Het is de FOMO, hè. Psychologisch trucje om extra geld te verdienen. Mensen denken dan niet “is dit het waard?”, maar “wat als ik iets belangrijks mis?”. Op die manier push je mensen meer geld uit te geven dan ze anders zouden doen. Als je 100% van de game verkoopt voor €100, dan zouden mensen kunnen denken, “wow, dat is duur”. Maar nu verkoop je gewoon bijvoorbeeld 80% voor het spel voor 80% van de prijs en 100% van het spel voor 100% van de prijs. Bedrijfstechnisch gezien heel slim.
Uiteraard is het heel slecht voor de markt. Als mensen dit soort praktijken belonen leer je bedrijven dat ze FOMO moeten toepassen voor winstmaximalisatie. Volgende GTA en andere games krijgen dan nog meer edities, nog hogere prijzen, nog meer tijdelijke aanbiedingen, nog meer psychologische druk om je aankopen heen.
Als het nou zou gaan om de soundtrack of iets anders onbelangrijks, prima. Dan geef je gewoon X EUR meer uit als je dat van belang vindt. Maar nu wordt een game speciaal gehandicapt zodat velen denken dat ze de extra prijs wel moeten betalen om maar dingen niet te missen.
Zou verboden moeten zijn, maar GTA heeft zoveel fanboys dat men dit uitgebreid zal verdedigen. Ik weet nu in ieder geval wel 100% zeker dat ik niet ga pre-orderen, want dit gedrag is wel heel onvriendelijk.