-30 betekent geen buitentemperatuur. Geen of niet aangesloten sensor. En dus ook niet van een of andere monitoringdienst.
Dat is in principe goed nieuws:
Je hebt de buitentemp voor verwarmen/stooklijn niet nodig.
Maar je kunt wel een "nep" buitentemperatuur sturen (zie startpost) waarmee je de autotemp tussen verwarmen en koelen kan laten wisselen.
Ik heb dit ook en ik stuur een fake temp van 7 graden zolang er niet gekoeld mag worden. Zodra het koelseizoen begint (als ik dat wil) stuur ik 20 graden als buitentemp.
De WPU schakelt dan na een minuutje ofzo, dus vrijwel meteen om.
Weet iemand hoe ik kan zien of de AutoTemp of de WPU de cooling regelt? Ik las dat dat een setting was, maar kan deze zo 1 2 3 niet vinden.
Weet het ook niet uit mijn hoofd. "Ergens in de WPU of autotemp" heb je niet veel aan
Maar de standaard setups met autotemp is dat de autotemp dit bepaalt. Die heeft immers alle thermostaten. De WPU heeft alleen verbinding met de hoofd spider.
Was ook even benieuwd welke settings jullie allemaal hebben aangepast ?
Zie startpost.
Er is een setting die de minimale aanvoertemperatuur naar je vloer regelt bij koelen. Die is normaal 18 graden (kan niet lager, niet instelbaar) of 3 graden onder de temperatuur van je woonkamer. Dit is de condensbeveiliging van de WPU. Als de woonkamer warmer wordt, dan gaat de koeling minder hard werken, om condens te voorkomen.
Dit werkt natuurlijk best wel en ik snap het ook, het moet voor alle gebruikers werken en niet voor tweakerts. Maar in een hittegolf wil je gewoon zo koud mogelijk water door je vloer als je geen condensrisico hebt. Dus die setting hoger zetten als je het risico snapt en/of condens kan accepteren.
Verder kun je de CV pomp lager zetten tijdens koelen om minder energie te gebruiken. Zie startpost.
Ook nog iets opmerkelijks. Net even de stoppen eraf gehad voor het installeren van een lampje; schiet de boiler temp ineens naar 20C. Terwijl er gewoon nog heet water uit de kraan komt. Hmmmmm[
Afbeelding]
Er zitten 2 sensoren in het vat. In ergens bovenaan (3/4 of 2/3 hoogte) en eentje onderaan (1/3 of 1/4 ongeveer). Het water in het verticale vat is gelaagd.
Het warme water wordt bovenaan afgetapt en het koude water komt onderin binnen.
De temperatuur sensor onderin gaat dus snel naar "koud" terwijl het vat dan nog 2/3 vol warm water zit. Daarna volgt de bovenste sensor, maar er is dan nog 1/4 oid warm water over.
Je hebt dus niet veel aan die sensoren om te bepalen hoe "vol" het vat zit.
@
GeeMoney weet jij hoe je kan zien welke spider welke groepen regelt? Ik zie dat er 4 rooms bij mij zijn ingesteld, maar welke valve's die bedienen weet ik niet.
Zie post van @
GeeMoney. Ik heb het zelf uitgepuzzeld door telkens één spider een hoog setpoint te geven en dan te kijken welke valve's open gaan. Meestal 4 of 2 per kamer, dus makkelijk te volgen.
Je kunt op de autotemp dan echt de klepposities zien.
[
Voor 6% gewijzigd door
vliegnerd op 30-03-2025 18:28
]