Het fijne aan Infuse Pro is dat bij afspelen van content on-the-fly ondertiteling wordt opgehaald. Zonder internet gaat dit natuurlijk niet.
Ik vind de updates van TVOS 16 en het gezeur dat ik mijn mobiele telefoon MOET upgraden naar iOS 16 de laatste tijd steeds opdringeriger worden. Iemand enig idee hoe ik van dat gezeur af moet komen zonder updates? Ik heb automatische updates allang uit staan op al m’n apparaten en enkele domeinen van Apple al geblokkeerd in de PiHole maar toch weten er iedere keer weer popups naar boven te komen of dat ik wil upgraden en om verder gebruik te maken van bepaalde functies ook de telefoon moet updaten… ben het opdringerige gedrag nu wel meer dan zat.
Daarom neem ik op reis juist altijd een MacBook Air en een HDMI kabel mee.nokie schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 07:11:
[...]
Lijkt me vrij duidelijk: op voorhand downloaden zodat ze ook TV kunnen kijken wanneer ze geen internet hebben. Ik zou dit ook handig vinden. Wat ik nu doe (ik reis veel voor het werk, en regelmatig naar streken waar de gratis wifi van het hotel je meer wel dan niet in de steek laat) is downloaden op mijn ipad (kan ik ook kijken op het vliegtuig) en dan streamen naar een AppleTV ter plaatse die ik aan de TV hang. In mijn geval is dat ook goed genoeg (er zijn toch geen 4k tv’s in de hotels waar ik kom).
[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 16-12-2022 09:43 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Android kopen?vj_slof schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:40:
Ik vind de updates van TVOS 16 en het gezeur dat ik mijn mobiele telefoon MOET upgraden naar iOS 16 de laatste tijd steeds opdringeriger worden. Iemand enig idee hoe ik van dat gezeur af moet komen zonder updates? Ik heb automatische updates allang uit staan op al m’n apparaten en enkele domeinen van Apple al geblokkeerd in de PiHole maar toch weten er iedere keer weer popups naar boven te komen of dat ik wil upgraden en om verder gebruik te maken van bepaalde functies ook de telefoon moet updaten… ben het opdringerige gedrag nu wel meer dan zat.
XBL gamertag StayingPow3r
Maar waarom zou je niet willen updaten?vj_slof schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:40:
Waar kan je een losse versie van Android kopen?Mr. Freeze schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:56:
Android kopen?
Hoe krijg je Android op een Apple TV of een iPhone?
Je hebt gelijk, ik had eigenlijk moeten schrijven; Android spul kopen.....ikweethetbeter schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:03:
[...]
Waar kan je een losse versie van Android kopen?
Hoe krijg je Android op een Apple TV of een iPhone?
XBL gamertag StayingPow3r
Als het OS niet zeurt, dan gaan de apps wel zeuren!vj_slof schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:40:
Zo heb ik een iMac met macOS Mojave, en Apple zeurt daar niet meer over (alhoewel de update naar Big Sur bijgewerkt klaar staat, ik word niet gepusht om dat te installeren). De Google Drive app zit te zeuren dat ik binnenkort macOS moet updaten, omdat de support voor Google Drive op Mojave begin volgend jaar stopt.
Met andere woorden: linksom of rechtsom, bij Apple en bij Google moet je toch enigszins bij de tijd blijven.
Ik hoef niet het nieuwste OS, maar ik wil wel een veilig OS, dus als de patches stoppen wordt het sowieso tijd voor een OS upgrade!
Airplay is echt slechter geworden met stutters en meer restricties. Oudere apps mogen niet meer streamen.Dj-sannieboy schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:58:
[...]
Maar waarom zou je niet willen updaten?
Dit dus. Een Apple TV heft meer ruimte dan mijn iPad en iPhone en mijn vriendin zit op Android. De mobiele apps van streamingdiensten ondersteunen gewoon offline content dus ik had het logisch gevonden als die functie ook op een Apple TV zat. Jammer dat ze dat dan niet gewoon mogelijk maken.nokie schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 07:11:
[...]
Lijkt me vrij duidelijk: op voorhand downloaden zodat ze ook TV kunnen kijken wanneer ze geen internet hebben. Ik zou dit ook handig vinden. Wat ik nu doe (ik reis veel voor het werk, en regelmatig naar streken waar de gratis wifi van het hotel je meer wel dan niet in de steek laat) is downloaden op mijn ipad (kan ik ook kijken op het vliegtuig) en dan streamen naar een AppleTV ter plaatse die ik aan de TV hang. In mijn geval is dat ook goed genoeg (er zijn toch geen 4k tv’s in de hotels waar ik kom).
Helaas, dan maar mijn oude 3rd gen uit de kast vissen en gebruiken om te casten. Scheelt me ook weer geld.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Het zal waarschijnlijk zinloos zijn om dit tegen je te zeggen, met jouw accountnaamikweethetbeter schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:11:
[...]
Als het OS niet zeurt, dan gaan de apps wel zeuren!
Zo heb ik een iMac met macOS Mojave, en Apple zeurt daar niet meer over (alhoewel de update naar Big Sur bijgewerkt klaar staat, ik word niet gepusht om dat te installeren). De Google Drive app zit te zeuren dat ik binnenkort macOS moet updaten, omdat de support voor Google Drive op Mojave begin volgend jaar stopt.
Met andere woorden: linksom of rechtsom, bij Apple en bij Google moet je toch enigszins bij de tijd blijven.
Ik hoef niet het nieuwste OS, maar ik wil wel een veilig OS, dus als de patches stoppen wordt het sowieso tijd voor een OS upgrade!
Ja, ik had meer aan een iPad (ik teken ook, en dat gaat niet goed op een MBA, je kan dat één keer doen, maar dan staat je scherm vol), dus ik heb een iPad en geen MBA.Greatsword schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:41:
[...]
Daarom neem ik op reis juist altijd een MacBook Air en een HDMI kabel mee.
Ik hoop dat met de laatste update nu dat ik hetzelfde kan doen (moet ik dringend eens proberen) en geen AppleTV meer nodig heb (maar ik blijf het wel een gemis vinden dat dat niet gewoon kan).
Het is slechts een nickname, het zegt genoeg over jou als je daar niet overheen kunt lezen!RoRoNL schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:17:
Het zal waarschijnlijk zinloos zijn om dit tegen je te zeggen, met jouw accountnaam,
Lees even alles. Ik maak me niet druk. Ik update / upgrade mijn devices vrij snel, bij een nieuwe iOS / tvOS versie zodra er een ".1" release uit is, dus zodat de grote fouten eruit zijn. Ik zei juist tegen vj_slof dat hij het beste z'n devices up to date kan houden.maar ik vind dat je het jezelf nodeloos moeilijk maakt. Gewoon op een momentje dat je toch niets bijzonder te doen hebt, even je devices updaten, levert veel minder stress op dan waar je je nu druk om maakt, niet? #MyToCents
Als argument dat het weigeren je device te gaan updaten zinloos is, gaf ik aan dat apps je ook kunnen dwingen. En dat het niet uitmaakt of je nu met Apple of Google te maken hebt.
Niet dat ik jou enige verantwoording schuldig ben (want iemand met zo'n nickname als jij ...
Ik kan HDMI CEC niet meer aanzetten op m’n ATV 4K (2nd gen). Nu weet ik alleen niet of dit is sinds TvOS 16.2 of de laatste firmware update van de TV het geval is.
Binnenkort maar even op de slaapkamer TV testen. (Andere HDMI poort en CEC in/uitschakelen op de TV al geprobeerd)
Daar werkt het namelijk nog wel met TvOS 16.2 en een ATV 4K (1st gen).
Update: Inmiddels 16.3 beta geïnstalleerd maar helaas nog steeds geen CEC. Zal dus wel aan de update van de TV liggen. Dat wordt binnenkort maar even downgraden.
Binnenkort maar even op de slaapkamer TV testen. (Andere HDMI poort en CEC in/uitschakelen op de TV al geprobeerd)
Daar werkt het namelijk nog wel met TvOS 16.2 en een ATV 4K (1st gen).
Update: Inmiddels 16.3 beta geïnstalleerd maar helaas nog steeds geen CEC. Zal dus wel aan de update van de TV liggen. Dat wordt binnenkort maar even downgraden.
[ Voor 30% gewijzigd door Dj-sannieboy op 18-12-2022 15:45 ]
Oké kleine update over mijn HDMI-CEC probleem en de 4K 3.0.
Inmiddels ben ik erachter dat het inderdaad de AppleTV is, of beter gezegd mijn AppleTV in HDR.
Alles schakelt zichzelf in (dus het is eigenlijk geen HDMI-CEC probleem) maar de TV blijft zwart en lijkt daardoor uit.
Ik kwam daar toevallig achter toen de receiver overlay wel gewoon werkte als de tv “uit” was.
Voor nu heb ik de AppleTV even op SDR 4K60 gezet en werkt alles naar behoren. Hopen dat Apple het binnenkort fixed in een update.
Edit: 4k 2.0 doet het overigens prima in dezelfde set-up maar met HDR ingeschakeld.
Inmiddels ben ik erachter dat het inderdaad de AppleTV is, of beter gezegd mijn AppleTV in HDR.
Alles schakelt zichzelf in (dus het is eigenlijk geen HDMI-CEC probleem) maar de TV blijft zwart en lijkt daardoor uit.
Ik kwam daar toevallig achter toen de receiver overlay wel gewoon werkte als de tv “uit” was.
Voor nu heb ik de AppleTV even op SDR 4K60 gezet en werkt alles naar behoren. Hopen dat Apple het binnenkort fixed in een update.
Edit: 4k 2.0 doet het overigens prima in dezelfde set-up maar met HDR ingeschakeld.
[ Voor 7% gewijzigd door Donstil op 17-12-2022 16:53 ]
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
@Donstil
De Apple TV 4K 2017 en 2021 (1 en 2) ondersteunen HDR10 en Dolby Vision.
De Apple TV 4K 2022 (3) ondersteunt daarnaast ook nog HDR10+.
Kan het zijn dat er iets in de keten (tv, receiver) niet overweg kan met HDR10+, bv een LG tv?
Kan het zijn dat er iets in de keten (tv, receiver) niet overweg kan met HDR10+, bv een LG tv?
Ik kon de instelling voor HDR formaat zo snel niet vinden dus ga er vanuit dat dit automatisch is maar als ik start in SDR en dan naar HDR schakel werkt alles naar behoren.ikweethetbeter schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:56:
@Donstil
Heb ik HDR aan staan en ik schakel alles in heb ik eerder genoemd probleem (8 van de 10x) dus het zou kunnen dat de AppleTV dan de verkeerde HDR variant voor mijn set-up selecteert inderdaad.
De workaround die ik nu heb met SDR vind ik wel prima overigens. Ik kan HDR kijken via andere apparaten als dat nodig is maar eigenlijk doet HDR mij niet zoveel omdat ik ook nog allemaal hue verlichting mee laat kleuren.
@Donstil
Persoonlijk vind ik HDR een grotere toevoeging van UHD dan de 4K resolutie, dus ik heb mijn ATV op HDR staan. Maar welke HDR variant boeit me voor geen meter. De "standaard" HDR10 mag van mij ook best de standaard worden, Dolby Vision en HDR10+ zijn in theorie beter, maar in de praktijk vraag ik me af hoeveel mensen dat ook daadwerkelijk kunnen zien.
Misschien kun je nog iets op je tv selecteren zodat HDR altijd HDR10 is? Maar ik moet toegeven dat ik me niet kan herinneren zo'n setting te hebben gezien.
Als starten op SDR voor jou werkt, dan is het mooi dat je een goede workaround hebt!
Persoonlijk vind ik HDR een grotere toevoeging van UHD dan de 4K resolutie, dus ik heb mijn ATV op HDR staan. Maar welke HDR variant boeit me voor geen meter. De "standaard" HDR10 mag van mij ook best de standaard worden, Dolby Vision en HDR10+ zijn in theorie beter, maar in de praktijk vraag ik me af hoeveel mensen dat ook daadwerkelijk kunnen zien.
Misschien kun je nog iets op je tv selecteren zodat HDR altijd HDR10 is? Maar ik moet toegeven dat ik me niet kan herinneren zo'n setting te hebben gezien.
Als starten op SDR voor jou werkt, dan is het mooi dat je een goede workaround hebt!
Ik kan op mijn tv een HDR methode afdwingen inderdaad (maar ik heb dat op auto). Dat kan ik als extra test nog wel even proberen.ikweethetbeter schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:16:
@Donstil
Maar het wordt ook juist aanbevolen (niet door Apple, maar door gebruikers) om SDR4K te gebruiken als output. De meeste content die we kijken is over het algemeen vaker in SDR, waardoor je tv telkens even zwart wordt om weer te switchen naar SDR. Plus, soms gebeurt dat dus niet, en dan dwing je de SDR content in het HDR schema waardoor het er funky uit ziet.
Bij SDR output switcht het automatisch naar HDR10 of DV wanneer nodig.
Ik zou inderdaad standaard de ATV gewoon op 4K SDR zetten met Dynamic range en match framerate ingeschakeld.The Inquisitor schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:12:
Maar het wordt ook juist aanbevolen (niet door Apple, maar door gebruikers) om SDR4K te gebruiken als output. De meeste content die we kijken is over het algemeen vaker in SDR, waardoor je tv telkens even zwart wordt om weer te switchen naar SDR. Plus, soms gebeurt dat dus niet, en dan dwing je de SDR content in het HDR schema waardoor het er funky uit ziet.
Daarbij zal een tv standaard ook niet in HDR starten maar alleen overschakelen zodra een bron om HDR vraagt. Helemaal vreemd is het dus niet dat er een mislukte HDMI handshake plaatsvindt.
@The Inquisitor
OK, wist ik niet, dit is iets om uit te proberen!
Helaas is nog steeds niet gefixt dat dan de Aeral screensaver wel in DoVi wordt getoond. Die blijft dan op SDR staan wat ze een heel stuk minder spectaculair maken.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
The Inquisitor schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:12:
Miki schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:23:
[...]
Ik zou inderdaad standaard de ATV gewoon op 4K SDR zetten met Dynamic range en match framerate ingeschakeld.
Daarbij zal een tv standaard ook niet in HDR starten maar alleen overschakelen zodra een bron om HDR vraagt. Helemaal vreemd is het dus niet dat er een mislukte HDMI handshake plaatsvindt.
Aah perfect, dan heeft dat altijd verkeerd gestaan hier en valt dat nu ineens op.ikweethetbeter schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:59:
@The Inquisitor
Ik pas het aan, thanks all!
[ Voor 8% gewijzigd door Donstil op 19-12-2022 14:13 ]
Laat de EU zich niet alleen bezighouden met stekkertjes zoals USB-C, maar ook met andere "standaarden". Een "standaard" die hard aan "standaardisatie" toe is, is HDMI, en laten we dan beginnen met dynamic range. Waarom hebben we Dolby Vision welke incompatibel is met HDR10+? Welk doel dient dat?
Maak een dynamische HDR standaard (een opvolger van HDR10 met statische HDR) die op elke UHD tv werkt, al dan niet na een verplicht door de fabrikant uit te voeren firmware update. Met andere woorden: stel voor de verandering de gebruiker centraal!
Zo, dat is eruit!
Later mogen ze nog eens gaan nadenken over alle audioformaten, en over CEC, en (e)ARC, en ...
Maak een dynamische HDR standaard (een opvolger van HDR10 met statische HDR) die op elke UHD tv werkt, al dan niet na een verplicht door de fabrikant uit te voeren firmware update. Met andere woorden: stel voor de verandering de gebruiker centraal!
Zo, dat is eruit!
Later mogen ze nog eens gaan nadenken over alle audioformaten, en over CEC, en (e)ARC, en ...
Waarom hebben we HDR10(+) welke incompatible is met Dolby Vision kun je ook stellen. Enkel omdat Samsung dit bedacht heeft?ikweethetbeter schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:41:
Laat de EU zich niet alleen bezighouden met stekkertjes zoals USB-C, maar ook met andere "standaarden". Een "standaard" die hard aan "standaardisatie" toe is, is HDMI, en laten we dan beginnen met dynamic range. Waarom hebben we Dolby Vision welke incompatibel is met HDR10+? Welk doel dient dat?
Zo, dat is eruit!
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Ik kan alleen maar met je eens zijn. HDMI is echt een bende geweest en is het nog steeds met al die verschillende versies die elkaar opvolgen en je maar moet hopen dat het op je device zit of de aandacht krijgt met een eventuele firmware update.ikweethetbeter schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:41:
Zo, dat is eruit!
Dat hoeft niet zo persoonlijk.
[ Voor 93% gewijzigd door Hoedje op 21-12-2022 15:31 ]
Dit is voor mij (ook) helemaal nieuw. Ik heb hiervan nog niet eerder gehoord. Ik heb mijn ATV 4K 2022 op HDR 4K 50p staan. Dus als ik deze nu ga zetten op SDR 4K dan switcht deze automatisch naar HDR als het materiaal wat wordt afgespeeld zich hiertoe leent?The Inquisitor schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:12:
Nogmaals, dit is nieuw voor mij, omdat ik er van uit ging, dat het vinkje voor HDR 4K 50p of nu dus SDR 4K een fixed instelling is en geen dynamische instelling.
Ik ga er eens naar kijken.
Heb je een link naar een of wat bron(nen)?
Dit filmpje is veelvuldig voorbij gekomen in dit topic:RicoK schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:36:
[...]
Dit is voor mij (ook) helemaal nieuw. Ik heb hiervan nog niet eerder gehoord. Ik heb mijn ATV 4K 2022 op HDR 4K 50p staan. Dus als ik deze nu ga zetten op SDR 4K dan switcht deze automatisch naar HDR als het materiaal wat wordt afgespeeld zich hiertoe leent?
Nogmaals, dit is nieuw voor mij, omdat ik er van uit ging, dat het vinkje voor HDR 4K 50p of nu dus SDR 4K een fixed instelling is en geen dynamische instelling.
Ik ga er eens naar kijken.
Heb je een link naar een of wat bron(nen)?
@Miki Bedankt!
Ik waar hier toch al weer een tijdje rond en dacht dat ik e.e.a. wel wist en gezien had, maar dit filmpje, zojuist bekeken, is nieuw voor mij en laat de instellingen in een totaal ander licht schijnen.
Ik de settings van mijn ATV 4K 2022 en van mijn 2017 versie eens nalopen.
Ik waar hier toch al weer een tijdje rond en dacht dat ik e.e.a. wel wist en gezien had, maar dit filmpje, zojuist bekeken, is nieuw voor mij en laat de instellingen in een totaal ander licht schijnen.
Ik zie overigens dat in topic dit filmpje nog niet voorbij is gekomen maar wel in de vorige delen. Vandaar waarschijnlijk mijn eigen verwarringRicoK schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:57:
@Miki Bedankt!
Anderzijds is HDR10+ voor iedere fabrikant gratis te implementeren waar Dolby Vision dat niet is.TheKerremenke schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:35:
[...]
Waarom hebben we HDR10(+) welke incompatible is met Dolby Vision kun je ook stellen. Enkel omdat Samsung dit bedacht heeft?
Ik heb zelf een Samsung TV die dus helaas geen Dolby Vision kan weergeven. Ik had graag een optie aangeboden gekregen vanuit Samsung om de benodigde licentie los te betalen en die mogelijkheid wél te hebben (even los of dit softwarematig mogelijk zou zijn).
Ik hoop stiekem dat nu Apple HDR10+ heeft omarmt, er voor beide codecs meer en meer content in beide formaten beschikbaar gaat komen.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Ik had voor mijn problemen met de Apple TV 4K 3.0 begonnen ook altijd HDR ingeschakeld staan. Merkte daar eigenlijk geen nadeel van, beeld van SDR materiaal zag er normaal uit.
Nu ik geswitched ben vind ik die overgang naar HDR wel lelijk, scherm gaat even kort op zwart, daarna zie ik een paar seconden de HDMI overlay van mijn tv. Zal ongetwijfeld aan mijn tv liggen maar lekker soepel is anders.
Als het mijn probleem van inschakelen en dan zwart blijven oplost vind ik het prima maar was hiervoor beter.
Nu ik geswitched ben vind ik die overgang naar HDR wel lelijk, scherm gaat even kort op zwart, daarna zie ik een paar seconden de HDMI overlay van mijn tv. Zal ongetwijfeld aan mijn tv liggen maar lekker soepel is anders.
Als het mijn probleem van inschakelen en dan zwart blijven oplost vind ik het prima maar was hiervoor beter.
Oké, laat ik dan mijn vraag anders formuleren: waarom hebben twee dynamische HDR standaarden die niet compatibel met elkaar zijn?TheKerremenke schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:35:
Waarom hebben we HDR10(+) welke incompatible is met Dolby Vision kun je ook stellen. Enkel omdat Samsung dit bedacht heeft?
Met andere woorden: waarom hebben we HDR10+ en Dolby Vision (volgorde irrelevant)? Beide zijn overigens een verbetering van de basis HDR variant, HDR10.
Voor beide "standaarden" moeten licentiekosten worden betaald. Dat zorgt ervoor dat er teveel "standaarden" ontstaan. Ik quote bewust het woord "standaarden", want als er meer dan één is, kun je niet van standaard spreken.
De industrie komt er zelf niet uit, dus wordt het tijd dat er een overkoepelende instantie een standaard afdwingt. Een mooie taak voor de EU!
Precies!Miki schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:51:
Ik kan alleen maar met je eens zijn. HDMI is echt een bende geweest en is het nog steeds met al die verschillende versies die elkaar opvolgen en je maar moet hopen dat het op je device zit of de aandacht krijgt met een eventuele firmware update.
We krijgen binnenkort een "right to repair" wet van de EU, en een gedwongen firmware update om ervoor te zorgen dat je nieuwe apparaat (tv, receiver, ...) binnen een jaar e-waste is, is imho noodzakelijk.
Waarom hebben we dolby digital en DTS? Die zijn ook niet compatible met elkaar en hebben licentiekosten… het antwoord is concurrentie
@The Inquisitor
Klopt. Soms zorgt concurrentie voor innovatie, en soms zorgt concurrentie voor problemen.
Klopt. Soms zorgt concurrentie voor innovatie, en soms zorgt concurrentie voor problemen.
Ik begrijp niet goed waarom dit voor “problemen” zorgt. Ik zie eigenlijk weinig verwarring mogelijk tussen Dolby Vision en HDR10+: je moet nakijken wat je koopt, maar als al je toestellen dezelfde standaard ondersteunen, dan zou het goed moeten gaan. Ik ben zelf dus blij met die concurrentie en keuzevrijheid.
Het gaat fout als een “standaard” niets betekent of dat je al een diploma kernfysica moet hebben om te weten wat je moet kopen. Wat bij HDMI en USB stilaan het geval lijkt: je weet eigenlijk niet wat je koopt als er HDMI 2.1 op de doos staat, en bij USB snapt geen enkele “gewone” mens nog de benaming. En dat zijn nu net “standaarden” die “afgesproken” worden.
Anyway, volgens mij is dit geen AppleTV discussie…
Bedankt voor de SDR 4K tip hierboven, heb het hier nu ook aangepast (al had ik niet door dat het hiervoor “verkeerd” stond, is me dus nooit opgevallen). Is er eigenlijk een manier om te zien of de AppleTV 8bit of 10bit output geeft? Mijn Denon geeft wel “Dolby Vision” aan, maar er staat verder 8bit, wat me raar lijkt (al lijk ik niet de enige te zijn die dit ziet, ik vraag me vooral af of ik het “zeker” kan weten).
Het gaat fout als een “standaard” niets betekent of dat je al een diploma kernfysica moet hebben om te weten wat je moet kopen. Wat bij HDMI en USB stilaan het geval lijkt: je weet eigenlijk niet wat je koopt als er HDMI 2.1 op de doos staat, en bij USB snapt geen enkele “gewone” mens nog de benaming. En dat zijn nu net “standaarden” die “afgesproken” worden.
Anyway, volgens mij is dit geen AppleTV discussie…
Bedankt voor de SDR 4K tip hierboven, heb het hier nu ook aangepast (al had ik niet door dat het hiervoor “verkeerd” stond, is me dus nooit opgevallen). Is er eigenlijk een manier om te zien of de AppleTV 8bit of 10bit output geeft? Mijn Denon geeft wel “Dolby Vision” aan, maar er staat verder 8bit, wat me raar lijkt (al lijk ik niet de enige te zijn die dit ziet, ik vraag me vooral af of ik het “zeker” kan weten).
Bedankt voor de tip, heb m nu ook op SDR staan en dat scheelt juist heel veel zwarte schermen aangezien ik bijna alleen SDR media consumeerDonstil schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:28:
Ik had voor mijn problemen met de Apple TV 4K 3.0 begonnen ook altijd HDR ingeschakeld staan. Merkte daar eigenlijk geen nadeel van, beeld van SDR materiaal zag er normaal uit.
Enige jammere is dat de screensavers minder mooi zijn (but hey als die aanspringen zou mijn TV ook uit moeten staan
Waarom hebben we windows en Mac? Waarom hebben we ios en Android? Waarom hebben we Playstation en xbox? Concurrentie zorgt (soms) voor innovatie en daar profiteren we uiteindelijk weer van. Ik zie het probleem niet zo.
[ Voor 9% gewijzigd door amphora op 20-12-2022 09:25 ]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
@amphora
Dus voor jou is er helemaal geen standaardisatie nodig?
Dus geen USB-C, laat iedere fabrikant maar met z'n eigen laders en kabels komen?
Windows en macOS werken prima samen in hetzelfde (wifi) netwerk.
Een iPhone kan prima communiceren met een Samsung Galaxy S.
Vooropgesteld: jouw stelling is een appels met peren vergelijk stelling.
Elk merk mag natuurlijk met zijn eigen apparatuur komen. Dus PS en Xbox en Switch zijn allemaal prima. Je kunt ze allemaal via een standaard stekker op het lichtnet aansluiten, en ook met een (helaas niet zo standaard) HDMI kabel op een tv.
PS en Xbox en Switch zijn hier concurrenten, die allemaal een stukje markt proberen te veroveren door unieke games uit te brengen. Ze werken op alle tv's, ze werken op elk stopcontact. Dat is niet het gebied waarop ze met elkaar communiceren. Gameplay, graphics, daar gaat het om, daar wordt het onderscheid gemaakt.
Geen standaardisatie bij HDMI is een ramp als je meer dan Full HD 60 fps SDR video hebt. Hoe werkt CEC bij meer dan 2 apparaten? ARC of eARC? DV of HDR10+? Chroma 4:2:2 of hoger of lager? VRR? Ondersteunt je receiver HDR pass through? ...?
Ook met een goed vastgelegde HDMI standaard zijn er genoeg mogelijkheden om onderscheidende spel consoles te maken!
Dus voor jou is er helemaal geen standaardisatie nodig?
Dus geen USB-C, laat iedere fabrikant maar met z'n eigen laders en kabels komen?
Windows en macOS werken prima samen in hetzelfde (wifi) netwerk.
Een iPhone kan prima communiceren met een Samsung Galaxy S.
Vooropgesteld: jouw stelling is een appels met peren vergelijk stelling.
Elk merk mag natuurlijk met zijn eigen apparatuur komen. Dus PS en Xbox en Switch zijn allemaal prima. Je kunt ze allemaal via een standaard stekker op het lichtnet aansluiten, en ook met een (helaas niet zo standaard) HDMI kabel op een tv.
PS en Xbox en Switch zijn hier concurrenten, die allemaal een stukje markt proberen te veroveren door unieke games uit te brengen. Ze werken op alle tv's, ze werken op elk stopcontact. Dat is niet het gebied waarop ze met elkaar communiceren. Gameplay, graphics, daar gaat het om, daar wordt het onderscheid gemaakt.
Geen standaardisatie bij HDMI is een ramp als je meer dan Full HD 60 fps SDR video hebt. Hoe werkt CEC bij meer dan 2 apparaten? ARC of eARC? DV of HDR10+? Chroma 4:2:2 of hoger of lager? VRR? Ondersteunt je receiver HDR pass through? ...?
Ook met een goed vastgelegde HDMI standaard zijn er genoeg mogelijkheden om onderscheidende spel consoles te maken!
@ikweethetbeter Kan het aub weer gewoon over de AppleTV gaan ipv het ergeren aan verschillende standaarden?
:fill(white):strip_exif()/f/image/VoL2qftEKtHtSr9MAsG0B5ld.png?f=user_large)
Vraagje aan de NLZiet gebruikers:
Kunnen jullie ondertitels aanzetten op de Apple TV voor de zenders die dit aanbieden? Ik niet namelijk.
De LG TV app heeft daar een icoontje voor, de iOS app heeft er een icoontje voor, maar de Apple TV app niet bij hetzelfde programma.
Dank!
Kunnen jullie ondertitels aanzetten op de Apple TV voor de zenders die dit aanbieden? Ik niet namelijk.
De LG TV app heeft daar een icoontje voor, de iOS app heeft er een icoontje voor, maar de Apple TV app niet bij hetzelfde programma.
Dank!
Zie hier:Cubix schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:15:
Met andere woorden: de tvOS app ontwikkelaar is ingedut, op het zeer sterk verwante iOS kan het wel...Via de website en in de NLZIET-app voor iOS, Android, Android TV, Google TV, Fire TV en Smart TV kun je de ondertiteling ook inschakelen voor Nederlandstalige NPO-programma's (VOD). Op andere apparaten en live tv is dit (nog) niet mogelijk.
Thx! Idd, omdat ze zo verwant zouden moeten zijn is dit niet te geloven... Hopelijk in een volgende update.ikweethetbeter schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:55:
[...]
Zie hier:
[...]
Met andere woorden: de tvOS app ontwikkelaar is ingedut, op het zeer sterk verwante iOS kan het wel...
Is er eigenlijk een manier om te zien of de AppleTV 8bit of 10bit output geeft? Mijn Denon geeft wel “Dolby Vision” aan, maar er staat verder 8bit, wat me raar lijkt (al lijk ik niet de enige te zijn die dit ziet, ik vraag me vooral af of ik het “zeker” kan weten).
[/quote]
@ nokie:
Klopt dat je 8 bit ziet staan, gelijk als op mijn combinatie met een Denon AVR4500H.
Het is een nogal technisch verhaal dat je het signaal met 8 bit vermeld ziet staan. Zover ik weet heeft dat te maken met de verschillende internationale content afspraken welke in een redelijk verleden zijn gemaakt.
Maar voor je beeld beleving in het Dolby Vision maakt het geen verschil uit.
Bij diverse video forums vind je hier een goede uitleg over, Google is hierin je wegwijzer.
[/quote]
@ nokie:
Klopt dat je 8 bit ziet staan, gelijk als op mijn combinatie met een Denon AVR4500H.
Het is een nogal technisch verhaal dat je het signaal met 8 bit vermeld ziet staan. Zover ik weet heeft dat te maken met de verschillende internationale content afspraken welke in een redelijk verleden zijn gemaakt.
Maar voor je beeld beleving in het Dolby Vision maakt het geen verschil uit.
Bij diverse video forums vind je hier een goede uitleg over, Google is hierin je wegwijzer.
Iemand enig idee wanneer de 2022 128GB +Ethernet versie beschikbaar komt?
:)
Die is al enige tijd te koop:Tony schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:16:
https://www.apple.com/nl/shop/buy-tv/apple-tv-4k
Bij Apple zelf. Heb zelf een stapel bol.com waardebonnen liggen dus ben ook aan het wachten tot ze daar weer een keer voorraad hebbenTony schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:16:
Ah zo, dat is nog niet bekend. (misschien even contract zoeken met Bol met deze vraag?)kever678 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:28:
[...]
Bij Apple zelf. Heb zelf een stapel bol.com waardebonnen liggen dus ben ook aan het wachten tot ze daar weer een keer voorraad hebben
Hij is af en toe bij bol.com beschikbaar, maar is via een wederverkoper en bedrag is dan wel boven de 200 eurokever678 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:28:
[...]
Bij Apple zelf. Heb zelf een stapel bol.com waardebonnen liggen dus ben ook aan het wachten tot ze daar weer een keer voorraad hebben
Ik had de 128GB versie op dag 1 besteld bij Amazon, echter zie ik hem daar ook niet meer beschikbaar.
De enige reden dat ik hem destijds niet bij Apple zelf had besteld, was omdat de levertijd vanuit Amazon korter was (vandaag besteld / morgen in huis).
De enige reden dat ik hem destijds niet bij Apple zelf had besteld, was omdat de levertijd vanuit Amazon korter was (vandaag besteld / morgen in huis).
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Notificaties aangezetTomba schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:34:
[...]
Ah zo, dat is nog niet bekend. (misschien even contract zoeken met Bol met deze vraag?)
Heeft er iemand al een passende oplossing gevonden voor wandmontage?
Degene die ik kan vinden zijn nog voor de Gen2 en dus te breed ten te dik. De Gen3 4K past er natuuriljk wel in, maar met heel veel speling en dat vind ik niet prettig.
Degene die ik kan vinden zijn nog voor de Gen2 en dus te breed ten te dik. De Gen3 4K past er natuuriljk wel in, maar met heel veel speling en dat vind ik niet prettig.
http://www.deyterra.com
Dubbelzijdige tape? Zo heb ik mijn ATV 4 achter m'n tv geplakt.rally schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:51:
Heeft er iemand al een passende oplossing gevonden voor wandmontage?
Hehehe… vond ik niet zo netjes staan. Dus heb het tijdelijk opgelost. Verwacht dat er binnenkort wel houders op de markt komen en dan los ik het wel weer opikweethetbeter schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:16:
[...]
Dubbelzijdige tape? Zo heb ik mijn ATV 4 achter m'n tv geplakt.
http://www.deyterra.com
@rally
Als-ie in het zicht zou zijn, heb je helemaal gelijk, maar onzichtbaar achter een tv... daar heb ik geen problemen mee!
Als-ie in het zicht zou zijn, heb je helemaal gelijk, maar onzichtbaar achter een tv... daar heb ik geen problemen mee!
Ik weet dat er zo'n een Hama houder is.
Deze; https://www.amazon.nl/Ham...-Generation/dp/B01BHV4N12
Edit: maar die heb je zelf al gevonden zo te lezen, maar deze is idd nog bedoeld voor de vorige generaties. Schijnbaar was er niet genoeg behoefte aan het product.
Deze; https://www.amazon.nl/Ham...-Generation/dp/B01BHV4N12
Edit: maar die heb je zelf al gevonden zo te lezen, maar deze is idd nog bedoeld voor de vorige generaties. Schijnbaar was er niet genoeg behoefte aan het product.
[ Voor 40% gewijzigd door The Inquisitor op 23-12-2022 14:17 ]
Ik word toch een beetje kriegel van dat vrijwel iedere dienst weer zijn eigen sausje gooit over de media speler UI. Zo uit mijn hoofd volgt alleen Netflix de Apple standaard. Net als ATV+ maar dat is logisch. 
Er wordt vaak geklaagd over dat alles zo door Apple gedicteerd wordt, maar waarom dwingen ze niet gewoon af dat de standaard UI moet worden gevolgd.
Er wordt vaak geklaagd over dat alles zo door Apple gedicteerd wordt, maar waarom dwingen ze niet gewoon af dat de standaard UI moet worden gevolgd.
Ook VTM Go en HBO Max houden zich aan de standaard videospeler, maar vooral Videoland V2 spant de kroon, dat is echt een verschrikkelijke videospeler. Volgens Videoland omdat het systemwide hetzelfde moet zijn. Nonsens als je het mij vraagt. Die speler is prima geschikt voor iOS, maar niet voor tvOS.meesje schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:52:
Ik word toch een beetje kriegel van dat vrijwel iedere dienst weer zijn eigen sausje gooit over de media speler UI. Zo uit mijn hoofd volgt alleen Netflix de Apple standaard. Net als ATV+ maar dat is logisch.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Klopt HBO Max doet het goed. Bij iOS vind ik dat er ook afgedwongen mag worden dat iedere dienst de Apple UI moet volgen. Maar ja de verschillende diensten willen natuurlijk dan hun dienst cross platform hetzelfde werkt: in hetzelfde huishouden bv een Android smartphone, een iPad en een LG tv met webOS, het moet allemaal dezelfde gebruikerservaring opleveren. Dus vanuit dat punt begrijp ik het wel.THE_BASE schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:49:
[...]
Ook VTM Go en HBO Max houden zich aan de standaard videospeler, maar vooral Videoland V2 spant de kroon, dat is echt een verschrikkelijke videospeler. Volgens Videoland omdat het systemwide hetzelfde moet zijn. Nonsens als je het mij vraagt. Die speler is prima geschikt voor iOS, maar niet voor tvOS.
Inmiddels besteld voor €209.Phoolie schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:39:
[...]
Hij is af en toe bij bol.com beschikbaar, maar is via een wederverkoper en bedrag is dan wel boven de 200 euro
Blijkbaar de laatste bij die verkoper want hij sprong hierna direct naar een andere en is nu €229.
Mis ik iets, maar op de site van Apple zelf is hij 189 euro en binnen een paar dagen leverbaar...?kever678 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:44:
[...]
Inmiddels besteld voor €209.
Blijkbaar de laatste bij die verkoper want hij sprong hierna direct naar een andere en is nu €229.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Had een aantal bol.com waardebonnen liggen.BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:55:
[...]
Mis ik iets, maar op de site van Apple zelf is hij 189 euro en binnen een paar dagen leverbaar...?
Gaat het omschakelen van SDR naar HDR of Dolby Vision op de 2022 versie nu zonder zwart scherm/onderbreking of hebben ze dat nog niet opgelost?
Met switchen tussen colour spaces zal er altijd een (kort) zwart scherm blijven. QMS wat later in een update komt zou dit wel moeten elimineren bij refresh rate switching, maar dat heeft ook een update nodig aan de tv kant. En het is de vraag hoeveel tv makers het gaan ondersteunen bij oudere tv’s. Officieel is er nog geen enkele tv op de markt met QMS. Onofficieel ondersteunen LG oleds het sinds de C9 maar het is afwachten.pacod schreef op zondag 25 december 2022 @ 07:41:
Gaat het omschakelen van SDR naar HDR of Dolby Vision op de 2022 versie nu zonder zwart scherm/onderbreking of hebben ze dat nog niet opgelost?
Klopt inderdaad dat QMS nog nergens door een tv aanbieder ondersteund wordt. Ben bang dat dat een feature wordt voor nieuwe tv’s. (Puur om een onderscheid te hebben).Frank schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:14:
[...]
Met switchen tussen colour spaces zal er altijd een (kort) zwart scherm blijven. QMS wat later in een update komt zou dit wel moeten elimineren bij refresh rate switching, maar dat heeft ook een update nodig aan de tv kant. En het is de vraag hoeveel tv makers het gaan ondersteunen bij oudere tv’s. Officieel is er nog geen enkele tv op de markt met QMS. Onofficieel ondersteunen LG oleds het sinds de C9 maar het is afwachten.
We zullen zien wat de fabrikanten aan gaan kondigen komend jaar. In ieder geval wordt er van mijn kant uit gewacht met een nieuwe tv totdat dit erin zit.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Ik vrees het ook. LG heeft voorheen wel bevestigd dat er QMS ondersteuning aanwezig is, dus wellicht is het in dat geval puur een kwestie van een apparaat gebruiken (zoals de Apple TV) die het ook heeft.TheKerremenke schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:48:
[...]
Klopt inderdaad dat QMS nog nergens door een tv aanbieder ondersteund wordt. Ben bang dat dat een feature wordt voor nieuwe tv’s. (Puur om een onderscheid te hebben).
We zullen zien wat de fabrikanten aan gaan kondigen komend jaar. In ieder geval wordt er van mijn kant uit gewacht met een nieuwe tv totdat dit erin zit.
Hoe bedoel je dit? Kan ik hieruit opmaken dat mijn LG GX het direct zou moeten toepassen zodra de ATV de update heeft gekregen? Of is er alternatieve aftermarket firmware voor de LG beschikbaar o.i.d ?Frank schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:14:
[...]
Officieel is er nog geen enkele tv op de markt met QMS. Onofficieel ondersteunen LG oleds het sinds de C9 maar het is afwachten.
HDMI versies zijn een grote puinhoop. Toen LG als één van de eerste met HDMI 2.1 kwam was het nog zo dat QMS daar onder viel. Dat is niet langer het geval en “HDMI 2.1” van die tijd bestaat eigenlijk niet meer. Het zijn een hoop losse features geworden. Er is om onverklaarbare redenen ook nog geen enkele QMS certificering geweest in 3 jaar tijd bij zowel LG als alle andere tv makers. Het zou dus in theorie moeten werken zodra er aan beide kanten QMS aanwezig is. Maar of dat ook daadwerkelijk in de tv zit blijft afwachten.bob-nwk schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:30:
[...]
Hoe bedoel je dit? Kan ik hieruit opmaken dat mijn LG GX het direct zou moeten toepassen zodra de ATV de update heeft gekregen? Of is er alternatieve aftermarket firmware voor de LG beschikbaar o.i.d ?
[ Voor 9% gewijzigd door Frank op 25-12-2022 10:44 ]
Hiervoor heb ik een zwart plaatje in een fotoalbum gezet wat hij na 2 minuten als screensaver gebruikt. Scheelt veel onrust 😁Foxke schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:22:
Das waar idd, alles van google.
Nog een vraagje, muziek is echt heel mooi met dolby atmos.
De apple tv staat met hdmi cec aan de tv, en die weer aan m’n receiver met hdmi arc. Knopje op de remote en alles springt aan, super handig. Alleen staat de tv altijd aan om muziek te luisteren. Alleen is dit niet zo’n succes met een 4 jarige die alles wil zien wat er op de tv gebeurt tijdens het eten. (Ook de screensaver met foto’s niet). Zou er een manier zijn om de tv op de standby te zetten of het scherm uit te zetten?
Hebben ze nu eindelijk eens het probleem met Viaplay en andere streaming diensten opgelost, waarbij een stream niet direct opstart wanneer deze geopend wordt?
Dat zullen de appmakers toch echt zelf moeten doen denk ik. Er lijkt het eea veranderd te zijn 'under the hood' by tvOS 16 waar menig appmaker nog niet op gereageerd heeft.
Om je vraag dus te beantwoorden: Nee, ik merk het nog steeds bij o.a. NLZiet.
Om je vraag dus te beantwoorden: Nee, ik merk het nog steeds bij o.a. NLZiet.
[ Voor 19% gewijzigd door Frank op 26-12-2022 14:05 ]
Hier nu een tijdje ook de nieuwe Apple TV maar Videoland doet het om de haverklap niet. Geeft dan foutmelding bij afspelen. Streaming Error. Terwijl andere apps prima doen. Pas na reboot wilt Videoland het weer doen.
Jullie ook deze ervaring?
Edit:
Even gekeken nogmaals. Error Media Legacy krijg ik dan te zien
Edit:
[ Voor 13% gewijzigd door Pukson op 27-12-2022 12:53 ]
Add me op Stadia: Gloogle
Videoland is verschrikkelijk, maar deze ervaring heb ik niet.Pukson schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:38:
Hier nu een tijdje ook de nieuwe Apple TV maar Videoland doet het om de haverklap niet. Geeft dan foutmelding bij afspelen. Streaming Error. Terwijl andere apps prima doen. Pas na reboot wilt Videoland het weer doen.
Edit:
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Ik zag dat er nu ook een app is voor Canal Digital...
Dat opent weer wat manieren om toch via de Apple TV, zonder reguliere tv, ESPN te kunnen kijken.
Dat opent weer wat manieren om toch via de Apple TV, zonder reguliere tv, ESPN te kunnen kijken.
Don’t, de kwaliteit van de streams bij CD is gewoon ondermaats en het geld niet waard. De gebruikte bitrate en resolutie zijn gewoon te laag om te kunnen spreken van fijne kijkervaring.TR1969 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 00:03:
Ik zag dat er nu ook een app is voor Canal Digital...
NLZIET is momenteel de enige partij die acceptabele live streams aanbiedt voor een nette prijs.
Nog los van de kwaliteit loopt die stream ook dik 30 seconden achter, echt mega irritant als je op je telefoon al notificaties krijgt over een doelpunt die je nog te zien krijgtMiki schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:13:
[...]
Don’t, de kwaliteit van de streams bij CD is gewoon ondermaats en het geld niet waard. De gebruikte bitrate en resolutie zijn gewoon te laag om te kunnen spreken van fijne kijkervaring.
NLZIET is momenteel de enige partij die acceptabele live streams aanbiedt voor een nette prijs.
En ja, ik weet dat je notificaties uit kan zetten.
Daar ben ik het wel mee eens alleen zijn er geen andere mogelijkheden om ESPN te kunnen kijken zonder reguliere tv aanbieder.Miki schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:13:
[...]
Don’t, de kwaliteit van de streams bij CD is gewoon ondermaats en het geld niet waard. De gebruikte bitrate en resolutie zijn gewoon te laag om te kunnen spreken van fijne kijkervaring.
Het achterlopen heb je ook bij NL Ziet, dat is idd een nadeelPhoolie schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:13:
[...]
Nog los van de kwaliteit loopt die stream ook dik 30 seconden achter, echt mega irritant als je op je telefoon al notificaties krijgt over een doelpunt die je nog te zien krijgt
Helaas zal iedere digitale stream achterlopen als deze via unicast plaatsvindt. Om namelijk een stabiele stream te kunnen garanderen moet er een minimale bufferruimte worden opgebouwd. Iedere kijker krijgt namelijk een unieke feed aangeboden. Bij de meeste providers is dit ergens tussen de 15 en 30 seconden waarbij het leeuwendeel kiest voor > 30 seconden omdat de meeste smart apparaten te weinig geheugen en processorkracht hebben om in een korte tijd continu data te kunnen verwerken. LG tv’s zijn hier bijzonder zwak in en dat zie je veel terug in de diverse topics waar live feeds worden besproken.Phoolie schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:13:
[...]
Nog los van de kwaliteit loopt die stream ook dik 30 seconden achter, echt mega irritant als je op je telefoon al notificaties krijgt over een doelpunt die je nog te zien krijgt
KPN en Ziggo gebruiken voor haar kastjes Multicast streams waarmee alle kijkers binnen hetzelfde provider netwerk dezelfde stream krijgen. Je plugt letterlijk in op de beschikbare streams die op dat moment worden uitgezonden.
Huidige ontwikkelingen nu zijn dat veel live sport evenementen worden opgekocht door investeerders en deze via unicast streams worden verkocht hierdoor hoeven de partijen geen afspraken meer te maken met allerlei providers over het uitzenden in verschillende regio’s en landen. Denk bijvoorbeeld maar aan KPN met Fox/ESPN gedoe over de Eredivisie.
Dat een stream altijd wel iets vertraging heeft weet ik, maar er zit wel een flink verschil tussen de providers. Ik heb zelf ervaring met KPN, T-Mobile & Canal Digitaal. Die laatste 2, zenden echt flink vertraagd uit, waarbij ik wel moet zeggen dat ik Canal Digital alleen maar via de Smart TV app heb gebruikt. Bij T-Mobile loopt hun kastje zelf ruim 30 seconden achter. Bij KPN is het zelfs zo, dat de Smart TV app vrijwel gelijk (minder dan 5 seconden vertraging) loopt.Miki schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:23:
[...]
Helaas zal iedere digitale stream achterlopen als deze via unicast plaatsvindt. Om namelijk een stabiele stream te kunnen garanderen moet er een minimale bufferruimte worden opgebouwd. Iedere kijker krijgt namelijk een unieke feed aangeboden. Bij de meeste providers is dit ergens tussen de 15 en 30 seconden waarbij het leeuwendeel kiest voor > 30 seconden omdat de meeste smart apparaten te weinig geheugen en processorkracht hebben om in een korte tijd continu data te kunnen verwerken. LG tv’s zijn hier bijzonder zwak in en dat zie je veel terug in de diverse topics waar live feeds worden besproken.
KPN en Ziggo gebruiken voor haar kastjes Multicast streams waarmee alle kijkers binnen hetzelfde provider netwerk dezelfde stream krijgen. Je plugt letterlijk in op de beschikbare streams die op dat moment worden uitgezonden.
Huidige ontwikkelingen nu zijn dat veel live sport evenementen worden opgekocht door investeerders en deze via unicast streams worden verkocht hierdoor hoeven de partijen geen afspraken meer te maken met allerlei providers over het uitzenden in verschillende regio’s en landen. Denk bijvoorbeeld maar aan KPN met Fox/ESPN gedoe over de Eredivisie.
Jammer genoeg heeft KPN dan weer geen Apple TV app.
T-Mobile is ook overgegaan op Unicast streams icm hun Anywhere tv dus daar is je antwoordPhoolie schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:42:
[...]
Dat een stream altijd wel iets vertraging heeft weet ik, maar er zit wel een flink verschil tussen de providers. Ik heb zelf ervaring met KPN, T-Mobile & Canal Digitaal. Die laatste 2, zenden echt flink vertraagd uit, waarbij ik wel moet zeggen dat ik Canal Digital alleen maar via de Smart TV app heb gebruikt. Bij T-Mobile loopt hun kastje zelf ruim 30 seconden achter. Bij KPN is het zelfs zo, dat de Smart TV app vrijwel gelijk (minder dan 5 seconden vertraging) loopt.
En dat van KPN heb ik dus hierboven al beschreven hoe dat werkt en waarom zij dus geen tot nauwelijks vertraging hebben. Het heeft dus niet te maken met de stream maar met de techniek die achter de stream zit die gebruikt wordt om te streamen naar de klanten.
Mijn ervaring qua vertraging van minste naar meeste is:Phoolie schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:42:
[...]
Dat een stream altijd wel iets vertraging heeft weet ik, maar er zit wel een flink verschil tussen de providers. Ik heb zelf ervaring met KPN, T-Mobile & Canal Digitaal. Die laatste 2, zenden echt flink vertraagd uit, waarbij ik wel moet zeggen dat ik Canal Digital alleen maar via de Smart TV app heb gebruikt. Bij T-Mobile loopt hun kastje zelf ruim 30 seconden achter. Bij KPN is het zelfs zo, dat de Smart TV app vrijwel gelijk (minder dan 5 seconden vertraging) loopt.
- Ziggo analoog
- Ziggo digitaal
- KPN IPTV
- Ziggo Go
- KPN iTV
- T-mobile TVAnywhere kastje
- T-Mobile TVAnywhere app
[ Voor 3% gewijzigd door Tomba op 28-12-2022 12:52 ]
Ja, die overstap heb ik mee mogen maken. Daarvoor was het prima, maar die overstap was voor mij de reden om weer terug naar KPN te gaan.Miki schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:42:
[...]
T-Mobile is ook overgegaan op Unicast streams icm hun Anywhere tv dus daar is je antwoord
Je hebt het idd beschreven voor de KPN kastjes, maar werkt het bij de Smart TV app (android) dan met dezelfde streams?En dat van KPN heb ik dus hierboven al beschreven hoe dat werkt en waarom zij dus geen tot nauwelijks vertraging hebben. Het heeft dus niet te maken met de stream maar met de techniek die achter de stream zit die gebruikt wordt om te streamen naar de klanten.
De Smart TV app gebruik ik niet (is er helaas niet voor AppleTVPhoolie schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:54:
[...]
Ja, die overstap heb ik mee mogen maken. Daarvoor was het prima, maar die overstap was voor mij de reden om weer terug naar KPN te gaan.
[...]
Je hebt het idd beschreven voor de KPN kastjes, maar werkt het bij de Smart TV app (android) dan met dezelfde streams?

Vreemd genoeg loopt die TV app dus voor op de iTV app en ook de kwaliteit is prima, al is via de KPN kastjes nog wel beter.Tomba schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:45:
[...]
De Smart TV app gebruik ik niet (is er helaas niet voor AppleTV) maar afgaande op de iTV app loop je dan 10+ seconden achter op de Multicast streams van je IPTV kastje. ook is de kwaliteit duidelijk lager...
Ow echt? Dat had ik niet verwachtPhoolie schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:16:
[...]
Vreemd genoeg loopt die TV app dus voor op de iTV app en ook de kwaliteit is prima, al is via de KPN kastjes nog wel beter.
Ik dus ook niet tot ik een keer tegen iemand zei dat streams van apps en sites altijd maar flinke vertraging hadden en ik werd tegengesproken. Via Chrome iTV kijken, zou bijna geen vertraging hebben. Toen ben ik eens naar de Smart TV app gaan kijken en die bleek dus idd weinig vertraging te hebben. Naar de browser overigens nooit meer gekeken, maar die schijnt dus ook bijna geen vertraging te hebben.
Voor de Apple TV is nu de Synology Photos app beschikbaar. Vanavond eens proberen.
Nee, DS Photo <> Synology Photosikweethetbeter schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:56:
@meesje
Volgens mij is deze ATV app al aardig oud!
[ Voor 7% gewijzigd door meesje op 29-12-2022 16:25 ]
Best jammer dat wanneer je upgrade van een oudere TV naar de TV 2022, de instellingen voor het uiterlijk van de ondertitels niet wordt meegenomen.
Ik moest letterlijk foto’s maken op mijn oude TV en die 1 voor 1 overnemen op de nieuwe TV.
Voor de rest vond ik het installeren en in gebruik nemen zoals verwacht wel meevallen.
Ik moest letterlijk foto’s maken op mijn oude TV en die 1 voor 1 overnemen op de nieuwe TV.
Voor de rest vond ik het installeren en in gebruik nemen zoals verwacht wel meevallen.
@Tartarus Exact dezelfde (toch wel vervelende en in mijn ogen niet nodig zijnde) ervaring hier. Ik had er wel van gelezen, waardoor ik wel was voorbereid en inderdaad op voorhand foto's had gemaakt van de instellingen.
Echter, bij elke app, of dit nu ATV+, Disney+, HBO, of wat dan ook is, is de ondertiteling hetzelfde zoals ik het hebben wil, maar de ott bij Netflix wijkt nog altijd fractioneel af. Ik krijg deze niet goed
.
Echter, bij elke app, of dit nu ATV+, Disney+, HBO, of wat dan ook is, is de ondertiteling hetzelfde zoals ik het hebben wil, maar de ott bij Netflix wijkt nog altijd fractioneel af. Ik krijg deze niet goed
Daar heb ik nog niet op gelet. Ik hoop dat ik het niet heb en indien wel, me er niet heel erg aan zal storen.RicoK schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:51:
@Tartarus Exact dezelfde (toch wel vervelende en in mijn ogen niet nodig zijnde) ervaring hier. Ik had er wel van gelezen, waardoor ik wel was voorbereid en inderdaad op voorhand foto's had gemaakt van de instellingen.
Echter, bij elke app, of dit nu ATV+, Disney+, HBO, of wat dan ook is, is de ondertiteling hetzelfde zoals ik het hebben wil, maar de ott bij Netflix wijkt nog altijd fractioneel af. Ik krijg deze niet goed.
Nu je het zegt, deze wijkt inderdaad wat af van de rest. Vreemd.RicoK schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:51:
Echter, bij elke app, of dit nu ATV+, Disney+, HBO, of wat dan ook is, is de ondertiteling hetzelfde zoals ik het hebben wil, maar de ott bij Netflix wijkt nog altijd fractioneel af. Ik krijg deze niet goed.
@meesje Jij hebt het dus ook? Ik dacht, dat ik wel een instelling in Netflix zou hebben gemist, maar kon niets vinden. Ik zag het verschil echt pas na ingebruikneming van mijn ATV 4K 2022 model. Op mijn 4K 2017 had ik volgens mij (nog) wel de correcte ott-opmaak, maar nu twijfel ik wel.
Net even een testje gedaan met ATV+, Netflix en Disney+. HBO, Sky en Prime maar er even buiten gelaten.RicoK schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:42:
@meesje Jij hebt het dus ook? Ik dacht, dat ik wel een instelling in Netflix zou hebben gemist, maar kon niets vinden. Ik zag het verschil echt pas na ingebruikneming van mijn ATV 4K 2022 model. Op mijn 4K 2017 had ik volgens mij (nog) wel de correcte ott-opmaak, maar nu twijfel ik wel.
Mijn custom ondertitel gewijzigd in formaat groot. Het lijkt dat Netflix en Disney+ deden goed overnemen. ATV+ maakt er echt een andere ondertitel van. Sowieso qua formaat, maar ook lijkt bv het schaduwrandje net iets anders.
Tijdens het typen van dit bericht ook Prime even getest. Dit ziet er toch ook weer wat anders uit dan bij die andere drie. In de basis lijkt het allemaal wel hetzelfde, maar in kleine details net een beetje afwijkend. Zou het soms ook kunnen doordat de plaatsing van de ondertitel niet altijd overal hetzelfde is? Soms volledig in het beeld en bij andere weer deels in de zwarte balk.
Als ik heel eerlijk ben, vind ik het te veel tijd kosten om me er helemaal in te verdiepen. Ik zou dan echt foto’s moeten gaan maken. Mijn custom ondertitel is in ieder geval goed ingesteld: bij alle onderdelen staat de optie ‘video krijgt voorrang boven stijl’ uit. Ik vind het wel prima zo.
‘Video overrides style’ op off zetten is ook het eerste wat ik heb gedaan.meesje schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:40:
[...]
Net even een testje gedaan met ATV+, Netflix en Disney+. HBO, Sky en Prime maar er even buiten gelaten.
Mijn custom ondertitel gewijzigd in formaat groot. Het lijkt dat Netflix en Disney+ deden goed overnemen. ATV+ maakt er echt een andere ondertitel van. Sowieso qua formaat, maar ook lijkt bv het schaduwrandje net iets anders.
Tijdens het typen van dit bericht ook Prime even getest. Dit ziet er toch ook weer wat anders uit dan bij die andere drie. In de basis lijkt het allemaal wel hetzelfde, maar in kleine details net een beetje afwijkend. Zou het soms ook kunnen doordat de plaatsing van de ondertitel niet altijd overal hetzelfde is? Soms volledig in het beeld en bij andere weer deels in de zwarte balk.
Als ik heel eerlijk ben, vind ik het te veel tijd kosten om me er helemaal in te verdiepen. Ik zou dan echt foto’s moeten gaan maken. Mijn custom ondertitel is in ieder geval goed ingesteld: bij alle onderdelen staat de optie ‘video krijgt voorrang boven stijl’ uit. Ik vind het wel prima zo.
Ik heb er geen moeite mee dat ondertitel stijl op een of twee punten lichtjes afwijkt van wat ik heb ingesteld, dat is eenmaal een risico met meerdere players. Zolang het maar niet te erg afwijkt.
Let op:
Berichten over bestellingen, levertijden en beschikbaarheid mogen in [Apple TV] Levertijden & Beschikbaarheid.
Berichten over bestellingen, levertijden en beschikbaarheid mogen in [Apple TV] Levertijden & Beschikbaarheid.