melding blijft.
Ik zag dat de Free cooling nog steeds op 1 staat.

Na verloop van tijd zag ik dat de Free cooling weer op 0 stond.
En na weer een poosje was de Foutmelding A1-16 verdwenen.
Probleem is opgelost.

[ Voor 74% gewijzigd door Sjepers op 28-03-2025 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Sjepers schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:21:
Ik heb gisteren "Het verwarmingsbedrijf blokkeren en deblokkeren" geprobeerd te realiseren.
Er staat nu op de thermostaat de foutmelding A1-16.
Op dit forum zie ik, dat dit meerdere malen een probleem was, maar hoe je dit moet verhelpen, heb ik niet kunnen vinden.
Ik heb wel "manual_operation_checked": weer verandert van 1 weer naar 0, maar de melding blijft.
Ik zag dat de Free cooling nog steeds op 1 staat.

Na verloop van tijd zag ik dat de Free cooling weer op 0 stond.
En na weer een poosje was de Foutmelding A1-16 verdwenen.
Probleem is opgelost.
Die foutcode komt omdat je dus de deblokkeren/blokkeren hebt afgevuurd.
Zoek even in de wpu settings wat de "Max manaul opeation time (min)" is. (Bij mij regel 4 op de add-on, ik heb hem op 35 minuten).
Houd die niet te lang, je kunt dus beter elke 30 minuten je actie herhalen zoals ik al eerder in het topic heb uitgelegd. en dat je handmatige afgevuurde actie dus maximaal 30 minuten kan duren voordat de pomp weer in zijn eigen auto programma springt. Op dat moment verdwijnt ook de A1-16 foutcode weer op de thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:48:
[...]

"Max manaul opeation time (min)"
Tijd voor een spelvautfix >:)
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/pull/308

[ Voor 29% gewijzigd door vliegnerd op 28-03-2025 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
GeeMoney schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:48:
[...]

Die foutcode komt omdat je dus de deblokkeren/blokkeren hebt afgevuurd.
Zoek even in de wpu settings wat de "Max manaul opeation time (min)" is. (Bij mij regel 4 op de add-on, ik heb hem op 35 minuten).
Houd die niet te lang, je kunt dus beter elke 30 minuten je actie herhalen zoals ik al eerder in het topic heb uitgelegd. en dat je handmatige afgevuurde actie dus maximaal 30 minuten kan duren voordat de pomp weer in zijn eigen auto programma springt. Op dat moment verdwijnt ook de A1-16 foutcode weer op de thermostaat.
Bedankt voor je hulp. Vliegnerd kwam met de zelfde oplossing. Ik zal de komende week, mij hierin wat meer gaan verdiepen. Is in iedergeval gemakkelijker, dan de Spider op afstand aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:51
Gisteren home assistant uograde naar 2025.3.4 gedaan maar dat vindt ramses_cc niet zo leuk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdaYMKzgDcH6QgXRcD9OKTNjO2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asvf9vGFiG4f4vNn6gd60bi1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet nog even verder in de logs duiken later vanavond maar de verbindingen met de thermostaten is inderdaad weggevallen en alle automations gooien foutmeldingen. Iemand iets dergelijks meegemaakt? Op de ramses GitHub kom ik dit zo snel niet tegen.

Edit: waarschijnlijk toch vergelijkbare issues met een oplossing. Gaan we proberen. https://github.com/zxdavb/ramses_cc/issues/235

Edit 2: ja, ramses pre-release 0.50.1 is de oplossing hiervoor. Opgelost en alles werkt weer.

[ Voor 13% gewijzigd door skiwi op 28-03-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravinez
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-05 08:46
Yess het is eindelijk zo ver onze nieuwbouwwoning is opgeleverd. Alleen nu al problemen met de spider thermostaat en wpu. 8)7

Ik krijg storing code A03-1: Er is te lang geen RF communicatie Autotemp-MFT

Eerst geprobeerd om de Autotemp regelaar te verbinden door hem in IBS modus te zetten (handleiding gevolgd). En geen resultaat, uiteindelijk de spider thermostaat een factory reset gegeven. En het opnieuw verbinden van de autotemp-MFT. Zonder enig resultaat. Onvindbaar.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Ravinez schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:09:
Yess het is eindelijk zo ver onze nieuwbouwwoning is opgeleverd. Alleen nu al problemen met de spider thermostaat en wpu. 8)7

Eerst geprobeerd om de Autotemp regelaar te verbinden door hem in IBS modus te zetten (handleiding gevolgd). En geen resultaat, uiteindelijk de spider thermostaat een factory reset gegeven. En het opnieuw verbinden van de autotemp-MFT. Zonder enig resultaat. Onvindbaar.

Wellicht heb je nu al je koppelingen om zeep geholpen.
Als je de Autotemp in IBS mode zet, knippert dan de eerste LED van groep 1 of brand deze constant?
(Knipperen betekend niet gekoppeld aan een thermostaat, dan heb je vermoedelijk alle koppelingen weggehaald)

Als ze branden is er een koppeling met een thermostaat in ieder geval. Er even van uitgaande dat het je woonkamer lus is en dus op de hoofd thermostaat gekoppeld zou moeten zijn dien je hem gewoon op te hangen aan de bedrade woonkamer aansluiting en is alleen de boel even van het stroom afhalen (pomp en Autotemp) en de batterijen even uit je thermostaat en los koppelen en weer terug plaatsen en weer aan de muur hangen voldoende om de boel weer te laten connecten met elkaar.

Als lus 1 knippert dien je die opnieuw te koppelen met je thermostaat. De hoofd thermostaat kan je hiervoor tijdelijk even van de wand halen en dichtbij je Autotemp houden om de koppeling te maken. Herhaal de koppeling voor elke woonkamer lus.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 29-03-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

Als je nog niks gedaan hebt dan is de ontvangst tussen hoofd spider in de woonkamer en autotemp (op zolder?) slecht door te grote afstand in betonnen nieuwbouwbunker.

Was hier bij de hoekhuizen ook het geval. Bij mij is de ontvangst goed genoeg

Installateur moet dan een repeater oid plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravinez

Ter aanvulling op bovenstaande stuk, het betreft de hoofdthermostaat in de woonkamer. En de master Autotemp die zit in de trapkast. Daar brand het lampje van "master".

We hebben 2 autotemps; 1 op zolder bij de WPU en eentje in de trapkast ("master").

[ Voor 5% gewijzigd door Ravinez op 29-03-2025 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravinez
GeeMoney schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:58:
[...]

Wellicht heb je nu al je koppelingen om zeep geholpen.
Als je de Autotemp in IBS mode zet, knippert dan de eerste LED van groep 1 of brand deze constant?
(Knipperen betekend niet gekoppeld aan een thermostaat, dan heb je vermoedelijk alle koppelingen weggehaald)

Als ze branden is er een koppeling met een thermostaat in ieder geval. Er even van uitgaande dat het je woonkamer lus is en dus op de hoofd thermostaat gekoppeld zou moeten zijn dien je hem gewoon op te hangen aan de bedrade woonkamer aansluiting en is alleen de boel even van het stroom afhalen (pomp en Autotemp) en de batterijen even uit je thermostaat en los koppelen en weer terug plaatsen en weer aan de muur hangen voldoende om de boel weer te laten connecten met elkaar.

Als lus 1 knippert dien je die opnieuw te koppelen met je thermostaat. De hoofd thermostaat kan je hiervoor tijdelijk even van de wand halen en dichtbij je Autotemp houden om de koppeling te maken. Herhaal de koppeling voor elke woonkamer lus.
Ik ben morgen weer in de woning, dan kan ik even controleren welke lampjes er branden. Ik weet wel dat door de factory reset de spider thermostaat nu geen verbinding meer heeft met iets...

Wat bedoel je precies met Lus 1 en het herhalen van de koppeling voor elke woonkamer lus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Ravinez schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:35:
[...]

Ik ben morgen weer in de woning, dan kan ik even controleren welke lampjes er branden. Ik weet wel dat door de factory reset de spider thermostaat nu geen verbinding meer heeft met iets...

Wat bedoel je precies met Lus 1 en het herhalen van de koppeling voor elke woonkamer lus?
Wat heb je precies een factory reset gegeven?
Als het je Autotemp geweest is dan kan je je installateur gaan bellen want dan zijn ook al je groepen definities leeg en die heb je wellicht niet op papier gekregen ?

Je autotemp boven zou Slave moeten branden. Als je echter een factory reset heb gedaan van je Master autotemp dan moet je ook je slave opnieuw tot slave maken.

Soms is het handig eerst even rustig wat dingen door te lezen voordat je bruut aan de gang gaat :+ :P . Mosterd na de maaltijd nu natuurlijk maar goed.
Met lus 1 bedoel ik groep 1 op de autotemp.

Wat @vliegnerd kan inderdaad goed de oorspronkelijke oorzaak geweest zijn, beide Autotemps moeten elkaar kunnen zien en soms wordt het signaal teveel verstoord of geblokkeerd. Ze kunnen een repeater/versterker plaatsen inderdaad om dat te verhelpen.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 29-03-2025 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravinez
GeeMoney schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:18:
[...]

Wat heb je precies een factory reset gegeven?
Als het je Autotemp geweest is dan kan je je installateur gaan bellen want dan zijn ook al je groepen definities leeg en die heb je wellicht niet op papier gekregen ?

Je autotemp boven zou Slave moeten branden. Als je echter een factory reset heb gedaan van je Master autotemp dan moet je ook je slave opnieuw tot slave maken.

Soms is het handig eerst even rustig wat dingen door te lezen voordat je bruut aan de gang gaat :+ :P . Mosterd na de maaltijd nu natuurlijk maar goed.
Met lus 1 bedoel ik groep 1 op de autotemp.

Wat @vliegnerd kan inderdaad goed de oorspronkelijke oorzaak geweest zijn, beide Autotemps moeten elkaar kunnen zien en soms wordt het signaal teveel verstoord of geblokkeerd. Ze kunnen een repeater/versterker plaatsen inderdaad om dat te verhelpen.
Ik heb alleen de spider thermostaat een factory reset gegeven |:(. De autotemp heb ik alleen in de IBS modus gezet en daarna weer eruit gehaald door weer 4 sec de knop in te drukken toen het niet lukte....
Voel me echt een leek met dit soort apparatuur terwijl ik een IT-er ben :?

Ik ga vandaag weer een poging wagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stemis
Inmiddels heb ik de 2 addons binnen. Aansluiten gingen prima, had wat problemen omdat hij de autotemp statussen niet wou uitlezen, na een paar herstarts was dat gefixed.

Ook HA aangeslingerd en verbonden via MQTT. Zijn er al sensor templates voor de Autotemp? Die kon ik nog niet vinden.

Heb inmiddels ook een schedule en blokkade op verwarmen ingesteld. Dat is maar goed ook. Want rond 09 .00 begint de zon met het huis verwarmen, dan is verwarmen omdat hij in de buurt van de setpoint komt echt verspilde moeite(setpoint 21C):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzHsDsad5RLeqLT94mG-DljZayU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/T70l2sD2Azv0xz3NlutbDNLm.png?f=user_large

Zie ook dat mijn buitentemperatuur op -30C staat. Ben erg benieuwd wanneer die dan weer om gaat.
Op de autotemp staat outdoor temp op 327.67 :S

Weet iemand hoe ik kan zien of de AutoTemp of de WPU de cooling regelt? Ik las dat dat een setting was, maar kan deze zo 1 2 3 niet vinden.

Was ook even benieuwd welke settings jullie allemaal hebben aangepast ?

Ook nog iets opmerkelijks. Net even de stoppen eraf gehad voor het installeren van een lampje; schiet de boiler temp ineens naar 20C. Terwijl er gewoon nog heet water uit de kraan komt. HmmmmmAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YXZa_N6ZiystanByM0wcxSIbCU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JzRNUGB5142abluUxUnf0Npn.png?f=user_large

@GeeMoney weet jij hoe je kan zien welke spider welke groepen regelt? Ik zie dat er 4 rooms bij mij zijn ingesteld, maar welke valve's die bedienen weet ik niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Stemis op 30-03-2025 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@Stemis dat kan je helaas niet zien, je ziet alleen aan de hand van het geknipper op de Autotemp of ze gekoppeld zijn aan een thermostaat of niet en ook of er meerdere groepen aan 1 thermostaat hangen. Maar dus niet exact welke thermostaat. Dan moet je echt handmatig opnieuw gaan koppelen groep voor groep. Op zich een kwartiertje werk maar ze hangen vaak op een rot plek die Autotemps haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Stemis schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:31:

Zie ook dat mijn buitentemperatuur op -30C staat. Ben erg benieuwd wanneer die dan weer om gaat.
Op de autotemp staat outdoor temp op 327.67 :S
-30 betekent geen buitentemperatuur. Geen of niet aangesloten sensor. En dus ook niet van een of andere monitoringdienst.
Dat is in principe goed nieuws:
Je hebt de buitentemp voor verwarmen/stooklijn niet nodig.
Maar je kunt wel een "nep" buitentemperatuur sturen (zie startpost) waarmee je de autotemp tussen verwarmen en koelen kan laten wisselen.

Ik heb dit ook en ik stuur een fake temp van 7 graden zolang er niet gekoeld mag worden. Zodra het koelseizoen begint (als ik dat wil) stuur ik 20 graden als buitentemp.
De WPU schakelt dan na een minuutje ofzo, dus vrijwel meteen om.
Weet iemand hoe ik kan zien of de AutoTemp of de WPU de cooling regelt? Ik las dat dat een setting was, maar kan deze zo 1 2 3 niet vinden.
Weet het ook niet uit mijn hoofd. "Ergens in de WPU of autotemp" heb je niet veel aan ;)
Maar de standaard setups met autotemp is dat de autotemp dit bepaalt. Die heeft immers alle thermostaten. De WPU heeft alleen verbinding met de hoofd spider.
Was ook even benieuwd welke settings jullie allemaal hebben aangepast ?
Zie startpost.
Er is een setting die de minimale aanvoertemperatuur naar je vloer regelt bij koelen. Die is normaal 18 graden (kan niet lager, niet instelbaar) of 3 graden onder de temperatuur van je woonkamer. Dit is de condensbeveiliging van de WPU. Als de woonkamer warmer wordt, dan gaat de koeling minder hard werken, om condens te voorkomen. |:(
Dit werkt natuurlijk best wel en ik snap het ook, het moet voor alle gebruikers werken en niet voor tweakerts. Maar in een hittegolf wil je gewoon zo koud mogelijk water door je vloer als je geen condensrisico hebt. Dus die setting hoger zetten als je het risico snapt en/of condens kan accepteren.

Verder kun je de CV pomp lager zetten tijdens koelen om minder energie te gebruiken. Zie startpost.
Ook nog iets opmerkelijks. Net even de stoppen eraf gehad voor het installeren van een lampje; schiet de boiler temp ineens naar 20C. Terwijl er gewoon nog heet water uit de kraan komt. Hmmmmm[Afbeelding]
Er zitten 2 sensoren in het vat. In ergens bovenaan (3/4 of 2/3 hoogte) en eentje onderaan (1/3 of 1/4 ongeveer). Het water in het verticale vat is gelaagd.
Het warme water wordt bovenaan afgetapt en het koude water komt onderin binnen.
De temperatuur sensor onderin gaat dus snel naar "koud" terwijl het vat dan nog 2/3 vol warm water zit. Daarna volgt de bovenste sensor, maar er is dan nog 1/4 oid warm water over.
Je hebt dus niet veel aan die sensoren om te bepalen hoe "vol" het vat zit.
@GeeMoney weet jij hoe je kan zien welke spider welke groepen regelt? Ik zie dat er 4 rooms bij mij zijn ingesteld, maar welke valve's die bedienen weet ik niet.
Zie post van @GeeMoney. Ik heb het zelf uitgepuzzeld door telkens één spider een hoog setpoint te geven en dan te kijken welke valve's open gaan. Meestal 4 of 2 per kamer, dus makkelijk te volgen.
Je kunt op de autotemp dan echt de klepposities zien.

[ Voor 6% gewijzigd door vliegnerd op 30-03-2025 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:10
Misschien een stomme vraag, maar ik lees steeds in diverse posts "Autotemp". Wat is dat precies? Is dat de verdeler van de vloerverwarming?

Zelf heb ik een WPU 5G en daar heb ik de add-on van Arjen Hiemstra op aangesloten, en dat werkt inmiddels (na wat gerommel met een update en een herstart) goed hier. Ik heb ook spiders (een hoofdspider die bedraad is aangesloten in de woonkamer en 3 draadloze op de slaapkamers), maar ik heb geen idee hoe ik die uit kan lezen en bedienen met de add-on. Ik lees al een tijdje mee in dit topic, maar ik lees heel vaak "ik heb een probleem" en dan "het probleem is opgelost" maar vaak ontbreekt dan de manier waarop het probleem is opgelost. Zo ook met het aansluiten van de spider(s).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Inderdaad, wat @vliegnerd aangeeft is de enige optie. Setpoint verhogen en de rest even laag zetten en zo inventariseren.

@HeleBoel de Autotemp is dat blauwe kastje wat bij de vloerverwarmingsverdeler hangt. Die stuurt feitelijk de kleppen aan en communiceert met de thermostaten.

Je kan ook met de add-on niet je thermostaten aansturen maar alleen uitlezen. Zie de startpost met link naar mijn post om te zien wat je nodig hebt om ook aan te kunnen sturen en wat daarbij komt kijken.

[ Voor 66% gewijzigd door GeeMoney op 30-03-2025 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
GeeMoney schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:25:
@HeleBoel de Autotemp is dat blauwe kastje wat bij de vloerverwarmingsverdeler hangt. Die stuurt feitelijk de kleppen aan en communiceert met de thermostaten.

Je kan ook met de add-on niet je thermostaten aansturen maar alleen uitlezen. Zie de startpost met link naar mijn post om te zien wat je nodig hebt om ook aan te kunnen sturen en wat daarbij komt kijken.
Dank! Ik zal eens gaan kijken bij de verdelers van de vloerverwarming om te kijken of ik die blauwe kastjes kan identificeren en dan kijken of ik er nog iets mee kan. Ik begrijp dat de add-on van Arjen ook op de autotemps aangesloten kan worden en dat deze dan ook uitgelezen kunnen worden.

Alleen las ik een paar posts hierboven dat de kleppen van de verdelers ook uitgelezen kunnen worden met 1 enkele add-on die aangesloten is op de WPU, klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
HeleBoel schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:32:
[...]

Dank! Ik zal eens gaan kijken bij de verdelers van de vloerverwarming om te kijken of ik die blauwe kastjes kan identificeren en dan kijken of ik er nog iets mee kan. Ik begrijp dat de add-on van Arjen ook op de autotemps aangesloten kan worden en dat deze dan ook uitgelezen kunnen worden.

Alleen las ik een paar posts hierboven dat de kleppen van de verdelers ook uitgelezen kunnen worden met 1 enkele add-on die aangesloten is op de WPU, klopt dat?
Nee, je hebt 1 add-on nodig aan de Master Autotemp. Dan kan je alle kleppen uitlezen, ook van slave Autotemps die achter de master hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
GeeMoney schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:43:
[...]

Nee, je hebt 1 add-on nodig aan de Master Autotemp. Dan kan je alle kleppen uitlezen, ook van slave Autotemps die achter de master hangen.
Dus totaal 2 add-ons nodig: 1 voor de WPU en 1 voor de master autotemp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
HeleBoel schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:50:
[...]

Dus totaal 2 add-ons nodig: 1 voor de WPU en 1 voor de master autotemp?
Correct !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
@HeleBoel Met een add-on aan je master autotemp kun je de temperaturen van de slaapkamer spiders zien en de klepstanden.

Maar je kunt niets regelen/bedienen.

Je kunt bijvoorbeeld ook even de add-on die je al hebt aan de autotemp hangen om te zien of het informatie is waar je wat mee kan/wil.

(Ik ben zelf helemaal verslaafd aan grafiekjes in Home Assistant en voor mij is het daarom wel nuttig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stemis
Wanneer ik via MQTT een outside temp zet, bijv zo:
code:
1
2
3
{   
    "outside_temp": 4,   
}

Dan zie ik dit niet updaten via het status menu.
Doe ik dit via CE30 onder debug via de module web, dan is die vrijwel direct aangepast.

Doe ik iets verkeerd?
MQTT bericht staat ook netjes in MQTT explorer.

Mijn Outside Temp Sensor setting staat op 0, Itho hw version: 78, Itho fw version: 37

Nvm, code in startpost van OpenWeatherMap voorbeeld is waarschijnlijk niet goed door trailing comma. Dat was het probleem.

[ Voor 89% gewijzigd door Stemis op 30-03-2025 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Sjepers schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:22:
Wie kan mij verder helpen?

Vanaf hier is het voor mij niet helemaal duidelijk wat ik precies moet doen.
De volgende 2 stappen zijn voor mij te groot.
De volgende instellingen moeten gedaan worden in de ramses cc integratie:

Voor elke Spider thermostaat voeg je een Thermostaat helper toe in Home Assistant. Deze heeft een Switch helper nodig die helaas verplicht is. Deze Switch helper kan wel gedeeld worden door meerdere thermostaten.
Ik zou je moeten kunnen helpen :)

Beide stappen kunnen tegenwoordig via de GUI van Home Assistant.

De eerste zit bij het configureren van Ramses onder Advanced Features:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8X9bRrrPZxxexAAQ4-jy1-dKQMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ae5Q2CrzcN2Z3fK45Uu1Y9bm.png?f=fotoalbum_large

De andere kan via de helpers van Home Assistant en dan een Generieke Thermostaat toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravinez
Ravinez schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:46:
[...]

Ik heb alleen de spider thermostaat een factory reset gegeven |:(. De autotemp heb ik alleen in de IBS modus gezet en daarna weer eruit gehaald door weer 4 sec de knop in te drukken toen het niet lukte....
Voel me echt een leek met dit soort apparatuur terwijl ik een IT-er ben :?

Ik ga vandaag weer een poging wagen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmVRTuIN_4YpIH7M-rXb7rIm8hQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RbllsLnkC5N6BxO52cTmkg2C.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de autotemp beneden. Het lampje van master brand nog maar daarnaast blijft het “alarm” lampje ook branden. De overige lampjes van de nummers eronder hebben nooit aan gestaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Ravinez op 31-03-2025 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Ravinez schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:48:
[...]

[Afbeelding]

Dit is de autotemp beneden. Het lampje van master brand nog maar daarnaast blijft het “alarm” lampje ook branden. De overige lampjes van de nummers eronder hebben nooit aan gestaan.
Brand het alarm bij de Slave ook?
Dat die continu brandt is inderdaad niet goed en kan meerdere oorzaken hebben,
Heb je de add-on er al aan hangen? Dan moet je even kijken of je groepen nog een waarde hebben anders dan 1100 . Als ze allemaal op 1100 staan is hij naar fabrieksinstellingen en dan verklaard dat het alarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravinez
GeeMoney schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:23:
[...]

Brand het alarm bij de Slave ook?
Dat die continu brandt is inderdaad niet goed en kan meerdere oorzaken hebben,
Heb je de add-on er al aan hangen? Dan moet je even kijken of je groepen nog een waarde hebben anders dan 1100 . Als ze allemaal op 1100 staan is hij naar fabrieksinstellingen en dan verklaard dat het alarm.
Bij de S1 (slave) brandt het "Bedrijf" ledje. :9. Daar heb ik ook niet aangezeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Ravinez schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:03:
[...]

Bij de S1 (slave) brandt het "Bedrijf" ledje. :9. Daar heb ik ook niet aangezeten
Ok, dan is die vermoedelijk nog in orde.
Heb je de add-ons al ?

@Stemis ik heb de Buienradar integratie en die geeft een simpele sensor.temperatuur.
Dan ziet je automation er zo uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Warmtepomp - Push Echte Buitentemperatuur
description: Zet buitentemperatuur op de warmtepomp elk uur
mode: single
triggers:
  - hours: /1
    trigger: time_pattern
conditions:
    entity_id: input_boolean.warmtepomp_buitentemperatuur
    state: "on"
actions:
  - data:
      payload: "{     \"outside_temp\": {{ states('sensor.temperatuur') }} }"
      qos: 0
      retain: true
      topic: itho/cmd
    action: mqtt.publish

Overigens blijkt het ook niet altijd te werken om coolen/verwarmen op die manier te blokkeren.
Op mijn WPU-4G werkt het bijvoorbeeld niet. Ondanks de temps die ik stuur kan ik de pomp in zowel Coolen als verwarmen krijgen terwijl dit niet zou moeten kunnen. Volgens mij bij de WPU-5G serie gaat het wel altijd goed maar het is simpel te testen.

[ Voor 69% gewijzigd door GeeMoney op 01-04-2025 08:18 ]

Pagina: 1 ... 30 ... 32 Laatste