Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:17
Mm, in dit geval beschikt de voeding zelf over een 12VHPWR-aansluiting. Weet je zeker dat er niet gewoon een 12VHPWR-naar-12VHPWR-kabel bij de voeding zit?

Van 8-pin-kabels/adapters zou in dit geval helemaal geen sprake moeten zijn, je hebt gewoon één kabel die van de voeding naar de GPU gaat zonder aftakkingen of iets dergelijks.

(bij mijn Corsair gebruik je wel een adapter van 2x 8-pin naar 12VHPWR, vandaar mijn verwarring -- de MSI heeft een directe aansluiting, en zou volgens de specs ook met een 12VHPWR-kabel moeten komen)

[ Voor 10% gewijzigd door XpanD op 01-02-2024 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloggs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 19:12
Inderdaad. Die voeding heeft een 12VHPWR connector op de voeding zelf zitten en de kabel daarvoor zit gewoon inbegrepen.

Check de product pagina van MSI. Er staat PCIe 16-pin naar 16 pin kabel maar dat is de kabel met de 12VHPWR pluggen. Die kun je dus direct aansluiten tussen voeding en videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -GJ-
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 24-02-2024
Cloggs schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:48:
Inderdaad. Die voeding heeft een 12VHPWR connector op de voeding zelf zitten en de kabel daarvoor zit gewoon inbegrepen.

Check de product pagina van MSI. Er staat PCIe 16-pin naar 16 pin kabel maar dat is de kabel met de 12VHPWR pluggen. Die kun je dus direct aansluiten tussen voeding en videokaart.
Die zit er bij mij niet bij,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloggs
Dan zou ik de winkel waar je de voeding hebt gekocht even aanspreken. Kunnen misschien wel via de fabrikant die kabel nasturen. Heb dat in het verleden ook weleens gehad met een Seasonic voeding en een Fractal case waar onderdelen ontbraken.

[ Voor 5% gewijzigd door Cloggs op 01-02-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -GJ-
Cloggs schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:53:
Dan zou ik de winkel waar je de voeding hebt gekocht even aanspreken. Kunnen misschien wel via de fabrikant die kabel nasturen. Heb dat in het verleden ook weleens gehad met een Seasonic voeding en een Fractal case waar onderdelen ontbraken.
Vals alarm. Kabel is gevonden, haha. Maar ik blijf zwart beeld houden. M'n PC start op, dat wel. En zodra ik de DisplayPort kabel uit de GPU haal en in m'n moederbord steek krijg ik beeld. Misschien dat de iGPU van m'n AMD CPU roet in het eten gooit?

edit: De GPU is aangesloten, maar hij verschijnt niet in task manager...

[ Voor 5% gewijzigd door -GJ- op 01-02-2024 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennardh1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 30-03 17:05
-GJ- schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:01:
[...]

Vals alarm. Kabel is gevonden, haha. Maar ik blijf zwart beeld houden. M'n PC start op, dat wel. En zodra ik de DisplayPort kabel uit de GPU haal en in m'n moederbord steek krijg ik beeld. Misschien dat de iGPU van m'n AMD CPU roet in het eten gooit?

edit: De GPU is aangesloten, maar hij verschijnt niet in task manager...
Kijk nu je beeld hebt eens in de bios of er pcie opties verkeerd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -GJ-
lennardh1 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:15:
[...]

Kijk nu je beeld hebt eens in de bios of er pcie opties verkeerd staan.
Waar moet ik precies naar kijken? Ik zie een miljoen dingen in de bios. Het is een MSI moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennardh1
-GJ- schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:17:
[...]

Waar moet ik precies naar kijken? Ik zie een miljoen dingen in de bios. Het is een MSI moederbord.
Voor het gemak zou je eerst de bios naar standaardinstellingen kunnen zetten. (Vergeet resizable bar(rebar)/SAM, above 4g decoding en xmp/expo niet opnieuw aan te zetten).

Overigens zou ik even opnieuw de kaart uit je mobo halen en opnieuw installeren om het probleem uit te sluiten.

edit: Je hebt als het goed is een zoekbalk in je bios.

Voor rebar hier een tutorial van msi: https://www.youtube.com/w..._channel=MSIHOW-TOCHANNEL

[ Voor 15% gewijzigd door lennardh1 op 01-02-2024 17:27 . Reden: toevoeging info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -GJ-
lennardh1 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:25:
[...]

Voor het gemak zou je eerst de bios naar standaardinstellingen kunnen zetten. (Vergeet resizable bar(rebar)/SAM, above 4g decoding en xmp/expo niet opnieuw aan te zetten).

Overigens zou ik even opnieuw de kaart uit je mobo halen en opnieuw installeren om het probleem uit te sluiten.

edit: Je hebt als het goed is een zoekbalk in je bios.

Voor rebar hier een tutorial van msi: https://www.youtube.com/w..._channel=MSIHOW-TOCHANNEL
Als ik zoek op PCIe staat alles op Auto. Het enige dat ik ook heb aangepast in de BIOS is XMP. PC is vorige week gebouwd en ik zat te wachten op de GPU, dus vrijwel alles is nog stock qua settings (BIOS heb ik wel geupdate naar de laatste versie). Ik zal je stappen eens volgen.

edit: De kaart verschijnt nu wel in taakbeheer. Het is een begin.

[ Voor 16% gewijzigd door -GJ- op 01-02-2024 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennardh1
-GJ- schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:35:
[...]

Als ik zoek op PCIe staat alles op Auto. Het enige dat ik ook heb aangepast in de BIOS is XMP. PC is vorige week gebouwd en ik zat te wachten op de GPU, dus vrijwel alles is nog stock qua settings (BIOS heb ik wel geupdate naar de laatste versie). Ik zal je stappen eens volgen.

edit: De kaart verschijnt nu wel in taakbeheer. Het is een begin.
Zorg ervoor dat de stroomkabels echt goed in zowel de gpu als psu zitten. controleer de kabel van de kaart naar de monitor.

Je kan ook proberen eerst de nvidia drivers met de igpu te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloggs
Geforce Experience downloaden en de nieuwste driver laten installeren. Of natuurlijk handmatig de driver opzoeken op de Nvidia website en die dan installeren.

Verder kabels en kaart zelf goed controleren. Zit de kaart goed in het bovenste PCI slot en zijn de 12VHPWR connectors goed aangedrukt. Er zit een klemmetje op beide uiteinden van de connector die achter een opzetstukje moet klikken op zowel de kaart als de voeding.

Ik heb overigens een 4070 Super icm met de 7800X3D en de iGPU is ook gewoon actief dus dat zou niets uit moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -GJ-
Het werkt. Thanks allemaal 😍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:35
Iemand die weet of KFA2 goeie merk is? Wil denk ik de 4080 super halen omdat die nog in voorraad is. Merk maakt me niet uit omdat ze toch allemaal soort van hetzelfde presteren, als het maar niet te luid is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 14:18
Vraagje.

Ik wil zelf graag upgraden naar een 4070TI super, of de 4070 super.
Nu zie ik bij azerty het volgende:

Extra geleverde power connectors: 1x 16-pin

Betekent dit dat ik er een convertor bij krijg, zodat ik mijn huidige 2x 8 pin voeding kabels kan aansluiten op die convertor, en dat die convertor dan weer in de videokaart gaat?

Of hoe moet ik dit zien?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennardh1
maramsp schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:48:
Vraagje.

Ik wil zelf graag upgraden naar een 4070TI super, of de 4070 super.
Nu zie ik bij azerty het volgende:

Extra geleverde power connectors: 1x 16-pin

Betekent dit dat ik er een convertor bij krijg, zodat ik mijn huidige 2x 8 pin voeding kabels kan aansluiten op die convertor, en dat die convertor dan weer in de videokaart gaat?

Of hoe moet ik dit zien?

Alvast bedankt!
Precies dat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lennardh1
sacaji schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:47:
Iemand die weet of KFA2 goeie merk is? Wil denk ik de 4080 super halen omdat die nog in voorraad is. Merk maakt me niet uit omdat ze toch allemaal soort van hetzelfde presteren, als het maar niet te luid is
Naar mijn weten is Kf2a en galax hetzelfde.
Techpowerup heeft een goede vergelijking met vrijwel alle andere gangbare aib kaarten
https://www.techpowerup.c...eforce-rtx-4080-super-sg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
Top!

En is een 750watt voeding (coolermaster g750m) genoeg om een 4070 TI super, tezamen met een 5800X3D van stroom te voorzien?
Of dien ik te upgraden naar een 850 watt of meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennardh1
-GJ- schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:41:
Het werkt. Thanks allemaal 😍
Wat heeft het probleem verholpen? Altijd handig om te weten voor mensen met gelijke problemen in de toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennardh1
maramsp schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:54:
[...]

Top!

En is een 750watt voeding (coolermaster g750m) genoeg om een 4070 TI super, tezamen met een 5800X3D van stroom te voorzien?
Of dien ik te upgraden naar een 850 watt of meer?
Ik heb de pny 4070 ti super besteld (geeft 700w vereiste aan bij een 5900x, heb zelf een r5 3600). Ga deze gebruiken met een seasonix gx 650. 750w lijkt me zeker genoeg.

edit: Meeste aib geven aanbevolen 750w aan. Dit is vaak een voorzichtige aanbeveling om rekening te houden met slechte kwaliteit psu's. Ook staat er vaak bij in combinatie met een cpu die behoorlijk stroom trekt. De 5800x3d is veel zuiniger.

[ Voor 20% gewijzigd door lennardh1 op 01-02-2024 19:07 . Reden: toevoeging info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
lennardh1 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:59:
[...]

Ik heb de pny 4070 ti super besteld (geeft 700w vereiste aan bij een 5900x, heb zelf een r5 3600). Ga deze gebruiken met een seasonix gx 650. 750w lijkt me zeker genoeg.
Inderdaad, lijkt me dan ook, want de 5800x3d schijnt weer een stuk zuiniger te zijn dan de normale 5800x, laat staan de ryzen 9 varianten die natuurlijk nog meer stroom slurpen.

Bedankt dus!

Iemand nog een advies wat betreft merk trouwens?

Vroeger was ik altijd van EVGA, maar die zijn gestopt, en mijn huidige 2070 is van Gigabyte, maar die moest 1 keer terug gestuurd worden, vanwege een zogeheten "faulty batch" volgens azerty.

Ik weet wel dat je bijvoorbeeld een stuk meer kan betalen, en dan bijvoorbeeld een Rog Strix kan nemen, maar voor de gewone betaalbare merken, welke merken zijn dan een aanrader?

Nogmaals alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennardh1
maramsp schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:06:
[...]

Inderdaad, lijkt me dan ook, want de 5800x3d schijnt weer een stuk zuiniger te zijn dan de normale 5800x, laat staan de ryzen 9 varianten die natuurlijk nog meer stroom slurpen.

Bedankt dus!

Iemand nog een advies wat betreft merk trouwens?

Vroeger was ik altijd van EVGA, maar die zijn gestopt, en mijn huidige 2070 is van Gigabyte, maar die moest 1 keer terug gestuurd worden, vanwege een zogeheten "faulty batch" volgens azerty.

Ik weet wel dat je bijvoorbeeld een stuk meer kan betalen, en dan bijvoorbeeld een Rog Strix kan nemen, maar voor de gewone betaalbare merken, welke merken zijn dan een aanrader?

Nogmaals alvast bedankt!
Zo dicht mogelijk bij msrp anders kan je net zo goed een 4080 (super) halen. Vrijwel alle koelers zijn meer dan afdoende. Wel zou ik msi even mijden vanwege de bios problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
lennardh1 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:08:
[...]

Zo dicht mogelijk bij msrp anders kan je net zo goed een 4080 (super) halen. Vrijwel alle koelers zijn meer dan afdoende. Wel zou ik msi even mijden vanwege de bios problemen.
Hmm dus merk maat tegenwoordig niet heel veel meer uit dan?
Goed om te weten!

Ik ga er nog weer eens wat dieper in duiken, en dan daarna beslissen, ofwel een 4070ti super, ofwel een 4080 (super) en als er nog een financiele tegenslag komt, dan wordt het gewoon een normale 4070 super.

Bedankt voor de snelle antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
lennardh1 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:54:
[...]

Naar mijn weten is Kf2a en galax hetzelfde.
Techpowerup heeft een goede vergelijking met vrijwel alle andere gangbare aib kaarten
https://www.techpowerup.c...eforce-rtx-4080-super-sg/
Thanks, lijkt minder te presteren dan de FE en anderen, dus weet niet of ik deze haal en even wacht wanneer er een nieuwe batch binnenkomt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -GJ-
lennardh1 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:55:
[...]

Wat heeft het probleem verholpen? Altijd handig om te weten voor mensen met gelijke problemen in de toekomst
Heb de BIOS gereset naar default settings en daarna Nvidia drivers geïnstalleerd via Geforce Experience. Weet niet of dat de juiste oplossing was, aangezien je zo'n kaart ook zou moeten kunnen installeren op een apparaat zonder iGPU, maar het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 17:02
-GJ- schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:35:
[...]

Heb de BIOS gereset naar default settings en daarna Nvidia drivers geïnstalleerd via Geforce Experience. Weet niet of dat de juiste oplossing was, aangezien je zo'n kaart ook zou moeten kunnen installeren op een apparaat zonder iGPU, maar het werkt!
Ik had precies hetzelfde, 2 van de 3 monitoren deden het niet na het installeren van mijn Asus TUF 4080 Super. Drivers geüpdatet en de monitoren gingen weer aan.

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lennardh1
sacaji schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:30:
[...]

Thanks, lijkt minder te presteren dan de FE en anderen, dus weet niet of ik deze haal en even wacht wanneer er een nieuwe batch binnenkomt
Ze ontlopen elkaar kwa prestaties niets. Temperaturen zijn nagenoeg hetzelfde, galax is wel wat stiller. Overclocking ook nagenoeg hetzelfde. Uiterlijk is een persoonlijke mening.

Dusja blijft een persoonlijke afweging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAGDATTT
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 08:40
Goedemorgen,

Kan iemand mij op weg helpen naar een kabel 3x pcie (pin6+2 ) naar die nieuwe NVDIA aansluiting?

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Mijn seasonic heeft 1 pcie kabel te weinig voor mijn gebruik. Maar ik kan die draadjes nergens online vinden om na te bestellen. Wel heel veel andere onbekende merken waar ik me liever niet aan waag. Dus daarom maar 1 kabel to rule them all. ;)

Ik kwam er gister ook achter dat een CORSAIR 6+2 niet past in mijn seasonic voeding (neefje had deze nog liggen van zijn 1200W voeding). Bleef steken in het midden en zat dus niet helemaal in mijn voeding. Maakte bniet uit hoeveel kracht ik er op zette. Geen beweging in te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 22:41
MAGDATTT schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:09:
Goedemorgen,

Kan iemand mij op weg helpen naar een kabel 3x pcie (pin6+2 ) naar die nieuwe NVDIA aansluiting?

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Mijn seasonic heeft 1 pcie kabel te weinig voor mijn gebruik. Maar ik kan die draadjes nergens online vinden om na te bestellen. Wel heel veel andere onbekende merken waar ik me liever niet aan waag. Dus daarom maar 1 kabel to rule them all. ;)

Ik kwam er gister ook achter dat een CORSAIR 6+2 niet past in mijn seasonic voeding (neefje had deze nog liggen van zijn 1200W voeding). Bleef steken in het midden en zat dus niet helemaal in mijn voeding. Maakte bniet uit hoeveel kracht ik er op zette. Geen beweging in te krijgen.
Nooit andere kabels van verschillende voedingen door elkaar gebruiken. Daarnaast, als er niet voldoende kabels bij je voeding zitten. Dan is de voeding misschien ook niet geschikt voor je videokaart (wattage). Vaak bij wat lagere wattages zitten er minder PCIe kabels bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAGDATTT
Rotinomm schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:29:
[...]

Nooit andere kabels van verschillende voedingen door elkaar gebruiken. Daarnaast, als er niet voldoende kabels bij je voeding zitten. Dan is de voeding misschien ook niet geschikt voor je videokaart (wattage). Vaak bij wat lagere wattages zitten er minder PCIe kabels bij.
Dank voor de waarschuwing qua merken.

Er zijn nu op dit moment 3 vrije PCIe aansluitingen. Twee draadjes gebruikt welke naar MOBO gaan. Twee draden over. Heb er echter 3 nodig.

Voeding is 750W. 4080S samen met 5800X3D welke 50W-80W gebruikt met gamen zou makkelijk moeten kunnen naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:16

CMT

@MAGDATTT
Je mag van geluk spreken dat de PCIE connectors aan de voedingszijde fysiek niet passen.
Met wat pech bestond de mogelijkheid dat je de GPU om zeep helpt.
De pinning aan de PSU kant is namelijk niet gestandaardiseerd en daar mogen fabrikanten dus hun eigen indeling toepassen van de +12V, GND en sense pinnen.

Een verloopkabel van 2x PCIE 8-pin naar 12VHPWR gaat zonder problemen tot 450W. Meer vermogen kan ook, maar dat hang dan af van de kwaliteit van de contactveren (HCS variant) en de dikte van de kabels. M.a.w. niet foolproof.

Het is mogelijk om een Corsair (of elk ander merk) adapter kabel passend te maken voor andere voedingen, mits je daar de (technische) kennis en gereedschap voor hebt.
Maar in dit geval kan ik alleen aanraden om te kijken of Seasonic een adapter kabel heeft voor jouw type voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 22:41
MAGDATTT schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:55:
[...]

Er zijn nu op dit moment 3 vrije PCIe aansluitingen. Twee draadjes gebruikt welke naar MOBO gaan. Twee draden over. Heb er echter 3 nodig.

Voeding is 750W. 4080S samen met 5800X3D welke 50W-80W gebruikt met gamen zou makkelijk moeten kunnen naar mijn idee.
Heb je een link naar de specifieke voeding? Heeft de CPU er wel 2 nodig of gaan er 1 naar de CPU en bedoel je met de andere de 24 pin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiVM
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-08 20:02
Ben ik de enige die teleurgesteld is over de beschikbaarheid van de NVIDIA SUPER FE kaarten en de prijzen die AIBs durven vragen? De MSRP voor de 4070S is €660 of €670. Véél kaarten staan gewoon (ver) boven de €700, zelfs tegen de €800. De 4070TI Super is zijn gigantisch hoge prijs al helemaal niet waard. En de prestaties van de 4080 Super is hetzelfde als de 4080. De MSRP zou €1120 moeten zijn, maar AIBs vragen ook weer €1200 of véél meer, zelfs voor een simpele MSI VENTUS kaart?!

Ik zit nog met een i7 7700K (die ook aan vervanging toe is) en een GTX 1080 voor 1440p 165Hz, maar ik weet gewoon niet meer wat doen... en liefst van al zou ik toch bij NVIDIA willen blijven voor verschillende redenen (Blender, Moonlight game streaming, GeForce Experience, OBS, video editing, DLSS, DLAA, en om eerlijk te zijn: ook omdat ik het al jaren gewoon ben).

Wat denken jullie daarnaast ook over de "resell" waarde van een 4070 Super vs een 4080 Super binnen bv. 4 jaar? Zou die 12GB dan de waarde serieus kunnen doen dalen? Echter is de 4080 Super nu proportioneel zo duur dat die binnen 4 jaar waarschijnlijk ook nog maar de helft waard is... (?)

Ik zit dus een beetje met de vraag: 4070S en sneller opnieuw upgraden, of de 4080S en het er wat langer mee doen. (Mijn GTX1080 is ondertussen ook al 6,5 jaar oud, maar de "GTX 1080" release is zelf ook al bijna 7 jaar en 9 maanden geleden (bijna 8 jaar geleden dus!!).)

(Ik hoop dat ik met deze post niets fout doe, want ik vind zelf ook dat het op het randje zit van "aankoopadvies", maar dat is niet mijn bedoeling. Ik ben hier oprecht van de meningen en ervaringen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

MattiVM schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:22:
Ben ik de enige die teleurgesteld is over de beschikbaarheid van de NVIDIA SUPER FE kaarten en de prijzen die AIBs durven vragen? De MSRP voor de 4070S is €660 of €670. Véél kaarten staan gewoon (ver) boven de €700, zelfs tegen de €800. De 4070TI Super is zijn gigantisch hoge prijs al helemaal niet waard. En de prestaties van de 4080 Super is hetzelfde als de 4080. De MSRP zou €1120 moeten zijn, maar AIBs vragen ook weer €1200 of véél meer, zelfs voor een simpele MSI VENTUS kaart?!

Ik zit nog met een i7 7700K (die ook aan vervanging toe is) en een GTX 1080 voor 1440p 165Hz, maar ik weet gewoon niet meer wat doen... en liefst van al zou ik toch bij NVIDIA willen blijven voor verschillende redenen (Blender, Moonlight game streaming, GeForce Experience, OBS, video editing, DLSS, DLAA, en om eerlijk te zijn: ook omdat ik het al jaren gewoon ben).

Wat denken jullie daarnaast ook over de "resell" waarde van een 4070 Super vs een 4080 Super binnen bv. 4 jaar? Zou die 12GB dan de waarde serieus kunnen doen dalen? Echter is de 4080 Super nu proportioneel zo duur dat die binnen 4 jaar waarschijnlijk ook nog maar de helft waard is... (?)

Ik zit dus een beetje met de vraag: 4070S en sneller opnieuw upgraden, of de 4080S en het er wat langer mee doen. (Mijn GTX1080 is ondertussen ook al 6,5 jaar oud, maar de "GTX 1080" release is zelf ook al bijna 7 jaar en 9 maanden geleden (bijna 8 jaar geleden dus!!).)

(Ik hoop dat ik met deze post niets fout doe, want ik vind zelf ook dat het op het randje zit van "aankoopadvies", maar dat is niet mijn bedoeling. Ik ben hier oprecht van de meningen en ervaringen.)
Ik denk dat je over 4 jaar niet eens meer de helft krijgt van de nieuwwaarde van een 4080S. Een 2080Ti kostte bij release ongeveer even veel, daar krijg je nu nog een euro of 250 voor. Een 4070S zal het niet beter doen. Ik zou in jouw situatie lekker voor een 4070S gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sacaji
Thomas schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:36:
[...]

Ik denk dat je over 4 jaar niet eens meer de helft krijgt van de nieuwwaarde van een 4080S. Een 2080Ti kostte bij release ongeveer even veel, daar krijg je nu nog een euro of 250 voor. Een 4070S zal het niet beter doen. Ik zou in jouw situatie lekker voor een 4070S gaan.
Meh, je kan er ook gewoon 7 jaar mee doorgaan. Je gaat niet een GPU kopen voor over 3/4 jaar persee door te verkopen. Ik wilde graag een 4090, maar met de 4080S (zit op 1080ti) betaal ik bijna evenveel als ik toen deed voor me 1080ti.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:26

Tja, ik denk dat je het moet zien in functie van "hoeveel sneller worden de volgende generaties?" en dan vooral in welke mate de goedkopere kaarten van de volgende generatie sneller worden dan de huidige generatie. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de 4070 en de 4080, dan is de 4080 ongeveer 60% sneller dan de 4070. Als ik dan de 4070 Super vergelijk met twee generaties terug, dan is de 4070 Super ongeveer 117% sneller dan de 2070, en ongeveer 78% sneller dan de 2080. Dus als je nu een 4080 zou kopen, dan zou die redelijkerwijs over 4 jaar ook vergelijkbaar kunnen zijn qua snelheid met de 6070 en waarschijnlijk zelfs iets trager, maar die laatste zal natuurlijk wel 2 generaties aan extra features en technologische vooruitgang hebben. Dus dan zal je een pak minder kunnen krijgen voor je kaart van 4 jaar.

Als je daartegenover zegt "ik neem nu een 4070 Super en dan over 2 jaar een 5070", dan zal je huidige 4070 Super een mooie upgrade zijn voor iemand die nu een 2060 of 3060 heeft. Dus dan kun je die voor ongeveer de helft van de prijs verkopen lijkt me.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloggs
MAGDATTT schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:55:
[...]

Normaal gesproken gaat er maar één PCIE kabel van voeding naar moederbord om de CPU van stroom te voorzien. Sommige moederborden hebben meerdere aansluitingen maar dat is alleen voor extreme overklokkers nodig. Je zou dus kunnen kijken of je er een kan loskoppelen en kan gebruiken voor je GPU.

Je koopt alleen wel een GPU van bijna 1200 euro en gaat dan lopen klooien met een voeding die (te) weinig aansluitingen heeft. Je kan ook een nieuwe voeding kopen op basis van de ATX 3.0 spec met een 12VHPWR aansluiting en kabel. Voor 125-150 euro heb je er al een en die kan weer 5+ jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Laatst online: 12-09 15:44

Dhrax

Prog Lord

Uiteindelijk komt het neer op keuzes maken, je hebt een bepaald budget in je hoofd en een beoogd doel. Ik zit zelf ook altijd vrij actief (mee te lezen) in het desktop advies topic, en de adviezen die daar soms worden gegeven zijn ook echt stuitend. Met name de 7800X3D komt hier (te vaak) voorbij als een soort van nieuw wereld wonder. Dat die CPU nogal matig presteert in alles niet-gaming gerelateerd, nemen mensen eigenlijk niet mee in hun overweging. Blijf wel gewoon zelf nadenken en laat je niks aanpraten. Men is hier nogal AMD minded de laatste jaren.

Binnen de GPU markt is er maar een heerser en dat is Nvidia. Er is vrijwel niks waarmee je met een AMD kaart beter af bent. DLSS en FG is gewoon zo ontzettend krachtig dat daar geen enkele AMD kaart bij in de buurt komt. Niet als we het hebben over framerates en ook zeker niet de beeldkwaliteit, die is bij Nvidia eigenlijk nog altijd superieur (DLSS > FSR).

Reken voor een degelijk (1440P) systeem toch een goede 1500-2500 EUR afhankelijk van de componenten. Een 4070 is dan toch wel minimaal wat je daarin wilt hebben. Een 4060Ti (450 EUR) zou ook nog wel kunnen, binnen games die DLSS en FG ondersteunen heb je daar ook gewoon een prima kaart aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 12:17
Dhrax schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:41:
[...]

Binnen de GPU markt is er maar een heerser en dat is Nvidia. Er is vrijwel niks waarmee je met een AMD kaart beter af bent. DLSS en FG is gewoon zo ontzettend krachtig dat daar geen enkele AMD kaart bij in de buurt komt. Niet als we het hebben over framerates en ook zeker niet de beeldkwaliteit, die is bij Nvidia eigenlijk nog altijd superieur (DLSS > FSR).
Dit is dus pertinent niet waar. De Radeon equivalent van de Nvidia kaart (7900xt vs 4070ti / ti super bijv) is over het algemeen goedkoper en haalt in rasterazation bijna altijd hogere FPS. Of dat voor jou voldoende is moet je zelf bepalen maar zeggen dat er vrijwil niks is waarmee je bij AMD "beter af bent" is dus feitelijk onjuist.

DLSS is over het algemeen van betere beeldkwaliteit dan FSR maar ook AMD heeft ondertussen een FG optie via FSR 3.0 of ingebouwd in de driver. Dus ook daar kan wat meer nuance in.

Overigens is de populairiteit van AM5 vergeleken met intel natuurlijk niet zo gek. Neem de 7800X3D waar je zelf aan refereert. Dat is een van de snelste zo niet de snelste gaming CPU waarbij hij een klap minder stroom gebruikt dan de concurrentie. Mocht je keiharde productiviteit doen dan kan je inderdaad nog verder kijken maar voor een "normale" high end gaming pc met een gemixt gebruik is AMD momenteel de enige logische keuze voor een CPU.

[ Voor 18% gewijzigd door FrankoNL op 02-02-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Dhrax schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:41:
[...]

Uiteindelijk komt het neer op keuzes maken, je hebt een bepaald budget in je hoofd en een beoogd doel. Ik zit zelf ook altijd vrij actief (mee te lezen) in het desktop advies topic, en de adviezen die daar soms worden gegeven zijn ook echt stuitend. Met name de 7800X3D komt hier (te vaak) voorbij als een soort van nieuw wereld wonder. Dat die CPU nogal matig presteert in alles niet-gaming gerelateerd, nemen mensen eigenlijk niet mee in hun overweging. Blijf wel gewoon zelf nadenken en laat je niks aanpraten. Men is hier nogal AMD minded de laatste jaren.

Reken voor een degelijk (1440P) systeem toch een goede 1500-2500 EUR afhankelijk van de componenten. Een 4070 is dan toch wel minimaal wat je daarin wilt hebben. Een 4060Ti (450 EUR) zou ook nog wel kunnen, binnen games die DLSS en FG ondersteunen heb je daar ook gewoon een prima kaart aan.
Waar moet je anders aan denken dan als je alleen gamed? En letterlijk alleen je pc aandoet om te spelen? Naast browsen? Dan is de 7800x3d toch de beste optie? 🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAGDATTT
Cloggs schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:01:
[...]

Normaal gesproken gaat er maar één PCIE kabel van voeding naar moederbord om de CPU van stroom te voorzien. Sommige moederborden hebben meerdere aansluitingen maar dat is alleen voor extreme overklokkers nodig. Je zou dus kunnen kijken of je er een kan loskoppelen en kan gebruiken voor je GPU.

Je koopt alleen wel een GPU van bijna 1200 euro en gaat dan lopen klooien met een voeding die (te) weinig aansluitingen heeft. Je kan ook een nieuwe voeding kopen op basis van de ATX 3.0 spec met een 12VHPWR aansluiting en kabel. Voor 125-150 euro heb je er al een en die kan weer 5+ jaar mee.
Ik heb het niet goed uitgelegd. Er zijn precies drie PCIe aansluitingen over nadat er twee richting MOBO gaan. Ik kom echter 1 PCIe draad te kort. Ik heb nog eens goed gekeken naar die twee die in MOBO zitten. Maar dat zijn naar mijn idee geen 6+2 pins aansluitingen.

De specifieke voeding is Seasonic Prime Platinum 750W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Cloggs schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:01:
[...]

Een nieuwe voeding is echt niet nodig. Zeker niet als het een goede ATX 2.X PSU betreft.
Ik heb zelf een 4090FE gevoed via een 2x PCIE 8-pin naar 12VHPWR adapter kabel op een Seasonic TX-850 Ultra Prime voeding. Met stresstesten ging daar langdurig continue 450W doorheen, zonder een krimp te geven. En ook bijna 600W ging zonder problemen.

Het hele gebeuren van de nieuwe ATX 3.0 standaard en 12VHPWR is eigenlijk flinke onzin, want de noodzaak daarvoor is er niet op technisch vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiVM
MAGDATTT schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:23:
Ik heb het niet goed uitgelegd. Er zijn precies drie PCIe aansluitingen over nadat er twee richting MOBO gaan. Ik kom echter 1 PCIe draad te kort. Ik heb nog eens goed gekeken naar die twee die in MOBO zitten. Maar dat zijn naar mijn idee geen 6+2 pins aansluitingen.

Als je de productpagina bekijkt voor de 750W versie, dan kan je zien dat je maar 2 kabels krijgt voor de CPU (2x 8/4 pins) en 2 voor de GPU. 1 PCIe kabel heeft 2 connectors, dus zou je in totaal 4x 8/6 pins aansluitingen moeten hebben. Een 4080S zou dus idd geen probleem mogen zijn.

Productpagina: https://seasonic.com/prime-platinum

[ Voor 4% gewijzigd door MattiVM op 02-02-2024 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

MAGDATTT schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:23:
[...]

Schaf gewoon deze aan en het probleem is opgelost ;): uitvoering: Seasonic 12VHPWR Cable Zwart

Op de website van Seasonic staat ook aangegeven dat het HCS contacten zijn, dus daar kan tot 600W doorheen met 2x PCIE 8-pin: https://seasonic.com/12vhpwr-cable#specification

Een paar tips voor een goed gebruik van de kabel:

Zorg dat er min. 3cm kabel recht in de connector loopt, alvorens te buigen. De connector + > 3cm kabel moet er echt loodrecht in.
Pre-train de kabel waar je het wilt buigen, bij voorkeur met een haardroger of verfbrander (met beleid dan uiteraard) voorverwarmen zodat het buigen/pre-trainen makkelijker gaat. Er mag geen gewicht aan de fragiele 12VHPWR connector hangen, respectievelijk druk/kracht op staan.

[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 02-02-2024 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
MattiVM schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:40:
[...]

Als je de productpagina bekijkt voor de 750W versie, dan kan je zien dat je maar 2 kabels krijgt voor de CPU (2x 8/4 pins) en 2 voor de GPU. 1 PCIe kabel heeft 2 connectors, dus zou je in totaal 4x 8/6 pins aansluitingen moeten hebben. Een 4080S zou dus idd geen probleem mogen zijn.

Productpagina: https://seasonic.com/prime-platinum
Probleem is dat zowel GPU makers als PSU makers afraden om zo te pigtailen/daisychainen. Het probleem is niet de kabels, die kunnen dat aan, maar eerder de connectoren aan de kant van de voeding. Die zijn niet altijd voorzien op die dubbele lading.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiVM
nzall schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:48:
Probleem is dat zowel GPU makers als PSU makers afraden om zo te pigtailen/daisychainen. Het probleem is niet de kabels, die kunnen dat aan, maar eerder de connectoren aan de kant van de voeding. Die zijn niet altijd voorzien op die dubbele lading.
Oh oké, goed om te weten. Ik heb zelf het pigtailen/daisychainen ook vermeden door gewoon 2 meegeleverde kabels te gebruiken (en dus niet hun "extra" tail te gebruiken).
Ik snap dan niet waaorm PSU makers dan niet gewoon PCIe kabels voorzien zonder pigtail/daisychain.
CMT schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:47:
Schaf gewoon deze aan en het probleem is opgelost ;): uitvoering: Seasonic 12VHPWR Cable Zwart

Een paar tips voor een goed gebruik van de kabel:

Zorg dat er min. 3cm kabel recht in de connector loopt, alvorens te buigen. De connector + > 3cm kabel moet er echt loodrecht in.
Pre-train de kabel waar je het wilt buigen, bij voorkeur met een haardroger of verfbrander (met beleid dan uiteraard) voorverwarmen zodat het buigen/pre-trainen makkelijker gaat. Er mag geen gewicht aan de fragiele 12VHPWR connector hangen, respectievelijk druk/kracht op staan.
Dank u voor de link en de tips! Deze komen misschien ook nog voor mij van pas van zodra ik upgrade.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sven1506
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-05 13:45
4080 super ingebouwd en nu is de pc eindelijk af! Werkt perfect 😊Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12ZzFgrDDoBP99bQ5b_JagLlqLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOPPJSupvn5bOQl31bCe7goL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:50

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nq31t96Az-qLyYF9ziNpl_mmW_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KnhCTrpEpCrJmlG1IGofXsgz.png?f=fotoalbum_large

Voor niks gaat de zon op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennardh1
Achja dan was de 4080 waarschijnlijk met behoorlijk wat (onnodige) overhead gebouwd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT

CMT

MattiVM schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:55:

[...]

Dank u voor de link en de tips! Deze komen misschien ook nog voor mij van pas van zodra ik upgrade.
Fijn om te lezen dat het van pas komt ^^. Ik hoop dat anderen er ook wat aan hebben nu er een nieuwe golf aan gebruikers gekomen is.

lennardh1 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:07:
[...]

Achja dan was de 4080 waarschijnlijk met behoorlijk wat (onnodige) overhead gebouwd
Het is op zicht prima voor het beoogde 320W TBP, maar wel super krenterig van Nvidia.
Meer vrm's gebruiken wordt voornamelijk gedaan om de thermische belastbaarheid te vergroten belasting te spreiden en om de ripple te verkleinen. Dit zal in ieder geval niet de potentiële OC ten goede komen.

Ter vergelijking; AMD's 7900XT heeft ook een TBP van 320W met dezelfde MPS vrm's en daar worden 14 + 3 vrm fasen (gpu + memory) ingezet! Dit vind je ook bij vrijwel alle AIB partners van AMD.
En dat voor €800 :Y) .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:12
Vanmiddag ook mijn 4080 Super ontvangen en ingebouwd. Enige wat nog moet gebeuren is een GPU-houder om dat blok van 2 kg op z'n plaats te houden.

Assetto Corsa Competizione met quest 3 vr-bril loopt een heel stuk soepeler dan met een 4070 ti. Volgende week maar even verder testen en finetunen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wzg7KocvpXltQPaD-5Oe9Tg6dxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ntn9bDb6q4twkUItzO2FvygI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenTheStig op 02-02-2024 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

JeroenTheStig schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:45:
Vanmiddag ook mijn 4080 Super ontvangen en ingebouwd. Enige wat nog moet gebeuren is een GPU-houder om dat blok van 2 kg op z'n plaats te houden.

Assetto Corsa Competizione met quest 3 vr-bril loopt een heel stuk soepeler dan met een 4070 ti. Volgende week maar even verder testen en finetunen :)

[Afbeelding]
Toch wel een mooi ontworpen ding die FE, ben jaloers! Wel maf dat er geen bracket o.i.d. bij meekomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:40
Is ook niet nodig bij de FE volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MattiVM
JeroenTheStig schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:45:
Vanmiddag ook mijn 4080 Super ontvangen en ingebouwd.
Mag ik vragen waar je jouw FE model hebt kunnen kopen? (Ook aan de werkelijke MSRP van €1110?) Is dit voor NL nog altijd bij NBB en voor België bij LDLC? Want 40 minuutjes na de embargo waren ze al niet meer in stock via de Franse website van Nvidia.

(Voor mij zou de webshop moeten kunnen leveren in België.)

[ Voor 3% gewijzigd door MattiVM op 03-02-2024 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 05:02

Cidious

The Bloody Gent

Thomas schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:10:
[...]

Toch wel een mooi ontworpen ding die FE, ben jaloers! Wel maf dat er geen bracket o.i.d. bij meekomt.
De FE modellen hebben absoluut geen support bracket nodig. Ik had een 4080 FE en heb een 4090 FE. 4090 FE is zelfs iets zwaarder. Dat AIB kaarten er wel 1 nodig hebben is omdat zij de kaarten niet goed ontworpen hebben. Te lang/breed en niet genoeg support van de IO bracket.

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:12
MattiVM schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 01:15:
[...]

Mag ik vragen waar je jouw FE model hebt kunnen kopen? (Ook aan de werkelijke MSRP van €1110?) Is dit voor NL nog altijd bij NBB en voor België bij LDLC? Want 40 minuutjes na de embargo waren ze al niet meer in stock via de Franse website van Nvidia.

(Voor mij zou de webshop moeten kunnen leveren in België.)
Ik heb deze kaart gekocht via store.nvidia.com voor 1109 euro plus verzendkosten van 9 euro. Ik denk dat ze daar ook binnen een minuut uitverkocht waren, ik zat vanaf 14:55 te f5-en en rond 3 uur waren ze in stock. Na mijn bestelling nog even gekeken (ik kon de bestelling snel uitvoeren, want was al ingelogd op proshop.nl), maar toen was alles al uitverkocht.

Je wordt bij de bestelling doorgeleid naar proshop.nl, dus daar rond je de bestelling uiteindelijk af. De kaarten komen voor de Nederlandse markt dus uit Denemarken.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenTheStig op 03-02-2024 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Ik heb mijn 4080 super aangesloten op een 750w msi gold voeding, ik gebruik de mee geleverde converter voor 3x8 pins naar 12vhpwr. Nu is het zo dat ik 2 8 pins gescheiden heb op de voeding (vga 1 en vga 2), maar 1 kabel heeft "2 op 1" connector op de kabel. Het lijkt mij geen issue daar de kaart "maar" 320w trekt, maar wilde even verifiëren of dit een goed idee is of niet. Als ik heb begrepen staat wat in het boekje stond mag/kan dit, maar wilde ff bij de nvidia experts vragen.

Heb het wel in de gaten gehouden, de connector zit goed recht en tijdens het benchmark en wordt alles in die regio lauw qua temps. Eerder zat er een 6800xt in, die trekt ook 250w of meer, dus die 70 watt extra op 1 connector lijkt mij geen probleem, maar je weet het nooit :)

Mijn voeding : uitvoering: MSI MPG A750GF

[ Voor 29% gewijzigd door Visgek82 op 03-02-2024 09:39 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-09 20:22
Visgek82 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:12:
Ik heb mijn 4080 super aangesloten op een 750w msi gold voeding, ik gebruik de mee geleverde converter voor 3x8 pins naar 12vhpwr. Nu is het zo dat ik 2 8 pins gescheiden heb op de voeding (vga 1 en vga 2), maar 1 kabel heeft "2 op 1" connector op de kabel. Het lijkt mij geen issue daar de kaart "maar" 320w trekt, maar wilde even verifiëren of dit een goed idee is of niet. Als ik heb begrepen staat wat in het boekje stond mag/kan dit, maar wilde ff bij de nvidia experts vragen.

Heb het wel in de gaten gehouden, de connector zit goed recht en tijdens het benchmark en wordt alles in die regio lauw qua temps. Eerder zat er een 6800xt in, die trekt ook 250w of meer, dus die 70 watt extra op 1 connector lijkt mij geen probleem, maar je weet het nooit :)

Mijn voeding : uitvoering: MSI MPG A750GF
Je pci-e poort levert zo'n 75Watt max dus je hebt nog 320-75=245watt nodig van je voeding.
Je hebt 2x25 ampère poorten en 2x35ampere. Dus een 12v poort die 25a levert kan 12*25=225watt leveren

Dus als je die 245watt verdeelt over twee gpu 12v poorten is dat prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Tmaster schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 23:21:
[...]

Je pci-e poort levert zo'n 75Watt max dus je hebt nog 320-75=245watt nodig van je voeding.
Je hebt 2x25 ampère poorten en 2x35ampere. Dus een 12v poort die 25a levert kan 12*25=225watt leveren

Dus als je die 245watt verdeelt over twee gpu 12v poorten is dat prima
Volgens mij trekt deze kaart eerst zoveel mogelijk uit je voeding en gaat er vanuit dat er 450w beschikbaar is via het verloopje. Ik heb nog niet gezien dat mij 4080 Super meer dan 3 watt uit het PCIE slot trok tenminste.

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-09 20:22
ECP0WERS schreef op zondag 4 februari 2024 @ 07:36:
[...]

Volgens mij trekt deze kaart eerst zoveel mogelijk uit je voeding en gaat er vanuit dat er 450w beschikbaar is via het verloopje. Ik heb nog niet gezien dat mij 4080 Super meer dan 3 watt uit het PCIE slot trok tenminste.
Klopt, hoeveel je gpu gebruikt maakt van je pci-e slot weet je niet precies. En 75W is natuurlijk theoretisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:44
Weet iemand hier het antwoord op wellicht. Ik zie dat AMD's AFMF zichzelf uitschakelt zodra de delta tussen frames te groot wordt. Is dit ook het geval bij Nvidia Frame Generation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cnieuweboer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 17:47
Majestici schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:22:
Weet iemand hier het antwoord op wellicht. Ik zie dat AMD's AFMF zichzelf uitschakelt zodra de delta tussen frames te groot wordt. Is dit ook het geval bij Nvidia Frame Generation?
Dat is niet zozeer een vershil tussen AMD en Nvidia. Dat is een verschil tussen driver level frame generation, en frame generation ingebouwd in een spel.

Frame generation door DLSS3 of FSR3 heeft motionvectors nodig, en moet daarom ingebouwd worden in een spel. Maar kan daardoor ook goed werken bij grotere verschillen tussen frames. AFMF werkt in de driver, en weet daarom geen motion vectors. AFMF zoekt zelf alle bewegingen op tussen frames, en dat kost meer rekenkracht en is minder betrouwbaar bij grotere verschillen tussen frames. En daarom is AFMF gelimiteerd tot kleinere verschillen tussen frames, en DLSS3 en FSR3 niet.

Voordeel van AFMF is natuurlijk dat het in veel meer spellen werkt, juist doordat het niet in het spel ingebouwd hoeft te worden. Ik heb nog geen plannen van Nvidia gezien voor driver level frame generation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:44
cnieuweboer schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:34:
[...]

Voordeel van AFMF is natuurlijk dat het in veel meer spellen werkt, juist doordat het niet in het spel ingebouwd hoeft te worden. Ik heb nog geen plannen van Nvidia gezien voor driver level frame generation.
Nou ik heb het getest, en het schakelt zich zelfs uit bij games als Divinity Original Sin 2 als ik over het veld scroll. Het hele doel om je framerate te verhogen is juist meer fluidity te hebben bij flicks en pan/zooms, alsmede betere input latency.

AFMF biedt beide niet, dus ik zie echt het nut er niet van in. Ik zie het enkel werken in cutscenes, waar een game 30fps cutscenes heeft en AFMF dit aanvult tot 60, maar gameplay? Nee.

FG heeft dan motion vectors en schakelt zich niet uit, maar is geen net-gain op input latency, sterker nog, het voegt latency toe. Ik vind beide technieken daarom niet echt interessant. Maar AFMF is echt nutteloos haha. (ik heb zelf radeon, dus niet denken dat ik flame start).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Majestici schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:57:
[...]

Nou ik heb het getest, en het schakelt zich zelfs uit bij games als Divinity Original Sin 2 als ik over het veld scroll. Het hele doel om je framerate te verhogen is juist meer fluidity te hebben bij flicks en pan/zooms, alsmede betere input latency.

AFMF biedt beide niet, dus ik zie echt het nut er niet van in. Ik zie het enkel werken in cutscenes, waar een game 30fps cutscenes heeft en AFMF dit aanvult tot 60, maar gameplay? Nee.

FG heeft dan motion vectors en schakelt zich niet uit, maar is geen net-gain op input latency, sterker nog, het voegt latency toe. Ik vind beide technieken daarom niet echt interessant. Maar AFMF is echt nutteloos haha. (ik heb zelf radeon, dus niet denken dat ik flame start).
In slow(er) paced games werkt AFMF prima. Zelf gebruikt tijdens spelen van Monster Hunter: World(met controller) en Assetto Corsa Competizione en merk daar wel degelijk dat het vloeiender aanvoelt ondanks dat ik daar zonder AFMF toch al ruim boven de 130fps haal.

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 20:52

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Al heeeeeel lang niet verdiept in GPU, game de laatste jaren te weinig om er uberhaupt eentje te willen. Maar de laatste tijd kriebelt het wel om weer eens wat op de PC te gaan kopen.....

Ik heb een HP Z4 G4 i9 machine met een 1000W voeding met slechts 2x 6+2 pins.. Als ik google op converteren naar 12VHPWR dan komt het er eigenlijk op neer dat ik beter geen 4070 TI, Super of TI Super kan nemen. Normale 4070 kan wel. Zie ik dat goed?

Zeker gezien dit verhaal (oververhitting van 2x8 pin converter kabels): https://nl.hardware.info/...-ze-kunnen-te-heet-worden

[ Voor 17% gewijzigd door Stormtrooper op 05-02-2024 14:07 ]

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 12:17
Stormtrooper schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:15:
Al heeeeeel lang niet verdiept in GPU, game de laatste jaren te weinig om er uberhaupt eentje te willen. Maar de laatste tijd kriebelt het wel om weer eens wat op de PC te gaan kopen.....

Ik heb een HP Z4 G4 i9 machine met een 1000W voeding met slechts 2x 6+2 pins.. Als ik google op converteren naar 12VHPWR dan komt het er eigenlijk op neer dat ik beter geen 4070 TI, Super of TI Super kan nemen. Normale 4070 kan wel. Zie ik dat goed?

Zeker gezien dit verhaal (oververhitting van 2x8 pin converter kabels): https://nl.hardware.info/...-ze-kunnen-te-heet-worden
Even los daarvan. Die pc’s zijn vaak volledig oem. Dat betekent dat ze zich niet houden aan standaarden, zoals formaat van het moederbord en aansluitingen. Daarnaast heb je kans dat videokaarten er niet in werken omdat die moederborden biossen hebben die enkel voor die configuratie zijn geschreven. Het kan dus werken maar het kan ook niet zo zijn. Daarnaast kan het zijn dat die voeding in theorie wel 1000 watt is maar over de 12 volt rail te weinig kan leveren. Dan heb je er nog niks aan

Dus als je echt wil gamen, zou ik toch aanraden een hele nieuwe pc in elkaar te (laten) zetten met gangbare onderdelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 16:23
Ligt het nu aan mij?
Of is die nieuwe 4080 Super moeilijk te krijgen op het moment?
Ik zit specifiek te azen op de Asus TUF, welke een vrij aardige prijs van EUR 1120 heeft.
Maar... dan moet er wel een tent zijn die hem kan leveren voor die prijs....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
GarBaGe schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:52:
Ligt het nu aan mij?
Ik zit specifiek te azen op de Asus TUF, welke een vrij aardige prijs van EUR 1120 heeft.
Gaat nog wel even duren hoor, de embargo was ook vertraagd door levering problemen. Zo heeft Azerty de KFA versie al van 1129 naar 1199 aangepast en ze hebben er genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Ligt het nu aan mij?
Zoals MLID had gezegd: Nvidia heeft de launch bewust klein gehouden zodat de overgebleven 4080 non-Super kaarten kunnen worden verkocht, desnoods aan een verlaagde prijs. Ze zijn toch praktisch dezelfde kaart qua performance, dus voor de gemiddelde klant maakt het in feite niet uit welke kaart van de 2 ze kopen. neem gewoon de goedkoopste kaart. De enige use case waarin ze beduidend sneller zijn is AI workloads.

[ Voor 4% gewijzigd door nzall op 05-02-2024 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 20:42
Same story here...
Ik had besteld op moment dat in voorraad was, in loop van avond bleek niet in voorraad te zijn en is levertijd veranderd naar ongekend. Prijzen opgeslagen en ook bijna alles uitverkocht.
Ik ga mijn order niet annuleren gezien prijs ok was, ik wacht wel tot het beschikbaar is. Alert voorraad is ingesteld dus als ze stiekem terug beschikbaar is zonder mij eerst te leveren zal ze mij wel terug horen maar op geen leuke manier.
Ligt het nu aan mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Super of non-super is mij om het even...
Maar dan wel de non-super op z'n minst tegen de nieuwe verlaagde prijs en niet de originele EUR 1400 of 1500.
De non-super is ook bijna nergens te vinden.
Tenminste, ik wil wel een kaart met fatsoenlijke koeling tegen niet al te hoge geluidsdruk,
Die Asus doet het wel leuk op dat vlak.
Maar voor PNY, Zotac en Inno3D heb ik wel wat bedenkingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INNO3D
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-09 14:35

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
GarBaGe schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:41:
Maar dan wel de non-super op z'n minst tegen de nieuwe verlaagde prijs en niet de originele EUR 1400 of 1500.
Tenminste, ik wil wel een kaart met fatsoenlijke koeling tegen niet al te hoge geluidsdruk,
Voor ons Msrp model is het een 2 slot, ga je voor de uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4080 SUPER iCHILL X3 Gaat de temperatuur en fan speed alweer naar beneden, en wil je helemaal stil is watergekoeld natuurlijk het beste:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
GarBaGe schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:41:
Je hebt geluk dat TPU het MSRP model van de PNY 4080 Super heeft gereviewed. Samenvatting: de PNY Verto kaart aan MSRP is ongeveer even luid als de TUF, maar wordt wel iets warmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
nzall schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:01:
[...]

Je hebt geluk dat TPU het MSRP model van de PNY 4080 Super heeft gereviewed. Samenvatting: de PNY Verto kaart aan MSRP is ongeveer even luid als de TUF, maar wordt wel iets warmer.

[YouTube: 9 Card RTX 4080 Super Review Round-up: ASUS, MSI, Palit, Gigabyte, PNY, Zotac, Galax & NVIDIA]
Thanks voor de video.
Maar... ik trek een iets andere conclusie.

Asus met een quiet BIOS op 28.4 dBA vs de PNY op 33.9dBA.
5.5dBA verschil zou ik niet "ongeveer even luid" noemen.
Tuurlijk, op quiet wordt de Asus ook iets warmer.
Waarschijnlijk vergelijkbaar met de PNY.
Als dat geen performance kost, vind ik dat geen probleem.
Voor mij is dat een teken dat Asus een betere koeler heeft (stiller en/of koeler) tegen praktisch dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Iemand hier in de topic die een GIGABYTE GeForce RTX 4090 Windforce V2 24G heeft? Hoe zijn de temps/geluid en prestaties? Ik lees negatieve dingen over de originele Windforce, maar heel beperkt over de V2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timx2
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 21:32
Sinds dit weekend ben ik in bezit van 4080 super en een dark power 850watt psu. Dit is de eerste keer dat ik met een vhpwr 600watt kabel werk. Ik ben ermee bekend dat deze perfect moeten worden aangesloten, maar het houdt me toch bezig. Ik heb meer kracht dan ooit op een kabel gezet, maar beter dan dit lukt het niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtOMRGLbgccRRn-VnwTlQXXrpQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcXKS6Kl4KicFjbqgEguU3iD.jpg?f=fotoalbum_large
Wat denken jullie? Overdrijf ik het en call it a day of is het niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48
Timx2 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:28:
Sinds dit weekend ben ik in bezit van 4080 super en een dark power 850watt psu. Dit is de eerste keer dat ik met een vhpwr 600watt kabel werk. Ik ben ermee bekend dat deze perfect moeten worden aangesloten, maar het houdt me toch bezig. Ik heb meer kracht dan ooit op een kabel gezet, maar beter dan dit lukt het niet:
[Afbeelding]
Call it a day, deze zit prima. Ik heb dezelfde voeding en dit is het. Het probleem (zoals ik het begrijp) is dat mensen hem schuin hebben geplaatst waardoor er teveel stroom door het dan te kleine contact oppervlak gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timx2
Theebag schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:50:
[...]

Call it a day, deze zit prima. Ik heb dezelfde voeding en dit is het. Het probleem (zoals ik het begrijp) is dat mensen hem schuin hebben geplaatst waardoor er teveel stroom door het dan te kleine contact oppervlak gaat.
Oké, bedankt voor het antwoord. Dan probeer ik het te laten rusten en ervan te genieten 😅.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloggs
[Afbeelding]
De bekende problemen spelen met 4090 kaarten die veel meer stroom vragen over die connector en de problemen zijn dan op een enkel geval na ook allemaal aan de kant van de videokaart en niet de voeding. Waarschijnlijk omdat je daar toch veel minder ruimte hebt en de kabel eerder buigt om in de behuizing te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

[Afbeelding]
Ging de connector er ook zonder veel kracht te zetten in?
De 1e keer mag het wat stroef zijn, maar het mag absoluut geen flinke kracht kosten (in de zin dat je echt moet gaan drukken / persen). Bij een goede sluiting is er rondom de connector haast geen speling meer te zien. Dat is het voornaamste waar op gelet moet worden. De 'klik' van de vergrendeling ontbreekt vaak omdat het gewoon een onding is qua ontwerp.

Ik zie op de foto dat er aan de onderkant nog wat speling is, is dat nog weg te krijgen door de kabel wat meer te vieren? De voorzorgsmaatregelen gelden voor zowel aan de GPU als de PSU kant. Het is wel zo dat een PSU van €150-€250 wat makkelijker te vervangen is dan een GPU van €1200.
Dus om je nu heel erg zorgen daarover te maken ;).

Laatst heeft Igor nog een artikel geschreven over de nieuwe revisie. Ik vind het wel toepasselijk, omdat blijkt dat er nog steeds grote problemen mee zijn: https://www.igorslab.de/e...ind-or-a-one-off-slip-up/
De beste man is zo'n beetje de enige (van een review/informatie site) die hier kritisch naar kijkt / blijft kijken.

TLDR: Kwaliteitsproblemen, geen SIG (ontwerp)specificatie van de connectorbehuizing = iedere fabrikant doet maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timx2
CMT schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:33:
[...]

Ging de connector er ook zonder veel kracht te zetten in?
De 1e keer mag het wat stroef zijn, maar het mag absoluut geen flinke kracht kosten (in de zin dat je echt moet gaan drukken / persen). Bij een goede sluiting is er rondom de connector haast geen speling meer te zien. Dat is het voornaamste waar op gelet moet worden. De 'klik' van de vergrendeling ontbreekt vaak omdat het gewoon een onding is qua ontwerp.

Ik zie op de foto dat er aan de onderkant nog wat speling is, is dat nog weg te krijgen door de kabel wat meer te vieren? De voorzorgsmaatregelen gelden voor zowel aan de GPU als de PSU kant. Het is wel zo dat een PSU van €150-€250 wat makkelijker te vervangen is dan een GPU van €1200.
Dus om je nu heel erg zorgen daarover te maken ;).

Laatst heeft Igor nog een artikel geschreven over de nieuwe revisie. Ik vind het wel toepasselijk, omdat blijkt dat er nog steeds grote problemen mee zijn: https://www.igorslab.de/e...ind-or-a-one-off-slip-up/
De beste man is zo'n beetje de enige (van een review/informatie site) die hier kritisch naar kijkt / blijft kijken.

TLDR: Kwaliteitsproblemen, geen SIG (ontwerp)specificatie van de connectorbehuizing = iedere fabrikant doet maar wat.
Nee, de kabel ging er, net als de andere kabels, makkelijk in. Heb alleen kracht gezet om te kijken of die nog wat beter zou kunnen aansluiten, maar dat lukt dus niet. De kabel heeft speling genoeg en staat niet strak gespannen. Heb wel het idee dat het door de belichting erger lijkt dan het daadwerkelijk is.
De klik heb ik inderdaad niet gehoord, maar je trekt hem niet los. Hij zit stevig vast.
Ik ga het erbij laten. Heb de kaart nu een paar keer goed belast (320watt) en ruik niks.
Bedankt voor het meedenken en delen van de link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Bij release heb ik de Inno3D GeForce RTX 4080 Super Frostbite gekocht. Een model wat niet voor iedereen weggelegd is uiteraard daar je enkel gebruik kan maken van waterkoeling. Na installeren van de kaart in mijn systeem was ik echter wel wat teleurgesteld.

De TGP van deze kaart is maximaal 320w wat je dus niet kan aanpassen, enkel de min in. Zodoende besloten een poging te wagen met nvflashk om een bios te flashen van een andere board partner.

Ik heb gekozen de bios van de MSI 4080 Super Expert en dat werkt de afgelopen dagen feilloos. Hierdoor is er 370w TGP beschikbaar. Kaart loopt nu tussen de 3045 & 3075mHz op 1020mV afhankelijk van temperatuur en ram loopt op +1400mHz.

De kaart zit nu in rasterization tussen de 325w en 340w, de 370w wordt eigenlijk enkel volledig benut zodra raytracing wordt ingeschakeld.

[ Voor 9% gewijzigd door ECP0WERS op 07-02-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ponymaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-06 16:56
Ponymaster schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:23:
[...]

Inderdaad en na het ontvangst van de mail van Cablemod met het advies om de adapter te verwijderen was ik helaas te laat. Mijn Asus rog strix RTX4090 was dus al ruim een half 6 jaar voorzien van deze Cablemod adapter. Ik wilde de bijgeleverde kabel van Asus niet gebruiken om dat ik deze in een te scherpe hoek moest buigen, dus vandaar meteen voor de 180 graden Cablemod adapter gekozen. Tussendoor heb ik regelmatig gecontroleerd of de adapter en kabel goed aangesloten waren op de RTX4090. En ik kan jullie verzekeren dat deze altijd er superstrak in heeft gezeten zonder enige speling.

Gisteren kwam mijn Lian Li vertical GPU mount binnen, zodat ik mijn RTX4090 vertical kon plaatsen ipv horizontaal. Dan is er wel ruimte om een normale kabel zonder adapter te gebruiken. Ik wilde de adapter uit de RTX4090 halen maar ik merkte dat deze opeens heel erg vast zat (bij vorige checks niet) en tot mijn schrik zag ik dat de boel gesmolten was. Een deel van het plastic van de Cablemod adapter zit nu gesmolten in mijn 12VHPWR connector van de RTX4090. Hierdoor kan ik er geen andere kabel meer in stoppen.

Waar ik voorheen altijd dacht dat dit een user error zou zijn, ben ik nu keihard met de neus op de feiten gedrukt. Het is nu dus mij ook overkomen en ik zou niet weten hoe ik dit zou moeten hebben voorkomen. Tja, wellicht door iets eerder die vertical GPU mount aan te schaffen. Ik heb tickets bij Cablemod en Asus aangemaakt. Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vandaag eindelijk mijn gloednieuwe Asus rog strix RTX4090 ontvangen via Proshop. Het heeft ruim 5 weken geduurd, maar uiteindelijk is alles netjes opgelost en afgehandeld als garantiegeval. DPD gooide nog even roet in het eten door de nieuwe kaart weer terug te sturen naar Proshop ipv bij mij af te leveren. Anders had ik hem vorige week al ontvangen.

Via CableMod heb ik gratis een nieuwe 90 degree 16 Pin to 4x8 Pin PCI_E 12VHPWR kabel ontvangen als vervanging van de gesmolten 180 degree adapter. De connector gaat lekker strak in de videokaart. Dus dat gaat geen kant meer op.

Nu hopen dat de temperaturen een beetje normaal blijven bij intensief gebruik en dat de boel niet weer gaat smelten. :)

Alle credits voor Proshop!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nzall
Ponymaster schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:35:
[...]

Vandaag eindelijk mijn gloednieuwe Asus rog strix RTX4090 ontvangen via Proshop. Het heeft ruim 5 weken geduurd, maar uiteindelijk is alles netjes opgelost en afgehandeld als garantiegeval. DPD gooide nog even roet in het eten door de nieuwe kaart weer terug te sturen naar Proshop ipv bij mij af te leveren. Anders had ik hem vorige week al ontvangen.

Via CableMod heb ik gratis een nieuwe 90 degree 16 Pin to 4x8 Pin PCI_E 12VHPWR kabel ontvangen als vervanging van de gesmolten 180 degree adapter. De connector gaat lekker strak in de videokaart. Dus dat gaat geen kant meer op.

Nu hopen dat de temperaturen een beetje normaal blijven bij intensief gebruik en dat de boel niet weer gaat smelten. :)

Alle credits voor Proshop!!
Zou je dat wel doen, een CableMod adapter gebruiken? als die vorige al eens gesmolten is, zou ik er niet zomaar vanuit gaan dat de nieuwe niet hetzelfde zal voorhebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
nzall schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:53:
[...]

Zou je dat wel doen, een CableMod adapter gebruiken? als die vorige al eens gesmolten is, zou ik er niet zomaar vanuit gaan dat de nieuwe niet hetzelfde zal voorhebben.
eens ik had ehm ook niet meer met zo'n cable mod adapter aangesloten,zerker als het al een keer mis is gegaan.

El

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ponymaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-06 16:56
nzall schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:53:
[...]

Het is geen adapter maar een kabel. De connector zelf heeft een 90 graden hoek.

https://store.cablemod.co...6-pin-to-dual-8-pin-60cm/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Laatst online: 08:48

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als je hier

https://www8.hp.com/h20195/v2/getpdf.aspx/c05527757.pdf

ziet welke grafische kaarten allemaal mogelijk zijn, dan weet je ook tot welke TDP je kan gaan. Een RTX 6000 heeft 300 W TDP, dus je komt best ver, lijkt me.

[ Voor 58% gewijzigd door thunder7 op 07-02-2024 19:45 ]

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:43

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

thunder7 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:40:
[...]

Als je hier

https://www8.hp.com/h20195/v2/getpdf.aspx/c05527757.pdf

ziet welke grafische kaarten allemaal mogelijk zijn, dan weet je ook tot welke TDP je kan gaan. Een RTX 6000 heeft 300 W TDP, dus je komt best ver, lijkt me.
Een 6+2pin kabel is gespecced voor 150W, dus twee van die dingen kunnen samen 300W van je PSU naar je GPU overbrengen. Wel altijd aparte kabels van je voeding af naar de kaart trekken - dus geen splitter gebruiken om van één 6+2pin er twee te maken, anders heb je een (kleine) kans dat er wat smelt.

Vergeet nooit dat gevraagd vermogen altijd geleverd wordt, ook als je een kabel-bedenksel gebruikt dat niet helemaal conform-spec is. De kaart krijgt zijn 225W (300 - 75W PCIe buspower), maar de kabel kan erg warm worden doordat er meer vermogen doorheen gaat dan waar hij voor gemaakt is. Daar kunnen ze in het ergste geval van smelten, of een flink kortere levensduur door krijgen. Alleen als je geluk hebt, en zo'n kabel het stiekem gewoon aankan, is er niets aan de hand.

Of zo'n kabel het stiekem gewoon aankan, korter leeft of spontaan smelt, ligt aan de kwaliteit van de afscherming (isolatie) en de dikte en het materiaal waarvan de aders gemaakt zijn. Dat kun je doorgaans niet goed inschatten door alleen naar de kabel te kijken, dus het advies is altijd: niet doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 08-02-2024 13:46 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Zijn hier ook mensen met een custom aftermarket koeler voor hun videokaart?

De slechte verkrijgbaarheid geldt kennelijk niet voor alle merken.
De Inno3D 4080 Super is wel verkrijgbaar, bijvoorbeeld.
Alleen hun koeler is niet echt fantastisch, zowel kwa geluid als kwa temperatuur.

Maar... ik zie dat Alphacool tegenwoordig ook GPU AIOs heeft.
Bijvoorbeeld deze:
https://shop.alphacool.co...ence-design-mit-backplate

Een 360mm GPU AIO voor op je videokaart.
Kost dan wel EUR 200, maar daar krijg je best wel iets goed voor terug.
Zijn er mensen die zoiets hebben of gebruiken?

Op dit moment heeft Alphacool zelfs een actie.
ALs je een 4080 Super PCB naar hun opstuurt, krijg je de koeler gratis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
wacht totdat ze goed verkrijgbaar zijn,het loont echt om een kaart te kopen die je ook daadwerkelijk wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Volledig mee eens. En eerlijk gezegd: als er toevallig een gewone 4080 is die je ook aanstaat en een voor jou aanvaardbare prijs heeft zou ik die ook zeker overwegen. Het enige echte verschil tussen de 2 kaarten is de prijs, dus zou zeggen, neem gewoon de goedkoopste van die twee chips waarvan de koeler je aanstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royalt123
Gisteren rtx 4080 super Asus tuf geïnstalleerd, wa ne gigantisch ding :9
Koelt enorm goed en stil.

Alleen krijg ik zijpaneel niet dicht :+
Seasonic heeft mij weten vertellen over nieuwe pwhr12.

"Our 12V-2x6 cables won't be available in Europe before Q2 2024"

Ik heb dan voor nu seasonic 2x 8-pin to 90° 12VHPWR gekocht bij megekko.

Alleen viel me wel op dat ik veel last heb van stutters :| bij de vorige gpu gtx 1080 ti was het rete stabiel.
Games waren "ready or not" en immortals (heel erg bij deze)

Ik weet wel van digital foundry YouTube channel dat erg veel voorkomt laatste tijd met unreal engine games.

Cpu is ryzen 7800x3d met 64gb.

[ Voor 5% gewijzigd door royalt123 op 10-02-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
royalt123 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:54:

Alleen viel me wel op dat ik veel last heb van stutters :| bij de vorige gpu gtx 1080 ti was het rete stabiel.

Ik weet wel van digital foundry YouTube channel dat erg veel voorkomt laagste tijd met unreal engine games.

ik weet niet of die er zijn voor die kaart maar al een andere driver geprobeerd en heb je de oude drivers wel eerst goed verwijderd voordat je de 4080 super hebt geinstaleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
royalt123 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:54:

Ik weet wel van digital foundry YouTube channel dat erg veel voorkomt laagste tijd met unreal engine games.

Ik geloof dat de laatste nvidia driver juist een fix had voor “microstutter”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
Ik heb ddu gedraait zodat alle drivers, settings mooi weg zijn.
Alsook heb ik laatste driver met hotfix voor die microstutter geïnstalleerd.
freaky35 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:36:
[...]

ik weet niet of die er zijn voor die kaart maar al een andere driver geprobeerd en heb je de oude drivers wel eerst goed verwijderd voordat je de 4080 super hebt geinstaleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Wilde vandaag de 4080 Super van Gigabyte bestellen, maar ik wacht er maar mee :)

https://videocardz.com/ne...-amid-pcb-cracking-issues

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:02
sacaji schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:27:
Wilde vandaag de 4080 Super van Gigabyte bestellen, maar ik wacht er maar mee :)

Eh..... In je link is te lezen dat juist de super al verbeterd was en de oudere versies nu dus ook.
Verder dus oud nieuws en mooi dat ze het opgelost hebben.

Ook is er te lezen dat niet alleen gigabyte hier last van had...

[ Voor 6% gewijzigd door meljor op 10-02-2024 20:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Misschien heb ik wel een hele eenvoudige tip als je last hebt van microstutter:

>>Als je de GPU driver hebt bijgewerkt moet je de shadercache leeggooien. Doe je dit niet dan lopen ze door elkaar en krijg je stutter. Eenvoudig, maar je moet er maar opkomen :)

De vorige driver die ik had werkte niet helemaal lekker. Ik had veel stutter en toen ik de laatste versie (de meest recente vandaag) installeerde en de shadercache had geleegd werkte games een stuk lekkerder.

Deze cache kun je gewoon legen via de Windows 11 opruimingsdienst. Het zou mij niet verbazen dat vele anderen dit ook kunnen ervaren. Ook denk ik dat dit vele topics zou kunnen besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
sacaji schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:27:

Zou dit niet te maken kunnen hebben doordat er GPU-sag optreedt. Door een grote GPU te laten hangen krijg je enorm veel druk bij het PCIe slot. Het is voornaam om deze te ondersteunen. Ik heb hier een standoff voor welke de kaart perfect recht laat hangen. Mijn rtx4080 is best een zwaar ding.

https://www.digitaltrends...-is-gpu-sag-how-to-avoid/

[ Voor 6% gewijzigd door jimh307 op 13-02-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:25
jimh307 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:45:
[...]

Zou dit niet te maken kunnen hebben doordat er GPU-sag optreedt. Door een grote GPU te laten hangen krijg je enorm veel druk bij het PCIe slot. Het is voornaam om deze te ondersteunen. Ik heb hier een standoff voor welke de kaart perfect recht laat hangen. Mijn rtx4080 is best een zwaar ding.

https://www.digitaltrends...-is-gpu-sag-how-to-avoid/
Het is een beetje van beide, GPU sag kun je zeker tegengaan zoals jij al zegt, maar bij bepaalde Gigabyte kaarten hebben ze bij dat gedeelte van de printplaat een grotere opening gemaakt dan in het verleden. Hierdoor is het extra gevoelig, maar als je het goed ondersteunt met een anti-sag bracket/steun en er voorzichtig mee omgaat, zal het geen probleem zijn.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Vandaag mn 4080 Super van Inno3D maar eens open gemaakt. De kaart liep vrij warm (56°c op maar 220-250w). Ik had de kaart RMA kunnen sturen maar wilde niet zonder kaart en verder lijkt deze kaart een redelijk exemplaar te zijn.

Ik was verbaasd te zien dat de thermal pads schots en scheef op de kaart zaten. Op de Geheugen chips zaten 2 verschillende pads (witte en grijze) en zat er echt heel veel thermal paste op de GPU.

Hoe dan ook, ik heb er een kryosheet op geplaatst en de pads vervangen door Arctic TP-3 1.0mm en 1.5mm. resultaat is dat ik nu ruim onder de 50°c graden blijft op 350w-370w. Blij met het resultaat.

Ik snap dat dit een "instapmodel" is waarop een waterblok is geplaatst, maar voor 1199€ had ik toch wat meer verwacht. (Hogere power limit, betere kwaliteit pads/paste)

[ Voor 12% gewijzigd door ECP0WERS op 13-02-2024 13:59 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 39 Laatste

Let op:
Mensen lezen dit topic om ervaringen te delen over RTX 40xx kaarten, of om over de achterliggende techniek te praten. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (prijzen, levertijden, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.

Let bij het reageren op het volgende:
  • Blijf vriendelijk naar elkaar!
  • Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
  • V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
  • Net zoals in heel VB; geen persoonlijk aankoopadvies!
  • Voor informatie over voedingen en aansluitingen moet je hier zijn: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
  • Voor levertijden en prijzen: [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten?
Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord