CremersDH schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:42:
Als nieuwe gebruiker van een WPU vraag ik mij op dit moment af of de koeling wel werkt.
Ik zie op dit moment (10 mei 2024 met een buiten temperatuur van 18 graden) de volgende status:
[...]
Hoe kan ik nu het beste zien dat er daadwerkelijk gekoeld wordt. Ik zie dat "free cooling" actief is en hij dus elk half uur een poging zal moeten doen, maar hoe kan ik nu controleren dat hij dan ook daadwerkelijk gaat koelen ?
Tijdens koelen draait de CV pomp. CV aanvoertemperatuur is 18 graden (wordt geregeld) en retourtemperatuur is afhankelijk van de temperatuur van de vloeren.
De bronpomp draait ook, die wordt teruggemoduleerd afhankelijk van de hoeveelheid warmte die afgevoerd kan worden. Je kunt dus aan de CV en bronpomp zien of en hoeveel gekoeld wordt. In jouw lijstje “well pump (%)” en “cv pump (%)”.
Op dit moment is er (bij mij in Zuid-Holland) nog niet genoeg warmte/zon om de hele dag te koelen. Ik koel ongeveer 12 uur per dag, met de bronpomp op een (zelf ingesteld) lage snelheid. Als je verder niets doet (en dat is mijn advies) dan kan het best dat er een paar uur gekoeld wordt in de namiddag en avond en daarna de hele dag niet.
Als er niet gekoeld wordt dan zie je in ieder geval de CV pomp ieder half uur even aan gaan.
Maar het is niet raar als er niet veel gekoeld kan worden nu.
Verder valt mij op dat de "Temp to Source" en "Temp from Source" best hoog zijn en vrijwel gelijk aan elkaar. Wil dit zeggen dat de temperatuur van mij Source (wat dus uit de grond komt dacht ik) ruim 20 graden is ? Dan kan ik mij voorstellen dat er vrijwel niet gekoeld wordt.
Deze temperaturen zijn elkaar gelijk omdat de sensoren de ruimtetemperatuur aanemen als er geen flow is, dwz als de bronpomp uit is. Je ziet in principe de temperatuur van de ruimte waar de WPU staat
Je kunt de temperatuur van de bron goed zien aan het begin van SWW bedrijf. Als je na een kwartiertje ofzo kijkt, dan krijg je een redelijk idee van de huidige brontemperatuur. Bij mij is dit nu 10 of 11 graden. Als er een paar uur gekoeld is, dan is het 12+ graden.
Verder vroeg ik mij af of iemand weet wat de Sub_state van 255 betekend. Deze waarde van 255 staat niet in de modus documentatie van Itho Daalderop beschreven (die gaat maar tot 10). Het lijkt een default. Maar is het dan een error of goede status.
Elke andere op of aanmerking op de waardes (doe mogelijk af lijken te wijken) zal ik zeer waarderen
Substate 255 = "geen". Bij mij staat die ook zo ongeveer de hele dag op 255, behalve bij SWW bedrijf. Tijdens koelen blijft deze op 255 staan.
Je kunt tijdens SWW bedrijf zien welke acties de WPU neemt. "Voordraaien bron pomp", dat soort dingen. Maar dan moet je wel (bijvoorbeeld met de Itho servicetool) elke paar seconden naar de status kijken, want de verschillende sub-states wisselen elkaar snel af.
Kortom: Je kunt deze negeren. 255 is prima.
[
Voor 4% gewijzigd door
vliegnerd op 10-05-2024 13:06
]