Anoniem: 421923 schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:17:
[...]
in dat geval geef ik graag mijn fout toe. Ik heb het filmpje niet gekeken. Alleen jouw tldr en wat ik schreef was mijn eerste reactie.
Alle youtubers moeten even hun plasje doen over het fenomeen en daar ben ik inmiddels al moe van geworden.
Ik begrijp je frustratie helemaal. Ik voel regelmatig hetzelfde en daarom dat ik ook vraag of jij argumenten/bronnen hebt tegen de perspectieven van Vlad Vexler, want ook ik wil mijn informatiestroom zuiverder maken. Ik begin ook meer af te haken bij de meer "soundbite-achtige" informatiebronnen zoals Jake Broe of Denys Davydof. Deze zijn leuk voor een snelle update, maar ze fietsen er te veel hun eigen mening/perspectief door heen en gaan daarmee veel te kort door de bocht (of slaan de plank zelfs helemaal mis).
Helaas leven we in een informatietijdperk waar de lijn tussen expertduidingen en persoonlijke percepties helemaal geblurred zijn.
Een ander issue, is dat experts in een bepaald domein (bewust, of uitgelokt) uitstapjes maken door commentaar te geven op domeinen waar ze geen expertise in hebben.
Vlad Vexler (sorry om hem weer aan te dragen, heb gisteren een paar episodes gebingewatched en dit is een thema dat vaker terug komt op zijn kanaal)
zette dit ook uiteen in een reactie op de uitlatingen van Jordan Peterson (45m !). Blijkbaar had Jordan Peterson het identity-politics-probleem en wokeness als oorzaak van de oorlog benoemd. Dat wil zeggen, Jordan Peterson stelde dat Putin een oorlog voert tegen de westerse wereld vanwege de dreiging van wokeness... of zoiets.
Jordan Peterson is misschien een expert op het probleem van identity politics, maar hij misbruikt zijn autoriteit in het ene domein om een persoonlijke perceptie van hem aan de man te brengen. De argeloze lezer/kijker prikt hier niet door heen, en gaat mee in het verhaal van de expert: de
mening lift mee op de status van de expert.
En het is op face-value vaak niet duidelijk waar de expertise van iemand begint/ophoudt, en het is de verantwoordelijkheid van de expert zelf om de grens aan te geven... en helaas gaat dit vaak mis.
In een ander filmpje (5:51) had hij commentaar op een interactie tussen
Pavil Podvig (expert op gebied van Russische nucleaire wapens) en Masha Gessen op een
column/essay van Masha. Pavil maakte met zijn kritiek op de column/essay van Masha een uitstapje buiten zijn expertise van nucleaire wapens. Ondanks dat Pavil best zinnige dingen daar over kan zeggen, schaadt dit wel het vertrouwen in de expert en in expertise in het algemeen.
Wat ook een probleem is volgens Vlad is het fenomeen "nationaal/maatschappelijk narcisme". Dat wil zeggen dat we overschatten in hoeverre onze eigen problemen invloed hebben op externe actoren: "onze problemen zijn zo belangrijk, anderen MOETEN daar wel op reageren". En er is een risico dat een expert relaties gaat "bedenken" tussen zijn/haar expertise en de gebeurtenissen in de wereld.
En wat het ook nog lastiger maakt (dit voeg ikzelf nu toe) is dat in een onderwerp als dit (nucleaire dreiging) er weinig harde feitelijkheden zijn. Voornamelijk perspectieven. Dus het toetsen van de bron door te factchecken is niet echt mogelijk.
Als ik Vlad Vexler moet duiden op zijn waarde zou ik zeggen dat:
1) zijn
perspectief op de Russische/Putin's acties, en dynamiek tussen bevolking en dictator, in de context van historie en filosofie vind ik erg verhelderend
2) hij verheldert onze dynamiek/interactie/relatie met informatiebronnen (en desinformatiebronnen). En dit heeft dan weer een link met de Russische propaganda- en beinvloedings-machine
Misschien dat ik Vlad's inhoud deels op dezelfde manier zie als de boodschap van @
Virtuozzo op het gebied van Nederlandse politiek... denk ik... meer focus op de dynamiek/interactie/relatie dan de feiten.
Anyways, misschien dat dit meer een onderwerp is voor
Hoe weren wij ons tegen misinformatie?.
TLDR: it's complicated